Dat wil ik toch betwijfelen. De I/O performance gaat er zeker op vooruit. Het punt is dat I/O performance van een enkele SSD (die intern tot 16-voudig RAID0 gebruikt) al zo hoog is, dat nóg sneller amper merkbaar verschil oplevert. Andere bottlenecks worden dan groter, met name single-threaded CPU performance.
Zelf heb ik nu een leuke Crucial M4 128GB configuratie in RAID0. Bij het opstarten van een groot spel zoals Civilization 5 zit er amper nog verschil tussen de eerste start, waarbij de data van de SSDs gelezen moet worden, en tussen de tweede start waarbij de gegevens in de RAM-cache staan en dus de SSD niet/nauwelijks nog wordt aangesproken.
Mijn punt is dit: sneller dan je RAM-cache gaat I/O nooit worden. Als het verschil tussen een SSD RAID opstelling en RAM-cache inderdaad zo weinig is, heeft een snellere SSD ook geen zin. Maar dat betekent niet dat RAID0 je SSD niet sneller maakt. Het punt is meer dat je een plafond aan het bereiken bent waarbij I/O performance nog maar 0,4% bottleneck is en je CPU 99%+ doordat voor dit soort werk vaak maar één core gebruikt kan worden. Single-threaded CPU performance is dus vrijwel altijd dé bottleneck voor een systeem met SSD schijf. Kopiëeracties e.d. natuurlijk uitgesloten; het gaat hier om applicatie performance. Dan moet er namelijk ook nog wat met de data gedaan worden door de CPU, en als je storage-device over de 1GB/s kan leveren moet je CPU dat wel bijhouden. En dat lukt dus niet als daarvoor slechts één core gebruikt kan worden.
Overigens gebruiken SSDs zelf ook al RAID. De NAND chips in een SSD worden in RAID0 of RAID4/5 achtige vorm aangesproken. Een Crucial M4 SSD is 16-way interleaved (8 channels * 2 die/channel), zeg maar een 16-disk RAID0 array. Met twee SSDs kun je dan spreken over 32-way interleaving. Leuk detail hierbij is dat de 32GB Crucial M4 mSATA versie al 400MB/s sequential read doet; de 64GB versie is al capped op 500MB/s sequential read net als de 128/256GB versies. Als er een snellere (SATA) interface zou zijn en de controller die snelheid aan zou kunnen, zou de Crucial M4 256GB theoretisch met (256/32 * 400MB/s) 3,2GB/s moeten kunnen lezen. Door kleinere SSDs in onboard RAID0 te zetten kun je dus meer read performance verzilveren, omdat je twee SATA/600 interfaces gebruikt ipv één.
Daarnaast heb je het voordeel van RAID0 dat je de writes vrijwel gelijk verdeelt over de twee apparaten, iets wat met JBOD of losse SSDs niet het geval hoeft te zijn. Daarnaast kun je met Intel onboard RAID ook de Volume write-back cache inschakelen, waardoor je RAM wordt gebruikt als write-back net als een dure hardware RAID controller zijn eigen RAM geheugen heeft voor write-back. Hierdoor kun je de eerste X megabyte tegen RAM-snelheid schrijven.
Met 2 losse SSD's heb je het voordeel dat er 2 apparaten tegelijk snel kunnen functioneren.
Dat is vooral een goede strategie voor mechanische hardeschijven. Als je van de één leest en naar de ander schrijft, dan kunnen hardeschijven optimaal presteren. Voor SSDs geldt dit véél minder.
Het voordeel van twee losse SSDs zou hem vooral zitten in het kunnen weglaten van een potientiëel probleemgevende RAID-engine, waarbij ik niet doel op het kunnen falen van één SSD; je RAID-array kan om meer redenen ontoegankelijk raken. Toch ben ik best positief over SSD RAID0 voor Windows. Als je ook hardeschijven gebruikt voor opslag van persoo
nlijke bestanden dan is een image backup van je SSD array ook zo gemaakt.
Mooie feature van Intel is ook dat je een non-RAID windows systeemschijf kunt omtoveren tot RAID0-array door het toevoegen van een identieke disk en schakelen van IDE/AHCI naar RAID modus. Zo kun je dus vrij eenvoudig van enkele SSD naar dubbele SSD in RAID0 gaan zonder veel problemen.