Hieronder de vragen uit de Q&A show (welke dus niet door mij gesteld werden):
Q: Wanneer komt de release date?
A: Voor het eind van dit jaar.
Q: Heeft George Lucas een groot aandeel in swtor?
A: Nee natuurlijk niet maar een van onze designers (1 van de 4 die op podium stond ben zijn naam dus kwijt) is een pen vriendje van George.
Q: Hoeveel gaat de game per maand kosten?
A: Zoals je gewent bent van andere MMO's. (ik riep nog hard 10 bucks). Ze kenen lachend richting mij (een duidelijker antwoord kan je niet krijgen toch?).
Q: Je kan mag 4 classes spelen?
A: Hele uitleg over classes en advanced classes systeem door Stephen Reid en Gabe Amatangelo. En ik dacht nog van kom op zo een vraag stel je niet.
En er werden nog meer stomme vragen gesteld die ik vergeten ben.
Natuurlijk had ik nog vragen voor ze maar helaas ging de microfoon niet meer naar mij, ik werd zorgvuldig ontweken

Dus je raadt het al na afloop van de show ging ik naar de achterkant en vroeg daar of ik nog wat vragen mocht stellen aan de developers.
De Q&A met Emmanuel Lusinchi (EL), deze Q&A was na de Q&A show, aangezien ik daar maar 1 vraag mocht stellen en ik nog wat vragen had.
Q: Zullen de Europeanen ook early access krijgen?
A: Ja natuurlijk we laten jullie Europeanen niet in de steek.
(Ze wisten van het forum getroll af. Stephen Reid stond iets achter EL en zei toen duidelijk stupid forum trollers en begon te piepen over hoe ongeduldig forum posters kunnen zijn. 'We staan op een beurs, sommigen denken echt dat we alle tijd hebben om ook nog forums in de gaten te houden, zo een beurs kost veel van je als de trollers dat maar eens wisten').
Q: Komt er een wereldwijde release date?
A: Zoals het er nu naar uitziet wel, EL denkt dat dit ook zo zal blijven. EL heeft het duidelijk gemaakt dat EA de uiteindelijke beslissing daarin neemt, maar dat wij (bioware en developers) veel invloed hebben bij EA wat betreft swtor en dat EA eigenlijk alleen maar de marketing doet.
- Q: Veel invloed als in?
- A: EA wilde ook bepaalde dingen in het spel waarvan wij als bioware zijnde gewoon hebben gezegd nee dat gebeurt absoluut niet.
- Q: Zoals wat?
- A: Dat ga ik je niet zeggen (logisch antwoord maar wilde het toch proberen

).
Q: Waarom duurt het zo lang voordat de game uitkomt? Ik wacht al 3 jaar op deze game.
A: Wij wachten al ruim 6 jaar op deze game (SR en GA zeiden in de achtergrond tegelijkertijd en wat maken deze paar maanden nou uit?).
- EL ging hier wat dieper op in. Ja we willen een game uitbrengen die goed af is.
Ik voegde daaraan toe dus niet als zeg maar WoW wat half afgerond was tijdens release. EL: Precies dat willen we absoluut niet hebben. We willen niet dat mensen tegen beperkingen aanlopen in swtor, beperkingen zoals loot lag, disconnects, server shutdown, bugged mobs/ NPC's/ quests, que tijden tijdens het inloggen you name it.
We willen alles tot in de puntjes goed hebben als de game uitkomt.
En ze zijn al een tijdje bezig in de laatste fase verklaarde EL tussen neus en lippen door.
EL vroeg nog aan mij of ik de game pre-ordered had, ik ja de CE natuurlijk direct op de dag dat het bekend was. (GA stak zijn duim op naar mij en zei hele goeie keuze).
Dat is mooi dan ben je er zeker van dat je de game kan spelen op release date en dat je early access krijgt.
EL verklaarde dat het er naar uit ziet dat mensen die game kopen na release date pech gaan hebben met spelen.
We gingen wat dieper in over de hardware.
Conclusie: de beta gaat zeker ook een stress test worden om te kijken hoeveel man ze op een server kwijt kunnen, vandaar ook de guild beta tests.
De kans is dus groot dat tijdens release date er genoeg servers (realms zijn) voor mensen die pre-order hebben en nog extra hardware voor de mensen die game na release date gaan kopen maar als het echt storm loopt dan moet bioware snel hardware bij gaan plaatsen wat dus wel even kan duren.
Q: Mogelijkheid om zoals in SWG eigen trade shop (en zoals eerder aangegeven te dansen of muziek te spelen) te maken? Voor eigen inkomsten dus.
- Eerst een hele uitleg dat swtor niks te maken heeft met SWG en geen opvolger is van SWG. En eigenlijk ook niet echt een opvolger is van KOtOR omdat swtor een MMO is en KOtOR single player is. Maar dat ze natuurlijk daarmee vergeleken worden omdat KOtOR zwaar rocked. EL zei ook nog tussen neus en lippen door dat SWG zuigt.
A: In eerste instantie niet, maar als jullie spelers dat zo graag willen, komt het misschien wel in de toekomst.
Q: Zijn jullie al bezig met eerste uitbreiding?
A: Ja, we zijn druk bezig de verhaallijnen en dergelijke uit te werken. Design van planeten en gebieden blijven we continu mee bezig.
- Q: Zijn de acteurs al bezig met het inspreken van de lappen tekst?
- A: Binnenkort ze hebben nu een welverdiende vakantie, maar ze gaan straks weer flink werken.
Q: We willen wat hutball PvP matches zien.
A: Ja we laten het zien bij de volgende beurzen zoals PAX, etc. Ooh wacht je bedoelt hier bij de laatste show. Ooh sorry nee dat gaat niet gebeuren. Laatste show laten we gewoon eternity vault zien. Ik zo van dat hebben we al genoeg gezien op de beurs afgelopen dagen.
Na afloop van de Q&A nog een poster, wat comics en een t-shirt gekregen. Gevraagd of ze hun handtekening op de poster willen zetten wat ze natuurlijk niet konden weigeren
Zei nog dat ze Dallas Dickinson op vakantie moeten sturen, ze moesten er wel hard om lachen. Ja hij is afgelopen jaar heel wat ouder geworden.
Toen toch maar naar de laatste show gegaan, misschien toch wel wat huttball PvP en zie daar 6min bagger kwaliteit clip van gemaakt, hier is de
link.
Conlusie hutball warzone, 8 vs 8 warzone en degene die dit bij bioware heeft verzonnen krijgt van mij een dikke pluim. Wat opviel is dat degene met de bal niet konden rennen, dit zal wel de bedoeling zijn.
De air jumps zijn willekeurig, dus je kan ook de verkeerde kant op worden geblazen.
*Na het allemaal nogmaals gelezen te hebben ben ik tot conclusie gekomen dat ik hele belangrijke vraag vergeten ben: Of je de UI zelf kan aanpassen in final versie.
Misschien maar deze vraag stellen in parijs

[Voor 19% gewijzigd door qwaurck op 22-08-2011 20:04. Reden: Wat tekst hier en daar verplaatst :)]