Mijn toolset bestaat o.a. uit de volgende (bekende en minder bekende) apps/tools:
iTerm 2: Terminal emulator met net even wat handigere functies dan de standaard Terminal.app, o.a. Input Broadcasting en splitscreen support.
Gratis: ja.
1Password: Password manager die al vaker genoemd is in dit topic.
Gratis: nee.
SublimeText 2: mijn favoriete editor, met syntax highlighting voor alle talen die ik gebruik, code completion, snippet support, git support, en nog veel meer.
Gratis: nee, maar de trial verloopt nooit. Wel zeker het geld waard imho.
SizeUp: een voor mij onmisbaar stuk window management in OSX. Snel met je keyboard een window resizen, verplaatsen naar een andere monitor of een andere workspace.
Gratis: nee.
Mactracker: even iets opzoeken over een bepaald model Apple device, altijd handig
Gratis: ja.
Alfred: launcher met veel extensiemogelijkheden. Files zoeken, apps starten, muziek afspelen, command chaining, google searches, snelle uploads naar clouddiensten, etcetera. Voor mij compleet onmisbaar.
Gratis: ja. Het powerpack kost echter wel geld, maar is het geld meer dan waard.
Atlassian Sourcetree: voor het meer complexe gepruts met git. Meestal heb ik aan de CLI tool 'git' wel genoeg, maar soms geeft een GUI net even meer overzicht, of heb je niet de beschikking over webbased diensten als Bitbucket, Github of Stash.
Gratis: ja
Vagrant: wrapper om Virtualbox die het eenvoudig maakt om vanuit je terminal snel virtuele (Linux) omgevingen te starten, middels een 'Vagrantfile'. Tevens ondersteunt Vagrant deployment van VMs met shellscripts, Puppet, Chef, en Ansible en is het beschikbaar maken van je code in je VM eenvoudig. Ideaal als je wilt ontwikkelen op een omgeving die gelijk is aan productie.
Boot2Docker: Werken met
Docker op je Mac. Waar je met Vagrant een complete server (of meerdere) virtualiseert, werkt Docker op basis van 'containerization'.
Homebrew: mis je je favo Linux tooltje op OSX? Grote kans dat het via Homebrew alsnog beschikbaar is