Wat slim is:wh00pz schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:57:
Guys, heb een vraagje..
Ik wil graag een macbook pro kopen (13 inch), maar twijfel tussen de volgende 2 opties:
1) Macbook Pro 13 inch (2,5ghz) met full upgrade --> SSD 256GB en 16GB intern geheugen. Hiermee verwijder ik de optische drive (niet nodig) en heb dus wat betreft geheugen 500GB + 256GB SSD
2) Retina Macbook Pro 13 inch (2,5 ghz) zonder extra toevoegingen (niet mogelijk).
Wat betreft prijs zitten ze beiden rond de 1500 (eerste optie is trouwens 100 euro goedkoper).
Ik ga het voornamelijk gebruiken voor: Fotobewerken (photoshop, lightroom, aperture), internet/office.
Tot slot las ik ergens dat er in de zomer waarschijnlijk nieuwe modellen komen met Haswell processoren waardoor de grafische kracht omhoog gaat..
Dus lang verhaal kort:
Wat is slim, optie 1 of 2, of wachten tot de zomer?
1. Posten in het juiste topic
2. Niet crossposten want dat is niet toegestaan op GoT
3. Beide apparaten eens in het echt bewonderen bij een reseller
4. Reviews lezen en zelf een beetje zoeken
5. Geen mensen om koopadvies vragen die jou niet kennen
Launching containers into space
Ging dit toevallig om een upgrade van Lion naar Mountain Lion? Het lezen van dit soort dingen weerhoudt mij er toch van om mijn Air (mid 2011) te upgraden, aangezien ik er momenteel totaal geen problemen mee heb.Freakster86 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 14:16:
Tijdje terug de laptop van mijn zusje geüpgradet naar de laatste OS versie. Helaas heeft zijn er hierdoor enkele vervelende problemen ontstaan die de laptop bijna onbruikbaar hebben gemaakt. Om de problemen even op te sommen:Ik heb al zitten zoeken online, maar kan geen duidelijk antwoord/fix vinden. Hebben jullie enig idee waardoor deze problemen zich nu voordoen en wat de oplossing is?
- Wanneer de laptop uit slaapstand komt duurt het lang voordat je je wachtwoord kunt invullen. Je ziet wel beeld, maar hij blijft zo'n 20 seconden haperen voordat je daadwerkelijk kunt typen of het muisaanwijzer kunt bewegen.
- Eenmaal wachtwoord ingevoerd gaat het beeld flickeren. Het is bijna constant dat het beeld even wegschiet naar een soort verdraaid beeld. Als je het scherm weer dichtklapt en daarna weer open, dan is dit probleem weg.
Bovenstaande issues lijken te worden veroorzaakt door een bug: https://discussions.apple...4914910?start=15&tstart=0- Sinds de update gaat de accu maar 2 uur mee. Ik heb de batterij gecontroleerd en de capaciteit is nog 90%. 2 uur is dan echt veel te kort. Ook trekt ie extreem veel stroom in slaapstand. 's Avonds in slaapstand zetten met nog 25% betekent dat hij de volgende ochtend helemaal leeg is.
Betreft een Macbook Air 13" (late 2010) met 128GB, 4Gb ram
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ja. Inderdaad van 10.7 naar 10.8. Lijkt tot op heden nog geen oplossing voor te zijn, dus ik zou lekker bij 10.7 blijven en gewoon een verse installatie doen. Hoewel ik niet durf te zeggen of ook jouw model hier last van zou kunnen krijgen. Merendeel lijkt eind 2010 begin 2011 te zijn.Laguna schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 13:16:
[...]
Ging dit toevallig om een upgrade van Lion naar Mountain Lion? Het lezen van dit soort dingen weerhoudt mij er toch van om mijn Air (late 2011) te upgraden, aangezien ik er momenteel totaal geen problemen mee heb.
Mocht iemand een oplossing weten dan hoor ik het graag
Zelfde 'probleem'. Heb het idee dat dit in OS X 10.8 zit. Met OS X 10.7 totaal nergens last van. ik vind nog altijd 10.8 buggier.Freakster86 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 14:16:
Tijdje terug de laptop van mijn zusje geüpgradet naar de laatste OS versie. Helaas heeft zijn er hierdoor enkele vervelende problemen ontstaan die de laptop bijna onbruikbaar hebben gemaakt. Om de problemen even op te sommen:
[list]
• Wanneer de laptop uit slaapstand komt duurt het lang voordat je je wachtwoord kunt invullen. Je ziet wel beeld, maar hij blijft zo'n 20 seconden haperen voordat je daadwerkelijk kunt typen of het muisaanwijzer kunt bewegen.
Bovenstaande issues lijken te worden veroorzaakt door een bug: https://discussions.apple...4914910?start=15&tstart=0
En persoonlijk vind ik ook dat Apple veel te summier is met updaten de laatste jaren. Zowel met OS X als met iOS.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Betreft het hier bij beide clean installs?
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Als ik internet afspeur kom ik nu echt veel klagende mensen tegen. Probleem is al bijna 2 maanden bekend, maar nog steeds geen enkele reactie van Apple. Vind ik persoonlijk niet kunnen. 10.8 maakt je laptop zowat onbruikbaar.THE_BASE schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 14:12:
[...]
Zelfde 'probleem'. Heb het idee dat dit in OS X 10.8 zit. Met OS X 10.7 totaal nergens last van. ik vind nog altijd 10.8 buggier.
En persoonlijk vind ik ook dat Apple veel te summier is met updaten de laatste jaren. Zowel met OS X als met iOS.
Ja. Mijn zus was die bijgeleverde usb stick kwijt. Na 3 jaar was het tijd voor een verse installatie en dus maar 10.8 erop gezet. Daardoor dus een bijna onbruikbare laptop. Na 2 uur leeg en elke keer als hij uit slaapstand komt dan flikkert het beeld.Laguna schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 14:39:
@Freakster86 & THE_BASE
Gelukkig heeft ze die usb stick gevonden, dus ik denk dat ik er maar weer 10.7 op ga zetten.
De volgende dingen moest ze doen:
Shift + ctrl + alt + aan toets (paar seconden ingedrukt houden)
Vervolgens aanzetten en dan crtl + cmd + p + r.
Nu zou hij het weer moeten doen. Zo niet, dan zou het waarschijnlijk een hardware probleem zijn. Juist. Vandaag en morgen even aanzien, maar ik verwacht dat morgenochtend de problemen weer op zullen duiken aangezien ik bovenstaande al eens had geprobeerd. Ze was ook net op tijd met bellen, want haar als haar 90 dagen om waren geweest had ze pech gehad. Echt een bedrijf dat achter z'n producten staat,
Zat dus te zoeken naar de contactinfo op de site en kwam steeds ergens uit waar ik niet wilde zijn. Vervolgens bij dat venster waar je je probleem kunt aangegeven "ander klacht" aangeklikt en "kut apple" ingevuld (om even te kijken waar ik dan uit zou komen). Daarna kon je dus een terugbel afspraak inplannen. Gedaan en je raad het al... kut apple vergeten weg te halen
Op een vorige macbook ergens een spray gehaald, maar deze gaf waterschade. Een vlek in mijn beeldscherm. Dat wil ik deze keer voorkomen.
Hello fellow humans
Verwijderd
Met een vochtige doek. (water).joint_me schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 10:54:
Waarmee maak ik het beste mijn scherm schoon?
Op een vorige macbook ergens een spray gehaald, maar deze gaf waterschade. Een vlek in mijn beeldscherm. Dat wil ik deze keer voorkomen.
Zou ik niet doen. De Macbook Pro heeft een extra glasplaat en dan kan je met water er wel overheen, maar de Air zeker niet met een vochtig doekje. Je kan beter met een brilpoetsdoekje of microvezeldoekje het schoonmaken.
Verwijderd
Het beeldscherm van de MacBook Air schoonmaken Schakel de MacBook Air uit enkx22 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:05:
[...]
Zou ik niet doen. De Macbook Pro heeft een extra glasplaat en dan kan je met water er wel overheen, maar de Air zeker niet met een vochtig doekje. Je kan beter met een brilpoetsdoekje of microvezeldoekje het schoonmaken.
koppel de lichtnetadapter los voordat u het beeldscherm van de MacBook Air gaat
schoonmaken. Gebruik vervolgens het bij de MacBook Air geleverde reinigingsdoekje
om het scherm te reinigen. U kunt het doekje eventueel vochtig maken met wat water.
Spuit nooit vloeistof rechtstreeks op het scherm.
Rechtstreeks uit de MacBook Air gebruikershandleiding
Er is natuurlijk wel een verschil tussen vochtig en zeiknat..
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Verwijderd
waar het mij omgaat is dat de air een low voltage processor heeft en de pro een normale. Vraag me af of het feit dat ik dan in de air voor de i7 zou kiezen dat evt. verschil zou opheffenTEAMIKKE schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 14:07:
Zou sowieso voor de Air gaan, alleen al vanwege de SSD. Dat maakt echt een wereld van verschil!
Er staat "een vochtige doek" en dat is dus niet een kletsnatte doek! Je kunt prima elektrische apparaten schoonmaken met zo'n vochtige doek mits het dan ook echt een vochtige doek is. Dat wil zeggen dat het water er dus niet af moet druppelen of er een laag water op het oppervlak ontstaat als je gaat poetsen. Eigenlijk moet het net zoveel zijn wanneer je op het scherm zou hijgen. Laat dat nou net ook het vochtigheidsgehalte van een gemiddeld brilpoetsdoekje zijnkx22 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:05:
Een microvezeldoekje is sowieso een aanrader maar soms krijg je daar niet alles mee weg. Die dan bevochtigen of op het scherm hijgen is dan vaak al voldoende. Wel altijd eerst los vuil eraf blazen anders kunnen die krassen veroorzaken.
Ben ik toch alvast aan het kijken naar de MacBook Air.
Ga je die investering in geld van 4GB naar 8GB echt merken?
Ik kan een MBA bestellen met onderwijskorting (dus wordt et € 95,59 extra).
Wil met deze laptop wel een tijdje doen, dus gewoon raadzaam om wel te doen???
Laptop wordt divers ingezet van simpel internet, Facebook tot foto (iPhoto/Photoshop) en video bewerken.
Iemand ervaringen / ideeen??
Inderdaad even kijken naar het budget mochten de prijzen/specs van de "nieuwe" MBA's bekend gaan worden binnenkort...
Verwijderd
Verwijderd
Als je twijfelt moet je het in dit geval zeker doen, aangezien het niet upgradable is. Het maakt wel echt verschil, en zeker omdat je lang met de laptop wilt doen zou ik 8GB aanraden.Tha BasZ schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:31:
Natuurlijk even afwachtend wat de WWDC voor de MacBook Air nog wat gaat doen (Haswell?)...
Ben ik toch alvast aan het kijken naar de MacBook Air.
Ga je die investering in geld van 4GB naar 8GB echt merken?
Ik kan een MBA bestellen met onderwijskorting (dus wordt et € 95,59 extra).
Wil met deze laptop wel een tijdje doen, dus gewoon raadzaam om wel te doen???
Laptop wordt divers ingezet van simpel internet, Facebook tot foto (iPhoto/Photoshop) en video bewerken.
Iemand ervaringen / ideeen??
Ook eens induiken of dat het geld "waard" is...
Budget is zo rekbaar begrip...
Ook natuurlijk ff kijken of Haswell nog op de MacBook Air-hoek komt kijken...
Eens, dit stukje laat dat aardig zien; http://michael.olivero.co...ttery-Speed-analysis.aspxppl schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:59:
De CPU's die in apparaten als een Air gaan zijn niet de moeite van het upgraden waard. Er zit veel te weinig verschil tussen die i5 en i7. Het grootste verschil is een slechtere accuduur met de i7. Als je wil upgraden kun je beter dat geld spenderen aan geheugen en grotere ssd omdat je dat verschil veel beter merkt. Op moment dat een CPU ineens belangrijk wordt dan is de keuze voor de Air simpelweg de verkeerde.
Hier staat wat
@ Flappiewappie -> dank voor je url, waard om even te lezen!
Ik hoop et wel!
Hier ook last van flikkerend scherm na openklappen, daarbij ook eerst 10 seconden helemaal niks kunnen doen (muis reageert niet, etc) terwijl er al wel beeld is.Laguna schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 14:39:
@Freakster86 & THE_BASE
Zou een clean install dit probleem kunnen verhelpen? Ik wil daarna graag wel een TimeMachine backup terug zetten (want geen zin in handmatig alles terugzetten) heeft het dan wel nut?
Als ze dat doen heeft de MBA 13" geen bestaansrecht meer, het zou een "instap" rMBP worden. Ik acht de kans groter dat de MBA 13" verdwijnt dan dat er een Retina MBA 13" komt.Tha BasZ schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:52:
Als ze een Retina-schermpje in de MBA stoppen dan moeten ze haast wel voor een nieuwe chipset gaan om dezelfde accuduur e.d. te kunnen halen.
Ik hoop et wel!
10.8?Matey schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:12:
Zijn er nog mensen die de laatste tijd last hebben van verminderde accuduur? De laatste 2 weken gaat m'n accu totaal niet lang meer mee, desondanks ik m'n schermhelderheid laag zet, bluetooth uit, etc... .
Is i.i.g. 1 van de problemen waar mijn zusje mee kampt. Slecht reageren wanneer ie uit slaapstand komt, knipperend scherm en een accu die na 2 tot 2,5 uur leeg is.
"That was left handed..." - JJH
Yep heb ik ook allemaal, behalve het knipperende scherm.Freakster86 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 10:29:
[...]
10.8?
Is i.i.g. 1 van de problemen waar mijn zusje mee kampt. Slecht reageren wanneer ie uit slaapstand komt, knipperend scherm en een accu die na 2 tot 2,5 uur leeg is.
Ah nee.. Wat moet je met een MBP 13" tov een MBA 13". Ik wil geen extra poorten, ik wil geen dvd writer. Nutteloos. Geef mij de ruimtewinst maar. Maar 11" MBA was me te klein geweest. Meer resolutie zou echter wel zeer welkom zijn geweest.Zer0 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 18:35:
[...]
Als ze dat doen heeft de MBA 13" geen bestaansrecht meer, het zou een "instap" rMBP worden. Ik acht de kans groter dat de MBA 13" verdwijnt dan dat er een Retina MBA 13" komt.
Ik had het over de rMBP, die heeft geen dvd writer, en maar één extra poort. Daarnaast is de rMPB kleiner in de lengte en breedte, en maar 2 mm dikker en 300 gram zwaarder. Geef de Air een hogere resolutie en de accu moet groter, waarmee de dikte en gewicht waarschijnlijk op rMBP niveau komen.UltraSub schreef op maandag 03 juni 2013 @ 22:57:
[...]
Ah nee.. Wat moet je met een MBP 13" tov een MBA 13". Ik wil geen extra poorten, ik wil geen dvd writer. Nutteloos. Geef mij de ruimtewinst maar. Maar 11" MBA was me te klein geweest. Meer resolutie zou echter wel zeer welkom zijn geweest.
De rMBP is feitelijk al een kruising tussen de normale MBP en de MBA. Met een retina scherm in de Air is er te weinig verschil om twee modellijnen te houden, een rMBP met eventueel iets lagere specs (CPU/SSD grote) zou een goedkopere oplossing zijn voor Apple.
Er blijft denk ik genoeg reden om de 13" MBA naast de 13" rMBP te houden:
• Non-retina MBA, met low-voltage CPU, daardoor beperkt energieverbruik en dus kleine accu: mogelijk met een nog dunner design dan nu
• rMBP, normale CPU, hoger energieverbruik door het scherm en verdere hardware, zal daardoor voorlopig nog een grotere accu nodig hebben, oftewel, dikker en zwaarder dan MBA, maar wel sneller, beter scherm, meer aansluitingen.
• Houden ze zowel de MBA als rMBP, dan kan je een instap MBA hebben op 1200 euro, een top rMBP rond de 1700. De top MBA en instap rMBP kunnen vervolgens mooi daartussen zitten qua prijs.
Dat levert al met al een veel gebalanceerder aanbod op waarbij je het aantrekkelijker maakt om niet voor het instapmodel te kiezen (en wel tegelijkertijd wel de optie van een 13" MBA voor 1200 euro hebt).
https://discussions.apple...35250?start=3315&tstart=0Matey schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:59:
10.8.3 hier - accuduur dramatisch, goed om te horen dat ik de enige niet ben. Apple komt wel met een update
200+ pagina's aan mensen met hetzelfde probleem
[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 05-06-2013 11:27 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Absolute must have command:
powercfg.exe -h off
Ik wil er in ieder geval, naast Bootcamp, VMware Fusion op draaien voor testwerk en portable labs. Daarom denk ik dat ik het beste voor de 13" kan gaan met 8GB intern en 128 of 256GB SSD. Ik heb ook een USB3 behuizing met daarin een SSD, dus als dat een beetje werkt dan zou ik voor de iets goedkopere versie kunnen gaan. Maakt het gelijk ook makkelijker om een lab te bouwen op de Mini en hem dan zo in de Air te prikken.
Nog iemand suggesties? Zou het nog nut hebben om de i5 te upgraden naar i7? Het is een prive aanschaf, de dik €1500 die ik eerst had geconfigureerd houdt me toch een beetje tegen
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Gewoon doen. Je leeft maar één keer, met sparen wordt je geld tegenwoordig alleen maar minder waard, en je maakt Mark Rutte blij.Ethirty schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:10:
Nog iemand suggesties? Zou het nog nut hebben om de i5 te upgraden naar i7? Het is een prive aanschaf, de dik €1500 die ik eerst had geconfigureerd houdt me toch een beetje tegen
Ik moet overigens ook toegeven dat dit de eerste macbook is na mijn macbook white uit 2007 die ik wel weer zou willen kopen. Thunderbolt schermpje erbij, en dan heb je gewoon een fijne setup lijkt me.
Ik ben niet van het uitgeven om het uitgeven, maar als je een gefundeerde mening hebt waarom ik er 1 moet kopen voor wat ik er mee wil, dan houd ik me aanbevolen.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Hoe dan ook kopen als je het nodig hebt, maar ik denk dat je met de nieuwe Haswell chipset echt een stap in de goede richting doet in termen van mobiliteit. Ding pretendeert een stuk energiezuiniger te zijn. Wat betreft de resolutie, persoonlijk heb ik al moeite met het staren naar het scherm van mijn macbook pro 13 inch non retinaEthirty schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:24:
Je wil niet weten wat ik de afgelopen maanden al niet uitgegeven heb om Rutte blij te maken. Begrotingstekort is bijna weggewerkt
Ik ben niet van het uitgeven om het uitgeven, maar als je een gefundeerde mening hebt waarom ik er 1 moet kopen voor wat ik er mee wil, dan houd ik me aanbevolen.
Met de performance winst die de huidige Airs nu maken met de Haswell kun je echt een heel eind vooruit!
Ik denk dan aan de i7, 8GB, 512GB SSD.
Die of wachten op de haswell MBP waarbij ik dan zelf mijn huidige 512GB SSD in kan zetten en het geheugen kan uitbreiden?
The devil is in the details.
Verwijderd
Van beide keuzes zul je geen spijt krijgen.readytoflow schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:59:
Zwaar niet nee, maar ik wil wel een jaar of 4/5 toe kunnen met een nieuwe laptop...wat dat betreft is een MBP wel beter.maar een air is zo mooi hè!
Het is nog maar de vraag of er nog een nieuwe MBP komt die je zelf kan upgraden. Dat is koffiedik kijken.readytoflow schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:39:
Hoe zouden de nieuwe airs het doen met Lightroom en wat incidenteel Photoshop werk?
Ik denk dan aan de i7, 8GB, 512GB SSD.
Die of wachten op de haswell MBP waarbij ik dan zelf mijn huidige 512GB SSD in kan zetten en het geheugen kan uitbreiden?
Voor de Air's gaat het in ieder geval om de i5-4250U of de i7-4650U.
#team_UTC+1
1,3-GHz dual-core Intel Core i5 Processor
Turbo Boost tot 2,6 GHz
Intel HD Graphics 5000
4 GB geheugen
256 GB flashopslag
Ik twijfel om de optie 8 GB ram geheugen.
Ik ga het toestel enkel gebruiken voor te surfen, mail, foto's, ...
Dus ik denk dat ik voor deze zaken geen 8GB ram nodig heb, maar ik zou het toestel wel enkele jaren willen bijhouden en "future proof" zijn. Op forum's zoals Macrumors wordt er wel eens geschreven dat de 8GB ram echt wel waard is om 99 euro voor bij te betalen om zeker goed te zitten in de toekomst.
Wat zijn jullie aanbevelingen?
Onzin, mijn vorige Macbook Pro uit 2009 (2.26 Ghz met 4 gig Ram) heeft tot vorige week nog Photoshop en Illustrator zéér intensief in gebruik gehad in een professionele omgeving met bestanden tot 250MB (meaning, er is geld mee verdient, overdag en in de avonduren mee gewerkt. Toegeven, er is vorig jaar wel een extra SSD geplaatst)Jefrey Lijffijt schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:45:
Ik heb zowel voor werk als prive een macbook (pro) en merk dat OS X best wel geheugen-intensief is, het is niet heel knap om met safari met wat tabbladen en een andere applicatie open 4 GB RAM volledig vol te krijgen, en geen vrij geheugen hebben zorgt voor een vrij slechte 'user experience'. Gegeven dat het geheugen niet uitbreidbaar is vind ik de 4 GB RAM echt een slechte grap in deze prijscategorie; ik zou zeker voor de 8 GB kiezen. Als je de laptop echt alleen gebruikt voor surfen, mailen en foto's bekijken snap ik niet waarom je een laptop wilt, koop dan een tablet. Als je ook af en toe echte applicaties wilt draaien (fotobewerking, word met documenten met foto's of figures, keynote), dan wil je zelfs nu al 8 GB RAM hebben.
Natuurlijk is 8 gig ram altijd fijner om te hebben maar voor zijn gebruik gewoon NIET noodzakelijk...
http://www.anandtech.com/...sd-and-haswell-ult-inside
790MB read / 740MB write
Benieuwd waar hij zo snel al die tests vandaan heeft kunnen toveren. Oh wacht, hij heeft er al eentje.
[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 11-06-2013 11:11 ]
#team_UTC+1
https://www.facebook.com/hbbsebas2023
Scheelt het zoveel in snelheid dat je de mindere accuduur voor lief neemt?
Bij de vorige Air zou ik voor de i5 gaan, maar hoe zit dat dus nu met de nieuwe Air / Haswell?
Nog even wachten op tests voordat ik een keuze maak...
This space is occupied
Waarom zou je dan anders nog voor de Pro gaan??
Nouja de retina mag best nog wat lichterTha BasZ schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:20:
Denk dat die anders teveel "concurrent" zou worden van de MBP retina...
Waarom zou je dan anders nog voor de Pro gaan??
This space is occupied
Een retina scherm verbruikt meer, dus is er een grotere accu nodig, wat al snel het gewicht naar dat van de rMBP zal brengen. Daarnaast is de ULV CPU uit de Air (het enige verschil) ongeveer even duur als die M CPU uit de rMBP. Ergo, ze gaan hetzelfde kosten en wegen.Collaborator schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:30:
[...]
Nouja de retina mag best nog wat lichteren voor iets meer kracht kies je dan voor de Pro.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Ik sta op het punt van bestellen maar zou graag eerst benchmarks zien of de i7 upgrade het geld waard is.Tha BasZ schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:18:
Ben overigens wel benieuwd naar de verschillen tussen de nieuwe i5 en i7.
Bij de vorige Air zou ik voor de i5 gaan, maar hoe zit dat dus nu met de nieuwe Air / Haswell?
Bij de 2012 editie ging het grofweg om 6000 vs 6800 punten in geekbench. De vraag is in hoeverre je hier in de praktijk iets mee opschiet. Ik denk dat 90% van de air gebruikers er niets aan heeft.
Je kunt het ram geheugen later niet meer uitbreiden. Dus doe je er verstandig aan om het meteen te upgraden. Anders zit je later met de gebakken peren, als je het dan nodig blijkt te hebben. 4GB is met oog op de toekomst erg weinig.DwightKSchrute schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:43:
Ik ga hem ook bestellen (wil niet wachten op de 13 inch Retina), het enige waar ik nog over twijfel is de upgrade naar 8gb. Denk met het oog op de toekomst (zoals hieronder ook aangegeven), dat het verstandig is om 100 (94 met korting) extra te besteden. i5 is voor mijn gebruik voldoende, dus dat is het extra geld voor mij persoonlijk niet waard. Films, series, muziek e.d. heb ik op een externe harde schijf staan, dus de 128gb is voor mij ook meer dan voldoende. Ben benieuwd!
Dat is ook de reden dat ik het toch maar ga doen. Dank voor je reactie!ThomasG schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:51:
[...]
Je kunt het ram geheugen later niet meer uitbreiden. Dus doe je er verstandig aan om het meteen te upgraden. Anders zit je later met de gebakken peren, als je het dan nodig blijkt te hebben. 4GB is met oog op de toekomst erg weinig.
Specs zijn:
Dual-Core i5
1.8 Ghz
4GB / SSD 128Gb / Intel HD Graphics 4000
Battery capacity:
Current: 6395 mAh
Design: 6700 mAh
Overall 95%
[ Voor 3% gewijzigd door McBBvB op 11-06-2013 13:58 ]
Je hebt verschillende studentenkortingen. Bij de generieke store.apple.com/nl-edu krijg je 10% korting, en heb ik nooit wat moeten laten zien. Sommige universiteiten/hogescholen hebben een speciale overeenkomst met Apple, waar je meer korting krijgt. Maar daar moet je geloof ik in loggen met een account wat bij die onderwijsinstelling hoort, waarbij je dus automatisch wordt gecontroleerd.Reckoner schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:27:
Hoe werkt het als je online iets wilt bestellen met studentenkorting? Moet je dan bij de levering iets laten zien, of al bij online bestelprocedure? Ik wil hem bestellen op mn broertje zn naam zodat ik de korting krijg en dan laten bezorgen bij mij...
Verwijderd
Denk dat dit echt een tekortkoming is. Daarnaast lenen dit soort books zich ook uitermate voor touchscreen gebruik (wordt echter door Mac OSX niet ondersteund)Collaborator schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:18:
Ik was even jaloers op de MB Air update.. en toen besefte ik me dat hij geen retina display heeft
Dit tezamen maakt de nieuwe airbooks vanuit mijn perspectief een misser. En dus zakken ze in mijn ultrabook markt af naar middenmoters.
"New MacBook Airs offer blistering SSD speeds thanks to direct PCIe connections"
Het is geen bug in de software, de nieuwe generatie MacBook Air heeft lees- en schrijfsnelheden van bijna 800 MB/s!
Over de nieuwe MacBook Airs gesproken: daar krijg je nu uiteraard nog geen OS X Mavericks bij, maar is het niet zo dat Apple normaal gesproken vlak voor een release op de nieuwste generatie Macs een gratis upgrade aanbiedt? Nu zijn Apple's upgradeprijzen belachelijk goedkoop, maar die pakweg twee tientjes zijn toch altijd weer mooi meegenomen als je even twee tot drie maanden kan wachten.
Kijk eens een paar posts boven jeMooDyBLueS schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:59:
Ahum, iemand dit al gezien?
#team_UTC+1
Mijn filosofie hierin is dat je nu iets koopt voor 3-4 jaar, maw maxen.Tha BasZ schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:18:
Ben overigens wel benieuwd naar de verschillen tussen de nieuwe i5 en i7.
Ben ook naar de 13inch 8gb i7 aan het kijken, maar moet het mezelf nog even verantwoorden. Ik heb hem eigenlijk echt niet nodig
You don't need eyes to see, you need vision
Dat hebben ze inderdaad tot nu toe altijd al gedaan, maar de laatste keer pas vanaf het moment dat het daadwerkelijk beschikbaar was. Daarvoor was het altijd vanaf de bekendmaking van de daadwerkelijke releasedatum.MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:59:
Over de nieuwe MacBook Airs gesproken: daar krijg je nu uiteraard nog geen OS X Mavericks bij, maar is het niet zo dat Apple normaal gesproken vlak voor een release op de nieuwste generatie Macs een gratis upgrade aanbiedt? Nu zijn Apple's upgradeprijzen belachelijk goedkoop, maar die pakweg twee tientjes zijn toch altijd weer mooi meegenomen als je even twee tot drie maanden kan wachten.
Bijvoorbeeld: Mountain Lion was gratis voor mensen die een Mac hadden gekocht voor 26 Juli 2012 bron. Release datum was 25 Juli. Eerste bekendmaking was op 10 Juni 2012 op WWDC.
Het kan natuurlijk dit keer anders zijn maar ik zou er dus niet op rekenen dat je het gratis krijgt als je nu een MacBook Air koopt. Maar zoals je al zegt is het ook niet bepaald een astronomisch bedrag
Trouwens, inderdaad ERG mooi dat er nu PCIe SSD's in de MacBook Air zitten! Super snelheden. Apple begint weer voorop te lopen.
[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 11-06-2013 23:20 ]
Toch wel benieuwd waarom Anandtech dan toch 790/740 weet te scoren. Mag aannemen dat de hardware verder identiek is.Ambling_Alp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:08:
De kerel in de YouTube-video haalt met de nieuwe Air i5 452 write, 726 read. Dat is niet lees- én schrijfsnelheden van rond de 800 mbps. Maar misschien neem ik het te letterlijk.
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Heb al een Mini en een 15" laptop van het werk en een iPad om op de bank te surfen. Eigenlijk heb ik helemaal geen Air nodig, maar op een of andere manier word ik gewoon hebberig als ik die Air zieYalopa schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:59:
Ben ook naar de 13inch 8gb i7 aan het kijken, maar moet het mezelf nog even verantwoorden. Ik heb hem eigenlijk echt niet nodigMijn late 2009 imac (ook redelijk max gekocht toen) kan nog perfect mee...
[ Voor 40% gewijzigd door Ethirty op 11-06-2013 23:22 ]
#team_UTC+1
Exact. Er zou toch niet zo'n enorm verschil zitten in verschillende merken SSD of zo? Krijgen mensen dat weer.Ethirty schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:19:
[...]
Toch wel benieuwd waarom Anandtech dan toch 790/740 weet te scoren. Mag aannemen dat de hardware verder identiek is.
[...]
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Heb al een Mini en een 15" laptop van het werk en een iPad om op de bank te surfen. Eigenlijk heb ik helemaal geen Air nodig, maar op een of andere manier word ik gewoon hebberig als ik die Air zie
#team_UTC+1
Bij de vorige generatie was dat juist wel, ging om een Samsung 830 of een Sandforce-gebaseerde SSD van Toshiba. Daarbij was de Sandforce veel langzamer als je encryptie gebruikte (FileVault2) omdat die zich van compressie bedient.Ambling_Alp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:31:
[...]Exact. Er zou toch niet zo'n enorm verschil zitten in verschillende merken SSD of zo? Krijgen mensen dat weer.
#team_UTC+1
Dat zou ik me (helaas) best wel voor kunnen stellen. Laten we eerlijk zijn: Apple adverteert nergens dat haar MacBook Airs een bepaalde snelheid zouden behalen. Werkelijk het enige waar ze het zelf over hebben bij de SSD's is de opslaggrootte. Als gemiddelde consument zal je er dan ook niks van merken, tenzij je twee MBA's naast elkaar zet met in de een de snellere en de ander de langzamere variant. Wij als tweakers willen natuurlijk de snellere variant zien te bemachtigen.Ethirty schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:48:
Heb het artikel van Anandtech nog eens nagezocht. Hij heeft een Samsung based SSD, maar er schijnen ook SSD's van Sandisk te zijn. Hoop niet dat het verschil tussen die 2 zo groot is.
Ik heb aardig wat SSD reviews gelezen en er zou best iets verschil in kunnen zitten, maar een SSD uit dezelfde serie zal nooit zoveel snelheidsverschil (450 vs. 800 write) laten zien. Dat is eerder een compleet andere serie of merk. Waar jij op doelt, klopt overigens in mindere mate wel, als een SSD meer opslag bevat, komt dit meestal door grotere individuele geheugenchips. Het schakelen tussen de tientallen geheugenchips is ietwat trager dan wanneer je in één en dezelfde geheugenchip kan blijven. De kans daarop is groter bij grotere geheugenchips, waardoor die vaak net de edge hebben op hun kleinere broertjes in reviews.Ethirty schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 00:04:
Het zou ook, net als eerder volgens mij, het verschil kunnen zijn tussen de 128GB en 256GB versie.
Op zich 'n goede prijs...McBBvB schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:57:
Ik wil een Macbook Air gaan kopen en ik gebruik de macbook vooral voor internetten, mailen en af en toe een film via apple tv doorsturen naar mijn tv. Niet echt schokkend dus ik heb geen zware macbook nodig. Ik denk dat de 2012 versie ook meer dan voldoende voor mij is en ik hoop die nu voor een leuk prijs te kunnen vinden. Ik heb nu op marktplaats een tweedehands Macbook Air met onderstaande specs gevonden die ik kan overnemen voor €770,-. Wat ik me afvroeg of dit een goede deal is of dat ik beter even kan wachten en voor iets meer een nieuwe kan vinden in de aanbieding (of over een tijdje een goedkopere kan vinden op Marktplaats). Sorry voor zo'n nutteloze vraag maar ik ben redelijk nieuw op het gebied van Apple qua prijzen.
Specs zijn:
Dual-Core i5
1.8 Ghz
4GB / SSD 128Gb / Intel HD Graphics 4000
Battery capacity:
Current: 6395 mAh
Design: 6700 mAh
Overall 95%
Bij de accu zou ik ook naar 't aantal loadcycles kijken.
De keuze is altijd aan jezelf; ik heb vorige maand voor 200 meer een nieuwe MBP kunnen kopen.
Maar ik vermoed dat je (ook na goed zoeken) niet veel minder dan dit zal gaan betalen.
Ik bedoelde dat Apple vaker verschillende merken gebruikt voor de verschillende uitvoeringen. Zo was bij de 2012 de kans op een Samsung aanzienlijk als je een 256 kocht, maar als je een 128GB kocht kreeg je een Sandforce based controller.MooDyBLueS schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:11:
Ik heb aardig wat SSD reviews gelezen en er zou best iets verschil in kunnen zitten, maar een SSD uit dezelfde serie zal nooit zoveel snelheidsverschil (450 vs. 800 write) laten zien. Dat is eerder een compleet andere serie of merk.
#team_UTC+1
Zelf zou ik het liefst de meest duurzame van de twee hebben, mocht daar verschil in zitten... al zou het de "langzaamste" van de twee zijn.MooDyBLueS schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:11:
[...]
Dat zou ik me (helaas) best wel voor kunnen stellen. Laten we eerlijk zijn: Apple adverteert nergens dat haar MacBook Airs een bepaalde snelheid zouden behalen. Werkelijk het enige waar ze het zelf over hebben bij de SSD's is de opslaggrootte. Als gemiddelde consument zal je er dan ook niks van merken, tenzij je twee MBA's naast elkaar zet met in de een de snellere en de ander de langzamere variant. Wij als tweakers willen natuurlijk de snellere variant zien te bemachtigen.
Bedankt voor je reply! Ik wacht het toch nog even af. Voor deze prijs kan ik de komende tijd sowieso wel wat vinden op Marktplaats. Ik zal ook letten op het aantal loadcycles. Thanks!FZ6 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:40:
[...]
Op zich 'n goede prijs...
Bij de accu zou ik ook naar 't aantal loadcycles kijken.
De keuze is altijd aan jezelf; ik heb vorige maand voor 200 meer een nieuwe MBP kunnen kopen.
Maar ik vermoed dat je (ook na goed zoeken) niet veel minder dan dit zal gaan betalen.
De meerprijs van de rMBP en het feit dat ik al meer dan een jaar geld op de plank heb liggen voor een laptop/ultrabook maakt dat ik nu content ben met mijn keuze en het "mindere" scherm accepteer. Kan niet wachten om er mee te spelen!
Iedereen succes met het wikken en wegen van zijn aankoop. Ik kan het toch niet laten om te eindigen met de opmerking dat we een zooitje verwende Nederlanders zijn... Greets!
Ik vraag me wel af wanneer dat nou ook echt gebruikt gaat worden. Ik haal met mijn rMBP snelheden van iets minder dan 500MBps, maar in de praktijk blijft hier maar iets van 200MBps van over bij het kopiëren van grote bestanden.
Heeft die inconsistentie met die gast van Youtube en Anandtech niet gewoon te maken met de gebruikte software? Ik kan me herinneren dat niet iedere applicatie hetzelfde meet, wat ook logisch is, aangezien je het één en ander kan instellen.Ambling_Alp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:08:
De kerel in de YouTube-video haalt met de nieuwe Air i5 452 write, 726 read. Dat is niet lees- én schrijfsnelheden van rond de 800 mbps. Maar misschien neem ik het te letterlijk.
Dat kan natuurlijk ook, het zal even wachten zijn tot er meerdere tests publiceren.RnB schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:05:
Heeft die inconsistentie met die gast van Youtube en Anandtech niet gewoon te maken met de gebruikte software? Ik kan me herinneren dat niet iedere applicatie hetzelfde meet, wat ook logisch is, aangezien je het één en ander kan instellen.
Ik probeer mezelf te overtuigen dat ik de Air moet kopen, maar nu ben ik aan het kijken welke accesoires ik daarbij nodig heb. Een DP-VGA (of DVI) adapter kan wel eens handig zijn, maar dan heb je gelijk niks meer aan de TB-ethernet adapter. Helaas heeft Apple geen USB3 ethernet adapter, dus dan zit je vast aan een 10/100 adapter. Ben je wel weer 1 USB poort kwijt, dus dan moet er weer een USB hubje tussen, plus die snelheid is niks als je veel wil kopiëren
Kwam wel van Kanex de DualRole tegen: een USB3 hub met gigabit ethernet, maar dat is weer fors om in je tas mee te zeulen. Sowieso zijn alle compacte USB hubs slechts 2.0, de 3.0 versies zijn allemaal vrij bulky.
Eigenlijk zou een 13" rMBP qua poorten handiger zijn, maar die vind ik én te duur, de HD4000 vind ik matig én ik vind de effectieve resolutie niks.
Iemand nog suggesties hoe je handig met de beschikbare poorten omgaat? Of zeul je een Airport Express (de oude "adapter") mee voor de plekken waar (vlot) wifi niet beschikbaar is?
#team_UTC+1
Een Thunderbolt hub of splitter zou ideaal zijn, maar zoiets bestaat niet en is volgens mij ook niet mogelijk binnen de specs.
#team_UTC+1
Een USB2 netwerk-adapter. Voor die keer dat er geen WiFi is, is 100 Mbit zat, en USB poorten heb ik genoeg, de adapter en af en toe een USB stick is het enige wat ik gebruik wat betreft USB. Ik heb de MBA genomen vanwege probabiliteit, en die wil ik niet inleveren door nog van allerlei randapparatuur mee te sjouwenEthirty schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 18:22:
[...]
Iemand nog suggesties hoe je handig met de beschikbare poorten omgaat? Of zeul je een Airport Express (de oude "adapter") mee voor de plekken waar (vlot) wifi niet beschikbaar is?
Een hub of splitter is inderdaad niet mogelijk (volgens de standaard), maar je kunt wel daisy-chainen. Alleen moesten schermen voorheen altijd als laatste in de chain, ik weet niet of dat nog steeds zo is. En er zijn natuurlijk apparaten, zoals een simpele ethernet/firewire-adapter of zelfs harde schijven, die zichzelf automatisch de laatste schakel makenEthirty schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 18:28:
Een Thunderbolt hub of splitter zou ideaal zijn, maar zoiets bestaat niet en is volgens mij ook niet mogelijk binnen de specs.
Dat zat ik dus ook te denken, maar vond het wel zonde dan om 2 adapters te moeten kopen. Aan de andere kant, die paar keer dat ik écht Gbit nodig heb zullen erg beperkt zijn, dus die kan ik altijd later nog bijhalen als ik het te langzaam vind.Zer0 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 20:32:
[...]
Een USB2 netwerk-adapter. Voor die keer dat er geen WiFi is, is 100 Mbit zat, en USB poorten heb ik genoeg, de adapter en af en toe een USB stick is het enige wat ik gebruik wat betreft USB. Ik heb de MBA genomen vanwege probabiliteit, en die wil ik niet inleveren door nog van allerlei randapparatuur mee te sjouwen
Een klein USB2 hubje volstaat dan voor de keren dat ik meer dan 2 poorten nodig heb. Samen bij elkaar is alles nog steeds veel handzamer dan mijn huidige 15" HP. Ben daarmee "verwend" want daar zitten 4 poorten op, en daarvan heb ik er regelmatig 3 van in gebruik (al valt de Logitech Unified adapter weg als ik aan de trackpad kan wennen)
#team_UTC+1
wat mis ik?Ethirty schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 18:22:
[...]
Dat kan natuurlijk ook, het zal even wachten zijn tot er meerdere tests publiceren.
Ik probeer mezelf te overtuigen dat ik de Air moet kopen, maar nu ben ik aan het kijken welke accesoires ik daarbij nodig heb. Een DP-VGA (of DVI) adapter kan wel eens handig zijn, maar dan heb je gelijk niks meer aan de TB-ethernet adapter. Helaas heeft Apple geen USB3 ethernet adapter, dus dan zit je vast aan een 10/100 adapter. Ben je wel weer 1 USB poort kwijt, dus dan moet er weer een USB hubje tussen, plus die snelheid is niks als je veel wil kopiëren
Scherm via display port
Netwerk via tunderbolt poort
* Yalopa heeft dezelfde accessoires op het oog
edit: op de foto's zie ik helemaal geen mini display port
[ Voor 28% gewijzigd door Yalopa op 12-06-2013 21:30 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Mensen, als jullie een MPA gaan halen, let op dat je van bewust bent dat de winkels vaak alleen maar de MBA's hebben met een Nederlands toetsenbord (de tilde (~) knop zit ergens anders, en de shift en enter knop zijn korter).
Hierdoor moet ik nu enkele dagen/weken wachten voor een met een US keyboard.
PSN/XBL: DarkTaufu