Voor de genen die nog old school fotos ordenen in finder, hier een paar tools die ik onmisbaar acht voor foto management in finder.
Je kent het wel, je gaat op een trip en hebt verschillende camera's zoals je smartphone compact en dslr, maar de datum staat niet overal goed ingesteld. Waar je natuurlijk achterkomt als je thuis bent en probeert je fotos te ordenen. Voor wie dan zijn fotos in finder organiseert, wordt het een complete chaos. Naast verschillende manier waarop de camera's de fotos nummeren en de fucked up tijdsregistratie moet er dus getweakt worden.
Enter
ShootShifter:
Het is echt een ideaal programma, beetje prijzig want je zou het zelfde kunnen doen met
exifTool wat gratis het trucje voor je fix in de terminal. Maar ik vind een GUI toch prettiger werken. Er zitten echt tientallen kleine handigheidjes in als je diep in de settings gaat klooien. Maar voor snel fotos van meerdere camera's chronologisch correct te krijgen is die echt een heerlijk programma.
Als tweede kan ik iedereen
GeoTag aanraden. Een UI front voor exifTool, welke je erg gemakkelijk lokatie laat toevoegen aan een foto. Je laad gewoon een hele serie fotos in, en de fotos met locatie laten dan prima hun coördinaten zien, en de fotos zonder kun je met een paar klikken toevoegen. Handig als je bijv op vakantie met smartphone en compact/dslr zonder gps schiet.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark