[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 67 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendekat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03 23:04
Hier is ook alles weer up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:37
TVL schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:44:
Meer mensen last van storing? XS4ALL glas ligt er hier in Utrecht uit.
In mijn log van de Fritz!box 7490 geen bijzonderheden vannacht. (Nijmegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:02
TFZ61 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

In mijn log van de Fritz!box 7490 geen bijzonderheden vannacht. (Nijmegen)
Hier ook geen problemen (Ermelo), laatste connectie was 24 oktober.
Het lijkt me wel van belang dat XS4all uitleg geeft wat er mis is gegaan.
Menselijke fout of technisch falen.
Kan gebeuren maar wees wel eerlijk en transparant van je fouten kun je leren.
Zoals bekend worden er in een weekend meestal onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd waar wel eens wat kan misgaan.
Een change uitvoeren terwijl er al een ander event is, zoals nu de omschakeling naar wintertijd, is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

Hier in Zwolle FTTH 200/200 gelukkig ook geen last.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Update, 15:00: Gebruikers en aanbieders op het KPN-netwerk maakten in het afgelopen uur al melding dat het probleem achter de rug is en KPN bevestigt dat nu ook. Over de oorzaak van het probleem zijn geen verdere details bekend.
Geen oorzaak?
Dat maak je mij niet wijs!
Vertel gewoon wat er fout gegaan is ipv zo geheimzinnig te doen.
Ik ervaar dit als erg onprettig.
Ik heb zelf van deze storing geen last gehad maar dat doet er weinig toe.
De volgende keer kan het mij ook overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Er zal ongetwijfeld een oorzaak zijn
Dat maken ze (=KPN) je idd niet wijs. :X
HoppyF schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:59:
Vertel gewoon wat er fout gegaan is ipv zo geheimzinnig te doen.
Ik ervaar dit als erg onprettig.
Ik roep dat ook al jaren, bij dit soort zaken. Bij bijvoorbeeld storingen in de bankwereld, of als er een weer eens een ISP verzaakt.
Maar zelden tot nooit krijg je ooit te horen wat er nou precies gebeurd is, of eigenlijk nog beter zou het zijn; wat men er aan gedaan heeft om hetzelfde euvel in de toekomst te voorkomen!

En dan roept menigeen "maar je hebt er toch niks aan als je weet wat er gebeurd is"
Misschien wel, misschien niet, maar mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen?
Wat is er mis met transparantie?

Als je tevergeefs op de trein wacht, wat hoor je dan liever?
Dames en Heren Beste reizigers, de trein naar [ergens] heeft 20 minuten vertraging en we vertellen lekker niet waarom
of
Beste reizigers, de trein naar [ergens] heeft 20 minuten vertraging, door een koe op de rails. Na het verwijderen van de koe zal de trein binnenkomen op spoor [zoveel].
;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:45:
[...]
Ik roep dat ook al jaren, bij dit soort zaken. Bij bijvoorbeeld storingen in de bankwereld, of als er een weer eens een ISP verzaakt.
Maar zelden tot nooit krijg je ooit te horen wat er nou precies gebeurd is, of eigenlijk nog beter zou het zijn; wat men er aan gedaan heeft om hetzelfde euvel in de toekomst te voorkomen!

En dan roept menigeen "maar je hebt er toch niks aan als je weet wat er gebeurd is"
Misschien wel, misschien niet, maar mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen?
Wat is er mis met transparantie?
Zelfs KPN gaf toen het op hun forum gevraagd werd een postmortem over een IPv6 storing. Het duurde wel even voordat KPN door had dat dit een storing was en 'zet IPv6 uit in de router' niet de fix was :+.

Bij XS4ALL verwacht ik dit ook. Mogelijk op de usenet groepen, mogelijk online. En anders moeten we het vragen.

Ik heb zelf geen storing (en dus geen excuusmail) gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Mee eens @ehtweak
Zo moeilijk kan dit niet zijn om duidelijke uitleg te geven.
Zelfs als er nog niet alle details bekend zijn kun je al een voorlopige conclusie geven en erbij zeggen dat er later meer nieuws volgt.
Zeker bij een serieuze partij als XS4all mag je dit verwachten, OOK als KPN de werkelijke oorzaak is.
Het gaat er niet om dat iemand de schuld moet krijgen maar dat je kunt leren van je fouten en dat de klanten geïnformeerd worden.
Als klant betalen we immers de ISP's ook al vergeten ze dan wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 08:56
Ik vind het nogal overtrokken hoor. Je hebt er niks aan en je wint er niks mee. Kost alleen maar extra moeite en dus geld voor alle klanten.
Uiteindelijk telt alleen het resultaat, o.a. percentage uptime en daar kunnen we de isp op afrekenen.
Maar dat is mijn mening en die mag ik hebben.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
janbal schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:59:
Ik vind het nogal overtrokken hoor. Je hebt er niks aan en je wint er niks mee. Kost alleen maar extra moeite en dus geld voor alle klanten.
Uiteindelijk telt alleen het resultaat, o.a. percentage uptime en daar kunnen we de isp op afrekenen.
Niks overtrokken.
Het gaat om duidelijke informatie verstrekking.
Een simpel stukje tekst op de storingen website voldoet al.
Dit kost nog geen 5 minuten om dit erop te zeggen.
Een premium provider zoals XS4all zou dit uit eigen beweging al moeten doen.
De website voor storingen en onderhoudswerkzaamheden bestaat al, nu nog goed bijwerken en klaar is het.

Het percentage uptime zegt niet alles, 99% lijkt veel maar dan kan er nog steeds veel uitval zijn.
Ligt het er ook nog aan of de uitval in de piek of daltijden zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
janbal schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:59:
Major incident review is een standaard onderdeel van it processen.

Bij professionele partijen is het gebruikelijk om dit proactief te delen. Bij consumenten partijen ligt het rapport er al (hiermee leert jouw organisatie) en vind ik het logisch dat je ook een deel daarvan extern deelt.

@all heeft iemand er om gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Heeft iemand mij gevraagd of ik het wil?
Hou eens op met het te bekijken vanuit een IT-er perspectief.
Ik ben consument. Ik wil die rapporten niet. Ik wil gewoon internet. Klaar.

[ Voor 63% gewijzigd door janbal op 29-10-2018 23:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 12:08
Ach dit heeft niet zozeer met wel of niet IT-er zijn te maken, maar meer dat de ene persoon gewoon een uitleg vereist of meer wil weten over dergelijke storing terwijl de ander het totaal niet interesseert.

Als bij mij op het werk de serveromgeving of 'de cloud' er uit ligt wordt er ook een duidelijke berichtgeving verzorgd naar alle gebruikers en dat zijn grotendeels digibeten. Dit is puur een stukje dienstverlening naar de klant toe. Waarschijnlijk leest 2/3e van de mensen het niet eens maar zo voorkom je in ieder geval onnodige vragen en evt. onrust. Het gaat soms ook om een stukje vertrouwen en dat krijg je eerder als je open en transparant communiceert dan dat je het afdoet zonder reden of uitleg.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 30-10-2018 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:43
janbal schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 23:26:
Heeft iemand mij gevraagd of ik het wil?
Hou eens op met het te bekijken vanuit een IT-er perspectief.
Ik ben consument. Ik wil die rapporten niet. Ik wil gewoon internet. Klaar.
Maar jij bent gewoon niet belangrijk als consument...
Wat doe je trouwens dan hier op een ICT tweak forum/site?

Ik gebruik XS4ALL zakelijk en ook als zakelijke klant krijg ik geen terugkoppeling over wat er exact is gebeurd, dat is kwalijk. Echter kan het wel even duren voordat zo een rapport er ligt, want vaak betekend een oplossing hebben niet dat de exacte oorzaak bekend is. Dus wellicht dat we de komende weken nog wel feedback krijgen...

@mad-dog In de discussie nut van feedback voor consumenten zijn hier ook mensen die het zakelijk gebruiken. Er is inderdaad geen SLA, wil je dergelijke lijnen, dan kan dat maar dan zal je daar significant meer voor moeten neerleggen. En laten we eerlijk wezen, je storingen zullen er niet korter door worden...

[ Voor 17% gewijzigd door Cergorach op 31-10-2018 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 11:55
Cergorach schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:12:
[...]

Maar jij bent gewoon niet belangrijk als consument...
Wat doe je trouwens dan hier op een ICT tweak forum/site?

Ik gebruik XS4ALL zakelijk en ook als zakelijke klant krijg ik geen terugkoppeling over wat er exact is gebeurd, dat is kwalijk. Echter kan het wel even duren voordat zo een rapport er ligt, want vaak betekend een oplossing hebben niet dat de exacte oorzaak bekend is. Dus wellicht dat we de komende weken nog wel feedback krijgen...
Er zit totaal geen verschil tussen een gewonon zakelijk abonnement en consumenten abonnementen.
Hooguit grootzakelijke klanten hebben beschikking over monteursdiensten van Centric ipv Guidion.
SLA is dan echter nog steeds hetzelfde(lees: geen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mad-dog schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:59:
[...]

Er zit totaal geen verschil tussen een gewonon zakelijk abonnement en consumenten abonnementen.
Hooguit grootzakelijke klanten hebben beschikking over monteursdiensten van Centric ipv Guidion.
SLA is dan echter nog steeds hetzelfde(lees: geen)
Wel [een beetje] andere support en mogelijk een directe account manager als je ook colo ruimte afneemt die zijn er bij XS4ALL nog - legacy dienst lijkt mij.

Wat ik wel las over de storing - reply van een XS4ALL medewerker:
In article <b97a9c63-f835-4266-a7e0-dacda1231801@googlegroups.com>,
Duncan dW <snip> wrote:
> Mike,
> Is er nog een oorzaak gevonden?
> En gaat dat hier gedeeld worden?

"iets in een transport node van KPN", maar dat wist je al. Meer
valt er op dit moment niet over te zeggen.

Mike.
Klinkt als: KPN had issues in hun WBA laag en details zijn nog niet bekend. Als data niet bij jouw PPPOE termination punt aankomt dan kan je als ISP weinig :X

[ Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 01-11-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 10:17
ANdrode schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:17:
[...]

Wel [een beetje] andere support en mogelijk een directe account manager als je ook colo ruimte afneemt die zijn er bij XS4ALL nog - legacy dienst lijkt mij.
XS4ALL heeft alle business-dsl lijnen de deur uit gedaan en vervangen tot "gewone" best-effort lijnen. Die zijn veel goedkoper en leveren mee snelheid. UMTS (4G) stik + 8 extra IP-adressen heb je een vergelijkbare dienst maar dan voor minder geld. Vandaar dat er ook de zelfde SLA op zit (of eigenlijk geen).

Hun zakelijke helpdesk zijn gewoon ervaren helpdeskers doe die ook hosting doen.

Coloaction is een vreemde eend bij xs4all. Hun windows beheerders geven de support op windows hosting. Voor colo doen de datacenter-beheerders dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ewoutw schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:16:
[...]
XS4ALL heeft alle business-dsl lijnen de deur uit gedaan en vervangen tot "gewone" best-effort lijnen. Die zijn veel goedkoper en leveren mee snelheid. UMTS (4G) stik + 8 extra IP-adressen heb je een vergelijkbare dienst maar dan voor minder geld. Vandaar dat er ook de zelfde SLA op zit (of eigenlijk geen).
Eigenlijk een interessante keuze. Wat is de waarde van een SLA als incidenten door de klant toch buiten de time to fix vallen en je bij incidenten afhankelijk bent van een partij die geen SLA biedt of zijn SLA niet haalt. De 'straf' voor het niet halen van de SLA is vaak toch erg beperkt. Redundantie werkt waarschijnlijk beter.
offtopic:
De echte kosten zijn het verliezen van klanten imo

25% duurder => 3 maanden per jaar teruggeven van abbonnementskosten door een storing van meer dan 30 minuten = net zoveel inkomsten.
Hun zakelijke helpdesk zijn gewoon ervaren helpdeskers doe die ook hosting doen.

Coloaction is een vreemde eend bij xs4all. Hun windows beheerders geven de support op windows hosting. Voor colo doen de datacenter-beheerders dat.
offtopic:
Goed stuk verduidelijking. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 15:15
Zojuist XS4all glasvezel geactiveerd.

Ik ben nu de instellingen aan het doorlopen via mijn XS4ALL
- Wat moet ik doen met de poortbeveiliging en Malwarefilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 15:37

Rmg

satshow schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:53:
Zojuist XS4all glasvezel geactiveerd.

Ik ben nu de instellingen aan het doorlopen via mijn XS4ALL
- Wat moet ik doen met de poortbeveiliging en Malwarefilter?
Tjah wat wil je bereiken.

Die malwarefiltering werkt alleen als je de xs4all dns servers gebruikt. Dus dat is iets om rekening mee te houden.

Poortbeveiliging 3 is standaard en zolang je zelf geen mailserver draait een prima keuze, 4 is wat restrictief en kan mogelijk problemen geven met applicaties. 2 en lager is eigenlijk alleen interessant als je zelf (veel) servers draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 15:15
Heb Poortbeveiliging 3 ingesteld en de rest laat ik voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
Vraagje: Ik kan sinds een aantal weken niet meer op de site nzbserver.com. Meer mensen last van dat ze via XS4all er niet bij kunnen komen? Zelfs pingen lukt niet. (Ping request could not find host nzbserver.com. Please check the name an try again)

Via KPN (4G) kom ik er op, via het netwerk van mijn werk kom ik er op.

Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door TFZ61 op 05-11-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07
Hier op glas nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Werkt hier ook gewoon prima via glas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09 15:04
TFZ61 schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:19:
Vraagje: Ik kan sinds een aantal weken niet meer op de site nzbserver.com. Meer mensen last van dat ze via XS4all er niet bij kunnen komen? Zelfs pingen lukt niet. (Ping request could not find host nzbserver.com. Please check the name an try again)

Via KPN (4G) kom ik er op, via het netwerk van mijn werk kom ik er op.

Iemand een idee?
Ja, hier had ik ook last van. Ik gebruik nu de dns servers van google en alles werkt weer.
8.8.8.8 en 8.8.4.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janbal
@om3ega Je hebt de nieuwe anti-malware bescherming van XS4All aanstaan.
De door @TFZ61 gemelde oplossing werkt dan ook wel doordat die anti-malware bescherming alleen werkt met standaard DNS.
Zuiverder is echter om die anti-malwarebescherming gewoon weer uit te zetten. Dat heb ik gedaan en de genoemde website is gewoon weer bereikbaar. Waarom deze werd weggefilterd is mij een raadsel, waarschijnlijk toch de tentakels van Brein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
Of er staat gewoon echt malware (of op z'n minst dubieuze code) op die website.....

Uitspraken als "De tentakels van Brein" vind ik altijd zo loos. Ten eerste kan brein juridisch gezien niets meer dan jij of ik. Ten tweede is het gewoon logisch dat zij de belangen van hun partners behartigen (downloaden en verspreiden van auteursrechtelijk beschermd materiaal is gewoon illegaal, simpel). Ten derde: Als het echt de 'tentakels van brein' zouden zijn, dan zou XS4ALL wel de laatste plaats zijn waar ze die invloed zouden uitoefenen. Dan zou je juist eerder blokkades verwachten in de DNS servers van de meer voor de hand liggende consumentenproviders.

Ik weet niet welke anti-malware engine XS4ALL gebruikt, welke database(s) daaraan ten grondslag ligt/liggen en natuurlijk kan het best dat ergens zijdelings ook auteursrechtorganisaties daar op de 1 of andere manier invloed op kunnen uitoefenen, maar ik acht de kans groter dat degene die die database bijhoudt gewoon sites met NZB's of Torrents als verhoogd risico voor malware infectie ziet en ze er daarom in zet. En dat lijkt me gezien het verleden een heel verstandige houding als je een "anti malware" dienst aanbiedt. Of wellicht is die site ooit al een keer daadwerkelijk geïnfecteerd geweest.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
om3ega schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 00:21:
[...]

Ja, hier had ik ook last van. Ik gebruik nu de dns servers van google en alles werkt weer.
8.8.8.8 en 8.8.4.4
Zelfs dit werkt niet goed. Ik had/heb al een VPN verbinding, daar werk ik nu mee, en uiteraard kom ik goed op de site.
janbal schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 00:46:
@om3ega Je hebt de nieuwe anti-malware bescherming van XS4All aanstaan.
De door @TFZ61 gemelde oplossing werkt dan ook wel doordat die anti-malware bescherming alleen werkt met standaard DNS.
Zuiverder is echter om die anti-malwarebescherming gewoon weer uit te zetten. Dat heb ik gedaan en de genoemde website is gewoon weer bereikbaar. Waarom deze werd weggefilterd is mij een raadsel, waarschijnlijk toch de tentakels van Brein.
Ik gebruik ook deze anit malware. Zou goed kunnen inderdaad. Is het wel zo dat ik deze vanaf het begin heb aangezet, maar pas later de problemen had met deze site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
TFZ61 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:08:
[...]. Is het wel zo dat ik deze vanaf het begin heb aangezet, maar pas later de problemen had met deze site.
Bij mij hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:52
Xs4all heeft ook een eigen binary server:
https://www.xs4all.nl/kla...rzicht-newszillanieuw.htm

Is al vele jaren experimenteel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Ja, dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zojuist XS4All aangevraagd en KPN laten opzeggen. Ben onder de indruk van de telefonische ondersteuning. Ze denken echt met je mee.

So far so good.

Waarom de overstap? Ik wil hem zakelijk en heb het extra ipv4 subnetje nodig thuis.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Tylen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:10:
Zojuist XS4All aangevraagd en KPN laten opzeggen. Ben onder de indruk van de telefonische ondersteuning. Ze denken echt met je mee.

So far so good.

Waarom de overstap? Ik wil hem zakelijk en heb het extra ipv4 subnetje nodig thuis.
Hierbij mag ik hopen dat je een glasvezel aansluiting hebt; en zo ja, een Fritz!Box 5490 hebt aangevraagd. Zo niet, veel sterkte.

• Tylen

Tylen

Uiteraard glas, dit is het glas topic toch ;). En zou een 7581 krijgen. Is zakelijk dus als het niet werkt lossen ze het maar op. Maar heb nu bij kpn ook een eigen router draaien. Dus die setup kan ik als alternatief ook nog doen.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gondelier schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:06:
[...]

Hierbij mag ik hopen dat je een glasvezel aansluiting hebt; en zo ja, een Fritz!Box 5490 hebt aangevraagd. Zo niet, veel sterkte.
de 7581 werkt hier anders helemaal prima. (Alleen voor internet)

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:14

GerkeP

Vragen mag altijd........

Hier ook een 7581 voor het hele pakket (alleen geen wifi, dat regel ik met Ubiquiti's).
Geen enkel probleem, veel stabieler dan de 7390 en een veel betere doorvoersnelheid.

GerkeP

• mad-dog
Tylen schreef op donderdag 15 november 2018 @ 06:43:
Uiteraard glas, dit is het glas topic toch ;). En zou een 7581 krijgen. Is zakelijk dus als het niet werkt lossen ze het maar op. Maar heb nu bij kpn ook een eigen router draaien. Dus die setup kan ik als alternatief ook nog doen.
Het is overigens geen probleem om een 5490 te krijgen ipv een 7581. Offer je alleen 1 LAN poort op

• efox
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 00:54
Ik heb net gebeld met de helpdesk, omdat ik bezig ben over te stappen van ADSL naar glas, en een 7581 zou krijgen, terwijl ik ook DECT gebruik waarmee de meeste problemen waren (ik heb een oude Genexis, en keek daarmee tot voor kort analoog/DVBC TV via Telfort). Volgens de medewerker zijn die problemen nu opgelost. Er is eergisteren nog een firmware-update geweest. Installatie op 27 november. I keep my fingers crossed...

[ Voor 13% gewijzigd door efox op 15-11-2018 14:02 ]

• mad-dog
efox schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:58:
Ik heb net gebeld met de helpdesk, omdat ik bezig ben over te stappen van ADSL naar glas, en een 7581 zou krijgen, terwijl ik ook DECT gebruik waarmee de meeste problemen waren (ik heb een oude Genexis, en keek daarmee tot voor kort analoog/DVBC TV via Telfort). Volgens de medewerker zijn die problemen nu opgelost. Er is eergisteren nog een firmware-update geweest. Installatie op 27 november. I keep my fingers crossed...
DECT is nog steeds niet in orde op de 7581...

• janbal
Wat specifieker mag ook wel; bij mij werkt het prima op een 7581.

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

mad-dog schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:20:
[...]

DECT is nog steeds niet in orde op de 7581...
@mad-dog
Voorkomen is beter dan genezen, er is gewaarschuwd !!
Als je zakelijk niet een juiste keuze maakt en iemand wil je helpen de juiste keuze wel te maken is dat waarschijnlijk niet de goede weg in deze tijd. :O :O :O

• Tylen

Tylen

mad-dog schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:18:
[...]

Het is overigens geen probleem om een 5490 te krijgen ipv een 7581. Offer je alleen 1 LAN poort op
Waarom zou ik een 5490 moeten hebben dan? Heb maar 1 wan poort en 1 lan poort nodig. Heb geen bellen. En wifi zet ik erop uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Tylen op 15-11-2018 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Tylen schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:28:
[...]

Waarom zou ik een 5490 moeten hebben dan? Heb maar 1 wan poort en 1 lan poort nodig. Heb geen bellen. En wifi zet ik erop uit.
Ik zou zeggen, ga hier eens kijken:
https://xs4all.gebruikers.eu/news.php
Ik schat zo, vanaf dec. 2016, zo'n 600.000 berichten, en de FB 7581 is nog niet compleet.
Maar ik zeg ook niet dat je de FB 7581 NIET moet nemen, ieder zijn keuze !!

• Tylen

Tylen

Ik neem wat ik krijg. Werkt het niet dan lossen ze het maar op. Easy peasy.

• HoppyF
Gondelier schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:03:
[...]

Ik zou zeggen, ga hier eens kijken:
https://xs4all.gebruikers.eu/news.php
Ik schat zo, vanaf dec. 2016, zo'n 600.000 berichten, en de FB 7581 is nog niet compleet.
Maar ik zeg ook niet dat je de FB 7581 NIET moet nemen, ieder zijn keuze !!
Je hebt gelijk de 5490 is prima.
Nu alleen nog even de firmware met WiFi mesh erin dan is ie compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Storing Televisie van XS4ALL

gemeld door Suzanne op 18-11-2018, 09:36. Begintijd 21:22 uur. Duur: Onbekend
gemeld door Suzanne op 18-11-2018, 21:36
begintijd: 21:22, duur: Onbekend

Als gevolg van een storing is het op dit moment niet mogelijk om
Televisie te kijken.

Het betreft hierbij: Televisie van XS4ALL

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing om het
probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Onze excuses voor het ongemak.
Zijn er meer mensen die vanavond wat storing met TV kijken ondervinden?
Het werkt bij mij wel maar af en toe wat haperingen, bij het zappen duurt het soms ook even voordat er beeld verschijnt.
Internet werkt verder goed.
Sinds ongeveer 15 minuten lijken de haperingen ook weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier werkt ook een flink aantal zenders niet als je live kijkt inderdaad (multicast streams werken niet, als je even pauzeert werkt het wel). Maar andere zenders doen het ook wel weer prima via multicast.

Omgeving Eindhoven.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 18-11-2018 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
HoppyF schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:50:
[...]

Zijn er meer mensen die vanavond wat storing met TV kijken ondervinden?
Het werkt bij mij wel maar af en toe wat haperingen, bij het zappen duurt het soms ook even voordat er beeld verschijnt.
Internet werkt verder goed.
Sinds ongeveer 15 minuten lijken de haperingen ook weer weg.
Regio bollenstreek geen TV kijken mogelijk.
Opname terugzien werkt wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Er staat een storing bij xs4all op de website:

Televisie te kijken.

Gelukkig alhier (Lelystad) geen problemen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ehtweak schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:10:
Er staat een storing bij xs4all op de website:

Televisie te kijken.

Gelukkig alhier (Lelystad) geen problemen...
Dat klopt, dat zei ik toch al? :?

Hoe dan ook zie ik op Allestoringen bij KPN ook veel klachten.
Vreemd genoeg niet in het KPN glasvezel topic, je zou daar dan ook meldingen verwachten.
Nu werkt het bij mij wel weer goed, geen grote uitval gelukkig maar alleen wat haperingen.
https://allestoringen.nl/storing/kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
HoppyF schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:14:
[...]

Dat klopt, dat zei ik toch al? :?
8)7 Idd.
ff vergeten te [F5]-en. Zag die quote niet. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ehtweak schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:19:
[...]

8)7 Idd.
ff vergeten te [F5]-en. Zag die quote niet. ;)
Geeft niks, kan gebeuren. >:)
Inmiddels volgens NH nieuws betreft het een grootschalige storing bij meerdere providers.
https://www.nhnieuws.nl/n...ng-bij-meerdere-providers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 12:09
Hier werkt het ook niet meer en dat midden in de opname van boer zoekt vrouw... Paniek bij de wederhelft.

Hier liggen alleen de NPO zenders en Net5 er uit. De rest werkt prima met af en toe een kleine hapering

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Jassy schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:37:
Hier werkt het ook niet meer en dat midden in de opname van boer zoekt vrouw... Paniek bij de wederhelft.

Hier liggen alleen de NPO zenders en Net5 er uit. De rest werkt prima met af en toe een kleine hapering
Het ging hier mis tegen het einde van BZV.
Welke plaats woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Hier regio 8200 vanaf 21:00 uur, regelmatig zwart beeld op de Televisie. Het gekraak is niet om aan te horen. Op glasvezel, 4-5 zenders tegelijk.😡😡

[ Voor 3% gewijzigd door Gondelier op 18-11-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 12:09
HoppyF schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:42:
[...]

Het ging hier mis tegen het einde van BZV.
Welke plaats woon je?
Twente. Las elders dat het een storing rond Amsterdam betrof maar mijn gevoel zegt dat het landelijk was.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 10:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Jassy schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:08:
[...]

Twente. Las elders dat het een storing rond Amsterdam betrof maar mijn gevoel zegt dat het landelijk was.
Inderdaad.
Hier in Ermelo ook problemen en dat is dus echt geen Amsterdam.
Beetje vaag dus wat er aan de hand is geweest.
Zo gaat het helaas vaker.
Alles kan stuk gaan maar communiceer dit duidelijk.
Ik vind het toch al een zwak punt dat zoveel provider op de TV diensten van KPN leunen.
Je maakt je hierdoor afhankelijk en kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
HoppyF schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:24:
[...]
Hier in Ermelo ook problemen en dat is dus echt geen Amsterdam.
Beetje vaag dus wat er aan de hand is geweest.
Zo gaat het helaas vaker.
Alles kan stuk gaan maar communiceer dit duidelijk.
Daar kan je winnen. Heb ook geen update gelezen over de storing van 28 Oktober (ook in het WBA netwerk dus gedeeld tussen ISP's...).
Ik vind het toch al een zwak punt dat zoveel provider op de TV diensten van KPN leunen.
Je maakt je hierdoor afhankelijk en kwetsbaar.
Feitelijk zijn er maar 3 (4?) onafhankelijke infrastructuren hiervoor in Nederland. Ziggo heeft één headend, KPN de WBA diensten en T-Mobile via WBA/ODF en Canal Digitaal (bij Tweak) over the top. Grote single points of failure.

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 19-11-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
ANdrode schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:43:
[...]

Daar kan je winnen. Heb ook geen update gelezen over de storing van 28 Oktober (ook in het WBA netwerk dus gedeeld tussen ISP's...).

[...]

Feitelijk zijn er maar 3 (?) onafhankelijke infrastructuren hiervoor in Nederland. Ziggo heeft één headend, KPN de WBA diensten en T-Mobile via ODF. Grote single points of failure.
Als je T-Mobile noemt moet je Cambrium ook noemen. Beter bekend als Tweak. ZIj hebben ook in een aantal (grote) gemeenten een eigen ODF dienst op het Reggefiber netwerk. Precies hetzelfde als T-Mobile.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:34:
[...]

Als je T-Mobile noemt moet je Cambrium ook noemen. Beter bekend als Tweak. ZIj hebben ook in een aantal (grote) gemeenten een eigen ODF dienst op het Reggefiber netwerk. Precies hetzelfde als T-Mobile.
Ik dacht dat Tweak nu ze Canal Digitaal gebruikten het tv signaal niet meer via glasvezel leverden maar kennelijk wel.
Aangepast

edit:
Canal Digitaal lijkt via internet te gaan in dit geval via internet te gaan. NLZiet wil ik niet in hetzelfde lijstje zetten - daar ontbreken voor mij teveel zenders om het over een volwaardig tv aanbod te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door ANdrode op 19-11-2018 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ANdrode schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:57:
[...]

Ik dacht dat Tweak nu ze Canal Digitaal gebruikten het tv signaal niet meer via glasvezel leverden maar kennelijk wel.
Aangepast

edit:
Canal Digitaal lijkt via internet te gaan in dit geval via internet te gaan. NLZiet wil ik niet in hetzelfde lijstje zetten - daar ontbreken voor mij teveel zenders om het over een volwaardig tv aanbod te hebben.
Tweak zorgt zelf voor de aanvoer naar de PoP's in de betreffende plaatsen en gebruiken daar dus geen KPN WBA.
Deel van die eigen aanvoer zijn uiteraard ook de TV-streams. Tweak heeft inkoop en verwerking van deze streams inmiddels ondergebracht bij Canal Digitaal, maar transport van het signaal gebeurt dus nog altijd via ODF (in die bewuste gemeenten dan).

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:06
Beetje gekke vraag misschien, maar heeft een van jullie toevallig een andere IP-reeks in gebruik dan de standaard op de FRITZ!Box? Ik stap morgen namelijk over van KPN naar XS4ALL en heb een flink aantal apparaten in huis een vast IP-adres gegeven. Is het bij jullie weleens gebeurd dat na een firmware upgrade de IP-reeks weer teruggezet is naar de standaard? Kleine moeite om hem daarna weer aan te passen natuurlijk, maar is soms een beetje onhandig.

Gebruikte reeks KPN: http://192.168.2.~
Gebruikte reeks XS4ALL: http://192.168.178.~

• ANdrode
  • Niet online
ArieR schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:48:
Beetje gekke vraag misschien, maar heeft een van jullie toevallig een andere IP-reeks in gebruik dan de standaard op de FRITZ!Box? Ik stap morgen namelijk over van KPN naar XS4ALL en heb een flink aantal apparaten in huis een vast IP-adres gegeven. Is het bij jullie weleens gebeurd dat na een firmware upgrade de IP-reeks weer teruggezet is naar de standaard? Kleine moeite om hem daarna weer aan te passen natuurlijk, maar is soms een beetje onhandig.
Niet gebruikt. Ik gebruikte de DNS namen die de fritzbox makkelijk aan apparaten kan geven. Die werkt /in principe/ ook via IPv6 en ik hoef geen nummers te onthouden :)

• mad-dog

Gebruikte reeks KPN: http://192.168.2.~
Gebruikte reeks XS4ALL: http://192.168.178.~
Tot op heden nog niet tegengekomen, krijg er dagelijks een boel onder ogen :)

• ehtweak
  • Niet online
Beetje gekke vraag misschien, maar heeft een van jullie toevallig een andere IP-reeks in gebruik dan de standaard op de FRITZ!Box?
Yep.
Ik gebruik 192.168.154.x
'overleeft' gewoon een FRITZ!Box f/w upgrade.

Mooie Plaatjes   

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:06
ehtweak schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:36:
[...]

Yep.
Ik gebruik 192.168.154.x
'overleeft' gewoon een FRITZ!Box f/w upgrade.
Dank allen! Fijn te weten! :-)

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Vandaag even bezig geweest met mesh netwerk op de 7581. Door omstandigheden heb ik tijdelijk een extra 7581 beschikbaar, was even prutsen en goed lezen voordat ik het aan de praat kreeg, maar nu werkt het als een trein. Alleen is het wel verwarrend dat alle wifi connecties via de slave nu op de master weer gegeven worden als een LAN connectie.

Ik ga het later proberen zonder een "lan bridge".

[ Voor 15% gewijzigd door sHELL op 23-11-2018 05:53 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Laatst online: 25-09 21:23
Vandaag zou Gideon mijn glasvezel aansluiten van nieuw opgeleverde appartement.
Van XS4All de Fritzbox 5490 geleverd gekregen incl met een ftu cover van de reggefiber aansluiting naar de modem.

Blijkt dat de Reggefiber aansluiting een vrouwtje is (groen) en de patchcover die bij de 5490 is geleverd ook een vrouwtje. De Gideon monteur kwam daar pas na een half uur achter 8)7 . Aansluiten lukt dan niet :>

Maandag is er een nieuwe afspraak ingepland. Maar wat ik me afvraag, met wat voor patchcover wordt de 5490 normaal geleverd, daar ik verwacht dat Reggefiber de FTU standaard met een vrouwtje afmonteert?
Een FTU->NTU van Telfort paste in 1x, maar die kon/mocht die niet achter laten, want dan had ik door LAN1 als WAN port te gebruiken nog internet gehad.

Maakt het nog uit, behalve extra stroom voor de FTU->NTU op koper of je een 5490 of een 7581 gebruikt?
Ik zit op Xs4All Pro (500Mbit/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Niet zo slimme guidion monteur dan want je hebt een koppebusje nodig en dan was het gefixed.
RedHead schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:03:
Van XS4All de Fritzbox 5490 geleverd gekregen incl met een ftu cover van de reggefiber aansluiting naar de modem.

Blijkt dat de Reggefiber aansluiting een vrouwtje is (groen) en de patchcover die bij de 5490 is geleverd ook een vrouwtje. De Gideon monteur kwam daar pas na een half uur achter 8)7 . Aansluiten lukt dan niet :>

Maandag is er een nieuwe afspraak ingepland. Maar wat ik me afvraag, met wat voor patchcover wordt de 5490 normaal geleverd, daar ik verwacht dat Reggefiber de FTU standaard met een vrouwtje afmonteert?
Een FTU->NTU van Telfort paste in 1x, maar die kon/mocht die niet achter laten, want dan had ik door LAN1 als WAN port te gebruiken nog internet gehad.

Maakt het nog uit, behalve extra stroom voor de FTU->NTU op koper of je een 5490 of een 7581 gebruikt?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

Had de monteur niet vergeten het beschermkapje te verwijderen? Dan past hij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Niet echt merkbaar, je hebt alleen wat minder speling voor waar jij het modem wil hebben als je voor een FTU 5490 oplossing gaat. (tenzij je zelf glasvezel gaat trekken in je woning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@RedHead Ik denk dat je gewoon een kluns als monteur getroffen hebt. Maak eens een foto van je FTU en patchcover want ik denk dat je dit gewoon zelf kan fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Idd bijzonder, een Guidion monteur heeft normaal gesproken zelf ook alle “patchcovers” mee voor het geval dat er eventueel een verkeerde geleverd wordt. Maar idd een foto of type FTU geeft meer duidelijkheid:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
sHELL schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:04:
[...]

Niet echt merkbaar, je hebt alleen wat minder speling voor waar jij het modem wil hebben als je voor een FTU 5490 oplossing gaat. (tenzij je zelf glasvezel gaat trekken in je woning)
Een NTU heeft nog een nadeel behalve dat ie iets stroom verbruikt. Hij kan stuk gaan.
Een directe glasaansluiting op de 5490 sluit een actieve component uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:40

vr6-only

Blub Blub

HoppyF schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 22:17:
[...]

Een NTU heeft nog een nadeel behalve dat ie iets stroom verbruikt. Hij kan stuk gaan.
Een directe glasaansluiting op de 5490 sluit een actieve component uit.
En wat denk je dat de ingebouwde module in een 5490 doet, gaat die niet stuk of verbruikt die geen stroom?

Ik vind het enkel een nadeel, met name als het gaat om de plaatsing van je apparatuur. Lang niet altijd is de meterkast namelijk de meest geschikte plek.

Ik heb de Experiabox V10 in de TV meubel in de woonkamer. Nu heb ik mijn Wifi wat beter verdeeld over de woning en behoeft hierdoor geen "versterker". Daarnaast zit de TV, IPTV ontvanger en PS4 rechtstreeks op de EB10 ipv middels een switch (nog een extra apparaat bespaart dus).

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-02 16:35
sHELL schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:07:
Vandaag even bezig geweest met mesh netwerk op de 7581. Door omstandigheden heb ik tijdelijk een extra 7581 beschikbaar, was even prutsen en goed lezen voordat ik het aan de praat kreeg, maar nu werkt het als een trein. Alleen is het wel verwarrend dat alle wifi connecties via de slave nu op de master weer gegeven worden als een LAN connectie.

Ik ga het later proberen zonder een "lan bridge".
Heb je die tweede 7581 als (bekabelde) mesh access point in kunnen stellen? Ik kon op de site van AVM niet vinden of dit mogelijk is.

Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

wimpien schreef op zondag 25 november 2018 @ 08:12:
[...]

Heb je die tweede 7581 als (bekabelde) mesh access point in kunnen stellen? Ik kon op de site van AVM niet vinden of dit mogelijk is.
Nee nog niet, had wel een referentie gevonden dat het in 7.01 zou moeten kunnen maar valt me nu op dat in de Engelse knowledge base hier niks over te vinden is. :/

Ik lees het verkeerd, bekabeld als mesh werkt prima.
Bedrijfsmodus configureren
Klik in de gebruikersinterface van de Mesh Repeater op "Home Network".
Klik in het menu "Home Network" op "Mesh Networking".
Klik op het tabblad "Mesh Settings".
Schakel in de sectie "Mesh Operating Mode" de optie "Mesh Repeater" in.
Schakel de optie "This FRITZ!Box is a network device (IP client) in the home network [...]" in.
Klik op "Apply" om de instellingen op te slaan.
Verbind de "WAN-poort van de Mesh Repeater met een netwerkkabel rechtstreeks of via een hub/switch met een LAN-poort van de Mesh Master.

Druk op de verbindingsknop van de Mesh Master (zie tabel) en houd deze ingedrukt tot de "WLAN"-led begint te knipperen. Mogelijk gaan er meerdere leds knipperen.
Binnen 2 minuten: Druk op de verbindingsknop van de Mesh Repeater en houd deze ingedrukt tot de bevestigingsled (zie tabel) kort gaat branden. Mogelijk gaan er ook nog andere leds kort branden.
De procedure is voltooid zodra de Mesh Repeater in het Mesh- of thuisnetwerkoverzicht van de Mesh Master wordt weergegeven met het Mesh-pictogram
En dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://service.avm.de/support/media/nl/330.png

Je hebt dan dus een 7581 die Master is en de andere als Slave. Als je dus iets aan past op de master drukt die alle instellingen meteen door naar de slave. Aleen al om die reden is een mesh netwerk best handig :D

Maar ben nu bezig met een bug dat mesh apparaten verkeerd worden weer gegeven.

[ Voor 67% gewijzigd door sHELL op 25-11-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-02 16:35
Bedankt voor je reactie. Het is dus weldegelijk mogelijk! Dan begreep ik je eerdere reactie dus goed.

Voor zover ik weet is het draadloos alleen mogelijk met een repeater. Ik heb in ieder geval nog geen enkele Fritz!Box gezien die draadloos mesh ondersteunt.

Je zou AVM op Twitter even kunnen vragen. Die reageren vaak wel vlot en zijn goed op de hoogte van wat er mogelijk is.

Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
BushWhacker schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:36:
[...]

Had de monteur niet vergeten het beschermkapje te verwijderen? Dan past hij ook niet.
Bij de patch cover voor de TK01 heb je geen beschermkapje. Die schuif je letterlijk zo over de FTU heen.
Ik weet alleen niet of dit verhaal gaat over een TK01 of een TY01. Maar als ik lees dat het over nieuwbouw gaat dan moet het een TK01 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

Barre73 schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:50:
[...]

Bij de patch cover voor de TK01 heb je geen beschermkapje. Die schuif je letterlijk zo over de FTU heen.
Ik weet alleen niet of dit verhaal gaat over een TK01 of een TY01. Maar als ik lees dat het over nieuwbouw gaat dan moet het een TK01 zijn.
Ah.. weer wat geleerd. Ik heb een TY-01.
En die had een beschermkapje over de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
vr6-only schreef op zondag 25 november 2018 @ 00:21:
[...]

En wat denk je dat de ingebouwde module in een 5490 doet, gaat die niet stuk of verbruikt die geen stroom?

Ik vind het enkel een nadeel, met name als het gaat om de plaatsing van je apparatuur. Lang niet altijd is de meterkast namelijk de meest geschikte plek.

Ik heb de Experiabox V10 in de TV meubel in de woonkamer. Nu heb ik mijn Wifi wat beter verdeeld over de woning en behoeft hierdoor geen "versterker". Daarnaast zit de TV, IPTV ontvanger en PS4 rechtstreeks op de EB10 ipv middels een switch (nog een extra apparaat bespaart dus).
Ja, een 5490 kan ook stuk gaan, alles kan stuk gaan. :?
Dat is het probleem niet, je mist gewoon één actieve component als je geen NTU nodig hebt.

Ik heb mijn 5490 precies achter de TV staan, de FTU staat minder als 1 meter verderop.
Korter kan dus eigenlijk niet.
WiFi bereik is dus ook prima want deze staat immers in de woonkamer.
De tuin is nogal groot dus heb ik dichtbij de tuin binnen wel een WiFi versterker staan, 1750E.
Ik heb dus verder geen switch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Laatst online: 25-09 21:23
RKorenberg schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:17:
Idd bijzonder, een Guidion monteur heeft normaal gesproken zelf ook alle “patchcovers” mee voor het geval dat er eventueel een verkeerde geleverd wordt. Maar idd een foto of type FTU geeft meer duidelijkheid:)
Was druk bezig.. tja nieuw huis.
Hier wat foto'tjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BYLGDFPsh86VjQTWyCkNruLO/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2nGDqjYmTBKuuMfB6GLs0iww/thumb.jpg

Patchcover die bij de modem zat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QqBTpyi1VNlQXEgIa1XPSedq/thumb.jpg

Maandag komt er opnieuw een Gideon monteur.. tussen 16:00 - 20:00 plus/minus een half uur.
De vorige Gideon monteur had het er over dat de mailtjes met de tijd veel preciezer kunnen, had ie ook al ook al doorgegeven aan xs4all / Gideon.
BushWhacker schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:36:
[...]

Nee, want hij had eerst een Telfort NTU geprobeerd, die ging er in 5 sec. op, dus beschermkapje was eraf.. Maar had goed mogelijk kunnen zijn.
ik222 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:09:
@RedHead Ik denk dat je gewoon een kluns als monteur getroffen hebt. Maak eens een foto van je FTU en patchcover want ik denk dat je dit gewoon zelf kan fixen.
De monteur werkt normaal eigenlijk in het Westland, met vooral kabel aansluitingen en als het glas is dan meestal Telfort. XS4all had ie niet veel mee te maken gehad...
Tja dat krijg je als je denkt, handig een monteur op zaterdag (scheelt weer een uren opnemen) :/

[ Voor 43% gewijzigd door RedHead op 26-11-2018 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Dat zou toch echt moeten passen, maar soms gaan ze idd een beetje moeilijk. De pigtail(achter het blauwe klepje rechtsonder) zit soms niet helemaal goed, maar dat is altijd wel op te lossen. Mag hopen dat monteur nr. 2 hem er toch wel op krijgt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier klopt iets niet, op de FTU zit al een koppelbus die er normaal niet hoort te zitten. Nu zit zowel op de FTU als op de patchcover een koppelbus en dat past inderdaad niet. Maar goed een beetje monteur weet dat wel op te lossen...

Op de FTU zit normaal geen koppelbus, wellicht is die achtergebleven van de eerste NTU.

[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 26-11-2018 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Inmiddels is FRITZ!OS 07.01 voor de 5490 ook uit:

https://nl.avm.de/service/downloads/?product=fritzbox-5490

compleet overzicht van de nieuwe features alhier:
http://ftp.avm.de/fritzbo...ther/fritz.os/info_en.txt

Punt van aandacht; AVM heeft nu bij Internet/Account information/AVM Services een nieuwe optie aanstaan die 'Diagnostics Data' doorstuurt.
Je krijgt keurig een melding, na een succesvolle update, dat die optie er is. Uiteraard kun je er voor kiezen om die uit te zetten...

En nog iets om op te letten:
Na de FRITZ!OS update van mijn 5490, kon 'ie de 1750E (WLAN bridge) niet meer vinden/'zien'.
Die moest ik handmatig een power off/on geven, wilde 'ie weer terugkomen in mijn netwerk.

Fraai om te zien dat je bij Home Network/Mesh Networking een soortement van visueel overzicht krijgt van je lokale netwerk. d:)b

[ Voor 62% gewijzigd door ehtweak op 26-11-2018 13:37 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ik222 schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:06:
Hier klopt iets niet, op de FTU zit al een koppelbus die er normaal niet hoort te zitten. Nu zit zowel op de FTU als op de patchcover een koppelbus en dat past inderdaad niet. Maar goed een beetje monteur weet dat wel op te lossen...

Op de FTU zit normaal geen koppelbus, wellicht is die achtergebleven van de eerste NTU.
Dit lijkt inderdaad het probleem nu. Je hoort in de FTU niks te zien zitten.Als je de patchcover er op schuift van onderen af, dan schuift het blauwe klepje onderop de FTU vanzelf op en klikt het 1 in het ander.

In dit filmpje zie je mooi hoe het hoort te gaan (hier nog met een blauwe UPC maar inmiddels met groene APC).

YouTube: Installatie FttH FTU TK-01

[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 26-11-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Vandaag mijn contract weer met 1 jaar verlengd. Dikke korting weten te krijgen i.v.m. de black friday deals van de concurrentie (op dit moment is (zou zijn) KPN voor mij op jaarbasis een paar honderd euro goedkoper daardoor) maar XS4ALL laat echt zien dat het je als klant graag behoudt! Top klantenservice hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 19:14

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Lord_Dain schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:12:
Vandaag mijn contract weer met 1 jaar verlengd. Dikke korting weten te krijgen i.v.m. de black friday deals van de concurrentie (op dit moment is (zou zijn) KPN voor mij op jaarbasis een paar honderd euro goedkoper daardoor) maar XS4ALL laat echt zien dat het je als klant graag behoudt! Top klantenservice hoor.
Wat voor deal praten we over?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
ehtweak schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:08:
<knip>
Fraai om te zien dat je bij Home Network/Mesh Networking een soortement van visueel overzicht krijgt van je lokale netwerk. d:)b
Dit is inderdaad super maar al weer een paar maanden. Denk dat je er even uit bent geweest? Zie:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56609853
Tomba schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:14:
[...]

Wat voor deal praten we over?
Ik vind het niet netjes om hier bedragen te noemen (en ga het dus niet doen), maar mocht je zelf buiten je jaarcontract zitten, het loont de moeite om te bellen.

[ Voor 61% gewijzigd door Lord_Dain op 26-11-2018 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Lord_Dain schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:15:
[...]
Denk dat je er even uit bent geweest
Nee hoor. :+ Maar voor de 5490 is FRITZ!OS 7.x net pas uit... En dus nu pas zicht-/bruikbaar. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
ehtweak schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:17:
[...]

Nee hoor. :+ Maar voor de 5490 is FRITZ!OS 7.x net pas uit... En dus nu pas zicht-/bruikbaar. ;)
Sorry, ik had het verkeerd gezien (leesbril niet op/dyslexie) maar inderdaad.. 5490 != 7490.
Overigens iets bijzonders; XS4ALL kon op afstand mijn fritzbox niet zien en vroeg of ik een eigen modem gebruik?! Da's apart want ik gebruik netjes de 7490, maar ik vermoed dat ze de 07.01 nog niet officieel ondersteunen ofzo. Werd ook aangegeven door de medewerker dat MESH nog niet formeel ondersteund wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 26-11-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Lord_Dain schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:18:
[...]
Werd ook aangegeven door de medewerker dat MESH nog niet formeel ondersteund wordt.
Informeel dan wel? ;)
Beetje rare opmerking van Xs4all. Sinds wanneer ondersteunen zij wel of niet features die AVM levert en bedoeld zijn voor je lokale (W)LAN?

Xs4all moet zich bezig houden met de hele infra tussen de AMS-IX en de FRITZ!Box bij mij thuis als endpoint zijnde. Daarna is het mijn pakkie an. >:)

Misschien dat als je alle Provider Services, AVM Services en andere remote-bemoei opties hebt uitgezet, dat ze dan de status van je FRTIZ!Box niet meer exact kunnen bepalen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
ehtweak schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:33:
[...]

Misschien dat als je alle Provider Services, AVM Services en andere remote-bemoei opties hebt uitgezet, dat ze dan de status van je FRTIZ!Box niet meer exact kunnen bepalen?
Provider services staat inderdaad wel uit hier. Maar ik heb geen idee of dat standaard ook uit staat?
Bij AVM Services staat wel de optie aan dat AVM mijn Fritzbox kan bereiken. Hmm, wil ik dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WyriHaximus
  • Laatst online: 24-09 18:35
Misschien zijn ze bang dat het op een mesh uit draait :P

Maar inderdaad, na de modem is het hun pakkie an niet meer maar de onze 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Lord_Dain schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:40:
[...]

Provider services staat inderdaad wel uit hier. Maar ik heb geen idee of dat standaard ook uit staat?
Bij AVM Services staat wel de optie aan dat AVM mijn Fritzbox kan bereiken. Hmm, wil ik dat wel?
Provider services staat standaard aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@mad-dog Dank, dat verklaart e.e.a.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Lord_Dain schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:18:
[...]

Werd ook aangegeven door de medewerker dat MESH nog niet formeel ondersteund wordt.
Tja "ondersteund" is vaak nogal een verkeerd begrepen begrip van uit het perspectief van de callcenter medewerker.

Mooi waargebeurde ervaring met een call center muts van tele2 "Hallo, ik heb een iMac en probeer mijn e-mail in te stellen" en je kreeg dood leuk te horen, "Sorry, apple producten niet worden ondersteund, doei! *click*." Terwijl die persoon alleen maar het pop server adres moest weten. |:(

Maar heb afgelopen weekeinde nog met XS4ALL aan de telefoon gehangen over de MESH features en ze hebben gewoon een test opstelling staan waar ze MESH functies kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ehtweak schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:17:
[...]

Bedankt voor het melden hier.
Ik zat al op Fritz!OS 7 te wachten. Mijn WiFi versterker 1750E had ik vorige week al ge-update maar toen was er nog niets voor de 5490.
Het was wel bekend dat de 5490 pas later zou volgen (geen idee waarom eigenlijk...) maar nu is hij er.
Vanmorgen de update gedaan ging zonder problemen.
Mesh activeren was ook eenvoudig.
De INFO knop op de 5490 6 seconden ingedrukt houden. De LEDs gaan knipperen.
Dan naar de 1750E lopen en daar kort op de knop drukken. Dat is alles.
In het overzicht op de 5490 zie je dan het Mesh symbool staan.
Tegelijkertijd zijn de SSID's van de 1750E niet meer zichtbaar en zie je alles onder de SSID van de 5490 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AversusZ
  • Laatst online: 23-09 17:29
Vandaag contact gehad met klantenservice van xs4all voor nieuw abonnement. Zit te dubben tussen Telfort en Xs4all voor een internet en bellen pakket op basis van glasvezel 100/100.

Eerste instantie was het idee om voor Telfort te gaan gezien de black friday aanbieding. Echter bij xs4all heb ik nu een aanbod waarbij ik ook gratis ziggo sport krijg voor een jaar (wilde Telfort niet in mee gaan) waardoor ik, ook gezien gebruikte hardware, genegen ben om te kiezen voor xs4all. Gevraagd om aanbod op de mail te zetten voor afstemming met thuisfront. Hierbij is denk ik alleen een fout gemaakt aangezien er gesproken wordt over internet smart maar dan wel met snelheden tot 200/200 terwijl dit m.i 100/100 zou moeten zijn. Nette oplossing zou zijn om dit te melden, maar stemmetje in mij zegt ook om het zo te laten en eventueel voet bij stuk te houden als ze erop terug komen. Iemand ervaring met iets dergelijks wat dan zwart op wit staat?
Pagina: 1 ... 67 ... 108 Laatste