Hierbij mijn setup.
Hypervisor
Ik gebruik VMware ESXi 6u2.
Dit werkt prima op de NUC. Met 5.0 moest ik volgens mij nog een driver voor de netwerkkaart injecteren, maar sinds 6.0 werkt alle hardware out of the box. Alleen jammer dat ik geen CPU-temperatuur o.i.d. in ESXi kan zien.
Hardware
pricewatch: Intel NUC DC3217IYE met daarin een
pricewatch: Crucial MX200 mSATA 250GB
Backups van de VM's zet ik over naar de
pricewatch: Synology DiskStation DS715 met 2x2TB in RAID1 + offsite naar DS213j bij m'n ouders (2x1TB RAID1).
De NUC gebruikt maar zo'n 15W idle en is daarmee geen vervelende inwoner van m'n meterkast

De DS715 zo'n 18W als beide schijven (WD Green 2TB) draaien.
Heb er ook een UPS tussen gehad (MGE Ellipse 375VA), maar laatst gooide ik de stroom eraf (in de verwachting dat alles mooi bleef doorsnorren), maar na 3sec viel alles uit. Bleek dat de batterij van de UPS verrot was

Nu de UPS er maar tussenuit gehaald, in de bijna 3 jaar dat ik hier woon is de stroom nog nooit uitgevallen.
Virtuele machines
Naam | OS | Functie |
UbuntuTemplate | Ubuntu Server 16.04 LTS | Template om gemakkelijk nieuwe VM's uit te rollen. Staat altijd aan zodat hij automatisch geupdate blijft. |
HASS | Ubuntu Server 16.04 LTS | Home Assistant domotica, regelt verlichting e.d. in m'n huis (Z-Wave) |
Domotica | Ubuntu Server 16.04 LTS | Algemene I/O VM, draait wat cronjobs zoals buitentemperatuur van Wunderground naar binnen halen e.d., script om accespoint elke nacht te resetten, uitlezen van slimme meter P1-poort (USB-Serial kabel). |
OTGW | Ubuntu Server 16.04 LTS | Leest m'n OpenTherm-gateway uit. |
InfluxGrafana | Ubuntu Server 16.04 LTS | Draait InfluxDB en Grafana om o.a. grafiekjes van OTGW en slimme meter te maken. |
MQTT | Ubuntu Server 16.04 LTS | Draait Mosquitto om wat dingen aan elkaar te knopen (woonkamertemperatuur vanuit thermostaat via OTGW naar HASS) |
Webserver | Ubuntu Server 16.04 LTS | Doet niet heel veel, is meer om af en toe eens wat PHP-scriptjes o.i.d. te knutselen |
OpenVPN | Ubuntu Server 16.04 LTS | OpenVPN AS Appliance van OpenVPN, voor externe toegang tot m'n netwerk (443 TCP om firewalls te omzeilen). De appliance is wel makkelijk, met z'n webinterface kun je makkelijker dingen instellen dan commandline |
W10 | Windows 10 (Professional?) | Gebruik ik zelden, VM voor als ik eens een Windows applicatie wil testen of tijdelijk nodig heb |
Motivatie
Toen ik nog thuis woonde had ik al een thuisserver. In 2012 ESXi ontdekt en toen de boel gevirtualiseerd. 2,5j geleden uit huis gegaan en toen ik de stroomkosten zelf moest betalen toch maar voor wat zuinigers gekozen. Thuisserver bij m'n ouders gebruikte 50-55W continu (Intel DH67BL mobo + G620 CPU, 1x 3.5" HDD).
Het domoticaspul heb ik ook wel op een Pi draaiend gehad, maar via ESXi is zoveel makkelijker. Bij spannende upgrades van bijv. het domoticapakket maak ik eerst even een snapshot van de VM en kan ik zo weer terugrollen als de boel in het honderd loopt. Ook nooit meer gezeur met SD-kaarten die corrupt raken, waar de Pi toch wel een beetje berucht om is
Keuze voor OS
Als OS probeer ik zoveel mogelijk Ubuntu Server te gebruiken in de VM's, het is gratis, werkt stabiel en gebruikt nagenoeg geen resources (Meeste VM's doen <100Mhz CPU). Een nieuwe VM is dankzij de template VM die ik heb, zo uitgerold en door 'unattended-upgrades' blijven de VM's netjes up to date.
Het maken van de template VM was niet eens zo moeilijk, ik heb het via de 'OEM install' methode gedaan. Je kunt hem dan klaarmaken met allerlei packages (o.a. SSH server), 'unattended-upgrades' aangezet om packages automatisch bijgewerkt te houden. Ik heb er een .ova van gemaakt, als ik die boot hoef ik alleen user/pass, hostname en een static IP in te stellen. De template VM staat 24/7 aan zodat packages automatisch bijgewerkt blijven. Af en toe 'generalize' ik hem (vooraf eerst snapshot maken, anders is het geen template meer

) om de .ova bij te werken.
Backups
Backups maak ik elke avond met ghettoVCB. Het ghettoVCB script en config staat op de ESXi host en via een cronjob op de Synology start ik een SSH naar de ESXi host en trap ik ghettoVCB af. De backups van de VM's worden dan overgepompt naar een NFS-share op de Synology.
Veeam ook naar gekeken, maar dan moet ik een Windows VM draaien (==licentie nodig) en het kan geen scheduled backups maken van een ESXi Free host. Het is even wat werk om ghettoVCB in te stellen, maar daarna draait het zonder problemen.
Monitoring?
Ik ben alleen nog op zoek naar een leuke monitoring oplossing. In het verleden PRTG gedraaid, je kunt gratis 100 sensoren gebruiken dus voor een thuislab is dat voldoende. Maar het draait alleen op Windows en die W10 VM gebruikt in verhouding met m'n Ubuntu VM's wel erg veel resources (>1500Mhz CPU en RAM volledig in gebruik).
Ook nog eventjes 'collectd' gedraaid op de VM's en de data daaruit in InfluxDB gepompt om dan met Grafana grafiekjes te maken, maar dat is nog best wat werk om voor elke VM in te regelen. Bij PRTG kon je eenvoudig je netwerk laten scannen en kon hij (met de juiste credentials) ook inloggen op Linux/Windows-hosts.
Heb ook wel gekeken naar libreNMS, maar die
kan alleen maar SNMP e.d. zoals het lijkt, ik zou niet weten hoe ik daar een Ubuntu VM mee kan uitlezen.
Ben niet echt op zoek naar alerting, ik heb toch geen redundant hardware o.i.d, maar meer om bijv. de CPU-load van een VM eenvoudig in de gaten te kunnen houden om afwijkingen te kunnen opmerken.
Toekomst
Ik weet nog niet of ik in de toekomst weer een Synology neem. Ik gebruik hem eigenlijk alleen als fileserver (SMB share met foto's/films/series) en als offsite backup target (rsync) van de Syno bij m'n ouders. En af en toe een torrentje downloaden. Opzich kan ik dat ook wel met losse VM's af, wat weer een apparaat zou schelen. Fileshares is dan wel leuk om met Windows Server te doen, kun je wat leuke dingen mee als deduplication en bepaalde extensies blokkeren enzo (handig tegen cryptolockers). Maar nu gaat de RAID-array netjes slapen, ik vraag mij af of dat gaat werken als de array aan ESXi zou hangen. Stroomverbruik vind ik wel belangrijk namelijk.
[
Voor 9% gewijzigd door
ThinkPad op 17-09-2016 09:53
]