Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Mozart schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:39:
Na een week op XS4all en alles overgezet te hebben, heb ik alles werken zoals ik wil met uitzondering van:
  • Routed IPTV
  • Terugkijken van TV opnames
Wat dat laatste betreft heb ik de grootste uitdaging omdat dit wordt opgemerkt door de rest van de familie. Wat ik niet snap is dat als TV kijken werkt zonder problemen, waarom het terugkijken van opnames niet goed werkt. Het probleem is dat bij het terugkijken het beeld op willekeurige momenten stopt en na een poosje weer gaat lopen. De tussenliggende tijd ben je wel kwijt.
Opnames gebruiken toch exacte dezelfde techniek als live tv?

Routed IPTV ga ik nog wel een keer weer oppakken, eerst maar eens kijken of opnames terugkijken stabiel kan krijgen.
Zeker niet hetzelfde. LiveTV is een multicast stream en opnames (en begin gemist en pauzeren) is een unicast stream.

• Mozart
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:24
Barre73 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:48:
[...]

Zeker niet hetzelfde. LiveTV is een multicast stream en opnames (en begin gemist en pauzeren) is een unicast stream.
Ok, nu je dat zegt is dat logisch. Mijn IPTV zit dus nu in bridged mode aangesloten met alleen een managed switch. Waarom pauzeren en opnames dan slecht werken snap ik nog steeds niet :(

PSN: PcDCch

Mozart schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:02:
[...]

Ok, nu je dat zegt is dat logisch. Mijn IPTV zit dus nu in bridged mode aangesloten met alleen een managed switch. Waarom pauzeren en opnames dan slecht werken snap ik nog steeds niet :(
Misschien lopen die laatste twee diensten niet over Vlan 4 maar over Vlan6?
Weet het niet zeker hoor.

• Jos-P
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 14:19
Mozart schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:39:
Na een week op XS4all en alles overgezet te hebben, heb ik alles werken zoals ik wil met uitzondering van:
  • Routed IPTV
  • Terugkijken van TV opnames
Wat dat laatste betreft heb ik de grootste uitdaging omdat dit wordt opgemerkt door de rest van de familie. Wat ik niet snap is dat als TV kijken werkt zonder problemen, waarom het terugkijken van opnames niet goed werkt. Het probleem is dat bij het terugkijken het beeld op willekeurige momenten stopt en na een poosje weer gaat lopen. De tussenliggende tijd ben je wel kwijt.
Opnames gebruiken toch exacte dezelfde techniek als live tv?

Routed IPTV ga ik nog wel een keer weer oppakken, eerst maar eens kijken of opnames terugkijken stabiel kan krijgen.
Dat probleem bij terugkijken TV opnames heb ik ook. Hier is XS4all in samenwerking met KPN bijna 1 jaar mee bezig geweest om dit probleem op te lossen, echter zonder resultaat. Ik heb het al geaccepteerd. Het hele glasvezelnetwerk is gecontroleerd evenals de gehele installatie binnenshuis. Volgens XS4all/KPN is dit een probleem wat bij hun niet bekend was.

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:29

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Witlof schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:06:
Vandaag een brief ontvangen van XS4ALL dat vanaf maart 2019 de techniek achter Televisie van XS4ALL gaat wijzigen. Ik moet daarom mijn netwerk aanpassen om de televisiekastjes niet meer in VLAN 4 te hangen maar gebruik te gaan maken van de routed mode. Ik denk dat er toch meer gaat wijzigen dan alleen de naam ;(
Ik vandaag dus ook, wtf KPN.... VLAN4 is dus niet meer afdoende? Tot zover het ‘er verandert niks voor u’ }:|

Mijn firewall ondersteunt geen IGMP proxy, zucht...

Tomba wijzigde deze reactie 07-02-2019 16:42 (4%)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• mad-dog
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:31
Tomba schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:38:
[...]

Ik vandaag dus ook, wtf KPN.... VLAN4 is dus niet meer afdoende? Tot zover het ‘er verandert niks voor u’ }:|

Er verandert indd niks, dat jij kiest voor een opstelling die niet wordt gesupport is jouw keuze. Het was al lang en breed bekend dat bridged mode wordt uitgefaseerd en dat alles naar routed mode gaat

• Tomba

Tomba

mad-dog schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:16:
[...]

Er verandert indd niks, dat jij kiest voor een opstelling die niet wordt gesupport is jouw keuze. Het was al lang en breed bekend dat bridged mode wordt uitgefaseerd en dat alles naar routed mode gaat
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit, dit is het xs4all (voor zolang t nog duurt...) topic.

• mad-dog
Tomba schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:41:
[...]

Ik denk dat je in het verkeerde topic zit, dit is het xs4all (voor zolang t nog duurt...) topic.
Ik neem aan dat je weet dat XS4ALL nooit een eigen tv platform heeft gehad, maar volledig gebruik maken van KPN?
Dat ze überhaupt een brief sturen is netjes

• Tomba

Tomba

mad-dog schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:43:
[...]

Ik neem aan dat je weet dat XS4ALL nooit een eigen tv platform heeft gehad, maar volledig gebruik maken van KPN?
Dat ze überhaupt een brief sturen is netjes
;w

• mad-dog
Dus: het uitzetten van bridged mode heeft helemaal niets te maken met het opheffen van het merk XS4all. Dat is al langer bekend voor KPN klanten en nu dus ook voor XS4all (en Telfort) aangezien ze alle drie op hetzelfde TV platform zitten.

• mad-dog
Barre73 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:13:
Dus: het uitzetten van bridged mode heeft helemaal niets te maken met het opheffen van het merk XS4all. Dat is al langer bekend voor KPN klanten en nu dus ook voor XS4all (en Telfort) aangezien ze alle drie op hetzelfde TV platform zitten.
Amen! _/-\o_

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20-04 11:50
[...]

Dit heeft helemaal niets te maken met het verdwijnen van de merknaam XS4All.
Dit heeft te maken met het feit dat het IPTV platform van KPN, waar ook XS4All gebruik van maakt, straks enkel nog maar werkt via routed mode.

• Tomba

Tomba

Barre73 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:13:
Uiteraard gaat xs4all geen eigen platform in de lucht houden, echter ben ik geen klant van KPN dus ik word nu onaangenaam verrast door deze actie. Ik zit bij xs4all omdat daar eigen apparatuur gewoon ondersteund wordt. Door deze aanpassing van KPN ben ik dus gewoon de sigaar, omdat ik nu mijn netwerk op de kop moet gaan zetten zonder dat het mij iets oplevert.
Dennis-L schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:23:
[...]

Dit heeft helemaal niets te maken met het verdwijnen van de merknaam XS4All.
Dit heeft te maken met het feit dat het IPTV platform van KPN, waar ook XS4All gebruik van maakt, straks enkel nog maar werkt via routed mode.
Ik snap dat er geen correlatie is, echter is er dus wel degelijk een grote verandering nog geen maand na de aankondiging ‘voor u verandert er niets’

• Dennis-L
Tomba schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:46:
[...]

Uiteraard gaat xs4all geen eigen platform in de lucht houden, echter ben ik geen klant van KPN dus ik word nu onaangenaam verrast door deze actie. Ik zit bij xs4all omdat daar eigen apparatuur gewoon ondersteund wordt. Door deze aanpassing van KPN ben ik dus gewoon de sigaar, omdat ik nu mijn netwerk op de kop moet gaan zetten zonder dat het mij iets oplevert.

[...]

Ik snap dat er geen correlatie is, echter is er dus wel degelijk een grote verandering nog geen maand na de aankondiging ‘voor u verandert er niets’
Die verandering is al lang geleden ingezet hoor en heeft dan ook niets te maken met de aankondiging "voor u verandert er niets" die slaat op het verdwijnen van de merknaam XS4All.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:30
@Tomba Ik vrees dat je een beetje onredelijk bent nu. Eigen apparatuur wordt ook gewoon nog steeds ondersteund, XS4ALL heeft keurig een pagina waarop de benodigde instellingen voor routed ITV staan. Dat jou eigen firewall niet over de benodigde features beschikt kan XS4ALL niets aan doen.

Bridged ITV is al jaren een legacy setup, iedereen wist dat hier vroeg of laat een einde aan zou komen. De KPN migratie heeft hier precies helemaal niets mee te maken.

ik222 wijzigde deze reactie 07-02-2019 20:54 (7%)

• Tomba

Tomba

Dennis-L schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:13:
[...]

Die verandering is al lang geleden ingezet hoor en heeft dan ook niets te maken met de aankondiging "voor u verandert er niets" die slaat op het verdwijnen van de merknaam XS4All.
Heb even gezocht in dit topic maar eerste melding dat er iets ging veranderen is toch echt pas op 29-1-2019. Het is dus schijnbaar niet alleen voor mij nieuws anders was dit wel eerder ter sprake gekomen niet? Ik leg overigens nergens verband tussen beide zaken (lees mijn post nog meer eens goed), maar vind het wel bijzonder opvallen hoe erg deze 2 zaken samenvallen. That’s all.
ik222 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:54:
@Tomba Ik vrees dat je een beetje onredelijk bent nu. Eigen apparatuur wordt ook gewoon nog steeds ondersteund, XS4ALL heeft keurig een pagina waarop de benodigde instellingen voor routed ITV staan. Dat jou eigen firewall niet over de benodigde features beschikt kan XS4ALL niets aan doen.

Bridged ITV is al jaren een legacy setup, iedereen wist dat hier vroeg of laat een einde aan zou komen. De KPN migratie heeft hier precies helemaal niets mee te maken.
Ik begrijp dat xs4all er niets aan kan doen dat mijn firewall geen IGMP proxy ingebouwd heeft, maar mij was in ieder geval niet bekend dat bridged (wat uitstekend werkt!) een legacy setup zou zijn. Dus de conclusie dat iedereen dat wist kan ik niet delen. Xs4all heeft hier nooit voor gewaarschuwd en stelt me nu voor een voldongen feit dat ik over 1 maand geen werkende tv meer zal hebben tenzij ik opnieuw investeer in nieuwe hardware of de FritzBox aansluit. Ik denk dat ik niet onredelijk ben als ik ontstemd ben als vanuit het niets een werkende setup om zeep geholpen wordt met minder dan 1 maand tijd om e.e.a. te fixen. (Zeker als routed IPTV mij als klant geen enkele meerwaarde biedt tov bridged IPTV. Ik vraag me ook af wat de reden is voor deze switch?)

Evengoed gaan we hier gezien de bijzonder inlevende reacties niet uitkomen vrees ik dus ik zal het hier bij laten en ga gewoon bellen met xs4all of ik de tv dienst op kan zeggen ondanks dat ik nog een lopend contract heb.

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07:29

Pazo

Miauw?

Ik heb de brief ook gehad. Ik dacht dat ik best wel wat van netwerken etc weet, maar wtf... ik snap echt niets van de uitleg op https://www.xs4all.nl/kla...isie-voor-ander-modem.htm
Ik heb dus een eigen router / modem er tussen zitten (Asus AC88U), maar ik snap echt niet wat ik nu moet doen. :?

To the windooooow!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Tomba Nou, 'zomaar' en 'ineens' is dat routed versus bridged gebeuren echt niet hoor... ;)

Al in 2014 (!) werd het besproken:
[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

En dat heeft o.a. te maken met bepaalde faciliteiten die dan niet afhankelijk zijn van de al dan niet gebruikte slimTV, maar door het IPTV device/menu geleverd worden...

En ook drie jaar geleden werd het al in het KPN forum besproken:
https://forum.kpn.com/int...t-via-eigen-router-355414
https://kpn.gebruikers.eu...thread.php?thread_id=3899

M.a.w. zo nieuw is het allemaal niet... :/

Mooie Plaatjes   

• Mozart
Zou bridged IPTV niet blijven werken? Bij routed IPTV komt tv nog steeds over een eigen vlan binnen lijkt me. Ik snap dat bepaalde features niet werken in bridged mode, zoals Netflix omdat die over het internet vlan werken.

• Tomba

Tomba

ehtweak schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 23:18:
@Tomba Nou, 'zomaar' en 'ineens' is dat routed versus bridged gebeuren echt niet hoor... ;)

Al in 2014 (!) werd het besproken:
[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

En dat heeft o.a. te maken met bepaalde faciliteiten die dan niet afhankelijk zijn van de al dan niet gebruikte slimTV, maar door het IPTV device/menu geleverd worden...

En ook drie jaar geleden werd het al in het KPN forum besproken:
https://forum.kpn.com/int...t-via-eigen-router-355414
https://kpn.gebruikers.eu...thread.php?thread_id=3899

M.a.w. zo nieuw is het allemaal niet... :/
Ik zeg nergens dat Routed IPTV nieuw is, dat bestaat inderdaad al tijden. Mij gaat het puur om het feit dat Bridged gaat verdwijnen. Dit is in dit topic in ieder geval niet eerder genoemd (kan het althans met de Search niet vinden). Vandaar mijn kwalificatie als onaangename verrassing.

Met ‘bepaalde faciliteiten die dan niet afhankelijk zijn van de al dan niet gebruikte slimTV, maar door het IPTV device/menu geleverd worden...’ bedoel je neem ik aan het (voor mij compleet overbodige) ‘Meer TV’?
Pazo schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:47:
Ik heb de brief ook gehad. Ik dacht dat ik best wel wat van netwerken etc weet, maar wtf... ik snap echt niets van de uitleg op https://www.xs4all.nl/kla...isie-voor-ander-modem.htm
Ik heb dus een eigen router / modem er tussen zitten (Asus AC88U), maar ik snap echt niet wat ik nu moet doen. :?
Ik vrees dat je net als ik sh.t out of luck bent...
Mozart schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 06:32:
Zou bridged IPTV niet blijven werken? Bij routed IPTV komt tv nog steeds over een eigen vlan binnen lijkt me. Ik snap dat bepaalde features niet werken in bridged mode, zoals Netflix omdat die over het internet vlan werken.
Nope, de DHCP server aan de kant van Xs4all zal je STB simpelweg geen IP adres meer geven, je router zal dit moeten regelen. Welke router heb je?

Tomba wijzigde deze reactie 08-02-2019 06:58 (70%)

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:40

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Mozart schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 06:32:
Je zou natuurlijk altijd de tv kastjes in je netwerk op een eigen vlan kunnen zetten. Heb je wel routed iptv maar alsnog op een eigen vlan in je netwerk.

@mad-dog waarom die boosheid? Als jou router geen igmp proxy kan doen dan kan je toch gewoon de fritzbox aansluiten. Ga je die gebruiken.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Mozart
Tomba schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 06:47:
[...]
Nope, de DHCP server aan de kant van Xs4all zal je STB simpelweg geen IP adres meer geven, je router zal dit moeten regelen. Welke router heb je?
Ik heb pfsense 2.4.4-p2 en daar zou het mee mogelijk moeten zijn. Mijn eerste poging is in ieder geval mislukt. Bij een volgende poging ga ik wel een apart VLAN voor de STB's maken en ze niet op mijn LAN zetten.

• Tomba

Tomba

Mozart schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 07:45:
[...]

Ik heb pfsense 2.4.4-p2 en daar zou het mee mogelijk moeten zijn. Mijn eerste poging is in ieder geval mislukt. Bij een volgende poging ga ik wel een apart VLAN voor de STB's maken en ze niet op mijn LAN zetten.
Met pfSense moet het inderdaad lukken, belangrijkste zaken zijn de DHCP option die je moet zetten (option 60/ dhcp-class-identifier op IPTV_RG) en de IGMP proxy die je moet configureren die ervoor zorgt dat de streams gerouteerd worden naar je STB’s. Een apart VLAN is sowieso wel handig.

• Pazo

Pazo

Miauw?

Ik vraag mij af of ik niet al in 'routed mode' zit. Ik heb glasvezel en heb er dus alleen een router tussen zitten (asus ac88u). Geen Fritzbox of ander modem. IPTV staat al ingesteld op poort 4 van de router. Dan zit ik toch al op de routed mode? Ik zou dan alleen nog IGMP snooping moeten activeren als ik het zo lees?

To the windooooow!

• nescafe
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:26
"Poort 4 van de router" klinkt als bridged mode. In routed mode maakt het niet uit op welke poort je IPTV aansluit. Er draait dan een IGMP-proxy die het IPTV-verkeer over het juiste vlan gooit.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:52

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mozart schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 07:45:
[...]

sWORDs: pfSense 2.4.4-P1 met KPN wholesale

Zit een foutje in, maar met:
Firewall Alias:
https://i.postimg.cc/X7wqqg25/Screen-Shot-2019-01-02-at-10-05-57-PM.png

IPTV rules (allow IP options op bovenste):

werkt alles wel. Mocht het dan nog niet werken heb je waarschijnlijk multicast op een switch uit staan.

|sWORDs| wijzigde deze reactie 08-02-2019 08:33 (7%)

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• ik222
Pazo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:19:
Ik vraag mij af of ik niet al in 'routed mode' zit. Ik heb glasvezel en heb er dus alleen een router tussen zitten (asus ac88u). Geen Fritzbox of ander modem. IPTV staat al ingesteld op poort 4 van de router. Dan zit ik toch al op de routed mode? Ik zou dan alleen nog IGMP snooping moeten activeren als ik het zo lees?
Vermoed ook dat dit gewoon bridged mode is. Routed mode is wel echt heel anders, dat heeft ook niet direct iets met IGMP snooping te maken.

Maar in het algemeen, als je de achterliggende techniek eigenlijk niet snapt en het nu alleen werkend hebt door blind commando's en instellingen uit een howto's over te nemen dan denk ik oprecht dat je veel beter de Fritzbox kunt aansluiten en dan eventueel je eigen router in DMZ erachter. Die Fritzbox doet het namelijk echt prima verder.

ik222 wijzigde deze reactie 08-02-2019 10:15 (28%)

• Pazo

Pazo

Miauw?

@nescafe @ik222 hmm, oke. Dan wordt het bellen met XS4ALL. Eens kijken of ze nog steeds zo'n goede klantenservice hebben. Dit gaat mijn pet te boven.

EDIT
ik222 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:11:
[...]
Maar in het algemeen, als je de achterliggende techniek eigenlijk niet snapt en het nu alleen werkend hebt door blind commando's en instellingen uit een howto's over te nemen dan denk ik oprecht dat je veel beter de Fritzbox kunt aansluiten en dan eventueel je eigen router in DMZ erachter. Die Fritzbox doet het namelijk echt prima verder.
Ik ben altijd bereid om te leren. Ik probeer altijd zelf alles uit te zoeken. Ja ik heb destijds inderdaad via een how-to mijn Asus er tussen gezet. Maar dat werkt al jaren perfect. En ik vind de interface van de Asus gewoon fijner dan die van de Fritzbox. Dus dat ik dan maar gewoon weer de Fritz er tussen moeten zetten 'omdat ik het niet snap' gaat mij te ver. Zo makkelijk ben ik niet te vangen. Die Fritz komt er niet meer tussen. Gewoon weer een uitdaging / puzzel die opgelost dient te worden :)

Pazo wijzigde deze reactie 08-02-2019 10:20 (76%)

To the windooooow!

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Pazo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:15:
@nescafe @ik222 hmm, oke. Dan wordt het bellen met XS4ALL. Eens kijken of ze nog steeds zo'n goede klantenservice hebben. Dit gaat mijn pet te boven.
Ze gaan je niet helpen met eigen routers. Dan moet je toch echt de fritzbox in gebruik hebben. Heb je netflix? Opnemen? terug spele? etc etc. alle apps zeg maar op de stb? Heb je dat niet, dan heb je brige. Heb je gewoon alle moderne functionaliteiten dan heb je routed iptv.

• Pazo

Pazo

Miauw?

Tylen schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:19:
[...]

Ze gaan je niet helpen met eigen routers. Dan moet je toch echt de fritzbox in gebruik hebben. Heb je netflix? Opnemen? terug spele? etc etc. alle apps zeg maar op de stb? Heb je dat niet, dan heb je brige. Heb je gewoon alle moderne functionaliteiten dan heb je routed iptv.
Dacht dat ze wel helpen met eigen routers, hebben ze een jaar of 2 geleden ook een keer gedaan.
Maar ik heb geen Netflix. Ja ik kan opnemen. Ja ik terugspoelen, ja ik kan live pauzeren, ja ik kan ´begin gemist´ starten. Apps gebruik ik niet, maar zitten wel op de TV.

To the windooooow!

• Tomba

Tomba

Tylen schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:19:
[...]

Opnames bekijken en terugkijken vanuit de gids werkt prima via Bridged IPTV. De echte indicatie is het al dan aanwezig zijn van Meer TV (dus bv Netflix)

En; het betreft hier (voorlopig :'( ) nog xs4all dus die assisteren juist wel met eigen routers en firewalls.
Pazo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:22:
[...]

Dacht dat ze wel helpen met eigen routers, hebben ze een jaar of 2 geleden ook een keer gedaan.
Maar ik heb geen Netflix. Ja ik kan opnemen. Ja ik terugspoelen, ja ik kan live pauzeren, ja ik kan ´begin gemist´ starten. Apps gebruik ik niet, maar zitten wel op de TV.
Dan heb je dus inderdaad Bridged IPTV.

Tomba wijzigde deze reactie 08-02-2019 10:32 (37%)

• Pazo

Pazo

Miauw?

Tomba schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Opnames bekijken en terugkijken vanuit de gids werkt prima via Bridged IPTV. De echte indicatie is het al dan aanwezig zijn van Meer TV (dus bv Netflix)

En; het betreft hier (voorlopig :'( ) nog xs4all dus die assisteren juist wel met eigen routers en firewalls.
Ik zal er vanavond / van het weekend eens induiken. Wat ik wel / niet heb, of ik nu al wel routed of toch nog bridged IPTV heb etc.
Ik heb de apps echt nog nooit gebruikt; heb er een HTPC met Kodi aanhangen waar ik al het andere op doe als ik geen TV kijk.

To the windooooow!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:55

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Tomba schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 06:47:
[...]

Bron? Hoe gaat XS4ALL (lees: KPN; want hun IPTV netwerk) dat regelen dan? Alle MAC-adressen van alle STB's blacklisten? Feit blijft dat je op je WAN nog steeds VLAN4 ontvangt en dat er over dit VLAN *een* device *een* IP adres moet ophalen middels DHCP.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat ze nog maar 1 IP adres uitdelen per abonnee/adres, waardoor je als je meerdere STB's in huis hebt wel over moet, anders niet.

Dit is dan ook de reden die ik vermoed waardoor Bridged IPTV wordt uitgefaseerd; gebrek aan IP adressen.

Bij Bridged IPTV heeft elke STB een uniek IP adres nodig uit de IPTV wolk (tot wel 4 unieke adressen per abonnee/adres afhankelijk van het aantal STB's in huis).

Bij Routed IPTV heb je nog maar 1 uniek IP adres nodig per abonnee/adres, nml. die t.b.v. de IGMP proxy.

www.google.nl

• ik222
Ik vermoed eerder dat ze ook cruciale zaken zoals het menu en de gidsinformatie via internet gaan inladen. Daarmee werkt je settopbox dus effectief niet meer als deze geen internet heeft, en laat precies dat nu juist het geval zijn met bridged ITV.

Ik weet dat bijvoorbeeld het M7 ITV platform wat diverse kleinere providers gebruiken zo al werkt.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:33:
[...]

Bron? Hoe gaat XS4ALL (lees: KPN; want hun IPTV netwerk) dat regelen dan? Alle MAC-adressen van alle STB's blacklisten? Feit blijft dat je op je WAN nog steeds VLAN4 ontvangt en dat er over dit VLAN *een* device *een* IP adres moet ophalen middels DHCP.
DHCP server uitzetten?
Wat ik mij wel kan voorstellen is dat ze nog maar 1 IP adres uitdelen per abonnee/adres, waardoor je als je meerdere STB's in huis hebt wel over moet, anders niet.

Dit is dan ook de reden die ik vermoed waardoor Bridged IPTV wordt uitgefaseerd; gebrek aan IP adressen.
Dit is misschien een erg goede reden. En als je er publieke IP adressen voor gaat gebruiken (zoals de andere grote ISP) is dat echt bizar in 2019. Ik denk trouwens dat 10.0.0.0/8 wel groot genoeg is maar het is vast een deel van de overweging. Op een gegeven moment zit jouw management netwerk vol.
Bij Routed IPTV heb je nog maar 1 uniek IP adres nodig per abonnee/adres, nml. die t.b.v. de IGMP proxy.
Ik verwacht dat er voor IGMP functioneel gezien geen uniek IP adres nodig is. Sterker nog: Ik verwacht dat de router aan de KPN kant de unicast IP adressen negeert.
ik222 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:40:
Ik vermoed eerder dat ze ook cruciale zaken zoals het menu en de gidsinformatie via internet gaan inladen. Daarmee werkt je settopbox dus effectief niet meer als deze geen internet heeft, en laat precies dat nu juist het geval zijn met bridged ITV.
Andere ISP's (Vodafone Thuis) hebben/hadden daarvoor een HTTP proxy in het IPTV vlan zitten. Dat was een ungecapte manier om internet te bereiken. Geen 50 mbit maar gigabit :+

ANdrode wijzigde deze reactie 08-02-2019 11:44 (17%)

• Tomba

Tomba

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:33:
[...]

Bij Bridged IPTV heeft elke STB een uniek IP adres nodig uit de IPTV wolk (tot wel 4 unieke adressen per abonnee/adres afhankelijk van het aantal STB's in huis).

Simpel; door de DHCP server alleen te laten reageren op devices met DHCP option 60 met waarde IPTV_RG (IPTV Router/Gateway). De STB zal deze optie niet meegeven of deze zal een andere waarde bevatten en dus geen IP krijgen.

Sowieso zitten de STB’s in een 10.x.x.x range dus denk niet dat t iets te maken heeft met op zijn van Ip adressen/‘maar 1 IP adres per abonnee’. Ik vermoed een gevalletje upselling (Netflix abo’s en dergelijke) waar KPN op inzet wat alleen werkt als mensen routed IPTV gebruiken. (Kan me tot op heden althans geen andere reden verzinnen want de volledige TV dienst zelf werkt perfect Bridged)

Tomba wijzigde deze reactie 08-02-2019 12:00 (17%)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:55

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Dat zie ik zeker niet gebeuren maar kán een oplossing zijn in de zin van het woord :P
[...]

Dit is misschien een erg goede reden. En als je er publieke IP adressen voor gaat gebruiken (zoals de andere grote ISP) is dat echt bizar in 2019. Ik denk trouwens dat 10.0.0.0/8 wel groot genoeg is maar het is vast een deel van de overweging. Op een gegeven moment zit jouw management netwerk vol.
Nu doe je de aanname dat heel 10.0.0.0/8 beschikbaar is voor het IPTV platform, in het verleden was dit zeker niet het geval en werden uit een grotere pool o.a. /20 en /19 subnetjes geplukt om die op een unieke MC locatie in te zetten t.b.v. IPTV.
Tomba schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:48:
[...]

Simpel; door de DHCP server alleen te laten reageren op devices met DHCP option 60 met waarde IPTV_RG (IPTV Router/Gateway). De STB zal deze optie niet meegeven of deze zal een andere waarde bevatten en dus geen IP krijgen.
Plausibel.. SW update uitrollen op de STB's die dit gedrag aanpast en je bent er..

www.google.nl

• Tomba

Tomba

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:06:
[...]

Plausibel.. SW update uitrollen op de STB's die dit gedrag aanpast en je bent er..
STB zal out of The box werken. Router/firewall en DHCP server moeten echter wel aangepast worden.

• janbrede
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:39
Even een hersenspinsel: wat als je voor IPTV en telefonie de FritzBox blijft gebruiken (of een experiabox :o) maar een eigen router voor internet? Dan heb je natuurlijk een VLAN-aware switch en/of router nodig die de juiste VLANs doorzet naar de FritzBox en je eigen router. Maar blijft IPTV dan nog werken afgezien van die apps, Netflix etc. (die ik toch niet gebruik)?
Nadeel is natuurlijk wel stroomverbruik (twee of drie devices ipv 1).

• Kiswum
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:52

Kiswum

Gadget reviewer

janbrede schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:09:
Even een hersenspinsel: wat als je voor IPTV en telefonie de FritzBox blijft gebruiken (of een experiabox :o) maar een eigen router voor internet? Dan heb je natuurlijk een VLAN-aware switch en/of router nodig die de juiste VLANs doorzet naar de FritzBox en je eigen router. Maar blijft IPTV dan nog werken afgezien van die apps, Netflix etc. (die ik toch niet gebruik)?
Nadeel is natuurlijk wel stroomverbruik (twee of drie devices ipv 1).
Geen enkel probleem als je een Experiabox gebruikt. Je hoeft geen VLAN's in te schakelen, maar je kunt je router gewoon als bridge inzetten voor al je apparatuur in het netwerk. Je moet er alleen rekening mee houden dat DHCP bij de Experiabox verplicht is en bij de Fritzobox van Xs4all optioneel. Daarbij kun je aangeven dat je andere router de DHCP server is.

Sluit je aan bij de grootste NL Xiaomi Facebook groep.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Gondelier
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 01-04 19:11
Zijn hier ook mensen die problemen hebben bij het SERIE opnemen van programma's IPTV.
Het (S) opnemen staat er wel, maar hij neemt maar 1x op.
Het (S) opnemen staat er wel, maar hij neemt helemaal niet op.
Serie verwijderen en later opnieuw in de serie en neemt weer niet op en soms 1x.
STB box harde reset, niets helpt.

Jammer, wie weet de oplossing.

• janbrede
Kiswum schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:12:
[...]
Geen enkel probleem als je een Experiabox gebruikt. Je hoeft geen VLAN's in te schakelen, maar je kunt je router gewoon als bridge inzetten voor al je apparatuur in het netwerk. Je moet er alleen rekening mee houden dat DHCP bij de Experiabox verplicht is en bij de Fritzobox van Xs4all optioneel. Daarbij kun je aangeven dat je andere router de DHCP server is.
Ik heb het even getest, maar de IPTV-box heeft toch echt wel een internetverbinding nodig om behoorlijk te functioneren. Zonder dat kan je wel tv kijken maar mis je een hoop functionaliteit zoals terugkijken, en na een reboot blijft de box hangen bij het opstarten :(.
Dan zou de IPTV-box dus op hetzelfde LAN-segment moeten zitten met een alternatieve DHCP-configuratie, of de eigen router het hele IPTV-gebeuren moeten afhandelen inclusief IGMP proxy.
Ik hou het voorlopig maar even bij de FritzBox voor zolang het duurt...

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb het bericht nogmaals gelezen en beide routers moeten voorzien zijn van internet. De DHCP scope moet hetzelfde blijven, maar je hoeft niet te stoeien met vlan's ofzo.

• janbrede
Kiswum schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 00:13:
Ik heb het bericht nogmaals gelezen en beide routers moeten voorzien zijn van internet. De DHCP scope moet hetzelfde blijven, maar je hoeft niet te stoeien met vlan's ofzo.
Dat wordt dus wel een probleem bij een experiabox als je die niet als internetrouter wilt gebruiken maar alleen voor IPTV. Bij de FritzBox zou het nog wel kunnen omdat je daar statische routes kunt zetten zodat hij de andere router gebruikt als gateway. Maar IMHO kun je dan net zo goed ook alles laten doen door de FritzBox tenzij je heel specifieke wensen hebt of gewoon de IPTV-boxen niet in je interne LAN wilt hebben.

• ik222
In theorie kan het om een managed switch te plaatsen direct achter de NTU, daarmee VLAN 6 naar je eigen router te sturen en VLAN 4 direct tagged naar de Fritzbox. Vervolgens op de poort naar de Fritzbox je interne LAN VLAN (of een ander VLAN met internet toegang) ook mappen naar tagged VLAN 6. Dan de instellingen van je Fritzbox wijzigen zodat deze DHCP of static IP voor WAN internet doet ipv PPPoE en dan kan je de ITV kastjes achter de Fritzbox in routed mode hangen terwijl je voor internet je eigen router gebruikt waarop dan ook geen IGMPProxy hoeft te draaien.

Maar goed dan moet je managed switch wel VLAN mapping ondersteunen (wellicht kan het overigens ook zonder want volgens mij kan je op de Fritzbox het WAN VLAN ook aanpassen). Maar hoe dan ook deze opstelling is veel complexer dan een eigen router die ook een adres in VLAN4 krijgt en IGMPProxy doet...

ik222 wijzigde deze reactie 09-02-2019 08:15 (7%)

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

ik222 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:10:
In theorie kan het om een managed switch te plaatsen direct achter de NTU, daarmee VLAN 6 naar je eigen router te sturen en VLAN 4 direct tagged naar de Fritzbox. Vervolgens op de poort naar de Fritzbox je interne LAN VLAN (of een ander VLAN met internet toegang) ook mappen naar tagged VLAN 6. Dan de instellingen van je Fritzbox wijzigen zodat deze DHCP of static IP voor WAN internet doet ipv PPPoE en dan kan je de ITV kastjes achter de Fritzbox in routed mode hangen terwijl je voor internet je eigen router gebruikt waarop dan ook geen IGMPProxy hoeft te draaien.

Maar goed dan moet je managed switch wel VLAN mapping ondersteunen en deze opstelling is veel complexer dan een eigen router die ook een adres in VLAN4 krijgt en IGMPProxy doet...
Maar dan trek je de vlans uit elkaar en hang je twee routers aan het wan. Zou xs4all twee ip’s uitdelen?

• ik222
Tylen schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:15:
[...]

Maar dan trek je de vlans uit elkaar en hang je twee routers aan het wan. Zou xs4all twee ip’s uitdelen?
Nee dat doen ze niet.

Maar dat is ook niet nodig met mijn hierboven geschetste oplossing. De Fritzbox krijgt dan internettoegang middels een intern IP achter je eigen router.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ah check zo. Ja dat zou kunnen werken idd.

• ANdrode
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:06:
Nu doe je de aanname dat heel 10.0.0.0/8 beschikbaar is voor het IPTV platform, in het verleden was dit zeker niet het geval en werden uit een grotere pool o.a. /20 en /19 subnetjes geplukt om die op een unieke MC locatie in te zetten t.b.v. IPTV.
KPN Q3 2018: 2,146k IPTV customers.

Ik denk dat de ruimte er is maar dat het een push is die nodig is voor andere diensten nu (OTT video diensten) en later (simulcast naar een mobiele app etc). Het past ook bij een situatie waar er vrije hardware keuze ontstaat [weet niet of dit voor video nog het plan was]. Die wil je mogelijk niet in jouw IPTV vlan als ISP.
Dit geeft een lastige overgangsperiode.

Ik zou voor een simpelere oplossing gaan. Je gaat er in de STB gewoon vanuit dat er een gateway die data naar het internet routeert aanwezig is. De UX/het OS mag breken als deze niet aanwezig is. Maakt het ook effectief "onmogelijk" en kan nu waarschijnlijk, nu alle devices hun updates hebben gehad.

• eX0duS
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:22
Ik heb laatst een Motorola 1853 IPTV ontvanger er bij gekocht (liep er toevallig tegen aan), maar moet mijn abonnement nummer invoeren. Dat is op zich niet zo'n probleem. Ik vraag me echter af of ik zo'n IPTV ontvanger zomaar kan activeren, of dat ik eigenlijk hier extra voor moet betalen per maand? Momenteel heb ik 2 IPTV ontvangers in gebruik die ik er origineel bijgekregen heb (weliswaar een ander type).

Heb helaas niet echt duidelijk kunnen vinden of het kan. Zover ik gevonden heb kan je wel meerdere IPTV ontvangers gebruiken, normaal gesproken kan je er wel een extra bijbestellen maar dit kost je dan 5 euro per maand, dan krijg je er weliswaar eentje bij. In dit geval heb ik hem los gekocht.

Het is er trouwens een met een KPN merk er op.

eX0duS wijzigde deze reactie 10-02-2019 15:35 (29%)

• rhos
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:01
eX0duS schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:32:
Ik heb laatst een Motorola 1853 IPTV ontvanger er bij gekocht (liep er toevallig tegen aan), maar moet mijn abonnement nummer invoeren. Dat is op zich niet zo'n probleem. Ik vraag me echter af of ik zo'n IPTV ontvanger zomaar kan activeren, of dat ik eigenlijk hier extra voor moet betalen per maand? Momenteel heb ik 2 IPTV ontvangers in gebruik die ik er origineel bijgekregen heb (weliswaar een ander type).

Heb helaas niet echt duidelijk kunnen vinden of het kan. Zover ik gevonden heb kan je wel meerdere IPTV ontvangers gebruiken, normaal gesproken kan je er wel een extra bijbestellen maar dit kost je dan 5 euro per maand, dan krijg je er weliswaar eentje bij. In dit geval heb ik hem los gekocht.

Het is er trouwens een met een KPN merk er op.
Nee kan niet. Kan wel. Maar dan valt een andere weg. De hoeveelheid staat op je naam geregistreerd. Meer is betalen.

Kijk ook bij mijnxs4all daar staan zelfs de serienummer van de devices.

Waarom koop je zo een ding? Zijn eigendom provider en niet los te koop.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• mad-dog
Betalen is alleen sprake van bij een huurovereenkomst. Een zelf gekochte activeren is geen probleem, zolang je maar glasvezel hebt. Bij DSL loop je tegen de beperking aan van het RC profiel aan en val je terug naar SD kwaliteit op alle STBs

• rhos
mad-dog schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:37:
Betalen is alleen sprake van bij een huurovereenkomst. Een zelf gekochte activeren is geen probleem, zolang je maar glasvezel hebt. Bij DSL loop je tegen de beperking aan van het RC profiel aan en val je terug naar SD kwaliteit op alle STBs
denk het niet, de aantallen staan geregistreerd op je naam en de id's van de stb ook. alles war vreemd is wordt geblocked uiteindelijk. kan een nacht overheen gaan.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• mad-dog
rhos schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:53:
[...]

denk het niet, de aantallen staan geregistreerd op je naam en de id's van de stb ook. alles war vreemd is wordt geblocked uiteindelijk. kan een nacht overheen gaan.
Misschien werk ik zelf bij XS4ALL?

• rhos
mad-dog schreef op zondag 10 februari 2019 @ 17:02:
[...]

Misschien werk ik zelf bij XS4ALL?
Misschien ik ook. En los van dat het is vrij logisch. Vroegah kon dat inderdaad, bij kpn sowieso. Zomaar een stb erbij hangen.

En om iedereen uit de droom te halen. Bij kpn is dit al standaard zo, dat alles wat er meer dan de afgenomen stb's waargenomen wordt door het systeem er gekilled wordt tot je abbo standaard.

rhos wijzigde deze reactie 10-02-2019 18:43 (7%)

• mad-dog
rhos schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:41:
[...]

Misschien ik ook. En los van dat het is vrij logisch. Vroegah kon dat inderdaad, bij kpn sowieso. Zomaar een stb erbij hangen.

En om iedereen uit de droom te halen. Bij kpn is dit al standaard zo, dat alles wat er meer dan de afgenomen stb's waargenomen wordt door het systeem er gekilled wordt tot je abbo standaard.
Kan nog steeds. Ik gebruik al meer dan een half jaar een 2e STB, waar er maar 1 STB wordt afgenomen(uiteraard op zelfde abonnementsnummer)

• rhos
mad-dog schreef op zondag 10 februari 2019 @ 19:46:
[...]

Kan nog steeds. Ik gebruik al meer dan een half jaar een 2e STB, waar er maar 1 STB wordt afgenomen(uiteraard op zelfde abonnementsnummer)
dus fraudeer je op de provider waar jezelf werkt?

• Dennis-L
mad-dog schreef op zondag 10 februari 2019 @ 19:46:
[...]

bij XS4All krijg je standaard 2 ontvangers... :/

Televisie

Ruim 60 TV-zenders. Plus 33 in HD
Opnemen en terugkijken tot 7 dagen
Netflix in uw TV-menu
2 TV-ontvangers gratis

• mad-dog
Dennis-L schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:13:
[...]

bij XS4All krijg je standaard 2 ontvangers... :/

Televisie

Ruim 60 TV-zenders. Plus 33 in HD
Opnemen en terugkijken tot 7 dagen
Netflix in uw TV-menu
2 TV-ontvangers gratis
En 2,50 korting als je er maar 1 afneemt...

• .oisyn
  • Laatst online: 22:13

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Heb net alle posts met "VPN" in deze draad door zitten lezen. De consensus lijkt ergens wel dat de VPN van de Fritz!Box gewoon traag is, al worden er geen concrete getallen genoemd. Ik ben er dus nog even niet zeker van of mijn probleem gewoonweg standaard is, of dat er bij mij iets fout is geconfigureerd oid.

Ik heb een 500/500 glasverbinding met een Fritz!Box 5490. Ik probeerde net op mijn werk een file te downloaden vanaf mijn NAS thuis. Als ik SFTP even opengooi en direct verbind haal ik gewoon ~30MB/s. Verbind ik echter via VPN (met de ShrewSoft client op Windows 10), dan haal ik nog maar 300kB/S, oftewel zo'n factor 100 trager. Is dat normaal? Ik gebruikte bij mijn vorige provider een Draytek 2925, en daarmee was VPN echt totaal geen issue.

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

.oisyn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:48:
Heb net alle posts met "VPN" in deze draad door zitten lezen. De consensus lijkt ergens wel dat de VPN van de Fritz!Box gewoon traag is, al worden er geen concrete getallen genoemd. Ik ben er dus nog even niet zeker van of mijn probleem gewoonweg standaard is, of dat er bij mij iets fout is geconfigureerd oid.

Ik heb een 500/500 glasverbinding met een Fritz!Box 5490. Ik probeerde net op mijn werk een file te downloaden vanaf mijn NAS thuis. Als ik SFTP even opengooi en direct verbind haal ik gewoon ~30MB/s. Verbind ik echter via VPN (met de ShrewSoft client op Windows 10), dan haal ik nog maar 300kB/S, oftewel zo'n factor 100 trager. Is dat normaal? Ik gebruikte bij mijn vorige provider een Draytek 2925, en daarmee was VPN echt totaal geen issue.
Rebootje gedaan van de fritzbox nadat je vpn had ingesteld?

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Tylen schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:50:
[...]

Rebootje gedaan van de fritzbox nadat je vpn had ingesteld?
VPN had ik een lange tijd terug al geconfigureerd, ik heb de snelheid alleen nooit gemeten. De router is sindsdien al wel een aantal keer gereboot geweest ja :)

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

.oisyn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:51:
[...]

VPN had ik een lange tijd terug al geconfigureerd, ik heb de snelheid alleen nooit gemeten. De router is sindsdien al wel een aantal keer gereboot geweest ja :)
Net ook even getest. Idd rond de 8 a 10 Mbps via VPN.

• ik222
Dat is ook heel normaal, meer dan 10Mbit haal je niet omdat de CPU in de Fritzbox daar simpelweg te zwak voor is en geen hardware ondersteuning heeft.

Enige oplossing voor snellere VPN is een eigen router.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

ik222 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:30:
Dat is ook heel normaal, meer dan 10Mbit haal je niet omdat de CPU in de Fritzbox daar simpelweg te zwak voor is en geen hardware ondersteuning heeft.
Toch vind ik dat knap waardeloos voor een "gigabit router". Een alternatief is natuurlijk een VPN server op een ander device binnen je netwerk. Maar ik probeerde de L2TP poorten (UDP 500 en 4500) te forwarden naar mijn Synology maar dan gaat de Fritz!Box daar doodleuk eigen externe poorten voor verzinnen. Waarschijnlijk omdat hij ze zelf al in gebruik heeft.

Toen dacht ik even slim te zijn door mijn VPN uit te zetten... terwijl ik via VPN was verbonden. Vanavond maar weer verder pielen :P.

Het jammere van die Draytek die ik nog heb liggen is dat hij geen glas aansluiting heeft en maar max ~300mbit routeert.

.oisyn wijzigde deze reactie 11-02-2019 14:09 (37%)

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

.oisyn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:06:
[...]

Toch vind ik dat knap waardeloos voor een "gigabit router". Een alternatief is natuurlijk een VPN server op een ander device binnen je netwerk. Maar ik probeerde de L2TP poorten (UDP 500 en 4500) te forwarden naar mijn Synology maar dan gaat de Fritz!Box daar doodleuk eigen externe poorten voor verzinnen. Waarschijnlijk omdat hij ze zelf al in gebruik heeft.

Toen dacht ik even slim te zijn door mijn VPN uit te zetten... terwijl ik via VPN was verbonden. Vanavond maar weer verder pielen :P.

Het jammere van die Draytek die ik nog heb liggen is dat hij geen glas aansluiting heeft en maar max ~300mbit routeert.
Uche uche.

V&A aangeboden: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

@Tylen Thanks, maar daar heb ik niets aan, ik heb geen NT met ethernetuitgang :)

• Dennis-L
.oisyn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:09:
@Tylen Thanks, maar daar heb ik niets aan, ik heb geen NT met ethernetuitgang :)
https://store.ui.com/coll...products/edgerouter-x-sfp ?

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Hmm, ben niet zo bekend met SFP. Wat voor SFP module moet ik daarbij hebben?

• Edgarz
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 04:36

Edgarz

Tweako-active since1986

Vraagje: Ik ben nieuw bij XS4ALL/glasvezel, zit er een voordeel in om je Fritzbox via de glasvezel te verbinden vanaf de NT ten opzichte van de ethernet aansluiting? Heb het 500/500 pakket.

• HoppyF
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Edgarz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:55:
Vraagje: Ik ben nieuw bij XS4ALL/glasvezel, zit er een voordeel in om je Fritzbox via de glasvezel te verbinden vanaf de NT ten opzichte van de ethernet aansluiting? Heb het 500/500 pakket.
Zeker.
Je hebt de NT/media converter immers helemaal niet nodig als je een Fritzbox 5490 hebt.
Deze heeft een glas aansluiting. Scheelt dus een actieve component die eventueel kan uitvallen en wat stroom vreet.
Mocht het voor wat voor reden dan ook, toch nodig zijn dat je de NT wilt gaan gebruiken kan dat alsnog omdat een 5490 ook een ethernet WAN poort heeft.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

HoppyF schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:13:
[...]

Zeker.
Je hebt de NT/media converter immers helemaal niet nodig als je een Fritzbox 5490 hebt.
Deze heeft een glas aansluiting. Scheelt dus een actieve component die eventueel kan uitvallen en wat stroom vreet.
Mocht het voor wat voor reden dan ook, toch nodig zijn dat je de NT wilt gaan gebruiken kan dat alsnog omdat een 5490 ook een ethernet WAN poort heeft.
Thanks. Zal het door de monteur laten aanpassen. Zag het glas verbindingsstukje al in het pakket zitten, hou voorlopig de ethernet kabel wel even. Heb toch de wireless tv box aansluiting en de coax converter nog nodig (niet in de doos maar die zal de monteur wel hebben)

• BushWhacker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20-04 15:22
.oisyn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:50:
Hmm, ben niet zo bekend met SFP. Wat voor SFP module moet ik daarbij hebben?
Ik heb zelf een Edgerouter 4 met een SFP.
De SFP-GE-BX ( https://www.fs.com/products/37922.html ) kostte EUR 7.50 (helaas wel 20 euro verzendkosten 8)7 , dus direct maar 1 reserve bijbesteld ).
Je heb een 1000BASE-BX BiDi SFP, TX 1310nm / RX 1490nm SC 10km versie met DOM nodig.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Thanks :). Ik had dat ook geconcludeerd maar wel fijn om de bevestiging te hebben dat die ook werkt.

Heb vanavond wat getest. Door de vpn op de Fritzbox uit te zetten mocht ik poort 500 en 4500 forwarden naar mijn Synology D412+. Die doet l2tp/ipsec. Ik haalde alsnog slechts 30 mbit (gemeten via 4g op mijn mobiel), maar al een stuk meer dan die 5 mbit van de Fritzbox. Ter vergelijking, met gewoon 4g haal ik 60 mbit down.

Ik ga zo nog even de draytek proberen door 'm gewoon achter de Fritzbox te hangen, kijken wat ik daarmee haal. Ondertussen lees ik nou ook niet bepaald goede verhalen over de vpn snelheid van de eerder aangeraadde Edgerouter X... Sorry dat moet ik terugnemen, wat ik las ging over OpenVPN, wat in software wordt gedaan. IPSec kan in hardware en haalt 200~250 mbit. Mijn Draytek Vigor 2960 haalt 400 mbit "site-to-site" als ik die pagina mag geloven. Oeps shit ik heb de 2925, die is niet zo snel :P. 60 mbit volgens deze pagina.

.oisyn wijzigde deze reactie 11-02-2019 23:03 (32%)

• JoepW
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:11

JoepW

GoT iRacing coördinator

Opening van de nieuwsbrief van februari van XS4ALL:
Nieuwsbrief
februari 2019
Beste XS4ALL-klant,

De afgelopen weken heeft u in de media kunnen lezen over XS4ALL en het voornemen om ons te integreren in KPN. Wij hebben de reacties hierop gehoord en gelezen en zijn blij met de waardering die we krijgen.

Verschillende klanten hebben hun zorgen geuit over de plannen. Deze nemen wij ter harte, maar wij kunnen u geruststellen: XS4ALL staat al jarenlang voor de beste kwaliteit en wij zorgen ervoor dat de belangen van onze klanten, net als altijd, vooropstaan. Wij blijven ons gewoon voor de volle 100% inzetten. U krijgt de beste dienstverlening, service en kwaliteit van het netwerk zoals u gewend bent.

Van deze en andere ontwikkelingen houden wij u op de hoogte. En dan nu de nieuwsbrief zoals altijd:
Jaja :X

iRacing info GoT iRacing iR Profiel Rig GoT YT Live

Edgarz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:42:
[...]

Thanks. Zal het door de monteur laten aanpassen. Zag het glas verbindingsstukje al in het pakket zitten, hou voorlopig de ethernet kabel wel even. Heb toch de wireless tv box aansluiting en de coax converter nog nodig (niet in de doos maar die zal de monteur wel hebben)
Coax converter? Waarom zou je die krijgen?

• mad-dog
Barre73 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:44:
[...]

Coax converter? Waarom zou je die krijgen?
Die krijg je niet, die moet je kopen voor 75 euro voor een set van 2.
Meeste monteurs hebben deze niet bij zich...

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

mad-dog schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:52:
[...]

Die krijg je niet, die moet je kopen voor 75 euro voor een set van 2.
Meeste monteurs hebben deze niet bij zich...
Uiteraard.... Net zoals de wireless verbinding. Daarom bellen we vantevoren ook met de installatie boys... 😊
Edgarz schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:11:
[...]

Uiteraard.... Net zoals de wireless verbinding. Daarom bellen we vantevoren ook met de installatie boys... 😊
Ah...je bedoelt een MoCa set...
Nu snap ik 'em :-)

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

De afgelopen weken ben ik even in de Mesh mogelijkheden gedoken, die onder andere voor XS4ALL klanten interessant zijn. Doordat ze al voorzien van een AVM router en een repeater er vaak gratis bij kunnen krijgen voor een dekkende wifi, leek het mij wel interessant om daarover een artikel te schrijven.
De blog is hier te vinden: Kiswum.com: Mesh netwerk voor XS4ALL klanten

Hierin ga ik niet te diep in op de stof, maar wil ik met een handleiding laten zien hoe je het in kan stellen en of het (gevoelsmatig) een interessante vervanger is voor een AVM glasvezel router + een gaming router in een Switch/AP opstelling.
Mijn conclusie is dat het gebruik van bijvoorbeeld de AVM 7590 router, in plaats van de TP-Link Archer C3200, een zeer goed alternatief is. Ik merk daarbij geen verlies in snelheid of functionaliteit.

Hier is een gedeelte van ons netwerk te bekijken. Druk op het plaatje voor een grotere afbeelding:

Kiswum wijzigde deze reactie 17-02-2019 09:47 (13%)

• ik222
De WiFi oplossing van AVM is echt super.

Ik heb zelf een eigen pfSense firewall maar gebruik voor mijn WiFi netwerk de Fritzbox 5490 als master met daarbij nog 2 x de FritzWLAN 1750e als extra AP's. Uiteraard wel alles bekabeld verbonden met de centrale switch. Ben daar super tevreden over, echt 0 problemen met WiFi in huis en alles netjes centraal beheerd via de interface van de 5490.

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-04 23:25
ik222 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:53:
De WiFi oplossing van AVM is echt super.

Ik heb zelf een eigen pfSense firewall maar gebruik voor mijn WiFi netwerk de Fritzbox 5490 als master met daarbij nog 2 x de FritzWLAN 1750e als extra AP's. Uiteraard wel alles bekabeld verbonden met de centrale switch. Ben daar super tevreden over, echt 0 problemen met WiFi in huis en alles netjes centraal beheerd via de interface van de 5490.
Kijk, ik wilde net deze vraag stellen, maar het kan dus gewoon.

Ik heb XS4ALL binnen gekregen en vroeg mij af of de AVM 1750 oplossing een beetje okee is, aangezien hij wordt verkocht als "repeater". Maar je kunt er dus ook gewoon een AP van maken...

Top!

Spanend, volgende week komt de monteur langs en ben ik over naar XS4ALL!

Youtube: DashcamNL

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

BushWhacker schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:20:
[...]

Ik heb zelf een Edgerouter 4 met een SFP.
De SFP-GE-BX ( https://www.fs.com/products/37922.html ) kostte EUR 7.50 (helaas wel 20 euro verzendkosten 8)7 , dus direct maar 1 reserve bijbesteld ).
Je heb een 1000BASE-BX BiDi SFP, TX 1310nm / RX 1490nm SC 10km versie met DOM nodig.
Het was maar €6,70 verzendkosten bij mij. Maar er komt wel nog BTW bij ;)

Ik heb dus inmiddels een EdgeRouter X SFP. Zonder hardware offloading kom ik op 30mbit. Zet ik hardware offloading aan, zie ik dit:
WARNING : IPsec offload on ER-X platform is causing problems to L2TP remote-access VPN.
          and IPV6 site-to-site IPSec VPN
          You should *not* enable IPsec offload if you are using any of above.

Other VPN modes are not affected by this issue:
             * IPv4 site-to-site IPsec VPN is working correctly with IPsec offload.
             * PPTP VPN is working correctly with IPsec offload.

Only ER-X/ER-X-SFP/EP-R6 models are affected by this issue.

This issue is to be fixed in future release.

Lekker dan :( -O-. Issue bestaat ook al sinds 2016. Heb niet echt de illusie dat dit snel gefixt gaat worden. Nou, lekkere miskoop dan, juist speciaal voor VPN aangeschaft. Ik denk dat ik van de 14-dagen bedenktijd gebruik ga maken...

En bedankt voor de suggestie, @Dennis-L ;)

.oisyn wijzigde deze reactie 22-02-2019 15:49 (9%)

• Lord_Dain
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:08
Iemand anders problemen met https://televisie.xs4all.nl?
Krijg op dit moment '504 Gateway Time-out'.

• Orinoco
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:37

Orinoco

Unter den Linden

Lord_Dain schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:07:
Hier hetzelfde!

• Lord_Dain
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:08
Het lijkt weer te werken inmiddels!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:51:
[...]

Het was maar €6,70 verzendkosten bij mij. Maar er komt wel nog BTW bij ;)

Ik heb dus inmiddels een EdgeRouter X SFP. Zonder hardware offloading kom ik op 30mbit. Zet ik hardware offloading aan, zie ik dit:
WARNING : IPsec offload on ER-X platform is causing problems to L2TP remote-access VPN.
          and IPV6 site-to-site IPSec VPN
          You should *not* enable IPsec offload if you are using any of above.

Other VPN modes are not affected by this issue:
             * IPv4 site-to-site IPsec VPN is working correctly with IPsec offload.
             * PPTP VPN is working correctly with IPsec offload.

Only ER-X/ER-X-SFP/EP-R6 models are affected by this issue.

This issue is to be fixed in future release.

Lekker dan :( -O-. Issue bestaat ook al sinds 2016. Heb niet echt de illusie dat dit snel gefixt gaat worden. Nou, lekkere miskoop dan, juist speciaal voor VPN aangeschaft. Ik denk dat ik van de 14-dagen bedenktijd gebruik ga maken...

En bedankt voor de suggestie, @Dennis-L ;)
Ik heb inmiddels een EdgeRouter 4. Met hardware offloading voor alles aangezet haal ik 130 mbit down en 60 mbit up (gezien vanaf de client). Ruim voldoende voor mijn wensen (streaming in het buitenland via mijn VPN), maar toch nog een beetje karig daar dit apparaat wel 480 mbit aan ipsec zou moeten kunnen encrypten/decrypten. Maar goed, ik doe hier natuurlijk L2TP en geen pure ipsec site-to-site, wat extra overhead met zich meebrengt.

Heb nog niet kunnen testen of de gekozen algoritmes wel ondersteund worden door de hardware (die zijn gelimiteerd), wellicht dat er alsnog een software fallover gebruikt wordt.

.edit: hmm, ik denk dat de routing tussen kantoor en huis de limiterende factor is. Als ik met iperf de performance test van mijn werk naar huis, maar niet door de VPN, dan haal ik ook maar max 170/70 (zowel naar de router als naar mijn nas achter de router). Terwijl ik op mijn werk via speedtest.net wel aan de 400/400 kom ongeveer, en thuis trek ik zonder problemen de 500/500 verbinding vol.

Ik kan denk ik beter lokaal de rauwe performance van de VPN meten, al is het me nog niet gelukt om de VPN verbinding lokaal beschikbaar te maken.

.edit2: Ok, eindelijk lokaal weten te verbinden met de VPN 8)7 (hierdoor deed L2TP het gewoon even helemaal niet in Windows). Ik haal nu 180/180 en de ER4 gaat naar 50% CPU.

.oisyn wijzigde deze reactie 27-02-2019 00:24 (16%)

• Inflatable
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 05:29
Hier nu ook weer..

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die hele nieuwe TV app al sinds de lancering een groot drama vind.. Zo traag en vaak verbindingsproblemen.. Nee, die is echt niet van XS4ALL niveau.. Maar ach, zo kunnen we alvast aan de nieuwe KPN standaard wennen denk ik.. :X

• Tomba

Tomba

[...]

Heb het opgelost door in een VM met pfSense achter mijn eigen firewall met VLAN4 ook tagged op zijn netwerkkaart. Heb nu dus Routed IPTV (joy...) en het heeft me ‘alleen maar’ de investering van een snellere proc in mijn VMdoos gekost (nu 6core i.p.v. 4 zodat ik toch een Core kan reserveren voor deze machine)

• Witlof
  • Laatst online: 19-04 11:57

Witlof

Super Brabo

Lord_Dain schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:07:
Gisterenavond dacht ik ook eens gebruik te maken van deze dienst. Zit in het buitenland in een hotel maar had een VPN opgezet naar huis. Helaas werkte het maar af en toe. Kan niet echt zeggen dat dit nu zo geweldig is.

Division Brabant @ IRC
Division Brabant @ Facebook
Division Brabant @ Twitter

[...]

Ik kan het mis hebben, maar TV bij XS4ALL is toch al heel lang gewoon 1:1 het "KPN Interactieve TV" product? (behalve tot voor kort de online mogelijkheden). En het is volgens mij ook al langer bekend dat KPN uiteindelijk alleen nog maar routed IPTV zou supporten. Dat meen ik in ieder geval in 2018 al meerdere keren te hebben gelezen in KPN Fora / andere plekken waar KPN IPTV setups worden besproken.

eymey wijzigde deze reactie 28-02-2019 09:44 (11%)

• mad-dog
eymey schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:43:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar TV bij XS4ALL is toch al heel lang gewoon 1:1 het "KPN Interactieve TV" product? (behalve tot voor kort de online mogelijkheden). En het is volgens mij ook al langer bekend dat KPN uiteindelijk alleen nog maar routed IPTV zou supporten.
Dat dus, maar sommige mensen vinden het gewoon fijn om te zeuren :O

• ANdrode
  • Niet online
Tomba schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:57:
[...]
Heb het opgelost door in een VM met pfSense achter mijn eigen firewall met VLAN4 ook tagged op zijn netwerkkaart. Heb nu dus Routed IPTV (joy...) en het heeft me ‘alleen maar’ de investering van een snellere proc in mijn VMdoos gekost (nu 6core i.p.v. 4 zodat ik toch een Core kan reserveren voor deze machine)
Was deze CPU nodig?

Ik heb VM's die samen een Skylake (en eerder Nehalem) CPU deelden die prima IPTV konden ontvangen via UDP. Waarschijnlijk is een router VM een andere zaak?
Witlof schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:44:
[...]

Gisterenavond dacht ik ook eens gebruik te maken van deze dienst. Zit in het buitenland in een hotel maar had een VPN opgezet naar huis. Helaas werkte het maar af en toe. Kan niet echt zeggen dat dit nu zo geweldig is.
Ik weet niet welk buitenland maar binnen de EU zou je helemaal geen VPN nodig moeten hebben. Kan het ook aan de VPN zelf liggen? (of eventueel aan een gebrekkige Wifi verbinding in het hotel...)

Barre73 wijzigde deze reactie 28-02-2019 10:42 (6%)

• Tomba

Tomba

eymey schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:43:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar TV bij XS4ALL is toch al heel lang gewoon 1:1 het "KPN Interactieve TV" product? (behalve tot voor kort de online mogelijkheden). En het is volgens mij ook al langer bekend dat KPN uiteindelijk alleen nog maar routed IPTV zou supporten. Dat meen ik in ieder geval in 2018 al meerdere keren te hebben gelezen in KPN Fora / andere plekken waar KPN IPTV setups worden besproken.
Zo goed als 1 op 1 ja. Wellicht kun je je echter ook voorstellen dat ik als xs4all klant nooit op KPN support fora rond hang en dus onaangenaam verrast ben door deze actie. Bridged IPTV werkt(e ;) ) perfect, dus ik als klant zit niet te wachten op deze aanpassing aangezien het mij (buiten een paar uur werk en extra kosten) niets oplevert :)
mad-dog schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:45:
[...]

Dat dus, maar sommige mensen vinden het gewoon fijn om te zeuren :O
Case in point; jouw bijzonder veel bijdragende reactie ;)
ANdrode schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:37:
[...]

Was deze CPU nodig?

Ik heb VM's die samen een Skylake (en eerder Nehalem) CPU deelden die prima IPTV konden ontvangen via UDP. Waarschijnlijk is een router VM een andere zaak?
Niet dat pfSense nou zo zwaar is, maar er draaien al 3 andere VM's op waaronder mijn UTM.
Barre73 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:41:
[...]

Ik weet niet welk buitenland maar binnen de EU zou je helemaal geen VPN nodig moeten hebben. Kan het ook aan de VPN zelf liggen? (of eventueel aan een gebrekkige Wifi verbinding in het hotel...)
Tijdens mijn trip door het voormalig Yoegoslavie en Italie kreeg ik steeds dat zenders (zoals FoxSports) 'alleen thuis mochten worden bekeken'.

Tomba wijzigde deze reactie 28-02-2019 11:29 (13%)

• mad-dog
Tomba schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Zo goed als 1 op 1 ja. Wellicht kun je je echter ook voorstellen dat ik als xs4all klant nooit op KPN support fora rond hang en dus onaangenaam verrast ben door deze actie. Bridged IPTV werkt(e ;) ) perfect, dus ik als klant zit niet te wachten op deze aanpassing aangezien het mij (buiten een paar uur werk en extra kosten) niets oplevert :)

[...]

Case in point; jouw bijzonder veel bijdragende reactie ;)

[...]
Je bent een tweaker, dan was je bekend met het feit dat het een 1 op 1 kopie is van KPN iTV
Niet dat pfSense nou zo zwaar is, maar er draaien al 3 andere VM's op waaronder mijn UTM.

[...]

Tijdens mijn trip door het voormalig Yoegoslavie en Italie kreeg ik steeds dat zenders (zoals FoxSports) 'alleen thuis mochten worden bekeken'.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Dat is net zoiets als zeggen dat tweakers altijd in staat moeten zijn om fatsoenlijk posts te quoten ;). Misschien moeten jullie er maar over ophouden.

Tomba schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Ik zie het al. Sinds vorig jaar is geoblocking binnen de EU verboden maar KPN heeft daar alleen met de app gevolg aan gegeven, lees ik nu. De app zou op telefoon of tablet wel overal moeten werken in de EU. ITV online alleen thuis in je eigen netwerk.

• Tomba

Tomba

Barre73 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:28:
[...]

Ik zie het al. Sinds vorig jaar is geoblocking binnen de EU verboden maar KPN heeft daar alleen met de app gevolg aan gegeven, lees ik nu. De app zou op telefoon of tablet wel overal moeten werken in de EU. ITV online alleen thuis in je eigen netwerk.
Wauw je hebt gelijk!
Overal tv-kijken in heel de EU met de iTV-app op mobiel of tablet
Thuis op je tablet, laptop of pc kijken via iTV Online
Best apart zeg... Maak dan een Windows 10 app zou ik zeggen of stel je website gewoon open....

Ik heb de mazzel dat mijn ouders T-mobile Thuis hebben en daarmee dus de infra van het voormalige Knippr waardoor we onze favoriete voetbalploeg toch gewoon konden volgen in Italië via de laptop :) (KPN/xs4all zou van mij best eens bij T-mobile en Ziggo mogen kijken hoe je een fatsoenlijke streaming ervaring levert ;) )

Tomba wijzigde deze reactie 28-02-2019 20:31 (17%)

Pagina: 1 ... 72 73 74 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True