Na aanleiding van dit topic ben ik nu in bezit van de
ASUS N55SF - S1060V
Hij wordt hoofdzakelijk gebruikt met een ASUS FullHD screen via HDMI en een Logitech wireless toetsenboard/muis.
Issues:
1. Ubuntu/Mint LiveCD 11.04 start niet wegens Intel/NVIDIA 555M (Optimus) GPU's
(mijn favoriete Win tool en tweede OS)
2. Geen clean W7 HomePremium install (maar gemengd met ASUS- en crap-ware) op eerste primaire partitie
Ik benodig de eerste primaire partitie voor GRUB(2) voor multiboot en de resterende drie primaire parties voor het installeren van Win7, een NTFS data partitie en meerdere partities (gedeeltelijk logical) voor Ubuntu, Mint en andere OS'en met de bijbehorende HOME partities.
Workarounds:
1. Ubuntu/Mint kan van de LiveCD worden gestart met de extra kernel parameter
nouveau.modeset=0
Hierdoor wordt alleen de Intel GPU gebruikt en de issues met NVIDIA (Optimus) vermeden. Hier kan ik mee leven tot dat er een toekomstige kernel-update beschikbaar is.
2. Via Ubuntu is de recovery partitie van de N55SF makkelijk te benaderen: FAT32 met alle door ASUS geinstalleerde files voor het maken en herstellen van het W7 systeem. Er zit ook een xls file met alle mogelijke nuttige info van ASUS
3. Zoals in stap 2 aangetoond, kan de recovery-partitie makkelijk op een b.v. USB-HDD verplaatst worden en de files naar eigen inzicht getweakt worden voor een aangepast systeemherstel.
4. Additioneel/alternatief kan men ook een ISO-image van W7 voor een schone herinstallatie van Win gebruiken. De ISO's kunnen van een Microsoft/Digital River server gedownload worden. Let op correct taalversie en ei.cfg. Uiteraard moet deze installatie dan met je HomePremium-licentie geactiveerd worden.
5.Voor deze aanpassingen zal ik de ingebouwde 500GB 5400rpm HDD door een 500GB 7200rpm Seagate XT met 4GB ssd cache vervangen. De originele HDD gaat dan met de back-up in een USB 3.0 case voor mobiel gebruik.
Commentaar?
Ik zoek nog info over de optimale BIOS instellingen...
PS: Ik begrijp niet waarom ASUS niet ipv. 1x4GB+1x2GB RAM niet direct 2x4GB RAM heeft geplaatst.
[
Voor 0% gewijzigd door
Anoniem: 424808 op 04-10-2011 15:48
. Reden: typos ]