Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DARKLORD
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:57
90watt volgens ups.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:59
Die VMware VM, hoe heet dat ding ook alweer... Ohja, VMA, die kan met je UPS omgaan volgens mij.

Even niets...

• 80000
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:23

80000

mrox

quote:
DARKLORD schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 18:38:

ook heb ik nog geen goede oplossing voor mijn apc ups via usb. deze heeft geen management card. hoe lossen jullie dat op? zit te denken om een aparte vm te gebruiken en hierop NUT of apcupsd zetten zodat deze een script kan uitvoeren welke alle vms afsluit...
Aangezien ik bijna dezelfde config heb, heb ik onder mijn eigen to-do list om apscupd onder open indiana te draaien.
Google voor open indiana apcupsd en je vindt een flink aantal hits. De tweede hit ziet er goed uit en ook op hardforum in de napp-it thread zijn er dacht ik mensen die dit succesvol gedaan hebben.

Dat scheelt weer die vmware onderhoud VM. O-)

• FireDrunk
Daarmee kan je ook patchen ;)

Even niets...

• Mystic Spirit
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-11 11:53

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik ben helemaal nieuw in het virtualisatie wereldje, maar vond het toch leuk om thuis eens te beginnen,

Na het lezen van dit topic (beetje diagonaal natuurlijk ;) ) heb ik dus wat ouode hardware uit de kast gehaald en ben ik aan de gang gegaan. Omdat ik in dit topic last dat de meeste tweakers VMware ESXi gebruiken, heb ik die ook gekozen. Liep even tegen NIC probleempje aan, maar een mede tweaker had nog een geschikte NIC voor mij en toen draaide de boel.

So far so good, maar nu begreep ik hier dat het hele VM gebeuren gratis zou zijn, maar ik kom met de combinatie VMware ESXi en VSphere Client niet verder dan een 60 dage trial. Hoe zorgen jullie dat jet het geheel gratis draaiende houdt? Of moet ik dan toch naar KVM en bijbehorende beheertool?

• BoAC
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

quote:
Mystic Spirit schreef op donderdag 27 december 2012 @ 21:10:
Ik ben helemaal nieuw in het virtualisatie wereldje, maar vond het toch leuk om thuis eens te beginnen,

Na het lezen van dit topic (beetje diagonaal natuurlijk ;) ) heb ik dus wat ouode hardware uit de kast gehaald en ben ik aan de gang gegaan. Omdat ik in dit topic last dat de meeste tweakers VMware ESXi gebruiken, heb ik die ook gekozen. Liep even tegen NIC probleempje aan, maar een mede tweaker had nog een geschikte NIC voor mij en toen draaide de boel.

So far so good, maar nu begreep ik hier dat het hele VM gebeuren gratis zou zijn, maar ik kom met de combinatie VMware ESXi en VSphere Client niet verder dan een 60 dage trial. Hoe zorgen jullie dat jet het geheel gratis draaiende houdt? Of moet ik dan toch naar KVM en bijbehorende beheertool?
Je kunt je bij VMWare registreren en dan een sleutel aanvragen (gratis). Deze sleutel kun je gebruiken om je 60 dagen trial om te zetten naar een volledig voor jouw bruikbaar systeem om te zetten ;-)

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Heb je nog pointers hoe dat moet? Ik ben namelijk geregistreerd, maar zie geen mogelijkheid voor een key langer dan de 60 dagen trial..
Beter kijken.... Staat de key gewoon op de download page :)
Nu ben ik weer klaar om verder te "spelen".
Hebben jullie nog suggesties voor handige VM's? Ben begonnen met een een paar pakketten "turnkey" installs. Ik heb een newznab en een NZBapp server gepakt en paar daar eens mee aan het testen geslagen en lijkt allemaal aardig te werken.
Ben benieuwd wat jullie goede VM's vinden om mee te beginnen en te proberen.

Mystic Spirit wijzigde deze reactie 27-12-2012 22:24 (61%)

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:18

B2

wa' seggie?

quote:
Mystic Spirit schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:01:
Heb je nog pointers hoe dat moet? Ik ben namelijk geregistreerd, maar zie geen mogelijkheid voor een key langer dan de 60 dagen trial..
Beter kijken.... Staat de key gewoon op de download page :)
Nu ben ik weer klaar om verder te "spelen".
Hebben jullie nog suggesties voor handige VM's? Ben begonnen met een een paar pakketten "turnkey" installs. Ik heb een newznab en een NZBapp server gepakt en paar daar eens mee aan het testen geslagen en lijkt allemaal aardig te werken.
Ben benieuwd wat jullie goede VM's vinden om mee te beginnen en te proberen.
Ik zou kijken waarvoor je je hypervisor wil gaan gebruiken. M.a.w. woorden : welke services zou je anders op verschillende hosts of op 1 host gezet hebben? Wil je je firewall/router virtualiseren, kijk dan naar een goede distro hiervoor, wil je een nas gaan maken? Kijk dan naar daarvoor geschikte distro's als ZFSGuru of FreeNas.

Ga dus niet kijken naar kant en klare vm's die je kunt downloaden, maar gebruik wat je nodig hebt of denkt te hebben.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Als NAS zal ik hem voorlopig niet gebruiken. Ik heb een prima NAS en wil die eigenlijk als datastore gebruiken voor de VM. Ik ben nu gestart met een HDD in de VM om wat te experimenteren, maar zit erover te denken om ESXI van een usb-stick te gaan draaien en dan de VM's op de NAS opslaan.

Ik ben maar eens begonnen met een webservertje met spotweb erop (op basis van Ubuntu 12.04 server). Die heb ik inmiddels draaiende. Dat ging op zich goed. Nu kan ik eens gan kijken hoe ik andere servies toe wil gaan voegen.

Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie dat doen. Draaien jullie verschillende VM's met daarin een complete LAMP met de webservice die je draaien wil. Draaien jullie dan verschillende VM's met in iedere VM een deel van de LAMP of draaien jullie de verschillende services allemaal in één VM?
De laatste lijkt mij onwaarschijnlijk want waar heb je dan een VM voor nodig, maar hoor graag hoe jullie het opzet hebben en waarom.

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ligt eraan wat nodig is, ik heb een Free-BSD VM voor m'n storage en downloadzaken, een Ubuntu-VM voor de websites e.d. en nog een paar VM's voor development/hobby'en.

Zou ik een website draaien waarvan ik de content wil scheiden van de andere sites ivm bijv. risico, dan zou dat een losse VM worden.

't Is dus een beetje schipperen met wat nodig/nuttig is imho.

Op zoek naar een fotograaf?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Het lijkt mij juist wel redelijk opgeruimd om gewoon voor iedere service een apparte VM te hebben. Ook ben je dan volgens mij wat flexibeler als je een service wil toevoegen of verijderen (of tijdelijk stoppen).

Waar ik over twijvel is of ik dan misschien wat snel tegen de limieten van het RAM aan loop. Als je voor iedere VM 500 mb geheuegen reserveerd, ga je vrij vlot door je geheuegen heen... Dit kun je neem ik aan niet thin provisionen net als je storage?

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:37

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt in sommige hypervisors aan memory ballooning doen. Met 384/512 meg per VM kom je een aardig eind met 250 euro aan geheugen ;).

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Ik ben met een oude core2duo cpu en de 3GB geheugen die daar nog in zat aan het experimeneteren. Daar zit dus zeker niet voor 250 euro aan geheugen in en gaat er ook niet in komen :)

Ik ben een beetje aan het kijken met de statistieken of ik het geheugen gebruik per machine kan beperken tot wat er daad werkelijk in gebruik is met een kleine marge erop.

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21:32
Ik draai hier thuis een aantal vm's op qemu-kvm (op centos 6.3)
Iemand nog tips hoe je windows vm's wat minder cpu kan laten gebruiken als ze idle zijn ?

Linux (centos 6.3) vm's zitten idle netjes op 0% (met soms piekjes naar 0.3%)
Maar windows zit minimaal op 2% cpu en vaak zelfs nog wel paar procentjes meer.
(server zit een E5-2620 cpu in)
Heb zowel xp,7 en 8 geprobeerd.

linux vm config :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
<domain type='kvm'>
  <name>mail</name>
  <uuid>e23cd300-bec2-dfcf-6aff-8fce81b9520c</uuid>
  <memory unit='KiB'>2097152</memory>
  <currentMemory unit='KiB'>2097152</currentMemory>
  <vcpu placement='static'>1</vcpu>
  <os>
    <type arch='x86_64' machine='rhel6.3.0'>hvm</type>
    <boot dev='hd'/>
  </os>
  <features>
    <acpi/>
    <apic/>
    <pae/>
  </features>
  <cpu mode='custom' match='minimum'>
    <model fallback='allow'>Penryn</model>
    <vendor>Intel</vendor>
  </cpu>
  <clock offset='utc'/>
  <on_poweroff>destroy</on_poweroff>
  <on_reboot>restart</on_reboot>
  <on_crash>restart</on_crash>
  <devices>
    <emulator>/usr/libexec/qemu-kvm</emulator>
    <disk type='file' device='disk'>
      <driver name='qemu' type='raw' cache='none'/>
      <source file='/var/vm/mail.raw'/>
      <target dev='vda' bus='virtio'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x04' function='0x0'/>
    </disk>
    <controller type='usb' index='0'>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x2'/>
    </controller>
    <controller type='ide' index='0'>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x1'/>
    </controller>
    <interface type='bridge'>
      <mac address='52:54:00:6f:3c:e2'/>
      <source bridge='br0'/>
      <model type='virtio'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x03' function='0x0'/>
    </interface>
    <serial type='pty'>
      <target port='0'/>
    </serial>
    <console type='pty'>
      <target type='serial' port='0'/>
    </console>
    <input type='tablet' bus='usb'/>
    <input type='mouse' bus='ps2'/>
    <graphics type='vnc' port='5920' autoport='no' listen='192.168.178.10'>
      <listen type='address' address='192.168.178.10'/>
    </graphics>
    <video>
      <model type='cirrus' vram='9216' heads='1'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x02' function='0x0'/>
    </video>
    <memballoon model='virtio'>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x05' function='0x0'/>
    </memballoon>
  </devices>
</domain>

Windows vm config :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<domain type='kvm'>
  <name>win7</name>
  <uuid>02e5d570-02bc-867f-6e96-dc3914f002f1</uuid>
  <memory unit='KiB'>2097152</memory>
  <currentMemory unit='KiB'>2097152</currentMemory>
  <vcpu placement='static'>1</vcpu>
  <os>
    <type arch='x86_64' machine='rhel6.3.0'>hvm</type>
    <boot dev='hd'/>
  </os>
  <features>
    <acpi/>
    <apic/>
    <pae/>
  </features>
  <clock offset='utc'/>
  <on_poweroff>destroy</on_poweroff>
  <on_reboot>restart</on_reboot>
  <on_crash>restart</on_crash>
  <devices>
    <emulator>/usr/libexec/qemu-kvm</emulator>
    <disk type='file' device='disk'>
      <driver name='qemu' type='raw' cache='none'/>
      <source file='/var/vm/win7.raw'/>
      <target dev='vda' bus='virtio'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x05' function='0x0'/>
    </disk>
    <controller type='ide' index='0'>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x1'/>
    </controller>
    <controller type='usb' index='0'>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x2'/>
    </controller>
    <interface type='bridge'>
      <mac address='52:54:00:06:0f:84'/>
      <source bridge='br0'/>
      <model type='virtio'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x03' function='0x0'/>
    </interface>
    <serial type='pty'>
      <target port='0'/>
    </serial>
    <console type='pty'>
      <target type='serial' port='0'/>
    </console>
    <input type='mouse' bus='ps2'/>
    <graphics type='vnc' port='5940' autoport='no' listen='192.168.178.10'>
      <listen type='address' address='192.168.178.10'/>
    </graphics>
    <video>
      <model type='vga' vram='9216' heads='1'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x02' function='0x0'/>
    </video>
    <memballoon model='virtio'>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x04' function='0x0'/>
    </memballoon>
  </devices>
</domain>

cpu config zou nog verschil kunnen uitmaken, maar als ik dit bij windows 7 of 8 probeer krijg ik bluescreen :
code:
1
2
3
4
<cpu mode='custom' match='minimum'>
    <model fallback='allow'>Penryn</model>
    <vendor>Intel</vendor>
  </cpu>

Wil eigenlijk gewoon een windows vm draaien voor paar programma's maar wel dat server zelf zo idle mogelijk kan zijn. (windows aan of uit scheelt nu zo'n 5W in verbruik)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Heb je dingen als screensaver etc uit staan? Zoek anders nog even op internet of je bepaalde services kunt uitschakelen (indexing of weet ik veel wat). Ik kan me namelijk voorstellen dat dat soort services onnodig je CPU belasten.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• FireDrunk
ACPI en APIC aanzetten, en DAN pas installeren. Zonder deze opties wordt er een ACPI/APIC loze Kernel geinstalleerd en die is stukken minder zuinig.

Je kan het achteraf wel wijzigen, maar dat is niet heel makkelijk.

Even niets...

• DDX
Dit is ook de config waarmee het installed is (dus met apic en acpi) en screensaver staat uit.
En cpu van vm zelf staat eigenlijk continu op 0.

• FireDrunk
Als je powertop draait, zie je dan ook echt dat KVM/QEMU de CPU wakker maakt?

Even niets...

• B2

B2

wa' seggie?

Hetzelfde merk ik ook op mijn machine. Op de vm zelf staat de cpu 100% idle, maar op de host wordt toch 5% cpu verbruikt. En dat is geen eens een *BSD guest, maar Fedora op Fedora.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:15

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
B2 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 07:36:
Hetzelfde merk ik ook op mijn machine. Op de vm zelf staat de cpu 100% idle, maar op de host wordt toch 5% cpu verbruikt. En dat is geen eens een *BSD guest, maar Fedora op Fedora.
Als het 5% is dan zou ik denken dat je een aantal devices nog niet hebt uitgeschakeld. Met name de tablet emulatie kost veel zinloze CPU.

Ik heb hier nog een topic over geopend een tijd geleden en ging van 8% naar 1% belasting met Linux clients: KVM: host load met idle Linux guests

Windows clients blijven ook bij mij iets meer nemen.

• B2

B2

wa' seggie?

quote:
Rukapul schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:06:
[...]

Als het 5% is dan zou ik denken dat je een aantal devices nog niet hebt uitgeschakeld. Met name de tablet emulatie kost veel zinloze CPU.

Ik heb hier nog een topic over geopend een tijd geleden en ging van 8% naar 1% belasting met Linux clients: KVM: host load met idle Linux guests

Windows clients blijven ook bij mij iets meer nemen.
Nou ja, ik gebruik een bluetooth usb device, doorgegeven vanaf de host. Dus vandaar zal het wel iets meer cpu zijn. Andere devices zoals tablets e.d. haal ik sowieso altijd al uit de config van een guest.

• XVI
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 10-11 04:00
quote:
DDX schreef op maandag 31 december 2012 @ 22:41:
Iemand nog tips hoe je windows vm's wat minder cpu kan laten gebruiken als ze idle zijn ?

Wil eigenlijk gewoon een windows vm draaien voor paar programma's maar wel dat server zelf zo idle mogelijk kan zijn. (windows aan of uit scheelt nu zo'n 5W in verbruik)
Volgens mij is dat gewoon een Windows probleem doordat het de processor niet lang genoeg kan laten slapen.

"Notice that Windows 7 can never idle the processor for longer than 15.6 milliseconds."
zie: http://arstechnica.com/in...-the-hood-of-windows-8/2/

Ik heb net even snel in Virtual Box Windows 7 met Windows 8 vergeleken en waar 7 constant cpu blijft verbruiken is dat bij 8 niet het geval.

• Pyr0wl
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 15-11 15:37
Dacht hier net ook even te spelen met ESXi 5.1 maar tot nu toe is het een gepruts en een gevloek geweest. Momenteel aan het proberen om mijn Ethernet kaart in gang te krijgen maar pff :P KVM op Ubuntu 12.04 was toch een tikkeltje simpeler.

Vraag me zelfs af hoe ik dat hele ESXi gebeuren ga moeten onderhouden, aangezien er geen client is voor OS X. (of toch niet dat ik kan vinden)

• FireDrunk
VM met Windows XP en een vSphere client erin?
Download een gestripte tiny windows XP en installeer een vSphere client. :)

Even niets...

• Pyr0wl
Daar had ik ook al aan gedacht maar ergens lijkt me dat overkill, om gewoon een server te kunnen beheren. Een terminal opengooien en een SSH sessie starten is eens zo gemakkelijk. Ik heb die ESXi trouwens nog altijd niet werkend gekregen ism mijn ethernet adapter.

Op het internet een paar artikeltjes gevonden die mij misschien wel verder helpen maar ik ben op het moment aan het afwegen of het al die moeite wel waard is :o

• FireDrunk
Om wat voor adapter gaat het?

Even niets...

• Pyr0wl
Een Intel 82579V ethernet adapter en in principe zou ik dit eens kunnen proberen: http://www.ivobeerens.nl/...i-5-whitebox-nic-support/

Probleem is dat ik gisteren paar uurtjes ben bezig geweest om dat hele ESXi gebeuren via USB stick te booten om dan uiteindelijk het toch maar snel op een CD'tje te branden. Laat nu net lukken dat dat het laatste CD'tje was dat ik had :P Het heeft weinig zin om met een ISO te gaan prutsen als je er niet van kunt opstarten :+

En dan heb ik nog niet eens de garantie dat het gaat werken

• FireDrunk
PXE booten? :+

Even niets...

• onox
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23-10 01:46

onox

If it moves, compile it.

quote:
DDX schreef op maandag 31 december 2012 @ 22:41:

Als je virt-viewer hebt, kan je via View > Details > Overview > Machine Settings daar APIC en ACPI aanzetten.

A even snel als B. A twee keer zo snel als B. A sneller dan B.
Steam ID: denkpadje

• MikeVM
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 07:28

MikeVM

- Baloo -

een cross-post vanuit het ZFS topic. omdat het hier beter zou passen..

Zo, Server is onderweg, ik heb al vaak een paar ideëen gepost over hoe en wat.. misschien moet ik gewoon even aan jullie vragen hoe ik het beste dit aanpak..

allereerst mijn setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 54,95€ 54,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
10Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 117,67€ 1.176,70
2Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10€ 77,95€ 155,90
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 118,50€ 118,50
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 80,10€ 80,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.643,05

hier komt een Crucial M500 in, zodra die beschikbaar/betaalbaar worden.

waarvoor ga ik het gebruiken?
- ZFS Datastorage
- Downloadstation (Sickbeard, Spotnet/spotweb, SabNZB, Torrents,...)
- FTP
- Mailing (toekomst)
- Backupserver

ZFS wil ik in FreeBSD doen maar ik had graag een normaal OS* daarnaast, waarom?
ik vind een dedicated FreeBSD zo beperkend, ik zou graag gewoon een normaal OS hebben op mijn server.. is dat zo absurd?

met 32GB moet ik toch makkelijk een VM-machine kunnen maken?
of moet ik nu een Corei5 gaan halen voor VT-d?

*Ubuntu/windows

\\ Baloo \\ www.onlydutch.nl \\ Mijn iRacing profiel

• FireDrunk
Ja, je moet voor VT-d gaan, en dan nog gaat het niet werken, want de 2 laatste schijven kan je dan niet doorgeven. Tenzij je de ASmedia controller ook doorgeeft, maar het is nog steeds een beetje vaag of dat werkt. Er zijn verhalen waar de onboard controller dan mee gaat (en dat gaat dus niet goed...)

Even niets...

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

op het moederbord zit toch ook een Intel controller? met 6 sata poorten? samen met de IBM heb ik dan 14 poorten? zonder de ASmedia controller? of kan ik die intel onboard niet doorgeven aan FreeBSD?

heb ik dan nog een andere PCIe controller nodig? (ik heb nog een belking 2poorts en een 4 poorts controller uit een Qnap)

hoe moet het dan wel?

* ik wil niet opdringerig overkomen, maar ik zit een beetje met de handen in het haar, ik heb een dure server besteld, en ik hoop er het meeste uit te halen :)

MikeVM wijzigde deze reactie 05-02-2013 12:04 (18%)

• Justout
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19-11 14:16
Vraagje :
Ik heb momenteel een virtuele Ubuntu server op WMware
Nou wil ik met deze server een FTP opzetten voor mijn bestanden op mijn Windows 7 PC ( fysiek zelfde PC )

Het is puur voor de hobby en ervaring, en ik wil graag weten of het uberhaupt mogelijk is voordat ik me suf ga googlen. Zelf lijkt het me wel, ben onbekend met ubuntu.

Samengevat : Een virtuele Ubuntu FTP server voor bestanden van mijn PC. Dit op het volledige internet.

Tips zijn welkom

• LiquidT_NL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-06-2018
quote:
Justout schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:21:
Vraagje :
Ik heb momenteel een virtuele Ubuntu server op WMware
Nou wil ik met deze server een FTP opzetten voor mijn bestanden op mijn Windows 7 PC ( fysiek zelfde PC )

Het is puur voor de hobby en ervaring, en ik wil graag weten of het uberhaupt mogelijk is voordat ik me suf ga googlen. Zelf lijkt het me wel, ben onbekend met ubuntu.

Samengevat : Een virtuele Ubuntu FTP server voor bestanden van mijn PC. Dit op het volledige internet.

Tips zijn welkom
Moet geen probleem zijn. Voor zover ik weet kan je VMWARE makkelijk de virtuele PC zo aansluiten alsof hij direct aan de router hangt. En kan dat niet, dan moet je even rommelen met NAT, geen probleem dus. Wel enkel voor de hobby, want Windows file aanbieden vanaf een virtuele PC op die Windows PC om het geheel vervolgens door te lussen naar internet is nogal omslachtig.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Waarom via een omweg (de Ubuntu server), en waarom FTP? FTP is niet erg veilig namelijk.

• Justout
Dank voor je antwoord!

Het is inderdaad puur voor de hobby en kennis op te nemen :)

Ik kan nu vanaf mijn PC een FTP connectie maken naar de ubuntu server, dus dat gaat goed.
En de server staat inderdaad rechtstreeks op de router ( bridged ).

Ik heb ook nog een NAS staan met FREENAS erop. Misschien ook leuk om hier een aantal directory's via FTP online te zetten.

• LiquidT_NL
quote:
Justout schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:52:
Dank voor je antwoord!

Het is inderdaad puur voor de hobby en kennis op te nemen :)

Ik kan nu vanaf mijn PC een FTP connectie maken naar de ubuntu server, dus dat gaat goed.
En de server staat inderdaad rechtstreeks op de router ( bridged ).

Ik heb ook nog een NAS staan met FREENAS erop. Misschien ook leuk om hier een aantal directory's via FTP online te zetten.
Zoals hierboven gezegd, let goed op je beveiliging en pas in het begin op met belangrijke files. FTP servers zijn een gewild doelwit.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Justout
is goed dank je wel.

Stel ik wil het op een andere manier doen, hoe raad je het dan aan ? Dan bedoel ik bestanden online zetten om ergens anders te bekijken

Justout wijzigde deze reactie 05-02-2013 16:04 (26%)

• FireDrunk
quote:
MikeVM schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:53:
op het moederbord zit toch ook een Intel controller? met 6 sata poorten? samen met de IBM heb ik dan 14 poorten? zonder de ASmedia controller? of kan ik die intel onboard niet doorgeven aan FreeBSD?

heb ik dan nog een andere PCIe controller nodig? (ik heb nog een belking 2poorts en een 4 poorts controller uit een Qnap)

hoe moet het dan wel?

* ik wil niet opdringerig overkomen, maar ik zit een beetje met de handen in het haar, ik heb een dure server besteld, en ik hoop er het meeste uit te halen :)
Nee je kan de onboard controller niet zomaar doorgeven, tenzij je dus nog een andere controller hebt waar je datastore op staat.

Bedenk het zo: Je VM MOET op een datastore staan, en deze datastore moet altijd van ESXi blijven.
Die datastore mag op elke controller staan, maar niet op USB. Zolang de controller door ESXi ondersteunt word, is het prima.

Daarna kan je een VM aanmaken met de onboard of addon controllers via VT-d doorgegeven.
Hoe je dus precies je server in moet richten weet ik niet, je moet zelf even kijken welke controllers wel en niet ondersteund worden.

Even niets...

• LiquidT_NL
quote:
Justout schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:00:
is goed dank je wel.

Stel ik wil het op een andere manier doen, hoe raad je het dan aan ? Dan bedoel ik bestanden online zetten om ergens anders te bekijken
sFTP misschien?

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

quote:
FireDrunk schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:21:
[...]

Nee je kan de onboard controller niet zomaar doorgeven, tenzij je dus nog een andere controller hebt waar je datastore op staat.

Bedenk het zo: Je VM MOET op een datastore staan, en deze datastore moet altijd van ESXi blijven.
Die datastore mag op elke controller staan, maar niet op USB. Zolang de controller door ESXi ondersteunt word, is het prima.

Daarna kan je een VM aanmaken met de onboard of addon controllers via VT-d doorgegeven.
Hoe je dus precies je server in moet richten weet ik niet, je moet zelf even kijken welke controllers wel en niet ondersteund worden.
ok, dan ga ik eerst FreeBSD solo draaiien, als ik dan een nieuwe processor koop en een extra raid controller, dan kan ik ESXi doen..

zonder VT-d kan ik geen gebruik maken van FreeBSD onder ESXi?

• analog_
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
LiquidT_NL schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:54:
[...]

Zoals hierboven gezegd, let goed op je beveiliging en pas in het begin op met belangrijke files. FTP servers zijn een gewild doelwit.
sftp of ftps en klaar.

• Pantagruel
  • Laatst online: 10-11 21:22

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

quote:
MikeVM schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 19:31:
[...]

ok, dan ga ik eerst FreeBSD solo draaiien, als ik dan een nieuwe processor koop en een extra raid controller, dan kan ik ESXi doen..

zonder VT-d kan ik geen gebruik maken van FreeBSD onder ESXi?
Technisch gezien wel, je kunt disks aan een controller ook middels RDM doorgeven als je een CPU hebt zonder Vt-d (heb zelf mbv RDM 1 disks aan een Ubuntu VM en 2 disks aan een OpenIndiana VM gegeven)
RDM wordt echter niet officieel ondersteund, dus bij problemen sta je er alleen voor. Dit laatste wil je voor een ZFS storage server natuurlijk liever niet en ga je voor een bekend werkende oplossing.

Ik had niet naar de HDD omvang gekeken.
In t geval van >2TiB drives zit je idd aan vt-d en passthrough vast

@FD ||
........\/

Pantagruel wijzigde deze reactie 06-02-2013 11:14 (8%)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• FireDrunk
Ho, dat werkt niet...

RDM gaat maar tot 2TB, en hij heeft 3TB schijven.

Dus JA je hebt persé VT-d nodig.

Even niets...

• analog_
  • Niet online
Vanavond proxmox uit testen, een KVM/openVZ lijm product op basis van Debian dus veel hardware support en flexibliteit met een gratis web-interface. Daarna BIND9 bijwerken, de secondary dns servers en reverse zones vervolledigen en als er nog tijd over is ga ik kijken waarom mijn OSPF default routes niet fail-overen. Vermoeden zit local-interface met hogere priority waardes dan externe routes. Nerdy avond. Ik kan ook nog uitwijken naar infiniband met proxmox en openindiana met zfs ssd iscsi volumes (opensm op proxmox dan).

Als proxmox bevalt gaat wordt mijn esxi-openindiana, proxmox-openindiana vanwege opensm support op proxmox (en dus niet op de fileserver). Open-source IAAS stack -yay-. Op langere termijn zit openstack testen, kan ook leuk worden.

analog_ wijzigde deze reactie 28-03-2013 19:30 (18%)

• FireDrunk
Ik heb een hele poos terug ook Proxmox geinstalleerd, maar die gebruiken een kernel uit de prehistorie, of zelfs daarvoor. Ik geloof dat ik default 2.6.38 kreeg...

Je mag dus hopen dat VT-d (als je dat gebruikt, waar ik maar even vanuit ga...) goed werkt.

FireDrunk wijzigde deze reactie 28-03-2013 19:43 (22%)

Even niets...

• Pantagruel

Pantagruel

quote:
FireDrunk schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:43:
Ik heb een hele poos terug ook Proxmox geinstalleerd, maar die gebruiken een kernel uit de prehistorie, of zelfs daarvoor. Ik geloof dat ik default 2.6.38 kreeg...

Je mag dus hopen dat VT-d (als je dat gebruikt, waar ik maar even vanuit ga...) goed werkt.
Quote van distrowatch bij de nieuwste ProxMox releasedd 4/3/2013:
quote:
Martin Maurer has announced the release of Proxmox 2.3 "Virtual Environment" edition, a Debian-based virtualisation platform for running virtual appliances and virtual machines: "We just released Proxmox VE 2.3, including countless improvements and a lot of exiting new features like the new KVM Backup/Restore - without the need of LVM. Changelog: update QEMU-KVM to 1.4.0; new KVM backup implementation; added RDB (ceph) support on GUI; update Linux kernel to vzkernel 2.6.32; include latest Broadcom bnx2/bnx2x drivers; include latest Adaptec aacraid driver; update e1000e to 2.2.14; update igb to 4.1.2; update ixgbe to 3.12.6; extend memory GUI to support ballooning; implement auto-ballooning; add HD resize feature to expand disks; updated network drivers; added omping binaries (for testing multicast between nodes); update to latest Debian version
Tja Debian is nu eenmaal 'tried and tested' .

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• FireDrunk
Tja, als je de Linux Kernel website bekijkt zie je dat het de Laatste supported longterm kernel is...
Er zitten 7 invidinduele stable kernel branches tussen...

Dat is niet meer tried and tested, dat is "I'm to fucking scared to upgrade to the next stable version..."

Beetje ik wil perse XP want dat is proven...

Even niets...

• Pantagruel

Pantagruel

quote:
FireDrunk schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 11:28:
Tja, als je de Linux Kernel website bekijkt zie je dat het de Laatste supported longterm kernel is...
Er zitten 7 invidinduele stable kernel branches tussen...

Dat is niet meer tried and tested, dat is "I'm to fucking scared to upgrade to the next stable version..."

Beetje ik wil perse XP want dat is proven...
LOL, zo denk ict er bij mijn baas er in ieder geval wel over 8)7 , net zolang XP op de desktop totdat de support op is. Toen ik bijv. om een 64 bit OS vroeg, kreeg ik ijskoud XP 64 bit op de pc |:( , briljante driver ondersteuning.

Mbt Debian, dat was sarcastisch bedoeld ;) .Als je inderdaad richting Ubtuntu 12.04 LTS kijkt zit je idd een stuk beter als t om een up to date kernel gaat.

• analog_
  • Niet online
Bovenstaande had ik ook al zelf ontdekt, volgende debian komt ook met 3.x lijn kernel en komt binnenkort uit. Vraag is enkel of proxmox goede lijm is, dat is immers de enige reden om niet zelf een debian+kvm+gui op te zetten. Vrees er beetje namelijk voor want de meeste degelijke producten die ik ken slaan hun configuratie in een soort middleware taal op (vyatta cli syntax bv.) en proxmox spreekt gewoon bare debian aan, er zit geen API tussen.

Ben gisteren overigens er niet aan toegekomen heb nictool ontdekt om je DNS mee te beheren en dat is duidelijk een der betere tools. Voor powerdns is er nog een (visueel) mooiere tool maar het is duidelijk dat je met nictool zowel één als een paar honderd instances mee kan beheren. Enige vage is de licentie en hoe je eraan moet verkomen via een gratis product in een online shopping cart. Verder is de installatie ook brak en heb ik zelf wat perl scripting moeten doen maar het draait wel heerlijk nu.

ps. http://www.servethehome.c...r-consumption-comparison/ leuk.

analog_ wijzigde deze reactie 29-03-2013 15:00 (4%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Kwam deze tegen op hackaday, misschien wel interessant?

http://blog.cyberexplorer...m-network-throughput.html

• FireDrunk
Wow, das wel een mooi verschil! Misschien zijn een aantal instellingen ook wel toepasbaar op mensen met FreeBSD onder ESXi :D

-poke -> HyperBart :+

Even niets...

• ranjo
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:50
Ik zit met de volgende uitdaging, wellicht dat jullie hier tips over willen hebben?

Omdat ik veel met linux bezig ben om zaken te tweaken, wil ik nog wel eens een installatie kapot maken. Het irritante is dan dat soms de gehele installatie niet meer werkt. Nu begin ik steeds meer het voordeel van een thuisserver in te zien, en om daar niet het risico te lopen dat ik de thuisserver verknal wil ik de taken virtualizeren. Dit om te voorkomen dat als ik iets fout doe, meteen de gehele server niet meer werkt.
Hypervisor
Momenteel Linux mint met Xen als host

Hardware
Momenteel nog niet veel soeps. Een Intel Core2Duo E8400 op een DG45ID moederbord van intel. Zodra het virtualizeren bevalt komt er een i5 systeem

Virtuele machines
OmgevingFunctieStatus
Host (Dom0)Fileserver (nfs, ftp) beheer xen hostsDraait prima (linux mint)
Virtuele gast DownloadSabnzbd, sickbeard, couchpotato etcAlles geinstalleerd
Virtuele gast MediaSubsonic, squeezebox server, Alles geinstalleerd
Virtuele gast StreamerXBMC via VTd Zodra ik VTd hardware heb :>

Motivatie
Zoals de zien is moeten eigenlijk beide virtuele gasten bij de zelfde bestanden kunnen. Nu heb ik op de host een NFS share aangemaakt en die in beide virtuele servers is gemount. Voordat ik met downloaden begon ging alles goed. Maar zodra veel bestanden geschreven worden, loopt de boel vast:

Dmesg virtuele gast Download: (192.168.1.90 is het ip adres van de host)
code:
1
[   58.184082] nfs: server 192.168.1.90 not responding, still trying

Verdere meldingen virtuele gast Download (herhaalt zicht regelmatig):
code:
1
2
[ 1320.100110] INFO: task sabnzbdplus:1727 blocked for more than 120 seconds.
[ 1320.100120] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.

Voor alle duidelijkheid: sabnzbd download dus richting een nfs mount

Ik vraag me dus af of het gebruik NFS wel de goede keus is. Misschien is GFS beter? Wat zijn hier de ervaringen? ZenFS lijkt qua idee precies te zijn wat ik zoek, maar is niet echt doorontwikkeld. Doel is dus uiteindelijk dat ik meerdere virtuele machines tegelijk bij de zelfde bestanden kan laten.

(eigenlijk begin ik me steeds meer af te vragen, behalve het tweak gehalte, of het virtualizeren wel echt nodig is)

Ik hoor graag jullie bevindingen.

• analog_
  • Niet online
Heb je een reden voor linux mint? Is nou niet bepaald de distro die mikt op stabiliteit/server.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Heb al een tijdje ESXi op m'n thuisserver draaien met enkele (stuk of 5) VM's. Werkt supergoed, superstabiel.

Maar 1 ding heb ik nog niet geregeld, en dat zijn backups van de VM's. Data is wel geregeld (datadisk hangt aan server 2012, die via robocopy de data naar een externe locatie spuugt).

Maar hoe maak ik nou eenvoudig backups van de VM's zelf? Iemand hier die een beetje een makkelijke methode daarvoor heeft? Op internet wel wat handleidingen gevonden, maar dan moet je de helf van de shell commando's nog zelf bedenken, en dat is niet mijn sterkste punt. Ook gekeken naar Veaam, maar die ondersteunt natuurlijk weer geen gratis ESXi versie :'(

• FireDrunk
Gewoon scp? VMs uitzetten, en de directory structuur met winscp kopieren.

Even niets...

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Dan moeten de VM's uit, wat ik niet echt handig vind. Het is niet onmogelijk om ze even uit te zetten, maar ik zou ze liever gewoon laten draaien. En dan moet ik zelf aan de gang met uitzetten, kopieren, aanzetten..

• FireDrunk
Dat is heel makkelijk te scripten met powershell...

Even niets...

• analog_
  • Niet online
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 00:30:
Heb al een tijdje ESXi op m'n thuisserver draaien met enkele (stuk of 5) VM's. Werkt supergoed, superstabiel.

Maar 1 ding heb ik nog niet geregeld, en dat zijn backups van de VM's. Data is wel geregeld (datadisk hangt aan server 2012, die via robocopy de data naar een externe locatie spuugt).

Maar hoe maak ik nou eenvoudig backups van de VM's zelf? Iemand hier die een beetje een makkelijke methode daarvoor heeft? Op internet wel wat handleidingen gevonden, maar dan moet je de helf van de shell commando's nog zelf bedenken, en dat is niet mijn sterkste punt. Ook gekeken naar Veaam, maar die ondersteunt natuurlijk weer geen gratis ESXi versie :'(
Veeam ondersteunt wel gratis versie of het foutieve informatie is of een niet forcerende constraint, heb het zelf zo draaien bij MKBtje, punt is wel dat veeam backup&replication ook licenties vereist.

• makje
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:11

makje

Professioneel prutser

quote:
analog_ schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 20:25:
[...]

Veeam ondersteunt wel gratis versie of het foutieve informatie is of een niet forcerende constraint, heb het zelf zo draaien bij MKBtje, punt is wel dat veeam backup&replication ook licenties vereist.
als het goed is niet?

3900x

• DDX
Ze zijn teruggefloten door vmware, dus misschien oudere versie :

http://www.veeam.com/blog/veeam-and-free-esxi.html

• analog_
  • Niet online
Die KB is van 2011, blog van 2009. Ik heb ze gecontacteerd destijds maar ik weet niet meer wat/waarom het was. Het punt is ook dat als je vmware licensed hebt, je ook vcenter/vsphere whatever-it-is hebt en dus functioneel ongeveer hetzelfde kan als veeam rep&bu toevoegt aan je setup. Ik zou zeggen, probeer het gewoon, het product is zijn geld waard. Vergeet wel niet dat per licentie je 'one way' replicatie krijgt, met twee hosts in beide richtingen heb je twee licenties nodig.

• Phorcys
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20:51
Na een tijdje dit topic te hebben gevolgd heb ik toch eens de tijd genomen om zelf ook mijn gevirtualiseerde servers te beschrijven en mijn motivatie erachter, misschien wel een te lang verhaal maar wilde redelijk goed uitleggen waarom ik voor een bepaalde configuratie heb gekozen. Heb alleen nog geen tijd gehad om plaatjes te maken.
Hypervisor
Heb gekozen voor Microsoft Hyper-V. Aantal jaren geleden ben ik begonnen met Hyper-V 2008 en verolgens een upgrade gedaan naar 2008 R2. Toen de Hyper-V 2012 uitkwam (RTM) heb ik alle Hyper-V 2008 R2 hosts geupgrade naar 2012.

Toen ik begon met Hyper-V heb ik nog wel naar de mogelijkheid gekeken om ESX(i) te gebruiken maar omdat we bij een aantal zakelijke klanten destijds de plannen waren om Hyper-V te gaan gebruiken heb ik voor deze gekozen zodat ik een en het ander kan uitproberen.

Omdat alle virtuele servers stabiel en vlot draaien heb ik nooit meer naar ESX(i) omgekeken omdat naar mijn weten als je overstapt naar ESX(i) je huidige data stores moet gaan omzetten en dat vond ik teveel werk.

Hardware
Op dit moment draaien er in totaal 3 Hyper-V hosts en een Synology DS413j voor de backup van de Virtuele Machines, Databases en de belangrijkste data.

Hyper-V Host 01

Intel Core i7 920
ASUS P6T
6x 4GB DDR3 1333MHz Corsair Memory
2x IBM M1015 Controller
1x INTEL NIC 1000GT
3x Western Digital 1TB Black (50% voor de virtuele machines en overige 50% voor storage)
1x Western Digital 1TB Black (Voor Exchange & SQL Databases)
1x 64GB SSD (Voor de pagefiles)
5x 2TB Western Digital Green (DATA)
2x 3TB Western Digital Green (DATA)

Hyper-V Host 02

Intel Core i7 920
GIGABYTE GA-X58A-UD5
1x INTEL NIC 1000GT
6x 4GB DDR3 1333MHz Corsair Memory
1x IBM M1015 Controller
1x LSI 9260 Controller
3x Western Digital 1TB Black (50% voor de OS + virtuele machines en overige 50% voor storage)
1x Western Digital 1TB Black (Voor Exchange & SQL Databases)
1x 64GB SSD (Voor de pagefiles)
5x 2TB Western Digital Green (DATA)
2x 3TB Western Digital Green (DATA)

Hyper-V Host 03

HP ML110 G6
Intel Pentium G6950
2x2GB en 2x4GB Geheugen
1x Western Digital 250GB (OS + Virtuele Machines)
1x Western Digital 1TB Black (Virtuele Machines)
1x Western Digital 2TB Green (DATA)

Omdat ik alles op Hyper-V heb draaien was ondersteuning van de hardware niet echt een probleem, voor de extra zaken als Raid controllers en de NIC kaart werden na het installeren van de juiste drivers meteen herkent.
Het energie verbruik van de apparaten zou ik eerlijk gezegd niet weten omdat ik hier niet echt naar heb gekeken maar dit zal niet misselijk zijn, vandaar dat ik er nooit naar heb gekeken.

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Windows Server 2008 R2Application Server 01
Windows Server 2008 R2Domain Controller 01
Windows Server 2008 R2Exchange Client Access Server 01
Windows Server 2008 R2Exchange Mailbox Server 01
Windows Server 2008 R2File Server 01
Windows Server 2008 R2Terminal Server 01
Windows Server 2008 R2Application Server 02
Windows Server 2008 R2Domain Controller 02
Windows Server 2008 R2Exchange Client Access Server 02
Windows Server 2008 R2Exchange Mailbox Server 02
Windows Server 2008 R2File Server 02
Windows Server 2008 R2Terminal Server 02
Windows Server 2008 R2File Server 03
Windows Server 2008 R2Management Server 01
Windows Server 2008 R2Sophos Enterprise 01
Windows Server 2008 R2SQL Database 01
Windows Server 2012Veeam Backup 01
Motivatie
Ik ben begonnen met één server om te kunnen testen maar dit is gedurende de jaren uitgegroeid naar meerdere servers omdat ik steeds meer wilde draaien en testen. Na de RTM versie van Hyper-V 2012 wilde ik ervoor zorgen dat wanneer als één server uitvalt de belangrijkste zaken door blijven draaien waaronder, dc, exchange, ts, enkele belangrijke zaken die op beide applicatie servers draaien. Hyper-V Host 03 is als laatste bijgeplaats, als deze zou uitvallen is er niet echt een probleem voor het functioneren van het netwerk.

De exchange client acess servers maken gebruiken van een software matige loadbalancer die in windows 2008 r2 enterprise zit. Replicatie van de Exchange database word over een apparte switch gedaan die alleen voor deze replicatie is bedoeld.

File Server 01 en 02 zijn de belangrijkste maar heb op alle 3 de file servers 2 Virtuele schijven van 500GB geplaatst voor de belangrijkste data en deze worden doormiddel van DFS op alle 3 de file servers gerepliceerd. Heb hiervoor gekozen omdat als er één of 2 file servers uitvallen of dat er een harde schijf kapot gaat dat ik toch altijd bij mijn belangrijkste data kan.

De Overige 7 schijven voor de host 01 en 02 zijn als Disk Passtrough ingesteld naar de file servers. Deze worden gebruikt voor opslag van Films, series, muziek etc. Omdat ik ervoor wilde zorgen dat wanneer één server uitvalt ik toch bij mijn data kon heb ik ervoor gezorgd dat beide servers hetzelfde zijn uitgerust qua schijf configuraties. Ieder uur worden de schijven gerepliceerd d.m.v. een robocopy script. Iedere schijf beschikt over een eigen share en daar heb ik een namepsace voor aangemaakt via DFS, dit om ervoor te zorgen als ik inlog op het netwerk en één server werkt niet dat alles toch netjes doorloopt. Ook mijn Plex media server maakt gebruik van de DFS namespace zodat hij ten alle tijden de libraries kan bijwerken.

Er wordt dagelijks een backup gemaakt van de virtuele machines mijn belangrijkste data. Hiervoor maak ik gebruik van Veeam Backup & Replication. Er is een Synology DS413j met 3x1TB aangesloten op de backup server d.m.v. ISCSI. Iedere avond wordt er een backup gestart om 22.00 (increementeel) en iedere vrijdag avond een full backup. Data kan ongeveer 6 maanden worden opgeslagen.

Heb 2 terminal servers die in een server farm hangen incl een TS gateway (load balanced) om rdp verkeer over poort 443 te laten lopen. Omdat ik maar over één publieke ip adres beschik heb ik deze moeten installeren op beide Exchange Client Access Servers. Om in te loggen op de terminal server maak ik gebruik van SecurEnvoy softtoken (draait in failover mode), hiervoor is een applicatie geinstalleerd op mijn telefoon die mij iedere keer een unieke code geeft, ook is het mogelijk om deze code per sms of mail te ontvangen.

Op beide applicatie servers heb ik ook nog radius draaien voor mijn accesspoints. Ze kunnen hier alleen maar inloggen op het wireless als hij/zij een account op het netwerk heeft.

Toekomst
Qua hardware zal ik voorlopig niet gaan uitbreiden behalve extra harde schijven. Deze zal ik of in de huidige kasten gaan plaatsen of in een apparte storage enclousure met sas expanders.

In de toekomst wil ik nog wel gaan testen met NIC teaming in Server 2012 hier zal ik nog wel extra netwerkkaarten voor aan moeten schaffen (2 of 4 poorts), heeft iemand hier al ervaring mee en mij kan vertellen of het naar behoren functioneert zonder rare netwerkproblemen?

Verder wil ik nog VLANS gaan toepassen en het netwerk verder dichtzetten, inbound staat alleen poort 443 open maar wil outbound ook nog verder dichtzetten en monitoren. Ik maak al gebruik van HP procurves (managed) en een juniper SRX210H alleen moet nog de tijd vinden om de aanpassingen te kunnen doen.

Phorcys wijzigde deze reactie 21-04-2013 18:42 (12%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Om terug te komen op het backuppen van ESXi... ik heb nu Trilead VM Explorer gevonden, en die kan backups maken van VM's op een ESXi free host. Hij kan ook backup maken terwijl de VM draait. Dit door het maken van een snapshot.

VM van 31GB deed hij 14 minuten over. Gemiddeld 33 - 45MB/s.

Enige nadeel is dat je niks kan schedulen (dat zal wel door VMware opgelegd zijn). En je kan niet via SSH (SCP) backups maken. Tijdens het toevoegen van je ESXi host zegt het programma namelijk dat je voor betere performance SSH aan moet zetten, en de optie aan moet vinken "Try to use VMX Agent on ESXi". Maar die 2 opties kan je alleen in de betaalde versie gebruiken.

Veaam had ik ook best wat voor willen betalen, maar zag dat de goedkoopste licentie begint bij 500+ euro... beetje te gek voor thuisgebruik. Dan maar in m'n agenda inplannen en zelf handmatig wat klikken.

Helaas moet je voor Trilead VM Explorer ook aardig in de buidel tasten, de goedkoopste licentie daar is ook al 520 euro

@ hierboven, mooie setup heb je staan! Alleen in mijn ogen behoorlijk overdreven voor een thuis situatie... 3 hosts zal wel aardig wat slurpen qua stroom, dan zit je wel op honderden euro's stroom per jaar (elke Watt is 2 euro per jaar) :X Tuurlijk is spelen leuk, maar heb je daadwerkelijk alles nodig om je thuisnetwerkje draaiend te houden? No flame intended hoor, ziet er verder keurig uit allemaal ! 8)

ThinkPad wijzigde deze reactie 22-04-2013 00:07 (50%)

• FireDrunk
Kan je het niet scripten met iets van AutoIT?
En weet je zeker dat je niet met SCP kan kopieren?

FireDrunk wijzigde deze reactie 22-04-2013 08:46 (36%)

Even niets...

• VorCha
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17-11 21:45
Ik geef toe dat ik het zelf ook nog moet gaan testen, staat op mijn iets te lange to-do lijstje, maar heeft iemand deze ook al eens bekeken?
gettoVCB Backup

• FireDrunk
Ja, vind hem niet zo fijn. Is 100% command line, en vind hem een beetje traag.
Hij draait in de ESXi SSH Shell, en werkt gewoon met 2 datastores. Hij maakt een nieuwe directory aan met de datum, en doet een cp van de normale files, en een vmkfstools disk clone van de VMDK files.

Volgens mij moeten de VM's ook uit, hoewel ik dat bij de laatste versie nog niet 100% getest heb.

Even niets...

• Phorcys
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20:51
@ThinkPad
Voor een thuis situatie is het inderdaad behoorlijk overdreven maar gebruik dit netwerkje voor zowel prive als zakelijk om te kunnen testen met Clusters en/of andere software. Vandaar dat ik de apparaten ook dubbel heb uitgevoerd.

Maar de extra hardware (juniper, procruves, accesspoints) en software (securenvoy, gfi) heb ik via mijn werkgever erg voordelig kunnen krijgen met als doel om het te kunnen uitzoeken & testen.

Storage gedeelte is uiteraard prive ;)

Phorcys wijzigde deze reactie 22-04-2013 12:22 (12%)

• d1ng
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 14:17
@Thinkpad
SSH op ESXi staat default uit en unsupported. Maar hij is wel te enablen via de console, door daar 'unsupported' in te typen. Check deze stappen, zou moeten werken.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

I know, heb SSH al aan staan ;) Maar het programma ondersteund alleen SSH in de betaalde versie

• FireDrunk
quote:
ThinkPad schreef op zondag 21 april 2013 @ 23:35:
***knip***

@ hierboven, mooie setup heb je staan! Alleen in mijn ogen behoorlijk overdreven voor een thuis situatie... 3 hosts zal wel aardig wat slurpen qua stroom, dan zit je wel op honderden euro's stroom per jaar (elke Watt is 2 euro per jaar) :X Tuurlijk is spelen leuk, maar heb je daadwerkelijk alles nodig om je thuisnetwerkje draaiend te houden? No flame intended hoor, ziet er verder keurig uit allemaal ! 8)
Wat veel mensen natuurlijk doen, is oefenen voor trainingen/examens die ze voor hun dagelijks werk nodig hebben. Door het doen van trainingen en zo krijg je vaak wat meer betaald (uiteindelijk...).

Dus qua kosten verdien je er wel weer wat op terug.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14:46
Ik ben bezig met het samenstellen van een ESXI-opstelling voor thuis, momenteel denk ik aan onderstaande indeling:

VM1: Ubuntu Server
  • Spotweb
  • Sickbeard
  • Sabnzbd+
VM2: Ubuntu Server
  • Samba
  • Firewall
  • Mediastream software
  • Crashplan backup software
VM3: Windows 7/8
  • Adobe Creative Suite
  • Office pakket
Waarschijnlijk komen er in de toekomst nog verschillende VM's bij met een webserver en ZFS om een beetje te hobbyen.

Ik vraag me eigenlijk af of dit een beetje een logische indeling is voor de servers. Ook de volgende vragen heb ik nog:
  1. Is het misschien logischer om de firewall op een aparte VM te configureren (lagere belasting, lager verbruik)?
  2. Moet ik antvirussoftware installeren op de Samba server omdat ik ook Windows machines in mijn netwerk heb staan?
  3. Hoe zouden jullie dit indelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Ik zou zelf de firewall inderdaad op een aparte VM draaien. Ipv Ubuntu zou je daar dan pfSense voor kunnen gebruiken, dat wordt vaak als firewall gebruikt. Al is dat misschien overkill voor jouw situatie.

Samba ligt er een beetje aan wat je bedoeling er mee is. Als je alleen je gedownloade meuk wilt kunnen benaderen dan zou je het ook door VM1 kunnen laten doen. Als het echter een volwaardige fileserver gaat worden dan zou ik het apart houden (en evt. een share maken waar de voltooide downloads in worden geplaatst).

Crashplan zou ik ook een aparte VM voor maken, lijkt me toch iets wat redelijk kritisch is en waar je geen gezeik mee wilt hebben.

Antivirussoftware... hmmm de kans dat je je linux vm's met een virus besmet lijkt mij erg klein. Ik heb het iig niet, heb op m'n clients wel een virusscanner draaien die zorgen dat het virus al niet eens op m'n fileserver terecht komt.

En verder zou je misschien nog Debian kunnen overwegen ipv Ubuntu. Is in mijn ogen wat stabieler, en ook minder log/groot.

Om je een beeld te geven hoe ik het bij mij thuis heb ingedeeld:

Resource Pool "Productie":
  • iTunes streaming server (XP)
  • Plex Mediaserver (Ubuntu, al gaat deze bij een reinstall waarschijnlijk over naar Debian)
  • PRTG Monitoring (Win8)
  • Fileserver (films, foto's, muziek) & Crashplan (Server 2012)
  • vCenter Mobile Acces zodat ik met m'n iPad bij ESXi kan (is CentOS dacht ik)
  • VPN server (Debian)
  • Webserver (Debian)
Resource pool "Test"
  • Debian testmachine om beetje te klooien met linux dingen
  • XP met Navision legacy meuk wat ik ooit eens nodig had voor school
Al heb ik het voordeel dat ik via school kosteloos aan Windows 8, Server 2008, Server 2012 etc kan komen <3 Maar voor de lightweight dingen prefeer ik toch Debian. 1x instellen en vergeten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Een kale Debian installatie is praktisch even groot als een kale Ubuntu installatie... En al helemaal als je de minimal ISO gebruikt van ubuntu...

Daarnaast is Ubuntu veel recenter qua packages, en is VMware Tools fatsoenlijk supported :)

AntiVirus software kan je prima doen, ClamAV werkt prima onder Linux.

Zolang je er geen last van hebt, is 2 beter dan 1 ;)

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
FireDrunk schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:41:
Daarnaast is Ubuntu veel recenter qua packages, en is VMware Tools fatsoenlijk supported :)
VMWare tools zijn gebaseerd op open-vm-tools, die ook makkelijk te verkrijgen is voor Debian, daar zijn gewoon repositories voor. Anders is er ook een VMWare repository beschikbaar hiervoor. Met een simpele Google zoekopdracht vind je bij de eerste resultaten deze tutorial.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
open-vm-tools is een opensource project welke niet overeenkomt met VMwares officiele release dacht ik altijd toch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Het word gesponsord volgens mij...

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Al enige tijd draai ik op een een oude PC die ik nog had staan (C2D met 3GB mem) wat VM's en die bevallen mij prima. Nu heb ik heb besloten na mijn virtualisatie verkenningen maar eens serieus te beginnen. Mijn NAS begint aardig tegen het maximum van zijn kunnen aan te lopen en ik wil dus eigenlijk over naar een zelf opgebouwde thuisserver welke de nodige flexibiliteit biedt en waarbij ik graag jullie advies in wil winnen.

Het plan is om een waardige en flexibele opvolger voor mijn NAS (Synology DS509) te maken en voorbereid te zijn op de toekomst.

De VM's die erin moeten komen zijn:
  1. File server. Nas4Free met ZFS van 5 of meer disks en minimaal 8TB opslag (misschien andere distro moet nog even experimenteren)
  2. Download server. Linux based met SabNZBd, Sickbeard, Couchpotato, Headphones
  3. Media / TV server. Linux based met TV-headend voor het serveren van TV beelden naar mijn XBMC installaties en Marachino (marachino gaat misschien in de download server als het daar beter bij past)
  4. Web server. Hiervoor ben ik er nog niet uit of dit 1 webserver met meerdere pagina's moet worden of dat ik een server per doel wil. De doelen zijn minimaal een eigen mirror van musicbrainz (t.b.v. headphones), een eigen instance van een usenet indexer en een of meer Joomla / Wordpress installs
  5. SQL server. Deze wil ik los trekken van de webserver, omdat mijn gesharde library van XBMC erin moet komen en ook de andere toepassingen SQL gebruiken.
Naast deze servertjes zal ik zo af en toe er waarschijnlijk wel een test servertje naast hebben, maar die zal niet always on zijn.

Nu is natuurlijk het grote dilemma. Welke hardware hiervoor aan te schaffen. Mijn oude C2D gaat dit niet redden en als hij dat wel zou doen, dan vertrouw ik hem er niet voldoende meer voor.
Mooie plek om te beginnen is de BBG van afgelopen januari. Daarmee heb ik dan ook een wenslijstje samengesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 157,80€ 157,80
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Fractal Design Core 1000€ 28,19€ 28,19
2Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 49,90€ 99,80
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,-€ 61,-
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 82,99€ 82,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,68

Vrijwel alles is een ikoppertje (veel mem voor ZFS, ASRock bordje wegens VT-D ondersteuning en veel SATA porten en een SSD om de VM's op te installeren vanwege veel read/write acties). Twijfel heb ik voornamelijk over de processor. Met alles wat ik gepland heb staan lijkt het vertandig om te gaan voor een i5 met VT-D ondersteuning, maar die is wel vrij prijzig. In de BBG wordt ook verwezen naar een celeron processor (die is 1/3e van de prijs van de i5) en wie weet trek ik het daar ook wel mee. Hebben jullie hier suggesties voor in het licht van bovenstaand aantal servers en load? En heb ik echt performance technisch iets aan VT-D in deze situatie?
Daarnaast zoek ik nog naar een goede verdeling van de resources. In mijn huidige test opstelling valt er namelijk weinig te verdelen :X

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15:10
Ik heb ongeveer dezelfde VMs draaien als jij.
ZFSGuru, Ubuntu Download (incl. maraschino), TvServer, XBMC/Mysql server
En dat werkte prima op een G620, onlangs heb ik een i5-3330 aangeschaft omdat ik VT-D wilde hebben voor het doorgeven van m'n onboard SATA controller aan m'n ZFSGuru VM.

Performance van je schijven is via passthrough mbv VT-D natuurlijk wel beter.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Die SSD gaat al gauw te krap worden denk ik. Je hebt nu maar 24GB per VM beschikbaar, als je het gemiddeld genomen ziet (120 / 5 = 24). Waar laat je bijv. Sabnzbd z'n bestanden wegschrijven als hij aan het downloaden is? Dat wil je niet op je ZFS pool aangezien die dan elke keer moet opspinnen...

En als je ZFS wilt dan zou ik sowieso voor VT-D gaan. Schijven doorgeven via RDM aan ZFS is crap.

Voor het ZFS verhaal zou je hier nog kunnen kijken:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote ZFS topic

ThinkPad wijzigde deze reactie 09-05-2013 13:44 (18%)

• ppl
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Een wat vreemde redenatie die je er op nahoudt. Iets kopen maar het dan niet inzetten waar je het voor gekocht hebt of dat zoveel mogelijk aan banden leggen...duurkoop. Als je het graag erg zuinig wil hebben moet je dat op een andere manier doen zoals de download tijden aan banden leggen en investeren in zuinige hardware. Als je download gebruik je meer resources dan alleen storage. Dat aan banden leggen sluit ook veel meer aan bij wat ie eigenlijk wil: z'n hardware zo efficiënt mogelijk inzetten waarbij resources mooi verdeeld worden. Management van resources is sowieso al iets wat je zou moeten toepassen als je virtualisatie gebruikt.

De opslagcapaciteit van de ssd is ook echt niet het probleem die jij er van maakt. Het e.e.a. ligt aan welk OS je gebruikt, wat je stript aan dat OS maar ook welk soort disk je kiest (je kunt een 20GB disk aanmaken en dan alles pre-allocaten wat betekent dat die vmdk gewoon 20GB groot is; je kunt ook sparse gebruiken waarbij alleen datgene wordt gebruikt wat ook daadwerkelijk data is). Er wordt hier Linux gebruikt en voor een aantal taken kun je die echt ultrakaal laten waardoor je een vm krijgt die maar 1 tot hooguit 4GB aan diskspace in beslag neemt. Dan is zo'n 120GB ssd ineens heel erg ruim. Kijk eens naar wat mensen met een Raspberry Pi uitvoeren en welke sd kaartjes ze gebruiken (4 en 8GB zijn de meest voorkomende).

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Dank voor de reacties. De SSD zie ik zeker niet als te klein. Als ik naar de huidige grote van mijn VM's kijk, ga ik het daar prima mee redden zeker met sparse.
Voor wat betreft het rarren en parren etc. van downloads weet ik nog niet waar ik dat wil doen. Ik denk dat ik dat inderdaad op de SSD ga doen, maar het opspinnen is niet te voorkomen omdat de downloads als ze klaar zijn automatisch weg geschreven gaan worden naar de ZFS pool.

Wat mij nog niet duidelijk is is hoeveel verschil VT-D gaat maken voor de disk performance. Wat ik mij afvraag is, is dit merkbaar in de situatie die ik beschrijf?
Als ik me een beetje aardig heb ingelezen, gaat VT-D vooral wat CPU power schelen omdat de CPU de omzetting niet meer hoeft te doen. Maar gaat dit ook daadwerkelijk schelen in bandbreedte of doorvoersnelheid? Misschien dat het de latency wat verhoogd als het via de CPU moet, maar daar merk je denk ik weinig van of heb ik het dan helemaal mis? Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie, maar ik kan ook zo geen benchmarks vinden die het geheel tegen elkaar afzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

quote:
ppl schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 16:53:
Een wat vreemde redenatie die je er op nahoudt. Iets kopen maar het dan niet inzetten waar je het voor gekocht hebt of dat zoveel mogelijk aan banden leggen...duurkoop.
[..]
Hij kan z'n storage verder wel gebruiken als NAS bijv. Ik vind het zelf persoonlijk zonde van de energie als je een uur aan het downloaden bent, en je pool dan iedere keer moet opspinnen.
quote:
De opslagcapaciteit van de ssd is ook echt niet het probleem die jij er van maakt. Het e.e.a. ligt aan welk OS je gebruikt, wat je stript aan dat OS maar ook welk soort disk je kiest
Dat snap ik, maar stel je wilt een Blu-ray van 50GB downloaden, hoe ga je dat dan doen... dat past niet op je SSD. En dan staat (afhankelijk van je internetsnelheid) je pool wel een x aantal uur te draaien.
quote:
Mystic Spirit schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:24:
Wat mij nog niet duidelijk is is hoeveel verschil VT-D gaat maken voor de disk performance. Wat ik mij afvraag is, is dit merkbaar in de situatie die ik beschrijf?
[..]
Als je een betrouwbare ZFS configuratie wil dan zul je wel aan de VT-D moeten. Zoals ik al eerder zei is het niet aan te raden om een ZFS configuratie op te zetten met virtuele schijven, of schijven doorgegeven via RDM. Het systeem kan dan niet goed de daadwerkelijke staat van de schijven opvragen.Maar dit is allemaal wel uitgelegd in de 2 topics die ik eerder heb vermeld hierboven ;)

ThinkPad wijzigde deze reactie 10-05-2013 10:25 (72%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Ik heb de twee topics aardig door gespit en snap het risico nog niet zo goed van dat de gevirtualiseerde disks mee brengen voor ZFS. Wat ik wel begrijp is dat ZFS dan geen directe controle heeft over de HDD's en daardoor geen directe aanspraak kan maken op de cahce etc. en dat je er een extra laag in hebt zitten om je data corrupt te maken.
Dat klinkt voor mij als een erg klein een theoretisch risico. Is het niet veel waarschijnlijker dat de hardwre faalt? Moederborden en HDD's lijken mij vaker stuk te gaan (ook al vaker meegemaakt) dan het risico dat de virtualisatielaag je data verkeerd doorgeeft en het daardoor verkeerd op de schijf terecht zou komen. Of hebben jullie dat al meerdere malen meegemaakt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RudolfR
Met physical RDMs had ik steeds corruptie in m'n ZFS pool.
(Maar dat heb ik nog niet bij anderen gezien)

Virtual RDMs werkten prima, maar ik had geen SMART (en m'n drives park'ten zich een ongeluk)

Dus ja, 't kan, het is goed te doen, zal allemaal best werken.
Maar eigenlijk moet je het niet willen.

Maargoed, ik heb nu een goedkoop PCI2SATA kaartje erin zitten voor m'n datastore, maar dat lijkt me voor een SSD niet zo handig.
Dus jij zal dan waarschijnlijk een M1015 willen aanschaffen oid? Dan wordt 't geheel nog 'ns 100 euro duurder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Het is niet mijn bedoeling om er nog een extra controler in te stoppen in het begin. Ik wil gebruik maken van de onboard SATA porten van het ASRock moederbordje. Er zitten 8 porten op wat me voorlopig voldoende lijkt.

Het is dus in ieder geval verstandig om toch voor een VT-d capable CPU te gaan ondanks dat die 3x zo duur is als een CPU zonder VT-d.
Nu is een quad core i5 natuurlijk ook tot meer in staat dan een dual core celeron, maar het voelt toch als overkill voor de taken die gedaan moeten worden.

• RudolfR
Maar VT-D is vooral voor passthrough; en dat is altijd voor de hele controller.
En als je de controller doorgeeft naar je VM, dan kun je daar niet ook je ESXi datastore aanhangen.

Dus tenzij de ASRock B75 Pro3-M de onboard SATA poorten voor een deel kan doorgeven aan een VM, zodat je tenminste één poort overhoudt voor je datastore, heb je niet zoveel aan VT-D.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Goed punt.... ik heb het idee dat hij twee controlers moet hebben want er zijn 3 SATA 600 porten en 5 SATA 300 porten. Ik verwacht dus twee controlers.Of zou dat niet het geval zijn?

• Robsta86
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:07
Dat Asrock bord heeft 2 sata controllers, is volgens mij in het zuinige server topic al een keer ter sprake gekomen....

• FireDrunk
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 13:43:
Die SSD gaat al gauw te krap worden denk ik. Je hebt nu maar 24GB per VM beschikbaar, als je het gemiddeld genomen ziet (120 / 5 = 24). Waar laat je bijv. Sabnzbd z'n bestanden wegschrijven als hij aan het downloaden is? Dat wil je niet op je ZFS pool aangezien die dan elke keer moet opspinnen...

En als je ZFS wilt dan zou ik sowieso voor VT-D gaan. Schijven doorgeven via RDM aan ZFS is crap.

Voor het ZFS verhaal zou je hier nog kunnen kijken:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote ZFS topic
Vind ik persoonlijk onzinnig. Want als je downloads daadwerkelijk klaar zijn gaan ze toch alsnog naar je data pool? Of sorteer je al je data met de hand?

Die 5 minuten dat je schijven even draaien als er een download binnen komt geven toch niet zo?

Over het RDM verhaal: VT-d is niet sneller dan RDM, wel stabieler en iets veiliger.
Bovendien zit je met RDM gelimiteerd aan 2TB schijven.

FireDrunk wijzigde deze reactie 11-05-2013 11:40 (7%)

Even niets...

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

quote:
FireDrunk schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:38:
[...]

Vind ik persoonlijk onzinnig. Want als je downloads daadwerkelijk klaar zijn gaan ze toch alsnog naar je data pool? Of sorteer je al je data met de hand?

Die 5 minuten dat je schijven even draaien als er een download binnen komt geven toch niet zo?

Over het RDM verhaal: VT-d is niet sneller dan RDM, wel stabieler en iets veiliger.
Bovendien zit je met RDM gelimiteerd aan 2TB schijven.
De limiet va 2TB was mijn nog niet bekend en dat i een behoorlijk belangrijk aspect van de file server. Ik draai nu nog op 2TB schijfjes, maar dat worden op den duur zeker 3 of 4TB schijven.

Data met de hand sorteren, is natuurlijk niet meer van deze tijd >:) Dat doe ik dus ook niet, maar op zich heeft hij wel een punt. Een download van 50GB kan best wat tijd in beslag nemen en zeker met rarren en parren. Dat neemt niet weg dat je je temp directory op je SSD kan hebben (dan heb je dus zeker genoeg aan zo'n 60GB dynamisch gealloceerd) en je complete directory op je ZFS pool. Ik denk dat je dan de meest efficiente manier hebt.

• FireDrunk
Ik vind het een beetje zonde van mijn SSD om elke download daar overheen te laten lopen... In het kader van slijtage heb ik dat toch liever op een HDD. Maar verder klopt het punt wel idd.

Even niets...

• RudolfR
quote:
Robsta86 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:36:
Dat Asrock bord heeft 2 sata controllers, is volgens mij in het zuinige server topic al een keer ter sprake gekomen....
Dat klopt, maar passthrough van één van die twee gaat niet vlekkeloos.
Je kunt aleen de 2-poorts ASMedia controller doorgeven, en daar heb je niet zoveel aan.
Als je de 6-poorts Intel controller doorgeeft, gaat de ASMedia controller mee (en als daar je datastore aanhangt, heb je pech)

Zie:
Pantagruel in "Zuinige ESXi Server"

• ppl
  • Niet online
quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:23:
Hij kan z'n storage verder wel gebruiken als NAS bijv. Ik vind het zelf persoonlijk zonde van de energie als je een uur aan het downloaden bent, en je pool dan iedere keer moet opspinnen.
Dat wil nog niet zeggen dat een ander die mening ook is toegedaan ;) Ik zou zoiets eerder als tip geven. Als je kunt besparen op energie moet je dat altijd doen vind ik. Dat levert jezelf ook minder kosten op naast dat het milieu ook wat gespaard wordt.
quote:
Dat snap ik, maar stel je wilt een Blu-ray van 50GB downloaden, hoe ga je dat dan doen... dat past niet op je SSD. En dan staat (afhankelijk van je internetsnelheid) je pool wel een x aantal uur te draaien.
Dat is dan een keuze die je maakt. Er zijn nog zat mensen die met hdd's ipv ssd's werken. Die hoor je er ook niet zo over. Als je de boel toch allemaal geautomatiseerd laat doen en vaak ook 's nachts wanneer je er niet mee werkt zul je ook niet het verschil gaan merken.
quote:
Mystic Spirit schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:15:
Ik heb de twee topics aardig door gespit en snap het risico nog niet zo goed van dat de gevirtualiseerde disks mee brengen voor ZFS.
Vrij simpel: RDM is geen betrouwbare implementatie. VMware garandeert dan ook geen enkele werking van disks die je via RDM aan een vm koppelt. Of je nou ZFS, UFS, EXT4, NTFS of eender welk ander filesystem gebruikt is dan ook totaal niet interessant. Het kan dus vriezen maar het kan ook dooien. Dat is een risico die je met data niet moet gaan lopen. Kun je wel backuppen maar als je datacorruptie hebt wordt dat ook vrolijk meegebackupt. Dan heb je een backup maar is die zinloos omdat de data stuk is.

Het doorgeven van de onboard controller van je moederbord levert vaak meer problemen dan voordelen op. Mensen vergeten vaak dat ze de schijf met de datastore hier ook aan hebben hangen. Als je de controller doorgeeft betekent dat je dus alle poorten met alle schijven incl. je datastore doorgeeft aan een vm. ESXi ziet dan geen datastore meer en kan dus ook geen vm's meer starten. Als je dit soort dingen wil doen zorg dan voor een 2e losse controller en geef die door aan een vm.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

En ik maar denken dat ik een aardige setup had gevonden om de boel een beetje op te vijzelen -O- Wat een haken en ogen allemaal..... Ben wel blij dat ik hier nog even navraag heb gedaan _/-\o_

Als ik dit serieus aan wil pakken, moet ik dus sowieso ook nog losse SATA controler kopen en dat betekent weer 150 euro erbij tellen voor een beetje redelijke controler.

Begin ik me toch af te vragen of het wel zo handig is om de hele boel te virtualiseren. Eigenlijk is de enige logische conclusie die ik hieruit kan halen dat het verstandig is om je storage op een separaat systeem te doen en dit niet te virtualiseren.
Als ik de extra 100 euro reken die ik voor een processor neer moe tellen met VT-d plus de ca. 150 euro die ik neer moet tellen voor een fatsoenlijke SATA controler, dan kan ik voor datzelfde geld een 2e systeem kopen. Op een beetje verschil met de energierekening na ben ik dan het complete voordeel van de virtualisatie kwijt.

• FireDrunk
Een M1015 is een hele behoorlijke controller, en kost 120,-

Even niets...

• ppl
  • Niet online
De mensen hier die virtualiseren doen dat niet omdat het een goede en zinnige setup is. Ze doen dat om te leren en omdat het gewoon wat goedkoper is om alles in 1 machine te hebben (2 complete machines betekent meer energieverbruik dan eentje en het neemt 2x de ruimte in beslag).
Als het allemaal serieus moet en er bedrijfskritische zaken mee wordt gedaan is het inderdaad verstandiger om een aparte dedicated machine te gebruiken voor je storage. Maar dan moet je ook niet met consumentenhardware gaan werken zoals een ASrock mobo.
Hoe dan ook, beide setups hebben nogal wat voeten in de aarde dus onverstandig is navraag niet :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Nou nou, dat is een stevig oordeel... Waarom zou het niet nuttig zijn?

Dat iets niet aan de voorwaarden van een bedrijfskritische setup voldoet, wil toch niet zeggen dat het niet 'goed' en zinnig is?

Ik virtualiseer graag, scheelt een hoop gekloot met configs in operating systems die bepaalde software wel ondersteunen maar waar geen automatische installers voor zijn...
(CouchPotate/SickBeard op FreeBSD is gewoon kak, op Ubuntu is het 3 keer niezen en het staat er op...)

Het zinnige is dus: Ease of use...

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:07
quote:
RudolfR schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:27:
[...]

Dat klopt, maar passthrough van één van die twee gaat niet vlekkeloos.
Je kunt aleen de 2-poorts ASMedia controller doorgeven, en daar heb je niet zoveel aan.
Als je de 6-poorts Intel controller doorgeeft, gaat de ASMedia controller mee (en als daar je datastore aanhangt, heb je pech)

Zie:
Hmm daar was ik niet van op de hoogte... Goed punt |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
quote:
FireDrunk schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:18:
Nou nou, dat is een stevig oordeel... Waarom zou het niet nuttig zijn?

Dat iets niet aan de voorwaarden van een bedrijfskritische setup voldoet, wil toch niet zeggen dat het niet 'goed' en zinnig is?
Ik blijf het merkwaardig vinden dat voorwaarden voor een bedrijfskritische setup nooit en te nimmer zouden op mogen gaan voor thuisgebruikers. Alsof een thuisgebruiker niet graag zijn data op een makkelijke en veilige manier ergens gecentraliseerd wil hebben...

Het hele punt is dat de meesten hier knutselaars zijn en iets willen leren. Als je de vele topics hier (en dit topic in het bijzonder) doorbladert zul je ook zien dat men het vaak doet omdat het kan of omdat het het goedkoopst is, enz. Vrijwel nooit ligt de nadruk op een goede en zinnige setup. Als je zoiets wel zoekt om wat voor reden dan ook moet je naar een andere oplossing gaan zoeken.

Dat iets voor jou werkt betekent niet dat het meteen een goede en zinnige setup is en dat dit ook voor een ander zo zal zijn. In jouw geval kun je wel spreken van ease of use maar het is een heel kwetsbaar systeem. Die ease of use is heel snel weg als er iets omvalt. Is het dus een goede en zinnige setup? Nee. Is het een prima werkbare setup? Ja anders zou je het niet zo hebben opgezet en ingebruik hebben genomen. Het enige echte nut van een aantal setups hier is zelfstudie, het uitbreiden van je kennis. Ik heb niet het idee dat Mystic Spirit tot 1 van die groepen behoort en vooral op zoek is naar iets wat gewoon werkt. Dan valt bijna iedere setup hier al af.
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True