Jörg Kramer is ook al directeur klantenservice bij KPN, hij heeft het er maar druk mee
Ja, ze willen dus kosten besparen door de merken samen te voegen. Eerste stap is dus inderdaad de logo's vervangen maar ze gaan écht geen aparte servicedesk in het leven houden in de toekomst. Ook andere netwerk apparatuur gaat het op het termijn echt niet worden. Ze gaan hier maximale harmonisatie voordelen proberen te behalen. Ze hebben hierbij een verlies geaccepteerd en afgezet tegen de winst. Die is blijkbaar groot genoeg om dit, ondanks de weerstand, toch door te zetten. Dus nee, op de lange termijn wordt er geen "KPN4ALL" onder water in leven gehouden. Ook wij gaan over naar Huawei apparatuurmad-dog schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:30:
Wat er niet vermeld wordt in het hele persbericht is dat er wel een KPN premium merk gaat komen, waarbij de Fritzbox gewoon ondersteund gaat worden. Daarnaast komt daar een eigen helpdesk voor.
Uiteraard de vraag hoe dit vorm gaat krijgen, maar het is wat...
Memento mori
Ik wacht nog even op plan B van het comité en stap dan over. Einde van de maand wordt daarover er meer bekend.Bob-B190 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 07:31:
[...]
Ja, ze willen dus kosten besparen door de merken samen te voegen. Eerste stap is dus inderdaad de logo's vervangen maar ze gaan écht geen aparte servicedesk in het leven houden in de toekomst. Ook andere netwerk apparatuur gaat het op het termijn echt niet worden. Ze gaan hier maximale harmonisatie voordelen proberen te behalen. Ze hebben hierbij een verlies geaccepteerd en afgezet tegen de winst. Die is blijkbaar groot genoeg om dit, ondanks de weerstand, toch door te zetten. Dus nee, op de lange termijn wordt er geen "KPN4ALL" onder water in leven gehouden. Ook wij gaan over naar Huawei apparatuur
Da's toch ook een vorm van kostenbesparingen?Dennis-L schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:28:
Jörg Kramer is ook al directeur klantenservice bij KPN, hij heeft het er maar druk mee
1Director4All.
Wat als plan b faalt? Dan heb je je fritzbox ingeleverd en mag je met hangende pootjes een experia box nemen. Daar zit ik even mee, hoe levensvatbaar is een nieuwe provider?jacques1971 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:20:
[...]
Ik wacht nog even op plan B van het comité en stap dan over. Einde van de maand wordt daarover er meer bekend.
Onzin. Ook bij KPN kan je heel goed eigen hardware gebruiken, ook een Fritzbox. Alleen wel aanschaffen maar dat zullen de meesten hier er wel voor over hebben (als ze dat al niet hadden).aljooge schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:14:
[...]
Wat als plan b faalt? Dan heb je je fritzbox ingeleverd en mag je met hangende pootjes een experia box nemen. Daar zit ik even mee, hoe levensvatbaar is een nieuwe provider?
En er zijn meer providers dan alleen KPN met een Experiabox.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik heb nog wel een FB op voorraad liggen. Stuur het oudste model retour na opzegging. Overigens is de FB ook los te verkrijgbaar.aljooge schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:14:
[...]
Wat als plan b faalt? Dan heb je je fritzbox ingeleverd en mag je met hangende pootjes een experia box nemen. Daar zit ik even mee, hoe levensvatbaar is een nieuwe provider?
Een nieuwe provider? Welk plan B, C of D?
Niet om 't een of 't ander, maar we hebben het de afgelopen jaren al verschillende keren zien gebeuren. Nieuwe ISP's, nieuwe merknaampjes, speciale 'lok'aanbiedingen. En dan begint het geneuzel.
Want ook al baseer je je nieuwe propositie op één van de grote netwerkjongens (KPN, Ziggo, of de wat kleinere zoals Delta, Caiway, of hoe ze ook allemaal mogen heten).
Je moet toch een hele organisatie en workflow inrichten. Dat begint met het inkopen van de infrastructurele voorzieningen. Al dan niet je eigen h/w in het land (een hele kostbare setup) versus het inkopen van transportstreams bij de grote jongens.
De connectivity naar de AMS-IX. Peering afspraken. Een leverstraat, een facturatiesysteem, een klantenportaal. Een helpdesk. Afspraken met h/w leveranciers betreffende modem/routers die bij de consument moeten komen. De stroomlijning van al die processen. Hoe ga je issues escaleren? Proactieve monitoring van je infrastructuur. enzovoorts, enzovoorts.
Wat te doen bij calamiteiten? Hoe bereid je je voor op ongenode digitale boefjes?, Wettelijke verplichtingen qua monitoring, toegang tot je netwerk voor de overheid, etc.
En dan moeten al die processen en mensen ook nog goed kunnen samenwerken.
En dan heb ik het alleen nog maar over de internet connectivity. Als daar ook nog een IPTV platform en belmogelijkheden bijkomen, begint het hele riedeltje nog een keer opnieuw.
Tuurlijk joh; geen enkel probleem om ff een nieuwe ISP op te zetten...
Niet om 't een of 't ander, maar we hebben het de afgelopen jaren al verschillende keren zien gebeuren. Nieuwe ISP's, nieuwe merknaampjes, speciale 'lok'aanbiedingen. En dan begint het geneuzel.
Want ook al baseer je je nieuwe propositie op één van de grote netwerkjongens (KPN, Ziggo, of de wat kleinere zoals Delta, Caiway, of hoe ze ook allemaal mogen heten).
Je moet toch een hele organisatie en workflow inrichten. Dat begint met het inkopen van de infrastructurele voorzieningen. Al dan niet je eigen h/w in het land (een hele kostbare setup) versus het inkopen van transportstreams bij de grote jongens.
De connectivity naar de AMS-IX. Peering afspraken. Een leverstraat, een facturatiesysteem, een klantenportaal. Een helpdesk. Afspraken met h/w leveranciers betreffende modem/routers die bij de consument moeten komen. De stroomlijning van al die processen. Hoe ga je issues escaleren? Proactieve monitoring van je infrastructuur. enzovoorts, enzovoorts.
Wat te doen bij calamiteiten? Hoe bereid je je voor op ongenode digitale boefjes?, Wettelijke verplichtingen qua monitoring, toegang tot je netwerk voor de overheid, etc.
En dan heb ik het alleen nog maar over de internet connectivity. Als daar ook nog een IPTV platform en belmogelijkheden bijkomen, begint het hele riedeltje nog een keer opnieuw.

Er zijn volgens mij een handjevol 'zelfstandige' ISP's, waarvan de meeste in de afgelopen jaren zijn overgenomen door een van de grote jongens (voornamelijk KPN).ehtweak schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:28:
Een nieuwe provider? Welk plan B, C of D?
De overgebleven 'zelfstandige' ISP's doen het volgens mij best aardig, maar hebben het best moeilijk. Kijk bijvoorbeeld naar Tweak, die een eigen IPTV dienst (Sparql) had maar daar uiteindelijk mee gestopt is vanwege diverse redenen.
Ik heb het er echt niet voor over om nu even geld uit te geven voor een Fritzbox, terwijl ik een prima fritzbox heb hangen. Zolang KPN deze toe blijft staan en ze verder internet leveren op dezelfde manier als nu. Waarom zou ik dan nu al gaan switchen?Barre73 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:18:
[...]
Onzin. Ook bij KPN kan je heel goed eigen hardware gebruiken, ook een Fritzbox. Alleen wel aanschaffen maar dat zullen de meesten hier er wel voor over hebben (als ze dat al niet hadden).
Je hebt gelijk om de claim in twijfel te trekken van KPN dat het voor de klanten hetzelfde blijft. Maar zolang dat wel zo is, blijf ik hangen. Dan kijk ik wel de kat uit de boom voor Plan B.
Boos worden kan altijd nog, nu zie ik nog geen reden. Nee ik ben niet aan een naam gehecht.
Misschien off-topic, maar zou iemand mij kunnen vertellen wat XS4ALL zo goed maakt? Hoor vaak het meest XS4ALL als ik vraag naar een goede glasvezel provider. Zie alleen dat ik bij XS4ALL €86,50 betaal per maand en bij YouFone €51 voor hetzelfde snelheid pakket. Zijn er voor (alleen glasvezel) goeie redenen om toch bij XS4ALL te gaan? Ze zitten ook beide bij hetzelfde KPN netwerk als het goed is.
@Joeri En dat laatste is dus niet helemaal waar. Ze hebben eigen apparatuur in de wijkstations. Effectief hebben ze hun eigen netwerk. Wel over het glas van KPN/reggefiber, maar dat is alleen maar het kabeltje.
De router die ze standaard leveren is beter en ik moet zeggen dat de service tot nu toe gewoon goed is.
Je hebt meer in de hand (vast IP, meer netwerk mogelijkheden). Als je een huis tuin en keuken gebruiker bent die alleen wat met zijn telefoon/laptop doet, kun je beter naar een andere provider. Wil je lekker aanklooien met je netwerk of host je (veel) eigen zaken, is XS4all een goede aanrader.
De router die ze standaard leveren is beter en ik moet zeggen dat de service tot nu toe gewoon goed is.
Je hebt meer in de hand (vast IP, meer netwerk mogelijkheden). Als je een huis tuin en keuken gebruiker bent die alleen wat met zijn telefoon/laptop doet, kun je beter naar een andere provider. Wil je lekker aanklooien met je netwerk of host je (veel) eigen zaken, is XS4all een goede aanrader.
@Jelte Wat jij zegt is óók niet helemaal waar.
XS4ALL heeft géén eigen apparatuur in de wijkstations (ook wel Area PoP's) genoemd.
XS4ALL is gewoon afhankelijk van de WBA infrastructuur bij KPN, waarbij je als eindklant dus over DSLAM's (ja, ook bij glas noemen ze die zo) van KPN gaat en waar bij je uiteindelijk via een PPPoE tunnel wordt 'afgeleverd' bij XS4ALL .
Wel is het inderdaad zo dat XS4ALL hun eigen datacenter, eigen AMS-IX connectiviteit en dus ook eigen AS hebben, plus de rest van de voordelen die jij noemt (native dualstack IPv6, eigen vast IP adres wat je zelf kan beheren, betere router, etc. ) .
XS4ALL heeft géén eigen apparatuur in de wijkstations (ook wel Area PoP's) genoemd.
XS4ALL is gewoon afhankelijk van de WBA infrastructuur bij KPN, waarbij je als eindklant dus over DSLAM's (ja, ook bij glas noemen ze die zo) van KPN gaat en waar bij je uiteindelijk via een PPPoE tunnel wordt 'afgeleverd' bij XS4ALL .
Wel is het inderdaad zo dat XS4ALL hun eigen datacenter, eigen AMS-IX connectiviteit en dus ook eigen AS hebben, plus de rest van de voordelen die jij noemt (native dualstack IPv6, eigen vast IP adres wat je zelf kan beheren, betere router, etc. ) .
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Het is een beetje abstract, maar ik zou willen zeggen "respect voor de klant".J0ERl schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:30:
Misschien off-topic, maar zou iemand mij kunnen vertellen wat XS4ALL zo goed maakt?
Bij de meeste ISPs wordt je behandeld alsof het eigenlijk maar vervelend is dat je bestaat, en al helemaal als je geen "standaard domme klant" bent maar een nerd met een ongebruikelijke setup. De meeste ISP's willen niet eens met je praten als je een eigen modem/router gebruikt, bij XS4All wel.
Een andere mooie feature is dat XS4all een firewall voor je draait op hun apparatuur, dat hoef je zelf dus niet te doen, maar het is niet verplicht, je kan die firewall helemaal uitschakelen als je wil en alles zelf regelen. Ook dat laten de meeste ISPs niet toe. Veel ISPs hebben poort 25 bijvoorbeeld dicht staan en dat is bespreekbaar. Bij XS4all is dat een keuze. Zo zijn er nog tal van dingetjes die op zich vrij klein zijn, maar erg prettig als je ze nodig hebt, die je (bijna) nergens anders kan krijgen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Wow, bedankt voor jullie snelle reacties. Er zijn dus zeker voordelen zo te zien.
Eigen datacenter en eigen connectiviteit, geeft dat meer uptime? Had namelijk nog niet gekeken naar internet storingen etc. Vertrouw XS4ALL daar iets meer mee, had hiervoor nog nooit Youfone gehoord namelijk. XS4ALL ziet er in ieder geval vrij stabiel uit wat betreft internet storingen.eymey schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:45:
@Jelte
Dat en officiële IPv6 ondersteuning vindt ik persoonlijk een pre. Plus (beperkte) reverse DNS mogelijkheden voor het draaien van eigen email server. Het bestaan van een NNTP server. Helpdesk die redelijk technische is, ik heb ze iig bij andere ISP's niet zo meegemaakt en een opzeggingsafdeling die daadwerkelijk naar de klant luistert.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:48:
[...]
Het is een beetje abstract, maar ik zou willen zeggen "respect voor de klant".
Bij de meeste ISPs wordt je behandeld alsof het eigenlijk maar vervelend is dat je bestaat, en al helemaal als je geen "standaard domme klant" bent maar een nerd met een ongebruikelijke setup. De meeste ISP's willen niet eens met je praten als je een eigen modem/router gebruikt, bij XS4All wel.
Een andere mooie feature is dat XS4all een firewall voor je draait op hun apparatuur, dat hoef je zelf dus niet te doen, maar het is niet verplicht, je kan die firewall helemaal uitschakelen als je wil en alles zelf regelen. Ook dat laten de meeste ISPs niet toe. Veel ISPs hebben poort 25 bijvoorbeeld dicht staan en dat is bespreekbaar. Bij XS4all is dat een keuze. Zo zijn er nog tal van dingetjes die op zich vrij klein zijn, maar erg prettig als je ze nodig hebt, die je (bijna) nergens anders kan krijgen.
Ik kijk ook erg naar de prijs maar vooral bovenstaande zaken maken deze ISP voor mij redelijk uniek.
Als je echter een "standaard" klant bent die bovenstaande punten niets zeggen, zoals mijn ouders, dan kan je wat mij betreft net zo goed naar bijv YouFone gaan. Bevalt het niet stap je weer over, voor de meeste klanten heeft de uiteindelijke abonnements-prijs namelijk ook een flinke vinger in de keuze pap.J0ERl schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:30:
Misschien off-topic, maar zou iemand mij kunnen vertellen wat XS4ALL zo goed maakt? Hoor vaak het meest XS4ALL als ik vraag naar een goede glasvezel provider. Zie alleen dat ik bij XS4ALL €86,50 betaal per maand en bij YouFone €51 voor hetzelfde snelheid pakket. Zijn er voor (alleen glasvezel) goeie redenen om toch bij XS4ALL te gaan? Ze zitten ook beide bij hetzelfde KPN netwerk als het goed is.
[ Voor 22% gewijzigd door WeaZuL op 07-06-2019 15:17 ]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Nee, dat geeft niet per se meer uptime. Dat hangt geheel af van hoe dat datacenter beheerd wordt.J0ERl schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:06:
Wow, bedankt voor jullie snelle reacties. Er zijn dus zeker voordelen zo te zien.
[...]
Eigen datacenter en eigen connectiviteit, geeft dat meer uptime? Had namelijk nog niet gekeken naar internet storingen etc. Vertrouw XS4ALL daar iets meer mee, had hiervoor nog nooit Youfone gehoord namelijk. XS4ALL ziet er in ieder geval vrij stabiel uit wat betreft internet storingen.
En van KPN hoor ik nou ook niet bepaald veel storingen.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Wat zeker meer uptime geeft, is het dubbel uitvoeren van de BRAS (zie https://blog.xs4all.nl/ons-netwerk-nu-nog-robuuster/), in de praktijk zoals beschreven in de blog (en zelf ervaringsdeskundige) werkt het dus ook.eymey schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:28:
[...]
Nee, dat geeft niet per se meer uptime. Dat hangt geheel af van hoe dat datacenter beheerd wordt.
En van KPN hoor ik nou ook niet bepaald veel storingen.
Het dubbel uitvoeren van de BRAS geeft niet per se meer uptime. Op het moment dat er geen connectiviteit is tussen jouw huis en de wijkcentrale dan heb je niets aan een dubbel uitgevoerde BRAS.
Dat is dan het enige enkelvoudige deel. Bij andere providers zijn er meer enkelvoudige onderdelen...Dennis-L schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:53:
Het dubbel uitvoeren van de BRAS geeft niet per se meer uptime. Op het moment dat er geen connectiviteit is tussen jouw huis en de wijkcentrale dan heb je niets aan een dubbel uitgevoerde BRAS.
die fritzboxen zijn in bruikleen. Ga echt geen nieuwe kopen. vraag is of je het risico loopt om over te stappen naar een nieuwe partij of gewoon doorgaat bij KPN met je oude xs4all apparatuur en je eigen IP adres. Ik wil graag de nieuwe partij een kans geven maar wel vertrouwen hebben in een goede afloopBarre73 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:18:
[...]
Onzin. Ook bij KPN kan je heel goed eigen hardware gebruiken, ook een Fritzbox. Alleen wel aanschaffen maar dat zullen de meesten hier er wel voor over hebben (als ze dat al niet hadden).
Ik meen dat ik ergens in dit draadje een provider van een netblock te hebben gezien, zodat de afhankelijkheid van XS4ALL^H^H^H^H^H^HKPN verdwijnt. Weet iemand de naam van de aanbieder?
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 08-06-2019 13:43 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik neem het risico wel door niets terug te sturen als ik naar KPN moet.aljooge schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 19:25:
[...]
die fritzboxen zijn in bruikleen. Ga echt geen nieuwe kopen. vraag is of je het risico loopt om over te stappen naar een nieuwe partij of gewoon doorgaat bij KPN met je oude xs4all apparatuur en je eigen IP adres. Ik wil graag de nieuwe partij een kans geven maar wel vertrouwen hebben in een goede afloop
Ze komen hem maar halen
Jullie lopen wel erg op de zaken vooruit.dfrenner schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:58:
[...]
Ik neem het risico wel door niets terug te sturen als ik naar KPN moet.
Ze komen hem maar halen
Ik ben zeker wantrouwend naar wat KPN gaat doen en of ze in staat zijn om de extra faciliteiten die XS4ALL biedt te blijven bieden.
Maar ik wacht her rustig af. Switchen is veel gezegd, maar alternatieven zijn er niet echt hier in het Reggefiber gebied.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Ik hoef geen KPN meer, ben niet voor niets naar XS4ALL overgestapt!JoepW schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:59:
[...]
Jullie lopen wel erg op de zaken vooruit.
Ik ben zeker wantrouwend naar wat KPN gaat doen en of ze in staat zijn om de extra faciliteiten die XS4ALL biedt te blijven bieden.
Maar ik wacht her rustig af. Switchen is veel gezegd, maar alternatieven zijn er niet echt hier in het Reggefiber gebied.
Modem was een reden en klantenservice.
Ik vertrouw KNP voor geen cent.
Ben nu wel erg aan het twijfelen. Na jullie mooie woorden over XS4ALL dacht ik er uit te zijn maar nu ben ik er nog niet zeker van. Naar wat zouden jullie overstappen mocht KPN er inderdaad een potje van maken?dfrenner schreef op zondag 9 juni 2019 @ 06:20:
[...]
Ik hoef geen KPN meer, ben niet voor niets naar XS4ALL overgestapt!
Ik vertrouw KNP voor geen cent.
Werkelijk waar geen idee, ik ga nooit een stap terug naar de kabel/ziggo. Toen glasvezel werd aangelegd heb ik alle coax uit mijn huis vervangen voor utp.J0ERl schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:09:
[...]
Ben nu wel erg aan het twijfelen. Na jullie mooie woorden over XS4ALL dacht ik er uit te zijn maar nu ben ik er nog niet zeker van. Naar wat zouden jullie overstappen mocht KPN er inderdaad een potje van maken?
Dus het wordt sowieso glasvezel, maar via wie? Geen idee nog. Ik wacht nog even af.
Ik wacht ook nog even af.J0ERl schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:09:
[...]
Ben nu wel erg aan het twijfelen. Na jullie mooie woorden over XS4ALL dacht ik er uit te zijn maar nu ben ik er nog niet zeker van. Naar wat zouden jullie overstappen mocht KPN er inderdaad een potje van maken?
Alles zal niet in één big bang verdwijnen.
Ik verwacht dat de actiegroep nog wel met een interessant plan zal gaan komen.
Mochten ze inderdaad als nieuwe ISP verder willen gaan dan moet dit XS4all klanten wel gaan aanspreken.
Ze zullen dan ook met een vergelijkbaar pakket en prijs moeten komen anders komt het niet van de grond.
Op lange termijn zie ik het huidige XS4all product bij KPN wel somber in.
Dat klantenservice verhaal blijf ik vreemd vinden. Als het goed is heb je die toch helemaal niet nodig. De enige keer dat ik die nodig had bij KPN is wanneer ik korting wilde. Niet echt een valide redendfrenner schreef op zondag 9 juni 2019 @ 06:20:
[...]
Ik hoef geen KPN meer, ben niet voor niets naar XS4ALL overgestapt!
Ik vertrouw KPN voor geen cent.
En zoals eerder gezegd kun je ook bij KPN een eigen modem gebruiken. Ja, dat kost je de aanschafkosten van die router, maar die kun je wegstrepen tegen de extra kosten van XS4ALL denk ik...
Ik kom van Telfort af en er waren continu problemen met zo'n experiabox...barrymossel schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:47:
[...]
Dat klantenservice verhaal blijf ik vreemd vinden. Als het goed is heb je die toch helemaal niet nodig. De enige keer dat ik die nodig had bij KPN is wanneer ik korting wilde. Niet echt een valide reden
En zoals eerder gezegd kun je ook bij KPN een eigen modem gebruiken. Ja, dat kost je de aanschafkosten van die router, maar die kun je wegstrepen tegen de extra kosten van XS4ALL denk ik...
Ik heb voor het eerste jaar een mooie korting bedongen waarmee XS4ALL goedkoper uitkwam dan Telfort (eerste jaar).
Die Fritzbox met glasaansluiting is nieuw rond de 300 euro, ik moet wel heel veel per maand meer gaan betalen moet ik die eruit halen als ik hem zelf koop. Daarnaast zat de Fritzbox wifi extender/accesspoint er ook gratis bij.
Ik wil geen modem in bridge mode of iets dergelijk.
Ja dat snap ik ook niet. Heb die klantenservice nog nooit nodig gehad.barrymossel schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:47:
[...]
Dat klantenservice verhaal blijf ik vreemd vinden. Als het goed is heb je die toch helemaal niet nodig. De enige keer dat ik die nodig had bij KPN is wanneer ik korting wilde. Niet echt een valide reden
@dfrenner stop eens met het woord “modem”. Bij glasvezel gebruiken we dat niet.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Modem is toch in de volksmond de benaming voor "media converter"? Ik zeg ook meestal modem...
Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur
Yup, en de Fritzbox! 7590 die ik in bruikleen gekregen heb is ook daadwerkelijk nog een modem. Het ADSL/VDSL deel wordt uiteraard niet gebruikt bij glasvezel maar ik ga nog eens experimenteren of ik wat oude ISDN apparatuur werkend kan krijgen.wimpien schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:18:
Modem is toch in de volksmond de benaming voor "media converter"? Ik zeg ook meestal modem...
Maar is dan het "glasvezel gedeelte" in de FRITZ!Box 5490 dan ook geen modem? In principe hebben ze dezelfde functie, maar voor een ander medium.
Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur
Ik zie het meer zo:
Een deel van de (meer)prijs die je betaalt bij Xs4all (alhoewel met de korting ze helemaal niet duur zijn), zit 'm o.a. in de levering van een FRITZ!Box.
Je krijgt gewoon een nieuw apparaat met levenslange omruilgarantie c.q. omwisselservice voor het nieuwste model (mits je ieder jaar weer verlengd).
Zo is het tot nu toe altijd gegaan. De laatste keer een omruil van een 7390 --> 5490. Compleet met de juiste aansluitspullen. En doordat de boel nu rechtstreeks aan het glas hangt, is er weer een mediaconverter (NT + bijbehorende voeding) geëlimineerd. Scheelt weer een paar Watt aan sluipverbruik.
En daarbij een (gratis) 1750E, waardoor er ook nog eens een prima WLAN Mesh netwerk in/rond ons huis functioneert.
Dus hoezo is Xs4all duur?
Een deel van de (meer)prijs die je betaalt bij Xs4all (alhoewel met de korting ze helemaal niet duur zijn), zit 'm o.a. in de levering van een FRITZ!Box.
Je krijgt gewoon een nieuw apparaat met levenslange omruilgarantie c.q. omwisselservice voor het nieuwste model (mits je ieder jaar weer verlengd).
Zo is het tot nu toe altijd gegaan. De laatste keer een omruil van een 7390 --> 5490. Compleet met de juiste aansluitspullen. En doordat de boel nu rechtstreeks aan het glas hangt, is er weer een mediaconverter (NT + bijbehorende voeding) geëlimineerd. Scheelt weer een paar Watt aan sluipverbruik.
En daarbij een (gratis) 1750E, waardoor er ook nog eens een prima WLAN Mesh netwerk in/rond ons huis functioneert.
Geen idee wat ik verkeerd zegTylen schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:11:
[...]
Ja dat snap ik ook niet. Heb die klantenservice nog nooit nodig gehad.
@dfrenner stop eens met het woord “modem”. Bij glasvezel gebruiken we dat niet.
Bij modem refereer ik naar een apparaat dat nodig is vanuit de lijn die in huis naar binnen komt, zodat de privider zijn diensten kan leveren bij mij thuis.
Het routergedeelte is het deel wat ik thuis gebruik voor Wifi en een deel bekabeld.
Idealiter is dat bij mij één en hetzelfde apparaat. Scheelt sluipverbruik.
Ik was ook heel blij dat die NT box weg kon! Je hebt het over een paar watt. Dat was hier zo'n 7 watt continu...ehtweak schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:38:
Ik zie het meer zo:
61kWh per jaar, voor niets... Waarom zou je het gebruiken als het niet noodzakelijk is?
En dat snap ik nog steeds niet van KPN.
XS4ALL bewijst dat er geen noodzaak is tot een NT box, waarom wil je dan een extra component in de keten toevoegen!?
Toen ik verbindingsproblemen had is een monteur van alles gaan proberen, ik had hier op een gegeven moment 4 experiaboxen en 2 NT boxen liggen zodat ik op moment van verbindingsprobleem onderling kon wisselen om zaken uit te sluiten.
Ze maken het ingewikkelder dan strikt noodzakelijk is.
Nee hoor, heel blij met XS4ALL hier en gezien de huidige beleidskeuzes van KPN (NT box en Experia box) heb ik totaal geen vertrouwen in een waardige XS4ALL opvolger binnen de KPN keten.
Een modem moduleert en demoduleert. Een router routeert het pakketje. Binnen een glasvezel omgeving (waar dit topic over gaat) gebruiken we geen modems.
Precies. Op glasvezel kan je niet moduleren. Het apparaat dat er voor zorgt dat licht wordt omgezet in ethernetsignaal is een NTU, ofwel Network Termination Unit (meestal afgekort naar NT)Tylen schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:18:
Een modem moduleert en demoduleert. Een router routeert het pakketje. Binnen een glasvezel omgeving (waar dit topic over gaat) gebruiken we geen modems.
Mediaconverter is een later verzonnen naam die wel iets meer duidelijk maakt maar naar mijn weten niet echt een technische term is.
De router en de NTU kunnen twee apparaten zijn, zoals bij KPN, of 1 apparaat zoals de FB5490 bij XS4all.
Daarnaast is er nog de FTU (Fiber Termination Unit) en dat is de grondplaat waarop de fysieke glasvezel is afgewerkt.
Er zijn voor- en nadelen te benoemen van het gebruiken van een aparte NT. Nadelen zijn extra stroomgebruik en een extra apparaat in de keten dat stuk kan gaan.
Voordelen zijn kosten (router met ingebouwde SFP is duurder dan normale router +simpele NT) en het voorkomen van een kwetsbare glasvezelpatchkabel tussen FTU en Router/NT.
Maar het belangrijkste voordeel is dat je veel flexibeler wordt in de opstelling van de router (waarin ook de wifi zit).
T-Mobile heeft het ook een aantal jaren geprobeerd met een directe opstelling zonder extra NT maar dan moet de NT/router ook altijd in de buurt van de FTU komen. In een meterkast is dat voor je Wifi netwerk niet erg handig en je interne huisbekabeling richting TV, computer etc.. erna kan ook flink lastig worden. Dat geeft monteurs vaak veel hoofdpijn en zorgt vaak voor klachten van klanten over de wifi. Moet je daar weer extra apparaten voor regelen etc..
T-Mobile is er dus ook van terug gekomen en levert nu ook een aparte NT (die ook nog niet op de FTU geklikt kan worden) waardoor je die vlak bij de FTU kan zetten en vervolgens met een UTP kabel verder kan de woning in om de router op een betere plek te zetten.
Alles zit toch gewoon in de meterkast? Iedere kamer zitten leidingen naar je meterkast. Glasvezel is iets van de laatste tijd en ik ken persoonlijk geen andere situatie dan dat dit in de meterkast wordt afgemonteerd.Barre73 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:10:
[...]
Precies. Op glasvezel kan je niet moduleren. Het apparaat dat er voor zorgt dat licht wordt omgezet in ethernetsignaal is een NTU, ofwel Network Termination Unit (meestal afgekort naar NT)
Mediaconverter is een later verzonnen naam die wel iets meer duidelijk maakt maar naar mijn weten niet echt een technische term is.
De router en de NTU kunnen twee apparaten zijn, zoals bij KPN, of 1 apparaat zoals de FB5490 bij XS4all.
Daarnaast is er nog de FTU (Fiber Termination Unit) en dat is de grondplaat waarop de fysieke glasvezel is afgewerkt.
Er zijn voor- en nadelen te benoemen van het gebruiken van een aparte NT. Nadelen zijn extra stroomgebruik en een extra apparaat in de keten dat stuk kan gaan.
Voordelen zijn kosten (router met ingebouwde SFP is duurder dan normale router +simpele NT) en het voorkomen van een kwetsbare glasvezelpatchkabel tussen FTU en Router/NT.
Maar het belangrijkste voordeel is dat je veel flexibeler wordt in de opstelling van de router (waarin ook de wifi zit).
T-Mobile heeft het ook een aantal jaren geprobeerd met een directe opstelling zonder extra NT maar dan moet de NT/router ook altijd in de buurt van de FTU komen. In een meterkast is dat voor je Wifi netwerk niet erg handig en je interne huisbekabeling richting TV, computer etc.. erna kan ook flink lastig worden. Dat geeft monteurs vaak veel hoofdpijn en zorgt vaak voor klachten van klanten over de wifi. Moet je daar weer extra apparaten voor regelen etc..
T-Mobile is er dus ook van terug gekomen en levert nu ook een aparte NT (die ook nog niet op de FTU geklikt kan worden) waardoor je die vlak bij de FTU kan zetten en vervolgens met een UTP kabel verder kan de woning in om de router op een betere plek te zetten.
WiFi is juist met de FritzBox geen probleem meer. Die rent echt rondjes om de experiabox van KPN. Ze staan op dezelfde locatie en waar dat hok van KPN geen bereik meer had, haalde ik met de FritzBox makkelijk 80/60, met een 100/100 abbo.
Nee, niet alles zit altijd in de meterkast.dfrenner schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:18:
[...]
Alles zit toch gewoon in de meterkast? Iedere kamer zitten leidingen naar je meterkast. Glasvezel is iets van de laatste tijd en ik ken persoonlijk geen andere situatie dan dat dit in de meterkast wordt afgemonteerd.
WiFi is juist met de FritzBox geen probleem meer. Die rent echt rondjes om de experiabox van KPN. Ze staan op dezelfde locatie en waar dat hok van KPN geen bereik meer had, haalde ik met de FritzBox makkelijk 80/60, met een 100/100 abbo.
Sterker nog, bij mij zit er helemaal niets van glasvezel/kabel in de meterkast!
Waarom niet?
Oud huis van voor de oorlog.
Heel kleine meterkast waar geen ruimte is voor andere zaken behalve de elektriciteit meter.
Zelfs de gasmeter past er niet in en zit ergens anders, watermeter idem.
Waar zit mijn glasvezelaansluiting dan?
In de huiskamer. De grondboring is door de voortuin in de woonkamer gekomen.
De 5490 Fritzbox heeft daar geen last van, het is zelfs een voordeel want de modem zit direct naast de FTU.
Goed WiFi signaal ook want ik zit er maar een paar meter vanaf.
Dat wilde ik zeggen ja. Glasvezel is van de laatste jaren maar van de 2,5 miljoen woningen met glasvezel zijn er ruim meer dan 2 miljoen bestaande woningen. De anderen waren inderdaad nieuwbouw.
En juist in de meterkast komt de router qua wifi het minst tot zijn recht. En waar zit de aansluiting in nieuwbouw altijd? In de meterkast. Dat kan je beter die leiding gebruiken om een UTP kabel naar de woonkamer te trekken en daar de router te plaatsen. Dat lukt niet met een glasvezelkabel.
@dfrenner Denk niet als een Tweaker maar als een doorsnee consument die daar allemaal geen verstand van heeft en het simpel wil met weinig of geen extra Accesspoints.
En juist in de meterkast komt de router qua wifi het minst tot zijn recht. En waar zit de aansluiting in nieuwbouw altijd? In de meterkast. Dat kan je beter die leiding gebruiken om een UTP kabel naar de woonkamer te trekken en daar de router te plaatsen. Dat lukt niet met een glasvezelkabel.
@dfrenner Denk niet als een Tweaker maar als een doorsnee consument die daar allemaal geen verstand van heeft en het simpel wil met weinig of geen extra Accesspoints.
Ja en nee.. aan de ene kant kan dat praktisch zijn. Maar als je naar meerdere ruimtes wil met bekabeling vanaf je router dan is het wel weer erg handig dat hij in een ruimte meterkast uitkomt omdat daar vaak tijdens de bouw flexibele buizen naar bv. woonkamer en 1e verdieping zijn geplaatst. Maakt het weer ingewikkelder voor de gemiddelde huis- tuin en keukenwoning. Er is altijd wel een mouw aan te passen gelukkig. Bij mijn ouders komt ook alles binnen in de huiskamer, woning uit 1984 uit mijn hoofdBarre73 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:32:
Dat wilde ik zeggen ja. Glasvezel is van de laatste jaren maar van de 2,5 miljoen woningen met glasvezel zijn er ruim meer dan 2 miljoen bestaande woningen. De anderen waren inderdaad nieuwbouw.
Onze bestaande woning is juist glasvezel in de meterkast gekomen, net zoals in de hele wijk.Barre73 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:32:
Mijn punt is juist dat het inderdaad altijd drama was met die experiabox. Slecht bereik, zelfs in de woonkamer.
Sinds we de FritzBox hebben is dat voorbij. Gewoon nog in de meterkast. Echt een wereld van verschil met de experiabox.
Het kán dus wel vanuit de meterkast, je moet alleen goede spullen plaatsen. Iets wat xs4all gelukkig gewoon doet!
Meer mensen een brief van XS4ALL gehad met de mededeling dat je aansluiting binnenkort een ander ip-adres krijgt?
Geeft me het gevoel dat ik al overgezet ga worden op het KPN-netwerk...
Woon in regio Nijmegen.
Woon in regio Nijmegen.
Nee, hier niet. Wat staat er dan precies in? Wel een 'vast' IP incl. je DNS naam die blijft bestaan?Farmerwood schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:47:
Meer mensen een brief van XS4ALL gehad met de mededeling dat je aansluiting binnenkort een ander ip-adres krijgt?
Woon in regio Nijmegen.
Dat er een hogere snelheid op mijn adres mogelijk is en dat daarvoor een netwerkaanpassing nodig is. Dat heeft weer tot gevolg dat mijn ip-adres zal wijzigen.Lord_Dain schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:27:
[...]
Nee, hier niet. Wat staat er dan precies in? Wel een 'vast' IP incl. je DNS naam die blijft bestaan?
Vervolgens nog wat info over de datum, dat ik zelf niets hoef te doen als ik geen eigen server draai en uiteraard mijn oude en nieuwe ip-adres. Daarvan verschillen de laatste 2 groepen.
Er was altijd 500 Mbit/s mogelijk op mijn adres en dat krijg ik op dit moment ook nog te zien op de site van xs4all.
Heb je zelf ook meer dan 100 Mbit? Zo niet, dan zou je wellicht nu van een oude EoF-100 Mbit poort overgeprikt kunnen worden naar een GoF poort in de PoP (een gigabit poort). Meer kan ik zo niet bedenken eigenlijk...Farmerwood schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:31:
[...]
Dat er een hogere snelheid op mijn adres mogelijk is en dat daarvoor een netwerkaanpassing nodig is. Dat heeft weer tot gevolg dat mijn ip-adres zal wijzigen.
Vervolgens nog wat info over de datum, dat ik zelf niets hoef te doen als ik geen eigen server draai en uiteraard mijn oude en nieuwe ip-adres. Daarvan verschillen de laatste 2 groepen verschillen.
Er was altijd 500 Mbit/s mogelijk op mijn adres en dat krijg ik op dit moment ook nog te zien op de site van xs4all.
Op dit moment heb ik zelf een 200/200 Mbit lijn. Een speedtest bevestigt dit net ook nog even.Barre73 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:43:
Heb je zelf ook meer dan 100 Mbit?
PING ms: 5
DOWNLOAD Mbps: 207.43
UPLOAD Mbps: 251.41
[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 12-06-2019 21:05 ]
Eén keer in de tijd controleer ik de spam-box van XS4all en daarin stond een bericht van XS4all omtrent de toekomst van XS4all gemarkeerd als spam... (je zou bijna denken dat dit expres was
)
Overigens kijk ik dit met argusogen aan hoe dit gaat verlopen. Het zou jammer zijn dat ik na 20+ jaar klant bij XS4all dat ik ga switchen....
Voor meer informatie over het één en ander: https://blog.xs4all.nl/vo...mst-van-xs4all-ingediend/Beste XS4ALL-klant,
Voorstel voor de toekomst van XS4ALL ingediend
Misschien heeft u het al vernomen in de media. Het management van XS4ALL heeft vandaag een adviesaanvraag ingediend bij onze Ondernemingsraad. Eerder dit jaar werd al bekendgemaakt dat KPN de verschillende merken wil samenvoegen tot één geheel. Onder de vlag van het bestaande KPN-merk. Het management van XS4ALL heeft de conclusie getrokken dat XS4ALL op laten gaan in KPN de beste optie is voor klanten en medewerkers.
Onze dienstverlening gaat gewoon door
De Ondernemingsraad kijkt de komende tijd naar de voorgestelde plannen en zal hierover advies geven. Ondertussen gaat onze dienstverlening door. Gewoon op de manier die u van ons gewend bent.
Zoals altijd brengen we u persoonlijk op de hoogte als er nieuwe ontwikkelingen zijn, ook op het gebied van producten en diensten. Kijk voor meer informatie op xs4all.nl/blog.
Met vriendelijke groet,
Jörg Kramer
Algemeen Directeur
XS4ALL Internet bv
Overigens kijk ik dit met argusogen aan hoe dit gaat verlopen. Het zou jammer zijn dat ik na 20+ jaar klant bij XS4all dat ik ga switchen....
En als je het meer vanuit de OR van XS4all wil lezen...:nwagenaar schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:07:
Eén keer in de tijd controleer ik de spam-box van XS4all en daarin stond een bericht van XS4all omtrent de toekomst van XS4all gemarkeerd als spam... (je zou bijna denken dat dit expres was)
[...]
Voor meer informatie over het één en ander: https://blog.xs4all.nl/vo...mst-van-xs4all-ingediend/
https://xs4allmoetblijven.nl/nieuws/
Ik ben na een aantal jaren per 26 juni a.s. weer terug bij xs4all, maar
of ik er langer dan de abo periode bij blijf?
Ik kom van Telfort (voorheen xmsnet)
Bij Telfort krijg ik bij het uitfaseren van de oude propositie een inferieure Experiabox
en worden de SIP-gegevens nog steeds niet vrijgegeven. - Vrije router keuze, wat is dat?
Gelukkig doet xs4all daar (nog) niet moeilijk over en kan ik de E-box door mijn eigen Fritzbox
vervangen.
MAAR: Als Trined met hun DVB-C over glasvezel bij ons wordt aangeboden ben ik weer weg.
Ik vind IPTV tegenover DVB-C over glasvezel namelijk geen vooruitgang, in tegendeel.
In toekomst gepersonaliseerde TV-reclame - ik moet er niet aan denken.
- Heel misschien als het tv abo door de verkoop van mijn gegevens dan gratis wordt (grapje).
Just my 2 cts
P.S.: En xs4all is gewoon te duur
Bij Telfort krijg ik bij het uitfaseren van de oude propositie een inferieure Experiabox
en worden de SIP-gegevens nog steeds niet vrijgegeven. - Vrije router keuze, wat is dat?
Gelukkig doet xs4all daar (nog) niet moeilijk over en kan ik de E-box door mijn eigen Fritzbox
vervangen.
MAAR: Als Trined met hun DVB-C over glasvezel bij ons wordt aangeboden ben ik weer weg.
Ik vind IPTV tegenover DVB-C over glasvezel namelijk geen vooruitgang, in tegendeel.
In toekomst gepersonaliseerde TV-reclame - ik moet er niet aan denken.
- Heel misschien als het tv abo door de verkoop van mijn gegevens dan gratis wordt (grapje).
Just my 2 cts
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wat doe je hier dan???
Inderdaad....Tylen schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:52:
Wat doe je hier dan???
DVB-C was jaren geleden leuk maar nu ook wel achterhaald.
IPTV is ook niet perfect maar over het algemeen werkt het wel en kun je opnemen en terugkijken wat dus wel zo praktisch is.
Ik vind XS4all niet duur maar dat komt ook omdat ik iedere keer verleng en dan korting krijg.
Je krijgt er gewoon een Fritzbox bij hè...dunklefaser schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:41:
Ik ben na een aantal jaren per 26 juni a.s. weer terug bij xs4all, maar
vervangen.
Why? Ik vind IPTV echt heel erg fijn (al zijn de STB niet de allersnelst - dat zou beter moeten kunnen).MAAR: Als Trined met hun DVB-C over glasvezel bij ons wordt aangeboden ben ik weer weg.
Heerlijk juist. Hoef ik al die tampon reclames niet te zien. Oh wacht... huishouden met drie dames...In toekomst gepersonaliseerde TV-reclame - ik moet er niet aan denken.
Te duur? Iets duurder (scheelt echt niet heel veel met bijvoorbeeld KPN of Ziggo), maar wel meer voordelen. Ja, daar betaal je voor. En laten we wel wezen, jij vindt het schijnbaar ook het geld waard, anders was je niet overgestapt.Just my 2 cts
@barrymossel 1) Eigen router (of Fritzbox voor mijn part) is goud waard! - Glaub' mir.
Ik gebruik op dit moment een omgeflashte "Duitse" 7490 met 8 DECT 200, 2 x MT-F, S1 (Siemens), 2 DECT 301 thermostaten,
verder een AVM DVB-C IPTV! WLAN repeater (met 2 tuners). aan de 7490: UMTS stick voor Internet-backup + "mobile" telefonie (GSM gateway), via de S0 bus: ISDN telefoon Siemens SX 353 met BT-bridge voor mobile telefoons.
De XS4ALL FB 7590 is ook alleen maar in bruikleen en zij doen de provisioning, daar heb ik geen invloed op. - En de Duitse versie is (tot nu toe) altijd actueler.
Helaas heb ik ook nog moeten vaststellen dat de zender NDR in het basispakket ontbreekt.
DVB-C via glasvezel bij Telfort heeft dit wel en het is ook mogelijk alle zenders op zowel
de TV's, de tablets (ook de HD-zenders!) en smartfoons via de DVB-C WLAN repeater van AVM waar dan ook ter wereld via vpn te ontvangen (en op te nemen!) (via VLC en/of TV app van AVM).
De bitrates (tenminste via de TV app) zijn voor zover ik atm kan zien ook lager dan met de AVM TV app op de mobile apparaten.
IPTV is voor mij definitief meer dan een stap terug.
P.S.: Over de kosten van van de additionele STB's + het extra stroomverbruik valt misschien ook nog te twisten, of ook niet. - Glasvezel DVB-C op 3 extra tv's ging zonder deze doorlopende kosten.
De onderscheidende, en voor mij relevante kenmerken (behalve dan de ontbrekende DVB-C):
IPv6 - helaas nergens anders op dit moment (behalve via tunnelbroker)
(heb ik nu ook nog onder de oude propositie bij Telfort via 6rd, maar niet meer met de nieuwe)
SIP gegevens beschikbaar om eigen router te kunnen kiezen en de provider router compleet te vervangen.
O ja tot nu toe € 45,- bij Telfort met al die leuke features.
Ik gebruik op dit moment een omgeflashte "Duitse" 7490 met 8 DECT 200, 2 x MT-F, S1 (Siemens), 2 DECT 301 thermostaten,
verder een AVM DVB-C IPTV! WLAN repeater (met 2 tuners). aan de 7490: UMTS stick voor Internet-backup + "mobile" telefonie (GSM gateway), via de S0 bus: ISDN telefoon Siemens SX 353 met BT-bridge voor mobile telefoons.
De XS4ALL FB 7590 is ook alleen maar in bruikleen en zij doen de provisioning, daar heb ik geen invloed op. - En de Duitse versie is (tot nu toe) altijd actueler.
Helaas heb ik ook nog moeten vaststellen dat de zender NDR in het basispakket ontbreekt.
DVB-C via glasvezel bij Telfort heeft dit wel en het is ook mogelijk alle zenders op zowel
de TV's, de tablets (ook de HD-zenders!) en smartfoons via de DVB-C WLAN repeater van AVM waar dan ook ter wereld via vpn te ontvangen (en op te nemen!) (via VLC en/of TV app van AVM).
De bitrates (tenminste via de TV app) zijn voor zover ik atm kan zien ook lager dan met de AVM TV app op de mobile apparaten.
IPTV is voor mij definitief meer dan een stap terug.
P.S.: Over de kosten van van de additionele STB's + het extra stroomverbruik valt misschien ook nog te twisten, of ook niet. - Glasvezel DVB-C op 3 extra tv's ging zonder deze doorlopende kosten.
De onderscheidende, en voor mij relevante kenmerken (behalve dan de ontbrekende DVB-C):
IPv6 - helaas nergens anders op dit moment (behalve via tunnelbroker)
(heb ik nu ook nog onder de oude propositie bij Telfort via 6rd, maar niet meer met de nieuwe)
SIP gegevens beschikbaar om eigen router te kunnen kiezen en de provider router compleet te vervangen.
O ja tot nu toe € 45,- bij Telfort met al die leuke features.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Voor mij ook geen STB; heb daarom Ziggo voor TV-only abonnement vanwege DVB-C. Xs4all glasvezel gebruik ik voor internet en telefoon. Zo heb ik geen extra kastje, gebruik ik de TV zoals de fabrikant het bedoelt heeft en kan ik via een NAS en netwerktuner ook op overal via telefoons en tablets kijken, opnemen wat ik wil, bewaren tot in de eeuwigheid en met automatisch verwijderde commercial. Zodra X4all DVB-C zou bieden zou ik Ziggo opzeggen. Maar Xs4all gaat dat onder merknaam van KPN zeker niet meer doen. Als er nergens DVB-C of opvolgende open standaard voor TV meer verkrijgbaar is dan stap ik nog liever over op NLziet (of een meer complete OTT provider) dan dat er een STB in huis komt.
Welke netwerktuner moet ik dan aan denken? Is dat niet veel meer gedoe en beheer dan het alternatief?jeroen11 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:03:
Voor mij ook geen STB; heb daarom Ziggo voor TV-only abonnement vanwege DVB-C. Xs4all glasvezel gebruik ik voor internet en telefoon. Zo heb ik geen extra kastje, gebruik ik de TV zoals de fabrikant het bedoelt heeft en kan ik via een NAS en netwerktuner ook op overal via telefoons en tablets kijken, opnemen wat ik wil, bewaren tot in de eeuwigheid en met automatisch verwijderde commercial. Zodra X4all DVB-C zou bieden zou ik Ziggo opzeggen. Maar Xs4all gaat dat onder merknaam van KPN zeker niet meer doen. Als er nergens DVB-C of opvolgende open standaard voor TV meer verkrijgbaar is dan stap ik nog liever over op NLziet (of een meer complete OTT provider) dan dat er een STB in huis komt.
Zelf heb ik ervaring met de 2 en 4 DVB-C tuner versie van HDHomeRun, gebruik momenteel de HDHR3-4DC. Aan de software kant voornamelijk Plex maar ook bijv de Channels app op iOS en tvOS werken fijn.Lord_Dain schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:37:
[...]
Welke netwerktuner moet ik dan aan denken? Is dat niet veel meer gedoe en beheer dan het alternatief?
Het zal voor de gemiddelde KPN klant waarschijnlijk te veel gedoe zijn, maar bij Xs4all zullen mensen meer bereid zijn om de techniek wat in te duiken en voor de gemiddelde Tweaker zou het sowieso geen probleem moeten zijn het in te stellen en te gebruiken, toch?
Overigens had ik vroeger ook nog satelliet icm een netwerk DVB-S tuner van Elgato, dat werkt ook maar omdat de NL zenders niet FTA zijn vooral interessant om Duitse en Britse zenders (helemaal gratis en in HD) te bekijken.
@Lord_Dain
Voor mij lag de AVM DVB-C WLAN repeater voor de hand, hier als bedrade AP gebruikt: 2,4/5GHz AP met DVB-C (SAT>IP) met 2 tuners hangend boven de TV, iedereen zijn eigen programma, via de vlc-player ook de HD-zenders.
In bedrijfsstelling: in stopcontact, netwerk- en coax aansluiten, scannen - zenderlijsten in vlc downloaden of app connecten - klaar.
Dat kan ook beter:
De xs4all tv-app heeft helaas geen brightness- en volumegestures zoals bijvoorbeeld VLC, MX-player en de AVM TV app.
Zenderaanbod DVB-C vs IPTV: Naast de NDR ontbreken ook 24 lokale omroepen bij xs4all (KPN), zoals TV Nijmegen, RTV Arnhem, WOTV, RTV Utrecht, UStad etc. pp.. - Wat een kaalslag!
Voor mij lag de AVM DVB-C WLAN repeater voor de hand, hier als bedrade AP gebruikt: 2,4/5GHz AP met DVB-C (SAT>IP) met 2 tuners hangend boven de TV, iedereen zijn eigen programma, via de vlc-player ook de HD-zenders.
In bedrijfsstelling: in stopcontact, netwerk- en coax aansluiten, scannen - zenderlijsten in vlc downloaden of app connecten - klaar.
Dat kan ook beter:
De xs4all tv-app heeft helaas geen brightness- en volumegestures zoals bijvoorbeeld VLC, MX-player en de AVM TV app.
Zenderaanbod DVB-C vs IPTV: Naast de NDR ontbreken ook 24 lokale omroepen bij xs4all (KPN), zoals TV Nijmegen, RTV Arnhem, WOTV, RTV Utrecht, UStad etc. pp.. - Wat een kaalslag!
@dunklefaser @jeroen11 bedankt, dit is heel waardevolle info. ik wil die lompe coax kabels niet meer door mijn hele huis dus als XS4all ooit door KPN verkl**t wordt dan zou Ziggo opeens toch een optie zijn. Vraag me wel af waar dan het decoderen plaatsvindt met de smartcards (die je toch nodig hebt?).
Het Ziggo basispakket is 'FTA' dat wil zeggen dat je die met elke DVB-C tuner kunt zien. Zie op deze pagina de tab 'zonder smartcard' om te zien welke zenders dat zijn. Er zijn naar ik weet nog geen netwerk tuners die eenvoudig werkend te krijgen zijn met een CI+ kaart.Lord_Dain schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:48:
Vraag me wel af waar dan het decoderen plaatsvindt met de smartcards (die je toch nodig hebt?).
Wel werkt CI+ goed in bijna alle moderne TVs, maar dan zit je alsnog aan een coax kabel naar je TV vast. Alleen geen apart kastje, je TV zelf fungeert als tuner en kan alle Ziggo pakketten waar je abonnement op hebt dan decoderen.
@jeroen11 Geen apart kastje? Je bedoelt de STB die KPN/Xs4all levert?
Nou, nou zeg, wat een gedrocht.
Nee, dan dat energieslurpmonster wat Ziggo bij z'n klanten dumpt; nee da's veel beter...
Ik heb liever wat Ethernet netwerkaansluitingen her en der door het huis (die ik tijdens de bouw van ons huis, 25 jaar geleden, al heb laten voorbereiden) dan die monstrueuze coax kabels.
Netwerkaansluitingen zijn tenminste voor van alles bruikbaar.
Je TV, je stereo installatie, je PC, je [whatever internet connected device] wil graag een netwerkaansluiting hebben/zien; een coax aansluiting kan me gestolen worden.
Nou, nou zeg, wat een gedrocht.
Nee, dan dat energieslurpmonster wat Ziggo bij z'n klanten dumpt; nee da's veel beter...

Ik heb liever wat Ethernet netwerkaansluitingen her en der door het huis (die ik tijdens de bouw van ons huis, 25 jaar geleden, al heb laten voorbereiden) dan die monstrueuze coax kabels.
Je TV, je stereo installatie, je PC, je [whatever internet connected device] wil graag een netwerkaansluiting hebben/zien; een coax aansluiting kan me gestolen worden.
Ik heb zelf een Dreambox DM7020HD.Lord_Dain schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:48:
@dunklefaser @jeroen11 bedankt, dit is heel waardevolle info. ik wil die lompe coax kabels niet meer door mijn hele huis dus als XS4all ooit door KPN verkl**t wordt dan zou Ziggo opeens toch een optie zijn. Vraag me wel af waar dan het decoderen plaatsvindt met de smartcards (die je toch nodig hebt?).
Die kan decoderen met een smartcard via CCAM.
Ook zou het met bv. een minipc kunnen met een Smargo reader + CCAM kunnen.
Een collega Tweaker heeft dezelfde opzet met Oscam.
Zie: https://renedis.tweakblog...eadend-en-ziggo-anno-2016
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
Nou ja, het is best grappig te lezen dat er nog “old school” Tweakers zijn die graag wat hobbyen.ehtweak schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:39:
@jeroen11 Geen apart kastje? Je bedoelt de STB die KPN/Xs4all levert?
Nou, nou zeg, wat een gedrocht.![]()
Nee, dan dat energieslurpmonster wat Ziggo bij z'n klanten dumpt; nee da's veel beter...![]()
Coax is hier al héél lang geleden uit huis verdwenen en zal ook nooit meer terugkomen.
De laatste coax kabel ligt nog onder de dakpannen omdat er ooit een satellietschotel op mijn dak stond.
Toen was kabel TV nog bagger en was er ook geen IPTV.
DVB-C heb ik ook gehad (Vodafone vast) en een Dreambox ook gehad ivm de satelliet ontvangst.
Allemaal verleden tijd nu TV via de interactieve box.
Makkelijk en acceptabele kwaliteit, opnemen en terugkijken wat ook gebruiksgemak oplevert.
En het werkt altijd! IPTV over UTP is zoveel simpeler dan hoogfrequente signalen over coax.HoppyF schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:56:
[...]
Makkelijk en acceptabele kwaliteit, opnemen en terugkijken wat ook gebruiksgemak oplevert.
Stekkers knijpen is niet (helemaal) triviaal, maar een kabel knijpen waar 100 mbit overheen kan is vele malen simpeler dan een coax stekker goed monteren

@BushWhacker op zich een leuke Tweakers oplossing, maar dat is dan beheertechnisch weer meer werk en nou wil ik juist een product/oplossing omdat het gebruiksvriendelijk en niet te tijdsintensief moet zijn omdat mijn tijd hedendage steeds krapper is voor wat ik allemaal zou willen doen in die tijd (2 jonge kids, werk, vrouw en dan moet je ook nog sporten en een beetje gamen etc etc.. je kent t wel)
Zo heb ik onlangs mijn eerste HTPC (mooie Zalman case desktop sized home theatre PC met een oude core I3) uitgefaseerd na het overlijden van de PSU en daar staat nu in de plaats een superklein Nvidia Shield TV-apparaatje, die alles kan wat de HTPC kon en nog veel meer (chromecast, netflix, youtube apps, oude console emulators). Dat zijn dingen waar ik heeel blij van wordt
Dan spreekt de oplossing die @jeroen11 noemt me meer aan, dat biedt ook nog de mogelijkheid tot een hybride oplossing waarbij je TV zou kunnen afnemen van Ziggo en je internet verbinding via XS4all
Zo heb ik onlangs mijn eerste HTPC (mooie Zalman case desktop sized home theatre PC met een oude core I3) uitgefaseerd na het overlijden van de PSU en daar staat nu in de plaats een superklein Nvidia Shield TV-apparaatje, die alles kan wat de HTPC kon en nog veel meer (chromecast, netflix, youtube apps, oude console emulators). Dat zijn dingen waar ik heeel blij van wordt
Dan spreekt de oplossing die @jeroen11 noemt me meer aan, dat biedt ook nog de mogelijkheid tot een hybride oplossing waarbij je TV zou kunnen afnemen van Ziggo en je internet verbinding via XS4all
@ANdrode et al.: Het technische verhaal met de stekkers en de kabels is een ding en klopt icm met een SAT>IP omzetting ook niet meer.
Met DVB-C via de glasvezel/mediaconverter van Genexis loopt het DVB-C signaal bij mij exact 5 meter via de coax tot de SAT>IP omzetter (met een aantal tuners). Vanaf daar alles via UTP of Wifi (en ook via vpn!).
Helaas stopt dit komende week bij mij.
- Belangrijker vind ik dat bij de FTA! zenders ik de volledige controle heb op welk apparaat en waar dan ook ter wereld ik TV kan kijken.
Bij IPTV bepaalt de provider op welk apparaat (tv, smartfoon of tablet) en waar (thuis, buitenshuis) ik de programma's mag bekijken. - Probeer maar met de XS4ALL app de lokale zenders of bijvoorbeeld ARTE op je tablet te bekijken!
En het gemak van opnemen in de "cloud" (bij de provider) komt ook met beperkingen. Als ik verder naar de beperkingen van de provider-apps en de keuze aan STB's kijk vind ik de mogelijkheden van andere oplossingen (bijvoorbeeld vlc) veel ruimer en van betere kwaliteit.
En niet te vergeten: Via het traject DVB-C=>SAT>IP kan de provider mijn kijkgedrag niet volgen en mij in toekomst "persoonlijke" reclame voorschotelen.
Dit lukt met makkelijkste met IPTV en natuurlijk ook via de Ziggo-boxen, vergis je niet.
- De provider verdient hiermee extra geld - mijn abo wordt (hierdoor?) alleen maar duurder.
P.S.:
De oplossing met de STB's kost zoals gezegd bij meerdere apparaten ook nog duidelijk meer stroom
en abo geld.
Maar ik val in herhaling
Met DVB-C via de glasvezel/mediaconverter van Genexis loopt het DVB-C signaal bij mij exact 5 meter via de coax tot de SAT>IP omzetter (met een aantal tuners). Vanaf daar alles via UTP of Wifi (en ook via vpn!).
- Belangrijker vind ik dat bij de FTA! zenders ik de volledige controle heb op welk apparaat en waar dan ook ter wereld ik TV kan kijken.
Bij IPTV bepaalt de provider op welk apparaat (tv, smartfoon of tablet) en waar (thuis, buitenshuis) ik de programma's mag bekijken. - Probeer maar met de XS4ALL app de lokale zenders of bijvoorbeeld ARTE op je tablet te bekijken!
En het gemak van opnemen in de "cloud" (bij de provider) komt ook met beperkingen. Als ik verder naar de beperkingen van de provider-apps en de keuze aan STB's kijk vind ik de mogelijkheden van andere oplossingen (bijvoorbeeld vlc) veel ruimer en van betere kwaliteit.
En niet te vergeten: Via het traject DVB-C=>SAT>IP kan de provider mijn kijkgedrag niet volgen en mij in toekomst "persoonlijke" reclame voorschotelen.
Dit lukt met makkelijkste met IPTV en natuurlijk ook via de Ziggo-boxen, vergis je niet.
- De provider verdient hiermee extra geld - mijn abo wordt (hierdoor?) alleen maar duurder.
P.S.:
De oplossing met de STB's kost zoals gezegd bij meerdere apparaten ook nog duidelijk meer stroom
en abo geld.
Maar ik val in herhaling

Jouw situatie is vrij specifiek en daarom voor jou prima geschikt.dunklefaser schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:02:
@ANdrode et al.: Het technische verhaal met de stekkers en de kabels is een ding en klopt icm met een SAT>IP omzetting ook niet meer.
P.S.:
en abo geld.
Maar ik val in herhaling
Het gros van de mensen kijkt geen FTA en al helemaal geen Duitstalige zenders.
Tegelijk kijken op een tablet komt wel voor maar dan voldoet het aanbod dus ook.
Reclame via IPTV heb ik nog nooit gezien behalve de reguliere TV reclames.
Het zou kunnen dat de provider mijn kijkgedrag volgt maar eerlijk gezegd ligt ik daar niet wakker van.
Dit is één van de redenen waarom we uiteindelijk van de satelliet naar IPTV zijn gegaan.ANdrode schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:23:
[...]
En het werkt altijd! IPTV over UTP is zoveel simpeler dan hoogfrequente signalen over coax.
Stekkers knijpen is niet (helemaal) triviaal, maar een kabel knijpen waar 100 mbit overheen kan is vele malen simpeler dan een coax stekker goed monteren
Natuurlijk was één pakket ook goedkoper dan een los pakket voor tv en internet. Maar de beeldkwaliteit van KPN iTV is tegenwoordig behoorlijk goed te noemen en ik zie weinig tot geen verschil tov satelliet. Zelfs de SD zenders zijn bij KPN scherper dan bij Canal Digitaal.
Kennis van mij heeft hetzelfde probleem. TV van Ziggo. Werkt allemaal aardig, maar enkele zenders geven gewoon geen beeld. Ik verdenk de bekabeling ervan, maar die zit in de muur en is een gedoe om te vervangen. Nu kijkt ze ook nog steeds analoog, dus zodra dat hier eruit gaat, denk ik dat ze ook maar naar een IPTV aanbieder moet. Goedkoper en sneller dan Ziggo biedt.
De situatie is idd vrij specifiek voor alle consumenten welke nu nog DVB-C (coax) via glasvezel hebben.HoppyF schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:32:
[...]
Jouw situatie is vrij specifiek en daarom voor jou prima geschikt.
Het gros van de mensen kijkt geen FTA en al helemaal geen Duitstalige zenders.
Tegelijk kijken op een tablet komt wel voor maar dan voldoet het aanbod dus ook.
Reclame via IPTV heb ik nog nooit gezien behalve de reguliere TV reclames.
Het zou kunnen dat de provider mijn kijkgedrag volgt maar eerlijk gezegd ligt ik daar niet wakker van.
Alle zenders zijn hier FTA (ook een aantal zenders die bij Ziggo en de IPTV-aanbieders (willekeurig) op de extra pakketten verdeelt worden. DVB-C via glasvezel komt/kwam zonder CI+ module, gelukkig.
Dat we naar ARTE kijken heeft eerder met de programmering dan met de taal te maken (frans kan ook).
Ik vind het alleen jammer dat ik niet met een tablet/smartfoon alle zenders in het basispakket mag bekijken.
Er wordt al (door KPN?) openbaar over "gepersonaliseerde" reclame nagedacht.
Motto: Wat via Internet kan kunnen wij binnenkort ook via TV (verwachten).
Het zou inderdaad wel handig zijn dat je alle zenders die in je abonnement zitten ook kunt kijken op de smartphone of tablet.dunklefaser schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:44:
[...]
De situatie is idd vrij specifiek voor alle consumenten welke nu nog DVB-C (coax) via glasvezel hebben.
Alle zenders zijn hier FTA (ook een aantal zenders die bij Ziggo en de IPTV-aanbieders (willekeurig) op de extra pakketten verdeelt worden. DVB-C via glasvezel komt/kwam zonder CI+ module, gelukkig.
Dat we naar ARTE kijken heeft eerder met de programmering dan met de taal te maken (frans kan ook).
Ik vind het alleen jammer dat ik niet met een tablet/smartfoon alle zenders in het basispakket mag bekijken.
Er wordt al (door KPN?) openbaar over "gepersonaliseerde" reclame nagedacht.
Motto: Wat via Internet kan kunnen wij binnenkort ook via TV (verwachten).
Reclame via de provider zit ik niet op de wachten, zeker niet bij een Premium pakket van XS4all.
Dat doet KPN maar fijn in hun Telfort budget lijn.
Inmiddels leveren die de Mediabox Next. Die heeft minder aansluitingen, maar is ook minder een energieslurper.ehtweak schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:39:
Zie
nieuws: Ziggo start levering Mediabox Next aan alle Complete- en Max-klanten
Als oude klant blijf je wel bij dat energieslurpende ding. Als je hem gebruikt. Want je kunt ook DVB-C gebruiken, of zo'n CI insteekkaartje (2 EUR/maand extra), of smart TV, of Ziggo app, of een third party streaming dienst afnemen zoals NLZiet of Netflix.
Als ik die van Ziggo vergelijk met die van Xs4all/KPN dan vind ik de laatste erg duur, terwijl de eerste de functionaliteit (van DVB-C) al bij het abonnement levert [EDIT: dat is een smerig nadeel]. Ik ben van mening dat duo/triple/quad play op de lange duur niet in het belang is van de klanten omdat het anti competitief werkt.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Omdat ik nu hardware matige sophos xg firewall heb, wil ik net al voorheen mijn fritzbox 7490 als mesh master accespoint instellen in combinatie met twee fritzbox repeaters. Maar zodra ik de firewall functie uitzet valt ook de mesh functie weg of hij blijft aanstaan maar het werkt niet omdat hij de sophos xg als master ziet.
Heeft iemand een soort gelijke opstelling aan de praat gekregen?Als ik de firewall functie aan laat staan dan vervallen div. handig functionaliteiten van mijn sophos firewall dus dat is ook niet echt de bedoeling.
Heeft iemand een soort gelijke opstelling aan de praat gekregen?Als ik de firewall functie aan laat staan dan vervallen div. handig functionaliteiten van mijn sophos firewall dus dat is ook niet echt de bedoeling.
Hoe krijg jij die korting? Ik krijg m alleen stilzwijgend verlengdHoppyF schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:54:
[...]
Inderdaad....
DVB-C was jaren geleden leuk maar nu ook wel achterhaald.
IPTV is ook niet perfect maar over het algemeen werkt het wel en kun je opnemen en terugkijken wat dus wel zo praktisch is.
Ik vind XS4all niet duur maar dat komt ook omdat ik iedere keer verleng en dan korting krijg.
Kiezen voor opzeggingen.WeiserMaster schreef op maandag 24 juni 2019 @ 00:48:
[...]
Hoe krijg jij die korting? Ik krijg m alleen stilzwijgend verlengd
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Bellen met de klantenservice/helpdesk.WeiserMaster schreef op maandag 24 juni 2019 @ 00:48:
[...]
Hoe krijg jij die korting? Ik krijg m alleen stilzwijgend verlengd
Uitleggen dat je wilt verlengen en graag korting wilt ontvangen.
Gewoon vriendelijk vragen dreigen met opstappen hoeft niet eens.
Levert toch weer 12x €10 op.
@Lord_Dain dankje voor je reactie.
Het is toch nog gelukt een mesh netwerk te maken met de fritzbox in router mode zonder firewall.
Het is toch nog gelukt een mesh netwerk te maken met de fritzbox in router mode zonder firewall.
Zou het opstappen van de hoogste baas nog van invloed zijn op Xs4all?
Ik hoop het wel.
Ik hoop het wel.
Hopen wel maar ik denk van niet.tlpeter schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:41:
Ik hoop het wel.
KPN heeft momenteel hele andere problemen dan XS4all laat ze die eerst maar eens fatsoenlijk oplossen want wat gisteren gebeurd is, is ongehoord.
10 dagen 3 keer slecht in het nieuws.tlpeter schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:41:
Ik hoop het wel.
Ahold/AH pinnen werkt niet.
112 Werkt niet.
Ahold/AH pinnen werkt weer niet.
Denk dat ze met iets anders bezig zijn. Maar misschien wel zo hard er mee bezig dat ze vergeten XS4ALL op te heffen. Zou mooi zijn.
Al pakt nieuwe CEO wel weer de oude strategie op. XS4ALL premium merk, KPN main-stream en Telfort als budget merk.
Pinnen bij AH was een firewall issue. Zal het het weer zijn?
Bij ons wordt binnenkort ook glasvezel aan gelegd door een lokale aan bieder op dezelfde manierdunklefaser schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:02:
P.S.:
en abo geld.
Maar ik val in herhaling
Vraag 1: hoe zet je de coax om naar IPTV ( wat voor kastje)
Vraag2: en kan ik alles lokaal nog opnemen met mijn kabel op neem kasje?
De iptv kastjes van xa4all sluit je aan met een ethernet kabel welke naar de fritzbox/switch loopt.boomer21 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:15:
[...]
Bij ons wordt binnenkort ook glasvezel aan gelegd door een lokale aan bieder op dezelfde manier
Opnemen gebeurd in de xs4all/kpn cloud.
[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 25-06-2019 10:24 ]
AFAIK is het nu geen netwerkstoring bij AH maar een kassa(software) storing, Zelfscankassa's werken wel gewoon en deze werken nota bene enkel met PIN betalingenewoutw schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:06:
[...]
10 dagen 3 keer slecht in het nieuws.
Ahold/AH pinnen werkt niet.
112 Werkt niet.
Ahold/AH pinnen werkt weer niet.
Denk dat ze met iets anders bezig zijn. Maar misschien wel zo hard er mee bezig dat ze vergeten XS4ALL op te heffen. Zou mooi zijn.
Al pakt nieuwe CEO wel weer de oude strategie op. XS4ALL premium merk, KPN main-stream en Telfort als budget merk.
Nee dusTylen schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:12:
Pinnen bij AH was een firewall issue. Zal het het weer zijn?
www.google.nl
Misschien kan je hiermee wat? - Anders lees een stukje verder terug (en op "DVB-C" zoeken).boomer21 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:15:
[...]
Bij ons wordt binnenkort ook glasvezel aan gelegd door een lokale aan bieder op dezelfde manier
Maar zoals @Tylen al schreef, dit is geen thema voor xs4all.
Welke lokale aanbieder trouwens?
Als de glasvezel boer een genexis modem plaats kun je die zomaar vervangen door de fritzbox 5490 of een unifi router?Barre73 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:10:
[...]
Precies. Op glasvezel kan je niet moduleren. Het apparaat dat er voor zorgt dat licht wordt omgezet in ethernetsignaal is een NTU, ofwel Network Termination Unit (meestal afgekort naar NT)
In theorie: Ja. Mits je dan de FTU (de passieve aansluiting) kan open maken en op de connector een koppelstuk kan plaatsen en een eigen glaspatchkabel koopt. Ik raad je trouwens nooit aan dit te doen omdat je de connector/pigtail in de FTU zou kunnen beschadigen als je niet weet wat je doet. En dat kost 300 euro bij Reggefiber om te laten herstellen...boomer21 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:42:
[...]
Als de glasvezel boer een genexis modem plaats kun je die zomaar vervangen door de fritzbox 5490 of een unifi router?
Voor de twee meest recente Reggefiber FTU's zijn patchcovers verkrijgbaar en dat maakt het een stuk makkelijker. Zie mijn overzicht hier.
In de praktijk weet ik niet of het bij elke provider werkt qua instellingen.
Dank je en dan moet je vlans instellen?Barre73 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:00:
[...]
In theorie: Ja. Mits je dan de FTU (de passieve aansluiting) kan open maken en op de connector een koppelstuk kan plaatsen en een eigen glaspatchkabel koopt. Ik raad je trouwens nooit aan dit te doen omdat je de connector/pigtail in de FTU zou kunnen beschadigen als je niet weet wat je doet. En dat kost 300 euro bij Reggefiber om te laten herstellen...
Voor de twee meest recente Reggefiber FTU's zijn patchcovers verkrijgbaar en dat maakt het een stuk makkelijker. Zie mijn overzicht hier.
In de praktijk weet ik niet of het bij elke provider werkt qua instellingen.
Normaal wel. Ligt aan welke provider je op het oog hebt. XS4all neem ik aan gezien de naam van dit topic..
Die Vlans zijn gewoon bekend.
Er is nog hoop!
https://xs4allmoetblijven...k-kpn-topman-voor-xs4all/
https://xs4allmoetblijven...k-kpn-topman-voor-xs4all/
Ik zou dat geen hoop willen noemen... Maxino Ibarra vertrekt, maar de hele strategie en het beleid tot en met 2021 is uitgezet en vastgelegd. Alle benodigde besluiten en acties waren eigenlijk al genomen en er is intern ook aangegeven dat er niets wijzigt aan alle lopende plannen. Dus of dit iets betekent voor XS4all... Ik betwijfel het.
Ik twijfel ook maar er is een kleine kans.Barre73 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:50:
[...]
Ik zou dat geen hoop willen noemen... Maxino Ibarra vertrekt, maar de hele strategie en het beleid tot en met 2021 is uitgezet en vastgelegd. Alle benodigde besluiten en acties waren eigenlijk al genomen en er is intern ook aangegeven dat er niets wijzigt aan alle lopende plannen. Dus of dit iets betekent voor XS4all... Ik betwijfel het.
Anders volgt gewoon plan B.
Is de smarttv app voor samsung tv’s al beschikbaar/bruikbaar bij xs4all?
Hoe zit het eigenlijk met het XS4All moet blijven verhaal?
Op 6 juni schreven ze: "Plan B komt nog deze maand!
Vanuit het actiecomité zijn we nog steeds bezig met ons plan B. Daarover hebben we als het goed is nog deze maand groot nieuws. Nog echt heel even geduld dus. We houden jullie op de hoogte.."
Het is inmiddels 6 juli en ik heb afgelopen maand geen groot nieuws voorbij zien komen en ook geen update dat het grote nieuws wat langer op zich laat wachten.
Vanuit het actiecomité zijn we nog steeds bezig met ons plan B. Daarover hebben we als het goed is nog deze maand groot nieuws. Nog echt heel even geduld dus. We houden jullie op de hoogte.."
Het is inmiddels 6 juli en ik heb afgelopen maand geen groot nieuws voorbij zien komen en ook geen update dat het grote nieuws wat langer op zich laat wachten.
Op 25 juni plaatsten ze een update naar aanleiding van het vertrek van de CEO:Dennis-L schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:24:
Hoe zit het eigenlijk met het XS4All moet blijven verhaal?
"Omdat het nog niet duidelijk is wie de nieuwe opvolger wordt en welke koers hij of zij zal willen varen, hebben we als actiecomité besloten om ons plan B even on hold te zetten. Qua release dan, want qua uitvoering achter de schermen zijn we nog steeds volop bezig. Nu met details, niet meer met de hoofdlijnen"
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 06-07-2019 11:08 ]
Oh ja, daar had ik even overheen gelezenBarre73 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:07:
[...]
Op 25 juni plaatsten ze een update naar aanleiding van het vertrek van de CEO:
"Omdat het nog niet duidelijk is wie de nieuwe opvolger wordt en welke koers hij of zij zal willen varen, hebben we als actiecomité besloten om ons plan B even on hold te zetten. Qua release dan, want qua uitvoering achter de schermen zijn we nog steeds volop bezig. Nu met details, niet meer met de hoofdlijnen"

Maar de kans lijkt me heel klein dat een CEO even het hele roer weer om gaat gooien in dezen.Het is niet alleen de CEO die de koers bepaalt...