Ik weet dat iedereen waarschijnlijk knettergek aan het worden is van dit soort vragen,
maar wil desondanks toch een poging wagen.
Op dit moment heb ik:
asrock 870 extreme 3
Ph II x4 955be stock?
4 gb Ram
cm hyper 212 cpukoeler
Radeon Hd5770 stock
Corsair 600w psu
cm 690II adv kast
24' 1080P scherm
Zoals mij, zowel in het spel als hier in het topic al duidelijk is geworden, leuk voor medium settings op 45avg 25min, maar ik wil meer
De 4gb ram die ik nu heb wil ik met de huidige prijzen zsm uit gaan breiden naar 8.
Eerste dilemma waar ik mee zit: de GPU.
Als upgrade heb ik het tot 3 opties teruggebracht:
Een 2e 5770 aanschaffen (2ehands 60 nieuw 100), daarmee uitzitten tot de 7xxx series en dan n nieuwe
high-end kaart.
5770 vervangen door een 6870 (va 150, 5770 verpatsen voor 60 = 90e investering) en dan zelfde upgrade als boven over +-9 maanden.
5770 vervangen door een 69502gb (230 -60 is 170e investering) en dan die 7xxx laten voor wat ze zijn.
mn mobo ondersteund cf 1*16x 1*8x pcie (dacht dat dit maar maginaal slechter was dan 2*16)
ook mn PSU zou moeten voldoen voor alle 3 de mogelijkheden.
Wat raden jullie me aan en waarom (ervaringen met 5770 cf wellicht?)
Ik heb me bij mn opties bij amd kaarten gehouden,aangezien ik daar meer in thuis ben.
In het geval ik sowieso voor optie 2/3 moet gaan, dan is een "groen" alternatief voor beide natuurlijk ook welkom.
Verder, ik schrok een beetje van de CPU benches. Dacht met een 955 toch nog wel redelijk bovenin mee te kunnen doen, blijken de Sandy bridge jongens toch echt een pak sneller.
Ik heb de black edition, en die zouden makkelijk te overklokken moeten zijn?
Nu ben ik hier een absolute leek in, en staan de guides die ik zo snel vind voor deze cpu vol met dingen waar ik geen zier van begrijp

Mijn koeling ,zowel kast als cpukoeler, moet toch nog wel ruimte bieden voor wat extra's.
Dus: heeft het veel zin mn cpu wat op te porren of ga ik daar met mn huidige/toekomstige setup (bijna) niets van merken?
en, heeft iemand een url waar zoiets in jip en janneketaal uitgelegd staat.
Alvast veel dank voor de moeite. en excuus dat het zo'n lap tekst geworden is
Gr. Pieter
edit, ram toegevoegd