[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 11 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks Apexrider! Ik zie al waar het fout is gegaan. Ik had poort 2 vlan6 op untrunked staan.
Zie nu dat deze gewoon trunked moet zijn! En het belangrijkste. Alles werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagagedrager
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 14:02

bagagedrager

multi-alles

Mensen, ik kan geen streams van webtv meer ontvangen. Heeft iemand anders daar ook last van? Zowel de silverlight streams als de m3u8 streams laten het afweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zojuist gecheckt, met FF en Chrome, webtv werkt prima.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnzlb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-12-2020
Hi

Even benieuwd. Wat halen jullie qua up/download gemiddeld naar servers buiten het xs4all netwerk?
Sinds ik een 100/100 fiber van xs4all heb is de download is vaak goed rond de 80-100mbit.
Upload echter, deze heb ik nog nooit maxxed gezien bij mijzelf.
Bij testen naar een ftp server kom ik vaak niet boven de 80mbit. Vaak is het lager.
Testen met upload vanaf een kpn glasvezel is wel gewoon maxxed op 100mbit.

Ook afgelopen dagen met de storing bij xs waren download/upload snelheden van 5mbit heel gewoon :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:31
Hmm, ben net interactieve tv aan het kijken en loopt het beeld ineens vast. Geluid blijft lopen en menu's werken gewoon. Vervolgens de Motorola box opnieuw opgestart, en het beeld blijft nu zwart. De rest werkt gewoon. Komt iemand dit bekend voor?

Edit: Stroom er even af en op en het is weer gefixt. Pro Tweaker :+

[ Voor 12% gewijzigd door MailMan op 11-08-2013 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist de Firmware van mijn FritzBox geupdate. Nu is echter de optie weg bij System - Energy Monitor om de snelheid van LAN poorten aan te passen. Weet iemand waar ik die optie terug kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Dat zit onder Home Network/Network/Network settings...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 16:07:
Dat zit onder Home Network/Network/Network settings...
Mijn dank. Altijd irritant als ze zulke opties opeens verplaaten 8)7

• ehtweak
  • Niet online
Sinds vanochtend staat er ineens de actuele tijd op het display van de Motorola VIP1853! 8)
Want in eerste instantie dacht ik dat de box nog aanstond, maar toen zag ik dat 07:04 geen zender is...

Klaarblijkelijk is er een s/w update uitgevoerd, want de menuopties van diverse menu's zijn ook veranderd. Vooral 'mijn info' valt op.
Kan echter (nog) nergens vinden wat nou precies de verbeteringen zijn.
Iemand?

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 29-08-2013 07:44 ]

Mooie Plaatjes   

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26
Ben ik ook benieuwd naar :)

Overigens: http://www.totaaltv.nl/ni...-bandbreedte-hd-niet.html

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• ehtweak
  • Niet online
De menu i/f werkt wat sneller en het zappen gaat ook wat vlotter. Voor de rest zijn er wat nieuwe instellingen, maar eigenlijk ben ik er nog niet achter wat je daarmee kunt...

Mooie Plaatjes   

• eymey
Vraag me trouwens ook af wanneer KPN eens het "HD simulcast" principe gaat invoeren: Dus als bv. Ned. 3 en Ned. 3 HD beschikbaar zijn, dat de HD-versie dan op de standaardpositie komt te staan.

Straks voert UPC voor alle oude mediaboxen wijzigingen door waardoor dit goed geregeld is, en is KPN nog de enige die dit niet voor elkaar heeft.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-08 12:47
Topic is redelijk rustig, ff een vraag. Hoe ervaren mensen hier het tv kijken via een PC? Is dat uberhaupt al mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hmm..FOX staat er (nog) niet bij. Neem aan dat ze die ook al doorgeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Voila, op een zilveren digitaal presenteerblaadje: :+
https://www.xs4all.nl/kla...ra-pakketten/basispakket/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ja... dat had ik ook gevonden. Ging me ff puur om webtv en daar stond ie nog niet bij..zal wel een formaliteit zijn om het daar ook op te zetten.. :)

Ben jij een tevreden XS4ALLér?

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 06-09-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Lord_Dain schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 14:16:
...
Ben jij een tevreden XS4ALLér?
Da's een understatement. ;)
imho een verademing versus de ellende die ik met UPC allemaal meegemaakt heb. |:(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
ehtweak schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 14:19:
[...]

Da's een understatement. ;)
imho een verademing versus de ellende die ik met UPC allemaal meegemaakt heb. |:(
Hoe heb je de overstap van COAX op primair IPTV ervaren?

Ik weet dat het best zal meevallen allemaal, maar op 1 of andere manier zie ik een beetje op tegen het overgaan van coax based naar IPTV. Voornamelijk dat ik dan niets meer heb aan mijn DVB-C apparatuur en dat ik van Windows MCE over moet naar web based TV. Daarnaast komt er beneden in de huiskamer een kastje bij (nog een kastje zal de vrouw zeggen) en moet zij weer wennen aan de ontvangers. Hoe bevallen de ontvangers? Reageren ze een beetje snel? Zijn ze intuitief (voor het vrouwtje dan, digibeet)..? >:)

Trouwens..kan je WebTV tijdens het kijken pauzeren?

Hoe is de usenet? Ik begrijp van
https://www.xs4all.nl/kla...ck/overige/nieuwsgroepen/
dat er 2 nieuws servers zijn, verder weinig details, geen info over aantal threads/ kb per thread of hoe lang de retentie is en hoe de kwaliteit van de nieuwsservers is (veel incomplete of niet).

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 06-09-2013 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Lord_Dain schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 14:25:

Hoe heb je de overstap van COAX op primair IPTV ervaren?
...
Zie hier: ehtweak in "XS4all Glasvezel"

Oh ja, en geen gezever met al dat Horizon gebeuren van UPC... :X nog afgezien van het stroomverbruik van dat ding.

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 06-09-2013 16:31 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Bedankt voor die post, interessant om te lezen. UPC / Horizon hebben mijn oudjes ook, ik vind dat maar trage sh*t en helemaal niet gebruiksvriendelijk. De ontvanger is zo traag dat het soms lijkt of hij de instructies niet eens ontvangt. Het ergste is nog wel dat over zijn gestapt van het oude alles in één op Horizon en dat de monteur vervolgens de hele configuratie heeft aangepast qua coax aansluitpunt, splitter en verdeler. Wat een hufter is dat geweest. Mijn ouders snappen er niet zo veel van dus hebben die man zijn gang laten gaan.

De keer daarop toen ik bij ze op bezoek was, kon ik alles weer aansluiten zoals het moest!

Waarom kan ik in het hele topic niets vinden over Newzilla? In het newsservers met binaries draadje kan ik wel iets vinden maar daar blijft het summier 14-30 dagen retentie en gratis voor XS4all klanten. Blijkbaar is het niet zo heel hot die news server bij xs4all.

Vindt jij webtv een valide alternatief voor de ontvanger, zeg, op een 32" TV? Ik heb aan die TV een PC hangen die nu als media center fungeert. Volgens mij moet het redelijk eenvoudig zijn om in mediaportal een extra menu item te kunnen toevoegen, die een browser met Webtv opent. Dan hoef ik niet per sé een 2e digitale ontvanger te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hee, de Fritzbox 7390 van mijn ouders is er net mee gekapt. :F Een vervangend modem komt pas op dinsdag en dat is erg lang om zonder internet, tv en telefoon (bedrijf aan huis...) te zitten.

Mijn vraag: ik heb nog een Fritzbox 7360 en een Asus RT-AC66U liggen. Kan ik daarmee de boel weer aan de praat krijgen? Een paar aanwijzingen in de goeie richting zouden me enorm helpen.

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Hmmm, geen idee of je het Xs4all FttH profiel kunt laden in een Fritzbox 7360.
https://www.xs4all.nl/kla...ox7340-7360/configureren/

Je kunt het natuurlijk ook bij de helpdesk vragen.

Weet je zeker dat de Fritzbox zelf overleden is? Wellicht is het alleen de voeding? Die zijn redelijk universeel.

Misschien als mosterd na de maaltijd, maar als je een bedrijf aan huis hebt, en je bent afhankelijk van een functionerende interpretpijp, dan is het natuurlijk een eigen keuze om een consumenten aansluiting te nemen met navenante SLA ipv b.v. een dubbele verbinding en/of een zakelijke aansluiting met een betere SLA.
Zo heb ik zelf een paar jaar lang zowel een ADSL alsmede een UPC verbinding gehad. Juist omdat er nog wel eens wat uitviel. Maar ja, dan betaal je ook meer natuurlijk.
Uiteindelijk bleek de nieuwe FttH verbinding zo stabiel te zijn, dan ik het risiko maar genomen heb en alle andere connectiviteit heb opgezegd. Alleen ben je dan afhankelijk van die ene FttH NTU/FTU + bijbehorend modem van de ISP.

[ Voor 72% gewijzigd door ehtweak op 06-09-2013 22:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
De voeding heb ik doorgemeten en getest met de 7360, is OK. De helpdesk.....treurig. Ze doen wel hun best, maar ze weten het gewoon niet. De medewerker die ik sprak beweerde dat "iedere router die glasvezel ondersteunt" de xs4all-profielen heeft. Verder gaat hun ondersteuning niet.
Ik google nog ff verder over VLANs, PPPoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 23:15

DDX

Ik zou je vraag ff stellen in de nieuwsgroep xs4all.general, daar lezen ook medewerkers van xs4all mee.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 22:22:
Misschien als mosterd na de maaltijd, maar als je een bedrijf aan huis hebt, en je bent afhankelijk van een functionerende interpretpijp, dan is het natuurlijk een eigen keuze om een consumenten aansluiting te nemen met navenante SLA ipv b.v. een dubbele verbinding en/of een zakelijke aansluiting met een betere SLA.
Terechte opmerking. Om die reden heb ik jarenlang vastgehouden aan koper met een analoge telefooncentrale, ADSL-abo voor internet en UPC voor de TV. Nu de telefooncentrale begon te haperen en glasvezel kwam ben ik toch maar gezwicht voor all-in bij XS4all. Een "betere" SLA is simpelweg niet beschikbaar. Je kan Service Plus nemen voor 10 euro per maand extra, maar in 4 uur het modem omwisselen doen ze alleen tijdens kantooruren. Ik heb dus de gok maar gewoon genomen dat ik vrijwel alle problemen zelf de baas kan, sneller/beter dan de gemiddelde monteur, en dat ik met de "gratis" internetdongle een fall-backoptie heb voor het internet....alleen die stomme Fritzbox blijkt nu de zwakke schakel. Toch wel spijt van de hele move. Edit: echt afhankelijk van internet is het bedrijf overigens niet. De telefoon is belangrijk, en die is door te schakelen. 4 dagen geen internet en TV omdat alles aan één apparaat hangt is wel gewoon lullig.

Maargoed. Een andere optie is nog om morgen een extra Fritzbox te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door snars op 06-09-2013 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:27
Toch moet het kunnen met de VLANs. Pogostokje heeft de Experiabox weten te omzeilen met een Mikrotik. Maar de vraag blijft of het kan met een 7360..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
En als je geen geduld hebt en/of sowieso een reserve Fritzbox 7390 zou willen hebben.
Zowel hier op tweakers, als op marktplaats staan er een paar te koop.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 08:07:
En als je geen geduld hebt en/of sowieso een reserve Fritzbox 7390 zou willen hebben.
Zowel hier op tweakers, als op marktplaats staan er een paar te koop.
Yep, dat wordt em. Wat het is: ook al krijg ik internet en tv weer aan de praat met een andere router en eventueel een managed switch om die VLANs te splitsen (of hoe dat ook heet)...dan zit ik nog met het feit dat de Fritzbox in deze installatie ook nog eens dient als basisstation voor 3 "domme" DECT-telefoons en een telefoonbeantwoorder.

Dus, een reserve-Fritzbox regelen lijkt de beste oplossing, ook voor toekomstige storingen. Een computerzaakje hier vlakbij heeft een partij 7390's opgekocht en ik ga er nu eentje halen.

Bedankt voor het meedenken allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejramse
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:26
ehtweak schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 07:43:
Sinds vanochtend staat er ineens de actuele tijd op het display van de Motorola VIP1853! 8)
Want in eerste instantie dacht ik dat de box nog aanstond, maar toen zag ik dat 07:04 geen zender is...

Klaarblijkelijk is er een s/w update uitgevoerd, want de menuopties van diverse menu's zijn ook veranderd. Vooral 'mijn info' valt op.
Welke firmware versie heb je er nu op staan? (staat ergens onder systeeminstellingen/informatie)

En weet iemand of je de update ook kunt forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Welke modem (Fritzbox) wordt er op dit moment geleverd bij XS4ALL? Dan kan ik me eens verdiepen in de (on-)mogelijkheden van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:19
Lord_Dain schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 22:08:
Welke modem (Fritzbox) wordt er op dit moment geleverd bij XS4ALL? Dan kan ik me eens verdiepen in de (on-)mogelijkheden van dat ding.
7390

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De Fritz!box 7390 is absoluut geen beroerd apparaat. Alleen zaken zoals statische DHCP leases en hostnamen binnen je netwerk instellen werkt heel omslachtig (door de beetje te noob-friendly interface).

Gebruik hier nu al ongeveer sinds 2008 (zelf aangeschafte) Fritz!boxen. Op dit moment dus ook bij Lijbrandt/Telfort.

Voor zo ver ik weet wordt er ook niets vertimmerd aan de 7390 door XS4ALL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Volgens de handleiding is port 4 de IPTV port dus 1t/m3 zullen wel Internet zijn. In 't geval dat ik toch voor IPTV kies dan zal ik dus met VLAN's aan de gang moeten. Is het bij de Fritz! nog niet mogelijk om beide signalen over 1 kabel te laten lopen of om bv. port 3 en 4 te taggen met 2 VLAN's? (ik heb nl. 1 port aan een NAS hangen en 2 lopen naar switches, die ik dan zou kunnen vervangen door managed switches.)

[ Voor 16% gewijzigd door Lord_Dain op 10-09-2013 23:42 ]

• eymey
Nope, Alleen naar de WAN kant (dus richting de fiber NT) heb je beperkte opties om VLAN's in te stellen.

Maar waarom in hemelsnaam zo moeilijk doen?

Als je toch al smart switches gaat gebruiken, hang dan gewoon poort 4 van de Fritz!box (IPTV) aan een bepaalde poort op je smart switch en geef die een VLAN ID. En hang 1 andere LAN poort van Fritz!box aan een andere poort op je smart switch en geef die een ander VLAN ID. En dan tagged (trunken) doorsturen naar je andere smartswitches.

Dat is eigenlijk dus hetzelfde als hoe ik het ook doe, behalve dat bij mij de LAN verbinding met de router dus naar een poort van de Fritz!box gaat en de IPTV verbinding naar een poort op de Genexis van ITNS.

Sowieso, bij de Fritz!box wordt LAN poort 1 als WAN poort geconfigureerd dus je houdt in feite toch maar poort 2 en 3 over voor gewoon LAN verkeer. Dus verbind gewoon lekker 1 LAN poort met je smart switch en bouw van daaruit je netwerk op.

[ Voor 31% gewijzigd door eymey op 11-09-2013 00:34 ]

• janbal
Lord_Dain schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:42:
Volgens de handleiding is port 4 de IPTV port dus 1t/m3 zullen wel Internet zijn.
Poort 1 is voor de verbinding met de FTU, je houdt dus alleen 2 en 3 over voor je interne netwerk.

Edit: zie nu dat eymey dat ook al schreef. :o

[ Voor 7% gewijzigd door janbal op 11-09-2013 00:40 ]

• Lord_Dain
eymey schreef op woensdag 11 september 2013 @ 00:26:
Nope, Alleen naar de WAN kant (dus richting de fiber NT) heb je beperkte opties om VLAN's in te stellen.

Maar waarom in hemelsnaam zo moeilijk doen?

Als je toch al smart switches gaat gebruiken, hang dan gewoon poort 4 van de Fritz!box (IPTV) aan een bepaalde poort op je smart switch en geef die een VLAN ID. En hang 1 andere LAN poort van Fritz!box aan een andere poort op je smart switch en geef die een ander VLAN ID. En dan tagged (trunken) doorsturen naar je andere smartswitches.

Dat is eigenlijk dus hetzelfde als hoe ik het ook doe, behalve dat bij mij de LAN verbinding met de router dus naar een poort van de Fritz!box gaat en de IPTV verbinding naar een poort op de Genexis van ITNS.

Sowieso, bij de Fritz!box wordt LAN poort 1 als WAN poort geconfigureerd dus je houdt in feite toch maar poort 2 en 3 over voor gewoon LAN verkeer. Dus verbind gewoon lekker 1 LAN poort met je smart switch en bouw van daaruit je netwerk op.
Dat zal dan wel moeten ja, want ik heb sowieso 3 LAN poorten nodig. Moet ik wel 3 managed switches aanschaffen. Zou fijn geweest zijn als de Fritz! box behalve Wifi access point ook meteen de VLAN's naar mijn 2 andere plekken in huis kon taggen, weer een kastje minder.

Maar goed hoe meer ik lees over IPTV via KPN hoe minder enthousiast ik er door wordt, omdat je aan de ontvangers vast zit en je zelf niets met de signalen kan. DVB-C biedt dan aanzienlijk meer mogelijkheden. Dus ik denk toch dat het een hybride oplossing wordt, of een combi met Ziggo + alleen glasvezel Internet.

• eymey
Naar ik begrepen heb (correct me if I'm wrong) heb je bij Ziggo voor die ~17-18 per maand wel ook al alle populaire zenders in HD en hoef je alleen nog een smartcard te hebben... wat ook slechts eenmalig iets kost?

Bij UPC zou ik als ik meer HD wil, naast het ongecodeerde basispakket dat alleen Ned. 1, 2 en 3 in HD heeft, ook nog 5 euro nog wat per maand extra moeten betalen voor digitale tv starter. Dan wordt het dus een dure grap, vooral als ik dat bv. zou willen combineren met XS4ALL internet only. Jammer genoeg kan je bij XS4ALL namelijk alleen internet only nemen als je het dure 100 mbit pakket nemen. Gemiste kans.

• Lord_Dain
Yep, de smartcards zijn niet duur (15-30€). Dat is inderdaad een eenmalige koop en ze zitten ook bij een digitale ontvanger wanneer je die van Ziggo ontvangt. Ik zit al een aantal jaar aan het max (3 smartcards).

Dat van dat 100mbit pakket, had ik nog niet gezien, maar idd als ik op 50mbit klik dan moet ik er telefonie of TV bestellen. De 10€ per maand verschil kan ik in mijn geval wegstrepen, omdat we nu los 10€ voor een Spotify abbo betalen en het ook best intensief gebruiken.

• janbal
[b][message=40858733,noline]Lord_Dain schreef op woensdag 11 september 2013 @ De 10€ per maand verschil kan ik in mijn geval wegstrepen, omdat we nu los 10€ voor een Spotify abbo betalen en het ook best intensief gebruiken.
Weet niet precies wat je bedoelt maar let wel ff op: Gratis Spotify zit als ik het goed heb alleen bij Alles-in-1 pakket.
Jaja, valt niet mee hè.

[ Voor 4% gewijzigd door janbal op 11-09-2013 12:33 ]

• Lord_Dain
Hmm, ik zit op de bestelpagina https://www.xs4all.nl/bestellen/

en daar staat;
Actie: Extra nu 6 maanden voor de prijs van Basis

U krijgt gratis Mobiel Internet Mini en Spotify Premium als u Internet Extra kiest
Uitstekend draadloos modem in bruikleen, voor WiFi in en om het huis
Gratis een veiligheidspakket t.w.v. € 59,95 inclusief updates
Ik kan de voorwaarde dat dit alleen voor A1E geldt, niet vinden.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:09

Nakebod

Nope.

Spotify zit ook bij internet-only abbo's. Zolang het maar Extra of Glas Extra is. Wat an sich wel weer raar is, Extra is goedkoper dan Glas Basis, en daar zit het niet bij :P
Op het werk hebben we een XS4ALL Extra ADSL lijntje en daar zit gewoon Spotify bij.

Zie net dat XS4ALL de Activeringskosten TV heeft laten vallen (Actie/permanent?), dat weerhield mij een tijdje geleden om over te stappen van XMS naar XS4ALL... Nu ga ik weer twijfelen of ik het moet doen :D
Qua prijs ga ik er niet op vooruit/achteruit. Ik heb nu XMS + Spotify los, ~71 euro per maand, en bij XS4ALL zou ik.. ~71 euro per maand gaan betalen. (Eerste 6 maanden zelfs nog 10 euro korting)

Enige jammere van de KPN TV streams is dat ze geen simulcast hebben, en je dus een los SD en een los HD kanaal hebt, IPV 1 kanaal die automatisch HD is indien HD beschikbaar is.
Toch eens over nadenken :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Lord_Dain
voor Spotify gebruikers is de keuze tussen Basis en Extra een no-brainer ja. XS4ALL zal spotify wel goedkoper in kunnen kopen waardoor ze alsnog een paar euri overhouden voor het Extra pakket.

Ik zie trouwens op de site van KPN dat bij hen wel geldt; Spotify Premium alleen bij Alles-in-één. Daar is dus alleen Internet niet aantrekkelijk, sowieso omdat je verplicht moet kiezen voor Internet + TV en/of telefonie.

[ Voor 36% gewijzigd door Lord_Dain op 11-09-2013 13:43 ]

• Lord_Dain
Ik heb nog eens gekeken naar een alternatief waarbij ik van Ziggo Ai1 over ga naar Ziggo TV + XS4ALL glas (telefonie vervalt) en ermee rekening houdend dat ik vasthoud aan mijn coax oplossing binnenshuis met de uitzondering dat ik 1 ontvanger via IPTV aansluit.

Alternatieven;

Telfort, zij bieden Internet + TV aan voor 62,50€ per maand (100mbit + opnemen pakket), tel daar een los Spotify abo bij op dan zit ik op 72,50€ en dat is op één euro na gelijk aan Ziggo TV+ XS4ALL 100mbit. Dan lijkt ook dat me een no brainer omdat Ziggo meer HD kanalen biedt en XS4ALL meer biedt aan extra's dan Telfort en ik via DVB-C HD krijg via Ziggo en zo te zien alleen SD via Telfort (non IPTV).

Ik heb ook nog de vergelijking gemaakt met Vodafone omdat zij een groot aanbod hebben qua HD zenders. VF biedt Ain1 aan voor 69€ + 10€ spotify = 79€/m. Dat is 5€ p/m meer (zit dan wel telefonie bij). Wel een mooie aanbieding omdat de eerste 6 maanden slechts 34€ zijn dus het eerste jaar aanzienlijk voordeliger dan bovengenoemde opties. Nadeel ook hier is volgens mij geen HD over DVB-C.

Ik weet alleen niet zo goed wat ik van Vodafone moet denken; het eerste waar ik bij VF aan moet denken is de schreeuwerige reclame en die ellendige spot op de radio van de afgelopen tijd.

Maar ik denk dat ik goed op weg ben om een keuze te maken. Het speelveld wordt langzaam aan kleiner.

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 11-09-2013 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Nieuwtje (?):
Een lang gekoesterde wens van velen is in vervulling gegaan (ronk ronk):
Het is nu mogelijk om serie-opnames in te plannen bij Televisie van XS4All. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:44
Een vraag aan mede XS4all 100 Mbit glasvezelklanten: halen jullie wel de maximale snelheid zowel up- als download tegelijkertijd. Ofwel: is de verbinding full duplex? Ik haal wel 11 MB/s allebei de kanten op, maar niet tegelijkertijd. Als ik een download start die de lijn ongeveer dicht trek, haal ik niet meer dan 500 KB/s upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:31

servies

Veni Vidi Servici

Thijs? schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:28:
Een vraag aan mede XS4all 100 Mbit glasvezelklanten: halen jullie wel de maximale snelheid zowel up- als download tegelijkertijd. Ofwel: is de verbinding full duplex? Ik haal wel 11 MB/s allebei de kanten op, maar niet tegelijkertijd. Als ik een download start die de lijn ongeveer dicht trek, haal ik niet meer dan 500 KB/s upload.
Ja, het is full duplex, maar of je router dat aankan is een 2e vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ben sinds afgelopen vrijdag (weer) XS4ALL klant :)
Maand opzegtermijn bij XMS, dus pas over een maandje merk ik eh.. als het goed is weinig verschil qua verbinding :P Want eerlijk is eerlijk, mijn XMS verbinding deed het ook prima. Maar toch is XS4ALL meer "mijn provider".

En zo te zien ga ik de Fritz!box niet gebruiken, na jaren hebben ze nog steeds geen SNMP support. Dus kan ik geen nutteloze MRTG grafiekjes maken. En daarnaast is mijn Netgear WNDR3800 met OpenWRT nog lang niet afgeschreven wat mij betreft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb voor die afwezige SNMP een smerige hack gemaakt die via telnet de IP stats uitleest.
Ik doe dus gewoon MRTG grafiekjes maken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
servies schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:47:
[...]

Ja, het is full duplex, maar of je router dat aankan is een 2e vraag.
XS4ALL levert de router erbij (Fritzbox) dus je mag hopen dat 'ie dat aankan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs?
Barre73 schreef op maandag 16 september 2013 @ 12:15:
[...]XS4ALL levert de router erbij (Fritzbox) dus je mag hopen dat 'ie dat aankan...
Ik heb het met de Fritzbox en een Netgear WNDR3700 (met OpenWrt) geprobeerd en beide halen dezelfde snelheid. Lijkt me dat ik het dus niet langer in de router moet zoeken, maar daarbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Hier even een test gedaan, komt beide redelijk tegen de 100mbit aan :

Incoming :
409600000 bytes (410 MB) copied, 37.6567 s, 10.9 MB/s
Outgoing :
409600000 bytes (410 MB) copied, 52.3449 seconds, 7.8 MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Maasluip schreef op maandag 16 september 2013 @ 12:02:
Ik heb voor die afwezige SNMP een smerige hack gemaakt die via telnet de IP stats uitleest.
Ik doe dus gewoon MRTG grafiekjes maken.
Doe je dat via de telnet interface van de fritzbox of gebruik je zoals ik upnp2mrtg.
Ik heb upnp2mrtg wel iets gemod zodat ik ook de line sync met MRTG kan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Robinski op 16-09-2013 22:22 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Denk dat ik dan alsnog mijn Netgear blijf gebruiken :P
Ik trek er ook losse WLAN 2.4 GHz, WLAN 5GHz en IPv6 stats uit, voor de fun. En omdat het kan uiteraard. Of kan dat ook via de Fritz? http://mrtg.rutten.me De SixXS-IPv6 grafiek gaat dan wel vervallen omdat die dan overcompleet is, en de XMS-IPv6 wordt uiteraard XS4ALL tegen die tijd.

Maar dan nog, zie het wel weer voor me, Fritz!box firmware update, custom scriptje werkt niet meer en uiteraard heeft * Nakebod daar geen verstand van, dus werkt het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Robinski schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:22:
[...]

Doe je dat via de telnet interface van de fritzbox of gebruik je zoals ik upnp2mrtg.
Ik heb upnp2mrtg wel iets gemod zodat ik ook de line sync met MRTG kan doen.
Ik gebruik de telnet login en cat de ipstats uit /proc terwijl ik de output capture. Het was even zoeken naar de juiste IP interface, maar volgens mij klopt het redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Je kan ook altijd nog kijken of je nog wat met "Freetz" ( www.freetz.org ) kan gaan doen :)

Heb er zelf geen behoefte meer aan sinds je (zij het spartaans en omslachtig) ook DHCP reservation en interne hostnames kan doen met de standaard Fritz!box web interface en sinds je er ook makkelijk alternatieve DNS-servers kan opgeven.

Maar ik vond het altijd wel een mooi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs?
Inmiddels reactie van XS4all over de matige snelheden bij gelijktijdig down- en uploaden:
Vervelend te horen dat u problemen ervaart met de up en download snelheid.
Momenteel loopt er inderdaad een onderzoek of de software van de fritzbox invloed heeft op de werking van synchrone up en download naar http.

Dus de verbinding is wel goed maar mogelijk is dit toch de oorzaak. Onze beheerders zijn bezig met de oplossing. Ik heb echter nog niet meer informatie op dit moment helaas.
Hij heeft het over HTTP, maar het geldt volgens mij niet alleen daarvoor. Wordt vervolgd dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Mijn test was via ssh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ben ik de enige die WebTV zwaar tegen vind vallen?
Ik had hiervoor KPN en de kwaliteit van WebTV was gewoon een stuk beter.
Daar komt nog eens bij dat ze bij KPN gewoon een app hadden voor mobiele devices en je bij xs4all maar moet hopen dat de website het doet op je mobiel..

Erg te spreken over xs4all verder behalve het onderdeel webtv, dat is echt om te janken en voor mensen die gek van tv zijn en wat minder internet-geek als ik zal ik eerder kpn dan xs4all aanraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

In aanloop van mijn XMS > XS4ALL overstap heeft iemand denk ik besloten dat ik NTU's wil verzamelen :D

Ik heb nu van XMS een Genexis CPS V2
Van XS4ALL een Packetfront MC901
Van XS4ALL een Genexis FiberXPort OCG-1012n V1
Neem aan dat de oude NTU naar XMS terug moet, en de Packetfront terug naar XS4ALL, dat hoor ik vast nog wel. Ik heb er iig niets aan zelf :P

Die Packetfront zat in het welkomspakket van XS4ALL. En hoe ik ook keek, maar die ga ik nooit op de huidige FTU krijgen :P
Dus gelijk XS4ALL gebeld wat nu precies de bedoeling was. Dacht eerst dat ik een nieuwe FTU zou krijgen zodat die Packetfront wel zou passen, maar dat was niet nodig.

Wat mij direct opviel is dat zowel de Packetfront als nieuwe Genexis nog maar 1 LAN aansluiting hebben. Vond het an sich wel zo handig dat TV direct @ NTU kon. Nu moet ik namelijk even gaan kijken hoe ik het netwerk ga opbouwen, gezien ik momenteel vanuit de meterkast (NTU) naar werkkamer een UTP kabel heb liggen, daar de wifi-router heb staan met een paar devices erop, en via een andere UTP kabel weer terug naar de meterkast en daar een switch voor de overige netwerkapparatuur.

Denk niet dat het op deze manier nog mogelijk is om via het "retourkabeltje" naar de switch, zowel internet als VLAN 4 voor IPVT teglijk te versturen.
Zo wel: Mooi. Zo niet, dan maar de router weer in de meterkast, en het netwerk iets ompatchen. Zal het WIFI bereik wel minder worden, die stond juist daar om op het balkon nog signaal te hebben, vanuit de meterkast is dat net iets tever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kan op zich nog steeds zo natuurlijk. Je Fritzbox in de meterkast en die via een UTP kabel aan de Wifirouter hangen die je op je werkkamer staat. Die wifirouter instellen als tweede accespoint in hetzelfde SSID netwerk en klaar. Heb je zelfs dubbele wifidekking, Van je Fritzbox en van je werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ik twijfel of ik de Fritzbox wel wil gebruiken.
Die heeft geen SNMP support, en ik wil grafiekjes :+ Of Freetz moet op de 7390 werkend te krijgen zijn, geen idee eigenlijk. En geen OpenWRT firmware :D Als ik hem al gebruik, is het niet als primaire router waarschijnlijk. Misschien dan wel mijn huidige router in de meterkast, en de fritzbox als accesspoint in mijn werkkamer.
Heb nog 2 weken om daarover na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dat laatste zal wat meer werk vergen, aangezien je dan de TV streams moet afhandelen met je eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:07
De oplossing die ik heb gekozen:

a) managed switch in de meterkast, daarop zit de Genexis NTU aan gesloten
b) UTP naar zolder
c) managed switch op zolder
d) eigen router op zolder, die doet pppoe op vlan 6 en verdeelt het interne netwerk in een aantal gescheiden delen (DMZ voor paar servertjes, een deel voor guest-wifi en een deel voor de rest)
e) intern lan via de UTP van punt b) weer naar beneden
f) Fritz hangt als access point (en DECT basisstation) in de meterkast op de switch van punt a)

Ik heb geen TV van XS4ALL, maar dat zou makkelijk te integreren zijn in deze opstelling (extra VLAN op de poort waar de Genexis aan hangt en untagged naar de TV-ontvanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik heb sinds kort XS4all alles in één pakket glasvezel. Voorheen had ik Ziggo en KPN. Beiden ook achter een router. Zowel bij Ziggo als KPN bleek uit een test, dat altijd alle servicepoorten stealth waren. Doe ik de test ( via grc.com) bij XS4all ( router 7390) dan zijn vele van deze poorten nu gesloten. Dit is toch een minder veilige situatie? Hebben jullie ook deze resultaten bij een dergelijke poortentest? En wat kun je hier mogelijk aan doen...indien dit gewenst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Daar is niet zo veel 'minder veilig' aan hoor. Gesloten is gesloten.

Het verschil bij 'stealth' is dat de router/firewall zo staat ingesteld dat hij verbindingspogingen aan die poorten stilletjes negeert, zodat het voor de 'scannende' partij lijkt alsof er helemaal niets zit. Bij 'closed' is er een bericht terug gekomen dat de poort gesloten is (of bv. "connection refused" als de poort open is maar er geen service luistert).

Stealth is dus eigenlijk een beetje security by obscurity :).

Ik zou me er niet zo druk om maken. Blijkbaar werken de door Ziggo geleverde router (of je eigen router) en de KPN Experiabox wel door stilletjes te negeren en de Fritz!box niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Nakebod schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 19:18:
Ik twijfel of ik de Fritzbox wel wil gebruiken.
Die heeft geen SNMP support, en ik wil grafiekjes :+ Of Freetz moet op de 7390 werkend te krijgen zijn, geen idee eigenlijk. En geen OpenWRT firmware :D Als ik hem al gebruik, is het niet als primaire router waarschijnlijk. Misschien dan wel mijn huidige router in de meterkast, en de fritzbox als accesspoint in mijn werkkamer.
Heb nog 2 weken om daarover na te denken.
Je kunt via UPNP data uitlezen voor grafiekjes ;)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Jan2002 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:38:
... Hebben jullie ook deze resultaten bij een dergelijke poortentest? En wat kun je hier mogelijk aan doen...indien dit gewenst is?
Heb je in het servicecentrum wel je poortinstellingen nagekeken?
https://www.xs4all.nl/kla...iliging/poortbeveiliging/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Ja, heb niveau 3 ingesteld zoals XS4all adviseert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Oh ja, bij XS4ALL kan je natuurlijk ook al voor beveiliging kiezen. Maar goed, geen XS4ALL en dus ook geen ervaring mee.

Ik zal als ik eraan denk vanavond eens een grc.com op mijn verbinding los laten. Ik zit bij een andere ISP (Lijbrandt) maar wel met een Fritz! 7390

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Oke, bedankt, zie je reactie dan wel. Er staat ook iets in van 'een geintegreerde firewall' Wat kun je daar dan mee?

[ Voor 52% gewijzigd door Jan2002 op 10-10-2013 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zoals beloofd zojuist even een testje gedaan op grc.com.

Naast een paar open poorten (waar ik services op draai) geven ook bij mij een paar well known poorten (en de uPNP test) 'closed' (actively reject). Eigenlijk ziet het "all services ports" scanresultaat er bij mij uit als een groen veld met wat diagonaal lopende lijnen van blauwe vakjes met een aantal rode.

Het lijkt dus Fritz!box specifiek te zijn om het op deze manier te doen.

Wat bedoel je met "een geintegreerde firewall"? Heb je het dan over de Fritz!box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Reactie van XS4all op het niet stealth zijn:

Begrijpelijk dat u dit liever als Steath ziet.
>> Ziet u tevens onderstaande forum met dezelfde
>vraag:
>> https://www.security.nl/posting/41306/
>> This is a wonderful and very interesting question.
>We encountered this
>> immediately after I added that new feature to
>ShieldsUP! where it was being
>> smarter about not detecting stealth when things were
>not stealth. Remember
>> that I added its ability to understand ICMP echoes
>coming back from closed
>> ports. Originally ShieldsUP! would send out a TCP
>SYN, and it was only
>> looking for a SYN/ACK or a TCP reset, the reset
>saying go away, we're
>> closed here. But the other thing that a TCP port can
>send back is an ICMP
>> packet saying port not available.
>>
>> Now, here's the gotcha. The rate at which ICMP
>packets will be sent is
>> limited. The Internet specifically rate-limits ICMP
>traffic. So you can't
>> have, like, ping floods and other sort of bad
>situations where ICMPs would
>> start flying around the Internet and, like, never go
>away. So what's
>> happening is the reason Volker is seeing this
>strange pattern is ShieldsUP!
>> is sending out probes at a certain rate. And his new
>FRITZ!Box is not
>> stealth. The way it's currently configured, and he
>can probably change the
>> configuration, it is responding with ICMP packets.
>>
>> De Fritzbox 7390 gebruikt twee openstaande poorten
>namelijk 5060 voor
>> voice over ip en eveneens een port voor automatische
>updates poort
>>
>> Verder kunt u deze automatische updates uitzetten op
>het modem. Als u
>> inlogt via http://192.168.178.1 en klikt op view en
>advanced view
>> aanvinkt en apply drukt kunt u klikken op internet
>en account information
>> en het tabje Provider Services. Dan kunt u hier
>Allow automatic
>> configuration by the service provider en Permit
>automatic updates uitvinken.
>>
>> Verder ziet u hier nog instructies hoe u het ICMP
>protocol uitzet:

Natuurlijk de firewall getest met ShieldsUp. Blijkt dat de Fritzbox op ICMP (ping) antwoordt. Het uitzetten daarvan is knap lastig. Dat gaat als volgt:
Bel #96*7* met een DECT handset
Telnet naar de box met hetzelfde admin pw als de webinterface ?? Zit ik dan op de computer? en waar in fritz.box?
Edit de config met nvi /var/flash/ar7.cfg ???
Het is vi, dus je kan zoeken met / naar dsldpconfig ???
Daar kan je een extra regel toevoegen: "deny icmp any any"; ???
Uiteraard afsluiten met :wq ??
Daarna commando ar7cfgchanged geven om de config opnieuw in te laden. ???
Telnet weer deactiveren met #96*8*

Hier nog een reactie van AVM:
hartelijk dank voor uw aanvraag bij AVM Support.

Hier de gehele inormatie voor het instellen van een poort in de
Gebruikersinterface van de FRITZ!Box en vanwege uw vraag voor Stealth.
De FRITZ!Box ondersteund deze functie.

http://service.avm.de/sup...netverbindingen-inrichten

http://service.avm.de/sup...firewall-of-the-FRITZ-Box

Hoe die IMCP uit te zetten met die instructies gaat mij als leek te boven.

Groeten,

jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Kan je niet gewoon een niet bestaand LAN IP adres als DMZ opgeven? Dan verdwijnt toch al het verkeer wat niet aan een sessie vast zit of specifiek wordt geportforward in 'the void', timeout response dus..

-telnet commando geef je idd op je computer naar het IP adres van de fritzbox
-vi is een linux based editor, met wq geef je aan 'write and quit' oftewel sla wijzigingen op en verlaat vi
-/var/flash/ar7.cfg zal het bestand zijn waar de firewall rules in staan

Als je niet zeker van je zaak bent zou ik er niet mee rotzooien. alhoewel, als je de config sloopt kan je vast wel een factory reset uitvoeren.

[ Voor 80% gewijzigd door Lord_Dain op 12-10-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zo snel sloop je de boel niet hoor op een Fritz :). Maar het kan wel de moeite waard zijn om op de FTP van AVM eventjes een recovery hulpprogramma te downloaden voor je huidige firmware, just in case. Daarmee kan je eigenlijk een Fritz! altijd weer tot leven wekken.

Heb hier ervaring mee door het goochelen met "Freetz" (www.freetz.org).

Heb alleen nog nooit echt met de hand aan firewall settings in die config file gezeten :)

Ik heb net zelf ff geprobeerd of de boven genoemde instructies werkten. En zo makkelijk lijkt het dus nog niet. Men heeft het over zoeken naar "dslpdconfig". Die sectie kan ik idd vinden en er staan o.a. ook de portforwards in gedefinieerd die je ook in de web interface kan instellen. Maar bv. de ICMP deny regel toevoegen onder de accesslist van "lowinput" leidde tot het vastlopen van m'n Fritz!box bij het activeren van de veranderingen.

[ Voor 44% gewijzigd door eymey op 12-10-2013 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potame
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-08 18:22
Ik ben sinds vandaag ook aangesloten op xs4all glasvezel na een overstap van lijbrandt glasvezel. Echter de monteur komt morgen pas en ik zit dus nu zonder internet/tv.
Het gehele installatie pakket heb ik al geinstalleerd, behalve het glasvezel modem (genexis).
Nu ben ik dus wat ongeduldig en zit ik dus te kijken of ik die modem zelf niet kan vervangen. Echter krijg ik hem niet van de muur af zonder (in mijn ogen) heel veel kracht te moeten zetten, en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Is er iemand hier ervaren met het verwijderen van die modems of kan ik toch beter even wachten tot morgen?

Ryzen 3700X, RX5700, 16gb ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Sinds een week ben ik overgestapt naar Xs4all glasvezel. Helaas ben ik niet correct geinformeerd tijdens het bestellen. Ik heb duidelijk gevraagd of hun modem in brigde mode kan ingesteld en dit hebben zij telefonisch bevestigd. Dit was nl één van mijn eisen voor Xs4all, omdat ik mijn firewall een publieke IP-adres wil geven.

Gisteren gebeld om deze optie in het modem in te stellen, maar zij konden dat zelf niet. Op hun verzoek gebeld naar AVM "leverancier" van het modem en die gasten van AMV lachtten mij uit dat het niet kon.

Helaas kan ik mijn abonnement niet meer opzeggen, maar anders was het dag Xs4all.

[ Voor 4% gewijzigd door lawkexarib op 15-10-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Potame schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:54:
Nu ben ik dus wat ongeduldig en zit ik dus te kijken of ik die modem zelf niet kan vervangen. Echter krijg ik hem niet van de muur af zonder (in mijn ogen) heel veel kracht te moeten zetten, en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Is er iemand hier ervaren met het verwijderen van die modems of kan ik toch beter even wachten tot morgen?
Het hangt er een beetje van af welke fysieke unit (grondplaat) er bij jou in de meterkast hangt.
Terugzoekende in dit topic kun je genoeg plaatjes vinden hoe e.e.a. er uit ziet en hoe dat werkt. Het is namelijk niet een kwestie van er af trekken, maar schuiven c.q. klikvergrendeling.
Zeker niks mechanisch gaan forceren! Anders loop je het risiko dat je glasconnectors beschadigd en dan ben je verder van huis...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
lawkexarib schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:19:
Sinds een week ben ik overgestapt naar Xs4all glasvezel. Helaas ben ik niet correct geinformeerd tijdens het bestellen. Ik heb duidelijk gevraagd of hun modem in brigde mode kan ingesteld en dit hebben zij telefonisch bevestigd. Dit was nl één van mijn eisen voor Xs4all, omdat ik mijn firewall een publieke IP-adres wil geven.
Dat AVM je uitlacht, lijkt me sterk. Ze zullen hooguit verbaasd zijn geweest...

Maar je krijgt bij Xs4all een fixed IPv4 en IPv6 adres(sen). Dus je kunt altijd zelf een switch tussen de Ethernet port van de Genexis en je Fritzbox zetten om daar rechtstreeks met de buitenwereld te praten (zonder de 'bescherming' c.q. NAT van je Fritzbox ertussen)

IMHO ga je dan wel de VoIP en IP-TV funktionaliteit missen. Want dat wordt in principe geconfigureerd op het moment dat je het Xs4all FttH profiel in de Fritzbox setup selecteert en gebruikt. :?

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 15-10-2013 15:37 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Waarom? Je kan toch ook de XS4All setup draaien met je Fritzbox aangesloten en daarna je eigen switch er tussen hangen met de juiste VLAN configuraties? Aan de andere kant, als dit ook vanaf/achter de LAN poorten van de Fritzbox kan, dan is het wellicht overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
lawkexarib schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:19:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je wil. Eigen firewall is duidelijk, maar wil je de Fritz dan nog gebruiken voor telefonie en/of WLAN of helemaal niet meer?
En heb je wel of geen TV via XS4ALL?

Ik gebruik ook een eigen router/firewall die het externe IP-adres op de PPPoE interface heeft, de Fritz gebruik ik als WLAN acces-point en DECT-basisstation. Dat werkt prima, maar je hebt wel een router nodig die VLAN's en PPPoE snapt (eventueel in combinatie met een managed switch die de VLAN's voor je afhandelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Ik heb glasvezel, interactieve tv en telefonie in een pakket bij Xs4all. Verder heb ik eigen firewall en een netgear router voor wireless en netwerk gebeuren.

Het volgende scenario wil ik graag bewerkstillgen;
Het internet komt binnen op mijn fritzbox modem. Dit apparaat geeft het publieke IP-adres aan mijn firewall en verder dient het voor telefonie en interactieve tv. Mijn firewall wil ik inzetten om een SSL-VPN op te zetten en als default gateway. Mijn netgear router dient voor DHCP, wireless.

Hoe kan ik het beste ervoor zorgen dat mijn firewall een publiek IP-adres krijgt en dat mijn telefonie en interactieve tv blijft doen via Fritzbox modem? Dit wil ik graag werkend hebben, omdat ik één keer wil natten. Hopelijk is het allemaal duidelijk.

Ik hoor graag suggesties

[ Voor 3% gewijzigd door lawkexarib op 15-10-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Je wilt dus eigenlijk bridgen en dat kan volgens mij dus niet.
Waarom niet een eigen switch na het modem plaatsen en op één port het VLAN waarop IP / Internet naar je firewall? de overige 2 VLAN's kan je dan gewoon naar de Fritzbox doorzetten.

Zoiets bv. geen idee of het zo zou werken maar dit lijkt me het simpelst?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LsV8Jud.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 15-10-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
En weer is er een s/w update van de VIP 1853 gepushed... Nu staat het digitale klokje op de voorzijde van de 1853 weer standaard uit... :?
Maar je kunt 't wel inschakelen via het setup menu (bij energieinstellingen)

Sinds dat een aantal weken geleden men begon met s/w updates van het Motorola boxje is de stabiliteit er niet op vooruit gegaan... :'( Nu maar afwachten hoe deze versie zich houdt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Even een vraag je als eventueel toekomstige glasvezel gebruiker. Ik heb nu nog een ADSL verbinding met een los ADSL modem en een losse router. Als ik nu bij Xs4All alleen Internet afneem (TV kijk ik via de satelliet en bellen doe ik al via VoIP), kan ik dan zo het glasvezelmodem aansluiten op de WAN poort van mijn router en dan ben ik online?

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Geen idee welke router je hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Daar hangt het idd vanaf. Als je router het verkeer naar z'n WAN poort van een VLAN tag kan voorzien en PPPoE ondersteunt, dan kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij XS4ALL krijg je een Fritzbox 7390 erbij en daar is dat wel het geval. Als je je eigen router wil houden (waarom?) zul je waarschijnlijk die op de Fritzbox moeten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Een TP-Link TL-WDR4300.
eymey schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:15:
Daar hangt het idd vanaf. Als je router het verkeer naar z'n WAN poort van een VLAN tag kan voorzien en PPPoE ondersteunt, dan kan het.
PPPoE ondersteund die, maar ik zie niets over een VLAN tag op de WAN poort:

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/PPPoE1.png

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/PPPoE2.png
Maasluip schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:47:
Bij XS4ALL krijg je een Fritzbox 7390 erbij en daar is dat wel het geval. Als je je eigen router wil houden (waarom?) zul je waarschijnlijk die op de Fritzbox moeten aansluiten.
Vooral voor het gemak, gewoon netwerkkabel omzetten en gaan met die banaan zonder allerlei poortforwarders er weer in te moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dan zal je aan de gang moeten met alternatieve firmware (bv. OpenWRT) en kijken of die met jouw specifieke TP-link VLAN's ondersteunt. Met de TL-WR1043ND gaat het bv. prima. Zowel met KPN Glasvezel als Tweak Glasvezel aan de wapper gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Als ik zo 123 iets Google, dan zie ik vooral meldingen dat het wel werkt op een 1043, maar niet op een 4300.

* MegaTronics zal dus toch zijn portforwarding opnieuw in moeten stellen op de Fritzbox als die op glasvezel over gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
lawkexarib schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:34:
Ik heb glasvezel, interactieve tv en telefonie in een pakket bij Xs4all. Verder heb ik eigen firewall en een netgear router voor wireless en netwerk gebeuren.

Het volgende scenario wil ik graag bewerkstillgen;
Het internet komt binnen op mijn fritzbox modem. Dit apparaat geeft het publieke IP-adres aan mijn firewall en verder dient het voor telefonie en interactieve tv. Mijn firewall wil ik inzetten om een SSL-VPN op te zetten en als default gateway. Mijn netgear router dient voor DHCP, wireless.

Hoe kan ik het beste ervoor zorgen dat mijn firewall een publiek IP-adres krijgt en dat mijn telefonie en interactieve tv blijft doen via Fritzbox modem? Dit wil ik graag werkend hebben, omdat ik één keer wil natten. Hopelijk is het allemaal duidelijk.

Ik hoor graag suggesties
Kan die Netgear overweg met PPPoE op z'n externe interface? Zo ja, dan zou ik een managed switch aan het glasvezelkastje hangen die de VLAN's voor TV en internet van elkaar scheidt. De TV ontvanger kan dan rechtstreeks aan die switch, evenals je eigen router die dan nog wel met PPPoE moet inloggen.
De Fritz hang je dan als voice-ata in je lokale netwerk en als je wilt kun je hem dan ook als draadloos access point gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Lord_Dain schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:04:
Je wilt dus eigenlijk bridgen en dat kan volgens mij dus niet.
Waarom niet een eigen switch na het modem plaatsen en op één port het VLAN waarop IP / Internet naar je firewall? de overige 2 VLAN's kan je dan gewoon naar de Fritzbox doorzetten.

Zoiets bv. geen idee of het zo zou werken maar dit lijkt me het simpelst?

[afbeelding]
XS4ALL gebruikt geen VLAN 7 voor telefonie, dus dat gaat zo niet werken.

In jouw plaatje zou je de TV ontvangers aan de 1e switch kunnen hangen en de rest (inclusief Fritz als voice-ATA achter de firewall. Die tweede switch kan dan een simpele unmanaged switch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Out.of.Control schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 21:24:
[...]

Kan die Netgear overweg met PPPoE op z'n externe interface? Zo ja, dan zou ik een managed switch aan het glasvezelkastje hangen die de VLAN's voor TV en internet van elkaar scheidt. De TV ontvanger kan dan rechtstreeks aan die switch, evenals je eigen router die dan nog wel met PPPoE moet inloggen.
De Fritz hang je dan als voice-ata in je lokale netwerk en als je wilt kun je hem dan ook als draadloos access point gebruiken.
Dit geldt trouwens ook voor MegaTronics. Met een managed switch (switch die met port-based en 802.1q based VLAN's overweg kan) direct aan je NT kan je de switch laten opdraaien voor het opsplitsen van de VLAN's en vervolgens iedere router gebruiken die PPPoE kan en de snelheid van glas aan kan.

De Fritz!box van XS4ALL is als het goed is gewoon 'unbranded' en kan dus makkelijk in "client modus" gezet worden, waardoor het een veredelde wireless access point + DECT/VOIP basisstation wordt.

Overigens kan je in de Fritz!box ook een "exposed host" opgeven (bij "permit access" en dan een nieuwe port forward aanmaken). Ook als je gewoon de WAN van je eigen router aan 1 van de LAN's van de Fritz!box hangt en deze dan als exposed host opgeeft, hoef je dus in principe alleen maar op je eigen router portforwards te definieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Out.of.Control schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 21:27:
[...]

XS4ALL gebruikt geen VLAN 7 voor telefonie, dus dat gaat zo niet werken.

In jouw plaatje zou je de TV ontvangers aan de 1e switch kunnen hangen en de rest (inclusief Fritz als voice-ATA achter de firewall. Die tweede switch kan dan een simpele unmanaged switch zijn.
Ohh.. ik dacht dat ze dezelfde VLAN's gebruikten als KPN maar ik zie nu inderdaad dat ze alleen VLAN 4 en 6 gebruiken en niet 7. Als ik het dus goed begrijp loopt IPTV over VLAN 4 en de rest van het verkeer over VLAN 6.. Vindt de Fritzbox het niet vervelend dat er een firewall tussen hangt en gaat voice dan nog wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Als jij echt je eigen router/firewall gaat gebruiken en je zet je Fritz!box in simpele 'client mode', dan zal hij onderhevig zijn aan dezelfde 'beperkingen' die iedere VOIP client, incl. softphones of Siemens IP-DECT, zal hebben.

Dat houdt dus in dat je op je router/firewall zaken zal moeten regelen om SIP verkeer te tracken/ge-forward te houden, etc.

[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 17-10-2013 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
eymey schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:41:
Als jij echt je eigen router/firewall gaat gebruiken en je zet je Fritz!box in simpele 'client mode', dan zal hij onderhevig zijn aan dezelfde 'beperkingen' die iedere VOIP client, incl. softphones of Siemens IP-DECT, zal hebben.

Dat houdt dus in dat je op je router/firewall zaken zal moeten regelen om SIP verkeer te tracken/ge-forward te houden, etc.
Ik wil best de Fritzbox gebruiken, maar ik zie zo snel niet in hoe ik dat kan doen en niet extra utp kabels door mijn hele huis moet trekken omdat ik nu TV over coax kijk. Als er een andere oplossing is waarbij ik dat niet zou hoeven doen, is dat natuurlijk meer dan welkom.

edit: ik hoef me hier (:telefonie) trouwens niet druk over te maken als ik geen telefonie bij XS4all afneem, tog?

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 17-10-2013 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Natuurlijk wel. Dit is niet XS4ALL-specifiek maar gewoon hoe SIP werkt. Het voordeel van gewoon je Fritz!box als primaire router gebruiken is dat de VOIP client direct verbinding met internet heeft, zonder NAT. Scheelt een hoop NAT gedoe.

Ik snap verder alleen niet helemaal wat voor constructie je nu op het oog hebt en hoe het weg laten van de Fritz!box zorgt voor geen extra UTP kabels hoeven trekken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
eymey schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:35:
Natuurlijk wel. Dit is niet XS4ALL-specifiek maar gewoon hoe SIP werkt. Het voordeel van gewoon je Fritz!box als primaire router gebruiken is dat de VOIP client direct verbinding met internet heeft, zonder NAT. Scheelt een hoop NAT gedoe.

Ik snap verder alleen niet helemaal wat voor constructie je nu op het oog hebt en hoe het weg laten van de Fritz!box zorgt voor geen extra UTP kabels hoeven trekken.....
Ik was van plan telefonie via onze bestaande mobiele telefoons te gebruiken, dus geen VOIP.

Constructie die ik op het oog heb, is om 2 managed switches te gebruiken waarover de VLAN's voor IPTV+ Internet worden getrunked naar de managed switch in de meterkast. Op die manier kan ik individuele poorten op die switches koppelen aan VLAN en zo gebruik maken van de al bestaande bekabeling.

Als ik dit kan realiseren achter de Fritzbox, dan doe ik dat liever. Dus bv. poort vier achter de Fritzbox aan een eigen VLAN koppelen en één van de andere uitgangen aan een eigen VLAN koppelen voor Internet, wat ik dan naar 2 andere managed switches kan doorzetten.

Helaas moet ik in beide scenario's wel 3 managed switches aanschaffen en heb ik helaas niets aan mijn huidige router/wifi AP, een netgear WNDR3700v2.

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 17-10-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

eymey schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:33:
[...]

Dit geldt trouwens ook voor MegaTronics. Met een managed switch (switch die met port-based en 802.1q based VLAN's overweg kan) direct aan je NT kan je de switch laten opdraaien voor het opsplitsen van de VLAN's en vervolgens iedere router gebruiken die PPPoE kan en de snelheid van glas aan kan.
Als ik het goed begrijp, zet je zo'n managed switch bij je modem neer en dan stel je voor de poort waar je je eigen router op aansluit de VLAN tag 6 in? En moet je de poort waarop het modem aangesloten is ook taggen of is dat overbodig? En heb je wat voorbeelden van switches die hier aan voldoen?

* MegaTronics is nog niet echt bekend met managed switches. :$

[ Voor 3% gewijzigd door MegaTronics op 17-10-2013 19:20 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 108 Laatste