[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 36 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Net maar weer eens de HD gebeld om te vragen hoe en wat.

Ten eerste het feit dat de nieuwe IPTV decoder er afgelopen maandag prompt om half negen uitgegooid was, gebeurde vanwege het feit dat ze ALLE aanwezige decoders van een specifieke aansluiting disablen, om er zeker van te zijn dat alles opgeschoond wordt. En dan moet je de nieuwste ontvanger maar weer gewoon nog een keer activeren.

Wat betreft de haperende opnamestreams:"men was nog bezig om te inventariseren welke regio's er precies getroffen waren" "hartelijk dank voor het nogmaals melden en we ze zijn er mee bezig" "U staat nu in ieder geval (nogmaals?) op de lijst van getroffen klanten"
"we zijn er mee bezig maar weten niet wanneer het opgelost zal zijn..."
"en dat KPN het, op hun storingspagina, meldt met andere afhankelijkheden vinden we ook vreemd, daar hebben we geen verklaring voor..."
"

Men is zeer vriendelijk en correct, maar het probleem blijft.
Tja... |:(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 11:19
flippy.nl schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 17:35:
...ik moet echter zeggen dat sinds ik mijn fritzje heb vervangen door een deftige asus met merlin erop het een knap stukje stabieler loopt. frits had toch wel moeite met hoge transfer rates.
Dat idee heb ik dus constant: De fritz loopt echt op z'n laatste adem steeds... tenminste zo lijkt 't.
't is dat ik pfSense niet lekker met ipv6 en mijn (extra) publieke subnet kan laten werken, anders had er ook helemaal geen FB gehangen... (ja als deftige WLAN AP met DECT mogelijkheden maar meer ook niet...)
Ik heb eerder de standaard enkele ip zonder dual stack ipv6 gedraaid op pfSense en dat liep naar mijn idee wel lekkerder....

Mag ik anders weten welke ASUS router je gebruikt? (of een aanrader voor een andere router) dan kan ik dát misschien nog proberen.
flippy.nl schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 17:35:
als je een wat realistische test wilt hebben...
Ik heb in een ochtend 300GB van en naar mijn servers in colocatie en server hosting gestuurd vanuit mijn pc, de pfSense machine en een DL380 G6, 't ligt dus gewoon echt niet aan software of machine instellingen. 't is of de NTU die niet lekker is (die word om mogelijke oorzaak te elimineren morgen al omgewisseld.) of de FB die gewoonweg niet voldoende kracht heeft om een 500/500 verbinding in toom te kunnen houden. (Ik heb zelf al langer het sterke vermoeden dat het toch de FB is...)

[ Voor 7% gewijzigd door H00GiE op 06-10-2015 20:44 . Reden: leer toch eens spellen! ]

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Bigs schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:49:
[...]

Is dat nou wel handig om op die manier bestanden te delen met de wereld? :/
niet echt, windows iso kan je gewoon vrij downloaden. de rest van de meuk is tijdelijk voor eigen gebruik en haal ik eraf als het niet meer nodig is.
Homer1983 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 20:39:
[...]Dat idee heb ik dus constant: De fritz loopt echt op z'n laatste adem steeds... tenminste zo lijkt 't.
't is dat ik pfSense niet lekker met ipv6 en mijn (extra) publieke subnet kan laten werken, anders had er ook helemaal geen FB gehangen... (ja als deftige WLAN AP met DECT mogelijkheden maar meer ook niet...)
Mag ik anders weten welke ASUS router je gebruikt?
RT-AC66U.

en als je het vermoeden hebt dat de fritz 500mbit niet kan trekken (niet lekker iig) klopt dat. de goede testen op het interbuizen gebeuren vertellen ook dat dat ding maar net aan 500mbit kan doen over de WAN poort en dat is zonder opties. zet QoS of iets dergelijks aan en het stort compleet in, helemaal met meerdere clients tegelijk.

asus instellen is ook heerlijk simpel al zou ik hem eerst updaten naar de laatste merlin firmware voordat je gaan meubelen aan de instellingen, met merlin krijg je veel meer opties en bij het overstappen moet je alsnog alles opnieuw instellen.

[ Voor 63% gewijzigd door flippy op 06-10-2015 20:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

Nakebod

Nope.

Als het instellen van een ASUS zo simpel is, waarom lukt mij het dan nog steeds niet :( :+
WAN wil nog steeds geen PPPoE connectie opzetten, net of ie de VLAN / VID negeert. Mijn Netgear werkt prima, en ook nog even getest met een EdgeRouter Pro en ook daar had ik zo een verbinding.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
flippy.nl schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 20:40:
en als je het vermoeden hebt dat de fritz 500mbit niet kan trekken (niet lekker iig) klopt dat. de goede testen op het interbuizen gebeuren vertellen ook dat dat ding maar net aan 500mbit kan doen over de WAN poort en dat is zonder opties. zet QoS of iets dergelijks aan en het stort compleet in, helemaal met meerdere clients tegelijk.
Ik heb met 1:1 NAT toch de VAS ip's door de pfSense router weten te sluizen (ik werk liever met TRUE DMZ / exposed host maar dat lukt me dus op een-of-andere-manier niet in pfSense)
En zoals je al aangaf, in tegenstellig tot de FB haal ik met de pfSense machine 490mbit/s download en 510mbit/s upload direct vanaf de eerste seconden.
Overigens is de Speedtest-CLI niet betrouwbaar gebleken MBT upload snelheden...

Ik hoop morgen nog Guidion te kunnen afbellen. d'r is dus naar mijn idee niks mis met m'n NTU.
Die Fritz!Box komt gewoon serieus te kort als je het 500/500 abonnement hebt.

link naar screenshot 1000mb.bin transfer naar server in Frankrijk. 63.7MB/s (~510mbit/s)

Dank voor je info, ik ga kijken naar een echte betere router, zit nog te twijfelen tussen tussen microtik (SFP slot om direct het fiberkabeltje aan te sluiten) linksys/asus/netgear/Draytek Vigor (die bij Vodafone FttH word geleverd als "modem") en misschien wel de Ubiquity EdgeRouter X SFP (Wederom met SFP om met een single mode fiber module zelfs de NTU buiten beeld te houden.)

[ Voor 4% gewijzigd door H00GiE op 07-10-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:44
Zijn er meer mensen die ook WEBTV gebruiken ?
Ik kon bij KPN Glasvezel altijd met de APP de programmas via de telefoon op laten nemen.
Dat lukt volgens mij met xs4all glas niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:36
Nee kan niet

[ Voor 60% gewijzigd door janbal op 07-10-2015 09:28 ]

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Het lijkt erop ( heel voorzichtig ) dat de storing van de opgenomen programma's is opgelost in lelystad. Opname's van gisteren 6/10 terug gezien en alles prima, geen blokjes, gekraak en slecht geluid meer. Maar wie compenseert die week ellende ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Het is zeer zeker NIET opgelost! :(
Heb net nog geprobeerd; een opgenomen uitzending van Doctor Who. Afgrijselijk, haperend beeld, hakkelend geluid. Af en toe was het net alsof er extra special effects waren toegevoegd. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

kevertje1977 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:08:
Zijn er meer mensen die ook WEBTV gebruiken ?
Ik kon bij KPN Glasvezel altijd met de APP de programmas via de telefoon op laten nemen.
Dat lukt volgens mij met xs4all glas niet ?
WebTV van XS4ALL loopt hopeloos achter op KPN iTV Online. Paar keer bij XS4ALL gemeld en ze zeggen dat het eraan komt maar tot nu toe is het nog steeds hetzelfde. Je kunt dus geen opnames inplannen en ook geen opnames terugkijken, laat staan ook buitenhuis live TV kijken (zonder VPN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

ehtweak schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:45:
Het is zeer zeker NIET opgelost! :(
Heb net nog geprobeerd; een opgenomen uitzending van Doctor Who. Afgrijselijk, haperend beeld, hakkelend geluid. Af en toe was het net alsof er extra special effects waren toegevoegd. ;)
@ehtweak Mijn vrouw heeft vanmorgen - Shownieuws - Sophie in de kreukels en Uthopia terug gekeken van gisteren. Niets vreemds kunnen ontdekken. Jij weet waar ik woon, als ik hard roep kun je me bijna horen. Ik zit natuurlijk op een andere POP, maar laten we vanavond nog even afwachten en hoop dat het snel wordt opgelost, misschien praat ik voor mijn beurt. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Gondelier schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:26:
[...]

@ehtweak Mijn vrouw heeft vanmorgen - Shownieuws - Sophie in de kreukels en Uthopia terug gekeken van gisteren. Niets vreemds kunnen ontdekken. Jij weet waar ik woon, als ik hard roep kun je me bijna horen. Ik zit natuurlijk op een andere POP, maar laten we vanavond nog even afwachten en hoop dat het snel wordt opgelost, misschien praat ik voor mijn beurt. 8)7 8)7
Het gaat niet zozeer om de gewone PoP waar je op zit maar op welke CityPoP die uitkomt. Warande, Haven, HH, en Landstrekenwijk zitten op de eerste CityPoP. De rest van Lelystad zit op de tweede CityPoP.
Vanaf de CityPoP loopt de backhaulverbinding naar het KPN netwerk. En in dit geval zijn dat twee aparte backhauls omdat de twee CityPoPs onderling niet verbonden zijn.
Wellicht dat jullie met die info kunnen bepalen of het uitmaakt waar je zit in Lelystad?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Het IPTV gebeuren is nog steeds KwalitatiefUitermateTeleurstellend. :-(

Opnames zijn nog steeds onkijkbaar en onluisterbaar (om maar eens een nette omschrijving te gebruiken). En zelfs het zappen tussen de live kanalen gaat gepaard met gehakkel (zowel blokjesbeeld als hikkendgeluid). De eerste paar seconden na het switchen naar een andere zender. Kortom, het wordt alleen maar beroerder ipv beter.
Zo slecht hebben we het de afgelopen twee jaar (sinds dat we FttH hebben) nog niet meegemaakt. :| Doet me (helaas :( ) herinneren aan aloude UPC tijden; daar was dit soort blokkerige beeldkwaliteit 'normaal'. Alhoewel, zo slecht was het bij de kabelaar nog niet eens... ;)

Enne, ik woon in Haven; m.a.w. uitkomende op de 1ste CityPoP (volgens mij die achterin Warande staat)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ehtweak schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:40:
Het IPTV gebeuren is nog steeds KwalitatiefUitermateTeleurstellend. :-(

Opnames zijn nog steeds onkijkbaar en onluisterbaar (om maar eens een nette omschrijving te gebruiken). En zelfs het zappen tussen de live kanalen gaat gepaard met gehakkel (zowel blokjesbeeld als hikkendgeluid). De eerste paar seconden na het switchen naar een andere zender. Kortom, het wordt alleen maar beroerder ipv beter.
Zo slecht hebben we het de afgelopen twee jaar (sinds dat we FttH hebben) nog niet meegemaakt. :| Doet me (helaas :( ) herinneren aan aloude UPC tijden; daar was dit soort blokkerige beeldkwaliteit 'normaal'. Alhoewel, zo slecht was het bij de kabelaar nog niet eens... ;)

Enne, ik woon in Haven; m.a.w. uitkomende op de 1ste CityPoP (volgens mij die achterin Warande staat)
In mijn beleving heb ik Haven toch echt drie jaar geleden aangelegd hoor :)

Maar wel heel vreemd dit. En ik hoor het ook alleen bij XS4all. Terwijl alles over dezelfde backhaul loopt, zelfs Vodafone (in het eerste CityPoP gebied dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:13:
[...]

In mijn beleving heb ik Haven toch echt drie jaar geleden aangelegd hoor :)
't Is aangelegd in de tweede helft van 2012. Tegen eind 2012 was ik één van de allereerste geactiveerde FttH klanten.
M.a.w. we hebben nu een FttH verbinding sinds december 2012, het tweede jaar is volbracht, maar helaas geen drie jaar zonder grote verstoring in de dienstverlening. :-(
De hardware connectie is dik in orde, alleen de diensten daarover haperen...
Barre73 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:13:
Maar wel heel vreemd dit. En ik hoor het ook alleen bij XS4all. Terwijl alles over dezelfde backhaul loopt, zelfs Vodafone (in het eerste CityPoP gebied dan).
Tja... weet jij 't? 8)7 weet ik 't? Xs4all HD weet 't ook niet (of wil 't niet zeggen, want dat zijn de geheimpjes in de krochten van KPN WholeSale)...alleen dat er meerdere klanten in Flevoland last van hebben (zoals ze al op de ingesproken boodschap melden als je de HD belt)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 07-10-2015 21:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@Barre73, Dank voor je informatie. Ik zit dan op de 2e CityPOP. Bij mij is het glas aangelegd april/mei 2013, en direct xs4all opdracht gegeven als glas geleverd kan worden meteen omzetten en dat is gebeurd medio september 2013. Vanmorgen opgenomen programm's gekeken alles prima geen problemen meer, zie hier eerder beschreven MAAR:

@ehtweak, vanavond GTST en Utopia OPGENOMEN, NIET OM AAN TE ZIEN. Op de tv kunnen we dammen of schaken, een en al blokken. Geluid niet om aan te horen. Het gewone tv beeld kanaal 1-2-3-4-5-6, af en toe stilstaand beeld en geluid klinkt alsof er iemand in de kamer in een grintbak loopt.
In de ruim 2 jaar dat ik glas heb nog NOOIT een storing gehad.
Conclusie: wij zijn dus weer bij af :( :(

Overigens heb ik alles meerdere malen gereset en meerdere malen de fabrieksinstellingen teruggezet. Ook de TV boven in de slaapkamer geeft dezelfde (storings)resultaten.

[ Voor 10% gewijzigd door Gondelier op 07-10-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ik heb, op nodeloos verzoek van de HD, ook al van alles geprobeerd:

-Fritzbox zowel in routed als non-routed mode. (Xs4all FttH profiel versus Xs4all FttH IPTV profiel). Leuke bijkomstigheid is dat je dan ineens 'MeerTV' erbij hebt.
-Zelfs de FTU/NTU moest gereset worden van de HD. "want dan werden de VLANs opnieuw geactiveerd" ?!? WTF? :X Er draait helemaal geen s/w in de FTU/NTU; da's puur een mediaconverter van glas naar koper.
-Fritzbox uit/aan
-Arcadyan uit/aan, opnieuw s/w installeren, opnieuw abonneenr activeren
-andere UTP kabel tussen Fritzbox en Arcadyan.
-etc.

Zucht, en allemaal omdat het een puur capaciteitsprobleem is, wat duidelijk in de loop v.d. dag erger wordt. 's-Nachts en 's-ochtends vroeg is er bijna geen probleem, maar in de loop van een dag wordt het probleem steeds erger.
Alsof UTP kabels of glasvezelconnectoren een avondhumeur hebben... 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

ehtweak schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:17:
Ik heb, op nodeloos verzoek van de HD, ook al van alles geprobeerd:

-Fritzbox zowel in routed als non-routed mode. (Xs4all FttH profiel versus Xs4all FttH IPTV profiel). Leuke bijkomstigheid is dat je dan ineens 'MeerTV' erbij hebt.
-Zelfs de FTU/NTU moest gereset worden van de HD. "want dan werden de VLANs opnieuw geactiveerd" ?!? WTF? :X Er draait helemaal geen s/w in de FTU/NTU; da's puur een mediaconverter van glas naar koper.
-Fritzbox uit/aan
-Arcadyan uit/aan, opnieuw s/w installeren, opnieuw abonneenr activeren
-andere UTP kabel tussen Fritzbox en Arcadyan.

Zucht, en allemaal omdat het een puur capaciteitsprobleem is, wat duidelijk in de loop v.d. dag erger wordt. 's-Nachts en 's-ochtends vroeg is er bijna geen probleem, maar in de loop van een dag wordt het probleem steeds erger.

Alsof UTP kabels of glasvezelconnectoren een avondhumeur hebben... 8)7
Ik ga er vanuit dat het dus nog niet is opgelost ???

Waar ik wel benieuwd naar ben is dat er ineens meer TV bij gekomen is, hoe en wat ( als het werkt ) ??
Kabels krijgen geen avondhumeur, maar ik wel :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
Hier geen problemen. Wel valt me op dat webtv af en toe belachelijk slechte kwaliteit is, d.w.z. ik kan de blokken tellen. Dit heeft wellicht ook een oorzaak in de vorm van een capaciteits issue ergens..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Lord_Dain: en waar is "hier"?
Wel/niet Flevoland?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Noord-Brabant. Speedtests e.d. zien er goed uit maar webtv is de laatste dagen matig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Morgen ga ik Expeditie Robinson terugkijken, benieuwd of de probelemen nog steeds aanwezig zijn. Overigens was het probleem "slechts" een aantal kleine haperingen tijdens de gehele aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Bigs schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:49:
[...]

Is dat nou wel handig om op die manier bestanden te delen met de wereld? :/
jawel! :9

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Maar eens geprobeerd via twitter of er wat beweging in dit storingsverhaal komt...

Krijg als enige antwoord van Xs4all:
We hebben de storing in onderzoek, helaas is het een lastige. Nog even geduld a.u.b. en excuus voor de overlast. *AJ

Tja... :X lekker nietszeggend. Nu weten we nog niks.
En nog steeds geen melding (duurt nu al een week) op de storingspagina... :(

[toevoeging]
Nu ineens komt er wat meer info:
Het heeft te maken met congestie op de VLAN in de regio Lelystad. Het onderzoek loopt. *AJ

[2de toevoeging]
En ook 'ineens' :X een melding op de storingspagina...na een week; is toch best wel snel... ;)
gemeld door Jasper op 8-10-2015, 09:36
begintijd: 12:00, duur: Onbekend

In verband met een storing op ons netwerk is het mogelijk dat u
problemen ervaart met uw televisie van XS4ALL in de regio Lelystad.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing om het
probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

[ Voor 45% gewijzigd door ehtweak op 08-10-2015 09:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:44
Hier had ik gisteren met opnames terugkijken ook haperende beelden.

xs4all 50mbit , postcode 3452 (Vleuten) , fritz 7490 met uiteraard bekabelde ontvangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ehtweak schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 09:20:
Maar eens geprobeerd via twitter of er wat beweging in dit storingsverhaal komt...

Krijg als enige antwoord van Xs4all:
We hebben de storing in onderzoek, helaas is het een lastige. Nog even geduld a.u.b. en excuus voor de overlast. *AJ

Tja... :X lekker nietszeggend. Nu weten we nog niks.
En nog steeds geen melding (duurt nu al een week) op de storingspagina... :(

[toevoeging]
Nu ineens komt er wat meer info:
Het heeft te maken met congestie op de VLAN in de regio Lelystad. Het onderzoek loopt. *AJ

\[2de toevoeging]
En ook 'ineens' :X een melding op de storingspagina...na een week; is toch best wel snel... ;)
gemeld door Jasper op 8-10-2015, 09:36
begintijd: 12:00, duur: Onbekend

In verband met een storing op ons netwerk is het mogelijk dat u
problemen ervaart met uw televisie van XS4ALL in de regio Lelystad.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing om het
probleem zo snel mogelijk te verhelpen.
Regio Lelystad, valt Almere daar dan ook onder? Blijkbaar is het probleem niet alleen in Flevoland aanwezig, als blijkbaar iemand in Vleuten het probleem ook ervaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-10-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
ff een update van een ontevreden haperende-IPTV kijker uit Lelytown...

Begin v.d. middag waren opnames nog enigszins kijk- en luisterbaar. Maar sinds een uur of zes vanavond is het weer grote bagger. Hakkelende en haperende beelden en verkrachte geluiden. :-(

Het heeft dus (ook) duidelijk te maken met de toenemende drukte in de loop v.d avond.
Hoe moeilijk kan 't zijn om dit uit te zoeken c.q. te fixen?
Doet men bij KPN niet aan pro-active network management en/of capaciteitsplanning? :X

Duurt pas een week... |:(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dj-sannieboy schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 23:33:
Morgen ga ik Expeditie Robinson terugkijken, benieuwd of de probelemen nog steeds aanwezig zijn. Overigens was het probleem "slechts" een aantal kleine haperingen tijdens de gehele aflevering.
Gisteravond rond 23:00 geen problemen ervaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Gisteravond was echt NIET te doen. :(
Vanochtend ging het wel, maar rond de middag begon het gehakkel weer.

Op de vraag (via twitter) aan Xs4all of de storing nu eens een keertje opgelost wordt voor 't weekend, kwam de volgende reactie:

Nee, ik vrees van niet. Er zit momenteel een afdeling op die de lijnen en DSLAM (=wijkcentrale) heel specifiek in 1/2
2/2 in monitoring hebben omdat het probleem zo lastig te pinpointen is. WebTV is voor nu misschien een betere optie. *AJ

Lekker handige opmerking... :N je kunt helemaal geen opnames terugkijken via WebTV... :F

Toen ik vanmiddag langs de Middendreef reed zag ik wel dat de fa. Schuuring aan diverse kabels aan het knutselen was bij de KPN lokatieCityPoP aldaar... geen idee of dat er wat mee te maken heeft...

[ Voor 76% gewijzigd door ehtweak op 09-10-2015 19:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
@ehtweak: Je bedoelt de KPN wijkcentrale aan de Middendreef denk ik?
Er staat geen PoP van Reggefber aan die weg namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

ehtweak schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:55:
Gisteravond was echt NIET te doen. :(
Vanochtend ging het wel, maar rond de middag begon het gehakkel weer.

Op de vraag (via twitter) aan Xs4all of de storing nu eens een keertje opgelost wordt voor 't weekend, kwam de volgende reactie:

Nee, ik vrees van niet. Er zit momenteel een afdeling op die de lijnen en DSLAM (=wijkcentrale) heel specifiek in 1/2
2/2 in monitoring hebben omdat het probleem zo lastig te pinpointen is. WebTV is voor nu misschien een betere optie. *AJ

Lekker handige opmerking... :N je kunt helemaal geen opnames terugkijken via WebTV... :F

Toen ik vanmiddag langs de Middendreef reed zag ik wel dat de fa. Schuuring aan diverse kabels aan het knutselen was bij de CityPoP aldaar... geen idee of dat er wat mee te maken heeft...
Toen ik de HD van XS4ALL belde vandaag zou de man mij een e-mail sturen als hij wat meer wist over de storing en JA HOOR:

Geachte heer,

Mijn college kon hellas niets meer vertellen dan dat de storing nu in onderzoek is bij “G-noc” (dit is de afd. die de backbone beheerd).

Hier schieten we wat mee op !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Barre73: Yep, de KPN PoP, ;) geen Reggefiber PoP.
Er lopen via die lokatie wel de nodige backbone verbindingen naar, en van alles en nog wat.

BTW: het IPTV gebeuren, en dan met name het afspelen van opnames, is nog steeds bedroevend slecht. Gaat nu al de tweede week van ellende in. Dit soort langdurige capaciteitsstoringen ben ik niet gewend van KPN... :-(

[ Voor 75% gewijzigd door ehtweak op 09-10-2015 19:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Gister zonder problemen een HD glaszender opname terug kunnen kijken, vanavond ineens problemen tijdens live TV (HD glaszender). Af en toe haperingen in beeld en geluid, overgeschakeld naar de gewone HD zenders waar ik geen problemen ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Zit er ergens een switch in de verbinding zonder IGMP-snooping?
Dat was bij mij althans de oorzaak van hetzelfde probleem zo te zien.
Ik wijs nog maar eens op deze voor mij zeer behulpzame link: http://forum.kpn.com/t5/I...IGMP-snooping/td-p/308301

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

janbal schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 23:16:
Zit er ergens een switch in de verbinding zonder IGMP-snooping?
Dat was bij mij althans de oorzaak van hetzelfde probleem zo te zien.
Ik wijs nog maar eens op deze voor mij zeer behulpzame link: http://forum.kpn.com/t5/I...IGMP-snooping/td-p/308301
De STBs zijn zonder switch op de Fritzbox aangesloten :) Er is wel een (unmanaged) switch op de Fritzbox aangesloten voor overige netwerkapparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Zoals al eerder vermeld; HET is een (erkend) probleem, lokaal in Flevoland. Heeft niets te maken met de thuisinstallatie.
Ik heb trouwens de Arcadyan rechtstreeks op de Fritzbox hangen; gewoon een paar meter UTP CAT5E. Niks meer, niks minder. Werkte tot voor ruim een week geleden ook prima, zonder enige storingen, de afgelopen >2,5 jaar!

Het gaat ook vooral om de IPTV opnames afspelen. Live IPTV is redelijk tot goed in orde.
En het probleem is duidelijk afhankelijk van de tijdstippen op de dag. Na middernacht tot in de loop v.d. ochtend gaat het goed. En in de loop v.d. middag wordt het steeds beroerder.

[ Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 09-10-2015 23:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tholef
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-11-2020
Ben al jaren klant van xs4all en neem internet via glasvezel af nu. Overweeg ook om IPTV te nemen maar zou graag willen weten wat de kwaliteit van het beeld is. Heb nu het tv signal van Ziggo. Ik hoor her en der dat kwaliteit nog niet optimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
De kwaliteit van de HD (en nog beter de 'speciale' HD glas) -kanalen is gewoon uitstekend!
Geen klagen....op de storing van deze week na dan... ;)

Heb al ruim 2,5 jaar HD IPTV (en sinds kort de HD glas IPTV kanalen) en dat bevalt uitstekend. Beter en stabieler dan het ooit was bij de kabelboer alhier (voorheen UPC).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

ehtweak schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:39:
De kwaliteit van de HD (en nog beter de 'speciale' HD glas) -kanalen is gewoon uitstekend!
Geen klagen....op de storing van deze week na dan... ;)

Heb al ruim 2,5 jaar HD IPTV (en sinds kort de HD glas IPTV kanalen) en dat bevalt uitstekend. Beter en stabieler dan het ooit was bij de kabelboer alhier (voorheen UPC).
Zolang je maar geen opnames gaat bekijken op 'drukke' tijden volgens dit topic. :+

Wat ik mij afvraag, als de opnames zo haperen, hapert dan je internetverbinding ook, of haalt die wel de volle snelheid op dat moment?

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 19:28
ehtweak schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:17:
Wat is een voor of nadeel van deze instelling? Ik wou op mijn tweede TV ook TV zonder een switch, dus heb mijn FB op XS4ALL FTTH gezet. Nu dus niet meer alleen op 1 poort TV :)

Maar goed: heeft dit ook nadelen, en waarom verteld XS4All dat je FTTH IPTV moet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
MegaTronics schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 15:53:
[...]

Wat ik mij afvraag, als de opnames zo haperen, hapert dan je internetverbinding ook, of haalt die wel de volle snelheid op dat moment?
Nee, het is specifiek een probleem met de (IPTV) unicast transport streams (apart VLAN volgens de heren geleerden) die last hebben van een capaciteitsbeperking.

Andere zaken zoals VoIP, of de internetpijp op zich, blijven gewoon full throttle doorgaan. :Y
Ook live IPTV kijken gaat op zich goed, alleen tijdens het zappen zie je de eerste paar seconden wat haperingen. Maar ook dit is 's-ochtends vroeg geen probleem, pas in de loop v.d. dag begint het IPTV probleem op te spelen. :?

Speedtesten zijn eigenlijk saai ;) op onze locatie. Die geven al bijna 3 jaar dezelfde waardes aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4734920831.pngAfbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4734926299.png
DL net onder de 100, UL ruim boven de 100. d:)b

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 10-10-2015 22:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Dan is het toch wel vreemd dat 'live' IPTV wel redelijk goed gaat. Je zou verwachten dat daarvoor dezelfde infrastructuur word gebruikt. Je zou dan denken aan capaciteitsproblemen op het 'recorder' systeem, maar dat verklaard dan weer niet waarom het alleen in de regio Lelystad gebeurd. Hopen dat Xs4All de oorzaak kan vinden en er een oplossing voor kan genereren.

Hier trouwens ook altijd een stabiele 100/114 verbinding:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4735756959.png

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:50
MegaTronics schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 08:51:
Dan is het toch wel vreemd dat 'live' IPTV wel redelijk goed gaat. Je zou verwachten dat daarvoor dezelfde infrastructuur word gebruikt. Je zou dan denken aan capaciteitsproblemen op het 'recorder' systeem, maar dat verklaard dan weer niet waarom het alleen in de regio Lelystad gebeurd.
Op zich is dit wel verklaarbaar.. Data en IPTV kunnen vanuit historie gescheiden netwerken zijn (door oa verschillende beheerders) en pas in de PoP worden samengevoegd (vlan4/vlan6). Het IPTV-netwerk is initieel ingericht op een fixed aantal multicast-streams en de capaciteit kon daarop redelijk 'scherp' worden afgestemd, het fluctueerde nauwelijks/niet.

Later zijn er op hetzelfde IPTV-netwerk interactieve diensten zoals uitzending gemist en opnemen toegevoegd waardoor de effectieve bandbreedte ineens net zo dynamisch is geworden als het reguliere data-netwerk.

Kennelijk is de vraag wat sneller toegenomen dan het aanbod waardoor er problemen ontstaan.

Ik vermoed dat er wel wat prioritisering is toegepast zodat de multicast-streams niet 'lijden' onder de unicast-streams, immers als de multicast-streams zouden haperen zou het aantal meldingen explosief toenemen. Nu is de overlast 'beperkt' tot individuele users.

Oplossing is simpelweg afdwingen dat de capaciteit van het IPTV-netwerk op dit segment wordt verhoogd; ik kan me eigenlijk niet indenken waarom dat zo lang zou moeten duren (zeker met zo'n grote moedermaatschappij).

Daarnaast zal het van XS4ALL een verstandige zet zijn om de unicast-streams over het data-netwerk te gooien maar dit kan alleen als de STB in routed mode staat en volgens mij is dit nog niet helemaal 'af'.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zou dat laatste de reden zijn dan KPN klanten hier niet over klagen ? Omdat die inmiddels wel in routed mode zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ik heb de Fritzbox ook al in routed mode gezet, maar dat maakt niks uit; het blijft KMP.
Terugzetten in Xs4all FttH IPTV profiel lost het probleem ook niet op, en dan is MeerTV gelijk ook weer weg...
Dus tja? :?

De vriendelijke HD vertelde juist dat ik de Fritzbox maar moest laten staan in routed mode (Xs4all FttH profiel)

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 11-10-2015 13:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ehtweak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 13:23:
Ik heb de Fritzbox ook al in routed mode gezet, maar dat maakt niks uit; het blijft KMP.
Terugzetten in Xs4all FttH IPTV profiel lost het probleem ook niet op, en dan is MeerTV gelijk ook weer weg...
Dus tja? :?

De vriendelijke HD vertelde juist dat ik de Fritzbox maar moest laten staan in routed mode (Xs4all FttH profiel)
Ik gebruik al een tijdje routed mode. Het enige waar ik last van heb is af en toe haperigen tijdens het terugkijken van (HD glas) opnames en de eerste paar seconden haperingen na het inschakelen van een glas HD zender. Verder sporatisch een hapering tijdens het kijken van de glas HD zenders. De gewone HD zenders hebben dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hier nog nooit problemen gehad maar ik zit dan ook meer in t zuiden van het land en ik splits mijn VLAN's al voor de Fritzbox. Zijn er ook mensen met het probleem die VLAN4 niet via de FB laten lopen?

Edit: Ik zie nu toch wel problemen met de verbinding en deze uiten zich als volgt;

- haperende livestream via NOS.nl
- download snelheid is +- 70-80% van wat normaal gehaald wordt (360-400Mbps)
- latency is hoger dan normaal, dit fluctueert (+1-10 ms)

Mijn voorzichtige aanname is dat er capaciteitsproblemen zijn ergens bij XS4all..

[ Voor 49% gewijzigd door Lord_Dain op 11-10-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Ik kan in herhaling treden maar vanavond video kijken hopeloos.
Wat ons wel opvalt is dat als de reclame begint ( op de video ) deze wel goed wordt weergegeven. Verder nog steeds bagger. 😡😡 😢😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Het was gisterenavond zelfs zou erg dat het beeld af en toe compleet op zwart ging. En geluid stopte er soms zelfs ook helemaal mee. Geen idee meer waar je naar zat te kijken... :( 7(8)7

Dit probleem is eind september al begonnen en dat het zo lang moet duren is wel een aanfluiting voor Xs4all. :-( Bovendien is het (blijkbaar) specifiek voor Xs4all IPTV klanten (terwijl het IPTV platform door meerdere KPN dochters wordt gebruikt) in een bepaalde regio.
Dat moet toch al een aardige indicatie zijn WAAR er precies gezocht EN gefixed dient te worden. :X

[ Voor 49% gewijzigd door ehtweak op 12-10-2015 10:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dat is ook mijn voorlopige conclusie. In het KPN topic is er niemand die problemen meldt. Het lijkt dus echt iets op de backbone omgeving van XS4all wat niet goed zit. Zou het komen doordat er meer klanten worden uitgerust met de nieuwere ontvangers met de glaskanalen en hierdoor het IPTV netwerk overvraagd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Lord_Dain schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:08:
Zou het komen doordat er meer klanten worden uitgerust met de nieuwere ontvangers met de glaskanalen en hierdoor het IPTV netwerk overvraagd wordt?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nou, volgens mij zit er eerder een bandwith breker in het netwerk dan een bandwith broker... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Er is een storingsmelding van XS4ALL in een plaats die niet op onze landkaart staat met dezelfde problemen als die wij hebben. Nou snap ik ook waarom het al bijna 2 weken duurt, de monteurs kunnen Belystad nergens vinden. Net zoals dat Venendaal niet bestaat, dit moet Veenendaal zijn. Geeft maar weer aan dat men daar maar doet bij XS4ALL en gewoon twee keer fout schrijven.
Vooral de duur van de oplossing/storing vind ik echt onverteerbaar, hoe durf je ook dat te vermelden.

Ik heb de storingsmelding van XS4ALL hieronder gekopiëerd.

Storing Venendaal - Internet van XS4ALL

gemeld door Tim op 12-10-2015, 12:29. Begintijd 12-10-2015 uur. Duur: 4 weken
gemeld door Tim op 12-10-2015, 12:29
begintijd: 12-10-2015, duur: 4 weken

Als gevolg van een capaciteitsprobleem(congestie)in Venendaal kunnen
klanten die gebruik maken van glasvezel snelheidsproblemen ervaren.
Onze schatting is dat deze storing met 4 weken zal worden opgelost.

Het betreft hierbij: Glasvezel internet van XS4ALL.

Onze excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Sja de levertijd van dure hardware kan best in de weken lopen, neem daar alle ongein omheen, offertes aanvragen, change requests, design opstellen weet ik veel wat er allemaal moet gebeuren. Klinkt in ieder geval als een heftige aanpassing als het inderdaad zo lang gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46
Lord_Dain schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:08:
Dat is ook mijn voorlopige conclusie. In het KPN topic is er niemand die problemen meldt. Het lijkt dus echt iets op de backbone omgeving van XS4all wat niet goed zit. Zou het komen doordat er meer klanten worden uitgerust met de nieuwere ontvangers met de glaskanalen en hierdoor het IPTV netwerk overvraagd wordt?
En toch lijkt ook deze uitleg me niet helemaal waarschijnlijk. Of je nou bij xs4all zit of kpn, interactieve tv komt als het goed is in beide gevallen uit het netwerk en de cloud van KPN, zowel de live streams als de on demand en opgenomen content. Het komt ook niet voor niets via een apart vlan. Dat vlan gaat over het wba netwerk van kpn wholesale gewoon direct van kpn naar jou. Alleen vlan34 (dhcp) en vlan6 (ppp) zijn verbonden met de backbone van de specifieke isp

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Hedenavond was het weer bar en boos. Het leek wel alsof de vertroebelde wolken IPTV stroom door de hakselaar ging... 7(8)7

Blijft bizar dat het probleem nu al bijna twee weken speelt, en (h)erkend wordt, maar fixen ho maar. :N
En schijnbaar (?) gelokaliseerd in Lelystad. Toch wel bijzonder, dat een bepaalde VLAN/IPTV stream van unicast verkeer, van één specifieke ISP, sterk hapert terwijl andere transport streams hier nauwelijks last van hebben.

Zucht, morgen maar maar weer eens de HD lastig vallen...

[toevoeging 13-10-2015]
Zojuist met de HD gebeld:
"ja, meneer volgens het ticketnr is het een storing specifiek binnen het Xs4all IPTV domein, en niet in het KPN domein"
Goh, echt? :F
Het duurt nu al sinds eind september en het begint wel erg irritant te worden!
"...ik ga even informeren hoe het er mee staat..."
...enige geruime 'nog een moment geduld alstublieft' tijd verder...
"we bellen u zo terug, het is iewat gecompliceerd"
...
ca. 10 minuten later
...
"ehhhh, ja... we krijgen gewoon geen info van KPN over de oplossingstermijn van deze storing. "
"Het is idd specifiek Lelystad en alleen voor de Xs4all IPTV klanten"
"ik bied mijn excuses aan voor deze gebrekkige informatieverstrekking, maar krijgen gewoon geen nadere info van KPN over deze storing"

"het enige dat men kwijt wil is dat er een capaciteitsissue is binnen de VLAN configuratie t.b.v. IPTV transport van Xs4all klanten " maar dat wisten we al...
Lekker dan. NOT :-(
"ik raad u aan, om als deze storing voorbij is, contact op te nemen met de klantenservice voor een vorm van compensatie, want ik betreur het ten zeerste dat het op deze manier gaat, maar helaas kan ik nu nu niet verder helpen"

Zucht, wederom de almighty KPN die in al haar arrogantie geen info wenst te verstrekken. :(

[ Voor 68% gewijzigd door ehtweak op 13-10-2015 13:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik ga binnenkort verhuizen en wil dan graag XS4ALL als provider nemen. Dit zal in Flevoland zijn, nu hoor ik dat er wat problemen zijn met de TV? Of hebben jullie het dan puur over IP TV?

En ik zit te denken aan het 500/500 pakket, welke modem krijg je hierbij van XS4ALL? En heeft deze een beetje fatsoenlijke wifi? In vergelijking met de betere wifi routers verkrijgbaar? Nighthawk etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
6pack15 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:08:
Ik ga binnenkort verhuizen en wil dan graag XS4ALL als provider nemen. Dit zal in Flevoland zijn, nu hoor ik dat er wat problemen zijn met de TV? Of hebben jullie het dan puur over IP TV?
Met de TV is niks mis mee. Die doet het prima. >:)
IPTV opnames uit/in de cloud vertonen een storing.
Live IPTV werkt ook prima.

BTW: dit is pas de eerste keer in zowat drie jaar dat wij FttH hebben, dat er er noemenswaardige storing is. Deste te irritanter is het dat het nu zo lang duurt voordat het gefixed is, EN dat er zo 'sneaky' over gedaan wordt c.q. men weinig info wil/kan verstrekken. :X
Gisteravond heeft men de storingsmelding weggehaald omdat volgens Xs4all: "De storing is van de website omdat er geen onregelmatigheden zijn gevonden in het netwerk. Als je nog problemen hebt bel"

Meer algemeen betreffende deze storing.
Ik sprak zojuist de Xs4all HD weer en zij gaven aan dat de meeste klanten (?) nu geen problemen meer zouden hebben.
Bij ons dus wel... :-(

Er werd gevraagd of andere lokale klanten die wellicht nog wel/niet het probleem hadden/hebben en of die dan ook contact op wilde nemen met de Xs4all HD om het probleem (nogmaals) te melden.
Bij deze... ;)

M.a.w. als anderen die deze storing ervaren, zo vriendelijk zouden willen zijn onze vrinden van Xs4all te laten weten hoe of wat...dan zou dat helpen om het probleem te lokaliseren/fixen (zegt men).

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 14-10-2015 11:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
ehtweak schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:31:
[...]

Met de TV is niks mis mee. Die doet het prima. >:)
IPTV opnames uit/in de cloud vertonen een storing.
Live IPTV werkt ook prima.

BTW: dit is pas de eerste keer in zowat drie jaar dat wij FttH hebben, dat er er noemenswaardige storing is. Deste te irritanter is het dat het nu zo lang duurt voordat het gefixed is, EN dat er zo 'sneaky' over gedaan wordt c.q. men weinig info wil/kan verstrekken. :X
Gisteravond heeft men de storingsmelding weggehaald omdat volgens Xs4all: "De storing is van de website omdat er geen onregelmatigheden zijn gevonden in het netwerk. Als je nog problemen hebt bel"

Meer algemeen betreffende deze storing.
Ik sprak zojuist de Xs4all HD weer en zij gaven aan dat de meeste klanten (?) nu geen problemen meer zouden hebben.
Bij ons dus wel... :-(

Er werd gevraagd of andere lokale klanten die wellicht nog wel/niet het probleem hadden/hebben en of die dan ook contact op wilde nemen met de Xs4all HD om het probleem (nogmaals) te melden.
Bij deze... ;)

M.a.w. als anderen die deze storing ervaren, zo vriendelijk zouden willen zijn onze vrinden van Xs4all te laten weten hoe of wat...dan zou dat helpen om het probleem te lokaliseren/fixen (zegt men).
Ah ok, gelukkig. En kun je nog wat vertellen over die modem? Is het mogelijk om de geleverde modem van Xs4all niet te gebruiken en zelf iets beters te gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door 6pack15 op 14-10-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-12-2020
6pack15 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:06:
[...]

Ah ok, gelukkig. En kun je nog wat vertellen over die modem? Is het mogelijk om de geleverde modem van Xs4all niet te gebruiken en zelf iets beters te gebruiken?
Ik gebruik zelf Asus AC3200, (ja dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
[...]

Tja, wat valt er over te vertellen?
De geleverde Fritzbox is gewoon een prima ding. Voldoet in 99% van de gevallen uitstekend. WiFi gebeuren is niet perfect (maar wat is wel perfect?), maar beter dan menig ander standaard meegeleverd ISP device.
Reuze handig is de ingebouwde DECT functionaliteit; dat werkt gewoon prima. Volop eigen instelmogelijkheden en Xs4all geeft je ook gewoon de VoIP/SIP credentials om eea zelf te regelen.
Uiteraard kun je zelfs zonder de meegeleverde Fritzbox werken als je alles zelf wilt doen:
https://www.xs4all.nl/ser...an-fritzbox-instellen.htm

Maar of dat nou altijd 'beter' is? Hangt er een beetje van af op welk vlak je precies iets 'beters' wil... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik vind de FB router/modem echt een top apparaat. Zeker vanuit de gedachte dat deze door de ISP zelf word geleverd; je kan zo een beetje alles instellen zoals je het zelf wil. Ik denk dat wat dat betreft XS4all zijn zaken beter geregeld heeft dan menig andere provider!

Het enige 'gemis' is dat je ook met VLAN's aan kan rommelen en zelf poorten kan configureren/assignen, maar ik snap eigenlijk wel dat ze dergelijke zaken niet beschikbaar maken, je wil als ISP niet elke dag gebeld worden doordat onkundige klanten de config van de router om zeep hebben geholpen.

Overigens hoef je het modem niet te gebruiken! Ik gebruik hem puur als internet firewall/NAT router, mijn IPTV verkeer wordt voor de router via een managed switch gescheiden van het Internet VLAN verkeer, maar je kan ook een eigen router gebruiken als deze maar VLAN ondersteuning biedt. Ik heb zelf lang een Netgear WNDR router gebruikt, perfect ding als je er Gargoyle of ddrwrt firmware op zet, alleen is de throughput lang niet goed genoeg voor de verbinding die ik nu heb.

[ Voor 29% gewijzigd door Lord_Dain op 14-10-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Zo te zien, en te horen, is de storing nu eindelijk verholpen. d:)b
Weer prima geluid en beeld van ITPV opnames. Jeetje, wat een verademing dat het weer gewoon funktioneert. :Y

Besef in ieder geval goed wat we al twee weken (!) ontbeerden.

Ben benieuwd of we nog te horen krijgen/uitleg wat er nu daadwerkelijk aan de hand was en wat de fix is.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
[...]

Bij een 500/500 abonnement schiet de fritzbox te kort, ik heb nu een virtuele "router firewall" op mijn esxi machine met pfSense.

Kortgezegd voor een huis-tuin-en-keuken internetter is het een top ding, heel veel opties en werkt in 99% van de gevallen. In 90% van de gevallen werkt het ook ECHT goed. Ik val toevallig binnen die ene procent en sommige tweakers zullen absoluut binnen die 10% vallen dat het wel werkt maar niet helemaal lekker...
Zoals mensen die een strakke 500mbit upload willen die direct vanaf seconde 1 al soepel loopt. daar is de fritzbox niet tegen opgewassen zo lijkt het.

Ik vind ik het een rotding mja ik heb dan ook rare wensen, ik heb 'm nu zelf als domme accesspoint ingesteld met voip/dect mogelijkheden, en dat werkt voor mij prima...
(ik raak door de FB 200mbit/s upload kwijt. en een nieuwe FB door Guidion getest geeft dezelfde resultaten. gebruik ik via dezelfde kabels etc mijn pfsense machine dan haal ik wel alles uit mijn verbinding. deze case loopt nog bij XS4ALL dus misschien komt hier nog verbetering in...)
Persoonlijk heb ik veel problemen met de FB (gehad):
- veel dingen zijn niet zelf in te stellen. (ja dit helpt zeker voor gebruikers gemak en helpt ook zeker bepaalde problemen voorkomen, en houd de helpdesk rustiger)
- FB "crashed" vaak als je meer fincties gebruikt (DECT + VOIP + internet + exposed host + port forwarding.)
dan blijft de FB hangen zo lijkt 't ook is de webinterface niet benaderbaar en kun je ineens niet meer gebeld worden of je dect telefoons vallen ineens weg...
- als je andere routers gewend bent zijn sommige dingen echt op een rare plek "verstopt" op heeft het een compleet onverwachte naam.

Ik ben zelf op zoek naar een router (met fiber port / SFP) die de XS4ALL PPPoE sessie kan opbouwen, zowel ipv4 als ipv6 (dual stack) native kan gebruiken/doorgeven en de extra subnet ips in DMZ kan gooien... (dat laatste krijg ik namelijk met mijn pfSense machine niet (goed) werkend, 1:1 NAT is voor mij niet de wenselijke oplossing. Iemand die toevallig weet hoe?)

[ Voor 34% gewijzigd door H00GiE op 14-10-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:24
Homer1983 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:54:
[...]
Ik ben zelf op zoek naar een router (met fiber port / SFP) die de XS4ALL PPPoE sessie kan opbouwen, zowel ipv4 als ipv6 (dual stack) native kan gebruiken/doorgeven en de extra subnet ips in DMZ kan gooien... (dat laatste krijg ik namelijk met mijn pfSense machine niet (goed) werkend, 1:1 NAT is voor mij niet de wenselijke oplossing. Iemand die toevallig weet hoe?)
Ben zelf niet bekend met pfSense, maar heb een dergelijke setup wel gehad met een OpenBSD-machine als router. VLAN 6 met daarover PPPoE op poort 1, een aantal vlan's (voor o.a. lan en guest lan) op poort 2 en de DMZ met de /29 op poort 3.

In OpenBSD was het een kwestie van het tweede adres uit de /29 op de juiste poort instellen, op een machine in de DMZ één van de resterende 5 adressen instellen en gaan. NAT-ten doe je alleen op adressen uit de private-range adressen van het lan/guest lan, en niet op de adressen uit de /29.

Ik zou verwachten dat het bij pfSense niet heel veel anders is, maar wellicht ben ik wat te optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Maar dan heb je nog geen router met fiber-poort/SFP :)

Mikrotik kan dit wel: http://www.extraip.nl/configuraties/mikrotik
Edit: Ho wacht, dit linkje gaat over het instellen van een andere dienst.. niet van XS4ALL zelf.
Maar ik verwacht eigenlijk dat de routed subnet van XS4ALL makkelijker is in te stellen.

Alleen moet je dan wel op zoek naar een modelletje dat 500Mbit aan kan. RB2011 trekt niet meer dan 200/300 Mbit en de betere modellen worden al snel duurder.. Ik zou nog even wachten op de RB3011, die zou dit jaar nog moeten uitkomen.

[ Voor 33% gewijzigd door nescafe op 14-10-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Klopt, maar ik snap al niet goed waarom je dat zou willen. Ik trek liever een UTP-kabeltje naar de plek waar m'n router staat dan te gaan klooien met de FTU en de glasvezel. Maar goed, ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Out.of.Control schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 22:53:
Klopt, maar ik snap al niet goed waarom je dat zou willen. Ik trek liever een UTP-kabeltje naar de plek waar m'n router staat dan te gaan klooien met de FTU en de glasvezel. Maar goed, ieder z'n ding.
Dat is eigenlijk heel simpel: Ik wil zo min mogelijk apparatuur gebruiken, en alles staat / hangt in de meterkast aangesloten met cat6a die is getrokken (naar keystones) door het hele huis.
Dus het is OF de FTU > server en pfSense lost de rest op, OF het is een deftige router direct aan glas, nu dat ik hoor dat de microtik die ik in gedachte had eigenlijk dezelfde capaciteit heeft als de FB (of zelfs nog iets lager) gaat dat idee eigenlijk direct in de prullenbak, en blijft als alternatief de EdgeRouter optie over.
Maar die ken ik nog niet goed genoeg, dus heb ik liever de pfSense oplossing...

Ik ga eerst jou methode met het subnet morgen (lees: later vandaag) proberen...

Als ik een subnet (voorbeeld) x.x.x.120/29 heb
De router heeft dan als voorbeeld de interfaces:
WAN = WAN -> glas verbinding
OPT1 = DMZ -> servers
LAN = LAN (192.168.x.x spul)
(de werkelijke situatie op LAN is behoorlijk anders maar om het gemakkelijk te houden... dit.)
Ik neem aan dat ik in dit voorbeeld OPT1 Interface met WAN interface moet bridgen, of juist niet?
x.x.x.121/29 is dan het ip van OPT1 interface en x.x.x.120 de gateway voor OPT1 correct?
Ik neem aan dat op OPT1 dan ook die gateway gebruikt word (x.x.x.120 van het voorbeeld)?
x.x.x.122/29 is dan het eerste ip wat ik kan gebruiken voor een server aangesloten op OPT1 correct?
Welke gateway gebruik ik dan op een machine aangesloten op OPT1? (x.x.x.121van het voorbeeld correct?)

Dan moet NAT 1:1 (virtual ip op WAN > LAN ip) uit en de virtual ips eruit.
(misschien zijn dit domme vragen maar ik stel ze liever dan dat ik uren loop te klooien zonder resultaat, door één stomme gemiste optie/instelling)

[ Voor 25% gewijzigd door H00GiE op 15-10-2015 12:06 . Reden: juiste oplossing? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Je subnet begint in ieder geval op een veelvoud van 8, dus laten we x.x.x.120/29 nemen.

Wat wil je aan welke interface knopen? Zit je glasvezel op OPT1 of op WAN1 ?
Ik neem even aan dat de glasvezel op OPT1 zit, dat je de /29 als DMZ op WAN1 wilt en dat LAN1 de rest van je netwerkis (192.168.1.0/24 of iets dergelijks).
Dan zet je de pppoe verbinding op over vlan 6 die je op OPT1 zet.
Vervolgens x.x.x.121/29 op WAN1 en de machines daarachter op x.x.x.122 tot x.x.x.126.
Op de machines in je DMZ geef je x.x.x.121 op als gateway.

Op de pfsense bak heb je geen gateway nodig, al het verkeer dat niet lokaal bestemd is gaat over de pppoe verbinding.

Bridging, vips of 1-op-1 NAT heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ben vandaag teruggebeld door een netwerkspecialist van Xs4all mbt de opgeloste storing van het IPTV opnames terugkijken.

Kreeg een uitgebreide uitleg over wat er nou gespeeld heeft. Al is nog niet helemaal door KPN aan Xs4all duidelijk gemaakt wat er nou precies gefixed is. Dat volgt (hopelijk) nog.

Wel netjes dat je überhaupt op de hoogte gesteld wordt, wat er allemaal gespeeld heeft en wat men allemaal heeft gedaan om het op te lossen.
Waarheid is wel dat, een naar verhouding, 'klein' probleem, minder aandacht krijgt van KPN dan b.v. een echt fysiek euvel als b.v. een uitgefikt onderdeel.
Zelfs Alcatel (leverancier van h/w in de PoPs) is er bij betrokken geweest.

Al met al blijft een langer durende storing natuurlijk nooit leuk. Maar dat er zo'n uitgebreide en technisch onderlegde explicatie/terugkoppeling volgt, krijgt van mij een pluim. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SC4RF4C3
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12-2024
iemand ervaring met alleen een internet abo van xs4all? 50mb down en up is voldoende,weet alleen niet of qua kwaliteit prijs verhouding ergens anders beter zit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
SC4RF4C3 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 18:58:
iemand ervaring met alleen een internet abo van xs4all? 50mb down en up is voldoende,weet alleen niet of qua kwaliteit prijs verhouding ergens anders beter zit??
Dan zal je eerst moeten vertellen wat voor jou kwaliteit is. XS4all biedt een aantal dingen die je ergens anders minder snel krijgt maar voor mij is dat bijvoorbeeld niet nodig dus ik zal iets anders kiezen.

Dus wat zoek je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SC4RF4C3
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12-2024
Barre73 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 19:11:
[...]

Dan zal je eerst moeten vertellen wat voor jou kwaliteit is. XS4all biedt een aantal dingen die je ergens anders minder snel krijgt maar voor mij is dat bijvoorbeeld niet nodig dus ik zal iets anders kiezen.

Dus wat zoek je?
Goede vraag, eigenlijk alleen een stabiele internet verbinding, gebruik het voornamelijk voor gamen op de ps4 en werk (internet op laptop). Dus conf. calls enz.
Ik wil wel minimaal 50mb download speed. Heb verder geen behoefte aan ruimte voor een website enz. Enige wat ik dus nodig heb is een stabiele internet verbinding en email mogelijkheid. Makkelijker kan het niet toch :)

Volgens mij vragen ze bij xs4all 40,- voor alleen internet 50/50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit bij XS4ALL (al jaren) en ik heb een hoogst enkele keer een verbindingsprobleem. Volgens mij 2 of 3 keer in de 10+ jaar dat ik bij XS4ALL zit.
Het werkt gewoon.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Heb XS4ALL aangevraagd voor mijn nieuwbouw woning (nog niet helemaal af) via Reggefiber, zat ook zo'n cashback actie bij van 150 euro. Vorige week geleden vrijdag gedaan, ben benieuwd wanneer ik er iets van hoor... Als het goed is, is de fysieke glasvezelkabel al wel naar binnen getrokken...
Heb menig provider bekeken, zag dat er maar een was die (nog) DVB-C aan kon bieden (Stipte), maar gaven aan dat het in 2016 ook komt te vervallen. Daarnaast wisten ze waarschijnlijk niet eens antwoord te geven op mijn vragen, terwijl XS4ALL dat wel kon. Bedenk me nog om de 7490 te gaan vervangen of te laten zitten, schijnt wel een mooi apparaat te zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door eX0duS op 17-10-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De 7490 is een meer dan prima apparaat. Ik draai zelf al jaren met Fritz!boxen als router (vanwege de telefoniefuncties) via div. providers, zowel adsl als later glas. En nooit gezeik met die dingen.

User Interface is, als je het vergelijkt met andere high-end routers, wat onlogisch. Het is iets te veel 'wizards' bedacht. Maar alles wat je normaal gesproken zou willen instellen (interne hostnames, dhcp reserveringen, port forwards, dmz, etc.) zit er wel in. Alleen als je echt tot in detail DNS opties of DHCP opties wil configureren (bv. voor PXE-boot ofzo), dan kom je in de knel.

Hier thuis (rijtjeshuis met laminaat met daaronder aluminium op de verdiepingsvloeren) werkt de WIFI van de 7490 prima, in combinatie met nog een AVM 1750e repeater boven (alleen dan niet in repeater modus, maar in AP modus met UTP uplink).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-09 15:56
Ik heb een vraag over gebruik van de Fritzbox waar ik zelf niet uitkom: ik heb ivm slechte ontvangst op de verdieping de Fritzbox repeater gekocht. Nu had ik van te voren begrepen dat de repeater dezelfde netwerknaam aanneemt en dat je dan automatisch overgaat op het sterkste signaal. Alleen mijn repeater heeft bij de set-up een andere naam (als in 'netwerknaam_ext') waardoor ik met de aangesloten devices handmatig moet overschakelen naar de repeater. Hoe kan ik dat voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Heb je al op de website van AVM gekeken? Daar staan onder service bij de produkten ook allerlei tips en gebruiksaanwijzingen. http://avm.de/service/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
janbal schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:22:
Heb je al op de website van AVM gekeken? Daar staan onder service bij de produkten ook allerlei tips en gebruiksaanwijzingen. http://avm.de/service/
Ja daar had ik gekeken, en het probleem is dus dat ze daar overal in de uitleg zeggen dat de repeater automatisch de netwerk naam van de fritzbox overneemt, (fritzbox en repeater hebben dus identieke naam) en dat is dus bij mij niet het geval.
ik heb de boel ook al helemaal gereset, maar probleem blijft hetzelfde.

Weet iemand of ik ongestraft de naam kan aanpassen van de repeater of geeft dat problemen? Ik wil dat niet zomaar uitproberen omdat ik er te weinig kennis van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Marbo schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:00:
[...]

Ja daar had ik gekeken, en het probleem is dus dat ze daar overal in de uitleg zeggen dat de repeater automatisch de netwerk naam van de fritzbox overneemt, (fritzbox en repeater hebben dus identieke naam) en dat is dus bij mij niet het geval.
ik heb de boel ook al helemaal gereset, maar probleem blijft hetzelfde.

Weet iemand of ik ongestraft de naam kan aanpassen van de repeater of geeft dat problemen? Ik wil dat niet zomaar uitproberen omdat ik er te weinig kennis van heb.
Lees dit eerst helemaal door, heb je de zwarte of de rood/witte repeater ??
Voor de rood/witte repeater:
Installeer de repeater in de buurt van de Fritz!Box.
Zet de repeater in dit geval terug in de fabrieksstand.
Haal repeater uit het stopcontact.
De repeater staat nu dus in de stand zoals in de doos.

Stop de repeater in het stopcontact ( op dezelfde etage nogmaals ).
Druk op de WPS-knop van de repeater tot het lampje wlan ( middelste ledje ) gaat knipperen.
Druk dan (meteen daarna, tijdens het knipperen van de repeater) op de WPS-knop van de Fritz!Box totdat het wlan lampje op de Fritz!Box gaat knipperen.
Nu zijn ze aan elkaar aan het connecten.

Is het geknipper afgelopen dan is het klaar en geinstalleerd.
Je kan in de Fritz!Box interface de WPS NU met een vinkje constant op aan zetten, dan connect de repeater daarna (na eerst goed geinstalleerd te zijn) automatisch aan de Fritz!Box.

Haal de repeater uit het stopcontact en plaats deze op de bewuste etage.
Wacht dan even en de repeater gaat weer op zoek naar de Fritz!Box

Succes

PS *O*
In de interface van de Fritz!Box krijg je bij Systeem "Diagnose" test een foutmelding bij de laatste/onderste test. Hier ziet n.l. de Fritz!Box een wlan netwerk met dezelfde SSID. Dit klopt, is een fout in de firmware. Deze test ziet de SSID van je box en je repeater met dezelfde naam, en dat is logisch natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Gondelier op 18-10-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Het product waar ik voor betaal bij XS4ALL voldoet aan de verwachtingen van het betaalde product, en beloofde snelheden kunnen worden behaald, dus technisch gezien mag ik niet klagen... Toch vind ik het vervelend dat de vereiste (en meegeleverde) apparatuur er voor zorgt dat het product niet volledig kan worden gebruikt.

Het probleem is dat andere routers (of modems zoals xs4all ze willen noemen ?!?!) vaak ongeschikt zijn voor de (glasvezel) internet verbindingen en functies die XS4ALL aanbied.
En het dus een gok is of je al je betaalde functies kunt gebruiken.
Daarnaast bied XS4ALL geen support bij problemen met andere routers dan de Fritz!Box.
eymey schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:08:
De 7490 is een meer dan prima apparaat. Ik draai zelf al jaren met Fritz!boxen als router (vanwege de telefoniefuncties) via div. providers, zowel adsl als later glas. En nooit gezeik met die dingen.
Hier ben ik het niet mee eens, Ik zelf heb nog altijd het probleem dat de Fritz!Box 7490 niet voldoende capaciteit heeft om een 500/500 verbinding te kunnen verdelen/gebruiken. Daarnaast heb ik al van een paar mede FB 7490/XS4ALL gebruikers gehoord die een soortgelijk probleem hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door H00GiE op 19-10-2015 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:38
XS4ALL mag dan misschien geen andere routers supporten, maar de éénmalige instelling van de verbinding zelf is kinderlijk eenvoudig bij de meeste routers. En dan zou de rest ook wel moeten lukken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Homer1983 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 05:58:

[...]

Hier ben ik het niet mee eens, Ik zelf heb nog altijd het probleem dat de Fritz!Box 7490 niet voldoende capaciteit heeft om een 500/500 verbinding te kunnen verdelen/gebruiken. Daarnaast heb ik al van een paar mede FB 7490/XS4ALL gebruikers gehoord die een soortgelijk probleem hebben.
Ik zit zelf op 100/100, dus met een 500/500 verbinding heb ik inderdaad geen ervaring. Maar 100/100 doet hij bij mij met 10 vingers in de neus, zowel upload als download en met traffic prioritizing aan. Ook ondertussen 2 VOIP gesprekjes voeren is geen probleem .

En ik weet ook van iemand die hem zelfs zonder problemen op een gigabit verbinding van Tweak gebruikt. Daarbij wel met de vermelding dat Tweak 'native' via DHCP werkt, dus niet met een PPP sessie. Wellicht dat dat er nog wat mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
Het product waar ik voor betaal bij XS4ALL voldoet aan de verwachtingen van het betaalde product, en beloofde snelheden kunnen worden behaald, dus technisch gezien mag ik niet klagen... Toch vind ik het vervelend dat de vereiste (en meegeleverde) apparatuur er voor zorgt dat het product niet volledig kan worden gebruikt.

Het probleem is dat andere routers (of modems zoals xs4all ze willen noemen ?!?!) vaak ongeschikt zijn voor de (glasvezel) internet verbindingen en functies die XS4ALL aanbied.
En het dus een gok is of je al je betaalde functies kunt gebruiken.
Daarnaast bied XS4ALL geen support bij problemen met andere routers dan de Fritz!Box.

[...]

Ik haal de snelheden wel met de FB7490 icm 500/500. rond de 55- 60 Mb/sec download is toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain

We kunnen er een welles nietes verhaal van maken maar ik haal met de FB 'gewoon' de snelheden zoals ik deze verwacht, blijkbaar ben ik ook niet de enige. Dus wellicht dat het probleem hem niet in de FB zit maar ergens anders in het netwerk van XS4all of de infra van KPN?

Overigens heb ik nog nooit een test gedaan met zowel de up- en download bandbreedte volledig dichtgegooid, wellicht dat hier performance problemen optreden? Kan ik dat ergens (mee) testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Lord_Dain schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:06:
[...]

We kunnen er een welles nietes verhaal van maken maar ik haal met de FB 'gewoon' de snelheden zoals ik deze verwacht, blijkbaar ben ik ook niet de enige. Dus wellicht dat het probleem hem niet in de FB zit maar ergens anders in het netwerk van XS4all of de infra van KPN?

Overigens heb ik nog nooit een test gedaan met zowel de up- en download bandbreedte volledig dichtgegooid, wellicht dat hier performance problemen optreden? Kan ik dat ergens (mee) testen?
Wat denk je van de andere kant? Een normale harddisk in een server haalt iets van 80-90 Mb/sec. Als daar al meerdere clients aan hangen en tegelijk up/downloaden haal je echt geen 500Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
jacques1971 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:10:
[...]

Wat denk je van de andere kant? Een normale harddisk in een server haalt iets van 80-90 Mb/sec. Als daar al meerdere clients aan hangen en tegelijk up/downloaden haal je echt geen 500Mbit.
Natuurlijk. Maar ik geef geloof ik aan dat ik de snelheden wel haal, dus snap hem ff niet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Lord_Dain schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:56:
[...]

Natuurlijk. Maar ik geef geloof ik aan dat ik de snelheden wel haal, dus snap hem ff niet.. :)
Het is een bevestiging van jouw verhaal.

De opmerking geldt meer voor de anderen die mekkeren dat de FB de snelheid NIET haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Gondelier schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:17:
[...]

Lees dit eerst helemaal door, heb je de zwarte of de rood/witte repeater ??
Voor de rood/witte repeater:
Installeer de repeater in de buurt van de Fritz!Box.
Zet de repeater in dit geval terug in de fabrieksstand.
Haal repeater uit het stopcontact.
De repeater staat nu dus in de stand zoals in de doos.

.....
OK perfect, het is gelukt. Probleem zat in het resetten, dat ging blijkbaar niet goed via de repeater zelf. Ik heb de repeater nu via de fritzbox gereset naar fabrieksinstellingen, en opnieuw contact laten maken, en nu staat ie goed. Bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Lord_Dain schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:06:
[...]

Dus wellicht dat het probleem hem niet in de FB zit maar ergens anders in het netwerk van XS4all of de infra van KPN?

En dat is het probleem dus: met een router (pc met pfsense) direct op de NTU en een server direct op de pfSense box krijg ik wel netjes de verbinding.

Ik zelf heb met 50 threads de speedtest.net CLI script gedraaid. up en down.
Bij de fritz!box loopt eerst bijna de router vast (webinterface timeout) daarna krijg ik na 20 seconden (!) de beloofde snelheid pas.. Ditzelfde geld voor 8 threads van 1GB upload naar een 2e server in colocatie.

Bij de pfsense machine is het direct ~600mbit/s upload.

Het is niet een welles-nietes verhaal dit zijn gewoon ervaringen die wij hebben, sommige hebben gelukkig een goede ervaring, ik heb met 2 afzonderlijke FB7490 routers (en beide Fritz!box routers getest met verscheidene configuraties) op dezelfde verbinding met dezelfde kabels dezelfde problemen die sommige dus niet lijken te hebben. (of ze gebruiken de FB/hun internet op een andere manier en zullen nooit negatieve ervaring krijgen met dit product door hun specifieke wensen/doeleinden.)

Maar dit betekent dat de FB7490 (zelfs met al de goede ervaringen) niet voor iedereen een perfect resultaat geeft en dus niet voor alle toepassingen geschikt is, met name de upload (bij XS4ALL 500/500 abonnementen) lijkt een probleem op te leveren. Dit probleem word bevestigd door een firmware update naar os 6.30 die het een en ander heeft gewijzigd in de firmware/XS4ALL profielen, maar het probleem dus niet (volledig) heeft opgelost. (ik kan alleen de door de XS4ALL HD geopperde wijzigingen niet terugvinden in de changelog...)
jacques1971 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:10:
[...]
Er staat hier (en in colocatie) een proliant met 8x SAS 6G schijven in raid50. Ik denk niet dat mijn storage van de servers de bottleneck zijn. :P Maar je zei al: "normale harddisk in een server." :+

Daarnaast heb jij 't over alleen de download, die haal ik ook wel, maar ik ga geen 500/500 abonnement nemen voor alleen de downloadsnelheden... (En als laatste is het geen mekkeren, het is een observatie uit mijn ervaringen die gedeeld word op een forum met mensen die over hetzelfde product/ dezelfde dienstverlening discussiëren. De oorzaak ligt hoogstwaarschijnlijk bij het product wat eerder werd aangeprezen dus is het leveren van kritiek volledig terecht. |:( )

[ Voor 20% gewijzigd door H00GiE op 19-10-2015 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Mijn ervaring met 500/500 via de FRITZ!Box is dat 500 Mbps makkelijk gehaald wordt echter dat juist de speedtest-resultaten afwijken.

Speedtest.ziggo.nl via FB: 80Mbps up-/down (FB verveelt zich)
Via MikroTik RB2011: 280 Mbps up-/down (max. CPU van RB bereikt)

Echter, speedtest.net met als server iets in Amsterdam/Almere (bijv. KPN), via FB: 480 Mbps up-/down.

Mijn vermoeden is dat dit aan de afgeknepen MTU ligt, maar heb dit nog niet kunnen staven. De RB geeft ook met een lagere MTU een prima snelheid. Misschien eens zonder MSS clamping proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@Homer1983, klinkt alsof jij verwacht dat een consumer verbinding met consumer hardware moet voldoen aan jouw zware eisen en tbh het lijkt er meer op dat jij de verbinding voor zakelijke doeleinden gebruikt. Is dus niet echt fair. Ter vergelijking de 100mbit verbinding die wij op mijn werk hebben kost per maand 1200€+ en dan krijg je wel gegarandeerde bandbreedte. Daar staat dan ook tegenover dat alle netwerk apparatuur die we gebruiken van Cisco is.

PS. Het lijkt erop dat XS4all niet echt een volwassen zakelijke dienst biedt of kijk ik gewoon niet goed?

[ Voor 36% gewijzigd door Lord_Dain op 19-10-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Los of je het nu als consument of als zakelijk gebruikt. Er wordt een 500/500 Mbps abonnement geleverd en technisch is er geen enkele belemmering die noodzaakt tot het benoemen van een "tot 500/500 Mbps abonnement". Maw: er wordt je een snelheid beloofd en die belofte dienen ze na te komen. Technisch is het haalbaar. Zolang de geleverde apparatuur het maar aan kan. En daar zit volgens Homer1983 dus het probleem.

Ik zelf zal het probleem niet zo snel tegenkomen met mijn ADSL 12 Mbps in achtergesteld gebied waar in nog geen 50 jaar glasvezel komt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nescafe schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:17:
Mijn ervaring met 500/500 via de FRITZ!Box is dat 500 Mbps makkelijk gehaald wordt echter dat juist de speedtest-resultaten afwijken.

...
Ik heb ook een 500/500 glasaansluiting van XS4ALL en ik haal de snelheden met gemak op een 7490 (sterker nog ik behaal uitschieters richting de 560 Mbit/s). Dit is niet altijd zo geweest. Zo heb ik in het begin het probleem gehad dat ik niet verder kwam dan 120 Mbit/s, maar dit bleek later aan een configuratiefout te liggen van mijn 7490 (na een import uit een andere Fritz!Box) en later bleek ook nog eens dat ik een brakke switch in m'n netwerk had.

Test eens op speedtest.xs4all.net i.p.v. bij speedtest.net en speedtest.ziggo.nl. Ik denk dat je stukken betere resultaten te zien krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Homer1983 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 18:26:
[...]

En dat is het probleem dus: met een router (pc met pfsense) direct op de NTU en een server direct op de pfSense box krijg ik wel netjes de verbinding.

Ik zelf heb met 50 threads de speedtest.net CLI script gedraaid. up en down.
Bij de fritz!box loopt eerst bijna de router vast (webinterface timeout) daarna krijg ik na 20 seconden (!) de beloofde snelheid pas.. Ditzelfde geld voor 8 threads van 1GB upload naar een 2e server in colocatie.

Bij de pfsense machine is het direct ~600mbit/s upload.

Het is niet een welles-nietes verhaal dit zijn gewoon ervaringen die wij hebben, sommige hebben gelukkig een goede ervaring, ik heb met 2 afzonderlijke FB7490 routers (en beide Fritz!box routers getest met verscheidene configuraties) op dezelfde verbinding met dezelfde kabels dezelfde problemen die sommige dus niet lijken te hebben. (of ze gebruiken de FB/hun internet op een andere manier en zullen nooit negatieve ervaring krijgen met dit product door hun specifieke wensen/doeleinden.)

Maar dit betekent dat de FB7490 (zelfs met al de goede ervaringen) niet voor iedereen een perfect resultaat geeft en dus niet voor alle toepassingen geschikt is, met name de upload (bij XS4ALL 500/500 abonnementen) lijkt een probleem op te leveren. Dit probleem word bevestigd door een firmware update naar os 6.30 die het een en ander heeft gewijzigd in de firmware/XS4ALL profielen, maar het probleem dus niet (volledig) heeft opgelost. (ik kan alleen de door de XS4ALL HD geopperde wijzigingen niet terugvinden in de changelog...)

[...]

Er staat hier (en in colocatie) een proliant met 8x SAS 6G schijven in raid50. Ik denk niet dat mijn storage van de servers de bottleneck zijn. :P Maar je zei al: "normale harddisk in een server." :+

Daarnaast heb jij 't over alleen de download, die haal ik ook wel, maar ik ga geen 500/500 abonnement nemen voor alleen de downloadsnelheden... (En als laatste is het geen mekkeren, het is een observatie uit mijn ervaringen die gedeeld word op een forum met mensen die over hetzelfde product/ dezelfde dienstverlening discussiëren. De oorzaak ligt hoogstwaarschijnlijk bij het product wat eerder werd aangeprezen dus is het leveren van kritiek volledig terecht. |:( )
Down en upload (ftp) van buitenaf van mijn NAS (met normale harddisk dus) haal ik in bijde richtingen tussen 50 en 60Mb/sec.. dat lijkt mij zo`n beetje de max van wat mag verwachten van je verbinding toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Je bedoelt MB/s ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43

Fiber

Beaches are for storming.

Net even tien minuten of zo storing in Amersfoort...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
MB dus geen Mbits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
jacques1971 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:10:
[...]

Down en upload (ftp) van buitenaf van mijn NAS (met normale harddisk dus) haal ik in bijde richtingen tussen 50 en 60Mb/sec.. dat lijkt mij zo`n beetje de max van wat mag verwachten van je verbinding toch?
Klopt, dat is wat het hoort te zijn, nog wel de vraag die snelheid word die per direct gehaald? of begint het heel laag en gaat het dan steeds sneller tot die 50-60MB/s?

Bij mij is het zoals gezegd dus de eerste 20 seconden 2-12MB/s,
en na bijna een halve minuut komt er wat schot in de zaak.
En pas dan haal ik die 50-60MB/s wel I.C.M. de Fritz!Box 7490.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/H1usO8k.png

Met gebruik van mijn pfSense machine (ik heb geen andere router) kan ik met dezelfde (web)server-> (file)server 1gb overdracht doen die direct 61MB/s (soms zelfs even 76MB/s) en dan is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/y0Az90S.png

(Dit zijn dezelfde 2 machines die ik dus met elke router 5x achter elkaar hetzelfde commando geef en ik maak een screenshot van de minst onlogische / gemiddelde resultaten.)
commando: wget -O/dev/null http://host.domain.tld/subfolder/bestand.ext

[ Voor 3% gewijzigd door H00GiE op 20-10-2015 15:27 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 108 Laatste