Ik ben overgestapt van een iPhone 4 naar een Bold 9900.
Voor mij heeft de iPhone weinig voordelen boven de Blackberry, ik miste een toetsenbord. Vorig jaar ben ik van de iPhone 3G naar een Nokia E72 gegaan, maar dat viel erg tegen door het scherm en Symbian. Daarna heb ik weer een iPhone gehaald.
Ik vind internet op de iPhone al vervelend, dat deed ik zelden en dat zal ik dus ook niet missen op de Blackberry. Ik heb het wel even geprobeerd en door de resolutie van de Bold 9900 is het eigenlijk best wel te doen. Pinch en dubbeltap om te zoomen helpen daarbij ook natuurlijk.
De Bold 9900 is echt heel snel, ik merk geen vertraging bij scrollen, apps openen en wisselen tussen apps. Ik kan dat niet vergelijken met een vorige Blackberry, maar bijvoorbeeld wisselen tussen mailboxen gaat op de Blackberry veel sneller dan op de iPhone. Ook de menubesturing gaat veel sneller, dankzij sneltoetsen. In twee dagen heb ik nog geen zandloperachtig iets gezien.
Over de camera kan ik niet veel zeggen, die gebruik ik alleen voor foto's waarbij de kwaliteit niet zo boeit. Voor mij waren de telefooncamera's van 5 jaar geleden al voldoende. De snelheid is vergelijkbaar met die van de iPhone 4, de camera van de BB start wel iets sneller op, weer dankzij de hardwaresneltoets.
Voor mij was het grote nadeel dat e-mail via BIS moet en dat de BB out-of-the-box geen agenda, kalender en contactpersonen kan synchroniseren met Exchange. Daarvoor heb ik nu een trial van Astrasync draaien en dat werkt perfect. Na die trial probeer ik nog Notifysync en dan kies ik een van die twee. Dure apps, maar ik betaal graag voor goede functionaliteit. Nu zijn vergelijkbare apps op de iPhone, zoals IMExchange een factor 10 goedkoper, dat is dan wel weer even zuur. Met de overige mailfunctionaliteit ben ik erg blij: push voor m'n privémail was erg welkom en het werkt vlekkeloos.
Het grote voordeel van de Blackberry vind ik de mogelijkheid van customisatie. Daarmee bedoel ik aanpassen van het homescreen, themes, beltonen en led-kleurtjes, apps zoals BeBuzz en BerryPopup die in het systeem integreren en aanpassen van de UI kleurtjes en fonts. Dat miste ik op de iPhone. Ik heb hiervoor trouwens verschillende Palms en Pocketpc's gehad, waarmee ik ook alles op dat vlak uitprobeerde. Iemand die van een Nokia of een Sony Ericsson komt, zal daar minder behoefte aan hebben en vindt wellicht het aanmaken van appfolders op de iPhone al helemaal het einde.
De combinatie van touch en toetsen is ultiem. Scrollen door te swipen en iets selecteren op het touchscreen, typen met de toetsen. Sneltoetsen voor instellingen of apps, quickdial, de back-toets en de BB-toets voegen ook echt iets toe.
De batterij van de Bold 9900 houdt het niet opvallend veel langer uit dan die van de iPhone, maar ik ben gewend aan dagelijks opladen.
En dan het grote voordeel van de iPhone: de apps natuurlijk! Ik heb nog een iPad dus ik mis ze (nog) niet. De meeste apps die ik gebruik, zijn ook voor BB beschikbaar: Evernote, Facebook, Twitter, Whatsapp, Foursquare. Alleen Readitlater/Instapaper en Dropbox mis ik nog. Dropbox is wel beschikbaar maar werkt vooralsnog niet op de Bold 9900. Verder deed ik niet zo veel met de iPhone. Bellen, sms'en, mail en sociale netwerken volgen kan ook op de BB en makkelijker zelfs.
Kortom: als je veel apps wilt neem of houd je een iPhone, wil je een productiviteitstool dan neem je een Blackberry Bold 9900