Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 201 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:05
Ik zoek even advies:
Na jaren met de Sonos play base geluisterd te hebben wil ik overstappen naar wat nieuws ivm formaat.

Ik wil jullie advies over de aankoop.
Doel:
Muziek luisteren, kwaliteit belangrijk. Muziekstijl varieert van rustig tot hard. Techno tot rock. Ik hou van een beetje punch. De playbase voldoet ruimschoots.
Doel 2
Tv geluid verbeteren, maar geen dolby 5.xxxx of welke vorm ook dan noodzakelijk.

Budget: ongeveer 1000 euro.
Locatie: klein appartement met minimalistische steil. (30m2 woonkamer)
Overwegingen: een soundbar vind de vrouw lelijk.

De opties:
1 Sonos ultra arc en koppelen aan 1 symphonisk speaker
2 Sonos era 100 & sub mini
2 era 300

Wat zouden jullie doen en waarom?
Ps: tv geluid los ik op via de AirPlay van Apple TV. Dat is echt bijzaak.
Hoofdzaak is lekker muziek luisteren en looks.

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:29
ziecko schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:33:
Ik zoek even advies:
Na jaren met de Sonos play base geluisterd te hebben wil ik overstappen naar wat nieuws ivm formaat.

Doel:
Muziek luisteren, kwaliteit belangrijk. Muziekstijl varieert van rustig tot hard. Techno tot rock. Ik hou van een beetje punch. De playbase voldoet ruimschoots.
Doel 2
Tv geluid verbeteren, maar geen dolby 5.xxxx of welke vorm ook dan noodzakelijk.

De opties:
2 era 300

Ga je de Sonos Playbase ook wegdoen, of wil je die behouden? Volgens mij heb je de Sonos Five misschien over het hoofd gezien. Die kun je prima als losse speaker gebruiken en voor muziek is dit eigenlijk een van de beste Sonos-speakers die je kunt kopen. In dat geval zou ik de Playbase vervangen door een Beam Gen 2. Beide passen netjes binnen je budget.

Als ik echter alleen mag kiezen uit de opties die jij zelf noemt, dan zou ik gaan voor een stereo­paar Era 100 met een Sub Mini. Dat gaat qua geluidskwaliteit beter presteren dan de andere combinaties. Met een Sonos Arc Ultra heb je daarentegen wel de meest toekomstvaste basis voor je setup die je ook weer voor films kijken kunt gebruiken.

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17
ZesBarkiePK schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:47:
[...]

Ga je de Sonos Playbase ook wegdoen, of wil je die behouden? Volgens mij heb je de Sonos Five misschien over het hoofd gezien. Die kun je prima als losse speaker gebruiken en voor muziek is dit eigenlijk een van de beste Sonos-speakers die je kunt kopen. In dat geval zou ik de Playbase vervangen door een Beam Gen 2. Beide passen netjes binnen je budget.

Als ik echter alleen mag kiezen uit de opties die jij zelf noemt, dan zou ik gaan voor een stereo­paar Era 100 met een Sub Mini. Dat gaat qua geluidskwaliteit beter presteren dan de andere combinaties. Met een Sonos Arc Ultra heb je daarentegen wel de meest toekomstvaste basis voor je setup die je ook weer voor films kijken kunt gebruiken.
Het geluid van een era 300 is toch een stuk beter? De mini sub vangt ook weer wat op dus het is moeilijk te vergelijken.

Maar eigenlijk ben je net te laat volgens mij. De aanbiedingen van black friday heb je gemist dan kon je veel meer met je budget. Ik ben met black friday gegaan voor een Arc Ultra+ sub+2x era 300. Dat is een super combinatie, helaas wel het dubbele van je budget.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• ZesBarkiePK
DutchKel schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:16:
[...]

Het geluid van een era 300 is toch een stuk beter? De mini sub vangt ook weer wat op dus het is moeilijk te vergelijken.
Nee, de Sonos Five is simpelweg de beste Sonos-speaker als het puur om muziek draait. Daar kunnen een Era 100 of Era 300 in hun eentje echt niet tegenop, in een stereo paar wordt het al iets beter, maar de Five heeft meer body, een veel voller laag en klinkt ook bij hogere volumes ontspannen en gecontroleerd.

Je kunt dat deels compenseren door bij een Era 100 of 300 een Sub toe te voegen, maar dan ben je qua prijs eigenlijk al op het punt beland waar je net zo goed (of beter) voor een stereo­paar Sonos Fives kunt gaan. Dat levert een veel breder geluidsbeeld, meer detail en een duidelijk betere muzikale ervaring op zonder dat je het gevoel hebt dat er iets “bijgeplakt” moet worden.

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450

• DutchKel
ZesBarkiePK schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:28:
[...]

Nee, de Sonos Five is simpelweg de beste Sonos-speaker als het puur om muziek draait. Daar kunnen een Era 100 of Era 300 in hun eentje echt niet tegenop, in een stereo paar wordt het al iets beter, maar de Five heeft meer body, een veel voller laag en klinkt ook bij hogere volumes ontspannen en gecontroleerd.

Je kunt dat deels compenseren door bij een Era 100 of 300 een Sub toe te voegen, maar dan ben je qua prijs eigenlijk al op het punt beland waar je net zo goed (of beter) voor een stereo­paar Sonos Fives kunt gaan. Dat levert een veel breder geluidsbeeld, meer detail en een duidelijk betere muzikale ervaring op zonder dat je het gevoel hebt dat er iets “bijgeplakt” moet worden.
Ik doelde eigenlijk in vergelijking met de era 100, de play 5 heb ik in mijn vergelijking niet opgenomen aangezien ik die nog niet heb gehoord.

• ZesBarkiePK
DutchKel schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:38:
[...]

Ik doelde eigenlijk in vergelijking met de era 100, de play 5 heb ik in mijn vergelijking niet opgenomen aangezien ik die nog niet heb gehoord.
Oh ja dan wel natuurlijk.

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:33
Ik zoek even advies:

Doel:
Doel 2

De opties:
2 era 300

Optie 1 valt al af. Je kunt niet 1 speaker koppelen aan een soundbar die je vrouw toch al niet wil. Daarnaast is een soundbar niet voor muziek afspelen. Het is om het geluid van de TV te verbeteren. En daar heb je geen behoefte aan.
Ik zou je adviseren te gaan luisteren in een winkel die Sonos verkoopt.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• ziecko
ZesBarkiePK schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:47:
[...]

De playbase verhuist naar ons andere huis. Vandaar de zoektocht.

Budget is niet fixed maar rond de 1000 euro hoop ik toch wel een lekker deuntje te hebben in huis

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:19
@DutchKel Je verhaal is voor mij wat verwarrend. Wil je echt geen soundbar (want WAF) en valt die dus af, of valt daarover te onderhandelen? Hoe los je het TV-geluid op via AirPlay? Wil je daar ook Sonos speakers voor gebruiken (niet doen)?

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:10
Ik zoek even advies:

Doel:
Doel 2

De opties:
2 era 300

Ondanks dat dit het Sonos topic is, heb je al eens twee HomePod 2’s in een groep beluisterd? Werkt prima in combinatie met de Apple TV en valt binnen budget.

• ziecko
IceFox schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:07:
[...]

Ondanks dat dit het Sonos topic is, heb je al eens twee HomePod 2’s in een groep beluisterd? Werkt prima in combinatie met de Apple TV en valt binnen budget.
dit is een serieuze overweging ja!

• ziecko
Rallye schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:01:
@DutchKel Je verhaal is voor mij wat verwarrend. Wil je echt geen soundbar (want WAF) en valt die dus af, of valt daarover te onderhandelen? Hoe los je het TV-geluid op via AirPlay? Wil je daar ook Sonos speakers voor gebruiken (niet doen)?
Via de Apple TV audio altijd naar de speaker laten gaan. Gebruik IPTV.
TV kijken is echt bijzaak, ik kijk geen films of series in dolby XXX. Het is meer om het minder blikkerig te laten lijken.
Ik luister wel graag kristalhelder naar muziek.

Voor wat betreft de WAF: Willen is kunnen :9 O-) Maar ik snap het wel, we hebben een heel mooi, rustig en kalm tv meubel en een speaker in de raamkant op de grond is gewoon echt veel mooier dan een bar onder de dunne tv/Op het meubel.

Ik zoek idd in budget gewoon advies.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:16

..Christiaan..

..zwll..

Doel:
Dan ligt je drempel 'kwaliteit' niet heel hoog. Ik denk dat een stereopaar Era100 een beter geluid geeft dan 1 playbase met muziek.

Voor muziek gebruik ik de Sonos eigenlijk nooit; dan heb ik een versterker met 2 domme speakers. Geeft beter geluid dan mijn Arc + sub + 2x era 100 omdat ik muziek graag stereo beluister en geen surround. Alleen de Arc voor muziek klinkt minder mooi dan mijn beide speakers (B&W).

Maar het blijft eigen interpretatie hè.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• DutchKel
Rallye schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:01:
Om het nog verwarrender te maken denk ik dat je de verkeerde persoon hebt getagd. Ik heb namelijk mijn set al compleet. Ik denk dat je @ZesBarkiePK @ziecko bedoelde.

Pagina: 1 ... 201 202 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.