https://www.instagram.com/indigobeatz_rebelchild/
Zo, dat is wel bizar, nog niet vaak iets zien bottlenecken door de cpu. Vraag me af hoe dat komt.frankknopers schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:37:
[...]
Check:
[afbeelding]
Core i7 980 op 4 GHz.
Bewijs dat de processor de bottleneck is:
[afbeelding]
GPU usage komt meestal net niet aan de 100% die ik in Metro vaak wel haal.
gewoon door moeilijk veel objecten en een redelijke viewdistance.Cyleo schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 22:16:
[...]
Zo, dat is wel bizar, nog niet vaak iets zien bottlenecken door de cpu. Vraag me af hoe dat komt.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Denk dat HT er zeker mee te maken heeft, mijn CPU had iig zeker weten geen 100% load.
De warmste core was ook maar 68graden op 4.2ghz HT aan op lucht (linx 87 graden 100% load).
Kom erop terug zodra ik de kaart binnen heb.
Ik heb geen ervaring met HT, maar het lijkt mij toch dat een CPU met HT maar maximaal 50% kan gebruiken per thread.t!n0 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 22:38:
Ik kan het nu even niet testen Frank, wacht nog op m'n 580.
Denk dat HT er zeker mee te maken heeft, mijn CPU had iig zeker weten geen 100% load.
De warmste core was ook maar 68graden op 4.2ghz HT aan op lucht (linx 87 graden 100% load).
Kom erop terug zodra ik de kaart binnen heb.
En een HT cpu met 50% op alle threads is gewoon 100% gestressed, of zie ik dat verkeerd?
''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox
Verder is http://www.overclock.net/...hyperthreading-games.html wel een interessant topic. Bij Crysis zie je de minimum fps omhoog gaan, de maximum fps dalen en average ongeveer gelijk blijven. Het is wel allemaal marginaal, als je moet kiezen tussen een hoge clock of hyperthreading lijkt de hogere clock ruimschoots te winnen.
Het zou best kunnen dat je bij battlefield 3 iets hebt aan hyperthreading maar ik heb nog geen benchmark o.i.d. gevonden die dat aannemelijk maakt.
Als je per se nu een systeem samen zou willen stellen zou ik "gewoon" de i5-2500K aanbevelen.
Met die grote maps is een grotere SSD ook wel aan te raden, ik heb nu een 60 GB Vertex en daar past BF3 echt niet op met alles wat er nog meer op moet staan. Die Crucial m4 256 GB lijkt me wel interessant..
Al met al toch weer flink wat upgrades gedaan voor deze game..
Core i7 980 processor = €375
Radeon HD 5870 erbij = €125
Crucial m4 256 GB SSD = €320

Goud is geen geld
Dit ging lekker met gemiddeld 50+ fps. Zit er toch aan te denken om er nog een 2e bij te halen
Om alles compleet te maken ook nog maar een ssd van 128GB
Misschien is het handig om de % te laten zien bij full load.frankknopers schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:37:
[...]
Check:
[afbeelding]
Core i7 980 op 4 GHz.
Bewijs dat de processor de bottleneck is:
[afbeelding]
GPU usage komt meestal net niet aan de 100% die ik in Metro vaak wel haal.
Aan je task manager te zien loopt je cpu niet op 100% en hooguit tussen 85-95 en dat is geen full load. (of de grafiek-lijn klopt niet)
Echter wel vreemd dat je gpu niet 100% pakt.
ik heb namelijk een i7-920@ stock en deze tikt 98-99% aan dat is full load.
Helaas is mijn overlock van 4.2 ghz verneukt door het verwisselen van een 5870 naar 2x 6950. ( vraag niet hoe lol )
Anyway, ik ben erg ontevreden over mijn 6950 crossfire setup t.o.v. mijn 5870. Op dit moment weet ik dat mijn 920@stock een bottleneck vormt echter loopt het totaal niet lekker.
Ik heb het idee dat dit het fenomeen micro-stuttering betreft. in beide maps valt het erg op dat het gewoon niet lekker loopt terwijl mijn framerate duidelijk hoog genoeg is om een soepele gameplay te verwachten. In metro haal ik met gemak 80fps op ultra echter soepel loopt het niet.
In BC2 begint het ook op te vallen dat het niet lekker loopt. Ook 3dmark 2011 geeft problemen. Echter met een single card heb ik hier totaal geen problemen mee...
Heeft iemand meer ervaring met dit fenomeen met cf\sli?
Anyway mijn 2xs 6950 gaan weer terug en ik ga wachten op de hd7xxx. Ondertussen doet de 5870 zijn werk nog redelijk prima
Ik heb ook een 6950 gekocht voor BF3, maar ik denk dat ik het hier even bij houd.Justin2000 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 08:48:
Ik heb ook erg genoten van de beta, speelde nu met 1 6950, alles op high alleen AF aan op 16x rest uit.
Dit ging lekker met gemiddeld 50+ fps. Zit er toch aan te denken om er nog een 2e bij te halen
Om alles compleet te maken ook nog maar een ssd van 128GB
Moederbord heeft maar 1 slot voor pci-e 16x. en de rest is ook 3 jaar oud, dus waarschijnlijk is de videokaart nu niet meer de bottleneck.
En de andere games die ik volgend jaar van plan ben te spelen (d3 en old republic) zijn een stuk minder zwaar. Dus om nu voor een paar extra FPS in BF3 een compleet nieuwe PC te kopen is me een beetje overkill.
Misschien nog wel een SSD, want dat iedereen al gespawned is en alle voertuigen weg zijn tegen de tijd dat ik klaar ben met laden is wel irritant...
Ik heb hetzelfde en heb ook al een paar keer een BSOD gehad op atimk.sys of iets dergelijks. Dit laatste leek gelinked aan handmatige settings in het CCC center mbt de IQ instellingen. Als ik die op default zette dan was er niks aan de hand.Brainscrewer schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 21:53:
Ik draai 2x een HD6950 in CrossFire maar heb verschrikkelijk last van artifacts, vooral tijdens het inzoomen met scopes en luchtafweergeschut. Zou dit game gerelateerd zijn of zou dit liggen aan mijn videokaarten?
Anyway, ik snap sowieso niet dat mensen hier obv een BETA, waar ws ook nog ontzettend veel debug code in zit, allerhande upgrades gaan doen terwijl ze een systeem hebben waarmee je het spel op zich gewoon redelijk tot goed kan spelen (i920, 5870 etc.)
Ik zou gewoon wachten op de retail en dan verder kijken.
Ik kan me overigens nauwelijks voorstellen dat een i920 met voldoende geheugen zou bottlenecken bij deze game (retailversie). Sowieso kan een i920 behoorlijk goed overklokken dus waarom dat niet eerst proberen....
Meestal wordt HT afgeraden voor games.ProCeela schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 21:58:
[...]
is het beter om HT aan te laten staan of beter zonder , voor in battlefield 3 ?
[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 10-10-2011 09:19 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ja, dat is 1 van de dingen die gelukkig bij Origin wel standaard kunnen, ik zoek nog een manier om die *^%$*&@@ reclame elke keer uit te schakelen en gewoon in m'n games te beginnen.. Maar misschien heel misschien komt het toch ook via steam later/voor release..yinx84 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 08:52:
Is het met Origin mogelijk om BF3 te installeeren op je SSD als je Origin zelf op een HDD hebt geinstalleerd?
Ik heb geen reclame in origin.BradKing schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:17:
[...]
Ja, dat is 1 van de dingen die gelukkig bij Origin wel standaard kunnen, ik zoek nog een manier om die *^%$*&@@ reclame elke keer uit te schakelen en gewoon in m'n games te beginnen.. Maar misschien heel misschien komt het toch ook via steam later/voor release..
Heel misschien heb je geen gekochte games in je origin account staan en doen ze het dan alleen?
Ik heb het juist bij steam dat ie me spamt met "geweldige aanbiedingen" nadat ik een game afsluit
Ik draaide de beta op ook 1x 6950 unlocked naar 6970 en dat draaide redelijk/goed op ultra. Omdat ik meer dan goed wil draaien, en de retail nog meer eyecandy zal bevatten, heb ik overwogen om een 2de unlocked 6950 bij te prikken (heb 2x pci-e x16 sloten die 2x 16 lanes doorvoeren).biggydeen2 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 08:53:
[...]
Anyway, ik ben erg ontevreden over mijn 6950 crossfire setup t.o.v. mijn 5870. Op dit moment weet ik dat mijn 920@stock een bottleneck vormt echter loopt het totaal niet lekker.
Ik heb het idee dat dit het fenomeen micro-stuttering betreft. in beide maps valt het erg op dat het gewoon niet lekker loopt terwijl mijn framerate duidelijk hoog genoeg is om een soepele gameplay te verwachten. In metro haal ik met gemak 80fps op ultra echter soepel loopt het niet.
Anyway mijn 2xs 6950 gaan weer terug en ik ga wachten op de hd7xxx. Ondertussen doet de 5870 zijn werk nog redelijk prima
Toch heb ik besloten dit niet te doen omdat ik steeds meer dingen las over micro stuttering en game crashes onder cf/sli.
Omdat ik nooit echt fan ben geweest van een multi gpu setup in games, benchmarks en rendering is een ander verhaal, heb ik besloten de 6950 de deur te wijzen en een GTX580 aan te schaffen, dan weet ik zeker dat in goede fps zal halen en geen micro stuttering zal hebben etc.
Dit is mijn i7 920 D0 tijdens prime op 4c 8t

Helaas kan ik bf3 op dit moment niet starten ivm het draaien met een x1950xtx oldskool kaartje wachtende op mijn 580.
Je kunt dus 'gewoon' 100% load hebben op alles cores/threads met HT aan.
De meeste mensen deugen!
Ik wacht eerst de release wel af, ik wil eigenlijk gewoon een stabiele 50-60FPS. dit mag ook op medium of high.
(in beta alles op high en af en aa maxed had ik soms fps drops, dit kan ook door lag komen)
Verwijderd
het probleem met hardware is nu eenmaal dat het snel verouderd, maar je kunt met een 2500k echt wel een tijdje vooruit hoor.Bernardo schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:42:
Als het spel eenmaal uit is ga ik eerst wel eens zien wat m'n PC doet met de stabiele versie. De beta was geen feest voor mij, net niet speelbaar met alles op Low (E8400 @ 3,6Ghz | 4GB mem | 2x HD3870). Op het moment kan ik geen nieuwe pc aanschaffen en dat vind ik nog een beetje zonde met zo'n i5 2500k die goed betaalbaar is, maar naar mijn idee snel verouderd.
Origin start bij mij standaard op in de 'shop reclame' tab en niet in de eigen games tab. Ik heb er I guess de hele BF set in staan die ik ooit al geregistreerd had (auto import origin op EA account enzo) dus dat is 'em ook nietRocketKoen schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:29:
[...]
Ik heb geen reclame in origin.
Heel misschien heb je geen gekochte games in je origin account staan en doen ze het dan alleen?
Ik heb het juist bij steam dat ie me spamt met "geweldige aanbiedingen" nadat ik een game afsluit
Oh en ja Steam doet dat ook maar ieg in een ander window.. das makkelijker ignoren voor mij..
Overigens heb ik Origin dus wel op ssd en laat ik em de rest gewoon op HDD zetten, scheelt bergen en dan weet ik ieg zeker dat ie tijdens BF3 niet ineens de andere HDDs loopt te gebruiken voor Origin zaken, das dus wel een plus over Steam.
Ik kocht eind 2008 een core i7 920 platform voor mijn systeem en die is nu drie jaar later nog steeds helemaal prima voor de nieuwste games. Weliswaar moet je hem nog wat overklokken om de snelle videokaarten van nu bij te houden, maar echt schokkende vooruitgang hebben we sinds de i7 920 niet meer gezien. Zo'n investering kan dus best lang mee gaan, zeker als AMD geen antwoord heeft op Intels processors. Als je nu een Core i5 2500k koopt voor 160 euro heb je daar echt wel lang plezier van, mede omdat deze processors zich makkelijk naar 4+ ghz laten overklokken..Bernardo schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:42:
Als het spel eenmaal uit is ga ik eerst wel eens zien wat m'n PC doet met de stabiele versie. De beta was geen feest voor mij, net niet speelbaar met alles op Low (E8400 @ 3,6Ghz | 4GB mem | 2x HD3870). Op het moment kan ik geen nieuwe pc aanschaffen en dat vind ik nog een beetje zonde met zo'n i5 2500k die goed betaalbaar is, maar naar mijn idee snel verouderd.
En wat betreft de stabiliteits issues in BF3: ik heb gedurende de hele beta periode ruim 11 uur gespeeld, daarbij een stuk of 5x een crash to desktop gehad en 1x een bsod met de ati driver... Valt me reuze mee voor de complexiteit van mijn systeem (hd 5870 en hd 5970 in triple cf). Ik merkte wel af en toe kleine stotteringen, heb het vermoeden dat dat te maken heeft met geheugenlimiet op de videokaarten maar daar kan ik de vinger niet op leggen. De zescore processor was in elk geval een hele beste aankoop, ik kan nu gewoon mijn X58 bordje nog een jaar blijven gebruiken. Misschien wel langer.
Goud is geen geld
De 6950 unlocken gaat ook niet meer helaas.t!n0 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 10:02:
[...]
Ik draaide de beta op ook 1x 6950 unlocked naar 6970 en dat draaide redelijk/goed op ultra. Omdat ik meer dan goed wil draaien, en de retail nog meer eyecandy zal bevatten, heb ik overwogen om een 2de unlocked 6950 bij te prikken (heb 2x pci-e x16 sloten die 2x 16 lanes doorvoeren).
Toch heb ik besloten dit niet te doen omdat ik steeds meer dingen las over micro stuttering en game crashes onder cf/sli.
Omdat ik nooit echt fan ben geweest van een multi gpu setup in games, benchmarks en rendering is een ander verhaal, heb ik besloten de 6950 de deur te wijzen en een GTX580 aan te schaffen, dan weet ik zeker dat in goede fps zal halen en geen micro stuttering zal hebben etc.
Dit is mijn i7 920 D0 tijdens prime op 4c 8t
[afbeelding]
Helaas kan ik bf3 op dit moment niet starten ivm het draaien met een x1950xtx oldskool kaartje wachtende op mijn 580.
Je kunt dus 'gewoon' 100% load hebben op alles cores/threads met HT aan.
De nieuwe batch is gelocked met een laser ipv firmware.
Tenminste, met de MSI kaartjes
Tsja, upgraden lijkt me in jouw geval niet verstandig. Je zit met 2 bottlenecks. Je videokaarten zijn bijna 4 jaar oud en je processor is een dual core.Bernardo schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:42:
Tenzij je ze alle 2 upgrade heb je er nog niks aan.
Met een opgevoerde Q6600 of Q9550 en tweedehands HD 5870 kun je het spel prima spelen. Weliswaar op lage settings, maar het zal wel prima draaien. Er moet dan ook nog 4 GB geheugen bij.Bernardo schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:42:
Processor: 60 tot 80 euro
Geheugen: 20 euro
Videokaart: 140 euro
Goud is geen geld
Intel Core i7 26K
8GB geheugen
Sapphire ATI Radeon HD6950 (1GB)
OCZ SDD 120GB
Echter haal ik maar +- 25~30FPS bij battlefield 3 beta.
Instellingen:
aa x4
fsaa x2
alles op high
Persoonlijk vind ik dit veel te weinig en onspeelbaar (stroef). Iemand tips om dit te tweaken? Op low is het wel speelbaar (60fps gemiddeld).
Je videokaart is te traag, echter zou ik me geen zorgen maken. de retail zal vast iets beter lopen dan de beta. Echter veel verwachtingen hoef je niet te hebben met 1 6950, vooral als je AA wilt gebruiken.frye schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:19:
Ik heb sinds enkele dagen mijn nieuwe pc:
Intel Core i7 26K
8GB geheugen
OCZ SDD 120GB
Instellingen:
aa x4
fsaa x2
alles op high
Persoonlijk vind ik dit veel te weinig en onspeelbaar (stroef). Iemand tips om dit te tweaken? Op low is het wel speelbaar (60fps gemiddeld).
Nog een 6950 halen en in CF zetten? Daarnaast nieuwste drivers halen?frye schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:19:
Intel Core i7 26K
8GB geheugen
OCZ SDD 120GB
Instellingen:
aa x4
fsaa x2
alles op high
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Met een kaart van 230euro kan je toch verwachten dat je toch wel iets aan kunt hé.
Ik heb de laatste drivers afgehaald van AMD website dus ik neem aan dat dit de laatste zijn.
Ik blijf het vreemd vinden.
Verder zie ik hier ook mensen zeggen dat ie CPU bottlenecked is, dit echt totaal niet het geval, check de CPU scaling benchmarks er maar bij (of probeer het zelf uit zou ik zeggen, 1x stock andere keer @ 4Ghz ofzo).
[ Voor 12% gewijzigd door jporter op 10-10-2011 14:22 ]
Destijds bij Left 4 Dead werkte dat ook al niet, best jammer.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Verwijderd
Ik had dit inderdaad ook, alleen gemeld in het algemene problemen topic in plaats van het hardware topic... erg jammer als je met je broertje wilt samen spelenEvaluationCopy schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:20:
Wat toch een soort hardwareprobleem is: zijn er Tweakers die met twee pc's vanaf hun thuisnetwerk BF3 beta hebben proberen te spelen, wat geweigerd werd? We konden wel samen spelen maar niet op dezelfde server.
Of zoonVerwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:26:
[...]
Ik had dit inderdaad ook, alleen gemeld in het algemene problemen topic in plaats van het hardware topic... erg jammer als je met je broertje wilt samen spelen
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik heb het vermoeden dat het daar niet aan ligt,ik zit namelijk altijd in een F-18 Hornet bij de eerste spawn ,en ik draai BF3 op een E6600 @ 3.4 Ghz 4GB RAM en een GTX 275 met gewoon 2 ouwe 500 GB HD's in raid 0 . Echt ouwe zooi onderhand dus .RocketKoen schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 08:55:
[...]
Ik heb ook een 6950 gekocht voor BF3, maar ik denk dat ik het hier even bij houd.
Moederbord heeft maar 1 slot voor pci-e 16x. en de rest is ook 3 jaar oud, dus waarschijnlijk is de videokaart nu niet meer de bottleneck.
En de andere games die ik volgend jaar van plan ben te spelen (d3 en old republic) zijn een stuk minder zwaar. Dus om nu voor een paar extra FPS in BF3 een compleet nieuwe PC te kopen is me een beetje overkill.
Misschien nog wel een SSD, want dat iedereen al gespawned is en alle voertuigen weg zijn tegen de tijd dat ik klaar ben met laden is wel irritant...
Wel heb ik 120Mb/s internet bij ziggo ..
Rapapa...
SSDs helpen alleen bij het laden niet bij het spawnenLosGieros schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:30:
Ik heb dus wel een ssd en spawn ook pas vrij laat....
Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III
Het gaat erom dat ik vaak nog niet klaar ben met het laden van de map, als mn team al gespawned is.yzx schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:44:
[...]
SSDs helpen alleen bij het laden niet bij het spawnen
Ligt misschien aan je verbinding?RocketKoen schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 17:19:
[...]
Het gaat erom dat ik vaak nog niet klaar ben met het laden van de map, als mn team al gespawned is.
Heeft weinig zin om veel moeite te doen om dit op te lossen, heel veel mensen hebben dit namelijk, zelfs met een SSD.RocketKoen schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 17:19:
[...]
Het gaat erom dat ik vaak nog niet klaar ben met het laden van de map, als mn team al gespawned is.
Ga er maar vanuit dat dit iets is wat door Dice opgelost word.
[ Voor 8% gewijzigd door unfor op 10-10-2011 18:26 ]
de map staat op mn harde schijf, die download ik niet elke keer.
Maar je gaat via het internet, ik merk als ik download dat ik langer moet laden dan als ik niet downloadRocketKoen schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 18:45:
[...]
de map staat op mn harde schijf, die download ik niet elke keer.
dat komt denk ik eerder omdat je download ook beslag legt op je harde schijf.yzx schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 18:47:
[...]
Maar je gaat via het internet, ik merk als ik download dat ik langer moet laden dan als ik niet download
Het ligt echt niet aan de internetverbinding, ik kwam ook bijna altijd pas in de game terwijl mensen ondertussen al in de lucht zaten met choppers/jets en alle auto's hadden meegenomenyzx schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 18:47:
[...]
Maar je gaat via het internet, ik merk als ik download dat ik langer moet laden dan als ik niet download

Ik heb gewoon een goede verbinding, 40mb/s die ik ook echt haal (4MB/s met BF3 downloaden), dus ik geloof niet dat het aan de download snelheid ligt.
Dit is gewoon weer net zoiets als met BC2 met AMD videokaarten, met oude drivers kwam je daar ook altijd als laatste in de game alleen dit keer hebben Nvidia gebruikers er dus ook last van.
[ Voor 14% gewijzigd door Redblader op 10-10-2011 18:54 ]
LLaten we het op dat houden danRedblader schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 18:53:
[...]
Het ligt echt niet aan de internetverbinding, ik kwam ook bijna altijd pas in de game terwijl mensen ondertussen al in de lucht zaten met choppers/jets en alle auto's hadden meegenomen.
Ik heb gewoon een goede verbinding, 40mb/s die ik ook echt haal (4MB/s met BF3 downloaden), dus ik geloof niet dat het aan de download snelheid ligt.
Dit is gewoon weer net zoiets als met BC2 met AMD videokaarten, met oude drivers kwam je daar ook altijd als laatste in de game alleen dit keer hebben Nvidia gebruikers er dus ook last van.
BF3 draait op C en download direct naar D zijn 2 fysieke andere HDDsRocketKoen schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 18:53:
[...]
dat komt denk ik eerder omdat je download ook beslag legt op je harde schijf.
En in de winkel zeiden ze nog dat ik snel zou spawnen...yzx schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:44:
[...]
SSDs helpen alleen bij het laden niet bij het spawnen

Rapapa...
Je laad de levels ook wel sneller.. in theorieLosGieros schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 19:07:
[...]
En in de winkel zeiden ze nog dat ik snel zou spawnen...
Maar vaak heb je hier vrij weinig aan in multiplayer games aangezien ze steeds vaker iedereen een tijd laten wachten voordat je kan spelen zodat mensen niet een te grote voorsprong kunnen krijgen op anderen.
Maar bij wat bij de BF3 beta het geval was, was waarschijnlijk gewoon een driver probleem oid. aangezien sommige mensen achterlijk lang moeten wachten en anderen weer niet, ik had zelf ook lange laadtijden voor caspian border.
[ Voor 22% gewijzigd door Redblader op 10-10-2011 19:25 ]
- bazs2000
- Registratie: November 2000
- Laatst online: 05-08 11:09
Pixels zo groot als een atoom
:strip_exif()/u/15256/Froukje.gif?f=community)
Een server joinen duurt lang maar stoort niet, meestal kom je toch binnen als een ronde al lang en breed is gestart maar tussen de rondes door vind ik het wel prettig als ik meteen klaar ben om te starten. Op mijn PC draaien trouwens geen overbodige processen, wellicht dat dit helpt omdat er maar weinig zaken zijn die schijfactiviteit hebben ontstaat er ook geen ellenlange queue tijdens het opvragen van data.
Voor de mensen die denken dat het spel niet speelbaar is op een oude PC (dualcore + 4GB + oudere graka) moeten eens stoppen met adviezen geven. Het spel draait wel (alles low en op 1680x1050) maar het zal niet mooi zijn. De adviezen die ik hier zie en echt stuitend vind zijn die over de hoeveelheid geheugen. 4GB is echt zat. Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat het verschil is tussen 4GB@1800Mhz en 8GB@1200Mhz?
Iemand met een krap budget zou ik eerder een andere videokaart adviseren dan een andere processor. Die nieuwe videokaart geeft meteen winst en die processor kan later wel (zo vreselijk veel kost dit niet en heb je wat sneller bij elkaar).
Bovendien ben ik benieuwd wat het spel doet wat zometeen op de mat valt. Ik ga nieuwe hardware kopen maar laat mijn keuze even afhangen op de manier waarop het zometeen draait. De Beta was iig meer dan acceptabel.
Yup dan prikken we er een 2de kaart erbij indien dat noodzakelijk blijkt
Verwijderd
Ik heb de mijne een beetje anders:frye schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:19:
Intel Core i7 26K
8GB geheugen
OCZ SDD 120GB
Instellingen:
aa x4
fsaa x2
alles op high
Intel Core i7 26K
4GB geheugen
Sapphire ATI Radeon HD6950 (2GB)
Raptor 64GB 10000rpm
Heb echter wel:
http://www.tweaktown.com/...ked_to_hd_6970/index.html uitgevoerd.
En op Caspian border @ 1920*1200 met alles zo hoog mogelijk (Vsync aan) zat ik tussen de 45 en 60fps (meestal rond 50-55).
Had je wel de nieuwste beta driver?
8GB
GTX580 licht geclocked
Vertex 3 SSD 120GB
Ik ben opzich bereid om een extra GTX580 te kopen als het echt nodig is, maar ik moet het nog zien. Metro en CB lieten zich uitstekend spelen met alles maxed-out @ 1920x1200, en als ik de verhalen moet geloven wordt de performance nog beter met de nieuwe build en hopelijk nog nieuwe drivers van Nvidia. Maar of dat genoeg compenseert om het 'echte' Ultra nog goed speelbaar te houden? Ik wacht even de final versie af. Ik hoop stiekem dat het een beetje marketingpraat was dat je er twee nodig hebt.
Dit zou, naast the Witcher 2 met Ubersampling, pas de tweede game zijn die onspeelbaar zou zijn maxed out met een enkele GTX580.
[ Voor 12% gewijzigd door yinx84 op 11-10-2011 08:29 ]
Wellicht hadden ze het over een 27 of zelfs 30 inch scherm met bijbehorende (hogere) resolutie. Ik geloof ook niet dat bij normale resoluties (1900x1200) twee GTX-580's nodig zijn voor Ultra. Maar ja je weet het niet, hoe bizar veel resources die uiteindelijke textures gaan vragen.yinx84 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 08:24:
Ik hoop stiekem dat het een beetje marketingpraat was dat je er twee nodig hebt.
Ik heb heel dit topic zo'n beetje gevolgd en ik maak er toch uit op dat meer dan 1GB geheugen een flinke prestatiewinst laat zien. GTX580 heeft 1,5 standaard als ik me niet vergis.
Maar hup ATI (lekker eigenwijs ATI blijven noemen
Ik zou nog wel wat extra FPS kunnen halen door mijn 2e monitor uit te schakelen, wat te overclocken of wat met de settings te spelen, maar ik vind het prima.
Ik weet niet in hoeverre de full game nog zwaarder/mooier gaat worden, maar als ik op high kan spelen omdat er wat bij komt, vind ik het al meer dan goed. Het ziet er schitterend uit. Vooral het bos-gedeelte bij Caspian Borders vind ik imposant.
ik was van plan om 2x en 6950 twin frozr III te kopen.. is dit verstandig of is het beter om te wachten op de 7xxx serie?
ik was alleen van plan om bf3 te spelen
gr
Als je daarop wilt wachten ben je wel een half jaar verderGIBSS schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:33:
i5 2500k hebk als huidige processor
ik was van plan om 2x en 6950 twin frozr III te kopen.. is dit verstandig of is het beter om te wachten op de 7xxx serie?
ik was alleen van plan om bf3 te spelen(erg he)
gr
Liefhebber van Tweakers
Niet merkbaar t/m resoluties van 1920-1200, daarna kan het wel paar frames kosten.frye schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:14:
Maar het verschil tussen de Sapphire ATI Radeon HD6950 2GB en de 1GB is toch minimaal als je maar op 1 scherm speelt? Of zit ik hier ook weer mis in?
Rapapa...
Hoge resolutie hakt er in ieder geval wel in inderdaad. De beta draaide bij mij met ongeveer 25 fps op een resolutie van 2560 * 1440 met alles op high op een GTX 560ti. Dus kan me best voorstellen dat je twee kaarten nodig hebt als je hoge resolutie en ultra wil draaien.EvaluationCopy schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:26:
[...]
Wellicht hadden ze het over een 27 of zelfs 30 inch scherm met bijbehorende (hogere) resolutie. Ik geloof ook niet dat bij normale resoluties (1900x1200) twee GTX-580's nodig zijn voor Ultra. Maar ja je weet het niet, hoe bizar veel resources die uiteindelijke textures gaan vragen.
Verwijderd
Ik heb nu een intel core 2 duo 8500 3.16ghz
ati sapphire 1gb 5850
4gb ddr2 ram
Om BF3 hopelijk fatsoenlijk te kunnen spelen ben ik van plan het volgende te wijzigen:
Een ander moederbord om een nieuwe i5 2500K te kunnen ondersteunen.
8gb ddr3 ram
En omdat ik graag de 7970 over circa een half jaartje aan wil schaffen ga ik nu maar niet al te grote investeringen doen op het gebied van videokaarten. Daarom ben ik van plan een
ati radeon 5850 CLUB 3D van 1gb te halen. Of ik deze dan nog ga overclocken en nieuwe koelers/voeding ga halen ben ik het nog niet over uit.
Maar denken jullie dat dit een goede upgrade is? en met resolutie op zijn hoogst resp;utie op 1200x1900kan ik dan medium, high of very high vloeiend spelen?
Thx
[ Voor 14% gewijzigd door yinx84 op 11-10-2011 14:32 ]
de beta kon ik perfect spelen op high @1920x1080, zonder de beta driver van AMD zelfs.
Dus ben benieuwd hoe ver ik kom op de retail met dan:
- i7 860 @ 2.80 GHz
- hd5850 (OC edition)
-8gb ddr3
Dat heeft verdacht veel weg van gezond verstand zou ik denkenyinx84 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:18:
Misschien wacht ik de nieuwe generatie kaarten even af voordat ik een tweede GTX580 koop. Dan even naar de prijs/prestatie kijken van een nieuwe kaart of een tweede (dan hopelijk veel goedkopere) GTX580 voor SLI. Heb een 900w voeding (Antec High Current), dus ben wel voorbereid op SLI.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ben serieus benieuwd of het nou scheelt, 4 of 8 gb. Merk je het uberhaupt in windows etc?questarey schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:23:
heb voor dit spel maar ff 4gb DDR3 erbij gekocht waarbij in als ik het binnen heb op 8gb uitkomik weet niet precies of ik er heel veel aan heb, maar met die prijzen van ddr3 tegenwoordig kon ik het niet laten
de beta kon ik perfect spelen op high @1920x1080, zonder de beta driver van AMD zelfs.
Dus ben benieuwd hoe ver ik kom op de retail met dan:
- i7 860 @ 2.80 GHz
- hd5850 (OC edition)
-8gb ddr3
in windows merk je er 0,0 van... maar bf3 had bij mij toch een dikke 3.5 gig in gebruik (af en toe 3,9) incl windows7Ewivis schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:01:
[...]
Ben serieus benieuwd of het nou scheelt, 4 of 8 gb. Merk je het uberhaupt in windows etc?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik zou wel voor de 2GB gaan als de prijs niet teveel verschilt. Als de game namelijk niet alle textures in het VRAM kan dumpen word er van het RAM gebruik gemaakt en dat is trager. Met mijn 1GB VRAM + 4GB RAM kan ik textures op high draaien, en dat is een resolutie van 2048 gok ik.frye schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:14:
Maar het verschil tussen de Sapphire ATI Radeon HD6950 2GB en de 1GB is toch minimaal als je maar op 1 scherm speelt? Of zit ik hier ook weer mis in?
core i5 750 @ 4,0Ghz
5850 OC 1GB
Ben ik het niet helemaal mee eens, op 1080p gebruikten mijn kaarten zo'n 1.25 GB per kaart, wat als je maar 1 GB per kaart hebt?LosGieros schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 13:19:
[...]
Niet merkbaar t/m resoluties van 1920-1200, daarna kan het wel paar frames kosten.
Gebruikt ie het ram geheugen of de hdd?unfor schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:09:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens, op 1080p gebruikten mijn kaarten zo'n 1.25 GB per kaart, wat als je maar 1 GB per kaart hebt?
Idd, dan krijg je dus dat textures onder het spelen geladen/geswapped moeten worden, wat mogelijk gepaard gaat met fps drops/schokken en andere onwensbare dingen.
Ik vind het onverstandig een 6950 met maar 1 GB te nemen als een 2 GB versie slechts 2 tientjes meer kost.
Wie weet wat voor problemen je in de toekomst gaat tegen komen als BF3 op high al ~1.25 verbruikt.
[ Voor 24% gewijzigd door unfor op 11-10-2011 20:13 ]
zo denk ik er ook over, en heb ook minimaal aantal processen open staan.....evga precision en fraps...verder niks...maar had toch echt iedere keer tussen 3.5-3.9 gig in gebruik met bf3 (2580x1600 telt ook mee denk ik)EvaluationCopy schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:29:
Ik begrijp ook werkelijk waar niet hoe mensen aan 4+ GB komen met hun geheugenverbruik. Wat voor pc je ook hebt, tijdens gamen wil je alle power gewoon naar die game laten gaan en dus zo min mogelijk processen open hebben draaien.
met die evga tool zie ik dat er ook 1450mb geheugen in gebruik is met bf3 (gtx580)
normaal in windows heb ik 1.2 gig in gebruik dus w7 pakt ook nogal veel
[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 11-10-2011 21:16 ]
Precision/AB geeft het VRAM gebruik aan, maar dat terzijde.Mr. Detonator schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:03:
[...]
zo denk ik er ook over, en heb ook minimaal aantal processen open staan.....evga precision en fraps...verder niks...maar had toch echt iedere keer tussen 3.5-3.9 gig in gebruik met bf3 (2580x1600 telt ook mee denk ik)
met die evga tool zie ik dat er ook 1450mb geheugen in gebruik is met bf3 (gtx580)
normaal in windows heb ik 1.2 gig in gebruik dus w7 pakt ook nogal veel
Nee serieus? -.- ik dacht dat het door de beta kwam.unfor schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:11:
[...]
Idd, dan krijg je dus dat textures onder het spelen geladen/geswapped moeten worden, wat mogelijk gepaard gaat met fps drops/schokken en andere onwensbare dingen.
Ik vind het onverstandig een 6950 met maar 1 GB te nemen als een 2 GB versie slechts 2 tientjes meer kost.
Wie weet wat voor problemen je in de toekomst gaat tegen komen als BF3 op high al ~1.25 verbruikt.
Ik heb boven (jah heb onder ook een game pc:P) een 1gb gtx 560 ti @1000 mhz. En ik heb echt last van die schokken/drops ja. Van 55-60 gaat het opeens naar 3 fps en na 3 sec. weer naar 55-60. telkens weer...... Ik keek met behulp van MSI afterburner naar het gebruik van vram. 1018MB
Is er echt geen manier om vram vrij te maken ofzo? Zal de retail waarschijnlijk minder of juist meer geheugen eisen? Dice had toch echt wel door middel van een tweet gezegd dat 1gb videogeheugen meer dan genoeg was voor 1080P... Nou, ik game op 1050P boven en gebruik 1018mb........ Met AA op 2 en post AA uit wordt er 980mb gebruikt.
Ik zeg ook maar wat ik gok wat er kan gebeuren, ik heb nog nooit onvoldoende videogeheugen meegemaakt.l166 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:44:
[...]
Nee serieus? -.- ik dacht dat het door de beta kwam.
Ik heb boven (jah heb onder ook een game pc:P) een 1gb gtx 560 ti @1000 mhz. En ik heb echt last van die schokken/drops ja. Van 55-60 gaat het opeens naar 3 fps en na 3 sec. weer naar 55-60. telkens weer...... Ik keek met behulp van MSI afterburner naar het gebruik van vram. 1018MB. Die schokken krijg ik weg als ik alles gwn op ultra laat (al is dat geen ''echte'' ultra) en AA op 2 zet en post AA uitzet (ziet er sowieso beter uit zonder).
Is er echt geen manier om vram vrij te maken ofzo? Zal de retail waarschijnlijk minder of juist meer geheugen eisen? Dice had toch echt wel door middel van een tweet gezegd dat 1gb videogeheugen meer dan genoeg was voor 1080P... Nou, ik game op 1050P boven en gebruik 1018mb........ Met AA op 2 en post AA uit wordt er 980mb gebruikt.
Ik weet wel dat als je RAM vol zit dat er dan op je HDD geswapped word, wat niet bevorderlijk is voor de snelheid.
Jouw post bevestigt mijn vermoeden echter wel.
Qua performance was de beta verre van optimaal, dus er zal vast nog het een en ander getweaked worden.
Als je op 't maximum van je videogeheugen zit lijkt het mij verstandig om je settings te verlagen tot je net onder de 1GB raakt.
Verschil 6870 1 gb of 2 gb was zeker 70 euro ofzo als ik me goed herinner. Verder heb ik toch niet uberspecs, dus de 1920x1080 alles vol open gaat hem sowieso niet worden, wat overigens ook betekend dat ik niet meer dan 1 gb nodig heb voorlopigunfor schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:11:
[...]
ja..dat zeg ik ook.. 3.5-3.9 gig ram + 1450mb videoramunfor schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:24:
[...]
Precision/AB geeft het VRAM gebruik aan, maar dat terzijde.
kan me nog herinneren dat van 2 GB naar 4 GB in BF2 wel degelijk zin had voor mij. Veel snellere laadtijden, maar ook ging mijn game toen schokken met 2 GB icm high settings. Toen ik eenmaal naar 4 GB ging was dit volledig verdwenen, en met 2 GB zat Windows ook steeds tegen de grens aan van een vol geheugen. Dat wil je gewoon niet. Daarom denk ik dat 8 nu zeker geen overkill is...sterker nog, ik heb zelfs 16 GB erin zitten. Geheugen kost niets vandaag de dag dus dan is de afweging helemaal niet moeilijk. Ik zit eigelijk zelf nog te wachten op de AMD 7xxx serie maar als dat te lang duurt dan wellicht toch maar een GTX570 of een 6970.EvaluationCopy schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:29:
Ik begrijp ook werkelijk waar niet hoe mensen aan 4+ GB komen met hun geheugenverbruik. Wat voor pc je ook hebt, tijdens gamen wil je alle power gewoon naar die game laten gaan en dus zo min mogelijk processen open hebben draaien.
Het kost inderdaad geen ene knoop meer, lekker belangrijk dan om er 8 GB in te prikken, slechter wordt de game er sowieso niet van.
Verwijderd
Ik hoop in ieder geval niet dat ik mijn 6870 eruit moet doen om BF3 op High te spelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2011 23:47 ]
ik speel op een 30'' @ 2560x1600... als ik de reso omlaag zet, gaat het vram gebruik ook aanzienlijk omlaagVerwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 23:47:
Ik hoop in ieder geval niet dat ik mijn 6870 eruit moet doen om BF3 op High te spelen.
en ik draaide alles op ultra ingame 40-50 fps
anders games verbruiken ook veel vram op die resolutie...bfbc2-1250mb... trackmania2-1400mb!!.. ))
[ Voor 18% gewijzigd door Mr. Detonator op 12-10-2011 00:40 ]
Zeker nu ik lees dat de Battlefield mappen op de PS3 veel kleiner zullen zijn dan die op de pc. Moet ook wel, want je wil niet met maximaal 'slechts' 12 tegenstanders op een kaart a la Caspian Border spelen. Daar wil ik het spel niet voor kopen, dus moet de pc een opknapbeurt hebben.
Huidige meuk:

Wat in elk geval duidelijk is dat de videokaart vervangen moet worden, die is inmiddels al zo'n 3 jaar oud en onder Windows 7 werkt Battlefield niet eens met deze kaart. Mijn moederbord ondersteunt Ati Crossfire, maar heeft echter maar één PCI-e x16 lane. De andere is een PCI-e x4 lane. Bij het bekijken van diverse topics over Ati crossfire setups blijkt dat een 2e videokaart op de x4 lane al gauw 20% prestatieverlies oplevert. Geen idee hoe dit zich zou manifesteren in het spel zelf. Plus de aanschaf van 2 videokaarten kost natuurlijk weer meer dan 1. En ik ben alleen maar Nvidia kaarten gewend.
De processor is standaard, niet overgeclocked. Ik weet niet of ik me hier aan zou moeten wagen. Afgaan op de diverse topics die ik gelezen heb is de Q6700 wel een ideale processor om over te klokken. Sommige mensen weten er een schone 4Ghz uit te persen, maar die hebben de processor dan ook moeten koelen met vloeibaar stikstof of iets vergelijkbaars. Bij de Battlefield 3 hardware test krijgt de processor een mager zesje. Hij voldoet, maar daar is alles mee gezegd.
De SSD en de 8GB ram zijn meer dan voldoende.
edit: Voeding is een Chieftec 550 watt.
[ Voor 8% gewijzigd door Snowwie op 12-10-2011 02:43 ]
Check wel even of je voeding voldoende power kan leveren, en er genoeg ruimte en airflow in je kast aanwezig is voor een videokaart die iets meer warmte produceert, en een overgeklokte processor.
wil je niet uit de droom helpen maar dit is bij mij uitgedraaid op een compleet drama.GIBSS schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:33:
i5 2500k hebk als huidige processor
ik was alleen van plan om bf3 te spelen(erg he)
gr
toevallig heb ik deze ook gekocht (x2) en hoewel het niet aan het merk ligt waren de prestaties bedroevend.
Erg veel last van het zogenaamde microstuttering wat inhoud dat je bij een hoge framerate niet het gevoel hebt dat het soepel loopt.
Om een voorbeeld te noemen, BF3 metro speelde met 80-100 fps in het park maxed out (1080p) echter voelde het soms als 25 fps. Dit terwijl ik met een single card ( hd5870 ) hier nooit last van had.
Goed het is een beta, drivers zijn nog niet optimaal ect. Echter begon het ook op tevallen in 3d mark 2011 en andere games (oa bbc2). Frames zijn lekker hoog echter is dat totaal onbelangrijk als het niet vloeiend overkomt.
Dit schijnt een bekend probleem te zijn bij veel crossfire\sli setups.
Ik heb mijn kaarten gister weer terug gestuurd naar de webshop en ik ga wachten op de hd7970, welke waarschijnlijk betere prestaties geeft voor dezelfde prijs of misschien wel minder.
Anwyay dit is mijn conclusie, ik ga iig nooit weer voor een dual gpu oplossing voordat de problemen opgelost zijn.
Tot op heden werkt mijn OC 5870 ook nog prima!
Edit:
Tevens is meer dan 6Gb ram complete onzin om aan te schaffen.
Geen enkel spel gebruikt zoveel ram, in BF3 beta kwam ik op nog geen 2gb uit in CB en dan speel ik alles op max.
Hoe mensen aan 4.5gb komen is mij dan ook een raadsel.
Videogeheugen is dan wel weer belangrijk alleen dan boven 1080p en als je gebruik maakt van AA. Daaronder maakt het namelijk niet uit, dit kun je ook terug zien als je benchmarks opzoekt van bv de 6950 1gb vs 2gb.
Vaak is hier nagenoeg geen verschil te vinden tenzei je met hogere resoluties en AA gaat werken.
Hoeveel BF3 retail gaat gebruiken blijft gissen, 2gb is natuurlijk altijd de safe optie en kost je hooguit 20-30 euro meer.
[ Voor 18% gewijzigd door biggydeen2 op 12-10-2011 10:52 ]
SLI/CF zal je altijd moeten "tweaken". Veel spellen zullen "out-of-the-box" veel probleempjes hebben. Wat jij beschrijft had ik ook. Maar 99% van de SLI/CF problemen zijn op te lossen. Vaak met een patch of drivers.biggydeen2 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 10:45:
[...]
wil je niet uit de droom helpen maar dit is bij mij uitgedraaid op een compleet drama.
toevallig heb ik deze ook gekocht (x2) en hoewel het niet aan het merk ligt waren de prestaties bedroevend.
Erg veel last van het zogenaamde microstuttering wat inhoud dat je bij een hoge framerate niet het gevoel hebt dat het soepel loopt.
Om een voorbeeld te noemen, BF3 metro speelde met 80-100 fps in het park maxed out (1080p) echter voelde het soms als 25 fps. Dit terwijl ik met een single card ( hd5870 ) hier nooit last van had.
Goed het is een beta, drivers zijn nog niet optimaal ect. Echter begon het ook op tevallen in 3d mark 2011 en andere games (oa bbc2). Frames zijn lekker hoog echter is dat totaal onbelangrijk als het niet vloeiend overkomt.
Ik heb mijn kaarten gister weer terug gestuurd naar de webshop en ik ga wachten op de hd7970, welke waarschijnlijk betere prestaties geeft voor dezelfde prijs of misschien wel minder.
Anwyay dit is mijn conclusie, ik ga iig nooit weer voor een dual gpu oplossing voordat de problemen opgelost zijn.
Edit:
Geen enkel spel gebruikt zoveel ram, in BF3 beta kwam ik op nog geen 2gb uit in CB en dan speel ik alles op max.
Videogeheugen is dan wel weer belangrijk alleen dan boven 1080p en als je gebruik maakt van AA. Daaronder maakt het namelijk niet uit, dit kun je ook terug zien als je benchmarks opzoekt van bv de 6950 1gb vs 2gb.
Vaak is hier nagenoeg geen verschil te vinden tenzei je met hogere resoluties en AA gaat werken.
Hoeveel BF3 retail gaat gebruiken blijft gissen, 2gb is natuurlijk altijd de safe optie en kost je hooguit 20-30 euro meer.
Wat mij overigens wel opvalt is dat een deel van de CF gebruikers zelden tot nooit de CAP drivers installeerd. Tja, dan kan je wachten op problemen...
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Tbh heb ik nog nooit van CAP drivers gehoord, en heb toch echt druk lopen zoeken om mijn problemen op te lossen. Jammer, had het graag willen testen. Het blijft echter een vervelend iets, waar je op een single gpu vaak weinig tot geen last van hebt.ChojinZ schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:22:
[...]
SLI/CF zal je altijd moeten "tweaken". Veel spellen zullen "out-of-the-box" veel probleempjes hebben. Wat jij beschrijft had ik ook. Maar 99% van de SLI/CF problemen zijn op te lossen. Vaak met een patch of drivers.
Wat mij overigens wel opvalt is dat een deel van de CF gebruikers zelden tot nooit de CAP drivers installeerd. Tja, dan kan je wachten op problemen...
Ook nog nooit van die CAP drivers gehoord. Zal dit zoveel uitmaken dan? Ik ga het gelijk eens testenbiggydeen2 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:36:
[...]
Tbh heb ik nog nooit van CAP drivers gehoord, en heb toch echt druk lopen zoeken om mijn problemen op te lossen. Jammer, had het graag willen testen. Het blijft echter een vervelend iets, waar je op een single gpu vaak weinig tot geen last van hebt.
Oftewel een enkele PCI-E kaart. Dan is het afhankelijk van je budget een HD 6870 of HD 6950, zelf even kijken hoeveel je er aan wilt uitgeven.Snowwie schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 02:25:
Wat in elk geval duidelijk is dat de videokaart vervangen moet worden, die is inmiddels al zo'n 3 jaar oud en onder Windows 7 werkt Battlefield niet eens met deze kaart. Mijn moederbord ondersteunt Ati Crossfire, maar heeft echter maar één PCI-e x16 lane. De andere is een PCI-e x4 lane. Bij het bekijken van diverse topics over Ati crossfire setups blijkt dat een 2e videokaart op de x4 lane al gauw 20% prestatieverlies oplevert. Geen idee hoe dit zich zou manifesteren in het spel zelf. Plus de aanschaf van 2 videokaarten kost natuurlijk weer meer dan 1. En ik ben alleen maar Nvidia kaarten gewend.
Een extra koeler en je kan prima 200-300Mhz omhoog gaan zonder er echt moeite voor te moeten doen. Meer is ook mogelijk maar dat kost wellicht wat moeite. Erg lastig is het niet, uurtje inlezen en voila, gaan.De processor is standaard, niet overgeclocked. Ik weet niet of ik me hier aan zou moeten wagen.
Ja fuck datBij de Battlefield 3 hardware test krijgt de processor een mager zesje. Hij voldoet, maar daar is alles mee gezegd.
Dan raad ik een HD 6950 aan als je het geld er voor hebt, dat tezamen met een overclock en je hebt een prima systeem voor Battlefield 3.De SSD en de 8GB ram zijn meer dan voldoende.
edit: Voeding is een Chieftec 550 watt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
http://sites.amd.com/us/g...ssfirex-app-profiles.aspxZ500 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 12:15:
[...]
Ook nog nooit van die CAP drivers gehoord. Zal dit zoveel uitmaken dan? Ik ga het gelijk eens testen
Of het uitmaakt hangt van de game af. Maar in veel gevallen scheelt het wel veel. De ene keer krijg je een performance boost, de andere keer lost het alleen maar bugs op (microstuttering, flicker, tearing, etc.).
Een installatie is sowieso aan te raden.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Genoeg geheugen, een leuke processor en een vrij oude videokaart. Ik denk dat je met een Q6700 nog prima eventjes vooruit kunt tot volgend jaar de Ivy Bridge opde markt komt. Met een beetje goede koeling moet die processor wel naar 3,5 GHz te tillen zijn, waarmee je voldoende rekenkracht hebt om de game in elk geval behoorlijk te draaien. Ik zou dus al het geld nu inzetten op een dikke grafische kaart, zoals de Radeon HD 6950 of HD 6970 2 GB of een GeForce GTX 570/580. Die kun je dan meenemen naar je volgende upgrade, wat bijvoorbeeld een Ivy Bridge processor kan zijn met een bijpassend moederbord. Als je tegen die tijd ook een SLI/CF geschikt moederbord neemt heb je dan alsnog weer de mogelijkheid om later volgend jaar nog een keer een upgrade te doen met een tweede videokaart.Snowwie schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 02:25:
Ik zit zelf ook te tobben over de aanschaf van nieuwe hardware, met name gericht op Battlefield 3.
Zeker nu ik lees dat de Battlefield mappen op de PS3 veel kleiner zullen zijn dan die op de pc. Moet ook wel, want je wil niet met maximaal 'slechts' 12 tegenstanders op een kaart a la Caspian Border spelen. Daar wil ik het spel niet voor kopen, dus moet de pc een opknapbeurt hebben.
Huidige meuk:
[afbeelding]
Goud is geen geld
Ja? 1,25gb per kaart? Zal eens mn logs nakijken hoe of wat, was me niet opgevallen.unfor schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:09:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens, op 1080p gebruikten mijn kaarten zo'n 1.25 GB per kaart, wat als je maar 1 GB per kaart hebt?
Ik heb 2x 1gb kaart, had nergens problemen mee en weinig frame (80) drops op caspian border met 1920x1200.
Her en der uitvoerig getest en in benchmarks.Hier een voorbeeld.
http://www.hwcompare.com/...50-vs-radeon-hd-6950-2gb/
[ Voor 7% gewijzigd door LosGieros op 12-10-2011 14:09 ]
Rapapa...
Prachtig artikel over microstuttering, beetje lang maar een echte aanrader voor iedereen die een sli of cf setup wil draaien en is hier te vinden.biggydeen2 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 10:45:
[...]
wil je niet uit de droom helpen maar dit is bij mij uitgedraaid op een compleet drama.
Edit:

Ik wacht eerst wel de berichten af bij launch voordat ik wellicht SLI ga draaien.
I browse with Vivaldi
Een hoop mensen vinden dat vsync zorgt voor lag maar dat komt vooral door de "pre rendered frames". Zet die op 0 en je hebt vsync zonder merkbare lag. De reden dat je zonder vsync minder lag hebt is dat je dusdanig veel fps hebt dat die pre rendered frames veel sneller voorbij zijn.
Ik speel altijd met vsync aan want ik heb een hekel aan tearing. sommige spellen draaien gewoon niet lekker op 60 fps (brink bijvoorbeeld, ooit een free weekend), dat lag niet aan sli want zonder sli draaide hij ook slecht. Die heb ik toen maar met bandicam op 120fps gecapped.
Ik heb voor BF3 ook een nieuwe videokaart gehaald, xfx 6870 ipv 4870. Nu heb ik ook last van tearing(erg irritant!)haarbal schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 13:18:
Ik heb 2 gtx260's in sli. Ik vond het ook niet lekker draaien met 70 fps, het stomste was dat de vsync optie in het menu gewoon niets deed. Nadat ik vsync had geforceerd in de driver draaide hij wel mooi vloeiend.
Een hoop mensen vinden dat vsync zorgt voor lag maar dat komt vooral door de "pre rendered frames". Zet die op 0 en je hebt vsync zonder merkbare lag. De reden dat je zonder vsync minder lag hebt is dat je dusdanig veel fps hebt dat die pre rendered frames veel sneller voorbij zijn.
Ik speel altijd met vsync aan want ik heb een hekel aan tearing. sommige spellen draaien gewoon niet lekker op 60 fps (brink bijvoorbeeld, ooit een free weekend), dat lag niet aan sli want zonder sli draaide hij ook slecht. Die heb ik toen maar met bandicam op 120fps gecapped.
Vsync staat aan, maar bij mediaplayer en bij bf3 heb ik er last van. Wat is er nog meer aan te doen?
Het is niet de bedoeling hier te patsen met je systeemspecs of enkel je specs te dumpen met de vraag of dit gaat draaien. Daarnaast zijn natuurlijk de gebruikelijke regels van toepassing zoals niet slowchatten, flamen, trollen etc.