"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Verwijderd
SL had 5 pack licenties... weird.Destianto schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:59:
Je mag Lion op 5 devices installeren.
Toch heb ik een klein probleem, om iphoto te updaten moet je apple id koppelen aan de app store.
Spijtig genoeg moet je dan een creditcard of click and buy geven wat ik dus niet heb. Ik heb al geprobeerd om een virtuele visa aan te maken maar dan moet je eerst geld storten enz, ook al geprobeerd een nieuw apple id aan te maken enz toch moet ik altijd betaalgegevens ingeven.
Ik zit er al ff naar te zoeken maar waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. is dit zonder visa op te lossen?
Edit: Opgelost. Eerst je apple-id loskoppelen van je gebruiker. Ik had wat beter moeten lezen. Thx
[ Voor 8% gewijzigd door Wharfedale op 13-11-2011 23:15 ]
Volgens mij kan je gewoon met een iTunes Giftcard eenmalig geld op je account storten.Wharfedale schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:02:
Sinds vrijdag heb ik men eerste mbp, ik ben er zeer blij mee.
Toch heb ik een klein probleem, om iphoto te updaten moet je apple id koppelen aan de app store.
Spijtig genoeg moet je dan een creditcard of click and buy geven wat ik dus niet heb. Ik heb al geprobeerd om een virtuele visa aan te maken maar dan moet je eerst geld storten enz, ook al geprobeerd een nieuw apple id aan te maken enz toch moet ik altijd betaalgegevens ingeven.
Ik zit er al ff naar te zoeken maar waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. is dit zonder visa op te lossen?
Tja, http://support.apple.com/kb/ht2534.Wharfedale schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:02:
Ik heb al geprobeerd om een virtuele visa aan te maken maar dan moet je eerst geld storten enz, ook al geprobeerd een nieuw apple id aan te maken enz toch moet ik altijd betaalgegevens ingeven.
Ga (zonder een Apple-ID te gebruiken) naar iTunes, kies iets dat gratis is.Wharfedale schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:02:
Sinds vrijdag heb ik men eerste mbp, ik ben er zeer blij mee.
Wanneer je dan de nieuwe Apple-ID account moet aanmaken , heb je plots de mogelijkheid om "geen" betalingsmogelijkheid te kiezen.
Succes.
Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P
Ook allemaal nagelopen en staat goed. Ik heb intussen op de Air een Lion Recovery gedaan. Nu mis ik dus heel iLife. Geen iPhoto, iMovie en Garageband meer. Dus ik weer naar de Mac App Store. Nu staat er bij purchases een grote knop Accepteer bij de iLife suite. Aanklikken, inloggen en... helaas werkt het nog niet.Arosf schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:13:
[...]
Heb je de betreffende programma's al aan je appstore account toegevoegd?
en anders(komt van het apple discussie fora);
1. Click > System Preferences
2. Click "User & Groups"
3. Click on Your account and look for "Apple ID" under Full name
4. Click "Set..." and sign in your account apple id
5. Click > App Store..
6. Click "Sign in" under Quick Link tap (right side)
7. Click "Update" tap on top
8. Click update your app
Hopefully this will help.
Krijg nu deze foutmelding als ik op Accept klikt:
'These apps cannot be accepted on this computer. Future updates of these apps can be found through Software Update.'
Gebeld met Apple in NL, 45 minuten aan de telefoon. Kunnen het niet oplossen en raden mij aan om contact op te nemen met iTunes/App Store support, maar dat had ik al gedaan. Kreeg mail terug en die verwijzen me door naar technical support in NL. Wat is dit man?!

Lekkere eerste Apple ervaring dit. Ik kan gewoon na een fresh install van Lion geen iLife installeren via de App Store en het irritante is dat ik er zelf niets aan kan doen. Heb geen fysieke media (is een Air dus ja..). Via appleid.apple.com nog voor de zekerheid gecontrolleerd of er geen ander AppleID is, die is er inderdaad niet. Ik heb maar 1 account.
Nu maar weer wachten op een reactie uit amerika
Verwijderd
Dat kan onder schijfbeheer bij hulp programma's, maar ik ben bang dat dat alleen kan als je een nieuwe partitie maakt. Als je Time Machine hebt geconfigureerd kan je hem in een nachtje weer terugzetten, maar anders zou ik het de tijd en moeite niet waard vinden...Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:19:
[...]
Als jij nu eens uit kan zoeken hoe ik mijn HD van Naamloos1 naar MAC HD kan wijzigen zijn we weer vriendje ok ?
Oh oh Mr. B, oh oh!
Probeer eens met CMD+R tijdens de boot op te starten.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
iTuneshelper kun je inderdaad weg halen bij de Login Items van je User preferences of de file com.apple.loginitems.plist even editen met Textedit.
Nu weer allerlei apps installeren en instellen.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Misschien kan je even vermelden wat het probleem was of hoe je het hebt opgelost? Is altijd handig voor anderen met eventueel hetzelfde probleem. Bovendien ben ik nieuwsgierigVincentG schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 00:07:
Is inmiddels gelukt.
Nu weer allerlei apps installeren en instellen.
[ Voor 3% gewijzigd door tarlitz op 15-11-2011 08:35 ]
Er staat me iets bij dat het alleen maar werkt op het systeem waarmee je de usb stick installer maakt.kazuka schreef op maandag 14 november 2011 @ 21:08:
Je kunt ook een USB stickje pakken en de InstallERD.dmg met Disk Utility naar je USB stick schrijven. Hier kun je dan van booten en Lion installeren. Gaat ook een stukje sneller dan van DVD
iTuneshelper kun je inderdaad weg halen bij de Login Items van je User preferences of de file com.apple.loginitems.plist even editen met Textedit.
Zover ik weet als ik een usbstick maak op mijn iMac werkt deze NIET op mijn Air. Ik zou dan twee sticks moeten maken.
Iemand dit getest?
Ik teken nergens meer voor
Clean instal op de MBA werkt perfect.
2: Hetzelfde device gebruikt voor clean instal iMac, eveneens geen enkel probleem, ( Zelfs nog de TimeMachine back-up van de MBA gebruikt om bestanden terug te zetten met de migratie assistent bij de 1ste bootup, en een 1 op 1 copy van mijn OS
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Via alt kreeg ik dit keer wel de disc drive te zien om van te booten. Vervolgens met cmnd-r geprobeerd om bij disc utility te komen. Daar heb ik oude Macintosh HD partitie gewist en hem vervolgens opnieuw geïnstalleerd. Zonder die partitie installeerde die Lion wel, maar veranderde er niets. Na wissen partitie dus wel een verse install gekregen.tarlitz schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 08:35:
[...]
Misschien kan je even vermelden wat het probleem was of hoe je het hebt opgelost? Is altijd handig voor anderen met eventueel hetzelfde probleem. Bovendien ben ik nieuwsgierig
Oh oh Mr. B, oh oh!
Volgens mij werkt het bij jou wel Destianto omdat je machines voor Lion zijn. Een Air uit 2011 kwam met Lion only.GekkePrutser schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:24:
[...]
Dat werkt niet op de 2011 MacBook Air. Zowel een zelf gerestorede InstallESD.dmg als met de Apple Recovery Disk Assistant gemaakte. (Zie hierboven).
Edit: Apple zegt dit trouwens ook: Bron
Vreemd genoeg zeggen ze daar wel dat je de Recovery Disk Assistant kan gebruiken maar bij mij werkte dat nietKreeg hetzelfde 'Niet parkeren bord' als met de zelf gemaakte stick.
Edit2: Ah, nu zie ik wat:
[...]
Daar lag het dus aan, ik had die stick op een Mac Mini gemaakt. Als je dus je MacBook Air wil recoveren met een USB stickje dan moet je die van tevoren aanmaken op die computer zelf (terwijl hij het nog doet)
http://support.apple.com/kb/HT4718 zegt het ook ergens halvewege tekst wel in een andere situatie.
Ik heb helaas weinig tijd deze weken, maar ik ga het zeker keer testen (imac 2010 en MBA 2011). Beter nu dan dat je het echt nodig hebt. Leuk een recovery via internet maar een usb stick is veel makkelijker natuurlijk
Verwijderd
Ik heb vanmiddag mijn macbook binnen gekregen en nu wou ik net een softwareupdate uitvoeren. Dit ging allemaal prima, hij downloade een pakket van 120MB en alles leek goed te goed. Alleen nu staat hij al ongeveer een uur op een grijs scherm met zwarte pijl. Is het normaal dat het zolang duurt of zou er iets zijn misgegaan?
Mvg Harold
Ik had dit probleem inderdaad ook, ik heb het op de volgende manier opgelost:C00KW4US schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:08:
Heb een vaag probleem met Lion en de Mac App Store. Er staat een update voor iPhoto klaar maar deze krijg ik niet geinstalleerd. De App Store geeft dan de foutmelding dat ik moet inloggen met het account waarmee dit product is gekocht. Ter info: dit is op een nieuwe MBA.
Ik heb echter maar 1 App Store account dus deze melding is mij onduidelijk. Opnieuw inloggen heeft niet geholpen. Meer mensen dit euvel ervaren?
1 - Sluit iTunes en de Apple App Store
2 - Delete het bestandje adoption.plist in: /Macintosh HD/Library/Caches/com.apple.appstore/adoption.plist
3 - Reboot of log uit en weer in
4 - Open App Store
5 - Select updates. Typ je Apple ID username/password (als er naar wordt gevraagd).
6 - Je kan nu iPhoto update en Apps downloaden en installeren.
Edit;
Net gebeld door een medewerker van Apple. Samen met hem wat diagnostiek gedaan op de MacBook en de files opgestuurd. Ze zijn nu bezig om dat probleem op te lossen zei hij. Ben benieuwd. Hopelijk vinden ze de oorzaak hiervan.
[ Voor 27% gewijzigd door dangerpaki op 17-11-2011 20:53 ]
Voorheen kon ik tappen en cursor verplaatsen om een kader om files te creëren. Echter, nu moet ik echt klikken/drukken op de trackpad en dan de cursor verplaatsen. Hoe krijg ik het weer ingesteld, dat het werkt met tap + sleepbeweging ipv klik + sleepbeweging?
Tapfunctie op trackpad staat aan. Andere opties bekeken maar lijkt ie niet tussen te staan of niet op te reageren.
Edit: Bah, trash blijft nog steeds vaak tergend lang doen over het legen.
Weet niet wat ze met Lion hebben gedaan, maar hoop dingen op gebied van stabiliteit zijn flink achteruit gegaan.
[ Voor 15% gewijzigd door VincentG op 18-11-2011 13:09 ]
Oh oh Mr. B, oh oh!
Bedoel je soms System Preferences -> Universal Access -> Mouse & Trackpad -> Trackpad Options -> Dragging ?VincentG schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 00:24:
Sinds m'n herinstall van Lion reageert de trackpad op m'n MBP iets anders, maar heb de juiste setting om het weer terug te zetten niet kunnen vinden.
Voorheen kon ik tappen en cursor verplaatsen om een kader om files te creëren. Echter, nu moet ik echt klikken/drukken op de trackpad en dan de cursor verplaatsen. Hoe krijg ik het weer ingesteld, dat het werkt met tap + sleepbeweging ipv klik + sleepbeweging?
Tapfunctie op trackpad staat aan. Andere opties bekeken maar lijkt ie niet tussen te staan of niet op te reageren.
Edit: Bah, trash blijft nog steeds vaak tergend lang doen over het legen.
Weet niet wat ze met Lion hebben gedaan, maar hoop dingen op gebied van stabiliteit zijn flink achteruit gegaan.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Heb even gezocht op het internet maar kom er niet echt uit.
Wat kan ik doen om wel een partitie te kunnen maken?!
1. Safari start sinds Lion altijd op met mijn laats bezocht pagina ipv mijn startpagina zoals ingesteld.
2. Mac pro wil niet meer in de slaap stand
3. Programma's zoal excel maar ook macpar etc starten nu ook altijd op met het laatste bestand wat ik heb geopend.Dus als ik bv een excel sheet open zie altijd op de voorgrond mijn laatst geopende
Geen idee waar en of ik dit ergens kan ingeven
4. Gast gebruiker staat bij in het login scherm als optie terwijl ik de gebruiker gast op uitgeschakeld heb staan
Vooral punt 3 is vreselijk irritant en omdat ik heel veel met sheets werk soms ook link omdat ik denkt het door mij aan geklikte bestand te zien maar ik dan de de vorige

[ Voor 21% gewijzigd door oldsmelly op 21-11-2011 17:15 ]
MuziekLiefhebbert
Verwijderd
Punt 3: System Preferences > General > Restore windows when quitting and re-opening apps ?oldsmelly schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:12:
Op zich ben ik heel tevreden echter zijn een paar zaken wel erg irritant....
1. Safari start sinds Lion altijd op met mijn laats bezocht pagina ipv mijn startpagina zoals ingesteld.
2. Mac pro wil niet meer in de slaap stand
3. Programma's zoal excel maar ook macpar etc starten nu ook altijd op met het laatste bestand wat ik heb geopend.Dus als ik bv een excel sheet open zie altijd op de voorgrond mijn laatst geopende
Geen idee waar en of ik dit ergens kan ingeven
4. Gast gebruiker staat bij in het login scherm als optie terwijl ik de gebruiker gast op uitgeschakeld heb staan
Vooral punt 3 is vreselijk irritant en omdat ik heel veel met sheets werk soms ook link omdat ik denkt het door mij aan geklikte bestand te zien maar ik dan de de vorige![]()
![]()
![]()
Punt 4: System Preferences > Users & Groups > Login Options > Automatic login: ?
EDIT: mijn oplossing voor 3 moet ook werken voor probleem 1 volgens mij
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 17:32 ]
Helaas was het maar zo makkelijk...
[ Voor 4% gewijzigd door oldsmelly op 21-11-2011 17:36 ]
MuziekLiefhebbert
Dan krijg je gewoon je startpagina
Bij andere programma's venster sluiten met cmd+w
Apple vond het in Lion nodig om sommige opties te verstoppen...
Oh oh Mr. B, oh oh!
Verwijderd
OS X Lion staat geïnstalleerd maar loopt niet lekker meer, vandaar een clean install. Ik heb inmiddels succesvol een Bootable USB stick gemaakt, maar na het kiezen van deze stick (reboot met option key ingedrukt) krijg ik eerst het Apple logo en na een paar seconden een verboden toegang (cirkel met schuine streep) symbool. Hierna doet ie helemaal niets meer.
Ik kom er niet meer uit dus hier maar eens om raad vragen.
Waar heb je de USB-stick op "gemaakt"? Ik geloof dat dit op hetzelfde systeem moet gebeuren.Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:47:
Ik probeer mijn Macbook Air opnieuw te installeren maar kom er niet uit.
OS X Lion staat geïnstalleerd maar loopt niet lekker meer, vandaar een clean install. Ik heb inmiddels succesvol een Bootable USB stick gemaakt, maar na het kiezen van deze stick (reboot met option key ingedrukt) krijg ik eerst het Apple logo en na een paar seconden een verboden toegang (cirkel met schuine streep) symbool. Hierna doet ie helemaal niets meer.
Ik kom er niet meer uit dus hier maar eens om raad vragen.
Verwijderd
Ik heb wel een timamachine backup, dus daar zou ik alles terug moeten kunnen zoeken
Zorgen dat je Lion hebt gedownload/bootable gemaakt.
Vervolgens booten en ALT inhouden, installatie vanaf het nieuwe bootable device.
LET OP: Kies ervoor om de gehele schijf te wissen. ( anders installeer je erover heen en dus geen clean install )
Bij de eerste boot van het nieuwe OS, vraagt Lion om bestanden terug te zetten.
Kies hier bij de migratie assistent voor Backup terugzetten van TimeMachine back-up.
TimeMachine maakt een copy van al je bestanden op je HDD, wat resulteert in een 1 op 1 kopie.
Bladwijzers e.d verlopen tegenwoordig via iCloud.
Verwijderd
Maar na de eerste boot, wanneer Lion dan vraagt om bestanden terug te zetten, zet die dan niet te veel terug, zoals oude bestanden van SL ? Net de reden om de schijf volledig te wissen ?
Ik heb een bootable dvd gemaakt toen Lion net uit was, dus is 10.7.0 ofzo. Is het nuttig(beter) om een nieuwe te maken van 10.7.2, of maakt dat niet uit ?
Dit zelfde vroeg ik me ook afVerwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 23:02:
Ok, dank je.
Maar na de eerste boot, wanneer Lion dan vraagt om bestanden terug te zetten, zet die dan niet te veel terug, zoals oude bestanden van SL ? Net de reden om de schijf volledig te wissen ?
Ik heb een bootable dvd gemaakt toen Lion net uit was, dus is 10.7.0 ofzo. Is het nuttig(beter) om een nieuwe te maken van 10.7.2, of maakt dat niet uit ?
Lion overschrijft dus niet enkel SL, maar optimaliseert tevens alle systeembestanden e.d
Met de manier zoals omschreven heb ik geen enkel probleem mogen ondervinden, en geen restanten of hindernissen van het vorige OS mogen constateren.
@ Xenophoben, als je er tijd voor hebt om Lion nog een keer uit de store te downloaden krijg je dit keer idd 10.7.2 inclusief alle nieuwe upgrades. Mocht je hier geen zin in hebben kan je ook gewoon de originele versie gebruiken, vanzelfsprekend zal je dan handmatig de update moeten uitvoeren.
Verwijderd
Is op hetzelfde systeem gebeurd.me_mrtn schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:52:
[...]
Waar heb je de USB-stick op "gemaakt"? Ik geloof dat dit op hetzelfde systeem moet gebeuren.
Verwijderd
Wat me opvalt is dat er 15GB aan data onder het kopje "Backup" valt. Ik heb wel Time Machine geconfigureerd maar dit gaat naar een NAS met Time Machine support. Hoe kom ik erachter wat voor een data dit is?
Lees onderstaande pagina meer eens:C00KW4US schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:44:
Als ik via "About this Mac" wat specs ga bekijken dan kan je ook globaal zien wat de inhoud is van de HDD. In mijn geval een SSD in een Macbook Air.
Wat me opvalt is dat er 15GB aan data onder het kopje "Backup" valt. Ik heb wel Time Machine geconfigureerd maar dit gaat naar een NAS met Time Machine support. Hoe kom ik erachter wat voor een data dit is?
http://www.macpoint.be/li...ackup-devours-disk-space/
Helaas moet ik constateren dat mijn inkomende mails ( hotmail ) niet op beide macs binnenkomt. ( iMac & MBA ) iemand enig idee hoe ik dit synchroon krijg ?
Uiteraard als je status veranderd van email (open, beantwoorden verwijderen) loopt dit niet door naar je andere mac. Ook de IOS settings werken niet op OS X. Er vroeger een hotmail programma maar die is volgens mij er mee gestopt.
In het kort is er geen oplossing zover ik weet. Ik zou het graag ook willen.
Lekker dan, maak je gebruik van remote Time Machine backups, maakt het ding ook nog eens zelf lokale backups. Do not want.Smultie schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:51:
[...]
Lees onderstaande pagina meer eens:
http://www.macpoint.be/li...ackup-devours-disk-space/
Gelukkig kun je het met 1 regel in Terminal.app uitzettenC00KW4US schreef op donderdag 24 november 2011 @ 13:41:
[...]
Lekker dan, maak je gebruik van remote Time Machine backups, maakt het ding ook nog eens zelf lokale backups. Do not want.
Nu lees ik dat je daarvoor dus een installatiedvd nodig hebt van Lion, ik neem aan omdat je de huidige schijf in twee partities gaat verdelen natuurlijk.
Deze dvd kun je maken nadat je Lion hebt gedownload en hem nog niet geïnstalleerd. Maar wat nou als je een nieuwe macbook hebt met Lion reeds geïnstalleerd? Ik heb me redelijk ingelezen, maar ik heb nog geen oplossing gevonden.
Iemand hier ervaring?
Thnx
Edit: Ik ga wel vast aan de slag met de pdf die apple publiceert om windows te installeren en bootcamp assistant
[ Voor 9% gewijzigd door PatrickG op 24-11-2011 17:28 ]
Verwijderd
Je gaat naar Programma's, dan naar Hulpprogramma's, en daar heb je Boot Camp assistent. Dat wijst zich vanzelf.
Over Hotmail:
Ik krijg de mail niet te zien. Wel zie ik dat tie de mailtjes download. Het wachtwoord enzo is wel goed dus. Ik zie ze alleen niet. Kan wel mail verzenden, namens mijn hotmailaccount.
Met Gmail ging het wel in één keer goed. Echt vaag.
Net nog een keer op een MBA geprobeerd, maar krijg nog geen mailtjes te zien.
Ik heb eens een keer een @live mailaccount op een MBA van iemand ingesteld, en daar werkte het wel.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 00:22 ]
Vind dit enorm irritant, omdat ik zo soms stuk beeld (bijv txt of video) mis en dit niet meer snel terug krijg. Horizontale scrollbar onderaan wordt dan immers ook niet getoond. Is er geen optie om horizontaal scrollen in webpagina's uit te zetten (dus echt op dezelfde pagina en niet vorige/volgende)?
Oh oh Mr. B, oh oh!
Ik denk niet dat je horizontaal scrollen kunt uitzetten, maar je kunt het wel zo instellen dat je met 3 vingers naar de vorige en volgende pagina gaat. Nu is het echter zo dat daarvoor een aantal dingen op een bepaalde manier moet instellen en die weet ik zo snel niet meerVincentG schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:55:
Heb regelmatig met de magic mouse dat ik een webpagina in Safari per ongeluk / ongewenst een stukje horizontaal naar rechts scroll. Naar links kan ik niet meer scrollen, omdat ik dan naar de vorige pagina ga.
Vind dit enorm irritant, omdat ik zo soms stuk beeld (bijv txt of video) mis en dit niet meer snel terug krijg. Horizontale scrollbar onderaan wordt dan immers ook niet getoond. Is er geen optie om horizontaal scrollen in webpagina's uit te zetten (dus echt op dezelfde pagina en niet vorige/volgende)?
Ook gaat hij niet meer in slaapstand als ik het scherm dichtklap. Ligt dit aan Lion of aan mn Vertex 3 SSD?
Draait 10.7.2 en heb de laatste tijd geen vreemde dingen geïnstalleerd ofso, heeft iemand ervaring met deze 2 dingen?
[ Voor 10% gewijzigd door Scirocco op 30-11-2011 18:38 ]
Hier wil ik vanaf. Ik heb wat commands gevonden die dit zouden moeten doen maar ze helpen alle niet. Iemand een idee hoe ik hier vanaf kan komen? Ik stoor me er mateloos aan
Volgende opties heb ik geprobeerd:
1
| sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.loginwindow Hide500Users -bool YES |
1
| sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.loginwindow HiddenUserList -array-add PostgreSQL |
67890
[ Voor 90% gewijzigd door Ronwiel op 01-12-2011 16:38 ]
Je kunt bij de Spotlight preferences een keer je hele schijf toevoegen aan de exclude index lijst. Als je daarna deze weer weghaald uit de exclude list zal hij je disk opnieuw indexeren. Ik zou ook even een Verify en repair disk draaien via Disk Utility.Scirocco schreef op woensdag 30 november 2011 @ 18:35:
Ik merkte laatst opeens dat elke keer na het opstarten, spotlight bezig is met indexeren. Ik dacht dat hij dat alleen deed als je net Lion had geïnstalleerd? Het duurt ongeveer een minuut. Hij is dan ook gelijk 50/60 graden na een 'koude' start.. terwijl hij normaal 27 tot 35 graden na bootup was..
Ook gaat hij niet meer in slaapstand als ik het scherm dichtklap. Ligt dit aan Lion of aan mn Vertex 3 SSD?
Draait 10.7.2 en heb de laatste tijd geen vreemde dingen geïnstalleerd ofso, heeft iemand ervaring met deze 2 dingen?
Wat bedoel je met de exclude index list?kazuka schreef op donderdag 01 december 2011 @ 17:10:
[...]
Je kunt bij de Spotlight preferences een keer je hele schijf toevoegen aan de exclude index lijst. Als je daarna deze weer weghaald uit de exclude list zal hij je disk opnieuw indexeren. Ik zou ook even een Verify en repair disk draaien via Disk Utility.
Verify en repair disk = controleer schijf en herstel schijf in het schijfhulp programma? Moet ik dan de hele schijf selecteren of alleen mn Lion partitie?
Verwijderd
ik kijk wel eens een filmpje voor het slapen gaan en val dan tijdens de film wel eens in slaap.
als de film is afgelopen zou ik het wel fijn vinden dat er een screensaver actief word.
ondanks dat ik het heb ingesteld op 10 inactiviteit doet die niks.
iemand een oplossing?
Waarmee speel je de film af? een normaal videoprogramma houd inderdaad je screensaver tegen tijdens het kijken van de film, maar dat doet ie dus kennelijk ook als de film is afgelopen.Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 22:16:
op de een of andere manier werkt mijn screensaver niet.
ik kijk wel eens een filmpje voor het slapen gaan en val dan tijdens de film wel eens in slaap.
als de film is afgelopen zou ik het wel fijn vinden dat er een screensaver actief word.
ondanks dat ik het heb ingesteld op 10 inactiviteit doet die niks.
iemand een oplossing?
Lekker kort.
Verwijderd
vlc maar ik denk dat ik het nu weet.Hoite schreef op maandag 05 december 2011 @ 22:26:
[...]
Waarmee speel je de film af? een normaal videoprogramma houd inderdaad je screensaver tegen tijdens het kijken van de film, maar dat doet ie dus kennelijk ook als de film is afgelopen.
ik heb cafeïne altijd aan staan
heb hem nu op een uur gezet dus nu moet het werken.
misschien meer een hardware vraagje maar hoe zit het tegenwoordig met het inbranden van schermen wanneer die te lang aanstaan?
ik heb ooit een scherm gehad waar de windowstaakbalk er permanent in stond
Verwijderd
Dat was vooral een probleem bij oude dikke schermen, bij flatscreens tegenwoordig gebeurt het niet meer.Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 11:51:
[...]
vlc maar ik denk dat ik het nu weet.
ik heb cafeïne altijd aan staan
heb hem nu op een uur gezet dus nu moet het werken.
misschien meer een hardware vraagje maar hoe zit het tegenwoordig met het inbranden van schermen wanneer die te lang aanstaan?
ik heb ooit een scherm gehad waar de windowstaakbalk er permanent in stond
Bij normaal gebruik niet. Ik zie het nog wel eens gebeuren bij pcs hier op het lab die 24/7 op hetzelfde scherm staan.Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:08:
[...]
Dat was vooral een probleem bij oude dikke schermen, bij flatscreens tegenwoordig gebeurt het niet meer.
Probleem is dat mijn dock dan vast lijkt te staan, hij vergroot het eerste icoon wat je aanraakt en daarna zit ie vast. Gelukkig is de MBA snel gereboot, dus dat doe ik dan makkelijk en dan werkt het weer, maar ik vraag me toch af waar het aan ligt/ of het verholpen kan worden?
Iemand mee bekend?
Verwijderd
Verder zie ik het nut niet in van de verborgen library folder, die je met wat Terminal commando's weer tevoorschijn kan halen..
Los daarvan ben ik best te spreken over Lion tot nu
je kan er ook mee in komen met shift cmd g
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
De full screen functionaliteit is erg raar uitgevoerd ivm W7, tevens is het niet duidelijk wanneer je een progamma sluit (zoals Chrome) de opties nog steeds in de titel bar blijven staan. Hoe krom is dat! En dat vensters niet hun eigen menu balk hebben is ook erg lastig. zeker als je een stuk of 20 vensters open hebt staan van 1 programma. Er valt gewoon niet mee te werken!
Die window animaties doen me helemaal niets, en leiden me erg af, maar kan nergens vinden waar ik die uit kan zetten. Tevens snap ik echt niet waarom toetsenbord commando's zoals copy paste met de command knop gaan ipv de control. Dan moet je echt rare toeren uit gaan halen en krijg er kramp van in mijn vingers
Wat ik ook verschrikkelijk irritant vind is hoe de progamma's geinstalleerd moet worden. Het is volstrekt niet duidelijk waar ze komen te staan, wanneer het klaar is, waar de instelligen staan etc. Ook het feit dat sommige installers gemount worden (zoals firefox) en dat je die zelfs te zien krijgt bij het opslaan van documementen! Dikke fail weer. Waarom zou je iets willen opslaan in een installer?
Kortom -> Mijn beste fix voor Lion, was bootcamp met default W7
Mac OS X -> Leuk voor beetje surfen en tweets versturen, maar als er gewerkt moet worden zijn er veel betere alternatieven.
Heerlijk om zo af en toe te ranten
Dat je geen ervaring hebt met OSX kan ik trouwens afleiden uit deze zin
Het installeren van een programma is namelijk een van de meest makkelijke dingen in OSX, slepen (naar je Programma's-map of ergens anders, kies maar) en je bent klaar. Wanneer is de installatie klaar? Simpel, als het kopiëren voltooid is natuurlijk..Wat ik ook verschrikkelijk irritant vind is hoe de progamma's geinstalleerd moet worden. Het is volstrekt niet duidelijk waar ze komen te staan, wanneer het klaar is, waar de instelligen staan etc.
[ Voor 47% gewijzigd door filenox op 08-12-2011 14:18 ]
Begrijp me niet verkeerd, OSX is geen slecht besturingsysteem. Het is snel, stabiel en veilig. Misschien nog wel veiliger dan de alternatieven. Maar ik heb het idee dat ze zijn doorgeslagen in het gebruiksvriendelijk maken en daardoor de weg een beetje zijn kwijt geraakt. Ik heb al die dingen zoals window management gewoon nodig in mijn dagelijkse werkzaamheden, en daar is OSX gewoon niet handig in
Verwijderd
Je bedoeld dat het actief blijft in je dock...PhoneTech schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:14:
Mijn ervaringen met Lion zijn niet echt denderend. Heb sinds een paar weken een late 2011 MBP met een SSD. Stabiel en snel is het zeker, maar voor mij lang niet zo productief als W7.
De full screen functionaliteit is erg raar uitgevoerd ivm W7, tevens is het niet duidelijk wanneer je een progamma sluit (zoals Chrome) de opties nog steeds in de titel bar blijven staan. Hoe krom is dat! En dat vensters niet hun eigen menu balk hebben is ook erg lastig. zeker als je een stuk of 20 vensters open hebt staan van 1 programma. Er valt gewoon niet mee te werken!
Die window animaties doen me helemaal niets, en leiden me erg af, maar kan nergens vinden waar ik die uit kan zetten. Tevens snap ik echt niet waarom toetsenbord commando's zoals copy paste met de command knop gaan ipv de control. Dan moet je echt rare toeren uit gaan halen en krijg er kramp van in mijn vingers.
Wat ik ook verschrikkelijk irritant vind is hoe de progamma's geinstalleerd moet worden. Het is volstrekt niet duidelijk waar ze komen te staan, wanneer het klaar is, waar de instelligen staan etc. Ook het feit dat sommige installers gemount worden (zoals firefox) en dat je die zelfs te zien krijgt bij het opslaan van documementen! Dikke fail weer. Waarom zou je iets willen opslaan in een installer?
Kortom -> Mijn beste fix voor Lion, was bootcamp met default W7
Mac OS X -> Leuk voor beetje surfen en tweets versturen, maar als er gewerkt moet worden zijn er veel betere alternatieven.
Heerlijk om zo af en toe te ranten
das toch handig, dan heb je alles direct weer bij de hand als je safari bijvoorbeeld weer opent.
als jij een nieuwe fiets koopt dan is het toch ook fijn dat na 1x de banden oppompen ze hard blijven voor gebruik
window animaties?
en ctrl om cmd...ik vind de cmd eigenlijk wel fijn. kun je makkelijk met je duim bedienen zonder je hele hand te verplaatsen.
elke applicatie heeft zijn eigen menubalk, alleen staat deze altijd op dezelfde plek, das juist handig!
en mounten, daarna flikker je het weg. je kunt tenminste mounten zonder andere software te gebruiken.
kom ook van windows en binnen 2 uur kende ik de basis wel. nu lukt me de meeste dingen wel.
je moet een complete mongool zijn als je niet met os lion overweg kunt.
Zoals ik al zei, je hebt de ervaring niet om een een juist oordeel te kunnen geven. Het window management in Gnome is ook meer gebaseerd op een Windows-way of working vind ik zelf. Ik zal je eens wat zeggen, die oranje knop linksboven in je venster? Ik gebruik hem nooit, in OSX is er een andere manier om te switchen van programma namelijk te klikken op het dock of mbv Mission Control (dat je kan laten activeren via hot corners).PhoneTech schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:26:
Gebruik met veel plezier Ubuntu wat ook een compleet ander systeem is, maar die doen een hoop dingen beter mbt window management, maar daar zijn mijn verwachtingen ook totaal anders.
Begrijp me niet verkeerd, OSX is geen slecht besturingsysteem. Het is snel, stabiel en veilig. Misschien nog wel veiliger dan de alternatieven. Maar ik heb het idee dat ze zijn doorgeslagen in het gebruiksvriendelijk maken en daardoor de weg een beetje zijn kwijt geraakt. Ik heb al die dingen zoals window management gewoon nodig in mijn dagelijkse werkzaamheden, en daar is OSX gewoon niet handig in
Sorry hoor maar dit is juist veel duidelijker dan bij Windows.PhoneTech schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:14:
Wat ik ook verschrikkelijk irritant vind is hoe de progamma's geinstalleerd moet worden. Het is volstrekt niet duidelijk waar ze komen te staan, wanneer het klaar is, waar de instelligen staan etc.
Applicaties incl. al hun libraries gaan in de Applications folder. Instellingen worden in een plist file gezet in ~/Library/Preferences. Installeren gaat gewoon door de Applicatie in de Applications folder te gooien, en wil je hem weer weg hebben dan gooi je hem in de Trash. De enige uitzonderingen zijn de hele grote apps zoals office en adobe creative suite, die per se in het OS willen rommelen d.m.v. een installer programma.
Dat is toch veel duidelijker dan Windows, waarbij installers buiten de Program Files folder vaak allerlei dll's in windows/system gooien, instellingen verspreid zitten in ini files of ergens diep verborgen in de registry. De plist files van Mac OS kan je op een USB stick zetten en op een andere computer zetten, zo kan je de instellingen van een programma op meerdere computers gebruiken zonder alles weer opnieuw in te hoeven stellen.
Het zijn gewoon dingen waar je aan moet wennen. Dat een Applicatie bijvoorbeeld een hele directory is met alle bijbehorende bestanden. Maarja je moet die gewenningsperiode er wel voor over hebben. Als je liever Windows hebt, is dat ook prima natuurlijk maar ga dan niet klagen over Lion als je het geen kans hebt gegeven.
Oh, daar heb je helemaal gelijk in! Programma management in windows is inderdaad om te huilen. DLL hell is nog steeds niet opgelost en het is ook niet transparant waar hij spul in de user home zet.GekkePrutser schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:57:
[...]
Sorry hoor maar dit is juist veel duidelijker dan bij Windows.
Applicaties incl. al hun libraries gaan in de Applications folder. Instellingen worden in een plist file gezet in ~/Library/Preferences. Installeren gaat gewoon door de Applicatie in de Applications folder te gooien, en wil je hem weer weg hebben dan gooi je hem in de Trash. De enige uitzonderingen zijn de hele grote apps zoals office en adobe creative suite, die per se in het OS willen rommelen d.m.v. een installer programma.
Dat is toch veel duidelijker dan Windows, waarbij installers buiten de Program Files folder vaak allerlei dll's in windows/system gooien, instellingen verspreid zitten in ini files of ergens diep verborgen in de registry. De plist files van Mac OS kan je op een USB stick zetten en op een andere computer zetten, zo kan je de instellingen van een programma op meerdere computers gebruiken zonder alles weer opnieuw in te hoeven stellen.
Het zijn gewoon dingen waar je aan moet wennen. Dat een Applicatie bijvoorbeeld een hele directory is met alle bijbehorende bestanden. Maarja je moet die gewenningsperiode er wel voor over hebben. Als je liever Windows hebt, is dat ook prima natuurlijk maar ga dan niet klagen over Lion als je het geen kans hebt gegeven.
Maar de fundamentele dingen zoals het werken met vensters, de menu balken, key bindings en de finder zijn voor mijn werkzaamheden beter geregeld in W7 dan in OSX. Hangt ook af natuurlijk in welke context ik werk
Het feit dat programma's niet hun eigen menubalk hebben vind ik ook niet handig. Als ik bijvoorbeeld een mailtje typ in Outlook en ik moet eventjes iets Googlen, dan moet ik eerst naar Mission Control om mijn mailvenster terug te krijgen. Dat gebeurt je in Windows gewoon niet; het mailtje blijft gewoon in de taakbalk staan.
Als je niet aan command kan wennen (i.p.v. control): dit is eenvoudig om te zetten m.b.v. keyremap4macbook (freeware). Hiermee kun je ook je \-knop instellen als forward delete, ook héél handig.
[ Voor 21% gewijzigd door havana op 08-12-2011 15:10 ]
Zelfde geldt voor wanneer ik bijv. 4 Word-documenten heb openstaan. Als ik wil switchen moet ik naar mission control, terwijl je in Windows gewoon van de één naar de ander kunt klikken via de taakbalk.
[ Voor 31% gewijzigd door havana op 08-12-2011 15:12 ]
Geweldige tip!!! Ga ik meteen proberen zodra ik thuis ben!havana schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:08:
Ik ben het toch deels wel met PhoneTech eens.
Het feit dat programma's niet hun eigen menubalk hebben vind ik ook niet handig. Als ik bijvoorbeeld een mailtje typ in Outlook en ik moet eventjes iets Googlen, dan moet ik eerst naar Mission Control om mijn mailvenster terug te krijgen. Dat gebeurt je in Windows gewoon niet; het mailtje blijft gewoon in de taakbalk staan.
Als je niet aan command kan wennen (i.p.v. control): dit is eenvoudig om te zetten m.b.v. keyremap4macbook (freeware). Hiermee kun je ook je \-knop instellen als forward delete, ook héél handig.
Lijkt me meer een probleem van Outlook dan van OSX?havana schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:11:
Outlook icon bedoel je? Als ik dat doe zie ik mijn mailtje niet, ik kom dan gewoon in mijn mail binnen. Het mailtje dat ik aan het opstellen was kan ik alleen via Mission Control benaderen. Zal thuis wel wat screenshots maken.
Conclusie; als je veel programma's op dezelfde tijd open hebt is OSX sneller qua window management, anders Windows.
[ Voor 31% gewijzigd door filenox op 08-12-2011 15:20 ]
Dan verhoog je je taakbalkfilenox schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:17:
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, voor een klein aantal vensters is Windows sneller ja maar stel dat je hele taakbalk vol is? Dan beginnen de programma's in de taakbalk ook op te stapelen, dan moet je ook 2 keer klikkenBij OSX krijg je dan nog een screenshot van het programma te zien bij de keuze.
Command-tab is waardeloos, want het switcht niet, het maakt alleen het andere programma actief. Heb ik bijvoorbeeld mijn browser in space 1 en ik zit in space 2 en als ik dan met cmd-tab naar mijn browser ga, zit ik nog steeds in space 2.filenox schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:26:
Daar heb je een punt jaMaar toch, er is nog altijd command tab?
havana: klik dan gewoon rechts op je mail client en dan uit de lijst het bericht dat je hard nodig hebt, of switch naar je mail client en gebruik dan cmd+` (of ~ als je dat duidelijker vindt) om je scherm te pakken... in de procedure die jij voorstelt is het trouwens het allersnelste om direct te swichen; dus:
1. je zit je mail te maken en je wil even google doen
2. je doet cmd+tab naar je browser
2a. je doet 1x tab om direct het zoekvenster te focussen als je Safari of FireFox met zoekbalk hebt
3. je typt wat je nodig hebt en drukt op enter, klaar!
4. cmd+tab naar je mail client en het mailtje wat je aan het maken was is er direct weer
Ik zie niet hoe je op windows minder stappen kan gebruiken... daar moet je zelfs als je alles open hebt nog uitkijken dat je niet naar het verkeerde programma switcht, om dat je niet automatisch direct terug kan naar het programma waar je vandaan kwam...
@mensen die verschil in toetsencombinaties niet snappen met modifiers;
het is nogal logisch om niet control te gebruiken... de locatie is niet erg ergonomisch, elke applicatie denkt het zelf beter te weten dan de onderzoekers die jaren lang hebben onderzocht welke combinaties het beste zijn, en het is een toets die voor meer dan alleen toetsencombinaties gebruikt wordt. Command is dan logisch, om dat je toetsencombinaties (commando's) dan gewoon altijd met je command key uitvoert. Daarom zijn in bijna alle applicaties de combinaties hetzelfde.
[ Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 08-12-2011 15:51 ]
Als ze de commando knop dan naar links verplaatsen is het primajohnkeates schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:49:
Tarlitz: dat komt om dat je binnen de context van een space werkt he, dat is logisch. je hoeft spaces niet te gebruiken, vooral niet als je daardoor niet met je computer om kan gaan. windows heeft geen vergelijkbaar systeem om dat het voor veel gebruikers te hoog gegrepen is.
havana: klik dan gewoon rechts op je mail client en dan uit de lijst het bericht dat je hard nodig hebt, of switch naar je mail client en gebruik dan cmd+` (of ~ als je dat duidelijker vindt) om je scherm te pakken... in de procedure die jij voorstelt is het trouwens het allersnelste om direct te swichen; dus:
1. je zit je mail te maken en je wil even google doen
2. je doet cmd+tab naar je browser
2a. je doet 1x tab om direct het zoekvenster te focussen als je Safari of FireFox met zoekbalk hebt
3. je typt wat je nodig hebt en drukt op enter, klaar!
4. cmd+tab naar je mail client en het mailtje wat je aan het maken was is er direct weer
Ik zie niet hoe je op windows minder stappen kan gebruiken... daar moet je zelfs als je alles open hebt nog uitkijken dat je niet naar het verkeerde programma switcht, om dat je niet automatisch direct terug kan naar het programma waar je vandaan kwam...
het is nogal logisch om niet control te gebruiken... de locatie is niet erg ergonomisch, elke applicatie denkt het zelf beter te weten dan de onderzoekers die jaren lang hebben onderzocht welke combinaties het beste zijn, en het is een toets die voor meer dan alleen toetsencombinaties gebruikt wordt. Command is dan logisch, om dat je toetsencombinaties (commando's) dan gewoon altijd met je command key uitvoert. Daarom zijn in bijna alle applicaties de combinaties hetzelfde.
Waar jij hier problemen mee hebt zijn wel 2 Microsoft-programma's. Blijkbaar kunnen ze bij Microsoft nog steeds niet echt goed programeren voor OS X.havana schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:11:
Outlook icon bedoel je? Als ik dat doe zie ik mijn mailtje niet, ik kom dan gewoon in mijn mail binnen. Het mailtje dat ik aan het opstellen was kan ik alleen via Mission Control benaderen. Zal thuis wel wat screenshots maken.
Zelfde geldt voor wanneer ik bijv. 4 Word-documenten heb openstaan. Als ik wil switchen moet ik naar mission control, terwijl je in Windows gewoon van de één naar de ander kunt klikken via de taakbalk.
Verder is het Dock in wezen 'hetzelfde' als de taakbalk. Welk programma ik ook aanklik in het Dock ik krijg altijd keurig het venster te zien waar ik het laatst in gewerkt heb.
Als je het Dock-icon ingedrukt blijft houden krijg je alle documenten te zien die open zijn; ook bij Excel en Word.
Have Fun Funske
Misschien heb ik dan verkeerde verwachtingen van cmd-tab. Voor mij de enige manier om te multitasken op OS X is met absurd veel spaces open. Anders wordt het echt een chaos, zeker nu ze Expose en Spaces gesloopt hebben. Ik kan nog steeds niet lekker werken met Mission Control, alhoewel het op een Mac Pro met 2 schermen lekkerder werkt dan een Macbook met 13" scherm (waar MC echt kut is).johnkeates schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:49:
Tarlitz: dat komt om dat je binnen de context van een space werkt he, dat is logisch. je hoeft spaces niet te gebruiken, vooral niet als je daardoor niet met je computer om kan gaan. windows heeft geen vergelijkbaar systeem om dat het voor veel gebruikers te hoog gegrepen is.
Ik vind cmd ook makkelijker dan ctrl in veel gevallen. Maar ja, onderzoekers kunnen zoveel vinden... Dvorak is ook efficienter dan Qwerty, maar bijna niemand gebruikt het en we zitten ook nog met die doelloze qwerty toetsenborden op touch devices. Niemand durft het om te gooien.
Da's nieuw voor me. Je bent een held, dit is precies wat ik zoek.funske schreef op donderdag 08 december 2011 @ 16:13:
[...]
Als je het Dock-icon ingedrukt blijft houden krijg je alle documenten te zien die open zijn; ook bij Excel en Word.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Das mooihavana schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:25:
[...]
Da's nieuw voor me. Je bent een held, dit is precies wat ik zoek.

Ik werk nu al ruim 20 jaar met Mac Os en kom ook nog steeds dingen tegen die ik helemaal niet wist.
Die ik dus ook gewoon her en der lees op allerlei sites.
Have Fun Funske
Wat trouwens niet meer gaat in Lion, hier moet je rechts klikken (of lang links klikken) en vervolgens 'Show All Windows' kiezen. Een hot corner instellen werkt snellerhavana schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:25:
[...]
Da's nieuw voor me. Je bent een held, dit is precies wat ik zoek.
Specifieke vragen en problemen moeten in een nieuw topic worden gepost. Op deze manier behouden we het overzicht en krijgt jouw probleem of vraag de aandacht die het verdient. Dit topic is alleen bedoeld om goed onderbouwde ervaringen te delen.