Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Men geeft fooien als een extraatje voor een (commercieel) goed verkregen dienst. In Nederland geef je hem meestal bij het afrekenen van een rekening in de Horeca, maar niet altijd.

Door de populariteit van pinautomaten in de Horeca kun je veronderstellen dat er steeds minder fooi wordt gegeven. Is dat een vooruitgang (fooien waren immers onnodig) of een achteruitgang? (fooien horen er immers bij)

Aan wie geef jij nog fooi in Nederland ? Waarom geef je fooi ?

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Waarom zou het verhoogde aantal pin transacties evenredig staan aan minder fooi?

Ik betaal met de pin maar geef ook gewoon fooi. Maar dan contant. Daarnaast kan je toch ook fooi geven middels je pintransacties, zoals men doet in de US bijv. ?

Ik snap dus niet waarom je deze conclusie trekt :)

Also om je vragen te beantwoorden: ik geef fooi als de ervaring echt goed was en dan bedoel ik dat ik een fijne avond heb gehad en dat er voor mij gezorgd werd.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:09

D4NG3R

kiwi

:)

Ikzelf zeg ook altijd: Maak daar maar XXX bedrag van voordat ik pin, zo simpel is het gewoon.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:11

SaN

Ja, ik ook hoor. Meestal zo'n 10%. Maar dat ligt er maar net aan hoe het bedrag uitkomt en hoe goed de bediening en het eten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik geef fooi puur omdat het moet. Ik vind het schijt irritant om fooien te moeten geven. Die mensen werken voor hetzelfde loon als een vakkenvuller of welk ander kut baantje dan ook. Waarom zouden zij wel een fooi verdienen? Omdat ze niet in je eten spugen?
In Zuid Afrika was het helemaal een ramp, een fooi omdat ze je vertellen hoe je je auto moet uitparkeren? Dat heten spiegels. Je geeft ze dan wat omdat het voor jou als buitenlander niks is en voor hun een hoop maar toch... blijft idioot.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Relatief kleine bedragen vergeet ik 't praktisch altijd bij (ik PIN praktisch alles en voor je 't weet staat 't bedrag al op 't apparaat voor je neus). Maar then again vind ik 't al onmeunig achterlijk duur in de horeca tegenwoordig, dus denk ik: stik d'r ook maar lekker in.

[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 30-08-2011 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:11

SaN

Tsurany schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:47:
Ik geef fooi puur omdat het moet. Ik vind het schijt irritant om fooien te moeten geven. Die mensen werken voor hetzelfde loon als een vakkenvuller of welk ander kut baantje dan ook. Waarom zouden zij wel een fooi verdienen? Omdat ze niet in je eten spugen?
In Zuid Afrika was het helemaal een ramp, een fooi omdat ze je vertellen hoe je je auto moet uitparkeren? Dat heten spiegels. Je geeft ze dan wat omdat het voor jou als buitenlander niks is en voor hun een hoop maar toch... blijft idioot.
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hier hoef je ook niet te werken voor de fooi, en dat doen ze dan ook niet. er zijn plaatsen waar dat wel anders is

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik geef fooi puur omdat het moet. Ik vind het schijt irritant om fooien te moeten geven. Die mensen werken voor hetzelfde loon als een vakkenvuller of welk ander kut baantje dan ook.
Inderdaad. Fooien hoeft niet, en doe ik dus ook niet. Fooien is compleet onzin.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik geef fooi puur omdat het moet. Ik vind het schijt irritant om fooien te moeten geven. ...
Dan moet je doen wat ik doe: geen fooi geven.
Zo simpel kan het zijn.
Ik geef alleen bij uitzondering een fooi. Meestal als er zich iets aparts rondom de bediening heeft afgespeeld. Ik noem maar wat: meisje van de bediening dondert van de trap, staat op en bediend gewoon verder alsof er niets gebeurd is.
Maar als het 'just another workday' is, zie je van mij niets extra's. Ik moet ook gewoon werken voor m'n geld, van een ander verwacht ik niets anders. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Bor de Wollef schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:51:
[...]

Inderdaad. Fooien hoeft niet, en doe ik dus ook niet. Fooien is compleet onzin.
Is dat niet een heel erge zwart wit stelling? Je hoeft ook geen mensen in nood te helpen maar als de situatie zich voordoet doe je dat toch ook?

Je moet fooi zien voor wat het is: een verdiend extraatje. Niemand die het je verplicht (zoals je al zelf aanghaald) maar het is gewoon een leukigheidje vanwege de gastvrijheid en service die deze mensen bieden. Als het er niet is, geef ik het ook niet. Maar als iemand echt de moeite voor je doet vind ik dat wel een beloning waard, ongeacht wát ze wel of niet verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Notna schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:54:
[...]

Is dat niet een heel erge zwart wit stelling? Je hoeft ook geen mensen in nood te helpen maar als de situatie zich voordoet doe je dat toch ook?
Is dat niet een enorm (understatement) scheve vergelijking?
Je moet fooi zien voor wat het is: een verdiend extraatje. Niemand die het je verplicht (zoals je al zelf aanghaald) maar het is gewoon een leukigheidje vanwege de gastvrijheid en service die deze mensen bieden.
Dat is de job die men uitvoert waarvoor men gewoon een vast inkomen krijgt ;) Extra gastvrijheid en service (in NL een uitzondering) ziet men terug in extra klandizie, terugkomende klanten etc.

Fooien is eigenlijk, zeker wanneer het iemand met een vast inkomen betreft, een heel onlogische bezigheid. Het gaat er ook niet om dat ik mensen geen extratje gun maar meer om dat ik vind dat zo iets dan voor alle werknemers zou moeten gelden die goede inzet tonen (wat eigenlijk normaal is ipv een uitzondering zou moeten zijn) en dat dit niet door de klant betaald zou moeten worden. Zeker in een 1e wereld land als NL is fooien overbodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 30-08-2011 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je heel goed wordt geholpen bij de Mycom, geef je dan een extra? Nee, je beloont door er nog eens heen te gaan. Ik heb in Zuid Afrika 10 euro fooi gegeven aan de game drive guide, die deed het gewoon fantastisch en dat wilde ik graag belonen. Maar dan moet het ook wel echt uitzonderlijk zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:45
Mijn 2 cents over fooien: bij normale / acceptabele bediening geef ik 5 - 10 % fooi. Als het eten of de bediening extreem goed is geef ik soms wel eens 15% maar dat is echt een uitzondering. Ik was altijd van mening dat fooien onzin zijn, maar vind het nu ook wel een stukje extra waardering richting het horeca personeel. Al moet ik wel zeggen dat ik, als ik de prijs in verhouding te duur vindt, de fooi gewoon oversla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

jhuiting schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:01:
Als het eten of de bediening extreem goed is geef ik soms wel eens 15% maar dat is echt een uitzondering.
Wie fooi je in dat geval? De bediening die werkelijk 0% met het goed klaargemaakte eten heeft te maken? Waarom verwacht je standaard niet een goed niveau product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
Bor de Wollef schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:03:
[...]
Wie fooi je in dat geval? De bediening die werkelijk 0% met het goed klaargemaakte eten heeft te maken? Waarom verwacht je standaard niet een goed niveau product?
Tja, ik heb bijvoorbeeld op vakantie een keer extreem lekker gegeten (steak) plus dat de bediening ook super was (leuke uitleg over het vlees, enorme keuze extra's, etc.). In zo'n geval geef ik 15% extra omdat het ook echt iets toevoegt boven het 'normale' niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Waarom zou ik in 90% fooi geven in Nederland? Ben vaak blij dat het niet van afstand op je tafel wordt neergegooit of ze je zo goed als weg zitten te kijken (terras), in het buitenland geef ik rustig fooi omdat die mensen ook bezig blijven om je van dienst te zijn (niet nonstop vragen voor verkopen, maar extra servetje, als het nodig is wat ander servies of dergelijke).

Dan gaat het btw niet om het eten zelf, dat is veelal aan te schrijven aan de kok of kwaliteit van het eten, maar algehele bediening. Je gaat een KPN helpdesk medewerker toch ook z'n bankrekening niet vragen als hij je heel netjes te woord staat en perfect helpt? Toch doen zij beide precies hetzelfde, bediening.

[ Voor 29% gewijzigd door SinergyX op 31-08-2011 00:11 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

jhuiting schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:06:
[...]

Tja, ik heb bijvoorbeeld op vakantie een keer extreem lekker gegeten (steak) plus dat de bediening ook super was (leuke uitleg over het vlees, enorme keuze extra's, etc.).
En die uitleg + enorme keuze extra's zit niet in het standaard aanbod, dwz iemand die geen fooi geeft krijgt dat niet? Dergelijke dingen zouden , net als in bij andere branches gewoon is, gewoon in de prijs van het product verwerkt moeten zijn. Het is sowieso vreemd dat er vrijwel alleen gefooid word in de horeca waar de marges sowieso erg hoog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bor de Wollef schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:09:
[...]
En die uitleg + enorme keuze extra's zit niet in het standaard aanbod, dwz iemand die geen fooi geeft krijgt dat niet? Dergelijke dingen zouden , net als in bij andere branches gewoon is, gewoon in de prijs van het product verwerkt moeten zijn. Het is sowieso vreemd dat er vrijwel alleen gefooid word in de horeca waar de marges sowieso erg hoog liggen.
Ja, maar fooi geeft je ook een soort van invloed. Is het goed, betaal je meer, is het slecht betaal je minder. Die invloed heb je niet als de fooi standaard in de prijs is verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
Bor de Wollef schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:09:
[...]
En die uitleg + enorme keuze extra's zit niet in het standaard aanbod...
Tja, zo kan je het benaderen maar ik zie het meer als een stukje waardering voor de 'extra moeite' die erin gestoken wordt. Zoals SinergyX al zegt zijn er tegenwoordig veel restaurants waar je eten op tafel gesmeten wordt en de bediening verder slecht is. Dus als je dan positief verrast wordt dan geef ik graag fooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het waardering is voor extra moeite, doe je zoiets dan ook bij de kapper of een lokale winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Niemand ervaring met fooien op cruise-schepen?
Daar is het nog gebruikelijker dan in de horeca volgens mij.

Ik geef soms fooi omdat het moet. Volgens mij kan ik het geld zelf net zo goed als, of beter gebruiken dan 'zij'.

En sowieso maak ik niet vaak mee dat er echt goede service is. Misschien ga ik niet naar de goede restaurants... Was pas wel bij een Van der Valk, pleurt de bediende een glas jus 'd orange over me heen. Vervolgens kan ik zelf om een nieuw glas vragen, en een half uur later komt meneer z'n verontschuldiging aanbieden... Sja, dan ben je het gewoon niet waard.

Globale mening: met name in Nederland vind ik horeca-personeel laks en lui, en werken ze alleen omdat het moet. In buitenland zorgt men met meer toewijding voor de gasten, en dan ben ik persoonlijk ook eerder bereid om fooi te geven.

Nu ik even nadenk, zeg ik vaker in een 'normale' winkel "laat de rest maar zitten", dan dat ik fooi geef in horeca.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 31-08-2011 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
Cheesy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:17:
Globale mening: met name in Nederland vind ik horeca-personeel laks en lui, en werken ze alleen omdat het moet. In buitenland zorgt men met meer toewijding voor de gasten, en dan ben ik persoonlijk ook eerder bereid om fooi te geven.
Eens, al moet je wel bedenken dat bijvoorbeeld in the States het personeel veel minder basis-salaris krijgt en daardoor dus meer 'moeite' doet om een zo hoog mogelijke fooi te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:53
Waarom zou je fooi geven, om aan te geven dat je het nog niet duur genoeg vindt?
Horeca is al duur genoeg, een simpel 30cl glaasje cola kost al snel 2 euro, voor minder dan 1,50 haal je 1,5L van dezelfde cola in de supermarkt. Je betaalt dus bijna het 7-voudige als het opgediend wordt. Niemand zou zo gek zijn om 10 euro voor een litertje benzine te betalen als er voor je getankt werd zodat je niet zou uit hoeven stappen maar in de horeca lijken de absurde prijzen gewoon te worden gepikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-06 21:18
Ik heb nooit het idee gehad dat fooi moet en heb er geen enkel probleem mee om het niet of nauwelijks te geven. Krijg zelf ook geen fooi op mn werk, ook niet toen ik nog een scholieren salarisje had. Ik rond het bedrag meestal af in hun voordeel en als ze geluk hebben heb ik toevallig een wat klein muntgeld waar ik vanaf moet, maar dan houdt het wel op. Of het moet echt uitzonderlijk goed zijn, maar dan geef ik ook nog geen fractie van bijv. 10% van de rekening. Ik vind een euro netto per uur extra op je salaris al mooi, zeker voor een bijbaantje.

In het buitenland ben ik wel anders. Daar weet je dat veel mensen geen inkomen hebben als je ze niks geeft. Je weet dat ze anders zakkenroller of erger moeten worden. Meestal is het dan ook geen drol wat je weggeeft en weet je dat hun er een week van kunnen leven. Overigens heb ik in de VS ook een aantal keer geweigerd service charge te betalen omdat de service zo kut was.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 09:47
Het Fantoom schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:22:
Waarom zou je fooi geven, om aan te geven dat je het nog niet duur genoeg vindt?
Horeca is al duur genoeg, een simpel 30cl glaasje cola kost al snel 2 euro, voor minder dan 1,50 haal je 1,5L van dezelfde cola in de supermarkt. Je betaalt dus bijna het 7-voudige als het opgediend wordt. Niemand zou zo gek zijn om 10 euro voor een litertje benzine te betalen als er voor je getankt werd zodat je niet zou uit hoeven stappen maar in de horeca lijken de absurde prijzen gewoon te worden gepikt.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Of wordt jouw 30cl glaasje cola voor je klaargezet op de koudestraatstenen?

Over tippen zijn de meningen verdeeld. Wat vind men van omgekeerd tippen? Soms is de bediening of het eten en drinken zo slecht dat ik het verdom om te betalen wat er gevraagd wordt, in uitzonderlijke gevallen dan. Zo werd mij laatst verteld dat ik 7,60 mocht betalen voor een dubbele espresso die werkelijk niet beter te drinken was dan een kop slappe senseo. Ik dacht het niet, eerst mij humeur verpesten met bruine smurie en vervolgens daar nog eens geld voor vragen. :X

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Bor de Wollef schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:56:
[...]

Is dat niet een enorm (understatement) scheve vergelijking?

[...]

Dat is de job die men uitvoert waarvoor men gewoon een vast inkomen krijgt ;) Extra gastvrijheid en service (in NL een uitzondering) ziet men terug in extra klandizie, terugkomende klanten etc.

Fooien is eigenlijk, zeker wanneer het iemand met een vast inkomen betreft, een heel onlogische bezigheid. Het gaat er ook niet om dat ik mensen geen extratje gun maar meer om dat ik vind dat zo iets dan voor alle werknemers zou moeten gelden die goede inzet tonen (wat eigenlijk normaal is ipv een uitzondering zou moeten zijn) en dat dit niet door de klant betaald zou moeten worden. Zeker in een 1e wereld land als NL is fooien overbodig.
Bij veel bedrijven krijg je toch ook een prestatie gebonden bonus? Is toch ook een extraatje voor getoonde inzet? Of mis ik nu iets...

En ja, mijn vergelijkin is wel misschien wat overkill, maar om te zeggen 'het hoeft niet dus doe ik het niet' vind ik ook enorm scheef en erg zwart wit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:11

DinX

Motormuis

Zelf geef ik in 90% van de gevallen geen fooi. Ik zou ook niet weten waarom?

We leven hier niet in de VS waar serveersters werken aan een hongerloon en bijna overleven van de fooien die ze krijgen (en hun 2 andere jobs). Al mag het misschien niet zo goed betaald zijn in de horeca, er zijn zat jobs waar harder en vuiler gewerkt wordt voor minder loon.

Moet ik de mensen van de plantsoendienst een een fooi geven omdat ze een pleintje geschoffeld hebben ?
Moet ik de mensen van de vuilkar een fooi geven omdat ze mijn vuilzak komen ophalen ?
Moet ik de vakkenvuller in de winkel een fooi geven ?

Nee dus, daar worden ze voor betaald. Net zoals ik betaald wordt om gebruikers met problemen te helpen, hun oude computer door een nieuwe te vervangen,... Daar verwacht ik net zo min een fooi voor, het is mijn job.

Zo verwacht ik op restaurant ook dat ik met de glimlach bediend wordt, mijn eten lekker is, mijn glazen en bestek proper. Als je kiest voor de horeca weet je dat dat verwacht wordt.

Ik geef eigenlijk alleen maar fooi op restaurant, en dan nog uit gemak. Als ze je daar wat koper of ander klein grut teruggeven op een rekening van 20+ euro. Of wanneer je met verschillende mensen samen de rekening deelt, dan ga ik echt niet 19,87 euro bij elkaar leggen.
Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:52:
[...]

Dat is een prestatiebonus van je eigen baas, die krijg je echt niet van de klant aangeboden. Zo moet het ook in de horeca, dat personneel hoort een fooi te krijgen van hun baas als ze extra klanten regelen of vaste klanten kunnen aantrekken.
Eens

[ Voor 12% gewijzigd door DinX op 31-08-2011 00:53 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:48:
[...]

Bij veel bedrijven krijg je toch ook een prestatie gebonden bonus? Is toch ook een extraatje voor getoonde inzet? Of mis ik nu iets...

En ja, mijn vergelijkin is wel misschien wat overkill, maar om te zeggen 'het hoeft niet dus doe ik het niet' vind ik ook enorm scheef en erg zwart wit :)
Dat is een prestatiebonus van je eigen baas, die krijg je echt niet van de klant aangeboden. Zo moet het ook in de horeca, dat personneel hoort een fooi te krijgen van hun baas als ze extra klanten regelen of vaste klanten kunnen aantrekken.

[ Voor 46% gewijzigd door Tsurany op 31-08-2011 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 31-08-2011 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:31

Sargan

Filmfreak...

Ik geef eigenlijk alleen fooi als ik ga uit eten, een goeie en lekker maaltijd kan ik erg waarderen.
En af en toe de kapster....omdat ze zo leuk is O+

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:49
Fooi geven doe ik helemaal niet aan mee, het is al duur genoeg in de horeca. En je geeft dan een fooi omdat het eten zo lekker was. Maar heeft de persoon die je bediend heeft(en waar je de fooi aan betaald) gezorgd dat dat eten zo lekker was? Dan verdient die persoon een fooi doordat de kok zijn best heeft gedaan.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:52:
[...]

Helemaal eens. Zeker in Nederland is het geven van fooien onlogisch. Ik vind het ook van de zotte om te lezen dat sommige mensen fooien "omdat het moet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
Niemand ervaring met fooien op cruise-schepen?
Daar is het nog gebruikelijker dan in de horeca volgens mij.
Daar moet je een verplichte fooi geven van zo'n 10 dollar p.p.p.d

Dat is natuurlijk geen fooi meer maar een verkapte prijsverhoging.

Verder geef ik in de Nederlandse horeca geen fooi. Bedieningsgeld zit namelijk al bij de prijs inbegrepen en vaak blinkt de service niet echt uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 31-08-2011 08:00 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik geef alleen een (kleine) fooi als de service echt uitblinkt, anders (uiteraard) niet.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Laatst online: 07-01 16:39
Eigenlijk alleen in de horeca. En dan alleen bij diners. Afhankelijk van de smaak van het eten, de kwaliteit/snelheid van de bediening en het algemene gevoel van de "ervaring" geef ik dan 4% tot 7% fooi. Ik geef nooit standaard fooi, je moet er wel wat extra's voor doen. Je krijgt immers gewoon een salaris, dus discussies a la Reservoir Dogs zijn mi in Nederland niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik ben deze thread begonnen omdat ik eerlijk ook niet meer goed kan uitleggen waarom Nederlands horeca personeel extra geld van de klanten moeten krijgen. Als ze goed presteren betaalt hun baas ze namelijk al extra omdat die goed personeel wil behouden, dat is in alle branches zo. In groepsverband geef ik het wel weer makkelijker omdat ik niet over die paar euro afronding wil zeuren na het eten. Ik vind het geven van fooien eigenlijk onzinnig en ben dus wel blij met pinautomaten zodat die ongemakkelijke situatie vermeden kan worden. Om eerlijk te zijn voel ik me erg ongemakkelijk bij het geven van fooien, omdat ik dan minder graag in die zaak terug wil komen.

Ik geef overigens wel aan de Turkse kapper omdat hij het voor maar 8 euro (goed) knipt, en hij de prijzen na 5 jaar best wel eens omhoog mag gooien :)

nb. Ik kom voor mijn werk in landen waar "fooien" nog niet bestaan. Het wordt me dan ook streng afgeraden om dan toch een fooi te geven, omdat je daar iets heel verkeerds mee in beweging brengt : het wisselgeld wordt daarom precies afgerekend. Niemand die daar een probleem mee heeft.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Als je een fooi pint, gaat het dan wel in de fooienpot of heeft alleen de baas er voordeel bij ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:56

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, als ik mijn eten half-lauw geserveerd krijg en mijn uiterste best moet doen om biertje te regelen dan kunnen ze het sowieso wel vergeten. Eigenlijk geef ik alleen fooi ben wanneer de dienst beter is dan je normaal gesproken kan verwachten.

Het krijgen van fooien is trouwens best relaxed. Ik heb een tijdlang bij een benzine pomp met bediening gewerkt en daar haalde we per dienst ongeveer fl 10,- tot 20,- p.p op. Dat kwam omdat er toen al weinig pompen met bediening waren en dus de service erg werd gewaardeerd. Klanten vonden het niet alleen prettig dat hun tank vol gegooid werd, maar ook hun voorruit gepoetst. We deden ook lampjes en ruitenwisserbladen vervangen of olie bijvullen.

Wel een keer benzine in een diesel gegooid :X

Overigens kon je er wel van uit gaan: Hoe duurder de wagen, hoe lager de fooi :D

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 31-08-2011 08:16 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

De spaarzame keren dat ik uit eten ga (in nld) geef ik bijna nooit fooi. Gewoonweg omdat je in nederland een minimumloon hebt en elke serveerster daar gewoon op / boven zal zitten. dat extra' tje vind ik dus nergens voor nodig; als ze meer salaris wil moet ze het maar regelen met d'r baas.

Ik heb zelfs een keer ruzie gehad bij een uitgaansgelegenheid omdat de uitsmijter vond dat hij een fooi verdiend had toen ik wegging :') Die gast dacht echt dat hij alles kon maken omdat hij toevallig 3x zo breed was en beveiligingscursusje had gevolgd :')

In landen als de VS geef ik het vaak wel, aangezien het daar WEL een basisdeel van het inkomen is. Daar is de service overigens ook stukken beter dan hier in Nederland, want daar moeten ze het hebben van die service...

[ Voor 8% gewijzigd door Polariteit op 31-08-2011 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb 3 redenen waarom ik, ook in Nederland fooi geef:
* als blijk van waardering
* omdat ik weet dat bepaalde beroepen chronisch ondergewaardeerd worden. Nu kan ik er niet veel aan doen dat de schoonmaakster of loodgieter niet veel maar dan het minimum verdient, maar in de horeca is dat een stukje makkelijker. Bedenk je eens in waar we zouden zijn zonder alle laaggeschoolde (en laagbetaalde) beroepen. En bedenk, terwijl je je afvraagd of je een fooi zou geven, je ook eens dat er maar weinig ruimte voor slarisstijging is in deze vakgebieden. En zelfs al zou iemand een whooping 8% salarisstijging krijgen: 8% van weinig is nog steeds weinig.
* in sommige landen is het gebruikelijk om als "rijke" minimaal x man personeel te hebben. Niet omdat je het nodig hebt, maar om de economie draaiend te houden. Zonder personeel wordt je eerder gezien als kniert dan als zelfstandig persoon. En als ik me dan bedenk dat de inkomensverschillen, ook hier in Nederland steeds groter worden, dan vind ik het niet raar om zelf ook een piepklein beetje aan inkomensnivilering te doen.

En als laatste, volgens mij vind iederen het leuk om fooi te krijgen, enkel niet om fooi te geven?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Ik geef altijd netjes, als ik met de pin betaal, op z'n minst 10%, zoals in mijn ogen reëel is
(uiteraard als voedsel en service oké zijn). Daar heb ik meestal wel contant voor op zak en
zo niet dan zeg ik netjes van maak er maar xx bedrag van als het voor het eten xx is :). Zo
moeilijk is dat allemaal niet toch? Het gaat inderdaad om de blijk van waardering, maar of
je dat nou per pin of per persoon doen, zal mij een worst wezen. Heb als 'student' echt tig
baantjes in de horeca gedaan en ik weet uit ervaring toch dat je het in 9 van de 10 gevallen
gewoon netjes 'deelt' met je collegae, dus waarom moeilijk doen :).

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 286128 op 31-08-2011 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 16:06
Bij mij leidt pinnen wel tot het niet meer geven van fooi.

Echter ben ik vooral minder vaak fooi gaan geven omdat de consumeerbare artikelen (met name het drinken) vaak toch zo'n 5x over zo'n kop gaat. Dat de bedienster weinig verdient komt dus echt niet doordat ik weinig fooi geef, maar door gierigheid van de restauranthouder. Als ik veel meer uitgeef dan dat het daadwerkelijk kost ga ik niet _nog_ meer uit lopen geven.

Sommige gevallen zijn een uitzondering, er zijn ook restaurants die gewoon zo goed (en goedkoop) zijn dat ik wel bereid ben wat extra te geven, maar daar moeten ze dus wel echt wat voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 21:29

MrSleeves

You'll thank me later.

Om twee uitersten te nemen: ga eens naar Tsjechië. Daar is het nog veel erger dan hier (lijken nog in het communise te leven af en toe). Anderzijds is het in de VS meestal wel erg goed: serveersters stellen zich voor; anderzijds willen ze je eigenlijk het liefst zo snel mogelijk weg hebben, zodat ze weer fooi van de volgende klant krijgen.

Overigens is dat voorstellen nog wel vaker; in winkels werken ze ook duidelijk op provisiebasis.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 10:57
In Nederland is het geven van fooi eigenlijk onzin. De kosten van serveren zitten hier al in de prijzen verwerkt. In Amerika geef ik wel gewoon 15% - 18% fooi, maar dat hoort daar omdat dit onderdeel is van hun beloning.

Als ik in Nederland al fooi geef is het alleen als de service echt supergoed was of omdat ik te lui ben om te wachten op wisselgeld. Pinnen maakt het wel makkelijker om geen fooi te geven :P.

imho is fooi geven dus gewoon onzin, mensen in horeca verdienen volgens mij al genoeg. Een kennis van mij werkt in een populaire uitgaansgelegenheid achter de bar en die verdient meer met fooien dan met haar normale werk volgens mij :P. Wat een onzin :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

ZeRoC00L schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 08:12:
Als je een fooi pint, gaat het dan wel in de fooienpot of heeft alleen de baas er voordeel bij ?
Voor zover ik weet wel: het verschil gaat dan contant in de fooienpot.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-06 10:16
Fooi geven doe ik sowieso niet, ik krijg ook geen fooi als ik een goed product aflever? Heb dat idee nooit begrepen, als ze vinden dat ze te weinig verdienen dan zoeken ze maar wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:53
Eens een keer op vakantie. Als een restaurant me goed bevalt, krijgen ze fooi.

Bij een restaurant die wel erg lekker was, stonden ze er van verbaasd dat ik fooi gaf.
Bij een restaurant die troep gemaakt had, haalde ze het zelfs in hun kop om het te vragen waar de fooi bleef :( :(

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat een schrapers hier. Horecabediening kan bij mij standaard op ~5% rekenen, ~10% als het goed is, en 10 cent als het echt slecht is. Als je de horeca te duur vindt is er een veel beter oplossing dan geen fooi geven: niet naar de horeca gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Standaard geef ik geen fooi; hoogstens om het wisselen wat makkelijker te maken.

Over fooien van uitsmijters bij uitgaansgelegenheden: zelf heb ik ook wel eens een aanvaring gehad met zo'n uitsmijter. Handje ophouden en de deur blokkeren. Toen heb ik hem vriendelijk gevraagd of ik er langs mocht. Er kwam geen antwoord, maar hij hield alleen zijn hand onder mijn neus. Me omdraaiend om weer naar binnen te lopen, zeg ik dat we dan de brandmelders maar eens gaan testen; eens kijken hoe lang het duurt voor iedereen buiten staat. Plotseling bleek hij toch te kunnen praten: "Het was een misverstand, sorry als het bedreigend overkwam."
Dit was overigens geen uitzondering; het komt daar vaker voor dat mensen er worden geïntimideerd. Needless to say dat ik daar niet meer kom.

In Amerika (Nou ja, ik ben alleen in Californië geweest) kom ik niet graag, juist vanwege de fooicultuur daar. Amerikanen zijn van zichzelf (even generaliserend) erg oppervlakkig. De bediening is dat nog meer. Ik heb mensen zelfs uit een restaurant gezet zien worden omdat ze te weinig consumeerden, terwijl die tafel vol stond! Ik wil dat de bediening zijn werk goed doet, punt. Ook moet de bediening weten wanneer ze nodig zijn, en verder moeten ze praktisch onzichtbaar zijn. In Amerika werd ons gesprek echter steeds onderbroken omdat de serveerster voortdurend kwam vragen of we nog iets wilden. En juist zonder te vragen kreeg je het volgende drankje (nou ja, wat je een drankJE noemt) al voorgezet terwijl je vorige glas nog halfvol was. Imho allemaal nadelige effecten van werk op provisiebasis, en een doorgeschoten fooiencultuur.

De grootste fooi die ik ooit heb gegeven was in Praag, bij dit restaurant: http://www.chopinerestaurant.cz/
We waren daar op vakantie, en als ik op vakantie ga wil ik ook de lokale cultuur proeven. Ik wil dan ook eten waar en wat de locals eten. Op zoek naar een eetgelegenheid lopen we iets binnen wat er aan de buitenkant uitziet als een armoedig eetcafé. Binnen werd je gewoon overdonderd door het prachtige kleine restaurantje. De bediening (een Joegoslaaf die toen pas 2 jaar in Praag woonde, en sinds 7 maanden zijn eigen restaurantje had) was uitstekend, echt een gastheer ten top. Hij vertelde vol passie over zijn restaurantje en de gerechten, en wist precies op de juiste momenten te verschijnen en weer te verdwijnen. De keuken deed daar niet voor onder, en uiteindelijk kregen we de rekening; echt belachelijk goedkoop voor die ervaring, zelfs naar lokale maatstaven. Ik geloof dat we toen zelfs 50% fooi hebben gegeven; 25% aan hem, en 25% aan de kok.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 10:57
Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:15:
Wat een schrapers hier. Horecabediening kan bij mij standaard op ~5% rekenen, ~10% als het goed is, en 10 cent als het echt slecht is. Als je de horeca te duur vindt is er een veel beter oplossing dan geen fooi geven: niet naar de horeca gaan.
Onderbouw eens waarom je uberhaupt fooi zou moeten geven dan? En graag beter dan "omdat het hoort".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:41
McVirusS schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:22:
[...]

Onderbouw eens waarom je uberhaupt fooi zou moeten geven dan? En graag beter dan "omdat het hoort".
Inderdaad. Als ik meer loon wens ga ik praten met mijn baas. Als het zo slecht is in de horeca moet het horeca personeel dat ook maar eens doen.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik geef alleen fooi als het eten goed is, bediening in orde, schoon uit ziet, lekker smaakt (en geen buikkramp hebt direct), goed zit en net even iets extras vanaf kan. En niet van die k*trestaurants die voor de mayo nog 1 euro willen hebben of mij probeert te n**ien met de rekening of andere geintjes. Dan hebben ze hun fooi gehad en ben ik er klaar mee. Als het eten echt niet lekker is betaal ik gewoon niet voor en ga ik klagen.

De kwaliteitseis hier in Nederland is zo bedondert slecht en laag. Als er maar wat op je bord ligt. Nou als zo restaurant die eis heeft eet ik er al niet en dan ben ik zo weg en betaal ik niet ervoor. Ik kom in heel Europa en Nederland is zo bedroefend slecht!!! Qua service, eten, properheid etc.

ik zit te eten in Duitsland voor 11 euro voor een goede schnitzel met nog soep/salade (gratis!!!!) voor, in Zwitserland rösti met braadworst en krijg je gratis meteen salade erbij, in Knokke krijg je voor het eten gratis garnaaltje (kleine pelgarnaaltjes), in Spanje koffie met cakeje en chocomouse, etc. Het gaat niet om dat het gratis is maar toch wel een stuk extra doet. Ik hoop dat jullie het punt begrijpen. Alles in Nederland moet geld kosten. Het kan er allemaal niet vanaf. Dus geen fooi van mij dan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 23:41
Toen ik nog een in grote PC shop werkte kreeg ik 1 a 2 keer per maand ook wel eens fooi aangeboden vanwege de uitgebreide service. Ik gaf altijd aan dat het niet nodig is maar ze stonden er meestal op dat het werd aangenomen. Officieel moesten we dat dan afgeven, maar ja, never gonna happen!! :P Zo een fooi was dan 5 a 10 euro. Maar goed, dat gebeurde vrij zelden bij klanten die een grote aankoop deden die je heel veel advies had gegeven met goede uitleg, service (mee helpen met dragen van de spullen naar de auto enzo).

Zelf zou ik nooit echt een fooi geven, zeker niet in de horeca. Dat doe ik liever bij een verkoper met verstand van zaken bij een grote aankoop.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ik zit te eten in Duitsland voor 11 euro voor een goede schnitzel met nog soep/salade (gratis!!!!)
Zeker weten dat dat niet gewoon op de menukaart stond dat het erbij hoort? Maar sowieso betaal je er gewoon voor (al blijft dat inderdaad wel goedkoop).

Ik was recent in noorwegen met een groep waar bij een restaurant ongevraagd twee kannen water op tafel werden gezet, nou niks mis mee. Totdat er achteraf op de rekening geld voor wordt gevraagd, terwijl daar ook het kraanwater prima is (wat er dan waarschijnlijk ook in zat). Toen is de fooi ook naar een afrondingsfout van 0.2% ofzo gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58

Rmg

itsalex schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:33:

De kwaliteitseis hier in Nederland is zo bedondert slecht en laag. Als er maar wat op je bord ligt. Nou als zo restaurant die eis heeft eet ik er al niet en dan ben ik zo weg en betaal ik niet ervoor. Ik kom in heel Europa en Nederland is zo bedroefend slecht!!! Qua service, eten, properheid etc.
Dat ligt echt aan de plek waar je eet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-03 19:53

Nazanir

Is pappa!

Ik geef altijd 10% fooi, maar wel als de bediening en service in het algemeen naar mijn zin zijn geweest.

Laatst was ik gezellig pannekoeken eten met mijn vrouw, we mosten echt gewoon 45min wachten tot ze kwamen. Tussendoor werd iets te drinken aangeboden, ook hier moesten we 15min op wachten, en het personeel liep niet echt over van het enthousiasme. In dat geval vind ik niet dat ze die fooi verdiend hebben.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Op het terras soms dat ik ea afrond op een mooi bedrag (,50 of , 00) en alleen als en de service en de rest ook goed was. Heel vaak lopen ze tig keer voorbij je tafel en als er zelfs na een vriendelijk "Hallo we willen graag wat bestellen .." nog wordt afgewimpeld staan we op of geven we daarna gewoon geen fooi. Zo moeilijk is het niet om klantvriendelijk te zijn hoor...

Bij een restaurant ronden we het meestal af op hele euro's nogmaals dat ligt ook een beetje hoe ze met je omgaan.

Ben wel geneigd om meer fooi te geven als ze net iets doen zeg maar. (Kleurplaat brengen als ze zien dat je een kindje hebt of zonder dat je het vraagt een rietje in het flesje stoppen)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik ben van de zomer 4 weken in de USA geweest. Normaliter bij gewone bediening heb ik tussen de 12-15% getipt, meestal het bedrag rondmaken en wat extra dollars. Dat is in het begin wat wennen, omdat ik in Nederland veel kleinere percentages tip. In een Nederlands restaurant betaal ik rustig 90 euro als het totaalbedrag 87 euro is en het was geen bijzondere ervaring of bijzonder lekker eten.

Het kan echter in de USA en Canada ook misbruikt worden en dan heb je aan mij een slechte. Zo was ik bij de Niagara watervallen en heb een tour geboekt, 2 volwassenen en 2 kinderen. Een uurtje of 4 met een busje naar de bezienswaardigheden. De totaalprijs was meer dan $260. Eenmaal in het busje hangt er een groot bord met een tekst in deze strekking: "Fooi is niet verwerkt in het bedrag wat u voor de tour betaald heeft. Het is heel gebruikelijk om 15% van het tourbedrag te tippen. Onze chauffeurs hebben dit geld nodig omdat ze op hun loon alleen niet kunnen leven.". Ik was dus geacht om $40 dollar te tippen aan de chauffeur. Dat kunnen ze dus vierkant vergeten. De organisatie harkt ruim $1000 binnen om een busje vol mensen 4 uur rond te rijden. Het is niet mijn probleem dat ze hun chauffeurs onderbetalen (en toegeven, nonetheless). Het tipbedrag is dan meer een verkapte prijsverhoging dan een uiting van waardering naar de chauffeur. Zeker met zo'n groot bord in de bus wordt er een sfeer van "verplichting" geschept. Ik heb dan ook een paar losse dollars getipt en het daarbij gelaten.

In Azië is het op sommige plaatsen zelfs zo erg dat bedienend of serviceverlenend personeel zelf vraagt om fooi. In India vaker gehad dat een taxichauffeur mij alvast om fooi vraagt als we aankomen of nog erger, in discussie gaan omdat hij de fooi die ik net heb gegeven te laag vind. Een keer in zuid-India tijdens een dierensafari wilde een knulletje in de safaribus ook een fooi hebben, omdat hij m'n camera had vastgehouden. Ik geef hem het equivalent van 4 euro, voor daar een leuk bedag. Dat vond hij veel te laag. Toen ik weg wilde uit het busje (ik was de laatste) blokkeerde hij de uitgang. Ik heb het geld weer terug gestopt in mijn portemonnee en heb die jongen met enige kracht opzij moeten duwen. Met als gevolg dat hij me de volgende 2 minuten luidkeels aan het uitschelden was.

Wat ook een mooi verhaal is, is mijn bezoek aan Rusland een jaar of 12 terug. Goed en spotgoedkoop gegeten in een restaurant dus een riante fooi gegeven aan het meisje in de bediening. Deze keek erg moeilijk en rende naar haar baas. Een verhit gesprek in het Russisch waar ik geen touw aan vast kon knopen. Toen kwam het meisje terug met een rooie kop en zei iets in de trand van 'sorry, cannot accept' en gaf me prompt elke cent van de fooi terug. Diezelfde vakantie is mij dat nog drie keer overkomen. Echt een hele vreemde ervaring dat ze die fooi niet aannamen. Het was net of ze zich omgekocht voelden ofzo. Dat heb ik nergens anders ter wereld nog mogen meemaken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 20-06 18:59

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik geef eigenlijk ook alleen maar fooi als ik uitgebreid uit eten ben geweest. En dan ook meestal ook alleen maar om het bedrag een beetje naar boven af te ronden (78 euro wordt 80 euro enzo). En waarom doe ik dat vraag ik mezelf wel eens af. Want ook mensen in de horeca doen gewoon hun werk en daar worden ze voor betaald. Bij andere bedrijven waar diensten worden verleend wordt ook niet verwacht dat er fooi wordt gegeven.

Wat vinden jullie van het eindejaarsrondje wat alle kranten- en reclamefolderbezorgers lopen dan? En dan aanbellen, een kaartje geven en dan staan te wachten tot je ze die paar euro fooi geeft? Ik zeg altijd netjes 'dank je' voor het kaartje.. en dan gaan ze weer verder. Ik vind dat als iemand iets extra verdient, dit door zijn/haar baas gegeven moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:21

marapuru

db.

Zelf heb ik jarenlang in de horeca gewerkt en verwachtte nooit een fooi. Het is tenslotte geen verplichting. Ik kreeg daar gewoon salaris en bediende de mensen echt niet uit liefdadigheid.

Waarom zou je klantvriendelijk gedrag extra moeten belonen als klantvriendelijk gedrag gewoon hoort bij horeca personeel?

BS imo.De keren dat ik fooi geef is het bij mensen die ik ken of mensen die zich daadwerkelijk in het zweet werken om mij goed te kunnen blijven bedienen. En dan nog is het hooguit een kleine afronding naar boven toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik geef eigenlijk altijd fooi omdat het als een verplichting voelt, de bediening is vrijwel altijd slecht. Zelfs als je met z'n tweeen eet, weten ze meestal al niet meer wie wat besteld heeft! En dat is dan hun vak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-06 13:21
Mag je trouwens als je in de horeca werkt wel altijd de fooien die je krijgt zelf houden.
Of worden die "verrekend" of "verdeeld" onder het personeel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ik geef altijd fooi.. ik rond het bedrag namelijk naar boven af. Dus € 19,60 wordt € 20 en 19,10 wordt ook € 20.
€ 13,20 wordt € 14 enz. Lekker boeiend. 10% of 15% zal ik nooit gaan uitrekenen. € 101, 25 wordt gewoon € 102

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003

Rmg

dik_voormekaar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:59:
Mag je trouwens als je in de horeca werkt wel altijd de fooien die je krijgt zelf houden.
verschilt, zijn geen officiële regels voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

hars73 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:55:
Wat vinden jullie van het eindejaarsrondje wat alle kranten- en reclamefolderbezorgers lopen dan? En dan aanbellen, een kaartje geven en dan staan te wachten tot je ze die paar euro fooi geeft? Ik zeg altijd netjes 'dank je' voor het kaartje.. en dan gaan ze weer verder. Ik vind dat als iemand iets extra verdient, dit door zijn/haar baas gegeven moet worden.
Kranten vind ik oud nieuws vergeleken met Internet :)

Maar stel dat dan zou ik die krantenjongen/meiden wel een euro of 5 geven. Elke dag vroeg uit bed ongeacht regen/sneeuw/ijzel/ enz. dan heb je in mijn ogen wel fooi verdiend.

Folder/weekkrant-kids die bedelen (dat vind ik het) die krijgen niets. Ik vraag niet om folders/weekkranten en 9 van de 10 keer kijk ik er niet eens naar. Heb het wel eens meegemaakt dat er in een week tijd een stuk of 6 van die gasten aanbelden. Ja doei !

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Over het algemeen komen die in een pot terecht, waarna het verdeeld wordt onder het personeel naar gelang het aantal gewerkte uren. Anders krijgen de koks / afwassers / barmannen natuurlijk nooit foor voor hun heerlijke maaltijden / blinkende bordjes / mooi afgetapte biertjes :)

Heb trouwens ooit eens een jongen die aan de deur kwam met een kaartje afgewimpeld, hij bezorgde de krant altijd te laat en soms zelfs helemaal niet. M'n vader vroeg daarna wie er aan de deur stond. Toen heeft mijn vader hem alsnog geld gegeven... Jammer :/ (aantal jaren terug trouwens, nog in het kranten-era)

EDIT: oh yeah, spuit 1 ;)

[ Voor 25% gewijzigd door marapuru op 31-08-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:03:
[...]

Vaak gaat de fooi in een pot die iedere avond wordt verdeelt over zowel het bedienend personeel als de koks verdeelt wordt.

edit: spuit11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 20-06 18:59

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Sc0rPi0N schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:00:
[...]
Kranten vind ik oud nieuws vergeleken met Internet :)

Maar stel dat dan zou ik die krantenjongen/meiden wel een euro of 5 geven. Elke dag vroeg uit bed ongeacht regen/sneeuw/ijzel/ enz. dan heb je in mijn ogen wel fooi verdiend.

Folder/weekkrant-kids die bedelen (dat vind ik het) die krijgen niets. Ik vraag niet om folders/weekkranten en 9 van de 10 keer kijk ik er niet eens naar. Heb het wel eens meegemaakt dat er in een week tijd een stuk of 6 van die gasten aanbelden. Ja doei !
Waarom heb je fooi verdiend als je elke dag vroeg je bed uitgaat en de krant op tijd bezorgd ondanks de weersomstandigheden? Je geeft de bakker toch ook geen fooi omdat ie elke nacht vroeg op z'n fietsje van huis naar de bakkerij gaat, daar verse broden gaat bakken die jij later koopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Toen ik achter de bar werkte van een discotheek werd gezegd dat de fooien op 1 hoop worden gegooid en aan het eind van de avond over het personeel verdeeld worden.

Leuk als jij en je collega er een feest van maken en de mensen jou fooi geven omdat wij het voor hun ook gezellig maakten. Kreeg je soms meer fooi dan salaris :D Eerste paar keer nog op een hoop gegooid maar dan bleek dat wij 90 % van de fooi hadden binnen gehaald en de rest maar 10%.

De weken daarna ging de fooi in eigen zak (klanten zeiden ook "dit is voor jou niet voor de rest") en een paar tientjes ging dan in de pot.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:25
Hangt van de horecagelegenheid af. De koffiebar waar ik werkte mocht je de dagwinst houden, maar bij andere locaties werd het wel verdeeld.

Overigens ben ik gestopt met het geven van fooien. De service in NL is om te janken als je het vergelijkt met het buitenland. Hoevaak ik wel niet heb moeten wachten op drinken/eten/rekening of dat de kwaliteit van het eten/service slecht was. Nee, het mooiste voorbeeld was wel Korea waar je niets aan fooi hoeft te geven en je vaak een soort van bel/buzzer op tafel had staan om te worden bediend. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

hars73 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:05:
[...]

Waarom heb je fooi verdiend als je elke dag vroeg je bed uitgaat en de krant op tijd bezorgd ondanks de weersomstandigheden? Je geeft de bakker toch ook geen fooi omdat ie elke nacht vroeg op z'n fietsje van huis naar de bakkerij gaat, daar verse broden gaat bakken die jij later koopt....
Tja gewoon het idee dat als iemand zijn werk goed doet hij dan wel een bonus verdiend. In het bedrijfsleven ga je ook jaarlijks een stap omhoog al dan niet met 13de maand. Kranten bezorgen is nou ook niet echt een vetpot (volgens mij)

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

In de Nederlandse horeca geef ik zelden fooi. Zijn ze nou helemaal belazerd met zulke prijzen nog fooi te vragen. Met daarbij twee uitzonderingen:

- Het anatolisch/babylonisch/etc specialiteitenrestaurant aka "Der Turk".
Als ik voor een grijpstuiver (aka: onder een tientje) een groot bord vol kruidig vlees en een glas wijn lekker zit te kanen in een klein, afgelegen tentje met een altijd lachende kok. Daar betaal ik graag fooi voor.

- De uitspanning.
Zo eentje waar je je voor om moet kleden. Gestoofde parelhoen met truffels in wijnsaus. Waar men nog een patroon heeft. Waar een serveerster geacht wordt vloeiend Frans en Engels te kunnen spreken. Waar je eigenlijk niet aan het einde op de rekening moet kijken maar gewoon moet zeggen "en telt u daar maar 10% bij op".

Op terrassen betaal ik ook geen fooi. "Naar boven afronden" zodat je net 50 cent of minder aan fooi hebt gegeven is eigenlijk zeggen dat je de service ondermaats vond, de cola warm of het okselhaar van de serveerster te lang. Met een kwartje kun je niks in de winkel kopen, waarom zou een serveerder dan dankbaar moeten zijn?

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
Elke dag vroeg uit bed ongeacht regen/sneeuw/ijzel/ enz. dan heb je in mijn ogen wel fooi verdiend.
Dat moet ik ook, en met mij vele Nederlanders.
Sc0rPi0N schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:09:
In het bedrijfsleven ga je ook jaarlijks een stap omhoog al dan niet met 13de maand
Aanname. Genoeg mensen die de afgelopen jaren geen verhoging hebben gehad vanwege de crisis. Als ze al het geluk hadden dat ze hun baan konden behouden.

[ Voor 41% gewijzigd door Gunner op 31-08-2011 11:13 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Vraag me wel af of het misschien resulteert in een 'vroeg geleerd oud gedaan' trucje. Misschien een leuk onderzoek om te gaan kijken of mensen die nu met een vette bonus weglopen in het bedrijfsleven, vroeger ook de huizen zijn rondgegaan op zoek naar een bonus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
unclero schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:10:
In de Nederlandse horeca geef ik zelden fooi. Zijn ze nou helemaal belazerd met zulke prijzen nog fooi te vragen.
Inderdaad. Bovendien is eten in 9 van de 10 Nederlandse restaurants op zijn best gemiddeld, kun je het zelf beter maken, is het dan veel goedkoper, zit je niet te wachten, en word je niet slecht geholpen.

Je treft ook zelden nog een echte ober, een vakman. In de regel zijn het studentjes die ff wat willen bijklussen om dure verenigingshobbies te betalen. Daar ga ik ze niet extra bij helpen.

Enige uitzondering voor mij is de Turk of de Marokkaan die ik altijd uit Rotterdam-West laat komen en die soms door ijs, regen en hagel met zijn brommertje met gevaar voor eigen leven prima eten komt brengen. En dan ook nog geen bezorgkosten rekenen. Daar mag wel wat tegenover staan vind ik.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
nare man schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:13:
[...]

Inderdaad. Bovendien is eten in 9 van de 10 Nederlandse restaurants op zijn best gemiddeld, kun je het zelf beter maken, is het dan veel goedkoper, zit je niet te wachten, en word je niet slecht geholpen.
Dan ga je toch niet naar die restaurants? Wat een ontzettend rare gevolgtrekking om ondanks deze kennis toch in zo'n restaurant te gaan eten en dat dan op het bedienend personeel te botvieren.
DexterDee schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:51:
Het kan echter in de USA en Canada ook misbruikt worden en dan heb je aan mij een slechte. Zo was ik bij de Niagara watervallen en heb een tour geboekt, 2 volwassenen en 2 kinderen. Een uurtje of 4 met een busje naar de bezienswaardigheden. De totaalprijs was meer dan $260. Eenmaal in het busje hangt er een groot bord met een tekst in deze strekking: "Fooi is niet verwerkt in het bedrag wat u voor de tour betaald heeft. Het is heel gebruikelijk om 15% van het tourbedrag te tippen. Onze chauffeurs hebben dit geld nodig omdat ze op hun loon alleen niet kunnen leven.". Ik was dus geacht om $40 dollar te tippen aan de chauffeur. Dat kunnen ze dus vierkant vergeten. De organisatie harkt ruim $1000 binnen om een busje vol mensen 4 uur rond te rijden. Het is niet mijn probleem dat ze hun chauffeurs onderbetalen (en toegeven, nonetheless). Het tipbedrag is dan meer een verkapte prijsverhoging dan een uiting van waardering naar de chauffeur. Zeker met zo'n groot bord in de bus wordt er een sfeer van "verplichting" geschept. Ik heb dan ook een paar losse dollars getipt en het daarbij gelaten.
Inderdaad, het is het probleem van de buschauffeur. En omdat jij je genaaid voelt door de werkgever van de buschauffeur, naai jij de buschauffeur. $65 p.p. voor een bustour van 4 uur lijkt me niet eens veel geld voor voor de VS / Canada. En waarom geef je in restaurants dan wel die 15% tip? Daar is het toch ook een verplichting, een verkapte prijsverhoging?

:-(

[ Voor 61% gewijzigd door Cocytus op 31-08-2011 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:23:
Dan ga je toch niet naar die restaurants? Wat een ontzettend rare gevolgtrekking om ondanks deze kennis toch in zo'n restaurant te gaan eten en dat dan op het bedienend personeel te botvieren.
- Je hebt ook wel eens honger.
- Je hebt niet altijd een ipad bij je om de reviews op internet te checken.
- Het bedienend personeel is wel degelijk mede-verantwoordelijk dat het een kuttent is.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik geef meestal wel fooi, maar beperk dat toch wel tot maximaal 5 euro.
Ik vind 10% zo'n onzin. Waarom meer geven aan het bedrijf waar ik 70 euro uitgeef, dan waar ik 50 euro uitgeef?

Wat kan het personeel eraan doen dat hun baas andere prijzen hanteert?

Verder doe ik het echt alleen in een restaurant waar ik bediend wordt. Kroeg/snackbar/cafe, waar ik het eten/drinken moet halen krijgt alleen het verschuldigde bedrag van mij.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik heb zelf veel in de horeca gewerkt en dat betaalt helemaal niet zo goed als veel mensen hier denken. Het is altijd 's avonds/weekend/feestdagen en daar zijn eigenlijk niet echt vaste toeslagen voor. De horeca is vaak ook nog eens veel harder werken dan wat voor baan dan ook. Niet alleen mentaal (druk van uit de keuken, zeurende klanten), maar ook fysiek. Dat het niet-heel-hoog-geschoold werk is, tuurlijk. Maar toch is het voor veel restaurants/cafe's moeilijk om aan geschikt personeel te komen. De juiste mensen extra belonen mag dus echt wel.

Een beetje fooi is dan ook heel fijn om te krijgen, en dat hoeft echt niet veel te zijn. (2 euro op 100 euro rekening is procentueel magertjes maar het is wel 2 euro en dat is best de moeite om dat van 1 tafel te krijgen).

Ik geef dus al van jongs af aan veel fooi. Altijd minstens 5%, vaker 10% en als ik echt heel tevreden was 15%. In veel restaurants wordt de fooienpot gedeeld met de keuken dus ook die krijgen loon naar werken. Bij een chagrijnig bakkes van de ober is het ook gewoon 0%, al moet ik de 5-cent stukjes van tafel schrapen.

Waar ik woon zijn de goede restaurants niet dik gezaaid en ik kom dus vooral op een drie-tal plekken. Dan bouw je soms toch een band op met de bediendes. (eerlijk gezegd meestal vrouwen :P). Door ze regelmatig te befooien krijg je een volgende keer gewoon meer service. Het hoort ook bij heel de charme van een avond uit (eten), als het echt goed was vind ik het heerlijk om nog wat geld toe te stoppen aan de verantwoordelijk(en).

Voor wat drankjes op een terras ga ik niet elke keer fooi geven, hooguit aan het eind van een avond een euro of wat. De pizzajongen krijgt 2 euro en 0 bij een chagrijnig bakkes. Bouwvakkers krijgen na een klus aan huis vaak een mooi stuk gereedschap ofzo enz... Als iedereen wat meer fooi zou geven zouden er meer vrolijke mensen overal werken en komt het jezelf uiteindelijk weer ten goede.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

EvaluationCopy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:31:
Ik heb zelf veel in de horeca gewerkt en dat betaalt helemaal niet zo goed als veel mensen hier denken. Het is altijd 's avonds/weekend/feestdagen en daar zijn eigenlijk niet echt vaste toeslagen voor. De horeca is vaak ook nog eens veel harder werken dan wat voor baan dan ook. Niet alleen mentaal (druk van uit de keuken, zeurende klanten), maar ook fysiek. Dat het niet-heel-hoog-geschoold werk is, tuurlijk. Maar toch is het voor veel restaurants/cafe's moeilijk om aan geschikt personeel te komen. De juiste mensen extra belonen mag dus echt wel.
Could be me, maar waarom zou je niet tevreden zijn met minimumloon? Dat je als 16 jarige opkijkt naar het loon van een 23 jarige lijkt me logisch toch? En het is maar net hoe leuk je het zelf maakt. Ik kreeg 'gewoon' minimum loon en heb met veel plezier dik 2 jaar in een bruincafé in Apeldoorn gewerkt. Fooi of geen fooi, interactie met klanten doe ik uit gevoel en niet met het streven om fooi binnen te halen...
Zeurende klanten heb je in elk vakgebied.

En wat betreft het geven van fooi om meer mensen te laten glimlachen vrolijke mensen te krijgen. Dat heet afkopen ;) Geld maakt niet gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
De horeca is vaak ook nog eens veel harder werken dan wat voor baan dan ook.
I lol'd. Maar je kiest er toch zelf voor om in de horeca te gaan werken...?

Imho is het vrij normaal om minder te krijgen, aangezien horeca gewoon leuker is dan een saaie kantoorbaan. Dat is dus in mijn ogen wat er tegenover staat.

[ Voor 22% gewijzigd door Avalaxy op 31-08-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Inderdaad, het is het probleem van de buschauffeur. En omdat jij je genaaid voelt door de werkgever van de buschauffeur, naai jij de buschauffeur. $65 p.p. voor een bustour van 4 uur lijkt me niet eens veel geld voor voor de VS / Canada. En waarom geef je in restaurants dan wel die 15% tip? Daar is het toch ook een verplichting, een verkapte prijsverhoging?
Als men dergelijke bordjes gaat ophangen zou ik ook niets tot weinig geven.

Wij hadden dat laatst in het het buitenland een excursie geboekt en we werden maar niet opgehaald. Na bellen blijk de organisatie ons vergeten te zijn dus die stuurt een apart busje om ons naar de bus te brengen. Dan gaat de fooi die wij in gedachten hadden gewoon /2 en krijgen ze beide de helft. Ik heb er niet om gevraagd overgeslagen te worden, dat het gebruikelijk is daar om 5 dollar te geven doet me dan niets. beide 2,5 dollar.

Maar in het geval hierboven is 40$ wel erg veel. Hoeveel mensen zitten er in zo'n bus? Je hebt het over 1000$, dus zou meneer wel 150$ aan fooi moeten ontvangen om te kunnen leven van zijn salaris en dat voor 4 uur werk?

Ik weet niet wat voor levensstijl hij heeft, maar indien hij 8 uur werkt op een dag, zou dat 300$ aan fooi per dag zijn...

Het is allemaal prima, maar door zo'n bord zou mijn bereidheid fooi te betalen erg naar beneden zakken. Als zijn baas niet genoeg salaris geeft, moet hij in gesprek met zijn baas en niet een bord ophangen zodat de klant veel gaat betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
unclero schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:27:
[...]

- Je hebt ook wel eens honger.
- Je hebt niet altijd een ipad bij je om de reviews op internet te checken.
- Het bedienend personeel is wel degelijk mede-verantwoordelijk dat het een kuttent is.
:') Jij krijgt zomaar opeens honger die direct gestild moet worden? En dan ook nog eens ergens waar geen supermarkt of broodjeszaak in de buurt is, maar wel restaurants? En dan ook nog eens restaurants waar het personeel doorslaggevende invloed op de prijzen (want daar ging het om) heeft? :')
dfrenner schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:39:
[...]

Het is allemaal prima, maar door zo'n bord zou mijn bereidheid fooi te betalen erg naar beneden zakken. Als zijn baas niet genoeg salaris geeft, moet hij in gesprek met zijn baas en niet een bord ophangen zodat de klant veel gaat betalen...
Dat klinkt leuk, alleen is er daar 10% werkloosheid, doet de buschauffeur ongeschoold werk en heeft hij geen ontslagbescherming. Klinkt leuk, de assertieve buschauffeur, vanuit jouw perspectief. In de echte wereld heeft die buschauffeur geen enkele mogelijkheid om een beter loon te bedingen.

En denk maar niet dat de buschauffeur elke dag 8 uur op z'n bus zit en verder niets. Meestal maken die lui hun bus zelf schoon en dat soort dingen. Ik ben het wel met je eens dat zelfs $150 per dag vrij excessief is, maar dat doet aan het principe niet echt af.
Avalaxy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:37:
[...]

I lol'd. Maar je kiest er toch zelf voor om in de horeca te gaan werken...?

Imho is het vrij normaal om minder te krijgen, aangezien horeca gewoon leuker is dan een saaie kantoorbaan. Dat is dus in mijn ogen wat er tegenover staat.
Wat voor werk doe je zelf? Saaie kantoorbaan? Waarom werk je dan niet in de horeca, als je dat zoveel leuker vindt :?

[ Voor 55% gewijzigd door Cocytus op 31-08-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat een ontzettend rare keuze om het botvieren te noemen. Waarom is het botvieren om geen fooi te geven? Ze krijgen alsnog hun loon.
Ik heb zelf veel in de horeca gewerkt en dat betaalt helemaal niet zo goed als veel mensen hier denken.
Dan zoek je toch een andere baan? Als jij niet voor minimum loon moet werken doe je dat niet, genoeg anderen die jou plek wel willen.
Het is altijd 's avonds/weekend/feestdagen en daar zijn eigenlijk niet echt vaste toeslagen voor. De horeca is vaak ook nog eens veel harder werken dan wat voor baan dan ook.
Gelul, beetje met borden heen en weer lopen in een vaak verwarmde en overdekte ruimte hard werken noemen?
Niet alleen mentaal (druk van uit de keuken, zeurende klanten), maar ook fysiek. Dat het niet-heel-hoog-geschoold werk is, tuurlijk. Maar toch is het voor veel restaurants/cafe's moeilijk om aan geschikt personeel te komen. De juiste mensen extra belonen mag dus echt wel.
Dat is voor hun baas om te doen, niet voor mij. Waarom zou ik extra belonen omdat jij zelf een rot baantje kiest met een slecht salaris?
Een beetje fooi is dan ook heel fijn om te krijgen, en dat hoeft echt niet veel te zijn. (2 euro op 100 euro rekening is procentueel magertjes maar het is wel 2 euro en dat is best de moeite om dat van 1 tafel te krijgen).
Geef jij fooi in een kleding winkel of in een computerwinkel waar je goed geholpen wordt? Wat is die 40 euro nou op die tv van 2000 euro.
Door ze regelmatig te befooien krijg je een volgende keer gewoon meer service.
Dus feitelijk is het van te voren moeten betalen om de volgende keer service te krijgen? Dat is toch idioot? Zelfde met de krantenjongens die roepen dat als ze met oud en nieuw niks krijgen de volgende keer de krant door de brievenbus rammen. Of de pizzakoerier die dan lekker om rijd en in het eten spuugt. Idioot.
Voor wat drankjes op een terras ga ik niet elke keer fooi geven, hooguit aan het eind van een avond een euro of wat. De pizzajongen krijgt 2 euro en 0 bij een chagrijnig bakkes. Bouwvakkers krijgen na een klus aan huis vaak een mooi stuk gereedschap ofzo enz... Als iedereen wat meer fooi zou geven zouden er meer vrolijke mensen overal werken en komt het jezelf uiteindelijk weer ten goede.
Als iedereen gewoon z'n geld in z'n eigen zak stak en het weer normaal vond om voor het salaris wat je krijgt fatsoenlijk werk te leveren en service te leveren?
Ik heb zelf folders gelopen en ik heb nooit meegedaan aan die onzin aan het eind van het jaar. Had een prima loon en daar hoef ik niet bij te bedelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Ik geef dus al van jongs af aan veel fooi. Altijd minstens 5%, vaker 10% en als ik echt heel tevreden was 15%. In veel restaurants wordt de fooienpot gedeeld met de keuken dus ook die krijgen loon naar werken. Bij een chagrijnig bakkes van de ober is het ook gewoon 0%, al moet ik de 5-cent stukjes van tafel schrapen.

Waar ik woon zijn de goede restaurants niet dik gezaaid en ik kom dus vooral op een drie-tal plekken. Dan bouw je soms toch een band op met de bediendes. (eerlijk gezegd meestal vrouwen :P). Door ze regelmatig te befooien krijg je een volgende keer gewoon meer service. Het hoort ook bij heel de charme van een avond uit (eten), als het echt goed was vind ik het heerlijk om nog wat geld toe te stoppen aan de verantwoordelijk(en).

Het is toch niet jouw verantwoording de goede mensen te belonen? En vaak wordt die fooi later weer gedeeld.
Misschien moeten horeca bedrijven eens van de CEO afstappen en goede mensen beter belonen, zodat iedereen zijn best gaat doen vrolijk te worden en goede service te leveren, wat later weer de vruchten zal afwerpen voor het restaurant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Als ik het goed heb is de fooi in nederland een aantal jaar geleden in de rekening verwerkt bij horeca gelegenheden.
Waardoor je makkelijk 2 euro of soms wel meer dan 3(!!!) euro betaald voor een biertje.
En dan moet ik er nog fooi op geven? :')

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:39:

Wat voor werk doe je zelf? Saaie kantoorbaan? Waarom werk je dan niet in de horeca, als je dat zoveel leuker vindt :?
Yup. Ik vind horeca leuk, maar ik zie er geen serieuze toekomst in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Service compris
Mede doordat de beloning van het bedienend personeel verbeterd werd werd in de tachtiger jaren het geven van een fooi in Nederland afgeschaft. De kosten voor de bediening werden via een opslag van bv 15%, vast onderdeel van de prijs. Dit werd aangegeven op de rekening door de tekst 'Service compris' of 'bediening inbegrepen'. Deze toevoeging verdween echter in de loop van de jaren.

Kortom, iedereen betaald al fooi, dus eigenlijk verwachten ze dan dat je dubbel fooi geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:44:
Dan zoek je toch een andere baan? Als jij niet voor minimum loon moet werken doe je dat niet, genoeg anderen die jou plek wel willen.

Dat valt dus nogal tegen, veel horeca-zaken staan te springen om geschikt personeel. Niet iedereen kan omgaan met zure zeikerds. (Zoals jij nu overkomt)
[...]

Gelul, beetje met borden heen en weer lopen in een vaak verwarmde en overdekte ruimte hard werken noemen?

Ik hoef geen mensen te overtuigen zonder horeca-ervaring. Van 4 tot 12 werken zonder pauze, 52 graden in de keuken 's zomers, 15 kilometer lopen op een avond met 4 a5 loeihete borden in je knuistjes, 5 tafels die tegelijk willen bestellen... enz enz.

Dat is voor hun baas om te doen, niet voor mij. Waarom zou ik extra belonen omdat jij zelf een rot baantje kiest met een slecht salaris?

Niet. Mijn verhaal was ook niet bedoeld om anderen te verplichten tot het geven van fooi. Ik geef alleen aan waarom ik het doe

Geef jij fooi in een kleding winkel of in een computerwinkel waar je goed geholpen wordt? Wat is die 40 euro nou op die tv van 2000 euro.

Mooie vergelijking. Behalve dan dat veel electronica-verkopers provisie krijgen. Soort van fooi. Betaal jij gewoon voor, ongewild. In de horeca kun je nog gewoon kiezen.

Dus feitelijk is het van te voren moeten betalen om de volgende keer service te krijgen? Dat is toch idioot? Zelfde met de krantenjongens die roepen dat als ze met oud en nieuw niks krijgen de volgende keer de krant door de brievenbus rammen. Of de pizzakoerier die dan lekker om rijd en in het eten spuugt. Idioot.

Ik ben het met je eens dat het inconsequent is, de ene bedrijfstak wel en de anderen niet. Het is een gevoelskwestie en voor mij voelt het goed om fooi te geven, c'est ca.

Als iedereen gewoon z'n geld in z'n eigen zak stak en het weer normaal vond om voor het salaris wat je krijgt fatsoenlijk werk te leveren en service te leveren?

Ik heb zelf folders gelopen en ik heb nooit meegedaan aan die onzin aan het eind van het jaar. Had een prima loon en daar hoef ik niet bij te bedelen.

Bedelen is wat anders dan gewoon krijgen.
Nogmaals, ik probeer niemand te overtuigen. Ik vraag me wel of waarom je zo uitgebreid de tijd neemt voor zo'n negatief verhaal, ga je wel genoeg uit? Je lijkt me wat gespannen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:39:
:') Jij krijgt zomaar opeens honger die direct gestild moet worden? En dan ook nog eens ergens waar geen supermarkt of broodjeszaak in de buurt is, maar wel restaurants? En dan ook nog eens restaurants waar het personeel doorslaggevende invloed op de prijzen (want daar ging het om) heeft? :')
Ik loop wel eens door een stad. Wil wel wat eten of drinken, maar niet als een pauper met een paar blikjes euroshoppercola en een zak kaasbroodjes op een bankje zitten. Er zal eens een klant mee zijn, of een date, of etc. Genoeg redenen te bedenken ;).
Heeft het personeel invloed op de prijzen? Nee. Maar wel of ik warme cola krijg of een droge schnitzel of etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
EvaluationCopy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:56:
Mooie vergelijking. Behalve dan dat veel electronica-verkopers provisie krijgen. Soort van fooi. Betaal jij gewoon voor, ongewild. In de horeca kun je nog gewoon kiezen.
Niet dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Bij welke elektronicazaak krijgt men provisie!?
Weet ik gelijk bij welke je niet meer hoeft terug te komen voor een gedegen advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
unclero schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:57:
[...]

Ik loop wel eens door een stad. Wil wel wat eten of drinken, maar niet als een pauper met een paar blikjes euroshoppercola en een zak kaasbroodjes op een bankje zitten. Er zal eens een klant mee zijn, of een date, of etc. Genoeg redenen te bedenken ;).
Je kiest er dus voor om niet als een pauper op een bankje te zitten maar als een pauper om het terras. Mij maakt het niet uit, ik werk niet in de horeca. Ik vind het alleen schraal dat mensen wel de lusten willen (niet als een pauper eruit zien, leuke plaats, tafel, stoel, bediening, verwarming) maar gaan bitchen over de lasten ('het is al zo duur') en dan geen fooi geven. Nooit afgevraagd wat de klant / date denkt als jij geen fooi geeft?

Afbeeldingslocatie: http://dilbert.com/dyn/str_strip/000000000/00000000/0000000/000000/00000/2000/200/2215/2215.strip.gif
Heeft het personeel invloed op de prijzen? Nee. Maar wel of ik warme cola krijg of een droge schnitzel of etc.
En dat zijn prima redenen om geen fooi te geven, of om het terug te sturen (en als ze dan vervelend worden is dát een prima reden om geen fooi te geven). Maar kom niet aan met 'het is al zo duur'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

EvaluationCopy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:56:
Nogmaals, ik probeer niemand te overtuigen. Ik vraag me wel of waarom je zo uitgebreid de tijd neemt voor zo'n negatief verhaal, ga je wel genoeg uit? Je lijkt me wat gespannen.
Ga je nu echt zo kinderachtig lopen doen? En mij nog een zure zeikerd noemen ook? Je kent mij niet eens, je hebt mij nog nooit bediend dus je hebt ook geen idee hoe ik in een restaurant ben. Ik vind het geven van fooien idioot omdat die mensen gewoon een salaris krijgen en als dat niet genoeg is maar een andere baan moeten zoeken, zoals de rest van de Nederlanders. En dan ben ik een zure zeikerd die gespannen is? Komop zeg, beetje niveau.

Ik vind het erg apart dat iemand fooien gaat goedpraten door op te noemen hoe zwaar horeca wel niet is. Er zijn genoeg zware baantjes die geen fooi krijgen terwijl ze het veel meer verdienen dan horeca personneel.
Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:06:
Je kiest er dus voor om niet als een pauper op een bankje te zitten maar als een pauper om het terras. Mij maakt het niet uit, ik werk niet in de horeca. Ik vind het alleen schraal dat mensen wel de lusten willen (niet als een pauper eruit zien, leuke plaats, tafel, stoel, bediening, verwarming) maar gaan bitchen over de lasten ('het is al zo duur') en dan geen fooi geven.
Hij betaald toch keurig de lasten? Waarom zou ik een fooi moeten geven als ik al gigantisch veel meer betaal dan de inkoopkosten van het eten? Die meerprijs komt voor uit de extra kosten (locatie, meubilair, bediening, verwarming, koks,...) en dan nog een stukje winst. Die fooi is gewoon een reden om extra te kunnen graaien.
Nooit afgevraagd wat de klant / date denkt als jij geen fooi geeft?
Nog een reden waarom fooien geven eigenlijk gewoon een verkapte vorm van chantage is.
En dat zijn prima redenen om geen fooi te geven, of om het terug te sturen (en als ze dan vervelend worden is dát een prima reden om geen fooi te geven). Maar kom niet aan met 'het is al zo duur'.
Waarom niet? Waarom moet ik extra betalen als ik al genoeg betaal?

[ Voor 39% gewijzigd door Tsurany op 31-08-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Cocytus schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:06:
Maar kom niet aan met 'het is al zo duur'.
Waarom is dat geen geldig argument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:11:
[...]

Ga je nu echt zo kinderachtig lopen doen? En mij nog een zure zeikerd noemen ook? Je kent mij niet eens, je hebt mij nog nooit bediend dus je hebt ook geen idee hoe ik in een restaurant ben. Ik vind het geven van fooien idioot omdat die mensen gewoon een salaris krijgen en als dat niet genoeg is maar een andere baan moeten zoeken, zoals de rest van de Nederlanders. En dan ben ik een zure zeikerd die gespannen is? Komop zeg, beetje niveau.

Ik vind het erg apart dat iemand fooien gaat goedpraten door op te noemen hoe zwaar horeca wel niet is. Er zijn genoeg zware baantjes die geen fooi krijgen terwijl ze het veel meer verdienen dan horeca personneel.
Die steenkool mijnwerkers in China / Chili krijgen ook echt geen fooi hoor, terwijl dat werk wel ietsje pietsje zwaarder is als een keer 10kg aan border versjouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
mrmali schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:15:
[...]

Die steenkool mijnwerkers in China / Chili krijgen ook echt geen fooi hoor, terwijl dat werk wel ietsje pietsje zwaarder is als een keer 10kg aan border versjouwen ;)
Die krijgen ook geen minimumloon -> het minimumloon voor de horeca mag afgeschaft worden. Zelfde vorm van redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229864

Ik geef zelf geen fooien. Ik vind het onzin. Ik ben het eigenlijk wel grotendeels eens met Tsurany.

Het argument "obers verdienen weinig" slaat nergens op. Als zij echt vinden dat ze te weinig verdienen moeten ze maar gaan klagen bij hun werkgever. Als je bij eender welk ander bedrijf werkt en je vindt je salaris te laag, dan ga je toch ook niet bedelen bij de klanten van je werkgever? Nee, dan ga je naar je werkgever toe en vraag je om loonsverhoging. De prijzen op terassen zijn vaak al enorm hoog. Daar kan echt wel een goed salaris van betaald worden lijkt me.

Edit: Neem het woord "bedelen" niet letterlijk. Ik weet dat obers niet vragen om fooien, maar mijn punt is dat als ze meer salaris moeten/willen dat de werkgever daar voor moet zorgen en niet de klant.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 229864 op 31-08-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Eigenlijk geef ik nooit een fooi. In België is dat sowieso niet "in de mode" en als we in Nederland uit eten gaan of een terrasje doen dan betalen we ook gewoon contant. Soms ronden we wel af, maar dat is net hoe het uitkomt.

Als we betalen met de PIN geven we sowieso nooit fooi. Is niet bewust eigenlijk... gewoon een gewoonte.

Twitter

Pagina: 1 2 3 4 Laatste