Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

ppl schreef op zondag 12 mei 2013 @ 16:59:
[...]

Ik blijf het merkwaardig vinden dat voorwaarden voor een bedrijfskritische setup nooit en te nimmer zouden op mogen gaan voor thuisgebruikers. Alsof een thuisgebruiker niet graag zijn data op een makkelijke en veilige manier ergens gecentraliseerd wil hebben...
Een ieder is vrij om te kiezen en aan te schaffen wat hem/haar gelukkig maakt of binnen de financiele mogelijkheden ligt. Ik kan me niet heugen dat we een bedrijfskritische setup expliciet hebben uitgesloten van dit topic, maar het heet nu eenmaal "Het grote thuis-virtualisatie topic" en dan neig je toch eerder naar een setup op basis van goed gekozen consumer hardware dan naar een oplossing met een merk-naam.
Juist door de breder geworden ondersteuning en het maken van de juiste keuzes `doet` virtualisatie het ook uitstekend op een 'houtje-touwtje' oplossing (consumer bordje/cpu), dit maakt het instap niveau acceptabel laag en betaalbaar. Mbt bedrijfszekerheid kan ik enkel zeggen dat ik beide oplossingen (A-merk en schroef-de-haas) net zo hard heb zien falen en met man, muis en data heb zien ondergaan. Het enige wat in dat soort gevallen echt helpt is een goed back-up plan (on- en off-site) zodat een setup af mag fakkelen.

Het gros van de thuisgebruikers wilt juist een centraalpunt voor de data en eerlijk gezegd zie ik niet in waarom die centrale data pool zich niet in een virtuele omgeving mag bevinden. Zolang de gebruiker zijn of haar data veilig weet (back-up plan) lijkt me daar niets fundamenteels mis mee.
Het hele punt is dat de meesten hier knutselaars zijn en iets willen leren. Als je de vele topics hier (en dit topic in het bijzonder) doorbladert zul je ook zien dat men het vaak doet omdat het kan of omdat het het goedkoopst is, enz. Vrijwel nooit ligt de nadruk op een goede en zinnige setup. Als je zoiets wel zoekt om wat voor reden dan ook moet je naar een andere oplossing gaan zoeken.

Dat iets voor jou werkt betekent niet dat het meteen een goede en zinnige setup is en dat dit ook voor een ander zo zal zijn. In jouw geval kun je wel spreken van ease of use maar het is een heel kwetsbaar systeem. Die ease of use is heel snel weg als er iets omvalt. Is het dus een goede en zinnige setup? Nee. Is het een prima werkbare setup? Ja anders zou je het niet zo hebben opgezet en ingebruik hebben genomen. Het enige echte nut van een aantal setups hier is zelfstudie, het uitbreiden van je kennis. Ik heb niet het idee dat Mystic Spirit tot 1 van die groepen behoort en vooral op zoek is naar iets wat gewoon werkt. Dan valt bijna iedere setup hier al af.
In t geval van een thuis virtualisatie oplossing zal t vrijwel altijd op een maat oplossing aankomen, de bekende 'smaken verschillen, zakjes <insert drop merk> ook' kreet gaat zeer zeker op.
De ene gebruiker wil enkel zijn 'bloated' bare metal install omzetten naar meerdere, beter beheersbare, vm's (web/email/cli toegang bijv.) terwijl de ander meer ambitieuze plannen heeft en eerder genoemde samen met zowel de download/opslag als htpc setup wilt virtualiseren.

De kwetsbaarheid staat los van de gekozen oplossing. Als we voor t gemak gebruiker geinduceerde rampen uitsluiten, blijft enkel de hardware over. Voor stroom uitval is er een UPS en voor hardware uitval een back-up.
Het enige echt voordeel van zakelijke hardware is dat de onderdelen over een langere tijd (min-of-meer gegarandeerd) beschikbaar zullen zijn en je minimale problemen hebt om de boel weer werkend te krijgen.
In het geval van consumer hardware is het al snel EoL. Uit eigen ervaring weet ik dat ondanks dat Asus voor bepaalde type mobo's in t verleden met 3 jr garantie wapperde, zij nooit konden voldoen aan deze verwachting bij het indienen van een garantie claim. Dit maakt een pijnloze verwisseling bij gebruik van consumer hardware zelden mogelijk.

Prima werkbaar zijn alle setups, dit is enkel afhankelijk van je wensen. Goed en zinnig, dat is maar net welke invalshoek je neemt. De wens naar een aantal 'white-box' systemen is al vaker geuit, maar ook dan is er niet één alles kunner.

Met zelfstudie en kennisvergaring is niets mis, dat dit de drijvende kracht achter de gekozen setup is en hem zodoende diskwalificeerd is wel erg kort door de bocht (net zo kort als dat een bedrijfskritische setup nooit en te nimmer zou 'mogen' voor een thuis situatie).

Iedere setup is leuk om de revu te laten passeren, onder het mom van "zelfstudie en kennisvergaring" willen we graag van elkaars succes verhalen en missers leren.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik ben blij met deze discussie, want het geeft me weer een stukje inzicht en een nieuwe kijk op het geheel.

Uitgangspunt voor mij is dat het goed en stabiel moet werken en dat ik zo min mogelijk last wil hebben van hardware die faalt. Dat is een van de belangrijkste redenen voor mij om naar virtualisatie en opslag met ZFS te gaan kijken.
In mijn optiek sluit ik hiermee (juist op consumenten hardware) uit dat ik met de gebakken peren kom te zitten, omdat een onderdeel niet meer leverbaar is. Door te virtualiseren kan ik de VM's weer starten op een nieuw stukje hardware zonder gedoe me allemaal nieuwe instellingen voor de nieuwe hardware en ZFS zorgt ervoor dat ook de raidcontroler niet meer van belang is en ik de pool altijd weer kan importeren terwijl er andere hardware tussen zit.

Mijn data is voor mij wel belangrijk en de belangrijkste data heb ik ook wekelijks in een back up job zitten naar een andere locatie. Voor mij is de data niet van belang om mijn brood mee te verdienen, maar ik wil het gerust kritisch noemen en wil daarom ook voor een schappelijk bedrag zo dicht mogelijk in de buurt komen van de zekerheid van enterprise storage.

Om mijn verhaal ompleet te maken, begin ik toch weer in de buurt te komen van de originele virtuele server die ik in gedachten had. Een mede tweaker heeft nog een wat ouder adaptec raid kaartje liggen waar ik eventueel de SSD aan zou kunnen hangen om de VM's van te starten. Er kleven natuurlijk wel een paar nadelen aan. Waarschijnlijk heb ik dan geen ondersteuning voor TRIM commands en de doorvoersnelheid van SATA is natuurlijk lager dan met de huidige SATA 600 interface. Daarmee komt mijn setup een stuk dichter bij het originele bedrag wat ik ervoor in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pantagruel schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:58:
Juist door de breder geworden ondersteuning en het maken van de juiste keuzes `doet` virtualisatie het ook uitstekend op een 'houtje-touwtje' oplossing (consumer bordje/cpu), dit maakt het instap niveau acceptabel laag en betaalbaar. Mbt bedrijfszekerheid kan ik enkel zeggen dat ik beide oplossingen (A-merk en schroef-de-haas) net zo hard heb zien falen en met man, muis en data heb zien ondergaan. Het enige wat in dat soort gevallen echt helpt is een goed back-up plan (on- en off-site) zodat een setup af mag fakkelen.
Of iemand houtje touwtje oplossingen voor zijn eigen omgeving implementeert moet ie helemaal zelf weten. Dat je bij thuisgebruikers wat eerder op dit soort oplossingen terecht komt door allerlei redenen en hoofdzakelijk budget weet ik ook. Maar dat betekent niet dat je dit soort zaken ook aan een ander maar moet gaan aanraden die klaarblijkelijk iets zoekt dat nou net niet echt een houtje touwtje oplossing is. Ook een backup is niet heilig. Vrijwel geen enkele houdt rekening met het feit dat data al eerder corrupt kan raken en men deze corrupte data backupt. Ik heb een bedrijf daardoor op het randje van faillissement zien staan. De vraag is dan ook eerder hoe ver je moet gaan en juist die houding mis ik hier. Het is met de laatste paar posts veel meer het opdringen van de eigen setup geworden ipv luisteren naar wat iemand wil en diegene daarin assisteren. De setups hier dienen eerder ter inspiratie dan dat ze leidend zijn.
Het gros van de thuisgebruikers wilt juist een centraalpunt voor de data en eerlijk gezegd zie ik niet in waarom die centrale data pool zich niet in een virtuele omgeving mag bevinden. Zolang de gebruiker zijn of haar data veilig weet (back-up plan) lijkt me daar niets fundamenteels mis mee.
Omdat het een onnodige extra laag toevoegt wat extra complexiteit en beheer met zich meebrengt. Kijk alleen al naar de keuze van RDM vs een HBA. RDM is niet echt lekker en daarmee ook niet betrouwbaar. Wil jij je data op iets onbetrouwbaars hebben waarbij je niet weet of iets corrupt is of niet en je dus die corrupte data ook doodleuk meeneemt in je backup? Ik ken niemand die daar een ja op geeft. Geen thuisgebruiker en ook geen IT manager of directeur. Die HBA betekent dat je hardware moet gaan uitzoeken die VT-d ondersteund en dat je een hypervisor moet hebben die daar dan weer mee om kan gaan (en dat is geen probleem tegenwoordig).

Als je een centraal opslagpunt wil hebben moet je gewoon een NAS kopen; simpeler en goedkoper. Als je er wat mee wil knutselen, dan kun je er zelf eentje klussen en wil je ook nog eens vm's draaien dan kan een alles in 1 doosje een optie zijn. Moet je je wel beseffen dat de overige vm's de performance van je NAS vm kan beinvloeden. Kun je ook wel wat tegen doen natuurlijk. Waar je je ook rekening mee moet houden: als er iets gebeurd op de machine dan kan dat alles wat er op die machine draait beinvloeden. Dat kan een voordeel zijn (denk aan een UPS) maar ook een nadeel (kapotte voeding en geen enkele vm doet het meer, ook niet je gevirtualiseerde NAS).

Zo zijn er meer zaken waardoor dit soort setups niet erg handig/zinnig/etc. zijn en dat dient men zich wel te realiseren (zie alleen al de lading aan problemen waar diverse mensen in het zuinige ESXi server topic tegenaan lopen wat bijv. SATA controllers betreft). Alleen als je je dit soort dingen realiseert kun je voor jezelf een goede afweging maken. En daar gaat het uiteindelijk om bij welk advies dan ook: je geeft iemand genoeg informatie zodat diegene een welafgewogen beslissing kan nemen. Wat ik hier nu zie is dat mensen het voor een ander maar gaan bepalen want ze hebben het zelf en bij hun werkt het. Das mooi maar je bent de ander niet. Men bekijkt het dus teveel vanuit zichzelf en heeft eigenlijk totaal geen oog voor degene aan wie ze het advies uitbrengen. En ook dat is handig om je te beseffen. Wat de mensen hier posten zijn hun eigen setups die werken voor wat zij er mee willen waarbij zij bepaalde risico's acceptabel vonden. Dat hoeft niet overeen te komen met hoe een ander erover denkt. Techneuten doen vaak iets "omdat het kan" :)
Mystic Spirit schreef op maandag 13 mei 2013 @ 19:58:
Ik ben blij met deze discussie, want het geeft me weer een stukje inzicht en een nieuwe kijk op het geheel.
En dat is dus ook exact mijn bedoeling :) Het is je eigen setup waarbij jij hele andere dingen als eisen en wensen hebt. Neem dus niet klakkeloos de setups hier over, laat ze als bron van inspiratie dienen (zoals men dat dan zo mooi zegt).

Als je toch graag een NAS wil virtualiseren is het gewoon verstandig om een losse HBA zoals de eerder genoemde M1015 te nemen. Dat kost een paar duiten maar dan heb je wel iets wat goed werkt in ESXi en dat is van belang als je data je ook echt lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

ppl schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:41:
[...]

.... Maar dat betekent niet dat je dit soort zaken ook aan een ander maar moet gaan aanraden die klaarblijkelijk iets zoekt dat nou net niet echt een houtje touwtje oplossing is. Ook een backup is niet heilig. Vrijwel geen enkele houdt rekening met het feit dat data al eerder corrupt kan raken en men deze corrupte data backupt. Ik heb een bedrijf daardoor op het randje van faillissement zien staan. De vraag is dan ook eerder hoe ver je moet gaan en juist die houding mis ik hier. Het is met de laatste paar posts veel meer het opdringen van de eigen setup geworden ipv luisteren naar wat iemand wil en diegene daarin assisteren. De setups hier dienen eerder ter inspiratie dan dat ze leidend zijn.
Ik heb de indruk dat je de setups die mensen hier naar voren schuiven niet moet interpreteren als ''de enige juiste oplossing''. Ze dienen enkel ter illustratie/inspiratie, uiteindelijk heb je de keuze voor de hardware volledig zelf in de hand.

Als ik 'back-up' aanhaal, dan ga ik er wel vanuit dat je het op een nette manier doet, checkt of de boel klopt (checksum oid) en op een juiste manier te herstellen is. Mocht je echt bang zijn voor data corruptie dan zul je de gehele keten moeten voorzien van de juiste hardware en de nodige checks. Het feit wil wel dat ik tot op heden nog geen zakelijke omgeving (of een serieuze thuisgebruiker) ben tegen gekomen die een workstation gebruikt voorzien van EEC geheugen terwijl dit in de regel wel in de server steekt (mijn pc's hebben ook maar gewoon RAM.)
[...]

Omdat het een onnodige extra laag toevoegt wat extra complexiteit en beheer met zich meebrengt. Kijk alleen al naar de keuze van RDM vs een HBA. RDM is niet echt lekker en daarmee ook niet betrouwbaar. Wil jij je data op iets onbetrouwbaars hebben waarbij je niet weet of iets corrupt is of niet en je dus die corrupte data ook doodleuk meeneemt in je backup? Ik ken niemand die daar een ja op geeft. Geen thuisgebruiker en ook geen IT manager of directeur. Die HBA betekent dat je hardware moet gaan uitzoeken die VT-d ondersteund en dat je een hypervisor moet hebben die daar dan weer mee om kan gaan (en dat is geen probleem tegenwoordig).
Een extra laag ja, complexiteit valt redelijk mee. RDM (ESXi )werkt maar wordt terecht omschreven als een 'dirty hack' en dient als zodanig behandeld te worden. VT-d vraagt wat randvoorwaarden, maar daar kan redelijkerwijs aan voldoen zonder dat je een 'persoonlijke lening' voor moet afsluiten (SuperMicro X9SCM-F/s1555 Xeon/32 GB ECC UDIMM/IBM M1015 in combi met ESXi en OI+Napp-it werkt goed).
Als je een centraal opslagpunt wil hebben moet je gewoon een NAS kopen; simpeler en goedkoper. Als je er wat mee wil knutselen, dan kun je er zelf eentje klussen en wil je ook nog eens vm's draaien dan kan een alles in 1 doosje een optie zijn. Moet je je wel beseffen dat de overige vm's de performance van je NAS vm kan beinvloeden. Kun je ook wel wat tegen doen natuurlijk. Waar je je ook rekening mee moet houden: als er iets gebeurd op de machine dan kan dat alles wat er op die machine draait beinvloeden. Dat kan een voordeel zijn (denk aan een UPS) maar ook een nadeel (kapotte voeding en geen enkele vm doet het meer, ook niet je gevirtualiseerde NAS).

Zo zijn er meer zaken waardoor dit soort setups niet erg handig/zinnig/etc. zijn en dat dient men zich wel te realiseren (zie alleen al de lading aan problemen waar diverse mensen in het zuinige ESXi server topic tegenaan lopen wat bijv. SATA controllers betreft). Alleen als je je dit soort dingen realiseert kun je voor jezelf een goede afweging maken. En daar gaat het uiteindelijk om bij welk advies dan ook: je geeft iemand genoeg informatie zodat diegene een welafgewogen beslissing kan nemen. Wat ik hier nu zie is dat mensen het voor een ander maar gaan bepalen want ze hebben het zelf en bij hun werkt het. Das mooi maar je bent de ander niet. Men bekijkt het dus teveel vanuit zichzelf en heeft eigenlijk totaal geen oog voor degene aan wie ze het advies uitbrengen. En ook dat is handig om je te beseffen. Wat de mensen hier posten zijn hun eigen setups die werken voor wat zij er mee willen waarbij zij bepaalde risico's acceptabel vonden. Dat hoeft niet overeen te komen met hoe een ander erover denkt. Techneuten doen vaak iets "omdat het kan" :)
De vrager in kwestie moet ook niet als een schoothondje een reactie op zijn posting/vraag voor de absolute waarheid aannemen. We veronderstellen hier in de fora een gezonde dosis achterdocht en het vermogen om te blijven vragen en de reacties op andere fora tegen de onze af te zetten. Vragen in de vorm van: ' dit is wat ik wens, post eens je setup hiervoor' worden zelden met gejuich ontvangen.
[...]

En dat is dus ook exact mijn bedoeling :) Het is je eigen setup waarbij jij hele andere dingen als eisen en wensen hebt. Neem dus niet klakkeloos de setups hier over, laat ze als bron van inspiratie dienen (zoals men dat dan zo mooi zegt).

Als je toch graag een NAS wil virtualiseren is het gewoon verstandig om een losse HBA zoals de eerder genoemde M1015 te nemen. Dat kost een paar duiten maar dan heb je wel iets wat goed werkt in ESXi en dat is van belang als je data je ook echt lief is.
Als de data je dermate lief is zul je, als je het goed wilt doen de evt. corruptie in de gehele keten van data aanmaak/transport/opslag en back-up moeten ondervangen en je niet kapot moeten staren op enkel het eindopslagpunt. Je zegt zelf terecht, als reeds gecorrumpeerde data opgeslagen is komt deze uiteindelijk in de back-up terecht en is de schade gedaan.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pantagruel schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:46:
Het feit wil wel dat ik tot op heden nog geen zakelijke omgeving (of een serieuze thuisgebruiker) ben tegen gekomen die een workstation gebruikt voorzien van EEC geheugen terwijl dit in de regel wel in de server steekt (mijn pc's hebben ook maar gewoon RAM.)
Het is ook nog maar de vraag in hoeverre ECC nut heeft. Het kan bepaalde fouten afvangen maar lang niet alle. Vaak is het ook zo dat men gewoon een workstation koopt en dan heb je weinig keus. Die zijn vaak al met ECC uitgerust. Geldt ook voor servers en bepaalde hardware combinaties (dan werkt alleen ECC geheugen).
Een extra laag ja, complexiteit valt redelijk mee.
Iedere laag die je toevoegt vergroot de complexiteit. Het probleem is dat de gemiddelde persoon moeite heeft om het totaalplaatje te zien. Er zit een plafond aan hoeveel lagen mensen kunnen overzien. Als dat er teveel worden is het overzicht zoek en dan wordt beheer lastig. Kwestie van het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken :) Dat werkt thuis, dat werkt in het bedrijfsleven.
Als de data je dermate lief is zul je, als je het goed wilt doen de evt. corruptie in de gehele keten van data aanmaak/transport/opslag en back-up moeten ondervangen en je niet kapot moeten staren op enkel het eindopslagpunt. Je zegt zelf terecht, als reeds gecorrumpeerde data opgeslagen is komt deze uiteindelijk in de back-up terecht en is de schade gedaan.
Precies, er komt meer bij kijken dan een stukje hardware en wat software. Virtualisatie is dan ook niet het antwoord op alles maar als dat nou eenmaal iemands eis is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
Hypervisor
Ik ben hier nog niet over uit maar in combinatie met de hardware lijkt een ESXi free license mooi aan te sluiten.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define Mini€ 73,33€ 73,33
0be quiet! SFX Power 300 Watt
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,-€ 61,-
0Asus P8H77-M Pro
1MSI H77MA-G43€ 66,10€ 66,10
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 253,-€ 253,-
1G.Skill Ares F3-1866C10Q-32GAB€ 212,90€ 212,90
1Samsung 840 series Pro 512GB€ 375,-€ 375,-
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 79,80€ 79,80
0Intel PRO/1000 GT
2Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,20€ 46,40
1Sandisk Cruzer Blade 4GB Zwart€ 4,28€ 4,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.171,81

Virtuele machines
#OS/ApplianceFunctie
1Windows Server (2008+)Interne test server, IIS, SQL Server, TFS, dagelijks 2-3 users tegelijkertijd
1Windows Server (2008+)Simulatie server klant omgevingen, sporadisch max. 1-2 users tegelijkertijd
3Windows 7Virtuele werkplek, Visual Studio 2012, constant 3 gebruikers.
1DebianServer voor spielerij, gebruik sporadisch

Motivatie
Ik wil ook graag in de thuis/small-business virtualisatie duiken en heb het bovenstaande binnen het budget kunnen vinden.

[ Voor 45% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 21-05-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:10
Dump alsjeblieft die Intel PRO/1000 GT kaartjes... PCI is zwaar outdated, en die kaart heeft allang veel betere opvolgers...

Weet je overigens zeker dat je een SFX voeding nodig hebt? Die kast kan toch gewoon een ATX voeding aan? En met zo'n systeem mag je best een kwalitatief betere voeding nemen. Een Seasonic G360 bijvoorbeeld...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Klopt zag ik ook pas te laat is aangepast, de SFX voeding was een overblijfsel uit een mITX configuratie.

Verder nog opmerkingen qua gebruik vs. specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik weet niet of de CT adapter werkt onder ESXi, zou je even moeten opzoeken.

Verder is een 3770 wel erg overkil... Een 3570 is maar een fractie langzamer, maar scheelt 100 euro.
Een i7 heeft vooral meer cache, en dat is niet echt een meerwaarde onder ESXi volgens mij (omdat bij elke vCPU context switch er een cache flush gedaan moet worden).

Maar de CPU is wel wat sneller, en als je denkt dat je het nodig hebt, moet je het vooral zelf weten :)

Oh, en waarom trouwens Asus? Die staan niet bekend om hun zuinigheid... Intel of MSI is beter, en als je het goedkoop wil, ASRock...

[ Voor 13% gewijzigd door FireDrunk op 21-05-2013 13:40 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Aangepast, niet bekend met Intel of MSI dus Asus was uit ervaringsgemak gekozen, deze MSI was nog een van de goedkoopste ook.

En beschikt zelfs over een E8111 netwerk chip welke ook ondersteunt zou zijn in ESXi volgens sommige websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja, maar niet met een nieuwe BIOS, let daar wel op. Er zijn nogal wat wisselende verhalen over die Realtek driver. Wil je perse 3 netwerkkaarten gebruiken? Want die 2 Intel kaartjes zijn in principe ook veel beter...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Nee vandaar de 2 Intel kaarten ;) hele setup is nu besteld, ben benieuwd waar ik allemaal tegenaan ga lopen :D

offtopic:
Realtek en wisselende drivers, waar ken ik dat van? Audio/combined media chip problemen gehad in de Athlon 3200+ tijd pff breek me de bek niet open..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mooi, gaat een leuke server worden!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Intel 1000GT/CT werkt onder ESXi.

[ Voor 17% gewijzigd door analog_ op 21-05-2013 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Zo en de bovenstaande omgeving vlamt als een idioot. Er zat wel een lelijke kuil in de weg er naar toe, BIOS... blijkt die Intel DH77EB met een 12 maanden oude BIOS versie geleverd te zijn, zat de installatie steeds stuk op 'Initializing ACPI'.

Toch leuk zo'n ESXi server, kopietje Windows hier, Ubuntu na een f****-up terug rollen heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagleman7
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-07 03:01
Nadat ik wat over ZFS onder Esxi gelezen heb ben ik er niet van overtuigd dat het stabiel kan gaan draaien of in sommige gevallen zelfs de pool gedropt kan worden.

Is het nou wel zo verstandig om ZFS te gaan draaien op een guest ( Esxi ) met PCI passtrough en een SAS/SATA Controller?

[ Voor 23% gewijzigd door Eagleman7 op 04-06-2013 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tja, die post is een beetje gechargeerd, maar het klopt aardig. Als je niet 100% weet wat je doet met ZFS / ESXi / VT-d moet je het niet doen...

Als je weet wat je doet, kan het prima...

Puntje 4 is echt overtrokken... Als je een moederbord hebt met UEFI is de kans 99.9% dat de VT-d code gewoon door Intel geschreven is, omdat die in de basis staat van het complete ontwerp van UEFI. Moederbord bouwers nemen gewoon een licentie en passen aan wat ze willen, dus de code voor VT-d is voor veel borden exact gelijk...

En puntje 6 is ook klets, ik kan toch gewoon eerst mijn ZFS VM booten, en dan de rest? Niemand die me tegenhoudt... Niks boot paradox..

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 04-06-2013 13:30 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:30:
Tja, die post is een beetje gechargeerd, maar het klopt aardig. Als je niet 100% weet wat je doet met ZFS / ESXi / VT-d moet je het niet doen...

Als je weet wat je doet, kan het prima...

Puntje 4 is echt overtrokken... Als je een moederbord hebt met UEFI is de kans 99.9% dat de VT-d code gewoon door Intel geschreven is, omdat die in de basis staat van het complete ontwerp van UEFI. Moederbord bouwers nemen gewoon een licentie en passen aan wat ze willen, dus de code voor VT-d is voor veel borden exact gelijk...

En puntje 6 is ook klets, ik kan toch gewoon eerst mijn ZFS VM booten, en dan de rest? Niemand die me tegenhoudt... Niks boot paradox..
Tja, enigzins 'over the top' posting.
Ik krijg t gevoel dat die toch vooral is bedoeld om af te schrikken en mogelijke 'support' vragen uit de virtualisatie hoek bij voorbaat al de nek af te draaien.

Inderdaad, mbt tot puntje 4 kan ik enkel melden dat het 'knaken' moederbord van Asrock (B75 Pro3-M) net zo goed VT-d doet (ESXi, passthrough van een IBM M1015 om precies te zijn) als het 'server grade' SuperMicro (X9SCM-F) bord welke 3x zo duur is (wel allerlei andere leuke modcons).

Nou de boot paradox kun je idd in de wilgen hangen.
Boot volgorde van de test virtualisatie setup:
1) ESXi (van ssd),
2) storage vm (van ssd) met 3 hdd's als gedeelde storage (1 TB tbv NFS en 2 TB tbv SMB)
3) Linux dl vm (vm op nfs share), dl data gaat richting SMB share
4) WinXP vm (vm op nfs share)

Het enige punt van gelijk is inderdaad, dat als de storage VM niet op komt, de andere vm's ook niet op komen. Maar in dit geval is dit de bedoeling, als er immers geen plek is om de data heen te schrijven mekkeren de andere vm's hier ook niet over.

@FD hieronder.

Klopt, de combi van opstart time-out en de check op vmware tools werkt goed en voorkomt t nodige gezeur van de kudde vm's

[ Voor 3% gewijzigd door Pantagruel op 05-06-2013 14:30 . Reden: xtra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt, maar het leuke is, is dat je met de Startup manager gewoon kan aangeven dat ESXi moet wachten met het starten van de volgende VM tot VMWare tools is gestart... De kans dat je pool niet online is, maar vmware wel, is niet zo groot... En als dat niet zo is, is er zeer waarschijnlijk een goede reden om niet door te gaan met starten, want de storage is er toch niet :P

Die VM's kunnen niet gestart worden zonder storage, is dat erg? nee, dat kan niet eens... :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagleman7
Danga ik het in de toekomst toch meer eens proberen, ben op het moment toch bezig met een nieuwe systeem (haswell) te configureren.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 199,90€ 199,90
1Intel BLKDB85FL€ 76,35€ 76,35
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 125,90€ 125,90
1BitFenix Merc Alpha€ 31,99€ 31,99
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,80€ 23,80
1Crucial Ballistix Sport BLS4C8G3D1609ES2LX0BEU€ 222,20€ 222,20
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 199,90€ 199,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 939,04

Het Intel moederbord zou in het algemeen vrij zuinig moeten zijn, ook was het het enige moederbord dat VT-d ondersteunt ( zover ik kan vinden in de documentatie ).

De processor zou ook VT-d moeten ondersteunen.
Virtuele machines
#OS/ApplianceFunctie
1Ubuntu-ServerApache2, MySQL, Postfix, Dovecot, Sabnzbd, Sickbeard, Couchpotato, Headphones, Newznab, Spotweb, Backups, OpenVPN, en nog veel meer.
4Windows Server (2008)Voor School doeleinden
2Windows 7Voor School doeleinden
1Windows Server (2012)Om zelf mee te testen

Motivatie
Ik ga upgraden omdat de I3-2100 Processor in sommige gevallen nog al traag is.

Laat maar horen wat jullie er van vinden :)

[ Voor 21% gewijzigd door Eagleman7 op 05-06-2013 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klinkt goed :) Ik ga er even van uit dat je esxi gaat gebruiken?
Ik zie maar 1 disk, waar ga je VT-d voor gebruiken?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagleman7
FireDrunk schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 17:00:
Klinkt goed :) Ik ga er even van uit dat je esxi gaat gebruiken?
Ik zie maar 1 disk, waar ga je VT-d voor gebruiken?
Klopt, ik gebruik al Esxi, VT-d kan ik de toekomst ingezet worden voor ZFS, bovendien heeft een K versie of een I7 niet veel meerwaarde voor virtualisatie doeleinden ( zeker niet als je naar prijs/prestatie verhouding kijkt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 15:28
Ik hoop dat dit de goede plek is voor deze vraag, ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.

Op het moment heb ik een HP MicroServer N36L in bezit. Nu merk ik regelmatig dat de CPU toch wat langzamer is dan ik zou willen (met uitpakken Sabnzbd, meerdere WS2008 voor tests).

Dus ik zat te denken aan de volgende update:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 104,50€ 104,50
1Asus P8H61-I LX R2.0€ 55,30€ 55,30
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 67,51€ 67,51
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 49,-€ 49,-
1Corsair CX430M€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,26

Uit mijn microserver neem ik mee:
- HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports
- 5 * 2TB 5400rpm harde schijf (raid 5)
- een 8GB DDR3 bankje

Het nieuwe systeem zal dus een aantal virtual machine's draaien, NAS (OMV, met sabnzbd, sickbeard en couchpatato), endian firewall, webserver en een paar Windows Server virtual machine's.

Nu zijn mij de volgende punten nog niet duidelijk;
- Heeft VTd een toegevoegde waarde om mijn NAS virtual machine direct aanspraak te laten doen op mijn storage? Ofterwijl, is de meerprijs van een I5 het waard?
- Zou de P410 overweg kunnen met een 'consumenten' moederbord?

Of zijn er nog betere opties die ik over het hoofd zie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik schop 'm eens even omhoog.. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat men nog meer doet met thuis servers anders dan file/dlna server :)

Ik had zelf de volgende ideeen om thuis te doen, maar ben eigenlijk op zoek naar verschilende applicaties / services voor thuis. Mag overkill zijn, of onnodig maar om te doen gewoon leuk.

- download server (sabz/torrent/etc)
- interne webserver (voor wachtwoorden op te slaan, soort vault :P )
- radius server
- externe webserver (overigens geen nginx meer, beetje useless met de nieuwere apaches.. )
- percona mysql (weet niet of ik aparte dbservers wil, of gewoon op de webserver zelf installeren)
- router (pfsense)
- freenas zfs met verschillende shares (backup, docs, cloud, media, software, snapshots van vms) - in raid z1 denk ik
- dns / bind server.. ook leuk om mee te spelen voor interne domeinen (kan ook via pfsense )
- owncloud (? misschien mee spelen, maar vind cloud altijd beetje meh.. misschien aparte share laten lopen via freenas op nfs share)

Wellicht nog uitbereiden met meerdere boxen, maar voorlopig denk ik dat k even met 1 box ga spelen. Op den duur ook managed switch voor vlan support, en dan kan ik ook beter gastnetwerken maken en authorizen via radius :) maar dat weet ik nog niet heo dat precies gaat (dus ff spelen :P )

Ben benieuwd naar jullie oplossingen voor thuis, of voor de lol

[ Voor 3% gewijzigd door gitaarwerk op 20-07-2013 12:19 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb juist mijn server niet meer als router in gebruik, want zodra je aan het spelen bent, of je hebt problemen, heb je gelijk geen internet meer... Ik heb nu dus gewoon een goede router met DD-WRT ingericht, dat werkt 100 keer fijner ;)

DD-WRT doet ook gelijk VPN, waardoor ik ook geen VPN Appliance meer hoef te draaien, en bovendien kan ik mijn host machine compleet besturen omdat ik op al mijn bakken remote KVM heb. Dus ik kan zelfs via VPN mijn thuismachine opnieuw installeren. ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:13
Ik heb:
  • fileserver (films, muziek), welke ook inkomende backups van Crashplan opslaat (Server 2012)
  • iTunes server (om muziek van de server op ipad af te kunnen spelen (Windows 8 )
  • webserver (prutsen, en youless uitlezen) met musql (Debian)
  • PRTG voor monitoring van alles (win 8 )
  • uitlezen ds18b20 temperatuursensoren die mn cv ketel monitoren (XP)
  • Plex mediasever (Ubuntu)
  • Zoneminder, voor IP Camera (Ubuntu)
  • VPN (Debian)
  • vCMA appliance (met ipad esxi beheren) (CentOS dacht ik)
Alles heeft zn eigen VM :) router wou ik eerst ook doen, maar dan zit je idd met probleem dat je gelijk geen internet meer hebt als je met server bezig bent

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2013 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nog work in progress, maar:
- router;
- wireless access point(s), zodra ik weet hoe ik ESXi's passthrough functie kan troubleshooten... ;
- downloads (torrents/ed2k/jDownloader);
- weerstation-data verwerken.

Hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470T Boxed€ 177,80€ 177,80
1Intel Desktop Board DQ77KB€ 121,-€ 121,-
1Western Digital Scorpio Blue WD5000BPVT, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 46,45€ 46,45
1Sandisk Cruzer Pop 4GB Multi-color€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR16S11/8€ 54,95€ 54,95
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,09€ 23,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,20

+
- kast: Xilence Torino;
- PicoLCD voor in de kast;
- 2* Atheros 9380 mPCIe wifi.

[ Voor 81% gewijzigd door Raven op 21-07-2013 10:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FireDrunk schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 12:23:
Ik heb juist mijn server niet meer als router in gebruik, want zodra je aan het spelen bent, of je hebt problemen, heb je gelijk geen internet meer... Ik heb nu dus gewoon een goede router met DD-WRT ingericht, dat werkt 100 keer fijner ;)
Valt toch wel mee ? :) Ik had pfsense best netjes werken op mn eerdere werkplek. In onderhoud plugde ik gewoon kabeltje over in de patchkast. :) niet moeilijk. Ik wil op den duur een tweede machine erbij en via HA inrichten betreft router. Dus komt het vast goed. Ik was er zelf erg tevreden over de stabilitieit van de router. Over het algemeen maak ik me thuis niet zo'n zorgen over een SPOF :)
DD-WRT doet ook gelijk VPN, waardoor ik ook geen VPN Appliance meer hoef te draaien, en bovendien kan ik mijn host machine compleet besturen omdat ik op al mijn bakken remote KVM heb. Dus ik kan zelfs via VPN mijn thuismachine opnieuw installeren. ;)
Das wel lekker :) Ik heb geen KVM hier, vind ik ook wat duur :x.. maar via vcentre kan ik prima inloggen denk ik. Via de hardware zal ik wel iets van kvm hebben.. dus dat :)
ThinkPadd schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 12:59:
Ik heb:
  • fileserver (films, muziek), welke ook inkomende backups van Crashplan opslaat (Server 2012)
  • iTunes server (om muziek van de server op ipad af te kunnen spelen (Windows 8)
  • webserver (prutsen, en youless uitlezen) met musql (Debian)
  • PRTG voor monitoring van alles (win 8)
  • uitlezen ds18b20 temperatuursensoren die mn cv ketel monitoren (XP)
  • Plex mediasever (Ubuntu)
  • Zoneminder, voor IP Camera (Ubuntu)
  • VPN (Debian)
  • vCMA appliance (met ipad esxi beheren) (CentOS dacht ik)
Alles heeft zn eigen VM :) router wou ik eerst ook doen, maar dan zit je idd met probleem dat je gelijk geen internet meer hebt als je met server bezig bent
Cool.. niet gedacht aan iTunes server. Hebben wat apple dingetjes hier, alhoewel ik niet zo'n fan ban van iTunes.. maar why not.. servertje erbij moet kunnen :P.

vCMA is inderdaad el handig :). Plex inderdaad ook een prima keuze.. (ff noteren, hehe)
Raven schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 13:16:
Nog work in progress, maar:
- router;
- wireless access point(s), zodra ik weet hoe ik ESXi's passthrough functie kan troubleshooten... ;
- downloads (torrents/ed2k/jDownloader);
- weerstation-data verwerken.

+
- kast: Xilence Torino;
- PicoLCD voor in de kast;
- 2* Atheros 9380 mPCIe wifi.
Nette server en applicaties! Ik vraag me een ding af nog met dat bord. Dat is nu een mini ITX, lekker zuinig Ik vraag me af hoe dat desktopboard is. (Dus niet de KM versie).

Weerstation is ook wel cool. Wil ik nog (ooit), maar niet in mijn huidige huis. Heb je daar al appliances voor? (vast wel natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dit bordje heeft iig een klein minpuntje: de ene NIC is een 82574 wat perfect werkt met ESXi, de ander een 82579, wat niet werkt. Er is een custom driver, maar die is al een paar jaar oud. Verder nog geen minpuntjes van dit plankje ontdekt. De BIOS bied opties voor onderklokken, altijd handig, SATA-controller werkt out of the box met ESXi en er kan aardig wat RAM op (al heb ik aan 8GB genoeg).

Heb een Davis Weather Wizard III viavia kunnen krijgen en de dataloggerkabel (die asociaal duur is) heb ik ook kunnen krijgen. Er zit een temp-sensor (met radiation shield) voor buiten bij, die voor binnen zit in de Wizard zelf, een regenmeter zit er ook bij en ook een ding om windsnelheid te meten. Alles is wel wat verouderd maar zo op het eerste gezicht werkt het prima. De software is overigens Windows only....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja die verrekte 82574 idd. Ik heb nogateeds de nieuwste ESXi niet op mijn server met DH67BL bordje staan, omdat de ESXi update die gemodde driver sloopt. Heb er helaas nog geen mod tool ofzo voor kunnen vinden, dus dan maar verder draaien met de huidige versie. Server zit in een 2U kast, en heb geen riser, dus andere netwerkkaart is ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

82579 bedoel je :P In de in ESXi bijgewerkte Intel driver is een PSOD (exception 14 in world) gefixed, vandaar dat ik de custom driver niet meer gebruik. Heb er een los Intel 82574 kaartje in gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 21-07-2013 13:42 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

2U Zou toch makkelijk twee pci kaarten in kunnen?

Ben benieuwd hoe die nieuwe intel netwerkkaarten zijn. de i350 en i220 oid. Die 8XXX serie is vrij oud geloof ik weer nu? (niet dat het zoveel zal uitmaken..maar wie weet).

Overigens eens zitten kijken naar dat weerstation, maar inderdaad erg prijzig. Zijn er ook wat compactere/betaalbaardere oplossingen? :Y) vind 1000 euro voor het ' basis' pakket met datalogger kabel wel weer wat duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen idee hoe oud 82574 chipjes zijn, maar die werken nog altijd het beste als je met ESXi aan de gang wil.
Korte Google zoektocht verder: http://ark.intel.com/prod...gabit-Ethernet-Controller zijn 5 jaar oud zo te zien.

Prijzig idd, gelukkig via via voor een paar tientjes kunnen krijgen. Geen idee of er goedkoper spul is dat aan een pc gehangen kan worden voor datalogging. De meest goedkope, maar niet makkelijke, oplossing is een RPi of Arduino met sensors eraan. Is nogal DIY though. Al zijn er al mensen die het hebben geprobeerd geloof ik, Google maar eens op Arduino weatherstation.
edit: Arduino weather station kitje https://www.manylabs.org/product/K0301/

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 21-07-2013 21:16 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Ubiquiti mFi speelgoed kan vast doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Beetje laat, maar naar gekeken. Best gaaf allemaal :) Goed te doen. Arduino vind ik zelf minder fun, maar komt omdat ik veel hardware feeling heb.. maar uiteindelijk gewoon doen :).

Dat Ubiquity mFi is ook erg leuk. Vraag me wel af of dat betaalbaar ook is. Al die extra bits-en-bobs die je er voor nodig hebt. Afijn..server is onderwerg.. dit is stap..10.. maar leuk om er mee bezig te zijn ^_^.

Ik zat zelf ook te denken misschien aan iets met de raspberry pi en dan op zonnecellen (hoef ik geen power aan te leggen op mijn balkon :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Dan ga je het toch draadloos moeten versturen, dat kost je in de orde van 20 tot 70mA. Ik weet niet of je cellen genoeg kunnen voorzien (geen expert). Als je zuiniger wilt werken moet je naar de Cortex M3 boordjes kijken. Ik gebruik er nu een van Energy Micro. mFi prijs op ebay. Ubiquiti is erg slecht met voorraden en levering (ze hebben geen sales afdeling), ik moet regelmatig voor nieuwe deployments ook op ebay kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:51

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb via VirtualBox een windowsomgeving gevirtualiseerd. Ik ben op zoek naar een thinclient die automatisch connect naar mijn virtualisatie server. Heeft er iemand ervaring mee?

Context: ik heb een server gebouwd en die wil ik ergens netjes bekabeld in een kast duwen. Ik heb ergens anders in huis een monitor staan en zou graag via een bekabelde thinclient willen inloggen op de Windowsomgeving. Ik zie op marktplaats allemaal HP thin clients staan en vroeg me af of deze de moeite waard zijn qua performance.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je toch gaat RDPen boeit de performance toch niet?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:51

woutur

Klauwtjes uit!

FireDrunk schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 12:32:
Als je toch gaat RDPen boeit de performance toch niet?
Ik zit met een schuin oog naar een Raspberry Pi als thin client te kijken maar begreep dat daar de performance als RDP client niet echt OK was. Vandaar de vraag.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

woutur schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 12:59:
[...]

Ik zit met een schuin oog naar een Raspberry Pi als thin client te kijken maar begreep dat daar de performance als RDP client niet echt OK was. Vandaar de vraag.
Ik heb een Wyse WBT staan, maar ook die performance is niet echt geweldig. Voor een beetje standaard tekstverwerken en/of internetten is het wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 16:56

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Ik zit even met het volgende issue -

M'n kinderen hebben beide een afgeschreven macbook white 13 inch om huiswerk e.d. mee te doen. Voor tekstverwerken en internetten gaat dat prima, maar sommige programma's (Magister...) beginnen de macbooks toch wat te traag te worden. En Windows draaien onder VMWare lokaal, wat soms toch nodig is, is helemaal geen optie.

Enter virtualisatie. Ik heb wat ervaring met VMWare ESX, en dat pad leek me wel interessant. Maar wat voor systeem heb je nodig om een redelijke performance voor 2 thin clients te krijgen? Is zo'n microserver N54L een voldoende optie?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

N54L met wat extra geheugen zou toch wel voldoende moeten zijn. Er zit standaard meen ik 4GB geheugen in. Als je dat eens verdubbelt, dan zit je helemaal goed.

Het enige wat minder van de N54L is, is dat er slechts 1 Gb interface op zit. Ikzelf heb dat opgelost door een half hoge Dual Intel p1000 er bij te plaatsen. Ik heb de voorganger: N40L met 4GB geheugen.
Ik gebruik hem alleen niet voor virtualisatie, maar als Gateway, DNS, DHCP, Domein Controller en File- en Printserver (Zentyal 3.2, dus Samba4 domein/AD services)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ik heb zo het vermoeden dat als je die N54L als ESX server dat je al redelijk snel wat snelheid tekort zal komen. Voor de taken waarvoor Khidlin hem gebruikt zal het wel afdoende zijn, maar als de reden is dat het allemaal wat sneller moet dan het nu gaat op de Macbookjes dan lijkt het me verstandiger om naar een oplossing te kijken met een snellere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:58

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Hyper-V 2012 R2 is inmiddels ook gereleased voor de liefhebbers.

Kreeg gister een mailtje van Microsoft:

We hope you enjoyed your preview of Microsoft Hyper-V Server 2012 R2. We’re proud to announce that the final release of Hyper-V Server 2012 R2 is now generally available. We invite you to download the software and experience firsthand how Hyper-V Server 2012 R2 can help your organization consolidate workloads, improve server utilization and reduce costs.

Waarna ik de volgende mail kreeg na het downloaden van R2:
Thanks for downloading Microsoft Hyper-V Server 2012 R2. We’ve put together some great resources to get you started with Hyper-V Server 2012 R2.

For example, check out this guidance:

Windows Server 2012 R2 Evaluation Guide (see server virtualization section)
Windows Server 2012 R2 Virtualization: Whitepaper
Virtualization Training Courses: Microsoft Virtual Academy
Exploring Windows Server 2012 R2 Hyper-V: Virtual Lab

[ Voor 93% gewijzigd door FREAKJAM op 19-10-2013 18:25 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven: Windows Server 2012 R2 Virtualization: Whitepaper --> Firefox kan het bestand op http://download.microsoft...alization_White_Paper.pdf niet vinden.
;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:07
Hypervisor
Xenserver 6.2

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Boxed€ 166,70€ 166,70
1Gigabyte GA-990FXA-UD3€ 114,26€ 114,26
3Asus EAH5870/2DIS/1GD5/A€ 0,-€ 0,-
1Point of View GeForce GTS450 1024MB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Velociraptor WD1500HLFS, 150GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C10€ 159,80€ 159,80
1Samsung SH-222BB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro Hybrid 850W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 256GB€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB€ 0,-€ 0,-

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Windows 7 64-bitGaming
Windows 7 64-bitGaming
Windows 7 64-bitGaming

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-VF-LkWVqBKQ/Up9LLN9OC4I/AAAAAAAAAb8/IliHjc4mVtU/s800/IMG_20131204_163219.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-OVt76tQI5hA/Up9LNQwp54I/AAAAAAAAAcE/dkvKlDZT5Kw/s800/IMG_20131204_163231.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-I1vXSyobv2E/Um1ozDXkeUI/AAAAAAAAAao/8YmILYci1SQ/s800/IMG_20131027_142302.jpg

Motivatie
Naast dat ik deze pc gebruik als game pc, leek het me leuk om de mogelijkheid te hebben om deze op te kunnen splitsen zodat er met meerdere mensen tegelijk gegamed kan worden.
Mijn oog viel om die reden al snel op Xen omdat die als enige hypervizor alles kon bieden. Na meerdere opties te hebben geprobeerd (XCP 1.6/xenserver6.1, ubuntu/fedora + xen) beviel XCP/Xenserver me het meest omdat dit een compleet pakket bood zonder dat ik zelf moeilijk moest gaan doen.

Nu heb ik een dualboot tussen mijn main Windows 7 en Xenserver voor als ik meerdere mensen over de vloer heb en samen gezellig een game wil spelen ;)

Edit:
De beloofde foto's!

[ Voor 4% gewijzigd door Spekkie88 op 04-12-2013 16:40 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is ook wel een grappige vorm van "Thuis Virtualisatie" een game station maar dan anders.

Leuk gedaan! :D

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06

Nicap

Tsssk....

Ik heb thuis een esxi server staan met wat VM's erop en een Synology NAS. Nou heb ik het idee dat de schijf van de NAS tegen het einde van z'n leven aan loopt. Ik was van plan om een nieuwe NAS aan te schaffen omdat ik de huidige (110j) een beetje traag vond. Nu ik ook de esxi server heb draaien met de apps die eerst op de NAS draaiden(sickbeard en consorten) is de NAS eigenlijk een beetje overbodig. De server staat toch 24/7 aan, dus kan ik net zo goed de server gaan gebruiken voor storage.

Alleen weet ik niet zo goed hoe ik het het beste aan kan pakken. Mijn gedachte was om een vm aan te maken met bijvoorbeeld freenas. Alleen lees ik her en der wel verhalen dat dit niet zo'n beste oplossing is. Maar omdat sickbeard en consorten toch al draaien op een andere vm en ik verder alleen maar storage nodig heb voor de series/films wil ik dus eigenlijk gewoon wat storage toevoegen. Kan ik dan gewoon een vm aanmaken met bijvoorbeeld ubuntu als fileserver?

En dan een andere vraag: ik heb er nu 2 disks in die in totaal 300GB zijn die ik gebruik als local datastore voor de vm's. Ik wil een 2TB drive er bij in zetten die dan als storage moet dienen voor de films, series en iptv-opnames. Hoe pak ik dat het beste aan?

Afbeeldingslocatie: http://www.verbij.net/esxi-main-s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.verbij.net/esxi-network-s.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Nicap op 12-11-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
fileserver is niet zo spannend, kan met bijna elk OS wel. Het is alleen de vraag hoe je het wil benaderen? SMB, of NFS, of anders?

XPEnology is misschien ook wel leuk om naar te kijken, is Synology OS, maar dan voor gewone hardware. Heb het zelf in een VM draaien (voor Surveillance Station package voor IP camera) en werkt leuk.

HDD toevoegen zou kunnen via RDM, dan kan je de gehele schijf doorgeven aan een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Het benaderen maakt me ook niet zoveel uit. Ik doe het nu via SMB voor xbmc en de shares zijn gemapped in ubuntu met NFS.
Laat ik het bij NFS houden. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Maar die schijf toevoegen zit ik het meest mee. Ik ik gewoon die disk hardwarematig op een SATA poort van het moederbord hangen en pakt esxi die dan automatisch op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee, daarvoor moet je een RDM mapping aanmaken. Hoe dat moet staat wel uitgelegd op internet. Gaat wel via de commandline over SSH overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

ThinkPadd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:03:
Nee, daarvoor moet je een RDM mapping aanmaken. Hoe dat moet staat wel uitgelegd op internet. Gaat wel via de commandline over SSH overigens.
tnx, ga ik daar tzt naar op zoek. Eerst een disk regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Ik heb een nieuwe server gebouwd met ESXi 5.5 en wil een zwik lokale disks (10*HDD (WD Red's 4 TB) en 6*SSD (4*Samsung 840, 1 * 830 en 1*OCZ Vertex3)) via RDM aan een VM hangen.
De 10 HDD's en 4 SSD's hangen aan twee M1015's en de overige SSD's hangen aan het MB.
Als ik nu de disken wil koppelen via RDM krijg ik alleen de HDD's te zien, en NIET de SSD's!
Iemand een idee waarom?

[update]
De disken zijn wel zichtbaar in /dev/disk

[OPGELOST]
via de CLI gekoppeld...

[ Voor 9% gewijzigd door ]Byte[ op 19-11-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wihe1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-08 08:30
Ik draai al geruime tijd Homeserver 2011 op een zelfgebouwde computer:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 32,-€ 32,-
1Asus F1A75-V€ 0,-€ 0,-
2Kingston KVR1333D3S9/4G€ 34,46€ 68,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 100,92

Vandaag geprobeerd om via een USB stick esxi 5.1 aan het draaien te krijgen. Dat lukt wel, alleen de server is niet bereikbaar via een browser. Na een aantal keren proberen heb ik een statisch IP adres ingesteld, mijn cisco router als gateway en de DNS servers van mijn internetprovider.
Als ik het static ip-adres ingeef blijft de browser lang zoeken, maar zegt vervolgens dat hij de websitre niet kan laden
Ook mijn vmQWare cSphere client kan hem niet vinden. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wordt je netwerkkaart wel ondersteund door ESXi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wihe1
Ik gebruik de onboard network controller, RealTek Semiconductor RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC ,
Ik heb weinig informatie over de ondersteuning kunnen vinden op de verschillende fora. De informatie die ik kon vinden wijst er op dat deze ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
wihe1 schreef op zondag 01 december 2013 @ 12:07:
De informatie die ik kon vinden wijst er op dat deze ondersteund wordt.
In esx5.5 dus niet. Je kan de driver wel toevoegen door een custom install disc te maken.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 19:37
Inmiddels mijn server geüpgrade:

Hypervisor
Als Hypervisor heb ik gekozen voor Citrix Xenserver omdat ik gebruik wilde maken van XEN in combinatie met een eenvoudig te configureren/beheren systeem (vergelijkbaar met ESX(i)).

Hardware
Het systeem heeft een 128GB SSD voor Xenserver, 2TB in RAID-1 voor de virtuele machines, en 9TB in RAID-5 voor overige data.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 Boxed€ 181,22€ 181,22
1Supermicro X9SCA-F€ 192,69€ 192,69
2Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
4Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 99,73€ 398,92
1Codegen 4U-500€ 64,70€ 64,70
4Kingston KTH-PL313E/4G€ 53,40€ 213,60
1HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports€ 314,60€ 314,60
1OCZ Vertex 4 128GB€ 172,-€ 172,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.537,73

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Gentoo LinuxWeb, mail, database, ldap en git server
Gentoo LinuxFileserver
Gentoo LinuxNagios server
Ubuntu Server 12.04Zarafa test server
Windows 2008 R2 ServerTestserver / Domaincontroller
Windows 7Download en test pc

jboelen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wihe1
A1AD schreef op zondag 01 december 2013 @ 12:12:
[...]

In esx5.5 dus niet. Je kan de driver wel toevoegen door een custom install disc te maken.
Waar kan ik vinden hoe ik een custom install usb drive maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
wihe1 schreef op zondag 01 december 2013 @ 20:16:
[...]
Waar kan ik vinden hoe ik een custom install usb drive maak?
Hier ;)

FREAKJAM: uitslover >:)

[ Voor 5% gewijzigd door A1AD op 01-12-2013 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

:o :+

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

ESXi buffs,

Heeft iemand van jullie ervaring met het herstellen van data van een RDM-ed drive (ESXi 5.1, fs op de rdm-ed drive EXT4) ?

Op dit moment is een RDM-ed drive bezig met dood gaan en de disk/vm is nauwelijks te benaderen (cpu belasting loopt op tot 10! bij disk benadering (copy actie) en systeem is niet te benaderen).

Ik heb al wat gegoogled (esxi recover rdm drive data) maar behalve wat verwijzingen naar VDR (back-up en recovery) is de info dunnetjes.

Thanx.

Update-tje:
In ieder geval trek ik nu mbv ddrescue een image van de drive zodat ik een 'back-up' heb voordat ik de boel kapot repareer.

[ Voor 13% gewijzigd door Pantagruel op 03-12-2013 10:41 . Reden: ddrescue image ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
RDM maakt geen bal uit, dus je kan de disk gewoon loskoppelen en in een andere Linux bak (of zelfs een windows bak) hangen.

RDM veranderd niets aan de disk, er staat als het goed is gewoon EXT4 op de disk.

Volgens mij heb ik de laatste keer deze gebruikt:
http://www.paragon-software.com/home/br-free/

[ Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 03-12-2013 10:44 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 10:43:
RDM maakt geen bal uit, dus je kan de disk gewoon loskoppelen en in een andere Linux bak (of zelfs een windows bak) hangen.

RDM veranderd niets aan de disk, er staat als het goed is gewoon EXT4 op de disk.

Volgens mij heb ik de laatste keer deze gebruikt:
http://www.paragon-software.com/home/br-free/
Thanx,

Inmiddels zijn t disk image,de 1-op-1 kopie getrokken en hangt de kopie disk weer in de ESXi bak.
Dadelijk de rdm's weer aanmaken/goed krijgen en dan zien of er worst van is te maken.

Keep you posted.

Update:

In de tussentijd is alles goed gekomen, het handje vol beschadigde bestanden (tv series) dl ik wel weer opnieuw en wat rest is de rechten weer goed zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Pantagruel op 03-12-2013 18:01 ]

Verwijderd

Ik zat te denken aan deze configuratie, wat overigens ga gebruiken als lab en NAS, met als ESXi-5.5 als hypervisor. En kijken of ik met VT-d leuke dingen kan doen :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 248,70€ 248,70
1ASRock B75 Pro3-M€ 50,90€ 50,90
4WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 155,50€ 622,-
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 76,-€ 76,-
1Scythe Samurai ZZ Rev.B€ 22,36€ 22,36
1Kingston KHX21C11T3K2/16X€ 154,90€ 154,90
1Highpoint RocketRAID 640L€ 94,50€ 94,50
1be quiet! Straight Power E9 500W€ 81,20€ 81,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.350,56

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
FreeBSD-10 of 9.2Being an NAS/fileserver
CentOS-6.5DB server(diverse smaken)
CentOS-6.5Applicatie server(diverse)
CentOS-6.5Web frontend (diverse)
DebianDevelopment(met als extra virtualisatielaag OpenVZ)
CentOS-6.5Download bak/antivirusscanner

Motivatie
Ik werk veel al met Redhat dus dan is de keuze snel gemaakt dat de basis CentOS wordt voor het lab gedeelte. FreeBSD heb ik gekozen voor ZFS (al weet ik het nog niet als er nog hele pools kunnen verdwijnen)

:)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2014 16:47 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je de schijven met VT-d aan FreeBSD wil geven (wat de juiste keuze is) zal je nog iets extra's nodig hebben om VMWare op te installeren. Dat hoeft niks bijzonders te zijn, zelf een USB-stick voldoet al.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• FireDrunk
Je moet ook nog een lokale datastore hebben waar de FreeBSD nas op staat... Je kan niet een controller doorgeven aan een VM zonder dat deze op een datastore staat voor ESXi zelf.

Even niets...

Verwijderd

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 17:37:
Als je de schijven met VT-d aan FreeBSD wil geven (wat de juiste keuze is) zal je nog iets extra's nodig hebben om VMWare op te installeren. Dat hoeft niks bijzonders te zijn, zelf een USB-stick voldoet al.
Daar had ik al aan gedacht. Ik heb nog een bunch aan USB sticks liggen die ik kan opofferen voor ESXi. (was het vergeten te vermelden *kucht* )

maar thnx! :)
FireDrunk schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 18:18:
Je moet ook nog een lokale datastore hebben waar de FreeBSD nas op staat... Je kan niet een controller doorgeven aan een VM zonder dat deze op een datastore staat voor ESXi zelf.
Ik heb nog een schijf van 1,5 TB die ik kan opofferen voor dit doel, besef ik mij ineens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCom87
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Hypervisor
Proxmox VE 3.1. Proxmox is een manager voor Openvz en KVM

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 276,94€ 276,94
1Gigabyte GA-Z68XP-UD4€ 129,95€ 129,95
1MSI Radeon HD5450 1GB€ 23,47€ 23,47
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
8Western Digital Red WD20EFRX, 2TB€ 86,45€ 691,60
1Intel PRO/1000 PT serveradapter€ 57,55€ 57,55
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
2G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 71,39€ 142,78
1Areca ARC-1220€ 0,-€ 0,-
1Sony NEC Optiarc AD-7200 Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 59,94€ 59,94
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 111,32€ 111,32
1APC Smart-UPS 750VA LCD 230V APC SMT750I€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.745,50

De machine heeft net een upgrade van de cpu gehad die uit mijn workstation kwam. De extra processor kracht had die niet nodig maar hij is zuiniger dan de vorige processor.

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Debian 7Samba/nfs
Debian 7FTP
Debian 7Sabnzbd
Debian 7sickbeard/couchpotato
Debian 7git/svn
Debian 7plexmediaserver
Debian 7Webdevelopment
Ubuntu 13.04compile/render
Debian 7Owncload 6
Debian 7rommel vm
Windows XPrommel vm
Windows 7rommel vm

Motivatie
Wil binnenkort overschakelen naar esxi. Alleen geen vt-d support op de huidige CPU. Iemand hier ervaring of de chipset van het moederbord het wel ondersteund? Kan geen eenduidige antwoord hierop vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuuuu...

Ik dacht dat ik de juiste netwerkkaart had gekocht.. Past het niet.. Oke, geen probleem, er is nog een netwerkport: een Realtek 8111G. Realtek vind je veel op mobo's en kaarten, daar moet toch wel het een en ander voor te vinden zijn dus dacht ik: Why worry...

- Totdat ik las dat VMWare de realtek drivers niet meer ondersteunde. vanaf 5.5.
- Daarna las ik op diverse fora dat met de drivers van 5.1.1 waar het wel mee zou moeten werken, network drops werd geconstateerd of niet verder kwam dan 200kb/s en dus niet meer betrouwbaar bleek.
- Iemand ergens op een forum wel een poging heeft gedaan om de driver te compileren maar tegen een serie compileer fouten aanliep en zelf niet wist hoe en wat.
- Toen ik dus zelf ging zoeken naar de foutmeldingen, kwam ik erachter dat de driver dus geen compatibiliteit heeft met kernel versie ouder dan 2.6.20 en dus never ging werken.

Ik denk dat ik de oplossing weet maar het probleem is dat ik geen ANSI C ken... :\
Onder normale omstandigheden zou ik het zeker doen maar ik heb er eigenlijk geen tijd voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9GdhDPCmasB5iYePBekCqqLh/full.png

Werkt prima hier...

8168 == 8111

http://pci-ids.ucw.cz/read/PC/10ec/8168

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt met dit topic nog iets gedaan?

Ik heb onlangs een eigen server in gebruik genomen.

i5 4460
Gigabyte GA-H97N Wifi moederbord
16 gig ram
enkele oude disks in meerdere raid 1-volumes

en Hyper-V Server 2012 R2 erop.

De bedoeling is om te gebruiken als homelab, waarbij ik meerdere virtuele netwerkjes maak gescheiden door pfSense.

Indien de specs dit toelaten wil ik ook eens gaan experimenteren met SQL en SharePoint Server.

Ik moet zeggen dat ik wel gewonnen ben voor Hyper-V server. Het enige jammere is dat ik door middel van de commandline een beetje in the dark zit wat betreft drivers. Ook de raid arrays beheren doe ik liever vanuit het BIOS; maar dan kan het niet zonder keyboard en monitor helaas.

Wat ik aan deze setup net leuk vind is dat het soms best frustrerend kan zijn de ins en outs uit te dokteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hoi welkom. In dit forum richten we ons Non-Windows Operating-systems. Veel Hyper-V kennis zit hier niet. Maar omdat je pfSense de de CLI gebruikt ben je toch welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 13-09 22:38

BoAC

Memento mori

* BoAC draait nog steeds VirtualBox op zijn server :)

Het enige probleem dat ik heb is dat voor Windows 10 de grafische desktop niet werkbaar is omdat de driver niet wil laden. Headless heb je namelijk geen 3D ondersteuning. Duurde even een paar versies van VirtualBox voordat ik dat door had :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hypervisor
Debian Jessie met kvm en virtual machine manager op de desktop xfce4.
Hiermee kan ik ook snapshots maken. alleen als je Jessie heb.
Ik benader de machine vanuit mijn desktop pc met daarop windows 8 met remote desktop. Hierin staan dus alle schermen open.

Hardware
Intel dq77kb met i5 en 16gig men, ssd van 256G en een los usb schijfje als ftp/backup schijf.

Virtuele machines
pfsense 2.2.1 release waarvan 1 nic in bridge stand, dus pfsense krijgt extern ip adres. Hierop draaid squid+guard,dhcp,openvpn,snort

debian wheezy voor een simple webserver,ftp
windows 2008 om te spelen.

Systeem draaid rond de 22w
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/edlchrcj1/desktop.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door nike op 25-03-2015 20:24 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Mijn ESXi 5.1 loopt momenteel vrij snel achterelkaar vast... Ik heb in de log gekeken en zie dat de SSD waar de VM's op staan te warm word (temperature above treshold).

Nu vraag ik mij af of dit de reden kan zijn dat ik ook niet via vsphere client meer kan inloggen. ESXi boot uiteraard vanaf een usb stick en staat dus niet op de eventueel falende SSD. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Een SSD die te warm wordt? Dat klinkt vrij onwaarschijnlijk.
Sorry, ik heb even niet meer voor je, maar dit moest ik even kwijt.

[ Voor 36% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 27-03-2015 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 23:29:
Een SSD die te warm wordt? Dat klinkt vrij onwaarschijnlijk.
Misschien een M.2-formaatje, sommige schijnen aardig warmpjes te worden.
Staat er iets in de logfiles van ESXi?

[ Voor 26% gewijzigd door _Arthur op 27-03-2015 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De wat oudere Crucial M500 mSATA SSD's staan er ook wel bekend om vrij warm te worden.
Heb hier ook zo'n heethoofd.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 13:11

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je de SMART data uitleest, staat daar dan toevallig niet de hoogste en laagste waarde voor de disk in? Sommige merken houden dat bij. Indien niet kan je op zo een moment natuurlijk altijd snel even herstarten met een linux live usb stick en dan snel de temp. gaan uitlezen.

Heb hier trouwens zelf ook sinds kort een virtualisatie server staan. Heb deze aangekocht voor school daar we volgend schooljaar een groepsopdracht gaan moeten doen met een twintigtal VMs. Het betreft:
Dell R410:
- 2x Intel Xeon X5650 (6 cores per CPU+HT)
- 44GB RAM (6x2 origineel+2x16)
- Dell SAS6 HBA met
- 2x Intel SSD 530 - 480GB in RAID0
- 2x PSU
- HP nc364t NIC (4x1Gbps)

Hierop heb ik ESXi geïnstalleerd waarop 11 linux servers en 9 windows server zullen komen.

Op mijn thuisnetwerk is geen permanente virtualisatie actief, maar als er gevirtualiseerd moet worden, dan gebruik ik daar simpelweg Virtualbox voor.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

_Arthur schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 23:32:
[...]

Misschien een M.2-formaatje, sommige schijnen aardig warmpjes te worden.

[...]

Staat er iets in de logfiles van ESXi?
Het is geen m.2 formaatje... In de logs is het enige vreemde dat ik zie de SSD die te warm wordt. Verder zie ik geen rare waardes voorbij komen.
FireDrunk schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 01:08:
De wat oudere Crucial M500 mSATA SSD's staan er ook wel bekend om vrij warm te worden.
Heb hier ook zo'n heethoofd.
Zo eentje is het idd :) Ik weet niet eens goed meer wat ik erin geduwd heb. Het is iig een Crucial... Ik heb vandaag een Samsung Evo 850 gescoord. Kijken of ik daar het probleem mee kan tackelen morgen.

Zal hier even laten weten of het vervangen de oplossing is... Hoop wel dat dit de oplossing is. Anders heb ik straks een SSD in de aanbieding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Mystic Spirit schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 22:02:
Het is geen m.2 formaatje... In de logs is het enige vreemde dat ik zie de SSD die te warm wordt. Verder zie ik geen rare waardes voorbij komen.
M.2/mSata. Bedoelde hetzelfde er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

De nieuwe SSD zit erin en ik heb mijn twee meest data intensieve VM's overgezet naar de nieuwe SSD. Vooralsnog lijkt het goed te gaan. Voorheen liep de heleboel binnen een uur vast. Nu ben ik toch alweer een paar uur online.

De oude SSD (wat trouwens een M4 is) zit er nog wel in, maar alleen met VM's waar weinig schrijfacties op zijn.

Het lijkt er dus op dat de M4 niet goed meer tegen de intensiviteit van gebruik kan in de server. Ik ga nu eens onderzoeken of ik nog garantie heb op de M4, maar nog geen idee hoe ik die dan moet gaan claimen met deze vage problemen....

De SMART data van de M4 ziet er niet goed uit ondanks dat er staat dat status ok is..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Parameter                     Value  Threshold  Worst
----------------------------  -----  ---------  -----
Health Status                 OK     N/A        N/A
Media Wearout Indicator       N/A    N/A        N/A
Write Error Count             N/A    N/A        N/A
Read Error Count              100    50         100
Power-on Hours                100    1          100
Power Cycle Count             100    1          100
Reallocated Sector Count      100    10         100
Raw Read Error Rate           100    50         100
Drive Temperature             100    0          100
Driver Rated Max Temperature  N/A    N/A        N/A
Write Sectors TOT Count       100    1          100
Read Sectors TOT Count        N/A    N/A        N/A
Initial Bad Block Count       100    50         100

SMART gegevens interpreteren is voor mij nog altijd lastig. De waarde lijken zo onlogisch, maar er is geen waarde bij die niet over de treshold is....

[ Voor 47% gewijzigd door Mystic Spirit op 29-03-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik heb zelf al een hele tijd ESXi draaien (inmiddels versie 6), maar ik begin me toch een beetje te irriteren aan het geheel. Met de vSphere client kun je niet altijd alles en dan ben je gebonden aan de vSphere Center (welke weer niet gratis is).

Ik heb op dit moment een SSD welke fungeert als datastore en ik boot ESXi vanaf usb-stick. Ik heb verder een 6x3TB ZFS pool (RAIDZ2). Ik ben me op dit moment aan het orienteren op iets anders, maar er is maar weinig keuze wat sowieso vanaf usb-stick kan draaien. Ik vind oVirt wel interresant (gratis variant van RVEH) en Proxmox, maar ik weet niet zo goed wat ik moet kiezen.

Iemand hier toevallig Proxmox 3.4 of oVirt 3.5 draaien? Met oVirt ben ik een beetje bang dat de nadruk teveel ligt op het ondersteunen van een CentOS, Redhat, Fedora VM. Ik heb bijvoorbeeld al gelezen dat pfSense niet zou werken in oVirt.

Ik heb op dit moment de volgende VM's draaien:
pfSense
Plex (CentOS 7)
MySQL/Nginx/Spotweb/Observium (CentOS 7)
Sonarr/Couchpotato/NZBGet (CentOS 7)
ZFS on Linux (CentOS 7)

Liefst wil ik mijn SSD behouden om hier mijn VM's op te plaatsen. Ik kan mijn VM's ook verplaatsen naar de ZFS pool, maar dan is naar het schijnt L2ARC/SLOG weer gewenst. Liefst behoud ik mijn bestaande hardware.

Ik weet dat ik niet mag mekkeren over ESXi, het is natuurlijk al heel wat dat ESXi gewoon gratis is, het is ook verder best een mooi product. Ik sta alleen natuurlijk graag open voor iets anders.

[ Voor 16% gewijzigd door FREAKJAM op 30-03-2015 14:58 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 19:50

DSK

boeiend...

FREAKJAM schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:47:
Ik heb zelf al een hele tijd ESXi draaien (inmiddels versie 6), maar ik begin me toch een beetje te irriteren aan het geheel. Met de vSphere client kun je niet altijd alles en dan ben je gebonden aan de vSphere Center (welke weer niet gratis is).

Ik heb op dit moment een SSD welke fungeert als datastore en ik boot ESXi vanaf usb-stick. Ik heb verder een 6x3TB ZFS pool (RAIDZ2). Ik ben me op dit moment aan het orienteren op iets anders, maar er is maar weinig keuze wat sowieso vanaf usb-stick kan draaien. Ik vind oVirt wel interresant (gratis variant van RVEH) en Proxmox, maar ik weet niet zo goed wat ik moet kiezen.

Iemand hier toevallig Proxmox 3.4 of oVirt 3.5 draaien? Met oVirt ben ik een beetje bang dat de nadruk teveel ligt op het ondersteunen van een CentOS, Redhat, Fedora VM. Ik heb bijvoorbeeld al gelezen dat pfSense niet zou werken in oVirt.

pfSense
Plex (CentOS 7)
ZFS on Linux (CentOS 7)

Liefst wil ik mijn SSD behouden om hier mijn VM's op te plaatsen. Ik kan mijn VM's ook verplaatsen naar de ZFS pool, maar dan is naar het schijnt L2ARC/SLOG weer gewenst. Liefst behoud ik mijn bestaande hardware.

Ik weet dat ik niet mag mekkeren over ESXi, het is natuurlijk al heel wat dat ESXi gewoon gratis is, het is ook verder best een mooi product. Ik sta alleen natuurlijk graag open voor iets anders.
Zoals eerder al gemeld ben ik al een tijdje bezig met oVirt te experimenteren. Net vandaag een blogpost gemaakt over de installatie in CentOS 7: http://jensd.be/?p=550.

De beste manier om zo'n producten te testen is ze gewoon eens proberen.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Proberen is lastig als je de boel in "productie" hebt draaien. Je nieuwe blogpost heeft wel zeker extra toegevoegde waarde! Voor mij is het belangrijkste dat ik 2 VLAN's kan definieren en dat pfSense werkt. Ik zal sowieso eens wat dieper in de documentatie duiken :-)

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 19:50

DSK

boeiend...

FREAKJAM schreef op maandag 30 maart 2015 @ 17:35:
Proberen is lastig als je de boel in "productie" hebt draaien. Je nieuwe blogpost heeft wel zeker extra toegevoegde waarde! Voor mij is het belangrijkste dat ik 2 VLAN's kan definieren en dat pfSense werkt. Ik zal sowieso eens wat dieper in de documentatie duiken :-)
Wel, voor thuis is het inderdaad proberen en experimenteren. Maar op het werk hebben we een aantal productie VM's op oVirt draaien. Ze zijn iets minder kritisch (lees: geen invloed op core business als ze niet werken) maar moeten wel opblijven. Tot nu toe gaat dit goed.

Verschillende VLAN's is zeker mogelijk, zo heb ik het in ieder geval opgezet op het werk. Setup is vergelijkbaar als bij ESX, alleen moet je eerst zorgen dat je de bond's en VLAN's op je onderliggende Linux goed hebt en dan pas kan je die VLAN's aanmaken in oVirt is mijn ervaring;

Het enige waar we nu nog tegenaan lopen is het snapshot-backuppen van de VM's. Live backup lijkt, zonder extra producten nog niet mogelijk, dat is het officiëel standpunt vanuit RHEV. Hier en daar heb ik wat API-based scripts gevonden en daar ook al wat mee zitten spelen maar het lijkt me niet te lukken.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-07 14:05
Intro
Ik heb 2 soorten VM's op mijn server staan;
1. "productie" VM's: Deze draaien dagelijks en zorgen voor allerlei services in en buiten mijn huis.
2. Test omgevingen: Dit staat onder een kopje binnen 'Virtuele machines' en spreekt voor zich.

Hypervisor
ESX 5.5 update 2. Waarom? Ik ben er al erg bekend mee. Het is een lekker licht OS zonder dat je veel prestatieverlies hebt voor de VM's. Betrouwbaar, stabiel, simpel en toch ingewikkeld. Het is makkelijk te schalen en uit te breiden (ondanks dat dat bakken met geld kost). Drivers toevoegen gaat ook lekker makkelijk, ondanks dat je wel Linux kennis moet hebben.

Hardware
- HP Proliant ML150 G6
- 2x Intel Xeon E5540 @ 2,53Ghz (QC's met HT)
- 12x 4GB DDR3-1066Mhz ECC REG Hynix en Samsung (48GB totaal en het maximale)
- Dell PERC6 256MB + BBWC RAID controller (Dell en HP vloekt, I know. Maar ik had deze nog liggen :9 )
- 6x 500GB desktop SATA2 schijven op PERC6 in RAID10
- 1x Samsung 830 Pro SSD 256GB SATA3 op onboard SATA2
- 1x Crucial C300 SSD 256GB SATA3 op onboard SATA2
- 1x Quad NIC Gigabit netwerkkaart PCI-E 4x
- 1x Nvidia GeForce 7 7300GT 256MB (voor wat testing met VT-d)

Totaal energieverbruik
Het energieverbruik van deze server ligt niet denderend hoog (in vergelijking met wat ik gewend ben). Ondanks dat het een redelijk oude server is, verbruikt hij alsnog wel gewoon vol rond de 300 of 350 Watt. Dit met 1 voeding want de RPS optie is duuuur 8)7 .

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
CentOS 6.5VoIP server voor een vriend
Ubuntu 14.04.1Minecraft servertje om wat in te derpen
CentOS 6.6Nog een minecraft servertje, voor een vriend
Windows Server 2012R2Folding@Home server voor Dutch Power Cows (6 cores)
Windows XP Pro 32bitRDP machine voor mijn retro games
Zenoss CoreMonitoring die half af is
Ubuntu 14.04.1SFTP server
Ubuntu 14.04.1OwnCloud server
Ubuntu 14.04.1VPN server
CentOS 6.6vApp; APC PowerShute Network shutdown (APC SmartUPS controller)
CentOS 5.4 (denk ik)vCenter Testserver
Windows Server 2008R2Veeam Backup server
Windows Server 2012R2Domein controller en DNS server
OS/Appliance TestomgevingFunctie
Proxmox VEProxmox
Windows Server 2008R2Horizon
Windows Server 2012R2Domain controller
Windows Server 2012R2Exchange 2013
Windows Server 2012R2vCenter

Overige apparatuur
Achter mijn server liggen 2 HP Procurve 8 poorts Gigabit switches. Deze zijn heel 'professioneel' aan elkaar gemaakt met tyraps, puur om ze bij elkaar te houden en het makkelijk te maken voor mezelf.

Verder hangt er nog een APC Backup-UPS achter. Deze is helaas smart, dus gooit niet de servers automatisch plat als dat nodig is. Deze is er puur om stroompieken en onzuiverheden uit het stroomnet te pikken en zo nodig stroom bij te leveren. De accu is half naar de maan, dus hij zou het waarschijnlijk maar 5 minuten volhouden. Gelukkig is er bijna nooit stroom uitval bij ons in Winterswijk _/-\o_ .

Foto's
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1a3Ef83.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rNQyl9Q.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xaSsHsY.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xpwCrS2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yTdgKYL.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QT1kDUJ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0Wcocnf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5IYIe1R.jpg

Laatste foto is inclusief LackRack, maar het tafeltje is niet hoog genoeg, dus steunt het tafeltje op de server. Dit maakt echter niet uit, want er staat enkel een laptop en een dockingstation op.

Toekomstplannen
Ik ga binnenkort in de server waterkoeling zetten. Dit om hem stiller te maken. De VM die het rekenwerk voor Folding@Home doet, maakt de server nogal lawaaierig. Omdat mijn budget krap is, moet ik mijzelf flink tegenhouden, anders had ik er een custom waterkoeling-set in gezet (zo'n setje van ruim €200).

Verder wil ik hier nog een snellere RAID controller in hebben. Eentje die SATA3 kan en meer poorten heeft dan de huidige.

Motivatie
Deze server is er neergezet om mijn hele herriebakken te vervangen. Eerst had ik een 42U rek op mijn kamer staan, met zo'n 7 machines erin; 2x HP DL380G5, 4x HP DL360G5 en 1x Dell PE2950G1.
Deze is krachtiger, sneller, stiller en fijner om mee te werken. Hij is ook nog eens prima te modden en past makkelijk in een kamer zonder al teveel ruimte beschikbaar te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door SilentDecode op 04-04-2015 01:52 ]

Plezant. Krokant. Galant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mooie setup, maar eh... weet je dat LackRack bedoelt is voor 19" rackable apparatuur en niet voor towers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-07 14:05
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 15:40:
Mooie setup, maar eh... weet je dat LackRack bedoelt is voor 19" rackable apparatuur en niet voor towers?
Ja, dat weet ik, er lagen eerst ook 19" machines in, maar nu niet meer.
Dit tafeltje staat er nog puur omdat ik dan mijn laptop kan docken op de server (verder is er geen plek in de kamer).

Plezant. Krokant. Galant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 21:17
Mensen nog tips voor leuke / nuttige appliances?

kwam laatst https://pyd.io/ tegen. het vervolg van ajaxplorer van een paar jaar geleden. binnenkort eens testen als vervanger van owncloud wat ik niet echt geweldig vind.

en Tretflix. dat is een Usenet Appliance . met:
Featured Apps
•CouchPotato
•Headphones
•NzbDrone
•Plex Media Server
•SABnzbd+
•Sick Beard
•Transmission
ingebakken.

stukje over mijzelf:
Hypervisor: ESXI 5.5
storage: 8x4TB + 6x2 TB ZFS OmniOS (napp-it). data storage + vm storage

hardware:
Supermicro X9SCM-f moederbord met 24gb ECC geheugen en Intel Xeon E3-1220L .
gebruik 2x Supermicro AOC-USAS-L8i als HBA.
en dat in een 3U 16bay 19inch rack chassis met SGPIO

Netwerk: 1x 24poorts 1810 HP procurve en nog een 8poorts 1810 hp procurve met verschillende vlans.
aparte 1u pfsense firewall/router.

todo: pricewatch: APC Smart-UPS 750VA LCD RM 2U 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Leuke setup heb je daar! Wat verbruik het geheel? En heb je geen foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 18:55
Mensen nog tips om een voorwaardige krachtige server te kopen? Momenteel het volgende draaien @ home:
Mac Mini Server Late 2012 (16 GB RAM, 2 TB HDD) draait op ESXi 6.0 (paid).

Draaien de volgende spullen op:
(becky) Zij is de TV toegang. Staat een kale Ubuntu Server (15.04) op met sabnzbd, sickbeard, couchpatato en plex. Gebruikt net iets meer memory dan de andere vanwege Plex (6 GB RAM, 500 GB VHDD)
(lisa) (centos 7) Zij is niets meer dan een webserver waar ik nog steeds niets mee doen. Meer een staging/test omgeving geworden om mijn php taken in te doen. (1 GB RAM, 15 GB VHDD)
(tess) (ubuntu 15.04) Heeft een IRC server draaien voor een vriend (2 GB RAM, 7,5 GB VHDD)
(eva) (geen idee welke distro dit is, al tijden niet geupdate omdat het fijn loopt) Is een dev omgeving voor verschillende programmeertalen en heeft direct toegang tot productie cloud servers om wijzigingen te pushen/pullen (2 GB RAM, 100 GB VHDD)
(luna) Is een GitHub Enterprise server (2 GB RAM, geen VHDD maar heeft een 8 TB gekoppelde NAS in de datastore van ESXi) (haat die machine, neem nooit zulke dure software :+)

NAS die aan luna hangt:
Seagate Business NAS 2 Bay met 2x 4 GB.

Algemene nas (Business Storage 8-Bay Rackmount NAS):
8x 4 TB (=32 TB)
Wordt gebruikt voor de opslag van becky, alles blijft namelijk bewaard. Is een simpele /mnt/ in becky. Verder esxi backup locatie van alle vms en configuratie.

Oh ja, bedenk me opeens dat de time capsule nog 2 TB heeft :+

Triest, nu ik dit schrijf, moet het hele netwerk anders hier :'(

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Onlangs een pricewatch: Intel NUC Kit (Core i3 3217U) gekocht, waar ESXi 6 prima op draait 8) Is ook lekker zuinig (14W idle met 2x4GB RAM en 80GB mSATA).
  • Heb er nu eigenlijk alleen maar een Ubuntu Server (14.04 LTS) VM op draaien voor Domoticz (domoticapakket).
  • En een OpenVPN appliance, die is ook wel erg handig (heeft ook handige webinterface voor instellen users e.d.). Heeft trouwens ook maar amper resources nodig. Ik heb hem 128MB RAM gegeven. CPU-gebruik idle is maar iets van 4Mhz ofzo 8)7
  • En ben nog bezig om m'n VM's te beschermen via pfSense, maar dat pakket vind ik nog vrij ingewikkeld :/
Heb verder nog niet echt ideeën voor VM's. Komt ook omdat m'n Synology DS715 zaken zoals backups van de PC's e.d. al regelt.

Iemand nog updates :) ? Ben wel benieuwd wat anderen allemaal draaien thuis.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Toevallig deze week mijn ESXi cluster weer aangeslingerd met ESXi6 en VSAN.

Bestaat momenteel uit:

4 * Intel G1820 op ASUS H81 ITX met elk 2 * 8GB RAM.
Onboard Realtek NIC wordt gebruikt voor management en LAN traffic.
Elke node is voorzien van een Intel Pro 1000/PT dual port adapter welke gebruikt word voor VSAN en vMotion verkeer.

Bovenop de 4 nodes staat een HP MicroServer welke momenteel fungeert als een 'extra' NFS server (Fedora 22 met BTRFS). Staat momenteel mijn vCenter nog op. (Heb na wat verhalen hier, nog niet echt behoefte om mijn vCenter op VSAN te zetten). vCenter op BTRFS over NFS werkt eigenlijk prima. Snelheid van BTRFS icm NFS valt mij best mee. Werkt out-of-the-box beter dan ZFS.

Momenteel nog bezig met bouwen (en ontwerpen) van een goede multipathing strategie voor VSAN.
Ik weet nog niet hoe ik dat aan ga pakken.

Op het cluster draait nog maar 1 VM (een puppetmaster). Heb al wel een werkende Fedora 22 template, dus ik kan met een paar minuten nieuwe VM's (inclusief guest customizations) inspoelen.

Nu nog puppet verwerken in de guest customizations, zodat nieuwe VM's automatisch in puppet gehangen worden.

Op het todo lijstje:
- Backup systeem inrichten
- Veel oefenen met Puppet
- Yum repository maken
- ESXi Update Manager (upgraden naar 6.0U1 en straks 6.1 (die is onderweg)).
- Keys ergens vandaan toveren :+
- Misschien weer eens een private VLAN maken inclusief gateway VM.
- PXE boot en automatische uitrol via Cobbler (al eerder gedaan).

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 14-10-2015 21:08 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
FREAKJAM schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:47:

pfSense
Plex (CentOS 7)
ZFS on Linux (CentOS 7)

ik heb dit momenteel draaien , proxmox versie 4.
Wat wil je weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik ga toevallig vrij binnenkort migreren naar proxmox 4. Ik ga mijn VM's vervangen door denk ik LCX containers. Ik ben van plan Proxmox op mijn SSD te installeren en dezelfde SSD te gebruiken als pool voor de LCX.

Eerste vragen die me zo binnenschieten:
  • Ik heb geen passthrough meer nodig voor mijn schijven (ZFS) aangezien ik ze nu direct kan aanbieden op de hostlaag aan Proxmox? In ESXi moet ik passthrough gebruiken om mijn LSI 2308 controller door te geven aan mijn FreeNAS of ZFS VM.
  • In hoeverre draait pfSense of wat dan ook (Sophus UTM) op Proxmox?

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

FREAKJAM schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:13:
Ik ga toevallig vrij binnenkort migreren naar proxmox 4. Ik ga mijn VM's vervangen door denk ik LCX containers. Ik ben van plan Proxmox op mijn SSD te installeren en dezelfde SSD te gebruiken als pool voor de LCX.

Eerste vragen die me zo binnenschieten:
[list]
• Ik heb geen passthrough meer nodig voor mijn schijven (ZFS) aangezien ik ze nu direct kan aanbieden op de hostlaag aan Proxmox? In ESXi moet ik passthrough gebruiken om mijn LSI 2308 controller door te geven aan mijn FreeNAS of ZFS VM.
Proxmox ondersteunt ZFS on Linux, dus je kunt inderdaad gewoon de host verantwoordelijk maken voor de storage-taak. Onder ESXi had je dat waarschijnlijk ondergebracht in een VM. Dat zou onder Proxmox nog steeds kunnen, maar de boel wordt er aanzienlijk simpeler op als je het op de host doet. Bijkomend voordeel is dat je de VHDs voor je VMs op ZFS-backed storage kunt zetten.
• In hoeverre draait pfSense of wat dan ook (Sophus UTM) op Proxmox?
[/list]
pfSense doet het gewoon onder KVM lijkt me, dus ik zie niet in welke problemen dat zou moeten opleveren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste