WebOS is een mooi besturingssysteem, maar het heeft een paar aparte zaken. Of nou ja, zoals het zo vaak gebeurd met een OS dat van een specifieke fabrikant is, locken ze de zooi teveel. Dat doet Apple met iPad wel heeeeeeel extreem en HP met WebOS op enkele punten.
Zo kan ik mijn OKI netwerk printer met een simpele netwerk IP niet toevoegen als printer via m'n wifi netwerk. De HP printers worden natuurlijk in een split second wel toegevoegd...
Ander punt: qua telefoon is een Pre3 een mooie match, omdat je ook SMSjes van je telefoon kan laten doorsturen naar de TP, zelfs gesprekken kan voeren via TP etc. Andere telefoons doen het standaard via BT niet. Heb een truuk waarmee je een smart phone iig kan pairen (o.a. met homebrew uit Preware), per telefoon verschillend wat je kan. Mijn iPhone 3G kan nl. alleen gesprekken tot stand brengen, geen SMSjes lezen/versturen (iphone doet geen MAP of iets dergelijks) en m'n 3G internet is niet te tetheren via Bluetooth. Korte tutorial:
1. In Preware, installeer Freetether. Klik op de Bluetooth regel en zet Pan Profile op Enabled
2. Zet bluetooth op je TP & mobiel uit, ook in Freetether uit laten staan/zetten, sluit Freetether weer
3. Start freetether weer en zet in freetether (dus niet in WebOS zelf) Bluetooth aan
4. Op je mobiel zet je BT aan en zoekt met een scan naar apparaten, je ziet dan de TP, maak verbinding, deze zal deze keer niet lukken
5. Op je TP laat je Freetether draaien, maar zet je op de achtergrond/in taskmanager/multitask card scherm
6. Open Bluetooth in Settings menu op je TP maar doe er verder NIKS
7. Op je mobiel probeer je nu weer verbinding te leggen met de TP, je krijgt vervolgens op je TP een pop up scherm onderaan waar je kan bevestigen voor de verbinding.
Je zou nu de twee apparaten gepaired moeten hebben. Vervolgens kan je kijken of de SMSjes, gesprekken e.d. voor elkaar krijgt. Wat screenshots van mijn poging + een screenshot van een ander die de SMSjes met een andere mobiel wel voor elkaar kreeg + screenshot van gespreksvenster
Dan mijn laatste puntje van kritiek/problematiek tav WebOS (misschien heeft iemand anders wel een oplossing gevonden.... WiFi kan de TP alleen via infrastructuur modus verbinding krijgen, niet met een ad-hoc netwerk. In welk jaar leven we?
Mijn iPhone 3G kan niet WiFi het 3G signaal tetheren, en BlueTooth wil de TP helaas niet. Heb nog een Nokia N95, met twee hotsphot/tether programma's, JoikuSpot en Walkinghotspot. Laat JoikuSpot nu alleen infrastructuur doen

en Walkinghotspot kan wel ad-hoc maar werkt niet meer omdat de eigenaren de stekker hebben getrokken uit de server waar IMEI nummer van mobiel wordt gechecked of je geregistreerd hebt, hotspotsoftware start niet meer op
Nu heb ik een laatste hoop en dat is als de TP het toelaat om wel ad-hoc te verbinden. Dat kan als HP dat wijzigt in WebOS (LEZEN JULLIE MEE HP???) aangezien ze zeiden WebOS nog verder te updaten ook al stoppen ze met productie OF dat er via homebrew iets gedaan wordt. Het verbaast me zelfs enigszins dat de communitie nog geen app hiervoor gemaakt heeft. Wat er wel is:
http://www.webos-internals.org/wiki/Ad-Hoc_Networking
"Ad-Hoc Networking
To enable:
iwconfig eth0 mode ad-hoc essid pre
This of course disconnects your existing wi-fi connection, so make sure you're connected via EVDO or USB.
This is just the standard linux method for enabling ad-hoc functionality. However, if you've got WiFi turned on via the Pre interface, it's not going to work for long, since the WiFi manager forces the device back into Managed mode periodically. In order to avoid this, you need to turn off the WiFi functionality through the webOS GUI. Then, bring the WiFi card up using:
/usr/sbin/wifidriver -i
This will load the driver for the WiFi card, but will not send any notifications to webOS, so it won't try to force the setting back to those it likes. At this point, the standard command above will work, and you can create an ad-hoc network. Useful for ssh-ing into your Pre when there are no access points available.
GUI enabled application to switch the mode coming soon.."
Zal dus ergens een app komen, maar iemand die weet waar dit handmatig te doen? Xserver/Xterm in Linux terminal?
EDIT update voor m'n eigen post met wat achtergrond info dat ik zojuist op wat websites lees:
"Just watch out. The Touchpad can only connect to *some* mobile wifi hotspots. Its unable to connect to 'ad-hoc' wifi networks, demanding instead an 'infrastructure' network. Why the Touchpad is limited in this way is not clear.
So if you try to tether it to a iPhone 3GS or a Symbian phone (e.g. via joikuspot), chances are the touchpad simply won't see the network.
On the other hand, the iPhone 4 and mobile wifi routers/mifis should work.
As for bluetooth, the Touchpad doesn't support the bluetooth profiles required for tethering (DUN/PAN). Once again, I have no idea why HP has chosen not to support these profiles. Perhaps they are trying to lock down integration to their Pre series phones?"
"There's a webOS fanboy at work, he has a Pre2 so we hooked it up with the Touchpad over bluetooth. The bluetooth connection only supported handling calls and SMS on the Touchpad. No networking. Separately, he does have freetether installed (via preware), so wifi worked."
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 04-09-2011 17:46
]