Standaard geef ik geen fooi; hoogstens om het wisselen wat makkelijker te maken.
Over fooien van uitsmijters bij uitgaansgelegenheden: zelf heb ik ook wel eens een aanvaring gehad met zo'n uitsmijter. Handje ophouden en de deur blokkeren. Toen heb ik hem vriendelijk gevraagd of ik er langs mocht. Er kwam geen antwoord, maar hij hield alleen zijn hand onder mijn neus. Me omdraaiend om weer naar binnen te lopen, zeg ik dat we dan de brandmelders maar eens gaan testen; eens kijken hoe lang het duurt voor iedereen buiten staat. Plotseling bleek hij toch te kunnen praten: "Het was een misverstand, sorry als het bedreigend overkwam."
Dit was overigens geen uitzondering; het komt daar vaker voor dat mensen er worden geïntimideerd. Needless to say dat ik daar niet meer kom.
In Amerika (Nou ja, ik ben alleen in Californië geweest) kom ik niet graag, juist vanwege de fooicultuur daar. Amerikanen zijn van zichzelf (even generaliserend) erg oppervlakkig. De bediening is dat nog meer. Ik heb mensen zelfs uit een restaurant gezet zien worden omdat ze te weinig consumeerden, terwijl die tafel vol stond! Ik wil dat de bediening zijn werk goed doet, punt. Ook moet de bediening weten wanneer ze nodig zijn, en verder moeten ze praktisch onzichtbaar zijn. In Amerika werd ons gesprek echter steeds onderbroken omdat de serveerster voortdurend kwam vragen of we nog iets wilden. En juist zonder te vragen kreeg je het volgende drankje (nou ja, wat je een drankJE noemt) al voorgezet terwijl je vorige glas nog halfvol was. Imho allemaal nadelige effecten van werk op provisiebasis, en een doorgeschoten fooiencultuur.
De grootste fooi die ik ooit heb gegeven was in Praag, bij dit restaurant:
http://www.chopinerestaurant.cz/
We waren daar op vakantie, en als ik op vakantie ga wil ik ook de lokale cultuur proeven. Ik wil dan ook eten waar en wat de locals eten. Op zoek naar een eetgelegenheid lopen we iets binnen wat er aan de buitenkant uitziet als een armoedig eetcafé. Binnen werd je gewoon overdonderd door het prachtige kleine restaurantje. De bediening (een Joegoslaaf die toen pas 2 jaar in Praag woonde, en sinds 7 maanden zijn eigen restaurantje had) was uitstekend, echt een gastheer ten top. Hij vertelde vol passie over zijn restaurantje en de gerechten, en wist precies op de juiste momenten te verschijnen en weer te verdwijnen. De keuken deed daar niet voor onder, en uiteindelijk kregen we de rekening; echt belachelijk goedkoop voor die ervaring, zelfs naar lokale maatstaven. Ik geloof dat we toen zelfs 50% fooi hebben gegeven; 25% aan hem, en 25% aan de kok.