[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 22 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpuntnl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 00:10

wpuntnl

tja... waarom ook niet...

Hoe zit het nou eigenlijk met de user interface van de menu's van de digitale televisie? Daar zou toch een update van komen?

Ik zie namelijk geen verschil met voor september. Ik heb de software al gewist van dat ding. Ik verwacht dus dat de laatste versie er wel op zal staan.

Iemand enig idee?

Survival of the W-est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnie5
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:01
Zou voor 5 Oktober gebeurd moeten zijn.
Maar hier ook nog steeds geen verandering.

Edit: lees net via Twitter dat de update is uitgesteld ivm een bug.

[ Voor 29% gewijzigd door Johnnie5 op 07-10-2014 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
In dit topic [KPN] Snelheids problemen op Glasvezel wordt al weer enige tijd gediscussieerd over een landelijk (?) issue m.b.t. snelheidsproblemen bij FttH klanten.

Nu ben ik zelf een Xs4all klant en ogenschijnlijk (na de eerdere performance problemen van enige tijd geleden) lijkt het nu goed te gaan.
Maar toch niet heus... :'(

Voordat ik nu Xs4all HD weer eens ga bellen, was ik benieuwd hoe anderen dit ervaren?

Wanneer ik 'gewone' speedtestjes run, ziet het er op zich wel ok uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3814320708.pngAfbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3814327262.png
Alhoewel de downloadspeed de laatste week wel weer wat aan het inkakken is.

Gisteren e.e.a. zitten testen met een buurtgenoot (die KPN FttH klant is). En het meest schokkende wat we eigenlijk constateerden is dat de verbinding via Xs4all nogal fluctueerde. En bij de KPN klant in nog hogere mate! Terwijl wij beide op dezelfde fysieke wijkPOP zijn aangesloten.
Lokale apparatuur kunnen we eigenlijk wel uitsluiten. Daar hebben we al e.e.a. kruislings verwisseld, er tussenuit gehaald, andere switches gebruikt (hij zowel de EB8 als EB9, diverse modellen geprobeerd)
Uiteraard alles bedraad.

Wanneer ik nu de speedtest run via http://speedtest.operator.nl
dan haal ik amper (zowel server1 als server2)
50Mb down en 25Mb up :S
wat echter veel irritanter is, is dat wanneer een test draait via die speedtest.operator, een VoIP telefonie verbinding (afgewikkeld door de Fritzbox) eerst begint te hakkelen en daarna gewoon wordt afgebroken! :( En dat gebeurt consequent. Tijdens het draaien van een up/down test via speedtest.operator.nl knallen telefonieverbindingen er uit!

Wanneer ik nu, om de verbinding te stressen, bijvoorbeeld een aantal simultane downloads opzet van grote 10Gb binaire files en deze door laat kachelen, onderwijl speedtestjes draai (NIET de speedtest.operator van KPN) is het WEL mogelijk om telefonie verbindingen op te zetten en te laten continueren. Terwijl op dat moment m'n fysieke netwerkthroughput, vanaf m'n testmachine, ruim 200Mb (of meer zelfs) bedraagt! M.a.w. de interfaces op m'n PC, de switches, de Fritzbox, de NTU hebben hier geen problemen mee.
Maar zodra je die speedtest.operator.nl runt, gaat het fout! Dan knalt een telefonieverbinding er gewoon uit. Terwijl de netwerkthroughput op dat moment amper 100Mb bedraagt...

Iemand soortgelijke ervaringen c.q. testresultaten?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
Jullie mogen dan beiden op dezelfde fysieke PoP aangesloten zijn, de netwerken van XS4ALL en KPN zijn totaal gescheiden van elkaar. Na de PPP tunnel zitten jullie beiden op heel andere netwerken.

Welke Fritz!box gebruik je trouwens?

Met mijn Fritz!box 7390 bij Lijbrandt/Vodafone/Telfort kon voorheen VOIP (bij Callvoip) het moeilijk hebben als ik met de volle 50 mbit ipv6 uploadverkeer genereerde (bij KPN ITNS is dat via 6RD geregeld).

Dat was puur een probleem van de CPU van de Fritz!box (processor ging ook naar 100%).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ja, dat weet ik, dat de virtuele routes van Xs4all versus KPN FttH klanten totaal verschillend zijn (gelukkig wel). Maar dan nog, de verbinding is de laatste weken gewoon niet meer consistent (zowel bij KPN als bij Xs4all endpoints)

Fritzbox 7390. En nee, ik zie geen CPU belasting op de Fritzbox naar heel hoge waardes gaan.
Blijkbaar veroorzaakt die speedtest.operator down/up testjes iets, waardoor m'n VoIP connectie over z'n nek gaat. Maar waarom, en nog belangrijker, wat doe ik er aan?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpuntnl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 00:10

wpuntnl

tja... waarom ook niet...

Volgens speedtest.net haal ik in tilburg:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3814538221.png

Wat mij betreft dus acceptabel. Als ik het via de speedtest.operator.nl test, is het beroerd.

[ Voor 73% gewijzigd door wpuntnl op 07-10-2014 14:22 ]

Survival of the W-est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
die test kan toch nooit kloppen met die 115mbit upload....onbetrouwbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
wpuntnl schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:21:
..
. Als ik het via de speedtest.operator.nl test, is het beroerd.
Dat bedoel ik.... en moet je dan onderwijl eens proberen een VoIP telefoongesprek te voeren...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:52
Is dat VoIP gesprek via een separate aanbieder of gewoon via Xs4all telefonie?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Via Xs4all."een VoIP telefonie verbinding (afgewikkeld door de Fritzbox) ""
M.a.w. gewoon het standaard Xs4all VoIP telefoonproduct.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:36
Vraagje, niet cynisch bedoeld:

Wat is het belang hiervan?

Waarom test je nog met speedtest.operator.nl als dat
  1. problemen geeft met voip en
  2. bovendien onzinnige uitkomsten (zelf net dezelfde ervaring) geeft?
Er zijn toch genoeg alternatieven?

[ Voor 22% gewijzigd door janbal op 07-10-2014 18:14 ]

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

wpuntnl schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:21:
Volgens speedtest.net haal ik in tilburg:

[afbeelding]

Wat mij betreft dus acceptabel. Als ik het via de speedtest.operator.nl test, is het beroerd.
In Zwolle haal ik met een 100MBit POP:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3815178742.png

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
  • Laatst online: 05-09 15:56
Ik ben sinds vorige week overgestapt van glasvezel van InterNLnet naar Xs4all. Ik heb de indruk dat de snelheid via Xs4all wat minder stabiel is. Pas sinds vandaag haal ik 50Mb up en down. Verder ging de overstap overigens probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-nld
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-07 09:27
Ik ben kpn klant, geen problemen.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3814307453.png

Met http://speedtest.operator.nl/ haal ik dezelfde waardes op beide testservers. Vanmiddag getest en net weer. Gewoon stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
janbal schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 18:11:
Vraagje, niet cynisch bedoeld:

Wat is het belang hiervan?

Waarom test je nog met speedtest.operator.nl als dat
  1. problemen geeft met voip en
  2. bovendien onzinnige uitkomsten (zelf net dezelfde ervaring) geeft?
Als een snelheidstest problemen veroorzaakt, zodanig dat een VoIP verbinding verbroken wordt (terwijl VoIP nauwelijks bandbreedte nodig heeft), zit er iets fout met de QoS van die VoIP verbinding.
Ligt dat aan mijn kant (lokale configuratie van de Fritzbox wellicht)? Zit dat in de routering c.q. prioritering van de ISP? Geen idee, maar ik wil het wel graag verholpen hebben.

Onzinnige uitkomsten? Of toch een probleem met de overall verbindingssnelheid? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
ah, ic, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik ben trouwens wel benieuwd wat Speedtest van operator.nl nou doet wat de QoS zo onderuit trekt. Op de 1 of andere manier gebruiken ze een protocol of een mechanisme dat blijkbaar de traffic prioritization algoritmes van de Fritz!box óf die bij XS4ALL helemaal onderuit haalt.

Dat is natuurlijk ook wel het nadeel van VOIP 'over the top' (via de internetverbinding) regelen. Wat dat betreft doet KPN zelf het handiger (namelijk op een apart VLAN).

Wat ik thuis overigens wel heb gemerkt: Je kan op de Fritz!box instellen wat je down- en uploadsnelheid is. Common practise is ook om die zodanig in te stellen dat ze net een paar kbit/s onder de werkelijk gehaalde maximumsnelheden vallen. Op die manier heeft in ieder geval je Fritz!box de controle over de upload queue en kan die ook optimaal je VOIP verkeer prioriteit geven.

Op mijn 50/50 verbinding via ITNS werkt dit prima. Er is no way (ook niet met de operator test) dat ik VOIP van de kaart krijg.

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 08-10-2014 15:28 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Ik heb de operator.nl speedtest ook uitgevoerd.
Wat mij ook al opvalt, is dat de webinterface van de Fritzbox volledig op slot gaat.
Het is mij al wel eens eerder opgevallen dat stevige downloads toch kleine drop-outjes veroorzaken in het audio bij Voip. Ik zit er zelf stiekum wel een over te denken om het routing /qos werk door een Mikrotik router te laten verlopen. Op de een of andere manier krijgt AVM qos niet goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat "zichzelf ophangen van de web interface merkte ik dus alleen maar als de CPU ook maxed out ging. En dat gebeurde bij de 7390 inderdaad al vrij snel bij het gebruiken van translated connecties, zoals in mijn geval dus met 6to4 translation en dan een flinke upload.

Bij latere firmware updates werd dit nadelige effect wel een stuk minder. Maar misschien vindt de Fritz!box het ook moeilijk met PPP encapsulated verbindingen zoals waar XS4ALL mee werkt?

Hoe dan ook, verder ben ik met QoS van de 7390 (op 50 mbit, 100 nooit gebruikt) dus verder gewoon tevreden geweest.

Het lijkt me trouwens ook nog wel eens interessant om een Wireshark mee te laten lopen tijdens een Operator test.

En ook om eens te zien of dat ophangen van de Fritz!box reeds gebeurt tijdens de download test of pas tijdens de upload test.

[ Voor 28% gewijzigd door eymey op 09-10-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Iemand hier welke een Mikrotik heeft met laatste versie firmware Current Version 5.26 werkend met xs4all?

Heb een de guide van netwerkje.com gevolgd voor het instellen van een Mikrotik met xs4all netwerk maar er kloppen elementen in de uitleg van netwerkje.com niet. Volgens de uitleg moet je de router clearen van de config. Vervolgens een aantal interfaces aanmaken.

code:
1
2
set 0 arp=proxy-arp auto-negotiation=yes disabled=no full-duplex=yes l2mtu=1598 mtu=1500 name=ether1-gateway speed=1Gbps
set 1 arp=enabled auto-negotiation=yes disabled=no full-duplex=yes l2mtu=1598 mtu=1500 name=ether2 speed=1Gbps

ether1-gateway word aangemaakt volgens dit voorbeeld, maar blijkt vervolgens niets te doen. Ik zie geen verkeer erover gaan Als ik de router clear van configuratie staan alle ether devices (1 tm 10) er al. Kan het zijn dat ether1-gateway gewoon ether1 is?

ether2 bestaat al als device (regel 2) en kan daardoor niet aangemaakt worden. Gewoon huidige aanpassen?

(heb bij beiden gewoon de bestaande ether1 en ether2 aangepast met de config zoals hierboven staat en ether1 gerenamed, maar misschien is het een verkeerde aanname.)

Volgende punt:
Er word verwezen naar een sfp device in de config, maar deze word nergens aangemaakt. Eerste en enige vermelding in de uitleg is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#
# Geen rotzooi naar KPN sturen, dus we disablen discovery op de poorten naar KPN
#
/ip neighbor discovery
set sfp1 discover=no
set ether1-gateway discover=no
set ether2 discover=yes
set ether3 discover=yes
set ether4 discover=yes
set ether5 discover=yes
set wlan1 discover=no
set bridge-local discover=yes
set pppoe discover=no
set vlan1.6 discover=no

sfp-gateway is een default interface welke aanwezig is, echter na het clearen van de mikrotik is er niets meer van een sfp device te vinden. Wat moet ik hier mee? Is dit een kritisch punt welke niet in de uitleg staat?

Vervolgens word een PPPOE aangemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#
# PPPOE CLIENT, deze koppelen we aan de VLAN6 interface die eerder gemaakt is.
# (vul eigen MAC in ipv xx-xx...) Let op: hier worden streepjes gebruikt ipv dubbele punten
# Het MAC adres verwijst hier naar het adres van de Experiabox die vervangen wordt.
# De exacte inloggegevens zijn ook zichtbaar in de webinterface van de experiabox.
#   
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap,mschap2 \
    dial-on-demand=no disabled=no interface=vlan1.6 keepalive-timeout=20 max-mru=1480 max-mtu=1480 \
    mrru=disabled name=pppoe password=kpn profile=default \
    use-peer-dns=no user=XX-XX-XX...@direct-adsl

Ik heb de user ingevuld van:
- De Fritzbox username
- Het mac adress van de Fritzbox
- Het max address van de Mikrotik

Het enige wat zichtbaar is na het aanmaken van de gehele configuratie is dat:
Er geen enkel verkeer over de pppoe client gaat als ik de webinterface en het aantal verkeer bekijk in de status van het device. (bridge-local is bijvoorbeeld wel druk bezig)
De pppoe client is constant bezig met dialing, krijgt een melding 6 seconden later dat hij disconnected is en vervolgens herhaalt dit process zich non stop.

Om er zeker van te zijn dat voorgaande configuratie fouten geen oorzaak hiervan kunnen zijn heb ik de gehele config gecleared en nu op ether1, deze hernoemt naar ether1-gateway en een vlantag geplaatst met 1.6, heb de pppoe config hierop aangepast. Het resultaat is nog geen enkele pppoe connectie.

Heb vervolgens de suggesties genoemd in dit mikrotik topic uitgevoerd:
http://forum.mikrotik.com....php?f=13&t=67562#p363585

Iemand suggesties of tips hoe ik dit verder kan troubleshooten? Of concrete ervaring / config welke hij wilt delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:31

Fiber

Beaches are for storming.

Wat is die xs4all telefonische helpdesk slecht bereikbaar zeg. Wachttijden van rond de twintig minuten...

Overigens vandaag een Gigabit Genexis NTU en een FRITZ!Box 7490 binnen gehad voor mijn aanstaande 20/20 Internet compact abbo... :)

[ Voor 39% gewijzigd door Fiber op 09-10-2014 23:26 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 21:26

GerkeP

Vragen mag altijd........

Fiber schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:05:
Wat is die xs4all telefonische helpdesk slecht bereikbaar zeg. Wachttijden van rond de twintig minuten...

Overigens vandaag een Gigabit Genexis NTU en een FRITZ!Box 7490 binnen gehad voor mijn aanstaande 20/20 Internet compact abbo... :)
Dat geven ze netjes aan op de website, kun je dus zien of het druk is ;)
In vergelijking met XMS is xs4all zeer kundig, snel bereikbaar en zeer oplossend ;)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
GerkeP schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 07:48:
[...]

In vergelijking met XMS is xs4all zeer kundig, snel bereikbaar en zeer oplossend ;)
Heb jij nog een Mikrotik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

init6 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:10:
[...]

Heb jij nog een Mikrotik?
Ja, maar niet in gebruik momenteel, liep tegen een aantal issues aan, waardoor ik de fritzbox er weer volledig tussen heb zitten.
Inmiddels ook bezig om mijn servers te verplaatsen naar een datacenter, waardoor er thuis nog een nas blijft staan en de rest niet meer noodzakelijk is. Voor de wifi was de Mikrotik met 1 Watt toch wat overkill, en daarvoor nu 3 Unifi's in gebruik.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 13:50
Vraagje: Waarom nemen mensen hier XS4all?

Ik ben aan het kijken naar een provider en ben zelf wel XS4all minded. Maar bij XS4ALL betaal je de eerste 6 maanden voor 100/100 55 euro en daarna 72. Bij KPN de eerste 6 maanden 35 en daarna 66...

Is de Fritzbox dan zoveel waard? De goede helpdesk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

GerkeP schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 07:48:
[...]

Dat snel (telefonisch) bereikbaar dus de laatste tijd absoluut niet... De rest heb ik nog geen oordeel over. XMS is momenteel veel beter bereikbaar, en ook daar wordt ik netjes en goed geholpen.
-Splash- schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:24:
Gek genoeg vanwege de prijs in combinatie met bellen voor een vast bedrag naar vaste en mobiele nummers in de Benelux. Dus ook 'gratis' bellen naar mobiele nummers in België... Ik ga overigens geen tv abbo meer nemen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
...

Misschien ff iets verder kijken... ;)

Het verschil zit 'm in een aantal (kleine?) dingen.
Zoals vast IPv4 en IPv6 adres(sen). 3 licenties F-Secure. Totaal ander netwerk op de achtergrond. De poortconfiguratie die je zelf kunt aanpassen. De open VoIP/SIP gegevens.

Kwestie van afwegen of je dat de meerprijs waard is... :P

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ik ben aan het kijken naar een provider en ben zelf wel XS4all minded. Maar bij XS4ALL betaal je de eerste 6 maanden voor 100/100 55 euro en daarna 72. Bij KPN de eerste 6 maanden 35 en daarna 66...

Fixed IP (KPN ook)
IPV6 (KPN niet)
Shelltoegang (KPN niet)
Eigen in te vullen hostname en rDns (KPN niet)
Wide Open (KPN niet, dichtgetimmerde Experiabox)
Telefonie is ruim 60% voordeliger dan bij KPN
Uitstekende support/helpdesk
Usenet ondersteuning van de bevlogen medewerkers/techneuten (Onofficieel)
Goede ervaringen uit het verleden
Hele grote hekel aan het Groene gedrocht KPN (oke, xs4all is onderdeel van, maar heeft eigen identiteit en werkwijze)
....

Wie vult aan?

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Idd. Dat zijn allemaal voordelen en ook redenen waarom ik ook af en toe nog wel eens richting XS4ALL kijk.

Jammer genoeg vind ik ze icm. TV nog steeds écht te duur en zou ik daarvoor in ruil een TV platform (van KPN) krijgen wat ik minder vind dan het TV platform van ITNS.... én dan ook nog analoog, fm en dvb-c verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dan neem je je tv toch bij Ziggo of UPC af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Thanks! Goede redenen. Mijn ervaring met XS4ALL was ook altijd perfect.

Als ik TV neem doe ik alles in 1. Ik heb Spotify Premium en ik schiet er niet mee op om alleen internet of tv bij ziggo te nemen. Daarvoor kijk ik te weinig tv. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Dan heb je dus ook gratis Spotify premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
janbal schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:04:
Dan heb je dus ook gratis Spotify premium.
Jup, maar toch XS4ALL besteld net. Heb 10 jaar bij XS4ALL gezeten tot ik naar Tweak ging. Echt een flink drama gehad bij die partij. Dat doet XS4ALL vast beter (mag ik hopen :/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
GerkeP schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:44:
[...]

Ja, maar niet in gebruik momenteel, liep tegen een aantal issues aan, waardoor ik de fritzbox er weer volledig tussen heb zitten.
Inmiddels ook bezig om mijn servers te verplaatsen naar een datacenter, waardoor er thuis nog een nas blijft staan en de rest niet meer noodzakelijk is. Voor de wifi was de Mikrotik met 1 Watt toch wat overkill, en daarvoor nu 3 Unifi's in gebruik.
Zoals? Kreeg je dezelfde problemen zoals bij mij het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ik had ongewenste effecten op mijn VPN icm IPV6, bij uitzetten IPV6 waren die problemen er niet.
Met de Fritzbox treden de problemen niet op

Ik heb als guide : http://www.haroldschoemak...s4all-vdsl-aansluiting-2/
gebruikt

[ Voor 36% gewijzigd door GerkeP op 10-10-2014 20:37 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
GerkeP schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 20:34:
Ik had ongewenste effecten op mijn VPN icm IPV6, bij uitzetten IPV6 waren die problemen er niet.
Met de Fritzbox treden de problemen niet op

Ik heb als guide : http://www.haroldschoemak...s4all-vdsl-aansluiting-2/
gebruikt
Ah thnx, daar eens kijken. Dit is waar ik tegen aan loop:
init6 in "XS4all Glasvezel"

Waar ik nu over na zit te denken is om op mijn huidige router config een vlantag te zetten op ether1-gateway (default interface op poort 1 waar internet nu op binnen komt). Vervolgens de firewall en pppoe client connectie opzetten op de vlan tag. En dan direct aansluiten op de ntu. Zijn er punten welke kritisch zijn in de configuratie om de verbinding werkend te krijgen?

Heb jij het werkend gekregen zonder de Fritz er tussen?

Wat is de gebruikersnaam voor de mikrotik?

Begin de PPPOE redelijk beu te worden.

[ Voor 34% gewijzigd door init6 op 10-10-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 15:09
Ik zag dat je versie 5.26 draait. Waarom niet de laatste 6.20? Deze is toch echt een stuk beter op een hoop punten, voornamelijk bij IPv6.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
FatalError schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:34:
Ik zag dat je versie 5.26 draait. Waarom niet de laatste 6.20? Deze is toch echt een stuk beter op een hoop punten, voornamelijk bij IPv6.
Vanwege de volgende reden:
code:
1
2
3
System is already up to date
Current Version     5.26
Latest Version      5.26

Ik ga eens kijken naar 6.20 of ik deze manueel erop kan zetten. Via check update doet hij niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnie5
Waar kan je het beste de updates downloaden?
Zit nu op versie 6.07 en geeft geen update aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Johnnie5 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:41:
Waar kan je het beste de updates downloaden?
Zit nu op versie 6.07 en geeft geen update aan.
Net geupdate: Op mikrotik de download pakken van updates 6.20, vervolgens met je winbox op je mikrotik inloggen en de download slepen naar files. In files vervolgens hoort hij onder het root systeem te staan en rebooten maar. Upgrade duurt iets van 2-3 minuten

http://www.mikrotik.com/download
http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Upgrading_RouterOS

[ Voor 9% gewijzigd door init6 op 10-10-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Goeeed.
Het werkt nu... Heb enkel de bestaande config aangepast omdat alle interfaces al stonden hoe ik ze wou hebben. Heb enkel dit uitgevoerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 /interface vlan
add arp=disabled interface=ether1-gateway l2mtu=1594 name=vlan6 vlan-id=6
/ip neighbor discovery
set vlan6 discover=no

/interface pppoe-client
add ac-name="" add-default-route=yes allow=pap,mschap2 comment="pppoe XS4ALL-internet" default-route-distance=1 dial-on-demand=no disabled=no interface=vlan6 keepalive-timeout=60 max-mru=1492 max-mtu=1492 mrru=disabled name=pppoe-xs4all password=kpn profile=default service-name="" use-peer-dns=yes user=fb7360@xs4all.nl
/ip neighbor discovery
set pppoe-xs4all comment="pppoe XS4ALL-internet" discover=no

/ip firewall filter
add action=drop chain=input in-interface=pppoe-xs4all
add action=drop chain=input in-interface=vlan6

/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat out-interface=pppoe-xs4all

Ik vraag mij af of ik de nat rule wel toe moet passen, ik wil diverse websites gaan draaien via een vhost/ha proxy setup (met keepalive scripts en meer van zulks) en heb eigenlijk geen zin in een nat omgeving.

Net als test de fritzbox uitgezet (stroom eruit getrokken) en gevraagd aan mijn vrouw: Heb je nog internet? Geen internet. Wat blijkt, bij de acties (update of bovenstaande handelingen) is mijn acl's op wireless enabled gebleven, maar de mac adress lijst is leeg. :')

Hoe het nu staat is dat mijn vaste ip adres op het pppoe device binnen komt, vervolgens word er een 192.168.178 adres toegekend op het ether1-gateway device. Mijn eigen netwerk range zit op 192.168.88 Kan ik nu gewoon poort 80 gaan forwarden naar een 192.168.88 adres?
Iemand suggesties hoe dit beter kan? :)

[ Voor 19% gewijzigd door init6 op 10-10-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnie5
init6 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:52:
[...]

Net geupdate: Op mikrotik de download pakken van updates 6.20, vervolgens met je winbox op je mikrotik inloggen en de download slepen naar files. In files vervolgens hoort hij onder het root systeem te staan en rebooten maar. Upgrade duurt iets van 2-3 minuten

http://www.mikrotik.com/download
http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Upgrading_RouterOS
Alleen voor Windows dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Er staat ook een ftp mogelijkheid bij. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 23:40

chaser

even een vraagje van een persoon die zn geduld begint te verliezen

Ik probeer zelf de glasvezelapperatuur aan te sluiten maar krijg de ntu er niet in geklikt
Moet die nou van boven af of onderaf er ingeklikt worden wand op die witte plaat want krijg m er niet op

(lipje heb ik er al af)

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 23:21
chaser schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 18:38:
even een vraagje van een persoon die zn geduld begint te verliezen

Ik probeer zelf de glasvezelapperatuur aan te sluiten maar krijg de ntu er niet in geklikt
Moet die nou van boven af of onderaf er ingeklikt worden wand op die witte plaat want krijg m er niet op

(lipje heb ik er al af)
Van bovenaf er op schuiven en eventueel een klein stukje naar je toe trekken als je de NTU er op wilt klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaser

chaser

Ben nu zo ver dat ik de ntu er op heb geklikt want kwam er achter dat die witte plaat er ook af moest en dat je dat witte kapje waar de aansluiting in zit naar boven schuift en dan dan je de ntu er zo van boven af op schuiven
Heb nog niets op de stroom aangesloten aangezien ik eerst even een stroomverdeeldoos moet plaatsen en mijn glasvezel toch pas over een paar dagen overgezet word

Nog een vraagje
Maar waar sluit ik de tv/ decoders op aan?
aangezien mijn coax hier in huis uitkomt in de meterkast neem ik aan dat er ergens een coax aansluiting zit?

Is er trouwens niet ergens een handleiding online?
want de documentatie die in de doos zat was maar weinigzeggend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
chaser schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:09:
Ben nu zo ver dat ik de ntu er op heb geklikt want kwam er achter dat die witte plaat er ook af moest en dat je dat witte kapje waar de aansluiting in zit naar boven schuift en dan dan je de ntu er zo van boven af op schuiven
Heb nog niets op de stroom aangesloten aangezien ik eerst even een stroomverdeeldoos moet plaatsen en mijn glasvezel toch pas over een paar dagen overgezet word

Nog een vraagje
aangezien mijn coax hier in huis uitkomt in de meterkast neem ik aan dat er ergens een coax aansluiting zit?

Naar mijn weten heeft xs4all geen coax maar moeten de decoders aan de utp worden geprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:33

Len

Leeg

Nog een vraagje

https://www.xs4all.nl/kla...ie-onderdelen-aansluiten/

(15 seconden zoeken.........)

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Nog een vraagje

Als je er nu nog moet achter komen dat je niks meer hebt aan je coax kabels (want alles is UTP) dan vraag ik me ernstig af wat je aan het doen bent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaser

chaser

Barre73 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:34:
[...]

Als je er nu nog moet achter komen dat je niks meer hebt aan je coax kabels (want alles is UTP) dan vraag ik me ernstig af wat je aan het doen bent....
Had de tv decoders nog niet uit de doos gehaald
Eigenlijk kijk ik nauwlijks naar de tv-zenders maar kijk ik alleen wat ik download.
Bij mijn huidige ziggo verbinding heb ik op mijn tv niet eens de tv decoder aangesloten alleen mijn htpc

Bedankt Len voor de link
Had al wel gezocht hoe ik de ntu moest aansluiten maar niet gezocht naar hoe de tv aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Heeft iemand al de nieuwe beloofde tv menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:05:

Ik moet ook altijd lang wachten (5 minuten of meer) terwijl de website aangeeft dat het rustig is. Op een mail die ik zaterdagavond verstuurde (guess what: ik betaal nu voor een glasvezelverbinding op m'n oude én nieuwe adres.. goed bezig XS4All) is ook nog geen reactie gekomen. Nee die helpdesk is niet zo fraai als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Ook volgens de site
http://kpndotcom.fpi-info...C%93&address=&commit=Zoek

is 500/500 leverbaar en ook volgens de XS4ALL postcodecheck, echter als bestaande klant mag ik het nog steeds niet bestellen! XS4ALL, wanneer wordt het nu een keer leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacques1971 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:47:
Ook volgens de site
http://kpndotcom.fpi-info...C%93&address=&commit=Zoek

is 500/500 leverbaar en ook volgens de XS4ALL postcodecheck, echter als bestaande klant mag ik het nog steeds niet bestellen! XS4ALL, wanneer wordt het nu een keer leverbaar?
Hier hetzelfde verhaal. Al meerdere malen contact over gehad met XS. Ik sta nu op een lijst met andere gegadigden. Ze nemen dan zelf contact op wanneer het ook voor bestaande klanten mogelijk is om 500/500 af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:52
Ze zijn nu heel druk met allerlei mensen omzetten van adsl naar glas.
Dat is natuurlijk geen excuus voor fouten, maar ik denk wel dat het gewoon drukker is dan "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacBakky
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-08 14:48
Ik heb ook al meerdere malen gebeld, kan wel 500/500 bestellen als nieuwe klant, maar als bestaande niet!

Als ik het niet tegen het eind van het jaar kan krijgen ben ik weg bij ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Misschien kan het "netwerk" het niet aan, als er ineens teveel 500/500 klanten komen?
Maar waarom wordt het dan aangeboden? Eerst nieuwe "zieltjes" winnen?
Ik snap niks meer van XS4ALL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacques1971 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:38:
Misschien kan het "netwerk" het niet aan, als er ineens teveel 500/500 klanten komen?
Maar waarom wordt het dan aangeboden? Eerst nieuwe "zieltjes" winnen?
Ik snap niks meer van XS4ALL!
Dit heb ik ze ook zo voorgelegd. Het ligt iets anders beweren ze en heeft niets met voortrekken van nieuwe klanten te maken. In mijn geval is de uitleg dat ik een ander type NTU nodig heb wanneer ik van mijn huidige 100/100 naar 500/500 wil. Daarmee heb ik ook een andere FTU nodig en moet de vezel dus overgezet worden naar de nieuwe FTU. Dit schijnt qua aansturing in de beschikbare mutatieprocessen lastig te zijn en daarnaast is er nog niet voldoende hardware voorhanden. En met die uitleg moest ik het voorlopig even doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@Mozzy;

Mijn FTU is al een Gigabit uitvoering.
De enige bottleneck thuis is de FB7390. Deze moet dus omgeruild worden tegen een FB7490.

Ik mag toch aannemen, dat de wijkkast inmiddels (ook volgens de postcode check) geschikt is voor Gigabit.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er al klanten in Hilversum zijn met 500/500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacques1971 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:23:
@Mozzy;

Mijn FTU is al een Gigabit uitvoering.
De enige bottleneck thuis is de FB7390. Deze moet dus omgeruild worden tegen een FB7490.

Ik mag toch aannemen, dat de wijkkast inmiddels (ook volgens de postcode check) geschikt is voor Gigabit.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er al klanten in Hilversum zijn met 500/500.
Misschien moeten we maar opzeggen en ons als nieuwe klant aanmelden ;w 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57
Of opzeggen en wachten tot je gebeld wordt door de afdeling die je dan een speciaal aanbod wil doen om te blijven. Dan uitonderhandelen dat 1 van je voorwaarden is dat je wordt overgezet op 500/500?

Als bedrijven het 'druk' hebben dan betekent het dat ze prioriteiten moeten stellen. Dat zegt dan al genoeg lijkt me over wat XS4All belangrijk vindt. Druk zijn/hebben kan eigenlijk geen argument zijn. Wat is trouwens een 1Gbit geschikte NTU/FTU? Ik mag aannemen dat ik met mijn gloednieuwe glasvezel op een nieuwe FTU zit en de geleverde NTU ook al 1GB aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord_Dain schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:37:
Of opzeggen en wachten tot je gebeld wordt door de afdeling die je dan een speciaal aanbod wil doen om te blijven. Dan uitonderhandelen dat 1 van je voorwaarden is dat je wordt overgezet op 500/500?

Als bedrijven het 'druk' hebben dan betekent het dat ze prioriteiten moeten stellen. Dat zegt dan al genoeg lijkt me over wat XS4All belangrijk vindt. Druk zijn/hebben kan eigenlijk geen argument zijn. Wat is trouwens een 1Gbit geschikte NTU/FTU? Ik mag aannemen dat ik met mijn gloednieuwe glasvezel op een nieuwe FTU zit en de geleverde NTU ook al 1GB aankan?
Ik heb ook niet veel vertrouwen in de uitleg die ik kreeg over het vervangen van de NTU en FTU overigens, want ik was er ondertussen al achter dat mijn Genexis MC901 mediaconverter gewoon geschikt is voor Gigabit (bron). Deze hangt er nu al twee jaar, dus het enige dat er nodig is lijkt me een nieuwe FB7490 i.p.v. de FB7390 die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dat betekent dat jij een UFTU hebt (die vierkante met twee kappen waarvan de linker is vervangen voor de Genexis MC901.
In dat geval hoeft de FTU zeker niet vervangen te worden. Die NT volgens mij ook niet maar zelfs al zou dat zo zijn dan nog is het hele verhaal van processen een BS verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Thombias schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 21:16:
Heeft iemand al de nieuwe beloofde tv menu?
Ik zag dat (blijkbaar) vannacht die update is uitgerold.
Gisteravond zag alles er nog vertrouwd uit qua tv menu's via de VIP 1853. Vanmiddag knalde het blauwe menu me tegemoet. >:)

Wel ff wennen aan die felle kleurtjes...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Is de Genexis MC901 ook daadwerkelijk de FTU die XS4All gebruikt voor 500mbit glasvezel? Dat hij het kan wil niet zeggen dat hij het ook op het betrokken netwerk kan (kan zijn dat er optisch iets anders benodigd is).

Hoe dan ook, dat de XS4All helpdesk niet op de hoogte is verbaast mij niet gezien mijn ervaringen met hen de afgelopen 2 maanden :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Het is de NTU maar ja, dat kan prima. Moeder KPN gebruikt deze en de nieuwe witte ZTE door elkaar als mediaconverter ook voor 500 abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hulde voor de xs4all helpdesk. Vanavond even gebeld voor reverse dns voor een drietal ipv6 adressen. Binnen een half uur bericht terug dat het geregeld was.

Dit soort zaken geeft toch aan dat xs4all zijn geld dubbel en dwars waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 14:42
ehtweak schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:36:
[...]

Ik zag dat (blijkbaar) vannacht die update is uitgerold.
Gisteravond zag alles er nog vertrouwd uit qua tv menu's via de VIP 1853. Vanmiddag knalde het blauwe menu me tegemoet. >:)

Wel ff wennen aan die felle kleurtjes...
Welke versie heb je nu (software en GUI versies)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Hoe kan je ipv6 uitschakelen op de fritzbox 7940?

Op mijn werklaptop is Pulse geïnstalleerd om een connectie te maken met het netwerk van mijn werk.
Maar door ipv6 wil Pulse niet connecten.

[ Voor 59% gewijzigd door Thombias op 16-10-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 15:09
Kan je dan beter niet de oorzaak van het probleem oplossen in plaats van IPv6 uit te schakelen?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
FatalError schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:15:
Kan je dan beter niet de oorzaak van het probleem oplossen in plaats van IPv6 uit te schakelen?
Dat is de beste oplossing echter werk ik bij een overheidsinstelling waarbij ik geen toegang/rechten heb om software aan te passen.
Het wordt afgedaan als eigen netwerkprobleem maar het is bekend dat het probleem met ipv6 icm fritzbox is.
IPv6 wordt niet ondersteund bij mijn werkgever.

In de 7390 is het vrij eenvoudig uit te schakelen maar omdat ik glasvezel heb is er mij een 7490 opgestuurd.
In deze heb ik de optie niet kunnen vinden.

Een maand geleden met mij kpn abo had ik geen enkele probleem vmb thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Onder 'Internet -> Account information' en tabje 'IPv6' zie ik een vinkje 'IPv6 Support Enabled'. Is dat niet wat je zoekt? (FB 7490 met XS4ALL FTTH IPTV profiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Bigs schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:44:
Onder 'Internet -> Account information' en tabje 'IPv6' zie ik een vinkje 'IPv6 Support Enabled'. Is dat niet wat je zoekt? (FB 7490 met XS4ALL FTTH IPTV profiel)
Het tabje IPv6 heb ik niet helaas. Ik heb de 7490 met FRITZ!OS 06.04.
Mogelijk is het firmware afhankelijk.

Gevonden. Ik had expert mode uitstaan nu heb ik het tabje wel.

Bedankt voor de tip!

[ Voor 10% gewijzigd door Thombias op 16-10-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
dutchguy schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:30:
[...]

Welke versie heb je nu (software en GUI versies)?
UI: 0.15.29
s/w: 3.07_8

De response snelheid van die blauwe menuutjes is wel beduidend traaaaaager dan voorheen.
Ook het opnemen van een programma vereist nu meer knopdrukken. Eerst krijg je een venster dan vraagt 'ie of je serie of enkele opname wilt doen en vervolgens moet je dat bericht weer sluiten.
Beetje jammer. Voorheen kon je vanuit de gids gewoon op de rode knop [Rec] drukken en de opname stond gepland.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Thombias schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:51:
[...]

Het tabje IPv6 heb ik niet helaas. Ik heb de 7490 met FRITZ!OS 06.04.
Mogelijk is het firmware afhankelijk.

Gevonden. Ik had expert mode uitstaan nu heb ik het tabje wel.

Bedankt voor de tip!
Ohja die standaard mode schopte mij bij m'n nieuwe FB ook even goed in de war :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 14:42
ehtweak schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:12:
[...]

UI: 0.15.29
s/w: 3.07_8

De response snelheid van die blauwe menuutjes is wel beduidend traaaaaager dan voorheen.
Ook het opnemen van een programma vereist nu meer knopdrukken. Eerst krijg je een venster dan vraagt 'ie of je serie of enkele opname wilt doen en vervolgens moet je dat bericht weer sluiten.
Beetje jammer. Voorheen kon je vanuit de gids gewoon op de rode knop [Rec] drukken en de opname stond gepland.
Ok, dan zit ik nog op de oude. Hoopte juist dat ie sneller was geworden, vond de UI al zo traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Ik zit ook te dubben om alles in 1 van XS4ALL te nemen (Zitten in een glasvezelgebied, Reggefiber). Hoe is het TV beeld tegenwoordig? Ik zie dat ze voor HD nu 10Mbit streams aanbieden, wat gelijk is aan Ziggo. Is het beeld een beetje te pruimen?

Zitten trouwens, net als op de kabel, de HD zenders op de goede voorkeuze (NPO 1 HD dus op 1) of moet je dan weer helemaal naar achter zappen?

Alvast bedankt...

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik vind het te pruimen, maar wellicht ben ik geen videofiel.. :P HD kanalen zitten op 7xx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
Ik vind het beeld niet onder doen voor Ziggo. Kwaliteit is prima. Opnemen in de cloud is een plus. Je kunt je opnames dus op iedere tv in huis bekijken.
HD kanalen zitten op 700+. Je kan wel zelf zenderlijsten samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Jassy schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:55:
Ik zit ook te dubben om alles in 1 van XS4ALL te nemen (Zitten in een glasvezelgebied, Reggefiber). Hoe is het TV beeld tegenwoordig? Ik zie dat ze voor HD nu 10Mbit streams aanbieden, wat gelijk is aan Ziggo. Is het beeld een beetje te pruimen?

Zitten trouwens, net als op de kabel, de HD zenders op de goede voorkeuze (NPO 1 HD dus op 1) of moet je dan weer helemaal naar achter zappen?

Alvast bedankt...
De standaard HD zenders zitten op 7xx, maar er is wel een zenderlijsten functie waar je volgens mij je eigen volgorde mee kunt bepalen. Ik heb dat echter nog nooit geprobeerd.

Toen ik vier maanden geleden overstapte van UPC naar XS4ALL had ik een tijdje de mogelijkheid om te A/Ben. Ik verwacht dat Ziggo vergelijkbare kwaliteit levert als UPC. Op de momenten dat er verschil waar te nemen was was dit altijd in het voordeel van UPC. Bij de XS4ALL streams was het beeld op sommige momenten (gewoon een praatje van een RTL nieuwsverslaggever - geen drukke scene dus) een beetje haperig (alsof de framerate lager was) terwijl het op datzelfde moment bij UPC gewoon vloeiend was. Ook zijn bij XS4ALL sommige uitzendingen in 720p terwijl die bij UPC 1080i waren.

Sinds de UPC box de deur uit is heb ik me niet meer gestoord aan het beeld bij XS4ALL. Het is gewoon prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ik zie dat er al enige tijd FritzOS 06.20 uit is (duitse versie) voor de FB 7390.
info: ftp://ftp.avm.de/fritz.bo...firmware/deutsch/info.txt
Mijn huidige FB 7390 draait op 06.07 (international version)

Weet iemand of het zonder problemen mogelijk is die 06.20 versie te gebruiken op een Xs4all FttH aansluiting?
(en nee, duits als taal heb ik geen problemen mee >:) )

[ Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 21-10-2014 11:32 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Bigs schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 09:17:
[...]

De standaard HD zenders zitten op 7xx, maar er is wel een zenderlijsten functie waar je volgens mij je eigen volgorde mee kunt bepalen. Ik heb dat echter nog nooit geprobeerd.

Toen ik vier maanden geleden overstapte van UPC naar XS4ALL had ik een tijdje de mogelijkheid om te A/Ben. Ik verwacht dat Ziggo vergelijkbare kwaliteit levert als UPC. Op de momenten dat er verschil waar te nemen was was dit altijd in het voordeel van UPC. Bij de XS4ALL streams was het beeld op sommige momenten (gewoon een praatje van een RTL nieuwsverslaggever - geen drukke scene dus) een beetje haperig (alsof de framerate lager was) terwijl het op datzelfde moment bij UPC gewoon vloeiend was. Ook zijn bij XS4ALL sommige uitzendingen in 720p terwijl die bij UPC 1080i waren.

Sinds de UPC box de deur uit is heb ik me niet meer gestoord aan het beeld bij XS4ALL. Het is gewoon prima :)
Heb je de KPN box wel op 1080i output staan? Deze staat standaard al op 720p.

Ik weet 99% zeker dat bij KPN streams echt geen uitzendingen steeds tussen 1080i en 720p wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Laatst online: 10-09 16:49
Wat is op dit moment een beetje de gemiddelde oplevertijd van glasvezel via Xs4all (op reggefiber netwerk)
Heb er ook voor gekozen om naar xs4all te gaan omdat :-( ziggo verwijnt ivm caiway cogas verhaal)

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:47:
[...]

Heb je de KPN box wel op 1080i output staan? Deze staat standaard al op 720p.

Ik weet 99% zeker dat bij KPN streams echt geen uitzendingen steeds tussen 1080i en 720p wisselen.
Ik heb het net nog even gecheckt en nu zijn alle zenders waar ik het van verwacht (NPO, RTL) gewoon 1080i. Toen ik een paar maanden geleden over ging weet ik dat een bepaald RTL4 programma bij UPC 1080i was en bij XS4ALL 720p (terwijl beide boxen op automatische resolutie stonden), maar dat zal nu dus niet meer zo zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Kan iemand op de VOIP selfcare site komen? Timed out hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Bigs schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:42:
[...]

Ik heb het net nog even gecheckt en nu zijn alle zenders waar ik het van verwacht (NPO, RTL) gewoon 1080i. Toen ik een paar maanden geleden over ging weet ik dat een bepaald RTL4 programma bij UPC 1080i was en bij XS4ALL 720p (terwijl beide boxen op automatische resolutie stonden), maar dat zal nu dus niet meer zo zijn dan.
Nogmaals, bij mijn weten is dat ook nooit zo geweest.

Geen idee dan waarom het bij jou ineens naar 720p toe ging ofzo maar HD streams zijn bij KPN gewoon altijd 1080i, ook altijd zo geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Niemand ervaringen mee? :?

Mijn huidige FB 7390 draait op 06.07 (international version)

Weet iemand of het zonder problemen mogelijk is die 06.20 versie te gebruiken op een Xs4all FttH aansluiting?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neomaster84
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-07-2024
Beste tweakers,

Ik heb een vraag betreffende de aansluiting van mij tv ontvangers. Gisteren is mijn tweede tv ontvanger geleverd en in tegenstelling tot wat de meneer van XS4all mij vertelde deze week zat er geen switch in het pakket om deze 2e tv ontvanger ook aan te sluiten. Gebeld en mij werd verteld dat met de nieuwe firmware (6.05) ook LAN poort 3 zou moeten werken voor het aansluiten. Op de Fritzbox (7490) de update firmware button gebruikt maar die geeft mij aan dat de nieuwste versie (6.04, dit is volgens Duitse Fritzbox (AVM) site gelijk aan 6.20?) reeds geïnstalleerd is. Ook geen idee hoe ik dit verder zou moeten aanpassen. Dus daar kom ik niet zo veel verder mee.

Tijdens telefoongesprek ook aangegeven dat ik liever mijn andere twee LAN poorten voor andere doeleinden wil blijven gebruiken (NAS en LAN aansluiting in woonkamer). XS4all heeft aangeboden de kosten voor een switch te willen vergoeden, dus dat is netjes. Switch (tp link 5 poorts 1Gb switch) opgehaald bij de mediamarkt. Dan als volgt de installatie:

Ethernet kabel van LAN poort 4 naar switch. Van Switch Ethernet kabel naar tv ontvanger woonkamer en Ethernetkabel naar powerline adapter (Zyxel PLA5215) voor de ontvanger op de slaapkamer. TV proberen te installeren maar foutmelding dat software niet opgehaald kon worden.

Vervolgens ethernet kabel van LAN4 direct naar powerline adapater. TV ontvanger kunnen installeren. Werkt goed en vervolgens weer de switch ertussen. Alles blijft het een tijdje doen. Was even wat anders aan het doen, kom terug en een melding dat ik de aansluitingen moeten controleren. Op dit moment werkt zowel Tv ontvanger op slaapkamer als ook in de woonkamer niet meer (zelfde foutmelding). Switch lijkt in een soort sleep mode te zijn geraakt want je kunt zien aan de lampjes dat er geen dataverkeer meer plaatsvindt. Nu voorlopig maar weer even ethernet kabel naar woonkamer TV direct aangesloten op LAN poort 4 en daar werkt het weer.

Een beetje rare situatie dus.
Vraag is: Ben benieuwd ervaringen van mensen die hetzelfde aansluitschema hebben gehanteerd en of iemand misschien weet waar dit probleem aan kan liggen. Dit weekend ga ik in ieder even wat langer testen en proberen te bepalen wanneer exact het probleem ontstaat.

Wat betreft de versie van de firmware: heb dus op de Duitse site gezien dat 6.20 eigenlijk 6.04 is?? en vraag me ook af of 6.05 al beschikbaar is. Verder lees ik over versie 6.07. Is dit alleen voor de 7390 of zou deze ook voor 7490 beschikbaar moeten zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Neomaster84 op 24-10-2014 09:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Wellicht is die helpdesker een beetje de weg kwijt, heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
In de nieuwsgroep xs4all.general gaan berichten dat die zogenaamde flexpoort er wel komt in de nieuwe firmware maar voor zover ik weet is dit er nog niet in de internationale versie (ik draai 6.07 op een 7390).
Net even geprobeerd en het werkt inderdaad ook nog niet.

Edit: ik zie net dat er voor de 7490 nu wel een versie 6.20 is gedateerd 18-10-2014. Nog niet voor de 7390.

[ Voor 12% gewijzigd door janbal op 24-10-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neomaster84
@ janbal: dat van die helpdesk medewerker, dat zal inderdaad misschien wel. Zal toch eens die 6.20 eens proberen als ik deze handmatig weet te downloaden. Automatisch gaat dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Neomaster, die switch zal niet omgaan met de IGMP snooping, die nodig is voor het doorzetten van het IPTV vlan naar meerdere devices. Ik vrees dat je hiervoor een (semi?)managed switch nodig hebt. Kan me herinneren dat iemand een paar weken terug hetzelfde voorhad.

Helpdesker heeft je volgnes mij niet helemaal juist geïnformeerd.

Overigens kreeg ik net de mogelijkheid om te upgraden naar 6.20 firmware op mijn 7490. Kon gisteren nog niet. FB draait nu dus op 6.20 en alles doet 't nog...

[ Voor 19% gewijzigd door Lord_Dain op 24-10-2014 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neomaster84
Lord_Dain, net even gechecked en op de verpakking van de switch staat dat deze switch IGMP snooping ondersteund (of moet dat juist niet?). Zou dus wel moeten werken. Zojuist ook even ge-update,6.20 was inderdaad beschikbaar nu. Ga nog maar eens testen. Laat mijn bevindingen hier nog even achter

Edit: Nog maar eens de switch er tussen gedaan maar die geeft inderdaad een probleem. Snap alleen dus niet zo goed waarom als deze IGMP snooping dus wel zou ondersteunen. Nu voor de test maar eens de powerline adapter er tussen gezet. Dit lijkt goed te werken.Als ik het goed heb zou de volgende opstelling ook moeten werken:

Fritzbox --> Powerline adapter op LAN poort 4

--> Powerline adapter woonkamer --> TV ontvanger
--> Powerline adapter slaapkamer --> TV ontvanger

Heeft iemand ook deze opstelling? Zou dit graag even zeker weten voordat ik tot koop van extra powerline adapter overga.

[ Voor 63% gewijzigd door Neomaster84 op 24-10-2014 20:48 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Zo'n opstelling heb ik gehad en het werkte. Was ook een standaard-oplossing van XS4All.
Wil niet zeggen dat het bij jou dus ook werkt. Ik zou in ieder geval eerst even naar beide tv-ontvangers even uitproberen.

(Heb later omgebouwd naar bedraad omdat dat toch het meest stabiel is).

Overigens: Ik lees nergens in de release-beschrijvingen van de diverse FW-updates dat nu flexpoorten ingebouwd zijn. Mede gezien de uitkomst van jouw testje denk ik dat dit nog komen moet.

En verder: ben geen expert maar ik denk dat die IGMP-snooping er niks mee te maken heeft, dat geldt alleen in het geval van tagging.
Ik heb zelf nu een oude eenvoudige goedkope switch zonder IGMP snooping achter Lan4 hangen en daaraan via UTP de beide TV-ontvangers; werkt al jaren foutloos.

[ Voor 55% gewijzigd door janbal op 24-10-2014 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neomaster84
janbal: Ik denk inderdaad dat de xs4all helpdesker inderdaad niet juist was geïnformeerd. Kon het inderdaad ook niet vinden in de release notes.

Wat betreft de opstelling: Had inderdaad al getest of de powerline adapter boven ook ging werken. Dat was geen enkel probleem, sterker, zo heb ik de tv ontvanger boven initieel geïnstalleerd. Zo ongeduldig als ik ben heb ik nog maar een setje van 2 powerline adapters besteld. De Zyxel PLA5215. Tot nu toe en voor zover ik kan beoordelen erg tevreden over deze apparaten (heb ze voor de bestelling van het glasvezel al gekocht en getest, enorme doorvoersnelheid en hier in huis geen storing ondervonden). Komen morgen al binnen dus zal nog even aangeven of ik nu op mijn slaapkamer ook zorgeloos kan tv kijken ;).

Voor zover bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 0% gewijzigd door Neomaster84 op 24-10-2014 21:49 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Wellicht dat een 'domme' hub wel werkt omdat deze niets met mac addressen doet maar gewoon al het verkeer op alle porten broadcast. Dan zal het idd wel werken met IPTV. Wel benieuwd of het idd een hub betreft of een switch janbal..

Neomaster, welke switch is het? Want ik kan op de meest gangbare niets vinden over IGMP snooping. Ondersteunt ie ook IGMP snooping v3?

update: Ff gezocht, vorige met dit probleem heeft het opgelost door een nieuwe kabel te gebruiken waarna het wel werkte.. misschien is het wel zoiets simpels.. zie

xphil in "XS4all Glasvezel"

[ Voor 46% gewijzigd door Lord_Dain op 24-10-2014 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
stokoude switch

Die IGMP snooping is m.i. alleen belangrijk als de switch bij de tv-ontvanger staat en als op de switch naast de tv-ontvanger ook nog een wifi ap wordt aangesloten. Je kunt op die manier multi-cast afvangen.
(Als ik het allemaal goed begrepen heb). Is in de casus van Neomaster dus helemaal niet relevant c.q. het zou juist het probleem kunnen veroorzaken.

[ Voor 92% gewijzigd door janbal op 25-10-2014 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Zo, ik heb voor mijn oma (81 jaar) nu IPTV van XS4ALL aangevraagd, geheel op eigen wens..

Nu heeft zij een Fritz!Box 7390 Glasvezelmodem in huis. Ik neem aan dat dit gewoon goed met elkaar werkt of gaat zij een nieuw modem krijgen, de 7490? Daar werd namelijk niks over verteld door XS4ALL.

Een en ander zal worden aangesloten door middel van een TP Link AV500 Powerline. Ik zal jullie berichten hoe een en ander verloopt.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Zal gewoon werken, je moet vermoedelijk wel ff het goede connection type kiezen. Die zal misschien nu nog op XS4ALL FTTH staan en moet dan op XS4ALL FTTH IPTV komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neomaster84
Nou, vanmiddag de 2e set powerline adapters binnengekregen. Direct één er van op de slaapkamer aangesloten.Werkte direct. Dus ik ben blij.De switch gebruik ik alsnog voor LAN poorten in de woonkamer. Gaat toch sneller dan wifi als ik iets op de NAS wil zetten.

Iedereen bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
bas-nld schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 22:20:
Ik ben kpn klant, geen problemen.

[afbeelding]

Met http://speedtest.operator.nl/ haal ik dezelfde waardes op beide testservers. Vanmiddag getest en net weer. Gewoon stabiel.
Ik begrijp de glasvezel commotie ook niet zo goed. Ik ben zelf klant van XS4ALL en heb een viertal testjes gedaan op speedtest.net met verschillende servers met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3859488904.pngAfbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3859498350.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3859501366.pngAfbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3859504363.png

Het resultaat verschilt inderdaad per server, maar deze schommeling vind ik persoonlijk acceptabel.

PS. Ik kom zojuist tot de ontdekking dat de tests zijn gedaan met µTorrent op de achtergrond. Dit kan wellicht wat met de schommeling te maken hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door boolean op 25-10-2014 23:27 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 108 Laatste