franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
http://www.nubaria.com/en/blog/?p=60
Ik heb mountwatcher geprobeerd maar die crashed bij opstarten. De support van de fabrikant reageert niet helaas.
Zijn er alternatieven? Hoe doen jullie dit?
Ik heb vorige week mijn eerste mac mini gekocht (het instapmode). Hier heb ik meteen extra geheugen (CMSO8GX3M2A1333C9 Corsair) bij besteld die ik uit de startup post heb gehaald. Gisteren heb ik het geheugen binnen gekregen en meteen geïnstalleerd. Echter start de mac mini niet meer op
Wat ik gezien heb als je de command prompt bekijkt bij de startup is dat hij niet verder gaat na het tonen van de mac mini UUID.
Heeft iemand een idee wat ik kan doen om dit probleem om te lossen? Of heb ik het verkeerde geheugen aangeschaft

Alvast bedankt!
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ehm, de iMacs ook hoor. En de Mini is nou eigenlijk een beetje de underdog van Apple en zal ook niet met veel bombarie worden aangekondigde zeker niet als het een in principe CPU upgrade gaat worden. Ik heb wel de goede hoop dat hij 12 september opeens in de Apple Store komt met een lintje 'Nieuw' simpelweg omdat ik gisteren mijn 2010 model heb verkocht en nu zonder super-de-luxe mediaplayer zitJpjedi schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:13:
[...]
Die is gebaseerd op historische trends bij productpresentaties van Apple. De Mini is de enige serie die nog op de Ivy update wacht en al over zijn gebruikelijke cyclus tijd heen is. Verwachting is dat 12 September de nieuwe Mini zal worden gepresenteerd en direct beschikbaar zal zijn.
Echter het zal geen monsterlijk verschil zijn voor de gemiddelde gebruiker en je kan nu nog mooie deals oppikken bij verschillende winkelketens. Echter voor CAD gebruik zal je met de Ivy een voordeel hebben vermoed ik. Maar of het dan wijs is om voor de goedkoopste CPU te gaan is een vraag..
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Met het oude RAM heb ik nergens last van. Ik heb de modules zelf ook nog een voor een er in gedaan maar dan piept hij 3x kort en dan een keer lang. En beide tegelijk krijg ik gewoon het opstart geluid, alleen blijft hij dan hangen...Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:22:
Zeker weten dat je nieuwe RAM goed geseat is? Doet ie het nog wel met de oude RAM?
Heeft iemand een idee wat ik kan proberen?
[ Voor 4% gewijzigd door RAM1 op 09-09-2012 15:40 ]
Verwijderd
Ik heb hetzelfde Corsair RAM als jij erin en dat werkt gewoon goed.
Even contact opnemen met de winkel waar je ze gekocht hebt;) Waarschijnlijk defecte RAM modules.RAM1 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 22:11:
[...]
Met het oude RAM heb ik nergens last van. Ik heb de modules zelf ook nog een voor een er in gedaan maar dan piept hij 3x kort en dan een keer lang. En beide tegelijk krijg ik gewoon het opstart geluid, alleen blijft hij dan hangen...
Heeft iemand een idee wat ik kan proberen?
[ Voor 19% gewijzigd door Qunix op 12-09-2012 21:32 ]
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 21:55:
Het feit dat je oude RAM het wel doet geeft aan dat je nieuwe RAM defect is.
Ik heb hetzelfde Corsair RAM als jij erin en dat werkt gewoon goed.
RMA aangevraagd en opgestuurd. Even wachten op de uitslag, ben benieuwd...Brm-G schreef op zondag 09 september 2012 @ 22:22:
[...]
Even contact opnemen met de winkel waar je ze gekocht hebt;) Waarschijnlijk defecte RAM modules.
Update: Geheugen is inderdaad defect!

[ Voor 12% gewijzigd door RAM1 op 20-09-2012 20:35 ]
Ik heb mijn MM met een HDMI kabel aangesloten en heb een licht paarsige waas over mijn scherm, vooral goed te zien in video's.
Is dit op te lossen, of is mijn MM niet helemaal goed ?
Opgelost, ik heb een HD ready t.v, en die stond op mijn Windows p.c ingesteld op resolutie 1024*768. De MM accepteerd dit blijkbaar niet goed, en moet worden ingesteld naar 720p/1080i.
*Uitleg voor eventuele anderen met het zelfde probleem !
[ Voor 36% gewijzigd door Jeffrey88 op 15-09-2012 20:24 ]
Je hebt een blok nodig zoals op deze foto:Mcdeath schreef op maandag 24 september 2012 @ 09:01:
Ik ben in het bezit gekomen van een Mac Mini, core2duo 1.83 ghz. Alleen zit er geen voeding bij, welke voeding is hiervoor nodig? heb al wel gezocht, maar kan geen duidelijk antwoord vinden.
Het partno. is MA407LL/A, daar kun je op zoeken. De eerste nederlandse optie die ik zo gauw kon vinden is deze
Helaas is nu de hardeschijf van mijn Mac Mini 2010 stuk dus deze moet ik vervangen. Het enige wat deze Mac doet is aan een receiver hangen en dienen als Plex (media center) + SABnzbd en uTorrent draaien. Een NAS zorgt voor opslag. Ik heb dus geen 750GB of 1TB schijf nodig. SSD lijkt me ook overbodig, de performance met het standaard schijfje was prima. Bovendien wil ik eigenlijk onder de 100 euro blijven.
Het probleem waar ik tegen aanloop is dat ik niet zeker weet welke schijf ik moet kopen. Is er ergens een compatibility checker of een overzicht van recente drives die geschikt zijn voor deze 2010 mini?
Hier had uw reclame kunnen staan.
pricewatch: Samsung 830 series 64GB
Die bijvoorbeeld, kost je een 65 E
Wanneer ik kijk naar SSD's, moet ik dan niet opletten met bepaalde controllers of iets dergelijks? Ik lees op de Apple forums van een zo te zien guru (user japamac) het volgende:
"Oh, last bit, make sure the SSD is a Sandforce controller.
You don't want Marvel, Intel, JMIcron or other."
-edit-
Deze heeft Sandforce en zit op 120GB onder de 100 euro. Lijkt een mooie optie.
pricewatch: Corsair Force 3 CSSD-F120GB3-BK 120GB
[ Voor 24% gewijzigd door ericafterdark op 24-09-2012 10:41 . Reden: Toevoeging. ]
Ik heb wel een kanttekening daarbij: Sandforce is juist niet aan te raden als je FileVault gebruikt, omdat die drives de data comprimeren (en bij FileVault data kan dat niet meer omdat dat ge-encrypt is en dus al te random is om te comprimeren). Daardoor loop je een boel van de snelheid mis.Eiríkr schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:34:
Goede tip! Daar had ik inderdaad niet over nagedacht op deze maandagochtend.
Wanneer ik kijk naar SSD's, moet ik dan niet opletten met bepaalde controllers of iets dergelijks? Ik lees op de Apple forums van een zo te zien guru (user japamac) het volgende:
"Oh, last bit, make sure the SSD is a Sandforce controller.
You don't want Marvel, Intel, JMIcron or other."
Ik gebruik zelf Marvel-gebaseerde drives (Crucial M4) in mijn mini, maar ik denk dat je met een Samsung 830 ook goed zit omdat die ook in de retina MacBook Pro zit.
Maar als je geen FileVault gebruikt (en op een bureau systeem is dat natuurlijk minder nodig omdat je er niet mee rond gaat lopen), dan is Sandforce inderdaad een goede keus.
Edit: Zie ook de nieuwste MacBook Air review van Anandtech:
If you're going to be using FileVault, stay away from the Toshiba drive. (En de Toshiba in de 2012 Air is gebaseerd op Sandforce, de andere mogelijkheid is een Samsung 830).
[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 24-09-2012 10:53 ]
-edit-
Het is de Samsung 830 128GB geworden! Het inbouwen was op zich wel te doen, hij draait weer als een zonnetje!
[ Voor 102% gewijzigd door ericafterdark op 26-09-2012 10:27 . Reden: Toevoeging. ]
Mijn Mini dient als mediacenter en hangt aangesloten via een kabel aan mijn thuisnetwerk. De harddisks aangesloten op mijn Mini worden gedeeld in het netwerk doormiddel van SMB (via de Server app). Ik kan nu van mijn Windows laptop (Windows 7) deze schijven mounten/benaderen. Dit gaat prima. Het gaat echter fout als ik bestanden wil overzetten van mijn Mini naar mijn laptop. Het kopiëren begint en gaat mooi snel maar na een seconde of 15-20 stopt alles en geeft Windows de fout dat de locatie niet is gevonden. Als ik dan een paar keer op "opnieuw proberen" klik begint Windows de bestanden opnieuw te kopiëren om vervolgens weer vast te lopen op hetzelfde probleem. Ik heb zowel draadloos als bekabeld als met verschillende laptops geprobeerd zaken uit te sluiten. Op alle mogelijke manieren loop ik tegen het zelfde probleem aan. Is er hier iemand die wellicht een tip voor mij heeft om dit probleem op te lossen?
Het eerste wat in mij op komt is een energy saving instelling, heb je bepaalde software draaien voor de schijven? Eventueel energy savings op je mac mini (harddisks uitschakelen bij geen gebruik)Ewin schreef op zondag 30 september 2012 @ 11:29:
Beste medetweakers. Ik heb een probleem met mijn Mac Mini. Ik heb al een tijdje gegoogled maar kan niet echt antwoord op mijn vraag vinden. Ik zit met het volgende:
Mijn Mini dient als mediacenter en hangt aangesloten via een kabel aan mijn thuisnetwerk. De harddisks aangesloten op mijn Mini worden gedeeld in het netwerk doormiddel van SMB (via de Server app). Ik kan nu van mijn Windows laptop (Windows 7) deze schijven mounten/benaderen. Dit gaat prima. Het gaat echter fout als ik bestanden wil overzetten van mijn Mini naar mijn laptop. Het kopiëren begint en gaat mooi snel maar na een seconde of 15-20 stopt alles en geeft Windows de fout dat de locatie niet is gevonden. Als ik dan een paar keer op "opnieuw proberen" klik begint Windows de bestanden opnieuw te kopiëren om vervolgens weer vast te lopen op hetzelfde probleem. Ik heb zowel draadloos als bekabeld als met verschillende laptops geprobeerd zaken uit te sluiten. Op alle mogelijke manieren loop ik tegen het zelfde probleem aan. Is er hier iemand die wellicht een tip voor mij heeft om dit probleem op te lossen?
Dit is in der daad ook iets wat bij mij opkwam. De externe HDD's gaan idd uit indien niet gebruikt. Dit heb ik echter uitgesloten door ook te testen of hetzelfde probleem zich voor doet bij het kopiëren van bestanden vanaf de interne schijf (een Samsung 830 SSD). Hierop zijn geen energy savings van toepassing, en hetzelfde probleem doet zich hierbij voor.RVE_NL schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:19:
[...]
Het eerste wat in mij op komt is een energy saving instelling, heb je bepaalde software draaien voor de schijven? Eventueel energy savings op je mac mini (harddisks uitschakelen bij geen gebruik)
Wat betreft het resultaat, ik merk geen verschil bij het opstarten van de Mini. In vergelijking met mijn MBA en MBP (waar de Crucial eerst in zat) doe de Mini daar nog wel lang over. Echter is het opstarten van programma's en het hele gevoel van OS X gewoon echt merkbaar sneller en dus fijner.
Dus ook in een oude Mac Mini doet een ssd wonderen.
Kennis van me heeft een klein bedrijfje.
Heeft een Imac mini server aangeschaft met snow leopard erop.
Hij wil:
Vanaf zijn bedrijf zijn agenda en email kunnen synchroniseren naar zijn windows 7 pc's en zijn telefoon HTC Desire HD
Zijn broer die ook meehelpt in het bedrijf moet datzelfde ook kunnen vanaf huis kunnen met zijn Imac (versie onbekend en Iphone).
Ik heb totaal geen verstand van Imac's mini en dergelijke dus ik zou me er echt in moeten gaan verdiepen.
Maar tot zover ik heb kunnen zoeken ben ik deze indeling nog niet tegen gekomen?
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Heeft vrij weinig met Apple/ mac mini/osx te maken. In dit geval heb je gewoon (e-mail) account met Exchange ondersteuning nodig. Mogelijke aanbieders zijn iCloud en Gmail, of een betaalde optie bij je eigendomein pakket. Om vervolgens je agenda te delen moet je het CalDAV adres weten (dit is niet mac specifiek ofzo) en toevoegen in de/het agenda app/programmaYamy_Daffy schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:49:
Heb misschien een hele noob vraag maar ik gaat hem toch proberen te stellen.
Hij wil:
Vanaf zijn bedrijf zijn agenda en email kunnen synchroniseren naar zijn windows 7 pc's en zijn telefoon HTC Desire HD
Zijn broer die ook meehelpt in het bedrijf moet datzelfde ook kunnen vanaf huis kunnen met zijn Imac (versie onbekend en Iphone).
Ik heb totaal geen verstand van Imac's mini en dergelijke dus ik zou me er echt in moeten gaan verdiepen.
Maar tot zover ik heb kunnen zoeken ben ik deze indeling nog niet tegen gekomen?
M.a.w. zoek eerst uit hoe je überhaupt emails en agenda's synchroon houd, hier is genoeg over te vinden op het internet. Het probleem is niet echt Mac specifiek.
Office 365 abbonementje, kost weinig per maand, exchange email instellen.Yamy_Daffy schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:49:
Heb misschien een hele noob vraag maar ik gaat hem toch proberen te stellen.
Hij wil:
Heeft weinig met mac mini te maken inderdaad.
Ik ken SuperDuper niet maar de alignment is wel in orde?f.h schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:12:
Heb gister een Crucial M4 128GB ssd in mijn Mid 2007 Mac Mini gezet. De boel eerst gecloned met SuperDuper!, schijven wisselen en klaar. Echt ideaal.
👉🏻 Blog 👈🏻
Heb daar ook aan zitten denken, een SSD is echt een fijne performanceboost voor elke pc..gamebak en MBP hebben er al een..maar aangezien de Mini nu alleen maar via Plex streamt vanaf mijn NAS, ga ik er geen geld meer in steken (hij heeft wel meer RAM gekregen, cheape upgrade) want ik ga over op de ATV3 zodra ie gejailbreakt kan worden (zodat ik weer vanaf NAS kan streamen zoals nu). Wel bizar trouwens, de hardware is best vlot, maar die HDD die ze standaard uitleveren..om te janken zo traag zeg..wat een dikke misser!f.h schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:12:
Heb gister een Crucial M4 128GB ssd in mijn Mid 2007 Mac Mini gezet. De boel eerst gecloned met SuperDuper!, schijven wisselen en klaar. Echt ideaal.
Wat betreft het resultaat, ik merk geen verschil bij het opstarten van de Mini. In vergelijking met mijn MBA en MBP (waar de Crucial eerst in zat) doe de Mini daar nog wel lang over. Echter is het opstarten van programma's en het hele gevoel van OS X gewoon echt merkbaar sneller en dus fijner.
Dus ook in een oude Mac Mini doet een ssd wonderen.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Wat bedoel je hier precies mee? De term alignment in een context van het clonen van HDD's zegt mij nietskraades schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 12:38:
[...]
Ik ken SuperDuper niet maar de alignment is wel in orde?
Het was puur dat ik nog een SSD had liggen, anders had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan.2Dutch schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:42:
[...]
Heb daar ook aan zitten denken, een SSD is echt een fijne performanceboost voor elke pc..gamebak en MBP hebben er al een..maar aangezien de Mini nu alleen maar via Plex streamt vanaf mijn NAS, ga ik er geen geld meer in steken (hij heeft wel meer RAM gekregen, cheape upgrade) want ik ga over op de ATV3 zodra ie gejailbreakt kan worden (zodat ik weer vanaf NAS kan streamen zoals nu). Wel bizar trouwens, de hardware is best vlot, maar die HDD die ze standaard uitleveren..om te janken zo traag zeg..wat een dikke misser!
Ik wil me eens gaan verdiepen in het ontwikkelen van iOS apps en zo'n Mac mini is dan een perfect instap model (als je tenminste niet wil gaan pielen met hackintosh). Vandaag bij de lokale reseller bijna de 2.3 Ghz gekocht (met 8GB geheugen) maar nu lees ik steeds meer geruchten over een evt. opvolger (maar helaas nog niets concreets). Ik zou wel balen als ik nu zo'n ding koop en over 2 weken wordt de opvolger bekend gemaakt; ik weet dit is altijd een risico in computerland maar ik kan best nog even wachten...
Niemand weet daar iets over, ook het Apple personeel niet (behalve diegene die met de directe ontwikkeling te maken hebben). Er wordt wel verwacht dat er over niet al te lange termijn een nieuw model komt. Maar dat zou net zo goed nog 3/4 maanden kunnen duren.Douwe63 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:35:
Hangen hier nog wat Apple medewerkers rond die meer weten over een eventuele nieuwe Mac mini?.
Ik wil me eens gaan verdiepen in het ontwikkelen van iOS apps en zo'n Mac mini is dan een perfect instap model (als je tenminste niet wil gaan pielen met hackintosh). Vandaag bij de lokale reseller bijna de 2.3 Ghz gekocht (met 8GB geheugen) maar nu lees ik steeds meer geruchten over een evt. opvolger (maar helaas nog niets concreets). Ik zou wel balen als ik nu zo'n ding koop en over 2 weken wordt de opvolger bekend gemaakt; ik weet dit is altijd een risico in computerland maar ik kan best nog even wachten...
Verwijderd
Toen ik de mijne kocht in februari/maart had ik hetzelfde "probleem". Uiteindelijk ben ik toch blij dat ik hem gekocht heb anders was ik nu nog aan het wachten.Douwe63 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:35:
Hangen hier nog wat Apple medewerkers rond die meer weten over een eventuele nieuwe Mac mini?.
Ik zou er gewoon voor gaan. Heel veel verschil zal er toch niet zijn moest er de komende maanden een nieuwe komen. Ik gok op een nieuwe cpu (ivy-bridge) maar voor de rest zal er niet zo gek veel nieuws inzitten.
Ohja, koop de Mac Mini zonder 8GB RAM en steek die er zelf in. Dat is echt kinderspel en zo spaar je toch weer 200-300 euro uit.
Goede tip, ik heb even zitten kijken en dat is inderdaad een stuk goedkoper.Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:19:
[...]
Ohja, koop de Mac Mini zonder 8GB RAM en steek die er zelf in. Dat is echt kinderspel en zo spaar je toch weer 200-300 euro uit.
Ik wacht nog wel een weekje, de 17e is er geloof ik weer een apple presentatie, misschien dat hij daar aangekondigd wordt
Inderdaad, ik heb de "fout" gemaakt door te wachten en dat doe ik nu nog hahaVerwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:19:
[...]
Toen ik de mijne kocht in februari/maart had ik hetzelfde "probleem". Uiteindelijk ben ik toch blij dat ik hem gekocht heb anders was ik nu nog aan het wachten.
Ik zou er gewoon voor gaan. Heel veel verschil zal er toch niet zijn moest er de komende maanden een nieuwe komen. Ik gok op een nieuwe cpu (ivy-bridge) maar voor de rest zal er niet zo gek veel nieuws inzitten.

39
[ Voor 32% gewijzigd door RVE_NL op 18-10-2012 16:31 ]
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
edit: nvm, US is excl. btw
[ Voor 5% gewijzigd door Optix op 23-10-2012 21:50 ]
.
Bedenk me net dat ik hem een paar maanden geleden bij de Saturn gekocht hebt met flinke korting.
Zal dus wel hetzelfde zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door stickyfish op 23-10-2012 20:45 ]
"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan
Verwijderd
Niks btw. In de VS is de sales tax in sommige staten maar rond de 5%, dat verklaart het prijsverschil dus ook niet hoe graag Apple fans dat argument ook aangrijpen om voor zichzelf de Europa tax te willen rechtvaardigen.Optix schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:39:
Sweet! de nieuwe Mac Mini is dan uit en inmiddels geupdate op de site. Wat me echter opviel is de NL prijs tov de US prijs. De goedkoopste mini is €649,- en tegelijk $599,-. Dat is een verschil van €186 euro ($599 = €462.08)... Can someone shed some light on this?
edit: nvm, US is excl. btw
Verwijderd
Als ik me niet vergis was de prijs van de vorige mini gewoon 599 euro hoor.stickyfish schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:43:
650 euro voor de nieuwe mini? Is een stuk duurder toch dan de vorige generatie of niet?
Bedenk me net dat ik hem een paar maanden geleden bij de Saturn gekocht hebt met flinke korting.
Zal dus wel hetzelfde zijn.
In sommige staten is er geen sales tax, en in nog meer staten is er geen sales tax op online aankopen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:50:
[...]
Niks btw. In de VS is de sales tax in sommige staten maar rond de 5%, dat verklaart het prijsverschil dus ook niet hoe graag Apple fans dat argument ook aangrijpen om voor zichzelf de Europa tax te willen rechtvaardigen.
Maar goed, je kan klagen wat je wilt maar de verzorgingsstaat hier moet toch ergens van betaald worden.
Wel btw maar wat men hier doet is denken dat het veelal alleen maar de btw is en dat is dus echt niet waar. Er zijn diverse zaken die erbij komen. Het ding moet deze kant op (transportkosten, douanekosten, importheffingen), er moet in euro's ipv dollars (denk aan koersen, de economie) worden gerekend en er moeten nog belastingen (btw e.d.) worden geheven. Dan wordt de prijs in euro ineens aanzienlijk hoger dan die in dollars. Dat is bij anderen echt niet anders. Het verhaal is dus niet zo eenvoudig als dat sommigen willen doen lijken.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:50:
Niks btw. In de VS is de sales tax in sommige staten maar rond de 5%, dat verklaart het prijsverschil dus ook niet hoe graag Apple fans dat argument ook aangrijpen om voor zichzelf de Europa tax te willen rechtvaardigen.
[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 24-10-2012 19:08 ]
Wel degelijk BTW en daarnaast dollarkoers t.o.v. de euro en marktdifferentiatie.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:50:
[...]
Deel 1 van het verschil in prijs is wel degelijk de BTW. Juist vanwege de grote verschillen in belastingen (sales taxes) tussen staten, staat de prijs in de VS vrijwel altijd zonder belastingen aangegeven. Dat de ene staat in de VS 0% tax heft, de andere 5% of 10% en Nederland 21%, daar kan Apple niets aan veranderen.
Deel 2 van het verschil is de dollarkoers. Apple heeft in het verleden ook prijsdalingen in Europa doorgevoerd toen de euro veel sterker stond tegenover de dollar. Nu is het omgekeerde aan de hand.
Deel 3 van het verschil is marktdifferentiatie. Kosten, maar ook besteedbare inkomens, zijn in Europa in het algemeen hoger dan in de VS. Dus Apple vraagt hier hogere prijzen.
Het is in elk geval niet terecht het hele verschil onder de noemer "Apple draait ons Europeanen een poot uit" te schuiven.
Maar goed, da's allemaal off-topic
Ik heb gisteren direct toen de store weer online kwam een nieuwe Mac Mini besteld, met de 2.6GHz i7, 4 GB (16GB zet ik zelf wel in) en een 1TB Fusion disk
Ik ben benieuwd...
[ Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-10-2012 19:31 ]
Hij is inderdaad gewoon duurder geworden. Toch wil ik hem.
Nu zoek ik 8GB werkgeheugen hiervoor, is dit de juiste? pricewatch: Corsair CMSX8GX3M2A1600C9. Dit is 1600Mhz en SDRAM.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja maar jouw 'deel 3' is dat naar mijn mening weer wel. En dat is nog steeds best een groot deel (de Amerikaanse prijs van $559 omgerekend pre-tax in Euro is 462, met 21% BTW er bij is dat 559 euro. Dus toch precies 90 euro verschil, oftewel 16% extra winst voor Apple. Die garantieverschillen gelden alleen als je bij Apple zelf koopt trouwens, en ze proberen zich daar ook onderuit te wurmen dus ik kan me niet voorstellen dat dat zo veel kost.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:22:
[...]
Deel 3 van het verschil is marktdifferentiatie. Kosten, maar ook besteedbare inkomens, zijn in Europa in het algemeen hoger dan in de VS. Dus Apple vraagt hier hogere prijzen.
Het is in elk geval niet terecht het hele verschil onder de noemer "Apple draait ons Europeanen een poot uit" te schuiven.
Ik ga trouwens niet voor een nieuwe mini, niet vanwege het prijsverschil (50 euro is ook wel te behappen en het zijn hele fijne werkpaarden) maar ik heb nu het 2011 model met discrete GPU (6630M) en ik hoopte op eentje met een GeForce 640/650 of zoiets maar helaas hebben ze die optie nu weer laten vallen. Erg jammer want het maakte hem een stuk bruikbaarder. Natuurlijk is de quadcore ook leuk maar die kon je in 2011 ook al krijgen (server model). Ik had graag een nieuwe GPU gewild, en een iMac is geen optie vanwege het glanzende scherm (en ik wil mijn Xbox op hetzelfde scherm kunnen gebruiken).
[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 24-10-2012 21:54 ]
Verwijderd
Snap niet waar je met dit verhaal heen wil. Zonder btw kost de mini in Nederland 649 / 1.21 is 536 euro. Dat is met de huidige wisselkoers 536 * 1.2961 is $695. In de VS kost de mini zonder sales tax $599. Zonder of met btw, de mini is gewoon te duur in Europa. Bij de imac is het verschil trouwens nog groter. Je wordt als Europeaan gewoon afgezet.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:22:
[...]
Wel degelijk BTW en daarnaast dollarkoers t.o.v. de euro en marktdifferentiatie.
Deel 1 van het verschil in prijs is wel degelijk de BTW. Juist vanwege de grote verschillen in belastingen (sales taxes) tussen staten, staat de prijs in de VS vrijwel altijd zonder belastingen aangegeven. Dat de ene staat in de VS 0% tax heft, de andere 5% of 10% en Nederland 21%, daar kan Apple niets aan veranderen.
Dat jij bewust graag veel te veel betaalt is prima, maar ga dan niet recht proberen te praten wat krom is.
Dat jij bewust selectief quote is prima, maar ga dan niet krom lullen wat behoorlijk recht is.Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:19:
[...]
Snap niet waar je met dit verhaal heen wil. Zonder btw kost de mini in Nederland 649 / 1.21 is 536 euro. Dat is met de huidige wisselkoers 536 * 1.2961 is $695. In de VS kost de mini zonder sales tax $599. Zonder of met btw, de mini is gewoon te duur in Europa. Bij de imac is het verschil trouwens nog groter. Je wordt als Europeaan gewoon afgezet.
Dat jij bewust graag veel te veel betaalt is prima, maar ga dan niet recht proberen te praten wat krom is.
Ten eerste: ik noemde nog andere componenten die jij voor het gemak even weglaat.
Ten tweede: het verhaal van franssie over Europese garantievoorwaarden die voor Apple een stuk duurder zijn draagt ook bij aan een hogere prijs.
Dus mijn verhaal klopt precies: ja, Apple rekent een hogere prijs in Europa, maar dat is voor een groot deel prima verklaarbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-10-2012 22:54 ]
Verwijderd
De besteedbare inkomens liggen zeker niet hoger in Europa, hoogstens in West/Midden Europa en Scandinavie is het besteedbare inkomen vergelijkbaar met de VS.
Je hebt helemaal niks verklaard waarom een hogere Europese prijs gerechtvaardigd is en helemaal niet waarom het prijsverschil tussen de EU en de VS toegenomen is sinds de vorige generatie terwijl de euro het afgelopen half jaar juist veel sterker geworden is tov de dollar.
Laten we maar gauw back on-topic gaan, voordat een modje ons er uit schopt
Eerste impressie van MacMiniColo.net: http://blog.macminicolo.n...the-2012-mac-mini-updated
De Mac Mini is nu zo ver dat je 85% van de power van een 2010 Westmere 6-core Mac Pro krijgt voor 33% van de prijs... Nice
* Herko_ter_Horst is stiekem toch nog wel blij dat z'n Mac Pro nog sneller is
[ Voor 9% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-10-2012 23:45 ]
Dan heb je dus geen flauw idee hoe het werkt. Men rekent gewoon een basisprijs en per land/werelddeel/regio komen daar nog allerlei andere zaken bovenop die voornamelijk met belastingen, heffingen en economie te maken hebben. Daardoor verschilt de hoogte van de prijs. Kijk eens naar brandstof. Hoeveel betaal je hier voor benzine, hoeveel is dat in Duitsland, in Belgie en in Luxemburg? Jawel, allemaal verschillende prijzen terwijl de basisprijs overal hetzelfde is. Dat komt door verschillen in accijns maar ook verschil in wat de pomphouder wil/kan/mag rekenen aan winstmarge. Dat is totaal iets anders als te duur zijn, afgezet worden, etc. Feitelijk maak je een scheve vergelijking omdat de USA gewoon anders is als Nederland.Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:19:
Zonder of met btw, de mini is gewoon te duur in Europa. Bij de imac is het verschil trouwens nog groter. Je wordt als Europeaan gewoon afgezet.
Voordat deze richtlijn was aangenomen had je het prijsverschil ook al. Die richtlijn kan hoogstens voor de huidige prijzen invloed hebben maar feitelijk voldoen ze al veel langer aan die richtlijn (er staat in de licentie dat lokale wetgeving voor gaat).Herko_ter_Horst schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:43:
Ten tweede: het verhaal van franssie over Europese garantievoorwaarden die voor Apple een stuk duurder zijn draagt ook bij aan een hogere prijs.
Exact. Het is gewoon een gegeven dat producten in de USA vaak goedkoper zijn dan hier in Nederland vanwege allerlei factoren die bij ons meegerekent en zelfs meegerekent moeten worden die ze daar niet meerekenen. Of je een product te duur vindt of niet is een heel andere discussie en staat hier los van.Dus mijn verhaal klopt precies: ja, Apple rekent een hogere prijs in Europa, maar dat is voor een groot deel prima verklaarbaar.
Verwijderd
De basisprijs is juist niet hetzelfde, zie die prijsvergelijking zonder Europese btw/Amerikaanse sales tax maar eens een paar posts terug. De basisprijs is veel lager in de VS, de hoge Europese btw versterkt het prijsverschil dat de consument moet betalen alleen maar. Je komt hier ongeinformeerd een topic binnen wandelen om even de waarheid te prediken, hilarisch.ppl schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:55:
Dan heb je dus geen flauw idee hoe het werkt. Men rekent gewoon een basisprijs en per land/werelddeel/regio komen daar nog allerlei andere zaken bovenop die voornamelijk met belastingen, heffingen en economie te maken hebben. Daardoor verschilt de hoogte van de prijs.
Dit geheugen is prima.Qunix schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:56:
Mac Mini, eindelijk!
Hij is inderdaad gewoon duurder geworden. Toch wil ik hem.
Nu zoek ik 8GB werkgeheugen hiervoor, is dit de juiste? pricewatch: Corsair CMSX8GX3M2A1600C9. Dit is 1600Mhz en SDRAM.
Ik zou zelf voor 1 module gaan ipv 2 (geen kit) zodat je later altijd nog wat kan bij prikken zonder dat je 1 4gb overbodig is geworden.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Thanks!robbinonline schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:49:
[...]
Dit geheugen is prima.
Ik zou zelf voor 1 module gaan ipv 2 (geen kit) zodat je later altijd nog wat kan bij prikken zonder dat je 1 4gb overbodig is geworden.
Dat is NIET de basisprijs maar dat zijn totaalprijzen. Die van de USA zijn iets minder totaal dan die van de EU omdat ze daar geen bijv. geen btw mee rekenen terwijl er in de EU een wettelijke verplichting is om dat wel te doen. Een aantal andere zaken zoals transport, inklaringen, etc. zijn al wel in die prijs meegerekend omdat deze voor heel de USA hetzelfde zijn. In de EU doen we dat dus heel anders. De basisprijs waar ik het over heb wordt niet door Apple gecommuniceerd en zal dat ook nooit worden. Het is een interne prijs welke concurrentiegevoelig is en dus onder bedrijfsgeheim valt.Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:29:
De basisprijs is juist niet hetzelfde, zie die prijsvergelijking zonder Europese btw/Amerikaanse sales tax maar eens een paar posts terug. De basisprijs is veel lager in de VS, de hoge Europese btw versterkt het prijsverschil dat de consument moet betalen alleen maar. Je komt hier ongeinformeerd een topic binnen wandelen om even de waarheid te prediken, hilarisch.
Btw, als nu al 2 mensen je terecht lopen te wijzen is dat een forse hint dat je eens kritischer naar je eigen informatie moet kijken. Wat dat betreft ben jij hier de enige die ongeinformeerd een topic binnenwandelt om z'n eigen waarheid te gaan lopen prediken waar niets van klopt.
De basisprijs kun je gewoon berekenen, en is niet een groot geheim van Apple.ppl schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:53:
[...]
Dat is NIET de basisprijs maar dat zijn totaalprijzen. Die van de USA zijn iets minder totaal dan die van de EU omdat ze daar geen bijv. geen btw mee rekenen terwijl er in de EU een wettelijke verplichting is om dat wel te doen. Een aantal andere zaken zoals transport, inklaringen, etc. zijn al wel in die prijs meegerekend omdat deze voor heel de USA hetzelfde zijn. In de EU doen we dat dus heel anders. De basisprijs waar ik het over heb wordt niet door Apple gecommuniceerd en zal dat ook nooit worden. Het is een interne prijs welke concurrentiegevoelig is en dus onder bedrijfsgeheim valt.
Btw, als nu al 2 mensen je terecht lopen te wijzen is dat een forse hint dat je eens kritischer naar je eigen informatie moet kijken. Wat dat betreft ben jij hier de enige die ongeinformeerd een topic binnenwandelt om z'n eigen waarheid te gaan lopen prediken waar niets van klopt.
Basisprijs
De verkoopprijs exclusief handels- en vervoersmarges van derden en exclusief het saldo van productgebonden belastingen (waaronder BTW) en productgebonden subsidies.
Bron: http://www.encyclo.nl/begrip/basisprijs
En ja, de basis prijs in de US is lager dan die in de EU.
Basis Mac Mini in de US: 599 US dollars = 462.2986 euros
Basis Mac Mini in de EU: 649 euros incl tax = 649/1.21 = 536,3636 euros
(misschien moet je jezelf goed informeren voor je een ander beschuldigt van zich slecht informeren)
[ Voor 5% gewijzigd door Zer0 op 25-10-2012 23:02 ]
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Kijk, het was het wachten toch waardDouwe63 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:35:
Voor mijn eerste probeersels kan ik goed uit de voeten met het nieuwe basis model van de mini; later kan ik zelf het geheugen wel upgraden of de HDD vervangen door een SSD.
Uiteraard heb ik al een monitor, keyboard en muis maar volgens mij kan ik er al wel beter zo'n mac keyboard bij kopen (in verband met die special mac toetsen). Nu zie ik dat er ook een mac muis en trackpad te verkrijgen zijn; bieden die nog extra voordeel/functionaliteit boven een 'normale' muis?
Ik zag dat ze bij een bepaalde webshop korting geven op het toetsenbord als je daar een mac mini koopt, het loont dus toch wel om even rond te kijken voor wat 'combinatie kortingen'.
Het keyboard kan je doen. de F knoppen (volume etc.) werken erg fijn.
Ik zou zeker voor een trackpad gaan. OS X Mountain Lion is erg gebaseerd op gestures die met meerdere vinger maakt. Zoals, launchpad openen, exposé, wisselen tussen bureaubladen, tabladen, etc. Dit is nog uit te breiden met 3rd party apps. Trackpad is echt een aanrader. In het begin is het wennen maar als je eraan gewend bent wil niet enkel nog een muis.Douwe63 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 13:00:
[...]
Kijk, het was het wachten toch waard.
Voor mijn eerste probeersels kan ik goed uit de voeten met het nieuwe basis model van de mini; later kan ik zelf het geheugen wel upgraden of de HDD vervangen door een SSD.
Uiteraard heb ik al een monitor, keyboard en muis maar volgens mij kan ik er al wel beter zo'n mac keyboard bij kopen (in verband met die special mac toetsen). Nu zie ik dat er ook een mac muis en trackpad te verkrijgen zijn; bieden die nog extra voordeel/functionaliteit boven een 'normale' muis?
Ik zag dat ze bij een bepaalde webshop korting geven op het toetsenbord als je daar een mac mini koopt, het loont dus toch wel om even rond te kijken voor wat 'combinatie kortingen'.
Grappig dat je dit laatste roept terwijl het citaat wat je gebruikt al meteen laat zien dat het eerder op jou dan op mij van toepassing isZer0 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:57:
De basisprijs kun je gewoon berekenen, en is niet een groot geheim van Apple.
Basisprijs
De verkoopprijs exclusief handels- en vervoersmarges van derden en exclusief het saldo van productgebonden belastingen (waaronder BTW) en productgebonden subsidies.
Bron: http://www.encyclo.nl/begrip/basisprijs
(misschien moet je jezelf goed informeren voor je een ander beschuldigt van zich slecht informeren)
Daarnaast is het ook handig om eens uit te leggen wat je nou niet begrijpt van het volgende stukje welke nota bene ook nog eens in je citaat vermeldt staat:
Zoals je zelf al zegt is het heel verstandig om eerst jezelf goed te informeren, met name over de discussie zelf alvorens je gaat reageren of een ander beschuldigd van slecht te informeren. In het Engels zeggen ze dat mooier: "practice what you preach". Misschien dat ik het verder maar in Jip en Janneke stijl moet gaan uitleggen met simpele woordjes, zinnetjes en plaatjes want begrijpend lezen is kennelijk niet aan een aantal personen hier besteed. Jammer.De basisprijs waar ik het over heb wordt niet door Apple gecommuniceerd en zal dat ook nooit worden. Het is een interne prijs welke concurrentiegevoelig is en dus onder bedrijfsgeheim valt.
[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 27-10-2012 20:47 ]
In een publieke discussie als deze is het niet handig je eigen definities aan algemene begrippen te hangen.ppl schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 20:45:
[...]
Grappig dat je dit laatste roept terwijl het citaat wat je gebruikt al meteen laat zien dat het eerder op jou dan op mij van toepassing isEr staat gruwelijk duidelijk in je citaat wat ik versta onder de basisprijs
En ja, ik begreep best dat jij wat anders als de basisprijs zag, waarom denk je dat ik je corrigeerde?
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Ondertussen wel alvast bij ifixit de dual hdd-upgrade kit gehaald.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik had hem besteld bij Apple op de website en afgelopen donderdag is die geleverd. Werkt prima!kmf schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:05:
Heeft iemand al de nieuwe Mac Mini gespot in winkels? Ik vind het wel balen dat je niet makkelijk kan zien welke versie iets is. Alleen aan het hoeveelheid geheugen (4 ipv 2) en GPU (4000ipv 3000) zie je het verschil...
Ondertussen wel alvast bij ifixit de dual hdd-upgrade kit gehaald.
[ Voor 9% gewijzigd door Jpjedi op 29-10-2012 07:05 ]
Is het nieuwste model wat nu sinds kort in de apple store staat ook zelf makkelijk open te maken? Zonder dat je trucs moet toepassen van 2 plamuurmessen ertussen etc? Ook gewoon draaien en open maken?
Verder wil ik 2 schermen erop aan sluiten. Ik kon de display poort niet vinden. Alleen HDMI. Maar ik hoorde dat je via die Thunderbolt gewoon je 2de scherm kunt aansluiten? Dat is dus gewoon een andere naam voor display poort?
Wat me alleen opvalt bij het nieuwe model op de apple store.
Voorheen kon je een Mac mini server kiezen met 2 hd's met 7200 rpm. Nu kan ik alleen kiezen uit de optie 2 x 5400 rpm of 1 x ssd.
Het liefst had ik 2 x 7200 rpm schijven erin, of evt een 7200 rpm schijf en een ssd.
Is dit helemaal niet meer mogelijk?
Of als je hem koopt met 1 hd, kan je er dan zelf nog een 2de bij zetten oid?. Bij mij Imac kwam ik erachter omdat hij standaard maar met 1 hd was gekocht. had je geen mogelijkheid om er een 2de bij te zetten later. Dat was dus een beetje balen. Anders zou ik namelijk de normale versie kunnen nemen. En dan zelf alles uitbreiden.
Zelf draai ik veel muziek apparatuur. En ben afhankelijk van een firewire chipset van Texas Instruments. Kan iemand mij bevestigen of dat in de nieuwe Mini zit?
Ook is er bij de videochipset ook niks te kiezen?
[ Voor 27% gewijzigd door Alcje op 29-10-2012 22:44 ]
Verwijderd
Gewoon draaien en open maken zou moeten lukken. Dat is toch wat ze getoond hebben bij de presentatie.Alcje schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:22:
Ik zit er zelf aan te denken om ook een mac mini aan te schaffen. Heb er in het verleden ook 1 gehad. Maar heb een paar vragen.
Is het nieuwste model wat nu sinds kort in de apple store staat ook zelf makkelijk open te maken? Zonder dat je trucs moet toepassen van 2 plamuurmessen ertussen etc? Ook gewoon draaien en open maken?
Ik dacht van welVerder wil ik 2 schermen erop aan sluiten. Ik kon de display poort niet vinden. Alleen HDMI. Maar ik hoorde dat je via die Thunderbolt gewoon je 2de scherm kunt aansluiten? Dat is dus gewoon een andere naam voor display poort?
Als ik jou was zou ik via ifixit gewoon de dual hard drive kit bestellen (indien deze compatibel is met de nieuwe mac mini uiteraard) en dan zelf gewoon een schijf (7200rpm of ssd) inbouwen. Zo ben je veel goedkoper af.Wat me alleen opvalt bij het nieuwe model op de apple store.
Voorheen kon je een Mac mini server kiezen met 2 hd's met 7200 rpm. Nu kan ik alleen kiezen uit de optie 2 x 5400 rpm of 1 x ssd.
Het liefst had ik 2 x 7200 rpm schijven erin, of evt een 7200 rpm schijf en een ssd.
Of als je hem koopt met 1 hd, kan je er dan zelf nog een 2de bij zetten oid?. Bij mij Imac kwam ik erachter omdat hij standaard maar met 1 hd was gekocht. had je geen mogelijkheid om er een 2de bij te zetten later. Dat was dus een beetje balen. Anders zou ik namelijk de normale versie kunnen nemen. En dan zelf alles uitbreiden.
Geen idee hoe dit zit.Zelf draai ik veel muziek apparatuur. En ben afhankelijk van een firewire chipset van Texas Instruments. Kan iemand mij bevestigen of dat in de nieuwe Mini zit?
Ook is er bij de videochipset ook niks te kiezen?
Dat mag, maar het zijn wel vragen die grotendeels gewoon op de Mac Mini pagina op de Apple site beantwoord worden...Alcje schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:22:
Ik zit er zelf aan te denken om ook een mac mini aan te schaffen. Heb er in het verleden ook 1 gehad. Maar heb een paar vragen.
http://www.apple.com/nl/mac-mini/design.htmlIs het nieuwste model wat nu sinds kort in de apple store staat ook zelf makkelijk open te maken? Zonder dat je trucs moet toepassen van 2 plamuurmessen ertussen etc? Ook gewoon draaien en open maken?
Zie plaatje 2.
http://www.apple.com/nl/mac-mini/specs.htmlVerder wil ik 2 schermen erop aan sluiten. Ik kon de display poort niet vinden. Alleen HDMI. Maar ik hoorde dat je via die Thunderbolt gewoon je 2de scherm kunt aansluiten? Dat is dus gewoon een andere naam voor display poort?
Zie het kopje "Video output" (ook al mist daar vreemd genoeg de HDMI uitgang)
Thunderbolt kan veel meer dan Mini DisplayPort, maar is wel backwards compatible. Je kunt dus gewoon je Mini-DP scherm er op aansluiten.
Niet vanuit Apple, tenzij de Fusion Drive een 7200rpm HDD bevat naast de SSD. Dat kan ik je binnenkort vertellenWat me alleen opvalt bij het nieuwe model op de apple store.
Kan wel, met een 3rd-party HDD-kit (bijv. die van iFixit.com). Die zijn er zowel voor de iMac (iig voor de vorige generatie) als voor de Mac Mini (die v.z.i.w. in zowel de vorige als de huidige generatie past).Of als je hem koopt met 1 hd, kan je er dan zelf nog een 2de bij zetten oid?. Bij mij Imac kwam ik erachter omdat hij standaard maar met 1 hd was gekocht. had je geen mogelijkheid om er een 2de bij te zetten later. Dat was dus een beetje balen. Anders zou ik namelijk de normale versie kunnen nemen. En dan zelf alles uitbreiden.
Je hebt apparatuur die afhankelijk is van een bepaalde chipset in de computer? Da's wel heel slecht, FW zou gewoon FW moeten zijn...Zelf draai ik veel muziek apparatuur. En ben afhankelijk van een firewire chipset van Texas Instruments. Kan iemand mij bevestigen of dat in de nieuwe Mini zit?
Aangezien je niet meldt welke chipset dan, kan ik je alleen maar doorverwijzen naar de iFixit.com tear-down, waar ook een aantal component-nummers genoemd staan, misschien kan je daar wat mee: http://www.ifixit.com/Tea...ate+2012+Teardown/11262/1
Edit: nog ff wat extra gezocht: een snelle Google van een aantal van die part numbers vertelt me dat LSI de FireWire-chip levert: iFixit noemt de LSI L-FW643E-2. Dit is volgens de LSI website een IEEE 1394b (a.k.a. FireWire) chip.
Wat is de vraag? Of de Apple-site liegt dat er in alle Mini's een HD4000 zit?Ook is er bij de videochipset ook niks te kiezen?
[ Voor 9% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-10-2012 23:50 ]
Het geheugen vervangen leek me nog niet zon probleem. Maar om zelf 2 hd's erin te zetten lijkt me niet zon goed plan. Het liefst zou ik er een Intel 520 sdd inzetten van 240 gb en evt een 7200 rpm..
Waar het mij om gaat is, is dat ik een zo stil mogelijke unit nodig heb.
Wat betreft de hardeschijven zeg je niet vanuit apple? Zijn er andere bedrijven die dit wel aanbieden? Of komt dit nog beschikbaar. Ik kan namelijk best een maand of 2 wachten met het kopen van dit ding. Ik wil gewoon dat het naar me zin is.
Wat betreft de firewire.. Ja hoe treurig het ook is. Als je geen firewire chipset in je pc hebt van Texas instruments dan kun je het vergeten. Die muziek apparatuur is zo gevoelig.. naja gewoon crappe drivers ook etc. Dat het alleen stabiel werkt op zon chipset. Dus vandaar.
Mijn Imac had dus wel zon chipset. Zowieso ga ik ook windows op de mini draaien dan. Ook weer omdat bepaalde software niet op osx draait, en ook bepaalde drivers voor de mac nog niet goed functioneren.
Bedankt voor de info over LSI. Dan kan ik gaan googlen of er al gebruikers zijn die het spul werkend hebben met die firewire chipset. Ben helaas bang van niet ;-)
Ik heb uiteraard geen inside knowledge van wat Apple van plan is, maar ik verwacht niet dat het huidige aanbod aangepast gaat worden. Je bent dus aangewezen op 3rd-party oplossingen. Ik noemde al iFixit.com, maar er zijn ook anderen die je kunt Googlen.Alcje schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 00:49:
Het geheugen vervangen leek me nog niet zon probleem. Maar om zelf 2 hd's erin te zetten lijkt me niet zon goed plan. Het liefst zou ik er een Intel 520 sdd inzetten van 240 gb en evt een 7200 rpm..
Waar het mij om gaat is, is dat ik een zo stil mogelijke unit nodig heb.
Wat betreft de hardeschijven zeg je niet vanuit apple? Zijn er andere bedrijven die dit wel aanbieden? Of komt dit nog beschikbaar. Ik kan namelijk best een maand of 2 wachten met het kopen van dit ding. Ik wil gewoon dat het naar me zin is.
CP2 werkt wel gewoon.
[ Voor 3% gewijzigd door Jpjedi op 30-10-2012 12:10 ]
Verwijderd
Oude hdd er uit en een 256GB Samsung ssd ervoor in de plaats.
Ram ge-upgrade naar 16GB (Corsair DDR-1333 Kit, 2 x 8GB MAC) voor 66 Euro
Eigenlijk is 8 GB meer dan zat voor mij, maar voor die paar Euro meer kon ik dit niet laten leggen.
Nou was de (2.5GHz) mini al een lekker machientje om mee te werken maar dit gaat nu erg snappy allemaal.
Al met al erg tevreden

Ja ik heb diezelfde 16GB kit ook.. Super (ik heb er nog 100 euro voor betaald, gaat zo hard omlaag tegenwoordig). En ze zijn zo makkelijk te modden, veel makkelijker dan andere Macs. Veel plezier er mee!Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:39:
Afgelopen weekend de Mini onder handen genomen.
Oude hdd er uit en een 256GB Samsung ssd ervoor in de plaats.
Welke Samsung heb je er in zitten? De 830 of die nieuwe, de 840?
[ Voor 50% gewijzigd door GekkePrutser op 30-10-2012 18:10 . Reden: Quote verkeerd om ]
Dezelfde kit (1333Mhz) of net een andere (CMSA16GX3M2A1600C11 = 1600Mhz)? Die is namelijk iets duurder.
Ik heb die laatste kit ook klaarliggen voor m'n nieuwe Mac Mini. Ik moet helaas nog even geduld hebben tot Apple de Fusion drive in elkaar heeft gefusioneerd... (na het aanklikken van die optie ging de levertijd helaas naar 10 werkdagen)
[ Voor 28% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-11-2012 18:31 ]
Al gekeken of de juiste poorten wel gebruikt worden?Jpjedi schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:10:
De mini wilde niet meer opstarten en schijf was corrupt. Ik heb dus een verse install gedaan van osx en met time machine de inhoud verder terug gezet. Alles werkt nu op Sabnzbd en SB na. Ik kan de programma's uitvoeren maar ze blijven onbenaderbaar via de browser. Iemand een idee waar ik moet zoeken?
CP2 werkt wel gewoon.
Ik had na het updaten van CP problemen, bv poort 5050 wordt gebruikt maar ik had standaard poort 8079 ingesteld.
Bleek dus dat na de update de standaard poorten weer in gebruik waren genomen waardoor ik met mijn browser CP niet kon vinden.
iemand al getest?
Ik neem eigenlijk aan dat deze Mac Mini ook niet HDMI 1.4a heeft, wat nodig is om "native" 3D aan te kunnen. Dat wil zeggen, om tegen je TV te kunnen zeggen "Hè TV, dit signaal is 3D".dbz1985 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:17:
ik zit er aan te denken de nieuwe mac mini aan te schaffen (die van €849,-) maar nou vraag ik me af of ie ook goed overweg zou kunnen met 3D films als ik 'm aan mijn samsung tv hang (ue46D8000)....en zo ja met welk programma het beste en kan deze ook HD audio aan?
iemand al getest?
Echter, kan je wel gewoon een 3D-film die bijvoorbeeld Side-by-side is naar je TV sturen en op je TV switchen naar 3D SBS. Alleen moet je dan dus handmatig dit aanzetten.
Verder maakt de applicatie niet uit, als hij het maar full-screen output.
Over HD audio: de HDMI poort op de Mac Mini doet gewoon multichannel audio, als dat is wat je bedoeld.
Zou iemand mij een linkje kunnen geven naar dat setje? Ik zie door de bomen het geheugen niet meer....Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:39:
Ram ge-upgrade naar 16GB (Corsair DDR-1333 Kit, 2 x 8GB MAC) voor 66 Euro
Be reasonable.... do it my way
Op sites lees ik verschillende verhalen":
1) er zit geen restore-partitie op nieuwe SSD, dus kan je niet in restore mode komen. je moet dan de oude hdd aansluiten via usb zodat je daarmee kan booten en restoren op SSD via internet.
1b) je kan wel in restore mode komen met de originele hdd aangesloten, maar je moet een mountain lion usbsticky maken om een clean install te doen.
2) je kan gewoon option inhouden zonder hdd aangesloten, en dan kan je in restore mode komen en van internet restoren.
3) je moet een installusb maken, dan heb je geen originele hdd nodig.
kortom... is er een echte stappenplan?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Verwijderd
Ik neem aan dat het om de 2012 mini gaat so correct me if iam wrong...kmf schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:30:
Hmm.. even onduidelijk nu. Ik wil de HDD vervangen met een SSD. Maar hoe moet ik restoren?
1) er zit geen restore-partitie op nieuwe SSD, dus kan je niet in restore mode komen. je moet dan de oude hdd aansluiten via usb zodat je daarmee kan booten en restoren op SSD via internet.
1b) je kan wel in restore mode komen met de originele hdd aangesloten, maar je moet een mountain lion usbsticky maken om een clean install te doen.
2) je kan gewoon option inhouden zonder hdd aangesloten, en dan kan je in restore mode komen en van internet restoren.
Bij de 2012 mini zal in ieder geval de standaard image van mountain lion niet werken omdat de mini kennelijk een custom build van ML gebruikt...
Ik zelf heb het nog niet geprobeerd maar dit is een optie voor je... :
http://hints.macworld.com...p?story=20110831105634716
Vorige week nog gedaan zonder problemen. Command + R inhouden tijdens booten en hij recovered van internet. Dan kun je een fresh install doen van OSX of een TM backup terugzetten. na de fresh install kun je met TM de gebruikersbestanden terugzetten indien gewenst.kmf schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:30:
Hmm.. even onduidelijk nu. Ik wil de HDD vervangen met een SSD. Maar hoe moet ik restoren?
Dit met een eigen HDD ingebouwd.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:56:
[...]
Ik neem aan dat het om de 2012 mini gaat so correct me if iam wrong...
Bij de 2012 mini zal in ieder geval de standaard image van mountain lion niet werken omdat de mini kennelijk een custom build van ML gebruikt...
Ik zelf heb het nog niet geprobeerd maar dit is een optie voor je... :
http://hints.macworld.com...p?story=20110831105634716
Kijk, dit bedoel ik nou met verwarringJpjedi schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:07:
[...]
Vorige week nog gedaan zonder problemen. Command + R inhouden tijdens booten en hij recovered van internet. Dan kun je een fresh install doen van OSX of een TM backup terugzetten. na de fresh install kun je met TM de gebruikersbestanden terugzetten indien gewenst.
Dit met een eigen HDD ingebouwd.
Maar ik ga maar van de praktijk uit. Jpjedi, dus je hebt gewoon de standaard HDD vervangen met een eigen HDD? Of heb je 2 HDD's ingebouwd?
Heb een variant waar mijn scherm met USB maar deze zijn helaas niet powerfull genoeg om mijn externe 2,5" USB schijf van stroom te voorzien. Nu kan ik dat met mijn macbook eenvoudig oplossen door de externe schijf direct in de macbook te stoppen maar als ik de mini in zo'n stand zet moet ik deze nog elke keur eruit halen om mijn usb schijf erin te pluggen.
Iemand die dus weet of het bij deze variant wel gaat lukken?
Als je inderdaad een 2011 of 2012 Mini hebt, geldt het volgende:kmf schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 18:05:
Kijk, dit bedoel ik nou met verwarringDe een zegt dat een standaard image niet kan en de ander zegt gewoon te recoveren via internet.
Maar ik ga maar van de praktijk uit. Jpjedi, dus je hebt gewoon de standaard HDD vervangen met een eigen HDD? Of heb je 2 HDD's ingebouwd?
Bron: http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NLOS X Internet Recovery
Als u zich in een situatie bevindt waarbij u niet kunt opstarten vanaf het herstelsysteem, zoals wanneer uw harde schijf niet langer reageert of wanneer u een nieuwe harde schijf zonder OS X hebt geïnstalleerd, gebruiken nieuwe Macs die zijn geïntroduceerd na OS X Lion of OS X Mountain Lion automatisch de functie OS X Internet Recovery als het herstelsysteem (bovenstaande methode met Command-R) niet werkt. Met OS X Internet Recovery kunt u uw Mac direct vanaf de servers van Apple opstarten. Het systeem voert een snelle test van uw geheugen en harde schijf uit om te verzekeren dat er geen hardwareproblemen zijn.
OS X Internet Recovery heeft eerst een beperkte interface die u alleen de mogelijkheid biedt om uw gewenste Wi-Fi-netwerk te selecteren en de WPA-wachtzin indien nodig in te voeren. Vervolgens downloadt OS X Internet Recovery via internet een schijfkopie en start het op vanaf het herstelsysteem. Vanaf dat ogenblik hebt u dezelfde hulpprogramma's en functies die hierboven werden beschreven.
OS X Internet Recovery vereist, net als het herstelsysteem, een internetverbinding voor de herinstallatie van OS X Lion of OS X Mountain Lion. Raadpleeg hieronder "Ondersteunde netwerkconfiguraties en -protocollen".
Het stappenplan is dan volgens mij:
1) HDD vervangen met SSD
2) Zorg dat je Mini een internetverbinding heeft (bedraad en draadloos moeten volgens mij allebei werken)
3) Start de Mini op met Command-R ingedrukt
4a) Voer eventueel WiFi-wachtwoord in
4b) Laat de Recovery downloaden en installeer
Ik heb dit setje: pricewatch unsorted: Corsair CORSAIR DDR3 1600Mhz 16GB 2x8GB Sodimm (CMSA16GX3M2A1600C11)fsve schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:59:
[...]
Zou iemand mij een linkje kunnen geven naar dat setje? Ik zie door de bomen het geheugen niet meer....
PC3-12800, 1600Mhz, rond de 100 euro.
Dit is het andere genoemde kitje: pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9
PC3-10600, 1333Mhz, rond de 70 euro.
[ Voor 74% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-11-2012 18:58 ]
Dit is inderdaad hoe het zeker gaat werken.MDKorpel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 18:24:
[...]
Als je inderdaad een 2011 of 2012 Mini hebt, geldt het volgende:
[...]
Bron: http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL
Het stappenplan is dan volgens mij:
1) HDD vervangen met SSD
2) Zorg dat je Mini een internetverbinding heeft (bedraad en draadloos moeten volgens mij allebei werken)
3) Start de Mini op met Command-R ingedrukt
4a) Voer eventueel WiFi-wachtwoord in
4b) Laat de Recovery downloaden en installeer
Er liepen misschien een aantal mogelijkheden door elkaar waardoor de verwarring is ontstaan:
- Restoren van de Recovery HD partitie (Option ingedrukt houden tijden opstarten met een schijf waar al Lion of Mountain Lion op staat). Dit kan uiteraard niet met de nieuwe schijf alleen, maar waarschijnlijk wel door de oude HDD aan te sluiten en vanaf daar te restoren naar de nieuwe schijf.
- Restoren via Internet Recovery (Cmd-R ingedrukt houden bij opstarten). Dit kan op alle Macs die dit firmware-matig ondersteunen (alle Macs vanaf 2011 ongeveer, als ik het goed heb).
- Installeren vanaf een USB stick met de uitgepakte installer uit de Mac App Store. Dit zou gewoon moeten werken, maar het zou kunnen dat de nieuwe Mini's met een soort pre-release van 10.8.3 geleverd worden waardoor een andere image niet (helemaal) werkt. Ik kan me niet voorstellen dat dit na de release van 10.8.3 nog een issue is.
[ Voor 19% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-11-2012 18:49 ]
Thanks!Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 18:29:
[...]
Ik heb dit setje: pricewatch unsorted: Corsair CORSAIR DDR3 1600Mhz 16GB 2x8GB Sodimm (CMSA16GX3M2A1600C11)
PC3-12800, 1600Mhz, rond de 100 euro.
Dit is het andere genoemde kitje: pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9
PC3-10600, 1333Mhz, rond de 70 euro.
Be reasonable.... do it my way
Ik heb inderdaad de 1333, de 2011 mini kon toch niet sneller met zijn geheugen...Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:09:
[...]
Dezelfde kit (1333Mhz) of net een andere (CMSA16GX3M2A1600C11 = 1600Mhz)? Die is namelijk iets duurder.
Verwijderd
Heb net de nieuwe Mac Mini aangekocht en aangesloten op een A/V Receiver en een LED-tv.
Plex heb ik al geïnstalleerd voor htpc gebruik en Splashtop op de iPad voor remote desktop acces, maar...
Nu zou ik ook via de iPad of iPhone de ITunes bibliotheek (audio) van de Mac willen kunnen benaderen.
Dus als ik de mac uit sluimerstand haal en de versterker aanzet, dat ik op de iphone/ipad play druk en de muziek uit de luidsprekers komt.
Airfoil lijkt wel een oplossing, maar streamt ios content naar de mac en dat is niet voldoende. Al de muziek staat tenslotte op de mac en niet op de ios devices. Remote desktop kan ook, maar dan komt het geluid zowel uit de mac als uit het de ipad/iphone.
En met een iTunes home server set-up kan ik de muziek wel zien op mn ipad/iphone, maar dan speelt hij het ook af op de ipad/iphone?!
Of mis ik iets...
Wat Mdehoog hierboven al zegt, Apple heeft een eigen Remote-app. Heb hem net even uitgeprobeerd, en volgens mij doet hij precies wat je wilt. Je kunt op je iPhone door je library lopen, en vervolgens speelt het op je Mac af. Dan moet dus inderdaad wel iTunes al draaien, maar dat kun je instellen dat het standaard opstart zodra je inlogt (rechtsklik/ctrl-klik op dock-icoon, selecteer opties, selecteer 'openen bij login' (zoiets zal het zijn, bij mij is alles Engels, en is het dus 'open at login').Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:17:
Of mis ik iets...
Meer info over de app: https://itunes.apple.com/app/remote/id284417350?mt=8
Verwijderd

Echter laat ik de Mac Mini altijd in sluimerstand staan zodat ik hem met een toetsaanslag uit sleep kan halen, wil ik enkel op de iPad werken. Maw moet ik het iTunes venster actief laten, voor ik hem in sluimerstand zet?
Thx @ Mdehoog en MDKorpel
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2012 21:02 ]
Verwijderd
Deze had ik besteldfsve schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:59:
[...]
Zou iemand mij een linkje kunnen geven naar dat setje? Ik zie door de bomen het geheugen niet meer....
http://www.micro-mail.nl/...85C5FDA67C125798100359645
Verwijderd
Thanks alvast!