RaZ schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:25:
Zelf niet willen aanpassen aan de gebruiken van een ander land als je er bent, en dan natuurlijk vervolgens wel zeiken als nieuwe medelanders niet willen mee gaan in de gebruiken in Nederland.
Ik ben benieuwd als Puch-Maxi naar Engeland gaat met de auto, of ie dan ook lekker arrogant recht gaat rijden, of zou die zich aanpassen, en net als de rest van het volk daar links gaat rijden.
Wat een drogreden en een kansloze vergelijking.
Ik verwacht van een vakantie vierende Duitser echt niet dat hij Nederlands spreekt hier. Maar een hier wonende fransoos, gaat maar lekker Nederlands leren.
Als ik op vakantie ga spreek ik ook geen Spaans, al lijkt het me wel gaaf om het ook te kunnen.
Als ik daar op vakantie ben geef ik het kamermeisje ook fooi... Maar ik weet nog heel goed de reisleidster van mijn eerste van vakantie: Geef aub niet meer dan 30 cent omgerekend per dag. Daar boven kan het als belediging worden gezien. Al die Nederlanders gaven echter gewoon 50 cent of een euro. En enkele andere wappies zelfs 5 euro...
2 jaar later gingen we weer naar dezelfde plek. Toen kregen we de richtlijn van één tot twee euro...
Waar had jij het ook al weer over? Gebruiken van een land? Veranderen die in twee jaar tijd!?
De laatste vakantie was in de dominicaanse republiek, ook weer al in en het gebruik om kamermeisjes fooi te geven. Toen kwam ze halverwege de eerste week om te wisselen, met een hele zak kleingeld voor groot geld. Prima, want dat kleingeld heb je iedere keer nodig voor fooi in dat soort landen. Maar ze naaide me door een lager bedrag in de zak te hebben gestopt. Ging volgens mij om 7 dollar ofzo, dan krijg je de rest van de twee weken helemaal niet meer van mij.
Ook zo vaak gehad dat ik 50 dollar wilde wisselen tegen kleiner en spontaan snappen ze niets meer van Engels of gebaren en willen ze weglopen met de 50 dollar. Tja, dan ben ik ook klaar met je. Of net doen alsof je geen kleingeld hebt na een hele dag kamers te hebben schoongemaakt. Prima, dan krijg je pas weer fooi als ik ergens anders kleingeld vandaan heb. Ze hebben alleen zichzelf ermee.
Ook in andere landen ben ik veel makkelijker geworden. De eerste dag 5 dollar en dan 4 dagen niets. Het is toch iedere keer dezelfde persoon vaak.
Maar waarom geven we nou die McDonalds medewerker geen fooi? Ze werken toch echt middels dezelfde horeca CAO. En ik durf best te stellen dat als het druk is, de mensen bij de McDonalds in de keuken een stuk harder lopen dan een serveerster bij Restaurant X.
Ik heb op mijn 15de bij de McDonalds gewerkt en later toen ik ging studeren bij een kroeg. De Mc was een stuk zwaarder in de rush (17:00-19:00). Gen denken aan dat je maar even een slokje water mocht drinken tussen die tijden.
[
Voor 9% gewijzigd door
BlakHawk op 06-09-2011 09:24
]