Ik heb een managed switch in gebruik genomen en als volgt ingesteld:
- Poort 1 trunk met VLAN 6/4 (PVID 1)
- Poort 2 met access VLAN 6 (PVID 6)
- Poort 3 komt terug vanuit mijn router en gebruikt VLAN1 om het normale LAN verder te verdelen
- 2 andere poortjes access VLAN 4 (PVID 4)
Dit werkt, ik heb verder geen bijzondere instellingen hoeven doen om het te laten werken, heb geen haperingen in het TV beeld bijvoorbeeld.
Ik maak gebruik van een Asus RT-AC66U, dit werkt verder prima en haal ook de beloofde 500 Mbit.
Als ik echter een andere router aan wil sluiten, zijn de snelheden veel minder. Het gaat dan o.a. om een Cisco RV320 en een TP-Link. Ik haal dan rond de 300 Mbit download / 100 Mbit upload.
Als ik een van deze twee routers achter mijn Asus router zet, dan haal ik wel gewoon de 500 Mbit, dus gewoon op de WAN poort, ik heb in beide routers als test ook de firewall uitgeschakeld et cetera, maar dat maakt geen verschil.
Zou het kunnen zijn dat XS4ALL "iets" met het MAC adres doet, of mis ik een bepaalde instelling die ik over het hoofd gezien heb?
Ik gebruik overigens een HP 1910-24G switch. Deze laat hierover zelf niets in de logs zien, ik heb eerlijk gezegd de poort nog niet uitgelezen, ik zou bijvoorbeeld poort 1 kunnen mirroren en dan met Wireshark uitlezen, maar naar mijn idee zou het gebruiken van een andere router geen probleem moeten vormen... Heb de firmwares van switch & routers allemaal ge-update, maar dit maakt geen enkel verschil.
[
Voor 16% gewijzigd door
eX0duS op 25-05-2016 20:04
]