Dan hebben ze het minimumloon en daar kan je echt niet van leven ginder.Bor de Wollef schreef op woensdag 07 september 2011 @ 12:03:
[...]
Ah obers krijgen in de US geen loon? Men verdient dus helemaal niets wanneer men geen fooi krijgt? Lijkt mij onzin.
Fooien omdat het zou moeten vind ik sowieso onzin. Op die manier los je het probleem (mocht je het een probleem vinden) nooit op en zal het eerder erger worden (men verwacht steeds meer fooi en wordt onbeschoft wanneer ze het niet krijgen). Als het al zo ver is dat fooien min of meer verplicht is heb je met een zieke industrie te maken waarbij de werkgevers een deel van de betaling van hun personeel af laten hangen van de vrijgevigheid van klanten (die helemaal niet direct voor die kosten zouden moeten opdraaien). Daarbij blijven fooien voor het grootste deel in het zwarte circuit en men betaald daarover geen belasting.
Dat dat een zieke industrie is zal ik niet ontkennen, 't is ginder een pak kapitalistischer als hier.
Anderzijds: vaak is het ginder op vlak van service stukken beter, je zou de fooi ginder dan als het ware kunnen beschouwen als een soort van comissieloon ...
Maar in andere landen kan het ook weer anders zijn; geef je in Japan fooi dan zijn ze zwaar beledigd.