Mwah, vallen volgens mij toch ook wel kritische kanttekeningen bij te zetten:
Ja, maar ook de
officiele speedtest van XS4ALL zelf. Beide geven hetzelfde resultaat. Wat wilde je met deze opmerking zeggen?
ehtweak schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 12:12:
En ja, ook bij mij (al drie jaar FttH) is het altijd al zo'n 95 down en 115 (of meer) up geweest. Maar is dat zo relevant? Want doe eens een speedtest naar een willekeurige verderweg bestemming en je krijgt al heel andere waardes! Soms veel lager, maar soms zelfs hoger.
Daarom is Speedtest in die zin ook 'gestandaardiseerd', die pakt altijd de dichtstbijzijnde server (of een door jezelf gekozen server) zodat de resultaten onderling vergelijkbaar zijn. In mijn geval liet Ziggo dus
altijd 120 Mbit van de geadverteerde 120 down zien, XS4ALL kwam
nooit hoger dan 93-95 van de geadverteerde 100.
En nog bijzonderder:
Ik start wel eens meerdere speedtesten tegelijk, met diverse browsers simultaan en dan zie je al een heel ander beeld!
Dan lopen er b.v. parallel twee downloadtestjes en die geven individueel waardes van 90 tot 70 aan (opgeteld dus ruim 160!) en de downloads gaan in z'n totaliteit ook ruim boven de 150/180.
Dit heb ik zo bij Ziggo nooit getest, dus ik kan niet weerleggen noch bevestigen of een verbinding bij Ziggo niet precies hetzelfde beeld zou geven zoals wat je hierboven schetst. Heb je data waarmee je kan laten zien dat XS4ALL hier inderdaad beter op presteert dan Ziggo?
Dat argument heb ik wel vaker gelezen, maar bij Ziggo, toenmalig nog UPC overigens in mijn geval, waren m'n pings ook nooit hoger dan 7 ms. Jitter weet ik niet, want dat test de standaard Speedtest niet, alleen die van XS4ALL. Zou dus kunnen kloppen wat je zegt, maar kan je aantonen dat de jitter bij Ziggo hoger is dan?
Dat zou een goed argument zijn ware het niet dat alle speedtests een
consistent beeld laten zien voor zowel XS4ALL als Ziggo (cq 95Mbit en 120Mbit). Als de korte testtijd een factor zou zijn zou je dat zien in niet consistente snelheidsmetingen, tenzij je verwacht dat bij een XS4ALL verbinding de snelheid bij een langere test ineens omhoog zou gaan, en die van Ziggo omlaag. Ik zie echter bij beide verbindingen, hoe kort de speedtests dan kennelijk ook zijn, dat de snelheden na de eerste spike keihard gecapt worden, alleen bij XS4ALL standaard 5-8Mbit te laag.
Voorheen hadden wij een UPC verbinding en die adverteren weliswaar met 120 down en volgens de speedtest werd dat meestal ook wel gehaald. Maar de effectieve (!) snelheid haalde dat lang niet. De ping- en latencytijden zijn niet zo ideaal. En ook de routering naar de rest van het wereld wijde web is beduidend minder efficiënt dan via Xs4all.
Definieer 'niet ideaal', en kan je dit onderbouwen? Bij Ziggo haalde ik zoals ik al schreef altijd pings van lager dan 7 ms. Ik zou ook wel een onderbouwing willen zien voor opmerkingen als 'En ook de routering naar de rest van het wereld wijde web is beduidend minder efficiënt dan via Xs4all.', heb je daar
recente bewijzen voor, anders zijn het m.i. loze opmerkingen.
'Prima op orde'? 'Hetgeen bij andere ISPs (vooral de kabelaars) toch een heel ander beeld toont.

'? Onderbouwing?
Overigens denk ik dat je hier wel een punt kan hebben, ik weet bijvoorbeeld niet of bij Ziggo de down en upload bandbreedte elkaar beïnvloeden.
Een download via
ftp.xs4all.nl van een 1gb (1.073.741.824) binair file duurt bij mij rond de 90 seconden. (ca. 12MBps) Lijkt mij een uitstekende waarde.
De network I/O in m'n resource manager schommelt tijdens zo'n ftp download test tussen de 90-105Mbps. M.a.w. volgens mij is de FttH verbinding prima in staat om de geadverteerde waardes te halen. Alleen hangt het er wel vanaf welk (cosmetische) tooltje je gebruikt om het te testen...
De network I/O tijdens een simultane up- en downtest piekt zelfs tegen de 300Mbps aan. Geeft aan dat in ieder geval m'n lokale netwerkinfrastructuur prima op orde is.

Tsja, ik heb geen resource manager, maar zonder dit naast een soortgelijke setup met een Ziggo verbinding te testen zegt dit niet zo veel.
Bovenstaande is zeker geen aanval op jou, want niemand heeft je gevraagd om het allemaal feitelijk te onderbouwen, net als dat de posters daarboven dat niet deden (inclusief ikzelf niet), maar ik trigger wel op opmerkingen van mensen die dan zeggen "Kijk dat is nu een goed beargumenteerd verhaal waar we iets aan hebben." terwijl het merendeel van wat je schrijft anekdotisch is of een eigen waarneming, en in mijn ogen dus niet beter dan de posts erboven die kennelijk echter
niet goed beargumenteerd waren, en verhalen waar we
niets aan hadden.
Ik krijg dan een beetje het gevoel dat deze personen dan vooral vanuit een subjectieve merkvoorkeur voor XS4ALL spreken, en de waarnemingen/constateringen van de andere reageerders, die m.i. evenveel waarde hadden als jouw verhaal, daarmee onterecht devalueren.
Maar nogmaals, top als je het allemaal nog wil onderbouwen hoor, graag zelfs, want daar hebben we pas
echt wat aan.