De Titan past met gemak in een broekzak, tenzij je een vrouw bent. Die dragen nou eenmaal strakkere broeken en hebben vaak minder diepe zakken. Maar goed, als vrouw heb je ook weer een tas bij he
Als ik heel eerlijk ben is de Titan wel écht een maatje te groot. Nogmaals; voor transport maakt het niks uit, maar voor gebruik wel. Ik heb bovengemiddeld grote handen, maar hij had echt 4.2" of zelfs 4" moeten zijn. Aangezien mijn abo eind oktober afloopt en er voor die tijd waarschijnlijk niks nieuws uitkomt houd ik de Titan wel, maar als er nu ook al 4" concurrenten waren met 1.5 Ghz procs dan had ik de Titan weer ingeleverd.
Ik houd de Titan nu gewoon totdat de resolutie beperking wordt opgeheven en de procs dual-core mogen worden, maar misschien zitten we dan al weer een jaar verder en heb ik dan WP8 in mijn haden.
Het is wel een dubbel verhaal; hij is te groot om met 1 hand te bedienen, maar perfect (zelfs in portret stand) voor 2 handen. Ik kan hem rustig in portret stand houden en met 2 handen typen. Maar ja, ik heb persoonlijk liever dat ik in portret met 1 hand kan typen en wil ik het met 2 kunnen dan pak ik wel de landscape stand.
Grootste problemen zijn (uiteraard) de verste hoeken; linksonder en -boven, voor rechtshandigen. Ook heb ik af en toe als ik 'terug' wil dat de huid onder mijn duim (beetje wazige omschrijving) de zoek knop aantikt. Ik was al een absolute tegenstander van tip toetsen, en dit is hierdoor alleen maar gegroeid.
Het scherm is wel heel mooi en door zijn grootte ideaal voor games. Wat echter zéér storend is, is dat je nergens (voor zo ver ik weet) lettergroottes kunt aanpassen. Ik weet natuurlijk dat de resolutie vast staat vanuit MS, maar ik hoef de afzenders van emails echt niet 5 mm groot te zien hoor. Jammer dat dit nergens kan, maar staat los van de Titan zelf uiteraard.
De Titan is voor mij echt het instapmodel voor WP7. Het OS is namelijk fantastisch, ook al mist ook die nog cruciale functies. Zoals hierboven gevraagd werd: nee, je kunt dus geen mapjes aanmaken. Het enige wat wel gebeurt, zoals ook hierboven vermeld, is dat alle games in de Xbox Live hub komen.
Ik heb af en toe dat ik 10 apps snel achter elkaar download om ze later, soms zelfs dagen later, pas te gaan testen. Echter weet ik dan al lang de namen niet meer van die apps en moet ik dus de hele lijst doorscrollen. Met een mappen systeem zou dit opgelost zijn. Echt een gemiste kans van MS...
Los van wat er wel en niet goed is aan het OS presteert de Titan wel heel goed. Voor zo ver ik weet is het op dit moment de snelste WP7 tel. Ik heb foto's gezien die echt super mooi waren, maar zo goed zijn ze bij mij nog niet gelukt, helaas. Moet er wel bij zeggen dat ik buiten nog niet met de camera heb gespeeld, dus misschien komt het daardoor.
Het scherm is wel echt schitterend qua kleuren en zwartwaarde. Ik heb nog geen HD (ready) filmpjes erop gekeken, maar alle apps (voornamelijk games) zien er fantastisch uit. Niks wordt lelijk uitgerekt of blokkerig vanwege het grote scherm maar "kleine" resolutie.
Batterij duur is extreem afhankelijk van je gebruik. De eerste dagen heb ik heel veel apps gedownload en veel gegamed en apps getest. Dan zit je wel snel al binnen 12 uur weer aan de lader. Echter gebruikt hij stand-by nagenoeg niets, dus als ik straks wat "rustiger" ermee omga verwacht ik makkelijk 3 dagen zonder op te laden te kunnen. Dit is wel ook mede het gevolg van het grote scherm. Een uurtje of 3 WhatsApp'en (scherm continue aan) kost je al snel 20% batterij, terwijl WA natuurlijk de processor niet echt onder druk zet.
Titan is wel lekker dun en ook niet te zwaar om mee te bellen. Het voelt wel nog een beetje onwennig om zo'n grote "plaat voor je kop" te hebben. Het geluid van de speaker is erg goed. Ik heb hem op 5 uit 10 staan en kan ieder gesprek makkelijk voeren.
Verder zitten er wat leuke trucjes op, maar dit kan ook in het OS zitten. Tijdens het bellen de tel omdraaien activeert automatisch de speaker functie bijvoorbeeld.
De aan/uit knop is wel een ramp. Hij werkt goed, maar zit naar mijn mening iets te ver naar het midden. Op het blote oog schat ik hem zo'n 1,5 cm vanaf de rand, en dat had wel 0,5 cm minder mogen zijn, waar ook ruimte voor is.
De Windows toets is ook 'helaas' een tip toets. Dit is niet alleen "helaas" vanwege mijn afkeur voor tip toetsen, maar hierdoor is dus ook de aan/uit toets de enige mogelijkheid om de telefoon te ontgrendelen. Of je moet het iedere keer via de camera doen, maar dat is ook niet echt praktisch...
Hmm, ben ondertussen toch een review aan het schrijven, ook al staat er denk ik veel negatiefs in. Negatieve dingen vallen altijd meer op he? Alles wat ik niet benoem is 'dus' goed
Wil er nog wel aan toevoegen dat de Titan zeer degelijk is. De aluminium behuizing voelt heel sterk aan en is ook nog eens mooi. Of het scherm krasvrij is weet ik niet, heb het nergens gelezen en durf het daarom ook niet te testen. Mijn telefoon is al wel een paar keer door de auto gevlogen omdat ik nog geen houder heb, maar dat is absoluut niet te zien. Zowel het scherm als de behuizing zijn nog helemaal gaaf.
Mijn conclusie is: als je 'nu' met WP7 kennis wilt maken, dan is de Titan dé telefoon om te kopen. Heb je echter de ruimte om nog een maandje of 2 te wachten, dan zou ik je aanraden om de concurrentie af te wachten. Met name Nokia heeft een paar mooie telefoons in de planning staan.
De telefoon is groot, maar niet te groot voor de broekzak. Sms/WhatsApp/mail je vaak op de fiets of in de auto (mag niet he!!) dan is deze telefoon niet geschikt. Met 1 hand ermee werken is eerder een circus act dan plezierig.
Echter heeft HTC exact dezelfde telefoon ook met Android aangekondigd nu, dus ik denk dat zij er wel veel positieve feedback over gehad hebben. Ook lees ik veel positieve reacties en reviews, maar ik vraag mij dan altijd of hoe groot de handen van die gebruikers zijn..?
PS: ben je slechtziend of heb je een leesbril -> 'direct' de Titan bestellen!! Het eerste wat mijn ouders allebei riepen was "wow, wat een fijne, grote toetsen"
Edit: Ben ook zeer benieuwd naar de mening van mijn collega Titan-houders. Herkennen jullie dezelfde problemen en ergernissen, of ben ik een mierenneuker?
Edit2: las op het forum van xda dat er een IPS panel in zit:
"last week HTC rep told me that both Titan and Sensation XL uses IPS panels".
En de Android versie heet dus Sensation XL, kon er eerder even niet op komen.