.oisyn schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:51:
[...]
Het was maar €6,70 verzendkosten bij mij. Maar er komt wel nog BTW bij
Ik heb dus inmiddels een EdgeRouter X SFP. Zonder hardware offloading kom ik op 30mbit. Zet ik hardware offloading aan, zie ik dit:
WARNING : IPsec offload on ER-X platform is causing problems to L2TP remote-access VPN.
and IPV6 site-to-site IPSec VPN
You should *not* enable IPsec offload if you are using any of above.
Other VPN modes are not affected by this issue:
* IPv4 site-to-site IPsec VPN is working correctly with IPsec offload.
* PPTP VPN is working correctly with IPsec offload.
Only ER-X/ER-X-SFP/EP-R6 models are affected by this issue.
This issue is to be fixed in future release.
Lekker dan

. Issue bestaat ook al sinds 2016. Heb niet echt de illusie dat dit snel gefixt gaat worden. Nou, lekkere miskoop dan, juist speciaal voor VPN aangeschaft. Ik denk dat ik van de 14-dagen bedenktijd gebruik ga maken...
En bedankt voor de suggestie, @
Dennis-L 
Ik heb inmiddels een EdgeRouter 4. Met hardware offloading voor alles aangezet haal ik 130 mbit down en 60 mbit up (gezien vanaf de client). Ruim voldoende voor mijn wensen (streaming in het buitenland via mijn VPN), maar toch nog een beetje karig daar dit apparaat wel 480 mbit aan ipsec zou moeten kunnen encrypten/decrypten. Maar goed, ik doe hier natuurlijk L2TP en geen pure ipsec site-to-site, wat extra overhead met zich meebrengt.
Heb nog niet kunnen testen of de gekozen algoritmes wel ondersteund worden door de hardware (die zijn
gelimiteerd), wellicht dat er alsnog een software fallover gebruikt wordt.
.edit: hmm, ik denk dat de routing tussen kantoor en huis de limiterende factor is. Als ik met iperf de performance test van mijn werk naar huis, maar niet door de VPN, dan haal ik ook maar max 170/70 (zowel naar de router als naar mijn nas achter de router). Terwijl ik op mijn werk via speedtest.net wel aan de 400/400 kom ongeveer, en thuis trek ik zonder problemen de 500/500 verbinding vol.
Ik kan denk ik beter lokaal de rauwe performance van de VPN meten, al is het me nog niet gelukt om de VPN verbinding lokaal beschikbaar te maken.
.edit2: Ok, eindelijk lokaal weten te verbinden met de VPN

(
hierdoor deed L2TP het gewoon even helemaal niet in Windows). Ik haal nu 180/180 en de ER4 gaat naar 50% CPU.
[
Voor 16% gewijzigd door
.oisyn op 27-02-2019 00:24
]