[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 12 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
Zijn mooie voorbeelden van te vinden, je port waar de utp vanuit je modem op zit moet je dan taggen in VLAN 4,6. Kijk anders even op netwerkje.com daar staat een mooi voorbeeld van een mede tweaker.

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 17-10-2013 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Lord_Dain schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 19:22:
Zijn mooie voorbeelden van te vinden, je port waar de utp vanuit je modem op zit moet je dan taggen in VLAN 4,6. Kijk anders even op netwerkje.com daar staat een mooi voorbeeld van een mede tweaker.
Dank voor de info, we gaan daar even kijken.

Ik ging alleen uit van VLAN 6 omdat ik alleen belang heb bij internet, VoIP en IPTV heb ik niet nodig.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
In dat geval is VLAN 6 voldoende (sorry, niet goed gelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Hallo MegaTronics en de rest,
Bedankt voor jullie suggesties tot zover. Als ik het allemaal goed begrijp, moet ik eerst achterkomen of mijn netgear router een ppoe interface heeft. Mocht dit het geval zijn, dan moet ik opzoek naar een managed switch die o.a. kan omgaan met port-based en 802.1q based VLAN's overweg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Dat begrijp ik ook uit de voorgaande berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 15:46
yep

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-10 09:58
Bericht op Totaal TV over verbetering kwaliteit TV KPN (dus ook XS4ALL?): http://www.totaaltv.nl/ni...glasvezel-verbeteren.html

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2K
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-09 09:15

S2K

Zijn ze net te laat mee, ik heb deze week XS4all internet besteld. Wel bijzonder als je op de reggefiber site kijkt dan lijkt het dat XS4all alleen triple play levert (net zoals veel aanbieders). Als je alleen internet selecteert krijg je alleen een aantal mij onbekende aanbieders te zien. Echter bij XS4All op de site zelf kan je het wel selecteren.

Voor TV hou ik nog wel even CanalDigitaal. Zowel kwaliteit als prijs. Voor 29,95 p/m heb ik nu Standaard+Pluspakket en Sport1. Bij XS4All zou ik iets van 45 Euro kwijt zijn (2 TV's). Scheelt uiteraard dat ik de hele infrastructuur voor satelliet al heb liggen.

Maar wie weet gaat TV via glasvezel in de toekomst wel een aanvaardbaar alternatief worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:54

Nakebod

Nope.

Zijn er hier FritzBox experts in de zaal? :+

Ik heb in de FritzBox alternatieve DNS servers ingesteld, zowel voor IPv4 als IPv6. Alle clients krijgen echter het IPv4 adres van de FritzBox als DNS server mee. An sich niet heel erg, grotendeels werkt het...

Maar... Ik heb bijvoorbeeld mrtg.rutten.me en home.rutten.me met zowel een A als AAAA record aangemaakt. Als de clients op het interne netwerk deze proberen te pingen wordt het IPv6 adres niet eens resolved. Via de browser duurt het ook enige tijd voordat ze wat doen, omdat hij pas na enkele lange secondes terugvalt naar de IPv4 records.

Ga ik echter direct naar http://[2001:981:9d6e:1:211:32ff:fe15:25c8] kom ik uit wat http://home.rutten.me moet zijn. Pas ik op de clients de DNS handmatig aan, naar exact dezelfde DNS servers als die ik handmatig in de FritzBox webinterface heb gezet, dan werkt het wel. Daarvoor heb je natuurlijk geen DHCP server :D

Andere (externe) domeinen resolven wel goed via de FritzBox, maar iets wat dus terugkomt bij zichzelf gaat fout.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 13:37
MegaTronics schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 19:18:
[...]

Als ik het goed begrijp, zet je zo'n managed switch bij je modem neer en dan stel je voor de poort waar je je eigen router op aansluit de VLAN tag 6 in? En moet je de poort waarop het modem aangesloten is ook taggen of is dat overbodig? En heb je wat voorbeelden van switches die hier aan voldoen?

* MegaTronics is nog niet echt bekend met managed switches. :$
Hier staat eea uitgelegd hoe je met managed switches je VLANs moet instellen
http://www.virtualistic.nl/archives/754

Dacht dat die info ook nog ergens is te vinden in dit topic of die van KPN glasvezel..

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

NIK0 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:50:
[...]

Hier staat eea uitgelegd hoe je met managed switches je VLANs moet instellen
http://www.virtualistic.nl/archives/754

Dacht dat die info ook nog ergens is te vinden in dit topic of die van KPN glasvezel..
Bedankt voor de link
Lord_Dain schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 19:22:
Via Lord_Dain kwam ik hier terecht en het is mij nu duidelijk hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Nou, er gaat glasvezel komen in mijn wijk, ergens q1/q2 volgend jaar, dus dat is lekker. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat er misschien meer mensen zijn die niet helemaal tevreden zijn over hun Fritzbox of geen zin hebben om een AC-router als accespoint (AP) achter de Frtitzbox te plaatsen, of niet een extra managed switch willen gebruiken heb ik een kleine 'how to’ gemaakt voor de Asus RT-AC68U, waardoor de FritzBox (FB7390) nu overbodig is geworden.

Mijn configuratie:
  • XS4all glas 100/100 + IPTV (geen telefonie)
  • Synology NAS
Voorwaarden voor mij waren dat zowel Internet + Televisie + de NAS volledig moeten kunnen werken zonder tussenkomst van een managed switch. Na wat te hebben rondgekeken is mijn keus gevallen op de Asus RT-AC68U (deze how to werkt volgens mij ook voor de Asus RT-AC66U) omdat deze router mij de mogelijkheid bied om in de router de VLANs te scheiden en voldoende snelheid heeft om zowel een website als NAS verkeer goed af te handelen in een (kleine) MKB omgeving.

Het was even puzzelen om het allemaal werkend te krijgen, maar het werkt nu allemaal perfect. De fritz mag nu de doos weer in en zal enkel dienen als backup bij een eventueel defect aan de router.

Hoe ik een en ander werkend heb gekregen:
  • Zet de Fritzbox uit en koppel hem los van het Internet.
  • Stop de UTP kabel van de NT (het kastje van Reggefiber) in de WAN poort van de Asus RT-AC68U (router)
  • Verbind de router met een computer dmv een UTP kabel die je plaatst in LAN poort 1 van de router
    (Verbinden via Wifi kan ook, maar is niet aan te raden)
  • Sluit de STB (iptv setup box) aan op LAN poort 4 van de router. (STB niet aanzetten)
  • Navigeer naar: 192.168.1.1 en log in op de Asus RT-AC68U (standaard login en wachtwoord zijn: admin / admin
  • Doorloop de ‘Quick Internet Setup’ en selecteer de optie PPPoE én vink de optie ‘Special Requirements from ISP’ aan!! Voor de ISP selecteer je Manual ISP profile. Dit laatste is heel belangrijk omdat je hiermee de VLAN kunt beheren. Deze zijn voor: Internet VLAN6 en voor IPTV VLAN4.

Daarnaast vul je bij PRIO het volgende in: Voor Internet VLAN 6 = Prio 0 en voor IPTV VLAN 4 = Prio 1
    Vul deze gegevens correct in anders krijg je nooit verbinding met het Internet en krijg je IPTV ook niet werkend.

Ik kwam er na lang zoeken achter dat de verschillende PRIO instellingen belangrijk zijn omdat je anders een DHCP foutmelding van de Motorola STB zult krijgen (foutmelding 14). Door de PRIO instellingen te wijzigen werkte IPTV gelijk.

Een andere mogelijkheid is om DHCP van de router uit de schakelen, maar dat vind ik zelf niet handig omdat er bij mij nogal wat andere apparaten op de router worden aangesloten.

Mocht je de PRIO instellingen van het VLAN niet direct in de Quick setup kunnen instellen, dan kun je dat later alsnog doen via de knop LAN -> IPTV (zie ook het onderstaande plaatje)
  • Bij de accountinstellingen (WAN - Internet Connection) vul je het volgende in.
    Wan Connection Type: PPPoE
  • Voor de gebruikersnaam neem je: FB7390@xs4all.nl en als wachtwoord kun je gewoon: 1234 gebruiken.
  • Het clonen van een MAC adres is niet nodig.
  • Kies vervolgens een naam voor je Wifi netwerk en een wachtwoord voor je WEP2 beveiliging.
  • Doorloop de rest van de Wizard.
Als het goed is heb je nu Internet en IPTV via je Asus RT-AC68U werkend. De Frtizbox heb je nu verder niet helemaal meer nodig.

LET OP!
XS4all maakt gebruik van IPv6. Deze moet je dus ook nog inschakelen. Dat doe je via de optie IPv6 en vervolgens vul je bij Connection Type ‘Native’ in.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2po8gzr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/21jrr7b.jpg

Het laten werken van de Synology op de Asus RT-AC68U was een uitdaging apart!
Om deze goed werkend te krijgen heb ik het volgende gedaan.
  • Eerst de Portforwarding ingevoerd en daarna pas de Synology opnieuw aangezet.
    Daarna had ik het probleem dat de internet site en ftp server wel via ‘buitenaf’ te benaderen waren maar niet via het eigen LAN netwerk.
Om NAT loopback mogelijk te maken moet je op de Asus ook nog het volgende doen.
  • Ga naar LAN en kies vervolgens voor Switch Control. Hier schakel je Enable HW accelerator uit door ‘no’ te selecteren.
Sla alles op en reboot je router. Als het goed is moet nu alles werken. Internet, IPTV en je NAS.

Hopelijk heeft iemand anders nog wat aan deze uitleg, want zelf heb ik aardig wat lopen zoeken voordat ik een en ander werkend kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Toch wel netjes dat de Asus ook gewoon mogelijkheden biedt om VLAN's in te stellen! Kan de RT-N66u dit bv. ook?

Niet dat ik ontevreden ben met mijn 7390 (en ik zit ook bij Lijbrandt/Telfort, dus uberhaupt geen VLAN's nodig). Maar het kan wel handig zijn voor als ik anderen moet adviseren of mocht ik ooit toch de Fritz!box zat worden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 22:11:
Toch wel netjes dat de Asus ook gewoon mogelijkheden biedt om VLAN's in te stellen! Kan de RT-N66u dit bv. ook?

Niet dat ik ontevreden ben met mijn 7390 (en ik zit ook bij Lijbrandt/Telfort, dus uberhaupt geen VLAN's nodig). Maar het kan wel handig zijn voor als ik anderen moet adviseren of mocht ik ooit toch de Fritz!box zat worden.
Ja, volgens mij kan de RT-NT66u dit ook. Althans als ik smallnetbuilders mag geloven: http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=10326

Wat ik met name vervelend vond aan de Fritz was het feit dat bij portforwarding alles gekoppeld wordt aan een MAC adres icm IP nummer. Bij het wisselen van apparatuur is dat lastig omdat je dan steeds alles opnieuw moet forwarden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2013 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK :). Daar heb ik me eigenlijk nog niet aan gestoord (zo vaak wissel ik ook niet van apparatuur).

Het enige waar ik me bij de Fritz!box echt aan stoor is het op z'n best matige bereik van WIFI. En misschien dat de gebruikersinterface té gebruiksvriendelijk is gemaakt (waardoor zelf namen en vaste adressen en port forwards instellen te omslachtig is geworden).

Verder ben ik wel zeer blij met de stabiliteit, performance bij glasvezel en de DECT/VOIP functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze 'hack, nou ja hack is misschien wat overdreven werkt ook voor andere KPN providers.
Het enige dat dan gewijzigd moet worden is gebruikersnaam en het wachtwoord. Daarnaast heb ik begrepen dat zij ook nog het MAC adres van hun experiabox moeten spoofen.

Overigens verder geen kwaad woord over de Frtizbox hoor. Je zegt het zelf eigenlijk ook. De gebruiksinterface van de fritz is net even te noob, maar op zich verder geen slechte router. Wel jammer dat je standaard poort 1 en poort 4 moet opgeven. Met de Asus hou je dan in ieder geval 3 poorten vrij bij gebruik van internet icm IPTV, omdat je deze gewoon op de WAN poort kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Yep. Als je toch maar net een paar LAN apparaten hebt, dan kan dat wel iritant zijn.

Zelf heb ik ook nog een losse (managed) switch in de meterkast staan. En het liefst heb ik toch het hele huis aan die switch (of evt de switch voor boven ook nog aan die meterkast-switch). En gebruik ik dus maar 1 LAN poort op de Fritz!box als uplink voor de switch :).

Oh ja, en bij Lijbrandt/Telfort komt IPTV ook uit een aparte poort op de Genexis :P.

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 29-10-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:11:
Deze 'hack, nou ja hack is misschien wat overdreven werkt ook voor andere KPN providers.
Het enige dat dan gewijzigd moet worden is gebruikersnaam en het wachtwoord. Daarnaast heb ik begrepen dat zij ook nog het MAC adres van hun experiabox moeten spoofen.

Overigens verder geen kwaad woord over de Frtizbox hoor. Je zegt het zelf eigenlijk ook. De gebruiksinterface van de fritz is net even te noob, maar op zich verder geen slechte router. Wel jammer dat je standaard poort 1 en poort 4 moet opgeven. Met de Asus hou je dan in ieder geval 3 poorten vrij bij gebruik van internet icm IPTV, omdat je deze gewoon op de WAN poort kunt aansluiten.
Ik zie dat je bij het IPTV tabblad poort 3 en 4 kunt instellen, hoe zit het met poort 1 en 2? Kan hij bijvoorbeeld zo geconfigureerd worden dat port1 voor internet ingesteld wordt en dat poort 2, 3 en 4 voor IPTV?

Dan kan ik namelijk port 1 aan een switch koppelen voor al mijn internet verkeer, en port 2, 3 en 4 voor IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, niet exact zoals jij nu voorstelt.

Poort 1 kan wel als extra WAN poort gebruikt worden (failover of load balance). Bij failover kan er eventueel ook gebruik worden gemaakt van een USB poort om een 3G/4G dongle te gebruiken. De router schakelt dan automatisch over naar de failover poort als de verbinding op de ingebouwde WAN poort wegvalt.

Bij load balancing en het gebruik van WAN+LAN 1 wordt LAN poort 2 dan automatisch Internet.

LAN poort 2 kun je verder dan niet toewijzen aan een andere VLAN, omdat dit een standaard internet poort is.

LAN poort 3 en 4 kun je wel vrij toewijzen aan een door jouzelf gekozen VLAN of indien gewenst als VOIP poort. Heb je geen VOIP dan kun je dus ook het volgende doen:

Je kunt de router dan dus ook zo configureren dat je zowel poort 3 als poort 4 voor IPTV gebruikt. Je geeft dan gewoon zowel poort 3 als poort 4 beide VLAN 4 mee. Daarmee zou je dan dus in principe 2 setup boxen kunnen gebruiken. 1 voor beneden in de huiskamer en 1 voor de slaapkamer bijvoorbeeld. (misschien dat je een dedicated switch achter één van de VLAN 4 poorten kunt plaatsen als je meer dan 2 setup boxen wilt gebruiken).

Het enige dat je mogelijk moet wijzigen is de prio voor poort 3 en 4, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb de opstelling zoals jij wenst niet getest.

Voor IPTV heb ik namelijk de prio moeten wijzigen. Laat je deze namelijk standaard op 0 staan zoals voor internet, dan geeft de Motorola 1853 een foutmelding 14 - DHCP probleem. Dat werd opgelost toen ik de prio instellingen heb gewijzigd tussen internet en iptv.

Alles werkt hier nu in ieder geval als een zonnetje.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2013 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:27:
Nee, niet exact zoals jij nu voorstelt.

Poort 1 kan wel als extra WAN poort gebruikt worden (failover of load balance). Bij failover kan er eventueel ook gebruik worden gemaakt van een USB poort om een 3G/4G dongle te gebruiken. De router schakelt dan automatisch over naar de failover poort als de verbinding op de ingebouwde WAN poort wegvalt.

Bij load balancing en het gebruik van WAN+LAN 1 wordt LAN poort 2 dan automatisch Internet.

LAN poort 2 kun je verder dan niet toewijzen aan een andere VLAN, omdat dit een standaard internet poort is.

LAN poort 3 en 4 kun je wel vrij toewijzen aan een door jouzelf gekozen VLAN of indien gewenst als VOIP poort. Heb je geen VOIP dan kun je dus ook het volgende doen:

Je kunt de router dan dus ook zo configureren dat je zowel poort 3 als poort 4 voor IPTV gebruikt. Je geeft dan gewoon zowel poort 3 als poort 4 beide VLAN 4 mee. Daarmee zou je dan dus in principe 2 setup boxen kunnen gebruiken. 1 voor beneden in de huiskamer en 1 voor de slaapkamer bijvoorbeeld. (misschien dat je een dedicated switch achter één van de VLAN 4 poorten kunt plaatsen als je meer dan 2 setup boxen wilt gebruiken).

Het enige dat je mogelijk moet wijzigen is de prio voor poort 3 en 4, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb de opstelling zoals jij wenst niet getest.

Voor IPTV heb ik namelijk de prio moeten wijzigen. Laat je deze namelijk standaard op 0 staan zoals voor internet, dan geeft de Motorola 1853 een foutmelding 14 - DHCP probleem. Dat werd opgelost toen ik de prio instellingen heb gewijzigd tussen internet en iptv.

Alles werkt hier nu in ieder geval als een zonnetje.
Ok, thanks. In princiepe is poort 3 en 4 voor IPTV voorlopig meer dan voldoende. Vroeg het me alleen af alle poorten vrij te configureren waren. Deze router voldoet dan aan mijn wensen en ik ga geen gebruik maken van telefonie dus dan kan ik de KPN experiabox achterwegen laten. Binnenkort bestellen dan maar :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hallo allemaal,

Sorry voor mijn late reactie, maar laatste tijd druk gehad met werk en studie.

Inmiddels ben ik erachter dat mijn netgear wndr 4500 router een PPPoe interface heeft. Mijn managed switch zal een Cisco Meraki MS220-8p zijn.

Ik ga aan de slag met de handleiding op http://netwerkje.com/eigen-router en ik zal continue bijhouden hoever ik kom en tegen welke problemen ik aanloop. Het zal straks echt kicken zijn wanneer mijn firewall een publiek IP-adres heeft, waarmee ik een SSL-VPN kan opzetten voor mijn netwerk thuis :D

Overigens, het is mij niet helemaal duidelijk waarvoor ik de PPPOE interface van mijn router zal gebruiken, maar dat komt later wel denk ik

Bedankt voor jullie support tot zover.

[ Voor 10% gewijzigd door lawkexarib op 04-11-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

PPPOE is wat xs4all gebruikt om je internetverbinding op te zetten.
Dus daar ga je die voor gebruiken :P

Heb sinds afgelopen weekend ook (eindelijk) mijn VLAN's goed op mijn Netgear router met OpenWRT.
http://blog.vandestreek.n...ll-glasvezel-openwrt.html als handleiding gebruikt (En Netgear gebruikt nu net andere CPU/WAN/LAN poortnummers dus moest wat omnummeren)
Internet had ik vrij eenvoudig aan de praat, IPv6 nog sneller, maar IPTV niet. Steeds F12 of F14 op de STB.

Uiteindelijk bleek het eraan te liggen dat ik wel een VLAN bridge moest maken voor IPTV, terwijl ik eerst in de veronderstelling was dat dit niet nodig was door de zin "Als de STB direct aan de router hangt is het een kwestie van de poort toevoegen aan de "ports" van VLAN 4 (zonder "t": geen tagging van uitgaand verkeer).".
Mijn STB hangt direct aan de router, maar het normale netwerk heeft een ander VLAN, dus ik moest de bridge maken die onder "Ander VLAN" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Precies, maar mijn router zal ik inzetten voor DHCP en wireless. Fritzbox blijft functioneren als een modem of zie ik het verkeerd...

Btw; Ik ben nu bezig met het resetten van mijn firewall en managed switch...

[ Voor 23% gewijzigd door lawkexarib op 04-11-2013 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Fritzbox is niet per se nodig. Denk dat het eerder de zaak ingewikkelder maakt :)

Zoals ik het heb: NTU > OpenWRT Router > PC's.
En als ik het goed begrijp :+ VLAN 6 op de WAN poort, tagged.
Dan LAN4 met VLAN4 untagged, en daarop is de STB aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:22

DDX

Misschien nuttige info voor mensen die xs4all nieuwsgroepen niet lezen :
Miquel schreef op 31-10 in xs4all.general
Sinds vannacht staat op de routers die gebruikt worden om de PPPoE sessies
van glasvezelklanten te termineren RFC4638 / ppp-max-payload support aan.

Dat betekent dat als je een router hebt die dat support, je een
MTU van 1500 kan gebruiken ipv 1492.

De fritzboxen supporten dat op dit moment niet, maar er staat wel
een RFE (request for enhancement) uit bij AVM.

Bij een Cisco zou het 'tag ppp-max-payload' moeten zijn in de
virtual-template config.

Met een Linux router moet je de MTU van je ethernet interface
waar pppd op draait verhogen naar minimaal 1508 (bv 1600 ofzo),
en deze patch toepassen:
http://git.ozlabs.org/?p=...40da3ed801ab001b5e46854e7

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 04-11-2013 19:39 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hoi, Het is mij eindelijk gelukt om mijn firewall te resetten. Tijdens wizard valt het mij op dat mijn firewall ook een Wan-interface heeft en deze ondersteunt ook PPPOE. zie print screen.
http://imageshack.us/photo/my-images/844/s1ec.png/.

Betekent dit dat ik mijn tekening moet aanpassen. Aanvankelijk was ik van plan om na de FTU, mijn managed switch te plaatsen, Vervolgens een kabel naar fritzbox en een kabel naar mijn firewall en een andere kabel naar mijn netgear router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Als je op je firewall het IPTV vlan kan bridgen naar een LAN port, dan zou je in theorie dus je NTU op deze firewall WAN interface kunnen prikken, mits je hier ook VLAN 4/6 op kan taggen. VLAN 4 bridge je dan richting een LAN poort welke je op een managed switch aansluit voor STB's. Je firewall zal iets moeten doen met routering van Internet verkeer richting je Fritzbox waar je Wifi wilt ontsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik werd vanmiddag gebeld door XS4all, of ik al interesse had om over te stappen in afwachting van glas. Ik heb toch maar overgeslagen, ze bieden VDSL aan 40/4 verbinding, maar aangezien ik op 3 km van de centrale woon heb ik er geen vertrouwen in dat ik 2HD streams en een degelijke snelheid ga halen.

Wachten tot ze hier met glas aan de gang gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:50
Lord_Dain schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:56:
Ik werd vanmiddag gebeld door XS4all, of ik al interesse had om over te stappen in afwachting van glas. Ik heb toch maar overgeslagen, ze bieden VDSL aan 40/4 verbinding, maar aangezien ik op 3 km van de centrale woon heb ik er geen vertrouwen in dat ik 2HD streams en een degelijke snelheid ga halen.

Wachten tot ze hier met glas aan de gang gaan..
Is er niet toevallig een buitenring beschikbaar waardoor je het wel haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik weet het niet; ik heb een jaar of 8 geleden 2 jaar ADSL gehad en toen haalde ik in 't begin 20Mb/s, dit zakte in de loop van 2 jaar tijd in naar 4-5mbps doordat er meer subscribers op de lijn kwamen (omdat @Home zo belabberd was indertijd hier). Nu kunnen ze blijkbaar met VDSL hogere snelheden halen maar de man aan de telefoon wist technisch niets en had alleen een mooi verkoop verhaal.

Op dit moment zou het dus een pure gok zijn als ik VDSL zou nemen en bij Ziggo haal ik netjes mijn snelheid en heb ik nooit problemen. Als ik nou zeker wist dat ik die 40/4 zou halen dan zou ik best al over willen gaan. In de ADSL tijd kon ook geen enkele provider mij 20mbit leveren, elke PC check gaf aan dat ik slechts 2mbit kon halen omdat ik dus ver van de tel.centrale af zit (3000m)

Update. Vandaag achter gekomen dat ik ook volgens de VDSL check 2800m van de centrale af zit en bij een 40/4 verbinding max 12/1,2 zal halen als snelheid. Lekker verkoop praatje had die gast van XS4all, want 40/4 zou misschien niet altijd lukken maar 30 zou zeker moeten lukken..jahaha... _/-\o_

Anyways.. tegenvaller dat ze dat roepen als het feitelijk niet gehaald kan worden op die afstand.

[ Voor 32% gewijzigd door Lord_Dain op 14-11-2013 22:26 ]

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 11:47
En daarbij... KPN legt echt geen buitenringen aan in een gebied waar op dat moment een vraagbundeling voor glasvezel loopt. Dat zou wel heel veel kapitaalvernietiging zijn.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• ed73
Barre73 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 23:13:
En daarbij... KPN legt echt geen buitenringen aan in een gebied waar op dat moment een vraagbundeling voor glasvezel loopt. Dat zou wel heel veel kapitaalvernietiging zijn.
Is niet waar, is namelijk bij ons wel gebeurd. Tijdens de vraagbundeling zijn beide kasten in de wijk omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er is zeker enige overlap tussen bij de infra. Reggefiber heeft bij ons glasvezel aangelegd en toen de eerste fase (glasvezelring) klaar was haalde ik opeens de volle gespecificeerde ADSL snelheid van 8/1 Mbit. Voorheen bleef het op 3-4 Mbit steken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb inmiddels een mail van Reggefiber waarin zij aangeven dat begin 2014 begonnen wordt met de aanleg van glasvezel, het duurt daarna nog 6-9 maanden voor alle huishoudens ook daadwerkelijk aangesloten zijn. Op zich netjes dat ze daar openheid over geven via de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb vandaag dan eindelijk een officiële bevestigingsmail gekregen van XS4All dat glasvezel doorgaat.

Echter over een afkoelperiode wordt niet gerept. Hoe zit dat nu? Ik dacht te begrijpen uit de KPN Glas draad dat je 7 dagen hebt om je inschrijving te annuleren. Ik neem aan dat dit voor alle inschrijvingen geldt en niet alleen voor die van KPN zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Een afkoel- of bedenkperiode is provider afhankelijk. Waarom zouden alle providers dat op dezelfde manier doen? Als ik het goed begrijp ga je bij XS4all zelfs niet eens een abonnement aan in de vraagbundeling. In tegenstelling tot alle andere providers.

Dus nee, je neemt verkeerd aan. Elke provider kan dat voor zichzelf bepalen. Met hen ga je het contract tenslotte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
In de mail staat oa;

Onderaan deze e-mail vindt u het besteloverzicht. Wij nemen contact met u op, om de details rondom uw bestelling af te ronden, zodra Glasvezel van XS4ALL geleverd kan worden op uw adres.

Type internetabonnement glasvezel: Glas Extra
Contractduur: 1 jaar na oplevering Glasvezel van XS4ALL

Komt op mij over alsof ik aan een contract vast zit, maar inderdaad in eerste instantie werd aangegeven dat je bij XS4All geen contract aanging (niet direct iig). Aan de andere kant, lijkt het alsof ze zelf al aangeven dat mijn bestelling niet is afgerond. Dus wellicht dat op dat moment pas een afkoelperiode ingaat. Ik durf het niet te zeggen aan de hand van deze mail.

[ Voor 37% gewijzigd door Lord_Dain op 04-12-2013 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
Lord_Dain schreef op woensdag 04 december 2013 @ 00:25:
In de mail staat oa;

Onderaan deze e-mail vindt u het besteloverzicht. Wij nemen contact met u op, om de details rondom uw bestelling af te ronden, zodra Glasvezel van XS4ALL geleverd kan worden op uw adres.

Type internetabonnement glasvezel: Glas Extra
Contractduur: 1 jaar na oplevering Glasvezel van XS4ALL

Komt op mij over alsof ik aan een contract vast zit, maar inderdaad in eerste instantie werd aangegeven dat je bij XS4All geen contract aanging (niet direct iig). Aan de andere kant, lijkt het alsof ze zelf al aangeven dat mijn bestelling niet is afgerond. Dus wellicht dat op dat moment pas een afkoelperiode ingaat. Ik durf het niet te zeggen aan de hand van deze mail.
Pas wanneer glas daadwerkelijk geleverd kan worden, wordt inderdaad contact opgenomen (of je doet het zelf) en dan pas wordt het contract afgesloten (zo ging het in mijn geval). Het is alleen een voorinschrijving bij XS4All (ook daarin zijn ze weer duidelijk netter dan menig andere provider).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Verminderde performance Internetverbinding
gemeld op 6-12-2013, 10:36
begintijd: 08:00, duur: onbekend

Door een storing kunnen klanten met een Internetverbinding op dit
moment problemen ervaren met het bereiken van bepaalde websites. Ook
kan het zijn dat klanten packetloss ondervinden op de
internetverbinding.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing om dit
probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Onze excuses voor het ongemak.
Helaas geen informatie wanneer er verbetering is, thuis werken is momenteel geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:22

DDX

Probleem is opgelost :
De storing in ons netwerk is opgelost, er was een geheugen probleem ontstaan op één van de core routers op Dc2 waardoor diverse functies waren weggevallen, dit heeft tot de storing in het netwerk geleid.
Onze welgemeende excuses voor het ongemak.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
ed73 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 07:23:
[...]

Pas wanneer glas daadwerkelijk geleverd kan worden, wordt inderdaad contact opgenomen (of je doet het zelf) en dan pas wordt het contract afgesloten (zo ging het in mijn geval). Het is alleen een voorinschrijving bij XS4All (ook daarin zijn ze weer duidelijk netter dan menig andere provider).
Vanavond een mailtje gehad van XS4all, eind mei wordt hier de glasvezelverbinding opgeleverd :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Rustig... niet kwijlen. Wat XS4All doet is de plandatum zoals de RF aannemer die per adres in de RF database zet, doorsturen naar de klant. Alleen: die datum kan wel eens veranderen. Denk aan vorst (niet ondenkbaar in de komende maanden), wijziging volgorde graven op verzoek van de gemeente, ander slecht weer... etc..
Kijk dus niet vreemd op als je in de komende maanden nog een paar keer een mail krijgt met een wellicht andere datum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Het stond er inderdaad in dat het door RF aan ze werd doorgegeven met de opmerking dat de planning was gewijzigd.. dus blijkbaar was de originele datum al een andere, alleen daar heb ik nooit een mail over gehad of gezien. Wel een algehele brief dat het mei/juni zou worden. Maar goed, ben gewoon blij dat het gaat gebeuren. Maandje langer of korter dat zal de pret niet bederven. Ik ben van plan pas Ziggo op te zeggen als XS4all hier draait, zodat ik iig niet onverhoopt te vroeg opzeg en zonder Internet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb vorige week Glas Extra opgeleverd gekregen en afgelopen weekend ook een pakketje ontvangen met een UMTS-stick, micro simkaart en nog een nano simkaart voor Mobiel Internet dat er gratis bij zit. De bijgeleverde documentatie is echter mager en zaait nogal wat verwarring omdat er andere info in staat dan ik online bij mijn XS4ALL-profiel kan zien. Daar staat ook een item "UMTS Service Plus" incl SIM nummer... Helpdesk helaas niet meer bereikbaar, dus hopelijk kan iemand hier e.e.a voor me ophelderen.

Ik heb de micro simkaart in de UMTS-stick (Huawei E173) gedaan en de software die erop stond op mijn Macbook geïnstalleerd. Verbinding maken lukt echter niet. Krijg de foutmelding "A connection could not be established o the PPP server. Try reconnecting". In het profiel heb ik de APN/gebruikersnaam/wachtwoord uit de brief en die van XS4ALL-profiel gebruikt. De handleiding heeft het überhaupt nergens over gebruikersnaam/wachtwoord, maar zegt dat je direct na invoeren van je pincode verbinding moet maken.

Naar ik begreep zou de SIMkaart ook gewoon in je smartphone/tablet moeten werken, maar mijn Samsung Galaxy S blijft maar roepen dat er geen SIMkaart in zit... (Is dezelfde die ik in die UMTS-stick prik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 14:40

Len

Leeg

En als je geen gebruikersnaam/wachtwoord invult?

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs8
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Heeft hier toevallig iemand een Asus RT-N66U of vergelijkbaar model met succes achter de Fritzbox gehangen?

• eymey
De vraag is wat je met "met succes" bedoelt. Wat is je doel ?

• Matthijs8
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
eymey schreef op donderdag 19 december 2013 @ 09:03:
De vraag is wat je met "met succes" bedoelt. Wat is je doel ?
Ik ga misschien overstappen en een alles-in-1 abonnement afsluiten en wilde eigenlijk de Asus als router gebruiken en de Fritzbox in bridge mode zetten, maar ik lees dat dit niet kan en je een gelijke constructie kan krijgen dmv Vlan en PPPoE.

• eymey
Er bestaan verschillende mogelijkheden. Fritz!box kan ook "exposed host" doen (vaak dmz genoemd, dus alles wat aan de internetkant door komt naar 1 apparaat doorsturen). Wie weet is dat voldoende voor je. Verder weet ik van mijn eigen fritz!box wel dat hij mogelijkheden heeft om de nodige verbinding op te zetten (bv. de ATM verbinding bij ADSL) terwijl een eigen router vervolgens PPPoE en alles mag doen. Bij glas heb ik hier echter geen ervaring mee.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 21:59

flipkipse

Google it

Momenteel mijn xs4all verbinding gekregen, de 17de was alles technisch gereed maar de 27ste zou pas de monteur komen i.v.m kerst.

Maarja, ik ben en blijf een tweaker, dus zelf de doos maar is open gemaakt.
En gelukkig zat daar de kaart in die op mijn Genexis (FXP-100) moest.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/25hd8gy.jpg

Eerste wat opviel, aan de onderkant zat een zekering. Altijd geleerd; alleen als je de zegeling verbreekt ben je strafbaar.
Als je de dummy module pakt, zachtjes naar voren trekt, vervolgens omhoog, en weer zachtjes naar voren. Vervolgens aan de onderkant van de dummy module aan de zijkanten hard drukken, en plop hij is los zonder de zegeling te verbreken.

Nu zie je een groene en blauwe stekker. De blauwe is de gene die benodigd is kwam ik achter. Hier zit een plastic dopje op, dus die verwijderd.

die steek je vervolgens in de kaart die in je installatiepakket zit. En met wat goede bewegingen is deze weer terug te plaatsen. Vervolgens de stekker er in, en er is signaal :D

Fritzbox 7390 meegeleverd gekregen. Boekje? die gooien we weg. Fritzbox pakken. tussen Poort 1 van de fritzbox en de FTU de gele lan kabel doen. Fritzbox aanzetten, en 60% van wat de instalateur zou doen is al klaar.

Direct zal de fritzbox een WIFI signaal uitzenden. De key hiervoor staat op de router zelf. bij mij waren het allemaal cijfers.

Vervolgens deze wizard gevolgd:
https://www.xs4all.nl/kla...ritzbox7390/configureren/

Nou de ITV op poort 4 aansluiten. En dit werkt ook :)

Nu de telefoon stekker rechtstreeks in de telefoonlijn doen. en nu werkt uitgaand bellen ook. Ingaand bellen nog niet. waarom niet? de portering moet nog aflopen bij je oude provider. wanneer dat gebeurt. stekkertje dus pas omzetten.

En tadaa u glasvezel is geinstalleerd zonder een monteur.

en nu? nu ga ik met een managed switch VLAN scheiden. Dit komt later, daarom is deze instructieset in slecht nederlands geschreven. Dit wordt later anders. Maar ik dacht ik help alvast wat mensen.

Certified Google Teacher.

• Barre73
Klein probleempje met deze handleiding: Jij als klant bepaalt niet of je zelf de NT op de FTU mag plaatsen. Jij hebt het nu toevallig netjes gedaan en blijkbaar niks beschadigd aan de FTU (die van Reggefiber is). Had je dat nou wel gedaan, had je dan ook verantwoordelijkheid genomen voor de € 100 tot € 150 euro monteurskosten voor een Reggefiber monteur die de FTU moet komen maken?

Er zijn tegenwoordig KPN pakketten waarbij van de klant wordt gevraagd zelf de NT te plaatsen. Is Reggefiber ook niet blij mee maar dan ligt de verantwoordelijkheid tenminste bij KPN glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat nou voor mij de beste optie is qua hardware opstelling. Ik wil in totaal 3 switches gebruiken, 1 switch/router + wifi in de meterkast, 1 switch in de huiskamer en 1 switch op de 1e verdieping. Eisen;

- gebruik maken van bestaande bekabeling (1 utp kabel van meterkast naar zowel 1e verdieping en 1 kabel vanaf meterkast naar huiskamer).
- vlan trunking vanaf de 2 switches naar de meterkast switch, zodat ik IPTV en Internet tagged porten kan gebruiken op zowel de 1e verdieping als in de huiskamer.
- huiskamer switch; 3 x Internet/LAN port , 1 IPTV port , 1 uplink port
- 1e verdieping switch; 4 x Internet/Lan port , 1 IPTV port, 1 uplink port
- meterkast switch/router als Wifi access point gebruiken en moet 1GB porten hebben.

Ik zal dus minimaal een 5 en 6 ports switch nodig hebben voor de huiskamer en 1e verdieping. Om volledig toekomstzeker te zijn kan ik beter meteen voor 8 ports switches gaan.

Wat ik begrijp kan je op de Fritzbox geen vlan's managen waardoor ik deze sowieso niet als router in kan zetten in de meterkast. Wat ga ik dan nodig hebben aan hardware?

Zou ik genoeg hebben aan bv. 1x Asus RT-AC68U of een Mikrotik RB2011, en als switches 2x Netgear Prosafe GS108E? Zie ik dingen over het hoofd? Kan dit uberhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Je hoeft ook niet per se VLAN's te managen ;) Dat doet de Fritz!box die je van XS4ALL krijgt al voor je.

Vanuit de Fritz!box gooi je 2 kabels naar de managed switch in je meterkast (je moet daar dus wel ook een managed switch plaatsen). De ene kabel komt uit de IPTV 'uitgang' van je Fritz!box en gooi je op de managed switch dus in een zelf te kiezen VLAN op basis van poort. Zelfde doe je met 1 van de LAN uitgangen van de Fritz!box. Vanaf de meterkastswitch kan je dan trunken.

Vanuit de Fritz!box trunken gaat idd waarschijnlijk niet, maar je kan hem uiteraard gewoon prima als router blijven gebruiken als je een extra apparaat in je meterkast acceptabel vindt.

Dus ik zou gewoon lekker 3 van die Netgear switches kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
De keuze is in dat geval investering vs 2 apparaten in de meterkast. Wat ik nu ook heb in geval van Ziggo (Ziggo Ubee modem + Netgear router), dus op zich kan ik er mee leven als het 2 apparaten zijn. Het is in ieder geval wat laagdrempeliger in te regelen dan volledig vervangen door een andere router.

Wat ik sowieso alvast kan doen is mijn 2 'domme' switches vervangen door managed switches, waarbij alles nog gewoon in 1 lan (default vlan 1) hangt. Kan ik er alvast mee spelen... ik kan altijd nog beslissen wat ik uiteindelijk ga doen met de apparatuur in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Idd :)

• apexrider
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-11-2023
AVM heeft weer een firmware upgrade beschikbaar gesteld voor o.a. de Fritz!Box 7390. Het gaat om FRITZ!OS 06.01. Wanner je ook een Fritz!Fon MT-F hebt, dan krijg je hiervoor na de upgrade ook een nieuwe upgrade naar v3.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
apexrider schreef op donderdag 26 december 2013 @ 18:40:
AVM heeft weer een firmware upgrade beschikbaar gesteld voor o.a. de Fritz!Box 7390. Het gaat om FRITZ!OS 06.01. Wanner je ook een Fritz!Fon MT-F hebt, dan krijg je hiervoor na de upgrade ook een nieuwe upgrade naar v3.10.
Voor mijn nieuwsgierigheid; Wat is een Fritz!Fon MT-F en wat heeft het met dit topic te maken?

[ Voor 6% gewijzigd door lawkexarib op 27-12-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

lawkexarib schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 15:04:
[...]

Voor mijn nieuwsgierigheid; Wat is een Fritz!Fon MT-F en wat heeft het met dit topic te maken?
De Fritz!Box 7390 is het modem wat je standaard bij xs4all krijgt. Een Fritz!Fon MT-F is een (dect?) telefoon die met de 7390 samenwerkt.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Len schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:02:
[...]

De Fritz!Box 7390 is het modem wat je standaard bij xs4all krijgt. Een Fritz!Fon MT-F is een (dect?) telefoon die met de 7390 samenwerkt.
Aha oke, Tnx voor je info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-10 09:57
Heeft iemand weleens geprobeerd om de Genexis Gigabit NTU er tussenuit te halen en de glasvezel rechtstreeks in de eigen router/switch te steken met een 1000BaseBX10-U SFP module ?
Het zou weer een kastje (en dus een beetje energieverbruik) schelen :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:19
FatalError schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:23:
Heeft iemand weleens geprobeerd om de Genexis Gigabit NTU er tussenuit te halen en de glasvezel rechtstreeks in de eigen router/switch te steken met een 1000BaseBX10-U SFP module ?
Het zou weer een kastje (en dus een beetje energieverbruik) schelen :)
Dan veronderstel je toch eigenlijk dat KPN geen provisioning doet? Ik dacht dat die NTU's gemanaged waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Volgens mij provisionen ze wel op basis van iets.
Toen mijn oude Genexis NTU van XMS er nog hing, en ik fysiek al over was naar XS4ALL had ik nog geen internet. Toen ik de nieuwe Genexis NTU van XS4ALL erop schoof had ik direct internet.

Daarnaast vermoed ik niet dat een router met SFP module heel goedkoop is, of zijn die prijzen zo hard gezakt? Als in ~500 euro voor alleen al de SFP module? Als ze nog hoog liggen kan je daar aardig wat watt voor verstoken voordat je goedkoper bent dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
En om het hier ook nog maar eens te zeggen... blijf van die vezel af. Die is niet van jou, die is van de netwerkbeheerder (dus ook niet van XS4All). Na de FTU mag je alles doen wat je wil, maar de FTU met de vezels die er in gaan zijn niet van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Allemaal leuk en aardig, maar waarom sturen ze dan de NTU op? En optioneel boden ze mij een monteur aan die het zou komen installeren. Had ik de NTU dan maar in de vitrinekast moeten plaatsen? :+

Of de sales persoon die ik aan de lijn had voldeed niet aan de afspraken, of de regels van zelf installeren zijn versoepeld. Als XS4ALL hier in hun businessmodel rekening mee houdt, bijv 10 monteurs die ze niet hoeven te sturen en dan 1 fiber laten repareren omdat die wel kaduuk gaat, scheelt het ze alsnog een hoop geld.

En ja, een lompe boer krijgt het vast wel kapot. Maar sommige mensen kunnen alles kapot krijgen. Maar feitelijk is het niets anders dan: Schuif fiber uit de NTU, oude NTU eraf, nieuwe NTU erop, schuif fiber terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 23:20
Ik heb sinds kort een HDTV en het viel me op dat wanneer ik TV kijk ik in de Fritzbox een Downstream zie van ~10mbit (wat niet zo heel hoog schijnt te zijn voor 1080p) maar dat dit als 'Internet' gebruik wordt gerekend en niet als 'IPTV'.

Zou het niet zo moeten zijn dat ik bij TV kijken 'IPTV' verbruik moet zien i.p.v. internet? Of komt het misschien omdat ik even een Laptop aan de UTP kabel heb gehangen die naar de VIP1853 gaat en dat Fritzbox het automatisch heeft omgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
@MailMan:
Zal zo bedoeld zijn als jij schrijft maar het heeft nog nooit zo gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 23:20
janbal schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 17:05:
@MailMan:
Zal zo bedoeld zijn als jij schrijft maar het heeft nog nooit zo gewerkt.
Ah ok, dus jij ziet niet zoiets (Duits voorbeeld):

Afbeeldingslocatie: http://www.sbrinkmann.de/wp-content/uploads/2013/03/Bildschirmfoto-2013-03-30-um-11.34.09.png

Zal het me vanochtend wel verbeeld hebben, of de update van de Fritzbox die ik vandaag deed heeft de kleuren bij mij iets veranderd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Nakebod schreef op maandag 30 december 2013 @ 21:58:
Allemaal leuk en aardig, maar waarom sturen ze dan de NTU op? En optioneel boden ze mij een monteur aan die het zou komen installeren. Had ik de NTU dan maar in de vitrinekast moeten plaatsen? :+

Of de sales persoon die ik aan de lijn had voldeed niet aan de afspraken, of de regels van zelf installeren zijn versoepeld. Als XS4ALL hier in hun businessmodel rekening mee houdt, bijv 10 monteurs die ze niet hoeven te sturen en dan 1 fiber laten repareren omdat die wel kaduuk gaat, scheelt het ze alsnog een hoop geld.

En ja, een lompe boer krijgt het vast wel kapot. Maar sommige mensen kunnen alles kapot krijgen. Maar feitelijk is het niets anders dan: Schuif fiber uit de NTU, oude NTU eraf, nieuwe NTU erop, schuif fiber terug.
Maar dat bedoelde ik ook helemaal niet. Uiteraard zou het beter voor Reggefiber zijn als alleen een monteur de NT installeerde. Maar ik doelde op de vraag een stukje er boven of iemand al eens had geprobeerd de vezel zelf op een SFP module te steken. Dat gaat wel een stap verder dan zelf een NT monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-10 18:48
Nakebod schreef op maandag 30 december 2013 @ 17:08:
Volgens mij provisionen ze wel op basis van iets.
Toen mijn oude Genexis NTU van XMS er nog hing, en ik fysiek al over was naar XS4ALL had ik nog geen internet. Toen ik de nieuwe Genexis NTU van XS4ALL erop schoof had ik direct internet.

Daarnaast vermoed ik niet dat een router met SFP module heel goedkoop is, of zijn die prijzen zo hard gezakt? Als in ~500 euro voor alleen al de SFP module? Als ze nog hoog liggen kan je daar aardig wat watt voor verstoken voordat je goedkoper bent dan :P
SFP is niet zo duur. Een router met SFP koop je al voor zo'n 70 eur . Je moet alleen de juiste hebben, 100Mbit of Gbit, de NTU's zijn dualspeed. Die van XS4All/KPN (MC901) zijn 'domme' mediaconverters, de Genexis dingen worden geprovisioned.

Maar zoals Barre73 al opmerkt: de infrastructuur is van Reggefiber, en niet van de operator. Als een operator ervoor kiest om de consument zelf actieve apparatuur op de FTU te klikken dan mag dat. Maar of het verstandig is is een 2e. Een gemiddelde tweaker zal er idd geen moeite mee hebben, maar genoeg consumenten die je dat eigenlijk niet wil laten doen. Als 1 vd vezels of de FTU beschadigd wordt zal RF dit in theorie gewoon in rekening brengen als user-abuse.
Het is aan de operators om te kiezen om het zelf te doen door een monteur (=vaste kostenpost) of door de klant (is kosten besparing, en hierbij het risico te nemen van langere downtime en extra kosten als de vezel wel gesloopt wordt)

Voor het stroomverbruik hoef je het niet te doen, dat ding gebruikt 1,5W. Kost je op jaarbasis <5 eur..... Daar kun je het risico niet voor nemen op ellende, los van de aanschaf van een SFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
@mailman
Ik zie alles als Internet, ook in vorige fw-releases.

[ Voor 27% gewijzigd door janbal op 01-01-2014 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
DJSmiley schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 17:59:
[...]

SFP is niet zo duur. Een router met SFP koop je al voor zo'n 70 eur . Je moet alleen de juiste hebben, 100Mbit of Gbit, de NTU's zijn dualspeed. Die van XS4All/KPN (MC901) zijn 'domme' mediaconverters, de Genexis dingen worden geprovisioned.

Maar zoals Barre73 al opmerkt: de infrastructuur is van Reggefiber, en niet van de operator. Als een operator ervoor kiest om de consument zelf actieve apparatuur op de FTU te klikken dan mag dat. Maar of het verstandig is is een 2e. Een gemiddelde tweaker zal er idd geen moeite mee hebben, maar genoeg consumenten die je dat eigenlijk niet wil laten doen. Als 1 vd vezels of de FTU beschadigd wordt zal RF dit in theorie gewoon in rekening brengen als user-abuse.
Het is aan de operators om te kiezen om het zelf te doen door een monteur (=vaste kostenpost) of door de klant (is kosten besparing, en hierbij het risico te nemen van langere downtime en extra kosten als de vezel wel gesloopt wordt)

Voor het stroomverbruik hoef je het niet te doen, dat ding gebruikt 1,5W. Kost je op jaarbasis <5 eur..... Daar kun je het risico niet voor nemen op ellende, los van de aanschaf van een SFP.
Het was eigenlijk niet helemaal een serieuze vraag. Ik snap wel dat ik niet aan het kastje en de vezel moet zitten. Die vezel zou ik dan gewoon verlengen met een koppelblokje ertussen. Het zou me overigens wel een schaarse UTP poort schelen. Ik heb nog 2 SFP sloten over namelijk, maar de UTP poorten zijn op bij mij :)

Update:

Ik heb een gigabit poortje vrij weten te spelen zodat ik uberhaupt geen verboden truukjes uit hoef te halen met de glasvezel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 01-01-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 13:41
Ter info: ook bij de KPN zelf-installatie komt er een monteur langs om de NTU te plaatsen. Het is volgens mij bij kpn nooit zo dat je dit zelf moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 20:47
Als newbie + eea gelezen te hebben hier, zit ik met Telfort glasvezel (internet, IPTV en bellen)
mijn glasvezel modem heeft 2 uitgangen : 1=internet 2= IPTV.
Kan ik met mijn Asus RT-AC66U zowel internet al IPTV goed aan de praat krijgen zonder extra kabels te hoeven trekken voor IPTV?
hopelijk kan iemand me helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Geeeeeen idee, dit is het XS4All topic. Die gebruiken andere aparatuur.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:15
killer2 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:38:
Als newbie + eea gelezen te hebben hier, zit ik met Telfort glasvezel (internet, IPTV en bellen)
mijn glasvezel modem heeft 2 uitgangen : 1=internet 2= IPTV.
Kan ik met mijn Asus RT-AC66U zowel internet al IPTV goed aan de praat krijgen zonder extra kabels te hoeven trekken voor IPTV?
hopelijk kan iemand me helpen...
netwerkje.com even doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Idd. Hoewel ook dat over de KPN/XS4ALL opzet gaat leer je er wel het e.e.a. over het concept van VLAN's en trunking.

Bij Telfort glasvezel zitten internet en IPTV direct op de NT die op de vezels is aangesloten. En die kan je dus niet vervangen. Maar je kan met iedere switch (of switch ingebouwd in een router) die port- en tag-based VLAN's aan kan ook bij de Telfort opzet prima je TV en LAN via 1 kabel naar de huiskamer brengen (doe ik thuis ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 20:47
ok dank ik duik er eens verder in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Vandaag is onze AV receiver overleden en ik ben in afwachting van onze XS4ALL glasvezel aan het kijken welke AVR we nodig gaan hebben maar het belangrijkste; hoeveel optische digitale audio ingangen deze AVR moet hebben. Nu zie ik dat de Motorola 1853 een HDMI out heeft maar ook een aparte optische digital audio out heeft.

Heeft iemand hier ervaring met audio over de HDMI uitgang en/of de optical digital out? Het is in ieder geval de bedoeling dat mijn nieuwe AVR alle HDMI aansluitingen benut, dus van alle devices en dan de HDMI out naar de TV. Is dit de beste oplossing? Ik wil nl. ook radio afspelen vanaf de motorola op de avr, zonder de TV aan te hebben, dus lijkt me alleen HDMI gebruiken de beste oplossing.

Ik vraag me af hoe andere dit hebben opgelost en of jullie ook de toslink uitgang hebben gebruikt.

[edit]handleiding doorgenomen, op google gezocht en wat posts gelezen op KPN forum. kwaliteit geluid over optisch out is beter(?) maar helaas kan ik nergens terugvinden wat voor geluid er over de HDMI en de optische out gaan , zodat ik kan beoordelen of ik nou wel of niet 1 optische in moet reserveren voor mijn ontvanger straks. :(

[edit2]interessante discussie gevonden op avsforum; http://www.avsforum.com/t...i-vs-s-pdif-audio-faceoff , hieruit concludeer ik eigenlijk dat optisch out weinig gaat toevoegen aan de kwaliteit van het geluid, dus kan ik er volgens mij vanuit gaan dat ik geen toslink in nodig heb voor de motorola.

[ Voor 30% gewijzigd door Lord_Dain op 03-01-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Nee, gewoon de HDMI gebruiken. HDMI kan hogere bitrates aan (=beter geluid), heeft ondersteuning voor meer en betere codecs en is veel praktischer met aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dank voor de bevestiging. nu nog een leuke AVR vinden die voldoet aan mijn eisenpakket :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Lord_Dain schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:44:
...
Ik wil nl. ook radio afspelen vanaf de motorola op de avr, zonder de TV aan te hebben, dus lijkt me alleen HDMI gebruiken de beste oplossing.
Wellicht iets ter overdenking:
Als je AVR toch overleden is, koop dan een nieuwe die rechtstreeks radiostreams vanaf het interpret kan afspelen! Dan heb je ook de Motorola VIP1853 niet nodig (scheelt weer een kastje wat aan moet + afstandsbediening)
Zo hebben wij het hier ook gedaan. Een AVR (in ons geval een Pioneer), een SmartTV, Bluray en de VIP 1853. alles hangt met één HDMI aan elkaar en de TV is doorgelust naar de AVR. (HDMI ARC. Let wel op dat je dan HDMI 1.4 kabels gebruikt)

Willen we TV kijken en/of een TV opname bekijken dan kan de VIP 1853 aan + TV (+ eventueel de AVR voor mooier geluid). Willen we radio luisteren, dan zetten we alleen de AVR aan en kiezen een radiostream (desnoods met een tablet device te bedienen, als er maar een browser opzit waarmee je naar het IP adres van de AVR kunt gaan om deze bedienen).
Uiteraard zijn de AVR, de SmartTV, de Bluray en de VIP 1853 allemaal voorzien van een Ethernet aansluiting.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dat is ook mijn idee, we gebruiken hier bv. fervent spotify en de AVR moet sowieso spotify connect ondersteunen. Dan vallen er dus al een paar merken af, de AVR's die ik op mijn shortlist heb staan, op dit moment zijn de Denon AVR-X2000 (355€), Onkyo TX-RN525 (285€), Yamaha RX-V475 (269€), Pioneer VSX828 (329€). Wij zijn helemaal geen audiofielen maar willen wel features hebben zoals Spotify connect, radiostreams, ARC, HDMI audio processing (zit er gelukkig al bijna standaard op tegenwoordig), HDMI upscaling, analog to HDMI conversie (we hebben bv. ook nog een Wii console die met component geconnecteerd moet worden, dus component IN moet ie ook hebben), netwerk connectivity, toslink (min 1 bij voorkeur 2) en op afstand bestuurbaar via android devices.

Helaas blijkt Yamaha nog niet Spotify connect certified te zijn, anders was dit een makkie geweest qua keuze. Denon en Onkyo ken ik niet, maar lijken me ook mooie apparaten, We hebben nu een Pioneer VSX-818K overigens, die heeft helaas weinig moderne features en dus problemen (geluid valt weg) daarom heb ik de VSX828 ook in overweging.

Overigens, realiseer ik me dat dit deels (zwaar) offtopic is. Sorry hiervoor, ik denk dat ik vervolg in de betreffende forum secties, als het zo offtopic blijft.

[edit]Het is de Denon X2000 geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
Ik denk eraan om over te stappen naar XS4all, maar twijfel nog een beetje tussen Ziggo en XS4all (kabel vs glas). Eigenlijk kijk ik niet mega veel tv, meer gedownloade series. Maar is het verschil in tv kwaliteit echt zo schrikbarend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napalm
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 21:01
Ik heb TV bij Ziggo en Internet + Bellen bij Xs4all. Om voordeel te hebben van de hoge upload, en geloof me, als je die eenmaal hebt geprobeerd dan wel je niet meer terug.

Gewoon zaken van je NAS bekijken als je ergens in de wereld bent en met je laptop een internet verbinding hebt.

En zeker niet onbelangrijk, je doet aan risicospreiding. Bij werkzaamheden werd de glaskabel bij ons kapot getrokken. Geen internet en wel TV. Veel mensen in ons dorp hadden ong. 24 uur helemaal niets.

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanR1969
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 17:46
@-Splash-: Ik heb zelf gekozen voor glasvezel van Xs4all. Vraagbundeling loopt nog, dus zit nu nog bij Ziggo. Afgelopen weekend bij een kennis in Lelystad KPN Alles-In-1 Premium geïnstalleerd. Internet via glas is duidelijk veel sneller dan wat Ziggo of UPC leveren! Ik kijk er nu al naar uit om straks weer terug te gaan naar Xs4all. Ook de beeldkwaliteit van KPN iTV (Xs4all levert hetzelfde product) heeft me positief verrast. Door berichten op o.a. TotaalTV twijfelde ik ook of ik wel tv van Xs4all moest nemen. Kan je zeggen dat het beeld van de HD zenders haarscherp is en dat de SD zenders ook niet slecht waren. Ik heb geen verschil kunnen zien met Ziggo en ben heel kritisch wat beeldkwaliteit. Verder vond ik het zappen tussen zenders een stuk sneller gaan dan via DVB-C en was instellen van afstandsbediening om tv te bedienen een fluitje van een cent. Combinatie van tv via Ziggo en Internet en telefonie via Xs4all kan ook, maar Alles-In-1 van Xs4all is goedkoper dan deze combinatie en ik zie eigenlijk geen nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
JanR1969 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:33:
@-Splash-: Ik heb zelf gekozen voor glasvezel van Xs4all. Vraagbundeling loopt nog, dus zit nu nog bij Ziggo. Afgelopen weekend bij een kennis in Lelystad KPN Alles-In-1 Premium geïnstalleerd. Internet via glas is duidelijk veel sneller dan wat Ziggo of UPC leveren! Ik kijk er nu al naar uit om straks weer terug te gaan naar Xs4all. Ook de beeldkwaliteit van KPN iTV (Xs4all levert hetzelfde product) heeft me positief verrast. Door berichten op o.a. TotaalTV twijfelde ik ook of ik wel tv van Xs4all moest nemen. Kan je zeggen dat het beeld van de HD zenders haarscherp is en dat de SD zenders ook niet slecht waren. Ik heb geen verschil kunnen zien met Ziggo en ben heel kritisch wat beeldkwaliteit. Verder vond ik het zappen tussen zenders een stuk sneller gaan dan via DVB-C en was instellen van afstandsbediening om tv te bedienen een fluitje van een cent. Combinatie van tv via Ziggo en Internet en telefonie via Xs4all kan ook, maar Alles-In-1 van Xs4all is goedkoper dan deze combinatie en ik zie eigenlijk geen nadelen.
Ik ben zelf ook meer voor glas van XS4ALL, ook minder gedoe want het ligt er al (andere KPN provider). Alleen ik heb wel wat gedoe met de tv ontvanger (traag, dagen met laden van de tv gids) sinds kort, net als het internet dat hapert (op te lossen door Experia Box te resetten) bij Tweak. Daarom wil mijn vriendin liever Ziggo omdat die superieur is (en omdat ze nog een Humax HD ontvanger heeft liggen g ok ik :P) qua tv en omdat ze nooit problemen had met het internet.

Dus er is nog een discussie gaande hier. :) Telefonie gebruik ik niet. Toegegeven, tv + internet van Ziggo is maar 45 euro (met korting van actie) pm en XS4ALL is met korting 63 euro pm. Dus nog veel te bespreken, thanks voor je input iig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Als je (al) kan kiezen en je vindt prijs kwaliteit belangrijk dan kan je net zo goed voor Ziggo gaan. Op zich ben ik heel tevreden met Ziggo als kabelaar, eigenlijk nooit storingen, werkzaamheden worden altijd netjes aangegeven, eigenlijk niets dan lof. De enige reden voor mij om voor XS4All te gaan was in verband met een vraagbundeling voor de aanleg van glas. Ik wilde dat glas er zou komen dus ben ik in ieder geval straks een jaar een glasgebruiker. Op basis van mijn ervaringen dat jaar (hopelijk eind mei dat ik word aangesloten) kan ik mooi een vergelijk maken en daarna bepalen of ik bij glas blijf of terug ga naar Ziggo.

Ik heb overigens ook overwogen om een hybride oplossing te kiezen, dus TV van Ziggo en Internet via glas/XS4all. Echter bevalt het me niet dat ik dan met 2 halve producten zit en dan de interactieve component van Ziggo verlies en met XS4all hier ook geen gebruik van kan maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 09-01-2014 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse

flipkipse

Google it

Inmiddels heb ik glasvezel van Xs4all. Ik wil mijn VLANS scheiden zodat ik gebruik kan maken van mijn eigen router voor internet.

Aangezien Xs4all een dochter onderneming van Kpn is, ging ik er van uit dat de glasvezelf technieken gelijk zijn.

Daarom heb ik de handleiding gevolgd die hier staat:
http://netwerkje.com/switch-configuratie

Kort gezegd houd dit in dat de kabel met het glasvezel signaal binnen komt op mijn managed switch (poort 1). Vervolgens wordt dit signaal opgedeelt in VLAN 6 (poort 2) en VLAN 4 en 7(poort 3).

Na het aansluiten van mijn Asus ac-66u en het instellen van de PPPoE werkt mijn internet super. Na het aansluiten van de fritzbox 7390 werkt mijn ITV geweldig.

Alleen gister is mijn telefonie overgeschakelt van tele2 naar xs4all. Persoonlijk vond ik het raar dat ik hier geen bericht over kreeg, maar dat ik er achter moest komen doordat iemand mij zei dat als die mij wou bellen hij opeens een voicemail kreeg.

Na het aansluiten van mijn telefoon rechtstreeks op phone 1 en mijn fritzbox tijdelijk (30 minuten) rechtstreeks aan het glasvezel te hangen, werkte mijn internet ,telefonie en tv via de fritzbox 7390 perfect.

Alleen na het systeem weer aan te leggen via de managed switch zodat alleen vlan 4 en 7 op de fritzbox binnen komen, werkt mijn ITV wel maar mijn telefonie niet. Zodra ik mijn telefoon aansluit hoor ik wel een kies toon. Alleen na het bellen van een nummer hoort ik 2 rare piepjes waarna ik de ingesprek toon krijg.

Is dit een probleem in de instellingen van mijn fritzbox 7390 ? Is dit bij een bekend probleem, en heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexrider
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-11-2023
Voor zover ik weet gebruikt Xs4all geen VLAN 7 voor telefonie en dien je VLAN 6 te gebruiken.

VLAN4: IPTV
VLAN6: Internet + telefonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse

flipkipse

Google it

inmiddels ook achter gekomen.

Alleen mijn vraag nu: mijn asus ac66u heeft geen telefonie poort.

Kan ik in mijn managed switch het volgende door:
Poort 1 - Binnenkoment glasvezel
Poort 2 - Uitgaand VLAN6
Poort 3 - Uitgaand VLAN4 + 6

Vervolgens Poort 2 naar mijn Asus ac66u en Poort 3 naar de fritzbox.

Beide routers vervolgens via PPPoE laten inloggen.

is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik vermoed dat dat niet gaat werken, ik denk dat de fritzbox aan de WAN kant een tagged vlan verwacht. Kwestie van uitproberen?

[ Voor 128% gewijzigd door Lord_Dain op 10-01-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik weet niet of XS4ALL onderscheid maakt in Telefonie geleverd voor triple play of Telefonie "bij je internet", zoals ik het gewend was.

Maar in mijn XS4ALL tijd hoefde ik geen aparte tunnel (of VLAN) op te zetten voor telefonie. Kon gewoon via internet.

Maar als je wel een aparte tunnel opzet, dan moet die ook VLAN tagged zijn (wrs. VLAN 7) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik zit overigens zelf te kijken naar welke managed switch ik ga gebruiken. Ik heb mijn oog op de Netgear Prosafe GS108E laten vallen, maar is dit wel een goede gebruiksvriendelijke managed switch? Als ik voor rond de 100€ klaar kan zijn voor 3 switches, zou dat mooi zijn.

Het tweede vraagstuk waar ik mee zit is of ik nu wel of niet de Fritzbox zal gebruiken, gebruik geen VOIP.

Optie1: geen fritzbox
- vlan 4 (IPTV) + 6 (Internet) tagged laten binnenkomen op port 1 managed switch
- netgear router op WAN port aansluiten op een vlan 6 untagged port
- netgear LAN poort op een vlan 100 (LAN) untagged port
- NAS aansluiten op een vlan 100 (LAN) untagged port
- 2 trunks met vlan 4 (IPTV), 100 (LAN) tagged naar 2 andere switches in huis, waar ik verder IPTV en LAN ontsluit

Optie 2: fritzbox
- managed switch achter de Fritzbox hangen via uitgang 1 en 4 (IPTV en Internet)
- op de managed switch 2 VLAN's aanmaken (bv VLAN100 voor IPTV en VLAN200 voor LAN)
- deze 2 vlan's trunken op 2 porten naar 2 andere switches in huis

Ik denk dat optie 2 het eenvoudigst/meest straightforward is, met als enige 'nadeel' dat ik dan moet wennen aan de Fritzbox en nu best wel een relaxte firmware gebruik op mijn netgear en ik erg blij ben met het wifi bereik in huis.

[ Voor 76% gewijzigd door Lord_Dain op 10-01-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Optie 2 lijkt mij juist niet te gaan werken. Als het doel je om een eigen router te gebruiken (hoezo eigenlijk?), dan gaat er met optie 2 een ding fout:

Als jij een managed switch achter de Fritz!box gaat hangen, dan is er geen VLAN 4 en 6 meer. VLAN6 zal, afhankelijk van hoe je de Fritz!box instelt, meteen gebruikt worden om een PPPoE tunnel op te zetten. VLAN4 zal untagged naar 1 van de ethernet poorten gaan.

Als Telefonie je niet boeit, dan kan je in dat geval net zo goed de Fritz!box weg laten.

Als je Telefoon nog wel wil (en dat via Fritz!box wil laten lopen), en dat geldt ook voor flipkipse, dan zijn er wel wat meer opties (afhankelijk van de uitkomst van mijn vorige reactie m.b.t. de manieren waarop je bij XS4ALL het telefonieplatform kan benaderen).

De Fritz!box heeft ook een 'profiel' om hem gewoon als veredelde 'client' in het netwerk van een andere router op te nemen. In weze wordt het dan dus een voip client annex wlan access point. Wel moet je dan rekening houden met NAT en SIP proxy issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ah, juist een denkfout van mij, stond wel goed op mijn schets. In scenario 2 lopen er vanaf de fritzbox 2 kabels naar de managed switch. Deze tag ik dan bv aan VLAN100(IPTV) en VLAN200(LAN) zodat ik dit over 1 kabel door kan geven naar mijn 2 andere locaties via trunking.

Die optie als access point is wel interessant trouwens, in dat geval is hij bij optie 1 (andere router) niet geheel overbodig. Overigens kan ik natuurlijk ook gewoon scenario 2 gebruiken en mijn huidige router als extra AP inzetten.

Waarom ik mijn eigen router wil gebruiken? Draait een fijne firmware op (Gargoyle gebaseerd op openwrt) en de wifi dekking in huis is goed.

[ Voor 23% gewijzigd door Lord_Dain op 10-01-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK. Wifi dekking van Fritz!box is niet heel geweldig.

Thuis heb ik dat opgevangen met boven een Fritz!repeater als extra AP (die als uplink een UTP verbinding heeft).

Als router doet de Fritz!box verder echt niet onder, qua mogelijkheden en ook niet qua performance. Dus je zou evt ook nog kunnen opteren om je bestaande router alleen nog als switch/AP te gebruiken. Als je mazzel hebt, afhankelijk van hardware van die router en mogelijkheden van Gargoyle, kan je diens WAN poort ook nog misbruiken door die ook in de LAN bridge toe te wijzen.

Dan heb je zeker geen issues met je telefonie iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Uit mijn hoofd kan 'ie als bridge fungeren, dat i.c.m. mogelijk telefonie kunnen gebruiken zijn wel argumenten om voor optie 2 te gaan. Zit ik alleen nog met de managed switches in mijn maag. Ik heb in principe 2 8xports en 1 5ports nodig, is het nog wenselijk om hier onderscheid te maken in merk/model? Is het wenselijk om in mijn meterkast een duurdere switch te hangen of maakt het allemaal niet zoveel uit, omdat het moet werken volgens het OSI model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik ga er van uit dat iedere smart switch met VLAN functionaliteit op zich wel zal voldoen.

Ik heb thuis met 2x Linksys SLM2008 nog nooit problemen ondervonden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mooi balen, heb je net wat opgenomen, kun je het niet meer terugkijken... :N

Storing - Televisie van XS4ALL

gemeld door Roland op 14-01-2014, 12:42
begintijd: 14-01-2014, duur: onbekend

Als gevolg van een storing kunt u momenteel problemen ondervinden met
de EPG, het terugkijken van Programma Gemist en het maken van opnames
via Televisie van XS4ALL.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing om het

Storing - Televisie van XS4ALL - Opnames

gemeld door Roland op 14-01-2014, 09:15
begintijd: 10-01-2014 18:00, duur: onbekend

Als gevolg van een storing kunt u mogelijk problemen ervaren met het
afspelen van gemaakte opnames via Televisie van XS4ALL.

Opnames kunnen kort na het starten zwart beeld geven of error 2035.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing om het

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 12 ... 108 Laatste