[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 101 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Edje040 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Het kan natuurlijk altijd een keer maar vaak mag het niet voor komen.

Heb je de 7590 nog om te testen? Als het daar niet speelt ligt het aan de 7530AX, anders kan het de verbinding zijn (wat heel toevallig zou zijn als dat tegelijk met de routerwissel optreedt)
Ik heb de 7590 nog liggen dus ga daar ook nog even mee testen inderdaad.

Inmiddels de 7590 weer aangesloten, we houden het in de gaten. Het viel mij wel op dat er volgens de logs door XS4ALL instellingen gepushed zijn naar de 7590, terwijl dat volgens mij niet gebeurde bij de 7530AX.

[ Voor 18% gewijzigd door Dj-sannieboy op 15-02-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 16:12
Vandaag overgegaan naar KPN. Monteur is geweest maar hoefde niets te vervangen, hij was wel zo aardig om nog even de demping door te meten :) . De FritzBox kreeg ook automatisch een nieuw IP-adres, zelfs toen hij nog op XS4All geconfigureerd stond. Ik krijg ook keurig een IPv6 /48 prefix zoals bij XS4All.

Snelheid en pingtijden zijn dik in orde, ik zie bij een traceroute zelfs vaak minder hops dan bij XS.

Enige wat handmatig aangepast moest worden waren de SIP-inloggegevens voor telefonie. Die moet je uit een servicetool uit de KPN-portal halen, alleen waren die nog niet meteen beschikbaar (uiteindelijk wel, 10 minuten nadat de monteur vertrokken was).

Gek genoeg kan ik de newsserver van XS4All nog steeds benaderen, maar die zal inmiddels ook wel zijn aangepast zodat hij KPN-adressen accepteert, gok ik? (voor de goede orde, ik ben dus zelf overgestapt naar KPN).
Ook kreeg ik nog van XS4All een lege mail met subject 'Uw voordelen zijn veranderd' (?).

Tot nu toe dus een geslaagde overstap, maar ik ga het klokje en de analoge audio-uitgang van de VIP2952 wel missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:12
janbrede schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:52:
Vandaag overgegaan naar KPN. Monteur is geweest maar hoefde niets te vervangen, hij was wel zo aardig om nog even de demping door te meten :) . De FritzBox kreeg ook automatisch een nieuw IP-adres, zelfs toen hij nog op XS4All geconfigureerd stond. Ik krijg ook keurig een IPv6 /48 prefix zoals bij XS4All.

Snelheid en pingtijden zijn dik in orde, ik zie bij een traceroute zelfs vaak minder hops dan bij XS.

Enige wat handmatig aangepast moest worden waren de SIP-inloggegevens voor telefonie. Die moet je uit een servicetool uit de KPN-portal halen, alleen waren die nog niet meteen beschikbaar (uiteindelijk wel, 10 minuten nadat de monteur vertrokken was).

Gek genoeg kan ik de newsserver van XS4All nog steeds benaderen, maar die zal inmiddels ook wel zijn aangepast zodat hij KPN-adressen accepteert, gok ik? (voor de goede orde, ik ben dus zelf overgestapt naar KPN).
Ook kreeg ik nog van XS4All een lege mail met subject 'Uw voordelen zijn veranderd' (?).

Tot nu toe dus een geslaagde overstap, maar ik ga het klokje en de analoge audio-uitgang van de VIP2952 wel missen...
Dus je hebt de instellingen nog steeds op XS4ALL staan? Of heb je dit nu aangepast naar KPN? Ik heb geen telefoon dus als ik alles kan laten zoals het is bij mijn overstap dan vind ik het prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janbrede
Edje040 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:42:
Dus je hebt de instellingen nog steeds op XS4ALL staan? Of heb je dit nu aangepast naar KPN? Ik heb geen telefoon dus als ik alles kan laten zoals het is bij mijn overstap dan vind ik het prima!
Ik heb de verbindingsinstelling wel op KPN gezet maar volgens mij maakt dat niets uit. IP-adressen, DNS-servers e.d. krijgt hij toch wel via de PPP-sessie.
Wel moet je oppassen met globale IPv6-adressen die je intern gebruikt, die veranderen namelijk wel. Zo moest ik het IPv6-adres van mijn Pi-hole wat via DHCP wordt doorgegeven aan de interne hosts wel aanpassen. Als je de FritzBox zelf als DNS-server gebruikt hoeft dit niet.

[ Voor 22% gewijzigd door janbrede op 15-02-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 15:35
Ik weet dat dit een tijdje gelezen samen is gegaan.

Zowel news.kpn.nl als news.xs4all.nl verwijzen naar bijna hetzelfde IP: 94.232.116.171/172. Ik kan alleen niet helemaal terug vinden of die nu nog een eigen beheerde omgeving is, of dat ze dit bij iemand afnemen.
Deze IP range is niet een standaard XS4ALL IP range waar normaal hun servers stonden.

Ik kan zien dat de AS onde de naam Abavia S.r.l staat, en op internet kan ik vinden dat dit XSusenet (Abavia). Als ik een ping naar free.XSusenet.com krijg ik IP 94.232.116.180 terug.

Conclusie is dus eigenlijk: KPN(/XS4ALL) heeft dit tegenwoordig uitbesteed en blijkbaar op IP whitelisting gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Rolfie op 15-02-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Rolfie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:15:
[...]
Zowel news.kpn.nl als news.xs4all.nl verwijzen naar bijna hetzelfde IP: 94.232.116.171/172. Ik kan alleen niet helemaal terug vinden of die nu nog een eigen beheerde omgeving is, of dat ze dit bij iemand afnemen.
Deze IP range is niet een standaard XS4ALL IP range waar normaal hun servers stonden.
Volgens informatie van een van de beheerders is het nu uitbesteed. De retentie is nu ook maar een maand :-( .
Er is nog een alternatieve newsserver beschikbaar voor mensen met een Pack-abo zodat ze via een login vanaf de hele wereld kunnen lezen (usenet.xs4all.nl). Die is feitelijk een proxy voor de achterliggende newsserver om te voorkomen dat logingegevens bij de externe partij terechtkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door janbrede op 15-02-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Laatst online: 11:01

Je zegt niets te vervangen.
Had je al een eigen modem?
Anders zou je de KPN box 12 krijgen.
Voor interactieve TV de Arris VIP5202.

Je gebruikt ook vaste telefonie.
Je nummer is dus ook netjes geporteerd?
Die situatie heb ik ook.
In mijn Fritzbox 5490 heb ik twee VoIP profielen ingesteld.
De inkomende gesprekken lopen via XS4all de uitgaande gesprekken via een externe VoIP provider.
Dit werkt al jaren prima.
Ik zal het straks wel opnieuw moeten gaan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janbrede
HoppyF schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:27:
[...]
Je zegt niets te vervangen.
De monteur heeft zelf niets vervangen (NTU, FTU oid). Die waren al Gigabit-ready.
Ik heb de 7581 van XS4All vervangen door de 7590 van KPN (vorige week al opgehangen ;) ). De 7581 gaat retour naar XS4All (is toch al end-of-life).
Je vaste nummer wordt ook geporteerd naar KPN als je dat aangeeft bij de overstap. Ik gebruik het eigenlijk alleen om bereikbaar te zijn, voor 2 euro extra per maand hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

janbrede schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:43:
[...]

De monteur heeft zelf niets vervangen (NTU, FTU oid). Die waren al Gigabit-ready.
Ik heb de 7581 van XS4All vervangen door de 7590 van KPN (vorige week al opgehangen ;) ). De 7581 gaat retour naar XS4All (is toch al end-of-life).
Je vaste nummer wordt ook geporteerd naar KPN als je dat aangeeft bij de overstap. Ik gebruik het eigenlijk alleen om bereikbaar te zijn, voor 2 euro extra per maand hoef je het niet te laten.
Welke FTU/NTU heb je dan? Ik ben vooral benieuwd of de monteur hier de Genexis Gigabit NT zal vervangen door een ZTE exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:48:
Welke FTU/NTU heb je dan? Ik ben vooral benieuwd of de monteur hier de Genexis Gigabit NT zal vervangen door een ZTE exemplaar.
Als je een Genexis Gigabit NTU hebt zal de monteur die hoogstwaarschijnlijk laten zitten. Alleen de oudere 100Mbit exemplaren worden vervangen.
(Hier dus ook een Genexis, is nog ouder point-to-point netwerk maar de NTU is in 2018 vervangen toen ik naar XS4All overstapte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Ik heb gisteren ook de mail gehad dat ik per 21 feb wordt omgezet naar KPN.
Daarbij staan wel een paar dingen waar ik van baal...

Men geeft aan dat er tussen 01:00 en 08:00 een storing kan zijn. Dat tijdslot vind ik eigenlijk veel te lang; zeker aangezien ik vaak ruim voor 08:00 begin met werken, en mijn vrouw nog regelmatig later dan 01:00 online is.

Ik krijg een nieuw IP adres. Misschien begrijpelijk, maar wel bijzonder vervelend aangezien ik dan diverse whitelists en DNS records moet gaan aanpassen.
Gelukkig hebben ze het nieuwe IP adres al wel gestuurd, da's op zich netjes.

TV gebruik ik niet, maar vaste telefonie wel. Hopelijk gaat alles soepel en zonder gedonder. Op zich ben ik best tevreden, maar het vaste IP en de grote hoeveelheid plaatsen waar ik die in gebruik was voor mij altijd een hoofdreden om niet over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
TweakMDS schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:49:
Ik heb gisteren ook de mail gehad dat ik per 21 feb wordt omgezet naar KPN.
Daarbij staan wel een paar dingen waar ik van baal...

Men geeft aan dat er tussen 01:00 en 08:00 een storing kan zijn. Dat tijdslot vind ik eigenlijk veel te lang; zeker aangezien ik vaak ruim voor 08:00 begin met werken, en mijn vrouw nog regelmatig later dan 01:00 online is.
Je bent niet 7 uur offline, alleen zal het omschakelpunt ergens tussen 1.00 en 8.00 liggen. Je PPPoE-sessie wordt verbroken en opnieuw opgebouwd met het nieuwe IP-adres. Ik heb er vanochtend iig niets van gemerkt, alleen kon ik in de FritzBox op gegeven moment zien dat ik een nieuwe IP-adres had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
janbrede schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Je bent niet 7 uur offline, alleen zal het omschakelpunt ergens tussen 1.00 en 8.00 liggen. Je PPPoE-sessie wordt verbroken en opnieuw opgebouwd met het nieuwe IP-adres. Ik heb er vanochtend iig niets van gemerkt, alleen kon ik in de FritzBox op gegeven moment zien dat ik een nieuwe IP-adres had.
Dat begrijp ik, ze geven inderdaad aan dat de verwachting is dat het er een kwartier uit zal liggen. Wat ik meer bedoel is dat ik het fijn zou vinden als dat moment wat specifieker is. Wij zijn niet echt een "tussen 23:00 en 07:00 is het licht uit"-gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L33n
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-11-2024
TweakMDS schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Dat begrijp ik, ze geven inderdaad aan dat de verwachting is dat het er een kwartier uit zal liggen. Wat ik meer bedoel is dat ik het fijn zou vinden als dat moment wat specifieker is. Wij zijn niet echt een "tussen 23:00 en 07:00 is het licht uit"-gezin.
Ze liggen er wel vaker s'nachts uit vanwege onderhoud, waarbij ook het mobiele netwerk niet bereikbaar is. 112 blijft dan wel bereikbaar. Heel irritant als je niet kan zien of het een storing of onderhoud is en het dan ook meerder uren duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyvie1979
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:38
Is het normaal dat als je overstapt van VDSL naar glasvezel van XS4ALL dat er nu 2 monteurs langs moeten komen? Eerst kreeg ik een verzoek van KPN Wholesale voor het voorbereiden van mijn glasvezelverbinding (er hangt al een wit kastje van KPN met glasvezelaansluiting) en vervolgens een mail van XS4ALL zelf voor een monteur voor het aansluiten van de apparatuur.
Ik heb gebeld met de klantenservice die aangaf dat het sinds kort zo was, maar eigenlijk vind ik het enorm onhandig, want nu moet ik 2 keer thuisblijven voor de monteur. Waarom kan dat niet (meer) in een keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 08:14
andyvie1979 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:47:
Is het normaal dat als je overstapt van VDSL naar glasvezel van XS4ALL dat er nu 2 monteurs langs moeten komen? Eerst kreeg ik een verzoek van KPN Wholesale voor het voorbereiden van mijn glasvezelverbinding (er hangt al een wit kastje van KPN met glasvezelaansluiting) en vervolgens een mail van XS4ALL zelf voor een monteur voor het aansluiten van de apparatuur.
Ik heb gebeld met de klantenservice die aangaf dat het sinds kort zo was, maar eigenlijk vind ik het enorm onhandig, want nu moet ik 2 keer thuisblijven voor de monteur. Waarom kan dat niet (meer) in een keer?
KPN Wholesale? Ik neem aan dat je KPN Netwerk bedoelt...
En nee, als die FTU er al hangt en niet 14 jaar oud is, is dat geen normale gang van zaken. Als je een FTU van KPN Netwerk al in huis hebt behoort de XS4All monteur alles te doen. NT of ONT plaatsen en de rest aansluiten.
Dit klinkt alsof XS4All niet kan zien dat die aansluiting al in huis zit. Bijvoorbeeld omdat dit niet goed is geadministreerd?
Je mag je adres wel DM-en, dan kan ik dat deel voor je checken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyvie1979
Barre73 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:28:
[...]

KPN Wholesale? Ik neem aan dat je KPN Netwerk bedoelt...
Nee, de sms die ik hierover ontving is verstuurd uit naam van KPN Wholesale. Niet vanuit KPN Netwerk.
En nee, als die FTU er al hangt en niet 14 jaar oud is, is dat geen normale gang van zaken. Als je een FTU van KPN Netwerk al in huis hebt behoort de XS4All monteur alles te doen. NT of ONT plaatsen en de rest aansluiten.
Dit klinkt alsof XS4All niet kan zien dat die aansluiting al in huis zit. Bijvoorbeeld omdat dit niet goed is geadministreerd?
Apart, de medewerker zei wel dat zij kon zien dat mijn aansluiting in huis gereed was...
Je mag je adres wel DM-en, dan kan ik dat deel voor je checken.
Gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Weet iemand of je na de overzetting naar het kpn netwerk nog je eigen mailserver kan hosten op je ex-xs4all glaslijn qua poortfilters?

Qua dns zal het sowieso even puzzelen worden, maar ik neem aan dat er wel iets van een reverse ip dns zal zijn voor het nieuwe kpn ip adres, dat ik ook als forward in mn domein dns & mail-server config zou kunnen instellen ipv mn “mooie” hostname die ik nu ook als reverse kon instellen?

Ik zou opzich graag naar freedom overstappen, zeker nu er zo enorm gesnoeid wordt in de dienstverlening, maar het TV zender aanbod mist discovery channel waar ik erg graag naar kijk en dat gaat channel+ ook niet toevoegen op korte termijn..

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Le Mol schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 01:07:
Weet iemand of je na de overzetting naar het kpn netwerk nog je eigen mailserver kan hosten op je ex-xs4all glaslijn qua poortfilters?

Qua dns zal het sowieso even puzzelen worden, maar ik neem aan dat er wel iets van een reverse ip dns zal zijn voor het nieuwe kpn ip adres, dat ik ook als forward in mn domein dns & mail-server config zou kunnen instellen ipv mn “mooie” hostname die ik nu ook als reverse kon instellen?

Ik zou opzich graag naar freedom overstappen, zeker nu er zo enorm gesnoeid wordt in de dienstverlening, maar het TV zender aanbod mist discovery channel waar ik erg graag naar kijk en dat gaat channel+ ook niet toevoegen op korte termijn..
Volgens zeggen blijft poort 25 open maar je gaat er niet veel aan hebben want je kan de reverse dns niet instellen. Met als gevolg dat een groot deel van de mailservers je e-mail als spam zullen afserveren.
Ik heb zelf nu de route gekozen voor de goedkoopste provider die op mijn adres kan leveren (zolang het maar geen KPN is) en een VPS te huren voor mijn eigen mailserver.

Overigens biedt KPN Zakelijk een vergelijkbaar aanbod als XS4all nu zoals vast ipnummer(s) en 4G backup maar dat kost ongeveer het dubbele van wat XS4all nu kost en dan kan ik nog niet achterhalen of je reverse dns kan instellen en je eigen mailserver kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je zou toch in je mx record de reversenaam kunnen zetten die het ip van kpn krijgt, iets als 123-123-123-123-bla.glashosts.kpn.nl oid en de mail server zich ook laten noemen in de helo melding?

Op welke vps provider is zou keus gevallen? Want die optie had ik ook als andere oplossing voor de eigen mailserver.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Le Mol schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:30:
Je zou toch in je mx record de reversenaam kunnen zetten die het ip van kpn krijgt, iets als 123-123-123-123-bla.glashosts.kpn.nl oid en de mail server zich ook laten noemen in de helo melding?

Op welke vps provider is zou keus gevallen? Want die optie had ik ook als andere oplossing voor de eigen mailserver.
Zelfs dan werkt het niet persé. Mijn KPN IP bv werd door oa Microsoft niet geaccepteerd.

Ik heb zelf via https://lowendbox.com/ de goedkoopste VPS met Nederlands IP genomen (€27,27 per jaar voor 1CPU, 1GB RAM en 10GB SSD), daarop Postfix geïnstalleerd en die gebruik ik nu via WireGuard als smarthost voor mijn thuis mailserver. (SMTP is ook alleen te bereiken via WireGuard dus niet via internet, inbound laat ik gewoon thuis bezorgen) Dit IP is ‘schoon’ en reverse DNS matcht netjes met EHLO.

Andere opties zijn de smarthost van KPN of Mailchimp waar je tot 2000 mails gratis kunt verzenden.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 19-02-2022 20:38 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Le Mol schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:30:

Ik heb nu een VPS met 2 vcpu en 2 GB bij PCExtreme van € 3 per maand waarmee ik aan het experimenteren ben. Is wel vorig jaar overgenomen door Versio dus verwacht niet dat het zo goedkoop blijft. Overigens moet je via de helpdesk vragen om port 25 te openen maar die doen daar verder niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
synoniem schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:59:
[...]

Ik heb nu een VPS met 2 vcpu en 2 GB bij PCExtreme van € 3 per maand waarmee ik aan het experimenteren ben. Is wel vorig jaar overgenomen door Versio dus verwacht niet dat het zo goedkoop blijft. Overigens moet je via de helpdesk vragen om port 25 te openen maar die doen daar verder niet moeilijk over.
We hebben jarenlang bij PCextreme gezeten maar deze werd te duur.
Overgestapt naar Vimmex dus.
Werkt daar prima.

Een andere overweging ivm lage kosten is wellicht Webreus.nl
Mijn e-mail van de provider zoals XS4all of straks KPN gebruik ik nooit.
Mijn eigen domein gebruik ik immers al jaren en met overstappen heb je vwb e-mail nooit gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
HoppyF schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:45:
[...]

We hebben jarenlang bij PCextreme gezeten maar deze werd te duur.
Overgestapt naar Vimmex dus.
Werkt daar prima.

Een andere overweging ivm lage kosten is wellicht Webreus.nl
Mijn e-mail van de provider zoals XS4all of straks KPN gebruik ik nooit.
Mijn eigen domein gebruik ik immers al jaren en met overstappen heb je vwb e-mail nooit gezeur.
Goedkoopste VPS met 2 Gb en 2 vcpu die ik bij Vimexx zie is € 9,89 wel met meer opslag. Ik blijf toch nog maar even bij PCextreme. Bij Webreus zie ik zo helemaal geen VPS maar misschien kijk ik er over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:27
Bij Xs4all krijg ik een mobiel internet instap simkaartje. Dit wordt binnenkort dus ook een bij KPN mobiel ondergebracht abonnement. Kan ik dat dan ook gebruiken om data naar toe te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Heb nu ook de brief ontvangen waarin aangegeven wordt dat je overgezet gaat worden KPN. Alleen heb ik het vermoeden dat men naar je huidige contractdatum kijkt, om te voorkomen dat je voortijdig je contract kan opzeggen. Heb nu een geschatte overzetting van februari tot en met mei! Mijn contract loopt tot juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
BramViking schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:51:
Heb nu ook de brief ontvangen waarin aangegeven wordt dat je overgezet gaat worden KPN. Alleen heb ik het vermoeden dat men naar je huidige contractdatum kijkt, om te voorkomen dat je voortijdig je contract kan opzeggen. Heb nu een geschatte overzetting van februari tot en met mei! Mijn contract loopt tot juni.
Ik had de brief al een paar weken geleden gehad en mijn contract loopt tot september.
Zodra je de brief echter hebt ontvangen ben je meteen contractvrij en kun je overstappen naar KPN of wat anders.

Wel interessant nog is dit:
Ik heb nadat ik de overstap naar KPN heb gemaakt nog twee keer telefoon gehad van XS4all wat de reden was van mijn overstap. En of ik een nieuw aanbod van XS4all wilde accepteren.
Dat aanbod is 9 maanden €15 korting plus verder behoud van het huidige abonnement.
Vriendelijk gesprek gehad van ca 10 minuten. Ook geen dwang vanuit XS4all.
Ze doen je alleen een aanbod om alsnog te blijven.
Beetje tegenstrijdig ook omdat het juist KPN is die XS4all in feite opheft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:33
HoppyF schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:22:
[...]

Ik had de brief al een paar weken geleden gehad en mijn contract loopt tot september.
Zodra je de brief echter hebt ontvangen ben je meteen contractvrij en kun je overstappen naar KPN of wat anders.

Wel interessant nog is dit:
Ik heb nadat ik de overstap naar KPN heb gemaakt nog twee keer telefoon gehad van XS4all wat de reden was van mijn overstap. En of ik een nieuw aanbod van XS4all wilde accepteren.
Dat aanbod is 9 maanden €15 korting plus verder behoud van het huidige abonnement.
Vriendelijk gesprek gehad van ca 10 minuten. Ook geen dwang vanuit XS4all.
Ze doen je alleen een aanbod om alsnog te blijven.
Beetje tegenstrijdig ook omdat het juist KPN is die XS4all in feite opheft.
Bij mij werd dat contractvrij zijn keihard ontkent door de medewerker van xs4all aan de telefoon een paar weken terug.

Staat er er in jouw contract gegevens online misschien iets waaruit blijkt dat je contractvrij bent. Bij mij staat gewoon de einddatum van december 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
supercop7373 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:04:
[...]

Bij mij werd dat contractvrij zijn keihard ontkent door de medewerker van xs4all aan de telefoon een paar weken terug.

Staat er er in jouw contract gegevens online misschien iets waaruit blijkt dat je contractvrij bent. Bij mij staat gewoon de einddatum van december 2022.
Eerder toen ik net de brief had ontvangen stond er bij mij dat ik een lopend contract had tot september en ik niet contractvrij was.
Nu staat er dat ik wel contractvrij ben.
Nu is dat al een tijd later en de overstap naar KPN loopt.
Ik word over twee weken daadwerkelijk overgezet.

Bel anders voor de zekerheid met de klantenservice als je nu wilt gaan overstappen.
Ga je bv naar KPN dan regelt KPN de overstap verder en geef je geen datum op.
Zet bij de aanvraag z.s.m.
Er komt dan per e-mail vanzelf een bevestiging waar een datum in staat.
Komt die datum je niet uit dan kun je deze waarschijnlijk wel verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Had ze maar eens gebeld wanneer viaplay beschikbaar komt in mijn xs4all. Klanten die in de migratie zitten en nog niet over zijn gezet, kunnen dus nog niet gebruik maken van Viaplay via KPN.
De reden is dat ze het oude systeem niet gaan bijwerken om dit mogelijk te want, want dat wordt immers uitgefaseerd.

Verder nog even met de medewerker gesproken en zover het er nu naar uit ziet blijft het nummer bereikbaar voor klanten die nu gemigreerd worden. Alle systemen gaan over naar KPN, maar de servicedesk blijft bestaan. Daar ben ik wel blij mee, want je merk toch, net als vandaag: ze nemen tijd voor je en weten waar ze over praten.

Ondanks dat ik nu dus per viaplay maar even het abonnement heb genomen, ben ik blij dat ik gewoon meega met de migratie. Ik hou mijn apparatuur, ESPN gratis in het pakket en dezelfde prijs.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Laatst online: 19:16

d0s

sssst

Vandaag ook de mail en brief ontvangen dat ik volgende week wordt overgezet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:09

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

tweakduke schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:17:
Ondanks dat ik nu dus per viaplay maar even het abonnement heb genomen, ben ik blij dat ik gewoon meega met de migratie. Ik hou mijn apparatuur, ESPN gratis in het pakket en dezelfde prijs.
Met dezelfde prijs heb ik persoonlijk wel wat moeite mee, als je kijkt welke kaalslag geleverd is. Voorheen betaalde je wat meer voor XS4ALL, maar daar kreeg je ook meer voor, dat is nu allemaal verdwenen. Wat dat betreft mag de prijs wel naar beneden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

_Dune_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Met dezelfde prijs heb ik persoonlijk wel wat moeite mee, als je kijkt welke kaalslag geleverd is. Voorheen betaalde je wat meer voor XS4ALL, maar daar kreeg je ook meer voor, dat is nu allemaal verdwenen. Wat dat betreft mag de prijs wel naar beneden.
Ligt ook aan wat je van hun diensten gebruikte denk ik, als dat allemaal weggehaald wordt dan is het inderdaad geen rechtvaardige prijs.

In mijn geval, als ik naar een aanbieding overstap dan heb ik de eerste maanden goedkoper, maar daarna betaal ik meer. Dan loont het zich niet.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat doen ze wel netjes bij XS4all. Laatste dag van mijn abonnement en de retourdoos is gearriveerd. Een mooi vouwpakket dat dus door de brievenbus kon.
Ze vragen trouwens €99 voor het modem. En aangezien dat een 7581 is die je op marktplaats voor €50 kan oppikken, gaat deze zeker terug.

Eens kijken hoe vlekkeloos de migratie naar Freedom gaat morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Jelte schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:10:
Dat doen ze wel netjes bij XS4all. Laatste dag van mijn abonnement en de retourdoos is gearriveerd. Een mooi vouwpakket dat dus door de brievenbus kon.
Ze vragen trouwens €99 voor het modem. En aangezien dat een 7581 is die je op marktplaats voor €50 kan oppikken, gaat deze zeker terug.

Eens kijken hoe vlekkeloos de migratie naar Freedom gaat morgen.
Heb die platte doos hier al meer dan een week liggen.
Volgende week komt de monteur.
Ik dacht dat ik een bedrag van €199 zag staan voor het niet terugsturen.
Ik heb internet TV en bellen.
Één interactieve box plus een Fritzbox 5490.
Alles gaat dus retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@HoppyF Ik heb ook alleen internet. Dus dat zal het verschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokBoy
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 11:16
Die migratie is inderdaad wel erg schameltjes voor XS4All klanten, ook ik heb nu "DE BRIEF" mogen ontvangen en ik heb eens gauw gekeken... voor hetzelfde bedrag heb ik niet alleen de fors afgekloven dienstverlening, maar mag ik ook op 500Mbps blijven terwijl een KPN klant (met een maandcontract, dus geen 12m+korting of zo) een stuk minder betaalt voor 1Gbps. Lekker makkelijk cashen voor KPN zeg.

[ Voor 0% gewijzigd door WokBoy op 01-03-2022 15:02 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik ben sowieso van plan direct naar de KPN propositie over te stappen wanneer ik contractvrij ben, XS4ALL biedt geen enkele meerwaarde meer voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 09:41
Ik heb de grote gele envelop inmiddels ontvangen en zojuist via Pricewise.nl de overstap naar KPN aangevraagd.

Ik ga van 71,50 per maand voor 500/500 glasvezel bij XS4ALL naar 1000/1000 glasvezel voor 57,50 waarvan de eerste 6 maanden voor 28,75. En dan ook nog een eenmalige extra korting van 30 euro via Pricewise.

De Fritzbox stuur ik terug, die gebruik ik toch niet (Pfsense, schijnt dat je niet eens de PPoE instellingen hoeft aan te passen)

Jaarkosten XS4ALL: € 858
Eerste jaar kosten KPN: € 487,50
Tweede jaar kosten KPN: € 690

Eerste jaar besparing: € 370,50
Tweede jaar besparing: € 168

En dat voor 2x zo snel internet. Ik klaag niet.... :)

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Wasp schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:23:
Ik heb de grote gele envelop inmiddels ontvangen en zojuist via Pricewise.nl de overstap naar KPN aangevraagd.

Ik ga van 71,50 per maand voor 500/500 glasvezel bij XS4ALL naar 1000/1000 glasvezel voor 57,50 waarvan de eerste 6 maanden voor 28,75. En dan ook nog een eenmalige extra korting van 30 euro via Pricewise.

De Fritzbox stuur ik terug, die gebruik ik toch niet (Pfsense, schijnt dat je niet eens de PPoE instellingen hoeft aan te passen)

Jaarkosten XS4ALL: € 858
Eerste jaar kosten KPN: € 487,50
Tweede jaar kosten KPN: € 690

Eerste jaar besparing: € 370,50
Tweede jaar besparing: € 168

En dat voor 2x zo snel internet. Ik klaag niet.... :)
toon volledige bericht
Klopt dat wel?
Ik zie nog steeds dit.
Wel een klein verschil met een paar weken geleden toen ik bij Pricewise afsloot.
Nu is het €60 terug was €80.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEDhZkPuVq3i2JYM6IqiNgaYeew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zExTNPmazcVNhtacvXLAUlK5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 09:41
HoppyF schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Klopt dat wel?
Ik zie nog steeds dit.
Ik heb alleen internet, geen TV. Ik denk dat dat het verschil is.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Wasp schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:36:
[...]

Ik heb alleen internet, geen TV. Ik denk dat dat het verschil is.
Aha, ja ik reken de TV erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Klopt als je alleen internet hebt dan zit je al gauw met iedere overstap beter.

In combinatie met TV en sportpaketten wordt het verhaal gauw anders, vooral als de aanbiedingsperiode voorbij is. Dat is een sigaar uit eigen doos.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

tweakduke schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:52:
Klopt als je alleen internet hebt dan zit je al gauw met iedere overstap beter.

In combinatie met TV en sportpaketten wordt het verhaal gauw anders, vooral als de aanbiedingsperiode voorbij is. Dat is een sigaar uit eigen doos.
Niet helemaal, tenminste als je een relatief oud account hebt zoals ikzelf. Ik heb nog geen andere provider gezien die een SIM kaart levert met standaard 1GB data per maand en/of Spotify Premium. Dat zijn de enige twee zaken die ik nu nog extra heb, die boven op een alternatief komen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49
Ik heb ook gekeken naar de overstap naar kpn, maar als ik alles meereken watiknu heb dan zou ik bijna 20 euro met gaan betalen na de kortings periode en als mijn korting over is bij xs4all dan zit er nog steeds een verschil van bijna 10 euro

Blijf gewoon lekker zitten voorlopig, de extra diensten die vervallen gebruik ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:12
Erik2B schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:57:
Ik heb ook gekeken naar de overstap naar kpn, maar als ik alles meereken watiknu heb dan zou ik bijna 20 euro met gaan betalen na de kortings periode en als mijn korting over is bij xs4all dan zit er nog steeds een verschil van bijna 10 euro

Blijf gewoon lekker zitten voorlopig, de extra diensten die vervallen gebruik ik niet.
Hier hetzelfde. Gisteren de gele envelop ontvangen en toen maar weer eens gaan kijken naar aanbiedingen. Maar zonder de 12 maanden korting ga ik er t.o.v. mijn huidige bedrag op achteruit. Zeker zolang ik nog XS4ALL korting krijg.
Ik hou het de komende maanden in de gaten en anders bellen we wel weer even met XS4ALL of ze niet alsnog wat korting willen geven...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Doei XS4all, het was leuk, zo lang het duurde. En bedankt voor het t-shirt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
barrymossel schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:09:
[...]

Hier hetzelfde. Gisteren de gele envelop ontvangen en toen maar weer eens gaan kijken naar aanbiedingen. Maar zonder de 12 maanden korting ga ik er t.o.v. mijn huidige bedrag op achteruit. Zeker zolang ik nog XS4ALL korting krijg.
Ik hou het de komende maanden in de gaten en anders bellen we wel weer even met XS4ALL of ze niet alsnog wat korting willen geven...
Dat doen ze nog steeds. Ik zou nu bellen voordat de migratie in gang gezet wordt. Ik heb dat in het verleden ook gedaan. Ik maakte telkens in december de kortingsafspraak terwijl mijn contract tot april loopt. In eerste instantie krijg je 9x€15 maar na wat aandringen al snel 9x€20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyvie1979
@Barre73 De KPN monteur is geweest. Het enige wat hij heeft gedaan is een Genexis kastje op mijn aansluiting geklikt, geactiveerd en gewacht tot het lampje bij Connection groen bleef branden.
Hij is, denk ik, 5 minuten binnen geweest. Ook hij snapte er niets van dat er morgen nog iemand anders langskomt om het modem en de tv aan te sluiten. Dat is iets wat hij normaal ook altijd deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
andyvie1979 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:45:
@Barre73 De KPN monteur is geweest. Het enige wat hij heeft gedaan is een Genexis kastje op mijn aansluiting geklikt, geactiveerd en gewacht tot het lampje bij Connection groen bleef branden.
Hij is, denk ik, 5 minuten binnen geweest. Ook hij snapte er niets van dat er morgen nog iemand anders langskomt om het modem en de tv aan te sluiten. Dat is iets wat hij normaal ook altijd deed.
O?
Heb je een foto van dat kastje?
Heb je dan twee afspraken staan voor een monteur?
Ik heb volgende week een afspraak staan.
Krijg vandaag de KPN spullen binnen, volgens de e-mail modem en interactieve TV box.
Staat niets in over de NT.
Heb nu geen NT omdat ik een Fritzbox 5490 heb.

Update:
Pakket net ontvangen, zoals in de e-mail stond, Box 12 en Arris VIP5202.
Geen NT.

[ Voor 6% gewijzigd door HoppyF op 03-03-2022 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
Die haalde de monteur vanmiddag uit z'n auto.

Al met al is hij hier 10 minuten geweest. Ruim de helft van die tijd ging op aan het ophalen van die NT plus het bijwerken van z'n administratie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
elastiek schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:24:
[...]

Die haalde de monteur vanmiddag uit z'n auto.

Al met al is hij hier 10 minuten geweest. Ruim de helft van die tijd ging op aan het ophalen van die NT plus het bijwerken van z'n administratie...
Ja, dat erin klikken is een minuut werk.
Gaat erom dat alles wel moet werken.
Het profiel moet kloppen en er moet verbinding naar de PoP zijn.
In mijn geval moet nummerportering (vaste telefoon) ook gelukt zijn.

Interactieve TV blijft hier gelijk want die box heb ik al.
Is dus omruilen voor hetzelfde.
Alleen wijzigt het abonneenummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andyvie1979
HoppyF schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:57:
[...]

O?
Heb je een foto van dat kastje?
Heb je dan twee afspraken staan voor een monteur?
Ik heb volgende week een afspraak staan.
Krijg vandaag de KPN spullen binnen, volgens de e-mail modem en interactieve TV box.
Staat niets in over de NT.
Heb nu geen NT omdat ik een Fritzbox 5490 heb.

Update:
Pakket net ontvangen, zoals in de e-mail stond, Box 12 en Arris VIP5202.
Geen NT.
Ja, om een of andere reden die niemand kent heb ik 2 afspraken. De eerste (vanuit KPN Wholesale) was vandaag met de KPN monteur. Hij heeft een zwarte NT geplaatst die hij zelf bij zich had (heb even geen foto, maar het is een Genexis TK01-XGS2110), maar hij schoof hem over de witte aansluiting van KPN Netwerk. Was wel nog even een gedoe, want de eerste wilde niet goed over de aansluiting schuiven, dus hij heeft een 2e uit zijn auto gepakt.

Morgen komt monteur 2 (afspraak vanuit XS4ALL) en die zal verder de aansluiting van mijn FritzBox 7583 omzetten van VDSL naar glasvezel (er zat geen modem in de doos die ik heb ontvangen van XS4ALL, dus ik ga er vanuit dat mijn FritzBox hergebruikt wordt) en zal mijn tv gaan installeren (die heb ik nu nieuw).

[ Voor 1% gewijzigd door andyvie1979 op 03-03-2022 18:33 . Reden: Type-nummer toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
andyvie1979 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:19:
[...]

Ja, om een of andere reden die niemand kent heb ik 2 afspraken. De eerste (vanuit KPN Wholesale) was vandaag met de KPN monteur. Hij heeft een zwarte NT geplaatst die hij zelf bij zich had (heb even geen foto, maar het is een Genexis TK01-XGS2110), maar hij schoof hem over de witte aansluiting van KPN Netwerk. Was wel nog even een gedoe, want de eerste wilde niet goed over de aansluiting schuiven, dus hij heeft een 2e uit zijn auto gepakt.

Morgen komt monteur 2 (afspraak vanuit XS4ALL) en die zal verder de aansluiting van mijn FritzBox 7583 omzetten van VDSL naar glasvezel (er zat geen modem in de doos die ik heb ontvangen van XS4ALL, dus ik ga er vanuit dat mijn FritzBox hergebruikt wordt) en zal mijn tv gaan installeren (die heb ik nu nieuw).
Ok, dus als ik het goed begrijp maak jij een overstap van XS4all DSL naar XS4all glasvezel?
Aan het model nummer te zien ga je XGS PON gebruiken.

Dat is anders dan mijn overstap want ik ga van XS4all glasvezel naar KPN glasvezel.
Wel wezenlijk anders omdat ik nu geen NT heb en de glasvezel direct op de 5490 aangesloten wordt.
Deze Fritzbox gaat retour en er komt een KPN Box 12 voor terug.
Ik heb hier een TY01 FTU. Dubbele kappen.
Ik heb ook AON en geen GPON of XGS PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andyvie1979
HoppyF schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Ok, dus als ik het goed begrijp maak jij een overstap van XS4all DSL naar XS4all glasvezel?
Klopt. Ik wilde eigenlijk ook overstappen naar KPN, maar kreeg toen ik belde 12 maanden 15 euro korting aangeboden. Nu blijf ik ook Spotify gratis houden. Per saldo maakte het niet veel uit of ik zou overstappen naar KPN of bij XS4ALL bleef (en over een paar maanden wordt het toch ook KPN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 22:35

SPT

Meer mensen die problemen hebben met het beleid van KPN rondom het versturen van mails? Ik kom er net pas achter dat je elk jaar opnieuw stappen moet ondernemen om te voorkomen dat je ip-adres geblacklist wordt bij spamhaus en je geen mails meer kunt versturen. Niet echt handig. Onbegrijpelijk dat je dit bijvoorbeeld niet ergens zelf kunt instellen; zeker aangezien het doel van KPN (neem ik aan) zal zijn om te voorkomen dat XS4all klanten massaal overstappen naar Freedom Internet of een andere provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
SPT schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:53:
Meer mensen die problemen hebben met het beleid van KPN rondom het versturen van mails? Ik kom er net pas achter dat je elk jaar opnieuw stappen moet ondernemen om te voorkomen dat je ip-adres geblacklist wordt bij spamhaus en je geen mails meer kunt versturen. Niet echt handig. Onbegrijpelijk dat je dit bijvoorbeeld niet ergens zelf kunt instellen; zeker aangezien het doel van KPN (neem ik aan) zal zijn om te voorkomen dat XS4all klanten massaal overstappen naar Freedom Internet of een andere provider.
Wat voor een blacklist bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini66
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05-2022
Weet iemand hoe het gaat als je de volgende setup hebt?

Ik heb xs4all glas. Maar ipv de Fritzbox aan de NTU heb ik mijn Asus RT-AX88u router op de NTU.

Blijft dit werken na de overstap of doet KPN hier niet aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT

SPT

Rolfie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Wat voor een blacklist bedoel je precies?
Van Spamhaus. Dat is een not-for-profitorganisatie die (o.a.) een blocklist bijhoudt van spammers. Sommige internetproviders (waaronder KPN) melden blijkbaar standaard al hun ip-adressen aan voor deze blocklist. Omdat de meeste grote mailproviders gebruik van deze blocklist maken om hun klanten te beschermen tegen het versturen van SPAM, weigeren deze je mail waarbij je al daar niet een 'undelivered mail' foutmelding terugkrijgt. Je moet elk jaar handmatig een verzoek indienen om je ip-adres van deze lijst verwijderd te krijgen, waarbij de verwijdering van de blocklist na dat jaar weer vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
SPT schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Van Spamhaus. Dat is een not-for-profitorganisatie die (o.a.) een blocklist bijhoudt van spammers. Sommige internetproviders (waaronder KPN) melden blijkbaar standaard al hun ip-adressen aan voor deze blocklist. Omdat de meeste grote mailproviders gebruik van deze blocklist om hun klanten te beschermen tegen het versturen van SPAM, weigeren deze je mail waarbij je al daar niet een 'undelivered mail' foutmelding terugkrijgt. Je moet elk jaar handmatig een verzoek indienen om je ip-adres van deze lijst verwijderd te krijgen, waarbij de verwijdering van de blocklist na dat jaar weer vervalt.
heb je een link van hoe je dit precies bij kpn aanvraagt? Ik heb volgende week het zelfde probleem namelijk.... maandag stap ik over van xs4all naar kpn.

En ik wist dat ik op deze blacklist kwam staat, maar niet dat je kon vragen dat je er afgehaald kon worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Rolfie op 04-03-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoek even terug in het topic, dit is reeds vaker besproken en KPN is hier een ramp in, doet hier ook niets mee. Kan je dus ook niet via KPN aanvragen. De consumenten verbinding is een ramp voor mensen die een eigen mailserver draaien. Daar zal je zelf het nodige voor moeten gaan regelen, om niet als spam bestempeld te worden en van de blacklists te blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 04-03-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:24

servies

Veni Vidi Servici

_Dune_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:23:
Zoek even terug in het topic, dit is reeds vaker besproken en KPN is hier een ramp in, doet hier ook niets mee. Kan je dus ook niet via KPN aanvragen. De consumenten verbinding is een ramp voor mensen die een eigen mailserver draaien. Daar zal je zelf het nodige voor moeten gaan regelen, om niet als spam bestempeld te worden en van de blacklists te blijven.
Daarom moet je ook de mailserver van KPN als relay gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

_Dune_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:23:
Klopt. Probleem is ook dat dit niet goed vooraf te regelen is, want Spamhaus eist dat voor de aanvraag een emailadres wordt gebruikt dat 'can be easily associated with the mail server on the IP you want to remove'. Ik heb het dus pas aangevraagd nadat mijn ip-adres was gewijzigd en ik DNS had aangepast.

Aanvragen kan via de url naar Spamhaus in mijn vorige mail. Maar verwacht dat dit dus zal worden geweigerd als je het doet vanaf een ip-adres dat je nog niet in gebruik hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Gemini66 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:55:
Weet iemand hoe het gaat als je de volgende setup hebt?

Ik heb xs4all glas. Maar ipv de Fritzbox aan de NTU heb ik mijn Asus RT-AX88u router op de NTU.

Blijft dit werken na de overstap of doet KPN hier niet aan?
Uiteraard doet KPN daar wel aan want dat zijn ze verplicht sinds 28 januari (gebruik eigen router mogelijk maken) en deden ze ook al lang eigenlijk.
Daarbij: XS4all en KPN zijn technisch gezien hetzelfde. Jouw setup zal dus blijven draaien. Heel misschien dat je ergens een aanpassing moet doen in je Asus, of de Experiabox eenmalig moet aansluiten voor activering van de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Barre73 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Daarbij: XS4all en KPN zijn technisch gezien hetzelfde. Jouw setup zal dus blijven draaien. Heel misschien dat je ergens een aanpassing moet doen in je Asus, of de Experiabox eenmalig moet aansluiten voor activering van de lijn.
Dat laatste is volgens mij alleen nodig als je ook telefonie afneemt.
Ik ben gisteren overgezet naar KPN en alles deed het al voordat de monteur er was geweest. Alleen telefonie niet. Daar werd ik 2 uur later over gebeld omdat ze zagen dat de overname nog niet was uitgevoerd.
Daarvoor moest ik inderdaad de Experiabox eenmalig aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hier is vannacht de verbinding gemigreerd naar KPN. De monteur moet nog langskomen, maar TV en internet werken al via de Fritzbox.

Tot ziens XS4ALL!

Edit: Monteur is geweest, heeft gezien dat alles werkt en is weer vertrokken.

[ Voor 21% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-03-2022 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Dj-sannieboy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:43:
Hier is vannacht de verbinding gemigreerd naar KPN. De monteur moet nog langskomen, maar TV en internet werken al via de Fritzbox.

Tot zien XS4ALL!
Ik denk dat het geen tot ziens wordt maar een vaarwel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040

Tot ziens XS4ALL!
Uit eigen beweging of als onderdeel van de integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Edje040 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:40:
[...]

Uit eigen beweging of als onderdeel van de integratie?
Zelf overgestapt ivm 12 maanden Gigabit voor €35 per maand.

[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-03-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Laatst online: 19:16

d0s

sssst

Dj-sannieboy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Kun je ook 'gewoon' overstappen van XS4ALL naar KPN? Ook als je al gemigreerd bent naar 'KPN techniek'? Ik ben namelijk contractsvrij geworden nu geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:52

wontcachme

You catch me? No you wont

Tot ziens XS4ALL!

Edit: Monteur is geweest, heeft gezien dat alles werkt en is weer vertrokken.
Jouw monteur was beter dan de mijne. Die ik vanochtend had wist niks van FritzBoxen en heeft alleen maar een experiabox eraan gehangen om de verbinding te testen (terwijl ik die al werkend had in de frtizbox). Hij weigerde om ook maar naar de fritzbox te kijken want dat was een eigen modem en daar geeft KPN geen ondersteuning op..... Dat ik daar €7.50 per maand voor betaal aan KPN maakte niks uit, was volgens hem een eigen modem.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 18:29
Voor mij wordt het ook gunstiger om naar KPN over gegaan. 1gbit ipv 500mbit voor een lagere maandprijs. Ik gebruik nu een Unifi Dream Machine Pro SE als router, met glas direct op de SFP poort dus gebruik de Fritzbox niet. Ik heb daarbij nu de instellingen zoals verstrekt door xs4all. KPN biedt deze ondersteuning niet en verwijst naar hun forum.

Als ik nu overstap, blijft de UDM dan werken met de instellingen van Xs4all, of komt er automatisch een monteur met een Experiabox langs die moeilijk gaat doen als ik het wil laten zoals het nu werkt?

Edit: gebruik geen TV, wel nog vaste lijn maar als dat overstap ingewikkeld maakt hoeft die niet te blijven

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen11 op 10-03-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

wontcachme schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Jouw monteur was beter dan de mijne. Die ik vanochtend had wist niks van FritzBoxen en heeft alleen maar een experiabox eraan gehangen om de verbinding te testen (terwijl ik die al werkend had in de frtizbox). Hij weigerde om ook maar naar de fritzbox te kijken want dat was een eigen modem en daar geeft KPN geen ondersteuning op..... Dat ik daar €7.50 per maand voor betaal aan KPN maakte niks uit, was volgens hem een eigen modem.
Bijzonder! Hij heeft netjes een notitie gemaakt dat alles al aangesloten was en dat alles werkt.

Ik heb nog gevraagd of hij wellicht de NT (Genexis) ging vervangen voor bijvoorbeeld een ZTE variant. Maar hij gaf aan dat die alleen bij nieuwbouw geplaatst worden.
d0s schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Kun je ook 'gewoon' overstappen van XS4ALL naar KPN? Ook als je al gemigreerd bent naar 'KPN techniek'? Ik ben namelijk contractsvrij geworden nu geloof ik.
Geen idee, zou het even bij KPN navragen als ik jou was.

[ Voor 16% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-03-2022 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

jeroen11 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:11:
Voor mij wordt het ook gunstiger om naar KPN over gegaan. 1gbit ipv 500mbit voor een lagere maandprijs. Ik gebruik nu een Unifi Dream Machine Pro SE als router, met glas direct op de SFP poort dus gebruik de Fritzbox niet. Ik heb daarbij nu de instellingen zoals verstrekt door xs4all. KPN biedt deze ondersteuning niet en verwijst naar hun forum.

Als ik nu overstap, blijft de UDM dan werken met de instellingen van Xs4all, of komt er automatisch een monteur met een Experiabox langs die moeilijk gaat doen als ik het wil laten zoals het nu werkt?

Edit: gebruik geen TV, wel nog vaste lijn maar als dat overstap ingewikkeld maakt hoeft die niet te blijven
Ja dat blijft gewoon werken.

Maak het je niet te moelijk. Laat gewoon die monteur die experiabox plaatsen en zodra hij weg is hang je je udm er weer aan.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 18:29
Tylen schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Ja dat blijft gewoon werken.

Maak het je niet te moelijk. Laat gewoon die monteur die experiabox plaatsen en zodra hij weg is hang je je udm er weer aan.
OK, dus dan moet ik voor de monteur er is de glasvezel weer in de Genesis NTU steken, die sluit de monteur dan aan op de Experiabox en dan draai ik het weer om als hij weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Dj-sannieboy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Same here..op 6 april ga ik over. Heb je de aanbiederdienst al aangepast naar KPN of werkt alles gewoon op XS4ALL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
d0s schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Zolang je niet gemigreerd bent zou dat moeten kunnen. Ik zou niet bellen want KS is vaak onwetend en zwaar onder de maat. Gewoon aanvragen via de site en overstapservice aanvragen. Dan komt er vanzelf een bevestiging dat je overgaat (of niet natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
[...]

Ik zou dat zeker melden op het forum van KPN (onder het topic Fritz!box bij KPN). Er komen langzaam steeds meer klachten over KPN Service Plus. Die dienst vertegenwoordigd een waarde van €5 per maand. Daar mogen ze wel voor leveren. Of ze moeten de FB aan gaan bieden voor €2,50 per maand exclusief Service Plus. Ook prima. Maar betalen en niet leveren klopt natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Edje040 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:15:
[...]

Same here..op 6 april ga ik over. Heb je de aanbiederdienst al aangepast naar KPN of werkt alles gewoon op XS4ALL?
Het werkt met XS4ALL, maar heb het wel aangepast naar KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 23:39
[...]

dan is de betreffende monteur niet goed op de hoogte, want neem je de fritzbox bij kpn af zit er gewoon volledige ondersteuning op vanuit kpn.
de monteur is ook verplicht om het werkend op te leveren met de betreffende fritzbox.
de monteurs hebben ze zelfs op de auto voor service om ze te vangen als die defect is zelfs fritzreapers hebben de monteurs op de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook de beruchte gele brief binnen en daar staat letterlijk in dat deze verandering naar KPN techniek reden kan zijn voor kosteloze beëindiging van het abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

synoniem schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:44:
Ik heb inmiddels ook de beruchte gele brief binnen en daar staat letterlijk in dat deze verandering naar KPN techniek reden kan zijn voor kosteloze beëindiging van het abonnement.
Dat was allang duidelijk, overigens Allen Al door de kaalslag in het abonnement is het genoeg redenen om vervroegt te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
_Dune_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:53:
[...]

Dat was allang duidelijk, overigens Allen Al door de kaalslag in het abonnement is het genoeg redenen om vervroegt te vertrekken.
Gezien het aantal vragen hierover in dit topic was dat nog niet voor iedereen duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Gisteren ben ik overgestapt van XS4all naar KPN.
Monteur was net op tijd binnen het aangeven window.
Aardige man, tijdens het werk gezellig mee kunnen kletsen.
NT moest geplaatst worden want ik had alleen een 5490 op glas.
Liep naar de auto en haalde meteen een NT op.
Witte ZTE, langwerpige uitvoering die ipv mijn witte kap met het glasvezel kabeltje kwam.
Kwestie van inklinken.
Daarbij Box 12 geplaatst, duurde even vanwege het downloaden van nieuwe firmware (vermoed ik).
Ondertussen op mijn verzoek Super WiFi 2 geplaatst aan de andere kant van huis om buiten ook goed bereik te hebben.
Nu dus WiFi mesh met AX snelheid.
Voorheen had ik ook mesh maar met de Fritzbox 1750E.
Snelheid gemeten is prima maar dat kan ook niet anders met 1Gbit.

Ik heb ook nog vaste telefoon, maar helaas er is niets aan in te stellen in de Box 12.
Kan met geen mogelijkheid de in- en uitgaande Voip provider configeren.
Valt me erg tegen van een nieuw modem.
De Fritzbox deed dat zonder moeite.
Hier moet ik dus nog een oplossing voor bedenken.

Interactieve TV is gelijk gebleven Arris VIP5202 die ik ook al had.
Alles is werkend maar wel een nieuw SSID uiteraard en een andere DHCP reeks die blijkbaar ook niet te wijzigen is. Nog een minpuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
HoppyF schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:54:
Witte ZTE, langwerpige uitvoering die ipv mijn witte kap met het glasvezel kabeltje kwam.
Kwestie van inklinken.
Daarbij Box 12 geplaatst, duurde even vanwege het downloaden van nieuwe firmware (vermoed ik).
Ondertussen op mijn verzoek Super WiFi 2 geplaatst aan de andere kant van huis om buiten ook goed bereik te hebben.

Ik heb ook nog vaste telefoon, maar helaas er is niets aan in te stellen in de Box 12.

Alles is werkend maar wel een nieuw SSID uiteraard en een andere DHCP reeks die blijkbaar ook niet te wijzigen is. Nog een minpuntje.
toon volledige bericht
Als die Fritzbox niet terug hoeft, kan je die als telefooncentrale instellen. Heb ik ook gedaan WAN interface uitschakelen en port 1 als inkomend LAN configureren. Scheelt een AP en kan gewoon mijn Fon DECT toestellen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ik heb overigens voor nu een goede korting bedongen voor het komende jaar. Als ik die volgend jaar niet krijg kijk ik wel weer verder. Het wordt in elk geval geen KPN, misschien een lokale provider of alsnog Freedom als die goedkoper kan leveren dan nu met KPN tax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HoppyF schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:54:
Kwestie van inklinken.

toon volledige bericht
Die Fritzbox is toch ook niet dichtgetimmerd en voorzien van eigen KPN Firmware? Logisch dat je daar wel je eigen VOIP kan instellen. En dat KPN dat niet toestaat in haar eigen modem/router (de Box12).. tja. Dat heeft niks met nieuw modem te maken, is gewoon een bedrijfskeuze. KPN zegt nu simpelweg: wil je al die eigen dingen instellen, dan neem je je eigen modem. Neem je die van ons, dan kan dat niet. Maar er is in ieder geval een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
synoniem schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:15:
[...]

Als die Fritzbox niet terug hoeft, kan je die als telefooncentrale instellen. Heb ik ook gedaan WAN interface uitschakelen en port 1 als inkomend LAN configureren. Scheelt een AP en kan gewoon mijn Fon DECT toestellen blijven gebruiken.
Die Fritzbox moet terug.
Ik kan uiteraard zelf wel een Fritzbox kopen maar daar gaat het hier niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Barre73 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:30:
[...]

Die Fritzbox is toch ook niet dichtgetimmerd en voorzien van eigen KPN Firmware? Logisch dat je daar wel je eigen VOIP kan instellen. En dat KPN dat niet toestaat in haar eigen modem/router (de Box12).. tja. Dat heeft niks met nieuw modem te maken, is gewoon een bedrijfskeuze. KPN zegt nu simpelweg: wil je al die eigen dingen instellen, dan neem je je eigen modem. Neem je die van ons, dan kan dat niet. Maar er is in ieder geval een keuze.
Een Fritzbox is een erg flexibel modem. Klopt.
Een Box 12 zou toch gemakkelijk een “basic” en een “advanced” mode kunnen hebben?
Basic waar je wat standaard zaken ziet en advanced waar je meer in de diepte kunt gaan.
Dan is een Fritzbox niet nodig.

De Box 12 werkt maar had beter Experia 12 kunnen heten.
Ik weet uit het verleden dat Experia boxen ondingen waren maar had nu het idee dat er zoveel versies later wel verbetering te zien zou zijn.
De interface is aardig maar nogal traag.
Klik je ergens op moet je lang wachten op actie.
Maar goed, op zich werkt het nu wel maar ik mis wel wat functionaliteit.

Op zolder ligt volgens mij nog wel ergens een Voip ATA.
Terug naar het verleden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 10:12
is het iemand al eens gelukt met succes het modem te vervangen door een Cisco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
  • Laatst online: 01-04 19:19
Ik ben afgelopen week omgezet met xs4all naar "de techniek van KPN".
Nu is officieel de shell server vervallen waarmee ik via scp altijd mijn homepagina usernaam.home.xs4all.nl bij werkte. Weet iemand wat de officiele manier is om de homepage bij te werken / bestanden te uploaden?

Inloggen met de usernaam / wachtwoord op de shellserver werkt niet meer, maar ik had priv/public ssh keys uitgewisseld en die doen het nog wel. Ik neem aan dat dat op een gegeven moment ook vervalt, als ze dat in de gaten krijgen.

Na de overzetting deed het internet het niet meer. Ik heb handmatig de Fritzbox en de NT een powercycle gegeven.

<edit>
reeds gevonden : sftp.xs4all.nl doet het nog met login naam en psw

[ Voor 15% gewijzigd door riwi op 13-03-2022 17:40 ]

PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvD86
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:55
Krijg net een berichtje van PostNL...Er is een grote gele enveloppe onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
De gele envelope viel hier net door de bus ... er wordt met geen woord over mijn IPv6 subnet gerept, wordt dat ook omgezet - wie heeft daar al ervaring mee ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
MikeT80 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:24:
is het iemand al eens gelukt met succes het modem te vervangen door een Cisco?
Ik gebruikt de Fritz als een bridge en daarachter hangt mijn Cisco C1111-8P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

w1mm13 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:00:
De gele envelope viel hier net door de bus ... er wordt met geen woord over mijn IPv6 subnet gerept, wordt dat ook omgezet - wie heeft daar al ervaring mee ??
IP addressen gaan gewijzgd worden zowel IPv4 als de IPv6 subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:12
Weken geleden al de grote boze gele envelop binnen gekregen, maar nog steeds staat bij contract informatie:
Afkoop:ja *
* Bij voortijdige beëindiging van het abonnement wordt de resterende contracttermijn in rekening gebracht
Ach ja, er zijn momenteel toch geen goede aanbiedingen volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
w1mm13 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:00:
Zou de fritz willen vervangen door cisco....
Netwerk werkt IP-TV niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
MikeT80 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:50:
[...]

Zou de fritz willen vervangen door cisco....
Netwerk werkt IP-TV niet
Waarom een CISCO, heb je daar ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
w1mm13 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Waarom een CISCO, heb je daar ervaring mee ?
Nee, helaas niet die heb ik van werkgever.
Een Fritzbox kan geen IKEv2

Maar krijg het niet werkend :(

[ Voor 9% gewijzigd door MikeT80 op 15-03-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
MikeT80 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Nee, helaas niet die heb ik van werkgever.
Een Fritzbox kan geen IKEv2

Maar krijg het niet werkend :(
Welk model heb je ?
Pagina: 1 ... 101 ... 108 Laatste