Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik geef ook eigenlijk altijd wel een fooitje. Ik kan het missen, en als ik me vermaak en goed bediend wordt laat ik mijn waardering op die manier blijken. Zeker als het dan ook nog jongeren zijn die zich beleefd gedragen, dat vind ik wel wat waard en moedig ik graag aan.

Maar het is uiteraard niet verplicht. Als ik zelf erg arm was en net rond kon komen zou ik het ook misschien minder doen.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:11:
[...]

Hij betaald toch keurig de lasten? Waarom zou ik een fooi moeten geven als ik al gigantisch veel meer betaal dan de inkoopkosten van het eten? Die meerprijs komt voor uit de extra kosten (locatie, meubilair, bediening, verwarming, koks,...) en dan nog een stukje winst. Die fooi is gewoon een reden om extra te kunnen graaien.
Volgens mij snap jij het concept niet helemaal. De winst is voor de eigenaar. De fooi geef je aan het personeel dat minimumloon of iets daarboven verdient. Wat er 'graaien' is aan minimumloon mag je even uitleggen. Oh, en ik heb het nog niet gedaan, maar ik heb er geen enkele moeite mee je een zure zeikerd te noemen.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:42:
[...]

Volgens mij snap jij het concept niet helemaal. De winst is voor de eigenaar. De fooi geef je aan het personeel dat minimumloon of iets daarboven verdient. Wat er 'graaien' is aan minimumloon mag je even uitleggen. Oh, en ik heb het nog niet gedaan, maar ik heb er geen enkele moeite mee je een zure zeikerd te noemen.
Maar als ik vind dat mijn werkgever mij te weinig betaald,ga ik of klagen en mewer eisen of ergens anders solliciteren :P
als ik hier lees dat men moeite heeft met personeel vinden,sta je dan toch juist in een betere positie ;)

ik geef ook niet heel vaak fooi omdat het al bij de prijs inzit.laat de eigenaar lekker die 15% in de pot gooien = probleem opgelost ;)

Daarnaast betaal ik als ik op het terras zit voor de stoel+tafel+bediening+ eten/drinken als ik afreken..punt...dat de eigenaar de goede werknemers niet beloont..is niet mijn probleem ofwel?...

[ Voor 10% gewijzigd door mrsar op 31-08-2011 12:47 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:06:
En dat zijn prima redenen om geen fooi te geven, of om het terug te sturen (en als ze dan vervelend worden is dát een prima reden om geen fooi te geven). Maar kom niet aan met 'het is al zo duur'.
En waarom de prijs niet!?
Als we bestellen letten we nooit op de prijzen, die komt doorgaans tussen de 70-90 euro uit.

Maar laatst zaten we ergens, waar het eten gewoon goed was, zoals altijd. Alleen nu was de prijs opeens 110 euro. Dan geef ik inderdaad geen fooi. Ik vond het eten het bedrag totaal niet waard.
Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:42:
Kom op, iets volwassener mag wel zeg.

Ik geen wel vaak fooi, maar ben het er totaal niet mee eens.

Ik ben het met het concept CAO gewoon niet eens. Je moet medewerkers die goed hun best doen meer kunnen belonen. Doe je dit niet als werkgever, dan snap je het concept van ondernemen niet. Je moet de goede mensen bij je zien te houden en niet doordat de klanten daar wel fooi voor geven.

Ik rond vaak af, maar een 10% regel doe ik niets mee. Komt vaak uit op een paar euro.

Youtube: DashcamNL

Verwijderd

Ik geef altijd een fooitje, hoe hoog dit is hangt af van de service die ik gekregen heb. Is het heel beroerd; dan rond ik het bedrag af naar een makkelijk te wisselen bedrag.

Ik vind het zelf ook prettig als ik wat extra's krijg. Ik verwacht niets extra's, maar ik ben wel geneigd beter mijn best te doen voor mensen die een fooitje geven. De mensen die een fooitje geven, scoren bij mij in de bediening meer punten dan zij die dat niet doen. Vaak heb je bekende mensen binnen waar je dat van te voren dus al van weet...

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

dfrenner schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:04:
Bij welke elektronicazaak krijgt men provisie!?
Weet ik gelijk bij welke je niet meer hoeft terug te komen voor een gedegen advies!
offtopic:
Bij Mediamarkt was dat een aantal jaren geleden nog. Geen idee hoe het er tegenwoordig is, maar voor advies ga ik sowieso niet naar een dozenschuiver. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:45
Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:11:
[...]

Ga je nu echt zo kinderachtig lopen doen? En mij nog een zure zeikerd noemen ook? Je kent mij niet eens, je hebt mij nog nooit bediend dus je hebt ook geen idee hoe ik in een restaurant ben. Ik vind het geven van fooien idioot omdat die mensen gewoon een salaris krijgen en als dat niet genoeg is maar een andere baan moeten zoeken, zoals de rest van de Nederlanders. En dan ben ik een zure zeikerd die gespannen is? Komop zeg, beetje niveau.

Ik noem je geen zure zeikerd, ik vind dat je zo overkomt. Ik begrijp niet waarom je zo fanatiek anti-fooi bent, als niemand je verplicht (in NL) om fooien te geven. Dat komt wat verzuurd over. Noem het kinderachtig, soit.

Ik vind het erg apart dat iemand fooien gaat goedpraten door op te noemen hoe zwaar horeca wel niet is. Er zijn genoeg zware baantjes die geen fooi krijgen terwijl ze het veel meer verdienen dan horeca personneel.

Nogmaals, je hebt gelijk dat het inconsequent is. Natuurlijk is er genoeg zwaar werk. Maar dat is ook geen reden om horeca-werk te bagatelliseren, wat jij doet. Je hebt overduidelijk nooit in de horeca gewerkt dus doe dan niet of je weet hoe het er daar aan toe gaat. Alsof het een of ander relax baantje is.

Waarom niet? Waarom moet ik extra betalen als ik al genoeg betaal?

Dat moet je dus niet. Ik begrijp je felle tegenreactie gewoon niet zo goed. Ik blijf er bij dat je wat te gespannen bent :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-11 10:57

DarkKnight

Narf

Ik heb niet meer het hele topic grondig doorgelezen, maar voor de mensen die specifiek de keuken een fooi willen geven: Dat kan je gewoon doen. Bij het geven van de fooi zeggen dat het voor de keuken is en bij een fatsoenlijke zaak zou dit geen probleem mogen zijn. (Natuurlijk zal je serveerster/ober niet heel blij zijn ;))

Zelf wel eens een persoonlijke fooi van 5 euro gehad voor het maken van salade van (toen) 15 euro. Was toch weer een leuke blijk van waardering voor mijn 'kunstwerk' :).

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Cocytus
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:46:
[...]

En waarom de prijs niet!?
Als we bestellen letten we nooit op de prijzen, die komt doorgaans tussen de 70-90 euro uit.

Maar laatst zaten we ergens, waar het eten gewoon goed was, zoals altijd. Alleen nu was de prijs opeens 110 euro. Dan geef ik inderdaad geen fooi. Ik vond het eten het bedrag totaal niet waard.
Dus jij zit niet op te letten en bestelt iets duurs, blijkbaar iets te duurs, en dan krijgt het personeel minder voor het verrichtte werk!? :N

Ik wist wel dat het droevig gesteld was met de Nederlander op dit gebied, maar dit topic maakt me toch wel erg verdrietig. "Het is al zo duur! Het is het niet waard! Het is niet mijn probleem! Het is ...!" En dat vaak van mensen die modaal of ruim daarboven verdienen en/of duizenden euro's uitgeven aan gadgets. Maar dus niet een paar euro willen uitgeven als blijk van waardering voor iemand die voor ze loopt te rennen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cocytus op 31-08-2011 13:01 ]

• mrsar

mrsar

Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:59:
[...]

Dus jij zit niet op te letten en bestelt iets duurs, blijkbaar iets te duurs, en dan krijgt het personeel minder voor het verrichtte werk!? :N

Ik wist wel dat het droevig gesteld was met de Nederlander op dit gebied, maar dit topic maakt me toch wel erg verdrietig. "Het is al zo duur! Het is het niet waard! Het is niet mijn probleem! Het is ...!" En dat vaak van mensen die modaal of ruim daarboven verdienen en/of duizenden euro's uitgeven aan gadgets. Maar dus niet een paar euro willen uitgeven als blijk van waardering voor iemand die voor ze loopt te rennen.
tja,je kan iedere euro maar 1x uitgeven,en daarnaast...wel eens in het buitenland de horeca in geweest...stukken beter dan hier meestal (bepaalde plekken daargelaten)

In bv mijn stamkroeg geef ik eigenlijk nooit fooi.geef er al genoeg geld uit,en daarnaast waarderen ze ook gewoon dat je er bent en heeft de eigenaar besloten zijn mensen iets meer loon te geven daar de klanten lieten blijken het fooien systeem nou niet echt super te vinden (kroeg met veel vaste klanten)

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 22:44

Nazanir

Is pappa!

hars73 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:55:
Wat vinden jullie van het eindejaarsrondje wat alle kranten- en reclamefolderbezorgers lopen dan? En dan aanbellen, een kaartje geven en dan staan te wachten tot je ze die paar euro fooi geeft? Ik zeg altijd netjes 'dank je' voor het kaartje.. en dan gaan ze weer verder. Ik vind dat als iemand iets extra verdient, dit door zijn/haar baas gegeven moet worden.
Daar ben ik echt compleet allergisch voor. Mensen van bladen, bezorgers, etc waar ik helemaal NIETS mee te maken heb, komen mij vragen om een extraatje of ze hun werk goed gedaan hebben.

Pardon?

Ik ben geen lid van het AD, waarom zou je daarvoor iets moeten krijgen?

En het zijn altijd van die snotjongeren (sorry dat ik het zeg), van een jaar of 12-14 die eigenlijk nog helemaal geen baan -mogen- hebben. Prima dat je het van je vader/moeder mag doen, maar jij bent niet degene die daarvoor beloond hoeft te worden. Het valt ook erg op, dat het gros (in mijn wijk in ieder geval) buitenlandse jongeren zijn, die aan de deur "collecteren".

Ik geef eigenlijk nooit, zelfs al zou ik dan een abonnement hebben op het AD, ik -betaal- toch om het te laten bezorgen? Waarom zou ik extra moeten betalen hoervoor?

Ik weet dat het misschien heel Nederlands is, maar verdiend de telefoniste van Nuon dan ook niet geld, omdat ze dag in, dag uit de telefoon opneemt en mensen netjes te woord staat? Dan verdiend de vuilnis man ZEKER een fooi, vies ondankbaar werk, dat hij toch altijd netjes doet.

Waarom maken we een onderscheid als ik vragen mag? Waarom zou iemand anders meer recht op een kleine vergoeding/fooi hebben (bediening restaurant bijv), dan iemand die dus in een callcenter zit bijv?

Het hele idee erachter zit scheef en deugt gewoon niet.

-

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Jij bent erg goed in selectief lezen volgens mij.
Feit: Fooi zit al bij de prijs.
Feit: Als je dan nog fooi wilt geven betaal je dus dubbel fooi.
Doordat de fooi al bij de prijs zit, is het duur.
Dan is het dus niet nodig om nog extra fooi te geven.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• mrsar

mrsar

hexta schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:05:
[...]

^^ meer kan ik er ook niet over zeggen. ze moeten mij wel uitzonderlijk goed geholpen hebben wil ik fooi geven (zoals de al vaker opgenoemde toko met goedkoop eten+goede en vriendelijke bediening)=> die weten dat ik van nieuwe dingen proberen hou en van pittig eten :P regelmatig krijg ik spullen in mijn handen geduwd om te proberen danwel thuis te proberen..geniaal toch en dan haal je daar een bord eten waar 2 man van kan eten voor 7 euro xD eten over = doggybag.

Maar om fooi te geven op het gemiddelde terras waar je moeite moet doen om drinken te krijgen,en je regelmatig beter zelf naar binnen kan lopen om wat te halen......nee dank u. merk dat ik ook steeds vaker of bij mijn stamkroeg zit(en dus langer onderweg ben) of gewoon ergens in een park met eigen eten+drinken en de rest van de terassen zoveel mogelijk langs me heen laat gaan

[ Voor 19% gewijzigd door mrsar op 31-08-2011 13:12 ]

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

hexta schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:05:
Ik snap niet dat mensen het idee van een fooi niet snappen. Het gaat niet zozeer om het geld; het gaat om een blijk van waardering. Dat als jij een goede tijd hebt, dat je daar dan iets van deelt en degene die je bedient of helpt ook een extraatje geeft. Dat die dan ook denkt "leuke avond".

Service tax vind ik ook helemaal niks. Daar heb ik wel een hekel aan in restaurants. Ik heb ook altijd het gevoel dat dat gewoon rechtstreeks naar de baas gaat.

Het zal wel met empathie te maken hebben, en blijkbaar zijn er veel mensen die daar nogal gebrek aan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Zoijar op 31-08-2011 13:19 ]

• mrsar

mrsar

dan zal ik de volgende keer zeggen..haal de service tax maar uit de kassa.die heb je verdient ;) want betalen doe ik hem al....

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

Zoijar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:15:
[...]

Ik snap niet dat mensen het idee van een fooi niet snappen. Het gaat niet zozeer om het geld; het gaat om een blijk van waardering. Dat als jij een goede tijd hebt, dat je daar dan iets van deelt en degene die je bedient of helpt ook een extraatje geeft. Dat die dan ook denkt "leuke avond".

Service tax vind ik ook helemaal niks. Daar heb ik wel een hekel aan in restaurants. Ik heb ook altijd het gevoel dat dat gewoon rechtstreeks naar de baas gaat.
Maar die redenering is eingelijk krom. Waarom zou die ober wel een extraatje verdienen, maar die telefoniste van Vodafone die je vriendelijk en behulpzaam te woord stond niet?

-

• hexta
Zoijar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:15:
Een blijk van waardering is een glimlach als ik naar buiten loop.
Of een, bedankt, het was heerlijk.

Om waardering te laten blijken hoef ik er geen geld tegenaan te smijten.

• mrsar

mrsar

Daarnaast krijg ik ook geen fooi naast mijn loon ondanks dat ik die user zijn handje wel weer heb vastgehouden om de user iets uit te leggen (goede service te verlenen) en zie ik het blije gezicht en het bedankje als blijk van waardering.

hmm mischien toch maar eens een fooien systeem invoeren...eens kijken hoeveel mensen dan opeens zelf kunnen oplossen en nadenken xD anders ga ik met flink wat meer naar huis

[ Voor 44% gewijzigd door mrsar op 31-08-2011 13:20 ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 22:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik geef eigenlijk nooit fooi, omdat als ik buiten de deur eet dit meestal strikt noodzakelijk is en het eigenlijk niet kan betalen.
Ik heb 2 uiterste met fooi geven.

Het ene uiterste was ergens in utrecht. ik had ernorme trek dus ik had de keus of 4x bigmac menu voor 20 euro of een goed restaurant.
ik heb in het restaurant voor 25 euro aan eten besteld en EXTRA gevraagd of het eten genoeg is om mijn honger te stillen, en heb ook aangegeven dat ik bovengemiddeld eet. (dit was geen probleem en ik zou geen honger hebben aan het eind van de maaltijd)
na 25 euro zat ik nog met een lege maag. en heb ik 15 euro afgerekend en ben met mijn 10 euro naar de mac gegaan om mijzelf vol te stauwen met bigmac's en patat. ben toen met nog 2 euro terug gegaan naar het vorig restaurant en heb ze bedankt dat ik idd voor 25 euro een volle maag zou hebben. ik had toen simpel weg het geld niet om 2x uit eten te gaan op 1 avond. en had daar vantevoren naar geinformeerd.

meeste fooi heb ik gegeven langs een wegrestaurant waar de bediening uitermate goed was, en het eten was echt fantastisch voor die prijs (18euro PP) en heb daar 25euro PP van gemaakt. een bedrag dat ik graag zou uitgeven als ik daar nogmaals zou gaan eten.

de laatste tijd nu ik wat meer te besteden heb houd ik me aan de volgende regels voor mezelf:
bij standaard restaurants waar de bediening onder de maat is geef ik geen fooi.
als het gewoon standaard is zoals overal dan rond ik af op 1 of 2 euro erboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 31-08-2011 13:22 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Throduss
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik geef fooi, vond het prettig om het zelf te krijgen en vind het leuk iemand fooi te geven als hij zijn werk goed gedaan heeft. De winst over het eten waar ik voor betaal komt bij de eigenaar, maar die bedient mij niet. Als degene die mij bedient dat goed, leuk en servicegericht deed vind ik dat wat waard.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

hexta schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:18:
Een blijk van waardering is een glimlach als ik naar buiten loop.
Of een, bedankt, het was heerlijk.

Om waardering te laten blijken hoef ik er geen geld tegenaan te smijten.
Ohja, dat ken ik ja. Heb het ook wel eens meegemaakt dat iemand de hele avond zich kapot liep voor een welgestelde oudere dame, die aan het eind van de avond alleen zei "nou, bedankt heh".

Iemand blij maken met een dode mus noemen we dat :)

• hexta
Zoijar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:23:
[...]

Ohja, dat ken ik ja. Heb het ook wel eens meegemaakt dat iemand de hele avond zich kapot liep voor een welgestelde oudere dame, die aan het eind van de avond alleen zei "nou, bedankt heh".

Ik ben toch erg benieuwd wanneer jij voor het laatst de conducteur een paar euro hebt gegeven, omdat hij zo vriendelijk heeft omgeroepen bij welk station je was, en zo aardig was toen hij je kaartje kwam knippen.

Het probleem is volgens mij ook dat mensen fooi verwachten.
En dan nog saggo kijken als ze geen fooi krijgen, terwijl het eten niet super was, en ze verder ook niet speciaal waren?

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-10 11:20
[...]

Dus omdat het een welgestelde oudere dame is gaat iemand zich kapot lopen in de hoop op een vette fooi?
En de rest van de gasten?

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:24

marapuru

db.

Smuggler schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:21:
Ik geef eigenlijk nooit fooi, omdat als ik buiten de deur eet dit meestal strikt noodzakelijk is en het eigenlijk niet kan betalen.
Ik heb 2 uiterste met fooi geven.

Het ene uiterste was ergens in utrecht. ik had ernorme trek dus ik had de keus of 4x bigmac menu voor 20 euro of een goed restaurant.
ik heb in het restaurant voor 25 euro aan eten besteld en EXTRA gevraagd of het eten genoeg is om mijn honger te stillen, en heb ook aangegeven dat ik bovengemiddeld eet. (dit was geen probleem en ik zou geen honger hebben aan het eind van de maaltijd)
na 25 euro zat ik nog met een lege maag. en heb ik 15 euro afgerekend en ben met mijn 10 euro naar de mac gegaan om mijzelf vol te stauwen met bigmac's en patat. ben toen met nog 2 euro terug gegaan naar het vorig restaurant en heb ze bedankt dat ik idd voor 25 euro een volle maag zou hebben. ik had toen simpel weg het geld niet om 2x uit eten te gaan op 1 avond. en had daar vantevoren naar geinformeerd.

meeste fooi heb ik gegeven langs een wegrestaurant waar de bediening uitermate goed was, en het eten was echt fantastisch voor die prijs (18euro PP) en heb daar 25euro PP van gemaakt. een bedrag dat ik graag zou uitgeven als ik daar nogmaals zou gaan eten.

de laatste tijd nu ik wat meer te besteden heb houd ik me aan de volgende regels voor mezelf:
bij standaard restaurants waar de bediening onder de maat is geef ik geen fooi.
als het gewoon standaard is zoals overal dan rond ik af op 1 of 2 euro erboven.
offtopic:
Ben je er van op de hoogte dat honger stillen altijd een poosje duurt? Binnen 10 minuten een steak + friet + salade wegwerken houdt niet in dat je honger direct gestild is. Het duurt even voordat het in je maag aanwezig is en voordat je hersenen een seintje doorkrijgen "geen honger meer!".

• Smuggler

Smuggler

mrmali schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:27:
[...]

offtopic:
Ben je er van op de hoogte dat honger stillen altijd een poosje duurt? Binnen 10 minuten een steak + friet + salade wegwerken houdt niet in dat je honger direct gestild is. Het duurt even voordat het in je maag aanwezig is en voordat je hersenen een seintje doorkrijgen "geen honger meer!".
Geloof me, het was zo weinig ik zou dat seintje niet eens na 2 dagen krijgen.
Ik voelde me erg belazerd op dat moment. Er was mij immers genoeg voedsel beloofd, en dan verwacht ik niet eens de hoeveelheden die ik thuis eet (1 kilo lasagne bijvoorbeeld werk ik met gemak weg om een half uur daarna met het toetje te beginnen). Maar gewoon dat me maag verzadigd is.

Ik vraag erna, en ik verwacht een eerlijk antwoord. Als het antwoord was geweest dat ze het niet wisten dan had ik bijvoorbaat ergens anders gegeten of ze hadden meer eten kunnen maken, desnoods stukjes stokbrood zodat ik dat kon wegkauwen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• BlakHawk
We bestellen altijd hetzelfde, dus hier was het substantieel duurder, maar niet lekkerder.
Sorry, dan geen fooi.

Ik ben een tijdje glazenhaler geweest bij een kroeg, vroeger... Maar denk je dat ik ooit fooi kreeg!?
En wie denk je dat er harder rende? Pas achter de bar, kreeg je fooi.

Dus dat is zo'n kul argument van je!
Throduss schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:21:
Ik geef fooi, vond het prettig om het zelf te krijgen en vind het leuk iemand fooi te geven als hij zijn werk goed gedaan heeft. De winst over het eten waar ik voor betaal komt bij de eigenaar, maar die bedient mij niet. Als degene die mij bedient dat goed, leuk en servicegericht deed vind ik dat wat waard.
Een serveerster hoort dat standaard voor de zaak te doen en daar door de zaak voor gewaardeerd te worden, niet door jou!
hexta schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:26:
Ik ben toch erg benieuwd wanneer jij voor het laatst de conducteur een paar euro hebt gegeven, omdat hij zo vriendelijk heeft omgeroepen bij welk station je was, en zo aardig was toen hij je kaartje kwam knippen.

Het probleem is volgens mij ook dat mensen fooi verwachten.
En dan nog saggo kijken als ze geen fooi krijgen, terwijl het eten niet super was, en ze verder ook niet speciaal waren?
Je slaat de spijker op zijn kop!
Ik merk ook dat mijn bereidheid om fooi te geven met het jaar daalt. De echt altijd vriendelijke obers/serveersters, zie je niet veel meer.
xtra schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:26:
Dus omdat het een welgestelde oudere dame is gaat iemand zich kapot lopen in de hoop op een vette fooi?
Ja goed systeem he, dat fooi geven?
Smuggler schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:36:
Geloof me, het was zo weinig ik zou dat seintje niet eens na 2 dagen krijgen.
Ik voelde me erg belazerd op dat moment. Er was mij immers genoeg voedsel beloofd, en dan verwacht ik niet eens de hoeveelheden die ik thuis eet (1 kilo lasagne bijvoorbeeld werk ik met gemak weg om een half uur daarna met het toetje te beginnen). Maar gewoon dat me maag verzadigd is.

Ik vraag erna, en ik verwacht een eerlijk antwoord. Als het antwoord was geweest dat ze het niet wisten dan had ik bijvoorbaat ergens anders gegeten of ze hadden meer eten kunnen maken, desnoods stukjes stokbrood zodat ik dat kon wegkauwen.
Hoe reageerden ze op de 10 euro die je te weinig betaalde?

• Keiichi
  • Laatst online: 17-11 16:46
Is het trouwens geen fooi dat ik bepaalde restaurants keer op keer weer binnenloop, omdat er service+eten goed is?

Er zijn restaurants waar ik nooit en te nimmer meer binnenloop omdat het ronduit beroerd was, dus lopen ze gemiddeld 1x per maand een klant mis. (Ja, ik ga vaak uit eten :$ )

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[...]

Had de mevrouw met een vette knipoog gezegd dat er wel wat extra's inzat? Dan heb je gelijk met die dode mus. Anders zijn het gewoon valse verwachtingen. En ik ben waarschijnlijk niet zo welgesteld. Krijg ik dan een andere behandeling?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

hexta schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:26:
Het is inderdaad niet altijd duidelijk wanneer of wie je fooi kan/wil/moet geven. Kamermeisjes in een hotel geef ik meestal 20 euro bijvoorbeeld, of mensen die je koffers naar boven tillen een paar euro. De receptionist die me inchecked dan weer niet. De buschauffeur ook niet, maar in een tourbus soms weer wel. Soms wil ik wel wat geven maar weet ik niet zeker of dat "normaal" is en laat ik het maar. Het blijft eigen inzicht. Het is nooit verplicht...
xtra schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:26:
Die werden uitstekend bediend, en een arm gezin dat door de vader mee uit eten werd genomen vanwege een verjaardag gaf, ondanks dat het voor hem een dure avond was, een behoorlijke fooi omdat hij zo'n leuke avond had gehad. Hier jongen, neem zelf ook zo een extra pilsje, zei hij. :P

• EvaluationCopy
Keiichi schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:40:
Is het trouwens geen fooi dat ik bepaalde restaurants keer op keer weer binnenloop, omdat er service+eten goed is?

Er zijn restaurants waar ik nooit en te nimmer meer binnenloop omdat het ronduit beroerd was, dus lopen ze gemiddeld 1x per maand een klant mis. (Ja, ik ga vaak uit eten :$ )
Laat die smiley gerust weg hoor, als je 1 keer in de maand vaak vindt dan is het inderdaad droevig gesteld met de Nederlandse eetcultuur ;)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• hexta
En DAT is het punt.
We zijn zogenaam verplicht om fooi te geven.
Anders zijn we een krent, of een pauper, of een zure eikel.

Hoe vaak komt het nou echt voor dat iemand echt iets speciaals voor je doet?
Dus niet gewoon dat gene waar ze voor zijn ingehuurd (Eten brengen enzo) maar ECHT iets voor je doet?
En toch altijd geld verwachten..

• hexta
EvaluationCopy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:43:
Laat die smiley gerust weg hoor, als je 1 keer in de maand vaak vindt dan is het inderdaad droevig gesteld met de Nederlandse eetcultuur ;)
:') ik zou het misschien nog een keer lezen. ;)

• EvaluationCopy
hexta schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:44:
[...]

En DAT is het punt.

Hoe vaak komt het nou echt voor dat iemand echt iets speciaals voor je doet?
Dus niet gewoon dat gene waar ze voor zijn ingehuurd (Eten brengen enzo) maar ECHT iets voor je doet?
En toch altijd geld verwachten..
Waar staat/wie zegt dat dat MOET dan? Het lijkt wel een Applefanboy+tegenstanders discussie hier. De voorstaanders vinden het ' gewoon leuk om te geven' en de tegenstanders overschreeuwen elkaar stuk voor stuk, zoekende naar argumenten om het niet te doen en dat ze zich GEDWONGEN VOELEN TE GEVEN blablabla. :+

Feit: in Nederland is het niet verplicht dus geef gerust niks.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

En DAT is het punt.
Nee hoor, maar mensen stellen hier dat ze bij voorbaat nooit fooi geven (om verschillende redenen). Dat is net zo raar als verplicht fooi geven. Waarom die uitersten?

Als je nooit fooi geeft moet je wel een hele slechte keuze hebben, want blijkbaar is er dan nooit eens iets goed of leuk.

[ Voor 13% gewijzigd door Zoijar op 31-08-2011 13:49 ]

• EvaluationCopy
[...]

:') ik zou het misschien nog een keer lezen. ;)
Ghehehe excuseer, je gaat daar 1 keer in de maand NIET eten, zegt niks over het aantal keer wel eten natuurlijk. Ik sprong weer wat te snel naar conclusies.

• hexta
Zoijar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:47:
[...]

Nee hoor, maar mensen stellen hier dat ze bij voorbaat nooit fooi geven (om verschillende redenen). Dat is net zo raar als verplicht fooi geven. Waarom die uitersten?
Dat heb ik niet gezegt, maar ik kan het wel bijzonder goed begrijpen als je nooit fooi geeft.
Het zit in het bedrag dat ze verdienen, en ik ga er sowieso vanuit dat obers enzo hun werk gewoon doen, en dat ik daar niet extra voor hoef te betalen. ;)

En wees eerlijk, als je geen fooi geeft kijken de bedienden je al heel snel aan alsof je een pauper bent..
Zoijar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:47:
Als je nooit fooi geeft moet je wel een hele slechte keuze hebben, want blijkbaar is er dan nooit eens iets goed of leuk.
Erg vreemde conclusie.
Ik betaal al voor goed eten, in een gezellige tent. Dat krijg je gewoon op de rekening hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door hexta op 31-08-2011 13:54 ]

• Smuggler

Smuggler

dfrenner schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:38:

Hoe reageerden ze op de 10 euro die je te weinig betaalde?
Ze reageerde boos (iets met dief en schooier), ik heb wel meteen uitgelegd waarom ik het niet betaalde, en heb me daarna ook aan me woord gehouden om wat ik overhield bij de mac alsnog te betalen in het restaurant.
mij zie ze iig niet meer terug.

ik ga niet uit eten voor een leuke avond. ik ga uit eten omdat ik eten nodig heb. anders doe ik het thuis wel als het kon wachten. als ze er dan ook nog een leuke avond van maken, verdienen ze best een fooi. maar als ik voor mijn primaire doel niet eens bedient word... waar betaal ik dan eigenlijk voor?
zoals ook al eerder opgemerkt. als het eten en bediening goed is ben ik niet te beroerd om 15 euro fooi te geven. maar als ik niet eens normaal kan eten. ben ik ook niet bereid daarvoor te betalen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Omdat ik wel door heel veel mensen raar wordt aangekeken als ik geen fooi geef. Het is een idiote cultuur en zodra je daar niet aan mee doet wordt je door het personeel direct anders behandeld en kijken ze je erg raar aan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:24

marapuru

db.

Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:52:
[...]

Omdat ik wel door heel veel mensen raar wordt aangekeken als ik geen fooi geef. Het is een idiote cultuur en zodra je daar niet aan mee doet wordt je door het personeel direct anders behandeld en kijken ze je erg raar aan.
Jammer inderdaad dat je dan wel direct beoordeeld wordt. Ik denk dat het personeel uit de horeca zal moeten leren dat het niet om het verzamelen van fooi gaat, maar om het verzamelen van tevreden klanten. Tevreden klanten = meer terugkerende klanten = meer inkomsten = meer winst voor het bedrijf = mogelijkheid tot een hoger salaris = een fooi-loos leven! :o

Verwijderd

Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:23:
[...]

Dan ga je toch niet naar die restaurants? Wat een ontzettend rare gevolgtrekking om ondanks deze kennis toch in zo'n restaurant te gaan eten en dat dan op het bedienend personeel te botvieren.
Ik botvier niets, ik geef ze gewoon niet méér geld dan op de rekening staat. Er wordt het personeel niets afgenomen, er wordt ze enkel niet iets extra's gegeven. Ik zie niet in waarom dat een probleem is.

Wat ik wil uitdrukken is dat we allemaal werken voor ons geld (en dat we allemaal bescherming genieten in de vorm van de wet op het minimumloon, de arbeidstijdenwet et cetera) en het komt zelden tot nooit voor dat iemand in de hoerca een prestatie levert die niet valt binnen het normale spectrum van wat je van een personeelslid mag verwachten.

• mrsar

mrsar

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:59:
[...]

Ik botvier niets, ik geef ze gewoon niet méér geld dan op de rekening staat. Er wordt het personeel niets afgenomen, er wordt ze enkel niet iets extra's gegeven. Ik zie niet in waarom dat een probleem is.

Wat ik wil uitdrukken is dat we allemaal werken voor ons geld (en dat we allemaal bescherming genieten in de vorm van de wet op het minimumloon, de arbeidstijdenwet et cetera) en het komt zelden tot nooit voor dat iemand in de hoerca een prestatie levert die niet valt binnen het normale spectrum van wat je van een personeelslid mag verwachten.
En dat is hoe ik ook denk :)

• Avalaxy
  • Laatst online: 17-11 18:35
Dus omdat het je niet lukt jouw mening op te dringen aan iemand anders schakel je over op de ad hominem?

Mensen zijn geen "zure zeikerd" omdat ze het oneens zijn met de in jouw kringen geldende sociale conventies.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:56

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:48:
Ik geef altijd een fooitje, hoe hoog dit is hangt af van de service die ik gekregen heb. Is het heel beroerd; dan rond ik het bedrag af naar een makkelijk te wisselen bedrag.

Ik vind het zelf ook prettig als ik wat extra's krijg. Ik verwacht niets extra's, maar ik ben wel geneigd beter mijn best te doen voor mensen die een fooitje geven. De mensen die een fooitje geven, scoren bij mij in de bediening meer punten dan zij die dat niet doen. Vaak heb je bekende mensen binnen waar je dat van te voren dus al van weet...
Dus voor mensen die geen fooi geven doe je de volgende keer minder je best dan voor degenen die altijd fooi geven? Het lijkt me de bedoeling dat je doet waarvoor je door je baas betaald wordt en dat is iedereen zo goed mogelijk bedienen.

Het zou wat zijn moest ik op mijn werk, wanneer ik 15 openstaande tickets heb, de mensen waar we al eens een praline of stuk taart van krijgen eerst of beter zou helpen

[ Voor 18% gewijzigd door DinX op 31-08-2011 14:06 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

@Neron,

Dus ik moet meer betalen voor een fatsoenlijke bediening, in een branche die afhankelijk is van goede service om draaiende te blijven? Met andere woorden, als mensen niet meer in jouw cafe komen, loop je inkomsten mis, omdat de service er slecht is. Is dat dan niet de schuld van het persooneel? Ik zie niet in hoe het de schuld is van de mensen die geen fooi betalen.

Ik hoef zeker niet als een koning behandeld te worden, maar een gelegenheid die afhankelijk is van hoe service/vriendelijk/klant gericht zijn voor hun inkomen, hoef ik toch niet EXTRA te betalen voor goeie service? Dan kan je morgen maar beter je deuren sluiten.

-

• EvaluationCopy
Avalaxy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:01:
[...]

Dus omdat het je niet lukt jouw mening op te dringen aan iemand anders schakel je over op de ad hominem?

Mensen zijn geen "zure zeikerd" omdat ze het oneens zijn met de in jouw kringen geldende sociale conventies.
Ik dring niks op. Heb al drie keer gezegd dat fooien niet verplicht zijn en dat iedereen dat zelf moet weten. En ik vond hem een ' zure zeikerd' omdat hij in mijn ogen nogal heftig en zuur reageerde. Maar dat is ook al genuanceerd dus laten we er maar over op houden.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
EvaluationCopy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:43:
[...]

Of met de Nederlandse restaurantcultuur... Als ik zie dat het gemiddelde restaurant misschien 60 stoelen heeft, waarvan er misschien 8 bezet zijn, geeft dat toch te denken? In veel andere landen is uit eten gaan veel goedkoper, met als gevolg dat alle restaurants vol zitten. Hier is het dusdanig duur, dat die paar klanten blijkbaar genoeg winst geven. Liever 15% bezetting bij hoge prijzen, dan 80% bezetting bij lagere prijzen dus!

• EvaluationCopy
Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:52:
[...]

Hmm en dat deugt natuurlijk ook niet, snap dat je dat vervelend vind. Maar geen reden voor de fooigevers om daar mee te stoppen. Er zit niks anders op dan je er maar niks van aan te trekken toch?

• hexta
EvaluationCopy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:09:
Hmm en dat deugt natuurlijk ook niet, snap dat je dat vervelend vind. Maar geen reden voor de fooigevers om daar mee te stoppen. Er zit niks anders op dan je er maar niks van aan te trekken toch?
EvaluationCopy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:46:
en dat ze zich GEDWONGEN VOELEN TE GEVEN blablabla. :+
Gek dat "we" ons dan gedwongen voelen he? ;)

• EvaluationCopy
RemcoDelft schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:08:

Of met de Nederlandse restaurantcultuur... Als ik zie dat het gemiddelde restaurant misschien 60 stoelen heeft, waarvan er misschien 8 bezet zijn, geeft dat toch te denken? In veel andere landen is uit eten gaan veel goedkoper, met als gevolg dat alle restaurants vol zitten. Hier is het dusdanig duur, dat die paar klanten blijkbaar genoeg winst geven. Liever 15% bezetting bij hoge prijzen, dan 80% bezetting bij lagere prijzen dus!
In die andere landen zijn de lonen vaak ook veel lager, die vergelijking kun je niet maken.

• Hrolfr
  • Nu online
EvaluationCopy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:12:
[...]

In die andere landen zijn de lonen vaak ook veel lager, die vergelijking kun je niet maken.
Wat betekent dat de mensen die er zitten te eten ook minder verdienen.

• EvaluationCopy
hexta schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:11:
[...]

[...]

Gek dat "we" ons dan gedwongen voelen he? ;)
Sorry :$

• EvaluationCopy
Hrolfr schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:13:
[...]

Wat betekent dat de mensen die er zitten te eten ook minder verdienen.
En hoef je maar heel weinig te geven voor toch een leuk fooitje :+

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In een aardig aantal landen verdient personeel ook niks als er geen klanten zijn, ze verdienen puur de fooi. Dan is het een totaal andere situatie. In Zuid Afrika stond er soms 10 man bij de ingang van een Spur omdat er te weinig klanten waren en ze allemaal de nieuwe klanten binnen wilden halen. Dan geef je fooi omdat je weet dat ze geen loon krijgen.
Zelfde met de pomp bedienden, die tanken voor je, maken je ruiten schoon en krijgen daar niet voor betaald, dan geef je ook een fooi. Alleen in Nederland heb je gewoon het minimum loon, recht op pauzes en zit het met de arbeidstijden ook prima, totaal andere situatie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

[...]

Nederland heeft helemaal geen eetcultuur. Wij houden niet van eten, wij zijn een stelletje pummels. Moet je in België of Frankrijk kijken, daar speelt eten een veel grotere rol in het leven (zowel het openbare leven als het leven binnenshuis). Nederlanders zijn toch gewoon een stelletje refo's die niet van lekker eten houden. Eten is voor ons vooral een sociale aangelegenheid, niet een culinaire: Nederlanders zien uit eten gaan als een avondje uitgaan, terwijl in België of Frankrijk het ook veel normaler is om in je eentje uit eten te gaan, puur vanwege de kwaliteit van het eten buitenshuis. In Nederland is het eten buitenshuis juist heel erg gangbaar en kun je het zelf vaak lekkerder maken, maar ga je uit eten voor het sociale gebeuren.

• mrsar

mrsar

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:20:
[...]

Nederland heeft helemaal geen eetcultuur. Wij houden niet van eten, wij zijn een stelletje pummels. Moet je in België of Frankrijk kijken, daar speelt eten een veel grotere rol in het leven (zowel het openbare leven als het leven binnenshuis). Nederlanders zijn toch gewoon een stelletje refo's die niet van lekker eten houden. Eten is voor ons vooral een sociale aangelegenheid, niet een culinaire: Nederlanders zien uit eten gaan als een avondje uitgaan, terwijl in België of Frankrijk het ook veel normaler is om in je eentje uit eten te gaan, puur vanwege de kwaliteit van het eten buitenshuis. In Nederland is het eten buitenshuis juist heel erg gangbaar en kun je het zelf vaak lekkerder maken, maar ga je uit eten voor het sociale gebeuren.
kijk alleen al naar bedrijfskantine's :P beetje brood en mischien als je geluk heb een tosti of uitsmijter :P
ga ik naarvestiging in belgie dan eet ik groot stuk vlees+aardappels+groente voor 3 euro......en wordt er meer tijd voor genomen,bah...ben ik het weer met je eens

• EvaluationCopy
mrsar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:30:
[...]

kijk alleen al naar bedrijfskantine's :P beetje brood en mischien als je geluk heb een tosti of uitsmijter :P
ga ik naarvestiging in belgie dan eet ik groot stuk vlees+aardappels+groente voor 3 euro......en wordt er meer tijd voor genomen,bah...ben ik het weer met je eens
En het ALLERbelangrijkste, daar wordt nog wel eens een glas wijn bij ingeschonken :9~

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Overigens best wel opmerkelijk dat door de hele discussie heen met grote regelmaat wordt geroepen dat de horeca zo duur is maar als het personeel van mening is dat ze te weinig verdienen (en om die reden dus fooi krijgen) dan moet de werkgever maar meer gaan betalen.
Enig idee wat er gebeurt met de prijzen als de werkgevers het personeel meer gaan betalen?

Geef zelf altijd fooi in de horeca en doe dat door zo af te ronden dat het ergens tussen de 5 en 10 euro zit.
Achterliggende gedachte waarom dat wel of niet zou moeten, waarom dat wel of niet goed zou zijn boeit me absoluut niet, daar totaal niet over nadenken is me al meer waard dan de fooi die ik weggeef.
Voor mijn gevoel doe ik iets wat goed is en gewaardeerd wordt en dat is voor mij persoonlijk voldoende reden.

Ben overigens opgegroeid met een vader die in de woninginrichting werkte (tapijt ed leggen, gordijnen ophangen) en daar was het de fooi die het mogelijk maakte om net wat leukere dingen te doen met het gezin.
Mogelijk dat dat bepalend is geweest voor hoe ik nu met fooien omga en buiten de horeca geef ik dan ook fooi aan mensen die bij me thuis komen werken of bijv de spullen voor een nieuwe keuken/badkamer komen bezorgen.
Samenvattend geef ik dus fooi in de horeca en bij zwaar fysiek werk (overigens geen fooi bij een aannemer die eigen baas is, dat hoort niet is mij met de paplepel ingegoten)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ninjazx9r98 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:37:
Enig idee wat er gebeurt met de prijzen als de werkgevers het personeel meer gaan betalen?
De prijzen gaan toch wel omhoog, of dat nu wel of niet komt door hogere lonen van het personeel.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• BlakHawk
Inderdaad! Helemaal mee eens.
Dus in Duitsland liggen de lonen 50% lager!?
Ik heb daar heel de vakantie in restaurants gegeten voor 30-40 euro voor twee personen.

Een cheeseburger kost daar bij de mac 1 euro en hier in Nederland? 2 euro en 15 cent!
Dat komt dus door salarissen?

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:14
Grappig dat ik topic nu voorbij zie komen.

Van't weekend ergens wezen poolen waar d enige persoon in de bediening net zo hard zat te schateren van het lachen en uit te zoeken van wie wlk kint is en dat ze de hele tent wel eens zou willen nemen. Wc's die te goor voor woorden waren en bij het afrekenen van de tafel en drinken nog het lef hebben om te vragen " wil je het wisselgeld nog terug" wat denk je zelf!

• mrsar

mrsar

dfrenner schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:46:
[...]

[...]

Ik heb daar heel de vakantie in restaurants gegeten voor 30-40 euro voor twee personen.

Een cheeseburger kost daar bij de mac 1 euro en hier in Nederland? 2 euro en 15 cent!
ach, in duitsland in de NL groente en fruit goedkoper als hier...... like wtf :P

• BlakHawk
mrsar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:57:
ach, in duitsland in de NL groente en fruit goedkoper als hier...... like wtf :P
Ja ach?
We worden toch genaaid?

Hoe komt dat dan?

• Avalaxy
bifi_G60 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:46:
Grappig dat ik topic nu voorbij zie komen.

Van't weekend ergens wezen poolen waar d enige persoon in de bediening net zo hard zat te schateren van het lachen en uit te zoeken van wie wlk kint is en dat ze de hele tent wel eens zou willen nemen. Wc's die te goor voor woorden waren en bij het afrekenen van de tafel en drinken nog het lef hebben om te vragen " wil je het wisselgeld nog terug" wat denk je zelf!
Waarschijnlijk net zoveel alcohol op als jij toen je deze post schreef :P

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:44:
Dan zoek je toch een andere baan? Als jij niet voor minimum loon moet werken doe je dat niet, genoeg anderen die jou plek wel willen.
En dit is nou precies de reden dat je in dat soort laagbetaalde banen niet even naar je baas toe kan stappen om te zeggen dat je meer salaris wil. Als je dat wil, is je enige hoop dus fooi.
Gelul, beetje met borden heen en weer lopen in een vaak verwarmde en overdekte ruimte hard werken noemen?
Heb je ooit zelf in de horeca gewerkt? Ik moet zeggen dat het echt niet makkelijk is: ik heb 't na 'n paar maanden opgegeven, geef mij maar 'n 'suf' kantoorbaantje.
Dat is voor hun baas om te doen, niet voor mij. Waarom zou ik extra belonen omdat jij zelf een rot baantje kiest met een slecht salaris?
En jij denkt dat de beter betaalde banen voor 't oprapen liggen?

Een argument als "maar in die en die tak krijgt niemand fooi" is een drogreden. Het gaat er niet om of andere takken fooi krijgen, het gaat er om of je fooi in de horeca geeft.

Wat betreft het argument "chantage"/"Je moet ook zonder fooi goede service krijgen": is het niet een wisselwerking? Een keer 'n extra'tje maakt iedereen blij. Dus dat brengt een glimlach bij iemand naar boven, niets vreemds aan. En dat levert weer 'n extra'tje op. Positieve cirkel.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• hexta
Ardana schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:07:
Wat betreft het argument "chantage"/"Je moet ook zonder fooi goede service krijgen": is het niet een wisselwerking?
Nee, het is GEEN wisselwerking.
Ik betaal voor mijn eten/drinken en daar hoort gewoon goede service bij.

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

hexta schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:13:
[...]

Nee, het is GEEN wisselwerking.
Ik betaal voor mijn eten/drinken en daar hoort gewoon goede service bij.
Dit klopt echter helaas wel. Je betaald altijd meer op een terrasje, als ik goedkoop zou willen, ga ik wel naar de afhaal Chinees.

Als ik al meer betaal voor een drankje op een terrasje, verwacht ik wel dat ik gewoon goede service. Als er dan een zuurpruim naar me toe komt lopen, stap ik liever gewoon meteen op, maar mijn keuze had ik al gemaakt om daar te gaan zitten.

Dat iemand die me voor was gegaan, misschien niet zo aardig is geweest naar hem, is jammer, maar niet mijn probleem. Ik betaal zowieso al meer, dan mag daar wat tegen over staan. Het is nog steeds krom, dat in een service indrustrie, ik wel in de horeca bij "moet" betalen in de vorm van een fooi, maar de andere sectoren jammerlijk vergeten worden.

-

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
dfrenner schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:46:
[...]

[...]

Onder andere ja. Met betrekking met het geven tot fooien heb ik niet echt een uitgesproken mening, maar zeggen; het is al zo duur in nederland hier is kul. Het runnen van een restaurant/bar/terras is in de meeste gevallen helemaal geen gouden business. Als je kijkt wat je moet betalen voor een biertje en dat vergelijkt met een supermarktprijs lijkt dat misschien wel zo, maar je moet bedenken dat je voor veel meer betaald. O.a. voor het personeel, verzekeringen, inrichting, en last but not least de locatie. Ook daarin kunnen zeer significante verschillen zitten tussen landen.

En voor de mensen die fooien het liefst zouden willen afschaffen; stel als dat zou kunnen, dan zouden de rekeningen gewoon omhoog gaan. Ondanks het feit dat niet iedereen hier horecawerk kan waarderen is het toch echt niet iets wat iedereen kan, en als je dergelijk werk gaat doen dan ga je er van uit dat je loon + een zekere hoeveelheid fooi kan verdienen. Als die fooi verdwijnt dan wordt het werk minder aantrekkelijk, willen minder mensen het doen, en zullen op den duur de lonen moeten gaan stijgen omdat er anders geen personeel aangetrokken kan worden.

• hexta
Hielko schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:59:
Het runnen van een restaurant/bar/terras is in de meeste gevallen helemaal geen gouden business.
Ok, maar niet echt relevant voor fooi?
En voor de mensen die fooien het liefst zouden willen afschaffen; stel als dat zou kunnen, dan zouden de rekeningen gewoon omhoog gaan.
Dat is dus al gebeurt.
Fooi is afgeschaft, en de rekeningen zijn met 15% omhoog gegaan in heel nederland.
Toch verwachten ze nogsteeds fooi..

• Cocytus
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:59:
[...]

Jij verdient ongeveer een ton per jaar, dingt bij de juwelier niet af op horloges omdat je 'niet de schraalhans uit wil hangen', zoiets is 'uit den boze', maar als je op een terrasje zit kunnen er geen twee kwartjes af voor die minimumleiers die je bedienen 'omdat het al duur genoeg is'. En dan zie je geen probleem.

* Voor de minder ingevoerden: juweliers verstrekken zonder blikken of blozen kortingen die in de vele honderden of zelfs duizenden euro's lopen, afhankelijk van de prijs van het horloge.

[ Voor 4% gewijzigd door Cocytus op 31-08-2011 17:30 ]

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

Ja want een horloge van enkele duizende euro's staat in verhouding met een biertje van een paar euro dat je op het terras nuttigt?

-

Verwijderd

[...]

En jij denkt dat de beter betaalde banen voor 't oprapen liggen?
Het is zeker allemaal niet makkelijk, heb lopen zwoegen, zes jaar lang, om wat bij te sprokkelen
in de horeca. Hard werken, je komt 10 handen te kort en dan heb ik het zeker niet over baantjes
bij veredelde snackbarretjes, maar een échte horecabaan, maar goed menig persoon ziet dat
toch anders en zal het nooit weten te respecteren, tenzij je een knip hebt waar je u tegen zegt.

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

Het is nog altijd een keuze, andere mensen halen het vuil op, anderen zitten in callcentra, het is hoe dan ook over het algemeen vrij ondankbaar werk. Waarom zou er in de horeca meer blijk van waardering voor zijn, dan als voor die mensen die elke vrijdag mijn container legen en ook nog een netjes schoonmaken?

Moet ik in de Blokker ook maar de verkoopmedewerker gaan bedanken voor de moeite?

Er zijn wel meer baantje waar je voor moet zwoegen, neemt niet weg dat je altijd weg kunt gaan en ergens anders aan de bak kunt gaan. Ga dan maar vakken vullen bij een supermarkt ofzo. Ik weet zeker dat het geen wereld baan is, en zeker niet zo mooi als sommigen je willen doen geloven. Echter, het geven van een fooi is afhankelijk van of je goede service levert, wat helaas vaker niet het geval is dan wel. Dan nog vind ik het onterecht om onderscheid hier in te maken, je word immers betaald voor het werk dat je doet, alles daar boven op is dan een mooie extra.

Beggars can't be chosers.

@HetRatje: Fijn dat je helemaal aan mijn punt voorbij gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Nazanir op 31-08-2011 17:56 ]

-

Verwijderd

Nazanir schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:48:

Moet ik in de Blokker ook maar de verkoopmedewerker gaan bedanken voor de moeite?
Ik zeg altijd netjes bedankt en wens diegene achter de kassa tot ziens ja.

• eMiz0r
  • Laatst online: 17-11 19:11
Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:28:
[...]* Voor de minder ingevoerden: juweliers verstrekken zonder blikken of blozen kortingen die in de vele honderden of zelfs duizenden euro's lopen, afhankelijk van de prijs van het horloge.
Doen ze bij Seats & Sofa's ook, geeft je toch te denken hoe ontzettend overpriced dat soort materialen zijn ;)

Fooi geef ik absoluut in de horeca als de bediening vriendelijk en snel is geweest en het eten goed. De fooienpot wordt altijd gedeeld, dus je slaat de kok nooit over. Fooi aan schoonmaaksters in een hotel doe ik ook, zij zorgen er voor dat je in een schoon hok slaapt (als het goed is) en verdienen m.i. ook een extratje. "Ze doen hun werk" (maar wel vaak erg laag betaald), terwijl het wel een belangrijk onderdeel van je gehele ervaring over de dienstverlening is.

Het grootste probleem in de Nederlandse horeca is dat de jeugd die daar werkt arrogant, zich te goed voelt en mensenschuw is. Een horecagelegendheid verdient voornamelijk geld op drank, maar je mag blij zijn als ze tijdens 2u dineren je 2x hebben gevraagd of je iets te drinken wilt.

Dat je een callcentermedewerker die 5 minuten aan de telefoon vriendelijk was of een Gamma medewerker die je 1 minuut te woord staat geen fooi geeft vind ik ook logisch. Totááál niet te vergelijken met horeca waar je vaak uren spendeert.

• hexta
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:54:
[...]

in de vorm van een paar euro? :')

• monkyswing
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05-2019
Een fooi geven is mentaliteit/manieren belonen. Dit geld voor iedereen waar je persoonlijk mee in contact komt of het een ober, timmerman of ander vak bekwame mensen gaat. Meestal zijn dit werknemers en niet werkgevers.
Als het desbetreffende persoon jou op het terras naar je zin kan laten voelen zeker als je je dag niet hebt en vakwerk daarbij levert dus dit wil zeggen plezier hebben in zijn/haar werk en dat laat zien ook al heeft zij/hij zijn dag ook niet, opgeruimde toko houden (van de ingang tot de wc),en de horeca etiketten kent b.v. altijd een glas bier neerzetten met het merk op het glas naar de klant gericht, lege glazen weg halen,gewoon fooien die hap.
Zelfde geld voor de gene die je vloer komt leggen, vriendelijkheid en vakwerk, fooien die hap maar dat kan voor zo iemand ook beloond worden met koffie, broodje, cola... of alle twee.

Winkel verkopers, dan heb ik het niet over die van de blokker daar kun gewoon beleeft tegen zijn, krijgen in veel gevallen ook provisies, in mijn geval niet fooien, omdat ze het gewoon ook kwijt willen of ze nu achter hun product staan of niet. Dit is anders voor een zelfstandige die b.v. een bed komt brengen als service en je helpt bij het neerzetten.

Nederland is voor iedereen duur er wordt nog veel duurder, we zijn een van de landen waar we het meeste belasting betalen. Een café eigena(res) moet de inkoop prijs van een kop koffie x3 doen i.v.m. huur en energie kosten en dan de prijs aantrekkelijk blijven houden zodat mensen ook blijven komen.
Een werknemer die je de vloer komt leggen is niet iemand die voor een bank werkt en je polis probeert aan te smeren dus hij verdient ook niet veel geld.

Als je het geld kunt missen beloon het goede dan. Het moet natuurlijk niet allemaal vanzelfsprekend gevonden worden want we vinden het allemaal maar logisch en denken vaak ook niet verder dan de neus lang is.
In feite kun je iedereen een fooi geven maar er zijn maar weinig die het tegenwoordig verdienen.
Een fooi geven is keuze voor je zelf, voor mij een part geef je de vuilnisman een fooi of een kop koffie 's morgens op straat.

Ik ga me een pilsje drinken in het café van mijn verloofde, gratis hehehe. Heb er dost van gekregen.

o ja, het voordeel van de pinautomaat is dat het wat van de werkdruk afneemd vooral op een zaterdagavond.

natuurlijk

Verwijderd

[...]

Dit is gewoon onzin.
Laat mij een restaurant zien wat winst kan draaien als er 7 dagen per week 15% bezetting is.

Ik heb 10 jaar als kok gewerkt en fooi is fijn om te krijgen, maar meer ook niet. Ik vond het altijd leuker als mensen terug kwamen om mijn kookkunsten. Als je in de horeca gaat werken om je fooi kan je beter thuis blijven, het is niet zo veel (als de keuken al fooi kreeg). Je verdient net boven minimum, de arbeidsomstandigheden en tijden zijn klote, het werk is extreem stressvol en toch is het het leukste werk wat ik ooit gedaan heb.

Oftewel: fooi is leuk en ik zal het zelf ook altijd geven (mits goede service en eten), maar het is je eigen keuze.

• monkyswing
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:44:
[...]

Dit is gewoon onzin.
Laat mij een restaurant zien wat winst kan draaien als er 7 dagen per week 15% bezetting is.

Ik heb 10 jaar als kok gewerkt en fooi is fijn om te krijgen, maar meer ook niet. Ik vond het altijd leuker als mensen terug kwamen om mijn kookkunsten. Als je in de horeca gaat werken om je fooi kan je beter thuis blijven, het is niet zo veel (als de keuken al fooi kreeg). Je verdient net boven minimum, de arbeidsomstandigheden en tijden zijn klote, het werk is extreem stressvol en toch is het het leukste werk wat ik ooit gedaan heb.

Oftewel: fooi is leuk en ik zal het zelf ook altijd geven (mits goede service en eten), maar het is je eigen keuze.
Juist, ben zelf ambachtelijk slager geweest, daar zie geen fooi maar wel mensen die terug komen voor kwaliteit en service. Keihard werken maar ik mis het soms ook ( half varken uitbenen en iedere keer je eigen tijd daarin verbeteren op een achtervoet stond 15min als ik het goed herinner ), goed met voedsel kunnen werken is een gave, vlees bak je met gevoel :9

natuurlijk

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Was dan kok geworden ipv slager ;) Als ik naar de slager ga moet ik thuis het vlees toch altijd zelf nog bakken :+

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik denk dat fooien bij de Verenigde Staten horen (geen minimumloon, fired on the spot), en dus in Nederland misplaatst zijn waar wel minimumloon bestaat en je rechtsbescherming geniet. Ik vind het echter geen goed excuus om te zeggen dat de maaltijd al zo duur is want dan zou ik een ander restaurant uitkiezen. Iemand die uitzonderlijk goed bedient heeft gewoon zijn vak begrepen en kan een extra beloning van zijn baas verwachten. De baas wil natuurlijk dat de klanten terugkomen, daar is iedereen bij geholpen.

Ik vergelijk de fooigevers in het restaurant graag met de touristen die zich in Azié en Afrika erg rijk voelen en dus overal enorme fooien en aalmoezen (zoals balpennen !) uitstrooien. Door dat te doen verpesten ze de ervaring van de volgende touristen. Daardoor krijgt het land een slechte reputatie en kost dat de bevolking uiteindelijk meer dan het in de eerste instantie opleverde. Steden als Havana, Delhi en Colombo zijn hierdoor echt irri voor touristen geworden.

ICT & Reizen

• EvaluationCopy
Dus je zegt nu eigenlijk dat mensen die fooi geven jouw restaurant-ervaring hebben verpest :7

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
EvaluationCopy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 19:54:
Dus je zegt nu eigenlijk dat mensen die fooi geven jouw restaurant-ervaring hebben verpest :7
Hier valt wat voor te zeggen, vooral doordat ook slechte bediening vaak beloond wordt.

• PZOOO
ja dat zeg ik :7

[ Voor 9% gewijzigd door PZOOO op 31-08-2011 20:21 ]

ICT & Reizen

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat deze nog niet langs is gekomen:
[video]YouTube: Reservoir Dogs - Tips For The Tippers - YouTube]

Edit: deze is dus al langs gekomen :$

Maar goed, ik geef niet automatisch een fooi. Heeft een personeelslid iets extra's gedaan, dan volgt er iets. Een fooienpot vind ik dan weer minder. Ik geef het liefst aan het individu dat zijn of haar best heeft gedaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik het niveau in de horeca minder vind worden. Dus gaan de fooien ook naar beneden. Ik ben redelijk 'streng'.

Voor degenen die vinden dat "het eten is al duur genoeg" geen argument is, dan is "ze verdienen zo weinig" dat ook niet. Fooien verdien je door je excellente service, niet vanwege de inhoud van je loonstrook.

Naast geld kun je ook een compliment geven. Personeel wat zich daar te goed voor voelt en geld verwacht is die non-monetaire 'fooi' niet waard.

Nog wat leesvoer: http://www.beatrijs.com/tag/fooi/
en: Hoe de horeca over z'n klanten denkt

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 31-08-2011 20:56 ]

• McVirusS
  • Laatst online: 23-10 00:49
Dat filmpje was 1 van de eerste reacties Roenie ;).

• Roenie
  • Niet online
McVirusS schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:42:
Dat filmpje was 1 van de eerste reacties Roenie ;).
Hmm, de iPad pikte hem niet op :$

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Wat betreft het argument "chantage"/"Je moet ook zonder fooi goede service krijgen": is het niet een wisselwerking? Een keer 'n extra'tje maakt iedereen blij. Dus dat brengt een glimlach bij iemand naar boven, niets vreemds aan. En dat levert weer 'n extra'tje op. Positieve cirkel.
Maar de horeca cultuur is meer dat 100% van de klanten maar fooi moet geven.
Dan kan je wmb niet meer over een extra'tje praten.

Voor mezelf is het in NL altijd vrij simpel : Wordt ik uitzonderlijk goed bediend / vermaakt dan volgt er een fooi. Wordt ik net als alle andere klanten bediend, dan beschouw ik het als hun standaard werkwijze en dus geen fooi.

Maarja, aan de andere kant hebben we hier in NL ook gewoon onmogelijk horeca personeel.
Ik wil niet bijhouden hoevaak :
- Ik iemand in de bediening moet attenderen op het feit dat iemand aan mijn tafel al een half uur droogstaat
- Ik om de rekening vraag om dan rustig een uur te moeten wachten (reden dat ik tegenwoordig gelijk met de bestelling van de koffie/toetje ook maar de rekening vraag)
- Ik zelf maar naar de kassa ben gegaan om te pinnen / creditcard te gebruiken, na aangegeven te hebben hiermee te willen betalen hoeft het wmb geen half uur te duren om zo'n apparaatje te pakken te krijgen.
- Ik in de zomer op een terrasje ben gaan zitten om na een half uur maar bij de buren te gaan zitten, als ze ons niet willen bedienen kunnen ze het ook gewoon zeggen wmb.

• PZOOO
Als de Horeca echt 100% altijd fooien zou verwachten dan kan ik me voorstellen dat tegenwoordig de inkomsten teruglopen :) Ik denk dat die verwachting wel meevalt hoor, maar het zou zeker een vooruitgang zijn als de fooi uit zou sterven.

ICT & Reizen

• Avalaxy
Ik lees overigens op meerdere plekken dat de service hier slechter zou zijn dan in het buitenland, maar als ik bijvoorbeeld naar Spanje ga dan kom je daar ook bizar onvriendelijke mensen tegen... Bediendes die tegen je uitbarsten als je na een half uur wachten naar ze toe loopt om te vragen of je kunt bestellen, omdat ze het te druk zouden hebben... Bediendes die geen woord engels spreken (in een toeristische plaats nota bene)... Zo heb je ze in Nederland ook, eigenlijk vrijwel hetzelfde. Zo had ik in Valkenburg een restaurant waar we 4 miniscule stukjes vlees kregen ("mixed grill DELUXE") voor een belachelijke 30 euro... Daarvoor heb je bij de griek hier een gigantische schotel plus nagerecht...

Sterker nog, ik ken een hoop tentjes in Nederland waar de service veel beter is dan in het buitenland. Voor de mensen die in Rotterdam wonen: check Sijf eens (Oude Binnenweg), echt reuze goed personeel :)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Avalaxy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:59:
Ik lees overigens op meerdere plekken dat de service hier slechter zou zijn dan in het buitenland, maar als ik bijvoorbeeld naar Spanje ga dan kom je daar ook bizar onvriendelijke mensen tegen...
Ik vermoed dat het een combinatie is van welk land je pakt (bijv Amerika / oostblok / Aziatische landen leeft het personeel zo ongeveer op fooien, die laten het wel uit hun hoofd om onvriendelijk te zijn) en wat voor soort gelegenheid je naartoe gaat.

Op vakantie wil ik vaak niet in de stad eten, maar veelal in een knus restaurant buiten de stad etc.
In NL is het meestal een onderdeel van een avond, waardoor ik sneller in de stad beland.
Ik zie mezelf dan ook verschillende horeca bezoeken of ik in NL ben of in het buitenland.

Een toeristisch restaurant in Spanje aan het strand (oid) is wmb dan ook niet te vergelijken met een familierestaurant in een klein dorpje in Spanje.

• Hielko
  • Laatst online: 12:27
hexta schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:04:
[...]

Ok, maar niet echt relevant voor fooi?
Inderdaad, maar men haalt het er wel bij om geen fooi te geven in het kader 'ze verdienen al genoeg aan me/het is al zo duur'.
[...]

Dat is dus al gebeurt.
Fooi is afgeschaft, en de rekeningen zijn met 15% omhoog gegaan in heel nederland.
Toch verwachten ze nogsteeds fooi..
Volgens mij leven wij in een ander Nederland.

• Roenie
  • Niet online
Hielko schreef op donderdag 01 september 2011 @ 00:25:
Inderdaad, maar men haalt het er wel bij om geen fooi te geven in het kader 'ze verdienen al genoeg aan me/het is al zo duur'...
De hoogte van de winst van de uitbater is niet van belang voor een fooi eigenlijk. Laten we dan gelijk afspreken dat de hoogte van het salaris van het bedienend personeel dan ook niet van belang is ;)

Een fooi geef je immers om iemand extra te belonen voor zeer goede service.
...Volgens mij leven wij in een ander Nederland.
Bedoelt Hexta niet dit:
"Mede doordat de beloning van het bedienend personeel verbeterd werd werd in de tachtiger jaren het geven van een fooi in Nederland afgeschaft. De kosten voor de bediening werden via een opslag van bv 15%, vast onderdeel van de prijs. Dit werd aangegeven op de rekening door de tekst 'Service compris' of 'bediening inbegrepen'. Deze toevoeging verdween echter in de loop van de jaren."
Zie: Wikipedia: Fooi

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Nee, maar het maakt alles wel een stuk makkelijker.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• BlakHawk
Onder andere ja. Met betrekking met het geven tot fooien heb ik niet echt een uitgesproken mening, maar zeggen; het is al zo duur in nederland hier is kul. Het runnen van een restaurant/bar/terras is in de meeste gevallen helemaal geen gouden business. Als je kijkt wat je moet betalen voor een biertje en dat vergelijkt met een supermarktprijs lijkt dat misschien wel zo, maar je moet bedenken dat je voor veel meer betaald. O.a. voor het personeel, verzekeringen, inrichting, en last but not least de locatie. Ook daarin kunnen zeer significante verschillen zitten tussen landen.

En voor de mensen die fooien het liefst zouden willen afschaffen; stel als dat zou kunnen, dan zouden de rekeningen gewoon omhoog gaan. Ondanks het feit dat niet iedereen hier horecawerk kan waarderen is het toch echt niet iets wat iedereen kan, en als je dergelijk werk gaat doen dan ga je er van uit dat je loon + een zekere hoeveelheid fooi kan verdienen. Als die fooi verdwijnt dan wordt het werk minder aantrekkelijk, willen minder mensen het doen, en zullen op den duur de lonen moeten gaan stijgen omdat er anders geen personeel aangetrokken kan worden.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Ten eerste zou een werkgever een werknemer die goed is, moeten belonen en niet de klant.

Daarbij is al vaker aangehaald, dat men liever 8 klanten heeft die de huidige prijzen betalen, dan een volle zaak tegen aantrekkelijkere prijzen...

Wij hebben hier een vast restaurant waar je voor 50 euro heel goed kan eten met twee personen. Zonder reservering is het niet mogelijk, daar te willen eten in het weekend. Terwijl de andere restaurants dus tussen de 60-80 euro uit komen. Daar is het niet leeg, maar reserveren is overbodig.

Blijkbaar kan het wel degelijk. Maar men wil gewoon niet.
Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:28:
Jij verdient ongeveer een ton per jaar, dingt bij de juwelier niet af op horloges omdat je 'niet de schraalhans uit wil hangen', zoiets is 'uit den boze', maar als je op een terrasje zit kunnen er geen twee kwartjes af voor die minimumleiers die je bedienen 'omdat het al duur genoeg is'. En dan zie je geen probleem.

* Voor de minder ingevoerden: juweliers verstrekken zonder blikken of blozen kortingen die in de vele honderden of zelfs duizenden euro's lopen, afhankelijk van de prijs van het horloge.
Wat heeft dat met het concept fooi te maken?
Of ga jij afdingen bij die juwelier en geef je hem vervolgens ook fooi omdat hij zo vriendelijk was?
eMiz0r schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:57:
Dat je een callcentermedewerker die 5 minuten aan de telefoon vriendelijk was of een Gamma medewerker die je 1 minuut te woord staat geen fooi geeft vind ik ook logisch. Totááál niet te vergelijken met horeca waar je vaak uren spendeert.
Ik zit uren in de tent van de eigenaar.
De serveerster heeft misschien 5 minuten aan mij besteed in die uren tijd. Het eten betaal ik ook fors meer voor dan in de supermarkt... Ik zie geen reden tot fooi hierin.

Ik doe het wel altijd, maar eigenlijk ben ik het er niet mee eens.
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:44:
Dit is gewoon onzin.
Ik ken er wel één die het echt moet hebben van de bedrijfsfeesten. De koetjes en kalfjes hier is duur en alleen vol als er een bedrijfsfeestje is, maar als restaurant vragen ze veel te veel voor wat je krijgt en dat zie je aan de bezetting.

We zijn er één keer geweest op een zaterdagavond. Dat was meteen de laatste keer... Er zaten welgeteld 3 stelletjes en een gezin...

• PoweRoy
  • Laatst online: 07:26

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:54:
[...]

Ja maar je gaat ze toch geen fooi geven? Daar gaat het hier om.
eMiz0r schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:57:
[...]

De bediening die misschien max 5 minuten iets voor mij gedaan heeft. 2x drinken vragen/halen (waar dan weer een paar min tussen zit :/ ) en eten vragen/halen. Die moet ik dan wel fooi gaan geven?

Enigste keren dat ik fooi geef, sowieso in het buitenland, is het alleen maar om naar boven af te ronden (max 2 euro)

[This space is for rent]

• hexta
Hielko schreef op donderdag 01 september 2011 @ 00:25:
Volgens mij leven wij in een ander Nederland.
Helaas niet.
Roenie heeft het al neergezet in de post onder je.

En dat is dan ook gelijk de reden dat ze dat niet meer op het bonnetje zetten.
Niemand weet meer dat de fooi al is inbegrepen, waardoor iedereen 2 keer fooi geeft.

• monkyswing
Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 19:02:
[...]

Was dan kok geworden ipv slager ;) Als ik naar de slager ga moet ik thuis het vlees toch altijd zelf nog bakken :+
Jij zit zeker met je lolbroek aan achter de computer ;)

natuurlijk

• eMiz0r
  • Laatst online: 17-11 19:11
PoweRoy schreef op donderdag 01 september 2011 @ 09:35:
De bediening die misschien max 5 minuten iets voor mij gedaan heeft. 2x drinken vragen/halen (waar dan weer een paar min tussen zit :/ ) en eten vragen/halen. Die moet ik dan wel fooi gaan geven?

Enigste keren dat ik fooi geef, sowieso in het buitenland, is het alleen maar om naar boven af te ronden (max 2 euro)
Jullie snappen me niet ;) Horeca personeel dat maximaal 2 minuten aandacht aan je besteed geef je geen fooi, want die doet zijn werk niet goed. Net zoals ik in de Gamma en diezelfde callcentermedewerker in zo'n geval OOK geen fooi zou geven.

In Amerika snappen ze vaak wel wat bediening is. In een beetje doorsnee tent lopen er altijd 2/3 man bediening rond die niets te doen hebben. Die gaan vervolgens niet lekker kletsen in de keuken met ander personeel, maar blijven om zich heen kijken of ze een klant kunnen helpen. Je hoeft alleen oogcontact te zoeken (en geloof me, in 80% van de Amerikaanse restaurants is dat onwijs makkelijk) en ze staan direct voor je neus.

Dat is overigens nog los van het feit dat ze om de 15 minuten komen vragen of ze je misschien nog ergens mee van dienst kunnen zijn. Ook het feit dat het in Amerika gebruikelijk is om je na het hoofdgerecht direct de rekening op tafel te leggen. Heerlijk! Je kan weg wanneer JIJ zou willen en niet wanneer iemand uit de bediening het nodig vind om je daar eens mee te helpen. Bestel je na de rekening nog iets bij.. kan dat gewoon en krijg je een nieuwe rekening, geen enkel probleem.

Dat soort "simpele" servicegerichte diensten krijgt het gros van de horeca in Nederland niet eens voor elkaar. Diverse restaurants waar personeel drukker met elkaar is dan met een klant, die hebben dan ook helemaal geen fooi nodig.

That said, er is een tent in Leeuwarden die het overigens wél begrijpt. Ontzettend vriendelijk personeel, klantgericht ingesteld, eigenaren lopen in de bediening mee (en helpen je graag met de juiste keuze/maken een babbeltje als je daar aanleiding voor geeft etc.). Een tent die fatsoenlijke prijzen vraagt, maar wel dat michelinster gevoel weet te geven. Het gebeurd meer dan eens dat ik daar Amerikaanse gebruiken op loslaat, dus snel 15% fooi. Zo wordt het eten alsnog wel wat duurder, maar je loopt niet met een beroofd gevoel de deur uit. In tegendeel zelfs ;)

[ Voor 13% gewijzigd door eMiz0r op 01-09-2011 10:38 ]

• mrsar

mrsar

klopt,Heb nooit lang hoeven te wachten in de VS :) en die rekening is btw niet overal maar wel op veel plekken het geval,erg handig :) daarnaast zien ze het binnen de minuut dat je je CC of geld in het betaalmapje heb gedaan en staan ze er meteen om dat te regelen,hoe vaak ik wel niet in NL 15m heb gewacht tot ik "mocht" betalen,lijkt me dat je het geld wilt hebben....zal wel aan mij liggen :P

• Roenie
  • Niet online
mrsar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:38:
...hoe vaak ik wel niet in NL 15m heb gewacht tot ik "mocht" betalen,lijkt me dat je het geld wilt hebben....zal wel aan mij liggen :P
Weglopen werkt heel goed :)

[ Voor 33% gewijzigd door Roenie op 01-09-2011 10:40 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste