Ik ben afgelopen dinsdag (26/4) overgezet. (lekker de dag vóór Koningsdag
Toch merk ik, en vandaar dat ik jou quotte, wél een verschil in ping. Voornamelijk het aantal hops is hoger geworden, het meest merk ik dat bij verbindingen naar een aantal VPS-en die ik beheer voor mijn klanten. Deze staan voor het grootste gedeelte ook niet in NL, maar verspreid in de EU (en 'n enkele in de USA).
Ook pingen naar een relatief grote ISP in een wat verder weg gelegen EU land, is met zo'n 15% verhoogd en zijn er 3 á 4 hops bijgekomen.
Het zal in de praktijk misschien nog weinig uitmaken, maar toch vind ik het jammer dat dit moet gebeuren. Je mag er eigenlijk wel vanuit gaan dat je internet met de jaren steeds beter/sneller/responsiever wordt (met minder latency dus), maar nu gaan we toch een paar stappen achteruit.
Ik kan het mis hebben maar dit is volgens mij een direct gevolg van het feit dat KPN bewust niet met bepaalde exchanges wilt 'peeren' (maar ik kan dit fout verwoorden). Of dat ze alleen andere netwerken direct laten peeren als die daarvoor betalen. Dit is puur uit commercieel oogpunt.
Denk aan het DTAG verhaal met T-Mobile Thuis wat opeens via Deutsche Telekom exchanges ging bij onze oosterburen, met een significante toename in latency naar Nederlandse servers.
Daar was toen wel een merkbaar verschil, en gelukkig ook draaiden T-Mobile/Deutsche Telekom dat vrij snel weer terug.
Maar toch het is jammer dat KPN, die notabene sinds kort adverteert met 'First Class Internet' (waar hebben we die slogan eerder gehoord?) commercie belangrijker lijkt te vinden dan kwaliteit of beter gezegd de 'openheid' van het internet.
Dan zijn we nu toch echt onderdeel van de groene massa.. ik wil echt niemand afvallen maar het overgrote deel van de klanten van deze groene reus zal überhaupt nooit met ping, latency en hops bezig zijn, en daarom zullen vermoed ik ook vrijwel alle bedrijfsprocessen bij KPN daar dus op ingericht zijn (om het zo simpel en winstgevend mogelijk te maken).
Dat was bij XS4ALL echt wel anders. KPN stuurde je b.v. al enkele jaren niet meer op de AMS-IX, maar bij XS4ALL merkte je daar niets van.
Hoe ervaren anderen dit hier? Zien er meerdere hier een toename in ping of hops naar bepaalde websites / (bedrijfs)servers?