Iemand hier welke een Mikrotik heeft met laatste versie firmware Current Version 5.26 werkend met xs4all?
Heb een de guide van netwerkje.com gevolgd voor het instellen van een Mikrotik met xs4all netwerk maar er kloppen elementen in de uitleg van netwerkje.com niet. Volgens de uitleg moet je de router clearen van de config. Vervolgens een aantal interfaces aanmaken.
code:
1
2
| set 0 arp=proxy-arp auto-negotiation=yes disabled=no full-duplex=yes l2mtu=1598 mtu=1500 name=ether1-gateway speed=1Gbps
set 1 arp=enabled auto-negotiation=yes disabled=no full-duplex=yes l2mtu=1598 mtu=1500 name=ether2 speed=1Gbps |
ether1-gateway word aangemaakt volgens dit voorbeeld, maar blijkt vervolgens niets te doen. Ik zie geen verkeer erover gaan Als ik de router clear van configuratie staan alle ether devices (1 tm 10) er al. Kan het zijn dat ether1-gateway gewoon ether1 is?
ether2 bestaat al als device (regel 2) en kan daardoor niet aangemaakt worden. Gewoon huidige aanpassen?
(heb bij beiden gewoon de bestaande ether1 en ether2 aangepast met de config zoals hierboven staat en ether1 gerenamed, maar misschien is het een verkeerde aanname.)
Volgende punt:
Er word verwezen naar een sfp device in de config, maar deze word nergens aangemaakt. Eerste en enige vermelding in de uitleg is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #
# Geen rotzooi naar KPN sturen, dus we disablen discovery op de poorten naar KPN
#
/ip neighbor discovery
set sfp1 discover=no
set ether1-gateway discover=no
set ether2 discover=yes
set ether3 discover=yes
set ether4 discover=yes
set ether5 discover=yes
set wlan1 discover=no
set bridge-local discover=yes
set pppoe discover=no
set vlan1.6 discover=no |
sfp-gateway is een default interface welke aanwezig is, echter na het clearen van de mikrotik is er niets meer van een sfp device te vinden. Wat moet ik hier mee? Is dit een kritisch punt welke niet in de uitleg staat?
Vervolgens word een PPPOE aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| #
# PPPOE CLIENT, deze koppelen we aan de VLAN6 interface die eerder gemaakt is.
# (vul eigen MAC in ipv xx-xx...) Let op: hier worden streepjes gebruikt ipv dubbele punten
# Het MAC adres verwijst hier naar het adres van de Experiabox die vervangen wordt.
# De exacte inloggegevens zijn ook zichtbaar in de webinterface van de experiabox.
#
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap,mschap2 \
dial-on-demand=no disabled=no interface=vlan1.6 keepalive-timeout=20 max-mru=1480 max-mtu=1480 \
mrru=disabled name=pppoe password=kpn profile=default \
use-peer-dns=no user=XX-XX-XX...@direct-adsl |
Ik heb de user ingevuld van:
- De Fritzbox username
- Het mac adress van de Fritzbox
- Het max address van de Mikrotik
Het enige wat zichtbaar is na het aanmaken van de gehele configuratie is dat:
Er geen enkel verkeer over de pppoe client gaat als ik de webinterface en het aantal verkeer bekijk in de status van het device. (bridge-local is bijvoorbeeld wel druk bezig)
De pppoe client is constant bezig met dialing, krijgt een melding 6 seconden later dat hij disconnected is en vervolgens herhaalt dit process zich non stop.
Om er zeker van te zijn dat voorgaande configuratie fouten geen oorzaak hiervan kunnen zijn heb ik de gehele config gecleared en nu op ether1, deze hernoemt naar ether1-gateway en een vlantag geplaatst met 1.6, heb de pppoe config hierop aangepast. Het resultaat is nog geen enkele pppoe connectie.
Heb vervolgens de suggesties genoemd in dit mikrotik topic uitgevoerd:
http://forum.mikrotik.com....php?f=13&t=67562#p363585
Iemand suggesties of tips hoe ik dit verder kan troubleshooten? Of concrete ervaring / config welke hij wilt delen?