[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 13 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Splash- schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:07:
Ik denk eraan om over te stappen naar XS4all, maar twijfel nog een beetje tussen Ziggo en XS4all (kabel vs glas). Eigenlijk kijk ik niet mega veel tv, meer gedownloade series. Maar is het verschil in tv kwaliteit echt zo schrikbarend?
Voor de TV zou ik (nu achteraf) kiezen voor Ziggo.
De setupbox die je bij XS4all (KPN) krijgt is eigenlijk heel beperkt.
Vooral het gegeven dat je niet zelf je zendervolgorde kunt instellen vind ik persoonlijk de grootste beperking van TV van XS4all. Internet van XS4all werkt overigens prima en vooral dat up/down stream gelijk zijn is natuurlijk een groot voordeel t.o.v. kabelinternet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 15:46
Ergo: Als TV je toch het minst boeit, zou ik absoluut voor XS4ALL gaan.

De kwaliteit is ook weer niet zo dramatisch slecht.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:43
100% eens met eymey

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:55:
[...]

Voor de TV zou ik (nu achteraf) kiezen voor Ziggo.
De setupbox die je bij XS4all (KPN) krijgt is eigenlijk heel beperkt.
Vooral het gegeven dat je niet zelf je zendervolgorde kunt instellen vind ik persoonlijk de grootste beperking van TV van XS4all.
Kan bij Ziggo ook niet hoor. De zenders zitten op hun eigen kanaalnummer en daar moet je het maar mee doen. Nederlandse zenders beginnen op 1, regionale zenders vanaf 30, BBC vanaf 601, Duitsers vanaf 610.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-10 09:57
Dat hangt af van welke tuner je gebruikt. Bij een fatsoenlijke DVB-C tuner kan je de kanalen zelf herschikken.
Bij IPTV ben je gebonden aan wat de provider je levert.

Overigens vind ik dat je niet blind moet staren op de hogere (upload)snelheden van glas. Verreweg de meeste mensen doen helemaal niks met hun upload. Kabelinternet is voor 99,9% van de mensen echt ruim sneller dan ze ooit nodig hebben.
En ook bij de kabelboeren wordt gewerkt aan een hogere upload.

[ Voor 47% gewijzigd door FatalError op 15-01-2014 16:06 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 13:22
Heb een 100/100 abo. Down haal ik bekabeld gemiddeld 90 en up max 75.
Verschillende monteurs geweest (die aangeven dat de up zeker hoger moet, gezien de werking bij andere klanten). Ze hebben modem en NTU vervangen, geen resultaat. Ook in de wijkkast hebben ze aantal zaken vervangen, ook geen resultaat. Ze geven aan dat de verdere metingen van de lijn ok zijn ,maar niet snappen dat de snelheid niet hoger is.

Verkopers van XS4ALL hebben het mij zo verkocht dat up en down hetzelfde zou zijn en dat 100/100 gehaald wordt of in ieder geval hoog in de 90 (lichte afwijking was mogelijk). Dit was het voordeel van glas ten opzichte van kabel (waar de prijs lager van was en de down 2x zo hoog). Hierdoor toch gekozen voor glas, maar nu wordt me dus niet geleverd wat me beloofd is.
Ze willen geen compensatie geven of het contract ontbinden, ik kan alleen downgraden naar 50/50, maar dat wil ik niet heb bewust gekozen voor hogere snelheid. De man van de klachtenafhandeling gaf aan of downgraden of u heeft pech. Echt onvoorstelbaar. Doorverbinden naar hogere manager ofzo wilde hij niet. Dit was het.

Vind het zeer slecht. De downloadsnelheid is hoog (maar niet wat me beloofd is). De upload heeft echter een afwijking van circa 30 van wat me beloofd is en waar ik voor betaal.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
FatalError schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:02:
Dat hangt af van welke tuner je gebruikt. Bij een fatsoenlijke DVB-C tuner kan je de kanalen zelf herschikken.
Bij IPTV ben je gebonden aan wat de provider je levert.

Overigens vind ik dat je niet blind moet staren op de hogere (upload)snelheden van glas. Verreweg de meeste mensen doen helemaal niks met hun upload. Kabelinternet is voor 99,9% van de mensen echt ruim sneller dan ze ooit nodig hebben.
En ook bij de kabelboeren wordt gewerkt aan een hogere upload.
Dit is al meerdere keren (ook in andere glas topics) ter discussie geweest, maar goed..... Het duurt nog wel een hele poos voordat de kabelboeren echt zonder concessies op bandbreedte voor andere diensten de upload vrijelijk flink omhoog kunnen gooien. Bij de nieuwe abonnementenstructuur van UPC is de upload zelfs weer drastisch verlaagd.

Verder is er nog steeds met 'de kabel' iets fundamenteel mis, los van wat er allemaal mogelijk is of wordt: Je kan er maar voor 1 partij kiezen. Doet de kabelaar iets wat jou niet zint maar je wil wel een hogere snelheid dan wat de ADSL/VDSLlijn je geeft, dan is het slikken of stikken.

Wat betreft de stelling dat je bij IPTV gebonden bent aan wat de provider je levert: Dat is ook heel erg kort door de bocht. Je brengt het nu net alsof dit aan de techniek verbonden zit ofzo.

De vaste zendervolgorde bij IPTV is net zo afhankelijk van de (implementatie van) de settopbox, als bij de kabelboeren. Bij de door UPC geleverde boxen kan je ook geen zendervolgorde zelf kiezen, of het is pas recent mogelijk. En er zijn zelfs genoeg CI+ gecertificeerde TV's die het zonder trucjes standaard, op verzoek van de kabelaars, niet mogelijk maken om de zendervolgorde aan te passen.

Er is technisch werkelijk niets dat het implementeren van een handmatig sorteer functie in de weg staat. Bij DVB-C niet en bij IPTV niet. Om dit toch niet te implementeren (of zelfs te blokkeren) is puur een centenkwestie vanwege afspraken tussen de TV aanbieders en de zenders.

[ Voor 30% gewijzigd door eymey op 15-01-2014 16:24 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
eymey schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:21:
[...]
Dit is al meerdere keren (ook in andere glas topics) ter discussie geweest, maar goed..... Het duurt nog wel een hele poos voordat de kabelboeren echt zonder concessies op bandbreedte voor andere diensten de upload vrijelijk flink omhoog kunnen gooien. Bij de nieuwe abonnementenstructuur van UPC is de upload zelfs weer drastisch verlaagd.
Dat is erg jammer, maar staat los van het feit of je de upload wel nodig hebt. Ik werk momenteel (inhuur) bij een kabelaar en kan zien hoeveel er geupload wordt. Echt 99,9% van de mensen doet niks met hun dikke download en iets minder dikke upload.
Voor die 0,1% die meer nodig heeft is glasvezel uitgevonden :)
O ja, ik reken mezelf ook tot die 0,1%. Maar dat is grotendeels omdat ik een vast IP adres en IPv6 adres kan krijgen bij glasvezel.
Verder is er nog steeds met 'de kabel' iets fundamenteel mis, los van wat er allemaal mogelijk is of wordt: Je kan er maar voor 1 partij kiezen. Doet de kabelaar iets wat jou niet zint maar je wil wel een hogere snelheid dan wat de ADSL/VDSLlijn je geeft, dan is het slikken of stikken.
Effectief is er bij glasvezel ook niet zo veel keus. Er zijn maar n paar netwerken. Uiteindelijk kom je meestal uit bij een KPN of dochter van KPN. Maar je hebt gelijk, er is meer keus.
Wat betreft de stelling dat je bij IPTV gebonden bent aan wat de provider je levert: Dat is ook heel erg kort door de bocht. Je brengt het nu net alsof dit aan de techniek verbonden zit ofzo.

De vaste zendervolgorde bij IPTV is net zo afhankelijk van de (implementatie van) de settopbox, als bij de kabelboeren. Bij de door UPC geleverde boxen kan je ook geen zendervolgorde zelf kiezen, of het is pas recent mogelijk. En er zijn zelfs genoeg CI+ gecertificeerde TV's die het zonder trucjes standaard, op verzoek van de kabelaars, niet mogelijk maken om de zendervolgorde aan te passen.

Er is technisch werkelijk niets dat het implementeren van een handmatig sorteer functie in de weg staat. Bij DVB-C niet en bij IPTV niet. Om dit toch niet te implementeren (of zelfs te blokkeren) is puur een centenkwestie vanwege afspraken tussen de TV aanbieders en de zenders.
Nee, technisch is er geen reden om dit tegen te houden. Maar bij IPTV is LANG niet zoveel keus in tuners.
Je krijgt ofwel een Motorola doosje, of een Amino doosje.
Bij DVB-C heb je keus uit 1000-en TV's en tuners.
Zelfs bij de interactieve DVB-C met CI+ 1.3 TV's en tuners heb je nu al keus uit bijna 200 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56
maikel7 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:19:
Verschillende monteurs geweest (die aangeven dat de up zeker hoger moet, gezien de werking bij andere klanten). Ze hebben modem en NTU vervangen, geen resultaat. Ook in de wijkkast hebben ze aantal zaken vervangen, ook geen resultaat. Ze geven aan dat de verdere metingen van de lijn ok zijn ,maar niet snappen dat de snelheid niet hoger is.

Verkopers van XS4ALL hebben het mij zo verkocht dat up en down hetzelfde zou zijn en dat 100/100 gehaald wordt of in ieder geval hoog in de 90 (lichte afwijking was mogelijk). Dit was het voordeel van glas ten opzichte van kabel (waar de prijs lager van was en de down 2x zo hoog). Hierdoor toch gekozen voor glas, maar nu wordt me dus niet geleverd wat me beloofd is.
Ze willen geen compensatie geven of het contract ontbinden, ik kan alleen downgraden naar 50/50, maar dat wil ik niet heb bewust gekozen voor hogere snelheid. De man van de klachtenafhandeling gaf aan of downgraden of u heeft pech. Echt onvoorstelbaar. Doorverbinden naar hogere manager ofzo wilde hij niet. Dit was het.

Vind het zeer slecht. De downloadsnelheid is hoog (maar niet wat me beloofd is). De upload heeft echter een afwijking van circa 30 van wat me beloofd is en waar ik voor betaal.

Iemand nog tips?
Je zou eigenlijk de hele Fritzbox er eens tussenuit moeten slopen, een eigen oplossing maken (zie www.netwerkje.com) met een kwalitatief zeer goede router. Als je dan in je upload wel tegen de 100 Mbit haalt dan is er dus iets mis met die Fritzbox.
Aan de andere kant: je geeft al aan dat het modem al eens is vervangen en ik ken meerdere mensen met XS4All glas die wel de goede uploadsnelheid halen.
Ik zou zeggen: volhouden. Schrijf ze aan en stel een redelijke termijn om het op te lossen. Geef ook aan dat als die termijn niet gehaald wordt jij recht hebt op ontbinding van het contract (voor zover ik weet in ieder geval). En aangetekend natuurlijk.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
FatalError schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 18:53:
[...]

Nee, technisch is er geen reden om dit tegen te houden. Maar bij IPTV is LANG niet zoveel keus in tuners.
Zelfs bij de interactieve DVB-C met CI+ 1.3 TV's en tuners heb je nu al keus uit bijna 200 modellen.
Tsja, ik ben best tevreden met het Amino doosje. Kan eigenlijk alles wat ik wil (en veel verder dan de 10 belangrijkste zenders kom ik overigens ook nooit). En zoals ik al zei, zelfs met een keus aan veel modellen CI+ tuners heb je er nog steeds niet veel aan als je bij een groot deel bv. nog steeds niet zelf je zendervolgorde mag bepalen.

Trouwens, ik verwacht (hoop) dat er op IPTV gebied ook vanzelf meer standaardisatie komt. Nederland mag dan een 'kabelland' zijn en dat geld voor een groot deel van Europa en de VS ook. Maar in opkomende economieën zie je nu al dat er eigenlijk meteen FttH aangelegd wordt. Grote kans dat dat met IPTV werkt. Er komt vanzelf meer behoefte aan TV's met IPTV.

De transportstandaard is er (IP, IGMP), de streams zijn hetzelfde als op DVB services. Conditional access kan ook op een zelfde manier geregeld worden. Rest alleen nog het stukje middleware en frontend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:01
maikel7 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:19:

Iemand nog tips?
  • Hoe bepaal je de upload? Als je Speedtest oid gebruikt, welke server (Ookla Amsterdam is het handigst)
  • Bedraad getest met een goede kabel? Alles eraf en geen andere activiteit?
  • Is je profiel al een keer gereset? Een keer naar een lager profiel en later weer hoger?
  • Andere mensen op dezelfde PoP hebben hetzelfde probleem?
  • Laatste firmware op de Fritzbox?
Zelf net een test gedaan (100/100): 94 Mbps up, 96 Mbps down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
Nou, mijn enthousiasme over glasvezel (van KPN/XS4all) wordt langzaam een beetje getemperd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hoezo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Er zijn de afgelopen tijd toch wel regelmatig storingen geweest :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:47
Het lijkt erop dat Spotify Premium nu gratis is gedurende de looptijd van het contract bij Internet Extra of Glas Extra. Voorheen was dit 12 maanden gratis, hier had ik destijds ook gebruik van gemaakt.

Zou dus graag deze dienst weer willen activeren, maar krijg de volgende melding:
Wij hebben een aanvraag van u ontvangen. Maak de aanvraag af (nieuw venster).
Vervolgens:
Er is een fout opgetreden bij het aanmelden.
De activatiecode is al verbruikt.

Neem contact op met de helpdesk van XS4ALL
Ik heb dus problemen met het "heractiveren" van Spotify, iemand anders hier ervaringen mee?

Probleem ligt al bij de helpdesk, die hebben het doorgespeeld naar Spotify, maar die laten nog wel even op zich wachten.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Lord_Dain schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 23:15:
Tsja, met Interactieve TV loopt het tijdelijk even wat minder goed.

Anderszijds ken ik best wat mensen die op de 1 of zndere wijze ook Interactieve TV hebben. En zelf heb ik het ook een tijd gehad. En tot deze periode toe zijn de storingen echt op 1 hand te tellen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 13:22
[quote]ed73 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:04:
[...]
  • Hoe bepaal je de upload? Als je Speedtest oid gebruikt, welke server (Ookla Amsterdam is het handigst) Middels verschillende speedtests (en servers), maar is ook gedaan voor verschillende monteurs die metingen hebben gedaan. Ook FTP in samenwerking met technische helpdesk van XS4ALL
  • Bedraad getest met een goede kabel? Alles eraf en geen andere activiteit? Ja en Ja, ook in bijzijn van monteurs
  • Is je profiel al een keer gereset? Een keer naar een lager profiel en later weer hoger? Nee, gaat dat helpen?
  • Andere mensen op dezelfde PoP hebben hetzelfde probleem? Weet ik niet, denk dat ik 1 van de eerste in de straat ben die is aangesloten.
  • Laatste firmware op de Fritzbox? Ja

[ Voor 4% gewijzigd door maikel7 op 16-01-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Lord_Dain schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 23:15:
Jij hebt toch nog helemaal geen diensten? Sterker nog, dat weet ik zeker ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 16-01-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

FatalError schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 18:53:
[...]

Dat is erg jammer, maar staat los van het feit of je de upload wel nodig hebt. Ik werk momenteel (inhuur) bij een kabelaar en kan zien hoeveel er geupload wordt. Echt 99,9% van de mensen doet niks met hun dikke download en iets minder dikke upload.
Nu is alleen de vraag hier: wat is hier de kip en wat is het ei?
Als je begrijpt wat ik bedoel...
Effectief is er bij glasvezel ook niet zo veel keus. Er zijn maar n paar netwerken. Uiteindelijk kom je meestal uit bij een KPN of dochter van KPN. Maar je hebt gelijk, er is meer keus.
Ik heb een vaag vermoeden dat Vodafone geen dochter van KPN is ;)
Qua fysieke lijn is het voor consumenten bijna allemaal KPN, maar daar heb ik als consument niets mee te maken. Qua provider heb ik een stuk meer keuze dan KPN... Het heeft heel even geduurt, maar toch...
[/quote]
Ik geloof dat Solcon Dune's wilde gaan gebruiken... En ook hier heeft dat met een keuze te maken.
Op het 'open' WGDO netwerk, had ik m'n Dune Smart D1 volgens mij ook als tuner kunnen gebruiken via een omweg... En verder is er niet echt verschil. Vziw als je bij UPC alle diensten wilt kunnen gebruiken MOET je hun tuners gebruiken waardoor je keuze behoorlijk beperkt wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, met de Nuance dat je tegenwoordig CI+ hebt. Maar idd, wil je ook interactief en zo, zit je alsnog aan hun box vast.

Wat dat betreft doet Ziggo het alweer wat handiger. Daar kan je uit meer (zelf te kopen) settopboxen kiezen waar ook interactief op wordt ondersteund (via een cloud oplossing). En straks met een nieuwe versie van CI+ kan je zelfs op je eigen gekozen TV (mits die extensions worden ondersteunt) interactieve diensten gebruiken.

Maar goed, in the end verwacht ik dus veel meer van glasvezel dan van 'de kabel' als het op keuzevrijheid aan komt. Nu al zijn er inderdaad meer providers (waaronder ook niet-dochters). En hoewel op dit moment iedereen nog in meer of mindere mate afhankelijk is van wholesale diensten van KPN, kan dat volgende maand of volgend jaar zo maar anders zijn.

Met alleen maar kabel als breedbandnetwerk weet je dat er NOOIT (of iig niet zonder slag of stoot) meer keuzevrijheid gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Barre73 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:50:
[...]

Jij hebt toch nog helemaal geen diensten? Sterker nog, dat weet ik zeker ;)
Klopt. Maar al enkele malen gelezen dat er landelijke storingen waren op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
servies schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:01:
[...]

Nu is alleen de vraag hier: wat is hier de kip en wat is het ei?
Als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik heb het hier over hoeveel van de geleverde upload nu werkelijk gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

FatalError schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:42:
[...]
Ik heb het hier over hoeveel van de geleverde upload nu werkelijk gebruikt wordt.
Je begrijpt het kip/ei zoals ik het bedoelde dus niet ;)
Met de upload van UPC zou ik het niet eens gaan proberen wat ik nu doe, dus heb ik het dan ook niet nodig...
Met de upload die ik nu heb via glasvezel stream ik muziek/video naar waar ik maar wil/ben. Ik kan eindelijk fatsoenlijk bootlegs uitwisselen met andere Pink Floyd liefhebbers via Yeeshkull (ik heb eindelijk geen problemen met m'n ratio). Ik kan nu alles zelf in de hand houden (inclusief de hardware), dus nu maak ik er ook gebruik van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
maikel7 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:46:
[quote]ed73 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:04:
[...]
  • Is je profiel al een keer gereset? Een keer naar een lager profiel en later weer hoger? Nee, gaat dat helpen?
  • Andere mensen op dezelfde PoP hebben hetzelfde probleem? Weet ik niet, denk dat ik 1 van de eerste in de straat ben die is aangesloten.
Het profiel zorgt er uiteindelijk voor wat je maximaal kunt. Als hier een probleem mee is, kun je onverklaarbare problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Vandaag is XS4ALL geleverd bij mij. Met de fritzbox werkt het allemaal direct, maar ik wil heel gaag mijn Juniper SRX gebruiken. Ik krijg dit echter niet werkend.
Het IPTV deel in de config is niet van belang momenteel, ik heb (nog) geen IPTV bij mijn abonnement.

Eerst even mijn configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
onno@router> show configuration interfaces ge-0/0/0
flexible-vlan-tagging;
unit 4 {
    description "XS4ALL IPTV";
    vlan-id 4;
    family ethernet-switching {
        port-mode tagged-access;
        vlan {
            members vlan-xs4all-iptv;
        }
    }
}
unit 6 {
    description "XS4ALL Internet";
    encapsulation ppp-over-ether;
    vlan-id 6;
}

> show configuration interfaces pp0
unit 0 {
    description "XS4ALL PPPoE verbinding voor internet";
    ppp-options {
        pap {
            local-name "blabla@xs4all.nl";
            local-password "blabla";
            passive;
        }
    }
    pppoe-options {
        underlying-interface ge-0/0/0.6;
        idle-timeout 0;
        auto-reconnect 20;
        client;
    }
    family inet {
        negotiate-address;
    }
}

Zo te zien doet hij netjes vlan tagging en pppoe naar buiten toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 Logical interface ge-0/0/0.4 (Index 73) (SNMP ifIndex 537)
    Description: XS4ALL IPTV
    Flags: SNMP-Traps 0x0 VLAN-Tag [ 0x8100.4 ]  Encapsulation: ENET2
    Protocol eth-switch, MTU: 1522

Logical interface ge-0/0/0.6 (Index 74) (SNMP ifIndex 538)
    Description: XS4ALL Internet
    Flags: SNMP-Traps 0x0 VLAN-Tag [ 0x8100.6 ]  Encapsulation: PPP-over-Ethernet
    PPPoE:
      Dynamic Profile: None,
      Service Name Table: None,
      Max Sessions: 0, Max Sessions VSA Ignore: Off,
      Duplicate Protection: Off, Short Cycle Protection: Off,
      AC Name: None
    Input packets : 3
    Output packets: 67
    Security: Zone: internet

Ik krijg echter geen PPPoE verbinding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
> show pppoe interfaces
pp0.0 Index 75
  State: Down, Session ID: None,
  Service name: None,
  Session AC name: None, Configured AC name: None,
  Remote MAC address: 00:00:00:00:00:00,
  Auto-reconnect timeout: 20 seconds, Idle timeout: Never,
  Underlying interface: ge-0/0/0.6 Index 74

Zowel de PPPoE statistics als een packet capture op de SRX zelf laten enkel uitgaande PADI pakketjes zien.
Ik krijg helemaal niks terug. Doe ik iets raars waardoor de PPPoE server mij geen antwoord geeft? Vergeet ik iets anders stoms?

Update: Ik heb even het IPTV gebeuren eraf gesloopt en de WAN interface op 'vlan-tagging' gezet in plaats van 'flexible-vlan-tagging'. Nu werkt het wel.
Misschien een bug in de Juniper software, of ik doe iets wat eigenlijk niet mogelijk is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 18-01-2014 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mogelijk is het zeker.

Genoeg mensen met uiteenlopende hardware ( TP-link routertjes met OpenWRT, Mikrotik ) die een Experia- danwel Fritzbox vervangen hebben met behulp van VLAN tagging en PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Weet iemand hoe 't eigenlijk zit met het Spotify abbo wat je bij XS4All krijgt? Ik heb al een bestaand account met de nodige playlists en wil deze natuurlijk 't liefst houden. Is het dan mogelijk dat ik mijn huidige account downgrade naar een gratis account en kan ik dit account dan mbv een code via het XS4All abbo heractiveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ja, dat kan :) Precies zoals je het zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dat is wel even fijn nieuws zo vlak voor 't slapen gaan dan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Lord_Dain schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:39:
Weet iemand hoe 't eigenlijk zit met het Spotify abbo wat je bij XS4All krijgt?
...
De antwoorden staan allemaal keurig op de Xs4all spotify/faq pagina:
https://www.xs4all.nl/spotify/faq/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Sorry, je hebt helemaal gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doctorbeat
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-05 18:48
Op het moment zijn wij aan het denken om over te stappen op glasvezel alles in 1, en XS4ALL is een van onze opties (anderen zijn Canaldigitaal met internet/bellen via KPN), KPN en Tele2. Ik ben vooral geïnteresseerd in de hardware.
Op dit moment hebben we een oud ADSL abonnement (~10Mb/s), maar ik heb er mijn eigen router aanhangen waar ik zelfs in de tuin of op zolder een heel goed signaal mee krijg (Linksys WAG200G), ook al is mijn internetverbinding niet zo snel. De enige keren dat ik problemen heb gehad is als KPN storing had. Ik zou vooral de draadloze signaalkwaliteit willen houden en tegelijkertijd de snelheid van het internet verhogen.

Dus mijn vraag is, bij gebrek aan een algemene thread over glasvezelproviders, hoe verhoud de kwaliteit van de hardware van XS4ALL zich met bijv. KPN zelf of Tele2? Ik heb in de threads van de providers al gekeken, maar vind dat ik daar niet zo veel uit kan trekken aangezien de Tele2 thread weinig reacties heeft. Ook kan ik erg moeilijk de specificaties van de hardware vinden op de websites van de providers :(

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Bij glasvezel van XS4ALL krijg je een Fritz!box 7390. Een zeer degelijk apparaat. Ik heb geen vergelijking met je WAG200G (was dat niet een router met ADSL-modem ingebouwd?).

Het draadloos bereik van de Fritz!box is, zeker naar boven toe en bij beton, niet geweldig. Maar over dezelfde verdieping prima.

Als het je alleen om het bereik te doen is kan je eens kijken of je de WAG200G ook als 'accesspoint only' kan isntellen. Dus zonder gebruik van het ADSL gedeelte en met z'n eigen DHCP server uitgeschakeld. Dat kan ook je oplossing zijn bij routers voor evt. andere providers mochten die niet toereikend zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 20-01-2014 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 20:58
Mij is het bereik van fritzboxen (heb 7170 en 7360 gehad) juist meegevallen. Had daarvoor een speedtouch, en toen ik overstapte naar de fritz had ik tot op zolder goed bereik, door betonvloer (eerste verdieping) heen.
Ook op de eerste verdieping zelf beter bereik, waar de speedtouch vaak net op het randje zat, terwijl die destijds maar door een houten vloertje heen hoefde en het huis veel kleiner was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 14:03
Over het wifi van de 7390 kan ik zeggen dat ik de overkant van de straat haal (150 meter overburen).
Dat is niet bepaald slecht te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Doctorbeat schreef op maandag 20 januari 2014 @ 17:36:
...
Ook kan ik erg moeilijk de specificaties van de hardware vinden op de websites van de providers :(
Zie hier:
https://www.xs4all.nl/klant/glasvezel/faq-technisch/

daar staat keurig aangegeven dat Xs4all een Fritzbox 7390 levert.
En ga je zoeken op het interpret, dan zijn er allerlei reviews en vergelijkingstesten te vinden van deze Fritzbox.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Helaas zal het moeilijker worden om iets te vinden van KPN en tele2...Bij KPN zou je kunnen uitgaan van de v8, mede omdat de v9 nog niet echt bekend is. En de wifi prestaties van de V8 zijn helaas bekend. van Tele2 weet ik het ook zo even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
jacques1971 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:24:
Over het wifi van de 7390 kan ik zeggen dat ik de overkant van de straat haal (150 meter overburen).
Dat is niet bepaald slecht te noemen.
Tsja, hier staat ie in een meterkast (die zich bijna in het midden van het huis bevindt) op een plankje. Ook hangend geprobeerd overigens. Maar eerste verdieping haalt hij nog net, zolder kan ik vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@eymey

Misschien heb je last van het ijzer in het beton, of zit er op het wifi kanaal van jouw Fritzbox (veel) andere netwerken van de buren. Hier heb ik met een wifi analyzer op de smartphone gecheckt of er een kanaal is wat zo vrij mogelijk is. Mijn omstandigheid is een appartementencomplex met 40 woningen, dus gegarandeerd 30+ wifi netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Een Fritzbox heeft een ingebouwde wifi-analyzer; ik denk dat eymey dat wel weet en er ook al mee gespeeld heeft.
Op een nieuwsgroep kwam ik wel tegen dat de richting van de antenne verschil kan maken; ze zitten bij de FB onder de vleugeltjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@jacques1971: De omstandigheid bij jou is natuurlijk wel dat je 'horizontaal' gaat dus. Dat wil bij mij ook nog best wel.

En geloof mij, ik heb zo'n beetje alle optimalisatietechnieken wel gebruikt. Minst drukke kanalen meten op de plekken waar ik last heb van het slechte bereik, fritz!box in verschillende orientaties, etc.

Sowieso zijn alleen kanaal 1, 6 en 11 echt gegarandeerd zonder overlap van andere kanelen. Maar hier zit ieder kanaal sowieso al vol met zeker 3 netwerken.

Beton met ijzer zal idd ook niet helpen......

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 23-01-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
eymey schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:29:
Sowieso zijn alleen kanaal 1, 6 en 11 echt gegarandeerd zonder overlap van andere kanelen. Maar hier zit ieder kanaal sowieso al vol met zeker 3 netwerken.
Dan moet de hele buurt zich daar natuurlijk ook aan houden.
Als je support voor 802.11b uitschakelt (dus 802.11g en nieuwer gebruikt) kan je zelfs 1, 5, 9 en 13 naast elkaar gebruiken. Maar dan moeten de filters in de wifi controllers wel strak afgesteld staan. :)
802.11b gebruikt namelijk 22MHz brede kanalen, 802.11g en later gebruikt 20MHz brede kanalen (dus minder / geen overlap met andere kanalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Ik ben blijkbaar een van de zeer weinige Xs4all klanten die nog niet op glasvezel zitten in mijn woonplaats, tenminste die indruk krijg ik uit het volume aan reclame wat xs4all mij toe stuurt. :)

Mocht ik ooit overstappen op een alles in een glasvezel bundel is mijn Humax 5200 niet meer bruikbaar, toch?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
FatalError schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:25:
[...]

Als je support voor 802.11b uitschakelt (dus 802.11g en nieuwer gebruikt) kan je zelfs 1, 5, 9 en 13 naast elkaar gebruiken. Maar dan moeten de filters in de wifi controllers wel strak afgesteld staan. :)
802.11b gebruikt namelijk 22MHz brede kanalen, 802.11g en later gebruikt 20MHz brede kanalen (dus minder / geen overlap met andere kanalen).
ook hiervoor geldt je de FrotzBox niet moet onderschatten: ik zie in het logboek van mijn FB vaak de volgende melding, die ik nav jouw opmerking nu pas goed begrijp: WLAN transmission quality increased by reduced channel bandwidth (2,4 GHz). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
janbal schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:48:
[...]
ook hiervoor geldt je de FrotzBox niet moet onderschatten: ik zie in het logboek van mijn FB vaak de volgende melding, die ik nav jouw opmerking nu pas goed begrijp: WLAN transmission quality increased by reduced channel bandwidth (2,4 GHz). :)
Dat heeft er eigenlijk niet zoveel mee te maken.
Bij 802.11n is het mogelijk om 40MHz kanalen te gebruiken in plaats van de gebruikelijke 20MHz brede kanalen. In theorie goed voor een verdubbeling van de snelheid.
Je zult begrijpen dat om dit goed te laten werken je 2 kanalen naast elkaar moet hebben die vrij zijn, anders doet het meer kwaad dan goed.
Daarom is sinds enige tijd verplicht (door de Wifi Alliance) dat een accesspoint kijkt of het naastgelegen kanaal vrij is. Als deze vrij is krijg je netjes een 40MHz breed kanaal. Als deze niet vrij is krijg je een normaal 20MHz kanaal, en deze melding in je log ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Hoi eymey;

De vraag is natuurlijk of met een ander wlan opstelpunt beter bereik wordt gewaarborgd.
Ik durf dat te betwijfelen. Overigens over het horizontaal werken heb je wel gelijk.
Aangezien het 2.4Ghz betreft, kan je spreken van een "zicht" verbinding.
Bij 5 Ghz zal dit effect nog erger zijn dan bij 2.4 Ghz, echter is deze band veel rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
@FatalError: Weer wat geleerd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@FatalError: Dat verschil tussen B en G wist ik nog niet :) (dat automatisch reduceren van 40 naar 20 mhz overigens wel).

Sowieso heb ik hem al op max. 20 mhz brede kanalen staan. Alles wat stationair draait / veel performance nodig heeft heb ik toch al bedraad aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 23:20
Mensen hier die een Devolo box gebruiken? Hier heb ik de TV ontvanger erop aangesloten en sinds een paar dagen zie ik in de avond het dLan lampje van de verbinding oranje worden, dat betekent: De netwerkverbinding is geschikt voor SD-video-streaming en online-gaming.

Volgens mij kijk ik dan nog steeds naar HD-televisie, maar ik had het idee dat het lampje altijd groen is geweest. Verder is er niets aan elektra in ons huis veranderd, dus ik snap niet goed hoe dit ontstaan is? Ik heb dLan Cockpit aangesloten en de verbinding zat tussen de 40-80 mbps, wat niet heel hoog is, maar hoog genoeg voor HD.

Iemand een idee wat dit veroorzaakt kan hebben of hoe ik het kan verbeteren? Er is wel veel aangesloten op het stopcontact, maar wat ik al zei, eerst was het altijd groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
@mailman
Ik heb de Devolo gebruikt. Werkte meestal wel aardig maar had ook af en toe hikjes. Heb nu de verbinding bekabeld en dat is echt beter.
Wat betreft jouw probleem: kijk goed naar de aansluit-adviezen o.a. op de website van XS4All (helpdesk).
Maar dan nog blijft zo'n devolo onvoorspelbaar. Het kan zijn dat het aanschakelen van 1 lamp de verbinding al slechter maakt. Oorzaak kan zelfs bij de buren liggen. En dat kan zo opeens ontstaan.
Je moet dus gaan experimenteren om te kijken of het beter kan; andere stopcontacten gebruiken voor devolo of voor andere apparaten.

Maar: ik blijf erbij dat de devolo niet de beste oplossing is voor het aansluiten van de TV maar slechts een noodoplossing; wil je het goed hebben dan moet je UTP of STP leggen, minimaal Cat5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
Ik ben nog steeds bezig met te kijken of glasvezel iets voor mij is en ik stuit nu op een gegeven dat de bandbreedte voor HD zenders bij XS4all 8Mb (vertellen ze zelf) is terwijl die bij UPC (veel) hoger ligt. Klopt dat en hoe kan ik controleren hoe hoog de bandbreedte is? Zijn er meer gebruikers hier die kritisch zijn op het HD signaal en hoe ervaren die het?

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
marcellux schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:48:
Ik ben nog steeds bezig met te kijken of glasvezel iets voor mij is en ik stuit nu op een gegeven dat de bandbreedte voor HD zenders bij XS4all 8Mb (vertellen ze zelf) is terwijl die bij UPC (veel) hoger ligt. Klopt dat en hoe kan ik controleren hoe hoog de bandbreedte is? Zijn er meer gebruikers hier die kritisch zijn op het HD signaal en hoe ervaren die het?
Klopt; ik heb het gecontroleerd door de grafiekjes in de GUI van de Fritz!Box na een nieuwe start. Voor SD zelfs maar 3 Mb.

Van de andere kant is die bitrate ook niet allesbepalend; in het geval van KPN/XS4All wordt (andere/meer) compressie toegepast.

Beeld is goed, niet slechter dan van UPC vind ik. Ik vind zelf Ziggo wel iets beter maar dat is verder natuurlijk erg subjectief en afhankelijk van gebruikte infrastructuur en apparatuur om het maar even plat te zeggen.

Goed dus maar het kan beter.

(Persoonlijk vind ik overigens de vergaande instabiliteit in het cloud-opname platform momenteel wel belangrijker om eens wat aan te doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
janbal schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 16:02:
[...]
...
(Persoonlijk vind ik overigens de vergaande instabiliteit in het cloud-opname platform momenteel wel belangrijker om eens wat aan te doen.)
Idd. :( Breek me de bek niet open...
Één ding is bij het afspelen van cloud opnames consequent: op zondagavond hapert het zowat altijd... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs8
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:02
Aan het begin van de maand XS4ALL Alles-in-1 Glas Extra besteld, vandaag de hardware ontvangen en de NTU en Fritzbox aangesloten, dat werkt iig al :) Bij de hardware zat ook een opzegkaart om je vorige abonnement bij een andere provider op te zeggen, maar ik maak gebruik van de overstapservice, of doen ze die er gewoon standaard bij? Ik heb van mijn oude provider (UPC) namelijk nog helemaal niets vernomen, geen bevestiging, geen verzoek om hardware terug te sturen en ook geen poging om mij binnen te houden.

EDIT: Net geprobeerd om TV en telefoon aan te sluiten, maar moet de inloggegevens nog ontvangen :+

-Het glasvezel lampje op de NTU knippert af en toe, ook als er geen netwerkverkeer is, hoort dat?
-Bij de Fritzbox zit een korte gele ethernetkabel, maar er staat verder niets op. Is dat een fast ethernet of gigabit?

[ Voor 24% gewijzigd door Matthijs8 op 29-01-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Vanwege o.a. dat gedoe met in de cloud opnemen ben ik aan het rondkijken naar internet+bellen op glas. Meende me te herinneren dat xs4all dat ook biedt maar kan het nergens meer minden. Iemand daar ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 16:37:
[...]

Idd. :( Breek me de bek niet open...
Één ding is bij het afspelen van cloud opnames consequent: op zondagavond hapert het zowat altijd... :-(
Ben nog altijd blij met het opnemen op de HDD (oude KPN glasvezelklanten) zolang de ontvanger aan staat slagen alle opnames (in ruim 4,5 jaar nooit problemen meegehad en we nemen bijna dagelijks op). Enige voordeel van de cloud is kijken op alle ontvangers in huis maar je krijgt daar wel een opnamemogelijkheid beperking voor terug los van alle storingen met de cloud dienst.

Maar als onze 1960/1963 ontvangers de komende maanden worden vervangen dan mogen wij ook nog 5 euro voor cloud dienst gaan betalen bij KPN. :( (KPN heeft bij mij het reset quotum in de eerste 2 jaar al verbruikt)

Telfort is voor ons met 1 HDD recorder al 5 euro goedkoper dan KPN zelf.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
Wijnands schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 21:06:
Vanwege o.a. dat gedoe met in de cloud opnemen ben ik aan het rondkijken naar internet+bellen op glas. Meende me te herinneren dat xs4all dat ook biedt maar kan het nergens meer minden. Iemand daar ervaring mee
Internetten + bellen op glas -> Glasvezel en dan bellen er apart bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ah, dank, gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Opgelet, sommige gebruikers van de FB7390 met IOS6.01 worden gehacht op https en myFritz...Zo wordt door de hacker een IP Telephony Device aangemaakt met toegang vanaf het internet en even later naar verwegistan gebeld. Zie onderstaand artikel en zet alles dicht! Dit is geen grap!

Teure Anrufe: AVM warnt vor Angriffen auf FritzBox

Fotostrecke: WLAN-Big-Pack - 50 WLAN-Tools & Apps

Teure Anrufe: AVM warnt vor Angriffen auf FritzBox

Der Netzwerk-Spezialist AVM warnt aktuell vor Angriffen auf seine FritzBox-Router. Dem Unternehmen sind nach eigenen Angaben bislang "einige Dutzend" Fälle bekannt, in denen sich Hacker Zugriff auf den FritzBox-Router eines Nutzers verschafften und dann dessen Telefonrechnung in die Höhe treiben wollten.

Die Hacker richteten dazu laut AVM einen kostenpflichtigen Telefon-Mehrwertdienst auf der FritzBox ein – da die Angreifer die Einstellungen des Routers über das Internet manipulieren, benötigen sie dazu die Zugangsdaten, mit denen der Besitzer seine FritzBox absichert.

AVM: Hacker attackieren FritzBox über Fernzugriff.
AVM: Hacker attackieren FritzBox über Fernzugriff.
Der FritzBox-Hersteller AVM spekuliert: "Möglicherweise besteht ein Zusammenhang zu dem kürzlich vom BSI veröffentlichten Diebstahl von 16 Millionen digitalen Identitäten." Die Hacker benötigen für den Fernzugriff die Mailadresse des Nutzers sowie dessen Passwort für den Remote-Zugang.

FritzBox-Hack: Schutz durch deaktivierten Fernzugriff

Um sich vor dem Angriff zu schützen, sollten die Besitzer einer FritzBox überprüfen, ob sie den HTTPS-Fernzugriff oder den "MyFRITZ!-Dienst" aktiviert haben und gegebenenfalls die Passwörter für die beiden Features ändern. Außerdem sei es notwendig, die im Netzwerk angeschlossenen Rechner auf Trojaner und andere Schädlinge zu scannen, um zu verhindern, dass die Hacker im Zweifel auch das neue Passwort auslesen können.

Wer den Fernzugriff nicht benötigt, der kann die beiden Dienste einfach deaktivieren, laut AVM sind bislang nur Angriffe bekannt, die über eines der Features durchgeführt wurden.

AVM hat auf denen eigenen Seite eine ausführliche Anleitung bereitgestellt, die zeigt, wie Sie sich vor den aktuellen Angriffen schützen können. (mas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 20:09
is der glas storing ? lijkt wel of alles het via een 56k6 modem gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb ook regelmatig dat de internet verbinding supertraag is. Ik wilde XS4ALL net bellen, maar ik dacht "even de computer rebooten voordat ze daarover beginnen zeuren" en opeens loopt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk149
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-07 19:34
Hier hetzelfde probleem, het begon om een uur of 17:00 dat het internet ineens hartstikke traag werd.
Ze zijn op de hoogte van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja natuurlijk eerst op de XS4ALL site kijken:
https://www.xs4all.nl/klant/storingen/view/198101/
Storing - Glasvezel van XS4ALL

gemeld door Roland op 5-02-2014, 18:13
begintijd: 5-2-2014 17:30, duur: onbekend

Als gevolg van een storing kunt u momenteel geen verbinding maken of
problemen ondervinden met de internetverbinding. Indien u ook
telefonie of TV van ons afneemt, kunnen ook deze diensten verstoord
zijn.

Het betreft hierbij: Glasvezel van XS4ALL

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing om het
probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Mogelijk dient u het modem uit- en aan te zetten om weer verbinding
te kunnen maken.

Onze excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 19:47
Alles is hier inderdaad ook zeer traag :(

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Gelukkig hier (Lelystad) geen probleem:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3285126169.png

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 22:51
Heb dit topic voor een groot gedeelte doorgelezen, omdat in de maand mei/juni hier bij ons ook glasvezel wordt neergelegd door reggefiber. XS4all is voor ons de enige optie(heeft met mailadressen te maken).

Lees hier echter wel dat het na aanleggen soms 3 maanden duurt voordat er eens een monteur langskomt. Wij hebben ook nog met de klantenservice gebeld en die meldde dat na de installatie het één maand duurt om over te stappen op glasvezel nadat het geïnstalleerd is. Wat raden jullie aan om de installatie zo snel mogelijk te laten verlopen? Las wel dat je er het best zelf achter aan kan gaan en dus niet wachten tot het moment dat XS4all met jou contact opneemt.

Wat ik wel interessant vond, is dat de klantenservice meldde dat er dit jaar nog een snelheidsverhoging zal komen voor glasvezel. Verder wilde hij er niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
Don Roberto schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 20:53:
Lees hier echter wel dat het na aanleggen soms 3 maanden duurt voordat er eens een monteur langskomt. Wij hebben ook nog met de klantenservice gebeld en die meldde dat na de installatie het één maand duurt om over te stappen op glasvezel nadat het geïnstalleerd is. Wat raden jullie aan om de installatie zo snel mogelijk te laten verlopen? Las wel dat je er het best zelf achter aan kan gaan en dus niet wachten tot het moment dat XS4all met jou contact opneemt.
Als de FTU is aangelegd, contact opnemen met XS4All. In principe nemen zij contact met je op; het gaat sneller als je dit zelf doet (heb ik zelf ook zo gedaan). Ze geven aan wanneer de monteur langskomt (kan inderdaad wel even duren). Maar als je het pakket hebt ontvangen met de NTU etc, kun je als je handig bent, deze zelf plaatsen en op de stroom zetten als de status 'technisch opgeleverd' is (want dan heb je signaal, moet te zien zijn op de NTU). Configuren van de Fritz!Box is een kwestie van de wizard doorlopen en het werkt daarna. Al met al in mijn geval binnen 12 dagen signaal ipv de anderhalve maand zoals die was aangegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door ed73 op 05-02-2014 22:03 . Reden: oplevertijd erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
ed73 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:02:
[...]

Als de FTU is aangelegd, contact opnemen met XS4All. In principe nemen zij contact met je op; het gaat sneller als je dit zelf doet (heb ik zelf ook zo gedaan). Ze geven aan wanneer de monteur langskomt (kan inderdaad wel even duren). Maar als je het pakket hebt ontvangen met de NTU etc, kun je als je handig bent, deze zelf plaatsen en op de stroom zetten als de status 'technisch opgeleverd' is (want dan heb je signaal, moet te zien zijn op de NTU). Configuren van de Fritz!Box is een kwestie van de wizard doorlopen en het werkt daarna. Al met al in mijn geval binnen 12 dagen signaal ipv de anderhalve maand zoals die was aangegeven.
Bedankt voor je verhelderende reactie. Wij bebben op dit moment een Netgear WNDR3800 in gebruik en na de negatieve verhalen van de Fritzbox zal ik de meegeleverde router waarschijnlijk niet gaan gebruiken. Op dit moment haalt de Netgear router onze keuken niet, maar dit komt omdat de router op de 1e verdieping staat. Daarnaast moet de router door een aantal betonnen muren. :P Dit is wellicht simpel op te lossen door beneden een versterker neer te zetten, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Zie hier ook al meerdere mensen een Netgear router gebruiken en volgens mij ondersteunt de WNDR3800 ook aan alle vereisten die KPN/XS4all stelt. Zal mezelf wel nog in moeten verdiepen, maar internet is mijn vriend ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Don Roberto schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 23:30:
[...]
Wij bebben op dit moment een Netgear WNDR3800 in gebruik en na de negatieve verhalen van de Fritzbox zal ik de meegeleverde router waarschijnlijk niet gaan gebruiken
Negatieve verhalen? Dat valt wel mee toch? De Fritzbox is te misbruiken als je zelf je inloggegevens laat slingeren EN je bepaalde features gebruikt die niet standaard aan staan.
Ik weet vrij zeker dat de Netgear makkelijker te misbruiken is door ongewenste personen, alleen is er met de Fritzbox mogelijk financiele schade aan te richten omdat hij ook VoIP doet en ze daarme jou op telefoonkosten kunnen jagen.
Verder is de Fritzbox gewoon een betere en completere router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

De FTU is bij mij ergens december opgehangen geloof ik. Ik heb 29 januari besteld en 4 feb kwam de doos met hardware al binnen. De lijn wordt volgens de brief de 7e (morgen) opgeleverd door xs4all.

Dat is al met al toch best snel, moet ik zeggen. Ik ga zelf eens een poging wagen op de boel te installeren.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
FatalError schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 08:07:
[...]

Negatieve verhalen? Dat valt wel mee toch? De Fritzbox is te misbruiken als je zelf je inloggegevens laat slingeren EN je bepaalde features gebruikt die niet standaard aan staan.
Ik weet vrij zeker dat de Netgear makkelijker te misbruiken is door ongewenste personen, alleen is er met de Fritzbox mogelijk financiele schade aan te richten omdat hij ook VoIP doet en ze daarme jou op telefoonkosten kunnen jagen.
Verder is de Fritzbox gewoon een betere en completere router.
Inderdaad. Ik snap niet waar het negatieve beeld over de Fritz!box bij sommigen vandaan komt (misschien in de war met de Experiabox van KPN ? ).

Wat betreft mogelijke kwetsbaarheden: Ik zou niet weten welke er op dit moment zouden moeten zijn. AVM is er ook altijd aardig snel bij met updates mocht dat zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:55

Nakebod

Nope.

Don Roberto schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 23:30:
[...]
Zie hier ook al meerdere mensen een Netgear router gebruiken en volgens mij ondersteunt de WNDR3800 ook aan alle vereisten die KPN/XS4all stelt. Zal mezelf wel nog in moeten verdiepen, maar internet is mijn vriend ;) .
Niet zeker of de orginele firmware van de WNDR3800 ook met VLAN's kan werken, maar met OpenWRT werkt de WNDR3800 iig zeker :)

Maar de Fritzbox is echt geen slecht ding, zijn wat mij betreft de betere consumentenrouters die er te krijgen zijn. Het is dat ik wat functionaliteit tekort kwam, en nog een WNDR3800 had liggen maar anders had ik de Fritz gewoon gebruikt.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs8
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:02
Ondertussen alles aangesloten en werkend, UPC was ook correct opgezegd door de overstap service :)
Weet iemand wat de resolutie van de TV streams is? Ik lees namelijk dat je bij verschillende providers de resolutie van de TV decoder het beste daarop gelijk kan zetten, omdat ie traag wordt als ie moet upscalen/downscalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
Als ik het goed heb, leverde XS4all hiervoor ook een Fritzbox af. Daar heb ik sowieso negatieve verhalen over gehoord. Hier las ik echter meer dat het Wifi bereik van de Fritzbox niet al te best is(,maar door anderen weer tegengeworpen). Op dit moment haal ik met de Netgear router de keuken al niet en mijn gevoel zegt dat de Fritzbox dan nog meer gedeeltes in het huis niet zal dekken. Zoals het er nu naar uitziet, zal ik denk ik eerst de Fritzbox installeren en als ik niet tevreden ben, kan ik altijd nog de Netgear router installeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Don Roberto schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:07:
Als ik het goed heb, leverde XS4all hiervoor ook een Fritzbox af. Daar heb ik sowieso negatieve verhalen over gehoord.
...
Je kunt over alles wel negatieve verhalen gehoord hebben... ;) maar concreet, waar/wat dan?
Want tot nu toe vind ik de Fritzbox 7390 het minst slechtste device wat ik een ISP ooit heb zien meeleveren bij haar pakket.
Groot voordeel is ook nog eens, dat je niet verplicht bent de Fritzbox te gebruiken. Zowel IP-TV, VoIP/SIP en Interpret zijn ook te gebruiken met andere router devices.
En dat bereik? Valt me reuze mee. Zit hier in een stevige betonnen woning, de 7390 staat op de begane grond in de meterkast, en zowel in de tuin (15 m verder in het horizontale vlak) alsmede op de zolderverdieping (5 meter hoger vertikaal) heb ik voldoende bereik. Zowel 2,4 als 5GHz band. En kritische devices waarvan ik zeker wil zijn dat ze de volledige bandbreedte van de FttH pijp kunnen gebruiken, zijn bekabeld (UTP) aangesloten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Don Roberto schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:07:
Als ik het goed heb, leverde XS4all hiervoor ook een Fritzbox af. Daar heb ik sowieso negatieve verhalen over gehoord. Hier las ik echter meer dat het Wifi bereik van de Fritzbox niet al te best is(,maar door anderen weer tegengeworpen). Op dit moment haal ik met de Netgear router de keuken al niet en mijn gevoel zegt dat de Fritzbox dan nog meer gedeeltes in het huis niet zal dekken. Zoals het er nu naar uitziet, zal ik denk ik eerst de Fritzbox installeren en als ik niet tevreden ben, kan ik altijd nog de Netgear router installeren. :)
Ik zou zeggen: Kom inderdaad eens met voorbeelden. Ik gebruik al sinds 2008/2009 Fritz!boxen, zelf aangeschaft. En over het algemeen ben ik er altijd tevreden over geweest, vooral vanwege de geintegreerde DECT vanaf de 7270 waardoor je, in combinatie met VOIP aanbieders waar je zelf je SIP gegevens krijgt, niet meer met van die halfslachtige telefonie setups zit. Het enige nadeel (wat nog steeds enigszins aanwezig is), is dat het zelf beheren van static DHCP reservations en interne hostnames erg omslachtig gaat.

En in m'n eigen huis heb ik dus problemen met WIFI bereik, maa rdat kan ook komen door gewapend beton en het feit dat er op de 1e verdieping en zolder onder het laminaat ondervloer met alu coating ligt.

Oh ja, link over mogelijk misbruik gespot:
http://www.avm.de/en/news...14/security_advisory.html

Bottom line (zoals hierboven al gezegd): Alleen als je logingegevens laat slingeren of bv. je Fritz!box wachtwoord hetzelfde hebt als van een (gehackte) website, dan kan men in je Fritz!box komen. Maar dat geldt voor ieder apparaat met remote access aan. Enige venijnige is dat ze met je Fritz!box en external registration op interne SIP extensies dus op jouw kosten kunnen bellen. Maar ook daar kan je op tijd bij zijn als je een beetje je call logs checkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
Het belangrijkste vind ik zelf de dekking voor Wifi. Maar inderdaad kan je over elk product negatieve verhalen vinden. De Netgear router was ook pas in het nieuws, vanwege eenvoudige omzeiling van de beveiliging. De Fritzbox is inderdaad de beste router die standaard meegeleverd wordt door een aanbieder. Zoals ik al schreef, zal ik eerst kijken wat mijn bevindingen zijn met de Fritzbox, want van router wisselen kan altijd nog.

In ieder geval heb ik weer stof om te lezen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@emey

XS4ALL zou er op aan moeten dringen bij AVM het gebruik van Sip Trunking te verwijderen uit de Fritzbox!
Normaal gesproken als je je waagt aan Sip Trunking, moet er toch iets van een fail2ban gebruikt worden.

Ook een fatsoenlijk router login en password is wenselijk.
Nu een password en de mogelijkheid je router te resetten.

AVM zou hier heel veel ellende mee kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Bedoel je met Sip Trunking het zelf toevoegen van SIP (soft)phones als intern device op de Fritz!box of het toevoegen/wijzigen van SIP providers?

Dat laatste lijkt me vrij onwenselijk, aangezien je dan minder eigen vrijheid hebt. En dat eerste ook.

Standaard staat dit spul gewoon allemaal al uit. Je moet het als gebruiker specifiek activeren. Ook de Fritz!fon app voor Android zal bijvoorbeeld bij het automatisch configureren van een account niet het extern inloggen automatisch aanzetten.

Bovendien zou XS4ALL, als ze dat inrichten, ook zelf al invloed kunnen uitoefenen op de boxen via TR069

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 06-02-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@eymey

Siptrunking = Sipserver benaderbaar vanaf het internet, wat sinds versie 6.01 mogelijk is.

Overigens is voor intern gebruik een soft of hardphone gewoon veilig.
Echter als je Sip naar de buitenwereld openzet, zal je extra veiligheid maatregelen moeten toepassen, zoals fail2ban. Bovendien geef je hackers ook niet de kans dat wanneer ze binnen zijn, een sip trunk (IP phone met internet toegang) aan te maken als AVM deze functie skipped. Ik ben benieuwd of deze functie nog gaat voorkomen in een volgende firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Mooi, ik sluit net de boel aan en alles werkt al. Helaas is de snelheid om te huilen, want SAB downloadt met een whopping 68 KB/s als de TV aanstaat, maar ik zie net hierboven dat er ook een storing is. Dus daar zal ik hopelijk ook last van hebben. Mooi begin, maar niet heus :+

Het was wel even wazig hoe ik de telefoon nou aan moest sluiten aangezien de handleiding van de FritzBox het over het aansluiten van de splitterkabel heeft, maar gewoon een telefoonlijntje van FON1 naar de telefoon en de telefoon doet het ook. Die hele splitterkabel heb ik niet gebruikt.

Klopt het nou dat er op LAN4 echt alleen maar het IPTV signaal zit? Dus geen verbinding met de rest van het netwerk? Dat zou wel jammer zijn, want dan mag de monteur alsnog komen om de oude coax kabel te vervangen door een UTP kabel. Van de huidige CAT5E kabel worden namelijk al 4 aders gebruikt voor 100Mbit (voor de Wii en WDTV Live) en 2 voor het telefoon signaal. Een extra UTP kabel betekent helaas ook een andere wandcontactdoos. Er zit nu een Combi WCD van Coax/UTP/Telefoon in, maar ik heb nu dus 2x RJ45 en 1x RJ11 uit een enkele wandcontactdoos nodig.

Aangezien ik geen WCD met 2x RJ45 en 1x RJ11 heb kunnen vinden is het enige dat ik kan bedenken een WCD met 2x RJ45 en op een daarvan een splitter gebruiken voor 100Mbit en voor de telefoon. De andere kan dan gewoon 1Gb blijven met een switch er aan. Voor TV heb ik toch geen gigabit verbinding nodig.

Of weet iemand een elegantere oplossing?

mijn vriendin gaat er niet blij mee zijn dat de nieuwe glasvezel verbinding niet snel genoeg is voor netflix :+

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:41:
[...]
Oh ja, link over mogelijk misbruik gespot:
http://www.avm.de/en/news...14/security_advisory.html

Bottom line (zoals hierboven al gezegd): Alleen als je logingegevens laat slingeren of bv. je Fritz!box wachtwoord hetzelfde hebt als van een (gehackte) website, dan kan men in je Fritz!box komen. Maar dat geldt voor ieder apparaat met remote access aan. Enige venijnige is dat ze met je Fritz!box en external registration op interne SIP extensies dus op jouw kosten kunnen bellen. Maar ook daar kan je op tijd bij zijn als je een beetje je call logs checkt.
Mijn 7390 router is één van de slachtoffers. Xs4all heeft 5 februari aan de bel getrokken dat er iets mis was met onze router. In de nacht van maandag op dinsdag (3 feb) zijn de telefoon instellingen gewijzigd en direct ook de kosten gemaakt. Het bijhouden van de logs is zinloos, want je bent altijd te laat.

Ik vermoed dat het om een exploit van de remote access gaat. Het wachtwoord dat ik heb gebruikt was redelijk (7 tekens, en cijfer en hoofdletters) en dit wachtwoord heb ik niet ergens anders gebruikt. Xs4all gaf aan dat ze nog niet precies wisten hoe ze binnen waren gekomen, maar gaven aan dat het waarschijnlijk een exploit is.
In de logs zie ook geen mislukte inlog pogingen. De fritzobox geeft ook een time-out bij een verkeerde inlog dus een rainbow table doorlopen heeft weinig zin.

Op dit moment is het uitschakelen van remote access het beste advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@Dionysus

Mijn collega heeft het zelfde meegemaakt...
Login gegevens waren alleen bij mij bekend tbv, beheer.

Is het https gedeelte lek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Don Roberto schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 20:53:
Heb dit topic voor een groot gedeelte doorgelezen, omdat in de maand mei/juni hier bij ons ook glasvezel wordt neergelegd door reggefiber. XS4all is voor ons de enige optie(heeft met mailadressen te maken).

Wat ik wel interessant vond, is dat de klantenservice meldde dat er dit jaar nog een snelheidsverhoging zal komen voor glasvezel. Verder wilde hij er niks over zeggen.
Als je in mei-juni staat ingepland voor de aanleg in huis door Reggefiber, en je neemt nu een abonnement, dan zal de Reggefiber monteur wel vast de patch in de wijkcentrale aanleggen maar niet het modem installeren. XS4ALL geeft Reggefiber simpelweg die opdracht niet omdat ze dit zelf willen doen als onderdeel van de full-service ervaring. 1 dag na de aansluiting in je huis bel je met XS4ALL en regel je de monteur.
Je kan het ook eerder proberen te doen maar de kans is dan aanwezig dat ze niet eerder willen inplannen dan dat ze zeker weten dat de aansluiting in je huis door Reggefiber is aangelegd en opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
jacques1971 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:35:
@Dionysus

Mijn collega heeft het zelfde meegemaakt...
Login gegevens waren alleen bij mij bekend tbv, beheer.

Is het https gedeelte lek?
Dat is dan inderdaad wel erg serieus. Vanavond toch ook maar eens ff kijken op mijn FB (hoewel ik hem wel op een niet standaard poortnummer open heb gezet).

[ Voor 46% gewijzigd door eymey op 06-02-2014 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Dionysus schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:22:
[...]

...
Op dit moment is het uitschakelen van remote access het beste advies.
Is het beste advies niet: remote access gewoon NOOIT inschakelen?
Ongeacht de ISP en/of gebruikte apparatuur. Want inmiddels na alle hackerij en exploits van de afgelopen jaren is het wel duidelijk, het lukt iedere keer weer... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Apie! schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:09:
Mooi, ik sluit net de boel aan en alles werkt al. Helaas is de snelheid om te huilen, want SAB downloadt met een whopping 68 KB/s als de TV aanstaat, maar ik zie net hierboven dat er ook een storing is. Dus daar zal ik hopelijk ook last van hebben. Mooi begin, maar niet heus :+

Het was wel even wazig hoe ik de telefoon nou aan moest sluiten aangezien de handleiding van de FritzBox het over het aansluiten van de splitterkabel heeft, maar gewoon een telefoonlijntje van FON1 naar de telefoon en de telefoon doet het ook. Die hele splitterkabel heb ik niet gebruikt.

Klopt het nou dat er op LAN4 echt alleen maar het IPTV signaal zit? Dus geen verbinding met de rest van het netwerk? Dat zou wel jammer zijn, want dan mag de monteur alsnog komen om de oude coax kabel te vervangen door een UTP kabel. Van de huidige CAT5E kabel worden namelijk al 4 aders gebruikt voor 100Mbit (voor de Wii en WDTV Live) en 2 voor het telefoon signaal. Een extra UTP kabel betekent helaas ook een andere wandcontactdoos. Er zit nu een Combi WCD van Coax/UTP/Telefoon in, maar ik heb nu dus 2x RJ45 en 1x RJ11 uit een enkele wandcontactdoos nodig.

Aangezien ik geen WCD met 2x RJ45 en 1x RJ11 heb kunnen vinden is het enige dat ik kan bedenken een WCD met 2x RJ45 en op een daarvan een splitter gebruiken voor 100Mbit en voor de telefoon. De andere kan dan gewoon 1Gb blijven met een switch er aan. Voor TV heb ik toch geen gigabit verbinding nodig.

mijn vriendin gaat er niet blij mee zijn dat de nieuwe glasvezel verbinding niet snel genoeg is voor netflix :+
Er lijken, getuige meldingen in het KPN en Tweak glas topic, problemen te zijn op het KPN core netwerk. Waar en hoe ernstig het is weet ik niet, maar ik neem aan dat het verder dus inmiddels wel bij KPN onder de aandacht is.

De splitter kabel heb je alleen nodig tussen de DSL/Telefoon aansluiting en de Fritz!box. Is bij glas dus niet van toepassing :).

TV komt inderdaad alleen uit poort 4.

Gelukkig hier geen gedoe verder met rj11 en zo. Ik gebruik de ingebouwde DECT met losse handsets (en dus ook losse, niet-rj11-gebonden, opladers). Maakt dat je ook veel beter gebruik kan maken van geavanceerde opties van de Fritz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:12
Apie! schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:09:
Er is een elegantere oplossing mogelijk, maar die vergt enige hardwareinvestering :) Als je zowel in meterkast als bij de TV een managed switch neerzet, kun je tussen die twee een 802.1Q vlan trunk aanleggen. Poort 4 van de fritzbox zet je dan op een VLAN, poort 1 op een ander VLAN en op de managed switch bij de TV heb je ze dus allebei beschikbaar.

Ik splits het spul zelf zelfs buiten m'n firewall al, uit de FTU komt op de RJ45 een 802.1Q VLAN trunk, waarbij een van de VLANs je IPTV is (uit m'n hoofd zeg ik dat dat VLAN 4 is) en de andere internet (weer uit m'n hoofd: VLAN 6). M'n IPTV vlan gaat rechtstreeks de trunk naar de TV op samen met m'n interne vlan op een ander vlan ID, het internet vlan gaat naar de buitenkant van m'n firewall)

*edit* Heeft iemand trouwens inside info wat er nou mis is(of was) met glasvezel? Ik merkte het gisteravond toen ik thuiskwam, internet baggertraag terwijl IPTV gewoon prima werkt. Pings hadden hele nette rtt en geen packetloss, maar webbrowsen ging voor geen meter. Als ik vanaf m'n werk dingen thuis probeer te benaderen, lijkt het nu alweer wat beter te gaan, dus hopelijk kan ik vanavond in ieder geval weer gewoon netflixen :)

[ Voor 19% gewijzigd door anboni op 06-02-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@eymey

Wij hebben 3 FB7390/40 in gebruik en en alle https dicht gezet uit voorzorg.

Ik ben benieuwd hoe XS4ALL straks met de schades om zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

eymey schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:40:
[...]

</knip>

Gelukkig hier geen gedoe verder met rj11 en zo. Ik gebruik de ingebouwde DECT met losse handsets (en dus ook losse, niet-rj11-gebonden, opladers). Maakt dat je ook veel beter gebruik kan maken van geavanceerde opties van de Fritz.
Held! Het magische toverwoord: DECT. Het staat niet expliciet op m'n telefoons thuis, maar heb 't toch maar even opgezocht (Philips CD655 duo) en jawel: het is ook een DECT systeem. Ik heb ze afgemeld op het eigen basisstation en aangemeld op de FB en it works \o/ \o/
anboni schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:41:
[...]

Er is een elegantere oplossing mogelijk, maar die vergt enige hardwareinvestering :) Als je zowel in meterkast als bij de TV een managed switch neerzet, kun je tussen die twee een 802.1Q vlan trunk aanleggen. Poort 4 van de fritzbox zet je dan op een VLAN, poort 1 op een ander VLAN en op de managed switch bij de TV heb je ze dus allebei beschikbaar.
Thanks, maar euhhhh, I have no idea what you just said :) (weinig netwerk ervaring) Afgezien daarvan, denk ik niet dat er een managed switch langs de thuiscommissie komt...De TC wordt nu al gek van alle kabels achter de kast.

Edit: Ik neem aan dat de monteur van Guidion CAT5E trekt?

[ Voor 37% gewijzigd door Apie! op 06-02-2014 16:41 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tadaaaaaa

edit: Overigens, test je wel nog ff of je DECT telefoons zich niet meteen weer automatisch aan hun basisstation aanmelden als je ze erin zet om op te laden? :P

[ Voor 90% gewijzigd door eymey op 06-02-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus
  • Niet online
@jacques1971
De helpdesk heeft aangegeven dat de kosten niet in rekening worden gebracht, dit wordt nu ook in de media gezegd.

Remote access uitlaten is inderdaad het beste, maar het is een functie die ik toch soms wil kunnen gebruiken. Ook is remote access een enorme tijdswinst als je ouders wil bijstaan.
Maar met de recente problemen bij verschillende merken is het wellicht een luxe die we op moeten geven.

Persoonlijk zie ik liever een blokkade voor internationaal bellen of enkele landen op de lijn, die je via de helpdesk kan opheffen. Daarmee wordt het een stuk minder interessant om toegang tot de routers te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Inderdaad. Op de lange duur is remote access uit laten geen optie voor mij.

Voor nu overigens wel. Ik kan er in geval van echte nood ook nog vanaf m'n smartphone via een VPN connectie bij komen. Dus nu ook maar uit gezet.

Overigens was de exploit bij mij nog niet gebruikt (neem aan dat je dat ziet aan extra inernal telefonie devices, etc. ).

Ik vertrouw er verder wel op dat AVM binnen afzienbare termijn met een update zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

eymey schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:13:
Tadaaaaaa

edit: Overigens, test je wel nog ff of je DECT telefoons zich niet meteen weer automatisch aan hun basisstation aanmelden als je ze erin zet om op te laden? :P
Ik moet ze expliciet af- en aanmelden met een pincode, maar heb voor de zekerheid de lijn uit het oude basisstation getrokken en kon nog steeds bellen.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wapwap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 20:01
Update van XS4ALL m.b.t. de huidige storing:

"Update 06-02-2014 17:00u:

Na analyse is er zojuist een probleem ontdekt in de wijkverdelers, deze worden per heden voorzien van een update, dit proces duurt nog maximaal 24 uur."

https://www.xs4all.nl/klant/storingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Nou, dan zouden ze nog net de voor mij geplande opleverdatum redden :+

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
KPN Glasvezel zelf geeft aan: Verwachte einde storing: 07-02-14: 04:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@emey;

Vermoedelijk zit er een https fout in de laatste firmware.
Ik gebruik https al jaren...nooit issues mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Nou, het schijnt deels opgelost te zijn. Bij KPN is ie van de storingspagina af. Bij XS4ALL nog niet. Ik haal nu betere, maar nog geen 100/100 snelheden:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3289653503.png

Ik houd mijn UPC verbinding toch nog maar even in de lucht. Dan kunnen m'n vriendin en zoontje daar op netflixen als ze willen zonder dat ze last hebben van een haperende glasvezel.

Edit: We gaan vooruit:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3290994578.png

Deze metingen zijn overigens wel wireless vanaf m'n MBA.

Wat me wel opvalt is dat de storing van 5 feb blijkbaar gesloten is en er gisteren om 21:43 een nieuwe storing is ontstaan op de storingspagina.
niet goed gelezen, nieuwe storing was in Veghel

[ Voor 26% gewijzigd door Apie! op 08-02-2014 10:13 ]

Blown past falling sands

Pagina: 1 ... 13 ... 108 Laatste