Op dit moment staat het nieuwe IP nog niet op de blocklist, kan natuurlijk nog komen maar ik heb gecheckt en hij zegt dat alles goed is. rDNS lukt niet idd maar de SMTP banner methode werkt wel maar die rDNS kun je bij andere providers waarschijnlijk ook niet instellen, of je moet naar freedom gaan. Maar hoezo zou je mailserver daardoor misbruikt of gehackt worden? En ook niet elke VPS aanbieder staat jou toe om de rDNS in te stellen, houd daar rekening mee.synoniem schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:32:
[...]
Grootste probleem is dat je geen rDNS meer kan instellen en dat je ipnummer standaard op de blocklist van Spamhaus staat. Beide zijn voor een mailserver killing als je het goed wil doen en ik wil het goed doen want ik zit niet op een gehackte of anderszins misbruikte mailserver te wachten.
Ik zou graag voor Freedom gaan maar met de KPN belasting op mijn glasvezelverbinding is dat zoveel duurder dat een VPS goedkoper is. Ja je kunt de SMTP banner aanpassen maar dat vind ik geknutsel en geen goede oplossing. Zodra je IP weer eens wijzigt moet je niet vergeten ook je SMTP banner weer aanpassen. Daarvoor hadden we o.a. rDNS voor uitgevonden.Terrestrial schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:25:
[...]
Op dit moment staat het nieuwe IP nog niet op de blocklist, kan natuurlijk nog komen maar ik heb gecheckt en hij zegt dat alles goed is. rDNS lukt niet idd maar de SMTP banner methode werkt wel maar die rDNS kun je bij andere providers waarschijnlijk ook niet instellen, of je moet naar freedom gaan. Maar hoezo zou je mailserver daardoor misbruikt of gehackt worden? En ook niet elke VPS aanbieder staat jou toe om de rDNS in te stellen, houd daar rekening mee.
Ik gebruik het volledige palet aan gewenste mogelijkheden voor identificatie van een mailserver dus DNSSEC, SPF, DKIM en DMARC. Mijn ervaring bij vier VPS en één colocatie aanbieder is dat ze alle vier de mogelijkheid van rDNS bieden. Bij sommige aanbieders moet je wel aangeven dat je een mailserver wil draaien zodat ze port 25 vrijgeven.
Maar je IP adres gaat niet meer wijzigen, want die is net zo vast bij KPN als bij XS4ALL. Ik snap niet waarom je dat denkt. Ik heb nog nooit gehoord dat een KPN IP adres zomaar veranderd is, het is geen t-mobile...synoniem schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:55:
[...]
Zodra je IP weer eens wijzigt moet je niet vergeten ook je SMTP banner weer aanpassen. Daarvoor hadden we o.a. rDNS voor uitgevonden.
Vast niet zomaar maar ze sorteren er wel op voor. Kijk maar bij je privacyinstellingen in Mijn KPN: Notificatie bij wijziging IP-adres -> Je ontvangt vooraf een e-mail notificatie op het door jou ingestelde adres, indien je IP-adres wijzigt.Terrestrial schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:11:
[...]
Maar je IP adres gaat niet meer wijzigen, want die is net zo vast bij KPN als bij XS4ALL. Ik snap niet waarom je dat denkt. Ik heb nog nooit gehoord dat een KPN IP adres zomaar veranderd is, het is geen t-mobile...
Mijn vertrouwen in KPN was al niet groot maar sinds de opruiming die ze bij XS4all houden, vertrouw ik ze op geen enkel vlak meer. Zeker niet voor zoiets als het wijzigen van je ip-nummer wat ze volgens hun voorwaarden gewoon kunnen doen.
Dat is niet wat jij denkt dat het is.. Je zegt het zelf al, het is een privacy instelling, oftewel als iemand vanaf een ander IP op jou "mijnkpn" inlogt, stel ze hebben je inlog bemachtigd dan krijg je tenminste een melding.synoniem schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:26:
[...]
Vast niet zomaar maar ze sorteren er wel op voor. Kijk maar bij je privacyinstellingen in Mijn KPN: Notificatie bij wijziging IP-adres -> Je ontvangt vooraf een e-mail notificatie op het door jou ingestelde adres, indien je IP-adres wijzigt.
Nogmaals IP adressen bij KPN zijn vast, ik beheer bij iemand een server die zit ook op KPN glas al meer dan 10 jaar hetzelfde IP vanaf het begin van zijn abo.
[Voor 12% gewijzigd door Terrestrial op 29-05-2022 21:25]
Net gebeld met XS4ALL/KPN:
Aangezien ik nog geen prijswijzigingsbrief/mail heb ontvangen ben ik nog niet contractvrij. Deze brief gaat waarschijnlijk in juli komen was het verhaal, aangezien de prijswijziging voor xs4all klanten per 01/09 in gaat. Dan zou ik contractvrij (kunnen) worden.
Tevens kreeg ik het verhaal aan te horen dat een overstap naar KPN op eigen naam waarschijnlijk niet door zal gaan door allerlei administratieve problemen. Toen ik het voorbeeld gaf om dan handmatig op te zeggen en een KPN aanbieding op naam van partner te laten zetten was het antwoord dat je dan waarschijnlijk geen overstap service zou hebben en zonder internet zou kunnen komen zitten. Ook zou er op dit soort "trucjes" gecontroleerd worden. Dat laatste kwam er niet alsof het niet zou kunnen lukken.
Voorlopig kan ik dus niet opzeggen, dus afwachten op de brief/mail en dan kijken waar de aanbiedingen zijn.
Aangezien ik nog geen prijswijzigingsbrief/mail heb ontvangen ben ik nog niet contractvrij. Deze brief gaat waarschijnlijk in juli komen was het verhaal, aangezien de prijswijziging voor xs4all klanten per 01/09 in gaat. Dan zou ik contractvrij (kunnen) worden.
Tevens kreeg ik het verhaal aan te horen dat een overstap naar KPN op eigen naam waarschijnlijk niet door zal gaan door allerlei administratieve problemen. Toen ik het voorbeeld gaf om dan handmatig op te zeggen en een KPN aanbieding op naam van partner te laten zetten was het antwoord dat je dan waarschijnlijk geen overstap service zou hebben en zonder internet zou kunnen komen zitten. Ook zou er op dit soort "trucjes" gecontroleerd worden. Dat laatste kwam er niet alsof het niet zou kunnen lukken.
Voorlopig kan ik dus niet opzeggen, dus afwachten op de brief/mail en dan kijken waar de aanbiedingen zijn.
[Voor 5% gewijzigd door supercop7373 op 30-05-2022 10:01]
Wat ik mis in jou verhaal is, zit jij nog bij XS4ALL of ben je al omgezet naar KPN techniek? Als jij die gele brief hebt ontvangen ben je op dat moment contract vrij. Ben je al overgezet ja dan wordt het lastig want dan zit je al bij KPN en moet je de resterende contract periode denk ik uitzitten.supercop7373 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:54:
Net gebeld met XS4ALL/KPN:
ik ben al overgezet naar KPN. Contract uitzitten is dus tot aankondiging tariefwijziging. Vanaf dat moment zou ik dus weg kunnen/contractvrij kunnen zijn. Echter kan ik op eigen naam dus geen gebruik maken van een nieuwe aanbieding. Of ik zou het op partners naam moeten zetten. En dat laatste is dus blijkbaar twijfelachtig.Terrestrial schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:56:
[...]
Wat ik mis in jou verhaal is, zit jij nog bij XS4ALL of ben je al omgezet naar KPN techniek? Als jij die gele brief hebt ontvangen ben je op dat moment contract vrij. Ben je al overgezet ja dan wordt het lastig want dan zit je al bij KPN en moet je de resterende contract periode denk ik uitzitten.
[Voor 5% gewijzigd door supercop7373 op 30-05-2022 11:28]
Bij mijn weten (en ook gelezen te hebben op het KPN forum) kijkt men naar het aansluitadres en niet naar de naam van de contractant. Anders kan iemand met een partner doorlopend gebruik maken van een welkomstaanbieding. Dat zal KPN niet doen.supercop7373 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:27:
[...]
ik ben al overgezet naar KPN. Contract uitzitten is dus tot aankondiging tariefwijziging. Vanaf dat moment zou ik dus weg kunnen/contractvrij kunnen zijn. Echter kan ik op eigen naam dus geen gebruik maken van een nieuwe aanbieding. Of ik zou het op partners naam moeten zetten. En dat laatste is dus blijkbaar twijfelachtig.
FritzBox 4060 | FritzRepeater 1200AX | 2 x FritzRepeater 3000
Voor alle XS4ALL die-hards. Als je glasvezel hebt: je kunt sinds kort je XS4ALL Internet Pro (500 Mbps ./ 500 Mbps) omzetten naar XS4ALL Internet Giga (1 Gbps / 1 Gbps).
XS4ALL had dit niet in de systemen ingebouwd, sinds de overgang naar "de techniek van KPN" is dat (vaak) wel leverbaar op je adres.
Kost hetzelfde. Overzetten gaat met bellen naar de klantenservice of via de KPN app en duurt 1 dag max.
Sukkels sturen je wel (weer) een nieuwe Fritzbox 7590. Geen idee waarom. Ik heb zelf nu een 7590AX.
XS4ALL had dit niet in de systemen ingebouwd, sinds de overgang naar "de techniek van KPN" is dat (vaak) wel leverbaar op je adres.
Kost hetzelfde. Overzetten gaat met bellen naar de klantenservice of via de KPN app en duurt 1 dag max.
Sukkels sturen je wel (weer) een nieuwe Fritzbox 7590. Geen idee waarom. Ik heb zelf nu een 7590AX.
iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)
Al iemand gelukt om voor het XS4All gratis mobiel data pakket mb's bij te kopen of bundelgrootte te wijzigen?
Sinds omschakeling naar KPN lijkt dat niet meer te kunnen.
Wordt wel aangegeven dat verlengd kan worden maar wat ik daar nu mee moet?
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
Nee mij ook niet gelukt. Kon wel de extra TV zenders activeren omdat KPN ziet dat ik ook mobiel heb (het gratis data kaartje). Maar dit werd later terug gedraaid, ik kan het nu weer zonder probleem activeren. Dat is gek.
Is shell.xs4all.nl (ssh) nu dan eindelijk uitgefaseerd? Het is aangekondigd, maar ik kon er tot gisteren nog bij. Down for me or everyone
?

Is inderdaad down for everyoneNimRod1337 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:10:
Is shell.xs4all.nl (ssh) nu dan eindelijk uitgefaseerd? Het is aangekondigd, maar ik kon er tot gisteren nog bij. Down for me or everyone?

https://twitter.com/locuta/status/1549820045534134273
Jammer. En Freedom heeft niet dit soort "techy" extra's, wat zo jammer is. Ik zie ze daarom ook als een gewone provider, niet als de opvolger van Xs4all.janbrede schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:27:
[...]
Is inderdaad down for everyone![]()
https://twitter.com/locuta/status/1549820045534134273
Ja, maar je moet je afvragen of je als access provider nog dit soort extra's wilt onderhouden nu er genoeg alternatieven voorhanden zijn (ik denk dan voornamelijk aan newsservers). Een shell server kun je zelf ook makkelijk inrichten (ik gebruik daarvoor een Raspberry Pi).NimRod1337 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:42:
[...]
Jammer. En Freedom heeft niet dit soort "techy" extra's, wat zo jammer is. Ik zie ze daarom ook als een gewone provider, niet als de opvolger van Xs4all.
Waar Freedom onderscheidend in kan zijn is het niveau van de klantenservice. Bij KPN is het allemaal massawerk met callcentermedewerkers die alleen scriptjes kunnen (of mogen) afdraaien, bij Freedom verwacht je eerder iemand met inhoudelijke kennis (ik heb overigens (nog) geen aansluiting bij Freedom).
True, toch had ik stiekem dit soort tech aardigheidjes wel een beetje verwacht bij Freedom. Al is het alleen voor de uitstraling voor oud klanten van Xs4all.janbrede schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:29:
[...]
Ja, maar je moet je afvragen of je als access provider nog dit soort extra's wilt onderhouden nu er genoeg alternatieven voorhanden zijn (ik denk dan voornamelijk aan newsservers). Een shell server kun je zelf ook makkelijk inrichten (ik gebruik daarvoor een Raspberry Pi).
Waar Freedom onderscheidend in kan zijn is het niveau van de klantenservice. Bij KPN is het allemaal massawerk met callcentermedewerkers die alleen scriptjes kunnen (of mogen) afdraaien, bij Freedom verwacht je eerder iemand met inhoudelijke kennis (ik heb overigens (nog) geen aansluiting bij Freedom).
Iemand dit al terug kunnen vinden onder mijn KPN? Wel een vervangende SIM kaart ontvangen, maar dit fenomeen kan ik onder mijn KPN nergens terug vinden, overigens wat een …. Interface.janbal schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:51:
Al iemand gelukt om voor het XS4All gratis mobiel data pakket mb's bij te kopen of bundelgrootte te wijzigen?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Je moet eerst je mobiele nummer toevoegen aan mijn.kpn.com. Daarna kan je onder Producten -> Mobiel o.a. Mb's erbij kopen._Dune_ schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:39:
[...]
Iemand dit al terug kunnen vinden onder mijn KPN? Wel een vervangende SIM kaart ontvangen, maar dit fenomeen kan ik onder mijn KPN nergens terug vinden, overigens wat een …. Interface.
@synoniem Dat zou moeten kunnen en je vindt dan ook die menukeuzes maar ze werken niet of eindigen in een mededeling dat het abo niet gewijzigd kan worden. Of is het bij jou anders?
Nee had de menukeuzes niet uitgeprobeerd werkt bij mij ook niet. Als ik abonnement wijzigen kies krijg ik de melding dat er nog een wijzigingsverzoek loopt. Ik vrees dat je de helpdesk moet bellen maar betwijfel of die iets weten.janbal schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:23:
@synoniem Dat zou moeten kunnen en je vindt dan ook die menukeuzes maar ze werken niet of eindigen in een mededeling dat het abo niet gewijzigd kan worden. Of is het bij jou anders?
Vier jaar lang 0,0 problemen met Xs4all IPTV. Nu ik ineens op het kpn netwerk zit, is het elke avond raak met foutcode stb-nmc-400. Alle andere apparaten, welke op LAN verbonden zijn, hebben geen problemen.
[Voor 4% gewijzigd door BramViking op 22-09-2022 23:18]
Dat zou ik dan wel even melden bij KPN, het kan zijn dat je zonder het weten in een test groep zit. Het schijnt dat ze pas zijn overgestapt naar cloud computing ipv hun eigen datacenters.BramViking schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:33:
Vier jaar lang 0,0 problemen met Xs4all IPTV. Nu ik ineens op het kpn netwerk zit, is het elke avond raak met foutcode stb-nmc-400. Alle andere apparaten, welke op LAN verbonden zijn, hebben geen problemen.
Daar zou ik graag wat meer informatie over willen hebben. Heb gisteren al naar Xs4all gebeld, en zoals gedacht, is de kwaliteit van de helpdesk naar een 0 punt gedaald. Het lag aan mijn eigen LAN kabel. Terwijl de decorder op dezelfde switch zit als de Xbox, AppleTV en NAS. Rarara, welke alleen problemen geeft.Terrestrial schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:21:
[...]
Dat zou ik dan wel even melden bij KPN, het kan zijn dat je zonder het weten in een test groep zit. Het schijnt dat ze pas zijn overgestapt naar cloud computing ipv hun eigen datacenters.
Als ik even google betekend de melding dat de verbinding met de zender verloren is gegaan, daarmee bedoelen ze waarschijnlijk de verbinding tussen jou boxje en het modem of het VLAN met de multicast streams valt weg, dat kan natuurlijk ook maar dan hebben meer mensen uit jou regio hetzelfde probleem. Of je hele internet verbinding hapert maar dan kun je op het modem zien. Ik zou idd even een andere kabel proberen of liever de kabel direct op het modem inpluggen. Want switches kunnen rare dingen doen.BramViking schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:25:
[...]
Daar zou ik graag wat meer informatie over willen hebben. Heb gisteren al naar Xs4all gebeld, en zoals gedacht, is de kwaliteit van de helpdesk naar een 0 punt gedaald. Het lag aan mijn eigen LAN kabel. Terwijl de decorder op dezelfde switch zit als de Xbox, AppleTV en NAS. Rarara, welke alleen problemen geeft.
Als hier niemand meer iets neerpent, zal ik dan maar degene zijn die dit draadje sluit? 

Zijn er nog klanten van XS4All-glas die nog niet zijn overgezet naar KPN?janbal schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:58:
Als hier niemand meer iets neerpent, zal ik dan maar degene zijn die dit draadje sluit?
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Ik denk dat wat dat betreft het licht al uit is gedaan.
Heb toch de besluit gemaakt om gewoon kpn klant te worden.
Dus na al die jaren geen xs4all meer .
Maar wel 10 euro minder kosten en 50mb meer snelheid.
En stiekum de Fritz niet terug gestuurd.
Nog niks van gehoord.
Nog niks van gehoord.
Ik heb inmiddels 5 Fritzboxen thuisliggen. Nog nooit het verzoek gehad om er eentje terug te sturen. Als ze dat ineens wel doen, dan gaat dat natuurlijk volgens het FIFO principetafmaf schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:05:
Heb toch de besluit gemaakt om gewoon kpn klant te worden.
Nog niks van gehoord.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Ik zit nog bij xs4all met een goede korting en mijn vaste ipnummer maar het is nu uiteraard allemaal KPN.
Ik zit ook bij xs4all via het kpn netwerk. Bel ieder jaar op als mijn contract afloopt voor een actie.
@synoniem Is je vaste IP-adres dan ook nog van de XS4ALL-range? Ik heb voor IPv4 en IPv6 een nieuw adres gekregen.
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Nee bij de overgang naar KPN is het IP adres wel veranderd maar ruim van te voren gecommuniceerd en sindsdien weer vast. Ik ken het argument dat je bij een KPN abonnement een ook zo goed als vast ipnummer hebt. Maar ik zie dat in de praktijk bij KPN en anderen de ipnummers toch regelmatig veranderen en zonder communicatie vooraf hierover. Alleen al het wisselen van de router is bijvoorbeeld al een reden voor een ander ip.Maasluip schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:46:
@synoniem Is je vaste IP-adres dan ook nog van de XS4ALL-range? Ik heb voor IPv4 en IPv6 een nieuw adres gekregen.
Ik kreeg wel een brief dat ik de Fritz terug moest sturen en anders 150€ kosten kreeg, voor mij geen enkel probleem omdat ie nooit gebruikt isArjan A schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:28:
[...]
Ik heb inmiddels 5 Fritzboxen thuisliggen. Nog nooit het verzoek gehad om er eentje terug te sturen. Als ze dat ineens wel doen, dan gaat dat natuurlijk volgens het FIFO principe