[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 54 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 43 Laatste
Acties:

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Anoniem: 419440 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:12:
Nvidia heeft nieuwe beta drivers vrij gegeven.
Ziet er verder goed uit:

performance

Increases performance for GeForce 400 and 500-series GPUs in several PC games vs. v280.26 WHQL drivers. The following are some examples of improvements measured on Windows 7. Results will vary depending on your GPU and system configuration:

GeForce GTX 580:
Up to 5% in Call of Duty: Black Ops
Up to 7% in Civilization V with SLI
Up to 7% in F1 2010 with SLI
Up to 5% in Lost Planet 2 with SLI
Up to 5% in Mafia 2 with SLI
Up to 13% in Metro 2033 with SLI
Up to 8% in STALKER: Call of Pripyat with SLI
Up to 5% in StarCraft II

GeForce GTX 560:
Up to 4% in Bulletstorm
Up to 5% in Battlefield: Bad Company 2 with SLI
Up to 6% in Call of Duty: Black Ops
Up to 7% in Dragon Age 2 with SLI
Up to 7% in F1 2010 with SLI
Up to 5% in Just Cause 2 with SLI
Up to 5% in Lost Planet 2 with SLI
Up to 4% in Mafia 2 with SLI
Up to 7% in Metro 2033 with SLI
Up to 11% in STALKER: Call of Pripyat with SLI
Up to 7% in StarCraft II

http://www.nvidia.co.uk/Download/Find.aspx?lang=en-uk
http://www.nvidia.co.uk/o...85.27-beta-driver-uk.html
Iemand deze beta drivers al geprobeerd?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-06 22:09
Toettoetdaan schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:05:[...]

Ik heb even niet verder gekeken, maar komt dat niet door de hardware rendering die steeds meer browser's ondersteunen?
Dat kan ook de oorzaak zijn maar dat heb ik expres uitgezet in Firefox. Bij mij werkte dat niet echt goed. Maar los daarvan zit het ook in de 280.xx drivers, daar is aangepast hoe snel er van P-states mag worden gewisseld en hoe lang het duurt voordat je naar een hogere P-state terug kan vallen.

Het komt erop neer dat videokaarten sneller naar lagere P-states gaan en daar dan ook langer in blijven, met die drivers.

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
Max Hunt schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:17:
[...]
Dat kan ook de oorzaak zijn maar dat heb ik expres uitgezet in Firefox. Bij mij werkte dat niet echt goed. Maar los daarvan zit het ook in de 280.xx drivers, daar is aangepast hoe snel er van P-states mag worden gewisseld en hoe lang het duurt voordat je naar een hogere P-state terug kan vallen.

Het komt erop neer dat videokaarten sneller naar lagere P-states gaan en daar dan ook langer in blijven, met die drivers.
Oke dan, dat is wel iets vervelend.

En zijn er nog geen overclock tools die dit kunnen aanpassen?
// even zoeken later

Met Nvidia inSpector kun je een hoop instellingen aanpassen, en ook per applicatie instellen hoeveel % threshold welke p-state moet gebruiken. (welke volgens jouw beschrijving in de nieuwe drivers te hoog laag staan)
http://blog.orbmu2k.de/tools/nvidia-inspector-tool

Het is misschien niet zoon mooie oplossing als gewoon goedwerkende driver's, maar een beetje finetunen is ook leuk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Toettoetdaan op 14-09-2011 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keup
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-03-2024
Whitepaper Kal-El (quad core cortex A9 + Companion Core) Tegra 3
http://www.engadget.com/2...nounces-a-fifth-companio/
http://www.anandtech.com/...eveals-the-companion-core

Niet te veel Off Topic, hoop ik.

[ Voor 20% gewijzigd door keup op 20-09-2011 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-06 12:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:53
Met een korreltje zout, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Laatst online: 09-08-2022
Je zou toch zeggen dat een kleinere chip eerst overzetten op een nieuw productie procedé om al eens wat van het nieuwe productie te proeven geen slechte zet is. Denk bijvoorbeeld aan de HD4770 alhoewel het hierbij wel om andere tijdschema's ging. 5 maanden tussen HD4770 en HD5800 kaarten. Enfin, we hebben het hier wel over nVidia. Gezien hun verleden van huge chips zal het voor hen eerder lonen ook met grotere chips te testen.

Als het een Fermi II wordt kunnen we Charlie niet meer aan de kant zetten als nVidia hater. Hij zou het immers dan al weer bij het rechte eind hebben. :)

[ Voor 27% gewijzigd door madmaxnl op 20-09-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
madmaxnl schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 21:51:
Denk bijvoorbeeld aan de HD4770 alhoewel het hierbij wel om andere tijdschema's ging. 5 maanden tussen HD4770 en HD5800 kaarten.
HD4770 was gewoonweg groot, vergeleken met de eerste chips die nVidia op 40nm maakte. Zeker als je de HD4770 in verhouding met HD4870 plaatst en G210 in verhouding tot GTX480. Als nVidia wederom zo'n kleine chip maakt om mee te beginnen, kon het inderdaad wel eens zo zijn dat de snelste Keplers niet eerder dan halverwege volgend jaar zullen verschijnen (er van uitgaande dat de tape-out inderdaad nog moet plaatsvinden, zoals Charlie claimt).
Als het een Fermi II wordt kunnen we Charlie niet meer aan de kant zetten als nVidia hater. Hij zou het immers dan al weer bij het rechte eind hebben. :)
In zekere zin lijkt het me bijna onmogelijk dat nVidia het zich nogmaals laat gebeuren, maar de initiele zetten lijken een herhaling tot mogelijk te maken. Het hangt natuurlijk van meerdere factoren af, waaronder de eventuele noodzaak voor een baselayer respin, die echt nodig was om GF100 werkende te maken (wat uiteindelijk resulteerde in de GF100b GF110, zijnde GTX580). Wellicht, mocht een base layer respin nodig zijn, zullen ze het dit maal niet keer op keer uitstellen en er gelijk mee beginnen. In ieder geval is het oppassen voor houtschroeven geblazen de komende maanden.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Ik denk dat het juist helemaal niet onmogelijk is. Integendeel helaas. Alle ingredienten zijn weer volop aanwezig.

Werkwijze/ontwerp grote chip Kepler lag al grotendeels vast ten tijde van Fermi Debacle. Komt nieuw proces nog bij.

Ga er maar gewoon vanuit dat dit nog even gaat duren. Mark my words.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Anoniem: 245699

madmaxnl schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 21:51:
Of ie het bij het rechte einde heeft of niet heeft niks te maken met of ie een nVdia hater is of niet, dat blijft ie toch wel...;) En alweer bij het rechte eind? Over Fermi heeft ie ook niet in alles gelijk gehad hoor (zou niet te fixen zijn als ie zo groot bleef) en hij heeft ook geclaimd dat nVidia voor het einde van 2010 geen fatsoenlijke DX11 kaart zou hebben (en daar was de GTX460 in juli 2010....). Dat geeft aan dat hij ook niet alles weet en ook niet altijd zeker weet welke chip's er uit de fabriek rollen, anders had ie de GF104 wel kunnen zien aankomen...

Wel geloof ik zeker dat er met Kepler wederom genoeg probleempjes op zijn gedoken. Zelfs AMD heeft nu moeite om 'deadlines' te halen en lijkt met vertragingen te zitten. Het 28nm proces i.c.m. nieuwe architectuur lijkt een behoorlijk harde noot om te kraken!

Verder heeft 'Help!!' ook wel een goed punt. Tijdens Fermi was het ontwerp voor Kepler natuurlijk ook al in volle gang en wellicht hebben ze door de problemen bij Fermi ook wel een boel moeten wijzigen bij Kepler en zorgt dat nu voor vertragingen. Enfin, komende 3-6 maanden lijken dus wederom vrij saai te worden... :/

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 245699 op 21-09-2011 12:29 ]

• madmaxnl
Als Charlie deze keer weer -deels- gelijk heeft is er meer grond om hem serieuzer te nemen. Lijkt me sterk dat hij bijna alle fuck up van nVidia uit zijn duim zuigt om er zelf vervolgens achter te komen dat ze ook nog eens kloppen. In Charlie zijn verhaal zit sowieso altijd een kern van waarheid.

Ongetwijfeld, maar z'n artikel hangt natuurlijk wel van speculaties aan elkaar omdat ie het zelf gewoon niet zeker weet.

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:28
Dat Charlie vaak goed geïnformeerde bronnen heeft staat buiten kijf. Dit staat echter compleet los van het feit of hij een Nvidia lover/hater is. Ieder stuk dat hij over Nvidia (en over AMD eigenlijk ook) schrijft, hoe groot of hoe klein de kern van waarheid ook is, staat bol van de sneren en onvriendelijkheden richting alles en iedereen dat met Nvidia te maken heeft.
Ik stoor me daar persoonlijk niet zo heel erg aan, ik lees tussen de regeltjes door en filter voor mezelf de interessante informatie eruit. Andere mensen nemen hier meer aanstoot aan en dat is hun goed recht, maar dat mag geen invloed hebben op je mening over de betrouwbaarheid van de informatie die er wordt aangeboden, dan moet je gewoonweg objectiever leren lezen.

• madmaxnl
Ik vind het raar dat er blijkbaar mensen van nVidia of die goede connecties hebben met nVidia met Charlie praten. Meestal zijn deze mensen toch juist nVidia te vriend. Waarom zouden ze dan met de 'bane' van nVidia praten ? Of zou hij bronnen hebben bij TSMC en of niet nVidia only 'AIBs' ?

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
haha, niet iedere werknemer is tevreden over zijn werkgever. Ik denk niet dat we het hier hebben over officiële kanalen, maar eerder over mensen "in the know" die ofwel een stil protest voeren tegen hun employee - danwel een bepaalde kick ervaren als zij gelekte gegevens terug kunnen vinden op een website als die van charlie.

En wat je zegt; externe partijen hebben natuurlijk ook meer kennis in huis dan nVidia zou willen toegeven. En ook die zijn wellicht niet allemaal tevreden over de prestaties van nV....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

madmaxnl schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:45:
Ik vind het raar dat er blijkbaar mensen van nVidia of die goede connecties hebben met nVidia met Charlie praten. Meestal zijn deze mensen toch juist nVidia te vriend. Waarom zouden ze dan met de 'bane' van nVidia praten ? Of zou hij bronnen hebben bij TSMC en of niet nVidia only 'AIBs' ?
Nou, obv wat ik lees over de manier waarop nVidia met allerlei partijen omgaat kun je er zeker van zijn dat de loyaliteit aan nVidia wel eens wat "lager" is.... :+

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snorro schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:33:
Dat Charlie vaak goed geïnformeerde bronnen heeft staat buiten kijf. Dit staat echter compleet los van het feit of hij een Nvidia lover/hater is. Ieder stuk dat hij over Nvidia (en over AMD eigenlijk ook) schrijft, hoe groot of hoe klein de kern van waarheid ook is, staat bol van de sneren en onvriendelijkheden richting alles en iedereen dat met Nvidia te maken heeft.
Ik stoor me daar persoonlijk niet zo heel erg aan, ik lees tussen de regeltjes door en filter voor mezelf de interessante informatie eruit. Andere mensen nemen hier meer aanstoot aan en dat is hun goed recht, maar dat mag geen invloed hebben op je mening over de betrouwbaarheid van de informatie die er wordt aangeboden, dan moet je gewoonweg objectiever leren lezen.
Dat ie ergens goede bronnen heeft staat buiten kijf! Maar soms zit ie er gewoon naast terwijl ie het wel vaak stellig brengt. Maar met name in het laatste bericht lees je veel twijfel en is het ook niet duidelijk welke bronnen ie heeft (natuurlijk logisch).

Ik vind het met name vrij kinderachtig van een volwassen persoon om niet gewoon een normaal stuk te kunnen typen zonder daarbij een partij (nVidia) te moeten kleineren en je persoonlijke rancune jegens hen te laten doorschemeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 245699 op 23-09-2011 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
het is ook zijn ding tegenwoordig, je moet toch iets doen om je te onderscheiden van al die andere mensen die wat roepen(wel of niet gefundeerd) Immers meer controversie = meer page views = meer ad money.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog wat Kepler nieuws wat volgens mij nog niet voorbij is gekomen;

http://vr-zone.com/articl...-kepler--gk107/13662.html

Ook hier geen duidelijkheid over de grote gpu's, dus zal idd wel langer wachten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zie het er toch wel staan, "bottom-to-top release". Waarschijnlijk dus begin volgend jaar de eerste budget exemplaren en dan ergens in het midden of aan het eind van volgend jaar de high-end pas. Grote kans dat AMD weer een half jaar domineert in sowieso de high-end.

Maar was dit niet al langsgeweest? Of hier nog niet?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Het is wel al langs geweest, maar niet zo specifiek als jij het nu zegt.
We 'weten' tot nu toe eigenlijk alleen dat AMD eerder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Het was ook al langs geweest dat de tape-outs op 28nm van eerder in het jaar geen Kepler, maar shrinks van Fermi waren. Dat Kepler dus, door een latere tape-out, ook niet eerder te verwachten is dan einde Q1 2012 als echt alles goed gaat. Daar is inderdaad ondertussen ook bij vermeld (met S|A als bron) dat de eerste Keplers niet de Keplers zijn die interessant zijn voor de fervente gamer met een ruim budget, oftewel de competitie voor HD78xx/79xx.

Het is vervolgens ook gemeld dat, zeker met nVidia's trackrecord, high end Keplers niet echt eerder verwacht hoeven te worden dan aan het einde van H1 2012, oftewel ongeveer een half jaar na SI van AMD.

Eigenlijk allemaal oud nieuws, maar nu gebracht door een site die niet direct wordt afgebrand door mensen die het niet leuk vinden als Charlie gelijk heeft met slecht nieuws aangaande nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dahakon schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 17:36:
Eigenlijk allemaal oud nieuws, maar nu gebracht door een site die niet direct wordt afgebrand door mensen die het niet leuk vinden als Charlie gelijk heeft met slecht nieuws aangaande nVidia.
:O

Er wordt wat specifieker ingegaan op welke varianten er komen en het geeft maar eens aan dat men idd ook op een gewone manier nieuws kan brengen in plaats van het puberale gedrag van Charlie... Verder maakt het mij persoonlijk niet echt uit of Charlie gelijk heeft of niet. Ben zelf trouwens ook geen Nvidia óf AMD liefhebber alhoewel ik meer tevreden ben met m'n laatste kaart, de HD5850 dan met de vorige, een GTX280.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-06 11:29
Komen er binnenkort nog nieuwe Nvidia of Ati kaarten uit? Ik zat wat te zoeken, maar kan het niet vinden. Wel interessant voor pricedrops natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251563

De verwachting is dat AMD vlak na de jaarwisseling nieuwe kaarten verscheept en nVidia een paar maanden later, als ik nog up to date ben... Het duurt met name zo lang omdat het volgende TSMC proces nog niet helemaal klaar is (i.e.g. in het geval van AMD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
  • Laatst online: 16-06 11:29
Anoniem: 251563 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 12:42:
De verwachting is dat AMD vlak na de jaarwisseling nieuwe kaarten verscheept en nVidia een paar maanden later, als ik nog up to date ben... Het duurt met name zo lang omdat het volgende TSMC proces nog niet helemaal klaar is (i.e.g. in het geval van AMD).
Ok, bedankt. Nog een paar maandjes wachten dus, wel handig voor een upgrade. Zakken de prijzen weer van huidige kaarten. Paar maanden wachten heb ik daar wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hrichard schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 14:33:
[...]

Ok, bedankt. Nog een paar maandjes wachten dus, wel handig voor een upgrade. Zakken de prijzen weer van huidige kaarten. Paar maanden wachten heb ik daar wel voor over.
Is allemaal nog heel onzeker hoor... AMD wordt verwacht Q1 2012, maar ook dat is nog niet 100% zeker. Bij Nvidia lopen de geruchten uiteen van Q2 2012 tot Q4 2012 voor high-end. Kortom, er valt vrij weinig concreets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
ze werden trouwens maar past voor het eerst gespot in the wild, met the hd5xxx zat er ook zo'n kleine half jaar tussen dat en release. Ik heb echter wel gehoord dat 32nm minder problematisch is dan 40nm. Ik ga zelf uit van ongeveer februari op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

GeForce BETA Driver Hints At First GeForce 600 Series Models

If not mission-critical stability, GeForce BETA drivers do tend to be great speculation starters. The driver information file packs entries for existing supported GPUs, as well as some future GPUs. GeForce 285 BETA drivers seem to have contained entries for two such future GPUs, marked "NVIDIA GeForce 610M" and "NVIDIA GeForce GT 630M", with identifications of NVIDIA_DEV.1058.01 and NVIDIA_DEV.0DE9.01, respectively.

These new "discoveries" more or less fall in line with an earlier report of NVIDIA having taped out its first GeForce Kepler family GPU, the GK107. It is becoming clear that NVIDIA has charted out a bottom-up course for its next GPU family, to play safe with the new 28 nm fabrication processes at TSMC, that of beginning with the simplest GPUs, and then scaling them up till the highest-performing part is perfected.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-06 14:11
Wanneer komt er een nieuwe serie met Nvidia kaarten?
Ze zouden komen met een nieuwe architectuur die rond de 40% beter zal presteren heb ik gehoord?

Ik ben namelijk van plan om mijn PC een upgrade te geven wanneer Intel met Ivy bridge komt + moederbord chipset en Nvidia met zijn nieuwe video kaarten lijn komt.
Volgens mij is dat het perfect moment om mijn pc te upgraden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 14:54
WilliamP schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:40:
Ze zouden komen met een nieuwe architectuur die rond de 40% beter zal presteren heb ik gehoord?

Ik ben namelijk van plan om mijn PC een upgrade te geven wanneer Intel met Ivy bridge komt + moederbord chipset en Nvidia met zijn nieuwe video kaarten lijn komt.
Verwacht het top model de komende maanden nog maar niet hoor, dat zal nog wel even duren en waarschijnlijk zal AMD eerder komen met de top-modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Laatst online: 18-06 09:27
WilliamP schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:40:

Waar heb je dat gehoord?

Lees de laatste paar pagina's maar eens, we weten nog helemaal niks; zelfs het kwartaal moeten we nog naar gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Hier het nieuws over de nieuwe generatie die gaat komen:
http://www.tomshardware.c...r-fermi-update,13188.html

En Kepler zou dus die snellere soort video kaarten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
WilliamP schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 08:16:
Hier het nieuws over de nieuwe generatie die gaat komen:
http://www.tomshardware.c...r-fermi-update,13188.html

En Kepler zou dus die snellere soort video kaarten zijn.
Nvidia kan zo veel zeggen maar echt bewijs van de performance heeft niemand, fermi bleek ook niet zo super te zijn als oorspronkelijk door Nvidia werd verteld, wacht dus maar gewoon de release en benchmarks af voordat je conclusies trekt. ;)

Wie weet domineert AMD komend jaar de markt wel weer net zo als met de 5xxx-serie, niemand zal het weten totdat het echt zo ver is, dus tot dan kan je alleen maar afwachten want dingen proberen te voorspellen heeft toch weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Ik voorspel helemaal niks...
En als ik iets zou voorspellen is dat de kaarten in de toekomst sneller zullen zijn... -_-"

Ik vroeg mij alleen af of er al maar bekent was over de nieuwe serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Redblader schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 11:09:
[...]

Nvidia kan zo veel zeggen maar echt bewijs van de performance heeft niemand, fermi bleek ook niet zo super te zijn als oorspronkelijk door Nvidia werd verteld, wacht dus maar gewoon de release en benchmarks af voordat je conclusies trekt. ;)

Wie weet domineert AMD komend jaar de markt wel weer net zo als met de 5xxx-serie, niemand zal het weten totdat het echt zo ver is, dus tot dan kan je alleen maar afwachten want dingen proberen te voorspellen heeft toch weinig zin.
Nou, als Nvidia z'n oorspronkelijke plan goed had kunnen uitvoeren en Fermi in z'n huidige vorm (GTX560/570/580) eind 2009 op de markt had gekregen (zoals eigenlijk bedoeld) dan was het voor AMD met de 5xxx serie een heel wat grotere, zo niet onmogelijke klus geweest om daar tegenop te boxen en had iedereen het een erg goede gpu gevonden. Door gepruts van Nvidia heeft AMD eigenlijk een jaar kado gekregen om zo de 6xxx-serie uit te brengen en zo weer opnieuw (en succesvol) flink tegengas te geven.

Hoe het straks gaat lopen? Geen idee, maar het ziet er wel naar uit dat AMD eerder is en iig weer even weinig concurrentie gaat krijgen voor een aantal maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anoniem: 245699 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:36:
[...]

Nou, als Nvidia z'n oorspronkelijke plan goed had kunnen uitvoeren en Fermi in z'n huidige vorm (GTX560/570/580) eind 2009 op de markt had gekregen (zoals eigenlijk bedoeld) dan was het voor AMD met de 5xxx serie een heel wat grotere, zo niet onmogelijke klus geweest om daar tegenop te boxen en had iedereen het een erg goede gpu gevonden. Door gepruts van Nvidia heeft AMD eigenlijk een jaar kado gekregen om zo de 6xxx-serie uit te brengen en zo weer opnieuw (en succesvol) flink tegengas te geven.

Hoe het straks gaat lopen? Geen idee, maar het ziet er wel naar uit dat AMD eerder is en iig weer even weinig concurrentie gaat krijgen voor een aantal maanden.
Haha ja die is ook mooi. AMD heeft realistische doelen voor zichzelf gesteld en nVidia blijkbaar niet.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
Help!!!! schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:22:
[...]

Haha ja die is ook mooi. AMD heeft realistische doelen voor zichzelf gesteld en nVidia blijkbaar niet.
dan nog had amd de voordeel gehad van kleinere chips dus kunnen ze een veel lagere prijs vragen om te concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Help!!!! schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:22:
[...]

Probeer het ook niet goed te praten dat Nvidia fouten heeft gemaakt, maar mits er bij de ontwerpfase niet zulke grote fouten waren gemaakt had het er toendertijd wat beter uit gezien voor Nvidia. Daarnaast wil ik dus zeggen dat AMD daar gewoon profijt van heeft gehad, of wil je zeggen dat dit niet zo is geweest?
Wat dat betreft waren de doelen niet eens zo onrealistisch, ze hebben alleen iets van 4 re-spins nodig gehad om de fouten eruit te halen. Enfin, je kan het van meerdere kanten bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 245699 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 16:15:
[...]

Probeer het ook niet goed te praten dat Nvidia fouten heeft gemaakt, maar mits er bij de ontwerpfase niet zulke grote fouten waren gemaakt had het er toendertijd wat beter uit gezien voor Nvidia. Daarnaast wil ik dus zeggen dat AMD daar gewoon profijt van heeft gehad, of wil je zeggen dat dit niet zo is geweest?
Genoeg profijt om het met de HD6k wat rustiger aan te doen en een nieuwe architectuur uit te proberen. Maar het ging echt niet alleen mis bij de ontwerpfase met Fermi.
Wat dat betreft waren de doelen niet eens zo onrealistisch, ze hebben alleen iets van 4 re-spins nodig gehad om de fouten eruit te halen. Enfin, je kan het van meerdere kanten bekijken...
De chip was onevenredig groot voor het proces waarop het gemaakt moest worden. Dan schep je al moeilijkheden. Vervolgens blijkt er een probleem te zijn, omdat het proces iets anders doet dan nVidia wil. Dat proberen ze vervolgens op te lossen met metal-layer respins, terwijl dat niets doet om het werkelijke probleem op te lossen. Uiteindelijk maken ze dan alsnog een base-layer respin, die de chip nog groter maakt, maar wel de doelstelling (van ondertussen anderhalf jaar eerder) kan halen. Dat ze de chip gemakshalve maar GF110 noemen, ipv GF100b, toont aan dat ze niet willen erkennen dat het probleem bij hen lag. Het had allemaal met 1 (zij het een lange, halfjarig proces) base-layer respin kunnen worden opgelost.

In ieder geval, als Charlie's informatie klopt (en vooralsnog is er geen hard bewijs dat het anders is) moet nVidia nog een tape-out doen van GK100, waarna ze een lange periode moeten wachten op de eerste samples die dan getest kunnen worden. Vervolgens komt daar nog een lange periode overheen voordat de eerste echte productie voor release klaar is, als er al geen respins nodig zijn.

De eerste Keplers zullen dus niet de snellere kaarten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anoniem: 245699 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 16:15:
[...]

Ik denk dat als je zo'n architectuur op dat process probeert te doen dat je idd niet zo heel realistisch bezig bent. Ongeveer wat Dahakon zegt.

Jij brengt het alsof nVidia wat pech had maar als ze die pech niet hadden dan had het er voor AMD niet goed uitgezien ofzo.
nVidia had geen pech het is een logisch gevolg van de keuzen die ze gemaakt hebben. Ze nemen veel te veel risico. De alles of niets strategie.

Allebei de merken hebben hun succesnummers gehad maar het design en executie proces van AMD sinds de HD3xxx maar zeker HD4xxx komt op mij veel robuster en verstandiger over.

Ik kijk iig uit naar Kepler (en de HD7xx) maar ben bang dat zeker Kepler weer lang op zich zal laten wachten helaas.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Help!!!! schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 18:16:
[...]
Jij brengt het alsof nVidia wat pech had maar als ze die pech niet hadden dan had het er voor AMD niet goed uitgezien ofzo.
nVidia had geen pech het is een logisch gevolg van de keuzen die ze gemaakt hebben. Ze nemen veel te veel risico. De alles of niets strategie.
Mmh, dacht dat ik met de woorden 'gepruts en 'grote fouten' toch wel duidelijk maakte dat ik het geen pech wil noemen. ;)
Verder heeft Nvidia mijn inziens (niet heel duidelijk) toch wel soort van toegegeven dat ze zelf fouten hebben gemaakt bij de eerste GF100; hele verhaal van Jen-Hsun dat de verschillende onderdelen niet goed met elkaar konden communiseren door teveel problemen met de base-layer. Maar dat is weer een hele andere dicussie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja, maar dat probleem -zeggen ze- kwam door het productie procedé.

Maar zoals het er nu naar uitziet zal AMD zal eerder zijn high-end 28nm op de markt hebben.
We zullen dan ook zien dat nVidia tig keren zijn eigen high-end 28nm kaarten zal uitstellen.
Ze pakken onrealistische datums voor hun doen. Dit doen ze om kopers bij AMD weg te houden en te doen laten wachten op Kepler. Alla Fermi, die ook tig keren is uitgesteld en waarop veel mensen hebben gewacht voordat ze hun keuze maakten voor een videokaart.

[ Voor 77% gewijzigd door madmaxnl op 08-10-2011 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Hebben beide bedrijven niet last van tegenvallende resultaten van het 28nm productie proces? Dat soort problemen zijn natuurlijk niet aan Nvidia voorbestemd. Komt Bulldozer er al aan?
Ze pakken onrealistische datums voor hun doen. Dit doen ze om kopers bij AMD weg te houden en te doen laten wachten op Kepler.
Het is dus of onderdeel van een blijkbaar succesvolle marketing strategie (wat zegt dat over AMD als mensen liever een "altijd liegend" bedrijf als Nvidia willen geloven?) of klopt het niet vanwege onvoorziene omstandigheden? Volgens mij is het namelijk enorm moeilijk om met enige zekerheid te kunnen zeggen dat op datum X er een goed werkend product Y klaar ligt.

Dan kun je een ruim genoege marge nemen maar als dat te ver weg ligt van je concurrent dan werkt dat in je nadeel. Iets minder ruim betekend dat de kans dat het later wordt toeneemt, maar dat hoeft niet per ce onrealistisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Max Hunt schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 19:46:
(wat zegt dat over AMD als mensen liever een "altijd liegend" bedrijf als Nvidia willen geloven?)
Dat zegt niks over AMD dat zegt meer iets over de marketingafdeling van Nvidia en hoeveel tijd en geld daar in omgaat..

Nvidia en Intel hebben gewoon de naamsbekendheid van vroeger uit mee bij de meeste niet-technische mensen, het is voor AMD moeilijk om zoiets te veranderen.
Mooi voorbeeld is dat mijn stiefvader per se een laptop met Intel wilde want dat was goed en AMD kende hij niet, dit gaat ook op in de grafische markt aangezien Nvidia gewoon veel bekender is door successen van vroeger en veel marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Max; Nou, ik moet madmax wel gelijk geven dat ze echt wel heel wat eerder hadden kunnen voorzien dat ze Q4 2011 niet zouden redden. Sterker nog, toen Nvidia die road-map liet zien wisten daar al heel wat mensen dat 2011 zeer waarschijnlijk al niet ging lukken. Aan de andere kant kunnen ze eind december een low-end mobile Kepler lanceren en claimen dat ze Kepler in 2011 hebben gelanceerd en zo dat doel hebben behaald.

Ik had eerlijk gezegd wel echt het idee dat ze na het Fermi debacel minder vertraging met Kepler zouden hebben, maar dat bleek dus weer ijdele hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 245699 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 20:28:
Aan de andere kant kunnen ze eind december een low-end mobile Kepler lanceren en claimen dat ze Kepler in 2011 hebben gelanceerd en zo dat doel hebben behaald.
Gezien het tijdstip dat ze samples van GK107 terug hebben gekregen (uitgaande van het artikel van vr-zone) is het zeer onwaarschijnlijk dat je nog een launch zult zien van eender welke Kepler chip dan ook. Er zou zo'n 3 maand over zijn en dat is gewoon te weinig om de chips te testen en, mocht alles goed zijn, massaproductie te starten. Mocht er helemaal geen respin nodig zijn, dan zou januari wel mogenlijk zijn voor een beperkte launch. Alles daarvoor zal moeten bestaan uit de die-shrinks van Fermi, die eerder hun 28nm tape-out hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Anoniem: 245699 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 20:28:
Aan de andere kant kunnen ze eind december een low-end mobile Kepler lanceren en claimen dat ze Kepler in 2011 hebben gelanceerd en zo dat doel hebben behaald.

Ik had eerlijk gezegd wel echt het idee dat ze na het Fermi debacel minder vertraging met Kepler zouden hebben, maar dat bleek dus weer ijdele hoop.
Fermi is volgens nVidia zelf ook in 2009 gelanceerd, wij weten wel beter. Kepler staat op voor 2011, heel erg onwaarschijnlijk.

Fermi mag dan wel een debacle zijn geweest. NVidia's: visie, aanpak en houding is onveranderd gebleven. ATI daarentegen had na het HD2xxx debacle een heel erg andere strategie: kleine dies die te samen invulling geven aan het high-end-segment. Dit is sinds de RV670 steeds een ruimer begrip geworden :?

R580 315mm2 @90nm
R600 420mm2 @80nm
RV670 192mm2 @55nm
RV770 256mm2 @55nm
Cypress 334mm2 @40nm
Cayman 389mm2 @40nm

De volgende stap is van 40nm naar 28nm even bijna groot als de stap van 80nm naar 55nm. Ze kunnen nu dus weer terug gaan naar de kleine die strategie want 389mm2 is alles behalve klein. De oorzaak hiervan is het geschrapte 32nm productie procedé. Maar goed, als je kijkt naar Barts valt het ook nog wel mee. Barts is 255mm2 @40nm en is eigenlijk beter dan Cyrpess 334mm2 @40nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
madmaxnl schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:26:
Kepler staat op voor 2011 2012, heel erg onwaarschijnlijk.
Heb het even voor je verbeterd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Kijk de foto ;)
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1285096785.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425828

Kepler heeft al wat klaar. Nu alleen de vraag wanneer hij komt met die laptop modellen.
Wel goed van nvidia om een keer niet gelijk met high end rommel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Anoniem: 425828 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 14:35:
Kepler heeft al wat klaar. Nu alleen de vraag wanneer hij komt met die laptop modellen.
Wel goed van nvidia om een keer niet gelijk met high end rommel te komen.
Dat ze niet meteen met de grote dure chips kunnen komen is juist niet iets positiefs, dat wil toch zeggen dat het nog niet helemaal lekker gaat.
Wanneer de grote chips goed gaan zullen de kleinere, goedkopere chips sowieso ook goed gaan dus wanneer de fabrikant eerst met de high-end komt dan gaat het waarschijnlijk toch wat beter met de productie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Bovendien is er nog een wereld van verschil tussen samples terugkrijgen en een product klaar hebben. NVidia heeft Kepler dus nog niet klaar en dat duurt nog wel een paar maanden op zijn minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Nee, het klopt dat Kepler er pas in 2012 zal zijn, maar nVidia heeft hem voor 2011 opstaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
nVidia heeft hem voor 2012 staan, die slide is heeeeeel oud.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425828

Redblader schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 19:45:
[...]

Dat ze niet meteen met de grote dure chips kunnen komen is juist niet iets positiefs, dat wil toch zeggen dat het nog niet helemaal lekker gaat.
Wanneer de grote chips goed gaan zullen de kleinere, goedkopere chips sowieso ook goed gaan dus wanneer de fabrikant eerst met de high-end komt dan gaat het waarschijnlijk toch wat beter met de productie. ;)
Ik vind van wel, nvidia kan nu makkelijker problemen voorkomen door niet gelijk een dikke high end gpu te maken en leren van de kleinere gpu's. Als ze daar door nu wat later komen met een beter product dat maakt niet veel uit. Het geld zit hier toch niet.

AMD komt ook pas volgend jaar dus wachten heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Anoniem: 425828 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:05:
[...]

Ik vind van wel, nvidia kan nu makkelijker problemen voorkomen door niet gelijk een dikke high end gpu te maken en leren van de kleinere gpu's. Als ze daar door nu wat later komen met een beter product dat maakt niet veel uit. Het geld zit hier toch niet.

AMD komt ook pas volgend jaar dus wachten heeft geen zin.
Dat hebben ze dus ook eerder met Fermi geprobeert waar het fout ging (gtx480 wat eigenlijk een gtx580 had moeten zijn). Ze kunnen beter een middelgrote gpu maken (zoals AMD deed met de HD4770) om een nieuwe process te testen.
Die kaart zal dan wel wat minder zijn qua yields maar je komt dan wel meteen de fouten in je productie process tegen. Met een kleinere gpu kom je die veel minder snel tegen en loop je dus op eventuele problemen als je later een grote gpu gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
-The_Mask- schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:32:
Nee, want in die slide wat ik liet zien stond Fermi op voor 2009 terwijl die slide nog van 2010 is. Fermi is namelijk uit 2010 terwijl nVidia blijkbaar beweert hem in 2009 uit te hebben gebracht. Volgens mij laat nVidia de datum zien die ze graag willen en of gehaald hadden willen hebben.

"The GeForce 400 Series is the 11th generation of Nvidia's GeForce graphics processing units. The series was originally slated for production in November 2009,[1] but, after a number of delays, launched on March 26, 2010 with availability following in April 2010."

Bron

[ Voor 5% gewijzigd door madmaxnl op 10-10-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Leuk voor aan de muur :) Deze hangen bij ons op kantoor. Het zijn 2 lege PCB's van de N580GTX Lightning.

http://www.facebook.com/p...29.111253142247639&type=1

[ Voor 23% gewijzigd door The Source op 10-10-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:32:
Doet er toch niks aan af dat nVidia's eerdere planning wel voor 2011 stond en ze deze dus hebben moeten aanpassen? Gevolg van onvoorziene problemen, anders hadden ze toen al wel geweten dat 2011 niet haalbaar was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Toen de slide in kwestie inbeeld kwam was het voor mij al duidelijk dat Kepler voor 2011 moeilijk zou worden. Want ik redeneerde dat Fermi in die slide eigenlijk niet goed stond en dat de vertraging van Fermi min of meer ook voor een vertraging van Kepler zou zorgen. Tegen argument was dat Fermi en Kepler los van elkaar stonden en dat de vertraging van Fermi niet voor een een vertraging van Kepler zou zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Is ook bekend waarom Kepler nu vertraging heeft? AMD en Nvidia hebben toch allebei last van een tegenvallende productie proces?

Dit doet me een beetje denken aan Blizzard, die geeft gewoon geen datum en lanceert pas als alles goed is. Maar Blizzard heeft dan ook niet een concurrent als AMD t.o.v. Nvidia. Zijn er echte aanwijzingen dat Nvidia met opzet ruim verkeerde datums opgeeft? Als Kepler los staat van Fermi dan hoeft een vertraging bij de ene dus niet hetzelfde te betekenen bij de andere. En onvoorziene omstandigheden zijn onvoorzienbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Productie procedé krijgt vaak de schuld. Zowel bij ATi en nVidia. nVidia geeft het productie procedé wel vaker de schuld. Enfin het is altijd een optelsom van meerderen factoren waardoor het fout gaat. Productie procedé niet helemaal goed en de architectuur is veel te complex en of te groot waardoor het eind resultaat gewoon slecht is. 1+1=3 in dit geval.

Alleen het productie procedé de schuld geven is onterecht. Ze doen het zelf namelijk ook gewoon slecht als het valt of staat met het productie procedé.

Mogelijke problemen met productie procedé zijn meestal al snel zichtbaar. Productie procedé problemen m.b.t. de architectuur die voortvloeien uit de complexiteit en of grote al helemaal. Men moet hiermee dus gewoon rekening houden als men een release datum opgeeft.

[ Voor 37% gewijzigd door madmaxnl op 10-10-2011 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Voor zover ik het zie:
- AMD en Nvidia zitten beide bij TSMC
- TSMC heeft problemen bij het produceren van 28nm tech
Mogelijke problemen met productie procedé zijn meestal al snel zichtbaar. Productie procedé problemen m.b.t. de architectuur die voortvloeien uit de complexiteit en of grote al helemaal. Men moet hiermee dus gewoon rekening houden als men een release datum opgeeft.
Wat enorm stom van Nvidia, dat ze niet iemand hebben met kennis van zaken, zoals jij... Hoe weet je bijv. dat er geen rekening is gehouden met fouten bij het opgeven van de datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Max Hunt schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 08:22:
Wat enorm stom van Nvidia, dat ze niet iemand hebben met kennis van zaken, zoals jij... Hoe weet je bijv. dat er geen rekening is gehouden met fouten bij het opgeven van de datum?
:+

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03 16:50
Ik vind het wel grappig dat mensen hier zeggen wat AMD / NVIDIA moet doen bij hun process. Ik denk dat deze bedrijven echt wel mensen hebben rondlopen die weten wat ze doen en wat het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Ik ook wel maar denk toch dat er ook bij de genoemde bedrijven wel eens twijfel is of ze die mensen echt wel hebben rondlpen. ;)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Beste stuurlui staan aan wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Help!!!! schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:08:
^
Ik ook wel maar denk toch dat er ook bij de genoemde bedrijven wel eens twijfel is of ze die mensen echt wel hebben rondlpen. ;)
Kijk, die mensen zullen er echt wel rondlopen. Allicht lopen er nog een stuk knappere koppen rond bij de R&D afdeling van nV dan hier in dit topic.

.. maar de R&D afdeling bepaalt doorgaans niet de agenda. Dat is aan het dagelijks bestuur en de marketing afdeling. En die staan dan weer onder druk van bijvoorbeeld aandeelhouders. Op die manier ontstaat een spanningsveld waarin 100% realistishe prognoses voor zover als het de R&D afdeling betreft nog wel eens sneuvelen. Iedereen die binnen een groot bedrijf heeft gewerkt kent dit spanningsveld, en zou het kunnen herkennen in de ontwikkelingen rond nV.

Maakt niet uit. Het maakt topics als deze wel een stuk interessanter :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

! Wie wachten er nog meer op kepler ??
Ik heb alweer geld opzij gezet voor de GTX 680 lightning die ergens in april/mei 2012 wel op de markt zal zijn (gok ik zo).

Heb net een Lightning 580 aangeschaft (na EXTEME irritaties vanwege hitte en herrie met 560 hawks in SLI ,Antec 1200) en ben er zo blij mee! 29%sneller na overclock op lucht dan een stock GTX580 in metro in de benchmark! Very nice! op Very high 4xaa zonder physx en geen dof 41.50 fps.

Nog meer Lightning Fans :P?

Ik heb trouwens ook de GTX480 gehad wat een faal kaart was dat zeg! Maar wel een stuk sneller dan de GTX470 dat scheelde wel dik

[ Voor 27% gewijzigd door A87 op 20-10-2011 14:12 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lias schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:09:
Ik heb alweer geld opzij gezet voor de GTX 680 lightning die ergens in april/mei 2012 wel op de markt zal zijn (gok ik zo).
GTX680 Lightning in April/Mei 2012 is écht te vroeg zo het nu lijkt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

wat dan :S? July 2012?
Nvidia was er zeker van om de kaarten in q4 2011 te lanceren een half jaar geleden.. maar dat lukt dus niet.. Dus ik gok toch wel op maart dat de eerste standaard 680 kaarten komen ? .. of zijn er bronnen die anders beweren?

[ Voor 9% gewijzigd door A87 op 20-10-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Als er een GTX680 op de markt komt ergens in april of mei, dan is dat niets meer daan een die-shrink van GTX580 naar 28nm.

De kaarten die nVidia van plan was om in Q4 2011 te lanceren, zijn dan ook Fermi-shrinks naar 28nm. Uit de informatie die naar voren is gekomen (en ook in dit topic is besproken), is de eerste Kepler sample ongeveer een maandje geleden bij nVidia teruggekomen en dan spreken we over de GK107, ofwel een low end chip. Het duurt ongeveer een half jaar voordat je dan een werkelijk product kunt verwachten, aangezien ze eerst de chip geheel moeten testen, met grote waarschijnlijkheid een metal-layer respin toepassen en er zit ongeveer een 3 maanden tijd tussen het beginnen van een wafer tot aan het punt dat ze uitgesneden kunnen worden om op kaarten geplaatst te worden.

Gezien Tape-out van GK100 schijnbaar/blijkbaar pas plaats heeft nadat samples van GK107 terug zijn gekomen (en waarschijnlijk gedebugged) is het nog minimaal 2 maanden voordat een GK100 als sample terug zou kunnen komen. Dan zitten we al haast in januari. Tel daar wederom 6 maanden bij op en je kunt redelijk schatten wanneer de high end Keplers op zijn vroegst te verwachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Okee :) bedankt voor de info (Y).. mischien dus zelfs 2 nieuwe generaties in die 7 maanden...

[ Voor 49% gewijzigd door A87 op 20-10-2011 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

-The_Mask- schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:28:
[...]

GTX680 Lightning in April/Mei 2012 is écht te vroeg zo het nu lijkt.
Verbaast me helemaal niks.

Ben benieuwd of Jen Hsun Huang over een maand weer met een mockup op het podium staat....... :o

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:35

XanderDrake

Build the future!

dahakon schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 17:34:
Als er een GTX680 op de markt komt ergens in april of mei, dan is dat niets meer daan een die-shrink van GTX580 naar 28nm.

De kaarten die nVidia van plan was om in Q4 2011 te lanceren, zijn dan ook Fermi-shrinks naar 28nm. Uit de informatie die naar voren is gekomen (en ook in dit topic is besproken), is de eerste Kepler sample ongeveer een maandje geleden bij nVidia teruggekomen en dan spreken we over de GK107, ofwel een low end chip. Het duurt ongeveer een half jaar voordat je dan een werkelijk product kunt verwachten, aangezien ze eerst de chip geheel moeten testen, met grote waarschijnlijkheid een metal-layer respin toepassen en er zit ongeveer een 3 maanden tijd tussen het beginnen van een wafer tot aan het punt dat ze uitgesneden kunnen worden om op kaarten geplaatst te worden.

Gezien Tape-out van GK100 schijnbaar/blijkbaar pas plaats heeft nadat samples van GK107 terug zijn gekomen (en waarschijnlijk gedebugged) is het nog minimaal 2 maanden voordat een GK100 als sample terug zou kunnen komen. Dan zitten we al haast in januari. Tel daar wederom 6 maanden bij op en je kunt redelijk schatten wanneer de high end Keplers op zijn vroegst te verwachten zijn.
Kijk dit soort speculaties lees ik graag. Onderbouwt, en maximaal gebruikmakend van de beperkte info die nu beschikbaar is.

Als we dit moeten geloven krijven we eerst een 28nm GTX 585 met hogere clocks en meer geheugen. Deze moet dan AMD's nieuwe GPU aanvechten. Deze wordt opgevolgd door een GTX680 ergens Q2/Q3 2012 en heeft vervolgens maar een kort leven beschoren, zoals de GTX 480?

Ik zou later echt eens terug moeten kijken naar deze posts, in hoeverre onze extrapolaties van minieme hoeveelheid informatie uitpakken en hoever ze van de waarheid vallen uiteindelijk

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
XanderDrake schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:10:
[...]

Kijk dit soort speculaties lees ik graag. Onderbouwt, en maximaal gebruikmakend van de beperkte info die nu beschikbaar is.
Is dit nu cynisme of meen je het serieus? Want dit is gewoon een eigen interpretatie in iets meer zinnen, dat maakt het helemaal niks meer weer dan een stukje van één zin.

Als het echt zo zou zijn dan moet er nog heel wat mis gaan, nu lijkt het bij lange na nog niet zo erg.

Maar April/Mei voor een GTX 680 Lightning is gewoon extreem vroeg, dan wordt het bijna tijd dat de GTX 680 uitkomt. Kijk maar eens hoe lang het normaal duurt voor zo'n kaart.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ze pakken gewoon een GTX480/GTX580 Lightning PCB. Lang hoeft het i.i.g. niet te duren. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat de GTX680 an sich op de markt is. Het is daarnaast de vraag of we het dan over een Fermi@28nm hebben of over Kepler...

GTX585(Fermi@28nm), GTX680(Fermi@28nm of Kepler), GTX780(Kepler)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Weet je zeker dat ze niet een GTX 260 Lighting PCB pakken?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Zou in wezen ook kunnen, er veranderd niet zo heel veel. Denk dat er maar een paar laagjes echt helemaal opnieuw gemaakt moeten worden.

Ik waardeer je sarcasme, daar jij waarschijnlijk denkt dat dit een hele klus gaat worden en dat de PCB radicaal anders gaat zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jij denkt dat het niks voorstelt, ik weet dat het bijna wel een half jaar kan duren. Dit kun je overigens ook aan de tijd van de andere Lightning's zien.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd, de Lightning kaarten van MSI komen altijd best een tijd later, dat heeft natuurlijk een reden. Het zal echt niet zo zijn dat ze 'm een maand na de release van de gpu al af hebben en de kaart eerst nog ff 4-5 maand op de plank stof laten happen om 'm vervolgens uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251563

dahakon schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 17:34:

Baseer je de gedachte dat de GK107 de eerste tapeout is op Charlie's verhaal? Charlie heeft naar het schijnt wel vaker tapeouts gemist, dus het kan zijn dat andere tapeouts al eerder plaats hebben gevonden.

Maar het gerucht van het moment lijkt idd te zijn dat we de eerste Kepler chips in maart zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

-The_Mask- schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:06:
Is dit nu cynisme of meen je het serieus?
Ik ben vaak serieus, als ik cynisch ben is dat snel te achterhalen. Anders als met jou posts, ik lees niets anders dan sarcasme.
Want dit is gewoon een eigen interpretatie in iets meer zinnen
Dat klopt, maar ik kan me er wel in vinden, gezien wat ik weet van hoe GPU's geproduceerd worden en wat we van Kepler weten op dit moment.
Het lijkt me een logisch gevolg op de tijdsvoorsprong die AMD nu heeft, dat nVidia een GTX 585 als stopgap uitbrengt. Ik denk niet dat we een Fermi in zijn huidige vorm (512 sp) gaan terug zien in een GTX 680.

Zucht. De reden waarom ik zo actief ben hiero komt door dat BF3 binnenkort uitkomt en ik geen zin heb om nu €200 in een GPU te stoppen die over 4-5 maanden achterhaalt is. Zeker gezien dat de HD 6900 en GTX 560-570 series niet veel meer dan respins en shader upgrades zijn.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

XanderDrake schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:30:
[...]
Ik ben vaak serieus, als ik cynisch ben is dat snel te achterhalen. Anders als met jou posts, ik lees niets anders dan sarcasme.

[...]

Zucht. De reden waarom ik zo actief ben hiero komt door dat BF3 binnenkort uitkomt en ik geen zin heb om nu €200 in een GPU te stoppen die over 4-5 maanden achterhaalt is. Zeker gezien dat de HD 6900 en GTX 560-570 series niet veel meer dan respins en shader upgrades zijn.
Daar heb je ook gelijk in.

Maar het is toch allemaal niet zo ingewikkeld. De echte kepler opvolger van de 580 komt met gezond verstand geredeneerd echt niet eerder dan vanaf begin april 2012 op zijn vroegst als alles meezit.

De AMD opvolger komt waarschijnlijk een redelijk stuk eerder.

Het is een kwestie van keuzes maken.
1 Huidige setup ruk? Kies iets wat nu te koop is.
2 Kun je nog wachten? Check eerst de AMD release.
3 Bevalt AMD release je niet. Wacht op Kepler.

:)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251563 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:52:
[...]

Charlie heeft naar het schijnt wel vaker tapeouts gemist, dus het kan zijn dat andere tapeouts al eerder plaats hebben gevonden.
Ja, volgens mij de kwam de GTX570/580 ook vrij plotseling voor hem, daarbij was Fermi niet te fixen... ;)

Ach, laten we het maar afwachten, eind Q1 zullen we misschien iets meer weten over hoe het er voor staat. Er zijn nu zoveel dingen onbekend en iedereen speculeert er op los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jij speculeert nu dat iedereen speculeert, maar dit is niet zo. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

-The_Mask- schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:52:
Inderdaad.

Er zijn imho op dit forum 1a2 mischien 3 mensen die wel toegang hebben tot goede informatie EN dat ook tot op zekere hoogte in een redelijk vroeg stadium delen.

Daarnaast zijn er diverse bekende sites (ook degenen waar iedereen altijd op zit te zeiken) en als die info grosso modo ook nog eens matched met voornoemde bronnen dan kun je icm met je eigen gezond verstand en kennis van het verleden redelijk zekere conclusies trekken als je t mij vraagt. 8)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:52:
Kan wel zo zijn, maar zelfs met goede bronnen kom je nog niet verder dan een indicatie van een kwartaal in 2012 voor de high-end gpu's van Kepler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Help!!!! schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:37:
Het is een kwestie van keuzes maken.
1 Huidige setup ruk? Kies iets wat nu te koop is.
Nee, vooralsnog draait alles hier op High/Very High. Vantage P14500. Maar dat was wel anders bij de BF3 Beta...
2 Kun je nog wachten? Check eerst de AMD release.
Die is dus pas begin 2012, pakweg 3 maanden ná de release van BF3. Niet ideaal.
3 Bevalt AMD release je niet. Wacht op Kepler.
Nog langer.

Zucht, naja. Ik denk dat ik de handel maar ga formateren en stevig overclocken. Misschien haal ik de Medium+2xAA wel.
De dilemma's van een hardcore gamer :'(

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 245699 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:24:
[...]

Kan wel zo zijn, maar zelfs met goede bronnen kom je nog niet verder dan een indicatie van een kwartaal in 2012 voor de high-end gpu's van Kepler.
Dat ontken ik niet, stel al zou iemand nu de stand van zaken weten, dan is de kans groot dat het uiteindelijk toch op een hele andere datum zal zijn. Iig in het geval van nVidia's high-end, omdat die nog wel even op zich laat wachten.
XanderDrake schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:32:
[...]

Zucht, naja. Ik denk dat ik de handel maar ga formateren en stevig overclocken. Misschien haal ik de Medium+2xAA wel.
FXAA?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 251563 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:52:
Baseer je de gedachte dat de GK107 de eerste tapeout is op Charlie's verhaal? Charlie heeft naar het schijnt wel vaker tapeouts gemist, dus het kan zijn dat andere tapeouts al eerder plaats hebben gevonden.

Maar het gerucht van het moment lijkt idd te zijn dat we de eerste Kepler chips in maart zullen zien.
Ik baseer mijn gedachten deels op informatie van S|A (zowel artikel als forum) alswel een artikel van VR-zone, die een iets andere insteek hebben op informatie omtrend Kepler, maar wel de statement maken dat GK107 de eerste chip is die een tape-out heeft gehad. Tapeout's kunnen gemist worden natuurlijk, maar het is het verhaal eromheen, die overeen komt met hoe nVidia de laatste jaren aan het ontwerpen was.
Anoniem: 245699 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:48:
Ja, volgens mij de kwam de GTX570/580 ook vrij plotseling voor hem, daarbij was Fermi niet te fixen... ;)

Ach, laten we het maar afwachten, eind Q1 zullen we misschien iets meer weten over hoe het er voor staat. Er zijn nu zoveel dingen onbekend en iedereen speculeert er op los.
Charlie heeft de tape-out van de GF104 niet vermeld voordat deze opeens op begon te duiken, ofwel de GTX460. De GTX580 is een 'fix' die anderhalf jaar later is gekomen dan het orginele product geplanned stond. Het 'unfixable' wordt altijd maar al te graag aangegrepen om Charlies onjuistheden te 'bewijzen', maar was volledig correct binnen het kader van het artikel, namelijk dat nVidia's metal layer respins nooit en te nimmer nVidia's problemen op zouden lossen.

Als je hem dan zo graag wil bashen, zorg dan eerst dat je de feiten correct hebt. Vooralsnog is hij degene die de meeste info omtrend Kepler naar buiten heeft gebracht. Wees hem dankbaar voor de 'leaks', want 'reclame' zullen we nog genoeg te zien krijgen omtrend Kepler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Zag ik niet als optie bij de BF3 Beta, maar DICE zat er wel mee te pronken...
Gaat dat werken met DX10 hardware? Zoja dan is dat erg fijn voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Ik vind de 580 in general toch wel traag.. heb daarom het apparaat ook op 940/4800... daarom mijn vraag naar Kepler.. het duurt allemaal wel errug lang zeg deze keer :F naar de volgende generatie.

Binnekort 3dbril en dan fps cut in half... daar ben ik zo bang voor dus O-)

[ Voor 18% gewijzigd door A87 op 21-10-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Laatst online: 18-06 09:27
XanderDrake schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:15:
[...]

Zag ik niet als optie bij de BF3 Beta, maar DICE zat er wel mee te pronken...
Gaat dat werken met DX10 hardware? Zoja dan is dat erg fijn voor mij...
Post AA = FXAA. Zat er gewoon in, werkt met alle hardware (DX10+ dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Anoniem: 245699 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:31:
Idd, de Lightning kaarten van MSI komen altijd best een tijd later, dat heeft natuurlijk een reden. Het zal echt niet zo zijn dat ze 'm een maand na de release van de gpu al af hebben en de kaart eerst nog ff 4-5 maand op de plank stof laten happen om 'm vervolgens uit te brengen.
Zit wat in, maar deze twee PCB's vind ik maar verdacht veel op elkaar lijken. GF100 en GF110 verschillen natuurlijk ook niet zo heel veel. Ondanks dit heeft het toch volgens mij meer dan 7 maanden geduurd voordat de GTX580 Lightning er was(t.o.v. de GTX580 launch).
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/products_larges/107706/7/msi-n480gtx-lightning.jpg
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/products_larges/119318/8/msi-n580gtx-lightning.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

XanderDrake schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:32:
[...]
Nee, vooralsnog draait alles hier op High/Very High. Vantage P14500. Maar dat was wel anders bij de BF3 Beta...

[...]
Die is dus pas begin 2012, pakweg 3 maanden ná de release van BF3. Niet ideaal.

[...]
Nog langer.

:Y)
Je zit relatief kort voor een release van nieuwe kaarten maar ook weer niet echt kort. Dat is altijd lastig om dan een goede koop te doen.

Ik zou eerst eens een weekje wachten en checken hoe de game draait. FXAA wordt in principe ondersteund en volgensmij werkt dat ook met jouw kaart. Misschien ben je best tevreden met de IQ die je hebt met je huidige kaart.

Als het tegenvalt kun je er ook altijd nog voor kiezen om een 2e hands kaartje te kopen en tzt een echte upgrade te doen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 21-10-2011 19:36 ]

PC Specs

Pagina: 1 2 ... 43 Laatste