[Mac mini 2010-2014] Ervaringen en Discussie, deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:39
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 19:10:
Ik zit er aan te denken om een Mac Mini aan te schaffen vanwege OS X. Nu twijfel ik een beetje over welk model mini ik moet nemen. Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor multimedia gebruik: muziek luisteren, filmp kijken, internetten. Daarnaast ook nog office gebruik van Word en Excel, dus vrij basic gebruik allemaal. Welk model kan ik het beste hiervoor kiezen? Ik werk nu op m'n desktop met een AMD Phenom 9750 Quad-core 2.40 Ghz met 2GB werkgeheugen, zal ik veel verschil merken wanneer ik kies voor het goedkoopste model? En als ik het goed begrijp is het dus heel makkelijk om eventueel het werkgeheugen uit te breiden?

Thanks alvast!
- Werkgeheugen kun je het beste 'los' kopen via 1 of andere webshop. Het inbouwen ervan is supergemakkelijk (IKEA niveau) en weegt niet op te de kosten die Apple ervoor rekent.
*Dit geld ook in zekere zin (iets gevorderder) voor SSD/HDD schijfruimte.

- De dingen die jij boven niet kun je prima doen met het instapmodel.
- Wil je echter de Mac Mini gebruiken als (Plex) media server, en je films streamen/transcoden (d.m.v. Plex) naar je IOS/Andriod device dan moet je gewoon het middelste model nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 20:58:
Echter laat ik de Mac Mini altijd in sluimerstand staan zodat ik hem met een toetsaanslag uit sleep kan halen, wil ik enkel op de iPad werken. Maw moet ik het iTunes venster actief laten, voor ik hem in sluimerstand zet?
Net nog even uitgeprobeerd, en iTunes moet inderdaad wel actief zijn, anders kan de iPhone de library niet vinden. Maar zoals ik eerder al zei, kun je ervoor zorgen dat iTunes opstart zodra er ingelogd wordt. Dan zou het ook gewoon actief moeten blijven als je de sluimerstand aanzet.
Thx @ Mdehoog en MDKorpel
Geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

RVE_NL schreef op zondag 04 november 2012 @ 19:54:
[...]
- Wil je echter de Mac Mini gebruiken als (Plex) media server, en je films streamen/transcoden (d.m.v. Plex) naar je IOS/Andriod device dan moet je gewoon het middelste model nemen.
http://forums.plexapp.com...h-cpu-to-transcode-1080p/
http://forums.plexapp.com...so-transcode-to-idevices/
De 2.5Ghz dualcore uit het basismodel zou voldoende moeten zijn voor transcoden mbv Plex

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]
Dit is onzin, ik heb een early 2012 model, met een 1.8Ghz i5 en heb tegelijkertijd getranscode naar een vriend (via remote libraries functie), terwijl vriendin op iPad aan het kijken was. Dat zijn 2 transcoding sessies terwijl op de achtergrond SABNzbd, Sickbeard, Coucpotato, Airfoil Speakers etc gewoon nog draaiden.

Middelste model kopen is dus onzin, aangezien het late 2012 model dat net uit is al een zwaardere CPU heeft dan de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
Sander schreef op zondag 04 november 2012 @ 20:36:
[...]

Dit is onzin, ik heb een early 2012 model, met een 1.8Ghz i5 en heb tegelijkertijd getranscode naar een vriend (via remote libraries functie), terwijl vriendin op iPad aan het kijken was. Dat zijn 2 transcoding sessies terwijl op de achtergrond SABNzbd, Sickbeard, Coucpotato, Airfoil Speakers etc gewoon nog draaiden.

Middelste model kopen is dus onzin, aangezien het late 2012 model dat net uit is al een zwaardere CPU heeft dan de mijne.
Mijn excuses! Thx voor de onderbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

- Werkgeheugen kun je het beste 'los' kopen via 1 of andere webshop. Het inbouwen ervan is supergemakkelijk (IKEA niveau) en weegt niet op te de kosten die Apple ervoor rekent.
*Dit geld ook in zekere zin (iets gevorderder) voor SSD/HDD schijfruimte.

- De dingen die jij boven niet kun je prima doen met het instapmodel.
Het werkgeheugen aanschaffen via een webshop was ik sowieso al van plan, ik weet dat het namelijk veel goedkoper kan dan wanneer je het laat inbouwen door Apple zelf. Ik wil hem niet als media server gebruiken maar puur voor het gebruik wat ik reeds genoemd had. Hoe zit het bijvoorbeeld met het gebruik over een 3/4 jaar, zal het instapmodel dan nog ruim voldoen waarvoor ik hem wil gebruiken?

Hoe zit het trouwens met 2 beeldschermen aansluiten op een mac mini? 1 via HDMI en de andere via de Apple Thunderbolt Display met een connector voor dvi? En heeft het gebruiken van 2 monitoren ook nog invloed op de performance van je desktop?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 20:58:
Zo simpel was het dus 8)7

Echter laat ik de Mac Mini altijd in sluimerstand staan zodat ik hem met een toetsaanslag uit sleep kan halen, wil ik enkel op de iPad werken. Maw moet ik het iTunes venster actief laten, voor ik hem in sluimerstand zet?

Thx @ Mdehoog en MDKorpel
Ik zou het gewoon doen, ik weet niet of je dan met je ipad je mac mini uit sluimerstand kan halen. Misschien omdat hij ook de netwerk verbinding afkapt. En dan kan je mini niet gevonden worden op je ipad ;)

Ik zou het gewoon is proberen :) Succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mdehoog schreef op maandag 05 november 2012 @ 07:56:
[...]

Ik zou het gewoon doen, ik weet niet of je dan met je ipad je mac mini uit sluimerstand kan halen. Misschien omdat hij ook de netwerk verbinding afkapt. En dan kan je mini niet gevonden worden op je ipad ;)

Ik zou het gewoon is proberen :) Succes iig!
De Mac Mini uit slaapstand halen vanaf je iPhone valt tegen. Bij mij wel iig, heb de App "WOL" voor de iPhone en WOL op de MAC ingeschakeld via energy saving maar hij wordt er niet wakker van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 21:26:
[...]
1. Hoe zit het bijvoorbeeld met het gebruik over een 3/4 jaar, zal het instapmodel dan nog ruim voldoen waarvoor ik hem wil gebruiken?
2. Hoe zit het trouwens met 2 beeldschermen aansluiten op een mac mini? 1 via HDMI en de andere via de Apple Thunderbolt Display met een connector voor dvi? En heeft het gebruiken van 2 monitoren ook nog invloed op de performance van je desktop?
1. Ja hij is sowieso geschikt als je de software van nu blijft gebruiken en niets upgrade (Office/Mountain Lion etc).
Je kunt nooit met zekerheid zeggen of toekomstige software (bijv. de opvolger van Mountain Lion etc.) ook (officieel ondersteund) zal werken. Puur omdat de systeemeisen voor toekomstige software nog niet bepaald zijn. Wie weet bestaat er over 3/4 jaar geen OS X meer, maar een iOS voor alles.

2. Je Mac mini kan 2 schermen tegelijk gemakkelijk aan zonder nadelige prestaties in Office, iTunes, Webbrowsen, Mail en andere 'lichte' applicaties te ervaren. Dit word pas een probleem bij het spelen van games. (en dan heb ik het niet over een potje blackjack/angry birds)
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:17:
[...]
De Mac Mini uit slaapstand halen vanaf je iPhone valt tegen. Bij mij wel iig, heb de App "WOL" voor de iPhone en WOL op de MAC ingeschakeld via energy saving maar hij wordt er niet wakker van :(
Ik heb het net even getest, de Mac Mini kan wel degelijk via LAN uit slaapstand gehaald worden. Werkt prima met bijv. Plex iPhone App of iTunes remote app (voor de laatste is wel vereist dat iTunes geopend is, al dan niet geminimaliseerd)

Kwestie van vinkje aanzetten bij: Systeemvoorkeuren - Energiestand - Schakel sluimerstand uit voor netwerktoegang.

Zovlug de Mac klaar is met de taak ('idle stand') gaat hij vanzelf weer in sluimerstand.

Vereist is:
- Dat de 'service' (lees: programma) gebruik maakt van het Bonjour protocol.
- Er een AirPort-basisstation of Time Capsule als router gebruikt word. (Misschien werken andere routers met Bonjour functie ook, maar dit word niet in het Apple Support document benoemd)

Voor meer info: Apple

[ Voor 34% gewijzigd door RVE_NL op 05-11-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
RVE_NL schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:32:
(Misschien werken andere routeren met Bonjour functie ook maar dit word niet in het Apple Support document benoemd)
Ik heb het net even getest, ik heb hier een modem/router van KPN, en als ik in de Remote app op mijn library tik, gaat de Mini uit de slaapstand omdat er verbinding wordt gemaakt. Dus als het goed is zou je dus niet eens de Mini eerst uit de slaapstand hoeven halen voordat je met de Remote app de muziek bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RVE_NL schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:32:
Ik heb het net even getest, de Mac Mini kan wel degelijk via LAN uit slaapstand gehaald worden. Werkt prima met bijv. Plex iPhone App of iTunes remote app (voor de laatste is wel vereist dat iTunes geopend is, al dan niet geminimaliseerd)

Kwestie van vinkje aanzetten bij: Systeemvoorkeuren - Energiestand - Schakel sluimerstand uit voor netwerktoegang.

Zovlug de Mac klaar is met de taak ('idle stand') gaat hij vanzelf weer in sluimerstand.

Vereist is:
- Dat de 'service' (lees: programma) gebruik maakt van het Bonjour protocol.
- Er een AirPort-basisstation of Time Capsule als router gebruikt word. (Misschien werken andere routers met Bonjour functie ook, maar dit word niet in het Apple Support document benoemd)

Voor meer info: Apple
Klopt, je hebt gelijk. Ik heb het via de App "WOL" op de iPhone geprobeerd, maar dat kreeg ik met geen mogelijkheid aan de gang. Ook niet met de app waarmee ik de muis bedien e.d. Net via de Remote App geprobeerd, en het werkt idd (zelfs zonder Airport station!). Ik ben weer een gelukkig mens dus! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:23
Ik heb nu ook al een paar dagen mijn mac mini 2012 (middelste model) werkt echt super en ben nu aan het rondkijken voor geheugen (heb gelezen dat mensen minstens 8 gb aanraden) en nou las ik erges dat corsair beter zou zijn dan kingston....maar nou weet ik niet echt exact welke type ik moet pakken...ben alleen zover gekomen dat ik de ddr3 so-dimm 1600 moet hebben maar het schijnt zo te zijn dat specifieke type voor deze mac mini moet zijn en die van kingston heb ik wel al gevonden wat moet beginnen met KTA schijnbaar, maar hoe het met corsair zit weet ik niet en weet niet meer precies wrm corsair beter zou zijn....hopelijk heeft iemand een helder antwoord...(zit trouwens te kijken voor 16 gb geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paar post hierboven, deze heeft iemand in dit topic aangeschaft:

http://www.micro-mail.nl/...85C5FDA67C125798100359645

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
daar staat de ddr3 1333 ipv ddr3 1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
dbz1985 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:18:
daar staat de ddr3 1333 ipv ddr3 1600
Iets verder naar boven het setje dat ik er nu in heb zitten (werkt prima, zover je daar nu al iets over kan zeggen): pricewatch unsorted: Corsair CORSAIR DDR3 1600Mhz 16GB 2x8GB Sodimm (CMSA16GX3M2A1600C11)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
hartelijk dank :D voor mij is het nog btje nieuw gezien dit mijn eerste apple computer is :) zit mooi aangesloten op mijn samsung tv ue46d8000....als volgt zal ik eens full 3D film uittesten zowel met plex als met xbmc :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt dat niet heel gaar op een 46" scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
nee helemaal niet....werkt echt super fijn :) mooi beeld en alles is ook heel duidelijk te lezen...als je de instellingen maar goed hebt staan :) en op internetsites eventueel cmd+ gebruiken voor uitvergroten en verder werk ik met mijn draadloos toetsenbord en trackpad in een clique hoesje zodat je er gewoon mee op schoot kunt werken (H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een idee hoe je de wol van afstand kan gebruiken? De remote app van Apple werkt alleen als je in hetzelfde netwerk zit. Zou ideaal zijn als de mac automatisch opstart als je teamviewer oid op afstand wil oproepen :)

Edit: Helaas vind ik ML toch steeds meer tegen vallen. Eerst SL gebruikt zonder problemen, met Lion in het begin wat problemen gehad maar ML is sinds een maand op mijn MBP al ontzettend buggy en nu met de nieuwe MAC Mini ook. Heb nu een aantal dingen in de prullemand staan, wil ik die leeg halen crasht die constant :( Misschien dan toch maar downgraden naar Lion.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19
Hmm, ik wilde vandaag de nieuwe mac mini bestellen bij een webshop die vorige week nog een mooie combinatie aanbieding had met een draadloos toetsenbord voor 30 euro. Helaas was de aanbieding weg; toen maar even de stad in geweest en de lokale reseller bezocht maar daar is en blijft de prijs gewoon keihard 70 euro voor dat toetsenbord, combinatie korting was zogenaamd niet mogelijk (mijn doel was het draadloze toetsenbord voor de prijs van het bedrade toetsenbord, dus 50 euro ;) ).

Hoe kan de ene leverancier nu wel korting geven terwijl de andere zegt, nee hoor, apple bepaalt de prijzen en wij mogen (of is het willen) daar niet van af wijken? Voor de computers/ipads kan ik me daar iets bij voorstellen maar juist met accessoires kun je dan mooi een compleet pakket verkopen tegen een iets aantrekkelijker prijs. Ik ben dan helaas ook zonder mac mini weer vertrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Marges zijn flinterdun op hardware, maar ook de accessoires (zoals toetsenborden, muizen en zelfs kabels) van apple zelf zijn echt niet denderend. Kan me goed voorstellen dat de reseller, die het juist van de bijverkoop zoals dat soort dingen moet hebben, daar geen korting op wil geven.

Helaas, maar om je aankoop bij dergelijke duur product op 20 euro te laten vallen, tsjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
tjah ik probeerde ook af te dingen vorige week maar dat lukte ook helaas niet...gelukkig wel van de aanbieding gebruik kunnen maken toetsenbord 30,-....alleen trackpad blijft keihard 70,- en rest van de dingen blijven ook gewoon kei hard dezelfde prijs...maar wel de moeite waard en ben erg blij met mijn mac mini :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
thijszor schreef op woensdag 07 november 2012 @ 22:07:
Marges zijn flinterdun op hardware, maar ook de accessoires (zoals toetsenborden, muizen en zelfs kabels) van apple zelf zijn echt niet denderend. Kan me goed voorstellen dat de reseller, die het juist van de bijverkoop zoals dat soort dingen moet hebben, daar geen korting op wil geven.

Helaas, maar om je aankoop bij dergelijke duur product op 20 euro te laten vallen, tsjah..
Ik kan me niet voorstellen dat de marges zo dun zijn dat er niet wat mogelijk is; er is dus een reseller (iCentre) die bij aankoop van een mac mini 40 euro korting geeft (gaf) op een draadloos toetsenbord; met dit in het achterhoofd vind ik het een beetje zonde om dan klakkeloos het volle pond te gaan betalen. Als de verkoper mij 20 euro korting had gegeven (dus 699 ipv 719 euro) dan had ik de mac mini + toetsenbord gewoon gekocht en was ik nu lekker aan het pielen geweest 8).

Nu gaf de verkoper aan dat er absoluut niets mogelijk was (wat ik dus niet geloof) er op gokkend dat ik de mac mini toch wel zou kopen. Dat was dus niet het geval (fout gegokt) en in plaats van een (flinterdunne) marge op een verkocht product heeft hij dus nu 0 marge omdat de koop niet doorging.

Uiteraard staat er hier binnen een week een mac mini + draadloos toetsenbord maar ik kan mijn centen maar 1x uitgeven en ik heb ondertussen de leeftijd bereikt dat ik mijn ongeduld iets beter kan beheersen dus ik speur nog even verder (heeft iemand nog een goed adresje? ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon zorgen dat je iemand kent die student is, dan krijg je standaard 6% korting. Dat had ik bij m'n Mac Mini. Scheelde me toch weer 50 euro. Op Office pakket kreeg ik 30 euro korting (ivm aankoop van Mini) en toetsenbord was 3 euro korting :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Douwe63 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 23:58:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat de marges zo dun zijn dat er niet wat mogelijk is; er is dus een reseller (iCentre) die bij aankoop van een mac mini 40 euro korting geeft (gaf) op een draadloos toetsenbord; met dit in het achterhoofd vind ik het een beetje zonde om dan klakkeloos het volle pond te gaan betalen. Als de verkoper mij 20 euro korting had gegeven (dus 699 ipv 719 euro) dan had ik de mac mini + toetsenbord gewoon gekocht en was ik nu lekker aan het pielen geweest 8).

Nu gaf de verkoper aan dat er absoluut niets mogelijk was (wat ik dus niet geloof) er op gokkend dat ik de mac mini toch wel zou kopen. Dat was dus niet het geval (fout gegokt) en in plaats van een (flinterdunne) marge op een verkocht product heeft hij dus nu 0 marge omdat de koop niet doorging.

Uiteraard staat er hier binnen een week een mac mini + draadloos toetsenbord maar ik kan mijn centen maar 1x uitgeven en ik heb ondertussen de leeftijd bereikt dat ik mijn ongeduld iets beter kan beheersen dus ik speur nog even verder (heeft iemand nog een goed adresje? ;) ).
Misschien heeft de icentre daarvoor wel 500 1000 ramplanken moeten afnemen om een gedeelte van het verlies in marge op te vangen. Bovendien, als je als reseller gaat stunten met de prijs, zeker als premium reseller dan heb je volgens mij vrij snel apple op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39
Douwe63 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 23:58:
Als de verkoper mij 20 euro korting had gegeven (dus 699 ipv 719 euro) dan had ik de mac mini + toetsenbord gewoon gekocht en was ik nu lekker aan het pielen geweest 8).
Saturn had de 2012 mini vorige week voor €549, waarom heb je die dan niet gehaald?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Gluten Parody schreef op donderdag 08 november 2012 @ 04:29:
[...]

Saturn had de 2012 mini vorige week voor €549, waarom heb je die dan niet gehaald?
Vorige week was ik nog aan het twijfelen tussen een mac mini en het instapmodel van een mac book pro; het wordt dus nu de mac mini.

Ik kan nu op de Saturn site die instap mac mini helemaal niet meer vinden (wel een duurder model). 549 is trouwens wel een hele mooie prijs, weet je zeker dat dat voor het nieuwe 2012 model was (en niet een vorig model)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Gluten Parody schreef op donderdag 08 november 2012 @ 04:29:
[...]

Dat was een 2011 model. De 2012 was dezelfde prijs als overal.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Nee, was het model met 2.5 GHz i5 en 4GB geheugen, dus echt de 2012... maar ze waren waarschijnlijk vrij snel door de voorraad heen want toen ik wilde bestellen was ie van de site gehaald.
Deze actie is geldig van maandag 29 oktober t/m zondag 4 november
Alle weergegeven prijzen in de webshop zijn inclusief Apple Actie voordeel

Actievoorwaarden
Ontvang € 100,- voordeel op alle Apple iMac, MacBook Pro, MacBook Air en Mac mini modellen.

[ Voor 45% gewijzigd door Gluten Parody op 08-11-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsve
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:52
Gluten Parody schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:20:
Nee, was het model met 2.5 GHz i5 en 4GB geheugen, dus echt de 2012... maar ze waren waarschijnlijk vrij snel door de voorraad heen want toen ik wilde bestellen was ie van de site gehaald.
Ik had ze direct gebeld na die actie en ze waren inderdaad al op. De medewerker vertelde toen dat ik naar de Mediamarkt kon gaan omdat die een laagste prijs garantie hebben (en in het zelfde systeem kunnen kijken, saturn == mediamarkt).

Dus op naar de mediamarkt en daar kreeg ik inderdaad de nieuwe mac mini meer voor 549,-

Be reasonable.... do it my way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast het gebruik als desktop wil ik mijn mac mini als media player gebruiken om op mijn TV aan te sluiten. Mijn set up is als volgt:

Mac Mini met twee beeldschermen, HDMI en thunderbolt poorten zijn dus beide bezet.
Home Cinema set die HDMI in (2x) heeft en HDMI out naar mijn TV.

Nu wil ik graag mijn HDMI in op de home cinema set gebruiken om het beeld en geluid van m'n mac mini af te spelen. Als ik de set up configureer dan geeft hij wel het beeld op m'n TV maar het geluid wordt nog steeds via de Mac Mini zelf (of via de boxen die op de audio uit zijn aangesloten) afgespeeld. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Wanneer ik een derde HDMI kabel wil aansluiten op m'n Mac Mini dan dien ik toch gebruik te maken van een HDMI switch (dit had ik in gedachten http://www.kabeltje.com/k...mi-schakelaar-p-2065.html)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:30:
Nu wil ik graag mijn HDMI in op de home cinema set gebruiken om het beeld en geluid van m'n mac mini af te spelen. Als ik de set up configureer dan geeft hij wel het beeld op m'n TV maar het geluid wordt nog steeds via de Mac Mini zelf (of via de boxen die op de audio uit zijn aangesloten) afgespeeld. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
System preferences> Sounds > Tab Output: HDMI
Wanneer ik een derde HDMI kabel wil aansluiten op m'n Mac Mini dan dien ik toch gebruik te maken van een HDMI switch (dit had ik in gedachten http://www.kabeltje.com/k...mi-schakelaar-p-2065.html)?
Dit is een switch om twee apparaten aan te sluiten op een tv met slechts 1 aansluiting. Jij zoekt waarschijnlijk een splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
voor mensen die hun geheugen willen uitbreiden van de mac mini ....vandaag leuke actie bij dixons met airmiles http://www.dixons.nl/comp...6gb-kit.html#.UJ4z4aUTtz8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 10:11
dbz1985 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:07:
voor mensen die hun geheugen willen uitbreiden van de mac mini ....vandaag leuke actie bij dixons met airmiles http://www.dixons.nl/comp...6gb-kit.html#.UJ4z4aUTtz8
is dat voor alle mini's? of alleen voor het 2012 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
deze was specifiek voor de 2012 model als ik me niet vergis, volgens mij werkt de 2011 versie op 1333 in plaats van 1600 maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...maar zoiezo 10% korting met airmiles op het hele assortiment van dixons

[ Voor 18% gewijzigd door dbz1985 op 10-11-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:34
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de Mac Mini en Plex/XBMC. Ik ben gisteren bij iemand geweest die XBMC op een Mac Mini had geinstalleerd. Verder had hij nog wat anders programma's (o.a. Transmission?) waardoor het downloaden van films allemaal automatisch gaat. Ook ondertiteling etc werd allemaal automatisch toegevoegd, erg handig! :D

Nu ben ik nieuwsgierig geworden door dit hele gebeuren. Ik heb zelf een iMac 21,5" i5 + Apple TV 3 en als ik een film download moet ik die eerst omzetten met handbrake, daarna kan ik het pas kijken.. Dat kan dus een stuk makkelijker. De tv + zithoek is op een meter of drie van de iMac. De vraag die ik een beetje heb is of ik een Mac mini aan kan schaffen en vervolgens die Mac Mini zowel kan gebruiken als Media Center bij de tv, en als gewone computer (met een beeldscherm). Er zit een HDMI poort en thunderbolt poort op. Is zoiets dan genoeg om beide aan te kunnen sluiten? Wat ik uiteraard ook zou kunnen doen is de iMac voorzien van Plex of XBMC en een kabel van de thunderbolt op de iMac naar tv (hdmi) leggen.

Of zijn er nog betere mogelijkheden? De opties die ik dus zie:

- Mac Mini zowel gebruiken als media center en als computer
- iMac gaan gebruiken als media center en computer
- Mac mini gebruiken als media center en iMac als computer

Iemand die me een beetje op weg kan helpen? :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Mini en FCP X en of Aperture , gaat dat een beetje snel en soepel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
LuPo schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 15:52:
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de Mac Mini en Plex/XBMC. Ik ben gisteren bij iemand geweest die XBMC op een Mac Mini had geinstalleerd. Verder had hij nog wat anders programma's (o.a. Transmission?) waardoor het downloaden van films allemaal automatisch gaat. Ook ondertiteling etc werd allemaal automatisch toegevoegd, erg handig! :D

Nu ben ik nieuwsgierig geworden door dit hele gebeuren. Ik heb zelf een iMac 21,5" i5 + Apple TV 3 en als ik een film download moet ik die eerst omzetten met handbrake, daarna kan ik het pas kijken.. Dat kan dus een stuk makkelijker. De tv + zithoek is op een meter of drie van de iMac. De vraag die ik een beetje heb is of ik een Mac mini aan kan schaffen en vervolgens die Mac Mini zowel kan gebruiken als Media Center bij de tv, en als gewone computer (met een beeldscherm). Er zit een HDMI poort en thunderbolt poort op. Is zoiets dan genoeg om beide aan te kunnen sluiten? Wat ik uiteraard ook zou kunnen doen is de iMac voorzien van Plex of XBMC en een kabel van de thunderbolt op de iMac naar tv (hdmi) leggen.

Volgens mij kunnen alledrie de mogelijkheden zonder veel problemen waarbij je met de huidige opzet Imac + tv het goedkoopst uit bent natuurlijk. Geen idee hoe het zit met beeldscherminstellingen over de tv vanuit een imac maar daar zal je vast elke keer een instelling moeten doen.

Sowieso adviseer ik Plex boven XBMC omdat je dan vanuit 1 systeem alles regelt en dus gemakkelijk naar mobiele apparaten etc kunt streamen met de transcoding op de PMS.

Ik heb een NAS met de content boven staan en een MAC mini beneden bij de tv. Die bedien ik remote dus verder kom ik daar niet aan. Dingetje is mooi, klein, en heeft de mogelijkheid tot volledig gebruik als mac. Daarbij werkt deze erg mooi met de afstandsbediening van Apple. (Al kan je ook gewoon de Plex remote app gebruiken) Daarop draait dus PMS en Plex client. Daarnaast hangen er in diverse andere ruimtes nog systemen aan als een Android minipc stick met Plex, een ATV2 en enkele windows laptops. Ook wordt er wel eens met de ipad Plex gekeken. Helaas heb ik geen glasvezel dus kan niet naar familie streamen vanuit mijn PMS. (MyPlex)

Qua stroom gebruik zul je ook iets ongunstiger zitten met de imac maar als je hem enkel aan zet wanneer je gaat kijken dan maakt dat verder niet uit. Mijn mini draait 24/7 en dan is de zuinigheid wel fijn. Daarbij draait deze ook continue met Sickbeard en Couchpatato om de allerlaatste releases/eps binnen te hengelen.

Of de Mini andersom dan weer goed werkt met TV en met een beeldscherm weet ik ook niet maar je komt op hetzelfde terug, het is altijd even goochelen met de beeldscherminstellingen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47

Gewoon je iMac gebruiken. Dat gaat prima lukken :)

Thunderbolt (mini displayport) naar HDMI adaptertje aanschaffen, hdmi kabel aanschaffen, en gaan met die banaan.

Gewoon Plex installeren op je iMac en gewoon maximaliseren op het externe beeldscherm (je tv dus). Zou geen enkel probleem moeten zijn verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ramrodwillem schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 16:04:
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Mini en FCP X en of Aperture , gaat dat een beetje snel en soepel ?
Ik heb de afgelopen weken mijn fotocollectie doorgespit met Aperture en Mac Mini 2012 Mid. (eindelijk een goede manier om dat te doen, op windows was het nogal traag...)
Werkt OK, alleen heeft Aperture best wel moeite om 6000 originals+versions weg te gooien. Een paar keer gecrashed ook.

Het editen en browsen werkt wel prima. Ik merk wel dat Aperture echt wel profijt zal hebben van een SSD door de vele schijfacties. De standaard 1TB 5400rpm schijf is te traag voor Aperture vind ik persoonlijk.

(ik ben nog aan het wachten op mijn dualdrive kit... 3e week deze week)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12-2024

Is Airplay van je iMac naar de AppleTV niet gewoon een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Jpjedi schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 16:52:
[...]

Volgens mij kunnen alledrie de mogelijkheden zonder veel problemen waarbij je met de huidige opzet Imac + tv het goedkoopst uit bent natuurlijk. Geen idee hoe het zit met beeldscherminstellingen over de tv vanuit een imac maar daar zal je vast elke keer een instelling moeten doen.

Sowieso adviseer ik Plex boven XBMC omdat je dan vanuit 1 systeem alles regelt en dus gemakkelijk naar mobiele apparaten etc kunt streamen met de transcoding op de PMS.

Ik heb een NAS met de content boven staan en een MAC mini beneden bij de tv. Die bedien ik remote dus verder kom ik daar niet aan. Dingetje is mooi, klein, en heeft de mogelijkheid tot volledig gebruik als mac. Daarbij werkt deze erg mooi met de afstandsbediening van Apple. (Al kan je ook gewoon de Plex remote app gebruiken) Daarop draait dus PMS en Plex client. Daarnaast hangen er in diverse andere ruimtes nog systemen aan als een Android minipc stick met Plex, een ATV2 en enkele windows laptops. Ook wordt er wel eens met de ipad Plex gekeken. Helaas heb ik geen glasvezel dus kan niet naar familie streamen vanuit mijn PMS. (MyPlex)

Qua stroom gebruik zul je ook iets ongunstiger zitten met de imac maar als je hem enkel aan zet wanneer je gaat kijken dan maakt dat verder niet uit. Mijn mini draait 24/7 en dan is de zuinigheid wel fijn. Daarbij draait deze ook continue met Sickbeard en Couchpatato om de allerlaatste releases/eps binnen te hengelen.

Of de Mini andersom dan weer goed werkt met TV en met een beeldscherm weet ik ook niet maar je komt op hetzelfde terug, het is altijd even goochelen met de beeldscherminstellingen vermoed ik.
Ik heb Plex al geïnstalleerd en wat een handig programma. Bedankt voor de tips. Ik ga m'n iMac gebruiken en koop een thunderbolt naar hdmi verloopstuk en een hdmi kabel van een meter of 4-5. Dat is inderdaad de goedkoopste oplossing en volstaat waarschijnlijk prima. We gaan het zien. :)
Brm-G schreef op zondag 11 november 2012 @ 00:11:
[...]

Gewoon je iMac gebruiken. Dat gaat prima lukken :)

Thunderbolt (mini displayport) naar HDMI adaptertje aanschaffen, hdmi kabel aanschaffen, en gaan met die banaan.

Gewoon Plex installeren op je iMac en gewoon maximaliseren op het externe beeldscherm (je tv dus). Zou geen enkel probleem moeten zijn verder.
Dank voor de informatie! Ik heb inderdaad besloten dat het goedkoopst en makkelijkst gewoon de iMac gebruiken is. Dus dat verloopstukje en hdmi-kabel ga ik even aanschaffen! Plex ziet er wel mooi uit zeg. Nooit geweten dat het zo simpel was. :D Ik heb Plex Media Center inmiddels geïnstalleerd. Ook de Plex Media Server. Alleen dat laatste programma draait volgens mij op de achtergrond, want ik heb m'n films en series erin gezet en ze stonden vervolgens automatisch in Plex Media Center. :)
Die Plex Media Server kan ik echter nergens bij mijn programma's op de iMac vinden. Plex Media Center heb ik in mijn taskbar gezet. Vreemd!
Cerberi schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:37:
[...]

Is Airplay van je iMac naar de AppleTV niet gewoon een optie?
Dat gebruikte ik nu al (dacht dat ik dat ook had geschreven). Ik vind het echter vervelend om elke keer met handbrake en zulk soort programma's .mkv bestanden om te moeten zetten naar Apple geschikt formaat. Kost veel tijd en is niet echt handig allemaal...
Maar zeker bedankt voor je meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
LuPo schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:51:
[...]

[...]

Die Plex Media Server kan ik echter nergens bij mijn programma's op de iMac vinden. Plex Media Center heb ik in mijn taskbar gezet. Vreemd!

[...]

Dat gebruikte ik nu al (dacht dat ik dat ook had geschreven). Ik vind het echter vervelend om elke keer met handbrake en zulk soort programma's .mkv bestanden om te moeten zetten naar Apple geschikt formaat. Kost veel tijd en is niet echt handig allemaal...
Maar zeker bedankt voor je meedenken!
1: via spotlight kun je m altijd vinden, en bovenin (naast spotlight) staat het > plex icoontje, via daar kun je bij de media manager etc.

2: Ik was er niet van op de hoogte dat je geen mkv's kunt airplayen naar de Appletv, dacht dat als je t op de imac af kunt spelen, dat je dat gewoon kon mirroren op de appletv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Cerberi schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:05:
2: Ik was er niet van op de hoogte dat je geen mkv's kunt airplayen naar de Appletv, dacht dat als je t op de imac af kunt spelen, dat je dat gewoon kon mirroren op de appletv.
Dat kan ook gewoon met een recente mac, inderdaad via Airplay Mirror. Of het op de iMac van LuPo kan.. geen idee, als het een mid-2011 iMac is wel. (http://support.apple.com/kb/HT5404)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
fsve schreef op donderdag 08 november 2012 @ 16:45:
[...]

Ik had ze direct gebeld na die actie en ze waren inderdaad al op. De medewerker vertelde toen dat ik naar de Mediamarkt kon gaan omdat die een laagste prijs garantie hebben (en in het zelfde systeem kunnen kijken, saturn == mediamarkt).

Dus op naar de mediamarkt en daar kreeg ik inderdaad de nieuwe mac mini meer voor 549,-
Dat heb je goed geregeld dan! :) Ik heb afgelopen donderdag een mac mini gekocht voor het normale bedrag samen met een unboxed draadloos toetsenbord voor 30 euro. Moet nog wel even wennen aan het toetsenbord + magic trackpad (kreeg na een uurtje al RSI-achtige klachten) maar het gaan inmiddels steeds beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Zer0 schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:10:
[...]

Dat kan ook gewoon met een recente mac, inderdaad via Airplay Mirror. Of het op de iMac van LuPo kan.. geen idee, als het een mid-2011 iMac is wel. (http://support.apple.com/kb/HT5404)
Kan ik inderdaad wel. Maar dat is imo meer bedoelt om bijv. foto's op je tv laten zien. Bij filmpjes gaat hij stotteren en loopt het continu eigenlijk niet vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
LuPo schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:34:
[...]

Kan ik inderdaad wel. Maar dat is imo meer bedoelt om bijv. foto's op je tv laten zien. Bij filmpjes gaat hij stotteren en loopt het continu eigenlijk niet vloeiend.
Plus stereo geluid en sync issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

LuPo schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:34:
[...]

Ik hebt het diverse keren met mijn MBA gedaan en geen issues ondervonden. Als het gaat stotteren vermoed ik dat er een netwerk-issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Zer0 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:28:
[...]

Ik hebt het diverse keren met mijn MBA gedaan en geen issues ondervonden. Als het gaat stotteren vermoed ik dat er een netwerk-issue is.
Ik heb het ook geprobeerd maar eerlijk is eerlijk, airplay is leuk voor presentaties, fotos en de hobby bob gebruiker maar komt niet in de buurt als alternatief voor Plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lupo, heb je een iPhone / iPad?

Indien ja, Air Video server op je iMac en de Air Video app op je iPhone / iPad en je kunt direct via Apple TV kijken. Air Video converteert je .MKV dan terwijl je kijkt.

http://www.inmethod.com/air-video/index.html

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Jpjedi schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:42:
[...]

Ik heb het ook geprobeerd maar eerlijk is eerlijk, airplay is leuk voor presentaties, fotos en de hobby bob gebruiker maar komt niet in de buurt als alternatief voor Plex.
Om een playlistje in iTunes te laten afspelen is het ook nog voldoende :+ Tenzij je begint te zappen door je nummers etc, dan krijg je te maken met een lag van paar seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:53:

Indien ja, Air Video server op je iMac en de Air Video app op je iPhone / iPad en je kunt direct via Apple TV kijken. Air Video converteert je .MKV dan terwijl je kijkt.

hoe werkt dit met plex op de iPad en vervolgend mirroren, of krijg je dan dezelfde problemen zoals hierboven vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:53:

Geinig. Ik ga er eens naar kijken! Ik heb echter via eBay ook al voor 3 dollar en 5 dollar een thunderbolt naar hdmi converter + 5m witte HDMI kabel besteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:29:
[...]

De basisprijs is juist niet hetzelfde, zie die prijsvergelijking zonder Europese btw/Amerikaanse sales tax maar eens een paar posts terug. De basisprijs is veel lager in de VS, de hoge Europese btw versterkt het prijsverschil dat de consument moet betalen alleen maar. Je komt hier ongeinformeerd een topic binnen wandelen om even de waarheid te prediken, hilarisch.
Naast een berg extra invoerrechten en belastingen: Voor Amerika hoeven ze ook maar 1 taal te ondersteunen, 1 webshop te hebben en 1 garantie afdeling. In Europa in elk land hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:18:
[...]

Naast een berg extra invoerrechten en belastingen: Voor Amerika hoeven ze ook maar 1 taal te ondersteunen, 1 webshop te hebben en 1 garantie afdeling. In Europa in elk land hetzelfde.
Invoerrechten en belastingen betalen ze in de US ook. Wat betreft de taal heb je gelijk, extra webwinkels hebben ze echter niet. Afaik worden alle sites, inclusief de webshops, gehost op apple.com. Het is één shop in meerdere talen en met wat land-afhankelijke inhoud.
Apple wil gewoon de winst maximaliseren en houdt hier een hogere prijs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
nou 3D weergave met mijn mac mini 2012 werkt uitstekend :) maar nou heb ik het probleem met xbmc dat als ik 2 films achter elkaar wil kijken dat ie dan bij de 2e film geen audio pakt tenzij ik xbmc eerst sluit en daarna weer opnieuw aanzet :S en soms bij een film gaat zelfs de mac mini erg veel lawaai maken als ik de film net start en heb dan geen geluid :S iemand meer deze problemen ? (instellingen in xbmc staan goed op HDMI dus daar kan het niet aan liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turani
  • Laatst online: 16-09 20:45
Hier totaal geen last van kan gewoon meerdere films achterelkaar bekijken met audio... , de mini blijft ook still geen lawaai. Heb je de mini in een krappe (eventueel dichte) ruimte geplaatst ? misschien wordt die daarom warmer...
Ik zelf heb de middelste model (quad core)...
dbz1985 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:57:
nou 3D weergave met mijn mac mini 2012 werkt uitstekend :) maar nou heb ik het probleem met xbmc dat als ik 2 films achter elkaar wil kijken dat ie dan bij de 2e film geen audio pakt tenzij ik xbmc eerst sluit en daarna weer opnieuw aanzet :S en soms bij een film gaat zelfs de mac mini erg veel lawaai maken als ik de film net start en heb dan geen geluid :S iemand meer deze problemen ? (instellingen in xbmc staan goed op HDMI dus daar kan het niet aan liggen)

[ Voor 6% gewijzigd door Turani op 14-11-2012 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
Turani schreef op woensdag 14 november 2012 @ 23:09:
Hier totaal geen last van kan gewoon meerdere films achterelkaar bekijken met audio... , de mini blijft ook still geen lawaai. Heb je de mini in een krappe (eventueel dichte) ruimte geplaatst ? misschien wordt die daarom warmer...
Ik zelf heb de middelste model (quad core)...

[...]
ik heb ook de middelste model :) maar absoluut geen krappe ruimte...tussen mijn versterker en tv in....als ik 1 film kijk dan is mijn mini ook stil en kan dan goed genieten van de film....ik heb er tevens ook vorige week nog 16 GB geheugen erin gegooid :) maar vraag me toch echt af waar het aan ligt dat ie die rare dingen doet.

• archivist
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-12-2020
Afgelopen week een standaard mac mini i7 gescoord. Hierin 16GB geplaatst (CMSO16GX3M2A1600C11) en Apple Hardware test met goed gevolg gedraaid. Daarna ZEVO Community Edition 1.1.1 geïnstalleerd en een ZFS Storage Pool geinitialiseerd voor een secundair Data Repository. Werkt goed.

Overweeg nu om de enkele USB2 harddisk die ik gebruik te vervangen door een multiple harddisk DAS via USB3.

Weet iemand of de Mac Mini 2012 ook Sata Port Multiplier ondersteund op de interne SATA-poorten?

Wat voor diskcontroller chip zit er op het moederbord? Oeps, via google gevonden op: http://www.ifixit.com/Ans...012+chipset+and+processor
Het is een Intel HM77. Op de site van Intel is niets te vinden over ondersteuning van Port Replication in deze chipset.
Addonics levert een Port Multiplier met 5 sata-II ingangen met een USB3 aansluiting (HPM-XU). Wat ik dus eigenlijk wil weten is gaat dit werken als ik dit aansluit op een Mac Mini 2012. En met werken bedoel ik ziet de Mac Mini vijf individuele harddisks? Ofwel ondersteund de Intel HM77 Sata Port Multipliers?

[ Voor 35% gewijzigd door archivist op 15-11-2012 19:44 ]

Verwijderd

Cerberi schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:02:
[...]

hoe werkt dit met plex op de iPad en vervolgend mirroren, of krijg je dan dezelfde problemen zoals hierboven vermeld?
Zojuist Plex geïnstalleerd op Mac mini en iPad ($ 4,99) en dit gaat ook prima.
Air Video is gratis, Plex op de iPad niet maar ziet er wel veel beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:35
archivist schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:49:
Afgelopen week een standaard mac mini i7 gescoord. Hierin 16GB geplaatst (CMSO16GX3M2A1600C11) en Apple Hardware test met goed gevolg gedraaid. Daarna ZEVO Community Edition 1.1.1 geïnstalleerd en een ZFS Storage Pool geinitialiseerd voor een secundair Data Repository. Werkt goed.

Overweeg nu om de enkele USB2 harddisk die ik gebruik te vervangen door een multiple harddisk DAS via USB3.

Weet iemand of de Mac Mini 2012 ook Sata Port Multiplier ondersteund op de interne SATA-poorten?

Wat voor diskcontroller chip zit er op het moederbord? Oeps, via google gevonden op: http://www.ifixit.com/Ans...012+chipset+and+processor
Het is een Intel HM77. Op de site van Intel is niets te vinden over ondersteuning van Port Replication in deze chipset.
Addonics levert een Port Multiplier met 5 sata-II ingangen met een USB3 aansluiting (HPM-XU). Wat ik dus eigenlijk wil weten is gaat dit werken als ik dit aansluit op een Mac Mini 2012. En met werken bedoel ik ziet de Mac Mini vijf individuele harddisks? Ofwel ondersteund de Intel HM77 Sata Port Multipliers?
Damn wat een termen 7(8)7 :+

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archivist
Dat is waar. En het gaat werken volgens andere tweakers, want een SATA Port Multiplier is alleen een vereiste indien gebruik wordt gemaakt van eSATA, voor USB3 hoeft dit niet. Echter OS X Mountain Lion bevat een hardnekkige bug in de USB3 driver die er voor zorgt dat na "sleep/hibernate" de aan de USB3 poorten hangende randapparatuur niet altijd automatisch weer word(en) opgestart. En dat is heel lastig voor een disk array. Apple heeft deze bug nog steeds niet hersteld!

De Firewire 800 poort (door-lusbaar) heeft hier geen last van maar is relatief langzaam. Verder ken ik hiervoor geen betaalbare multi HDD oplossingen zonder RAID (Burly is knetterduur). Ideaal zou zijn een firewire 800 naar SATA-II adapter met on-board twee Firewire-800 poorten. Dan kan je een array van 2 tot veel HDD maken. Of een Firewire-800 naar SATA port multiplier. Bijvoorbeeld de Spyderhub van Firmtek, deze ondersteund echter geen port multipliers.

Het alternatief Thunderbolt aan de andere kant (b)lijkt nu nog heel veel beslag op schaarse euro-'s te leggen.
Alhoewel er is een experimenteerbordje PCI Express naar Thunderbolt (Taiwan) te koop voor USD 180 inclusief kabels. Gecombineerd met een Intel Sasuc8i (EUR 140) en een bijpassende voeding levert dat de basis voor een HDD array van 8 stuks tot maximaal 255 eenheden tegen aanvaardbare kosten. Dat wordt knutselen. Dat was dus wishful thinking want dit bordje blijkt de goedkoopste Thunderbolt chip van Intel te bevatten (gelezen op Facebook) en die ondersteund alleen downstream! Dat is leuk voor videokaarten maar niet voor een SAS-expander. [Red., Blijkt niet te kloppen]
Het interface uit Taiwan heet TH05 en bevat de Intel Port Ridge controller deze heeft 1 Thunderbolt Channel (PCIe x2 Gen 2; TDP 0,7W) en is end-point-oriented. Deze chip kan een maximale bitdichtheid van 2 x 5 Gbit per seconde aan, dus zowel upstream als downstream en is daarmee sneller dan USB3.

[ Voor 21% gewijzigd door archivist op 18-11-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@archivist: waarom koop je niet gewoon een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:45:
De schrijfsnelheid van een NAS en USB3 DAS zijn gigantisch, afhankelijk wat je met je opslag wilt doen is een NAS dus misschien geen goede optie.
Voor backups zou ik ook zeggen gebruik een NAS lekker goedkoop, eenvoudig in gebruik. Wil je echter intensief bestanden gaan verplaatsen dan is een DAS een betere optie.
Bedenk je echter wel dat de HDD in de Mac Mini zeer eenvoudig zelf te vervangen is,met 2x een 2/3TB (daardoor mooi netjes intern) moet je toch ook wel even mee voorruit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Net een Dual Drive Kit kunnen installeren in m'n Mac Mini 2012 Mid. Dat was me nog eens een klus, waarschijnlijk een de meest complexe klussen ooit dat ik gedaan had. Wat een gepiel.

Maar het is gelukt. SSD + de oorspronkelijke 1TB HDD. Nu bezig om een time machine backup te maken van de nieuwe situatie en dan proberen een Fusion Drive te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archivist
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:45:
Heb ik al (DS209) deze heeft niet de voordelen van het gebruik van ZFS namelijk het verminderen van de kans op het optreden van bitrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archivist
RVE_NL schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:10:
[...]

Bedenk je echter wel dat de HDD in de Mac Mini zeer eenvoudig zelf te vervangen is,met 2x een 2/3TB (daardoor mooi netjes intern) moet je toch ook wel even mee voorruit kunnen.
In een mac mini passen alleen 2,5 inch hdd of kleiner. Die zijn momenteel niet groter dan 1TB.
Die 2/3TB hdd in dit formaat liggen nog in de kluis van het R&D lab van de producent(en), leuk vooruitzicht, maar daarop kan ik niet wachten.

Ik heb 8TB aan data die veilig moet worden gesteld. En als archivaris (ook in het echt) moet dat dus veilig. Met in achtneming van continue beschikbaarheid van de data tegen een zo laag mogelijk stroomverbruik en met een hongerbudget voor de implementatie. Mijn ideaal is dus een nep-Oracle Digital Repository zoals het Gemeentearchief van Amsterdam in gebruik heeft. Zonder hun kostenplaatje voor externe klanten: opslagkosten EUR 3200 per TB per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:04
alexfesten:
Ik zit er aan te denken om een Mac Mini aan te schaffen vanwege OS X. Nu twijfel ik een beetje over welk model mini ik moet nemen. Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor multimedia gebruik: muziek luisteren, filmp kijken, internetten. Daarnaast ook nog office gebruik van Word en Excel, dus vrij basic gebruik allemaal. Welk model kan ik het beste hiervoor kiezen? Ik werk nu op m'n desktop met een AMD Phenom 9750 Quad-core 2.40 Ghz met 2GB werkgeheugen, zal ik veel verschil merken wanneer ik kies voor het goedkoopste model? En als ik het goed begrijp is het dus heel makkelijk om eventueel het werkgeheugen uit te breiden?

Thanks alvast!
Google is your Mac Mini friend, maar je kan inderdaad het geheugen vervangen, alleen zou ik persoonlijk wel voor het quad-core model gaan, die is wat meer future proof, al zal de i5 voor het gebruik van jou meer dan voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
archivist schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:53:
[...]

In een mac mini passen alleen 2,5 inch hdd of kleiner. Die zijn momenteel niet groter dan 1TB.
Die 2/3TB hdd in dit formaat liggen nog in de kluis van het R&D lab van de producent(en), leuk vooruitzicht, maar daarop kan ik niet wachten.

Ik heb 8TB aan data die veilig moet worden gesteld. En als archivaris (ook in het echt) moet dat dus veilig. Met in achtneming van continue beschikbaarheid van de data tegen een zo laag mogelijk stroomverbruik en met een hongerbudget voor de implementatie. Mijn ideaal is dus een nep-Oracle Digital Repository zoals het Gemeentearchief van Amsterdam in gebruik heeft. Zonder hun kostenplaatje voor externe klanten: opslagkosten EUR 3200 per TB per maand.
Voor éénmalig minder dan dat bedrag heb je een 18TB Promise Pegasus-systeem dat je uitstekend op je Mini kunt aansluiten (goedkopere optie om boven de 8TB te komen, is de P4 met 4x2TB, die niet op de Apple site staat).

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-11-2012 11:41 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Wat denken jullie, is een MM I7 met FusionDrive en 16Gb Ram geschikt om FCP X en Aperture soepel te laten lopen ?

Maakt het nog uit of ik de I7 2.3Ghz neem of de I7 2.6Ghz , is dat die €100 waard ?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Ik hoor trouwens steeds meer berichten over dat Mac Mini's niet 10.8.2 kunnen krijgen.

Kan iemand mij vertellen wat de logica hier achter zou zijn? Een Mac is een Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Pyrone89 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 23:02:
Ik hoor trouwens steeds meer berichten over dat Mac Mini's niet 10.8.2 kunnen krijgen.

Kan iemand mij vertellen wat de logica hier achter zou zijn? Een Mac is een Mac.
Blijkbaar heeft Apple de update terug getrokken voor bepaalde modellen. De update was wel mogelijk, mijn mini en mba draaien 10.8.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn mini heeft ook 10.8.2

Ik heb de mini met 1TB fusion drive.
Heerlijk apparaat, USB3 erbij super.

Alleen jammer dat de SD kaart er aan de achterkant in moet, is toch wat gepruts.
Aan de voorkant was fijner geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
> Ik heb de mini met 1TB fusion drive.

Heb jij geen last van scherm uitval / grijs beeld bij de nieuwe MM .

Dit schijnt een groot probleem te zijn op de div fora regent het klachten , vooral de HDMI -> HDMI connectie zou dit veroorzaken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, hangt aan een 27" Apple Cinema via de Thunderbold aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Laatst online: 21-08 18:42
Ik wil voor m'n ouders een nieuwe Mac Mini kopen. Nu kan ik twee dingen doen:
- Mac Mini 2,5 i5 (2011) scoren (via Marktplaats ofzo) voor 425/475 euro.
- Mac Mini 2,5 i5 (2012) kopen via een actie bij Media Markt (geen btw of andere kortingsactie) 500/550 euro.

Wat raden jullie aan? Zit er verder nog verschil tussen de 2011/2012 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die 100 euro meer zou ik gaan voor het nieuwe model, je hebt het dubbele werkgeheugen (hoewel je dit zelf ook nog er bij kan kopen) plus je hebt gewoon volle garantie, dat zal je bij die 2e hands niet meer hebben. Dat is wel mijn persoonlijke keus, ik ben sowieso niet echt van de tweedehands spullen kopen.

Hier kan je een vergelijking vinden van 2011 en 2012 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archivist
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 11:31:
[...]

Voor éénmalig minder dan dat bedrag heb je een 18TB Promise Pegasus-systeem dat je uitstekend op je Mini kunt aansluiten (goedkopere optie om boven de 8TB te komen, is de P4 met 4x2TB, die niet op de Apple site staat).
Alleen is dat een RAID systeem en dat wil ik niet, want ZFS gebruikt software RAID (bijvoorbeeld 6 HDD --> RAID-Z2 ofwel double parity, er kunnen twee hdd tegelijkertijd bezwijken zonder dat je data verliest). Verder kan een DAS daardoor veel goedkoper en robuuster worden uitgevoerd er is namelijk weinig on-board intelligentie nodig. Het gebruik van Thunderbolt heeft wel een voordeel, namelijk de kabellengte kan veel groter zijn als bij USB3. De DAS kan dan net als een NAS in de meteerkast worden geplaatst. Sumitomo maakt en verkoopt lange Thunderbolt kabels voor weinig.

Na een paar uurtjes zoeken heb ik een betaalbare oplossing gevonden: http://www.amazon.com/gp/...DMYG/ref=gno_cart_title_1 een 8-bay DAS van Mediasonic (nog nooit van gehoord of gezien in NL; buiten Europa ook bekend onder de vleugels van StarTech en de producent Hotway; nl.startech.com verkoopt dit artikel voor drie keer de internationale prijs in euro-'s) aansluiting via USB3 of esata met bijvoorbeeld: http://www.amazon.com/Ada...=pd_luc_gc_rec_03_02_t_lh met ondersteuning voor port multipliers.
Hierin gaan dan acht HDD van 2TB totaal 16TB, tevens het maximum wat Greenbytes Zevo ZFS kan adresseren. Met een beetje mazzel komen er in 2013 wel goedkopere Thunderbolt docking stations op de markt voor het realiseren van een toegang met nog hogere bandbreedte.

[ Voor 27% gewijzigd door archivist op 20-11-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Zer0 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 23:40:
[...]

Blijkbaar heeft Apple de update terug getrokken voor bepaalde modellen. De update was wel mogelijk, mijn mini en mba draaien 10.8.2
Vreemd, is hier door Apple nog een uitleg over gegeven?

Ik heb 10.8.2 volledig gedownload en als backup bewaard. Kan ik dan gewoon met een USB stick alsnog 10.8.2 op een Mac Mini 2012 zetten als ik die nu haal?
Robberto schreef op zondag 18 november 2012 @ 08:58:
- Mac Mini 2,5 i5 (2012) kopen via een actie bij Media Markt (geen btw of andere kortingsactie) 500/550 euro.

Voor dat kleine verschil is het een no-brainer
a) je hebt USB 3.0, aangezien ik niet zie dat je ouders Thunderbolt gaan gebruiken (die next-gen poort zit al wel op de 2011)
b) je hebt standaard een betere CPU, meer RAM zonder zelf bij te kopen (dat geld kun je steken in een SSD)
c) je hebt standaard een grotere HDD meen ik.
d) je hebt volledige garantie

[ Voor 46% gewijzigd door Pyrone89 op 18-11-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archivist
ramrodwillem schreef op zondag 18 november 2012 @ 07:57:
> Ik heb de mini met 1TB fusion drive.

Dit schijnt een groot probleem te zijn op de div fora regent het klachten , vooral de HDMI -> HDMI connectie zou dit veroorzaken .
Komt me bekend voor, ontwaken uit "sleep" resulteert heel vaak in een grijs scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
archivist schreef op zondag 18 november 2012 @ 11:54:
[...]

Komt me bekend voor, ontwaken uit "sleep" resulteert heel vaak in een grijs scherm.
Hebben jullie 'zet harde schijven in slaapstand wanneer mogelijk' wel uitgezet?
Dat was namelijk het probleem bij de mensen die een SSD hebben (al dan niet zelf ingebouwd) in de afgelopen jaren (zie topic SSD in je Apple).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archivist
Robberto schreef op zondag 18 november 2012 @ 08:58:

Koop nieuw, mac mini-'s dalen weinig in waarde en de verschillen tussen het 2011 en 2012 model zijn intern behoorlijk groot. Grafisch is H4000 (2012) veel beter dan H3000. De HM77 chipset levert véél meer dan die van het 2011 model.
Als je kunt wachten (en je ouders ook) ga dan in de vierde week van januari 2013 naar de Mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiomacDaan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06-2017
Hier draait sinds gisteren een 2012 Mac Mini 2.3 GHz Quad core. De 1 TB hdd krijgt gezelschap van een 180 GB SSD (Intel 330 series). De dual drive kit hiervoor is al besteld.

Op termijn druk ik er 16 GB werkgeheugen in.

Ben van plan de Mini in te zetten voor audioproductie met plug-ins en softsynths.

Tot nu toe erg tevreden, geen last van schermproblemen (gebruik de miniDP/Thunderboltport met een oude converter (miniDP-DVI) die ik nog had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Zo ik ben er achter waarom ik allemaal incomplete zooi binnen kreeg. Mijn RAM geheugen in mijn mac mini 2011 veroorzaakte kernel panics en slecht parren. (CRC errors)

Nu zoek ik dus een degelijke set 2x8gb 10600 1333mhz reepjes voor mijn mini. Ik kom veel tips tegen voor Samsung en OWC maar beiden zijn amper te koop in de Benelux. Corsair ga ik dus niet meer aan beginnen.

Ik kijk nu naar Crucial en die staat wel in de pricewatch maar is nergens op voorraad.

Heeft iemand tips voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
archivist schreef op zondag 18 november 2012 @ 12:03:
Als je kunt wachten (en je ouders ook) ga dan in de vierde week van januari 2013 naar de Mediamarkt.
Is het al zeker dat de btw-actie terug komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
ramrodwillem schreef op zondag 18 november 2012 @ 07:57:

Ah, bij mij valt het scherm (ook via HDMI) ook af en toe uit (1 a 2 seconden), weet men al wat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Ik heb de MM ook maar besteld ,maar hopen dat die uitval van het scherm binnenkort wordt verholpen.
Het schijnt een software probleem te zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 13:37
Gluten Parody schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 15:31:
[...]

Is het al zeker dat de btw-actie terug komt?
Daar twijfel ik nu ook aan sinds Nederland 21% btw heeft.
Nu moeten ze nog meer korting bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Laatst online: 06-01 17:22
Jpjedi schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 15:06:
Zo ik ben er achter waarom ik allemaal incomplete zooi binnen kreeg. Mijn RAM geheugen in mijn mac mini 2011 veroorzaakte kernel panics en slecht parren. (CRC errors)

Nu zoek ik dus een degelijke set 2x8gb 10600 1333mhz reepjes voor mijn mini. Ik kom veel tips tegen voor Samsung en OWC maar beiden zijn amper te koop in de Benelux. Corsair ga ik dus niet meer aan beginnen.

Ik kijk nu naar Crucial en die staat wel in de pricewatch maar is nergens op voorraad.

Heeft iemand tips voor mij?
Had hetzelfde voor met mijn MBP 2011, ook met latjes van Corsair. Na het hele gedoe had ik ook niet veel zin meer in Corsair maar veel alternatieven heb je hier nu niet bepaald dus heb het geheugen gewoon laten omruilen en alles werkt nu naar behoren, geen kernel panic's meer of andere rariteiten + memtest zegt dat alles in orde is.

Misschien dat het verstandiger is om een gelijkaardig pad te volgen? Je kan natuurlijk ook zoeken achter 16GB latjes van Hynix :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archivist
Soulshaker schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 15:49:
[...]

Daar twijfel ik nu ook aan sinds Nederland 21% btw heeft.
Nu moeten ze nog meer korting bieden.
De last daarvan is relatief. De helft van de korting komt van de leverancier van de Mediamarkt en de andere helft is voor de Mediamarkt. Zoals ze zelf zeggen ... bent toch niet gek!
Het doel van een dergelijk actie is het aanslingeren van de omzet in stille tijden. De actie werkt (statistiek) iets wat werkt laat je niet te snel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Pyr0wl schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 15:50:
[...]

Had hetzelfde voor met mijn MBP 2011, ook met latjes van Corsair. Na het hele gedoe had ik ook niet veel zin meer in Corsair maar veel alternatieven heb je hier nu niet bepaald dus heb het geheugen gewoon laten omruilen en alles werkt nu naar behoren, geen kernel panic's meer of andere rariteiten + memtest zegt dat alles in orde is.

Misschien dat het verstandiger is om een gelijkaardig pad te volgen? Je kan natuurlijk ook zoeken achter 16GB latjes van Hynix :9
Geen idee meer waar ik het gehaald heb, moet ik eens gaan zoeken in mijn mailbox. Normaal bij CDromland in Breda maar moet zeggen dat ik niet zo sta te springen op Corsair na dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 13:37
archivist schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:15:
[...]

De last daarvan is relatief. De helft van de korting komt van de leverancier van de Mediamarkt en de andere helft is voor de Mediamarkt. Zoals ze zelf zeggen ... bent toch niet gek!
Het doel van een dergelijk actie is het aanslingeren van de omzet in stille tijden. De actie werkt (statistiek) iets wat werkt laat je niet te snel los.
Ja, dat is waar.
Dat de btw actie doorgaat is 1 ding , maar dat Apple nog mee wil doen is een andere .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
archivist schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:15:
[...]

Dit hangt af van de leveranciers, er is zeker ook een aantal dat niet meedoet of maar zeer beperkt. Een groot deel komt ook voort uit de mega schaalgrootte die MM heeft als ze landelijk zo'n actie doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Jpjedi schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:20:
[...]

Geen idee meer waar ik het gehaald heb, moet ik eens gaan zoeken in mijn mailbox. Normaal bij CDromland in Breda maar moet zeggen dat ik niet zo sta te springen op Corsair na dit verhaal.
Ik heb Corsair en geen problemen er mee.

Ze hebben ook setjes die ze specifiek testen voor Mac (daar staat in het blauw Mac op) en die wordt meestal aangeraden in het forum mbt RAM voor Apple.

Heb je die setjes?

En bij elke fabrikant is wel eens een DOA. Als je daarvoor besluit om een leverancier te boycotten kun je elke fabrikant gaan boycotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
archivist schreef op zondag 18 november 2012 @ 12:03:
[...]

Koop nieuw, mac mini-'s dalen weinig in waarde en de verschillen tussen het 2011 en 2012 model zijn intern behoorlijk groot. Grafisch is H4000 (2012) veel beter dan H3000. De HM77 chipset levert véél meer dan die van het 2011 model.
Thanks, ik laat hem denk komen vanuit Amerika. :) Hij is daar slechts 599 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Robberto schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:12:
[...]

Thanks, ik laat hem denk komen vanuit Amerika. :) Hij is daar slechts 599 dollar.
Scheelt 50 euro met Nederland. Je moet het hierheen versturen (flinke verzendkosten) en hopen dat het door de douane komt, anders krijg je een belastingaanslag en ben je alsnog duurder uit. Daarnaast is Apple al moeilijk als het om garantie claimen gaat (vandaar dat ze zo veel gezeik krijgen van consumentenbeschermers), dus je kunt bijna zeker weten gezeur verwachten als er wat stuk gaat aan een US versie met hun slechte consumentenwetgeving. Daarnaast zul je het wss op eigen kosten mogen terugsturen, want alleen bij AppleCare leveren ze wereldwijde service.

Gewoon in NL kopen dus. Als die 50 euro echt het verschil maakt dan moet je je afvragen of je blij gaat zijn met Apple als je leverancier bij aankopen in de toekomst, want ik kan je vertellen dat werkelijk alles bij Apple duurder is dan bij andere leveranciers. Je moet dus direct goed bepalen waar je wel en niet op kunt besparen. Op RAM kun je bijvoorbeeld wel weer besparen door dit zelf te doen, aangezien Apple notabene dit uitlegt in de handleiding en het aanmerkt als iets dat je als gebruiker mag vervangen (sterker nog, ze prijzen het aan op hun eigen site bij de 'Features' van de Mac Mini).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

599 US$ = € 468. Dus scheelt je 181 euro. Maar goed, wat hierboven is aangegeven moet je je afvragen of dat je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:45

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Voor de gene die een Mac Mini 2012 hebben. Hoe ervaren jullie de performance met jullie gebruik? Ik zit te twijfelen over een MM voor intensief Lightroom gebruik (af en toe PS ernaast), maar met de toekomst van grote files (36 mp RAW) vraag ik me af of ie krachtig genoeg is.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:49:
599 US$ = € 468. Dus scheelt je 181 euro. Maar goed, wat hierboven is aangegeven moet je je afvragen of dat je waard is.
Het is het niet waard, tenzij je het mee kan nemen en dus gewoon zelf kan invoeren, eventueel met wat mazzel in de koffer ;-)

Zo heb ik 2 x iPad 1, Apple TV, iPhone (uit UK) etc verspreid over meerdere trips mee terug genomen en komt er op dezelfde wijze ook een iPad mini binnenkort. Garantie met Apple geen probleem geweest, die is wereldwijd en voor het prijsverschil is AppleCare (ook wereldwijd) ook wel een makkelijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Terug naar de Mac Mini graag, de Mac Mini gaat niet op de post maar als kerstcadeau mee. Ik ben me bewust van de risico's, gebruik al een kleine 5 jaar Apple's. :) 180 euro (160 met tax) is gewoon een groot verschil op 650 euro (Bijna 25%).

De stekker kan ik vervangen door een simpel ding, deze lijkt me wel geschikt. Weten jullie of je nog ergens op moet letten met zo'n kabel? :)

[ Voor 51% gewijzigd door Vitruvius op 20-11-2012 21:38 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste