Oplossing was voor mij Sparrow: http://itunes.apple.com/nl/app/sparrow/id417250177?mt=12. Eventueel ook een gratis versie beschikbaar in de Store.Pyrone89 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:40:
Ik wordt echt gek van Lion Mail.App
Om de zoveel tijd zegt hij dat het iCloud IMAP wachtwoord is geweigerd en moet ik het opnieuw invullen (soms gaat hij wel gewoon verder als ik op OK druk), en ondanks dat ik telkens zeg dat hij het moet onthouden blijft hij er om vragen op onregelmatige tijden (soms 3x binnen 10 seconden, dan weer 2 dagen niet etc.)
Dat is geen oplossing, slechts een lapmiddel. Mail.app moet het gewoon goed doen.ronwiel schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 14:57:
[...]
Oplossing was voor mij Sparrow: http://itunes.apple.com/nl/app/sparrow/id417250177?mt=12. Eventueel ook een gratis versie beschikbaar in de Store.
Heb ik al gekocht eind 2011, maar ook Sparrow heeft zo zijn gebreken dus ben weer terug bij Mail.ronwiel schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 14:57:
[...]
Oplossing was voor mij Sparrow: http://itunes.apple.com/nl/app/sparrow/id417250177?mt=12. Eventueel ook een gratis versie beschikbaar in de Store.
En zoals de meneer boven mij al zegt: Mail moet gewoon goed werken (net zoals ik eigen Default Folder X niet nodig zou moeten hebben om Finder basis functionaliteit te geven die Windows Explorer al lang heeft).
Edit: het is nog vroeg dag, maar heb gisteren 'ophalen' op handmatig gezet (lees mijn eerdere verhaal over IMAP, ophalen van server en IDLE commando) en heb tot op heden nog geen pop up gehad. Maar zoals gezegd: voorheen kon het ook dagen duren voordat het probleem terugkwam, het was heel onregelmatig.
[ Voor 42% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2012 16:21 . Reden: Edit: stand tot nu ]
misschien een stomme vraag maar kun je als je mountain lion hebt geinstalleerd ook weer terug naar de oude OSX?
Wat erg vervelend is, is dat 10.7.3 de problemen met de animaties van Launchpad op een 9400m nog steeds niet heeft opgelost. Animatie is alles behalve vloeiend.
Dat is wel een heel belabberd alternatief. Postbox komt al iets meer in de buurt, maar Apple Mail is gewoon echt een heel krachtig mailprogramma. Ik gebruik het sinds 2004 (onder Panther) en het is nog nooit zo brak geweest als nu.ronwiel schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 14:57:
[...]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ligt aan de machine waar die fabrieksaf mee werd geleverd. Maar als je de aankoop in de Mac App Store hebt gedaan óf de DVD hebt, natuurlijk.bartkoper schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 18:11:
misschien een stomme vraag maar kun je als je mountain lion hebt geinstalleerd ook weer terug naar de oude OSX?
Ben gelukkig dus niet de enige die denkt dat Apple Mail de nodig fouten bevat.Canaria schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 19:41:
[...]
Dat is wel een heel belabberd alternatief. Postbox komt al iets meer in de buurt, maar Apple Mail is gewoon echt een heel krachtig mailprogramma. Ik gebruik het sinds 2004 (onder Panther) en het is nog nooit zo brak geweest als nu.
Zo had ik gisteren een grote mail die ik had verzonden naar veel respondenten die maar bleef terugkomen in 'Concepten' terwijl die allang verzonden was. Bijzonder irritant.
[ Voor 4% gewijzigd door Pyrone89 op 25-02-2012 20:21 ]
Dat heb ik eigenlijk altijd bij (grotere) bijlagen: ze worden wel verstuurd, maar komen ook in concepten te staan, en na weggooien komen ze daar vaak nogmaals automagisch terug, soms zelfs een paar keer.
Inderdaad irritant.
Inderdaad irritant.
ik maak nu een herstel vanaf time machine! dat gaat ook werken naar het schijnt.me_mrtn schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 19:48:
[...]
Ligt aan de machine waar die fabrieksaf mee werd geleverd. Maar als je de aankoop in de Mac App Store hebt gedaan óf de DVD hebt, natuurlijk.
Echter duurt dat wel ff
Voor iedereen die de EFI en Wifi update installeert: doe direct erna een SMC en PRAM reset om problemen te voorkomen.
Kunnen mensen met 10.8 trouwens even testen of SMB nu verbeterd is?
Bij voorkeur mensen die media spelers hebben (zoals PS3, Mede8ter, WD Media Player, Playon HD etc) want daar deed dit probleem zich vooral voor doordat Apple sinds Lion een eigen implementatie van SAMBA heeft gemaakt
Bij voorkeur mensen die media spelers hebben (zoals PS3, Mede8ter, WD Media Player, Playon HD etc) want daar deed dit probleem zich vooral voor doordat Apple sinds Lion een eigen implementatie van SAMBA heeft gemaakt
Ik heb onder Lion geen enkel probleem met het benaderen van de mede8er via SMB.Pyrone89 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:09:
Kunnen mensen met 10.8 trouwens even testen of SMB nu verbeterd is?
Gebruik jij nog specifieke mediaservers?Nachtapotheker schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:09:
[...]
Ik heb onder Lion geen enkel probleem met het benaderen van de mede8er via SMB.
Bij mij staat hij toch echt niet er tussen en moet ik de server 'MediaLink' gebruiken. Op de Apple forums wordt hier veel melding over gemaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Pyrone89 op 27-02-2012 11:21 ]
Het probleem van Apple Mail die vraagt om een wachtwoord is vandaag weer terug. 'Mail ophalen' op 'handmatig' zetten helpt dus ook niet
.
Ik begin steeds gefrustreerder te raken vanwege alle zaken die gewoon zouden moeten werken maar dat niet doen. Dan had ik ook gewoon bij Windows kunnen blijven voor 1/3e van de prijs.
Ik begin steeds gefrustreerder te raken vanwege alle zaken die gewoon zouden moeten werken maar dat niet doen. Dan had ik ook gewoon bij Windows kunnen blijven voor 1/3e van de prijs.
Weet je zeker dat het niet gewoon de server is die de login weigert?Pyrone89 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 17:21:
Het probleem van Apple Mail die vraagt om een wachtwoord is vandaag weer terug. 'Mail ophalen' op 'handmatig' zetten helpt dus ook niet.
Sommige IMAP servers weigeren een tweede verbinding als er al een client verbonden is. En bijna alle servers doen dit als er een POP3 client verbonden is met hetzelfde account. Apple Mail ziet deze weigering van de login als een fout paswoord, vandaar dat hij opnieuw om het wachtwoord vraagt. Maar als je de sessie snifft kan je gewoon zien dat de weigering van de server af komt. Je kan het misschien ook ergens in een logfile zien.
Een mogelijke reden hiervoor is dat je een andere client open hebt staan op een andere machine, of dat je client denkt dat de verbinding verbroken is en opnieuw probeert in te loggen, terwijl de server denkt dat hij nog verbonden is.
Probeer eens met de hand met IMAP in te loggen op die server op het moment dat het niet lukt met Apple Mail, dat is het makkelijkst om even te checken of die de verbinding weigert.
Dat gaat door in een terminal te typen:
code:
1
2
3
4
5
6
| telnet <mailserver> 143 Server stuurt Connect blabla . login <username> <paswoord> Uitloggen: . logout |
Dus typ echt punt spatie <commando>, dat is nodig voor imap. Met control-rechte-haak-sluiten (^]) kan je de telnet prompt terug krijgen en dan quit typen als je er anders niet uit komt)
Misschien krijg je dan een foutmelding als . NO met dan een uitgebreidere uitleg er bij.
Ik duik liever niet de Terminal in, maar geloof best dat dit dus het geval is.GekkePrutser schreef op maandag 27 februari 2012 @ 17:46:
[...]
Weet je zeker dat het niet gewoon de server is die de login weigert?
Sommige IMAP servers weigeren een tweede verbinding als er al een client verbonden is. En bijna alle servers doen dit als er een POP3 client verbonden is met hetzelfde account. Apple Mail ziet deze weigering van de login als een fout paswoord, vandaar dat hij opnieuw om het wachtwoord vraagt. Maar als je de sessie snifft kan je gewoon zien dat de weigering van de server af komt. Je kan het misschien ook ergens in een logfile zien.
Een mogelijke reden hiervoor is dat je een andere client open hebt staan op een andere machine, of dat je client denkt dat de verbinding verbroken is en opnieuw probeert in te loggen, terwijl de server denkt dat hij nog verbonden is.
Probeer eens met de hand met IMAP in te loggen op die server op het moment dat het niet lukt met Apple Mail, dat is het makkelijkst om even te checken of die de verbinding weigert.
Dat gaat door in een terminal te typen:
code:
1 2 3 4 5 6 telnet <mailserver> 143 Server stuurt Connect blabla . login <username> <paswoord> Uitloggen: . logout
Dus typ echt punt spatie <commando>, dat is nodig voor imap. Met control-rechte-haak-sluiten (^]) kan je de telnet prompt terug krijgen en dan quit typen als je er anders niet uit komt)
Misschien krijg je dan een foutmelding als . NO met dan een uitgebreidere uitleg er bij.
Waarom doet Apple dit dan? Daar hebben ze juist het waarschuwingssymbool voor naast de mappen die de verbinding hebben verloren.
Verder heb ik 1 account en dat is de IMAP van iCloud. Ook ben ik niet op me iPad of iPhone bezig als het gebeurt. Dus waarom nog niet het complete forum van Apple vol staat met mensen die zich net als wij irriteren is me onduidelijk (of zit ik soms bij de 1% van de iCloud accounts die door Apple wordt gehaat ofzo
PS: die 1% slaat op het feit dat bij systeemstatus op iCloud.com heel vaak bij foutmeldingen staat '<1% van de gebruikers getroffen'
[ Voor 9% gewijzigd door Pyrone89 op 27-02-2012 18:30 ]
Ah, sorry ik had niet begrepen dat het om iCloud ging. Dan zou het wel moeten werken, iCloud is juist om meerdere devices te synchroniseren dus die moet wel tegen meerdere sessies tegelijk kunnen. Ik dacht dat het om een mailserver van een web hoster ging, die kunnen hier niet allemaal even goed mee overweg.Pyrone89 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 18:28:
[...]
Ik duik liever niet de Terminal in, maar geloof best dat dit dus het geval is.
Waarom doet Apple dit dan? Daar hebben ze juist het waarschuwingssymbool voor naast de mappen die de verbinding hebben verloren.
Verder heb ik 1 account en dat is de IMAP van iCloud. Ook ben ik niet op me iPad of iPhone bezig als het gebeurt. Dus waarom nog niet het complete forum van Apple vol staat met mensen die zich net als wij irriteren is me onduidelijk (of zit ik soms bij de 1% van de iCloud accounts die door Apple wordt gehaat ofzo)
PS: die 1% slaat op het feit dat bij systeemstatus op iCloud.com heel vaak bij foutmeldingen staat '<1% van de gebruikers getroffen'
Ik gebruik zelf iCloud niet voor mail, ik heb mijn eigen domein en hoewel ik wel mail kan forwarden naar iCloud, wil ik niet dat mijn me.com adres wordt meegestuurd bij het reageren. Helaas is daar niets aan te doen (externe afzenders mogen niet meer sinds MobileMe is vervangen door iCloud), dus voor mij is iCloud sowieso geen optie. Anders had ik het zelf ook wel gehad en dan was ik er wel in gedoken.
Maar ik denk dat als het daardoor gekomen was, dat Apple er ook niet zo veel aan kan doen. Ik heb het nooit onderzocht maar ik heb het idee dat die externe mailservers in zo'n geval gewoon de error van fout paswoord geven, ook als de login wordt geweigerd vanwege een andere login onder dezelfde user.
*snip* crossposten is niet de bedoeling
[ Voor 86% gewijzigd door Daedalus op 27-02-2012 19:20 ]
It should work, maar dat doet het dus nietGekkePrutser schreef op maandag 27 februari 2012 @ 18:53:
[...]
Ah, sorry ik had niet begrepen dat het om iCloud ging. Dan zou het wel moeten werken, iCloud is juist om meerdere devices te synchroniseren dus die moet wel tegen meerdere sessies tegelijk kunnen. Ik dacht dat het om een mailserver van een web hoster ging, die kunnen hier niet allemaal even goed mee overweg.
Ik gebruik zelf iCloud niet voor mail, ik heb mijn eigen domein en hoewel ik wel mail kan forwarden naar iCloud, wil ik niet dat mijn me.com adres wordt meegestuurd bij het reageren. Helaas is daar niets aan te doen (externe afzenders mogen niet meer sinds MobileMe is vervangen door iCloud), dus voor mij is iCloud sowieso geen optie. Anders had ik het zelf ook wel gehad en dan was ik er wel in gedoken.
Maar ik denk dat als het daardoor gekomen was, dat Apple er ook niet zo veel aan kan doen. Ik heb het nooit onderzocht maar ik heb het idee dat die externe mailservers in zo'n geval gewoon de error van fout paswoord geven, ook als de login wordt geweigerd vanwege een andere login onder dezelfde user.

Nog zoiets: bij Apple Mail herkent hij bedrijven niet. In iOS is dit geen enkel probleem. Ga maar eens bij 'Aan' staan en begin een bedrijfsnaam te tikken (dus een contactkaart waar geen voornaam of achternaam in staat maar alleen een bedrijfsnaam, e-mail etc zijn natuurlijk aanwezig). Je zult zien: Apple Mail op OSX kijkt alleen naar de velden Voornaam en Achternaam, terwijl Mail op iOS ook kijkt naar bedrijfsnaam.
Van alle kleine bugs, ontwerpfoutjes en inconsistenties wordt ik echt gefrustreerd (noem me een mieren gemeenschapper maar ik ben juist naar Apple gegaan omdat het zou moeten zijn: consistentie, goede afwerking en design en 'it just works').
Jammer dat ze dit soort dingen zelf niet doorhebben.
gekke gedachte: gaat time machine verder met het maken van een backup als je de macbookpro naar het inlogscherm drukt?
Nee, hij wacht tot je weer inlogt en gaat dan weer verderbartkoper schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:05:
gekke gedachte: gaat time machine verder met het maken van een backup als je de macbookpro naar het inlogscherm drukt?
Kan je dat iets nader onderbouwen..?Pyrone89 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 23:59:
Voor iedereen die de EFI en Wifi update installeert: doe direct erna een SMC en PRAM reset om problemen te voorkomen.
WAZUUUUUUUP!!!!!
Was het iemand al opgevallen dat je misschien zometeen ook SMS'jes kunt sturen?
Instellingen -> Keyboard -> Keyboard Shortcuts -> en dan onder 'Text' staat Send SMS en Call??
Kan aan mij liggen maar volgens mij waren deze nog niet aanwezig. Overigens doen ze nog niets...
Instellingen -> Keyboard -> Keyboard Shortcuts -> en dan onder 'Text' staat Send SMS en Call??
Kan aan mij liggen maar volgens mij waren deze nog niet aanwezig. Overigens doen ze nog niets...
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Wellicht heeft dat te maken met Messages?
In Tiger had je ook al dit soort dingen. In de loop der tijd is dat er deels uit gehaald. Het lijkt me niet dat het wat met Messages te maken heeft. Het idee daarvan is nou juist dat je geen sms/mms gebruikt maar iMessage (of xmpp, aim, enz.).
Nou, na die EFI update (zeg maar de BIOS van Mac) gingen bij nogal wat zaken raar doen. Na die 2 zaken te resetten deed alles het weer.
Denk aan complete systeemcrashes etc.
Volgens mij wordt er bij de update ook gezegd dat je die PRAM moet resetten. De SMC hoeft dan weer niet zo.
Dat stond er niet bij naar mijn weten, maar dan voor de zekerheid bij deze alsnog.ppl schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 23:33:
Volgens mij wordt er bij de update ook gezegd dat je die PRAM moet resetten. De SMC hoeft dan weer niet zo.
Zou niet mogen. Wij snappen dit. Andere mensen niet.
Nogmaals: what happened to 'It just works'

Bij mij totaal geen problemen tot nu toe. Misschien moet ik afkloppen maar alles werkt hier als een trein.
MBA 2011
MBA 2011
DIe heeft dan ook een andere EFI dan de iMacAlsatian schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 23:39:
Bij mij totaal geen problemen tot nu toe. Misschien moet ik afkloppen maar alles werkt hier als een trein.
MBA 2011
deze updates lijken niet te werken onder mountain lion.. elke keer als ik de update uitvoer komt hij daarna met dezelfde melding..Pyrone89 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:39:
[...]
Nou, na die EFI update (zeg maar de BIOS van Mac) gingen bij nogal wat zaken raar doen. Na die 2 zaken te resetten deed alles het weer.
Denk aan complete systeemcrashes etc.
ik wil erg graag terug naar de gewone lion ik ervaar heel erg veel bugs..
als ik nu de 10.7 los kan downloaden en deze installeer gaat dat werken? of blijft de 10.8 staan?
Verwijderd
Voor de mensen met een iMac en WiFi problemen onder 10.7.3, installeer deze update:
http://support.apple.com/kb/DL1501
http://support.apple.com/kb/DL1501
Grr, sinds een paar dagen start iTunes uit zichzelf op zomaar uit het niets. Vanavond is het helemaal erg, als ik het afsluit komt ie binnen een paar seconden tot een minuut weer gewoon terug. Jonge wat is dit irritant.
Heb al een beetje gezocht naar oplossingen, maar niks definitiefs gevonden tot nu toe.
Ik gebruik zelf Spotify om muziek te spelen, dus die hele iTunes kan naar 't graf wat mij betreft.
Heb al een beetje gezocht naar oplossingen, maar niks definitiefs gevonden tot nu toe.
Ik gebruik zelf Spotify om muziek te spelen, dus die hele iTunes kan naar 't graf wat mij betreft.
Waarom verwijder je iTunes dan niet gewoon?tiguan schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:32:
Grr, sinds een paar dagen start iTunes uit zichzelf op zomaar uit het niets. Vanavond is het helemaal erg, als ik het afsluit komt ie binnen een paar seconden tot een minuut weer gewoon terug. Jonge wat is dit irritant.
Een iDevice er aan hangen of iets anders wat met iTunes om kan gaan? Een script toevallig lopen? Een startup item loop?tiguan schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:32:
Haha oh kan dat? Ik dacht dat het een geintegreerd onderdeel van MacOS is.
Nee ik heb geen apparaten aangesloten, iDevices of scripts. Ik doe helemaal niks met m'n Mac behalve een beetje internetten en muziek luisteren.
Nee ik heb geen apparaten aangesloten, iDevices of scripts. Ik doe helemaal niks met m'n Mac behalve een beetje internetten en muziek luisteren.
[ Voor 50% gewijzigd door tiguan op 02-03-2012 20:44 ]
In tegenstelling tot een OS als Windows zijn programma's als iTunes, Safari of QuickTime gewoon te verwijderen. Sleep het maar naar de Prullenbak.tiguan schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:43:
Haha oh kan dat? Ik dacht dat het een geintegreerd onderdeel van MacOS is.
Nou dat kan dus niet. Ik krijg de melding dat iTunes niet verwijderd kan worden omdat het een vereist onderdeel van MacOS is.me_mrtn schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:45:
[...]
In tegenstelling tot een OS als Windows zijn programma's als iTunes, Safari of QuickTime gewoon te verwijderen. Sleep het maar naar de Prullenbak.
Even jezelf permissies geven (CMD + i).tiguan schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:46:
[...]
Nou dat kan dus niet. Ik krijg de melding dat iTunes niet verwijderd kan worden omdat het een vereist onderdeel van MacOS is.
Onderdelen van het OS moeten op een andere manier worden gedeinstalleerd.
http://osxdaily.com/2011/...es-in-mac-os-x-10-7-lion/
http://osxdaily.com/2011/...es-in-mac-os-x-10-7-lion/
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Verwijderd
Zo ga je essentiele dingen uit het OS slopen.
Je kan beter uitzoeken waarom die gestart word.
Ik heb trouwens een MBA en iMac(beide 2011) geüpdatet naar 10.7.3.
Hou jullie op de hoogte.
Ik heb trouwens een MBA en iMac(beide 2011) geüpdatet naar 10.7.3.
Hou jullie op de hoogte.
Verwijderd
Geen idee of het door de EFI update komt, maar nadat ik deze heb geïnstalleerd duurt het een stuk langer voor me iMac is opgestart.
Als ik normaal me iMac aanzet zie ik een paar seconde het tandwiel en daarna het inlogscherm.
Nu zie ik 10 a 15 seconden een grijs scherm en daarna pas het inlogscherm.
Komt iemand dit misschien bekend voor?
Als ik normaal me iMac aanzet zie ik een paar seconde het tandwiel en daarna het inlogscherm.
Geen idee of het daardoor komt, maar ik had vanmorgen ook een EFI update gedaan op mijn Macbook pro najaar 2011 model en kreeg tot twee keer toe een kernal panic bij het opstarten.Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 08:56:
Geen idee of het door de EFI update komt, maar nadat ik deze heb geïnstalleerd duurt het een stuk langer voor me iMac is opgestart.
Maar na de derde keer opstarten na de update werkt het weer.
He's got a magnet!!! Everybody BACKUP!!!!!!!!
Hebben jullie al de PRAM reset geprobeerd?
Verwijderd
Nog niet. Zal ik straks eens doen.Pyrone89 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 11:46:
Mee eens, maar ik heb iTunes toch niet nodig.Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 04:48:
Zo ga je essentiele dingen uit het OS slopen.
Ook nog niet gedaan, ga ik doen als ik weer een kernal panic krijg.Pyrone89 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 11:46:
He's got a magnet!!! Everybody BACKUP!!!!!!!!
Je kunt het zonder gevaar doen. Je kunt toch zelfs niets in de PRAM instellen, dus het is niet alsof je instellingen kwijt raakt.gwreijman schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 18:20:
[...]
Ook nog niet gedaan, ga ik doen als ik weer een kernal panic krijg.
Kun je in Mail itt Outlook for Mac wel meerdere aparte inboxes hebben? Zoals in Outlook op Windows zeg maar..
Yep.

Moet dat via een omweg ofzo? Of zie ik iets over het hoofd

Oja nevermind
thank you sir
maar toch vraag ik me af of ik echt de enige ben die het opvalt dat de muiscursor niet altijd goed verandert?.. Zegmaar nog een text-cursor terwijl ik op een button sta.. Of geen handje maar een pijltje op een link
maar toch vraag ik me af of ik echt de enige ben die het opvalt dat de muiscursor niet altijd goed verandert?.. Zegmaar nog een text-cursor terwijl ik op een button sta.. Of geen handje maar een pijltje op een link
[ Voor 78% gewijzigd door Saven op 03-03-2012 20:07 ]
Ja, is een bekende bug.Saven schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:05:
Oja nevermindthank you sir
Zo zie je soms ook nog het oude horloge icoontje in plaats van het gekleurde balletje als je PC bezig is.
[ Voor 13% gewijzigd door Pyrone89 op 03-03-2012 20:49 ]
Jep idd hehe ik dacht al wtf is dat voor cursor dan

Hebben jullie trouwens ook de laatste dagen dat push vanaf de iCloud servers heel slecht is? Ik krijg nu vaak pas post binnen als ik zelf ga kijken (fetch dus) of via push maar dan echt met een enorme vertraging.
Lijkt wel alsof iemand bij Apple Duitsland en Nederland niet uit elkaar kan houden (ivbm die Motorola rechtzaak).
Lijkt wel alsof iemand bij Apple Duitsland en Nederland niet uit elkaar kan houden (ivbm die Motorola rechtzaak).
iemand een id wanneer er een update komt voor de mountain lion preview?
In photoshop heb je, als hij laadt, zo'n tandwiel die verder nergens voorkomt. Ook vreemd.Pyrone89 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:46:
[...]
Ja, is een bekende bug.
Zo zie je soms ook nog het oude horloge icoontje in plaats van het gekleurde balletje als je PC bezig is.
Ik ben nu al reeds een jaar eigenaar van een Macbook Pro en alles valt reuzegoed mee. Er is juist één zaak waarover ik wil weten hoe jullie dit aanpakken :
Ik heb altijd vele vensters openstaan ( skype, adium, mail, finder, chrome, imessage, terminal, textedit, photoshop, sublime text, twitter, ... ) met als resultaat dat ik eigenlijk nooit mijn desktop wallpaper zie. Ik vraag me ook af op dit veel geheugen inneemt? Ik probeer dan ook wekelijks al de venster eens te sluiten maar op het einde van de week staat mijn MBP weer vol met open vensters. Momenteel is het dus onnuttig om een mooie wallpaper te kiezen want deze wordt bijna nooit weergegeven.
Laten jullie ook alle programmavensters steeds open of hebben jullie hiervoor een trucje?
Ik heb altijd vele vensters openstaan ( skype, adium, mail, finder, chrome, imessage, terminal, textedit, photoshop, sublime text, twitter, ... ) met als resultaat dat ik eigenlijk nooit mijn desktop wallpaper zie. Ik vraag me ook af op dit veel geheugen inneemt? Ik probeer dan ook wekelijks al de venster eens te sluiten maar op het einde van de week staat mijn MBP weer vol met open vensters. Momenteel is het dus onnuttig om een mooie wallpaper te kiezen want deze wordt bijna nooit weergegeven.
Laten jullie ook alle programmavensters steeds open of hebben jullie hiervoor een trucje?
Inderdaad dit gebruik ik ook maar dan rest de vraag nog of het slecht is om zoveel hebben open te staan of het voor het geheugengebruik beter is om steeds alles te sluiten?Xfix schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:05:
Expose, meerdere bureaubladen
Wikipedia: Exposé (Mac OS X)
Zo lang je niet het gevoel hebt dat het systeem traag is, niet over nadenken.
^ Wat hij zegt.
Ik heb sinds dit weekend een heel vervelend probleem met OSX Lion.
Sinds gister loopt mijn Mac (Macbook Pro 13'' Early 2011 i7 8GB) met regelmaat vast. Zo uit het niets toen ik mijn nieuwe Time Capsule aan het configureren ben gaat hij bij de simpelste taken trager/vastlopen.
Vandaag ook weer, dan heb ik Messenger, Chrome, Sabnzb+ (Nieuwsgroepen) en Word openstaan en draai ik een radio met Chrome en ben ik aan het werken in Word en slaat Word plotseling vast, of Finder gaat ontzettend traag/vasthangen als ik iets ga opzoeken met cmd+space, dan wilt dat venster niet weg gaan en kan ik ook niet/heel traag switchen tussen bureaubladen/progamma's.
Ik heb gekeken naar mijn CPU, werkgeheugen e.d maar aan de Hardware kan het gewoonweg niet liggen, het zijn allemaal lichte progamma's die niet zwaar worden gebruikt en dan heb ik een CPU gebruik van 15% en 4/5GB aan vrij werkgeheugen dus het moet wel een OSX probleempje zijn dat Finder en progamma's telkens vastslaan. Ik heb het vorige week ook een keer gehad, een paar uur.. volgende dag liep de Mac weer als een zonnetje met Lightroom, Photoshop en Final Cut Pro.
Iemand een idee wat ik hier tegen kan doen?
Sinds gister loopt mijn Mac (Macbook Pro 13'' Early 2011 i7 8GB) met regelmaat vast. Zo uit het niets toen ik mijn nieuwe Time Capsule aan het configureren ben gaat hij bij de simpelste taken trager/vastlopen.
Vandaag ook weer, dan heb ik Messenger, Chrome, Sabnzb+ (Nieuwsgroepen) en Word openstaan en draai ik een radio met Chrome en ben ik aan het werken in Word en slaat Word plotseling vast, of Finder gaat ontzettend traag/vasthangen als ik iets ga opzoeken met cmd+space, dan wilt dat venster niet weg gaan en kan ik ook niet/heel traag switchen tussen bureaubladen/progamma's.
Ik heb gekeken naar mijn CPU, werkgeheugen e.d maar aan de Hardware kan het gewoonweg niet liggen, het zijn allemaal lichte progamma's die niet zwaar worden gebruikt en dan heb ik een CPU gebruik van 15% en 4/5GB aan vrij werkgeheugen dus het moet wel een OSX probleempje zijn dat Finder en progamma's telkens vastslaan. Ik heb het vorige week ook een keer gehad, een paar uur.. volgende dag liep de Mac weer als een zonnetje met Lightroom, Photoshop en Final Cut Pro.
PRAM en SMC resetten, kijken of dat helpt.Richard! schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:53:
Ik heb sinds dit weekend een heel vervelend probleem met OSX Lion.
Ik begrijp wat je bedoeld.Droned schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:45:
Ik heb altijd vele vensters openstaan, met als resultaat dat ik eigenlijk nooit mijn desktop wallpaper zie. Ik vraag me ook af op dit veel geheugen inneemt?
Momenteel is het dus onnuttig om een mooie wallpaper te kiezen.

Het neem inderdaad RAM geheugen in beslag, maar het OS is zodanig geoptimaliseerd dat het geheugen reserveert en swapt indien een programma dit nodig heeft. Zoals reeds aangegeven hoef je jezelf hierover niet druk te maken zolang alles nog soepel loopt.
Mocht je toch graag in 1 oogopslag willen weten waar je RAM / CPU / Temp / Netwerk etc, aan wordt besteed dan is iStat Menus een handige tool.

Aangezien ik ook waarde hecht aan mijn meestal personal designed wallpapers, maak ik gebruik van interactieve hoeken om met een simpele muisbeweging ( Rechtsonder ) mijn bureaublad tevoorschijn te toveren, zonder dat ik enig programma hoef af te sluiten of minimaliseren. ( Je kan hier ook de sneltoets (FN+) F11 voor gebruiken.
De rechterbovenhoek gebruik ik overigens voor mission control om een overzicht te krijgen van alle actieve programma's en vensters om de workflow optimaal te houden. ( of (FN+) F3 )

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 04-03-2012 19:13 ]
PRAM heeft hier toch vrijwel niks mee te maken of zit ik fout? Denk dat SMC reset wel zal helpen, er wordt ook gezegd dat de ventilatoren hard gaan blazen als het CPU gebruik laag is, en dat is ook het geval.
Even om zeker te zijn, bij een SMC reset blijft alles op me HDD gewoon intact toch?
Zowel een PRAM en SMC reset kun je doen zonder iets kwijt te raken. Het zijn instellingen die je zelf sowieso al niet aanpast, dus je kunt ze gerust resetten. Het ligt allemaal buiten OSX.Richard! schreef op zondag 04 maart 2012 @ 19:14:
[...]
PRAM heeft hier toch vrijwel niks mee te maken of zit ik fout? Denk dat SMC reset wel zal helpen, er wordt ook gezegd dat de ventilatoren hard gaan blazen als het CPU gebruik laag is, en dat is ook het geval.
Even om zeker te zijn, bij een SMC reset blijft alles op me HDD gewoon intact toch?
Verwijderd
Hallo,
Weet niet zeker of mijn vraag hier past. Ik kan regelmatig bestanden niet verwijderen omdat ze "in gebruik" zouden zijn, vooral avi's. Naar mijn weten zijn die bestanden niet in gebruik. Weet iemand hoe ik dat kan checken en, als ze idd niet in gebruik zijn, waar het aan kan liggen?
Weet niet zeker of mijn vraag hier past. Ik kan regelmatig bestanden niet verwijderen omdat ze "in gebruik" zouden zijn, vooral avi's. Naar mijn weten zijn die bestanden niet in gebruik. Weet iemand hoe ik dat kan checken en, als ze idd niet in gebruik zijn, waar het aan kan liggen?
Sommige programma's houden wel eens een file lock op files die niet meer geopend zijn (doordat ze de file handle niet vrij geven denk ik).Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:29:
MacParDeluxe is daar 1tje van
Je kan het checken met lsof in de terminal. Bijvoorbeeld met 'lsof | grep .avi' kan je zien welke programma's er op dit moment avi files open hebben staan (het programma dat de file open heeft staat helemaal links).
Verwijderd
VLC sluiten helpt niet, dat is het vreemde. Als ik lsof | grep .avi in de terminal intyp, gebeurt er niks. Maar het bestand staat op mijn time capsule en als ik daar de map selecteer waar het bestand staat en vervolgens lsof | grep .avi intyp, zie ik wel dat het bestand door ??? in gebruik is.GekkePrutser schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:59:
[...]
Sommige programma's houden wel eens een file lock op files die niet meer geopend zijn (doordat ze de file handle niet vrij geven denk ik).
MacParDeluxe is daar 1tje vanEn VLC doet het ook wel eens. In dat geval kan je die programma's gewoon afsluiten en dan zou de lock weg moeten zijn.
Je kan het checken met lsof in de terminal. Bijvoorbeeld met 'lsof | grep .avi' kan je zien welke programma's er op dit moment avi files open hebben staan (het programma dat de file open heeft staat helemaal links).
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2012 14:41 ]
Dat is vreemd, dat betekent dat er geen .avi's meer open gehouden worden. Want grep filtert op de opgegeven keywords (in dit geval .avi) dus als er niets gevonden wordt met in dit geval .avi er in dan geeft hij ook niks retour en krijg je gewoon meteen je command prompt terug. Dat is dus wel normaal (als je lsof typt zonder grep e.d. dan krijg je een lange lijst van alle open files).Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:31:
[...]
VLC sluiten helpt niet, dat is het vreemde. Als ik lsof | grep .avi in de terminal intyp, gebeurt er niks.
Gebruik je misschien meerdere gebruikers tegelijkertijd? Dat er misschien nog ergens een proces van een andere gebruiker een file vasthoudt?
Verwijderd
Nope, 1 gebruiker. Zelfs als ik opnieuw opstart, kan ik niet verwijderen.GekkePrutser schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:42:
[...]
Dat is vreemd, dat betekent dat er geen .avi's meer open gehouden worden. Want grep filtert op de opgegeven keywords (in dit geval .avi) dus als er niets gevonden wordt met in dit geval .avi er in dan geeft hij ook niks retour en krijg je gewoon meteen je command prompt terug. Dat is dus wel normaal (als je lsof typt zonder grep e.d. dan krijg je een lange lijst van alle open files).
Gebruik je misschien meerdere gebruikers tegelijkertijd? Dat er misschien nog ergens een proces van een andere gebruiker een file vasthoudt?
Bevinden de bestanden zich bijvoorbeeld op een externe (NTFS) geformatteerde HDD ?
In dat geval wil het veilig uitwerpen, wel eens de truc doen.
Verwijderd
De combo update naar 10.7.3 doet het prima. Lijkt wel of de iMac iets sneller is geworden zelfs. Ik heb alleen de EFI update niet gedaan. Las hier dat er nog problemen mee zijn. En de update voor WIFI ook gedraaid, lijkt wel verholpen te zijn.
Ik heb net de SMC gereset, de Macbook start een stuk sneller op (Voorheen bleef het wieltje bij het Apple logo wel 4/5 minuten draaien voordat hij doorstarte) maar hoe kan je snel merken of de reset ook echt goed is verlopen.Pyrone89 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 01:08:
[...]
Zowel een PRAM en SMC reset kun je doen zonder iets kwijt te raken. Het zijn instellingen die je zelf sowieso al niet aanpast, dus je kunt ze gerust resetten. Het ligt allemaal buiten OSX.
Ik wou net ook een PRAM doen maar daar gaat blijkbaar iets fout, op Apple staat
4. Houd de toetsen Command, Option, P en R tegelijk ingedrukt. U moet deze toetsencombinatie indrukken voordat het grijze scherm verschijnt.
Echter als ik de juiste knoppen tegelijk indruk dan start hij niet opnieuw op maar kom ik in de OSX Setup waar ik eerst de taal en daarna een eventuele backup moet selecteren.5. Houd de toetsen ingedrukt totdat de computer opnieuw opstart en u het opstartgeluid de tweede keer hoort.
Ik heb op mijn iMac 27" 2011 gewoon alle updates gedaan, nergens een probleem mee, dus het zal wel niet voor alle machines problemen geven.
Lekker kort.
Ofwel je bent dan te laat met het indrukken van de toetsen, of je toetsenbord is kapot of kan die vier toetsen niet tegelijk doorgeven. Gebruik je een Apple toetsenbord hiervoor?Richard! schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:22:
[...]
Echter als ik de juiste knoppen tegelijk indruk dan start hij niet opnieuw op maar kom ik in de OSX Setup waar ik eerst de taal en daarna een eventuele backup moet selecteren.
Hier stond achterhaalde informatie…
Gewoon via het onboard toetsenbord van de MBP, ik kan nog een keer proberen maar weet bijna zeker dat ik op tijd ben met toetsen indrukken.
De SMC update is goed gegaan als je niet ineens de ventilatoren keihard hoort blazen.Richard! schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:22:
[...]
Ik heb net de SMC gereset, de Macbook start een stuk sneller op (Voorheen bleef het wieltje bij het Apple logo wel 4/5 minuten draaien voordat hij doorstarte) maar hoe kan je snel merken of de reset ook echt goed is verlopen.
Ik wou net ook een PRAM doen maar daar gaat blijkbaar iets fout, op Apple staat
[...]
[...]
Echter als ik de juiste knoppen tegelijk indruk dan start hij niet opnieuw op maar kom ik in de OSX Setup waar ik eerst de taal en daarna een eventuele backup moet selecteren.
De PRAM reset doe ik altijd door in OSX te zeggen 'herstart' en dan pas CMD + R met mijn linkerhand en ALT+P met mijn rechterhand te doen als ik merk dat de PC voor de eerste keer is opgestart (maar nog voor dus het grijze scherm). Als je in het setup scherm komt heb je per ongeluk CMD + R eerder ingedrukt dan ALT+P (druk ze echt tegelijk in). Want CMD+R is inderdaad voor setup. Probeer als het niet lukt eerst ALT+P in te drukken en dan snel CMD+R in plaats van andersom.
[ Voor 11% gewijzigd door Pyrone89 op 06-03-2012 10:21 ]
Bedankt, de PRAM is nu ook gelukt, heb het op jou manier gedaan en dat werkte direct. Ook de SMC is gelukt want de ventilatoren is gingen niet als een malle tekeer.
Met opstarten is hij een stuk sneller en heb er 10.7.3 erop zitten nu dus we zullen zien
Met opstarten is hij een stuk sneller en heb er 10.7.3 erop zitten nu dus we zullen zien
Is er eigenlijk ook een mogelijkheid om een applicatie in je eigen userdir te installeren zonder dat deze in de launchpad van andere gebruikers terecht komt?
Ik heb bijv. een aantal games geinstalleerd in /Users/Robin/Applications. Als de andere gebruiker van de Mac gewoon met de finder de map Applications opent staan deze er netjes niet bij (zoals het hoort), maar in Launchpad komen ze gewoon naar voren?
Ik heb bijv. een aantal games geinstalleerd in /Users/Robin/Applications. Als de andere gebruiker van de Mac gewoon met de finder de map Applications opent staan deze er netjes niet bij (zoals het hoort), maar in Launchpad komen ze gewoon naar voren?
Het zal wel ergens een instelling zijn om energie te besparen, maar ik kan die niet vinden. Mijn (sigma) bluetooth muis raakt de verbinding kwijt een paar minuten nadat ik de laptop van de lader af haal. Bluetooth blijft wel actief, maar ik moet met de muis opnieuw verbinding maken... Ik zou graag hebben dat de verbinding met de muis actief blijft totdat ik deze zelf uitzet. Iemand een oplossing
Verwijderd
Ze staan op een Time Capsule, dus dat lijkt dan ook niet te werken.Destianto schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:37:
Bevinden de bestanden zich bijvoorbeeld op een externe (NTFS) geformatteerde HDD ?
Kijk eens aanRichard! schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:28:
Bedankt, de PRAM is nu ook gelukt, heb het op jou manier gedaan en dat werkte direct. Ook de SMC is gelukt want de ventilatoren is gingen niet als een malle tekeer.
Hoop dat alles goed werkt nu
Is het in OSX ook mogelijk om te zien met hoeveel MB/s je een backup aan het maken bent naar je TC?
Ik heb mijn TC beneden staan en mijn Macbook 2 verdiepingen hoger, bekabeld via een acces point routertje. Maar ik vind dat hij voor een bekabelde verbinding nogal traag doet backuppen.
Kan je dus ergens de snelheid terugvinden?
Ik heb mijn TC beneden staan en mijn Macbook 2 verdiepingen hoger, bekabeld via een acces point routertje. Maar ik vind dat hij voor een bekabelde verbinding nogal traag doet backuppen.
Even niets doen wat netwerk/internet vereist en dan via Activity Monitor kijken hoe snel je upload?Richard! schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 20:42:
Is het in OSX ook mogelijk om te zien met hoeveel MB/s je een backup aan het maken bent naar je TC?
[ Voor 3% gewijzigd door Smultie op 07-03-2012 21:22 ]
Lijkt me omslachtig maar zal het eens een poging wagen.
En dan nu misschien een hele domme vraag.. Hoe verwijder ik die map uit die plek, ik voegde hem per ongeluk toe maar weet niet hoe ik hem kan verwijderen
En dan nu misschien een hele domme vraag.. Hoe verwijder ik die map uit die plek, ik voegde hem per ongeluk toe maar weet niet hoe ik hem kan verwijderen

Of 'Customize toolbar' en dan de map eruit slepen. Uiteraard is cmd+drag sneller.
Vergeef me als ik het toch echt over het hoofd zie maar heeft de Terminal.app geen copy paste optie zoals Putty in Windows? Dus selecteren = kopieren en rechtermuis knop functie = plakken? Ik mis dat heel erg!
Hier had uw reclame kunnen staan.
Wat dacht je van cmd + C en cmd + V? Met de muis kan het hier trouwens ook, als ik rechts klik in het terminal venster kan ik kiezen voor Kopieer, Plak, en nog een aantal opties.Eiríkr schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:02:
Vergeef me als ik het toch echt over het hoofd zie maar heeft de Terminal.app geen copy paste optie zoals Putty in Windows? Dus selecteren = kopieren en rechtermuis knop functie = plakken? Ik mis dat heel erg!
Hier stond achterhaalde informatie…
Normaal in Putty in Windows is het selecteren van de tekst al voldoende om te kopieren.Digistorm schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:18:
[...]
Wat dacht je van cmd + C en cmd + V? Met de muis kan het hier trouwens ook, als ik rechts klik in het terminal venster kan ik kiezen voor Kopieer, Plak, en nog een aantal opties.
Ook ik mis deze optie eigenlijk ook, en vindt het best irritant om steeds cmd + c te moeten doen...
Precies, ik ben dat snelle werken gewend. Minder dit!GeeMoney schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:19:
[...]
Normaal in Putty in Windows is het selecteren van de tekst al voldoende om te kopieren.
Ook ik mis deze optie eigenlijk ook, en vindt het best irritant om steeds cmd + c te moeten doen...
Hier had uw reclame kunnen staan.
Helaas is deze feature zeker niet altijd sneller want als je na het selecteren van wat je wilt kopiëren per ongeluk iets anders selecteert of ergens klikt dan ben je het weer kwijt omdat het dan vervangen wordt. Kun je weer opnieuw beginnen. Cmd-c is dan ineens een heel stuk sneller.
Terminal zelf kan het niet zoals het zoveel dingen niet kan. Daarom gebruik ik iTerm2. Zouden jullie ook eens moeten doen aangezien deze dat select to copy wel ondersteund (het heet trouwens "copy to clipboard on selection" en staat in de preferences).
Terminal zelf kan het niet zoals het zoveel dingen niet kan. Daarom gebruik ik iTerm2. Zouden jullie ook eens moeten doen aangezien deze dat select to copy wel ondersteund (het heet trouwens "copy to clipboard on selection" en staat in de preferences).
[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 08-03-2012 20:22 ]
Dat is de reden dat ik met SecureCRT werk nu (we gebruiken het op het werk, maar sinds de mac versie uit is gebruik ik hem thuis ook). met cmd-L gewoon een lokale terminal openen met alle copy on select er bij en dan nog een tab of 12 openGeeMoney schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:19:
[...]
Normaal in Putty in Windows is het selecteren van de tekst al voldoende om te kopieren.
Gewoon spullen
Om mezelf maar even te quotenThomasW schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:47:
Het zal wel ergens een instelling zijn om energie te besparen, maar ik kan die niet vinden. Mijn (sigma) bluetooth muis raakt de verbinding kwijt een paar minuten nadat ik de laptop van de lader af haal. Bluetooth blijft wel actief, maar ik moet met de muis opnieuw verbinding maken... Ik zou graag hebben dat de verbinding met de muis actief blijft totdat ik deze zelf uitzet. Iemand een oplossing?
Klinkt eerder als een defect, naar mijn weten moet die verbinding altijd actief blijven zolang de Macbook en de muis aan staan.
Zoiets ook nooit meegemaakt met mijn Magic Mouse en andere Bluetooth apparaten.
Zoiets ook nooit meegemaakt met mijn Magic Mouse en andere Bluetooth apparaten.
Let op:
Specifieke vragen en problemen moeten in een nieuw topic worden gepost. Op deze manier behouden we het overzicht en krijgt jouw probleem of vraag de aandacht die het verdient. Dit topic is alleen bedoeld om goed onderbouwde ervaringen te delen.
Specifieke vragen en problemen moeten in een nieuw topic worden gepost. Op deze manier behouden we het overzicht en krijgt jouw probleem of vraag de aandacht die het verdient. Dit topic is alleen bedoeld om goed onderbouwde ervaringen te delen.