dahakon schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:45:
Je vergeet dat HD5870 een kleinere chip heeft en op een volwassen 40nm proces werd gebakken dat sowieso al goedkoper was dan 28nm en dat er drie keer zoveel geheugen op de kaart zit en het PCB complexer en dus duurder is. Logisch dat de kaart duurder is. Ik zou zeggen, oordeel niet te snel over de uiteindelijke prijs van HD7970, voordat de prijzen van nVidia's tegenhangers bekend zijn.
Geheugen is met de tijd ook goedkoper geworden. Het is echt niet zo dat 3gb nu 3x zo duur is dan 1gb toen. Daarnaast is het pcb idd complexer geworden, maar dat wordt het vrijwel altijd. Moederborden worden ook steeds complexer met meer features e.d. en worden ook niet elke keer veel duurder. In een iPhone zit ook een complexer pcb als in een oude Nokia 8800, prijs is vrijwel hetzelfde, etc.
Werelds schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:41:
Iedereen die een 480 of 580 heeft gekocht rond de launch mag nu dan ook z'n bek niet open trekken, want wat je daarvoor ook had, je kreeg minder voor je geld dan je nu met Tahiti krijgt. Zeker in vergelijking met hun kleinere broertjes en de concurrentie waren ze de extra kosten gewoon absoluut niet waard.
En Springstof, waar haal jij die 15% vandaan? Zelfs in de meest ongunstige reviews komt men op 15% uit, de meeste reviewers geven 15-25% aan afhankelijk van de game; en dat is dan op 1680x1050 of 1080p met 4xAA. Tegen de tijd dat Kepler los komt zal dat al iets omhoog gegaan zijn, dus NVIDIA moet z'n pijlen minimaal op 25% zetten (ik geloof overigens nog steeds niets van een serieuze chip in Q1; net zoals die tabel met "geleakte" specs eerder). Nu twijfel ik er geen moment aan dat ze dat ook wel halen en dat hun pijlen hoger zijn gericht, maar om te zeggen dat Tahiti maar 15% boven GF110 ligt is ook niet correct. Met name als je de resolutie of AA opschroeft zit je al snel boven de 30% verbetering.
Laat ik vooropstellen dat ik geen 480/580 heb gekocht (veeeel te duur), maar feit is wel dat AMD haar prijzen nu basseert op de prestaties van de 'veel te dure' GTX580. Conclusie?
Bedenk wel dat mocht de HD7970 ~500,- kosten, de kaart ongeveer 80% duurder is dan de HD6970 bij intro en ~40% sneller is. En de die-size is niet groter. Dan was het 40nm proces bij de HD6970 natuurlijk volwassen en waren de yields zeer waarschijnlijk hoger, maar het verschil is gewoon erg groot.
Oja, TPU komt uit op 11.1% sneller dan de GTX580...
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de HD7970 een goede kaart en snap geheel dat ze er meer geld voor gaan vragen bij uitblijven van concurrentie, maar dat er door sommigen nu alles aan wordt gedaan om de mogelijke prijs van 500,- goed te praten vind ik uiterst vreemd.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 04-01-2012 14:24
. Reden: spelling... ]