[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 68 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 12:00
Heb al geruime tijd Xs4all glasvezel (500mbit) en telefonie, via een Fritzbox 7490. Her en der in huis diverse types Airport Extremes, bedraad, als aanvullende access points met zelfde SSID. De wifi op de 7490 staat ook aan. 4 Verdiepingen (binnenkort 5), beton (nieuwbouw 2000), op elke verdieping enkele CAT5E aansluitingen.

Nu Apple de Airports niet meer doorontwikkelt lijkt het me goed om over te stappen. Op mijn werk hebben we goede ervaringen met Unifi access points, maar het mesh idee van AVM/Fritzbox spreekt me wel aan. Ik wil naast de router 4 access points in het mesh netwerk opnemen.

Paar vragen nu:

Ten eerste, klopt het dat als ik per verdieping een met ethernet bedrade Fritz in de mesh heb zitten, ik nog steeds alle voordelen van mesh heb (naast eenvoudig beheer met name dat hij naadloos en automatisch het beste access point pakt).

Ten tweede, welk apparaat werkt het beste bij een bedraad mesh netwerk? De 1750E repeater is er voor gemaakt natuurlijk, maar de 4040 kost ongeveer hetzelfde en heeft bovendien enkele ethernet poorten, zodat ik apparatuur die beter of alleen met vaste verbinding werkt makkelijker kan aansluiten. De Wifi van de 1750E lijkt wel beter/sneller te zijn (11ac).

Tot slot, biedt overstap naar een nieuwe router (7590?) nog voordelen? Ik wil DECT graag behouden in ieder geval, USB poort gebruik ik niet momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

jeroen11 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:07:
Heb al geruime tijd Xs4all glasvezel (500mbit) en telefonie, via een Fritzbox 7490. Her en der in huis diverse types Airport Extremes, bedraad, als aanvullende access points met zelfde SSID. De wifi op de 7490 staat ook aan. 4 Verdiepingen (binnenkort 5), beton (nieuwbouw 2000), op elke verdieping enkele CAT5E aansluitingen.

Nu Apple de Airports niet meer doorontwikkelt lijkt het me goed om over te stappen. Op mijn werk hebben we goede ervaringen met Unifi access points, maar het mesh idee van AVM/Fritzbox spreekt me wel aan. Ik wil naast de router 4 access points in het mesh netwerk opnemen.

Paar vragen nu:

Ten eerste, klopt het dat als ik per verdieping een met ethernet bedrade Fritz in de mesh heb zitten, ik nog steeds alle voordelen van mesh heb (naast eenvoudig beheer met name dat hij naadloos en automatisch het beste access point pakt).

Ten tweede, welk apparaat werkt het beste bij een bedraad mesh netwerk? De 1750E repeater is er voor gemaakt natuurlijk, maar de 4040 kost ongeveer hetzelfde en heeft bovendien enkele ethernet poorten, zodat ik apparatuur die beter of alleen met vaste verbinding werkt makkelijker kan aansluiten. De Wifi van de 1750E lijkt wel beter/sneller te zijn (11ac).

Tot slot, biedt overstap naar een nieuwe router (7590?) nog voordelen? Ik wil DECT graag behouden in ieder geval, USB poort gebruik ik niet momenteel.
Ik ben zelf bezig met Mesh te testen voor een situatie bij m'n ouders, die gaan waarschijnlijk binnen kort over op een 7581 en een 1750E in mesh.

1. Routers werken (zo ver ik weet) in slave mesh mode alleen via een UTP kabel, er zit blijkbaar geen functie in om als mesh slave te werken zonder een utp kabel. (ben daar nog met avm aan het babbelen hoe dat zit, XS4ALL support gaf aan dat ze niet verwachten dat het ooit gaat werken) De 1750E kan volgens de documentatie beide situaties aan.
Als een AVM apparaat een maal in het mesh netwerk zit (met dat kekke blauwe logotje) dan mag je inderdaad verwachten dat het werkt zoals je dat bij een mesh netwerk verwacht, ongeacht of dat via utp of wifi gaat.

2. Ik weet niet of je echt gebruik wil maken van de utp aansluiting op de 1750E, maar denk dat voor de beste situatie je ze nog altijd het bekabeld kunt aansluiten. Maar dat zul je moeten uitvogelen in de praktijk. AVM heeft daar ook een handige app voor. Een 4040 is misschien handig als je op een bepaalde verdieping echt een hub nodig hebt, maar heb daar misschien een ander idee voor…

3. Een AVM router met DECT in een mesh netwerk als slave neemt de DECT informatie over van de master. Als je problemen hebt met DECT bereik in je woning is dat misschien een idee om te overwegen. En XS4ALL support lief aan kijken en vragen om een nieuwe router? en dan de 7490 in mesh op de 1 of 2e verdieping ophangen?

[ Voor 4% gewijzigd door sHELL op 29-11-2018 04:53 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mesh zonder draad (dus alles via WiFi) wil je toch niet? Dit zorgt voor een ongelovelijke vertraging in je wifi. Waarom 500Mbps nemen en vervolgens je wifi in mesh zetten?

* Tylen snapt dat niet.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:37

page404

Website says no

Als het nieuwsbericht klopt dat KPN daadwerkelijk weer glas gaat uitrollen dan is er toch een klein kansje dat xs4all weer een optie bij mij wordt. Zeker omdat de infra van adsl hier antiek is. Zou ik heel blij van worden!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
page404 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:28:
Als het nieuwsbericht klopt dat KPN daadwerkelijk weer glas gaat uitrollen dan is er toch een klein kansje dat xs4all weer een optie bij mij wordt. Zeker omdat de infra van adsl hier antiek is. Zou ik heel blij van worden!
Dat nieuwsbericht klopt zeker wel. Of dat dan ook bij jou gebeurt is nu nog niet te zeggen natuurlijk.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Vermoed dat KPN eerst laag hangend fruit gaat fixen, zag wat comments dat ze de werkzaamheden in Lelystad aan het hervatten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
Sinds gisteren is mijn glasvezel verbinding weggevallen. Het middelste ledje op de Genesis (Gigabit) NT brand niet meer. Na contact met de helpdesk is een afspraak met Guidion ingepland om de NT te vervangen. Gaan deze dingen vaak stuk? Hopelijk is het met vervangen opgelost en hopelijk is er geen breuk ergens in een las onder de straat..of een probleem in de pop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:02
jacques1971 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:40:
Sinds gisteren is mijn glasvezel verbinding weggevallen. Het middelste ledje op de Genesis (Gigabit) NT brand niet meer. Na contact met de helpdesk is een afspraak met Guidion ingepland om de NT te vervangen. Gaan deze dingen vaak stuk? Hopelijk is het met vervangen opgelost en hopelijk is er geen breuk ergens in een las onder de straat..of een probleem in de pop.
Vraag liever om een nieuwe Fritz!box modem de 5490 waarbij je geen NT meer nodig hebt.
Je hebt dat een directe glasvezel aansluiting dus een component minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jacques1971 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:40:
Middelste lampje is de status van de glasvezelverbinding, als dat niet brand betekent het in principe dat er geen signaal is. Kan in theorie nog steeds een defecte NTU zijn maar een foutieve depatch of een glasvezelbreuk lijkt me waarschijnlijker.

Overigens kan ook dat wel snel opgelost zijn als men een ticket richting Reggefiber aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 12:08
ik222 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:27:
[...]

Middelste lampje is de status van de glasvezelverbinding, als dat niet brand betekent het in principe dat er geen signaal is. Kan in theorie nog steeds een defecte NTU zijn maar een foutieve depatch of een glasvezelbreuk lijkt me waarschijnlijker.

Overigens kan ook dat wel snel opgelost zijn als men een ticket richting Reggefiber aanmaakt.
@jacques1971 Helemaal mee eens wat ik222 schrijft. Middelste led geeft aan of er een fysieke verbinding is met de switch in de wijkkast. Dus er zijn niet heel veel mogelijkheden. Er is een fout gemaakt in de wijkkast (patch los), de port is dichtgezet of er is een kabelbreuk. Dus lijkt me dat de helpdesk de verkeerde partij aanstuurt in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@Lord_Dain en @ik222 ik twijfel eerlijk gezegd ook of de NTU stuk is....maar na vervanging is in ieder geval zeker dat het niet bij mij thuis stuk is. Hopelijk hoef ik voor een vervolg operatie van Reggefiber niet thuis aanwezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Lord_Dain schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:33:
[...]

@jacques1971 Helemaal mee eens wat ik222 schrijft. Middelste led geeft aan of er een fysieke verbinding is met de switch in de wijkkast. Dus er zijn niet heel veel mogelijkheden. Er is een fout gemaakt in de wijkkast (patch los), de port is dichtgezet of er is een kabelbreuk. Dus lijkt me dat de helpdesk de verkeerde partij aanstuurt in dit geval?
De helpdesk mag in deze gevallen niet meteen Reggefiber sturen. Eerst moet de monteur komen om dan eventueel te constateren dat Reggefiber moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 11:55
Barre73 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:14:
[...]

De helpdesk mag in deze gevallen niet meteen Reggefiber sturen. Eerst moet de monteur komen om dan eventueel te constateren dat Reggefiber moet komen.
Dat is niet correct, voor geen licht mag er gekozen om een WBA ticket in te schieten.
De kans op resultaat is in beide gevallen 50%. Guidion heeft geen toegang tot de POP, Reggefiber op z'n beurt vervangt geen NTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Ook niet bij een bestaande/werkende verbinding waar de link kapot gaat?
Ik snap wel waarom Reggefiber handiger is. Die bellen binnen 4 uur en Guidion duurt vast langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Guidion komt vanmiddag...maar als reggefiber daarna nog moet komen, zijn we vast weer een dag verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 12:08
@jacques1971 Gewoon herrie maken, werkt bijna altijd. Als het een foute inschatting is (of sukkelige procedure) ben ik van mening dat ze nog vandaag die Reggefiber monteur aansturen. Laat er maar een prio aan hangen. Zeg maar dat je kinderen anders vanavond geen sinterklaasfilm kunnen streamen :)
[...]

Wat kan ik hier nou op zeggen. Komt een beetje over als amateuristisch. Ik snap dat er standaard procedures gevolgd worden maar hoe komt de helpdesk medewerker bij de constatering dat de NTU defect is als de klant belt en zegt dat alleen het middelste lampje uit is? Dan is de eerste check toch de verbinding en dus Reggefiber?

Ik snap wel dat er een procedure / vangnet is voor het gros van de meldingen, maar ik neem aan dat er ook nog nagedacht wordt door de mensen en niet alleen flowcharts worden gevolgd :P

[ Voor 59% gewijzigd door Lord_Dain op 05-12-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Inderdaad,de NTU is niet defect.

Morgen ochtend voor de 2e keer vrij vragen voor Reggefiber.

Ik baal als een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jacques1971 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:39:
Inderdaad,de NTU is niet defect.

Morgen ochtend voor de 2e keer vrij vragen voor Reggefiber.

Ik baal als een stekker.
Ik krijg het idee dat de helpdesk van XS4all niet zo goed meer is als ooit. Jij geeft aan welk lampje uit is, dan zouden zij moeten kunnen beredeneren dat de verbinding naar de PoP eruit ligt en meteen Reggefiber aansturen. Dat kan volgens mad-dog dus wel lees ik.

@mad-dog ik meen dat men er mee bezig was om ook Guidion monteurs te trainen om in de PoP een geen-licht ticket te kunnen checken. Net als een paar jaar geleden met KPN monteurs is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Barre73 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:06:
[...]

Ik krijg het idee dat de helpdesk van XS4all niet zo goed meer is als ooit. Jij geeft aan welk lampje uit is, dan zouden zij moeten kunnen beredeneren dat de verbinding naar de PoP eruit ligt en meteen Reggefiber aansturen. Dat kan volgens mad-dog dus wel lees ik.

@mad-dog ik meen dat men er mee bezig was om ook Guidion monteurs te trainen om in de PoP een geen-licht ticket te kunnen checken. Net als een paar jaar geleden met KPN monteurs is gedaan.
Klopt, maar dat is hooguit bij installaties.
Er wordt een boel vrijheid gegeven in het aansturen van aansturing Guidion/WBA aan de medewerkers van XS4ALL, welke ook geen stappenplan of wat dan ook gebruiken

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke reden er is geweest Guidion aan te sturen..

[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 05-12-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Inmiddels heb ik mijn beklag gedaan bij XS4ALL en gevraagd om te onderzoeken wat hier niet goed gaat.
Het zou handig zijn als Guidion toegang heeft tot de POPS en dat we te maken hebben met 1 partij in plaats van 2. Het aparte is ook dat ik in eerste instantie bij XS4ALL heb aangeven dat ik mij niet kan voorstellen dat een NT kapot gaat. De reactie van de Guidion monteur was eigenlijk het zelfde.."deze is niet stuk"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nou ja op zich gaan die dingen wel eens stuk, alleen dan zijn dit meestal niet de symptomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
jacques1971 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:48:
Inmiddels heb ik mijn beklag gedaan bij XS4ALL en gevraagd om te onderzoeken wat hier niet goed gaat.
Het zou handig zijn als Guidion toegang heeft tot de POPS en dat we te maken hebben met 1 partij in plaats van 2. Het aparte is ook dat ik in eerste instantie bij XS4ALL heb aangeven dat ik mij niet kan voorstellen dat een NT kapot gaat. De reactie van de Guidion monteur was eigenlijk het zelfde.."deze is niet stuk"...
Blijft een vreemd verhaal.
De helpdesk kan toch wel nagaan of jij de enige bent met een storing in jouw wijk/straat.
Is dat zou dan is het niet een hele glasvezelkabel die per ongeluk geraakt is bij graafwerkzaamheden of een hele PoP die problemen geeft.
Als er één poort in de PoP niet werkt moet dat op afstand tot uit te lezen zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat ook kan gebeuren:
in de wijkPoP is per ongeluk de actieve poort van @jacques1971 omgepatched.
'Gewoon' omdat iemand verkeerde info heeft gekregen, of gewoon niet goed heeft gekeken en het verkeerde stekertje heeft omgestoken...

Het lijkt me imho sterk dat de helpdesk van Xs4all zelf kan zien of een specifieke glaspoort al dan niet actief is c.q. waarheen die naar toe gepatched is. Zelfs daarvoor zal men weer een andere partij moeten inschakelen.

Leuk he? Al die regeltjes en richtlijnen en procedures... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik begrijp dat het op zo'n moment lastig is dat er drie lagen en drie partijen zijn in dit FttH netwerk. Maar dat is het gevolg van een volledig open netwerk. En dat is weer wat we met z'n allen graag willen om zo min mogelijk monopolie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Vanavond heb ik even de Fritzbox 5490 en het 1750E accesspoint geüpgraded naar FritzOS 7 en WiFi als "mesh" geconfigureerd (wel met het AP bekabeld aangesloten). Ook gelijk 2,4Ghz en 5Ghz hetzelfde SSID gegeven en band steering aangezet. Moet zeggen dat dit nu een erg goed dekkenk en werkend WiFi netwerk geeft :)

Gebruik mijn eigen pfSense router maar de Fritz producten zijn zo prima bruikbaar als WiFi oplossing. Binnenkort zelf nog een extra 1750E bijkopen voor in de schuur / overkapping en dan heb ik mooi een centraal beheerd WiFI netwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
HoppyF schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:05:
[...]

Blijft een vreemd verhaal.
De helpdesk kan toch wel nagaan of jij de enige bent met een storing in jouw wijk/straat.
Is dat zou dan is het niet een hele glasvezelkabel die per ongeluk geraakt is bij graafwerkzaamheden of een hele PoP die problemen geeft.
Als er één poort in de PoP niet werkt moet dat op afstand tot uit te lezen zijn lijkt me.
De helpdesk kan op glasvezel niveau zien of er licht is(op NTU of op fiber van 5490).
Meer valt er niet uit te meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 10:11
Hoi allen,

Afgelopen week verhuisd naar een nieuwe woning, waar we glasvezel van xs4all hebben. Nu probeer ik het zo in te stellen dat IPTV en VOIP niet via de router gaan. VOIP gaan we uberhaupt niet gebruiken.

Voor zover ik kon vinden wordt het signaal dat binnenkomt verdeeld in 3 vlans, namelijk:
- vlan4: IPTV
- vlan6: internet
- vlan7: VOIP

Ik gebruik een eigen router, de Synology RT2600ac en daarnaast heb ik op de eerste verdieping nog een MR2200ac staan.

Op dit moment heb ik de volgende apparatuur staan:
- Synology RT2600ac
- Synology MR2200ac
- Netgear GS110TP (3x)

GS110TP-Meterkast:
- XS4ALL FTTH -> NT -> GS110TP-Meterkast port 1 (vlan 4+6+7)
- GS110TP-Meterkast port 2 -> RT2600ac port WAN (vlan 6)
- RT2600ac port LAN1 -> GS110TP-Meterkast port 3 (vlan 1 untagged)
- GS110TP-Meterkast port 4 -> GS110TP-TVkast port 1 (vlan 1 tagged+4 tagged)
- GS110TP-Meterkast port 5 -> GS110TP-Slaapkamer port 1 (vlan 1 tagged+4 tagged)

GS110TP-TVkast:
- GS110TP-TVkast port 2 -> XS4ALL tv receiver (vlan 4 untagged (+ 1 untagged?))

GS110TP-Slaapkamer:
- GS110TP-Slaapkamer port 2 -> XS4ALL tv receiver (vlan 4 untagged (+ 1 untagged?))
- GS110TP-Slaapkamer port 3 -> MR2200ac (vlan 1 untagged)

Op alle GS110TP switches staat IGMP Snooping op Enable, ik weet niet of Validate IGMP IP header aan moet staan? Op GS110TP-TVkast en GS110TP-Slaapkamer staat Multicast Router Configuration enabled op port 1 (die naar GS110TP-Meterkast gaan). Verder staat Multicast Router VLAN Configuration op port 1 op vlan 1+4. Op GS110TP-TVkast en GS110TP-Slaapkamer staat IGMP Snooping VLAN Configuration geconfigureerd op vlan 4, en IGMP Snooping Interface Configuration enabled op port 1.

Internet werkt zoals verwacht, en hier ben ik al heel blij mee. De TV receivers werken echter nog niet. Zoals ik het had begrepen moeten de TV receivers een local IP krijgen, dus moeten ze sowieso vlan 1 binnen krijgen om de DHCP configuratie van de router binnen te krijgen.

Het IP komt ook gewoon binnen op de TV receivers, hij blijft echter hangen bij "Software Laden" en geeft een 301 foutmelding hier.

Wat mis ik in dit verhaal? Ik weet dat er hier Tweakers zijn die vele malen beter zijn met networking, IGMP snooping, en alles wat hier bij komt kijken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Waarom zo moeilijk? Waarom wil je IPTV en VOIP niet over de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi
Tylen schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:03:
Waarom zo moeilijk? Waarom wil je IPTV en VOIP niet over de router?
Deels om onnodige belasting te vermijden, deels hobby. Het is niet nodig om die signalen via je router te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Yordi schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:17:
[...]

Deels om onnodige belasting te vermijden, deels hobby. Het is niet nodig om die signalen via je router te laten gaan.
Bridge vs routerd iptv. Weet je ook de verschillen en wat je niet krijgt als je die bridged setup kiest? ;)

Bridged is de ouwe methode en routed de nieuwe. Routed is dus dat het verkeer over je router loopt. En dat wil je ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Tylen op 06-12-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi
Tylen schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:18:
[...]

Bridge vs routerd iptv. Weet je ook de verschillen en wat je niet krijgt als je die bridged setup kiest? ;)

Bridged is de ouwe methode en routed de nieuwe. Routed is dus dat het verkeer over je router loopt. En dat wil je ;)
Dit zou betekenen dat alle vlans gewoon naar mijn Synology gaan, deze geeft TV terug over port 4, en internet over port 1, 2, en 3. Dan gooi ik port 3 en 4 bijvoorbeeld terug naar mijn switch, en gooi ik ze trunked naar de volgende switch?

Gebeurt hier dan nog iets extra's op de router waardoor het TV signaal wel goed wordt verwerkt door de TV receivers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Yordi schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:17:
[...]
Onnodige belasting van wat? :?
Je geeft zelf aan dat je een Synology RT2600ac router gebruikt; wat is dan het principiële verschil tussen de FRITZ!Box (die Xs4all levert) versus een eigen router gebruiken?

En gezien de hoeveelheid extra gear die je er tussen zet, zie ik wel degelijk een onnodige belasting... Energieverbruik! >:) Nog afgezien van de hoeveelheid poen die je daar in steekt.
Prima als je zelf e.e.a. wilt uitvogelen en opzetten, maar 2 van de 3 genoemde redenen zijn imho niet valide. ;)

Een FRITZ!Box 7490 of nog beter een 5490 (rechtstreeks op de FttH aansluiting) i.c.m. met b.v. een 1750E voor een goede mesh WiFi dekking is een prima oplossing voor een thuissituatie.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Inmiddels is de verbinding weer terug. De fout zat in de POP.
Waarom de meneer van Reggefiber foto`s moet maken van de werkende NTU is mij een raadsel.
Op naar het werk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@jacques1971 Weet je ook wat er fout zat in de PoP?
Echt iets defect of 'gewoon' verkeerd gepatched? ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@ehtweak Daar liet de monteur zich niet over uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
jacques1971 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:05:
Inmiddels is de verbinding weer terug. De fout zat in de POP.
Waarom de meneer van Reggefiber foto`s moet maken van de werkende NTU is mij een raadsel.
Op naar het werk..
Standaard procedure, allemaal indekken voor bewijslast dat het werkt bij oplevering / reparatie.

Jammer dat het via meerdere partijen moet. In de begindagen van glasvezel, circa 10 jaar terug deed regfiber alles zelf hier.

Staat wel tegenover dat Guidion meer service kan leveren met het opleveren van ipv, WiFi etc. Maar dit stukje mag echt wel beter. Een Guidion monteur kan dus nooit in 100% alle gevallen een werkende verbinding opleveren als ze niks mogen doen in de pop.

Hopelijk komt daar verbetering in.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
tweakduke schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:41:
[...]

Standaard procedure, allemaal indekken voor bewijslast dat het werkt bij oplevering / reparatie.

Jammer dat het via meerdere partijen moet. In de begindagen van glasvezel, circa 10 jaar terug deed regfiber alles zelf hier.

Staat wel tegenover dat Guidion meer service kan leveren met het opleveren van ipv, WiFi etc. Maar dit stukje mag echt wel beter. Een Guidion monteur kan dus nooit in 100% alle gevallen een werkende verbinding opleveren als ze niks mogen doen in de pop.

Hopelijk komt daar verbetering in.
Dat gaat in de tussenkomst ook wel veranderen, DHZ monteurs van guidion hebben immers ook al toegang tot centrales bij koperverbindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ehtweak schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:43:
[...]

Onnodige belasting van wat? :?
Je geeft zelf aan dat je een Synology RT2600ac router gebruikt; wat is dan het principiële verschil tussen de FRITZ!Box (die Xs4all levert) versus een eigen router gebruiken?

En gezien de hoeveelheid extra gear die je er tussen zet, zie ik wel degelijk een onnodige belasting... Energieverbruik! >:) Nog afgezien van de hoeveelheid poen die je daar in steekt.
Prima als je zelf e.e.a. wilt uitvogelen en opzetten, maar 2 van de 3 genoemde redenen zijn imho niet valide. ;)

Een FRITZ!Box 7490 of nog beter een 5490 (rechtstreeks op de FttH aansluiting) i.c.m. met b.v. een 1750E voor een goede mesh WiFi dekking is een prima oplossing voor een thuissituatie.
Precies wat je zegt.
Die ingewikkelde constructie met VLANs is helemaal niet nodig.
Het scheiden van IPTV en VoIP ook niet. De router wordt echt niet zwaar belast en het normale internet verkeer heeft nergens last van. Het is en blijft uiteindelijk allemaal IP verkeer wat er over de lijn gaat.
Bij mij werkt de 5490 combi met 1750E ook prima in mesh mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
Yordi schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:29:
[...]

Dit zou betekenen dat alle vlans gewoon naar mijn Synology gaan, deze geeft TV terug over port 4, en internet over port 1, 2, en 3. Dan gooi ik port 3 en 4 bijvoorbeeld terug naar mijn switch, en gooi ik ze trunked naar de volgende switch?

Gebeurt hier dan nog iets extra's op de router waardoor het TV signaal wel goed wordt verwerkt door de TV receivers?
Ja, er gebeurt zeker nog het e.e.a. extra.

Om Interactieve TV om tegenwoordig helemaal correct te laten werken met alle functionaliteiten, heb je op je router een aantal static routes nodig naar WAN VLAN 4 (je router krijgt daar ook een IP op). Ook draait er een IGMP Proxy op om de multicast streams van WAN VLAN 4 naar je LAN te proxy'en.

En wat betreft je uitspraak dat "VOIP ook niet via een router hoeft". Hoe zie je dat eigenlijk voor je? Het kan natuurlijk zijn dat je uberhaupt geen telefonie wil, maar anders zal er ergens toch een apparaat moeten zijn wat op z'n minst de SIP verbinding voor je opzet en dat vervolgens aanbiedt op een DECT netwerk of rj11 poort.

Dus: Nee, je hébt niet per se de door XS4ALL geleverde Fritz!box nodig als je zelf voldoende kennis van zaken hebt om alles met de hand in te richten op een eigen apparaat. Maar jouw uitspraak 'dat het niet via een router hoeft' is gewoon een aparte, denk dat meesten daar over vallen.

Als jij verder geen bewuste noodzaak hebt tot meerdere VLAN's op je eigen thuisnetwerk, blijft "hobby" dus eigenlijk nog als enige argument over om niet gewoon de Fritz!box te gaan gebruiken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi
eymey schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:45:
[...]

Ja, er gebeurt zeker nog het e.e.a. extra.

Om Interactieve TV om tegenwoordig helemaal correct te laten werken met alle functionaliteiten, heb je op je router een aantal static routes nodig naar WAN VLAN 4 (je router krijgt daar ook een IP op). Ook draait er een IGMP Proxy op om de multicast streams van WAN VLAN 4 naar je LAN te proxy'en.

En wat betreft je uitspraak dat "VOIP ook niet via een router hoeft". Hoe zie je dat eigenlijk voor je? Het kan natuurlijk zijn dat je uberhaupt geen telefonie wil, maar anders zal er ergens toch een apparaat moeten zijn wat op z'n minst de SIP verbinding voor je opzet en dat vervolgens aanbiedt op een DECT netwerk of rj11 poort.

Dus: Nee, je hébt niet per se de door XS4ALL geleverde Fritz!box nodig als je zelf voldoende kennis van zaken hebt om alles met de hand in te richten op een eigen apparaat. Maar jouw uitspraak 'dat het niet via een router hoeft' is gewoon een aparte, denk dat meesten daar over vallen.

Als jij verder geen bewuste noodzaak hebt tot meerdere VLAN's op je eigen thuisnetwerk, blijft "hobby" dus eigenlijk nog als enige argument over om niet gewoon de Fritz!box te gaan gebruiken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of VOIP via een router moet lopen, maar ik gebruik het niet, dus in mijn specifieke situatie hoeft het er niet overheen.

De reden dat ik niet de Fritz!box wil gebruiken is omdat al mijn instellingen al op mijn Synology router staan, evenals VPN instellingen en specifieke features die ik van de Synology router gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Zet die instellingen dan in de Fritzbox ;)

Ik zelf stap over van kpn naar xs4all over 10 dagen. En ik draai ook een eigen router ipv de kpn experiabox. Maar dit omdat de experiabox niet echt veel opties heeft. De fritzbox heeft dat wel. Dus ik laat lekker die ertussen zitten. Want heb toch nog vaak gezeik met igmp proxy etc als ik de router reboot ofzo. (Na firmware upgrades etc).

Dus als je mijn mening wilt hebben. Ja het is leuk voor de hobby. Maar bespaar je het geneuzel en gebruik lekker de fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 10:17
Yordi schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:59:
...
Voor zover ik kon vinden wordt het signaal dat binnenkomt verdeeld in 3 vlans, namelijk:
- vlan4: IPTV
- vlan6: internet
- vlan7: VOIP
..
Dit is het lijstje van KPN. XS4ALL heeft normadiche nummers. Dat betekend dat je het nummer op elke voip client in kan stellen. Is hartstikke leuk, kan je met je 030-nummer overal in de wereld bellen voor normaal tarief naar NL bellen (zolang je maar internet hebt). Maar XS4ALL laat het dus gewoon over vlan 4 lopen.

Als je de Fritz!Box gebruikt zorgt de igmp-snooping er voor dat het overbodige verkeer alleen naar de juiste port gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

ewoutw schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:41:
[...]

Dit is het lijstje van KPN. XS4ALL heeft normadiche nummers. Dat betekend dat je het nummer op elke voip client in kan stellen. Is hartstikke leuk, kan je met je 030-nummer overal in de wereld bellen voor normaal tarief naar NL bellen (zolang je maar internet hebt). Maar XS4ALL laat het dus gewoon over vlan 4 lopen.

Als je de Fritz!Box gebruikt zorgt de igmp-snooping er voor dat het overbodige verkeer alleen naar de juiste port gaan.
Je bedoelt via VLAN6.
KPN gebruikt VLAN 7, Xs4all gebruikt geen extra VLAN voor VoIP.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Iets vreemds.
Om 22:55 gaat mijn IPTV box compleet rebooten.
Zonder dat er iemand ergens op heeft gedrukt.
Paar minuten later weer gewoon beeld.
Internet is NIET uitgevallen de fiberlink ook niet.
KPN probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@HoppyF Nee hoor, da's normaal. O-)
Gebeurt bij ons ook eens in de zoveel tijd, zomaar random. Of midden op de dag, of net tijdens het gebruik (live TV en/of opname kijken).

It's not a bug, it's a feature! :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ehtweak schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:03:
@HoppyF Nee hoor, da's normaal. O-)
Gebeurt bij ons ook eens in de zoveel tijd, zomaar random. Of midden op de dag, of net tijdens het gebruik (live TV en/of opname kijken).

It's not a bug, it's a feature! :+
Is mij niet eerder opgevallen tijdens het TV kijken.
Updates worden volgens mij ‘s nachts verwerkt.
Hoe dan ook werkt alles verder prima en is de uitval maar kort geweest. Geen ramp dus.
Ook geen storing gevonden op de diverse sites.
Toeval dus of.... a feauture! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
mad-dog schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:19:
[...]

Dat gaat in de tussenkomst ook wel veranderen, DHZ monteurs van guidion hebben immers ook al toegang tot centrales bij koperverbindingen
Idd :) De pop mogen ze ook al in bij leveringen, storingen nog niet maar zijn ze mee bezig.

Niet elke monteur doet dit overigens, ze moeten zelf wel de certificaten + gereedschappen halen..

[ Voor 12% gewijzigd door Bakema op 07-12-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Nou, XS4ALL bedankt, 2 avonden per week is de Samsung Andriod v 4.4 tablet voor mij om daar iptv op te kijken. Ca 6 weken geleden nieuwe app moeten installeren en de app werkte niet meer. Na telefonisch contact met XS4ALL en 4 e-mails verder niets meer gehoord. :( :(
Dan maar beslag leggen op de iPad, werkt prima geen probleem, tot gisterenavond " de app wordt niet meer ondersteund", update Uw iPad naar OS 10. Wij hebben OS 9.xx op de iPad staan dus ook daarop geen IPTV meer want de iPad updaten naar OS 10 is niet meer mogelijk. 8)7 8)7
Kan ik nou bij XS4ALL een claim indienen voor een nieuwe tablet ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Gondelier schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:14:
Nou, XS4ALL bedankt, 2 avonden per week is de Samsung Andriod v 4.4 tablet voor mij om daar iptv op te kijken. Ca 6 weken geleden nieuwe app moeten installeren en de app werkte niet meer. Na telefonisch contact met XS4ALL en 4 e-mails verder niets meer gehoord. :( :(
Dan maar beslag leggen op de iPad, werkt prima geen probleem, tot gisterenavond " de app wordt niet meer ondersteund", update Uw iPad naar OS 10. Wij hebben OS 9.xx op de iPad staan dus ook daarop geen IPTV meer want de iPad updaten naar OS 10 is niet meer mogelijk. 8)7 8)7
Je zou eens moeten overwegen om nieuwe hardware aan te schaffen 8)7 |:( 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Gondelier Je bent niet serieus hoop ik? Die hardware / software is gewoon antiek, die is om meerdere redenen (security bijvoorbeeld) al een paar jaar aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ben je aan het trollen? Upgrade je devices eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duiveltje666
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
mad-dog schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:34:
[...]

Je zou eens moeten overwegen om nieuwe hardware aan te schaffen 8)7 |:( 8)7 |:(
Waarschijnlijk pakt deze dude ook de T-rex nog naar zijn werk :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Niet alleen XS4all maar ook KPN ondersteunt deze app niet meer.
Zelfde IPTV platform immers.
Soms moet je afscheid nemen van oude spullen. Ik vind het ook niet zo leuk maar heb mijn oude iPad ook aan de kant gezet. Niet vanwege de TV app maar ook andere zaken lopen niet meer lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dat is dus een iPad 2, 3 of Mini 1, uit 2011 of 2012 (CPU uit 2011) en een Galaxy Tab 3 uit 2013 (CPU uit 2012). Ik zou erg blij zijn dat het 6 jaar aan je wensen voldaan heeft, maar je kunt van KPN niet verwachten dat ze zulke apparaten nog ondersteunen, met name Android KitKat is al eeuwen oud in computer jaren.

Android 5.0: 4 november 2014
iOS 10: 13 september 2016

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 08-12-2018 13:35 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 12:30
Korte vraag voor de kenners hier. Mijn ouders gaan verhuizen en heb een verhuizing van het XS4All tv en internet aangevraagd. Ze gaan van een VDSL2 abo compact naar glasvezel compact op het nieuwe adres. Ook krijgen ze een nieuwe Fritzdoos, een 5490. Ik begrijp/lees dat je hier direct een glaspatchkabel (SC) direct op kan prikken en dat er geen gebruikt meer gemaakt wordt van een NT

Deze/Dit type hangt er nog van de vorige bewoners gok ik.

Krijg je in je nieuwe pakket van XS4All alle toebehoren (SC-SC connector, eventueel met koppel/opzet stukje) om deze aan te sluiten (ook al mag het niet, ik weet het :> ) of neemt de Guidion monteur nog het nodige mee ?

[ Voor 16% gewijzigd door Axelfoley007 op 12-12-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Axelfoley007 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:38:
Korte vraag voor de kenners hier. Mijn ouders gaan verhuizen en heb een verhuizing van het XS4All tv en internet aangevraagd. Ze gaan van een VDSL2 abo compact naar glasvezel compact op het nieuwe adres. Ook krijgen ze een nieuwe Fritzdoos, een 5490. Ik begrijp/lees dat je hier direct een glaspatchkabel (SC) direct op kan prikken en dat er geen gebruikt meer gemaakt wordt van een NT

Deze/Dit type hangt er nog van de vorige bewoners gok ik.

Krijg je in je nieuwe pakket van XS4All alle toebehoren (SC-SC connector, eventueel met koppel/opzet stukje) om deze aan te sluiten (ook al mag het niet, ik weet het :> ) of neemt de Guidion monteur nog het nodige mee ?
Voor zover ik weet neemt de Guidion monteur sowieso de patchkap mee die nodig is om direct te kunnen patchen op deze FTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Volgens mij levert XS4ALL de juiste patchcover mee in het installatie pakket. Tenminste dat was bij mij vorig jaar nog wel zo, ik heb alles dan ook gewoon zelf geïnstalleerd en de Guidion monteur afgebeld. Ik heb overigens wel de nieuwste FTU, geen idee of dat verschil maakt.

De Fritzbox heeft bij mij nog nooit op de FTU aangesloten gezeten ;) Die gebruik ik enkel als WiFi accesspoint.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 12-12-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 12:30
Krijg je dit concept dan ruwweg (uiteraard met een fritzbox) ?

Dus SC-SC connector en koppelstukje in de kap om je patchkabel te koppelen op je blauwe vezel ?

[ Voor 24% gewijzigd door Axelfoley007 op 12-12-2018 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Axelfoley007 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:59:
Krijg je dit concept dan ruwweg (uiteraard met een fritzbox) ?

Dus SC-SC connector en koppelstukje in de kap om je patchkabel te koppelen op je blauwe vezel ?
Ja dat wordt inderdaad de opstelling, enkel gaat in de Fritzbox geen SFP module maar zit daar een vaste SC/PC glasvezelaansluiting op. Maar die wordt inderdaad identiek op de FTU aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Vanavond weer bizarre zaken met de IPTV STB. :(
Begin v.d. avond (zo <20:00h) niks aan de hand.

Maar later, ineens 5 en 10 dubbele opnames, rijen vol met opnames van een en hetzelfde programma. En dat allemaal van WOE 12-12 rond negen uur 's-ochtends.
STB opnieuw software laten installeren (duurt ook al ruim een kwartier). Vervolgens komt heel langzaam er wat opnames terug.
En even later wederom tig 5-10 dubbele opnames; rijen vol met b.v. 5 x dezelfde serie, of 5 x het journaal.
Nog 'leuker'; alle geprogrammeerde opnames foetsie.
En als je die opnieuw probeert te programmeren, krijg je een bevestiging dat het ok zou zijn, maar je ziet geen 'R' symbool verschijnen. En je kunt het rustig blijven proberen.
Daarbovenop; terugkijken op NPO 1, 2, 3 geeft een foutmelding, maar wel met de melding dat er geen kosten in rekening gebracht zullen worden...

Het mot niet gekker worden. 7(8)7 7(8)7

Er staat weliswaar een storingsmelding bij Xs4all:

12-12-2018 Storing programma's terugkijken - Televisie van XS4ALL
gemeld door Bert op 12-12-2018, 18:18
begintijd: 18:00, duur: Onbekend

Storing programma's terugkijken - Televisie van XS4ALL

Als gevolg van een storing kunt u momenteel
problemen ondervinden met het terugkijken van programma's op uw TV-ontvanger, Televisie App of browser.

Het betreft hierbij: Televisie van XS4ALL.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing om het
probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Onze excuses voor het ongemak.

Maar die dekt nog lang de lading aan ellende niet.

Valt me wel op, dat dit een repeterend patroon is, de afgelopen jaren. Iedere keer, zo tegen het einde van het jaar, vreemde zaken met IPTV, de STB. :-(
Zwaar irritant dit. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:44
ehtweak schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:43:

Maar later, ineens 5 en 10 dubbele opnames, rijen vol met opnames van een en hetzelfde programma. En dat allemaal van WOE 12-12 rond negen uur 's-ochtends.
STB opnieuw software laten installeren (duurt ook al ruim een kwartier). Vervolgens komt heel langzaam er wat opnames terug.
En even later wederom tig 5-10 dubbele opnames; rijen vol met b.v. 5 x dezelfde serie, of 5 x het journaal.
En als je die opnieuw probeert te programmeren, krijg je een bevestiging dat het ok zou zijn, maar je ziet geen 'R' symbool verschijnen. En je kunt het rustig blijven proberen.
Daarbovenop; terugkijken op NPO 1, 2, 3 geeft een foutmelding, maar wel met de melding dat er geen kosten in rekening gebracht zullen worden...

problemen ondervinden met het terugkijken van programma's op uw TV-ontvanger, Televisie App of browser.

Valt me wel op, dat dit een repeterend patroon is, de afgelopen jaren. Iedere keer, zo tegen het einde van het jaar, vreemde zaken met IPTV, de STB. :-(
Inderdaad erg irritant. Hier bij KPN glasvezel ook . (Is natuurlijk hetzelfde). Klopt helemaal niks meer van mijn opnames en kan niks terugkijken. Echt niet fijn als je net thuiskomt en even iets wilt kijken. En helaas gebeurt het vaker. Opnieuw opstarten hielp inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

ehtweak schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:43:

Ook hier alles precies hetzelfde alle opname's vandaag 5-6-7 etc keer opgenomen. Het maximale is vandaag 12-12-2018, de slimste men 14x. Ook alles geprobeerd maar niets helpt. Ook het percentage in % wat opgenomen zou zijn is 50% verdubbeld.

Het is WEER hopeloos !! :( :(

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Telefoontje gekregen van XS4ALL, 5 maanden 500/500 voor de prijs van 200/200, dankjewel O+

• ehtweak
  • Niet online
@sHELL Ben blij voor je.
Maar 'zomaar' ineens belt Xs4all je, en bied je een snelheidsupgrade aan?
Hoezo? :?

Mooie Plaatjes   

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:14

GerkeP

Vragen mag altijd........

sHELL schreef op donderdag 13 december 2018 @ 00:12:
Telefoontje gekregen van XS4ALL, 5 maanden 500/500 voor de prijs van 200/200, dankjewel O+
En zelf weer opzeggen met een maand opzegtermijn (en enig idee hoe vaak mensen dat vergeten?) ;-)
Dat doen ze regelmatig, en wat heb je er aan?
Nee hoor, voor mij hoeft dat niet

GerkeP

• HoppyF
Gondelier schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:55:
[...]

Ook hier alles precies hetzelfde alle opname's vandaag 5-6-7 etc keer opgenomen. Het maximale is vandaag 12-12-2018, de slimste men 14x. Ook alles geprobeerd maar niets helpt. Ook het percentage in % wat opgenomen zou zijn is 50% verdubbeld.

Het is WEER hopeloos !! :( :(
Hier geen problemen maar bij KPN zijn ook veel klachten.
Wellicht is het regio gebonden.
Het IPTV deel blijft helaas wel achter tov internet.
Te storingsgevoelig.
https://mobile.twitter.com/KPNwebcare/with_replies

• ehtweak
  • Niet online
Op twitter/Xs4All lees ik dit:

Er is vannacht een firmware update uitgevoerd op de tv ontvangers, dit kan de problemen hebben veroorzaakt. Heb je al geprobeerd de tv ontvangers een harde reset te geven?

Lekker dan.
Nou, ik kan bevestigen, opnieuw s/w installeren op de STB helpt geen ene moer. :N

Mooie Plaatjes   

• HoppyF
ehtweak schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:34:

Er is vannacht een firmware update uitgevoerd op de tv ontvangers, dit kan de problemen hebben veroorzaakt. Heb je al geprobeerd de tv ontvangers een harde reset te geven?

Lekker dan.
Nou, ik kan bevestigen, opnieuw s/w installeren op de STB helpt geen ene moer. :N
Nou, dat is ook niet zo vreemd.
Op de STB worden geen opnames bewaard. Het probleem is toch echt verderop.
Waarschijnlijk een slap excuus om de werkelijke oorzaak te verhullen.

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

ehtweak schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:34:

Lekker dan.
Na vele malen een harde reset, heb ik 13/12/'18 vanaf 11:15 uur weer beeld.

17:30 uur.
Alleen het serie opnemen werkt bij ons niet en dat wat in serie stond is het meeste (S) van verdwenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gondelier op 13-12-2018 17:39 ]

• RvD86
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:23
Had ik ook gisteren na de software-update.
Alleen zwart beeld.
Heb 3x software moeten verwijderen en opnieuw moeten installeren.
Toen werkte deze weer.

Gelukkig zijn bij mij wel alle opnames blijven staan en niet verdubbeld.

Maar werkt nu weer als altijd.

• ehtweak
  • Niet online
Dacht dat het probleem verholpen was met IPTV.
Niet dus. :-(

Serieopnames zijn foetsie, en opnieuw iets als serie-opnemen markeren lukt niet.
Alleen als individuele opname.

Zucht, morgen maar weer eens gaan bellen...

Mooie Plaatjes   

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ehtweak schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:22:
Dacht dat het probleem verholpen was met IPTV.
Niet dus. :-(

Serieopnames zijn foetsie, en opnieuw iets als serie-opnemen markeren lukt niet.
Alleen als individuele opname.

Zucht, morgen maar weer eens gaan bellen...
Bij de geplande opnames het oude seizoen verwijderen, daarna nieuwe seizoen serie opnemen in gids.

• ehtweak
  • Niet online
|sWORDs| schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:27:
Bij de geplande opnames het oude seizoen verwijderen, daarna nieuwe seizoen serie opnemen in gids.
Nope; werkt niet. :N
Vreemde is: je krijgt de bevestigingsvraag of je een programma als serie of als enkele aflevering wil opnemen. Enkel opnemen lukt wel, serie lukt niet. Terwijl je bij beide bevestiging krijgt dat het wel geprogrammeerd zou zijn... Maar niet dus... :(

Dit is weer typisch zo'n dingetje (wel een irritant dingetje) wat één keer in de zoveel tijd opduikt. En dan, vaak ineens, is het weer verholpen. 8)7

Mooie Plaatjes   

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

ehtweak schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:25:
[...]

Vreemde is: je krijgt de bevestigingsvraag of je een programma als serie of als enkele aflevering wil opnemen. Enkel opnemen lukt wel, serie lukt niet. Terwijl je bij beide bevestiging krijgt dat het wel geprogrammeerd zou zijn... Maar niet dus... :(

Dit is weer typisch zo'n dingetje (wel een irritant dingetje) wat één keer in de zoveel tijd opduikt. En dan, vaak ineens, is het weer verholpen. 8)7
Ook hier is het niet goed te krijgen :( 8)7
Morgen weer bellen/mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:16

JoepW

iRacer & Home Assistant

[...]

Idd bekend en irritant probleem.
Ook wij hebben er last van.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Het is idd nog steeds een zooitje... :-(
dit lezende:
https://forum.kpn.com/int...3-60-1-463747/index2.html

Bij mij in ieder geval ook van toepassing voor Xs4all IPTV.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

[...]

Jammer, hier lost dat de problemen wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Zucht... er is nog een probleem bijgekomen... :-(
Nu stottert/hapert geluid. Vooral als je net van zender gewisseld bent en/of tijdens het afspelen van een opname.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:16

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ow ik zie nu opnames dubbel verschijnen in 'mijn opnames'.
I hate the cloud!

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 18:08:
Zucht... er is nog een probleem bijgekomen... :-(
Nu stottert/hapert geluid. Vooral als je net van zender gewisseld bent en/of tijdens het afspelen van een opname.
Dat had ik ook, eerst alles herstart maar dat hielp niet. Toen heb ik uiteindelijk op mijn eigen router het MAC adres aangepast waardoor ik een ITV IP uit een ander subnet kreeg. Sindsdien is alles weer opgelost.

Ik heb dus het idee dat er op bepaalde delen van het platform simpelweg een capaciteitsprobleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Vanmorgebn om 6:50 omgezet naar XS4ALL. Ik kwam vanaf KPN glas dus omzetting ging lekker makkelijk. Enigste wat ik moest doen is mijn eigen router reboten en de IPTV swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31
Ik sta op het punt om een knoop door te hakken om de overstap te maken van KPN glasvezel naar xs4all te maken maar ik heb nog wat vragen, die jullie wellicht kunnen beantwoorden.

Welk type modem wordt er tegenwoordig uitgeleend door xs4all voor glasvezel aansluitingen, is dat de 7581? Op de support pagina van XS4all wordt ik er niet veel wijzer van. Ik wilde vorig jaar al overstappen maar de horror verhalen toen over een bepaald type fritzbox hebben me doen afzien. Zijn deze problemen inmiddels opgelost?

Ik heb momenteel 3x een KPN WiFi versterker bedraad aangesloten. Bereik is acceptabel van deze apparaten doordat ik de plaatsing niet optimaal heb kunnen doen ivm lan aansluitpunten. Enig idee of ik met de Fritz!wan 1750e een beter bereik zou kunnen verkrijgen? Mijn gedachte daarbij is dat ik de repeater wat centraler kan plaatsen in mijn nieuwbouwwoning. Ik ga er overigens vanuit dat ivm met de repeater modus ik hoe dan ook aan snelheid zal inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Miki schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:00:
Ik sta op het punt om een knoop door te hakken om de overstap te maken van KPN glasvezel naar xs4all te maken maar ik heb nog wat vragen, die jullie wellicht kunnen beantwoorden.

Welk type modem wordt er tegenwoordig uitgeleend door xs4all voor glasvezel aansluitingen, is dat de 7581? Op de support pagina van XS4all wordt ik er niet veel wijzer van. Ik wilde vorig jaar al overstappen maar de horror verhalen toen over een bepaald type fritzbox hebben me doen afzien. Zijn deze problemen inmiddels opgelost?

Ik heb momenteel 3x een KPN WiFi versterker bedraad aangesloten. Bereik is acceptabel van deze apparaten doordat ik de plaatsing niet optimaal heb kunnen doen ivm lan aansluitpunten. Enig idee of ik met de Fritz!wan 1750e een beter bereik zou kunnen verkrijgen? Mijn gedachte daarbij is dat ik de repeater wat centraler kan plaatsen in mijn nieuwbouwwoning. Ik ga er overigens vanuit dat ivm met de repeater modus ik hoe dan ook aan snelheid zal inleveren.
Waarschijnlijk de 5490.
Rechtstreeks aangesloten op glas dus geen NT meer nodig.
Werkt prima bij mij en ik kwam ook van KPN af.
De 1750e werkt prima samen met de 5490 zeker met de recent uitgekomen Fritz!OS 7.
Daar zit WiFi Mesh in zodat je één WiFi netwerk in huis hebt en er automatisch overgeschakeld wordt naar het accesspoint met het beste signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Miki & @HoppyF ik heb glasvezel en de 7581 gekregen. Dus wel een NT. Ik heb er expliciet om gevraagd want aan apparaat minder heeft zeker de voorkeur. Helaas dus.
Maar werkt prima (al gebruik ik alleen internet).
Ook de 1750E hangt hier op een tactische plek. Doet het ook prima. Geen enkele klacht over bereik en snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Hmmm hoop wel dat AVM binnenkort een update uitbrengt voor F!OS7, zitten wat irritante bugs in de weergave van mesh devices. Zit nu te twijfelen of ik met de jaarlijkse kerst "upgrade" bij m'n ouders moet uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napalm
  • Laatst online: 10-09 21:01
Heb een week of 3 geleden mijn contract verlengd en een 5490 gekregen. Deze ook direct op glas aan gesloten. Kwam er ook niet uit via de pagina maar toch de gok maar gewaagd. Kennelijk heb/had ik mazzel?

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Voor zover ik weet hangt het het af van je FTU. Heb je de nieuwste FTU (de kleine van 10x10 cm) of de UFTU (de brede met twee aansluitingen naast elkaar), dan krijg je de 5490 want er is een patchkap voor die FTU's.
Heb je een oudere Genexis FTU, dan past daar geen patch kap op en dan krijg je de mediaconverter en 7581.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
sHELL schreef op zondag 23 december 2018 @ 07:31:
Hmmm hoop wel dat AVM binnenkort een update uitbrengt voor F!OS7, zitten wat irritante bugs in de weergave van mesh devices. Zit nu te twijfelen of ik met de jaarlijkse kerst "upgrade" bij m'n ouders moet uitrollen.
Dat van de weergave klopt inderdaad maar dat beïnvloedt de werking verder niet. Het mesh netwerk op zich is hier sinds configuratie al enkele weken super snel en stabiel.

Dus ja die interface mogen ze fixen maar heel boeiend vind ik het ook niet, kijk daar in principe nooit in als het gewoon draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Met de oude genexis werkt de 5490 ook. Er is ook een profiel dat lan 1 poort dan de wan poort wordt.
Ik weet alleen niet of dat standaard zo uitgeleverd wordt, bij mij kwam dit zo na een verhuizing.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napalm
  • Laatst online: 10-09 21:01
Barre73 schreef op zondag 23 december 2018 @ 08:50:
Voor zover ik weet hangt het het af van je FTU. Heb je de nieuwste FTU (de kleine van 10x10 cm) of de UFTU (de brede met twee aansluitingen naast elkaar), dan krijg je de 5490 want er is een patchkap voor die FTU's.
Heb je een oudere Genexis FTU, dan past daar geen patch kap op en dan krijg je de mediaconverter en 7581.
Niet helemaal waar. Ik heb nog de oude FTU. Toch 5490 ontvangen en inderdaad afdekkapje erbij voor de nieuwe FTU.Maar met behulp van wat gereedschap dit keurig pas gemaakt in mijn oude FTU en originele oude afdekkap. En om je gerust te stellen, als je de oude afdekkap nog hebt, dan is het echt geen rocketsience,

[ Voor 6% gewijzigd door Napalm op 23-12-2018 10:04 ]

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Wat betreft de FRITZ!Box 5490 rechtstreeks aan het glas, zonder mediaconverter?
Oef, daar kan ik over meepraten. :X

Het kan wel degelijk, maar de ISP en Guidion laten zich op dat punt niet altijd van hun beste kant zien... O-)

Hier begint de soap zo'n beetje:
ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
en toen dacht ik dat het issue opgelost zou worden:
uiteindelijk maar zelf gefixed:

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Zo, ik ga in het nieuwe jaar de keuze maken om itv eruit te doen. Maar vind het hele internet wel erg duur.
Kijken wat ze daar aan doen.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Barre73 schreef op zondag 23 december 2018 @ 08:50:
Hier zit de dubbele kappen UFTU.
De linker kap wordt vervangen door de patchcover met glasvezelkabeltje.
Vrij simpel dus.
Er zijn helaas nogal wat varianten in omloop maar je zou denken dat het toch vrij eenvoudig moet zijn voor de Guidion monteur om de FTU te vervangen door de nieuwste zodat je altijd een 5490 kunt gebruiken en niet meer afhankelijk bent van de mediaconverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
FTU wordt in principe vervangen door Reggefiber en niet door Guidion. Om de FTU te vervangen zou dus een extra Reggefiber monteur langs moeten komen.

Dat doen ze alleen wanneer het echt nodig is (bij een hele oude packetfront FTU / NTU bijvoorbeeld). In alle gevallen waar geen patchcover voor is maar wel een oplossing voor beschikbaar is met een NTU / Mediaconverter wordt die dus geleverd icm de Fritzbox 7581 omdat dat simpelweg een monteur uitspaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ik222 schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:25:
FTU wordt in principe vervangen door Reggefiber en niet door Guidion. Om de FTU te vervangen zou dus een extra Reggefiber monteur langs moeten komen.

Dat doen ze alleen wanneer het echt nodig is (bij een hele oude packetfront FTU / NTU bijvoorbeeld). In alle gevallen waar geen patchcover voor is maar wel een oplossing voor beschikbaar is met een NTU / Mediaconverter wordt die dus geleverd icm de Fritzbox 7581 omdat dat simpelweg een monteur uitspaart.
Vreemd.
Een UFTU/FTU is een passief ding en eigenlijk niets anders dan een aansluiting op de glasvezelkabel die vanaf de straat je huis binnen komt.
Het vervangen van een te oude FTU door een nieuwe levert dus alleen maar voordelen op voor de ISP en gebruiker. Een mediaconverter plaatsen kost immers ook geld.
Het is daarbij een extra component die stuk kan gaan en de gebruiker heeft er ook weinig aan omdat het ding alleen energie gebruikt, weliswaar misschien niet veel maar wel 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HoppyF schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:04:
[...]

Vreemd.
Een UFTU/FTU is een passief ding en eigenlijk niets anders dan een aansluiting op de glasvezelkabel die vanaf de straat je huis binnen komt.
Het vervangen van een te oude FTU door een nieuwe levert dus alleen maar voordelen op voor de ISP en gebruiker. Een mediaconverter plaatsen kost immers ook geld.
Het is daarbij een extra component die stuk kan gaan en de gebruiker heeft er ook weinig aan omdat het ding alleen energie gebruikt, weliswaar misschien niet veel maar wel 24/7.
De FTU is niet van de provider en die heeft er dus niks over te zeggen. Een operator kan volgens mij wel een order bij Reggefiber inschieten om een oude FTU te vervangen, maar dat kost geld voor de operator... Het vervangen van de FTU gebeurt niet (of nauwelijks) door monteurs van de provider omdat je er dure apparatuur voor nodig hebt om de vezels opnieuw te knippen, een pigtail op te lassen en daarna weer door te meten tot de PoP (waar ook iemand moet staan om de meting te doen).

Als er een zeer oude FTU uit het WGDO tijdperk hangt (de Packetfronts), dan komt er automatisch een opdracht mee naar Reggefiber om de FTU te vervangen. Dat heeft Reggefiber zelf ingesteld omdat deze FTU's echt te oud zijn om nog alle NT's te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Barre73 schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:58:
[...]

De FTU is niet van de provider en die heeft er dus niks over te zeggen. Een operator kan volgens mij wel een order bij Reggefiber inschieten om een oude FTU te vervangen, maar dat kost geld voor de operator... Het vervangen van de FTU gebeurt niet (of nauwelijks) door monteurs van de provider omdat je er dure apparatuur voor nodig hebt om de vezels opnieuw te knippen, een pigtail op te lassen en daarna weer door te meten tot de PoP (waar ook iemand moet staan om de meting te doen).

Als er een zeer oude FTU uit het WGDO tijdperk hangt (de Packetfronts), dan komt er automatisch een opdracht mee naar Reggefiber om de FTU te vervangen. Dat heeft Reggefiber zelf ingesteld omdat deze FTU's echt te oud zijn om nog alle NT's te ondersteunen.
Daar heb je misschien wel gelijk in maar ik denk dat het uitschakelen van de mediaconverter een groot voordeel biedt voor beide partijen, de klant en de operator.
Kwestie van tijd denk ik voordat alles vervangen is. De uitrol van glas is de afgelopen jaren ook niet gelijktijdig gebeurd, kon ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:25
Ik heb 2 vragen over een XS4ALL abonnement:

1. wat is de termijn dat je een beëindigt voip belabonnement nog kan heractiveren met hetzelfde nummer?
2. Is een e-mail alias meteen beschikbaar als iemand stopt die te gebruiken of zit daar ook een heractivering reservering termijn op? Zo ja, hoe lang is die?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Inflatable schreef op maandag 24 december 2018 @ 06:09:
Ik heb 2 vragen over een XS4ALL abonnement:

1. wat is de termijn dat je een beëindigt voip belabonnement nog kan heractiveren met hetzelfde nummer?
2. Is een e-mail alias meteen beschikbaar als iemand stopt die te gebruiken of zit daar ook een heractivering reservering termijn op? Zo ja, hoe lang is die?

Alvast bedankt.
Antwoord 2: 4 maanden

Antwoord 1 kom ik later op terug :)
Pagina: 1 ... 68 ... 108 Laatste