Ik probeer me ook net in deze materie te verdiepen, zie b.v. hier voor een overzicht van ondersteunende OS'en:
UEFI boot:
Wikipedia: Unified Extensible Firmware Interface
en ook
GPT/GUID partities:
Wikipedia: GUID Partition Table
Als ik het goed heb begrepen, benodigd de ISO een EFI bootloader. Op de WIN7 64 Bit (!) ISO heb je
/bootmgr.efi en /EFI/Microsoft/boot/ files als *.efi en *efi.* naast de "normale" MBR bootloader files.
Zonder deze bestanden zal een ISO/DVD niet in EFI-boot gaan. Alleen de 64bit versies van Server2008, Vista SP1 en Win7 en de nieuwere Linux kernels zijn blijkbaar geschikt voor EFI-boot. Daarnaast is het me nog niet duidelijk of het filesysteem dan niet ook nog eens GPT(GUID) moet zijn.
Mijn laptop ASUS N55SF heeft de mogelijkheid om in het BIOS ook UEFI ipv. MBR te selecteren, maar ik heb het nog niet kunnen uitproberen.
Edit:
De Ubuntu Linux 11.04 installatie CD heeft haar EFI entries in:
D:\ubuntu-11.04-desktop-amd64.iso\efi\boot\bootx64.efi
D:\ubuntu-11.04-desktop-amd64.iso\boot\grub\efi.img
D:\ubuntu-11.04-desktop-amd64.iso\boot\grub\x86_64-efi\
Het zou een kwestie van overzetten van bovenstaande files en directories in de ISO kunnen zijn.
Voordeel van Ubuntu is, dat de GRUB transparant en makkelijk aangepast kan worden, zodat WIN7x64 via de een chainload vanuit de UBUNTU GRUB gestart kan worden. Indien gewenst kan dan Ubuntu weer verwijdert worden, indien de EFI-boot/GRUB partitie in een separate partitie is aangemaakt tijdens de Ubuntu install (advanced).
Voorwaarde is een 64bit OS, een UEFI moederboard en GPT/GUID filesysteem.
Hier nog enkele links ter illustratie:
http://usingwindowshomese...-windows-7-video-edition/
YouTube: UEFI boot (POST) time vs BIOS boot (POST) time
- YouTube
Het voordeel van de UEFI boot zie ik in:
- snellere boot (~ de helft tov. MBR)
- onbeperkt aantal primaire partities met GPT
- eenvoudiger voor multi-boot systemen
- ontsluiten van toekomstige multi-TByte volumes
[
Voor 39% gewijzigd door
Anoniem: 424808 op 05-10-2011 21:16