[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 57 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Iemand anders ook last van een behoorlijke verlaging van snelheid ?
Ik heb 500/500 maar haal nu maar 100/100.
Lijkt wel of ze het hebben verlaagd.
In mijn xs4all staat gewoon glasvezel pro 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Grandisimo schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:32:
Nee, hier geen problemen. Heb een 80/80 pakket en volgens speedtest:
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6654840541.pngAfbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6654843204.pngAfbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6654845289.png
Ping is wel wat aan de hoge kant, overdag normaliter zo'n 5ms, maar 's-avonds vaak wat hoger.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier met 500/500 ook geen problemen.

Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6654853037.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:44

cruncher

wanna crunch someone?

Grandisimo schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:32:
Ik heb 500/500 maar haal nu maar 100/100.
Lijkt wel of ze het hebben verlaagd.
In mijn xs4all staat gewoon glasvezel pro 500.
Hier ook, heb 160/160, haal amper 90...

can you read my mind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Dank,
Zo maar even bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabbel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 22:40
Vraagje. Ik heb een XS4ALL Glasvezel verbinding met een eigen router Asus RT-AC68u. Hiervoor had ik KPN en heb de router 1 op 1 overgezet en de PPPoe gegevens gewijzigd naar XS4ALL alle diensten werken wel maar het valt me op dat het beeld van de tv soms 1 a 2 seconden hangt en dan weer verder gaat.

Hebben hier er meer last van? en heeft iemand hier een oplossing voor?

Zit er zelf aan te denken om de router helemaal te resetten en de config opnieuw op te bouwen. Maar de config is voor XS4ALL hetzelfde als KPN toch?

Heb dit forum gebruikt voor de config.

ViezeVis in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"

[ Voor 11% gewijzigd door gabbel op 26-09-2017 10:23 . Reden: URL toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-NL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 16:23
@gabbel Ik heb ook af en toe een hikje in het beeld, maar geen 1-2 seconden. Werk met dezelfde router als jij en met Merlin firmware (380.66-6versie). Ik heb destijds alles naar fabrieksinstellingen gerest (router aan IPTV kastjes). Alles rechtstreeks op ASUS router aangesloten en AB-Solutions erop om van die ellendige (reclame) trackers af te komen. Bijkomend voordeel ook geen reclame meer in apps, YouTube e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Terrestrial schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:10:
[...]

Ook zojuist geprobeerd en werkt ook niet. Ik ga er vanuit dat het nog niet opgeleverd is en ik nog een paar dagen moet wachten. Als het dan nog niet werkt dan gaan we XS4ALL bellen.
Ter informatie, TV werkt inmiddels. De dag dat opleverdatum was werdt s'nachts de verbinding kort verbroken en daarna werken de iptv boxen wel. Nadeel voor mij natuurlijk is dat ik nu de dhcp server van de fritzbox moet gebruiken voor mijn netwerk (active directory) Iemand enig idee of windows dhcp server alle opties die nodig zijn om iptv te laten werken middels een tweak ondersteund? Want standaard kun je geen optie 60 kiezen.... (ja ik weet het moeilijke vraag)

Verder had ik telefonie willen migreren vanaf een kpn isdn1 lijn met 2 nummers waarvan 1 nummer naar voip provider x en het andere nummer naar xs4all. provider x is gelukt en vandaag omgezet maar bij xs4all bleek de portering bij de opleverdatum ineens afgekeurd. (waarom is nog onduidelijk) Meteen gebeld en ze ondernemen een nieuwe poging. Echter wat blijkt... KPN heeft vandaag het ISDN signaal er gewoon af geknikkerd. Lekker handig nu is dus 1 nummer (tijdelijk) niet meer bereikbaar. Dus ik probeerde vanmiddag de voip account van xs4all al in te voeren, ik dacht kun je alvast uitbellen.. en had al een brief met inloggegevens..alleen werkt het wachtwoord dus blijkbaar (nog) niet.

Kortom nog een heel gedoe allemaal. Inmiddels heb ik een workaround met een 2e nummer wat ik nog had voor testjes van voip provider x. Kan er iig gebeld worden.

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Op de website AVM-international staat een beta versie 46788 voor de Fritz!box 7490 met MESH ondersteuning.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Terrestrial schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:06:
Iemand enig idee of windows dhcp server alle opties die nodig zijn om iptv te laten werken middels een tweak ondersteund? Want standaard kun je geen optie 60 kiezen.... (ja ik weet het moeilijke vraag)
An sich meer een MS DHCP vraag dan XS4ALL specifiek, maar je kan gewoon eigen opties aan een MS DHCP server toevoegen.
Start je DHCP console, open IPv4 context menu, kies Set Predefined Options and Values en klik op Add.

Zodra je dat gedaan hebt moet je de DHCP optie nog toevoegen aan je DHCP server zelf (Server Options) of aan je specifieke DHCP scope (Scope Options).

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ja het was mij toevallig een dag eerder al gelukt met behulp van een artikel ergens. alleen even goed documenteren als ik ooit de domain controller ga updaten of vervangen. De brief met de nieuwe login voor telefonie is ook binnen, dat was dus de reden dat ik die voip account niet kreeg aangemeld op mijn modem. Nu hopen dat de nummer portering wel goed verloopt en dan ben ik voorlopig tevreden.

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Ik ervaar toch wel echt vreemde dingen in de verbinding. Die ik hiervoor met kpn niet had. Soms ineens dan laad een website gewoon niet en nauwelijks. Ook apps op de telefoon. En dan is dat dus allemaal tegelijk niet dat het aan de app ligt.

Mijn vrouw heeft dan ook altijd hetzelfde.

Meer mensen last van?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57
No offense maar dit is tweakers en geen eerste lijns provider helpdesk hè.. Ervaar je latency? packet loss? Bekabeld en / of wifi? Routed mode of alles in VLAN1? Heb je je browser caches gewiped? etc etc

• rhos
Ja jeetje dat snap ik. Het gaat om bekabeld en ja natuurlijk heb ik eerst alles uitgesloten op de apparaten zelf. Maar dat is het dus niet. Ik vraag naar de ervaringen van anderen ik vraag niet of ze het op kunnen lossen.

Het vreemde is een speedtest start heel traag maar haalt wel de snelheid uiteindelijk.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 23:22
rhos schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:08:
Ja jeetje dat snap ik. Het gaat om bekabeld en ja natuurlijk heb ik eerst alles uitgesloten op de apparaten zelf. Maar dat is het dus niet. Ik vraag naar de ervaringen van anderen ik vraag niet of ze het op kunnen lossen.

Het vreemde is een speedtest start heel traag maar haalt wel de snelheid uiteindelijk.
Komt mij ook niet bekend voor.
Is je Fritz!box in orde?
Kijk daar eens in de logs of er iets bijzonders in staat.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
rhos schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:07:
Ik ervaar toch wel echt vreemde dingen in de verbinding. Die ik hiervoor met kpn niet had. Soms ineens dan laad een website gewoon niet en nauwelijks. Ook apps op de telefoon. En dan is dat dus allemaal tegelijk niet dat het aan de app ligt.

Meer mensen last van?
Dit herken ik totaal niet. Wat jij omschrijft lijkt op problemen met WiFi. Als je het bekabeld ook hebt dan zou ik als eerste naar DNS kijken. Gebruik je een virusscanner of "betere" DNS server?

Het netwerk van XS4all presteert wat mijn verbinding betreft in ieder geval strak (net zoals KPN). Wel een stuk minder jitter dan bij KPN wanneer de verbinding "vol" zit – maar dat zal de FritzBox tov Experiabox zijn

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57
Scherp inderdaad, zou zeker je DNS nakijken! Ik heb de primaire en secundaire van XS4all en daarna opendns en nooit problemen met dit soort 'traagheid'.

• rhos
Ok dank ik ga aan de slag.

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

rhos schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:07:

Meer mensen last van?
Volgens mij heb je je een EdgeRouter X.
Is het geen MTU probleem.

Als je geen aanpassingen hebt gedaan aan het VLAN6 en PPPoE gedeelte, zijn er volgens mij nog 1500 - 4 - 8 == 1488 bytes over. Dit kun je met MSS Clamping aanpassen.

Of..... bij Xs4all wordt RFC 4638 (zo uit mijn hoofd) ondersteund.
Dus dat zet je bij ETH0 MTU1512, VLAN6 MTU1508 en bij de PPPoE MTU 1500.

Zo heb ik het iig gedaan bij Xs4all FTTH met een EdgeRouter Lite.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

• rhos
Haha dat ga ik ook bekijken maar los van de ERX is het probleem.
BushWhacker schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:40:
[...]

Volgens mij heb je je een EdgeRouter X.
Is het geen MTU probleem.

Als je geen aanpassingen hebt gedaan aan het VLAN6 en PPPoE gedeelte, zijn er volgens mij nog 1500 - 4 - 8 == 1488 bytes over. Dit kun je met MSS Clamping aanpassen.

Of..... bij Xs4all wordt RFC 4638 (zo uit mijn hoofd) ondersteund.
Dus dat zet je bij ETH0 MTU1512, VLAN6 MTU1508 en bij de PPPoE MTU 1500.

Zo heb ik het iig gedaan bij Xs4all FTTH met een EdgeRouter Lite.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 23:22
Lord_Dain schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:23:
Scherp inderdaad, zou zeker je DNS nakijken! Ik heb de primaire en secundaire van XS4all en daarna opendns en nooit problemen met dit soort 'traagheid'.
Bedoel je dit?
Idem voor IPv6.
(Fritz!box)

Use DNSv4 servers assigned by the Internet service provider (recommended)

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Eindelijk hebben we XS4all!, een maand naar toe geleefd vanwege opzegtermijn.
Helaas wel een patch kastje gekregen maar ik was voorbereid en heb zelf een Zte NT op mp aangeschaft.
Die zit er nu op en gaat naar een pc met Pfsense en daar komt 500/650 Mbit uit met een ping van 2ms.
Leuk mailserver spelen zonder smtp relay.
De 5490 Fritzbox is nu ap voor de wifi, en dat werkt best goed.

Ik wilde Pfsense met een 2012 hyper-v virtual machine draaien en had alles klaar staan maar er komt geen ip adres.
Niks bijzonders in de log files wel verbinding met een Vlan maar met pppoe erover komt en simpelweg geen verbinding.
Wie heeft dit voor elkaar kunnen krijgen en hoe?

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PPPoE over VLAN 6 zou voldoende moeten zijn voor IPv4. Voor IPv6 gebruik je DHCPv6-PD over dezelfde PPPoE link.

Je moet wel iets als PPPoE password invullen, maar het maakt niet uit wat dat precies is.

Misschien is de netwerkinterface van je Hyper-V virtual machine onjuist geconfigureerd.

Kom je er nog niet uit, deel dan de PPPoE logs. Ook als deze er niet bijzonder uit zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

Lord_Dain schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:23:
Ik gebruik alleen de DNS servers van Xs4all (IPv4 en IPv6) en ik heb nooit traagheid ervaren.
Wel heb ik tegenwoordig Pi.Hole ertussen zitten; weg reclame en trage banners. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
cruger schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:48:
Ik wilde Pfsense met een 2012 hyper-v virtual machine draaien en had alles klaar staan maar er komt geen ip adres.
Niks bijzonders in de log files wel verbinding met een Vlan maar met pppoe erover komt en simpelweg geen verbinding.
Wie heeft dit voor elkaar kunnen krijgen en hoe?
Lees ik goed dat je native wel de verbinding voor elkaar krijgt met pfsense en alleen problemen hebt als je het in een hyper-v machine draait?

Gebruik je een (USB/VT-d) nic voor PFsense of een virtuele nic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
Kom je er nog niet uit, deel dan de PPPoE logs. Ook als deze er niet bijzonder uit zien :)
Ik ga kijken of er een manier is om meer input te krijgen in de logs, er staat nu alleen maar link down en reconnect. in de PPP log van Pfsense.

Ja Androde je leest het goed, en ik was ook verbaast, native werkt prima maar het zelfde in hyper-v werkt niet.
Ook andere versies van Pfsense en of andere netwerk kaarten niet.
Het zijn 2 netwerk kaarten, een Intel CT en een Realtek die er in zitten.
De situatie voor Xs4all werkte wel in hyper-v maar dat was zonder PPPoE.

[ Voor 39% gewijzigd door cruger op 01-10-2017 16:21 ]

Tweak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Ik wil even mijn duit in het zakje doen aangezien ik zelf erg zoekende was en een concreet antwoord naar mijn vraag uitbleef.

Er wordt in vele gevallen gesproken over een SFP module met Tx 1310nm, RX 1490/1550nm. Deze zijn niet altijd even makkelijk of voordelig te vinden. De niet gecombineerde modules Rx 1490 òf 1550nm zijn vaak een stuk beter te vinden. Maar ja.. welke Rx golflengte heb je dan nodig?

Na wat google werk heb ik een toko gevonden die SFP modules (met DOM!) verkoopt voor slechts € 7,- (www.fs.com). Too good to be true zou je denken, maar ja.. voor slechts € 14,- opgelicht worden, dat risico loop ik wel.

Warempel binnen no time had ik de 2 SFP modules binnen. Beide modules in mijn Cisco SG300-10PP switch gepropt en snel elk van de modules aan mijn glasvezel NT adapter gekoppeld. Nu komt de grote verrassing... Beide modules werken! Dit is een vreemde situatie. Het lijkt me dat de twee golflengtes niet echt compatibel zouden zijn. Ik verwacht eerder dat de fabrikant van de SFP modules en universele receive module zou gebruiken voor de twee verschillende producten.

Gelukkig zit er DOM op de modules, dus heb ik de volgende gegevens er uit weten te trekken. (Ik heb voor het gemak de twee verschillende outputs samengevoegd (Gi9 = 1490nm, Gi10 = 1550nm).

SWITCH-CORE#sh fiber-ports optical-transceiver

Port Temp Voltage Current Output Input LOS
[C] [Volt] [mA] Power Power
[mWatt] [mWatt]
----------- ------ - ------ ------- ------- ------- ---
gi1 Copper
gi2 Copper
gi3 Copper
gi4 Copper
gi5 Copper
gi6 Copper
gi7 Copper
gi8 Copper
gi9 44 3.34 16.75 0.24 0.14 No
gi10 42 3.34 13.75 0.24 0.17 No

Temp - Internally measured transceiver temperature
Voltage - Internally measured supply voltage
Current - Measured TX bias current
Output Power - Measured TX output power in milliWatts
Input Power - Measured RX received power in milliWatts
LOS - Loss of signal
N/A - Not Available, N/S - Not Supported, W - Warning, E - Error

De minste receive demping zit op de 1550nm. Maar ja.. dat kan gewoon de receiver bias zijn.

Heeft iemand meer inzicht over welke receive golflengte wordt gebruikt gebruikt voor de Reggefiber apparatuur?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
[update 5490 - glas - patchcover perikelen]

We zijn nu bijna een maand verder, en nadat ik de 5490 had ontvangen en aangesloten, werd het stil aan de kant van Xs4all, heel erg stil. Op allerlei replies van hun eigen HD conversaties reageerden men gewoon niet meer. :-(
Aangezien ik het toch wel prettig zou vinden dat alle UTP poorten op de 5490 beschikbaar zijn (dan hoef ik tenminste voor 1 extra aansluiting die ik binnenkort nodig heb, geen switchje te plaatsen), heb ik maar eens via twitter geprobeerd Xs4all in beweging te krijgen.
En warempel, nadat ik een fotootje stuurde van de juiste patchcover, is er nu ineens een pakje onderweg waar die patchcover in zou moeten zitten...
Dank voor deze hint: Mark-NL in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
Nu kan het ineens wel. 8)7

Hoop uiteraard dat de juiste patchcover nu onderweg is, maar (of iemand anders) @Mark-NL : kun jij ff een praktische hint geven hoe je de bestaande Ethernet/Glas cover er af haalt en de nieuwe glas-only cover terugplaatst?
Wil dit uiteraard voorzichtig en met beleid doen. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:52
ehtweak schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:25:

We zijn nu bijna een maand verder, en nadat ik de 5490 had ontvangen en aangesloten, werd het stil aan de kant van Xs4all, heel erg stil. Op allerlei replies van hun eigen HD conversaties reageerden men gewoon niet meer. :-(
Aangezien ik het toch wel prettig zou vinden dat alle UTP poorten op de 5490 beschikbaar zijn (dan hoef ik tenminste voor 1 extra aansluiting die ik binnenkort nodig heb, geen switchje te plaatsen), heb ik maar eens via twitter geprobeerd Xs4all in beweging te krijgen.
En warempel, nadat ik een fotootje stuurde van de juiste patchcover, is er nu ineens een pakje onderweg waar die patchcover in zou moeten zitten...

Hoop uiteraard dat de juiste patchcover nu onderweg is, maar (of iemand anders) @Mark-NL : kun jij ff een praktische hint geven hoe je de bestaande Ethernet/Glas cover er af haalt en de nieuwe glas-only cover terugplaatst?
Die patchcover is niets anders dan een lege blindkap maar dan met wat toevoegingen. Dus Je volgt dit filmpje: YouTube: Aansluiten glasvezelmodem type 1 (geluid uit want dat deuntje hou je de rest van de dag in je hoofd!!)
Waar ze in het filmpje een oranje blindkap verwijderen, verwijder jij je huidige NT. En waar zij een NT daarna erop klikken, klik jij de patchcover erop. En dan zou er niks mis moeten gaan.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 19:37

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik werd gebeld door iemand van XS4ALL of het allemaal nog bevalt en ik greep meteen maar de kans om aan te geven dat cloud opnames nog steeds haperen met herstarten vanaf een punt waarop ik eerder gestopt was en dat spoelen nog steeds een issue is in opnames. Zijn oplossing is een nieuwe tv-ontvanger. Ik krijg nu een Arris 2952 ipv Arcadyan HMB2260. Ben benieuwd.
En omdat ik "zo'n trouwe klant" ben heb ik nu gratis 5 maanden lang 500 up en down.
Ik ben benieuwd of die nieuwe decoder echt helpt.......

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
WarMaster schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:41:
...
Heeft iemand meer inzicht over welke receive golflengte wordt gebruikt gebruikt voor de Reggefiber apparatuur?
Ik heb zo'n idee dat de technische info alhier:
http://extranet.reggefiber.nl/odf-portal.html
te vinden is.
Maar de documenten met daadwerkelijke technische details zit achter een login...

Wellicht dat @Barre73 hier kan/mag(?) helpen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Die patchcover ziet er grappig uit. Ik heb zelf een SC koppelstukje aangeschaft en op de connector geklikt waar normaal de NT box/patchcover geplaatst zou worden. Ik zat me net te bedenken hoe ik de blindplaat zo kan dremelen zodat mijn patch kabel daar een beetje achter beschermd zit :-)

Zou die patchcover ook in een LC variant leverbaar zijn, denk je?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ehtweak schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:52:
[...]

Ik heb zo'n idee dat de technische info alhier:
http://extranet.reggefiber.nl/odf-portal.html
te vinden is.
Maar de documenten met daadwerkelijke technische details zit achter een login...

Wellicht dat @Barre73 hier kan/mag(?) helpen?
Helaas..... dat mag ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-NL

Ik zag dat @Barre73 je al van info heeft voorzien! Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Nog even twee foto's van mijn XS4ALL fiber setup. Wellicht dat iemand hier iets aan heeft qua knutselinspiratie.

De glasvezelkoppeling met een eenvoudig SC koppelstuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n1a9hU52XSg6Pg8uSpi9gAZ2/thumb.jpg

N.a.v. het vinden van dit YouTube filmpje YouTube: Installatie FttH FTU TY-01 omgebouwd tot dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QuFf1i0GTmjiy3keNEsnMb4H/thumb.jpg

De apparatuur:

- Cisco SG300-10PP met 2 x SFP
- Asus AC-RT66U
- TP-Link TL-PA4020P (naar een TP-Link WPA5430 als support access point 2 verdiepingen hoger)
- En nog allemaal irrelevante stuff

Alles uiteraard achter een (te) dikke UPS ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/86Z4xEhrsOdTaVVxY3wgbvIO/thumb.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door WarMaster op 06-10-2017 11:50 . Reden: Homebrew FTU togevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Zucht, net de patchcover ontvangen, en wat denk je? De VERKEERDE! :(
Had zelfs nog een foto erbij gedaan, sturen ze die vierkante uitvoering (FTU-TK01) ipv die rechthoekige...

Tjonge, jonge, hoe vaak kan het fout gaan? |:(

Maar wacht es ff, die verkeerde patchcover is eigenlijk alleen maar een plastic afdekkap met de juiste glaskabel er in geklikt.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/e6/8a/6c/e68a6cd40ef6944a3ba77ba974a03145.png

UTP kabel van de FRITZ!Box 5490 <--> NTU eruit gehaald. Power NTU eraf.
Ethernet/glas cover losgeklikt. Die glaskabel uit de FTU-TK01 gehaald (zit gewoon geklemd). Glaskabeltje op grondplaat FttH connector blok geklikt, andere einde in de SC/PC connector van de 5490 geklikt.
De configuratie in de FRITZ!Box omgezet naar fiber port, en voila, het werkt! :)
Scheelt weer een conversiestap en wat besparing op energieverbruik van de (oorspronkelijk) NTU patchcover (koper/glas conversie).
Volgens de kleine lettertjes op de oorspronkelijk NTU verbruikt 'ie 12V bij een 0,5A. M.a.w. weer 6W sluipverbruik opgeheven.

Wel opvallend is, dat de uitgeschakelde IPv6 configuratie gelijk weer terug is in de setup van de 5490, zodra je switched van koper --> glas.

Nadeel is nu wel een 'open' grondplaat met daaruit een glaskabeltje... maar ach, het zit toch in de meterkast en ik heb de sleutel daarvan. ;)

Nu afwachten of Xs4all nog genegen is om de juiste patchcover te sturen...

[ Voor 79% gewijzigd door ehtweak op 06-10-2017 12:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

JoepW schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:36:
Ik werd gebeld door iemand van XS4ALL of het allemaal nog bevalt en ik greep meteen maar de kans om aan te geven dat cloud opnames nog steeds haperen met herstarten vanaf een punt waarop ik eerder gestopt was en dat spoelen nog steeds een issue is in opnames. Zijn oplossing is een nieuwe tv-ontvanger. Ik krijg nu een Arris 2952 ipv Arcadyan HMB2260. Ben benieuwd.
En omdat ik "zo'n trouwe klant" ben heb ik nu gratis 5 maanden lang 500 up en down.
Ik ben benieuwd of die nieuwe decoder echt helpt.......
Volgens mij zijn de specs van de Arris en Arcadyan gelijk, waardoor ik vermoed dat het jouw problemen niet gaat oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

ehtweak schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:51:
Had zelfs nog een foto erbij gedaan, sturen ze die vierkante uitvoering (FTU-TK01) ipv die rechthoekige...

Maar wacht es ff, die verkeerde patchcover is eigenlijk alleen maar een plastic afdekkap met de juiste glaskabel er in geklikt.
[afbeelding]

Ethernet/glas cover losgeklikt. Die glaskabel uit de FTU-TK01 gehaald (zit gewoon geklemd). Glaskabeltje op grondplaat FttH connector blok geklikt, andere einde in de SC/PC connector van de 5490 geklikt.
De configuratie in de FRITZ!Box omgezet naar fiber port, en voila, het werkt! :)
Scheelt weer een conversiestap en wat besparing op energieverbruik van de (oorspronkelijk) NTU patchcover (koper/glas conversie).

Wel opvallend is, dat de uitgeschakelde IPv6 configuratie gelijk weer terug is in de setup van de 5490, zodra je switched van koper --> glas.

Nadeel is nu wel een 'open' grondplaat met daaruit een glaskabeltje... maar ach, het zit toch in de meterkast en ik heb de sleutel daarvan. ;)

Dankzij jouw specificatie van die FTU modules ben ik even gaan googlen. Daar kwam ik uit op dit filmpje: YouTube: Installatie FttH FTU TY-01

Hierdoor kon ik zéér aanvoudig mijn oranje blindplaat ombouwen tot een FTU! Het enige dat nodig was is een kleine uitsparing uitknippen en vijlen.

En tadaaaa!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QuFf1i0GTmjiy3keNEsnMb4H/thumb.jpg

Thanks! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 19:37

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:35:
[...]

Volgens mij zijn de specs van de Arris en Arcadyan gelijk, waardoor ik vermoed dat het jouw problemen niet gaat oplossen.
Datzelfde vermoeden heb ik ook...

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Mooi. d:)b

Brengt mij weer op het idee:
Ik heb ook nog zo'n oranje afdekkap + plaat liggen. Daar zou ik ook dat connectorblokje in kunnen prikken en dan heb ik toch een DIY opschuifpatchcover in semi-originele toestand. >:)

Hmmm, dat doe ik dan wel als Xs4all geen complete en juiste patchcover levert...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 12-09 20:18

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Kijk
WarMaster schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:44:
[...]

Dankzij jouw specificatie van die FTU modules ben ik even gaan googlen. Daar kwam ik uit op dit filmpje: YouTube: Installatie FttH FTU TY-01

Hierdoor kon ik zéér aanvoudig mijn oranje blindplaat ombouwen tot een FTU! Het enige dat nodig was is een kleine uitsparing uitknippen en vijlen.

En tadaaaa!

[afbeelding]

Thanks! :D
Nice, dat ga ik ook zo maar eens oplossen!

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

ehtweak schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:51:

[afbeelding]

Volgens de kleine lettertjes op de oorspronkelijk NTU verbruikt 'ie 12V bij een 0,5A. M.a.w. weer 6W sluipverbruik opgeheven.

Deze methode had ik al aangereikt op 12 september 2017 00:02 uur. En het werkt :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Gondelier schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:49:
[...]

Deze methode had ik al aangereikt op 12 september 2017 00:02 uur. En het werkt :) :)
Klinkt plausibel, maar kan natuurlijk pas als je daadwerkelijk de juiste glaskabel (die ik heb gekannibaliseerd heb uit de 'verkeerde' patchcover) in huis hebt. En die heb ik nu pas. Compleet met doorlusblokje eraan.
Bovendien vond ik idd nog ergens in een lade, die oude oranje loze patchcover. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
*&^3486579*%$, zo dat moest er ff uit. :(

Op mijn vraag, via twitter, aan Xs4all, wanneer ik nu eindelijk eens de juiste patchcover mag ontvangen, kwam het 8)7 |:( antwoord:
"Neem ajb contact op met de helpdesk dit is de enige cover die wij kunnen versturen,zij kunnen dan een monteur aansturen"
En DAT is nou juist het probleem! De HD antwoorde niet meer, en daarom probeerde ik het via twitter. Die vervolgens, wellicht goed bedoeld, de verkeerde patchcover opsturen. Terwijl ik notabene eerst een fotootje had gestuurd van het juiste type. En dan domweg, gewoon een andere sturen! :( :F
Afbeeldingslocatie: http://www.garfieldnl.info/wp-content/gallery/diversen/kierewiet.jpg

En met de monteursorganisatie (Guidion) had ik al contact gehad, maar die hebben geen patchcover bij zich, die moest Xs4all opsturen (volgens Guidion)... zucht...
Hoezo monteur aansturen? Gewoon de goede patchcover opsturen! :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:01
Iemand zijn Wi-Fi extender al ontvangen? In juli overgestapt naar XS4all en en extender bijbesteld, alleen nog geen ontvangen....

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

@Dafjedavid Ik heb de WiFi-versterker 21/7 besteld en 27/7 ontvangen.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Dafjedavid schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:34:
Iemand zijn Wi-Fi extender al ontvangen? In juli overgestapt naar XS4all en en extender bijbesteld, alleen nog geen ontvangen....
Yup. Hij was vrij snel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Dafjedavid schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:34:
Iemand zijn Wi-Fi extender al ontvangen?
Eh ja, :Y een dag later, volgend op de bestelling:

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:01
Dan zal ik s gaan bellen :(

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07
Nogmaals dank voor de informatie wat betreft de IPTV, vandaag is alles binnen gekomen - een 5490 met patchcoverkit - woensdag wordt alles door Guidion aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Uiteraard heb ik geen reactie meer gekregen van, noch via de twitter account van Xs4all, noch de helpdeskpersoon van Xs4all.
Heb aangegeven dat ik het een beetje zat was om van het patchkastje naar de covermuur gestuurd te worden... |:(

Inmiddels heb ik een bijzonder DIY model fiber-only patchcover; een oranje uitvoering! Geen groene, geen witte, maar een oranje. *O*
Dus nu is zowel de invoerkant (waar de fiber uit de grond komt) voorzien van een oranje afdekkap en de uitgaande zijde (SC/PC kabel richting FRITZ!Box 5490) ook oranje. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Ik heb sinds kort glas 500/500 van xs4all en heb er een Frtizbox 5490 bij gekregen.
Nou heb ik alles van Ubiquiti, SLG Gateway, Switch, Cloudkey, AP's etc etc.
Alles werkt eigelijk prima, alleen aaangezien ik een USG gateway heb zou ik deze ook graag gebruiken maar het lijkt er op dat de Fritzbox niet in bridge mode gezet kan worden?? Heeft iemand enig idee?

cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:13:
Beste mensen,

Ik heb sinds kort glas 500/500 van xs4all en heb er een Frtizbox 5490 bij gekregen.
Nou heb ik alles van Ubiquiti, SLG Gateway, Switch, Cloudkey, AP's etc etc.
Alles werkt eigelijk prima, alleen aaangezien ik een USG gateway heb zou ik deze ook graag gebruiken maar het lijkt er op dat de Fritzbox niet in bridge mode gezet kan worden?? Heeft iemand enig idee?

cheers
Je kunt de hele fritzbox er tussenuit halen.
Patchkabel vanuit de NTU in de USG prikken, PPPoE instellen via VLAN 6 en draaien.
Als je geen NTU hebt is het wat lastiger. Dan zul je een NTU (Media convertor) moeten regelen of de glas patchkabel in de switch doen via een SFP.

[ Voor 4% gewijzigd door BushWhacker op 10-10-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BushWhacker schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:29:
[...]

Je kunt de hele fritzbox er tussenuit halen.
Patchkabel vanuit de NTU in de USG prikken, PPPoE instellen via VLAN 6 en draaien.
Als je geen NTU hebt is het wat lastiger. Dan zul je een NTU (Media convertor) moeten regelen of de glas patchkabel in de switch doen via een SFP.
Bedankt voor je reactie!

Er komt geen UTP uit mijn NTU, alleen maar glas die dan direct de Fritz in gaat.
Er zit op mijn switch 2x SFP aansluiting, maar volgens mij zijn die alleen geschikt om 2 switchen met elkaar te verbinden, of heb ik het mis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Na al dat gezaag en gezever rond het al dan niet kunnen leveren van de juiste fiber patchcover:
is het weer eens pijnlijk duidelijk geworden...
...ISPs zijn (vrijwel) niet in staat om op specifieke vragen/problemen van hun klanten in te spelen. :N
Zelfs al specificeer je duidelijk de requirements, voeg je zelfs foto's toe van de juiste componenten, geef je aan wie/wat zou moeten doen/leveren... :| en dan nog, dan nog loopt het spaak. :-(

Maar waarom de klant wel iets beloven en vervolgens niet uitvoeren? Als men nou gelijk had gezegd "nee, dat onderdeel hebben/kunnen we niet leveren", dan is dat niet leuk, maar in ieder geval wel duidelijk en weet je waar je aan toe bent. Nu ontstaat er alleen nog maar ergernis.
Wat overigens onverlet laat dat er wel degelijk FttH klanten zijn die wel de genoemde, goed passende, patchcover hebben. Want waar komt immers die getoonde foto vandaan? O-)

Afijn, dan iets wat wel goed ging. :)
Eén van de bewoners in huize ehtweak had als verjaardagscadeau een HDTV op d'r kamer gekregen. Uiteraard moest die ook voorzien worden van een persoonlijke STB.
Fluks een STB besteld bij Xs4all, de volgende dag al geleverd!

Dit soort apparatuur sluit ik altijd het liefst bedraad aan, om mogelijke issues voor te zijn.
Aangezien ik bij de bouw van ons huis (24 jaar geleden) al extra loze PVC buisjes van de meterkast naar iedere ruimte had laten meegieten in de betonnen delen, kwam dat anno nu, goed van pas!
De loze CAT5E kabel zat er ook al 24 jaar in (vooruitziende blik? ;) ). Een inbouw UTP WCD gemonteerd, zowel in de bewuste kamer alsmede in de meterkast. Met de LSA tool de UTP kabel afgemonteerd (volgens T568B) , doorgepatched met de FRITZ!Box 5490 (die nu een vrije LAN poort had, dankzij de fiber ISP connectie, scheelde weer een switch).
Nog ff wat performance testjes gedraaid via de afgemonteerde UTP WCD; alles performed ok.
STB aangesloten, HDMI kabel van STB --> HDTV; en we hebben beeld! TAN + PIN ingevuld.
Nog een f/w update van de STB, wat instellingen doorlopen voor 1080p/i beeldinstellingen en klaar. Weer iemand blij. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Voor wie later vandaag zodra de final er is naar pfSense 2.4.0 upgrade: |sWORDs| in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2"

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
[toevoeging]

De helpdesk van Xs4all is klaarblijkelijk wel begaan met het feit dat er e.e.a. niet helemaal (da's een understatement) goed ging bij mijn aanvraag voor de juiste patchcover...
... ik werd gisterenmiddag gebeld door een vertegenwoordiger van de HD die uitgebreid z'n excuus aanbood en sorry zei voor het feit dat er het nodige mis gegaan was in de onderlinge communicatie. En dat men niet de indruk wil wekken dat er niet geluisterd wordt.
Overigens gaf men tevens aan dat er wel degelijk alhier (tweakers) meegelezen wordt. (!)

Er werd een interne aantekening gemaakt om dit soort perikelen in de toekomst te voorkomen.
@Barre73: men ging nog specifiek in op het feit dat uit de administratie van Reggefiber zou blijken dat er alleen maar een NTU (aka glas/koper) patchcover op mijn locatie geplaatst zou kunnen worden. En dat de situatie van die (gemodificeerde) rechthoekige patchcover (glas only) op mijn grondplaat zeer zelden voorkwam. (?)

Op zich wel zo sportief om, al is het achteraf, te melden dat ze fout zaten en dat ik idd alles had geprobeerd om duidelijk te maken wat er moest gebeuren. Men kon (of wilde?) geen expliciete uitleg geven waarom, ondanks een foto van de juiste patchcover, er toch de verkeerde werd opgestuurd. Tevens zou men de communicatie met Guidion aankaarten.
Want de oplossing die ik uiteindelijk had uitgevoerd (oude oranje kap patchcover voorzien van het SC/PC kabeltje uit de nieuwe/verkeerde kap) zou een Guidion monteur ook kunnen doen. Volgens zeggen van de HD hebben de Guidion monteurs de beschikking van wat onderdeeltjes om zo'n kap te DIY-en.

Al met al zie ik deze afhandeling niet zo snel bij andere ISPs plaatsvinden. Ik kan me namelijk conversaties herinneren (ja, ik heb ze zelfs nog als geluidsfragment) waarbij UPC echt stug blijft volhouden dat het aan de klant ligt, en niet aan de ISP. :(
M.a.w. toch nog een (klein) plusje voor Xs4all.

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 12-10-2017 09:32 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:29:
[toevoeging]
[..]

Al met al zie ik deze afhandeling niet zo snel bij andere ISPs plaatsvinden. Ik kan me namelijk conversaties herinneren (ja, ik heb ze zelfs nog als geluidsfragment) waarbij UPC echt stug blijft volhouden dat het aan de klant ligt, en niet aan de ISP. :(
M.a.w. toch nog een (klein) plusje voor Xs4all.
Dat kan wel zijn maar de XS4ALL helpdesk is echt een ramp als het aankomt op glasvezel verhuizingen of mutaties.. dat blijkt hier keer op keer wel en heb het in mijn eigen ervaring en omgeving ook gezien. Het zou fijn zijn als ze de processen eens zouden aanpakken zodat het in een keer goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 17:17
Mark-NL schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:19:
@gabbel .....
Alles rechtstreeks op ASUS router aangesloten en AB-Solutions erop om van die ellendige (reclame) trackers af te komen. Bijkomend voordeel ook geen reclame meer in apps, YouTube e.d.
waar meer te vinden over AB-Solutions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
AB-Solutions of ab-solution? Het één is heel iets anders dan de ander!

Google er maar eens op... ;)

'ab-solution' lijkt me een soort pi-hole toepassing, maar dan op een (Asus) router. Toch?

[ Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 13-10-2017 10:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-NL
ehtweak schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:01:
AB-Solutions of ab-solution? Het één is heel iets anders dan de ander!

Google er maar eens op... ;)

'ab-solution' lijkt me een soort pi-hole toepassing, maar dan op een (Asus) router. Toch?
Hier de link naar de website en ja het is voor de ASUS Router die werkt met de Merlin firmware.
http://ab-solution.info

Ennuh, sorry voor de verwarring. Ik plaats er altijd een "s" achteraan schijnbaar 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Mark-NL op 13-10-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:31

Fiber

Beaches are for storming.

Gaan we nog iets van XS4ALL horen over hoe en wanneer ze het WPA2 lek gaan fixen in onze Fritz!Boxen...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet, want het lek zit in clients, niet in access points. (Wel in repeaters/extenders/mesh, want die zijn ook client van een andere AP.)

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 17-10-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:31

Fiber

Beaches are for storming.

Zr40 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:00:
Niet, want het lek zit in clients, niet in access points. (Wel in repeaters/extenders, want die zijn ook client van een andere AP.)
OK, thanks, dat scheelt al een heel stuk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

TheVMaster

Moderator WOS
Hmm..ik verbaas mij toch een beetje over grote hoeveelheden dataverkeer die ik er de laatste maanden doorheen stouw. Kan ik naast het algemene Fritz!Box overzicht ook per device zien wat er verstookt wordt? Laatste twee maanden zowel 20 TB per maand received verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 21:26

GerkeP

Vragen mag altijd........

JackSparrow schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:54:
Hmm..ik verbaas mij toch een beetje over grote hoeveelheden dataverkeer die ik er de laatste maanden doorheen stouw. Kan ik naast het algemene Fritz!Box overzicht ook per device zien wat er verstookt wordt? Laatste twee maanden zowel 20 TB per maand received verkeer.
Ja dat kan moet je vinkje zetten bij elk device en vervolgens onbeperkt. Dan kun je dat allemaal terug zien in je rapportages

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
GerkeP schreef op Wednesday 18 October 2017 @ 12:34:
[...]

Ja dat kan moet je vinkje zetten bij elk device en vervolgens onbeperkt. Dan kun je dat allemaal terug zien in je rapportages
Eh...welk vinkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Sorry, bij parental controls, en dan vervolgens unrestricted aanzetten

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
GerkeP schreef op Wednesday 18 October 2017 @ 12:55:
Sorry, bij parental controls, en dan vervolgens unrestricted aanzetten
Ik heb ze op unrestricted staan, maar krijg ik dan per device het dataverkeer te zien...ik snap het niet :? Want ik had namelijk al een paar van mijn grootverbruikers' op unrestricted staan maar zie alleen totalen qua verbruik.

[ Voor 18% gewijzigd door TheVMaster op 18-10-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Daar lees ik hoe ik zo'n profiel aanmaak, maar nergens maak ik uit op dat ik dan gedetailleerd dataverbruik per device zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:54:
Gaan we nog iets van XS4ALL horen over hoe en wanneer ze het WPA2 lek gaan fixen in onze Fritz!Boxen...? O-)
Wellicht nog ff ter verduidelijking:
https://en.avm.de/news/sh...d-connections-are-secure/

Daarom worden er geen FRITZ!Box updates ivm het WPA2 probleem uitgerold...
Voor de WLAN repeaters komt er wel nog een update.

reviews: De Krack-aanval op wpa2

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 12:00
Is er een promotie lopend van gratis Fox Sports ? Ik kan hem aanklikken zonder de vraag of ik wil betalen.
Niet dat ik straks ineens met onverwachte kosten zit. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
StarWolfer schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:51:
Is er een promotie lopend van gratis Fox Sports ? Ik kan hem aanklikken zonder de vraag of ik wil betalen.
Hier zegt die 'gewoon' dat ik 15 euro moet betalen voor Fox Sports Compleet. Ook bij de losse Fox Sports pakketten staan er prijzen bij.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
JackSparrow schreef op Wednesday 18 October 2017 @ 13:49:
[...]

Daar lees ik hoe ik zo'n profiel aanmaak, maar nergens maak ik uit op dat ik dan gedetailleerd dataverbruik per device zien.
Probleem is opgelost :+ Bleek een oneindige 'CloudSync' te zijn van mijn OneDrive die blijkbaar ergens op hing en maar bleef syncen. Die 20TB aan data per maand klopte dus wel, heb het nu kunnen terugbrengen tot minder dan 50GB per dag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-09 15:56
StarWolfer schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:51:
Dat vroeg ik me ook al af inderdaad. Heb zondag gewoon Feyenoord-Ajax en de rest van de wedstrijden kunnen kijken. Heb gecheckt of ik niet toevallig een tv -pakket geactiveerd had, maar daar staat niets. Ik denk dat het een foutje van Fox was, volgens mij staat alles nu weer achter de betaalmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

JackSparrow schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:17:
[...]

Probleem is opgelost :+ Bleek een oneindige 'CloudSync' te zijn van mijn OneDrive die blijkbaar ergens op hing en maar bleef syncen. Die 20TB aan data per maand klopte dus wel, heb het nu kunnen terugbrengen tot minder dan 50GB per dag _/-\o_
50 GB per dag == 1.5TB per maand. Da's ook nog een best aantal bytes. _/-\o_
Ik heb ook niet het idee dat XS4all flauw doet. Ik heb iig nog nooit wat gehoord als ik een TB in een maand had verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
BushWhacker schreef op Monday 23 October 2017 @ 22:17:
[...]

50 GB per dag == 1.5TB per maand. Da's ook nog een best aantal bytes. _/-\o_
Ik heb ook niet het idee dat XS4all flauw doet. Ik heb iig nog nooit wat gehoord als ik een TB in een maand had verstookt.
Tja....1.5 TB voelt voor mijn gevoel niet als 'veel'. 22TB daarentegen (wat ik dus 3 maanden achter elkaar heb gehad) is bizar veel. Shit CloudSync jobje... :(

Volgens mij zit er geen limiet op de glasvezelverbinding, dus tja....dan zouden ze zelfs bij 22TB geen aktie ondernemen...

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 23-10-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
JackSparrow schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:55:
[...]
Tja....1.5 TB voelt voor mijn gevoel niet als 'veel'. 22TB daarentegen (wat ik dus 3 maanden achter elkaar heb gehad) is bizar veel. Shit CloudSync jobje... :(

Volgens mij zit er geen limiet op de glasvezelverbinding, dus tja....dan zouden ze zelfs bij 22TB geen aktie ondernemen...
Gemiddeld 66,9 mbit/s. Merkte je niets aan de snelheid van jouw verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
ANdrode schreef op Tuesday 24 October 2017 @ 10:19:
[...]

Gemiddeld 66,9 mbit/s. Merkte je niets aan de snelheid van jouw verbinding?
Nope, die is 500/500....nergens last van. 7(8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Heeft iemand ervaring met het bestellen van de patchcover kit via KPN?
Ze zijn hier te koop voor de diverse uitvoeringen: https://www.kpnwebshop.com/zoeken?q=patchcover

Hoop dat iemand kan bevestigen dat dit dezelfde patchcover is die bijvoorbeeld XS4ALL levert aan haar klanten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Zanniebal Ai! Weet je het zeker?
Weet waar je aan begint! :+

zoek mijn berichten m.b.t. patchcover in dit forum maar eens terug! :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zanniebal schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:54:
Heeft iemand ervaring met het bestellen van de patchcover kit via KPN?
Ze zijn hier te koop voor de diverse uitvoeringen: https://www.kpnwebshop.com/zoeken?q=patchcover

Hoop dat iemand kan bevestigen dat dit dezelfde patchcover is die bijvoorbeeld XS4ALL levert aan haar klanten. :)
Ook zo handig dat ze dezelfde FTU op elke foto zetten....
Daarbij:hoe kan jij als klant weten welke je moet hebben? Dan moet je weten welke FTU je hebt.

Daar heb ik trouwens wel een handig overzicht voor...
Barre73 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Dus in die KPN webshop niet op de foto's letten maar alleen kijken naar de artikelnamen!! Die moet overeenkomen met de typenaam die je in mijn overzicht ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ik heb een Mikrotik CRS125 met een SFP slot. Hierin zit een SFP 1.245G SC Single mode WDM 20KM 1310nm/1550nm transceiver echter krijg ik daar geen Rx verkeer op binnen via XS4ALL FTTH direct op de fiber aangesloten. Nu heb ik een email gestuurd naar de fabrikant van de SFP transceiver met het bovenstaande verhaal en die reageert met de volgende vraag:
What SFP module is used on the ISP site?
Iemand die het weet?

[ Voor 4% gewijzigd door WeaZuL op 27-10-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@WeaZuL als ik naar de fiber properties van mijn FRITZ!Box 5490 kijk, dan zie ik deze info:

Internal temperature 44.1 °C
Wavelength received 3.262 V
Transmission current 11 mA
Transmitter power -6.2 dBm
Reception quality -15.6 dBm
Wavelength sent 1310 nm
Wavelength received 1490 / 1550 nm
Manufacturer SOPTO

en via avm.de zie ik deze specs:

Technische Daten

Glasfaser
•SC/PC Buchse
•Wellenlänge: TX 1310 nm, RX 1480 bis 1580 nm
•Full duplex Übertragung
•Sendeleistung: -9 bis -3 dBm
•Empfangsleistung: < -20 dBm
•Reichweite: 10 km
•Unterstützung von TR-069 und SFF-8472
•Laser Klasse 1
•Kann am aktiven Glasfaseranschluss (AON) betrieben werden
•Kann am passiven Glasfaseranschluss (PON/GPON) hinter einem Optical Network Terminal (ONT) als Zugangsrouter/IAD (Integrated Access Device) betrieben werden

Zo te zien is de TX golflengte gefixeerd op 1310nm en de RX variabel tussen 1480-1590nm

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
FYI:

Inmiddels heeft avm.de wat updates uitgebracht i.v.m. de Krack/WPA2 issues.
FRITZ!WLAN Repeater 1750E und FRITZ!Powerline 1260E

Version: FRITZ!OS 6.92

Sprache: deutsch

Release-Datum: 20.10.2017

Neue Features: - Mehr Komfort und Leistung durch Unterstützung von WLAN-Mesh
- Alle FRITZ!Box-Einstellungen zu WLAN-Mesh werden automatisch übernommen
- Unterstützung von WLAN Band Steering
- WPS zur Anmeldung neuer WLAN-Geräte (z.B. Smartphone) lässt sich nun auch an Repeatern auslösen
- Unterstützung von Repeaterketten - Ein Repeater kann nun per Knopfdruck an einem anderen Repeater angemeldet werden
- Dynamischer Uplink: Repeater suchen bei Verbindungsverlust selbständig nach einer alternativen Verbindung
- Fehlerhaftes Scrolling der Benutzeroberfläche auf Mobilgeräten behoben
- Fehlerhafte Übersetzungen auf der Startseite behoben
- Schwäche der Schlüsselaushandlung bei WPA2 behoben

Neu mit FRITZ!OS 6.92:
- Fehlerhaftes Scrolling der Benutzeroberfläche auf Mobilgeräten behoben
- Fehlerhafte Übersetzungen auf der Startseite behoben
- Schwäche der Schlüsselaushandlung bei WPA2 behoben

te vinden via: https://avm.de/nc/service/downloads/
of via de update functie van de WLAN repeaters.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Iemand een idee hoe ik IPv6 PTR DNS records configureer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 00:42

Arjan A

Cenosillicafoob

WeaZuL schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:47:
Iemand een idee hoe ik IPv6 PTR DNS records configureer?
Mailtje naar de helpdesk of via de newsgroepen Miquel benaderen. XS4All heeft daar (nog) geen interface voor, maar ze kunnen wel PTR-records aanmaken voor IPv6.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier ga ik 20 november over van OnsBrabantNet naar XS4ALL (gisteren besteld). Heb gekozen voor zelfinstallatie al zal er wel een Reggefiber monteur gaan komen om mijn huidige Packetfront te vervangen voor een nieuwe standaard FTU. Hopelijk gaat de migratie soepel.

Heb aan mijn kant in elk geval alles al klaar liggen om mijn TP-Link managed switch direct op de FTU aan te sluiten (SFP / patchkabel). Vanaf de switch trek ik vervolgens VLAN 4 en 6 naar de pfSense firewall op mijn ESXi host. Lijkt me een ideale setup :)

Overigens wat betreft het 1490 vs 1550nm RX verhaal, je moet gewoon een SFP hebben die voldoet aan de 1000BASE-BX-U standaard. Dat wil zeggen 1310nm TX en RX tussen 1490 en 1550nm. Alleen sommige fabrikanten noemen het dan hard 1490 of juist 1550 RX maar zolang het een BX-U optic is zit je goed.

[ Voor 21% gewijzigd door ik222 op 31-10-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ik222 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:03:

[...]

Heb aan mijn kant in elk geval alles al klaar liggen om mijn TP-Link managed switch direct op de FTU aan te sluiten (SFP / patchkabel). Vanaf de switch trek ik vervolgens VLAN 4 en 6 naar de pfSense firewall op mijn ESXi host. Lijkt me een ideale setup :)

[...]
Je moet alleen of niet pfSense 2.4.1 (maar 2.4.0 of eerder of 2.4.2 nightly) of de VLANs op ESXi afhandelen. Ook niet vergeten VMXNET ipv E1000 te kiezen.
En ik zou mijn IPTV instellingen gebruiken:
|sWORDs| in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2"

[ Voor 11% gewijzigd door |sWORDs| op 31-10-2017 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
VLANs handel ik sowieso al op ESXi af, heb allemaal losse netwerkkaarten naar de pfSense VM. Wat betreft firewall regels, aangezien ik een managed switch gebruik kies ik er sowieso voor om de IPTV decoders in een eigen VLAN te houden. Wel via de pfSense bak (zodat alle interactieve diensten / Netflix werken) maar dus helemaal geïsoleerd van mijn LAN clients.

Wat is het probleem met E1000 precies?

[ Voor 50% gewijzigd door ik222 op 31-10-2017 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Wat is het probleem met E1000 precies?
http://rickardnobel.se/vmxnet3-vs-e1000e-and-e1000-part-1/

[ Voor 11% gewijzigd door GerkeP op 31-10-2017 07:33 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Oke, ja het performance verschil ken ik inderdaad maar ik dacht naar aanleiding van die post even dat er nog specifieke issues waren met de E1000 kaarten i.c.m. PPPoE en / of IGMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ik222 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:04:
Oke, ja het performance verschil ken ik inderdaad maar ik dacht naar aanleiding van die post even dat er nog specifieke issues waren met de E1000 kaarten i.c.m. PPPoE en / of IGMP.
Naast dat we VMXNET3 sowieso aanbevelen lijkt het daar wel op. Ik zie verschil met IPTV tussen E1000 (ik was vergeten VMXNET3 te kiezen bij het snel toevoegen van een NIC) en VMXNET3, met spoelen en wat "frames" die niet scherp zijn.
ik222 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 07:01:
Wat betreft firewall regels, aangezien ik een managed switch gebruik kies ik er sowieso voor om de IPTV decoders in een eigen VLAN te houden. Wel via de pfSense bak (zodat alle interactieve diensten / Netflix werken) maar dus helemaal geïsoleerd van mijn LAN clients.
Ik doe dat ook. IPTV hangt in mijn GUEST VLAN. Welke ik voor de screenshots even naar LAN hernoemt heb.
Maar met de standaard regels uit de andere guides is het dus niet veilig (Mijn TV in een volledig ander VLAN kreeg een screenshare request vanuit het IPTV netwerk). Ook moet je even opletten met outbound NAT mocht je manual NAT rules gebruiken, localhost en "IPTV LAN" naar IPTV niet vergeten.

[ Voor 52% gewijzigd door |sWORDs| op 31-10-2017 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooleSmurf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-08 19:59
Afgelopen zaterdagavond rond 21:00 storing gehad (XS4ALL, glasvezel 500/500) van +/- 20 minuten. Op de storingen pagina van XS4ALL heb ik deze niet kunnen vinden, maar was wel bekend.

Waar voor die storing onze verbinding stabiel was, zie ik daarna 's avonds tussen 20:00 en 23:00 een hogere ping en packet-loss, zie:
XS4ALL

Zijn er meer die dit hebben?

Setup: NTU direct verbonden met pfSense router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
|sWORDs| schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:10:
[...]

Naast dat we VMXNET3 sowieso aanbevelen lijkt het daar wel op. Ik zie verschil met IPTV tussen E1000 (ik was vergeten VMXNET3 te kiezen bij het snel toevoegen van een NIC) en VMXNET3, met spoelen en wat "frames" die niet scherp zijn.
Ja het aanpassen staat al een tijdje op mijn todo lijst, misschien toch nog maar even doen voordat XS4ALL opgeleverd wordt. Die pfSense VM is mijn oudste VM en daarmee de enige die nu nog E1000 kaarten heeft, vooral omdat ik een stuk of 8 VLAN's en dus nics erin heb ben ik tot op heden te lui geweest om het aan te passen en de mappings weer goed te zetten. Al zou het op zich wel vanzelf goed moeten gaan als ik de MAC addressen hetzelfde houdt.
[...]

Ik doe dat ook. IPTV hangt in mijn GUEST VLAN. Welke ik voor de screenshots even naar LAN hernoemt heb.
Maar met de standaard regels uit de andere guides is het dus niet veilig (Mijn TV in een volledig ander VLAN kreeg een screenshare request vanuit het IPTV netwerk). Ook moet je even opletten met outbound NAT mocht je manual NAT rules gebruiken, localhost en "IPTV LAN" naar IPTV niet vergeten.
Inderdaad als je alles open zet vanaf IPTV naar je LAN dan is dat een enorm risico. Zelfs de strict noodzakelijke regels vind ik zelf al een te groot risico om richting mijn LAN open te zetten. Dus ik zet netjes de ontvangers in een apart VLAN wat niets anders mag dan met de IPTV interface praten en met internet (inderdaad via een handmatige NAT regel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

ik222 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:03:

[ ..]

Overigens wat betreft het 1490 vs 1550nm RX verhaal, je moet gewoon een SFP hebben die voldoet aan de 1000BASE-BX-U standaard. Dat wil zeggen 1310nm TX en RX tussen 1490 en 1550nm. Alleen sommige fabrikanten noemen het dan hard 1490 of juist 1550 RX maar zolang het een BX-U optic is zit je goed.
Helder, hoe zit het met de afstanden "Max. Path Length"? Er zijn 10km en 20km transceivers, zijn die gewoon uitwisselbaar wanneer RX/TX binnen bovenstaande waarden liggen?

[ Voor 6% gewijzigd door WeaZuL op 31-10-2017 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ja dat is uitwisselbaar, een 10km transceiver is voldoende maar een 20km model in je eigen apparatuur zal ook werken.

In de wijkcentrales zullen 10km modellen zitten, simpelweg omdat dat voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-07 13:52
Mijn overstap van Onsbrabantnet naar XS4all gaat helaas niet zo soepel als gehoopt. Gisteren is het signaal van OBN eraf gegaan. Vandaag heeft de monteur de Fritzbox aangesloten op de mediaconverter. De toegestuurde mediaconverter was natuurlijk niet de juiste, maar de monteur had er gelukkig nog 1 in de auto. Maar na alles aangesloten te hebben komt de Fritzbox niet online. Geen licht op de vezel. Nu is het wachten tot Reggefiber dit oppakt.....

Dag later stond de Reggefiber monteur om 8 uur s'morgens op de stoep! Bij mij even gekeken in de meterkast en vervolgens naar het POP huisje om te patchen. Al met al snel opgelost en weer online.

Internet snelheid is prima, ik merk geen verschil met OBN. Wel vind ik de nieuwe IP-TV kastjes erg wennen. HD zenders niet vooraan is echt niet handig.

[ Voor 27% gewijzigd door OnsDenis op 03-11-2017 09:15 ]

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
OnsDenis schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:41:
Mijn overstap van Onsbrabantnet naar XS4all gaat helaas niet zo soepel als gehoopt. Gisteren is het signaal van OBN eraf gegaan. Vandaag heeft de monteur de Fritzbox aangesloten op de mediaconverter. De toegestuurde mediaconverter was natuurlijk niet de juiste, maar de monteur had er gelukkig nog 1 in de auto. Maar na alles aangesloten te hebben komt de Fritzbox niet online. Geen licht op de vezel. Nu is het wachten tot Reggefiber dit oppakt.....
Heb je hierover gebeld?

In een soortgelijk geval had Reggefiber [volgens de helpdesk] bij XS4ALL een responstijd van vier uur tijdens kantooruren en haalde deze ruim. Het kan dus meevallen :)
Pagina: 1 ... 57 ... 108 Laatste