Een ieder is vrij om te kiezen en aan te schaffen wat hem/haar gelukkig maakt of binnen de financiele mogelijkheden ligt. Ik kan me niet heugen dat we een bedrijfskritische setup expliciet hebben uitgesloten van dit topic, maar het heet nu eenmaal "Het grote thuis-virtualisatie topic" en dan neig je toch eerder naar een setup op basis van goed gekozen consumer hardware dan naar een oplossing met een merk-naam.ppl schreef op zondag 12 mei 2013 @ 16:59:
[...]
Ik blijf het merkwaardig vinden dat voorwaarden voor een bedrijfskritische setup nooit en te nimmer zouden op mogen gaan voor thuisgebruikers. Alsof een thuisgebruiker niet graag zijn data op een makkelijke en veilige manier ergens gecentraliseerd wil hebben...
Juist door de breder geworden ondersteuning en het maken van de juiste keuzes `doet` virtualisatie het ook uitstekend op een 'houtje-touwtje' oplossing (consumer bordje/cpu), dit maakt het instap niveau acceptabel laag en betaalbaar. Mbt bedrijfszekerheid kan ik enkel zeggen dat ik beide oplossingen (A-merk en schroef-de-haas) net zo hard heb zien falen en met man, muis en data heb zien ondergaan. Het enige wat in dat soort gevallen echt helpt is een goed back-up plan (on- en off-site) zodat een setup af mag fakkelen.
Het gros van de thuisgebruikers wilt juist een centraalpunt voor de data en eerlijk gezegd zie ik niet in waarom die centrale data pool zich niet in een virtuele omgeving mag bevinden. Zolang de gebruiker zijn of haar data veilig weet (back-up plan) lijkt me daar niets fundamenteels mis mee.
In t geval van een thuis virtualisatie oplossing zal t vrijwel altijd op een maat oplossing aankomen, de bekende 'smaken verschillen, zakjes <insert drop merk> ook' kreet gaat zeer zeker op.Het hele punt is dat de meesten hier knutselaars zijn en iets willen leren. Als je de vele topics hier (en dit topic in het bijzonder) doorbladert zul je ook zien dat men het vaak doet omdat het kan of omdat het het goedkoopst is, enz. Vrijwel nooit ligt de nadruk op een goede en zinnige setup. Als je zoiets wel zoekt om wat voor reden dan ook moet je naar een andere oplossing gaan zoeken.
Dat iets voor jou werkt betekent niet dat het meteen een goede en zinnige setup is en dat dit ook voor een ander zo zal zijn. In jouw geval kun je wel spreken van ease of use maar het is een heel kwetsbaar systeem. Die ease of use is heel snel weg als er iets omvalt. Is het dus een goede en zinnige setup? Nee. Is het een prima werkbare setup? Ja anders zou je het niet zo hebben opgezet en ingebruik hebben genomen. Het enige echte nut van een aantal setups hier is zelfstudie, het uitbreiden van je kennis. Ik heb niet het idee dat Mystic Spirit tot 1 van die groepen behoort en vooral op zoek is naar iets wat gewoon werkt. Dan valt bijna iedere setup hier al af.
De ene gebruiker wil enkel zijn 'bloated' bare metal install omzetten naar meerdere, beter beheersbare, vm's (web/email/cli toegang bijv.) terwijl de ander meer ambitieuze plannen heeft en eerder genoemde samen met zowel de download/opslag als htpc setup wilt virtualiseren.
De kwetsbaarheid staat los van de gekozen oplossing. Als we voor t gemak gebruiker geinduceerde rampen uitsluiten, blijft enkel de hardware over. Voor stroom uitval is er een UPS en voor hardware uitval een back-up.
Het enige echt voordeel van zakelijke hardware is dat de onderdelen over een langere tijd (min-of-meer gegarandeerd) beschikbaar zullen zijn en je minimale problemen hebt om de boel weer werkend te krijgen.
In het geval van consumer hardware is het al snel EoL. Uit eigen ervaring weet ik dat ondanks dat Asus voor bepaalde type mobo's in t verleden met 3 jr garantie wapperde, zij nooit konden voldoen aan deze verwachting bij het indienen van een garantie claim. Dit maakt een pijnloze verwisseling bij gebruik van consumer hardware zelden mogelijk.
Prima werkbaar zijn alle setups, dit is enkel afhankelijk van je wensen. Goed en zinnig, dat is maar net welke invalshoek je neemt. De wens naar een aantal 'white-box' systemen is al vaker geuit, maar ook dan is er niet één alles kunner.
Met zelfstudie en kennisvergaring is niets mis, dat dit de drijvende kracht achter de gekozen setup is en hem zodoende diskwalificeerd is wel erg kort door de bocht (net zo kort als dat een bedrijfskritische setup nooit en te nimmer zou 'mogen' voor een thuis situatie).
Iedere setup is leuk om de revu te laten passeren, onder het mom van "zelfstudie en kennisvergaring" willen we graag van elkaars succes verhalen en missers leren.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R