[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GNY
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-11 15:55

GNY

matz schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:07:
[...]

Ik lees net het probleem op The Verge (http://www.theverge.com/2013/10/18/4853430/apple-recalls-last-years-macbook-air-due-to-faulty-ssd-drives). Ze refereren in dat artikel ook naar de officiele Apple pagina waarin er melding is gemaakt van foutieve SSD's uit Air's van juni 2012 tot juni 2013 (zie: http://www.apple.com/nl/support/macbookair-flashdrive/).

Er staat dat je een update via de Appstore binnen moet krijgen om je SSD te testen. Mijn Air komt ook uit deze periode die genoemd is, maar heb nog geen update gezien.

Andere mensen wel?
Ik heb helaas niet de kans gekregen, bij mij hield hij er ineens mee op afgelopen maandag. Nog van alles geprobeerd om mijn data terug te krijgen, maar de schijf werd gewoon niet meer herkend. Donderdag maar ingeleverd voor reparatie, en het goede voornemen om netjes back-ups te gaan maken:/

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
cerberusss schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:42:
Ja, heb ik gedaan en is inderdaad briljant snel. Ik draai Windows XP op een 128 GB Corsair Force 3 SSD, in Parallels 8. De behuizing is een USB 3-verbonden WD Touro dingetje die ik heb gekocht zonder harddisk, en waar ik de SSD heb ingedaan. Ik heb net even HDTune gedraaid in de virtuele machine en haal tussen de 500 en de 800 MB/s read snelheden. Een boot-up duurt 5 seconden ofzo :D
Dat zijn sequentiele snelheden welke voor een vm totaal niet van belang zijn. Wat daar van belang is zijn de random read/write snelheden en in zekere zin ook de latency. Bij veel virtualisatie software worden de grote vm disks opgedeeld in files van 2GB grootte. Ondanks dat zal een ssd in een usb3 behuizing prima zijn om vm's te draaien. Er zijn er zat die dat naar alle tevredenheid doen.
RobKJ schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 08:40:
Ik heb ook gekeken naar VMware Fusion maar die is mij niet stabiel genoeg. Ik kreeg toch vastlopers en dat heb ik nog niet gehad bij Parallels.
Apart, normaliter zie je het namelijk andersom. Parallels grijpt nogal diep op het systeem in. Iedere kleine wijziging die dan aan OS X wordt aangebracht via updates heeft dan invloed op de werking van Parallels. Tegenwoordig valt het gelukkig allemaal wel mee maar vroeger was het echt een ramp. Fusion heeft hier vrijwel geen last van.
De 30GB is per VM echt nodig omdat er grote databases op gezet worden.
Als je een MBA van 2012 of eerder hebt kun je daar nog wel een ssd van OWC in zetten met een grotere capaciteit (je kunt ook eBay e.d. afstruinen naar een originele Apple ssd). Als dat geen optie is zit je inderdaad vast aan externe storage. Een ssd in een usb3 casing lijkt dan de meest goedkope oplossing maar koop dan geen (te) kleine ssd anders heb je later weer een probleem ;)

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:55
Nee, dat ga ik zeker niet meer doen. Ik heb nu het volgende gevonden:
http://www.reposit.nl/myd...-msata-ssd-behuizing.html

Een mSATA USB 3.0 behuizing, en daar doe ik dan een Crucial mSATA M500 240GB SSD in. Blijft het allemaal mooi compact en heb ik genoeg ruimte voor de servers.

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:06

DancePlaza

ninja

DancePlaza schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:46:
mijn zwager die had last van zijn ssd op zijn air.

blijkt dat de ssd vervangen moet worden, komt er vanmorgen een bericht op macrumours.

http://www.macrumors.com/...test-for-data-loss-issue/

komt alleen voor bij de 64/128 gb versie.
gelukkig is timemachine backup goed gegaan, en is de machine alive and kickin.

Van het kastje naar de muur lopen...

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-11 11:52
Macbook Air late 2010 1,83Ghz met 2GB mem en 64GB HD geüpdatet naar 10.9 Mavericks. Schone / versie installatie en daarna TimeMachine gegevens teruggezet. Draait zeer soepel is mijn eerste indruk!

[ Voor 26% gewijzigd door autoreverse op 27-10-2013 16:10 ]

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
Mijn MacBook Air 2012 is ook opgestuurt met een defecte Toshiba SSD. Hij was al een tijdje kapot, maar helaas verlopen garantie. Dus ik stond op het punt vorige week zaterdag naar Amsterdam te vertrekken om daar mijn verhaal kwijt te kunnen, en tot een oplossing te komen. Tot ik het bericht las dat hij wereldwijd kostenloos vervangen wordt, ben ik nu naar de lokale service dealer gegaan.

Zijn er al mensen die hem vervangen hebben gekregen? Plaatsen ze dan een Samsung? Of een andere SSD? (hopelijk niet weer de Toshiba die na 1.5 jaar de geest gaat geven)

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:25

Laguna

Connaisseur

Ik ben nog aan het overwegen om mijn Macbook Air late 2011 te upgraden van Lion naar Mavericks. Al ben ik hier huiverig mee, ik ben namelijk prima tevreden met Lion en las toch aardig wat nadelige verhalen (vooral op het gebied van accuduur) over het upgraden naar Mountain Lion. Iemand hier misschien al ervaringen met het upgraden van de Air late 2011 naar Mavericks?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:47:
Ik ben nog aan het overwegen om mijn Macbook Air late 2011 te upgraden van Lion naar Mavericks. Al ben ik hier huiverig mee, ik ben namelijk prima tevreden met Lion en las toch aardig wat nadelige verhalen (vooral op het gebied van accuduur) over het upgraden naar Mountain Lion. Iemand hier misschien al ervaringen met het upgraden van de Air late 2011 naar Mavericks?
Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen over Mavericks. Werktijd op de accu gaat er in ieder geval op vooruit (op mijn 2012 MBA ten minste).

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-10 22:06

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik draai nu een weekje Mavericks op m'n MBA (mid 2013) en op zich werkt het wel, maar :

- ik heb het idee dat ie warmer wordt sindsdien. Het valt me vooral op als ik 'm oppak om op te ruimen. De onderkant is dan voelbaar warm. Dat was voorheen niet en het is nou ook weer niet dat ie dan zwaar belast is geweest. (email + internet)
- FireFox reageert langzamer dan voorheen.
- Vanmorgen had ik een delay van 4 seconden bij het typen. Geen idee waar het vandaan kwam, maar dat is nu weer weg.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
Apie! schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:17:
Ik draai nu een weekje Mavericks op m'n MBA (mid 2013) en op zich werkt het wel, maar :

- ik heb het idee dat ie warmer wordt sindsdien. Het valt me vooral op als ik 'm oppak om op te ruimen. De onderkant is dan voelbaar warm. Dat was voorheen niet en het is nou ook weer niet dat ie dan zwaar belast is geweest. (email + internet)
- FireFox reageert langzamer dan voorheen.
- Vanmorgen had ik een delay van 4 seconden bij het typen. Geen idee waar het vandaan kwam, maar dat is nu weer weg.
Firefox reageert bij mij niet langzamer, maar hij is wel veel minder vloeiend dan dat hij onder ML was. Eerder was Chrome de browser die het meest 'stotterde' bij het scrollen, maar nu is dat Firefox bij mij. Heel vreemd.

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-10 16:54
Vervanging kost 106,- excl. bij de Apple Store

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/16bbns9.png

Waardeloos.

• N14
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-11 16:45

N14

Plankton schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:20:

[afbeelding]

Waardeloos.
Weet je zeker dat hij aan vervanging toe is, of vind je dat gewoon omdat hij bijna 75% is? Voor het geval je geen melding hebt gekregen (kun je dat nog even checken: als je option ingedrukt houdt en op het batterijtje in de menubar klikt krijg je informatie over de conditie, staat daar normaal dan is ie nog niet echt aan vervanging toe), is het heel vervelend dat je accuduur met een kwart verminderd is, maar dan hoef je nog geen € 100 + uit te geven om hem te vervangen als je daar nog niet zo'n behoefte aan hebt. 5061 mAh is nog altijd meer dan mijn batterij in m'm MBP 13" (mid 2012), die staat namelijk op 4916 mAh, maar dat komt overeen met 85% van de design capacity (wel een beetje jammer maar wat mij betreft nog gewoon acceptabel).

Lang verhaal kort: als je nog niet wil vervangen en nog niet hoeft te vervangen (conditie is normaal), dan hoef je nog niet te investeren :).

• DancePlaza
  • Laatst online: 28-10 16:06

DancePlaza

ninja

Plankton schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:20:

[afbeelding]

Waardeloos.
ik zou pas mijn batterij vervangen als osx de service melding geeft.

Afbeeldingslocatie: http://blog.dk.sg/wp-content/uploads/2013/07/ServiceBatt.png

Van het kastje naar de muur lopen...

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:01
Zolang er inderdaad geen service melding is, hoef je hem echt niet te vervangen.

Volgens mij mag ik blij zijn met mijn batterij.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24826741/got/Screen%20Shot%202013-10-30%20at%2012.34.43.png

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:29
Zo vanavond mijn eerste Macbook Air 13,3" 8GB 128GB gekocht bij de MediaMarkt waar deze in de aanbieding was, ik heb 0,0 ervaring met MacOS maar wat werkt alles gewoon simpel en goed!

Zijn er ook tweakers wie een folie gebruiken om de MacBook te beschermen?

[ Voor 17% gewijzigd door Hari-Bo op 31-10-2013 11:21 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• MTT
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

MTT

Een folie om te beschermen, hoe moet ik dat zien? Is dat net zoiets als een waxlaag op je auto zetten en dan denk je dat die beschermt tegen aanrijdingen?

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
MTT schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:50:
Een folie om te beschermen, hoe moet ik dat zien?
Had er een smiley bij gemoeten, of ben je lekker irritant?

Je kunt ook een folie gebruiken op de buitenkant van je notebook om te beschermen tegen krassen. Goed voor de waarde tweedehands.

• ppl
  • Niet online
Waarom zou je zoveel geld uit gaan geven aan een tweedehandsje die vaak 1 of 2 generaties achterloopt op het spiksplinternieuwe model in de winkel die veel betere specs heeft?

Die folie en de tijd en moeite die je erin moet steken om dat fatsoenlijk aan te brengen zul je nooit terugwinnen bij een eventuele verkoop. Een Mac zal hard in waarde zakken, doet een pc ook. Het enige voordeel is dat Apple 1 van de bekendere en gewildere merken is waardoor deze zakking minder is dan van bijv. een Acer. Smerig worden is iets wat met en zonder folie zal gebeuren dus daar is het ook al weggegooid geld voor. Als de folie je Mac wat mooier maakt of zorgt dat ie prettiger aanvoelt als je 'm beet pakt is het een idee om er eentje aan te schaffen. Voor iets als bescherming voor wat dan ook moet je het niet doen omdat het geld weggooien is. Doneer het dan aan een goed doel.

• Daan_
  • Laatst online: 18:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb zelf nooit folie gebruikt op mijn MBA 13 2011. Wel een leren sleeve gebruikt en krassen geen last van bij normaal gebruik.Nu weer over gestapt op een MBP en de oude MBA gaat de deur uit

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 31-10-2013 21:25 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 08:44
Alsjeblieft geen folie of van die lelijke beschermende stickers op je MacBook plakken, dat is zo zonde van het design. Gewoon netjes in een sleeve bewaren en verder zuinig mee omgaan, dan kan er niks gebeuren.

• cerberusss
Ik vind het juist leuk om een Macbook een beetje persoonlijk te maken. Nu heb ik er een case omheen, maar vorige MBP had ik deze sticker erop:

Afbeeldingslocatie: http://i1.cpcache.com/product/3427005/darwin_oval_sticker.jpg?color=White&height=320&width=320&qv=90

http://www.cafepress.com/darwinos#link-productCategory-117

[ Voor 4% gewijzigd door cerberusss op 01-11-2013 07:53 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:11
Tha BasZ schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 09:51:
Sinds ik 10.8.5 op mn MBA 2013 heb gezet heb ik meer last van dat die onze WiFi lastig oppakt na ontwaken uit slaap.

Had hier al eerder last van maar niet in zo erg...
Soms pakt die helemaal geen WiFi op en moet je WiFi uit en weer aanzetten...
Andere keren pakt die hem pas na een seconde of 10 weer op.
Sinds 10.8.5 heb ik zelf dat WiFi gewoon tijdens het surfen helemaal uitvalt.

Natuurlijk alle updates geinstalleerd (MacBook Air (Mid 2013) Software Update 1.0 e.d.) / modem reset e.d.

Zit nu met smart te wachten op offcieele release van 10.9 Mavericks, waar hopelijk het probleem is opgelost...

Hebben hier meer mensen last van?
Ik heb sinds ik 10.9 erop heb gezet exact hetzelfde. super irritant :(

CISSP! Drop your encryption keys!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-11 13:16
cerberusss schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 09:23:
Zojuist een (goedkoop) alternatief voor de Nifty Minidrive binnengekregen: de BaseQi (eBay linkje). Werkt praktisch hetzelfde.

[afbeelding][afbeelding]

Er zit nu een 16 GB micro-SD kaartje in, maar als het bevalt dan koop ik een grotere.
En bevalt ie goed? Hoe zit het met de snelheid? Ik wil ook zoiets en dan mijn iPhoto bibliotheek erop zetten, maar wel tegen een snelheid die hetzelfde is als dat hij op de SSD staat.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-11 12:08
Lekkerbek312 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:45:
[...]

En bevalt ie goed? Hoe zit het met de snelheid? Ik wil ook zoiets en dan mijn iPhoto bibliotheek erop zetten, maar wel tegen een snelheid die hetzelfde is als dat hij op de SSD staat.
Dat is niet reëel haalbaar, je SD card slot loopt via de USB controller in worst case scenario dan dus max haalbaar 25 tot 35 MB/s en dan heb je al heel veel mazzel.

Je iPhoto bieb draaien vanaf SD, believe me ik heb het geprobeerd en het was om te janken, nu heb ik hem extern op een USB3 HDD staan en dat is acceptabel (100-120MB/s) Maar nog steeds geen SSD speeds.

Afhankelijk hoe groot je SSD en je bieb zijn kan je natuurlijk overwegen om hem op je SSD te houden. Mijn bieb is ongeveer 45GB en das nogal wat.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-11 13:16
Mmmm. Ik heb ook ca. 45gb bieb dus dat is geen oplossing. Dan maar andere data op die micro sd zetten.

Thanks.

• cerberusss
Lekkerbek312 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:45:
Hoe zit het met de snelheid? Ik wil ook zoiets en dan mijn iPhoto bibliotheek erop zetten, maar wel tegen een snelheid die hetzelfde is als dat hij op de SSD staat.
Wat Spoek zegt, dat ga je niet halen :) De snelheid is afhankelijk van het SSD kaartje. Voor je iTunes library vind ik het prima te doen (is eigenlijk alleen muziek bij mij). iPhoto gebruik ik niet.
SpoekGTi schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:51:
Dat is niet reëel haalbaar, je SD card slot loopt via de USB controller in worst case scenario dan dus max haalbaar 25 tot 35 MB/s en dan heb je al heel veel mazzel.
Volgens mij loopt 'ie vanaf de 2013 MBA via de USB 3 bus, da's snel genoeg dat de SD card de bottleneck gaat zijn. Maar goed, je punt staat dan nog steeds, want betaalbare micro-SD kaartjes zijn niet bijster snel.

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
Mijn macbook air doet de laatste tijd vreemd. Heb hem eerst opnieuw moeten installeren toen het opstart scherm bleef hangen op het apple logo. Hardware tests etc gaven aan dat alles goed is. Na herinstallatie OS x was het weer even beter, maar nu flikkert mijn scherm enorm bij het scrollen door websites en foto's. De laptop blijft regelmatig op een wit scherm hangen bij herstart of opstart, waarna ik de aan en uit knop in gedrukt moet houden om hem opnieuw op te starten.

De air zit nog een maand in garatien, mijn vragen zijn de volgende:
Ik kan nog applecare kopen, checken ze dan wel de staat van je laptop voor aanschaf of kan dit direct?
Als ik mijn apple nu naar apple breng (nog maand garantie), hoe lang is ie dan ongeveer weg meestal? Er komt niets als vervanging correct?

thnx

edit: ok weird las op internet dat dit wordt verholpen door autocad 2013 te starten... heb t gestart en alle flikkering is weg. Strange!?

[ Voor 8% gewijzigd door mataklap op 03-11-2013 12:32 ]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vreemd verhaal, dit heb ik nog nooit gehad met mijn Macbook air. Ik zou hier mee terug gaan, nu je nog garantie hebt.

Wellicht langs een apple service center?

Mijn V&A

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:07

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mataklap schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:29:
edit: ok weird las op internet dat dit wordt verholpen door autocad 2013 te starten... heb t gestart en alle flikkering is weg. Strange!?
Autocad 2013 stond er zeker al op dan? Dan lijkt het me dat dat prog iets vreemds met de driver voor de GPU uithaalt.

youtube.com/@hisrep

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
DeNachtwacht schreef op zondag 03 november 2013 @ 17:38:
[...]

Autocad 2013 stond er zeker al op dan? Dan lijkt het me dat dat prog iets vreemds met de driver voor de GPU uithaalt.
Ja had het er al op staan (totaal faal programma voor mac, daarom gebruik ik nog VMware).

Zal maar eens langs een service center kijken wat ze zeggen.

Bedankt!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:41
minidrive van Deal Extreme is binnen. Het is best een prima adapter, helaas niet helemaal gelijk met de macbook, maar dit is niet hinderlijk in mijn optiek.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/IMG_2051klein.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/IMG_2048klein.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/IMG_2049klein.jpg

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• cerberusss
Best kans dat deze in de 15" MBPr wel volledig erin valt.

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:11
sinds gisteren de MBA 11" gekocht. Iemand suggesties om hem te beschermen in je rugzak? Iets dat zo dun mogelijk is, want wil het zo draagbaar mogelijk houden

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:03
pina schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 12:11:
sinds gisteren de MBA 11" gekocht. Iemand suggesties om hem te beschermen in je rugzak? Iets dat zo dun mogelijk is, want wil het zo draagbaar mogelijk houden
gewoon een stoffen sleeve? die wegen amper wat.

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
pina schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 12:11:
als je alleen wat bescherming wil tegen krassen, dan zou ik voor de COTEetCIEL Zip sleeve voor de macbook air gaan! die beschermt alleen tegen krassen en is erg dun.

[ Voor 12% gewijzigd door steffex op 22-11-2013 12:53 . Reden: link toegevoegd ]

• pina
  • Laatst online: 18:11
jep, enkel wat bescherming tegen krassen. Als die in mijn tas zit, wil ik liever niet dat er iets tegen kan schuren. Ik heb ook nog gedacht aan de iGlaze case, zo'n zwarte lijkt mij wel wat. Al lijkt het mij rond het logo net iets te perfect afgebeeld

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.ubergizmo.com/wp-content/uploads/2012/05/moshi_iglaze.jpg

• Goodie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:36
Sinds kort ook in het bezit van een macbook air, nou is de laptop van m'n vriendin laatst kapot gegaan en gebruikt ze nu mijn laptop af en toe. Kan ik dan ook een tweede account aanmaken en onze bestanden gescheiden houden? Heb zelf al wel zitten googelen maar kwam er niet uit...

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:46

bonzz.netninja

Niente baffi

Goodie schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:22:
Sinds kort ook in het bezit van een macbook air, nou is de laptop van m'n vriendin laatst kapot gegaan en gebruikt ze nu mijn laptop af en toe. Kan ik dan ook een tweede account aanmaken en onze bestanden gescheiden houden? Heb zelf al wel zitten googelen maar kwam er niet uit...
Wat kon je niet goed vinden? Als ik zoek naar https://www.google.nl/sea...0&q=mac+os+multiple+users vind ik allerlei howto's en uitlegpagina's.

Kort door de bocht. Ja, je kan gewoon meerdere accounts aanmaken met gescheiden bestanden.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

sowieso waar heb je een howto voor nodig. het hele idee van verschillende gebruikersaccounts is juist dat je gescheiden bestanden hebt.

youtube.com/@hisrep

• Goodie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:36
DeNachtwacht schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:37:
sowieso waar heb je een howto voor nodig. het hele idee van verschillende gebruikersaccounts is juist dat je gescheiden bestanden hebt.
Vreemd genoeg toen ik de laatste keer een tweede account probeerde aan te maken konden we toch elkaars bestanden zien 8)7 Net even opnieuw geprobeerd en nu is er niks aan de hand.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:38

RBH

Ik heb een vraag, misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Mijn Air heeft zo af en toe (er is geen peil op te trekken wanneer) dat hij niet meer wil scrollen met twee vingers op het trackpad in Chrome. Dit fenomeen doet zich voor als ik een pagina laad en dan met twee vingers van links naar rechts swipe om een pagina terug te gaan.

Vervolgens kan ik dan niet meer scrollen. Heel apart.. Iemand een idee (wat ik er tegen kan doen)?

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11 21:42
@RBH: Ik heb ook problemen gehad op chrome voor mac, ik heb de 2013 en ben overgestapt,"terug gegaan" op safari en firefox voor ontwikkeling. Ik moest even wennen maar ik vind safari bijna net zo fijn als chrome.

Ik vind mavericks niet altijd lekker werken op mijn macbook, stotteringen en niet alles werkt vloeiend, daarnaast is mijn accuduur bijna achteruit gegaan, ik haal nu 8 uur ipv 12 uur en ik gebruik de zelfde programma's als eerst.. Nu mijn vraag als ik mavericks clean install doe. En ik zet daarna terug met TimeMachine, is het dan wel clean? of is het beter als ik alles opnieuw installeer en op die manier terug zet.(wat ik persoonlijk liever niet doe).

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MenN schreef op zondag 10 november 2013 @ 23:36:
minidrive van Deal Extreme is binnen. Het is best een prima adapter, helaas niet helemaal gelijk met de macbook, maar dit is niet hinderlijk in mijn optiek.
Op zich ook wel handig zo, zo kan je hem er gewoon met je nagels uit halen. Het ziet er uit alsof het zo hoort trouwens.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:38

RBH

jctjepkema schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:58:
@RBH: Ik heb ook problemen gehad op chrome voor mac, ik heb de 2013 en ben overgestapt,"terug gegaan" op safari en firefox voor ontwikkeling. Ik moest even wennen maar ik vind safari bijna net zo fijn als chrome.
Hmm, ja. Qua ontwikkeling en werken met vind ik Chrome echt geweldig. Firefox was ook altijd wel goed qua ontwikkeling though. Zal eens wat meer verschillende browsers gebruiken, misschien los dat het probleem op. :)

• jctjepkema
@RBH ja chrome is daar echt heerlijk voor, alleen heeft het nadeel dat op mijn macbook air ik regelmatig een tikkend geluid uit de speakers krijg te horen. Zelfs als ik oordopjes in de laptop heb komt er uit de speakers nog steeds een tikkend geluid. Maar verder is chrome wel heel fijn. Ik moet zeggen dat het bladwijzer safari wel ideaal is.

• DarkChylde
  • Nu online
Net mijn nieuwe 2013 air 13 binnen.
Wat een fijn ding!
Hij moet mijn mbp 15' (2010) vervangen en doet dat tot nu toe goed.
Batterij gaat ook een volle dag mee. Is wel minder krachtig, maar merk het in gebruik eigenlijk niet.

Maar (waar ik eigenlijk voor post) is toevallig iemand die weet waar ik binnen een week of 2 een nifty / doseen / baseqi geleverd kan krijgen voor een zacht prijsje. Wil het graag hebben voor ik op vakantie ga. En bij bestellen over ebay / dx gaat dat niet lukken denk ik.
Of als iemand er een over heeft die hij kwijt wilt, stuur dan een dm.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Mijn 2011 13" 128G/4G mag eigenlijk ook wel eens een tikkeltje extra storage hebben. Nu zijn daar volgens mij twee opties voor: de nifty en zijn namaken plus een 64GB microSD (kom ik op een euro of 50 uit voor een fatsoenlijke uSD plus zo'n adapter), en de andere mogelijkheid is deze rakkers: http://tweakers.net/price...tLM8vSlGyUspNTE7Kz89WqgUA . PNY Storedge zijn full size SD cards van 64 en 128, maar dan extra kort zodat ze minder uitsteken uit een appel. De snelheden die genoemd worden voor deze dingen zijn stukken beter dan microSDs, ze bestaan als 128, alleen het nadeel is natuurlijk weer de prijs.

Heeft er iemand ervaring met de storedge?

• cerberusss
Wat ik van PNY gelezen heb, is dat de kwaliteit van de flash sterk verschilt van productlijn tot productlijn. Ik kan echter de bron niet meer vinden, maar ik zou zeggen, let op de garantie. Het is geen USB stick van een tientje.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben van plan om op zeer korte termijn over te stappen van mijn 27" iMac naar een MBA of (r)MBP. De accuduur van de MBA spreekt mij natuurlijk erg aan, hoewel ik waarschijnlijk nooit daadwerkelijk de noodzaak zal hebben van een dergelijk lange werktijd op de accu is het toch wel erg lekker om achter de hand te hebben.

Waar ik mij zorgen om maak bij de MBA is de processor. In veel reviews en ervaringen lees ik dat de MBA erg snel is en in vergelijkingen met de rMBP word er bijna geen notie gegeven aan het mogelijke snelheidsverschil. Het lijkt mij echter toch dat de 2.4Ghz i5 van de rMBP een stuk sneller moet zijn dan de 1.3Ghz i5 van de MBA? Ik begrijp dat het retina scherm van de rMBP meer kracht vereist maar dit zal vooral bij de videokaart liggen en niet zo zeer bij de CPU. Hoe kan het dan dat beide prestatiegewijs toch zo dicht bij elkaar liggen en belangrijker nog, zijn er hier wellicht eigenaren van een MBA mid 2013 met een wat minder rooskleurige ervaring?

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-11 16:05

JJ93

Error 418

Aan de hand van de base clock zoo je inderdaad denken dat de rMBP rondjes rent om de MBA maar dat is niet het geval. De air profiteert van een veel hogere turbo boost en in benchmarks is het verschil niet al te groot.

Ten eerste zou ik bedenken welke versie je wilt kopen. Wil je 8GB RAM en een 256GB SSD dan zit er nog maar 100 euro verschil tussen de twee. Voor mij persoonlijk was het de moeite waard om voor de Pro te gaan. Je levert in op accuduur maar je krijgt daar een snellere CPU, snellere GPU en een beter scherm voor terug. Qua gewicht scheelt het wel een paar 100 gram. De MacBooks zijn even dun op het dikste punt. Verder is de rMBP iets smaller en minder hoog dan de air. Toch geeft de taper van de Air een illusie dat hij een stuk dunner is. Is ook zo, op het dunste punt.

Het scherm is zowel een voordeel als een nadeel. De 1280x800 resolutie in retina vorm geeft me niet altijd genoeg ruimte. Dus dan schaal je naar 1440x900 net als de Air. Alles is wel scherper maar het wordt gerendered op 2880x1800 en wordt dan terug geschaald. Je merkt dat sommige dingen hierdoor iets trager zijn. Ook qua accuduur ga je een uur achteruit.

Misschien klopt het accuduur verhaal niet helemaal omdat ik alleen schaal naar 1440x900 tijdens zwaardere taken zoals Eclipse met een Android emulator en/of een PDF'je er naast..

Hier zijn nog benchmarks http://arstechnica.com/ga...nch-retina-macbook-pro/2/

De MacBook Pro heeft ook meer poorten dan de Air. Erg handig vind ik de HDMI poort. Die heeft de 13" nu ook. Aangezien je je nieuwe Macbook als desktop vervanger wilt gebruiken zou ik eerder voor de Pro gaan dan de Air.

• ppl
  • Niet online
Het scherm van de Retina is kwalitatief beter dan dat van de Air. Het is niet alleen een strakker beeld door de retina maar ook betere kleuren en fijnere kijkhoeken door gebruik van IPS in plaats van TN (dat gebruikt de Air). Dat gecombineerd met de hoeveelheid poorten, de wat snellere processor, krachtigere gpu en de wat stevigere behuizing (een MBA loopt spits af en is eigenlijk aan de voorzijde te dun waardoor velen tegen het probleem aan lopen dat de hoeken gaan schuren; dit is het bekende "kraakK-probleem) maakt een MBP Retina een betere keus dan een MBA. Als je voor de MBA zou gaan dan ligt de 11" wat meer voor de hand vind ik.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dick schreef op maandag 02 december 2013 @ 03:31:
Hoe kan het dan dat beide prestatiegewijs toch zo dicht bij elkaar liggen en belangrijker nog, zijn er hier wellicht eigenaren van een MBA mid 2013 met een wat minder rooskleurige ervaring?
Het zit hem er simpel in wat je er mee wil. Sinds de introductie van SSD's zijn pc's voor dagelijkse taken een stuk sneller geworden simpelweg omdat HDD's al jaren achter bleven lopen op ontwikkelingen van cpu's en gpu's.

Ik heb nog steeds naar volle tevredenheid een MBA 2010 (C2D 1,86ghz, 4gb ram) die mavericks en alle 'normale taken' als een zonnetje draait. Je gaat daar echt nauwelijks verschil zien met een MBA 2013 tót je zware dingen wil doen als gamen, foto- of filmbewerken. Dan gaan de prestaties uiteen lopen, en met een MBA 2013 vs MBPr is het net zo: hoe zwaarder de taak, hoe groter de verschillen zijn die je ziet.

youtube.com/@hisrep

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik vind alleen wel van de Air de ergonomie weer stukken beter.

Door de dunne voorkant ligt de polssteun vrijwel op de tafel, anders dan de rMBP waar je een scherpe rand hebt die in je polsen drukt.

Ik heb ook een MBP maar ik kon er niet mee werken zonder speck case er omheen (waar ik de voorste rand wat ronder had gevijld). Met de Air ging het prima zonder case.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:11
Jasper Janssen schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 19:53:
Mijn 2011 13" 128G/4G mag eigenlijk ook wel eens een tikkeltje extra storage hebben. Nu zijn daar volgens mij twee opties voor: de nifty en zijn namaken plus een 64GB microSD (kom ik op een euro of 50 uit voor een fatsoenlijke uSD plus zo'n adapter), en de andere mogelijkheid is deze rakkers: http://tweakers.net/price...tLM8vSlGyUspNTE7Kz89WqgUA . PNY Storedge zijn full size SD cards van 64 en 128, maar dan extra kort zodat ze minder uitsteken uit een appel. De snelheden die genoemd worden voor deze dingen zijn stukken beter dan microSDs, ze bestaan als 128, alleen het nadeel is natuurlijk weer de prijs.

Heeft er iemand ervaring met de storedge?
Let er even op dat een 2011 air nog de sd lezer aan de usb(2) bus heeft zitten. Hierdoor heb je vrij weinig/niets aan SDXC kaarten en hoef je geen hoge snelheden te verwachten. Je hebt eigenlijk alleen in de 2013 air iets aan snelle SD kaarten omdat die lezer aan de pci bus zit verbonden.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Dick
  • Niet online
Hartelijk bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb de knoop doorgehakt en vanmiddag bij de Dixons een 13" MBA aangeschaft, ze hadden een leuke actie waardoor de versie met 8GB geheugen nu maar € 1079 koste. Dat gecombineerd met de 3 jaar garantie bij Dixons en jullie veelal positieve advies over de MBA heeft mij over de streep getrokken. Ik heb hem in gebruik genomen en de eerste indruk is prima! Voor de taken waar ik mijn computer voor gebruik zou deze laptop meer dan snel genoeg moeten zijn en hoewel de rMBP ook erg mooi is is de langere accuduur (en de lagere prijs) van de MBA toch ook wel erg lekker :)

• Faaz0
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:13
Dick schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:45:
Hartelijk bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb de knoop doorgehakt en vanmiddag bij de Dixons een 13" MBA aangeschaft, ze hadden een leuke actie waardoor de versie met 8GB geheugen nu maar € 1079 koste.
Ja inderdaad een fijne actie bij de Dixons nu, ik heb maandag precies dezelfde MBA aangeschaft en € 1079,- vond ik een mooie prijs vergeleken met andere ultrabooks.
Mijn eerste indruk is ook prima, werkt allemaal heel soepel en lekker vlot, maar mijn vorige laptop was ook alweer 4 jaar oud.
Aangezien ik van windows kom heb ik wel meteen 'BetterSnapTool' aangeschaft voor een eurotje o.i.d., aangezien ik merkte dat ik vrij snel in de knoop kwam met meerdere applicatie windows, waar je deze in windows lekker op een half scherm kon knallen.

Maar al met al ben ik zeer enthousiast, vooral over de accuduur en snelheid van het apparaat.

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
Faaz0 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:17:
[...]

Aangezien ik van windows kom heb ik wel meteen 'BetterSnapTool' aangeschaft voor een eurotje o.i.d., aangezien ik merkte dat ik vrij snel in de knoop kwam met meerdere applicatie windows, waar je deze in windows lekker op een half scherm kon knallen.
Ah, dat miste ik inderdaad ook. Bedankt voor de (onbedoelde) tip. :)

[ Voor 30% gewijzigd door DwightKSchrute op 05-12-2013 09:51 ]

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

laurens0619 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 08:58:
[...]

Let er even op dat een 2011 air nog de sd lezer aan de usb(2) bus heeft zitten. Hierdoor heb je vrij weinig/niets aan SDXC kaarten en hoef je geen hoge snelheden te verwachten. Je hebt eigenlijk alleen in de 2013 air iets aan snelle SD kaarten omdat die lezer aan de pci bus zit verbonden.
Bij de rMBP 13 is dat ook zo?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

RBH schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:31:
Ik heb een vraag, misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Mijn Air heeft zo af en toe (er is geen peil op te trekken wanneer) dat hij niet meer wil scrollen met twee vingers op het trackpad in Chrome. Dit fenomeen doet zich voor als ik een pagina laad en dan met twee vingers van links naar rechts swipe om een pagina terug te gaan.

Vervolgens kan ik dan niet meer scrollen. Heel apart.. Iemand een idee (wat ik er tegen kan doen)?
Ja dat heb je zo opgelost (ik had het ook na een upgrade naar maverick), je moet de PRAM resetten.
Toen ik dat had gedaan was deze vage bug ineens over.

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
DwightKSchrute schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:51:
[...]

Ah, dat miste ik inderdaad ook. Bedankt voor de (onbedoelde) tip. :)
Neem BetterTouchTool. Is graties :)
Kun je ook volledig customizen met fancy multitouch gestures.

Verwijderd

Nog voor het eind van het jaar wil ik een 13" 256GB 8GB MBA aanschaffen. Ik zit al een tijdje rond te kijken, maar klopt mijn veronderstelling dat de aanbiedingen vooral gegeven worden op de goedkopere modellen en dat je bij Dixons e.d. niet kan upgraden naar 8GB? Als ik geen aanbiedingen hoef te verwachten voor dit specifieke model, kan ik 'm net zo goed meteen vandaag bestellen..

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat klopt redelijk ja. Wel is er altijd ergens halverwege/eind januari de 'btw, weg ermee' actie van mediamarkt en dat is goed scoren op een MBA van bijv. 1500 euro. Je moet er dan altijd wel heel snel bij zijn want ze zijn zo door de voorraad heen.

Ik heb zelf nog een vraag ook: zijn er al mensen die Windows 8.1 via bootcamp goed hebben draaien op hun macbook air? Er waren aan het begin nogal stevige driver issues, ben benieuwd of het al mogelijk is...

[ Voor 29% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-12-2013 14:15 ]

youtube.com/@hisrep

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08 14:25
Faaz0 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:17:
[...]

Ja inderdaad een fijne actie bij de Dixons nu, ik heb maandag precies dezelfde MBA aangeschaft en € 1079,- vond ik een mooie prijs vergeleken met andere ultrabooks.
Mijn eerste indruk is ook prima, werkt allemaal heel soepel en lekker vlot, maar mijn vorige laptop was ook alweer 4 jaar oud.

Maar al met al ben ik zeer enthousiast, vooral over de accuduur en snelheid van het apparaat.
Loopt deze actie nog? Kan het niet meer vinden op de website?

O wacht, dit is zeker in combinatie met de gulle gift actie?

[ Voor 3% gewijzigd door gambr0 op 08-12-2013 16:39 ]

Verwijderd

DeNachtwacht schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:14:
Dat klopt redelijk ja. Wel is er altijd ergens halverwege/eind januari de 'btw, weg ermee' actie van mediamarkt en dat is goed scoren op een MBA van bijv. 1500 euro. Je moet er dan altijd wel heel snel bij zijn want ze zijn zo door de voorraad heen.
Als ik de MacBook privé zou kopen, zou ik inderdaad wachten op die btw-actie, maar in dit geval koop ik 'm zakelijk en wil ik 'm om belastingtechnische redenen dit jaar nog hebben..

• Jasper Janssen
laurens0619 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 08:58:
[...]

Ik heb inmiddels de PNY Storedge 128GB gebenchmarked, op de MBA13 2011.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.9 (13A603)
        Physical RAM        4096 MB
        Model       MacBookAir4,2
        Drive Type      APPLE SD Card Reader
    Disk Test   20.81   
        Sequential  20.36   
            Uncached Write  34.91   21.43 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  11.66   6.60 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   14.60   4.27 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   73.87   37.13 MB/sec [256K blocks]
        Random  21.28   
            Uncached Write  7.62    0.81 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  20.32   6.51 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   489.75  3.47 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   185.14  34.35 MB/sec [256K blocks]

En een Sandisk MicroSD Ultra 32GB:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    Sequential  20.35   
            Uncached Write  28.66   17.60 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  12.08   6.84 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   15.30   4.48 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   73.68   37.03 MB/sec [256K blocks]
        Random  42.71   
            Uncached Write  16.19   1.71 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  42.33   13.55 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   477.36  3.38 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   162.40  30.13 MB/sec [256K blocks]

Snelheidsverschil is inderdaad allemaal erg marginaal, behalve dat random read op de pny eigenlijk juist slecht zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Jasper Janssen op 08-12-2013 18:24 ]

• Robert1989
  • Laatst online: 12:58
Sinds vrijdag heb ik mijn nieuwe MacBook Air binnen, het is de i7 met 8gb ram. Nu is heeft deze MacBook Air de zeer vervelende eigenschappen om telkens een beachball te tonen als je bezig bent in finder (kopiëren van bestanden op de Mac zelf).
Ik heb een SMC reset en een PRAM reset uitgevoerd maar de problemen blijven zich voor doen. Hebben meerdere MacBook Air bezitters dit probleem?
Heeft ook iemand al een oplossing gevonden?
Het afsluiten van OSX is ook erg langzaam in vergelijking met mijn oude iMac.

Verwijderd

Robert1989 schreef op zondag 08 december 2013 @ 18:30:
Sinds vrijdag heb ik mijn nieuwe MacBook Air binnen, het is de i7 met 8gb ram. Nu is heeft deze MacBook Air de zeer vervelende eigenschappen om telkens een beachball te tonen als je bezig bent in finder (kopiëren van bestanden op de Mac zelf).
Ik heb een SMC reset en een PRAM reset uitgevoerd maar de problemen blijven zich voor doen. Hebben meerdere MacBook Air bezitters dit probleem?
Heeft ook iemand al een oplossing gevonden?
Het afsluiten van OSX is ook erg langzaam in vergelijking met mijn oude iMac.
misschien is je mac aan het indexeren?

• Robert1989
Dat zou kunnen al vraag ik me dan wel af of die over de 4GB die er nog maar van mijn gegevens op staat zo lang over doet.. Vanaf vrijdag wordt die toch al continu gebruikt.

• hermandeperman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik heb het idee alsof het aan Mountain Lion ligt. Met Snow Leopard heb ik de beachball nooit gezien, sinds ML zie ik hem dagelijks... Heb nog niet kunnen ontdekken waar het exact aan ligt (MBA 13" Mid 2013).

• Tio Nordin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
hermandeperman schreef op zondag 08 december 2013 @ 19:13:
Ik heb het idee alsof het aan Mountain Lion ligt. Met Snow Leopard heb ik de beachball nooit gezien, sinds ML zie ik hem dagelijks... Heb nog niet kunnen ontdekken waar het exact aan ligt (MBA 13" Mid 2013).
Bedoel je beachballs in de Finder? Misschien een idee om je MBA te upgraden naar Mavericks? De functionaliteit en performance van de Finder is daarin flink verbeterd t.o.v. Mountain Lion.
(Trouwens, heb je echt Snow Leopard op deze machine gehad?)

My gear: Laptop, camera en telefoon. Me happy ;)

• Dick
  • Niet online
gambr0 schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:38:
[...]

Loopt deze actie nog? Kan het niet meer vinden op de website?

O wacht, dit is zeker in combinatie met de gulle gift actie?
Dit was inderdaad in combinatie met de Gulle Gift actie. Er staat een MBA met 8GB geheugen in de folder voor € 1119,-, daar gaat dan nog weer € 40,- vanaf. Met de BTW-actie bij de MediaMarkt zou je voor ditzelfde model inderdaad nog weer een paar tientjes goedkoper uit zijn, bij Dixons krijg je echter 3 jaar garantie wat in mijn ogen meer waard is dan dat beetje extra korting :).

• Jasper Janssen
De Sandisk en de PNY, nu met wat grotere samples.
Sandisk Ultra microSD 32GB
PNY Storedge 128GB
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Sequential:

Sandisk 4K: 4.32-4.44 / 16.81-27.84
PNY 4K: 4.08-4.27 / 23.07-56.35
Sandisk 256K: 33.07-35.82 / 6.18-7.40
PNY 256K: 35.92-37.80 / 14.83-23.87

Random:
Sandisk 4K read/write: 3.05-3.49, meestal 3.5 / 0.97-1.81, meestal 1.5
PNY 4K read/write: 3.20-3.33 / 1.09-1.24
Sandisk 256K: 31.64-32.83 / 1.59-4.06
PNY 256K: 33.83-34.52 / 16.23-18.31

4K sequential writes kunnen duidelijk door de controllers worden gebundeld, reads niet en zijn daardoor traag, beperkt door iops. Bij 256K zie ik juist het tegenovergestelde, seq reads gaan beperkt door usb2, sequential writes raken beperkt door de nand snelheid (en is duidelijk sneller bij pny dan bij de sandisk met minder capaciteit). Sequential writes variëren bij de pny zowel bij 4k als bij 256k ontzettend, bij de sandisk vooral bij de kleine blocks.

In random bij 4K blocks weinig verschil tussen de twee kaarten (met voordeel voor de sandisk), maar bij 256 random doet de controller van de PNY het heel veel beter dan die van de Sandisk.

Edit: Oh, en op een wat minder wetenschappelijke manier: het backuppen van een ~10G over ~300k bestanden door crashplan duurt ruwweg even lang, een uur of 10-15.

[ Voor 5% gewijzigd door Jasper Janssen op 09-12-2013 09:27 ]

Verwijderd

Als je nu een MBA besteld, staat daar dan al standaard OS Mavericks op? Of is dat nog Mountain Lion met de mogelijkheid tot gratis upgrade naar Mavericks?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:09:
Als je nu een MBA besteld, staat daar dan al standaard OS Mavericks op? Of is dat nog Mountain Lion met de mogelijkheid tot gratis upgrade naar Mavericks?
Bij mijn Macbook Air die ik twee weken geleden heb besteld en ontvangen, stond er nog Mountain Lion op, maar kan je gewoon gratis upgraden naar Mavericks. Even je apple ID opgeven bij de installatie al, apple store openen en downloaden maar. Half uurtje later heb je mavericks op je nieuwe MBA:)

• Jasper Janssen
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:09:
Zo langzamerhand zal de nieuwe productie wel zo'n beetje on line komen, maar op zich maakt het (zoals hierboven al gezegd) niet echt erg uit.

Verwijderd

Ok dank je. Dan zal ik wss vanavond mijn MBA Air gaan bestellen.

Mijn allereerst eapple product dat ik ga aanschaffen dus ben benieuwd :). Even nog zitten twijfelen om toch de rMBPro te kopen maar de battery life en draagbaarheid van de Air wegen het meest door voor mij.

• Dick
  • Niet online
Op de MBA die ik vorige week gekocht heb stond gewoon al Mavericks :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:56:
Ok dank je. Dan zal ik wss vanavond mijn MBA Air gaan bestellen.

Mijn allereerst eapple product dat ik ga aanschaffen dus ben benieuwd :). Even nog zitten twijfelen om toch de rMBPro te kopen maar de battery life en draagbaarheid van de Air wegen het meest door voor mij.
Ik haal zelfs met mijn 'oude' early 2011 Macbook Pro 2.2 15 inch 7-8 uur 10% batterij capaciteit verloren.
Dus met een gloed nieuwe air of rMBP zal je wel 10-12 halen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:20:
[...]

Ik haal zelfs met mijn 'oude' early 2011 Macbook Pro 2.2 15 inch 7-8 uur 10% batterij capaciteit verloren.
Dus met een gloed nieuwe air of rMBP zal je wel 10-12 halen!
Nice . Ook vooral de duurzaamheid van de apple producten doet mij de overstap maken.

Enige minpunt bij de Air is het ''mindere '' TN display maar da's nu ook weer niet dramatisch.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:31:
[...]

Nice . Ook vooral de duurzaamheid van de apple producten doet mij de overstap maken.

Enige minpunt bij de Air is het ''mindere '' TN display maar da's nu ook weer niet dramatisch.
Ben benieuwd wanneer er een rMBA komt :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:33:
[...]

Ben benieuwd wanneer er een rMBA komt :9
Lijkt me eigenlijk niet voor binnenkort. Anders is hun hele rMBP lijn niet meer zo aantrekkelijk

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:41
Die komt er denk ik nog lang niet. Er moet ook een instap macbook van rond de 1000 euro zijn. De retina's zijn voor de meeste mensen ver boven budget.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• jctjepkema
Maar retina panelen worden ook steeds goedkoper. Ik verwacht dat er volgend jaar qua prijs al wel een retina macbook air mogelijk is, alleen dan maak je wel een soort concurentie voor je retina mbp. De gewone gebruiker heeft echt niet door dat er verschil in processor zou zijn.

• rgjleclaire
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-10 17:29
Ik denk dat de Macbook Air straks de standaard wordt en ook een retinascherm krijgt.
De toegevoegde waarde van de pro wordt dan weer echt pro, en gaat zitten in meer aansluitmogelijkheden, zwaardere processoren, meer geheugen, grotere hard drives, betere dedicated videokaarten etc.
Die toegevoegde waarde is er nu niet heel sterk, maar ik denk dat ze dat contrast gaan vergroten.

Nu dan ook even een vraag: ik denk erover een Macbook Air aan te schaffen, en neig erg naar het 11" model. Ik vind portabiliteit in de vorm van goed batterijleven, laag gewicht, dun, erg belangrijk. Dat heb ik op zich ook met de 13" inch, maar zo een 11" is natuurlijk helemaal geweldig als het op meenemen naar de universiteit aankomt.

Nu is het wel zo dat deze laptop mijn standaard computer zal worden, en dus niet alleen een computer voor onderweg. Dat brengt me tot de vraag of het scherm niet oncomfortabel klein is voor tekstverwerken - wat ik heel veel doe (en ook fotobewerking en design doe ik regelmatig), en of het toetsenbord niet te krampachtig is om veel mee te schrijven.

Vooral dat laatste punt is van belang, want op zich vind ik het prima om de laptop thuis aan te sluiten op een extern scherm + toetsenbord en muis, zodat ik een goed werkstation heb voor dingen als fotobewerking.

Ik zie dat de 11" hetzelfde toetsenbord heeft. Suf van me! Hmmmmm en toch is er iets in me dat nog twijfelt over de 13". Lastig als je het niet eerst even (uitgebreid) kunt testen.

[ Voor 6% gewijzigd door rgjleclaire op 16-12-2013 13:23 ]

• Robert1989
Heb een schone installatie van Mavericks (stond er standaard op) gedaan op mijn MacBook Air.
De volgende problemen blijven:
- Finder loopt vast bij het bladeren door mappen en documenten, het wel bekende strandballetje.
- Tijdens scrollen in Safari of andere browser of pages end is de tekst bij het stil zetten van de pagina +/- 2 sec onscherp. Dit terwijl de pagina's geheel geladen zijn.
- Het afsluiten is echt tergend langzaam (vergeleken met mijn iMac).

Ondervinden nog meer mensen deze problemen?
Voor de duidelijkheid het gaat om de MacBook Air 13" 2013 versie i7 8GB.

• GekkePrutser
  • Niet online
rgjleclaire schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:01:
Ik zie dat de 11" hetzelfde toetsenbord heeft. Suf van me! Hmmmmm en toch is er iets in me dat nog twijfelt over de 13". Lastig als je het niet eerst even (uitgebreid) kunt testen.
Niet helemaal hetzelfde trouwens, de functietoetsen rij is half zo hoog als bij de 13", en de onderste rij (spatiebalk, pijltjestoetsen) is een maatje dunner (even hoogals de normale lettertoetsen, terwijl bij de 13" deze een maatje hoger is).

Ik heb ook een 11" gehad en ik vond het geen probleem, als je de functietoetsen niet veel gebruikt. Alleen de kleinere pijltjestoetsen waren een klein beetje lastig maar wel mee te werken.

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Ik heb mijn Macbook Air in de verkoop maar ik vind het moeilijk om hier een prijs aan te hangen. Het is een een 13" Mid2011 model i5 met 256GB SSD en 4GB en er zit nog garantie op tot november 2014. Er zit nog een superdrive, lan adapter, hdmi adapter en Thule case bij.

Wat is redelijk om nog te vragen. Ik wil er geen "wat is dit nog waar" post van maken maar daar ik zoveel verschillende prijzen voorbij zie komen wilde ik het hier toch even vragen.

Ik heb ook een leuke computer..

• Michie23
  • Registratie: Maart 2007
Tranzy schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:18:
Ik heb mijn Macbook Air in de verkoop maar ik vind het moeilijk om hier een prijs aan te hangen. Het is een een 13" Mid2011 model i5 met 256GB SSD en 4GB en er zit nog garantie op tot november 2014. Er zit nog een superdrive, lan adapter, hdmi adapter en Thule case bij.

Wat is redelijk om nog te vragen. Ik wil er geen "wat is dit nog waar" post van maken maar daar ik zoveel verschillende prijzen voorbij zie komen wilde ik het hier toch even vragen.
Ik dacht rond de 800?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tranzy schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:18:

Zelf heb ik voor de versie met 128. Zonder doos en extra's 730 euro gehad. Zet de MBA te koop voor een prijs die jij er voor wilt hebben. Je kunt altijd nog omlaag met de prijs toch ;-)
Reacties als hij is te duur etc etc zul je altijd blijven houden. Die kun je da gewoon negeren ......

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Tranzy
  • Laatst online: 25-06 12:21
Ja je koopt een nieuwe voro 1329, dus ik vind een bedrag van 800-850 netjes inclusief garantie en toebehoren. Scheelt toch nog 500 euro met een kale nieuwe.

Ik heb ook een leuke computer..

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:49
Gisteren een mooi cadeautje gekregen: een MacBook Air i7, 8 gb en 256GB SSD! Helemaal happy! Ongelooflijk wat ze in zo'n device weten te proppen!

• Bosmonster
  • Laatst online: 09:28

Bosmonster

*zucht*

jctjepkema schreef op maandag 09 december 2013 @ 20:55:
Maar retina panelen worden ook steeds goedkoper. Ik verwacht dat er volgend jaar qua prijs al wel een retina macbook air mogelijk is, alleen dan maak je wel een soort concurentie voor je retina mbp. De gewone gebruiker heeft echt niet door dat er verschil in processor zou zijn.
Probleem zit hem denk ik niet in de prijs, maar in het stroomverbruik. Een Air is een format gericht op lange gebruiksduur en laag gewicht en dat wordt vrij lastig om vast te houden met een retina-scherm vooralsnog. Dan moet de klep al wat dikker en de backlights zwaarder, alsmede dat de GPU het een stuk zwaarder krijgt, wat uiteindelijk weer flinke gevolgen heeft voor de batterijduur.

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 20-12-2013 13:51 ]

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 16:11
Bosmonster schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:50:
[...]
Probleem zit hem denk ik niet in de prijs, maar in het stroomverbruik. Een Air is een format gericht op lange gebruiksduur en laag gewicht en dat wordt vrij lastig om vast te houden met een retina-scherm vooralsnog. Dan moet de klep al wat dikker en de backlights zwaarder, alsmede dat de GPU het een stuk zwaarder krijgt, wat uiteindelijk weer flinke gevolgen heeft voor de batterijduur.
Eens. Als je ziet wat bij de Ipad de impact van het retinascherm was op het verbruik en het gewicht kan ik me voorstellen dat er bij de MBA nog wel één of twee processorgeneraties overheen gaan voor een retinascherm "past" in het totale plaatje. Ik vind het huidige scherm van de Air overigens niet slecht. Ik heb zelf een 11 inch gekocht (die ik helaas pas met Kerstmis mag uitpakken) na uitvoerige vergelijking met de 13 inch Air, de 13 inch rMBP en een ipad met keyboardcase. Draagbaarheid en gewicht zonder al teveel compromissen gaf uiteindelijk toch de doorslag.

• ppl
  • Niet online
Het verschil tussen 13" MBA en 13" MBP Retina is heel erg klein (het scherm is het grootste verschil) waardoor het helemaal niet ondenkbaar is dat de 13" MBA zal verdwijnen. De 11" MBA heeft geen retina tegenhanger (het verschil tussen de 13" en 11" is inmiddels ook alleen maar de grootte van het scherm). Dat retina is iets waar men graag naartoe wil bewegen. Sta dus niet raar te kijken dat alles naar de MBP Retina kant zal hellen en we dus straks een 11", 13" en 15" versie krijgen. De MBA en MBP Retina zitten in elkaars vaarwater. Veel overeenkomsten dus een versmelting is niet zo gek om te verwachten.

Verwijderd

Ik had me laten wijs maken dat er in de 13 inch modellen een SSD van samsung zit. Klopt die informatie? Want blijkbaar heb ik een 13 inch model van sandisk.

Nu goed het verschil is wss toch verwaarsloosbaar.

• Hahn
  • Laatst online: 17:58
Is al jaren dat ze verschillende SSD's gebruiken binnen dezelfde modellen. Als je 'geluk' hebt is het een Samsung, als je 'pech' hebt een ander merk (blijkbaar bij jou Sandisk). Maakt in de praktijk weinig uit, alleen cijferfreaks willen er nog wel eens over vallen :P

The devil is in the details.

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Verdomd, voeding vergeten van m'n MBAir terwijl ik een langere tijd niet thuis ga zijn...

Als ik een nieuwe (extra) voeding wil aanschaffen, heb ik dan nog andere (goedkopere) opties dan een nieuwe voor €79 in de Apple Store kopen?

• DaMarcus
  • Laatst online: 03-11 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica