Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-
Het is gewoon niet echt een ideale oplossing vind ik,
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Ah, dat zou wel eens kunnen kloppen ja. Ik meen me in ieder geval te herinneren dat ik eens bij de spes van de TV las dat ie vrijwel alle geluidsformaten zou ondersteunen, verder niet gekeken of dat op interne/externe bronnen van toepassing zou zijn.Maarren schreef op maandag 05 januari 2015 @ 12:41:
[...]
Ik heb me niet verdiept in de genoemde typen tv's maar let goed op tussen het onderscheid in.
-Via de optische uitgang van de TV kunnen doorgeven van DD5.1 van interne bronnen in de tv (bijvoorbeeld smart TV apps). Dit kunnen veel nieuwe samsung tv's wel.
-Via de optische uitgang van de TV kunnen doorgeven van DD5.1 van externe (HDMI) bronnen bijvoorbeeld een externe DVD speler. Dit kunnen veel samsung (maar ook veel andere merken) tv's niet. (dit wordt dan door de tv omgezet in stereo en door de sonos weer vertaald naar een soort (semi) surround.
Zoals gezegd stream ik dus eigenlijk al mijn content (Netflix en NAS) en dan heb ik DD geluid. Kan best dat de TV bij gewone TV uitzendingen, die ik niet zo heel veel kijk, niet eens op DD staat (als DD dan al door de zender/het programma wordt ondersteund). Dat zou iemand die een blueray speler belangrijk vindt eerst moeten uitzoeken dan ja! Thnx voor de aanvulling
Hoe kom je erachter dat hij hem terugschaalt naar 2.0?yorroy schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:25:
[...]
Dat is voor mij ook precies de reden waarom er nog geen playbar het huis in komt. Mijn Samsung tv geeft alleen maar 5.1 door via DVB-C. HDMI wordt allemaal teruggeschaald naar 2.0
Hoe staat het gespecifieerd?
Alvast bedankt!
Ik kan op mijn receiver zien wat voor geluidssignaal er binnen komt. Daaruit bleek dit maar een 2.0 signaal te zijn via optisch. Maar het internet staat overigens ook vol met reacties dat de meeste tv's via optisch geen 5.1 doorsturen als het ingangssignaal hdmi is.anc schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:56:
[...]
Hoe kom je erachter dat hij hem terugschaalt naar 2.0?
Alvast bedankt!
Het mooiste blijft toch Hdmi ARC. Dan zit je namelijk ook niet met de beperking dat DTS HD en DD HD niet worden doorgegeven. Dit kan volgens mij niet via optisch.
Voor muziek is Sonos echt prachtig maar voor een goede filmervaring ben je over het algemeen beter uit met een receiver + speakers van 600 euro.
Ik vind het dan ook jammer dat ik niet 2x een play 3 als stereopaar aan mijn receiver kan koppelen als front speakers en mijn bestaande centerspeaker, achterspeakers en subwoofer kan blijven gebruiken voor een fijne surround ervaring.
[ Voor 22% gewijzigd door yorroy op 06-01-2015 09:32 ]
Kijk in de sonos app bij: info over mijn sonos systeem, daar kun bij de play bar zien wat de audio input is.anc schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:56:
[...]
Hoe kom je erachter dat hij hem terugschaalt naar 2.0?
Alvast bedankt!
Klopt, daar los je het probleem inderdaad niet direct mee op. Maar er zijn wel legio tv's die dus wel 5.1 doorsturen via ARC en niet via optisch. Voor de huidige playbar heeft het geen zin, maar mogelijk dat een toekomstige playbar wel Hdmi heeft en dan gebruik kan maken van ARC. Dat lost het 5.1 probleem in ieder geval op en mogelijk dat Sonos in de toekomst wel DTS (HD) ondersteund.tboheeren schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:01:
Met HDMI ARC los je toch het probleem niet op dat je tv geen 5.1 doorstuurt ofwel? Je lost toch ook niet op dat de playbar geen DTS HD en DD HD ondersteunt?
Vandaag even goed gespeeld met playbar en de SUB.CrimpyRex schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:40:
Iemand hier met een Playbar en SUB?
Hoeveel beter klinkt de combinatie tov alleen de Playbar?
Ik vind het geluid met de SUB wel echt veel beter. De SUB is wel prijzig dus ik weet niet of ik daar 700,00 voor over zou hebben maar gelukkig kreeg ik 20procent korting en ik vind het geld wel waard.
De SUB heeft dus wel echt een meerwaarde voor mij.
Zou deze switch voldoende zijn? Vind een switch van 90 euro toch een beetje te veel van het goede.
Het gaat om deze switch
http://www.kabelstore.nl/...ische-switch-toslink.html
Iemand ervaring met die switch? Handmatig switchen is voor mij geen probleem.
Iemand met deze TV die mij antwoord kan geven?
http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg
Ik denk dat je de meeste kans maakt om een reviewer van dit, of een soortgelijk, model te vragen dit voor je te testencypress3d schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:01:
Ik overweeg ook om voor de PlayBar en Sub te gaan, ik wil alleen wel zeker weten dat mijn TV wel 5.1 doorstuurt. Ik kan dit alleen nergens vinden. Ik heb een Sony Bravia KDL-50W829B.(gelijk aan de 805)
Ik zou haast willen zeggen: onmogelijk. De Soundlink Mini is aardig, voor als je in de tuin zit of op vakantie bent. Het is een leuke bluetooth speaker met accu hoor, maar qua sound kan die niet tippen aan de opstelling die jij hebt. Althans, zo sta ik er in. Heb het spul allemaal tig keer gehoord en 1 Play 3 vind ik al beter dan de Soundlink.tboheeren schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:15:
Ik heb nu bijna een jaar een playbar en twee play:3's opgesteld in de woonkamer. De group wordt gebruikt voor zowel film als muziek. Bij kerstmis kreeg men schoonvader een bose soundlink mini als kado. Ik was toch wel onder de indruk van de bass die uit dat kleine ding kwam. Meer nog, dat kleine ding geeft meer bass dan mijn 3 sonos elementen tesamen. Nu, ik ben niet echt een bosefan en het maakt me niet uit of hun producten beter of slechter zijn dan sonos. Maar het deed me wel denken of er geen manier bestaat om wat mooiere en betere lage klanken te krijgen uit de playbar en de play:3. Uiteraard weet ik dat je met de equalizer kunt spelen maar dat geeft toch niet superveel verschil. Een SUB erbij kopen is dan weer direct een grote investering. Ervaren jullie hetzelfde of is er volgens jullie meer dan voldoende bass?
De SUB is een pracht component van Sonos imho. Wil deze zelf ook nog eens aanschaffen, al is deze inderdaad wel aan de prijs. Ik vind zelf de bass al behoorlijk uit de Playbar + tweemaal Play 3. Van mij hoeft de bass sowieso ook niet heel sterk/overheersend aanwezig te zijn, al kan het natuurlijk wel beter. De SUB staat dan dus ook op mijn verlanglijstje
Volgens mij moet dat geen probleem zijn met sony, heb zelf een 40w605b en die geeft alles netjes door.cypress3d schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:01:
Ik overweeg ook om voor de PlayBar en Sub te gaan, ik wil alleen wel zeker weten dat mijn TV wel 5.1 doorstuurt. Ik kan dit alleen nergens vinden. Ik heb een Sony Bravia KDL-50W829B.(gelijk aan de 805)
Ik heb even een vraagje over die statusindicators.
Mijn Playbar gaat bij het naar bed gaan helemaal uit, maar mijn Play:1 blijven aan, maar daar knipperen steeds de lampjes van als ik niets stream, zijn deze ook uit te zetten in de "uit" stand?
Maar volgens mij kun je in de settings ook de lampjes uit zetten.
Ik heb een tijd lang zo'n ding gebruikt, werkte prima alleen was de connectie niet altijd optimaal. Of dat aan de kabels of het apparaat lag weet ik niet. Alleen mijn vriendin snapte niet zo goed welke ingang ze moest selecteren dus vaak 'deed het geluid het niet'.Deepeej schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:48:
Mijn tv geeft trouwens ook alleen maar 2.0 door vandaar dat ik mijn xbox one en de mediaspeler apart wil aansluiten middels een switch aan de playbar.
Zou deze switch voldoende zijn? Vind een switch van 90 euro toch een beetje te veel van het goede.
Het gaat om deze switch
http://www.kabelstore.nl/...ische-switch-toslink.html
Iemand ervaring met die switch? Handmatig switchen is voor mij geen probleem.
In de settings kun je ze inderdaad uitzetten als ze normaal in werking zijn.MikeyMan schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:58:
Gaat vanzelf uit na 20 minuten oid toch?
Maar volgens mij kun je in de settings ook de lampjes uit zetten.
Als de volume op 0 is, dus "uit" begint een groen lampje te knipperen.
Deze wil ik graag uit hebben.
Zal eens in de gaten houden of ze na een aantal minuten vanzelf uit gaan.
volume op 0 is niet gelijk aan 'uit'. Je hebt m dan op mute staan en dat lampje kun je niet uitschakelen. Als je je Sonos op pause zet, dan staat deze 'uit'. In dat geval is instelbaar dat het witte status lampje uit blijft.TheMystic schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:53:
[...]
In de settings kun je ze inderdaad uitzetten als ze normaal in werking zijn.
Als de volume op 0 is, dus "uit" begint een groen lampje te knipperen.
Deze wil ik graag uit hebben.
Zal eens in de gaten houden of ze na een aantal minuten vanzelf uit gaan.
Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320
Lampje kun je inderdaad uitzetten.HyperTrophy schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:46:
lampje kun je toch uitzetten?
Echter gaat het mij om het knipperende groene lampje als de volume op 0 staat of dat de Play:1 op "uit" staat.
Ik vind het hinderlijk in de slaapkamer dat dat lampje blijft knipperen of ik moet geheel de stekker eruit trekken.
Op mute gaat hij (mijn play3 iig) na een tijdje wel uit hoor.LDVC schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:44:
[...]
volume op 0 is niet gelijk aan 'uit'. Je hebt m dan op mute staan en dat lampje kun je niet uitschakelen. Als je je Sonos op pause zet, dan staat deze 'uit'. In dat geval is instelbaar dat het witte status lampje uit blijft.
Of dat met volume omlaag ook gebeurt heb ik eigenlijk niet getest.
De mute button op sonos apparaten is met een software update een tijd geleden aangepast naar Play/Pause functionaliteitMikeyMan schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:08:
[...]
Op mute gaat hij (mijn play3 iig) na een tijdje wel uit hoor.
Of dat met volume omlaag ook gebeurt heb ik eigenlijk niet getest.
Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320
Alles is inmiddels wel geroepen (dat je het uit kan zetten en wat uit of aan is enz)....maar wat ik niet herken is dat het groene mute lampje gaat "knipperen"...hier knippert (naast bij natuurlijk het opstarten, updaten, wachtrij leeg -en toch op play drukken of installatie van een nieuw product, nimmer een lampje......TheMystic schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:53:
[...]
Lampje kun je inderdaad uitzetten.
Echter gaat het mij om het knipperende groene lampje als de volume op 0 staat of dat de Play:1 op "uit" staat.
Ik vind het hinderlijk in de slaapkamer dat dat lampje blijft knipperen of ik moet geheel de stekker eruit trekken.
Knippert het echt want dat lijkt me toch vreemd...
Ik zal even omschrijven wat er gebeurt, misschien verheldert dat de boel :-)Yamahaa schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:25:
[...]
Alles is inmiddels wel geroepen (dat je het uit kan zetten en wat uit of aan is enz)....maar wat ik niet herken is dat het groene mute lampje gaat "knipperen"...hier knippert (naast bij natuurlijk het opstarten, updaten, wachtrij leeg -en toch op play drukken of installatie van een nieuw product, nimmer een lampje......
Knippert het echt want dat lijkt me toch vreemd...
Als ik naar bed ga gaat bij mij de stroom van de apparaten af. Dan gaat ook de stroom van de Playbar eraf. Deze is dus hardwarematig geheel uit. Daarna beginnen op de Plays:1 de groene lampjes te knipperen die in een surroundopstelling staan met de Playbar. Dezze stoppen ook niet na een aantal minuten maar gaan gewoon door totdat je de stroom eraf haalt. Wanneer alles in functie is zijn ook inderdaad alle lampjes uit, maar alleen in deze situatie knipperen de groene lampjes boven op de Play's :1 .
Ik hoop dat iemand kan verklaren waarom en of ze uit kunnen zonder de stroom eraf te halen.
Ik denk dat er niets aan te doen is en dat je ze niet -zoals jij wil- "uit" krijgt. Het groene lampje kan je ook niet uitzetten. Persoonlijk zou ik de Playbar van stroom blijven voorzien. Maar begrijp gezien de standby kosten zeker de overweging. Ben het met Damon eens.
Succes!
Gemiddeld nog geen tientje per jaar per Sonos-apparaat.Yamahaa schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:09:
Maar begrijp gezien de standby kosten zeker de overweging.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heeft iemand hier ervaring mee: http://www.plattetv.nl/in...exson-tv-stand-12177.html
Ik neig om een Sonos Play 1 te kopen om mee te beginnen. Nu zit ik met een vraag.
Is het mogelijk deze Sonos speaker geheel als externe speaker van een laptop of computer te gebruiken.
Zodat ik als ik op Youtube of waar dan ook iets kijk, dat het geluid daarvan direct gestreamd en afgespeeld wordt op de Sonos speaker?
Of is het enkel mogelijk om muziek af te spelen met bijhorende app van Sonos etc.
Bij andere speakers heb je de mogelijkheid volgens mij wel alleen kan ik het bij Sonos niet goed terug vinden.
Iemand? Alvast bedankt.
Gr. Eli
Het antwoord op jouw vraag is tweeledig. Het streamen van muziek vanaf jouw laptop/PC (Youtube, muziekprogramma) is enkel mogelijk als je de laptop/PC aansluit op een Sonos Connect of Connect:AMP die vervolgens de muziek streamt naar de aangesloten speakers. Het is dus niet mogelijk om op de laptop/PC de Sonos als het ware als afspeelapparaat in te stellen.epamel schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:50:
Beste tweakers,
Ik neig om een Sonos Play 1 te kopen om mee te beginnen. Nu zit ik met een vraag.
Is het mogelijk deze Sonos speaker geheel als externe speaker van een laptop of computer te gebruiken.
Zodat ik als ik op Youtube of waar dan ook iets kijk, dat het geluid daarvan direct gestreamd en afgespeeld wordt op de Sonos speaker?
Of is het enkel mogelijk om muziek af te spelen met bijhorende app van Sonos etc.
Bij andere speakers heb je de mogelijkheid volgens mij wel alleen kan ik het bij Sonos niet goed terug vinden.
Iemand? Alvast bedankt.
Gr. Eli
Wat wel kan is in de Sonos app (op bijv. de laptop of PC) een muziekbibliotheek aanmaken en vervolgens de muziekbestanden laat scannen. Dan kun je ze via app benaderen en afspelen (vooral handig i.c.m. een NAS). Hiermee kun je dan weer geen Youtube/stream afspelen (los van de streaming-diensten die via de app beschikbaar zijn).
Hou er rekening mee dat met bijna alle speakers je vertraging krijgt door het streamen. Kijk jij een youtube filmpje dan zal het geluid dus achterlopen bij het beeld, tenminste dat is mijn ervaring met BT speakers zoals de Logitech UE Boom. Zelfde resultaat krijg je als je met Airplay aan de slag gaat.epamel schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:50:
Beste tweakers,
Iemand? Alvast bedankt.
Gr. Eli
De Play 5 heeft ook een line in, evenals de Playbar. deze moeten wel bekabeld aangesloten worden, maar kunnen het vervolgens draadloos naar andere (Sonsos) apparaten sturen.PatrickPR schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:02:
[...]
Het antwoord op jouw vraag is tweeledig. Het streamen van muziek vanaf jouw laptop/PC (Youtube, muziekprogramma) is enkel mogelijk als je de laptop/PC aansluit op een Sonos Connect of Connect:AMP die vervolgens de muziek streamt naar de aangesloten speakers. Het is dus niet mogelijk om op de laptop/PC de Sonos als het ware als afspeelapparaat in te stellen.
Wat wel kan is in de Sonos app (op bijv. de laptop of PC) een muziekbibliotheek aanmaken en vervolgens de muziekbestanden laat scannen. Dan kun je ze via app benaderen en afspelen (vooral handig i.c.m. een NAS). Hiermee kun je dan weer geen Youtube/stream afspelen (los van de streaming-diensten die via de app beschikbaar zijn).
Bedankt voor de toevoeging, die 2 was ik even vergeten.skoozie schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:26:
[...]
De Play 5 heeft ook een line in, evenals de Playbar. deze moeten wel bekabeld aangesloten worden, maar kunnen het vervolgens draadloos naar andere (Sonsos) apparaten sturen.
Met de Play:5 kan hetgeen epamel wil het makkelijkst.
Verwijderd
Iemand een oplossing of uitleg hiervoor?
Alvast bedankt
Voor webverkeer niet zo'n probleem, voor muziek streamen des te meer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
LG Oled - Homey - Domotica - SONOS - HUE
Ik vraag me af of deze niet teveel dreunt ivm de buren.
Ik heb in mijn appartement expres geen sub genomen voor de buren. De playbar + 2x play 1 zorgt voor genoeg bas in muziek en films naar mijn idee.Heisenbug schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:40:
Iemand ervaring met de sub in een appartement?
Ik raad het af. De kantelfrequentie en volume is dusdanig dat je zeker problemen krijgt. Dat is op den duur zeker. Ik heb er zelf 1 staan die zeer zachtjes mee doet (staat op 25% relatief volume) en dan gebeurt er al heel wat. Zelf een vrij grote woonkamer en geschikt huis...maar als ik ergens op boven naast of onder iemand zou wonen die de sub zou hebben staan...dan zou ik goed balen....Heisenbug schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:40:
Ik worstel met dezelfde vraag. Ik heb een appartement gekocht dat net is opgeleverd dus zodoende probeer ik mezelf wellicht voor de gek te houden door te zeggen: een nieuw huis zal wel goede isolatie hebben... Tot nu toe heb ik de buren ook niet niet gehoord...Heisenbug schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:40:
Overigens had ik er ook nog bij aangegeven dat als ik mijn MacBook Pro op 2,4Ghz zet en dan naast mijn speakers zet, de Macbook elke keer aangeeft dat er een vol signaal is op de WiFi (vol aantal streepjes, er zit natuurlijk nog wel de nodige ruis op de lijn). Ik ben de eerste die toegeeft dat de dekking bij mij verre van ideaal is en dat het wemelt van de netwerken, maar dat had ik nu juist opgelost met een nieuwe router en die MacBook geeft aan dat dit klopt. Het is dan toch gek dat mijn MacBook aangeeft "prima bereik" en ik heb met 802.11ac een Tx-rate van rond de 200 Mbps bij elke speaker, en dat Sonos (ok, ander protocol dan ac en het bereik zou ook op de Macbook nóg beter kunnen zijn) niet in staat is een simpel muziekje te streamen? We hebben het niet over het streamen van een Blu-ray ofzo.
Ik heb dit ook weer aan Sonos laten weten, hopelijk komen ze met een betere oplossing dan UTP-bekabeling aanleggen voor een beweerdelijk draadloos systeem.
p.s Nu geen grappen maken over mijn naam en onderschrift
Geen idee. Als je kijkt naar de huidige line-up van alle Sonos-producten, zie je niet dat er veel veranderd is in de loop der jaren. Er kwamen producten bij, maar huidige producten worden niet gemodificeerd (anders dan de naamgeving: bijvoorbeel Zoneplayers heten nu Play:<getal> maar de features zijn erdoor niet veranderd of beperkt omdat je een 'oud' modelnaam hebt).
Gewoon kopen die Playbar. Ga je geen spijt van krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 14-01-2015 09:53 ]
... en oranje! :P
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Play 1 is spat water dicht en meer dan goed genoeg voor badkamer gebruik, zelfs misschien iets overkillDennusB schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:19:
Even voor de zekerheid : een Play:1 kan ik toch prima in een badkamer zetten? Of was dat juist de Play:3?
Top, dan weet ik voldoendeskoozie schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:26:
[...]
Play 1 is spat water dicht en meer dan goed genoeg voor badkamer gebruik, zelfs misschien iets overkillHeb er daar zelf ook een zodat je in bad lekker muziekje aan kan hebben.
Maar Sonos bepaalt wel zelf aan wie ze leveren, dus wie 'Sonos dealer' mag zijn. Als zij zeggen dat een product van hun niet onder de advies prijs verkocht mag worden (en er mag zeker niet openlijk mee geadverteerd worden), en een dealer doet dit toch, dan loopt die dealer het risico dat Sonos niets meer levert en zij dus geen 'Sonos dealer' meer zijn.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:11:
Via PlatteTVdiscounter krijg je in 10% korting op Sonos. Moet je even voor mailen. Van vastliggende prijzen is dus geen sprake. Dat mag Sonos overigens ook niet opleggen, maar het lijkt er wel op dat ze flink wat druk uitoefenen op de markt, aangezien er weinig mee gestunt wordt.
Hoe en wat precies, of het allemaal mag (vastliggende prijzen), daar weet ik het fijne ook niet van eigenlijk.
Heb ze even gemaildOscar Mopperkont schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:11:
Via PlatteTVdiscounter krijg je in 10% korting op Sonos. Moet je even voor mailen. Van vastliggende prijzen is dus geen sprake. Dat mag Sonos overigens ook niet opleggen, maar het lijkt er wel op dat ze flink wat druk uitoefenen op de markt, aangezien er weinig mee gestunt wordt.
Lastig, mogelijk dat je even moet meten welke kanalen andere routers gebruiken in je omgeving en dat je vervolgens een vrij kanaal pakt.Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:35:
Overigens had ik er ook nog bij aangegeven dat als ik mijn MacBook Pro op 2,4Ghz zet en dan naast mijn speakers zet, de Macbook elke keer aangeeft dat er een vol signaal is op de WiFi (vol aantal streepjes, er zit natuurlijk nog wel de nodige ruis op de lijn). Ik ben de eerste die toegeeft dat de dekking bij mij verre van ideaal is en dat het wemelt van de netwerken, maar dat had ik nu juist opgelost met een nieuwe router en die MacBook geeft aan dat dit klopt.
Je gebruikt geen bridge of boost? Anders is dat natuurlijk ook een optie
Juist met de playbar moet je even heel goed nadenken wat je wel/niet belangrijk vind, zodat je niet voor verassingen komt te staan. (zie posts over DTS en DD5.1 in dit topic)iNSaNe-oNe schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:53:
* iNSaNe-oNe pakt zijn glazen bol...
Gewoon kopen die Playbar. Ga je geen spijt van krijgen.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Maar het is niet alleen de speaker zelf. Ook het app-gedeelte en het werkingsprincipe van Sonos vind ik persoonlijk erg goed uitgewerkt, dat had ik van tevoren ook niet verwacht. Het hele systeem werkt cross-platform en cross-device gewoon erg goed (bijv. de app open hebben op 2 android telefoons en daarbij nog de applicatie in Windows).
Kortom, ik vind het het geld wel waard, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Een Play:1 koop je voor in de badkamer of slaapkamer (of zolder in mijn geval). Puur als achtergrondmuziek bij douchen of was doen. Daarvoor is de geluidskwaliteit meer dan voldoende en is het gemak met de app en gekoppelde Spotify nog de meeste meerwaarde.JT schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:12:
Ik heb vandaag eens de Sonos Play speakers beluisterd. De 5 klonk wel leuk (ook al zou je daar over kunnen praten gezien de prijs imho) maar de 3 en 1 vond ik wat betreft geluidskwaliteit best wel ondermaats voor het geld...Ik heb 2 jaar terug een Teac dock gehaald voor 55 euro uit Duitsland (ok, was wel een erg goede deal) en die klinkt veeel beter dan beide imho. Wat ik me nu afvraag, ben ik de enige die dat vind? Vinden mensen hier ook dat de 1 en 3 ondermaats klinken voor het geld maar heb je het geld er voor over gezien de software/werking van het systeem? Of Dat eigenlijk ook niet maar koop je dit omdat je het de enige goed werkende kant en klare optie vindt en geen zin hebt in DIY?
Voor muziek luisteren in de woonkamer met goed geluid gebruik ik dan ook serieuze vloerstaanders, dan ga ik echt geen genoegen nemen met een Sonos speaker. Dan wel een Connect voor het gemak uiteraard.
En voor het geld, tja, dat is persoonlijk wat je er voor over hebt. Een dock is gewoon zwaar ondermaats qua gebruiksgemak ten opzichte van Sonos. Ook een dock van 55 euro zou ik zonde van mijn geld vinden, omdat het gewoon abominabel werkt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Absoluut gezien klinkt het ook wel goed, alleen voor het geld, zelfs met de software erbij, vind ik het zelf nog teveelPatrickPR schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:28:
Ik vond de Play1 in eerste instantie ook vrij duur voor "alleen een streaming speaker". Maar nu ik er zelf 1 heb, vind ik het dat bedrag echt wel waard. Ik vind de Play1 juist ontzettend goed qua klank en volume, gezien de geringe afmetingen.
Dat realiseer ik me zeer goed en dat kost ook geld. Daar betaal je ook zeker voor. Alleen ik vind de Play:3 bijvoorbeeld meer klinken als een speaker van pak hem beet 100 euro. Dan 200 euro erbij voor het streamingdeel vind ik echt wel heel veel. Zeker als ik zie hoe makkelijk ik zelf zoiets kan realiseren. Granted, die software is dan iets minder polished maar ik kan er aan de andere kant weer meer mee. Ik zou de speakers beter geprijs vinden als het iets was van 130/210/300 voor respecitievelijk de 1/3/5.Maar het is niet alleen de speaker zelf. Ook het app-gedeelte en het werkingsprincipe van Sonos vind ik persoonlijk erg goed uitgewerkt, dat had ik van tevoren ook niet verwacht. Het hele systeem werkt cross-platform en cross-device gewoon erg goed (bijv. de app open hebben op 2 android telefoons en daarbij nog de applicatie in Windows).
Neemt niet weg dat ik als CEO of whatever ook de prijs ervoor zou vragen die iedereen ervoor wil betalen
Mijn project is dat daar een Pi met extra DAC aan komt te hangen met squeezelite én XBMC, dat tegelijk loopt en dan heb ik voor 125 euro iets dat net iets minder gepolished is maar net zo goed werkt en waar ik meer mee kan en net zo goed klinkt als de Play:5Gonadan schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:32:
[...]
Ook een dock van 55 euro zou ik zonde van mijn geld vinden, omdat het gewoon abominabel werkt.
[ Voor 16% gewijzigd door JT op 14-01-2015 15:36 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Voor één kamer werkt dat prima, maarrr.JT schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:33:
Mijn project is dat daar een Pi met extra DAC aan komt te hangen met squeezelite én XBMC, dat tegelijk loopt en dan heb ik voor 125 euro iets dat net iets minder gepolished is maar net zo goed werkt en waar ik meer mee kan en net zo goed klinkt als de Play:5Nu snap ik ook wel dat Sonos er wat aan moet verdienen maar ik vind 400e wel erg veel...
• synct hij de audio tussen meerdere ruimten?
• kan je groepen maken?
• heb je op al je devices native apps om het te bedienen?
• en zo'n mooie lockscreen widget?
Ik snap wel dat je uiteindelijk wellicht meer tevreden bent over het geluid en het DIY is voor veel tweakers ook wel aantrekkelijk, maar je mist wel een hoop ten opzichte van het echte Sonos gebruik. Het heeft iets meer weg van een airplay speaker dan Sonos om eerlijk te zijn.
Wel eens uitgerekend wat je manuren kosten? Zo goedkoop is DIY niet hoor.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[...]
Voor één kamer werkt dat prima, maarrr.
• synct hij de audio tussen meerdere ruimten?
• kan je groepen maken?
• heb je op al je devices native apps om het te bedienen?
Ja
Dat heb ik nog niet uitgezocht• en zo'n mooie lockscreen widget?
Ik weet niet of je zoveel mist; mijn squeezespeaker is ook gelijk een airplay and DLNA speaker met compleet mediacenter, ook visueel als ik hem zou aansluiten op TVIk snap wel dat je uiteindelijk wellicht meer tevreden bent over het geluid en het DIY is voor veel tweakers ook wel aantrekkelijk, maar je mist wel een hoop ten opzichte van het echte Sonos gebruik. Het heeft iets meer weg van een airplay speaker dan Sonos om eerlijk te zijn.
Geloof mij, het is goedkoper dan bier zuipenofftopic:
Wel eens uitgerekend wat je manuren kosten? Zo goedkoop is DIY niet hoor.
Ik heb het niet vergeleken met mijn persoonlijke project waarbij ik speakers pak van Marktplaats die een jaar of 5 geleden voor 200-300 over de toonbank gingen maar die ik nu koop voor een 30 euro per stuk. Dus dan kom je uit op 315 + 150 = 465 euro. Tweedehands Sonos * zou je uitkomen op 150 + 2x225 + 300 + 225 = 1125 euro. Scheelt 660 euro
Ik ben bereid meer te betalen voor Sonos dan DIY, dat is ook logisch en kan niet anders. Maar ik vind het verschil nu te groot.
* Prijzen gebaseerd op Marktplaatsprijzen
Kom ik terug op mijn originele vraag: vind je de geluidskwaliteit voldoende voor het geld dat je betaalt? Als dat niet zo is, heb je het dan gekocht in absentie van fatsoenlijk werkende kant en klare alternatieven? Of vind je de software op zich het geld al waard?
[ Voor 5% gewijzigd door JT op 14-01-2015 16:12 ]
Ecodan warmtepomp
Zeker weten?
Dat is wel heel subjectief, ik vraag mij sterk af of je voor 50 euro een speaker koopt je de geluidskwaliteit van een Play:1 gaat evenaren.Ik weet niet of je zoveel mist; mijn squeezespeaker is ook gelijk een airplay and DLNA speaker met compleet mediacenter, ook visueel als ik hem zou aansluiten op TVIk denk zelfs dat ik misschien wel meer mogelijkheden heb maar dat streep ik weg tegen het feit dat ondanks dat ik niks tekort kom met de Squeeze apps, Sonos er ietwat netter uitziet.
Geloof mij, het is goedkoper dan bier zuipenOn a serious note: ja het kost wat tijd maar los van dat ik het erg leuk vind, is het imho erg snel terugverdiend als ik 4-5 speakers in huis wil plaatsen + een connect-apparaat. Zeg 1x play:1, 2xplay:3, 1x play:5, dat is 1350 euro (heb je ook nog een bridge nodig ofzo?). 4x Pi met goede DAC compleet voor 70 euro + een Pi zonder DAC (HDMI naar amp) = 315 euro. Dan nog speaker regelen op zelfde kwaliteitsniveau: 1x50 euro, 2x100 euro, 1x 200 euro = 450 euro. 450 + 350 euro = 765 euro. Scheelt 585
Overigens vind ik jouw oplossing wel interessant, hoe ga je om met:
• equalizer
• volume
• stroomverbruik
• groeperen en kamers en synchronisatie van geluid
• afmetingen
Ook dat is subjectief, dat kan je natuurlijk net zo voorrekenen als je wilt.Ik heb het niet vergeleken met mijn persoonlijke project waarbij ik speakers pak van Marktplaats die een jaar of 5 geleden voor 200-300 over de toonbank gingen maar die ik nu koop voor een 30 euro per stuk. Dus dan kom je uit op 315 + 150 = 465 euro. Tweedehands Sonos * zou je uitkomen op 150 + 2x225 + 300 + 225 = 1125 euro. Scheelt 660 euro
Ik ben bereid meer te betalen voor Sonos dan DIY, dat is ook logisch en kan niet anders. Maar ik vind het verschil nu te groot.
* Prijzen gebaseerd op Marktplaatsprijzen
Ik heb betaald voor het totaalpakket, dat bestaat uit een aantal factoren:Kom ik terug op mijn originele vraag: vind je de geluidskwaliteit voldoende voor het geld dat je betaalt? Als dat niet zo is, heb je het dan gekocht in absentie van fatsoenlijk werkende kant en klare alternatieven? Of vind je de software op zich het geld al waard?
• immens gebruiksgemak
• bestand tegen badkamervocht
• prima geluid
• zeer compacte afmetingen
• goed netwerk door mesh-structuur
Welk deel van de €200 dan voor geluid bedoeld zou zijn en of dat deel het ook specifiek waard was kan ik niet over oordelen. De speakers die ik heb voor geluidskwaliteit kosten voor de achterspeakers al minimaal €200 per stuk, dat is niet te vergelijken met een Sonos die een ander doel nastreeft.
Dus kom ik terug op mijn originele antwoord, de prijs die ik betaal is voor het totaalplaatje en het meer dan waard. Uiteraard kan ik (mogelijk) betere geluidskwaliteit krijgen als ik al dat geld aan speaker had uitgegeven, maar dat is simpelweg niet de afweging die je maakt als je Sonos koopt.
Als je vraag dus is: Klinkt hij goed genoeg? Dan zeg ik ja, het geluid is meer dan goed voor een beperkte kamer. Want dat is wel de disclaimer die ik toevoeg, ik heb alleen Play:1 omdat ik het gebruik in kleine kamers met de speakers op audiofiel gezien ongunstige locaties. Play:3 en 5 of bar ga ik niet aan beginnen omdat ik voor woonkamer gewoon speakers wil die primair voor goed geluid zijn bedoeld. Dan heb ik dus een Connect voor het gemak. Ik kan echt niet tegen de 'boemerige sound' van de playbar met sub. (dubbele disclaimer: wellicht heeft een maat van me hem ruk afgesteld)
Daarnaast een aantal functionaliteiten die ik toch al gebruikt heb zonder die vooraf speciaal mee te nemen:
• twee Play:1 even in de tuin zetten en als stereopaar koppelen om tijdens een feestje muziek te draaien
• wekkerradio en sleeptimer met Spotify
• twee Play:1 mee op vakantie, koppelen aan het wifinetwerk van het huisje en daar als stereopaar mij een week van mijn eigen muziek voorzien.
• Last.fm scrobblen
En het fijnste is voor mij nog, het heeft me geen uurtje knutselen gekost. Die tijd heb ik gewoon niet meer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het wordt wel een beetje offtopic zo
====================
Gonadan schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:56:
[...]
Zeker weten?
====================
Zeker weten
====================
[...]
Dat is wel heel subjectief, ik vraag mij sterk af of je voor 50 euro een speaker koopt je de geluidskwaliteit van een Play:1 gaat evenaren.
====================
De speaker die ik voor 55 uit Duitsland heb klinkt net zo goed als een Play 5
====================
Overigens vind ik jouw oplossing wel interessant, hoe ga je om met:
• equalizer
• volume
• stroomverbruik
• groeperen en kamers en synchronisatie van geluid
• afmetingen
====================
- EQ heb ik nog niet naar gekeken (maar ik zou alleen iets met PEQ doen en metingen).
- Volume kun je per groep instellen. Nadeel van mijn oplossing is potentieel wel dat de speaker waar je het op aansluit volume moet hebben dat zo blijft wanneer je het uitzet of hard genoeg gaat in de standaard instelling
- Stroomverbruik is geniaal. Laatst nog gemeten met een van de speakers: bij volume waarop je moeite hebt elkaar te verstaan als je niet tever van de speaker bent verbruikt de speaker die ik nu heb 6w, de pi zit op een watt of 3 schat ik. Te weinig om te meten met mijn meter in ieder geval
- Je kunt net zoals met Sonos groepen maken. Dit heet bij Squeeze alleen synchroniseren.
- Afmetingen hangt er vanaf hoe je dat bedoelt. De speakers die ik op het oog heb hebben een prima formaat en zijn niet groter. Je hebt alleen de Pi die je ergens kwijt moet maar die is zo compact dat dat geen probleem is voor mij.
====================
[...]
Ook dat is subjectief, dat kan je natuurlijk net zo voorrekenen als je wilt.
====================
Het zijn prijzen die ik tegenkom als ik er naar zoek maar ik denk niet dat dit de plaats is om er verder over te discussieren
[quote]
[...]
Ik heb betaald voor het totaalpakket, dat bestaat uit een aantal factoren:
• immens gebruiksgemak
• bestand tegen badkamervocht
• prima geluid
• zeer compacte afmetingen
• goed netwerk door mesh-structuur
Welk deel van de €200 dan voor geluid bedoeld zou zijn en of dat deel het ook specifiek waard was kan ik niet over oordelen. De speakers die ik heb voor geluidskwaliteit kosten voor de achterspeakers al minimaal €200 per stuk, dat is niet te vergelijken met een Sonos die een ander doel nastreeft.
Dus kom ik terug op mijn originele antwoord, de prijs die ik betaal is voor het totaalplaatje en het meer dan waard. Uiteraard kan ik (mogelijk) betere geluidskwaliteit krijgen als ik al dat geld aan speaker had uitgegeven, maar dat is simpelweg niet de afweging die je maakt als je Sonos koopt.
Als je vraag dus is: Klinkt hij goed genoeg? Dan zeg ik ja, het geluid is meer dan goed voor een beperkte kamer. Want dat is wel de disclaimer die ik toevoeg, ik heb alleen Play:1 omdat ik het gebruik in kleine kamers met de speakers op audiofiel gezien ongunstige locaties. Play:3 en 5 of bar ga ik niet aan beginnen omdat ik voor woonkamer gewoon speakers wil die primair voor goed geluid zijn bedoeld. Dan heb ik dus een Connect voor het gemak. Ik kan echt niet tegen de 'boemerige sound' van de playbar met sub. (dubbele disclaimer: wellicht heeft een maat van me hem ruk afgesteld)
Ok dus het antwoord is dat het totaalplaatje het voor jou meer dan waard is
====================
Daarnaast een aantal functionaliteiten die ik toch al gebruikt heb zonder die vooraf speciaal mee te nemen:
• twee Play:1 even in de tuin zetten en als stereopaar koppelen om tijdens een feestje muziek te draaien
• wekkerradio en sleeptimer met Spotify
• twee Play:1 mee op vakantie, koppelen aan het wifinetwerk van het huisje en daar als stereopaar mij een week van mijn eigen muziek voorzien.
• Last.fm scrobblen
En het fijnste is voor mij nog, het heeft me geen uurtje knutselen gekost. Die tijd heb ik gewoon niet meer.
====================
Dat ze spatwaterdicht zijn is handig
En knutselen moet ik
Ecodan warmtepomp
Toen ik Sonos kocht werkte ik nog in een winkel waarin wij dit zelf verkochten. Ik heb dus geluk gehad qua prijzen. Als ik de Play 1 en Play 3 zou moeten vergelijken met soortgelijke speakers in hetzelfde prijssegment vind ik de Play 1 en Play 3 juist goed. Dan hebben we het dus niet over boekenplank speakers of zuilen, want dat is heel ander spul, maar over andere stand-alone speakers. Qua Airplay speakers en docking stations klonken de Harman Kardon GO & Play en de B&W Zeppelin en A5/A7 beter. De Harman Kardon is een bluetooth speaker en van een heel ander formaat, dus ook weer niet helemaal te vergelijken.JT schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:12:
Vinden mensen hier ook dat de 1 en 3 ondermaats klinken voor het geld maar heb je het geld er voor over gezien de software/werking van het systeem? Of Dat eigenlijk ook niet maar koop je dit omdat je het de enige goed werkende kant en klare optie vindt en geen zin hebt in DIY?
Voor mij was het dus vrij simpel; in vergelijking tot andere stand-alone (internet) speakers kwam Sonos voor mij als beste uit de bus, vanwege (een combinatie van):
- Design
- Gebruiksvriendelijkheid
- Goede ondersteuning (hardware blijft lang ondersteund, zich al bewezen op gebied van draadloze audio)
- Het geluid
De Sonos speakers zijn niet goedkoop, maar bedenk wel dat ze al een jaar of 12 actief zijn en één van de eerste waren op het gebied van draadloze audio en een draadloze 5.1 opstelling. Je bent niet verplicht Apple te gebruiken (het is geen Airplay, ik heb wel Apple overigens) en het systeem is erg makkelijk uitbreidbaar. Voor veel consumenten moet het gewoon makkelijk zijn, snel werken, goed ondersteund worden en 'gewoon goed' klinken. Aan die wens voldoet Sonos gewoon voor een groot publiek.
Verwijderd
Ik heb hetzelfde gehad, ik heb de speakers allemaal bij de Mediamarkt beluisterd. Niet de meest handige winkel om te luisteren natuurlijk maar vond het geluid tegenvallen.JT schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:12:
Ik heb vandaag eens de Sonos Play speakers beluisterd. De 5 klonk wel leuk (ook al zou je daar over kunnen praten gezien de prijs imho) maar de 3 en 1 vond ik wat betreft geluidskwaliteit best wel ondermaats voor het geld...Ik heb 2 jaar terug een Teac dock gehaald voor 55 euro uit Duitsland (ok, was wel een erg goede deal) en die klinkt veeel beter dan beide imho. Wat ik me nu afvraag, ben ik de enige die dat vind? Vinden mensen hier ook dat de 1 en 3 ondermaats klinken voor het geld maar heb je het geld er voor over gezien de software/werking van het systeem? Of Dat eigenlijk ook niet maar koop je dit omdat je het de enige goed werkende kant en klare optie vindt en geen zin hebt in DIY?
Waarom was iedereen dan zo lovend vroeg ik me af..
Uiteindelijk toch een play3 meegenomen om maar eens te proberen thuis, dan merk je pas wat een invloed een gigantische ruimte en veel omgevingsgeluid heeft. Het geluid thuis was zoveel beter dan ik verwacht had. Zelfs de vrouw is er nu na 300 euro lichter ontzettend blij mee, vanwege het goede geluid en het gebruikersgemak. Overigens maakt een jaar lang gratis Deezer ook veel uit, dat is echt fantastisch.
Dus ik zou zeggen, koop je speaker bij een winkel waarbij je het nog mag retourneren en probeer het thuis eens uit.
- Play1 is voldoende voor een kleine ruimte (max 15-20 m2), als stereo paar kunnen ze ook een grotere ruimte aan tenzij het oorverdovend hard moet gaan. Geluidskwaliteit is verbazingwekkend goed, in stereo zelfs beter dan bv my Focal Sib & Sub gekoppeld aan een Marantz SR6006 (maar dat setje is weer veel beter in surround en home cinema).
- Play3 is qua geluid erg dicht bij de Play1, maar met meer "ruimte" voor dynamiek, en kan dus harder en/of in grotere ruimtes
[*Play5 valt me eerlijk gezegd een beetje tegen: Erg richtings-gevoelig (het geluid veranderd drastisch als je er in een andere hoek voor staat. Vooral als je hoofd hoger of lager is dan de speaker klinkt het vrij belabberd). Als je er recht voor staat (en op de juiste hoogte), klinken ze uiteraard wel beter dan de andere 2.
De Play5 is vooral geschikt voor specifieke luister-plaatsen (zoals bv muziek luisteren op de bank), maar minder als kamer-vullende oplossing.
Moeilijk om te benoemen wat acceptabel is. Het is bedoeld als iets breder dan Play:5 en voor TV geschikt. Twee punten al altijd mooier zijn maar het hangt ook heel erg van je opstelling en kamer af. Het is allemaal zo persoonlijk.Jab65 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:09:
Kan iemand daar aan toevoegen hoe de Playbar zich verhoudt tot bijvoorbeeld 2 Play1's of Play3's? Geeft de Playbar bijvoorbeeld een acceptabel stereobeeld in een normale huiskamer (ik weet het: subjectief....), of moet je dan echt een 2 puntsoplossing kiezen?
@JT:
Wat geluidskwaliteit betreft ben ik benieuwd wat je wilt bereiken met je vraag. Voor het formaat geeft de Sonos een zeer goed geluid, de prijs wordt geaccepteert vanwege het totaalplaatje. En dat vind niet iedereen het waard, maar dat geldt ook voor echte hi-fi apparatuur. Zolang mensen nog zo'n alles-in-één set als goed bestempelen blijft het wel heel subjectief.
Natuurkundig gezien gaan speakers zoals die van Sonos nooit de genuanceerde dynamiek bereiken van hoogwaardige vloerstaanders of een goede 2.1 opstelling. Ook kleine monitorspeakers zullen daarin ver achter blijven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb de audio instellingen veranderd van UPC van stereo naar Dolby Digital maar voor mij gevoel klinkt stereo beter dan dolby digital output. Kan dit aan de uitzending liggen? Kijk nou discovery HD? Misschien bij een film toch anders zal het straks nog is proberen.
In de tussentijd was ik ook nog aan het kijken of er misschien nog aardige stands zijn voor de Play:5. Ik zie alleen maar Flexson. Iemand nog ideeën voor een aardig alternatief? Die Flexsons zijn behoorlijk hoog namelijk.
Ik heb beugels van Cavus voor mijn Play 3's. Toentertijd verkochten wij Cavus beugels, voor de Play 3 en de Play 5. Wellicht dat die (nu) ook stands hebben?Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 16:13:
Hoewel ik het absurd vind dat het nodig zou zijn en de helpdesk er zelf niet mee is gekomen, ga ik denk ik toch maar een Sonos-boost aanschaffen. Hopelijk helpt dat. Dan kan ik die bij router zetten (dus redelijk centraal in huis) en daarnaast ook nog een "mesh" creëren. Als het Sonos dan niet lukt een liedje te spelen, dan weet ik het ook niet meer.
In de tussentijd was ik ook nog aan het kijken of er misschien nog aardige stands zijn voor de Play:5. Ik zie alleen maar Flexson. Iemand nog ideeën voor een aardig alternatief? Die Flexsons zijn behoorlijk hoog namelijk.
Als je al een speler (of een bridge) bekabeld hebt gehad (en dus al het Sonos mesh netwerk) en dat werkte niet goed, dan zal dat met een boost waarschijnlijk ook niet veel beter worden als het zo druk is bij jou.Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 16:13:
Hoewel ik het absurd vind dat het nodig zou zijn en de helpdesk er zelf niet mee is gekomen, ga ik denk ik toch maar een Sonos-boost aanschaffen. Hopelijk helpt dat. Dan kan ik die bij router zetten (dus redelijk centraal in huis) en daarnaast ook nog een "mesh" creëren. Als het Sonos dan niet lukt een liedje te spelen, dan weet ik het ook niet meer.
Om 4 redenen hoop ik dat het gaat werken:
- er is een mesh-netwerk, dat verdwijnt namelijk als ik enkel en alleen draadloos ga;
- er wordt een net iets centraler punt toegevoegd aan de mesh, de router doet namelijk niet meer mee op het moment dat het mesh-netwerkt er is, als er dan vlakbij de router een boost sta, is dat nog steeds niet, maar dan neemt de boost het van die plek over;
- de boost zou als het goed is een beter netwerk moeten kunnen verzorgen dan de players zelf doen; en
- ik neem aan dat er tussen Sonos-componenten 0 compatabiliteitsissues zijn. Met betrekking tot dat laatste: mijn Archer C7 heeft het op de 5GHz-band lastig met Apple-producten (bekend probleem). Wellicht geldt zoiets ook wel voor Sonos. Dat sluit ik dan ook uit met de boost.
Als je een Boost haalt, doe dat dan via de webshop van Sonos zelf, dan heb je 100dagen de tijd om te testen
Ik begreep dat ze anders reageren/klinken als ze verticaal staan; dus was even benieuwd?
Geniet maar tweak met mate
Dan is ie alleen wel weer duurder dan in de winkel (kan hem voor EUR 90 krijgen). Als ik hem via internet bestel heb ik bovendien ook recht om het product te retourneren, mocht het onverhoopt niet de verwachte uitwerking hebben. Maar thx voor tip iigDamon schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:21:
Zet dan eerst 'n keer een speler op de plek waar je de Boost wil plaatsen en test het op die manier.
Als je een Boost haalt, doe dat dan via de webshop van Sonos zelf, dan heb je 100dagen de tijd om te testen
Overigens heb ik de Boost inmiddels besteld. Ik houd jullie op de hoogte!
[ Voor 6% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 20-01-2015 10:07 ]
Helaas niet. Zelf heb ik middels een stukje code van GitHub en een beetje lowlevel batchfiles wat in elkaar geknutseld, en krijg nu een radiostation spelend als ik mijn Play:1 in de badkamer aan zet middels de lichtknopDennusB schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:41:
Is ergens een "default" playlist in te stellen of zo? Dat als ik hem ergens in het stopcontact steek en op dat knopje druk hij die playlist gaat spelen zonder tussenkomst van de app?
Werkt op basis van aanroepen van URLs en werkt prima voor dit doeleinde.
... en oranje! :P
Indien je met de app een playlist (in de wachtrij) hebt gemaakt en je drukt op de pauze knop dan stopt hij met spelen. Als je weer drukt gaat i weer spelen. Dubbel klikken is volgende nummer van de play list. Stel dat je een radio station aan hebt staan dan is de knop ook pauze of niet (dus aan of uit) skippen kan dan natuurlijk niet.DennusB schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:41:
Ik ben toch wel benieuwd, met die mute knop op de bovenkant van een Play:1 kan je muziek pauzeren en weer starten. Is ergens een "default" playlist in te stellen of zo? Dat als ik hem ergens in het stopcontact steek en op dat knopje druk hij die playlist gaat spelen zonder tussenkomst van de app?
Zo kan je dus zonder app bv in de avond de speler (of hele groep waar hij in staat) "uit" zetten en de volgende dag weer aan (waar i gebleven was). Trek je echter de stekker er uit dan is de wachtrij weg en zal je die weer op moeten zoeken (uit je nas of PC of bewaarde playlist op de software zelf.
Hoop dat het iets helderder is anders verneem ik het graag.
mvg
Peter
Als je in de buurt woont zou ik best eens langs willen komen om te luisterenyorroy schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 21:53:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad, ik heb de speakers allemaal bij de Mediamarkt beluisterd. Niet de meest handige winkel om te luisteren natuurlijk maar vond het geluid tegenvallen.
Waarom was iedereen dan zo lovend vroeg ik me af..
Uiteindelijk toch een play3 meegenomen om maar eens te proberen thuis, dan merk je pas wat een invloed een gigantische ruimte en veel omgevingsgeluid heeft. Het geluid thuis was zoveel beter dan ik verwacht had. Zelfs de vrouw is er nu na 300 euro lichter ontzettend blij mee, vanwege het goede geluid en het gebruikersgemak. Overigens maakt een jaar lang gratis Deezer ook veel uit, dat is echt fantastisch.
Dus ik zou zeggen, koop je speaker bij een winkel waarbij je het nog mag retourneren en probeer het thuis eens uit.
Ik wil niks bereiken in termen van mijn of andermans handelen beinvloeden. Ik ben meer op zoek naar de beweegredenen achter het aanschaffen van Sonos apparatuur. Ik vind dat je vaak gewoon erg veel betaalt voor speaker-dock achtige gevallen. En bij Sonos geldt dat helemaal. Ik heb laatst eens een speaker opengemaakt die voor 200-250 euro over de toonbank gaat. En alhoewel er toch een erg leuk geluidje in zit (dt imho niet onder doet voor Sonos) heeft dat ding nog niet voor 50e aan materiaal erin zitten. Dan kom je natuurlijk bij de software, wat een significante meerwaarde is bij Sonos. Ik kan me alleen niet onttrekken aan het idee dat Sonos een dikke meerprijs heeft voor het feit dat het de enige is die een dergelijk systeem met goede uitvoering aanbiedt. Maar na een aantal antwoorden hier is mij eea duidelijker geworden.Gonadan schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:48:
[...]
Moeilijk om te benoemen wat acceptabel is. Het is bedoeld als iets breder dan Play:5 en voor TV geschikt. Twee punten al altijd mooier zijn maar het hangt ook heel erg van je opstelling en kamer af. Het is allemaal zo persoonlijk.
@JT:
Wat geluidskwaliteit betreft ben ik benieuwd wat je wilt bereiken met je vraag. Voor het formaat geeft de Sonos een zeer goed geluid, de prijs wordt geaccepteert vanwege het totaalplaatje. En dat vind niet iedereen het waard, maar dat geldt ook voor echte hi-fi apparatuur. Zolang mensen nog zo'n alles-in-één set als goed bestempelen blijft het wel heel subjectief.
- Het er geen tijd aan hoeven besteden lijkt iets te zijn waar veel mensen een in mijn ogen flinke hoeveelheid geld voor over heeft.
- Er zijn mensen die Sonos wel degelijk zeer goed vinden klinken en het soms ook plaatsen boven de gevestigde conventionele merken.
- Daarnaast lijkt de grote overeenkomst tussen de meeste mensen hier (ok ok, de steekproef is dusdanig klein dat ik dat eigenlijk niet mag generaliseren
) dat het totaalpakket elke marge rechtvaardigt zolang het te betalen is voor de doelgroep (value based pricing).
Ecodan warmtepomp
Wat de hardware in een Sonos kost zou ik niet weten, ik vermoed inderdaad een stuk minder dan de huidige prijs zou rechtvaardigen. De monopoliepositie zal ook zeker de prijs opgedreven hebben, maar vergeet ook weer niet de innovatiekosten die erin gegaan zijn. Feit is dat negen van de tien apparaten die je gaat open schroeven feitelijk te veel kosten als je puur naar het materiaal gaat kijken.JT schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:09:
Ik wil niks bereiken in termen van mijn of andermans handelen beinvloeden. Ik ben meer op zoek naar de beweegredenen achter het aanschaffen van Sonos apparatuur. Ik vind dat je vaak gewoon erg veel betaalt voor speaker-dock achtige gevallen. En bij Sonos geldt dat helemaal. Ik heb laatst eens een speaker opengemaakt die voor 200-250 euro over de toonbank gaat. En alhoewel er toch een erg leuk geluidje in zit (dt imho niet onder doet voor Sonos) heeft dat ding nog niet voor 50e aan materiaal erin zitten. Dan kom je natuurlijk bij de software, wat een significante meerwaarde is bij Sonos. Ik kan me alleen niet onttrekken aan het idee dat Sonos een dikke meerprijs heeft voor het feit dat het de enige is die een dergelijk systeem met goede uitvoering aanbiedt. Maar na een aantal antwoorden hier is mij eea duidelijker geworden.
Correct. Veel consumenten hebben er wel wat voor over als je er écht geen gezeur mee hebt en het direct plug en play is. Tweakers die graag knutselen en het zelf willen doen als hobby passen ook gewoon niet in de doelgroep.[list]
• Het er geen tijd aan hoeven besteden lijkt iets te zijn waar veel mensen een in mijn ogen flinke hoeveelheid geld voor over heeft.
Welke gevestigde conventionele merken doel je dan op? Ik zie tegenwoordig reclames van Harman Kardon, maar dat is ook niet meer dan een standaard BCC-merk.• Er zijn mensen die Sonos wel degelijk zeer goed vinden klinken en het soms ook plaatsen boven de gevestigde conventionele merken.
Goed klinken blijft toch wel een heel subjectief iets. Naar mijn mening klinkt Sonos prima voor achtergrondspeaker in een badkamer, maar ik zou het nooit inzetten in mijn woonkamer. Anderen zweren daar echter weer bij.
Niemand heeft echt zicht op de marge, vergelijk het eens met een gelijkwaardig product. Gelijkwaardige producten van andere fabrikanten kosten net zoveel, simpele producten als airplay of docks kosten minder maar kunnen minder en klinken soms minder, doe het zelf producten zoals jij leuk vindt is niet voor deze doelgroep geschikt.• Daarnaast lijkt de grote overeenkomst tussen de meeste mensen hier (ok ok, de steekproef is dusdanig klein dat ik dat eigenlijk niet mag generaliseren) dat het totaalpakket elke marge rechtvaardigt zolang het te betalen is voor de doelgroep (value based pricing).
[/list]
Maar je hebt wel een punt, bij dergelijke nicheproducten (nu niet echt meer) weegt men gewoon af of ze de prijs er voor over hebben, niet of je het goedkoper kunt krijgen.
De Connect is zelfs het eerste apparaat wat ik wilde hebben en aangeschaft heb, wat een fantastisch ding is dat. Nu kan ik het gemak van Sonos gebruiken bij mijn eigen hifi-installatie. Daar zit dan ook de netwerkkabel aan waardoor ik mijn andere Play:1 gewoon zonder draad kan gebruiken en geen bridge nodig heb.De Connect valt hier misschien nog wel het meeste voor op: neem een Play:1, doe er 2 netwerkpoorten op en digitale uitgangen, haal speakers en versterker eruit en doe 150e bij de prijs
Bij mij staat een setup van enkele duizenden euro's welke een in mijn ogen mooi geluid geeft. (sommigen zullen het niets vinden omdat ik bijvoorbeeld mijn sub subtiel afstel en niet als boombox) Een Connect van 300+ die mij een veel hoger gemak geeft boven XBMC/Airplay/etc. is dan een kleine stap.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben zelf een paar jaar geleden overgestapt van een MPD server (voorloper hiervan, https://www.mopidy.com/ ) naar Sonos. Ook uit tijdsoverwegingen. Met die Connect heb ik dezelfde geluidskwaliteit als met de MPD server en met twee losse speakertjes heb ik zonder moeite ook al mijn muziek binnen handbereik in mijn keuken en slaapkamer.JT schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:09:
Maar na een aantal antwoorden hier is mij eea duidelijker geworden.De Connect valt hier misschien nog wel het meeste voor op: neem een Play:1, doe er 2 netwerkpoorten op en digitale uitgangen, haal speakers en versterker eruit en doe 150e bij de prijs
- Het er geen tijd aan hoeven besteden lijkt iets te zijn waar veel mensen een in mijn ogen flinke hoeveelheid geld voor over heeft.
- Er zijn mensen die Sonos wel degelijk zeer goed vinden klinken en het soms ook plaatsen boven de gevestigde conventionele merken.
- Daarnaast lijkt de grote overeenkomst tussen de meeste mensen hier (ok ok, de steekproef is dusdanig klein dat ik dat eigenlijk niet mag generaliseren
) dat het totaalpakket elke marge rechtvaardigt zolang het te betalen is voor de doelgroep (value based pricing).
In de drie jaar dat ik nu Sonos gebruik heb ik er 0 onderhoud of gedoe mee gehad en het instellen was een peulenschil. Dat was met die MPD server wel anders, hoewel dat vast ook kwam door de verouderde 24bit geluidskaart.
Punt is dat ik geen tijd wil steken in iets wat een ander al beter heeft ontwikkeld dan ik zelf kan. Daar wil ik dan best voor betalen.
Mwoah, als er echt geen goedwerkende alternatieven zijn...Gonadan schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:34:
[...]
Correct. Veel consumenten hebben er wel wat voor over als je er écht geen gezeur mee hebt en het direct plug en play is. Tweakers die graag knutselen en het zelf willen doen als hobby passen ook gewoon niet in de doelgroep.
Ik zie hier al iemand Focal noemen[...]
Welke gevestigde conventionele merken doel je dan op? Ik zie tegenwoordig reclames van Harman Kardon, maar dat is ook niet meer dan een standaard BCC-merk.
Goed klinken blijft toch wel een heel subjectief iets. Naar mijn mening klinkt Sonos prima voor achtergrondspeaker in een badkamer, maar ik zou het nooit inzetten in mijn woonkamer. Anderen zweren daar echter weer bij.
Dat niemand zicht heeft op marge vind ik wel makkelijk, als je zelf iets in elkaar kunt zetten voor pak hem beet 100-150e qua geluid, je met een Rpi en DAC 70e extra kwijt bent en dan bedenkt dat dit producten nog met bruikbare marge zijn...enfin, reken zelf maar eens uit[...]
Niemand heeft echt zicht op de marge, vergelijk het eens met een gelijkwaardig product. Gelijkwaardige producten van andere fabrikanten kosten net zoveel, simpele producten als airplay of docks kosten minder maar kunnen minder en klinken soms minder, doe het zelf producten zoals jij leuk vindt is niet voor deze doelgroep geschikt.
Nou ja, dat is iets wat je wel vaker ziet. Met auto's bestaat het eigenlijk al jaren; de premium-class auto's wordt in procenten en absolute getallen veel meer winst op gedraaid. Simpelweg omdat deze obv value based pricing geprijsd worden. In de lagere segmenten kun je je dat niet veroorloven want dan wordt je weggeconcureerd. In de hogere segmenten is er enerzijds sprake van beperkte concurrentie, anderzijds van verkoop gebaseerd op gevoel en fashion. Sonos zal het denk ik vooral van het eerste hebben.Maar je hebt wel een punt, bij dergelijke nicheproducten (nu niet echt meer) weegt men gewoon af of ze de prijs er voor over hebben, niet of je het goedkoper kunt krijgen.
De Play:1 kun je niet draadloos gebruiken zonder Connect of Bridge? Ik dacht dat elke speaker ook gebruikt kan worden als AP in SonosNet (en dat zodoende het meshnetwerk ontstaat)?[...]
De Connect is zelfs het eerste apparaat wat ik wilde hebben en aangeschaft heb, wat een fantastisch ding is dat. Nu kan ik het gemak van Sonos gebruiken bij mijn eigen hifi-installatie. Daar zit dan ook de netwerkkabel aan waardoor ik mijn andere Play:1 gewoon zonder draad kan gebruiken en geen bridge nodig heb.
Ecodan warmtepomp
Elke Sonosspeler kan als Bridge fungeren en elke speler kan stand-alone draadloos gebruikt worden.JT schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:00:
De Play:1 kun je niet draadloos gebruiken zonder Connect of Bridge? Ik dacht dat elke speaker ook gebruikt kan worden als AP in SonosNet (en dat zodoende het meshnetwerk ontstaat)?
Vergeten jullie in de hele kosten discussie dingen als marketing en support niet
Ergo, je vindt Sonos te duur en knutselt liever zelf, je bent dus niet de doelgroep.JT schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:00:
Mwoah, als er echt geen goedwerkende alternatieven zijn...
Mja, even het gemiddelde van Focal nemen en ik kan het niet helemaal serieus nemen. Maargoed, sommigen vinden het pas goed klinken als de bas drie huizen verderop te horen is.Ik zie hier al iemand Focal noemen
Wat ik makkelijk vind is dat jij steeds maar weer op een bedrag uitkomt wat je baseert op hardware die in jouw optiek minimaal gelijkwaardig is. Dat is al zeer persoonlijk en subjectief. Daarnaast onderschat jij in grote mate wat innovatie en software ontwikkeling kan kosten. Tel daarbij inderdaad commerciële zaken op als marketing, supportafdeling, continue updates, etc, en je krijgt een heel ander plaatje.Dat niemand zicht heeft op marge vind ik wel makkelijk, als je zelf iets in elkaar kunt zetten voor pak hem beet 100-150e qua geluid, je met een Rpi en DAC 70e extra kwijt bent en dan bedenkt dat dit producten nog met bruikbare marge zijn...enfin, reken zelf maar eens uitDan de software nog maar daarvan geloof ik dus niet dat dit ook maar de helft kost van het bedrag dat overblijft voor Sonos na aftrek van de hardware
Jouw vergelijking waarbij je puur naar hardware kijkt omdat je dat zelf in handen hebt is juist te makkelijk. Neem als voorbeeld een smartphone, waarom betaal je voor een gelijkwaardige Android smartphone maar de helft van een iphone? Omdat de eerstgenoemde kan leunen op de bestaande software. Volgens jouw redenatie mag een auto dan ook niet meer kosten dan de som van onderdelen die in jouw ogen gelijkwaardig zouden moeten zijn. Gooi je winkelmandje maar vol op winparts o.i.d. met die imitatieonderdelen, dan kom je echt niet tot het bedrag van de dealer.
Is dat zo of is dat jouw onderbuikgevoel? Logitech stopte laatst bijna met Harmony, als het zo'n melkkoe was waarom zouden ze dan? Premium automerken is overigens een leuke discussie, is al eens een topic over geweest, zoek maar op. Daar zie je dat de één de meerwaarde wél ziet en voelt en de ander kan het verschil niet onderscheiden tussen een hardplastic dashboard en een luxe uitvoering.Nou ja, dat is iets wat je wel vaker ziet. Met auto's bestaat het eigenlijk al jaren; de premium-class auto's wordt in procenten en absolute getallen veel meer winst op gedraaid. Simpelweg omdat deze obv value based pricing geprijsd worden. In de lagere segmenten kun je je dat niet veroorloven want dan wordt je weggeconcureerd. In de hogere segmenten is er enerzijds sprake van beperkte concurrentie, anderzijds van verkoop gebaseerd op gevoel en fashion. Sonos zal het denk ik vooral van het eerste hebben.
Wat heb je overigens tegen value based pricing? Dat is niet meer dan standaard marktwerking, vraag en aanbod. In de supermarkt worden ook producten tegen veel hogere prijzen neergezet dan de kosten zouden verantwoorden, puur omdat men meer over heeft voor zogenaamd gezonde alternatieven.
Tegenwoordig wel, vroeger niet. Dan moest er één Sonos bedraad aangesloten zijn of een Connect of Bridge aanwezig. Aangezien op geen van mijn Play:1 locaties een kabel te vinden was had ik die optie niet. Overigens was het gemak met Spotify etc. in de woonkamer sowieso prio 1.De Play:1 kun je niet draadloos gebruiken zonder Connect of Bridge? Ik dacht dat elke speaker ook gebruikt kan worden als AP in SonosNet (en dat zodoende het meshnetwerk ontstaat)?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Begrijp me niet verkeerd en bedoel het ook niet flauw, maar persoonlijk hoop ik dat jullie aan het einde van jullie kosten verhaal geraken.
Wens allen een fijne dag.
Peter
Doch moet deze niet oeverloos in herhaling gaan treden.
Echter ben ik het met jullie eens dat als er geen nieuwe invalshoeken bijkomen het meeste wel gezegd is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
TIFTFYGonadan schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 08:46:
[...]
Ergo, je vindt Sonos te duur en knutselt liever zelf en er is een alternatief dat ook voldoet aan je eisen, je bent dus niet de doelgroep.
Tja, het is een beetje een dooddoener maar inmiddels heb ik werkervaring in zowel hardware als softwarewereld waardoor ik denk ik een ander plaatje heb van de winstmarges. Natuurlijk kan ik het niet hard maken, ik heb wel een vermoeden obv mijn ervaring en kennis.[...]
Wat ik makkelijk vind is dat jij steeds maar weer op een bedrag uitkomt wat je baseert op hardware die in jouw optiek minimaal gelijkwaardig is. Dat is al zeer persoonlijk en subjectief. Daarnaast onderschat jij in grote mate wat innovatie en software ontwikkeling kan kosten. Tel daarbij inderdaad commerciële zaken op als marketing, supportafdeling, continue updates, etc, en je krijgt een heel ander plaatje.
De vergelijkingen lopen imho op meerdere fronten mank.Jouw vergelijking waarbij je puur naar hardware kijkt omdat je dat zelf in handen hebt is juist te makkelijk. Neem als voorbeeld een smartphone, waarom betaal je voor een gelijkwaardige Android smartphone maar de helft van een iphone? Omdat de eerstgenoemde kan leunen op de bestaande software. Volgens jouw redenatie mag een auto dan ook niet meer kosten dan de som van onderdelen die in jouw ogen gelijkwaardig zouden moeten zijn. Gooi je winkelmandje maar vol op winparts o.i.d. met die imitatieonderdelen, dan kom je echt niet tot het bedrag van de dealer.
(Android wordt bijv vooral ontwikkeld door een consortium gefinancierd door de grote telefoonmerken en Play ecosysteem is closed source en was dus niet zomaar ergens vandaan te plukken, imitatie is wat anders dan originele onderdelen). Daarnaast zul je met de marges die autoonderdelenzaken hanteren en de keiharde concurrentie op het lage/middensegment zeker wel tot dat bedrag komen, vooropgesteld dat je alles zou kunnen krijgen zoals het chassis
De meerwaarde is er zeker. De meerprijs bestaat echter niet alleen uit de extra kosten maar ook een flinke extra marge die de marketingafdeling op slinkse wijze middels inspelen op gevoel aan de man weten te brengen (voor premium auto's en ook nog wel andere producten). Ik heb geen idee of Harmony een melkkoe is/was of wat dan ook maar dat lijkt me ook niet echt een discussie voor hier.[...]
Is dat zo of is dat jouw onderbuikgevoel? Logitech stopte laatst bijna met Harmony, als het zo'n melkkoe was waarom zouden ze dan? Premium automerken is overigens een leuke discussie, is al eens een topic over geweest, zoek maar op. Daar zie je dat de één de meerwaarde wél ziet en voelt en de ander kan het verschil niet onderscheiden tussen een hardplastic dashboard en een luxe uitvoering.
Ik heb er niks op tegen, ik stel voor dat als je dat echt wil weten je me een DM stuurt want anders gaan we hier erg OTWat heb je overigens tegen value based pricing? Dat is niet meer dan standaard marktwerking, vraag en aanbod. In de supermarkt worden ook producten tegen veel hogere prijzen neergezet dan de kosten zouden verantwoorden, puur omdat men meer over heeft voor zogenaamd gezonde alternatieven.
Ok dus als ik nu een Play:1 ga halen en dat is mijn enige Sonos apparaat dan kan ik die standalone wireless gebruiken (op stroomkabel na uiteraard[...]
Tegenwoordig wel, vroeger niet. Dan moest er één Sonos bedraad aangesloten zijn of een Connect of Bridge aanwezig. Aangezien op geen van mijn Play:1 locaties een kabel te vinden was had ik die optie niet. Overigens was het gemak met Spotify etc. in de woonkamer sowieso prio 1.
[ Voor 5% gewijzigd door JT op 21-01-2015 12:16 ]
Ecodan warmtepomp
Mits binnen bereik van je WI-FI netwerk JA! En de/een app natuurlijk om oa te instaleren ;-) Echter.......bereid je voor dat je meer SONOS spelers op je verlanglijst gaat krijgen.....dus maak alvast budget vrij ;-)JT schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:09:
[...]
TIFTFY
Ok dus als ik nu een Play:1 ga halen en dat is mijn enige Sonos apparaat dan kan ik die standalone wireless gebruiken (op stroomkabel na uiteraard)?
Eenzijdig trek ik een aantal conclusies. Je doet nogal wat aannamen en pretendeert inhoudelijk meer te weten dan andere tweakers. Daarnaast erken je zoals ik begrijp de meerwaarde niet van 'premiummerken' waarbij je bij vergelijkingen met twee maten meet. Dan kan ik niet anders oordelen dan dat wij niet op één lijn gaan zitten wat betreft de objectiviteit van jouw inschatting omtrent de gerechtvaardigde prijs van Sonos. Een verdere discussie hieromtrent heeft dan ook geen zin.
Uiteraard sta ook ik open voor een alternatieve discussie per DM, bijvoorbeeld over de value based pricing. Mag ook in een ander topic als dat beter op zijn plaats is.
On topic:
Een Play:1 kan tegenwoordig inderdaad zonder kabels of andere Sonos-apparaten gebruikt worden binnen je eigen wifi netwerk. Als je hem aansluit en op de twee knoppen drukt start hij zelf een wifi netwerk waarop jouw telefoon kan verbinden. Met de app configureer je dan de Play:1 door simpelweg met de SSID van jezelf te verbinden en klaar. Ongeëvenaard gemak.
Op vakantie in een huisje was ook wifi (zonder portalmeuk, gewoon wachtwoord). Dus heb ik twee Play:1 meegenomen, met enkele klikken op die wifi aangesloten en in stereopaar gezet. Vervolgens de hele week kunnen genieten van mijn eigen muzieksmaak. Binnen vijf minuten gefikst en bij thuiskomst is het ook weer drie klikken om hem in je bestaande netwerk terug te zetten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik persoonlijk ben pas twee systemen tegengekomen in midden segment die net zo makkelijk waren als sonos. Bluesound en Denon Heos deze zijn vrijwel even duur in prijs of duurder.
Bij iedereen waar ik geweest die zei dat zijn hobybob oplossing net goed heb ik uitgelachen nadat ik bediening aan een niet software techneut heb gevraagd. Ik denk dat je dat onderschat.
Aannamen doen we hier beide tochGonadan schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:22:
@JT:
Eenzijdig trek ik een aantal conclusies. Je doet nogal wat aannamen en pretendeert inhoudelijk meer te weten dan andere tweakers. Daarnaast erken je zoals ik begrijp de meerwaarde niet van 'premiummerken' waarbij je bij vergelijkingen met twee maten meet.
De verkoopmiep die ik sprak over Sonos kreeg het zelf niet voor elkaar om speakers te groeperen op een iPad met de Sonos appleonbong schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:04:
@JT
Ik persoonlijk ben pas twee systemen tegengekomen in midden segment die net zo makkelijk waren als sonos. Bluesound en Denon Heos deze zijn vrijwel even duur in prijs of duurder.
Bij iedereen waar ik geweest die zei dat zijn hobybob oplossing net goed heb ik uitgelachen nadat ik bediening aan een niet software techneut heb gevraagd. Ik denk dat je dat onderschat.
Daarnaast zijn alle DIY oplossingen gewoon geen "inpluggen - 2 knopjes indrukken en klaar" oplossing zoals ik van velen begrijp. Ik vind de te verrichten handelingen zeer beperkt (Pi bestellen, onderdelen bestellen, in elkaar zetten, image naar SD schrijven en dan in een txt 1 of 2 waardes aanpassen) maar het half uur dat me het kost per speler is slechts de objectieve zijde; het gaat natuurlijk ook om de subjectieve beleving van Sonos. En als dat betekent dat je geniet van up and running in 2 minuten / geen zin hebt in een half uur per speler investeren / <insert andere redenen> dan snap ik dat dat zeker een reden is om meer geld uit te geven.
Ik bewonder Sonos voor wat het doet en kan en snap nu een stuk beter waarom mensen ervoor kiezen
[ Voor 13% gewijzigd door JT op 21-01-2015 17:28 ]
Ecodan warmtepomp
Ik heb geenszins het doel om jou te diskwalificeren maar vind de discussie wel wat irritant worden. Je stelt een idee te hebben omdat je ervaring bij werknemers hebt. Ik ben manager van een softwareafdeling en mijn ervaring is dat software en het innoveren op zich vele malen meer kosten met zich mee brengt dan aangekochte hardware. Echter pretendeer ik niet om ook maar iets van een realistische schatting te kunnen maken van de verhoudingen bij Sonos en of ze te veel marge draaien. Dat weet ik simpelweg gewoon niet.JT schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:24:
Aannamen doen we hier beide tochVolgens mij beschikken we beide niet over harde cijfers. Dan doe ik inderdaad een aantal aannames gebaseerd op ervaring bij eerdere werkgevers. Als dat pretenderen is dat ik inhoudelijk meer weet dan is dat maar zo. Daarnaast vind ik het ook flauw om mij te diskwalificeren in de discussie door te stellen dat ik de meerwaarde niet erken terwijl ik toch meermaals aan heb gegeven dat het gebruiksgemak van de DIY oplossingen niet hetzelfde is. Dan vind ik het een beetje flauw om de nuance eruit te halen en te roepen dat ik totaal geen meerwaarde zie
Ik denk inderdaad dat de conclusie is dat wij er niet uit gaan komen.
Qua meerwaarde erkennen doel ik op het feit dat je (in mijn ogen) blijft stellen dat er absoluut gezien wel meerwaarde is, maar dat de meerprijs niet opweegt ten opzichte van de meerwaarde. Ofwel, het zal in een marge zitten. Net als je voorbeeld over premium merken, dus BMW heeft per definitie hogere marge dan een Opel? Het kan niet zo zijn dat de meerprijs daadwerkelijk op kosten gebaseerd is? Als je dergelijke stellingen hanteert om een oordeel te vormen zou ik wel graag bronnen zien.
En waarom mag ik dan geen vergelijk maken met niet-OEM onderdelen, welke door velen als kwalitatief gelijkwaardig bestempeld worden (geloof ik niet in, maar dat terzijde). Terwijl jij wel zelf een selectie van niet-OEM speakers en DAC kiest en zelf bepaalt dat die vergelijking wél steekhoudend is omdat jij het kwalitatief gelijkwaardig vind?
Een beetje discussie vind ik niet erg, ook kritiek op Sonos niet, maar zo wordt het wel vermoeiend.
Dat klinkt al heel anders.Ik bewonder Sonos voor wat het doet en kan en snap nu een stuk beter waarom mensen ervoor kiezen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.