[Mac OS X Lion] Ervaringen & Discussie - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 17 Laatste
Acties:

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hmm, sinds ik de 10.7.1 update heb merk ik dat af en toe artifacts op mijn beeldscherm verschijnen. Het komt en het gaat weer. Iemand die het ook heeft? Mid 2010 MPB 13 inch.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

magnifor schreef op donderdag 15 september 2011 @ 13:23:
Hmm, sinds ik de 10.7.1 update heb merk ik dat af en toe artifacts op mijn beeldscherm verschijnen. Het komt en het gaat weer. Iemand die het ook heeft? Mid 2010 MPB 13 inch.
Een foto of preciezere beschrijving van de artefacts is wel handig denk ik.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:22
Ik merk de laatste dagen opeens dat scrollen in Safari houterig gaat. De flash problemen van een paar posts hierboven herken ik ook. Youtube/html5 bevalt dan ook erg goed.

MBP 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:00:
Zou in 10.7.1 opgelost moeten zijn. Volgens onderstaand draadje dus niet. En men zou er aan werken.
Ik had dit inderdaad heel erg veel met mijn nieuwe MacBook Air. Ik dacht eerst dat hij gewoon slechte ontvangst had maar toen ik naast mijn access point zat gebeurde het nog regelmatig dat ik van het netwerk af viel.

Ook met 10.7.1 inderdaad. Aan de andere kant heb ik met een plastic MacBook (uit 2007, ook met 10.7.1) nergens last van, dus wellicht is het wel alleen in combinatie met de nieuwste hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
-TheNose- schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:43:
Ik merk de laatste dagen opeens dat scrollen in Safari houterig gaat. De flash problemen van een paar posts hierboven herken ik ook. Youtube/html5 bevalt dan ook erg goed.

MBP 2011
Even safari adblock installeren.. http://safariadblock.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:18
Google Chrome heeft nu ook Lion ondersteuning! Fullscreen en onzichtbare scrollbars werken nu helemaal goed. Je krijgt in de fullscreen weergave overigens ook een extra optie:

Afbeeldingslocatie: http://www.macstories.net/wp-content/uploads/2011/09/Screen-Shot-2011-09-16-at-8.39.01-PM.png

Hiermee kun je extra ruimte creëren voor als je de menubalk nodig hebt en dan geen last hebt dat deze ervoor zit als je weer van tab wil wisselen. ;)

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Exirion schreef op donderdag 15 september 2011 @ 17:29:
[...]

Een foto of preciezere beschrijving van de artefacts is wel handig denk ik.
Een foto wordt een beetje lastig aangezien het in een seconde komt en weggaat.

De artifacts zijn blokjes, soms in een hoekje en soms over het hele beeld. Ik lijk het vooral bij animated gifs te hebben in Google Chrome.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 22:13:
Vandaag een nieuwe iMac gekocht met Snow Leopard. Niet toevallig gratis te updaten naar Lion zeker?
In dat geval heb je je een oor aan laten naaien. Alle nieuwe Macs komen met Lion. Dat jij een model met SL hebt gekocht toont aan dat de verkoper én de koper in dezen niet heel bekend zijn met Apple en nieuwe besturingssystemen.

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 10:36
Ik heb nu 4 spaces waar ik naar toe kan gaan door ctrl+nummer van de space. Als ik bijvoorbeeld Mail full screen draai wordt dat als het ware de 5e space. Is er een shortcut om rechtstreeks naar deze space te gaan? ctrl+5 werkt namelijk niet.

• GekkePrutser
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 11:49:
[...]

In dat geval heb je je een oor aan laten naaien. Alle nieuwe Macs komen met Lion. Dat jij een model met SL hebt gekocht toont aan dat de verkoper én de koper in dezen niet heel bekend zijn met Apple en nieuwe besturingssystemen.
Zo erg is het waarschijnlijk ook weer niet, misschien was het gewoon een Mac die iets langer op de plank heeft gelegen in de winkel.

Waarschijnlijk komt hij dan in aanmerking voor het up-to-date programma, dus gratis upgrade naar Lion. Alleen als het een ouder model was (dat tijdens de introductie van Lion al niet meer geleverd werd) dan komt hij dacht ik niet meer in aanmerking. Zo was het vroeger in elk geval zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Laguna

Connaisseur

Vanmorgen wou ik even snel wat foto's laten zien van een USB stick, echter wanneer ik met Finder door de foto's bladerde (thumbnails) kon ik de foto's op geen enkele manier openen. Bovenaan in het scherm alleen de optie om de foto's te importeren in iPhoto. Ik las ook iets over Quick Look, maar als ik een foto selecteer en op de spatiebalk druk gebeurd er ook niks. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nieuw ben met de Mac.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

wat voor type bestanden zijn het ? kan je een screenshot posten ?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Het zijn gewoon .JPG bestanden, maar het is dus niet in Finder maar in iPhoto. De vraag blijft wel hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/1015/schermafbeelding2011091y.png

[ Voor 24% gewijzigd door Laguna op 18-09-2011 16:00 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op donderdag 08 september 2011 @ 22:01:
Medio augustus heb ik een SSD in m'n iMac 20" mid 2007 laten zetten, en de dag daarna heb ik Lion geïnstalleerd. Sindsdien had ik doorlopend dat het systeem bevroor, vooral als het systeem uit slaap moest komen.
Symptomen: drukken op spatiebalk of muisklik laat het beeldscherm wakker worden, muis beweegt over het scherm, maar na een paar klikken verschijnt de strandbal die niet meer verdwijnt. Enige oplossing is het systeem met de powerknop uit te zetten.
10.7.1 afgewacht en ook de flashversie geupgrade, maar het probleem bleef.
Omdat ik vrijwel gelijktijdig een grote hardwarewijziging en een softwareupgrade had gedaan, kon ik niet uitsluiten waar het probleem door veroorzaakt werd. Vandaag via Timemachine Snow Leopard teruggezet. Het probleem lijkt verdwenen. Voorlopig maar even wachten met Lion.
Na anderhalve week Snow Leopard blijkt het probleem niet verdwenen. Symptoom: Na een poosje stilstand start het systeem niet meer op. Op de spatiebalk tikken herstelt wel het scherm, maar niets werkt. Op dit moment is de Kingston 240 GB SSD met Sandforce 2281 chipset de verdachte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:17
Laguna schreef op zondag 18 september 2011 @ 15:57:
Het zijn gewoon .JPG bestanden, maar het is dus niet in Finder maar in iPhoto. De vraag blijft wel hetzelfde.

[afbeelding]
open gewoon een finder window en blader dan naar de map. Selecteer dan alle fotos die je wilt showen en open deze met preview. Dan kan je gewoon door de fotos bladeren!

Wat je nu ziet is het import venster van iPhoto. Als je ze hier importeert kan je ze daarna binnen iPhoto showen, maar Finder is misschien makkelijker als je het even snel wilt doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Hansie_P schreef op zondag 18 september 2011 @ 20:02:
[...]

open gewoon een finder window en blader dan naar de map. Selecteer dan alle fotos die je wilt showen en open deze met preview. Dan kan je gewoon door de fotos bladeren!

Wat je nu ziet is het import venster van iPhoto. Als je ze hier importeert kan je ze daarna binnen iPhoto showen, maar Finder is misschien makkelijker als je het even snel wilt doen!
Klopt inderdaad, maar het nadeel bij Finder is dat alles dan verspreid over diverse mappen staat en het dan lastig is om de foto's te vinden die je zoekt. Ik vond het juist zo makkelijk dat je bij iPhoto gelijk door alles kan bladeren, alleen dus jammer dat je dan niet op één of andere manier een foto kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 14:34
Laguna schreef op maandag 19 september 2011 @ 00:43:
[...]

Klopt inderdaad, maar het nadeel bij Finder is dat alles dan verspreid over diverse mappen staat en het dan lastig is om de foto's te vinden die je zoekt. Ik vond het juist zo makkelijk dat je bij iPhoto gelijk door alles kan bladeren, alleen dus jammer dat je dan niet op één of andere manier een foto kan openen.
Dan doe je toch gewoon een zoekopdracht naar .jpg (of wat het formaat is), selecteert alle bestanden en openen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Sinds gisteren Lion op mn macbook. Op zich ben ik wel tevreden over de kleine wijzigingen tov Snow Leopard, maar mission control lijkt nog een beetje niet af ofzo.

Dit is de ernstigste bug die ik gevonden heb:
- start een programma en laat één window op een gewone desktop draaien, en één window fullscreen.
- Ga naar de desktop met de window-instantie.
- ^F3 voor application exposé. Je ziet nu beide windows, zoals het hoort.
- als je nu zonder iets te doen weer ^F3 indrukt, verwacht je dat je gewoon weer teruggaat naar waar je was: de window-instantie. Je wordt echter naar de fullscreen-instantie gestuurd.

De onmogelijkheid om de volgorde van je desktops handmatig te bepalen is ook vreemd, dat lijkt me toch prima in te passen in de huidige interface, gewoon drag&drop.

Iets lastiger om goed te krijgen, maar wel een gemis in de huidige vorm: als ik 5 desktops open heb staan met 10 browservensters per stuk, en ik doe application exposé, dan wil ik niet alle 50 vensters zien, volledig door elkaar. Dan wil ik alleen de 10 van de huidige desktop zien, of anders tenminste gegroepeerd naar desktop.

Voor dat laatste zou je mission control kunnen gebruiken ipv exposé, maar dat kost extra clicks, en je hebt een stuk minder schermruimte ter beschikking voor de echte content: de vensters.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijzelf de eerste Macbook aangekocht in 2006, eerst tiger, dan leopard en als laatst snow leopard. In die jaren tijd is mijn macbook op alle gebieden beginnen falen (ookal zeggen ze Apple = quality), stukjes behuizing die loskomen, kabeltje op adapter die verslijt, HD die faalt, toetsenbord die soms niet meer goed reageert, superdrive die na 1 jaar niet meer werkte, en als laatst de bluetooth die niet meer ging, ik kon daarom ook niet meer in sluimer

Ik was een apple fan boy, heb verscheidende ipods en 1 iphone aangeschaft, maar gezien dat Apple zo exclusief is, een eiland op zichzelf heb ik vorige week losse computeronderdelen gekocht en Windows 7 geinstalleerd: wat een verademing, ik kan alle software gebruiken, ik moet niet op een omslachtige manier aan mac software geraken, enige nadeel is dat ik alle data in hfs moest omzetten naar ntfs, wat zéér lang duurde. Ik kan nu terug ook games spelen, zonder te wachten op de mac release data. Ook alles in high setting, want als je een mac game vergeleek met de pc versie qua settings gaf mac altijd lagere fps

Ik ben zeer tevreden, ik heb zelfs de macbook in een container gesmeten

En wat heeft dit precies met Mac OSX Lion te maken? Je reactie is offtopic, en gezien het topic waarin je hem post zou ik het als troll kunnen bestempelen. Ik zeg niet dat je niet kritisch over Apple mag zijn - ik heb zelf ook het nodige aan te merken op Apple - maar deze post heeft werkelijk niets in dit topic te zoeken...

[ Voor 13% gewijzigd door Whieee op 20-09-2011 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Omslachtige manier aan Mac Software geraken? OSX heeft sinds Snow Leopard een App Store hoor :)
En ja games, als je een Mac koopt weet je goed genoeg dat het niet gemaakt is voor games op te spelen, al komt daar nu wel verandering in. En als je dan toch een Windows-spel wou draaien kon je altijd bootcamp even laten draaien. Maar ja, veel plezier met je Windows-pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20

Hoite

Goed verhaal

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:49:
Heb mijzelf de eerste Macbook aangekocht in 2006, eerst tiger, dan leopard en als laatst snow leopard. In die jaren tijd is mijn macbook op alle gebieden beginnen falen (ookal zeggen ze Apple = quality), stukjes behuizing die loskomen, kabeltje op adapter die verslijt, HD die faalt, toetsenbord die soms niet meer goed reageert, superdrive die na 1 jaar niet meer werkte, en als laatst de bluetooth die niet meer ging, ik kon daarom ook niet meer in sluimer

Ik was een apple fan boy, heb verscheidende ipods en 1 iphone aangeschaft, maar gezien dat Apple zo exclusief is, een eiland op zichzelf heb ik vorige week losse computeronderdelen gekocht en Windows 7 geinstalleerd: wat een verademing, ik kan alle software gebruiken, ik moet niet op een omslachtige manier aan mac software geraken, enige nadeel is dat ik alle data in hfs moest omzetten naar ntfs, wat zéér lang duurde. Ik kan nu terug ook games spelen, zonder te wachten op de mac release data. Ook alles in high setting, want als je een mac game vergeleek met de pc versie qua settings gaf mac altijd lagere fps

Ik ben zeer tevreden, ik heb zelfs de macbook in een container gesmeten
Wat moeten wij met deze ervaring?
Volgensmij is het meer een beetje een rant.

Zeker in 2006 waren er nog nouwelijks spellen te krijgen voor de mac, dus waarom heb je zo'n ding uberhaupt gekocht toen? En ook appels kunnen kapot, zeker na 5 jaar zijn de meeste laptops redelijk versleten bij normaal gebruik, ze gaan wat langer mee als je ze alleen op bureau gebruikt en wat minder lang als hij elke dag meegaat.
Games zijn inderdaad meestal gemaakt voor windows en die paar titels voor de mac waren meestal ports, waardoor je dus frames inlevert.
filenox schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:08:
<knip>
Maar ja, veel plezier met je Windows-pc :)

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
lekker zinvol ook in een OS X Lion topic... Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Modbreak:Goed, en nu gaan we het weer over OSX Lion hebben. :Y

Launching containers into space

• Can2
  • Laatst online: 20-01 10:36
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Ik heb nu 4 spaces waar ik naar toe kan gaan door ctrl+nummer van de space. Als ik bijvoorbeeld Mail full screen draai wordt dat als het ware de 5e space. Is er een shortcut om rechtstreeks naar deze space te gaan? ctrl+5 werkt namelijk niet.

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
De laatste tijd hoor ik door mn oordopjes vaak een hele irritante ruis. Bij video's en muziek hoor je het nog een beetje erdoor heen, maar het is vooral vervelend als ik even geen muziek heb draaien.
Soms komt het uit het niets opeens, maar soms begint het als ik een video of muziek begin af te spelen. Als ik dat weer uitzet blijft het nog een klein minuutje doorgaan om vervolgens weer te stoppen.
Heel irritant dus. Heeft iemand hier ook last van en/of en oplossing voor?

[ Voor 25% gewijzigd door Scirocco op 21-09-2011 12:51 ]

• Corman
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-08 15:49
Volume omhoog, of oortjes die meer stroom nodig hebben

• -TheNose-
Hiermee wil je dus eigenlijk zeggen dat flash de schuldige is voor de schokkerige ervaring? Is toch godgeklaagd dat Adobe dat flash nog steeds niet normaal laat draaien onder OSX en linux?

Ik heb nog nooit een adblocker gebruikt trouwens, moet zeggen dat sommige websites er nu wel heel leeg uit zien (check http://www.foksuk.nl bijvoorbeeld eens met en zonder adblocker)

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 17:54
Op 9to5mac is te lezen dat de release candidate van flash player 11 te downloaden is. Ook voor mac in 32 en 64 bits. Moet dit nu alle ellende wat betreft osx lion en flash oplossen? Is er iemand die net zoals ik problemen heeft met video op bijvoorbeeld gamer.nl en insidegamer.nl nu wel goed beeld?

[ Voor 10% gewijzigd door Deef_K op 21-09-2011 14:46 . Reden: Link toegevoegd ]

Verwijderd

Scirocco schreef op woensdag 21 september 2011 @ 12:49:
De laatste tijd hoor ik door mn oordopjes vaak een hele irritante ruis. Bij video's en muziek hoor je het nog een beetje erdoor heen, maar het is vooral vervelend als ik even geen muziek heb draaien.
Soms komt het uit het niets opeens, maar soms begint het als ik een video of muziek begin af te spelen. Als ik dat weer uitzet blijft het nog een klein minuutje doorgaan om vervolgens weer te stoppen.
Heel irritant dus. Heeft iemand hier ook last van en/of en oplossing voor?
Dit heb ik ook. Bij mij gaat de ruis echter nog maar even door nadat de muziek stopt. Het lijkt wel alsof de oortjes na het stoppen van het geluid nog even stroom krijgen, maar dat dat even daarna (<1min) de stroom wordt afgesloten.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:39:
[...]

Dit heb ik ook. Bij mij gaat de ruis echter nog maar even door nadat de muziek stopt. Het lijkt wel alsof de oortjes na het stoppen van het geluid nog even stroom krijgen, maar dat dat even daarna (<1min) de stroom wordt afgesloten.
Dat hebben zo'n beetje alle aluminium macs. Mijn bijna 3 jaar oude Macbook, mijn nieuwe iMac. Mijn oude plastic witte Macbook had dit niet. Het is inderdaad vervelend maar er is zover ik weet niks aan te doen. De reden die altijd wordt genoemd? "Omdat er zo veel elektronica in zo'n kleine ruimte wordt geplaatst". Tsja het zal wel.

🌞🍃

• s1ck
  • Laatst online: 19:16
Het is nu bij mij 2 keer voorgekomen dat als ik weg loop en scherm open laat staan (dus na 15 min de laptop in slaapstand ga) en hem weer aan doe dan crashed heel mijn finder en moet ik hem handmatig uit doen en weer aan. Dus ik kan ook niet mijn WW invoeren oid bij het login scherm. Iemand anders hier last van?

• -TheNose-
Ik heb trouwens sinds Lion ook erg veel moeite om files via USB naar mijn HTC Desire te krijgen. Gaat mega traag, of de transfer begint helemaal niet. :(

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:39:
[...]

Precies, bij mij ook.
Ik heb net gemerkt dat als ik de volume slider op het draad van mn (sennheiser) oordopjes nèt niet op 100% zet, dat ik dan geen ruis meer hoor. De ruis word dan niet een beetje minder zoals het volume, maar valt gewoon helemaal weg. Dit werkt voor mij prima, maar toch jammer dat het zo moet.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

http://www.appletips.nl/c...-msn-toevoegen-aan-ichat/

iemand dit al gezien en/of geprobeerd? :)

• Hansie_P
Net geinstalleerd maar bevat nog teveel bugs waaronder het feit dat je niet al je contactpersonen kan zien en ook niet wat hun status is.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:17
s1ck schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:21:
Het is nu bij mij 2 keer voorgekomen dat als ik weg loop en scherm open laat staan (dus na 15 min de laptop in slaapstand ga) en hem weer aan doe dan crashed heel mijn finder en moet ik hem handmatig uit doen en weer aan. Dus ik kan ook niet mijn WW invoeren oid bij het login scherm. Iemand anders hier last van?
Update geinstalleerd? Vriend van mij heeft het probleem ook.

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:03

Niellie41

[object Object]

Neefdave schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:45:
Op 9to5mac is te lezen dat de release candidate van flash player 11 te downloaden is. Ook voor mac in 32 en 64 bits. Moet dit nu alle ellende wat betreft osx lion en flash oplossen? Is er iemand die net zoals ik problemen heeft met video op bijvoorbeeld gamer.nl en insidegamer.nl nu wel goed beeld?
Ik heb net de Flash player 11 RC geïnstalleerd, maar ik heb nog steeds slecht beeld bij gamer.nl. Het is wel al iets minder, maar nog steeds krijg ik slecht beeld als het shot veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Ik heb iets lelijks:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/28951/lelijk_lion.png

Het streepjes patroon wat je oa in finder ziet er bij mij alleen goed uit onder de dropshadow. Daarbuiten is het 1 grote blur. Hebben meer mensen dit?

Dit op een 2009 imac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens mij heb je je contrast instelling verongeluk verhoogt (is voor slechtzienden). Probeer eens CTRL+ALT+CMD + < (en dan paar keer klikken, om het effect te zien kan je ook eens > proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
uhm... ja dat was het :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Aloys schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 17:32:
Volgens mij heb je je contrast instelling verongeluk verhoogt (is voor slechtzienden). Probeer eens CTRL+ALT+CMD + < (en dan paar keer klikken, om het effect te zien kan je ook eens > proberen).
:|

Thanks man!

Hier heb ik vanmiddag de he-le dag naar lopen zoeken. Blijkt het gewoon ingebouwd te zitten 8)7

Mac OSX _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Hoe zorg je ervoor dat de recente bestanden bij de programma's in de dock niet weergegeven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
The Great HooD schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:10:
Hoe zorg je ervoor dat de recente bestanden bij de programma's in de dock niet weergegeven wordt?
Gewoon er af slepen :) en poef!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Nee er bestaat ook een optie voor. Dat als je rechtermuisknop op een app klikt je niet een waslijst aan eerdere geopende bestanden te zien krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
The Great HooD schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:16:
[...]
Nee er bestaat ook een optie voor. Dat als je rechtermuisknop op een app klikt je niet een waslijst aan eerdere geopende bestanden te zien krijgt...
Ah sorry, ik dacht dat je het over de stacks had van 'Documenten' bijvoorbeeld.

Ik heb het even opgezocht en ja, dat schijnt ook te kunnen, als is het wel een hoop gedoe want je moet het voor elke applicatie apart instellen: bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Kijk eens aan. Helemaal goed, thanks!

Ik dacht zelf dat er in System Preferences wel een optie stond om het uit te schakelen, zo had ik dat vorige keer ook gedaan geloof ik... Alleen ben k het nu vergeten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
  • Laatst online: 20:08
Heb hem ook geinstalleerd en tijdje gebruikt maar het werkt niet goed genoeg. Hij laadt zelfden mijn contactpersonen volledig op.

Iemand een alternatief? Adium gooit mij er elke keer na 5 min af en moet dan weer opnieuw inloggen, de msn programma van microsoft zelf is 10x niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Wat is de meest elegante manier om Lion te herinstalleren bij het upgraden van een harde schijf van een computer waar stock lion op stond. Je kan met CC de hele boel clonen, terugzetten met time machine of gewoon ergens van een torrentsite de iso aftrekken.

Wat is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
M_V schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 18:18:
Wat is de meest elegante manier om Lion te herinstalleren bij het upgraden van een harde schijf van een computer waar stock lion op stond. Je kan met CC de hele boel clonen, terugzetten met time machine of gewoon ergens van een torrentsite de iso aftrekken.
Wat is aan te raden?
Ik zou zelf de DMG van de Lion Installer (uit de App Store) restoren naar een USB stick. Dat werkte voor mij beter (en in meer gevallen) dan Apple's boot disk creator ding. Als je een andere Mac bij de hand hebt, of je hebt de HD nog niet verwisseld, kan je dat doen. Als het toch een stock Lion was zou ik niet te veel moeite doen.

Let wel: Bij Macs die sinds Lion zijn uitgebracht kan je niet booten met zo'n USB stick, dan moet je de ingebouwde restore procedure volgen (maar dat is dan zelfs simpeler).

• karelrietveld
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 17:11
Al met al redelijk tevreden met de update naar lion, zelf met een MBpro mid 2010

• smspeter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 15:26
Iemand toevallig enig idee hoe je uitzet dat wanneer je te hard naar beneden of boven scrolt, de onder danwel bovenkant " bounced "? Zoeken alhier levert geen resultaten..

dit dus: https://discussions.apple.../3193608?start=0&tstart=0

[ Voor 17% gewijzigd door smspeter op 28-09-2011 19:57 ]

• M_V

M_V

GekkePrutser schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 19:13:
[...]

Ik zou zelf de DMG van de Lion Installer (uit de App Store) restoren naar een USB stick. Dat werkte voor mij beter (en in meer gevallen) dan Apple's boot disk creator ding. Als je een andere Mac bij de hand hebt, of je hebt de HD nog niet verwisseld, kan je dat doen. Als het toch een stock Lion was zou ik niet te veel moeite doen.

Let wel: Bij Macs die sinds Lion zijn uitgebracht kan je niet booten met zo'n USB stick, dan moet je de ingebouwde restore procedure volgen (maar dat is dan zelfs simpeler).
Ik heb lion nooit aangeschaft, dus deze oplossing werkt niet voor mij. De Mac waar het om gaat is 3 dagen oud, dus er stond al lion op toen ik hem kocht. Hoe kan ik het dan het beste doen? Ingebouwde restore-procedure werkt niet als de harddisk helemaal leeg is.

• -TheNose-
Alcides schreef op maandag 26 september 2011 @ 17:03:
[...]

Heb hem ook geinstalleerd en tijdje gebruikt maar het werkt niet goed genoeg. Hij laadt zelfden mijn contactpersonen volledig op.

Iemand een alternatief? Adium gooit mij er elke keer na 5 min af en moet dan weer opnieuw inloggen, de msn programma van microsoft zelf is 10x niks.
Wat is er mis met de officiële MSN applicatie dan? Werkt hier prima, kan alleen geen offline berichten sturen, verder werkt alles perfect en stabiel.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:03

RnB

Ik heb sinds kort (kwam er vandaag pas achter) dat ik mijn Google account niet meer kan toevoegen aan Lion. Mail en Calendar moet ik dus handmatig in Mail en iCal toevoegen. Nu is dat niet zo'n grote ramp, maar het is natuurlijk veel handiger om dat in één te hebben + dat het gewoon zou moeten werken natuurlijk. Hier blijft ie op hangen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Yk3F31TgE7vq6eoEPV5vM8yY/full.png

Toen ie het nog wel deed, verdween deze window en kon ik kiezen welke functies ik aan wilde zetten met mijn account (Mail, Calendar en iChat).

[ Voor 14% gewijzigd door RnB op 29-09-2011 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
M_V schreef op woensdag 28 september 2011 @ 19:22:
[...]Ik heb lion nooit aangeschaft, dus deze oplossing werkt niet voor mij. De Mac waar het om gaat is 3 dagen oud, dus er stond al lion op toen ik hem kocht. Hoe kan ik het dan het beste doen? Ingebouwde restore-procedure werkt niet als de harddisk helemaal leeg is.
Wat voor Mac is het? De nieuwe Air en Mini hebben een ingebouwde restore procedure die zelfs met een totaal lege HD werkt. Dan haalt hij zelfs het recovery image op van internet. Een soort internet boot. Maar het werkt niet altijd feilloos zonder problemen zoals ik pas nog heb ondervonden :)

Als het een iMac of MacBook Pro is, dan is het inderdaad lastiger. Dan is de enige mogelijkheid Apple's USB disk generator, die moet je dan wel op dezelfde Mac aanmaken, anders werkt het nog steeds niet.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 30-09-2011 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Bij de laatste EFI update is internet restore ook mogelijk gemaakt op de Macbook Pro, dus mits hij deze update heeft geïnstalleerd, zal hij ook met de MBP een internet restore kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een vraag hoe kan ik icoontjes op mijn bureaublad zetten, ik ben nieuw met macosx lino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:02
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 22:56:
ik heb een vraag hoe kan ik icoontjes op mijn bureaublad zetten, ik ben nieuw met macosx lino
Je kan icoontjes in je dock zetten (wat ook de bedoeling is) door het icoon naar je dock te slepen.
Op je bureaublad kan door right click > make alias.

Kan iemand mij vertellen of SDL het al doet in Lion?

[ Voor 7% gewijzigd door Wolfos op 30-09-2011 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-07 11:05
Mijn ervaringen met OS X Lion op een Macbook Black (Mid 2007) na uiteindelijke installatie met InstallESD.dmg file op USB-stick:

Lion draait goed en snel zonder crashes. :) Alle programma's/apps functioneren naar behoren maarrrr....... :-(
- De Macbook wordt na verloop van tijd onaangenaam heet aan de onderzijde, waar het logicboard zich bevind.
- De ventilator maakt overuren.
- De accu loopt veel sneller leeg dan onder Snow Leopard en de resttijd-indicator van de accu fluctueert nogal en is daardoor onbetrouwbaar.

Ik wist totaal niets van deze problemen totdat ik het zelf ondervond en daarna op zoek ging naar een oplossing op het forum van Apple. :o

Ik kwam heel snel zeer veel verschillende topics tegen bij de Apple Support Community met herkenbare onderwerpen over overheating, fan noise, battery drain, enz... bij Macbooks en Macbook Pro's (van alle leeftijden) na de migratie naar Lion. Bij gebruik of terugkeer naar SL verdwenen de problemen.
Hier werden verschillende mogelijke oorzaken genoemd voor bovengenoemde problemen:
- Geen Clean Install van Lion uitgevoerd.
- Flash content bekijken in een browser.
- Gebruik van Firefox (probleem ligt schijnbaar bij Mozilla).
- De grafische kaart die onbedoeld overuren maakt.
- AGAdminservice / Citrix-proces vreet rekenkracht.
- De trackpad vreet meer energie onder Lion
- Nog niet uitgevoerde SMC reset.na migratie.
- Nog niet uitgevoerde PRAM-reset na migratie.
- Nog niet uitgevoerde accu kalibratie na migratie.
- Enz, .....
(bron: https://discussions.apple.com/thread/3194235?start=465&tstart=0

http://osxdaily.com/2011/09/20/fix-fan-noise-overheating-mac-os-x-10-7-lion/

https://discussions.apple.com/thread/3193051?start=0&tstart=0)

Maar de uiteindelijke conclusie is dat geen enkele workaround, truc, tip, patch, fix of wat dan ook de problemen verhielp. :'(

Update 10.7.1 (release op 16 augustus 2011) heeft niet geholpen. Er wordt/werd gewerkt aan een 10.7.2 update die de bovengenoemde problemen wel zou moeten oplossen (release op 4 oktober 2011??).

Ik heb tevergeefs enkele dingen uitgeprobeerd en eind augustus 2011 een goede laptopcooler gekocht en gebruik de MB alleen maar aan de netvoeding. Erg mobiel is mijn MB dus niet.... :|

De enige conclusie die ik kan trekken op basis van eigen bevindingen en research op internet(fora):
OS X Lion is niet uitvoerig genoeg getest op hardware die notabene door hetzelfde bedrijf is gemaakt. Hierdoor hebben vele gebruikers met een MB of MBP nu maandenlang een buggy systeem. :-(

Apple zwijgt in alle talen terwijl het in diverse topics op fora echt rond gonst van de bovengenoemde problemen. :| :-(

[ Voor 3% gewijzigd door Shmoopy op 04-10-2011 20:18 . Reden: typo en derde link gerepareerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook de upgrade gedaan van SL naar Lion, op mijn iMac 2011. Toen viel constant de verbinding weg, leek wel of er iets met DNS niet goed was ofzo. Internetten ging niet ondanks dat ik wel verbonden was met mijn accesspoint. Ik heb toen de folder “/Library/Preferences/SystemConfiguration” weggegooid en opnieuw geboot, en nu heb ik geen problemen meer.

Bron: http://www.scotiasystems....er-upgrading-osx-to-lion/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
De wegvallende draadloze netwerkverbinding is nog het minst erge probleem in mijn geval.

Wi-Fi verbinding die wegvalt na sleepfunctie heb ik zelfs weggelaten uit mijn lijstje.
Dit wordt nu voorkomen door de MB niet meer te laten :O slapen.

De Wi-Fi-bug zou verholpen moeten zijn met update 10.7.1 (release augustus 2011).
Maar ook op het Tweakers.net-forum las ik dat het tegendeel waar was en dat juist de verbinding wegviel na de 10.7.1 update. Raar maar Waar... 8)7

Het probleem met de battery drain, overwerkte ventilator en kachelfunctie van de MB kan ik niet oplossen, (maar daar heb je bij een iMac gelukkig geen last van, geloof ik). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Shmoopy schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 05:14:
De wegvallende draadloze netwerkverbinding is nog het minst erge probleem in mijn geval.

Wi-Fi verbinding die wegvalt na sleepfunctie heb ik zelfs weggelaten uit mijn lijstje.
Dit wordt nu voorkomen door de MB niet meer te laten :O slapen.

De Wi-Fi-bug zou verholpen moeten zijn met update 10.7.1 (release augustus 2011).
Maar ook op het Tweakers.net-forum las ik dat het tegendeel waar was en dat juist de verbinding wegviel na de 10.7.1 update. Raar maar Waar... 8)7

Het probleem met de battery drain, overwerkte ventilator en kachelfunctie van de MB kan ik niet oplossen, (maar daar heb je bij een iMac gelukkig geen last van, geloof ik). :)
http://www.appletips.nl/f...book-onder-mac-os-x-lion/
Dit ook al geprobeerd? (heb het zelf niet geprobeerd, maar dacht misschien helpt het jou?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Shmoopy schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 03:47:
De enige conclusie die ik kan trekken op basis van eigen bevindingen en research op internet(fora):
OS X Lion is niet uitvoerig genoeg getest op hardware die notabene door hetzelfde bedrijf is gemaakt. Hierdoor hebben vele gebruikers met een MB of MBP nu maandenlang een buggy systeem. :-(

Apple zwijgt in alle talen terwijl het in diverse topics op fora echt rond gonst van de bovengenoemde problemen. :| :-(
Eens in de zoveel tijd kom ik hier in dit topic kijken met dezelfde vraag: zal ik mijn MBP upgraden naar Lion of niet?

En elke keer ben ik weer blij dat ik het nog niet gedaan heb :X Het is ook voor het eerst dat ik er zo in sta. Met Windows wou ik altijd het nieuwste van het nieuwste hebben, op Linux ook. Bij Snow Leopard heb ik echt zoiets van "het werkt gewoon" en ik ben er happy mee. Dus tsja, vooralsnog laat ik het lekker zo.

Misschien als ik hier op een dag kom en iedereen roept dat alles nu goed werkt en de laatste update geweldig was ofzo, dat ik dan Lion ga installeren.

Nu nog even niet :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:57
Grappig, bij mij precies omgekkerd. BIj windows dacht ik altijd, het werkt zo goed en zo kwaad als het gaat en een upgrade geeft weer nieuwe ongemakken + kost een hoop geld.

Bij mac inderdaad, SL liep als een zonnetje maar dat doet Lion ook op mijn macbook pro uit 2010. Bovendien zaten (voor mij) een paar dingen in Lion die ik graag wilde. Draait allemaal prima, meer dan tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
Om het verhaal helemaal compleet te maken: De Macbook Black (Mid 2007) is geleverd met OS X Tiger (10.4). Mijn zus (volslagen digibeet 8)7 , daarom heeft ze een Macbook gekocht >:) ) heeft nooit geupdate naar Leopard en Snow Leopard.

Ik heb haar dringend geadviseerd/overgehaald dat het echt een keertje tijd werd om te updaten en en maandje na de release van Lion heb ik Snow Leopard installatiedisks geleend en Lion gekocht met een Apple ID in de App store.

Ik heb een Lion installatie-stick van een USB-stick gemaakt en met succes een Clean Install uitgevoerd (nadat ik een Lion installatie-DVD had gebrand die na 90 % van de installatie defect bleek en ik weer van voren af aan mocht beginnen. Het heeft me grijze haartjes door stress bezorgd |:( :F ).

De SL installatie-disks heb ik niet meer en na één weekendje in augustus aan de migratie besteed te hebben zou het gewoon moeten werken met Lion. Mijn zus kan dus kiezen uit teruggaan naar het volslagen achterhaalde Tiger (release 2005) en Lion. Ze is - an sich - erg tevreden met Lion op de warmteproduktie, overwerkte ventilator en batterijleegloop na. :|

Veel mensen kiezen voor Apple omdat de software 100 % op de hardware afgestemd is. (100 % compatibiliteit. Dat dacht ik ook, anders had ik de migratie uitgesteld). Je verwacht dan niet dat een OS zo buggy is. Het lijkt Vista wel ;) .

Ik (Windows-gebruiker ;) ) heb de genoemde tip van o.a. DeNose al eerder uitgevoerd en volg de topics op de fora van de Apple Support Community op de voet. Ook daar trekken meer ervaren Mac-gebruikers de conclusie dat er een bug in Lion zit. En we zitten op een fix te wachten.... :O

Mijn advies is: Blijf bij Snow Leopard op je MB of MBP en volg de Apple Support Community en nieuwswebsites als o.a. OSXDaily, One More Thing, Appletips, Macwereld en natuurlijk Tweakers.net. Lethalis heeft gelijk dat hij de kat uit de boom kijkt.

Pas als Apple toegeeft dat er iets fout zit en het gerepareerd heeft, dan is een overstap naar Lion op de MB en MBP een goede optie. :|

[ Voor 12% gewijzigd door Shmoopy op 05-10-2011 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Het blijft toch jammer dat het vanuit Apple altijd zo stil blijft als er problemen zijn. Misschien werken ze keihard aan een oplossing, maar dan is het toch fijn als je je klanten op de hoogte houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu soms met een koude start dat het lijkt of er iets geïnstalleerd wordt. Ik zie een statusbalk in het witte opstartscherm, die ook wel snel weer verdwijnt. Het booten duurt veel langer dan normaal. En als hij dan opgestart is krijg ik een venster waar ik mijn wachtwoord moet opgeven. Maar dat heb ik helemaal niet zo ingesteld. Hij logt normaal altijd mijn user automatisch in. Ik klik dan op het icoontje van herstarten o.i.d. en dan doet hij wel weer normaal opstarten. Wat me ook opviel dat ik een waarschuwing krijg als ik bijvoorbeeld VLC-player opstart, dat het van internet afkomt enzo. Die je altijd de eerste keer krijgt als je iets van internet hebt gedownload. Dat wordt weer gereset ofzo lijkt het wel.

Iemand enig idee ?

Heb er wel over gedacht om een fresh install te doen van Lion, of van Snow Leopard (weet nog niet welke het wordt) maar zit met mijn iPhoto en iTunes bibliotheken die ik nog moet verplaatsen dan. En weet niet of de db opnieuw opgebouwd moet worden etc.

@Shmoopy: ik zou met zoveel problemen al veel eerder Sl teruggezet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 11-09 17:54
-TheNose- schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 14:55:
Het blijft toch jammer dat het vanuit Apple altijd zo stil blijft als er problemen zijn. Misschien werken ze keihard aan een oplossing, maar dan is het toch fijn als je je klanten op de hoogte houdt.
Zijn ze niet met 10.7.2 bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 15:21
Vanaf de eerste week na uitkomst met Lion gewerkt, overall erg tevreden, maar waar ik nu een gruwelijke hekel aan begin te krijgen is versions.

We werken veel met PDF bestanden en ontvangen veel XLS(X) en doc(x) files, maar iedere keer als je na afsluiten van voorvertoning, numbers en pages het weer opent opent voorvertoning, numbers en pages de oude files weer, dat wil ik niet....

Vaak zijn het dan bestanden die al een maand oud zijn en ook bewaard zijn, dus na afsluiten van voorvertoning, numbers en pages ga ik er van uit dat ze niet weer geopend worden...

Full screen is ook niet de uitvinding van de eeuw, het hele drag en drop principe gaat helemaal verloren en het spaces/fullscreen verhaal werkt echt niet feilloos, daar mag een hele goede update van komen wil het soepel en bruikbaar zijn.

De temperatuur van de 2011 MBP 15" is ook niet altijd even aangenaam, flash of firefox is de veroorzaker, maar het navigeren/swipen in Safari is koppijnverwekkend.

Missioncontrol is om te lachen, spotlight werkt nog altijd sneller... expose(of de nieuwe versie) is er goed op voorruit gegaan, maar snel wisselen tussen Photoshop(space1) en Illustrator(space2) is te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neefdave schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 09:07:
[...]

Zijn ze niet met 10.7.2 bezig?
der is toch al lang een update uitgebleven voor de macs dus ik denk dat ze met een grote update bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Shmoopy schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:11:
De SL installatie-disks heb ik niet meer en na één weekendje in augustus aan de migratie besteed te hebben zou het gewoon moeten werken met Lion. Mijn zus kan dus kiezen uit teruggaan naar het volslagen achterhaalde Tiger (release 2005) en Lion. Ze is - an sich - erg tevreden met Lion op de warmteproduktie, overwerkte ventilator en batterijleegloop na. :|
Ik heb ook een MacBook uit 2007 (Early 2007, eerste met C2D, 2.16Ghz), en ik merk eigenlijk weinig achteruitgang in accuduur of verhoogde warmteproductie. Hiervoor had ik er Snow Leopard op. Natuurlijk, hij heeft het er wel een beetje zwaar mee, maar het is ook een computer van een paar jaar geleden.

Natuurlijk is het wat langzamer dan Tiger, maar Tiger was ook wel heel snel. Het deed ook minder. Je vergelijkt het dan ook wel met een OS van 3 generaties terug. Als je geupgrade had naar Snow Leopard dan had je waarschijnlijk ongeveer hetzelfde gezien, ik merk in elk geval weinig vertraging ten opzichte van SL.

Als het echt extreem veel trager / heter is geworden, kijk dan eens of je wel genoeg geheugen er in hebt zitten. Ik heb bij mij het geheugen uitgebreid naar 3GB (maximum op dit model, er kan wel 4GB in maar hij gebruikt er dan maar 3). Als je het Santa Rosa model hebt, (Late 2007) met GMA X3100 graphics, dan kan er wel echt 4GB in. Als je echt veel minder hebt dan gaat hij veel swappen en dat merk je natuurlijk enorm. Kijk eens in de activity monitor hoeveel geheugen er echt gebruikt wordt (Wired en Active). Inactive en Free hoef je natuurlijk niet mee te tellen.

Aan de andere kant vereist Lion 2GB, dus ik neem aan dat je in elk geval wel zoveel hebt. Op zich zou het onder licht gebruik daarmee niet moeten gaan swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
@GekkePrutser: Ik heb voor de migratie naar Lion 2GB intern geheugen in en de MB (mid 2007) gestopt. :)
Ik zal binnenkort even kijken hoeveel van het geheugen gebruikt word in de Activity Monitor en hoeveel er geswapt wordt. En of er een verbetering is na de 10.7.2 update.

Lion draait ongeveer net zo snel en soepel als Tiger en één dag SL. Er zit volgen de website van Apple een "Intel GMA 950 graphics processor with 64MB of DDR2 SDRAM shared with main memory" in.

Mijn zus me vertelde na een paar dagen dat de accu sneller leeg liep en de resttijd-indicator v.d. accu fluctueerde. :|
Mijn eerste reactie ook dat het om een nieuwer en zwaarder OS ging en dat ze niet verbaasd hoefde te zijn :+ en dat bij het starten van applicaties verschillende processen gestart werden waardoor de resttijd-indicator een nieuwe berekening maakte. De MB wordt ook veel warmer en de ventilator maakt overuren.

Na verder onderzoek van mij en zoeken op internet naar oplossingen kwam ik erachter dat het toch echt een samenhangend, structureel probleem is bij meedere MB's en MBP's en er zijn ook meerdere topics op verschillende fora over de verhoogde warmteproductie en beperkte batterylife. :|

Enkele van de vele threads:
Lion - Horrible MacBook Pro Battery Life
https://discussions.apple...194235?start=765&tstart=0
en
[OSX Lion] Battery-Life ervaringen

Ik wacht het even af tot 12 oktober 2011. Dan zou update 10.7.2 moeten uitkomen... :O
Volgens Tweaker "wopper" (die nu de GM versie draait van 10.7.2) zou dat enige verbetering geven.

Ik verwacht niet dat de accu net zo lang meegaat als onder Tiger (maar op een verbetering hoop ik wel).
De vervelende fluctuatie v.d. batterij-resttijd is ook opgelost, hoop ik.
Als de MB minder warm wordt dan hoeft de ventilator ook niet zo vaak aan te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Shmoopy op 06-10-2011 20:43 . Reden: typo en aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Shmoopy schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 20:22:
@GekkePrutser: Ik heb voor de migratie naar Lion 2GB intern geheugen in en de MB (mid 2007) gestopt. :)

Lion draait ongeveer net zo snel en soepel als Tiger en één dag SL. Er zit volgen de website van Apple een "Intel GMA 950 graphics processor with 64MB of DDR2 SDRAM shared with main memory" in.
Wat bedoel je met 'als Tiger en één dag SL?'

Trouwens, als je die GMA950 hebt, dan heb je het early 2007 model, dezelfde als die ik heb (alleen ik heb de witte versie). Als hij 2.16 Ghz is tenminste, want als je 2.0 Ghz hebt, dan heb je het late 2006 model. Die ondersteunt officiëel maar 2GB, maar 3GB schijnt te werken. De early 2007 kan echt 3GB hebben. Dat heb ik er ook in zitten.

Bij mij draait hij echt wel prima, al moet ik zeggen dat ik hem pas met Snow Leopard er op in handen heb gekregen. Dus ik heb er nooit Tiger op gehad, ik weet niet of hij daarmee een veel betere accuduur haalde. Hij wordt wel een beetje warm, maar niet vreselijk ofzo.

De accu gaat niet geweldig lang mee, een uur of 2 à 3, maar ik heb er een third-party accu in zitten van een vaag merk.

Maar het zou wel mooi zijn als 10.7.2 het flink verbetert!

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 06-10-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
Ik heb de migratie uitgevoerd van Tiger naar Lion op de MB van mijn zus, met als tussenstap SL om Lion in de App Store te downloaden.

Het gaat om de MB Black (rechterkolom)

MacBook (Mid 2007) - Technical Specifications
http://support.apple.com/kb/sp18

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ik heb vandaag de Internet Restore functie uitgetest en dat is toch wel puik hoor. Het heeft voor mij niet echt een meerwaarde, aangezien ik toch de installeer op een externe schijf heb staan, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je dit niet heb, dit een uitstekende uitkomst is!
Het duurt uiteraard veel langer, maar wanneer ie eindelijk ''online'' is en het installatieprogramma heeft gestart, gaat alles even snel als normaal.

Leuke functie dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Zijn er hier Chrome gebruikers? Zo ja, merken jullie ook dat het 2 vingers swipen (back/forward) een beetje stroef gaat? Ik vind dat ik een redelijk grote swipe beweging moet maken om het te laten werken, in Safari gaat dit soepeler. Maar ik vind Chrome een veel snellere en fijnere browser. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:34

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik heb in m'n Finder regelmatig dat folders kort afwisselend wel/niet zichtbaar zijn. 3 seconden wel, 10 seconden niet bijvoorbeeld maar niet een regelmatig patroon. Ik kan ze wel gewoon openen, dus ze lijken er wel gewoon te zijn maar ik vind het raar. Het valt me op in mijn muziekmap op mijn NAS, deze bevat zo'n 300 mappen. Misschien is dat gewoon te veel?

Iemand dezelfde ervaring, of een uitleg/oplossing?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
-TheNose- schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 21:09:
Zijn er hier Chrome gebruikers? Zo ja, merken jullie ook dat het 2 vingers swipen (back/forward) een beetje stroef gaat? Ik vind dat ik een redelijk grote swipe beweging moet maken om het te laten werken, in Safari gaat dit soepeler. Maar ik vind Chrome een veel snellere en fijnere browser. :)
Ik gebruik Safari niet, maar Chrome wel. Ik moet mijn vingers iets minder dan een centimeter verschuiven als ik terug of vooruit wil. In Safari is de feedback wel heel anders, doordat je weer te zien krijgt wat er voor of achter de huidige pagina zit, terwijl dat in Chrome slechts een meebewegend pijltje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Ik heb Safari net nog even geprobeerd, het scrollen en voor achter gestures zijn wel soepeler, maar de browse snelheid en de extensies (+de omnibar) maken het toch wel dat Safari het echt aflegd tegenover Chrome.

Het verschil met het gebruik van evernote is ook enorm...een bookmark dingetje tegenover de webclipper extension voor chrome.

Chrome it is voor mij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

GekkePrutser schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 01:31:
[...]

Wat voor Mac is het? De nieuwe Air en Mini hebben een ingebouwde restore procedure die zelfs met een totaal lege HD werkt. Dan haalt hij zelfs het recovery image op van internet. Een soort internet boot. Maar het werkt niet altijd feilloos zonder problemen zoals ik pas nog heb ondervonden :)

Als het een iMac of MacBook Pro is, dan is het inderdaad lastiger. Dan is de enige mogelijkheid Apple's USB disk generator, die moet je dan wel op dezelfde Mac aanmaken, anders werkt het nog steeds niet.
Ik heb een mid 2011 MBA en een mid 2011 Mini, en van de mini wil ik de HD upgraden. Ik wist niet dat er zoiets in zat, ik kan dus gewoon mijn harddisk verwisselen, next next finish en ik heb een nieuw os?

Wat handig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Laatst online: 18:50
Fuckzooi, ik heb per ongeluk het volgende uitgevoerd op m'n User directory... ik weet nu niet meer hoe ik dit terug moet zetten. Waar staat een user dir. standaard op?

code:
1
chmod u+x /Users/Smeerbartje/

[ Voor 3% gewijzigd door smeerbartje op 09-10-2011 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft iemand de bèta al gedownload? Ik wil graag de geïntegreerde iCloud proberen maar vraag me af of de hele release überhaupt wel echt stabiel is op het moment (10.7.2 dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom een beta als over enkele dagen alles formeel uit wordt gebracht? De GM is al opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 18:22:
Waarom een beta als over enkele dagen alles formeel uit wordt gebracht? De GM is al opgeleverd.
Combinatie van ongeduldigheid en nieuwsgierigheid ;) ik wil dat m'n sync al volledig werkt met m'n iphone. Is iets wat ik nu mis terwijl ik het vorige week nog niet miste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jpboere schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 18:03:
Heeft iemand de bèta al gedownload? Ik wil graag de geïntegreerde iCloud proberen maar vraag me af of de hele release überhaupt wel echt stabiel is op het moment (10.7.2 dus).
Ja, draai ik al een tijdje icm de iOS5 GM op m'n iPhone. Werkt prima :) Syncen van de iCloud diensten werkt perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Waarom wil je de mail syncen als je deze toch al middels Exchange synct???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 06:36
Op mijn MacBook (4.1 mid 2008 4GB) in de week dat Lion uit kwam vanaf SL geupgrade. Opstarten en afsluiten duurde daarna elke keer een eeuwigheid. Ook af en toe irritante strandballen.
Gisteren een clean install gedaan en een wereld van verschil! Alles werkt weer heerlijk snel. Een aanrader voor een ieder met vergelijkbare situatie.
Als ik overigens nog een keer de keuze moet maken of ik Lion moet aanschaffen, dan zou ik het niet doen. Weinig tot geen toegevoegde waarde en een paar irritante eigenschappen.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
smeerbartje schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 21:24:
Waarom wil je de mail syncen als je deze toch al middels Exchange synct???
vanuitgaande dat je het tegen mij hebt: het gaat me niet om de mail, maar vooral om calendar. Heb nu overigens OSX 10.7.2 en hij doet het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicket84
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-02 23:00
smeerbartje schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 12:40:
Fuckzooi, ik heb per ongeluk het volgende uitgevoerd op m'n User directory... ik weet nu niet meer hoe ik dit terug moet zetten. Waar staat een user dir. standaard op?

code:
1
chmod u+x /Users/Smeerbartje/
ls -l
drwxr-xr-x+ 53 nick staff 1802 Oct 10 23:32 nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
nicket84 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:03:
[...]

ls -l
drwxr-xr-x+ 53 nick staff 1802 Oct 10 23:32 nick
Thanks man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Overigens kun je vanaf 10.7.2 je spaces zelf ordenen, zo blijkt uit de release notes:
- Allow reordering of desktop spaces and full screen apps in Mission Control.
Dat was een major design flaw, snap niet waarom ze dat niet bij 10.7.0 al verwerkt hadden. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
-TheNose- schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:42:
Ik heb Safari net nog even geprobeerd, het scrollen en voor achter gestures zijn wel soepeler, maar de browse snelheid en de extensies (+de omnibar) maken het toch wel dat Safari het echt aflegd tegenover Chrome.

Chrome it is voor mij dus.
Kan je dit eens uitleggen?

Ik ben nog steeds wat aan het wisselen tussen beide. In safari heb ik trouwens ook een omnibar.
Wat voor extensies van chrome maken het verschil dan?
Het verschil met het gebruik van evernote is ook enorm...een bookmark dingetje tegenover de webclipper extension voor chrome.
Moet ik eens bekijken. Ik gebruik nu gewoon het programma evernote, heeft de extentie voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Ik heb mijn 1e grote bug gevonden in Lion.

Wanneer je internet deling via wifi instelt, en deze daarna uit zet, laptop (macbook pro 2010 ) dichtklapt, en daarna macbook weer open zet, staat staandaard internetdeling weer aan.

Weet iemand hoe dit definitief uit te zetten?
Google weet geen raad.

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Megalomania schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 13:14:
[...]

Kan je dit eens uitleggen?

Ik ben nog steeds wat aan het wisselen tussen beide. In safari heb ik trouwens ook een omnibar.
Wat voor extensies van chrome maken het verschil dan?

[...]

Moet ik eens bekijken. Ik gebruik nu gewoon het programma evernote, heeft de extentie voordelen?
De webclipper is in Chrome een extensie ipv slechts een bookmark, dat is een enorm verschil. Verder vind ik die omnibar in safari maar buggy. De laadtijden vind ik in Safari ook duidelijk langer.

Alleen het scrollen etc gaat wel duidelijk smoother in Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
  • Laatst online: 25-05 18:58
Hallo,

Ik wil mijn macbook pro ook graag gaan upgraden naar OSX lion zodat ik straks gebruik kan maken van iCloud, ik heb alleen een vraag, ik heb vorig jaar mijn laptop gekocht in de VS en heb dus ook de US app store op mijn laptop staan. Moet ik dus ook OSX Lion kopen in de Amerikaanse store en betalen in $ of zijn er nog andere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 15:23
Je kan als het goed is, mits je een creditcard hebt, een nieuw apple account aanmaken in de NL store :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Zojuist iTunes 10.5 geïnstalleerd op m'n iMac, maar ik zie nergens opties terug voor iCloud....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 08:38
Mdehoog schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 19:44:
Je kan als het goed is, mits je een creditcard hebt, een nieuw apple account aanmaken in de NL store :)
Je kunt idd gewoon inloggen in de NL Mac App Store door een nieuwe NL-se Apple-ID account aan te maken. Een NL account kun je koppelen met je bank rekening middels een Click&Buy account. Een CreditCard is echt niet verplicht. Of natuurlijk tegoed kopen met behulp van de good old fashion iTunes Gift Card, te koop bij de winkel om de hoek.

[ Voor 8% gewijzigd door autoreverse op 11-10-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartje1975
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-08 19:26
Ik heb zojuist itunes 10.5 geinstalleerd, alleen kent deze nu mijn iphone 4 niet meer, hebben hier meer mensen last van ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie Darko
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 16:41
smeerbartje schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:18:
Zojuist iTunes 10.5 geïnstalleerd op m'n iMac, maar ik zie nergens opties terug voor iCloud....
icloud functies zitten in 10.7.2 niet in itunes..
Pagina: 1 ... 4 ... 17 Laatste

Let op:
Specifieke vragen en problemen moeten in een nieuw topic worden gepost. Op deze manier behouden we het overzicht en krijgt jouw probleem of vraag de aandacht die het verdient. Dit topic is alleen bedoeld om goed onderbouwde ervaringen te delen.