My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik heb in mijn 13" MBP ook 8GB geheugen. Hoe je er bij komt dat dat geen performancewinst geeft vraag ik me af. Ik heb regelmatig meer dan 8GB in gebruik en dan wordt het wel trager, met 4GB zou het al een stuk eerder traag worden.Donstil schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 19:08:
[...]
i5 2,3 dual core of i5 2,4 dual core ga je absoluut niet merken.
Waarom wil je naar 8GB trouwens? Performance winst ga je daar niet mee halen bij bovengemiddeld gebruik en voor meer dan dat koop je niet dit model 13" lijkt me.
Als je het niet nodig hebt heeft het natuurlijk weinig zin. Maar dat is met wel meer dingen zo.
[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 25-10-2011 15:13 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
helaas vervalt dan de garantie...Donstil schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:08:
Waarschijnlijk even de accu eraf. Paar keer op de aan knop duwen en weer aanzetten met accu en alles werkt weer als een zonnetje.
Althans dat zie ik op de TD van ons bedrijf HEEL vaak.
Heb inmiddels de hdd in een externe behuizing, maar krijg deze niet 'gelezen' op de windows bak van mijn ouders. Ook niet met hfsexplorer. Iemand tips?
Valt wel mee, volgens mij maakt OSX gelijk gebruik van je RAM zodra die er is. WebProcess tikt bij mij al vaak de 1GB aan, waardoor mijn totaal gebruik standaard al >4GB is. En dan heb ik nog geen applicatie open die veel geheugen vraagt.Hansie_P schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:46:
Hij bedoelt dat als je normaal 4GB hebt en hier 8GB van maakt je niet meteen een performance boost ziet. De boost treedt alleen op als je vaak meer dan 4GB geheugen gebruikt, wat bij jou het geval is. Het extra geheugen voorkomt dan dat programmas de, veel langzamere, harde schijf moet benaderen.
Zo ziet mijn geheugengebruik eruit met standaard apps open:

Die 8GB is zeker wel handig.
Ik merkt echt totaal geen verandering met mijn gebruik (internet, e-mail, internet, downloads, films).
Dus voor diegene die het overwegen, denk ik dat het niet echt zinvol is, tenzij je zware taken wilt gaan doen.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Om na te gaan of dit wel echt zo was had ik maar even snel een mailtje gestuurd naar Apple en vandaag, krijg ik dan een reactie dat ze mijn MBP gaan omwisselen, maar in de order bevestiging die daar op volgde zag ik dat het om exact dezelfde config ging
Ofwel gaat die mail over het ophalen van mijn laptop? ofwel is er hier een misverstand gaande.. net even snel een mailtje terug gestuurd waar ik het hele boeltje nog eens uitleg
Edit:
ik kreeg net dit mailtje terug:
Nog altijd vrij verwarrend, maar ik denk dat het veilig is om aan te nemen dat ze mijn MBP gaan omwisselen voor het vernieuwde model. Zotjes, wat een serviceHartelijk dank voor uw email,
De email die u net heeft ontvangen kunt u negeren.
Dit is omdat ik het oude model omruil voor een nieuw model, die (oude model) zal in eerste instantie in het systeem komen als het (oude model) dit is omdat het niet gelijk verandert wordt in het systeem.
Ik wil u de nieuwe macbook pro opsturen ( de laatste versie)
[ Voor 30% gewijzigd door Pyr0wl op 25-10-2011 16:29 ]
Verwijderd
THE_BASE schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:10:
Ik heb net mijn MacBook Pro verkocht, maar had er juist 8GB RAM bij gezet.
Ik merkt echt totaal geen verandering met mijn gebruik (internet, e-mail, internet, downloads, films).
Dus voor diegene die het overwegen, denk ik dat het niet echt zinvol is, tenzij je zware taken wilt gaan doen.
Precies en daarom staat er ook "bij bovengemiddeld gebruik".fsfikke schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:13:
[...]
Ik heb in mijn 13" MBP ook 8GB geheugen. Hoe je er bij komt dat dat geen performancewinst geeft vraag ik me af. Ik heb regelmatig meer dan 8GB in gebruik en dan wordt het wel trager, met 4GB zou het al een stuk eerder traag worden.
Als je het niet nodig hebt heeft het natuurlijk weinig zin. Maar dat is met wel meer dingen zo.
Ooh dat is keurig geregeld zeg. Hoeveel dagen heb je daarvoor?Pyr0wl schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:19:
Na de aangekondigde update gisteren las ik ergens in de reacties dat Apple probleemloos zo'n dingen omruilt, op voorwaarde dat je online hebt besteld etc.
Om na te gaan of dit wel echt zo was had ik maar even snel een mailtje gestuurd naar Apple en vandaag, krijg ik dan een reactie dat ze mijn MBP gaan omwisselen, maar in de order bevestiging die daar op volgde zag ik dat het om exact dezelfde config ging
Ofwel gaat die mail over het ophalen van mijn laptop? ofwel is er hier een misverstand gaande.. net even snel een mailtje terug gestuurd waar ik het hele boeltje nog eens uitlegBen eens benieuwd wat hier uit de bus komt!
Edit:
ik kreeg net dit mailtje terug:
[...]
Nog altijd vrij verwarrend, maar ik denk dat het veilig is om aan te nemen dat ze mijn MBP gaan omwisselen voor het vernieuwde model. Zotjes, wat een service
Ik heb hem in de VS gekocht dus val er waarschijnlijk buiten maar niet geschoten is altijd mis.
(wel bij een AppleRetail store)
Edit: Ik heb trouwens de Doos van de Mac daar bij een MCDonalds in de "thank-you" gedaan dus ik val waarschijnlijk af

[ Voor 56% gewijzigd door Donstil op 25-10-2011 23:43 ]
Geen enkel idee hoeveel dagen je daarvoor hebt, maar ik denk dat die policy van "niet tevreden binnen 14 dagen? geld terug!" daar ergens mee te maken heeft.Donstil schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:38:
[...]
Precies en daarom staat er ook "bij bovengemiddeld gebruik".
[...]
Ooh dat is keurig geregeld zeg. Hoeveel dagen heb je daarvoor?
Ik heb hem in de VS gekocht dus val er waarschijnlijk buiten maar niet geschoten is altijd mis.
(wel bij een AppleRetail store)
Edit: Ik heb trouwens de Doos van de Mac daar bij een MCDonalds in de "thank-you" gedaan dus ik val waarschijnlijk af
Verder twijfel ik een beetje of'k hier wel mee zou door gaan.. Het lijkt me vreemd, zomaar een nieuwe model van iets ruilen voor een ouder, zonder bijkomende kosten of iets dergelijks? Beetje bang dat ik achteraf bijv. een refurbished model in handen krijg
Ik heb ook net een mailtje verzonden, dus ik ben benieuwd wat ze bij mij gaan zeggen. Mijn MBP heb ik 14 september ontvangen....we zullen zien of ik dan het 15'' model met i7 2.2 Ghz kan ontvangen met High Resolution Display.Pyr0wl schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:54:
[...]
Geen enkel idee hoeveel dagen je daarvoor hebt, maar ik denk dat die policy van "niet tevreden binnen 14 dagen? geld terug!" daar ergens mee te maken heeft.
Verder twijfel ik een beetje of'k hier wel mee zou door gaan.. Het lijkt me vreemd, zomaar een nieuwe model van iets ruilen voor een ouder, zonder bijkomende kosten of iets dergelijks? Beetje bang dat ik achteraf bijv. een refurbished model in handen krijgof gewoon eentje met mankementen ofzo
Ik denk ook dat je er weinig mee opschiet om de nieuwste te hebben, maar als ze hem om willen wissen dan is dat natuurlijk mooi. Dan heb je er weer eentje in nieuwstaat.
[ Voor 29% gewijzigd door syltheboy op 26-10-2011 00:34 ]
Ja dat gevoel heb ik ook altijd.Pyr0wl schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:54:
[...]
Geen enkel idee hoeveel dagen je daarvoor hebt, maar ik denk dat die policy van "niet tevreden binnen 14 dagen? geld terug!" daar ergens mee te maken heeft.
Verder twijfel ik een beetje of'k hier wel mee zou door gaan.. Het lijkt me vreemd, zomaar een nieuwe model van iets ruilen voor een ouder, zonder bijkomende kosten of iets dergelijks? Beetje bang dat ik achteraf bijv. een refurbished model in handen krijgof gewoon eentje met mankementen ofzo
Zo heb ik een iPad2 met hele lichte bleeding aan 1 kant. Omwisselen bij een AppleStore kan direct alleen wat krijg ik er voor terug. Straks krijg ik er een met een perfect scherm maar Wifi problemen oid. Zal vast niet maar Zou wel kunnen.
Weer een typisch Nederlands gevalletje onderste uit de kan.Recon24 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 00:02:
[...]
Ik heb ook net een mailtje verzonden, dus ik ben benieuwd wat ze bij mij gaan zeggen. Mijn MBP heb ik 14 september ontvangen....we zullen zien of ik dan het 15'' model met i7 2.2 Ghz kan ontvangen met High Resolution Display.
Lijkt me sterk dat ze daar aan mee gaan werken. Maar misschien kan er wel een gift-card af oid.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
@Pyr0w waar heb jij heen gemaild? Dan ga ik het ff proberen.
Edit: Inmiddels is de mail de deur uit. Ik heb het uiteindelijk gemaild naar contactus.nl@euro.apple.com en daar en bevestiging van ontvangen.
Het is met vandaag erbij 22dagen geleden dat ik deze mac gekocht heb dus net een weekje over de "ruilingen termijn" van 14-dagen heen (aldus mijn bon).
Ik ben zeer benieuwd wat Apple NL hier mee kan, ik heb hem immers in de VS gekocht en heb geen doos meer.
Het lijkt me daarom ook dat Apple NL mij niet tegemoet gaat komen maar niet geschoten is altijd mis. Meer inspanning dan deze wil en ga ik er ook niet insteken, de machine werkt verder super namelijk.
[ Voor 73% gewijzigd door Donstil op 26-10-2011 06:59 ]
Daar heb ik ook heen gemaildDonstil schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 06:36:
Maar een giftcard daarin tegen zou ik zeker accepteren, daar ben ik Hollands genoeg voor.
@Pyr0w waar heb jij heen gemaild? Dan ga ik het ff proberen.
Edit: Inmiddels is de mail de deur uit. Ik heb het uiteindelijk gemaild naar contactus.nl@euro.apple.com en daar en bevestiging van ontvangen.
Het is met vandaag erbij 22dagen geleden dat ik deze mac gekocht heb dus net een weekje over de "ruilingen termijn" van 14-dagen heen (aldus mijn bon).
Ik ben zeer benieuwd wat Apple NL hier mee kan, ik heb hem immers in de VS gekocht en heb geen doos meer.
Het lijkt me daarom ook dat Apple NL mij niet tegemoet gaat komen maar niet geschoten is altijd mis. Meer inspanning dan deze wil en ga ik er ook niet insteken, de machine werkt verder super namelijk.
Via de mail? Ik heb geen 06 mee gezonden namelijk.Pyr0wl schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 09:08:
[...]
Daar heb ik ook heen gemaildEen dag later nam iemand van de support contact met mij op en sindsdien is deze persoon mij aan het verder helpen.
Via mail! Het enige wat ik nog heb bij vermeld is het ordernummer, maar ik denk niet dat dat voor jou van toepassing is, aangezien je je MBP bij de retailstore hebt gehaaldDonstil schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 09:57:
[...]
Via de mail? Ik heb geen 06 mee gezonden namelijk.
Ik heb mijn orginele bon (die krijg je gemaild in de vs, printen ze alleen nog uit als je dat graag wilt) en het serie nummer mee gezonden.Pyr0wl schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:20:
[...]
Via mail! Het enige wat ik nog heb bij vermeld is het ordernummer, maar ik denk niet dat dat voor jou van toepassing is, aangezien je je MBP bij de retailstore hebt gehaald
Ik wil eigenlijk geen nieuwe want dat duurt zeker weer 2 weken. Ik wil liever iets van een leuke tegoed bon ofz
(Ik had eens een DOA MBP en die werd keurig de volgende dag weer opgehaald maar omdat het een BTO model was duurde dat weer twee weken, best vervelend en daar heb ik nu dan ook geen zin in.
Kan het altijd proberen, nee heb je...ja kan je krijgen..!fsfikke schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 01:19:
[...]
Weer een typisch Nederlands gevalletje onderste uit de kan.
Lijkt me sterk dat ze daar aan mee gaan werken. Maar misschien kan er wel een gift-card af oid.
We wachten af!
Edit: Als Apple hier mee leest, ik wil wel graag een iPod Classic als compensatie.
Of een Airport Extreme.

[ Voor 62% gewijzigd door Donstil op 26-10-2011 11:35 ]
Het enige waar ik wat bang voor ben is dat ze iets refurbished ofzo opsturen.. maar dat lijkt me stug, toch?
Refurbished van het nieuwe model lijkt me redelijk sterk.Pyr0wl schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:00:
Mensen van TNT hebben net gebeld, gelijk gezegd dat ik liever heb dat ze hem op 4 Nov komen halen, op die manier is er eigenlijk maar één dag dat ik hem moet missen :-)
Het enige waar ik wat bang voor ben is dat ze iets refurbished ofzo opsturen.. maar dat lijkt me stug, toch?
Ze halen hem idd snel op. Zit je toch ff een week zonder Mac voor die 0,2ghz

Vroegen ze bij jou expliciet hem in te pakken als nieuw (in doos enz)?
Ja, maar dat niet alleen; een gloednieuw toestel omruilen voor een refurbished lijkt me ook nogal scheef.Donstil schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:05:
[...]
Refurbished van het nieuwe model lijkt me redelijk sterk.
Ze halen hem idd snel op. Zit je toch ff een week zonder Mac voor die 0,2ghz![]()
Vroegen ze bij jou expliciet hem in te pakken als nieuw (in doos enz)?
En als ik het goed heb, zit ik juist één dagje zonder Mac (omdat ik hem niet kan meenemen naar school/stage wegens de ophaling)
Ze hebben verder inderdaad nog gevraagd om hem te verpakken in de originele verpakking incl. alle toebehoren en dat ik een RMA nummer op de verpakking moest schrijven.
Vandaar dat ik er even vanuit was gegaan dat ze hem een deze dagen bij jou zouden komen halen.
Ik ben benieuwd wat ze bij mij gaan doen, ik heb (zoals eerder geplaatst) nog al wat nadelen.
Geen doos meer (rest wel), niet in Nederland gekocht en nu 22dagen oud.
Verwijderd
Ik zit met het volgende. Ik sta op het punt om een nieuwe Macbook te kopen na de laatste upgrade van eergisteren. Alleen als ik op internet ga zoeken naar mogelijke upgrade van de Macbook voorspellen ze dat er begin 2012 een nieuwe case gaat komen voor de Macbook, natuurlijk zijn het rumors/geruchten maar dan begin ik alweer te twijfelen. Het is namelijk zo dat ik hem nog niet echt noodzakelijk nodig ben, maar het wel handig zou zijn voor mijn opleiding etc.
Wat is jullie mening hierover? Ik denk dat deze vraag al veel vaker is gesteld maar toch..
Alvast bedankt
Dat is vrij simpel, heb je hem nu nodig? Koop hem dan nu. Heb je hem nog niet nodig? Wacht op de volgende upgrade.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:39:
Mensen,
Ik zit met het volgende. Ik sta op het punt om een nieuwe Macbook te kopen na de laatste upgrade van eergisteren. Alleen als ik op internet ga zoeken naar mogelijke upgrade van de Macbook voorspellen ze dat er begin 2012 een nieuwe case gaat komen voor de Macbook, natuurlijk zijn het rumors/geruchten maar dan begin ik alweer te twijfelen. Het is namelijk zo dat ik hem nog niet echt noodzakelijk nodig ben, maar het wel handig zou zijn voor mijn opleiding etc.
Wat is jullie mening hierover? Ik denk dat deze vraag al veel vaker is gesteld maar toch..
Alvast bedankt
Inderdaad. Veel mensen zitten hiermee (ook ik) maar een beter advies dan dit is er eigenlijk niet. Vooral ook niet te moeilijk over doen, je doet er toch geen miskoop meeelsandor schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:41:
[...]
Dat is vrij simpel, heb je hem nu nodig? Koop hem dan nu. Heb je hem nog niet nodig? Wacht op de volgende upgrade.
Een MacbookPro wordt 1 a 2 x per jaar geüpdate.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:39:
Mensen,
Alvast bedankt
Aangezien Intel's ivy begin 2012 nog niet gaat uitkomen komt de volgende update waarschijnlijk pas als ivy wel komt (Q2/Q3 2012). Aldus de geruchten is de ivy upgrade ook een Case upgrade maar dat zijn alleen nog maar geruchten.
Wil je wachten op de volgende speed bump (waarom zou je deze is 2dagen oud) dan moet je dus nog zeker 6 maanden wachten. Persoonlijk maakt het design van een MacbookPro me weinig uit, ik vind de Unibody's mooi maar vind stiekem mijn eerdere mbp's (met zilveren toetsenborden) mooier. Toch heb ik een Unibody en ik zal je een geheimpje vertellen ondanks dat ik die andere mooier vind doet deze het perfect
Verwijderd
Kijk daar heb ik wat aan. Het blijven inderdaad ook gewoon geruchten. Ga er dus maar gewoon één bestellen, anders kun je wel blijven wachten. Er komt altijd wel iets nieuws! Alleen nu nog even rondkijken over de extra opties die ik erbij ga nemen, zo een hi-res beeldscherm is toch wel leukDonstil schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 13:04:
[...]
Een MacbookPro wordt 1 a 2 x per jaar geüpdate.
Aangezien Intel's ivy begin 2012 nog niet gaat uitkomen komt de volgende update waarschijnlijk pas als ivy wel komt (Q2/Q3 2012). Aldus de geruchten is de ivy upgrade ook een Case upgrade maar dat zijn alleen nog maar geruchten.
Verwijderd
Ja klopt, voor films enzo is de glare versie wel mooier. Maar qua kleurechtheid en weerspiegeling kun je beter die 5 tientjes bijleggen naar mijn mening. Zit alleen nog met harddisk, standaard laten of ook upgraden en dan nog die optie tussen de 5400 en 7200 rpm. Wat een keuzes! Ze maken het je ook niet makkelijk bij Apple. Zit ook nog even te kijken naar een eventuele verzekering.syltheboy schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:20:
Als je dan toch voor een hi-res gaat, kies dan gelijk voor een matte. Zelf heb ik gewoon de standaard resolutie, in glossy. Ik stoor me niet echt aan de spiegeling van het scherm, maar toch heb ik liever geen reflecties.
Verwijderd
Ik heb het verhaald niet gevolgd maar je krijgt de late 2011 eh? Dan zal die wel niet refurbished zijn aangezien ze nog nog niet echt te koop zijnPyr0wl schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:00:
Mensen van TNT hebben net gebeld, gelijk gezegd dat ik liever heb dat ze hem op 4 Nov komen halen, op die manier is er eigenlijk maar één dag dat ik hem moet missen :-)
Ja, en het lijkt me sterk dat ze een eigenlijk gloednieuw toestel gaan inruilen (ik heb deze immers nog maar 6 dagen) voor een "gebruikt"?Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 18:42:
[...]
Ik heb het verhaald niet gevolgd maar je krijgt de late 2011 eh? Dan zal die wel niet refurbished zijn aangezien ze nog nog niet echt te koop zijnApple Store staat nog op 3 dagen levertijd.
Anyway, Apple support heeft mij verzekerd dat het om een nieuw toestel gaat en net kreeg ik ook de verzendbevestiging aan. Als ik zo kijk naar de details van de MBP die ze me gaan opsturen, heb ik ineens ook een betere schijf.
In mijn huidige macbook steekt er een 500 GB 7200 RPM schijf, terwijl in het vervangende toestel een schijf zit van 720 GB, 7200 RPM
Nog niets van aPple vernomen verder
(ze kunnen werkelijks niks hebben) Zijn die dingen nog te vervangen de D en de 6 doen het niet.
Op ifixit zie ik alleen een compleet bovendeel met toetsenbord?
Bullshit (excusez le mot), je moet gewoon niet met vocht bij apparatuur komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Smultie op 27-10-2011 15:44 ]
Nope, voor de update kon je kiezen om de standaard HDD (750GB, 5400 RPM) te upgraden naar 500 GB met 7200 RPM. Deze upgrade kostte je geen extra geld en aangezien 500GB voor mij meer dan voldoende is en je daar iets meer performance weet uit te halen, ben ik daar maar voor gegaan.Donstil schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:03:
Had je dat nog nuet? Ik heb dat model van de Apple store en zit oa een 750gb schijf in.
Nog niets van aPple vernomen verder
Nu, sinds dat Apple die update heeft uitgevoerd is die schijf van 500 GB verdwenen. Als je een HDD wilt, heb je enkel de keuze tussen schijven van 750GB met als enige verschil de RPM. Voor deze upgrade moet je echter wel geld neertellen, zo'n 45€, dus vandaar
Voor dat ik contact had opgenomen met de mensen van Apple, las ik dat je binnen de 4 werkdagen een reactie kon verwachten, dus het kan nog wel even duren
Het lijkt me sterk dat je toetsjes apart kan vervangen. Moest een fabrikant zo werken, dan zouden er aanzienlijk meer kosten verbonden zijn aan het installeren van een toetsenbord.bouwfraude schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:22:
Mijn vriendin heeft het toetsenbord van haar Macbook Pro 2011 iets te vochtig schoongemaakt.
(ze kunnen werkelijks niks hebben) Zijn die dingen nog te vervangen de D en de 6 doen het niet.
Ik vrees dat je gewoon beroep zult moeten doen op Apple ofwel zelf een toetsenbord weten te kopen via eBay ofzo en dat dan zelf te installeren.
Daar zit die 750gb schijf toch echt al in
Ik heb net een mailtje terug. Ik moet contact opnemen met AppleCare hij kan me via de mail niet helpen.
Maar ok heb er geen appleCare bij dus dat is redelijk zinloos b
bij mij idemIk heb net een mailtje terug. Ik moet contact opnemen met AppleCare hij kan me via de mail niet helpen.
Maar ok heb er geen appleCare bij dus dat is redelijk zinloos b
Heb jij gebeld ervoor al?JesseSebastian schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:43:
[...]
bij mij idemwas het proberen waard
Sorry hoor maar het fanboy gehalte begint hier de spui gaten uit te lopen.Smultie schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:43:
[...]
Bullshit (excusez le mot), je moet gewoon niet met vocht bij apparatuur komen.
Je hebt ook laptoptoetsenborden die wel tegen vocht kunnen en zeker in de prijs
klasse van apple met de nadruk op pro zou dat toch ook wel mogen.
Ieder puntje van kritiek wordt hier goedgepraat ik ben het nu meer dan zat.
[ Voor 8% gewijzigd door bouwfraude op 27-10-2011 17:20 ]
Al proberen te drogen een paar dagen? Eventueel naast een verwarming of kachel? (Niet vlak naast maar in de buurt.bouwfraude schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:22:
Mijn vriendin heeft het toetsenbord van haar Macbook Pro 2011 iets te vochtig schoongemaakt.
Ik maak het toetsenbord meestal schoon met een niet al te vochtige doek. Dat gaat zonder problemen. Zeg maar gewoon doek nat maken, uitwringen en dan schoonmaken.
edit: Ik hang nu bij Apple in de wacht ivm de update enz, er gaat kennelijk een hoop defect want de wacht tijd is 10minuten
[ Voor 35% gewijzigd door Donstil op 27-10-2011 17:47 ]
Had gister al gebeld naar mn lokale reseller, die konden ook niets voor me betekenen.
Jij al resultaat dan?
Ik weet niet.. Maar je moet toch al met een vrij tot zeer natte doek over het toetsenbord van je Macbook gaan wil je dat er toetsen stoppen met werken? Dat de Thinkpads er tegen kunnen dat je daar met een dweil over gaat wilt niet betekenen dat dit voor elke andere laptop fabrikant ook moet gelden. Elk merk en/of product heeft z'n sterke en zwakke punten.bouwfraude schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 17:19:
[...]
Sorry hoor maar het fanboy gehalte begint hier de spui gaten uit te lopen.
Besides, je hangt hier rond in de Apple en Mac forums dus het lijkt me dan ook maar wiedes dat je hier met een zekere regelmaat een fanboy/girl tegenkomt
Nou, ik begrijp dat je je lieve vriendin niet gaat afvallen, maar om een notebook keyboard te mollen moet je wel echt heel wat water gebruikt hebben. Het water lekt echt niet zomaar onder de toetsen door het mechanisme c.q. de electronica in. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand's Macbook of Apple keyboard het begaf door een vochtig doekje.bouwfraude schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 17:19:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Van een vochtig doekje (hoewel ik dat ook niet aanraad) gaat elektronica niet direct stuk maar van normaal water wel,
Misschien is een Toughbook wat voor je.

Je kan een Fiat niet wassen met een schuurspons maar een BMW met mooiere/betere lak kan je ook niet wassen met een schuurspons hoor.
+1.Exirion schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:13:
[...]
Nou, ik begrijp dat je je lieve vriendin niet gaat afvallen, maar om een notebook keyboard te mollen moet je wel echt heel wat water gebruikt hebben. Het water lekt echt niet zomaar onder de toetsen door het mechanisme c.q. de electronica in. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand's Macbook of Apple keyboard het begaf door een vochtig doekje.
Ik maak mijn toetsenbord schoon met een brillenpoetsdoekje met alcohol en ook mijn MB Pro werkt na bijna 2 jaar feilloos.
bouwfraude schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 17:19:
[...]
Loop laatste 2 dagen met probleem dat mijn macbook geen automatisch verbinding maakt met mijn draadloos netwerk..iPhone heeft wel verbinding dan, maar moet iedere keer weer aan het stunten bij Airport en dan krijg ik wel weer verbinding..Dus de Wifi werkt wel, maar de macbook pikt hem niet op..
Heb nooit lopen stunten met instellingen, daar kom ik maar niet aan..Het was altijd goed namelijk..
Waar kan dit aan liggen?
Thx..
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Lion (10.7.1/10.7.2) of Snow Leopard (10.6.x)?pdavie2311 schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 09:07:
Goedemorgen,
Loop laatste 2 dagen met probleem dat mijn macbook geen automatisch verbinding maakt met mijn draadloos netwerk..iPhone heeft wel verbinding dan, maar moet iedere keer weer aan het stunten bij Airport en dan krijg ik wel weer verbinding..Dus de Wifi werkt wel, maar de macbook pikt hem niet op..
Heb nooit lopen stunten met instellingen, daar kom ik maar niet aan..Het was altijd goed namelijk..
Waar kan dit aan liggen?
Thx..
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Lion 10.7.2
Heb net bij netwerkvoorkeuren gekeken, ook daar geen probleem met wifi..Verbonden..En nogmaals de iPhone wel constant goed...
Daarbij loopt hier een ander probleem qua draadloos functioneren..Om de zoveel tijd, om de dag ongeveer moeten allen stekkers van de router etc even uit het stopcontact om de boel weer te resetten..Op 1 of andere manier kan ik geen verbinding houden met mijn draadloos..
Heb ziggo als provider, maar heb mijn eigen router ertussen..Linksyss..Deze laatst een keer helemaal gereset, beveiligd via WEP, eigen sleutel bedacht, dat lukte ook nog, want ik ben niet echt een techneut..
1 staat met ander in verbinding?
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Dat is een relatief (en irritant) bekend probleem.... Kun je niet zo heel veel aan doen. Ik heb wel een vermoeden dat het licht aan het feit dat er op sommige plekken gewoon wat meer netwerken zijn (bij mij thuis en bij mijn vriendin) maar als ik het op de campus (UT) doe dan merk ik niks ervan...pdavie2311 schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 10:30:
@iichel..
Lion 10.7.2
Heb net bij netwerkvoorkeuren gekeken, ook daar geen probleem met wifi..Verbonden..En nogmaals de iPhone wel constant goed...
Daarbij loopt hier een ander probleem qua draadloos functioneren..Om de zoveel tijd, om de dag ongeveer moeten allen stekkers van de router etc even uit het stopcontact om de boel weer te resetten..Op 1 of andere manier kan ik geen verbinding houden met mijn draadloos..
Heb ziggo als provider, maar heb mijn eigen router ertussen..Linksyss..Deze laatst een keer helemaal gereset, beveiligd via WEP, eigen sleutel bedacht, dat lukte ook nog, want ik ben niet echt een techneut..
1 staat met ander in verbinding?
Hier staat wat
Iemand anders zelfde probleem?
Ziehier op de Google calendar known issues:bartkoper schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:03:
Zijn er nog meer mensen de nog steeds problemen hebben met de ical agenda en gmail? weghalen van afspraken gaat niet en komen steeds terug. ook heb ik regelmatig last van mn gmail in mail app. blijft vragen om ww en kan berichten soms niet zenden.
Setting up iCloud sync has caused events to be unexpectedly wiped from Google Calendar for some of our users who were syncing information between iCal and Google Calendar. In response, we've stopped deleting the information if the delete request comes from iCal. Until further notice, deleting any event in iCal on Mac OS will not remove this event from Google Calendar, but all other requests like creating events or changing existing events will be synced properly. We've contacted Apple and we are actively working on this - thanks for bringing this to our attention, we'll keep you posted.
As a workaround, we suggest you remove events in the web version of Google Calendar (calendar.google.com) - all changes made in the web calendar are properly synced to your iCal.
http://www.google.com/sup...c.py?page=known_issues.cs
Dank voor je tip. dan kan ik ze er in ieder geval uithalen. hopen dat ze het snel oplossen. dit werkt niet zo lekker!ddopey schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 23:00:
[...]
Ziehier op de Google calendar known issues:
Setting up iCloud sync has caused events to be unexpectedly wiped from Google Calendar for some of our users who were syncing information between iCal and Google Calendar. In response, we've stopped deleting the information if the delete request comes from iCal. Until further notice, deleting any event in iCal on Mac OS will not remove this event from Google Calendar, but all other requests like creating events or changing existing events will be synced properly. We've contacted Apple and we are actively working on this - thanks for bringing this to our attention, we'll keep you posted.
As a workaround, we suggest you remove events in the web version of Google Calendar (calendar.google.com) - all changes made in the web calendar are properly synced to your iCal.
http://www.google.com/sup...c.py?page=known_issues.cs
Daar had ik dus ook last van, dus na het lezen van de known issues van Google Calender en iCal, heb ik maar mijn Google Calender en Google Contacts van Exchange overgezet naar iCloud. 2 Minuten werk en nu werkt alles weer prima, al is het dan via iCloud en niet meer via Google/Exchange.bartkoper schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 23:20:
[...]
Dank voor je tip. dan kan ik ze er in ieder geval uithalen. hopen dat ze het snel oplossen. dit werkt niet zo lekker!
Vind dat glare verhaal bij films ook wel een twijfelachtig voordeel. Juist in een film zitten vaak veel donkere scènes en bovendien kijk je vaak naar zwarte balken onder en boven het beeld, en dan zit je bij een beetje omgevingslicht of bij een heldere instelling van je backlight al snel naar je eigen hoofd te staren. Nogal irritant, tenzij je heel erg narcistisch ingesteld bent natuurlijk. Zo niet dan ga je al snel de hoek van je beeldscherm veranderen zodat de weerspiegeling minder is.Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:42:
[...]
Ja klopt, voor films enzo is de glare versie wel mooier. Maar qua kleurechtheid en weerspiegeling kun je beter die 5 tientjes bijleggen naar mijn mening. Zit alleen nog met harddisk, standaard laten of ook upgraden en dan nog die optie tussen de 5400 en 7200 rpm. Wat een keuzes! Ze maken het je ook niet makkelijk bij Apple. Zit ook nog even te kijken naar een eventuele verzekering.
Verwijderd
En ik twijfel het meest over de grafische kaart.
Ik wil de Mac gebruiken voor de alledaagse dingen maar ik werk ook veel met 3D programma's als Revit, sketchup renderings en Archicad. Ook soms video en foto bewerking.
Ik wil een laptop kopen die minstens weer 3 jaar meegaat zonder dat ik problemen krijg met het uitvoeren van dergelijke programma's. Als ik voor de 13" zou kiezen, dan sowieso de duurdere versie.
Of dus 1 van de twee 15" versies. Ik wil hem in iedergeval uitbreiden naar 8gb intern geheugen en een 256gb ssd.
Maar de vraag is dus: heeft de de 13" voldoende grafisch geheugen om soepel met dergelijke programma's overweg te kunnen? En anders de 15" met de HD 6750M of de HD 6770M?
Ik heb al veel zitten googelen maar zie door de appels de boom niet meer...
Iemand ervaring/een mening hierover?
-MPB 13" 1280x800
-MBA 13" 1440x900
-MBA 11" 1366 x 768
Zelfs de 11" MBA heeft een, naar mijn mening, betere resolutie dan de MBP 13". Zolang hier geen verandering in komt weiger ik toch over te stappen. Ik dacht dat het misschien opgelost ging worden door de speedbump die net is geweest, maar dat bleek ijdele hoop te zijn.
Iemand ooit een gelijkaardig probleem gehad? Op diverse Amerikaanse fora lees ik verhalen over mensen die gelijk een nieuwe kregen, maar daar zal ik maar niet te veel op hopen zeker?
Verwijderd
Ik heb een half jaar de nieuwe MBP 13" gehad en nu de nieuwe MBA 13". De resolutie van de MBA is toch echt veel fijner en scherper. Er kan meer op het kleinere scherm en de pixels zie je ook een stuk minder. Voor mensen met goede ogen is het prima te doen.syntesia schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:56:
die reso op de mbp is naar mijn mening prima, ik vind die mba 13 inch veelste hoog voor zo'n scherm, je moet het verschil maar eens bekijken in de winkel.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Verwijderd
Denk niet dat je met een vijl die zwarte puntjes weg zal krijgen maar wel een paar krassen erbij. Wat het is geen idee, geen last van.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:16:
Ik heb op de rand van mijn macbook pro waar mijn hand altijd op rust bij het trackpad putjes die zwart zien. Zijn er nog mensen bij wie dit is? En zou het iets uitmaken moest ik er met een vijl over gaan?
Verwijderd
Ik heb een heel vreemd probleem met mijn Macbook Pro (mid 2009). Ik heb het idee dat het zijn eigen leven leidt. De cursor doet wat hij wil, opent programma's wat ik niet wil, ben ik aan het typen wordt opeens alles geslecteerd en ge-delete, alsof er iemand ook op me computer zit.
Ik ben echt noob op het gebied van gehacked worden, dit heb ik nog nooit meegemaakt, maar dit lijkt er verdomd veel op. Hardware Test bleek niks aan de hand. Er is nu een virusscanner aan het draaien, maar ik weet niet of dit wat gaat opleveren.
Iemand enig idee hoe en wat?
Gebeurt dit ook als je je internetverbinding handmatig killt?Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:45:
Hallo allemaal,
Ik heb een heel vreemd probleem met mijn Macbook Pro (mid 2009). Ik heb het idee dat het zijn eigen leven leidt. De cursor doet wat hij wil, opent programma's wat ik niet wil, ben ik aan het typen wordt opeens alles geslecteerd en ge-delete, alsof er iemand ook op me computer zit.
Ik ben echt noob op het gebied van gehacked worden, dit heb ik nog nooit meegemaakt, maar dit lijkt er verdomd veel op. Hardware Test bleek niks aan de hand. Er is nu een virusscanner aan het draaien, maar ik weet niet of dit wat gaat opleveren.
Iemand enig idee hoe en wat?
Verwijderd
Ja, dan gebeurd het ook. Ik had Teamviewer, maar dat heb ik al verwijderd...LaptopSmurf schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:51:
[...]
Gebeurt dit ook als je je internetverbinding handmatig killt?
Ik heb precies hetzelfde voor met mijn mid 2009 exemplaar. Ik zou er echter absoluut niet met een vijl over gaan, want als je goed kijkt of voelt zijn het minieme putjes. Mijn vermoeden is dat een zuur, of wat dan ook, op de huid het aluminium heeft aangetast. Dat krijg je dus echt niet meer goed door te vijlen.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:16:
Ik heb op de rand van mijn macbook pro waar mijn hand altijd op rust bij het trackpad putjes die zwart zien. Zijn er nog mensen bij wie dit is? En zou het iets uitmaken moest ik er met een vijl over gaan?
Verwijderd
Heb je toevallig een (wacom) tekentablet?Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:54:
Nog meer mensen problemen met hun MBP? Zou het een virus zijn? Zowel Hardware Test als Virusscanner leveren geen resultaten op...
Verwijderd
Nee heb ik niet.Knopsje schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:57:
[...]
Heb je toevallig een (wacom) tekentablet?
Verwijderd

Zie ik iets over het hoofd, heb ik misschien de verkeerde applecare aangeklikt of scheelt het echt gewoon €100 op een studentenkortings applecare ten opzichte van de gewone prijs?
Ja maar studentenkorting via wat? Edu Store via de Apple site? Surfspot? Iets via een onderwijsinstelling?Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:49:
Nee, ééntje van de prijs met studentenkorting en één zonder.
edit: oh ik zie het al, gewoon Edu Store dus. Dat scheelt inderdaad een hoop ja
[ Voor 76% gewijzigd door jelle. op 01-11-2011 20:51 ]
Verwijderd
Ja, en het rare is dat als ik hem via surfspot (dus via mn eigen opleiding) dan betaal ik weer €289,17. Die andere prijs was inderdaad via de gewone edu shop. Maar hier kan ik met mijn HBO studie toch ook gewoon via bestellen?jelle. schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:50:
Volgens mij staat er €243,95 bij die eerste in plaats van €249 voor de 13".
[...]
Ja maar studentenkorting via wat? Edu Store via de Apple site? Surfspot? Iets via een onderwijsinstelling?
edit: oh ik zie het al, gewoon Edu Store dus. Dat scheelt inderdaad een hoop ja
Ja hoor, zekerVerwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:55:
Ja, en het rare is dat als ik hem via surfspot (dus via mn eigen opleiding) dan betaal ik weer €289,17. Die andere prijs was inderdaad via de gewone edu shop. Maar hier kan ik met mijn HBO studie toch ook gewoon via bestellen?
Verwijderd
Nee klopt, ik ga het zeker ook wel doen. Alleen vreemd dat de store voor het onderwijs meer korting geeft dan surfspot (deze geeft mij op mijn MacBook zelf meer korting). Wel een beetje omslatig dus om eerst de laptop te bestellen via surfspot en de applecare via de store voor het onderwijs maargoed wel het geld waard zo.jelle. schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 22:59:
[...]
Ja hoor, zekerEn AppleCare ga je nergens meer met zoveel korting vinden dus als je dat overwoog, zeker doen!
Door het zo eens te vergelijken heb ik de indruk dat er ergens iets niet juist zit met mn vorige MBP
Ik heb gechecked, en op beide staat "automatic graphic switching" aan. Strange. Verder heel tevreden over de Apple service etc!
Verwijderd
Sinds eind vorige week had ik daar ook last van op m'n MBP. Dingen werden geselecteerd, verplaatst, kreeg dingen soms juist niet geselecteerd, etc, etc. Werd steeds erger, dus gisteren mee naar Innovators geweest en wat blijkt? De accu is aan het uitzetten, waardoor deze van binnenuit tegen de trackpad aanduwt en de cursor lijkt dus dan z'n eigen leven te gaan leiden. Accu even verwijderd, aan netstroom gehangen en alles werkt weer als een zonnetje. Kwestie van een nieuwe accu bestellen dus.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:45:
Hopelijk is dit bij jou ook de simpele oplossing!

Moet ik me zorgen gaan maken? Lijkt mij niet heel goed iig..
Verwijderd
is er een mogelijkheid dat wanneer ik mijn macbook heb aangesloten(via minidisplayport) aan mijn tv, dat ik mijn macbook kan dichtklappen en dat hij dan niet in slaapstand gaat?
ps: heb een wireless keyboard en magic mouse
Ja je moet zorgen dat je een extern toetsenbord en muis aangesloten hebt. Dit zou ook moeten werken met een Draadloze.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 16:04:
hallo,
is er een mogelijkheid dat wanneer ik mijn macbook heb aangesloten(via minidisplayport) aan mijn tv, dat ik mijn macbook kan dichtklappen en dat hij dan niet in slaapstand gaat?
Als je je macbook dichtklapt met tv en toetsenbord + muis aangesloten gaat bij mij het beeld alleen naar mijn tv
Dit is je oplossing!Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 16:04:
hallo,
Doe eens een calibratie van je batterij, zie het linkje onderaan.Pino112 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 09:52:
[afbeelding]
Moet ik me zorgen gaan maken? Lijkt mij niet heel goed iig..
Hiermee veranderd meestal de current capacity in positieve zin
En anders ik meen dat als je onder de 1000 Loadcycles zit en je Capacity onder de 4000Mah zit je in aanmerking komt voor vervanging
Hier een link naar de Calibration procedure voor je batterij.
http://support.apple.com/kb/ht1490
[ Voor 6% gewijzigd door Hydrosine op 05-11-2011 16:11 ]
Verwijderd
bedankt voor jullie hulp!
Hydrosine schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 16:06:
[...]
Ja je moet zorgen dat je een extern toetsenbord en muis aangesloten hebt. Dit zou ook moeten werken met een Draadloze.
Als je je macbook dichtklapt met tv en toetsenbord + muis aangesloten gaat bij mij het beeld alleen naar mijn tv
Als je een recente MBP hebt (2011) en dan de versie >15 inch, dan werkt een extern scherm alleen als je je dedicated graphics aan hebt staan en niet als je MBP de integrated graphics gebruikt want dan werkt ie dus niet.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 16:25:
het is me gelukt : het probleem was dat ik de macbook van stroom moest voorzien !
bedankt voor jullie hulp!
[...]
Het is best mogelijk dat je MBP zijn dedicated graphics alleen gebruikt als je MBP op de stroom is aangesloten, ik heb het precies zo ingesteld, moet alleen handmatig switchen als ik een extern scherm wil gebruiken en op de batterij werk.
Zeg hier zijn de iconen van de harde schijven weg, heb hier alleen de naam Macintosh HD en BOOTCAMP staan, geen icoontje, als ik ze selecteer dan zie ik wel de plek waar het icoontje hoort maar verder niets.
Inmiddels zijn ze weer terug.
[ Voor 15% gewijzigd door Kobus Post op 07-11-2011 17:46 ]
No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.
Verwijderd
Mijn nieuwe net aangeschafte 13 inch macbook pro (2,4ghz i5; late 2011 model) maakt best een beetje geluid als hij alleen maar aanstaat, of zoals nu als ik alleen safari open heb staan.. het klinkt een beetje als een suizend geluid, een heel zacht blazend geluid wat erg constant is. Vergeleken met mijn oude laptop is het niks, maar als ik hem naast een andere macbook pro 13 inch zet, maakt die van mij significant meer geluid (en die andere macbook is eigenlijk gewoon stil).. Is dit bij iemand op het forum een bekend probleem?
Is het simpelweg "inruilen voor een andere" of is de kans aanwezig dat hetzelfde probleem zich dan weer voor zal doen?
Is het niet gewoon de harddisk?Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:54:
heb de search functie in dit topic gebruikt en kan er niet echt iets over vinden dus vandaar even mijn vraag:
Mijn nieuwe net aangeschafte 13 inch macbook pro (2,4ghz i5; late 2011 model) maakt best een beetje geluid als hij alleen maar aanstaat, of zoals nu als ik alleen safari open heb staan.. het klinkt een beetje als een suizend geluid, een heel zacht blazend geluid wat erg constant is. Vergeleken met mijn oude laptop is het niks, maar als ik hem naast een andere macbook pro 13 inch zet, maakt die van mij significant meer geluid (en die andere macbook is eigenlijk gewoon stil).. Is dit bij iemand op het forum een bekend probleem?
Is het simpelweg "inruilen voor een andere" of is de kans aanwezig dat hetzelfde probleem zich dan weer voor zal doen?
Dit topic is gesloten.
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.