Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kaluro2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:05:
alles werkt in bronze t/m platinum, het is gewoon maar net hoe goed je het uitvoert.
In diamond ook nog wel.
Heeft iemand zin om vanavond wat showmatches te doen op mijn stream? :-) Diamond and up preferred! Maar anderen mogen ook.

Mijn ZvP en ZvT zijn van hoog niveau maar mijn ZvZ is echt belabberd

ZvP en ZvT = top diamond/low masters
ZvZ = high platinum max.

In ZvZ ga ik :

14 gas
14 pool
15 overlord
15 -> zergling speed, queen, 2 pair zerglings
Gelijk drones van gas af tot ik geld heb voor expansion
19 -> ling pair
20 -> ling pair
21 -> expansion
21 -> drones terug op gas
a.s.a.p. baneling nest

[ Voor 53% gewijzigd door kaluro2 op 22-11-2011 08:57 ]

Pro streaming - www.twitch.tv/kaluroo

Verwijderd

furby-killer schreef op maandag 21 november 2011 @ 18:46:
Als er één ding is wat echt niet het probleem is bij mij dan is het wel scouten, weet prima wat mijn tegenstander aan het doen was. Unit composition was simpelweg MMM + vikings vs gateway units + colossi. Ik kan wel gaan kloten met replay uploaden, maar ik weet toch al wat er dan wordt geconcludeerd: daar ben je supply blocked, daar expand je niet snel genoeg, daar zuigt je micro, etc. Dat is allemaal dan ook waar, maar het beperkt me niet zo erg tegen zerg en terran.

Dus ik probeer gewoon stug door te gaan, eens kijken of ik heel veel harder kan expanden dan protos zonder te weinig leger te hebben.

Edit: kijk eens, van een protos gewonnen. Maar die probeerde me ook te cannon rushen. En de hele tijd maar klagen dat ik moest opgegen en geen tijd moest rekken, uiteindelijk onderschatte ik hem iets en kon hij met gateway units mijn natural (dat ook mijn main was vanwege zijn cannon rush) vernietigen. Toen bleef hij echter klagen dat ik moest opgeven, en hij had toch ook moeten realiseren dat die banshees niet in mijn natural waren geproduceerd, mijn eerste regel tegen cannon rushes: zo snel mogelijk ergens anders expanden, en laat hem maar lekker denken dat de verzwakte basis die hij kent alles is wat je hebt.
Tegen protoss moet je een perfecte game spelen wil je winnen en ik ben hier best serieus over. Verklaart ook waarom er 10 procent meer protoss jdan terran in alle master leagues en grandmaster leagues zijn behalve in korea. Je moet perfecte macro hebben omdat als je tijdens een gevecht even vergeet te macroen ga je dood ookal win je het gevecht door warpgates. Je moet perfect scouten omdat je tegen elke tech en in de early/mid game tegen elke all in perfect moet reageren(en dat zijn er een stuk of 12) Wanneer je alles perfect doet moet je ook nog perfect microen, 2 storms op je leger en het is voorbij, daarom is die EMP nerf zo ongelofelijk kut en zullen terrans heel weinig gaan winnen totdat ze perfect alle templars kunnen gaan snipen. Wanneer je dit alles perfect doet zal je in de lategame ook nog perfecte drop timings moeten hebben om gateways en probes te slopen anders kan hij te makkelijk remaxen op 20 gates.

yay tvp.

• kaluro2
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 09:54:
[...]

Tegen protoss moet je een perfecte game spelen wil je winnen en ik ben hier best serieus over. Verklaart ook waarom er 10 procent meer protoss jdan terran in alle master leagues en grandmaster leagues zijn behalve in korea. Je moet perfecte macro hebben omdat als je tijdens een gevecht even vergeet te macroen ga je dood ookal win je het gevecht door warpgates. Je moet perfect scouten omdat je tegen elke tech en in de early/mid game tegen elke all in perfect moet reageren(en dat zijn er een stuk of 12) Wanneer je alles perfect doet moet je ook nog perfect microen, 2 storms op je leger en het is voorbij, daarom is die EMP nerf zo ongelofelijk kut en zullen terrans heel weinig gaan winnen totdat ze perfect alle templars kunnen gaan snipen. Wanneer je dit alles perfect doet zal je in de lategame ook nog perfecte drop timings moeten hebben om gateways en probes te slopen anders kan hij te makkelijk remaxen op 20 gates.

yay tvp.
Ik deel deze mening niet. Tevens heeft EMP een grotere range dan feedback/storm.
Met perfect reageren bedoel je fast expand terwijl je MM gaat en later ghosts?

Je hoeft geen unit composition te veranderen a.d.h.v. wat je tegenstander gaat als hij protoss is. MM countered alles. Eventueel kan je nog 7(14) vikings gaan om collossus te 1(2) shotten.

Ik snap dan ook niet helemaal wat je bedoeld met 'perfect reageren'.

Storm is een zééér late tier 3 spell die ook nog eens belachelijk veel mana kost. High templars hebben geen upgrade om gelijk met +50 energy te beginnen. Dat komt er dan ook nog eens bij.

Als hij warp prism HT drops gaat in mid battle, gaat dat ook niet werken wanneer je een paar vikings hebt om de warp prism te snipen.

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-11 15:55
kaluro2 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 08:49:
[...]

.
Heeft iemand zin om vanavond wat showmatches te doen op mijn stream? :-) Diamond and up preferred! Maar anderen mogen ook.
Ik zou op zich wel willen, ik kan van 8-9 wel spelen..

Ben maar gold met weinig ervaring (1,5 maand) maar ik wil de gok wel aan :)

dm maar als je wilt :)
Het lijkt me niet dat vikings tegen colossi een 'eventueel' optie zijn. Colossi rapen MM zo keihard dat het einde verhaal is als je die colossi niet heel snel neer krijgt (en vanwege blink stalkers is het weer zo dat als je ze vantevoren probeert te snipen met vikings en je maakt 1 foutje het je heel veel vikings kost). Als je met een normaal leger 2 storms goed plaatst op MM is het ook voorbij voor de terran, en gewoon sentries/zealots/(archons) zijn ook vreselijk effectief tegen puur MM. Dus ik zie niet helemaal waarom je denkt dat MM alles wint van protos, ik wou dat het zo was, dan kon ik wel tegen protos winnen.

Met jouw logica kan ik trouwens eerder zeggen dat protos nooit unit composition hoeft aan te passen. Maar één ding ben ik iig zeker van, protos heeft zat erg effectieve counters tegen MM.

Denk dat ik zelf maar gewoon puur ga proberen te macro'en tegen al mijn tegenstanders, dan geen schijn van kans dat ik in platinum blijf, zal op zijn minst naar gold droppen, maar zijn wel ergere dingen.

• Tukker_T
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 22:13
edit

[ Voor 98% gewijzigd door Tukker_T op 22-11-2011 11:46 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:09:
Het lijkt me niet dat vikings tegen colossi een 'eventueel' optie zijn. Colossi rapen MM zo keihard dat het einde verhaal is als je die colossi niet heel snel neer krijgt (en vanwege blink stalkers is het weer zo dat als je ze vantevoren probeert te snipen met vikings en je maakt 1 foutje het je heel veel vikings kost). Als je met een normaal leger 2 storms goed plaatst op MM is het ook voorbij voor de terran, en gewoon sentries/zealots/(archons) zijn ook vreselijk effectief tegen puur MM. Dus ik zie niet helemaal waarom je denkt dat MM alles wint van protos, ik wou dat het zo was, dan kon ik wel tegen protos winnen.

Met jouw logica kan ik trouwens eerder zeggen dat protos nooit unit composition hoeft aan te passen. Maar één ding ben ik iig zeker van, protos heeft zat erg effectieve counters tegen MM.

Denk dat ik zelf maar gewoon puur ga proberen te macro'en tegen al mijn tegenstanders, dan geen schijn van kans dat ik in platinum blijf, zal op zijn minst naar gold droppen, maar zijn wel ergere dingen.
Wanneer je puur kijkt naar de hardcounters, dan is het gewoon een feit dat MM van terran alle units in een P-deathball hardcountert. Helemaals wanneer je (gecloackte) banshees gebruikt ipv vikings om de colossi neer te halen (je offert dan alleen wel range op voor damage).
Op het moment dat er HT's zijn met storm, dan ben je toch wel echt end-game en zou je zelf op zijn minst Thors en/of BC's moeten hebben of kunnen bouwen.

Nee, merp!

Thors worden redelijk hard geraakt door feedback (battlecruisers trouwens ook, ietsjes minder hard though). Cloaked banshees zijn leuk zolang ze cloaked zijn, maar een observer en ze zijn dood naar eerste salvo, die extra range van vikings is echt nodig. (Een banshee is trouwens geen MM).

Maar het is ook echt alleen zo dat MM alles in een protos death ball countert als je wel heel theoretisch bezig bent, dus dan zeggen dat 1v1 een marauder wint van een HT. Maar als je zo bezig bent is het meteen ook zo dat zealots MM counteren.

BCs kunnen leuk zijn, maar behalve dat die echt wel later dan HTs komen (die hebben stuk minder speciale techs nodig), is er nog een groot verschil: Een paar BCs zijn leuk, maar niet echt heel signficant. Een paar goedgemikte storms zijn wel bijzonder significant.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:09:

Kom op man, leer army position en je vikings knallen colossus zo neer. Post ff een replay en dan ik je misschien wijzen op een erg grote fout. Dan leer je er misschien van, ik zal gewoon kijken naar hoe jij je harass uitvoert en hoe jij de toss deathball aanvalt.

En je gebruikt geen emp tegen ht dat is echt heel erg inefficient om te doen, je gebruikt snipe... Emp is voor de immortals/archons. En doet zowiezo ongelooflijk veel damage op de deathball.

[ Voor 10% gewijzigd door Vinand op 22-11-2011 12:34 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Ik val geen toss death ball aan, hij valt mij aan. Heb geen enkele reden om hem aan te vallen. Als ik enkel met vikings ga snipen dan heeft hij blink stalkers, valt weinig tegen te positionen. Als hij aanvalt krijg ik zijn colossi wel neer, maar dat is nadat al mijn MM neer zijn.

Dus army position dan is nou ook niet bepaald veel keuze: hele handel achter een paar bunkers, vikings meestal van de zijkant, soms gewoon boven mijn leger (als hij dan zijn stalkers ernaartoe brengt zijn die tenminste in range van mijn MM).

Maar ook vikings zijn geen MM. Er wordt hier beweerd dat MM > alles wat protos in een death ball stoppen, en dat is gewoon niet waar.

En over replay heb ik al meerdere keren gemeld, ik kan wel moeilijk gaan doen met ééntje uploaden, maar dan krijg ik te horen dat mijn macro zuigt, mijn micro nog slechter is, ik supply blocked ben, niet genoeg SCVs maak, niet genoeg raid (trouwens hoe vernietig je merendeel van probes bij een mineral line met een enkele medivac met marines zoals sommige zeggen dat makkelijk te doen is? Ik ben al blij als ik 3 probes te pakken heb voordat de hele handel weg is), etc. Allemaal heel leuk, en allemaal heel erg waar, maar dat verandert niet mijn probleem vs protos death balls, dat ik niet heb tegen terran en zerg end game legers, en daar heb ik dezelfde positioning, macro, micro, etc. Soms win ik dat, soms verlies ik dat, maar tegen een protoss death ball verlies ik altijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 22-11-2011 12:39 ]

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:50
Zeg, we gaan toch niet weer beginnen he?
rickjehh schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:39:
Zeg, we gaan toch niet weer beginnen he?
Waarmee? Moet ik nu echt serieus in elke post gaan zeggen dat ik niet klaag dat protos OP is omdat jij en een paar andere totaal niet kunnen of willen lezen? Ik verlies nagenoeg elk potje van protos, dat is een feit, deal with it. Ik ben niet de enige terran hier die heel veel moeite tegen protos heeft, dat is nog een feit, deal with it.

Niemand hier claimt dat protos te sterk is, enkel nog wat mensen die claimen dat MM alles van protos hard countered en we daardoor heel makkelijk van protos winnen, ook al verliezen we nog steeds keihard als we gewoon MM gaan.

• Vinand
furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:34:
Ik val geen toss death ball aan, hij valt mij aan. Heb geen enkele reden om hem aan te vallen. Als ik enkel met vikings ga snipen dan heeft hij blink stalkers, valt weinig tegen te positionen. Als hij aanvalt krijg ik zijn colossi wel neer, maar dat is nadat al mijn MM neer zijn.

Dus army position dan is nou ook niet bepaald veel keuze: hele handel achter een paar bunkers, vikings meestal van de zijkant.

Maar ook vikings zijn geen MM. Er wordt hier beweerd dat MM > alles wat protos in een death ball stoppen, en dat is gewoon niet waar.

En over replay heb ik al meerdere keren gemeld, ik kan wel moeilijk gaan doen met ééntje uploaden, maar dan krijg ik te horen dat mijn macro zuigt, mijn micro nog slechter is, ik supply blocked ben, niet genoeg SCVs maak, niet genoeg raid (trouwens hoe vernietig je merendeel van probes bij een mineral line met een enkele medivac met marines zoals sommige zeggen dat makkelijk te doen is? Ik ben al blij als ik 3 probes te pakken heb voordat de hele handel weg is), etc. Allemaal heel leuk, en allemaal heel erg waar, maar dat verandert niet mijn probleem vs protos death balls, dat ik niet heb tegen terran en zerg end game legers. Soms win ik dat, soms verlies ik dat, maar tegen een protoss death ball verlies ik altijd.
Post gewoon effe een replay want ik wil oordelen over je army composition, harass en battle micro. Je macro intresseert me geen drol. Ik denk dat het daar niet aan ligt. Ik als zerg own een toss deathball erg makkelijk maar vroeger had ik ook hetzelfde probleem als jou, gewoon overrun worden door een toss deathball maar met de juiste battlemicro en voornamelijk army position is het 9 van de 10 keer een dikke win voor mij.

En nee tuurlijk is mm niet het antwoord op alles wat protoss naar je gooit. Het is sterk tegen gateway unit composition maar word hard geownd door archons en colossus. mm is bedoeld voor early game niet voor late game. Je kan een game niet winnen met tier 1 units waarin je tegen een army moet battlen van hogere tech. en dat is waar jij ghost en vikings erbij moet betrekken.
Maar goed, je zegt dat je scout ability's top of the notch zijn dus dan neem ik aan dat jij ook vikings en ghost krijgt wanneer je ze nodig hebt op de juiste timing... Dus aan je macro kan het niet liggen, dan moet het aan je battle micro liggen.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 15:13
furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 08:19:
Right want jij weet nog steeds beter hoe mijn potjes gaan tegen protos dan ik dat zelf weet |:(

Leuk hoor hoe pros dat doen (en lol @ 90% winrate, zouden ze willen, over onzin gesproken), maar ik ben geen pro, dus wat voor hun werkt, werkt zeker niet noodzakelijk voor mij. Ook is 1-1-1 nou niet echt hetzelfde als MMM+viking / dropplay dat altijd wordt aangeraden aangezien mech volgens velen doelloos is tegen toss.

Probeer gewoon eens volwassen te gedragen in plaats van alles wat niet in jouw straatje past te flamen.
Vent je kan wel stom lopen lullen maar je kan ook gewoon kijken in de plaats van beidehand te zijn. Ik zit je niet te flamen ik zeg dat je onzin praat en dat is ook zo. Echter geef ik je tips, en niemand heeft wat aan je kansloze statements als je er niks bij post... JE kan leuk zeggen JA TOSS OP!!!! BOEHOE

Edit: ninja'ed ok je zegt niet Toss is OP maar je post praat het tegen goed je kan misschien minder goed tegen toss zijn daarom zei ik al probeer eens wat in de plaatst van het afknallen voor je het doet.

Maar je kan ook een replay posten kijken wat je fout deed tips krijgen van mensen en gewoon sterkte strategien checken. 1:1:1 build was destijds op tournaments zo sterk dat MVP zei dat je disquilified moest worden als je het gebruikt:

http://www.gamespot.com/s...d=m-1-60009710&pid=939643

Kan nu niet de originele bron vinden op TL maar deze verwijst naar zijn twitter etc.

Ga hem nou eerst maar eens kijken ipv van zeggen bah pros kunnen dat ja die zijn ook op etc etc

Ja je speelt platinum dus je zit ook niet tegen goede spelers dus een slechtere versie van die build kan ook effectief zijn.

Ik zeg niet dat het je golden ticket is het kan zo zijn je moet spelen wat je zelf chill vindt.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 09:54:
[...]

yay tvp.
En dan kom jij weer hoor.... Ja protoss moet ook perfect spelen ik heb nog niet na de patch gespeeld dus het kan best zijn dat protoss nu een stuk makkelijker heeft maarja een FF mis en je kan dood zijn zo is starcraft gewoon en ja als je alleen maar MM wil spelen dan ga je het ook lastig krijgen met de hard counters ja.

En ja tuurlijk heeft terran een nare macro niet zo easy als zerg/toss maarja daar is het race ook naar

[ Voor 4% gewijzigd door Jasper 99 op 22-11-2011 12:48 ]

• rickjehh
furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:41:
[...]

Waarmee? Moet ik nu echt serieus in elke post gaan zeggen dat ik niet klaag dat protos OP is omdat jij en een paar andere totaal niet kunnen of willen lezen? Ik verlies nagenoeg elk potje van protos, dat is een feit, deal with it. Ik ben niet de enige terran hier die heel veel moeite tegen protos heeft, dat is nog een feit, deal with it.

Niemand hier claimt dat protos te sterk is, enkel nog wat mensen die claimen dat MM alles van protos hard countered en we daardoor heel makkelijk van protos winnen, ook al verliezen we nog steeds keihard als we gewoon MM gaan.
Dude, jij bent echt de enige die constant loopt te whinen in dit topic. Je lijkt wel een klein kind man, grow up. Je zegt wel dat je niet loopt te zeuren dat iets OP is, maar als ik de laatste 10 pagina's terug lees en al jouw posts onder elkaar zet dan kan ik toch niets anders concluderen.

Als je er niet tegen kan dat je veel verliest, dan stop je toch lekker met spelen?

[ Voor 9% gewijzigd door rickjehh op 22-11-2011 12:50 ]

Post gewoon effe een replay want ik wil oordelen over je army composition, harass en battle micro. Je macro intresseert me geen drol. Ik denk dat het daar niet aan ligt. Ik als zerg own een toss deathball erg makkelijk maar vroeger had ik ook hetzelfde probleem als jou, gewoon overrun worden door een toss deathball maar met de juiste battlemicro en voornamelijk army position is het 9 van de 10 keer een dikke win voor mij.
Ik heb geen battle micro, en daarom maak ik ook geen ghosts, werken toch niet voor mij.
Echter geef ik je tips, en niemand heeft wat aan je kansloze statements als je er niks bij post... JE kan leuk zeggen JA TOSS OP!!!! BOEHOE
Right, waar heb jij een tip gegeven...

En waar heb ik gezegd dat Toss op is, behalve in jouw fantasie. Daar heb ik niks aan geninjad, ik moet het enkel in elke post erbij editten omdat jij anders dan toch denkt te lezen wat je wilt lezen.

En 1:1:1 is leuk hoor, maar het helpt me niet tegen een protos death ball.
Dude, jij bent echt de enige die constant loopt te whinen in dit topic. Je lijkt wel een klein kind man, grow up. Als je er niet tegen kan dat je veel verliest, dan stop je toch lekker met spelen?
Cry me a river...

Ik kan er prima tegen dat ik veel verlies, jezus zelfs hier net nog gezegd dat ik maar puur ga macro'en waardoor ik zeker weten naar gold terug ga vallen, denk je dat ik dat zou doen als ik problemen heb met verliezen? Het enige wat ik vraag is om advies hoe ik een protos death ball kan verslaan. En het voornaamste resultaat is mensen die klagen dat terran OP is.

• huarru
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19
furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:52:
[...]

Ik heb geen battle micro, en daarom maak ik ook geen ghosts, werken toch niet voor mij.

[...]

Right, waar heb jij een tip gegeven...

En waar heb ik gezegd dat Toss op is, behalve in jouw fantasie. Daar heb ik niks aan geninjad, ik moet het enkel in elke post erbij editten omdat jij anders dan toch denkt te lezen wat je wilt lezen.

En 1:1:1 is leuk hoor, maar het helpt me niet tegen een protos death ball.

[...]

Cry me a river...

Ik kan er prima tegen dat ik veel verlies, jezus zelfs hier net nog gezegd dat ik maar puur ga macro'en waardoor ik zeker weten naar gold terug ga vallen, denk je dat ik dat zou doen als ik problemen heb met verliezen? Het enige wat ik vraag is om advies hoe ik een protos death ball kan verslaan. En het voornaamste resultaat is mensen die klagen dat terran OP is.
Heren, laten wij focussen op wat belangrijk is in plaats van elkaar te bashen ;).

Viel het iemand anders ook al op dat tijdens de MLG opvallend veel mech builds werden gedaan door de terran spelers?

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:07:
Thors worden redelijk hard geraakt door feedback (battlecruisers trouwens ook, ietsjes minder hard though). Cloaked banshees zijn leuk zolang ze cloaked zijn, maar een observer en ze zijn dood naar eerste salvo, die extra range van vikings is echt nodig. (Een banshee is trouwens geen MM).
Een viking is ook geen MM, dat is beide starport-tech ;) Het punt dat ik maakte was dat HT's mét storm zó laat komen (normaliter dan) dat je tegen die tijd zelf ook wel verder in je techtree wilt zitten. Dat Thors klappen krijgen van feedback is zo, maar datzelfde geldt voor Banshees, Ghosts, Battlecruisers. Niet echt iets om je zorgen over te maken dus want je battle micro moet bizar goed zijn om zowel feedback als storms effectief te casten.
Maar het is ook echt alleen zo dat MM alles in een protos death ball countert als je wel heel theoretisch bezig bent, dus dan zeggen dat 1v1 een marauder wint van een HT. Maar als je zo bezig bent is het meteen ook zo dat zealots MM counteren.
En zealots worden gecounterd door ... Marauders en in mindere mate Marines. Helemaal wanneer je reapers hebt met 3/3 zijn zealots redelijk kansloos. Het probleem zit 'm meer in de kwetsbaarheid van je units tov Protoss, helemaar wanneer deze guardian shield goed gebruikt. Daarom ook dat je ervoor moet zorgen dat je Ghosts hebt en dat je die goed gebruikt. Dat is eigenlijk de sleutel tot succes tov Protoss deathballs, positionering en battle micro.
BCs kunnen leuk zijn, maar behalve dat die echt wel later dan HTs komen (die hebben stuk minder speciale techs nodig), is er nog een groot verschil: Een paar BCs zijn leuk, maar niet echt heel signficant. Een paar goedgemikte storms zijn wel bijzonder significant.
BCs kunnen vrijwel net zo snel komen als HTs mét storm. Het is een kwestie van tech kiezen. Als je fasttecht moet dat geen probleem zijn. Punt is natuurlijk wel dat BC's pas echt effectief zijn met 3/3 en yamato en ook pas (vind ik) vanaf 4+. Dat is dus gewoon wel érg duur (overigens zijn HTs ook niet zo goedkoop als je kijkt naar energy e.d.). Maar goed, zoals al gezegd: HTs moet je snipen met je ghosts, BC's zijn slechts een voorbeeld van een alternatieve unit om eens te gebruiken in je compo (maar dus niet als vervanging van ghosts, laat dat duidelijk zijn).

Ik speel zelf trouwens al lang niet meer in de ladders en als ik al speel, speel ik Protoss. Als je wilt, wil ik best eens met je meekijken tijdens je game om je van feedback te voorzien.
huarru schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:54:
[...]

Heren, laten wij focussen op wat belangrijk is in plaats van elkaar te bashen ;).

Viel het iemand anders ook al op dat tijdens de MLG opvallend veel mech builds werden gedaan door de terran spelers?
Terran mech is dan ook erg sterk. Ik snap sowieso niet zo goed dat dat niet wat meer gebruikt wordt. Nou ja, behalve dan dat het niet zo heel mobiel is als je met Thors werkt, maar dat maakt niet uit. Die slopen toch wel hard :D

[ Voor 10% gewijzigd door PauseBreak op 22-11-2011 13:14 ]

Nee, merp!

• Vinand
"ik heb geen battle micro"

Ja daarom verlies je dus in platinum. Ongelooflijk, zonder battlemicro komt een zerg speler nieteens uit silver league... In Platinum moet je minimaal toch wel je battle micro volledig beheersen. Stutter step control... focus fire... Army postion... Ghost control... Raven control...

Dus nu weet je wat je moet oefenen en aanleren. Als je wilt, post ik wel een paar pro pvz replays vanaf youtube zodat je een beetje kan leren over micro en postioning?

Begrijp me niet verkeerd hoor, maar als je geen unit control en battle micro hebt dan hoor je ook niet thuis in platinum maar meer in silver.
Succes. Please zie dit niet als een flame, ik wil je gewoon helpen met je protoss probleem, ik had hetzelfde namelijk ook vroeger. Daarom vraag ik ook de hele tijd voor een replay.

Edit: In reply to dude hierboven
Ik zou persoonlijk HT counteren met ghost, snipe snipe snipe snipe snipe snipe snipe: En hoppa, 6 death ht = 150x6 = 900 gass damage... Dat is een enorme investering voor Toss... High Templar zijn een focus om te killen, protoss maakt ze namelijk niet zomaar want het is een enorme investering in gass.

[ Voor 17% gewijzigd door Vinand op 22-11-2011 13:03 ]

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-11 08:49
Het gaat niet over het feit of protoss OP is, veel lagere levels hebben er moeite mee (ikzelf ook).

Het is wel zo dat je hulp vraagt, maar weigert om een replay te posten. Je kan ook een replay geven en vragen om te kijken naar tips die geen betrekking hebben op scv's missen en supply blocked zijn omdat je dat al weet, maar eerder op army composition, of eventuele tips om beter te harassen of counteren. Misschien maak je bijvoorbeeld veel te veel vikings, waardoor je te weinig marines en marauders hebt. Hierdoor zijn deze te snel dood, en kunnen de resterende stalkers gewoon de vikings afmaken. Of omgekeerd, heb je te weinig vikings, waardoor de colossi vrij spel hebben tegen je marines.

Over het algemeen wordt een MMM + viking strategie gezien als het beste tegen protoss units, maar dit hangt er allemaal wat vanaf. Zonder een specifieke replay, is het ook moeilijk om een specifiek antwoord te geven, behalve de klassiekers: verbeter je macro en probeer met MM. Dat sommigen beweren dat je daarmee "er over heen walst" is misschien wat uit proportie getrokken, maar het is wel ongeveer de beste aanpak.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind zelf thors nogal ellendige dingen. De AI priority van die dingen is ook enorm storend, en de range ook. Thor's in een grote ballen hebben met mijn micro meestal geen zin, of omdat ze op iets schieten wat me niet boeit, of omdat ze achteraan staan en door hun range niet eens kúnnen schieten.

C.q. - ik bouw vrijwel nooit thors meer.
Het is wel zo dat je hulp vraagt, maar weigert om een replay te posten.
Simpelweg omdat elke keer als ik neiging heb dat te doen (kan nu bijvoorbeeld nog geen eens bij mijn replays) ik zelf nog wat nakijk en zoveel fouten zie dat ik daar in ieder geval al op heb verloren.
Vinand schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:58:

Ja daarom verlies je dus in platinum. Ongelooflijk, zonder battlemicro komt een zerg speler nieteens uit silver league... In Platinum moet je minimaal toch wel je battle micro volledig beheersen. Stutter step control... focus fire... Army postion... Ghost control... Raven control...

Dus nu weet je wat je moet oefenen en aanleren. Als je wilt, post ik wel een paar pro pvz replays vanaf youtube zodat je een beetje kan leren over micro en postioning?

Begrijp me niet verkeerd hoor, maar als je geen unit control en battle micro hebt dan hoor je ook niet thuis in platinum maar meer in silver.
Succes. Please zie dit niet als een flame, ik wil je gewoon helpen met je protoss probleem, ik had hetzelfde namelijk ook vroeger. Daarom vraag ik ook de hele tijd voor een replay.
Er wordt toch altijd gezegd dat met enkel macro je probleemloos diamond moet kunnen halen? En tbh ik heb ook random gespeeld en dan ook met zerg gespeeld dus, geen idee of ik toen nog diamond was of al platinum, maar iig met mijn gebrek aan micro.

Probleem met micro'en is ook niet dat ik niet de theorie ken met stutter step enzo, het probleem is dat als ik dat probeer uit te voeren het niet lukt. Control groupen voor leger gebruiken lukt me al niet (helpt daar ook niet dat ik 1-4 al voor buildings gebruik, en ja ik heb dat geprobeerd te veranderen, laten we het erop houden dat het geen succes was).

Ik zal ooit wel een keer waarschijnlijk een replay uploaden, maar tot nu toe heb ik meestal zelf dat ik zoveel problemen zie dat tegenstander meer resources en meer leger heeft dat ik simpelweg daardoor al verlies. Tel daar mijn onkunde qua micro bij op en ik heb geen schijn van kans, enige reden dat ik soms nog win van terran en zerg is dat ik beter zwaktes in de standaard builds die iedereen hersenloos volgt kan uitbuiten.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 14:03
furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:25:

Er wordt toch altijd gezegd dat met enkel macro je probleemloos diamond moet kunnen halen? En tbh ik heb ook random gespeeld en dan ook met zerg gespeeld dus, geen idee of ik toen nog diamond was of al platinum, maar iig met mijn gebrek aan micro.
van wanneer is die uitspraak? jaar geleden en mbt de VS server zeker... 8)7
Drie dagen geleden de laatste keer:
Denk trouwens dus dat het probleem bij mij wel voor flink gedeelte macro is, maar tegen zerg en terran kan ik dat makkelijker compenseren door middel van strategie, terwijl dat tegen protos niet lukt.

Oftewel ik ga maar lekker dingen doen als standaard FE'en tegen ook zerg en terran en geen bijzondere strats meer gebruiken, zal dus hoop verliezen worden, maar misschien wordt dan mijn macro en micro ooit wat beter (weinig hoop voor micro, maar goed).

[ Voor 46% gewijzigd door Sissors op 22-11-2011 13:34 ]

• Vinand
matty___ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:29:
[...]

van wanneer is die uitspraak? jaar geleden en mbt de VS server zeker... 8)7
Lol dat is zowiezo de na server hahahaha

Diamond met alleen macro... = grootste bullshit ooit.
Je komt in diamond als je een paar build goed leert uitvoeren en goed je army bestuurd.
En zelfs dan ben je nog een noob. League zegt helemaal niks over je skills. Je wilt niet weten hoeveel "one trick pony's" er zijn in diamond en master. En dat maakt het verschil tussen de top 20 masters/diamond en de rest. De skill niveau in diamond zelf is heeeel erg groot en dat is voornamelijk vanwege battlemicro, decisionmaking, etc. etc. etc.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:31:

[...]

Denk trouwens dus dat het probleem bij mij wel voor flink gedeelte macro is, maar tegen zerg en terran kan ik dat makkelijker compenseren door middel van strategie, terwijl dat tegen protos niet lukt.

Oftewel ik ga maar lekker dingen doen als standaard FE'en tegen ook zerg en terran en geen bijzondere strats meer gebruiken, zal dus hoop verliezen worden, maar misschien wordt dan mijn macro en micro ooit wat beter (weinig hoop voor micro, maar goed).
Zoals ik al eerder aangaf, ik wil best obsen om je feedback (dus niet kritiek!) te geven. Het helpt altijd om iemand anders even naar je potjes te laten kijken want die kijkt toch naar andere dingen.

Nee, merp!

• Vinand
furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:31:

[...]

Furby killer,

probeer dit eens: http://www.sc2mapster.com/maps/dargleins-micro-trainer/
Hiermee kun je je micro oefenen en ook oefenen tegen een toss deathball in verschillende niveaus.
probeer deze singeplayer map voor ongeveer 3 uur en je micro zal heel erg verbeterd zijn. Ik heb hiermee ook echt de basis gelegd voor een goede battle micro en positioning. Ik kan je niks anders vertellen dat dit jou reddende engel is _/-\o_ _/-\o_ ... :*) :*)

Vinand schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:40:
[...]

Furby killer,

Hiermee kun je je micro oefenen en ook oefenen tegen een toss deathball in verschillende niveaus.
probeer deze singeplayer map voor ongeveer 3 uur en je micro zal heel erg verbeterd zijn. Ik heb hiermee ook echt de basis gelegd voor een goede battle micro en positioning. Ik kan je niks anders vertellen dat dit jou reddende engel is _/-\o_ _/-\o_ ... :*) :*)
Dankje, zal die vanavond als ik tijd heb eens proberen (waarschijnlijk wordt het iets later, maar in ieder geval goed idee).
Zoals ik al eerder aangaf, ik wil best obsen om je feedback (dus niet kritiek!) te geven. Het helpt altijd om iemand anders even naar je potjes te laten kijken want die kijkt toch naar andere dingen.
Moet ik wel een protos tegenstander hebben ;)

Maar feedback geven is kritiek, maakt verder niks uit, ondanks wat sommige hier vast en zeker denken omdat ik soms onnodig geirriteerd raak kan ik best tegen (gefundeerde) kritiek ;)
Ik zou het verder ook waarderen, enkel speel ik niet echt op vaste tijden, en dus kan ik al helemaal niet van iemand anders verwachten dat die wel op een vaste tijd op mij gaat zitten wachten. Als we toevallig toch tegelijk online en niet ingame zijn zou ik het zeker waarderen, maar verder ga ik iig eerst proberen mijn algemene macro en micro omhoog te krijgen. Terran en zerg standaard BOs die alle drones volgen hebben meer zwaktes dan die van protos (iig zover ik ze kan vinden), en ik denk dat ik daardoor gewoon te goede tegenstanders krijg vergeleken met mijn algemene micro/macro niveau die ik op het moment heb.

• rickjehh
Vinand schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:40:
[...]

Furby killer,

Die micro trainer map is echt super! Heb er ook al een aantal uurtjes op gespeeld, vooral om stutter step te verbeteren en dat lukt met die micro trainer best aardig.

• daanteb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 14:07
Vinand schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:35:
[...]

Lol dat is zowiezo de na server hahahaha

Diamond met alleen macro... = grootste bullshit ooit.
Je komt in diamond als je een paar build goed leert uitvoeren en goed je army bestuurd.
En zelfs dan ben je nog een noob. League zegt helemaal niks over je skills. Je wilt niet weten hoeveel "one trick pony's" er zijn in diamond en master. En dat maakt het verschil tussen de top 20 masters/diamond en de rest. De skill niveau in diamond zelf is heeeel erg groot en dat is voornamelijk vanwege battlemicro, decisionmaking, etc. etc. etc.
Waarom is het de grootste bullshit? Je geeft zelf al aan dat het verschil in dia groot is. Waarom zou je dan niet met alleen macro daar kunnen komen? Wordt weliswaar gedemonstreerd op NA server, maar EU NA verschil is echt niet zo groot dat hier league+1 kunt zeggen. En dan nog, met goede macro heb je een betere basis voor hogere leagues dan micro.

“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”

• matty___
daanteb schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:55:
[...]

Waarom is het de grootste bullshit? Je geeft zelf al aan dat het verschil in dia groot is. Waarom zou je dan niet met alleen macro daar kunnen komen? Wordt weliswaar gedemonstreerd op NA server, maar EU NA verschil is echt niet zo groot dat hier league+1 kunt zeggen. En dan nog, met goede macro heb je een betere basis voor hogere leagues dan micro.
is toch het perfecte voorbeeld: hij komt tot plat en loopt nu tegen problemen aan. NA server Diamond - 1

• Vinand
daanteb schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:55:
[...]

Met alleen macro kom je er gewoon niet. Micro is the game, not macro...
en tevens word dit helemaal niet gedemonstreerd. Ik heb nog steeds geen enkele speler gezien die totaal geen army micro heeft in diamond of masters (ik weet niks over lower ranked diamond however). Het enigste wat hiervan in de buurt komt zijn "one trick pony's (All ins)" Maar die zijn juist helemaal zo ver gekomen vanwege pure battle micro zonder enige skill in macro.

• matty___
Vinand schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:00:
[...]

en tevens word dit helemaal niet gedemonstreerd. Ik heb nog steeds geen enkele speler gezien die totaal geen army micro heeft in diamond of masters (ik weet niks over lower ranked diamond however). Het enigste wat hiervan in de buurt komt zijn "one trick pony's (All ins)" Maar die zijn juist helemaal zo ver gekomen vanwege pure battle micro zonder enige skill in macro.
zonder macro kom er toch ook niet zoals je zei. heb je geen units om je micro kunsten te vertonen

• Vinand
matty___ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:04:
[...]

zonder macro kom er toch ook niet zoals je zei. heb je geen units om je micro kunsten te vertonen
Ik heb het over one trick pony's. All in met scv, 3 rax. rond 5/6 minuten als voorbeeld. Een beetje zelf verder nadenken wat ik met me bericht bedoel is toch niet zo moeilijk. ;)

• matty___
Vinand schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:06:
[...]

Ik heb het over one trick pony's. All in met scv, 3 rax. rond 5/6 minuten als voorbeeld. Een beetje zelf verder nadenken wat ik met me bericht bedoel is toch niet zo moeilijk. ;)
das gewoon cheesen want als je het niet op tijd ziet ben je er geweest. ook al zie je het dan is de kans dat je niet overleefd ook vrij groot.

• rickjehh
matty___ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:10:
[...]

das gewoon cheesen want als je het niet op tijd ziet ben je er geweest. ook al zie je het dan is de kans dat je niet overleefd ook vrij groot.
Dat valt wel mee lijkt me. Sowieso ben je rond de 5/6 minuten al lang dicht gebouwd als terran en met een bunkertje + wat scv's om te repairen lijkt me dat niet al te lastig om te counteren toch?
Heb het maar een enkele keer tegen me gehad, maar als terran is het inderdaad probleemloos te counteren als je het maar scout (toen ik verloor was het van: oh alleen minerals, die gaat vast FE'en O-) ), maar inderdaad als je het vroeg genoeg scout mag hij leuk kijken hoeveel SCVs hij nodig heeft om door een 2-3 bunkers heen te komen met je eigen SCVs erbij.

• daanteb
matty___ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:58:
[...]

is toch het perfecte voorbeeld: hij komt tot plat en loopt nu tegen problemen aan. NA server Diamond - 1
Er vanuit gaande dat z'n macro perfect is ja.
Vinand schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:00:
[...]

Het punt is ook niet je staande te houden in dia, maar dat je daar kan komen met alleen macro. En macro is altijd belangrijker geweest dan micro, met micro kun je met een kleiner leger een groter leger verslaan maar als jij het grote leger hebt hoef je niet tot weinig te micro'en en kun je meer tijd aan macro besteden. De andere speler moet wel micro'en, en kan op dat moment dus niet macro'en.

• Vinand
matty___ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:10:
[...]

yeap, en zo kom je dus zonder enige skill in macro in masters :)

Tja terran is dan ook het makkelijkste om een cheese te counteren maar ik als een zerg speler heb het al gauw wat lastiger. Unit micro, spine timing, en de nodige epic hero baneling is wat ik nodig zal moeten hebben om dit af te slaan anders moet ik ook maar komen met een Geee geeee... Zeker aangezien het voor zerg onmogelijk is om te scouten wat er in een terran achter een gesloten ramp allemaal aan de hand is. ;)

• matty___
rickjehh schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:12:
[...]

Dat valt wel mee lijkt me. Sowieso ben je rond de 5/6 minuten al lang dicht gebouwd als terran en met een bunkertje + wat scv's om te repairen lijkt me dat niet al te lastig om te counteren toch?
speel toss en dan is deze strat gewoon kut :(
Kan je dan al sentries hebben? Dat maakt het redelijk gg. Anders aangezien er toch melee wordt gevochten kan je denk ik ook best ver met zealots komen, mits je het snel genoeg scout.

• rickjehh
furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:24:
Kan je dan al sentries hebben? Dat maakt het redelijk gg. Anders aangezien er toch melee wordt gevochten kan je denk ik ook best ver met zealots komen, mits je het snel genoeg scout.
Volgens mij moet dat wel kunnen ja. Snap dat het voor Terran sowieso het makkelijkst te counteren is i.v.m. wall en bunkers.

• matty___
precies en daar begint het al mee. je moet er net op tijd bij zijn. als je een ff mist of alleen zealots hebt ben je gewoon de lul.

zit ook maar in gold dus ja mijn macro is ook verre van perfect

[ Voor 7% gewijzigd door matty___ op 22-11-2011 14:27 ]

• Vinand
scv dienen als meatshield voor de marines/marauder.. Zealots worden afgemaakt.

Ja sentry stalker op highground met ramp forcefield is inderdaad de manier om dit af te houden. Daarnaast met hele goede stutter step control kun je met enkele stalkers al een hoop schade doen. En je probes op de juiste tijd in het gevecht gooien als ze de ramp op zijn gekomen is de manier om te winnen

• rickjehh
matty___ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:26:
[...]

precies en daar begint het al mee. je moet er net op tijd bij zijn. als je een ff mist of alleen zealots hebt ben je gewoon de lul.

zit ook maar in gold dus ja mijn macro is ook verre van perfect
Het is voor Protoss toch vrij standaard om een sentry te hebben early game? Of zeg ik nu iets geks? Dacht dat een sentry redelijk standaard was in de meeste Protoss builds early game.

• matty___
rickjehh schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:32:
[...]

Het is voor Protoss toch vrij standaard om een sentry te hebben early game? Of zeg ik nu iets geks? Dacht dat een sentry redelijk standaard was in de meeste Protoss builds early game.
1 sentry wel. maar dan heb je 1 shield. misschien 2. en je moet de juiste unit combo hebben

• rickjehh
matty___ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:37:
[...]

1 sentry wel. maar dan heb je 1 shield. misschien 2. en je moet de juiste unit combo hebben
Ja das waar, je hebt natuurlijk ook met energy van je sentry te maken. Dan is het al wat lastiger als je maximaal 1 a 2 force fields hebt.
Maar zealots gaan wel lekker snel door die SCV meatshield heen (en je moet uiteraard ook je eigen probes erbij trekken om zijn units te proberen te surrounden), oftewel je bent wel lekker snel door zijn meatshield heen, met bijvoorbeeld stalkers/marines kan je met hele goede micro proberen van zijn SCVs weg te blijven, maar echt ze dood krijgen gaat ook niet snel.
matty___ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:26:
[...]

Tja dat is altijd het geval tegen cheeses, onafhankelijk van ras. Als je het even mist ben je de lul.

Verwijderd

furby-killer schreef op maandag 21 november 2011 @ 18:46:
Als er één ding is wat echt niet het probleem is bij mij dan is het wel scouten, weet prima wat mijn tegenstander aan het doen was. Unit composition was simpelweg MMM + vikings vs gateway units + colossi. Ik kan wel gaan kloten met replay uploaden, maar ik weet toch al wat er dan wordt geconcludeerd: daar ben je supply blocked, daar expand je niet snel genoeg, daar zuigt je micro, etc. Dat is allemaal dan ook waar, maar het beperkt me niet zo erg tegen zerg en terran.
Ik wil even terugkomen op jouw probleem met protoss. Als de protoss speler bij jouw base aankomt met een hoop colossi + gateway units en jouw army composition is MMM + vikings dan heb je in principe al verloren, omdat je geen tijd meer hebt om al die colossi te snipen met je vikings, zonder een groot deel van je MM ball te verliezen.

Wat ik zelf in zo'n situatie zou doen is allereerst de protoss player constant onder druk te zetten door kleine aanvallen en drops. Dit zorgt ervoor dat de protoss player meer gas moet besteden aan gateway units dan zijn bedoeling was als hij voor een colossi strategie gaat. Scout goed naar een robo bay, zodat je daarop kan voorbereiden en als het even kan probeer het dan te snipen met bijv. banshees of drops. Als voorbereiding zou ik een aantal vikings bouwen, maar let op dat je er niet teveel bouwt, want dat geld kan je ook stoppen in je MMM ball.

Als je een robo bay of colossi gescout hebt is het belangrijkste doel om het aantal colossi laag te houden. Zorg ervoor dat er nooit meer dan 1-2 colossi op het veld staan. Als je een mogelijkheid ziet om een colossi te snipen, benut deze dan ook. Leid hem eventueel af met drops, zodat hij minder aware is.

Wat ook zeer belangrijk is in jouw strategie is om betere upgrades te hebben dan de protoss player. Om colossi te kunnen bouwen moet je eerst veel gas investeren, dus de protoss speler loopt ook achter op upgrades. Meer bases hebben dan je tegenstander heeft een minder hoge prioriteit voor terran dan voor zerg.

Hopelijk helpt dit jouw een beetje.

• Vinand
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=V6AtXOyJW6U]
Check anders de channel van Debo, hij heeft een heleboel voorbeelden van tvp erin staan over hoe hij de 1 1 1 build uitvoert.
Onze favoriete starcraft neger :)

Hij heeft op zijn channel nog zo een 6 andere voorbeelden ervan.

bansheeeeess zoo underrated in tvp

[ Voor 40% gewijzigd door Vinand op 22-11-2011 15:00 ]

Verwijderd

Vinand schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:58:

Edit: In reply to dude hierboven
Ik zou persoonlijk HT counteren met ghost, snipe snipe snipe snipe snipe snipe snipe: En hoppa, 6 death ht = 150x6 = 900 gass damage... Dat is een enorme investering voor Toss... High Templar zijn een focus om te killen, protoss maakt ze namelijk niet zomaar want het is een enorme investering in gass.
Zonder battle micro kom je prima in master als alle races, voor zerg zelfs ietsje makkelijker.
Probeer is te snipen terwijl je, je leger uitspreidt, stimmed en collosus focus fired terwijl je probeert te macroen en niet vergeten, 1 high templar missen en je hebt verloren :)

Iniedergeval, thors zijn kut late game, banshee's zijn kut tegen collosus, 1-1-1 is kut op de meeste maps.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 15:43 ]

• Jasper 99
Jep geen micro nodig om te winnen opzich hoor, heb zelf nog wel eens voor de fun gewoon puur macro potjes en me apm op 200 houden gespeeld. Lukte aardig tegen diamonds tegen masters van mijn eigen niveau was het suicide :P Maarja micro is ook me sterkere punt zou ik zeggen daarom ook toss gegaan.

En endorse... lol just lol 1 high templar missen en verloren
eerst was het 1 emp hitten en je hebt gewonnen
Weet je, dat puur macro en rest negeren klinkt leuker dan het is. Meteen ook eerste gold tegenstander, doet 1-1-1, ik leuk macroen, siege tanks zijn dan toch bijzonder pijnlijk als je random MM combinatie maakt. Net overleefd maar later tegen een leger thors verloren. Volgende keer ga ik toch weer unit combo aanpassen aan wat tegenstander doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 22-11-2011 17:58 ]

• Jasper 99
unitcombs en micro zijn wat anders he, je kan best macro mode spelen maar je moet wel een goede unit comp maken anders ga je altijd dood :) . Maar inderdaad er zitten gewoon nadelen aan, het beste is natuurlijk een combo van macro en micro maarja dat lijkt me logisch :)

[ Voor 31% gewijzigd door Jasper 99 op 22-11-2011 18:06 ]

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20
Start custom game. Zoek op Macro or Die. Speel tegen easy AI. Profit!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

@furby-killer: Je mag me altijd DMen, geen probleem. Meestal game ik 's avonds (na 20.00 uur).

@Endorse: Banshees kunnen juist heel goed zijn tegen colossus, maar alleen als er géén observer is en jij cloack hebt. Banshees doen namelijk meer damage, maar hebben een kortere range. Zelf vond ik banshees altijd irritant want dat dwong mij als P om meer geld te spenderen aan observers (want met 1 red je het niet, 3 wil je er echt wel hebben want die dingen gaan echt zó dood :+ ) en speed upgrades. Geld dat je toch liever steekt in je Colossi en gateway units.
Banshees zijn trouwens ook rete-irritant als T ermee harrast, want je kunt ze redelijk snel hebben en die dingen zijn vrij rap. Niet fijn als dat je mineral line loopt te kloten :P

[ Voor 13% gewijzigd door PauseBreak op 22-11-2011 18:44 ]

Nee, merp!

• Vinand
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:42:
[...]

Zonder battle micro kom je prima in master als alle races, voor zerg zelfs ietsje makkelijker.
Probeer is te snipen terwijl je, je leger uitspreidt, stimmed en collosus focus fired terwijl je probeert te macroen en niet vergeten, 1 high templar missen en je hebt verloren :)

Iniedergeval, thors zijn kut late game, banshee's zijn kut tegen collosus, 1-1-1 is kut op de meeste maps.
1 - 1 - 1 build is bedoeld om early damage te doen en cannons/stalkers/obeservers te forceren, en is enorm effectief omdat je meestal zowiezo pylon en workers killed en de army in de basis houd. Ook heb je een enorme goede scout info. En ja, als de toss stargate gaat is het nog makkelijk met een 8 minute marine/siege push is het al instant win.

"1 high templar missen en je hebt verloren"
Ik begin het irritant te vinden hoe die terrans hier lopen te janken en te bitchen over toss?

Ik ga toch ook niet zitten klagen dat Zerg geen counter heeft tegen ghost die in groepen van meer dan 15 ghost in combinatie met de nodige marines en siege makkelijk een zerg army helemaal dood sniped zonder enige losses, en dat de enige mobiele detection die zerg heeft keihard zuigt tegen cloaked ghost? Toss is in geen enkele opzicht OP ten opzichte van terran ze hebben gewoon punten waarop ze sterker zijn dan terran, zoals terran dat ook heeft ten opzicht van toss, dus kap gewoon met dat gebitch.

En als 1 - 1 - 1 kut is tegen toss voor jou: dat betekent gewoon dat jij geen micro en skills hebt om de banshee optimaal te benutten en de toss te forceren stalker/cannon heavy te gaan en flink gass te gaan investeren in observers. Oftewel je snapt gewoon helemaal niet waarom de 1 - 1 - 1 push zo sterk is. Marauder heavy push op dat moment is zo sterk met de juiste timing dat zelf de beste terran en toss spelers ter wereld zeggen dat het OP is. (Kan iemand hier die link plaatsen van MVP zijn interview die vertelde dat de 1-1-1 veboden zou moeten worden in tournaments?)

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 20:24
PauseBreak schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:43:
@furby-killer: Je mag me altijd DMen, geen probleem. Meestal game ik 's avonds (na 20.00 uur).

@Endorse: Banshees kunnen juist heel goed zijn tegen colossus, maar alleen als er géén observer is en jij cloack hebt.
Die situatie komt dus nooit voor tenzij je de observers kunt snipen? Scan + viking?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Werk best redelijk, zolang hij geen colossi heeft. Dan hoef je enkel te scannen en je vikings ernaartoe laten vliegen met a-move, dan knallen ze meteen observer neer. Met colossi moet je ze vertellen observer aan te vallen en dat kan nog weleens irritant zijn.
(Kan iemand hier die link plaatsen van MVP zijn interview die vertelde dat de 1-1-1 veboden zou moeten worden in tournaments?)
Pro niveau != ons niveau. En dan klaag je trouwens dat terrans klagen en ga je klagen over terran?
unitcombs en micro zijn wat anders he
Weet ik, maar wilde de optie enkel macro doen proberen, lijkt me slecht idee nu. Unit combo erbij is wel handig, jammer genoeg zit ik dan op wat ik altijd al deed gezien mijn rukke micro ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Sissors op 22-11-2011 19:15 ]

• Vinand
furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:10:

[...]

Pro niveau != ons niveau. En dan klaag je trouwens dat terrans klagen en ga je klagen over terran?
Ik klaag niet over terran, ik vind niet dat ze overpowered zijn. Jij moet gewoon die hele mindset dat protoss op is weg denken. Anders ga je al met een negatief gevoel de game in en dat kan alleen maar je gameplay negatief beinvloeden. Er is geen race die OP is. Dat is gewoon bullshit, die endorse is ook een terran speler en natuurlijk zijn die nooit objectief over het hele balance verhaal. Maar goed, ik hou er nu over op. Terran spelers zullen subjectief altijd klagen, net zoals zerg subjectief zal klagen, net zoals toss subjectief zal klagen.

Maar goed, ff ander onderwerp
http://us.blizzard.com/en...s/posting.html?id=11000AB
Dus wie gaat solliciteren hiervoor? ;)

• Jasper 99
Vinand schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:00:
[...]

1 - 1 - 1 build is bedoeld om early damage te doen en cannons/stalkers/obeservers te forceren, en is enorm effectief omdat je meestal zowiezo pylon en workers killed en de army in de basis houd. Ook heb je een enorme goede scout info. En ja, als de toss stargate gaat is het nog makkelijk met een 8 minute marine/siege push is het al instant win.

"1 high templar missen en je hebt verloren"
Ik begin het irritant te vinden hoe die terrans hier lopen te janken en te bitchen over toss?

Ik ga toch ook niet zitten klagen dat Zerg geen counter heeft tegen ghost die in groepen van meer dan 15 ghost in combinatie met de nodige marines en siege makkelijk een zerg army helemaal dood sniped zonder enige losses, en dat de enige mobiele detection die zerg heeft keihard zuigt tegen cloaked ghost? Toss is in geen enkele opzicht OP ten opzichte van terran ze hebben gewoon punten waarop ze sterker zijn dan terran, zoals terran dat ook heeft ten opzicht van toss, dus kap gewoon met dat gebitch.

En als 1 - 1 - 1 kut is tegen toss voor jou: dat betekent gewoon dat jij geen micro en skills hebt om de banshee optimaal te benutten en de toss te forceren stalker/cannon heavy te gaan en flink gass te gaan investeren in observers. Oftewel je snapt gewoon helemaal niet waarom de 1 - 1 - 1 push zo sterk is. Marauder heavy push op dat moment is zo sterk met de juiste timing dat zelf de beste terran en toss spelers ter wereld zeggen dat het OP is. (Kan iemand hier die link plaatsen van MVP zijn interview die vertelde dat de 1-1-1 veboden zou moeten worden in tournaments?)
ik wil ook graag op hem haten maar hij is wel echt smerig goed :P maar 1:1:1 is wel awesome die link heb ik boven gepost staat op zijn twitter maar je moet effe googlen wil je het interview vinden :)
Maarja het hoeft niet voor iedereen te werken uiteraard blinkstalker play van ogsMC werkt ook bijna overal tegen maarja meeste gaan het niet zo kunnen :P

En over wie of wat op is... denk dat winrates boekdelen spreken toch:

http://www.teamliquid.net...ssage.php?topic_id=283186

Dis nu voor een tournament volgens mij maar je kan het op elk niveau vinden
Als we realistisch zijn is protoss UP het ras is broken slechte ras op het moment en bij HOTS zijn ze bang dat ze het weer gaan falen vandaar nuteloze units als die replicator.

Maarja dis volgens mij allemaal pre patch en opzich lijkt het heel erg maar het gaat om een verschil van een aantal procenten. We gaan het zien ik speel het spel helemaal niet meer genoeg om nog balance talks te houden :P weet niet eens of ik nog moeite heb met terran toss of zerg maarja speel toch meestal random dus boeit me weinig :D

[ Voor 15% gewijzigd door Jasper 99 op 22-11-2011 20:07 ]

Jij moet gewoon die hele mindset dat protoss op is
Ik denk dat helemaal niet en dat heb ik hier al echt heel vaak neergezet, maar steeds maar weer beginnen mensen te klagen omdat ik zou zeggen dat protos OP is terwijl ik dat nog nooit heb gezegd. Wat is dat toch?

Edit: weggehaald omdat dat gegarandeert weer een balans discussie gaat beginnen, ook @ Jasper, moeten we hier nou echt weer over beginnen of protos al dan niet UP is? Vooral gezien de 10 paginas die we een tijdje geleden eraan verneukt hebben en niks verder erover zijn gekomen?

[ Voor 54% gewijzigd door Sissors op 22-11-2011 21:53 ]

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
@Furby : Misschien zou je eens met een master ofzo die je wilt helpen wat games kunnen doen zodat hij kan bepalen wat je kan veranderen waardoor je weer tegen Protoss kan strijden.

Probeer eens een paar games tegen SplitSecond anders ofzo als ie er weer eens is.

Ik heb zelf ook wel moeite met P hoor maar kijk anders eens of een siege marine time push iets is ? Minder microintensief en hij staat onder zware druk ermee meestal. Geeft je ruimte om te expanden of verder techen ofzo..

Verder weet ik het ook niet :) I 'am struggling tegen P :(

Diagnose Specialist Ford

• Jasper 99
hmm volgens mij begin ik er niet over ik zeg dat het allemaal wel mee valt of niet soms. Wel kaart ik statestieken aan die verder niet liegen of geen mening hebben dat is gewoon een feit.

anyhoe ik hoef de discussie inderdaad niet weer te beginnen :P meningen van de mensen zijn naar voren gekomen en komen vaak neer op mijn eigen ras up rest op :) heel logisch want je merkt altijd het beste de problemen van je eigen ras zo voel ik me zelfs nog als ik random speel :P
Statistieken zijn zoals je weet helemaal niet zo simpel, vooral gezien dat er een hele hoop zijn.

Anyway ik denk dat op het moment mijn problemen niet echt bij protos ophouden :+

Afbeeldingslocatie: http://img705.imageshack.us/img705/254/screenshot2011112222470.jpg

Nog een tip: proberen puur op macro te richten en niet op raiden enzo is ook (vooral) tegen zerg een slecht idee O-)

Trouwens wel debiel dat dat ding me nu continue tegen slightly favored laat spelen, die verlies ik, mag het systeem ondertussen ook wel achterkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 22-11-2011 22:53 ]

Dat slightly favored staat er ongeveer altijd, maar het systeem zit ook raar in elkaar. Je kan favored zijn en de tegenstander kan dan alsnog zien als even, of zelfs slightly favored bij hem...
Als je kijkt naar punten ook gaat hij steeds betere spelers tov mijn skill tegen me laten spelen, wat ik nogal vreemd vind. Zal vast erop neerkomen dat niveau van tegenstanders gelijk blijft terwijl mijn niveau zakt, zodat als ik ineens door een wonder weer beter ga spelen ik snel weer mijn MMR terug heb, maar in de praktijk is het nu dus dat ik 20-30 potjes moet verliezen voordat ik eindelijke mindere tegenstanders krijg. Nou, ben goed opweg :+

Heb ook die micro trainer even geprobeerd, probleem van sommige dingen is dat ik nog geen eens weet hoe ik het moet aanpakken, of ik weet het in theorie maar in de praktijk lukt het niet, zoals banshees vs marines, in theorie kan het zonder dat marines schieten, in de praktijk is het me een totaal van 2x gelukt (van makkelijk 100 aanvallen ofzo, dus dat schiet niet erg op). Units afsplitsen tegen banelings (vreemd dat je daar geen marauders hebt) is de theorie uiteraard triviaal, in de praktijk kan ik het echt niet. Stutter step gaat beetje, stutter step met focus fire belabberd, hellions vs zerglings moet ik de volgende keer maar op creep doen, want zonder creep is dat op het hoogste niveau nog een eitje.

En tegen toss death ball is het probleem imo dat death ball wat dingetjes mist (sowieso moet je hem wat vertragen zeg, anders valt hij onmiddelijk aan). Met die unit composition is het enige wat je moet microen het vuren van EMPs aan het begin, je zou nog vantevoren je vikings kunnen laten aanvallen (niet echt realistisch zonder blink), maar geen zealots of HTs erbij, dus dan is het gewoon een kwestie van je MMM vs stalkers/archons/immortals het laten uitvechten.

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
Oh trouwens in liquipedia staat een Terran strat voor een snelle 2-2 upgrade build... Misschien dat dat ook iets is wat haalbaar is ? Staan ook games bij etc en buildorder.

Diagnose Specialist Ford

• kaluro2
furby-killer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:52:
Statistieken zijn zoals je weet helemaal niet zo simpel, vooral gezien dat er een hele hoop zijn.

Anyway ik denk dat op het moment mijn problemen niet echt bij protos ophouden :+

[afbeelding]

Nog een tip: proberen puur op macro te richten en niet op raiden enzo is ook (vooral) tegen zerg een slecht idee O-)

Trouwens wel debiel dat dat ding me nu continue tegen slightly favored laat spelen, die verlies ik, mag het systeem ondertussen ook wel achterkomen.
Je speelt tegen slightly favoured totdat je ladder-punten ongeveer gelijk staan aan je MMR.
Ben je MMR wise dus low-platinum, dan zul je al snel tegen equal opponents spelen.
Benj e MMR wise top platinum/low diamond maar zit je nog in low platinum, zul je tegen favoured opponents spelen om je punten omhoog te gooien tot je top 8 platinum staat.

De opponent ziet er gewoon slightly favoured uit maar dat betekent alleen dat je nog extra punten krijgt, niet dat je opponent extra goed is of een hoger MMR heeft dan jou.

Je MMR = 800 = top platinum
Je ladder punten = 0 = low platinum
Je vecht tegen opponent "Henk = 800 MMR"
Henk heeft hetzelfde MMR als jou
Henk ziet eruit als (slightly) favoured.

Je MMR = 800 = top platinum
Je ladder punten = 500 = top platinum
Je vecht tegen opponent "Henk = 800 MMR"
Henk heeft hetzelfde MMR als jou
Henk ziet eruit als equal.
Vinand schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:54:
[...]

Maar goed, ff ander onderwerp
http://us.blizzard.com/en...s/posting.html?id=11000AB
Dus wie gaat solliciteren hiervoor? ;)
Damn dit klinkt wel erg verleidelijk.
Mijn engels is zowat beter dan mij nederlands (inclusief uitspraak(amerikaans)) maar ik volg geen 'bachelor' of 'master' degree en mijn huidige opleiding is niet gerelateerd :(!

Ik heb wel langere tijd reviews geschreven voor websites en stream ook :-) en ben diamond+ in 1v1 en Sc2 e-sport fanaat :-D

Maar helaas ~_~.

[ Voor 22% gewijzigd door kaluro2 op 23-11-2011 08:25 ]

kaluro2 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 08:14:
[...]

Damn dit klinkt wel erg verleidelijk.
Mijn engels is zowat beter dan mij nederlands (inclusief uitspraak(amerikaans)) maar ik volg geen 'bachelor' of 'master' degree en mijn huidige opleiding is niet gerelateerd :(!

Ik heb wel langere tijd reviews geschreven voor websites en stream ook :-) en ben diamond+ in 1v1 en Sc2 e-sport fanaat :-D

Maar helaas ~_~.
Ik zou opzich wel voldoen. Doe Informatica, kan goed engels en ik heb shoutcast experience, maar ik heb geen stage nodig :S
Trouwens, iets anders, wat is de beste manier om zerg een beetje in toom te houden qua expanden? Voor de frontale aanval gaan om hem te forceren military units te maken zodat hij geen drones kan maken, of raiden om die drones weer af te slachten? Probleem wat ik daarbij heb is dat frontale aanval een beetje alles of niks is, maar raiden is bijzonder lastig tegen zerg vanwege hun snelle air die ook nog eens op zowel air als ground targets kan schieten icm snelle detectie. En hun creep helpt daarbij ook niet echt als je marine drop probeert.

• RMB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-11 14:27

RMB

Nee, geen right mouse button!

Grappig, eerst een hele show over protoss, is nu Zerg aan de beurt?

Wat veel zin heeft is drops, en als hij macro'd meteen aanvallen met een paar marines zodat je druk zet. Je hoeft niet effectief veel te killen maar als jij aanvalt dan gaat hij army maken in plaats van economics.

[ Voor 61% gewijzigd door RMB op 23-11-2011 10:02 ]

• matty___
furby-killer schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:44:
Trouwens, iets anders, wat is de beste manier om zerg een beetje in toom te houden qua expanden? Voor de frontale aanval gaan om hem te forceren military units te maken zodat hij geen drones kan maken, of raiden om die drones weer af te slachten? Probleem wat ik daarbij heb is dat frontale aanval een beetje alles of niks is, maar raiden is bijzonder lastig tegen zerg vanwege hun snelle air die ook nog eens op zowel air als ground targets kan schieten icm snelle detectie. En hun creep helpt daarbij ook niet echt als je marine drop probeert.
je hoeft toch niet aan te vallen. zeker in begin is het gewoon belangrijk dat je af en toe doet alsof je gaat aanvallen zo dat hij geen drones maar zerglings maakt.

Verwijderd

Als je niet voor de frontale aanval wil gaan dan moet je iets verzinnen waardoor de zerg speler meer zerglings maakt in plaats van drones. Technieken die vaak worden toegepast om early pressure uit te voeren zijn bunker rush of hellions en scout goed naar expansions en haal die gelijk neer.

Tegen muta's kun je trouwen goed verdedigen met een paar marines en missle turrets.

• kaluro2
9+ min noem ik geen snelle air ;-)
7 min cloaked banshees is snelle air.

Zerg nemen vrijwel nooit een zeer snelle 3rd tegen terran vanwege de marine/tank timing 1/1 timing push.
Je kan een reactor hellion opening doen om een roach warren te forceren en wat roaches.

Probeer ook eens meerdere drops te shift-queuen op meerdere locaties terwijl je met hellions harassed.

RMB schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:02:
Grappig, eerst een hele show over protoss, is nu Zerg aan de beurt?
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Serieus man, je kan hier echt geen vraag stellen zonder dat mensen gaan zeiken?
9+ min noem ik geen snelle air ;-)
Nu naar movement speed kijken ;)

Zelfde als ik dan met een 'paar' marines aankom, enige resultaat is dat hij mutas erop afstuurt om ze te doden. Maar goed dus waarschijnlijk zit ik dan toch vast aan timing pushes. (Ik wilde dat hele idee van vooral op macro richten eens proberen, maar dat was dus tegen zerg niet een heel groot succes, en dat zal het waarschijnlijk ook nooit worden).
Probeer ook eens meerdere drops te shift-queuen op meerdere locaties terwijl je met hellions harassed.
Als ik medivacs heeft en hellions en genoeg om meerdere medivacs met bio te vullen heeft hij zeker weten mutas, dan zal ik wel wat schade doen, maar is dat geen schijntje vergeleken met de hele handel die kansloos door mutas wordt ingemaakt? Danwel door speedlings op creep. Allebei zijn die er heel snel bij, tegen protos en terran kan je redelijk goed handel weer in je medivac stoppen en ervandoor, maar mutas halen die vaak in.

[ Voor 60% gewijzigd door Sissors op 23-11-2011 10:21 ]

• kaluro2
Als je achter de mineral line dropped kan je veel schade doen, lings kunnen er niet goed bij en mochten er al mutalisks zijn dan zijn ze allesbehalve cost effective vs stimmed marines.

Als je wil dat mutalisks nog minder cost effective zijn moet je +1 armor researchen. Scheelt 3 damage per muta.

9-2-1 naar 8-1-.05.

Mutalisks kunnen ook maar op een enkele plek tegelijk zijn, dus met een hellion harass + 2 drops ben je heel effectief.
De drops hoef je in principe puur te shift-queuen, via de rand van het scherm laten vliegen en drops te queuen achter mineral line.

[ Voor 28% gewijzigd door kaluro2 op 23-11-2011 10:28 ]

Verwijderd

kaluro2 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:26:
Als je achter de mineral line dropped kan je veel schade doen, lings kunnen er niet goed bij en mochten er al mutalisks zijn dan zijn ze allesbehalve cost effective vs stimmed marines.
Zelf zou ik er niet voor kiezen om te droppen als de zerg speler muta's heeft, behalve als je zeker weet dat zijn muta's niet in de buurt zijn. Ik betwijfel namelijk of dit wel zo cost effective is. Meestal heeft de zerg ook banelings waardoor je wel je MM weer terug in de medivac moet laden om vervolgens neergehaald te worden door een paar muta's. Drops hebben eigenlijk alleen effect als je tegenstander een trage reactievermogen heeft en niet goed op de minimap let, anders is het gewoon traden met units.

• daanteb
Je hoeft met een drop ook niet per se schade te doen, je kan het ook gebruiken om z'n leger out of position te krijgen, map control te pakken of hem gewoon bang maken dat hij z'n basis niet meer uit durft :P

Ghahahahaha dit is hilarisch. CatZ en Deezer op Skype:

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
Mass air is ook leuk vs protos als terran.
Met een paar ravens+vikings kill je de observers en met je banshees focus je de spinnen.
Als Toss het niet verwacht (vb macro map) kan het werken.
natuurlijk is het erg gass heavy.

Ik wil eigenlijk wel weten waar protos spelers hier echt van verliezen vs terran.
Dus high gold/plat/low diamond Toss spelers, als jullie vloeken op terran, wanneer is dat?
Door een timing push? (rond welke tijdstip/welke upgrades)
Midgame drops om jullie expo's te denien?

Hopelijk analyseert dat jullie loss en geeft het de terrans een gameplan vs toss.

Verwijderd

Ikzelf ben een Diamond protoss en pvt is mijn sterkste matchup. Ik verlies alleen van terran als die 1/1/1 doet (op de goede mappen) en de stimpack timing push. Dat komt vooral omdat ik vrijwel nooit 1 base blijft, ik expo al op 20 food. Ik verlies natuurlijk ook wel is omdat ik gewoon geowned word doordat de tegenstander gewoon veel beter is :)

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
helemaal mee eens. zerg is juist goed met expanden. als je ze in hun base kan houden zodat terran een goede positie krijgt, is het heel lastig voor zerg om uit te breken.

En mutas zijn alleen in een groep effectief, dus als je weet waar ze zijn kan je droppen. Al is het alleen al om ze uit je eigen base te houden. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk :) Maar dit concept wordt wel door pro's gebruikt
daanteb schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:37:
Je hoeft met een drop ook niet per se schade te doen, je kan het ook gebruiken om z'n leger out of position te krijgen, map control te pakken of hem gewoon bang maken dat hij z'n basis niet meer uit durft :P

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Patvs schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:22:
helemaal mee eens. zerg is juist goed met expanden. als je ze in hun base kan houden zodat terran een goede positie krijgt, is het heel lastig voor zerg om uit te breken.

En mutas zijn alleen in een groep effectief, dus als je weet waar ze zijn kan je droppen. Al is het alleen al om ze uit je eigen base te houden. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk :) Maar dit concept wordt wel door pro's gebruikt

[...]
Toch is het leuk om (ik ben lowlevel) je groep in 2e te splitsen. Zo heb ik als ik 20 mutas heb, afhankelijk van het spel tot dan toe, graag 12 / 8 afsplitsing tegen Terrans, één groep laat zich even zien en gaat voor eco dmg, terwijl de andere net voor m'n basis de Medivacs onderschept. Dat verwacht je niet snel, gezien niemand dat doet. 8 stuks pakken zo een paar SCV's op en verse mules, maar ook andersom, 8 muta's kunnen best effectief een medivac slopen en veelal hoef je maar 2 a 3 marines die eruit kwamen bij wakkere tegenstanders op te lappen. Even die ene beschoten muta wegsturen en je hebt geen schade opgelopen.

Ze lang verborgen houden is een groter probleem. Een spire goed plaatsen blijft moeilijk en veeeeeel gas opslaan in units die je nog niet wilt inzetten is ook lastig. Je moet wel rekenen dat als je wilt verrassen je volop muta's moet bouwen, 7 per batch zeg maar. Geen drones / slowverlords / andere units, want dat kost ook tijd (larvea). 20 stuks uit drie volle batches (1 OL extra) duurt toch al snel 2 inject sessies, zeg maar 45 seconden productietijd, maar daarvoor moet je dus wel ruim 1000 gas gaan floaten. Met het bouwen van de spire erbij, ben je al snel 2 a 3 minuten onderweg voordat je een effectieve muta attack / defence actie kunt uitvoeren. Is een medivac sneller en scout die je spire, dan kan je op veel turrets rekenen.

• Diabolica
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-04 13:09
hoe houden vikings het tegen muta's?
zou je die tactiek wagen als terran?
Of is het beter thor's en marines te gaan ook al moet je dan veel positioneren en heb je gelijk minder mogelijkheden om aan te vallen.

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11 15:24
Vikings is niet zo'n strak plan, hou het bij marines en 1 of 2 thors en turrents bij je mineral line.

Net een PVZ gespeeld als protoss. Ik ging standaard voor de forge fast expand en hij deed wat baneling busts. Was even lastig, maar nadat ik het had afgeslagen heb ik hem prima gesteamrolled met een 7-gate. Ik was toen een 'noob tower defender'.

:D

Maarja, hij gaat 8-pool ling rush tegen een protoss, dat werkt ook gewoon niet.

[ Voor 10% gewijzigd door TheProf82 op 23-11-2011 16:25 ]

Vikings zijn redelijk break even tegen mutas volgens mij, maar mutas zijn uiteraard een heel stuk flexibeler, kan je daardoor redelijk goed massen, terwijl je bij vikings met een hele hoop nutteloze units zit als je tegenstander geen air meer gaat.

Wat vikings kunnen wel handig zijn imo omdat ze een heel stuk sneller zijn dan thors, en hoewel ze in hun eentje nooit van mutas zullen winnen, kan je ze gewoon relatief veilig boven turrets laten hangen, als mutas dan toch achter je aan gaan dan trek je gewoon wat terug, en de hele tijd worden zijn mutas door jouw turrets aangevallen.

Later in het spel heb ik wel een voorkeur om naar vikings/battlecruisers te switchen ipv mech, alleen al vanwege broordlords, en altijd ook nog leuker als hij ultras gaat. Geloof dat betere spelers ghosts gebruiken tegen broods, ik ga gewoon voor air, stuk makkelijker. Als je wat ravens/vikings bij je battlecruisers hebt en ze redelijk verborgen hebt weten te houden zodat hij niet heel veel corrupters hebben, kom je daar best een eind mee, zelfs wanneer hij corrupters begint te maken. Alleen al yamatos zullen flink huishouden onder zijn corrupters, en PDDs zijn ook goed effectief tegen ze.

Verwijderd

ga nooit viking tegen muta want dat is echt waardeloos of je moet 100% weten dat hij greater spire gaat en dna zijn vikings nog steeds niet cost effectief

• daanteb
TheProf82 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:24:
Vikings is niet zo'n strak plan, hou het bij marines en 1 of 2 thors en turrents bij je mineral line.

Net een PVZ gespeeld als protoss. Ik ging standaard voor de forge fast expand en hij deed wat baneling busts. Was even lastig, maar nadat ik het had afgeslagen heb ik hem prima gesteamrolled met een 7-gate. Ik was toen een 'noob tower defender'.

:D

Maarja, hij gaat 8-pool ling rush tegen een protoss, dat werkt ook gewoon niet.
Ja volgens mij is ffe ook veiliger omdat als je een early pool scout je snel een cannon bij je mineral line kan maken. Je raakt wel je forge kwijt maar als je niet teveel verliest lig je voor. Raar eigenlijk als je erover nadenkt, vroeger deed ik altijd gateway eerst ging en probeerde de ramp te blocken tegen early pool :P

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-10 09:32
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:38:
ga nooit viking tegen muta want dat is echt waardeloos of je moet 100% weten dat hij greater spire gaat en dna zijn vikings nog steeds niet cost effectief
Ik ga standaard vikings tegen mutas...
upgraded vikings +1 weapon, eten mutas levend.

vaak forceer ik hem over op roach/hydra, ondertussen zijn zijn overlords allemaal dood...

dan is het lol-lol-lol...

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-11 13:20
zonglew00 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:51:
[...]

Ik ga standaard vikings tegen mutas...
upgraded vikings +1 weapon, eten mutas levend.

vaak forceer ik hem over op roach/hydra, ondertussen zijn zijn overlords allemaal dood...

dan is het lol-lol-lol...
Ja en hij maakt 2 infestors en je bent al je vikings kwijt.

dan is het trolololol.

heb je ook nog eens je +1 air voor niets gekocht

[ Voor 5% gewijzigd door Bert2000 op 23-11-2011 17:47 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

TheProf82 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:24:
Hmmm, ik heb er nog steeds grote moeite mee. Als ze met roaches komen heb ik nooit genoeg stalkers. 2 cannons helpen ook niet echt. Zelfs als de zerg een fast expo doet heb ik er nog moeite mee, ik ben gewoon telkens net te laat :o

• zonglew00
Bert2000 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:47:
[...]

Ja en hij maakt 2 infestors en je bent al je vikings kwijt.

dan is het trolololol.

heb je ook nog eens je +1 air voor niets gekocht
Ik kan wel doorgaan maar... essentie je moet je vikings heel goed controllen tegen mutas.. dan ownen ze hardcore met attack-move verlies je vikings ook met 3/3 tegen 0/0 mutas... (netals magic box tegen thors)

btw wie gaat er nou infestors tegen vikings... je maakt eerder meer mutas of anti air.. je denkt niet meteen aan fungel..het is een soft-counter.

Dit werkt op mid-master league.
Ik zou fungal nou niet echt een softcounter noemen, één volle treffer en alle geraakte vikings zullen dood zijn (niet onmiddelijk, maar gewoon fungals erop gooien totdat ze dood zijn).

• zonglew00
furby-killer schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:00:
Ik zou fungal nou niet echt een softcounter noemen, één volle treffer en alle geraakte vikings zullen dood zijn (niet onmiddelijk, maar gewoon fungals erop gooien totdat ze dood zijn).
theoretisch gezien kan zelfs een fungal op bc als harde counter zien... Of beter een carrier net zo lang fungal doen totdat ze doodgaan.. *slaat nergens op btw...

het ging om vikings vs mutas...

als mutas dood, kan je overlords jagen... + je hebt geen gezeik meer van broodlords.
zonglew00 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:09:
[...]

theoretisch gezien kan zelfs een fungal op bc als harde counter zien... Of beter een carrier net zo lang fungal doen totdat ze doodgaan.. *slaat nergens op btw...
Tja je hebt wel heel veel infestors nodig tegen BCs en carriers als je ze met fungals dood wil krijgen, gezien dat het éne kleine verschilletje natuurlijk is dat BCs en carriers op ground units kunnen schieten. Ja als er nergens andere units in de buurt zijn dan de infestors kan je landen (kan dat met fungal?), maar er is toch een flink verschil tussen fungal op units die op infestors kunnen schieten vanuit fungal range en andere units.
Omdat jullie zo graag een replay wilden: http://www.sc2replayed.com/replay-videos/15548

Denk nog steeds niet dat er iets komt wat ik niet al lang weet, maar goed.

En nog eentje:
http://www.sc2replayed.com/replay-videos/15551

Exact hetzelfde.

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 23-11-2011 21:58 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

zonglew00 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:09:
[...]

het ging om vikings vs mutas...

als mutas dood, kan je overlords jagen... + je hebt geen gezeik meer van broodlords.
Dat duurt wel heel lang. Dan zou ik eerder corruptors erin gooien want die slopen carriers/bc's echt hard.

Nee, merp!

furby-killer schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:23:
Omdat jullie zo graag een replay wilden: http://www.sc2replayed.com/replay-videos/15548

En nog eentje:

Exact hetzelfde.
Ik heb het even bekeken, je had vikings moeten bouwen tegen de collosi. Die deden gewoon te veel dmg. Daarnaast had je door moeten pushen toen je je nat net kwijt was, had je wss zo kunnen winnen.

Daarnaast vind ik het ook raar waar je je CC voor je 3rd maakt. Je maakt hem dicht bij de 10 uur positie, maar float hem vervolgens naar die 7 uur voor je main... beetje raar. Daarnaast was het handiger geweest als je hem achter de bosjes had gemaakt als hij wel naar de 10 uur ging.

Daarnaast was je op een gegeven moment erg veel SCV's kwijt, maar ging je daarna niet maximaal reproducen.

voor de rest viel mij weinig op, maar dat komt wss omdat ik geen terran ben.

• PietjeP89
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-11 23:38
furby-killer schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:23:

En nog eentje:

Exact hetzelfde.
Wat mij bij die eerste game vooral opvalt is dat je een zeer slechte plaats kiest om te gaan vechten. Daarmee bedoel ik dat door die forcefields amper wat van je ground units iets aan het doen zijn, hij heeft gewoon een veel betere concave..

Toen ik nog tegen protoss speelde viel me vaak op dat ik zulke fouten ook maakte waardoor ik alles verloor en het dan rampzalig slecht leek..

Macro en build order ga ik weinig van zeggen , die is bij beide spelers ongeveer het zelfde dus dat gaat het niet maken.

Probeer er wat ghosts bij te maken. En als je bang bent dat je micro niet voldoende is , heel je leger in 1 control groep en je ghosts in een aparte. Cloak en dan gewoon emp's gaan gooien als een gek :P Werkt heel erg goed tegen protoss ook al zijn ze niet perfect. Tenmiste op mijn niveau :)
Pagina: 1 ... 27 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als iemand loopt te Trollen en/of Flamen, dan maken wij daar voortaan een TR voor aan. Het is moeilijk, maar er wordt vanaf nu gewoon niet meer op een troll gereageerd.

Dit is een laatste waarschuwing voor de troll(s) in het topic, maar ook voor degene die er weer in trappen.