Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeX schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:47:
[...]

Mid /high bronse is naar mijn ervaring:
  1. Cheese
  2. Rush/All in
  3. Turtle & Tech
Allen prima te counteren met ervaring + scout.
Dat het te counteren is, is geen twijfel over mogelijk. Maar FE'en tegen de gemiddelde cheese of all-in is gewoon een slecht idee imo.

Sowieso is het gelukkig nog net niet helemaal dat 1 BO alles is wat je nodig hebt, dus er is geen enkele BO die overal voor geschikt is (iig dat hoop ik). Echter mijn punt is voornamelijk dat in lagere leages, maar niet helemaal bij de bodem, er volgens mij erg agressief gespeeld wordt, en dan is een FE gewoon geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
furby-killer schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:41:
[...]

Dat het te counteren is, is geen twijfel over mogelijk. Maar FE'en tegen de gemiddelde cheese of all-in is gewoon een slecht idee imo.

Sowieso is het gelukkig nog net niet helemaal dat 1 BO alles is wat je nodig hebt, dus er is geen enkele BO die overal voor geschikt is (iig dat hoop ik). Echter mijn punt is voornamelijk dat in lagere leages, maar niet helemaal bij de bodem, er volgens mij erg agressief gespeeld wordt, en dan is een FE gewoon geen goed idee.
Natuurlijk ga je niet FE tegen cheese/rush. Je scout, bepaalt of hij iets raars aan het doen is en kiest voor de veiligste weg. Als je tegenstander druk bezig is met het gebruiken van zijn productiegebouwen, en geen expansion aan het pakken is, ga jij dat natuurlijk ook niet doen. Als hij een expo maakt kun je ook een expansion pakken, of er voor kiezen om die 400 minerals in een push te gooien en zijn expo te vernaggelen (en daarna te expanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolica
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-04 13:09
DeX schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:46:
[...]

Natuurlijk ga je niet FE tegen cheese/rush. Je scout, bepaalt of hij iets raars aan het doen is en kiest voor de veiligste weg. Als je tegenstander druk bezig is met het gebruiken van zijn productiegebouwen, en geen expansion aan het pakken is, ga jij dat natuurlijk ook niet doen. Als hij een expo maakt kun je ook een expansion pakken, of er voor kiezen om die 400 minerals in een push te gooien en zijn expo te vernaggelen (en daarna te expanden).
Als het lukt hoor je een army voordeel te hebben en/of meer workers.
Als het niet lukt en bent je leger kwijt had ik de expand liever iets uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

Rannasha

Does not compute.

DeX schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:46:
[...]

Ligt eraan welke cheese/rush je scout. Als ik in TvT scout dat de tegenstander voor cloaked Banshees gaat, dan begin ik met plezier aan een CC. Hij zal geen ground army van enige betekenis hebben en de Banshees sla je makkelijk af met goedgeplaatste turrets en een aantal marines terwijl je doorteched naar een Starport.

Als je daarentegen iets als een 4-gate scout in TvP, dan is het vooral belangrijk om veel units te maken en een bunker neer te planten. In de regel, als de cheese/rush bestaat uit een high tech unit die makkelijk te counteren is als je weet dat hij er aan komt (Banshee, DT, Void Ray), dan kun je gerust expanden. Is het een rush die gemaakt is om snel een groot leger voor je deur te hebben (ten koste van economy/tech/enz..), dan wil je juist niet expanden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
Species5618 schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:18:
[...]

Ligt eraan welke cheese/rush je scout. Als ik in TvT scout dat de tegenstander voor cloaked Banshees gaat, dan begin ik met plezier aan een CC. Hij zal geen ground army van enige betekenis hebben en de Banshees sla je makkelijk af met goedgeplaatste turrets en een aantal marines terwijl je doorteched naar een Starport.

Als je daarentegen iets als een 4-gate scout in TvP, dan is het vooral belangrijk om veel units te maken en een bunker neer te planten. In de regel, als de cheese/rush bestaat uit een high tech unit die makkelijk te counteren is als je weet dat hij er aan komt (Banshee, DT, Void Ray), dan kun je gerust expanden. Is het een rush die gemaakt is om snel een groot leger voor je deur te hebben (ten koste van economy/tech/enz..), dan wil je juist niet expanden.
Onder cheese vind ik vooral vroege narigheid vallen. Proxy 2 gate, Cannons, Proxyhatch, 2rax bunkerrush etc. Cloaked banshees zijn vrij routine in TvT en daartegen kun je gewoon expanden + turrets. Scout je DT's/Voidrays/Banshees niet, tja.. dan kom je al snel in de poep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huarru
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 19:44
DeX schreef op zondag 11 september 2011 @ 11:40:
[...]

Even een update BTW practice groups. Op dit moment heb ik 9 man op mijn lijst staan. Dit is mijn voorstel:

Low protoss practice group:

• DeXy (Silver)
• Sianto (Gold)
• Gropah (Silver)
• Yhtomit (Silver)
• Fist (Platinum & Mentor)

Als Fist daartoe bereid is, kan hij ons gaan begeleiden en instructie geven. Op basis hiervan zien we elkaar wekelijks voor oefenpotjes. Het is niet de bedoeling dat we alleen PvP gaan doen natuurlijk, maar volgens mij zijn we in het begin voor bezig met non-combat basics.

Dan hebben we nog 2x terran en 2x zerg over:
• Biersteker (Silver Terran)
• Karupin (Silver Terran)
• Sobbereng (Silver Zerg)
• NLBrowncoat (Plat Zerg)

Geen idee wat deze mensen willen :D

Ik wacht de reacties van De Toss group af, en vooral Fist zijn mening.
Doe wel mee als terran. Moet wel mijn 1vs1 oefenen ben daar toch echt heel slecht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291856

Ik wil zo nu en dan wel wat helpen, vind ik ook wel leuk om te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07-2024
@Dex als ieder nou een groepje pakt, en dan 2 weken trainen ofzo.. tegen elkaar opgaan spelen (soort teamleague).

Als niemand de terran groepje wil oppakken, wil ik wel doen :). Alleen mijn tijden is nogal bagger :P (22.00 - 6.00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421531

Wat is het beste voorstel tegen een rush te doen en hoe scout je die voor de verschillende rassen? Ik wil wel economische voorsprong met een betere macro hebben zodat in de eerste instantie mijn leger veel groter en beter geteched is daarvoor is het voor mij ook handig te weten in welke verhouding ik nieuwe structuren of units moet produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
zonglew00 schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:26:
@Dex als ieder nou een groepje pakt, en dan 2 weken trainen ofzo.. tegen elkaar opgaan spelen (soort teamleague).

Als niemand de terran groepje wil oppakken, wil ik wel doen :). Alleen mijn tijden is nogal bagger :P (22.00 - 6.00)
Please, be my guest.

Op dit moment heb ik griep. Ben dus wat minder actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehsojiro
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Voor mij prima tijden :P

vandaag ook weer een dikke faal meegemaakt. Ben even naar protoss geswitcht voor de lulz. Kom ik dus met een 6-gate timing push terwijl ik op 2 bases zit en hij op 1. Ik heb een overwicht in units, proxy pylons zijn niet gescout. Alles staat dus in mijn voordeel. Ipv dat ik mijn voordeel benut en gewoon door ga macroen denk ik, "durr aanvalluh" 8)7 , storm ik vervolgens zijn ramp op en raak ik het grootste deel van mijn leger kwijt, 5 minuten later gg |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothydeZ
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10-2012
tehsojiro schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:45:
Voor mij prima tijden :P

vandaag ook weer een dikke faal meegemaakt. Ben even naar protoss geswitcht voor de lulz. Kom ik dus met een 6-gate timing push terwijl ik op 2 bases zit en hij op 1. Ik heb een overwicht in units, proxy pylons zijn niet gescout. Alles staat dus in mijn voordeel. Ipv dat ik mijn voordeel benut en gewoon door ga macroen denk ik, "durr aanvalluh" 8)7 , storm ik vervolgens zijn ramp op en raak ik het grootste deel van mijn leger kwijt, 5 minuten later gg |:(
hehe lol, heb ik ook af en toe last van. Volgens mij is dat, goede "gaming sense", ook iets dat je door ervaring opbouwt en wat echt goede spelers van de redelijk goede spelers onderscheid. Tegenwoordig heb ik juist het tegenovergestelde, dat ik te lang wacht met m'n push waardoor ik mijn voordeel of verlies of een spel win dat al 10-20 minuten eerder af had kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Laatst online: 21-07-2024
Biersteker & Karaupin... Als jullie willen dat ik je naar plat/diamond trek, moet je ff mij adden..
ILOVEWAR#698

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehsojiro
  • Niet online
Ik voeg je vanavond of morgen toe ILOVEWAR :) ik ben de afgelopen week flink hard opgelopen tegen de zilver -> gold barriere en ik moet er door heen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 20:56

m0nk

16-09-2003 15.15

lol net een game van me gecast op stimtv :D
Zo halve finale spelen BO5 van bronze/Silver tournament :P

[ Voor 41% gewijzigd door m0nk op 12-09-2011 20:19 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothydeZ
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10-2012
m0nk schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:11:
lol net een game van me gecast op stimtv :D
Zo halve finale spelen BO5 van bronze/Silver tournament :P
Epic, wordt het ergen gestreamed o.i.d.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Ja werd op stim.tv gestreamed. Ben uiteindelijk 3e geworden. Speel zelf Gold Protoss maar heb gespeeld als Terran op een 2e acc waar ik in de bronze leage zit. Halve finale verloor ik een beetje lomp met 1-2. Ging 3 Rax marines/scv's all-in. Zoontje is ziekig en vriendin was niet thuis. Wilde dus cheesie allin gaan, werkte alleen niet door slechte micro. Daarna nog wel 3-1 gespeeld om de 3e plek. Speel pas sinds een weekje terran dus was een goede oefening.

Dagelijks zijn er overigens bronze/silver, gold/plat, diamond/master tournaments op playhem.com. Best geinig om eens mee te doen. Ik ga voorlopig maar eens wat build orders leren want verder dan een 3rax timing push op 50 food kom ik niet.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 421531 schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:57:
Wat is het beste voorstel tegen een rush te doen en hoe scout je die voor de verschillende rassen? Ik wil wel economische voorsprong met een betere macro hebben zodat in de eerste instantie mijn leger veel groter en beter geteched is daarvoor is het voor mij ook handig te weten in welke verhouding ik nieuwe structuren of units moet produceren.
Ligt erg aan type rush en welk ras jij speelt + welk ras tegenstander speelt.

Voor terran verdediging zijn bunkers heel handig, en vooral tegen zerg maar imo ook protos zorgen dat je ramp dicht zit. Ik doe sowieso als terran standaard ramp dicht, maar weet dat veel mensen het daarmee oneens zijn (maar tegenwoordig met de enorme hoeveelheid 4 player maps heb ik zon 2/3de kans dat ik ramp dicht heb voordat scout arriveert, dat vind ik al voldoende voordeel om mijn ramp dicht te gooien).

Protoss zijn sentries handig, gewoon forcefield op de ramp gooien. Bij voorkeur paar units van tegenstander doorlaten, en die doden. Moet je wel voldoende units zelf hebben om die te doden zonder teveel sentries te verliezen.

En zerg heeft spinecrawlers, in combinatie uiteraard met normale units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thabone
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2021
Klopt bij een Terran die net begint te spelen is het inderdaad handig om je ramp dicht te gooien. Ligt ook aan de map. Het gebruik van bunkers probeer ik te matigen. Het kan handig zijn om bunkers te gebruiken wanneer je bijvoorbeeld voor een Banshee build gaat en een rush wil stoppen. SCV voor repratie komt dan weer van pas.

Ik raad je aan om naast die 3 rax een 1/1/1 te gaan oefenen. Erg effectief en je kan er alle kanten mee op.

Martijn
furby-killer schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:08:
[...]

Ligt erg aan type rush en welk ras jij speelt + welk ras tegenstander speelt.

Voor terran verdediging zijn bunkers heel handig, en vooral tegen zerg maar imo ook protos zorgen dat je ramp dicht zit. Ik doe sowieso als terran standaard ramp dicht, maar weet dat veel mensen het daarmee oneens zijn (maar tegenwoordig met de enorme hoeveelheid 4 player maps heb ik zon 2/3de kans dat ik ramp dicht heb voordat scout arriveert, dat vind ik al voldoende voordeel om mijn ramp dicht te gooien).

Protoss zijn sentries handig, gewoon forcefield op de ramp gooien. Bij voorkeur paar units van tegenstander doorlaten, en die doden. Moet je wel voldoende units zelf hebben om die te doden zonder teveel sentries te verliezen.

En zerg heeft spinecrawlers, in combinatie uiteraard met normale units.

AMD Athlon 3200,Nvidia 7800GS AGP,1024mb 400mhz, WinXP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanteb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 17:08
m0nk schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:42:
Dagelijks zijn er overigens bronze/silver, gold/plat, diamond/master tournaments op playhem.com. Best geinig om eens mee te doen. Ik ga voorlopig maar eens wat build orders leren want verder dan een 3rax timing push op 50 food kom ik niet.. :P
Vage site, kan niks vinden over de tournaments. Of kun je dat pas zien nadat je een acc hebt gemaakt?

2 maanden niet gespeeld, ga maar weer proberen wat games te spelen.

“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huarru
m0nk schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:42:
Ja werd op stim.tv gestreamed. Ben uiteindelijk 3e geworden. Speel zelf Gold Protoss maar heb gespeeld als Terran op een 2e acc waar ik in de bronze leage zit. Halve finale verloor ik een beetje lomp met 1-2. Ging 3 Rax marines/scv's all-in. Zoontje is ziekig en vriendin was niet thuis. Wilde dus cheesie allin gaan, werkte alleen niet door slechte micro. Daarna nog wel 3-1 gespeeld om de 3e plek. Speel pas sinds een weekje terran dus was een goede oefening.

Ik ben op dit moment ook mijn Terran aan het re-trainen, omdat ik toch wel merk dat ik vast zit op een bepaald niveau. Dus in plaats van te focussen op verschillende builds heb ik maar 1 build op het moment(3rax timing push op de 6:30-6:40).

Ik leg nu mijn focus op mijn manier van spelen en Macro. Meer focus op mini map door het disablen van mousescrollen op me screen, beter gebruik van hotkeys, dus meer gebruik van control groups. Daarnaast wil ik ook intensiever gebruik maken van camera hotkeys.
Probeer daarnaast op bepaalde tijden te expanden en na elke match kijken of ik qua worker production meekom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehsojiro
  • Niet online
Als je macro goed onder de knie wilt krijgen moet je geen all in builds gaan doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaluro2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Sinds wanneer is 3-rax, all-in?
Dat kan je makkelijk met 1 base supporten en dan heb je nog geld zat voor constante drone productie en expand/research.

als hij met zijn timing push, aanvalt kan hij tegelijkertijd expanden.

Klinkt toch echt als macro? :)

[ Voor 26% gewijzigd door kaluro2 op 13-09-2011 10:41 ]

Pro streaming - www.twitch.tv/kaluroo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huarru
tehsojiro schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:35:
Als je macro goed onder de knie wilt krijgen moet je geen all in builds gaan doen 8)7
Alhoewel het op hoger niveau een "all-in" build is, is dit niet echt zo op lager niveau. Je verzaakt tech/eco voor een sterkere early game presence. Check Accelerated learning for mid/low level Terrans. Deze build is vrij "stabiel" op lager niveau (ik speel niet in Masters ofzo) :P en ik kan me hierbij focussen op bijvoorbeeld scouten en de rest van mijn control.

Je hebt natuurlijk ook een andere variant van een 3Rax all-in maar dat is niet echt bevorderlijk om beter te worden op langere termijn. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door huarru op 13-09-2011 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21
oh voor mensen die graag apm en overzicht willen krijgen in het spel, zou ik de day9 monobattle mod aanraden, leer je heel erg goed wat je kan en niet kan met een unit. Het klinkt echt beetje kansloos, maar heeft mijn apm EFFECTIEF ook verhoogt. Hotkeyen ook, en als je het een paar keer speelt leer je ook waarom sommige dingen goed of slecht zijn.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Deze 3Rax build is idd geen All-In, het is de bedoeling dat je op ongeveer 50 food pushed en tegelijkertijd expand.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb deze build ook gevolgd (met goed succes), maar ik kan je zeggen dat je op dat moment te weinig minerals hebt om te expanden. Als bovendien je push mislukt ben je je expansion kwijt, vooral omdat je nog geen eco hebt voor additional army units. Ik ben maar bronze, maar ik ervaar dat ik veel vaker niet dan wel in de mid/late game terecht kom met deze build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaluro2
Anoniem: 421531 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:48:
Ik heb deze build ook gevolgd (met goed succes), maar ik kan je zeggen dat je op dat moment te weinig minerals hebt om te expanden. Als bovendien je push mislukt ben je je expansion kwijt, vooral omdat je nog geen eco hebt voor additional army units. Ik ben maar bronze, maar ik ervaar dat ik veel vaker niet dan wel in de mid/late game terecht kom met deze build.
Heb je wel constante drone en mule production? Je expansion kan je ook in je main maken en mocht het fout gaan, kan je altijd je expansion terugvliegen naar je main. Je stopt ten tijde van de push natuurlijk even met production voor je nieuwe CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Dan gaat er iets mis met je decision making :P Als je push dreigt te mislukken moet je niet alsnog door gaan pushen en je army sacrificen maar trek je je army terug naar een veilige plek en ga je macro'en. Zorg dat je expansion goed draait, maak een factory oid en tech door. Ondertussen kan je aan je army blijven werken voor de mid/late game. Die push is geen all-in en je moet dus ook niet te greedy zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huarru
Anoniem: 421531 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:48:
Je moet niet je army verliezen. Het is volgens mij de bedoeling om druk uit te oefenen. Heeft hij niet/nauwelijks een army. Straf hem af voor zijn greediness. Heeft hij een expo probeer die te snipen. Is zijn army te groot om te winnen. Trek je dan terug naar je base/expo, bouw zo nodig een paar bunkers erbij om een counter tegen te houden.

Daarnaast is de build niet bedoeld om al je games te winnen. Het is een tool/manier om aan andere dingen te werken, zoals je macro/scouten/micro omdat je niet meer aan je build hoeft te denken. Hoe minder jij aan je build hoeft te denken. Hoe meer jij je kan focussen op andere dingen, bijvoorbeeld timings van je enemy.

Daarna kun je met post-analyse van je games ook iets beter checken waar het mis gaat. Je weet ongeveer wat voor army je moet hebben en hoe je zit qua timings. Let daarbij vooral op je workers production (produceer ik die wel constant), resources (heb je teveel) en food supply (raak nogal vaak blocked in the heat of the battle) :(.

[ Voor 28% gewijzigd door huarru op 13-09-2011 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

huarru schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:58:
[...]

Je moet niet je army verliezen. Het is volgens mij de bedoeling om druk uit te oefenen. Heeft hij niet/nauwelijks een army. Straf hem af voor zijn greediness. Heeft hij een expo probeer die te snipen. Is zijn army te groot om te winnen. Trek je dan terug naar je base/expo, bouw zo nodig een paar bunkers erbij om een counter tegen te houden.

Daarnaast is de build niet bedoeld om al je games te winnen. Het is een tool/manier om aan andere dingen te werken, zoals je macro/scouten/micro omdat je niet meer aan je build hoeft te denken. Hoe minder jij aan je build hoeft te denken. Hoe meer jij je kan focussen op andere dingen, bijvoorbeeld timings van je enemy.

Daarna kun je met post-analyse van je games ook iets beter checken waar het mis gaat. Je weet ongeveer wat voor army je moet hebben en hoe je zit qua timings. Let daarbij vooral op je workers production (produceer ik die wel constant), resources (heb je teveel) en food supply (raak nogal vaak blocked in the heat of the battle) :(.
Als je het zo stelt is het redelijk valide. Maar ik moet zeggen dat ik door deze 3Rax die voorstelt een army klaar te hebben meestal terug viel in een leegte. Met de 2Rax3Bunkers build merk ik dat ik van begin af aan al zelf moet plannen hoe en wat ik wil doen, totaal iets psychologisch naar mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaluro2
Anoniem: 421531 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:50:
[...]

Als je het zo stelt is het redelijk valide. Maar ik moet zeggen dat ik door deze 3Rax die voorstelt een army klaar te hebben meestal terug viel in een leegte. Met de 2Rax3Bunkers build merk ik dat ik van begin af aan al zelf moet plannen hoe en wat ik wil doen, totaal iets psychologisch naar mijn gevoel.
zomaar 3 bunkers bouwen, is feitelijk 450 minerals "wasted'.
Die 450 minerals had je aan een expansion en/of werkertjes kunnen besteden.
Het begindoel is ook zo veel mogelijk in je macro/economy te stoppen tenzij je geforceerd niet anders kan.

[ Voor 15% gewijzigd door kaluro2 op 13-09-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huarru
Anoniem: 421531 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:50:
[...]

Dan is het zaak om een aantal responses klaar te hebben. Wat ga je doen? Ik probeer zelf een x-aantal vervolg stappen te hebben afhankelijk van je scout/eerste push.
Bijvoorbeeld, je hebt met je push zijn expo kunnen snipen. Je gaat nu je voorsprong uitbouwen en je expo saturaten, daarnaast ga je army versterken door medivacs/tanks aan je army toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kaluro2 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:02:
[...]

Het begindoel is ook zo veel mogelijk in je macro/economy te stoppen tenzij je geforceerd niet anders kan.
Niet mee eens aangezien de expand voor de natural reeds gemaakt is. Ondertussen hebben SCV's altijd voorrang in de productie. De bunkers worden op het moment geplaatst dat er voldoende minerals zijn opgespaard, all the while producing marines of course.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

kaluro2 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:02:
[...]

"minerals wasted" is ook een beetje overdreven. Ten eerste kosten bunkers maar 100 per stuk, dus 300 voor 3 stuks. Daarnaast krijg je 75 minerals per bunker terug als je ze salvaged (uiteraard is dit in een later stadium van het spel waarin de waarde van minerals lager is, maar het is nog steeds een factor). En bovenal, als je door te investeren in bunkers een expansion een stuk sneller kunt opzetten, dan is het de investering vanzelf waard.

3 bunkers kosten 300 minerals, dat zijn 6 marines (het is eigenlijk gecompliceerder, 1 marine kost 12.5 minerals extra aan supply depots, maar bunkers zijn ook effectief duurder omdat je SCV mining time verliest tijdens de bouw, dus ik hou het gewoon op 1 bunker = 2 marines). Als je de bunkers vult heb je dus 12 marines in bunkers tegen 18 marines die je had gehad zonder bunkers. In bijna iedere situatie ben je veel beter uit met minder marines die in bunkers zitten, zeker als je gaat repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huarru
Species5618 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:41:
[...]

"minerals wasted" is ook een beetje overdreven. Ten eerste kosten bunkers maar 100 per stuk, dus 300 voor 3 stuks. Daarnaast krijg je 75 minerals per bunker terug als je ze salvaged (uiteraard is dit in een later stadium van het spel waarin de waarde van minerals lager is, maar het is nog steeds een factor). En bovenal, als je door te investeren in bunkers een expansion een stuk sneller kunt opzetten, dan is het de investering vanzelf waard.

3 bunkers kosten 300 minerals, dat zijn 6 marines (het is eigenlijk gecompliceerder, 1 marine kost 12.5 minerals extra aan supply depots, maar bunkers zijn ook effectief duurder omdat je SCV mining time verliest tijdens de bouw, dus ik hou het gewoon op 1 bunker = 2 marines). Als je de bunkers vult heb je dus 12 marines in bunkers tegen 18 marines die je had gehad zonder bunkers. In bijna iedere situatie ben je veel beter uit met minder marines die in bunkers zitten, zeker als je gaat repareren.
Ben met Species5618 eens. Je verliest indirect tijd/resources als je 3 bunkers blindelings gaat bouwen. Stel dat jij verwacht dat hij hard gaat counteren dan zijn bunkers natuurlijk erg handig. Maar je had voor 300 (en wat gass) minerals bijvoorbeeld kunnen investeren in tech/upgrade of army.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Die 3 bunkers bouw je als walloff voor je expand die je doet nadat je 2 raxes hebt gebouwd. Is een vrij solide BO vs Zerg om zo je early expand te defenden vs early aggression vs Zerg. Check anders die linkjes die Ken eerder poste. Die build wordt daar uitgelegd door een high lvl Master terran speler.

Check: http://www.twitch.tv/blazinghand/b/294524697

[ Voor 8% gewijzigd door m0nk op 13-09-2011 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaluro2
Species5618 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:41:
[...]

Excuses, ik speel geen terran.. ik ben zerg/toss speler, ik dacht dat ze 150 kostte.

die 3 bunkers hadden ook SCV's kunnen zijn of een extra orbital command(Ja dit kost 550, i know) ( = mules ). 300 minerals is in het begin zeer veel geld. Later in het spel is 300 kinderspel.

Het snowballed allemaal, 300 minerals early game is misschien wel 2000 minerals late game, het ligt er een beetje aan waar je in investeert. economy (inclusief upgrades) of defense/army.

Als je marines +1 krijgt of zelfs +2, snowballed dat ook doordat je meer schade met minder doet.

Het is lastig uit te leggen maar het is altijd redelijk gewaagd om early game blindelings 300 minerals in static defense te stoppen.

Edit: ik dacht dat de 3 bunkers in je main kwamen te staan.. negeer maar wat ik heb gezegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 400748

Sta nu nummer 1 in mijn devision maar word nu de hele tijd tegen mensen met een lagere rang gematched. Ik wil juist tegen hogere rang zodat ik naar een andere league kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huarru
Anoniem: 400748 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:18:
Sta nu nummer 1 in mijn devision maar word nu de hele tijd tegen mensen met een lagere rang gematched. Ik wil juist tegen hogere rang zodat ik naar een andere league kan!
Zolang je maar blijft winnen kom je uiteindelijk wel in een andere league ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar hoop ik op, loop wel flink uit met punten op de rest van mn devision.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662

Anoniem: 400748 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:21:
Daar hoop ik op, loop wel flink uit met punten op de rest van mn devision.. :)
omhoog gaan is natuurlijk leuk, maar dik 1ste staan geeft mij toch ook wel een voldaan gevoel hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:22:
[...]

omhoog gaan is natuurlijk leuk, maar dik 1ste staan geeft mij toch ook wel een voldaan gevoel hoor. :P
Ja maar ik speel nog in bronze :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662

ik ook (al ga ik weer eens wat intensiever spelen om hoger te komen) en toch geeft het me wel een voldaan gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Over het algemeen spelen mensen in bronze vrij weinig. Dat betekent dat hun totale punten aantal en dus ranking niet zo hoog is, gezien ze hun bonuspool niet opmaken. De verborgen match-making-rating (MMR), die bepaalt tegen wie je moet gaan spelen stijgt of daalt veel sneller dan je zichtbare rating. Dus een bronze speler die weinig speelt, maar relatief goed is ten opzicht van andere bronze spelers zal een lage ranking hebben in de league en toch regelmatig tegen mensen hoog in de league of zelfs uit een hogere league gematched worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:28:
[...]

ik ook (al ga ik weer eens wat intensiever spelen om hoger te komen) en toch geeft het me wel een voldaan gevoel :)
Het is idd wel leuk, maar heb het gevoel dat ik best naar silver kan!
Species5618 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:30:
[...]

Over het algemeen spelen mensen in bronze vrij weinig. Dat betekent dat hun totale punten aantal en dus ranking niet zo hoog is, gezien ze hun bonuspool niet opmaken. De verborgen match-making-rating (MMR), die bepaalt tegen wie je moet gaan spelen stijgt of daalt veel sneller dan je zichtbare rating. Dus een bronze speler die weinig speelt, maar relatief goed is ten opzicht van andere bronze spelers zal een lage ranking hebben in de league en toch regelmatig tegen mensen hoog in de league of zelfs uit een hogere league gematched worden.
Thanks voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaluro2
Anoniem: 400748 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:03:
[...]

Het is idd wel leuk, maar heb het gevoel dat ik best naar silver kan!
Xblister, wat is je character naam+code? Dan kunnen we wat oefenen als je wilt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeP89
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 12:22
De 3rax vind ik zelf wel een hele leuke build. Een push op 6.40 met een deel marines en marauders. Op die 6.40 kan ik ook mijn expo beginnen bouwen. De eerste push die je doet gebruik ik vooral om ofwel wat units te snipen of zen expo te killen. Bij een FE win ik meestal onmiddellijk. Als er nog geen expo staat blijf ik wat rond hangen en poke af en toe om te kijken wanneer die expo omhoog gaat. Als deze niet komt weet je dat er iets slechts gaat gebeuren dus dan gebruik ik of een scan om iets te zien of cancel de expo om meer units te krijgen.

Tegen terran werkt dit zeer goed want bijna iedereen doet nog openen met hellions, die je marauders vrij snel killen.
Tegen zerg werkt het ook redelijk vooral omdat marauders zoveel damage kunnen tanken.
Protoss iets minder als ze goede forcefields hebben.

Enigste waar ik 2 keer moeilijkheden mee heb gehad is protoss die voor voidrays ging. De 3de keer gewoon 3 marauders gelaten en enkel marines gemaakt en toen was dat ook alweer opgelost.

Na de push/expo wissel ik meestal wat meer naar mech of ga ik voor heavy upgrade bio. En werkt wel goed op plat ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kaluro2 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:30:
[...]

Xblister, wat is je character naam+code? Dan kunnen we wat oefenen als je wilt :D
Ja hoor,

Lynx 392

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:56
Wil wel eens oefenen speel zelf ook een tijdje hoog mee in bronze.... Kom niet hoger ofzo :S
Zijn der trouwens nog mensen die me tips kunnen geven of een betere techniek kunnen aanleren? Ben bronze wel meer dan zat... Heb het gevoel dat ik zelf hoog mee kan spelen in silver/ onderin gold...

Zit regelmatig in het got channel dus spreek me maar eens aan: ing. Chriskras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehsojiro
  • Niet online
Daar kan ik wel mee helpen, spreek me maar aan op Got channel (Karupin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat/waar is de GoT channel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehsojiro
  • Niet online
Join "got" bij de ingame chatrooms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm. Ik vond het al vreemd dat er alleen 60 man online waren op een gegeven moment :S Ik zag alleen channels voor LF team/custom games, strats for T/V/P, general.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bannit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-06 21:22
Is er ook iets als een teampseak server of vent server voor GoT starcraft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Skype?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bannit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-06 21:22
Toen starcraft 2 net uit was had je het starcraft2forum.nl en daar was een vent server waar altijd wel 10 mensen ofzo minimaal online waren. Er gezellig en vroeg me af dat hier ook was. Skype werkt ook wel maar van met z'n grote groep ook erg gezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Zo, ben de laatste dagen weer gaan spelen. Ik had het aan het begin van S3 even helemaal gehad, onder andere door die poepmaps (wat ik nog steeds vind). SC2 zou voor mij echt 1000x leuker zijn als de mappool zou bestaan uit alle GSL/MLG/etc. maps. Puur omdat die maps meer speelstijlen toestaan (ipv geforceerde 2 base all-ins, hallo ik ben Zerg :|). Daarnaast geeft het ook meer het idee dat je meegaat met de 'big boys' aangezien alle tournamenten ook op die maps gespeeld worden. Oh ja, en de tourney maps zijn gewoon vet omdat ze door GOEDE mapmakers gemaakt worden. Helaas kennen ze geen goede mapmakers bij Blizzard.

/rant

Oh ja, ben dus weer gaan spelen. Het lijkt erop dat er op de ladder (zit in plat) een grotere diversiteit is ontstaan in punten. Ben bijna door m'n bonus pool heen en ben nog maar iets van 25e. Kleinere bonus pool is echt wel beter trouwens... nog steeds wil ik ooit diamond worden.

• kaluro2
Morphs schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:40:
Oh ja, ben dus weer gaan spelen. Het lijkt erop dat er op de ladder (zit in plat) een grotere diversiteit is ontstaan in punten. Ben bijna door m'n bonus pool heen en ben nog maar iets van 25e. Kleinere bonus pool is echt wel beter trouwens... nog steeds wil ik ooit diamond worden.
Was een lekkere game die 1v1 die we hebben gedaan (ZvZ Xel'naga caverns, midden in de nacht :+ ).
Het lukte me niet die laatste bling te snipen die vervolgens even 8 speedlings neerhaalde, toen was het GG.

Ik daag je hierbij uit tot een race naar diamond!

Ik ben een 6-tal weken begonnen als bronze-noob die nergens iets vanaf wist, momenteel wachtende op promotie naar platinum.

Ik ben trouwens Kaluro.650 in-game.

De game tegen morphs
De game tegen huarru

Twee replays :-) Advies is welkom natuurlijk.

• huarru
kaluro2 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 02:04:
[...]

Was een lekkere game die 1v1 die we hebben gedaan (ZvZ Xel'naga caverns, midden in de nacht :+ ).
Het lukte me niet die laatste bling te snipen die vervolgens even 8 speedlings neerhaalde, toen was het GG.

Ik daag je hierbij uit tot een race naar diamond!

Ik ben een 6-tal weken begonnen als bronze-noob die nergens iets vanaf wist, momenteel wachtende op promotie naar platinum.

Ik ben trouwens Kaluro.650 in-game.

De game tegen morphs
De game tegen huarru

Twee replays :-) Advies is welkom natuurlijk.
Laatste keer dat ik zo laat nog een potje ga gamen =.=. Is niet echt relaxed opstaan voor werk.Wat ik mij herinner is dat je opzich wel actiever had mogen harassen met je lings.

• MrHarry
  • Laatst online: 05-06 15:50
haha ik moet ook echt niet spelen als ik ga slapen want ik droom dan echt van al die units die door mn schaapjes komen walsen en dat slaapt niet relaxed!

• kaluro2
huarru schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:29:
[...]

Laatste keer dat ik zo laat nog een potje ga gamen =.=. Is niet echt relaxed opstaan voor werk.Wat ik mij herinner is dat je opzich wel actiever had mogen harassen met je lings.
Hmm, lastig harassen met lings tenzij je baneling bust. Toen ik scoutte en een lading marauders zag, wist ik dat ik in een goede positie zat om te macro'en. Dus in plaats van een army te bouwen, ging ik hardcore dronen.

Marauders kosten immers veel gas en je zat langere tijd op 1 base. Dat betekend dat je tech zeer vertraagd was.
Dus wat deed ik ? ik ging fast-infestor en poging tot fast-expand omdat ik redelijk vrij spel had. Geen fast-tank of fast-banshee.

Ik had wel wat muta kunnen gaan voor harassment, maar dat je een gas heavy rush deed, betekent dat je veel minerals over had en dus heel snel anti air towers en marines had kunnen spammen.

Dus mutalisks leken me niet echt gewilt.

En heh.. ja ik had van 1800 tot 2300 geslapen (tot dusver het 30 minuten dutje 8)7 dus ik ben gelukkig redelijk fit).

[ Voor 8% gewijzigd door kaluro2 op 14-09-2011 09:59 ]

• tehsojiro
  • Niet online
Marauders zijn eerder mineral-heavy dan gas-heavy. 100-25 zijn die dingen. Je zal eerder out of minerals zijn dan gas als je dingen aan het produceren bent .

[ Voor 35% gewijzigd door tehsojiro op 14-09-2011 09:58 ]

• kaluro2
tehsojiro schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:58:
Marauders zijn eerder mineral-heavy dan gas-heavy. 100-25 zijn die dingen. Je zal eerder out of minerals zijn dan gas als je dingen aan het produceren bent .
175 gas (7 marauders geloof ik) early game is redelijk wat. Dat delayed je 1-1-1 build redelijk wat.
Het snowballed redelijk snel. Vooral omdat je ook stimpack wilt researchen natuurlijk.

Ik bedoel, hoeveel trager is je factory en daarna starport, wanneer je voor marauders gaat ipv marines? Voor BFH hoefde ik ook niet bang te zijn dus. Daar komt bovenop dat lings effectief zijn tegen marauders. Een paar lings, queen en eventueel spine crawler en voila :P.

Maar damn, kosten ze 100, ik dacht iets in de trend van 75.. Ik moet echt meer terran gaan inleren.
Ik heb een stuk of 30-40 random wins, waarvan 4 terran wins haha..

[ Voor 10% gewijzigd door kaluro2 op 14-09-2011 10:07 ]

• huarru
kaluro2 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:53:
[...]

Hmm, lastig harassen met lings tenzij je baneling bust. Toen ik scoutte en een lading marauders zag, wist ik dat ik in een goede positie zat om te macro'en.

Marauders kosten immers veel gas en je zat langere tijd op 1 base. Dat betekend dat je tech zeer vertraagd was.
Dus wat deed ik ? ik ging fast-infestor en poging tot fast-expand omdat ik redelijk vrij spel had. Geen fast-tank of fast-banshee.

Ik had wel wat muta kunnen gaan voor harassment, maar dat je een gas heavy rush deed, betekent dat je veel minerals over had en dus heel snel anti air towers en marines had kunnen spammen.

Dus mutalisks leken me niet echt gewilt.

En heh.. ja ik had van 1800 tot 2300 geslapen (tot dusver het 30 minuten dutje 8)7 dus ik ben gelukkig redelijk fit).
Langere tijd? Volgens mij ging ik een expand doen op de 7min, maar met de harass bedoel ik dat je mijn expo opzich wel goed zou kunnen harassen. Me rechter flank is vrij open dus daar zal een ling run by veel effect hebben.

• kaluro2
huarru schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:12:
[...]

Langere tijd? Volgens mij ging ik een expand doen op de 7min, maar met de harass bedoel ik dat je mijn expo opzich wel goed zou kunnen harassen. Me rechter flank is vrij open dus daar zal een ling run by veel effect hebben.
Ja je hebt op zich wel gelijk. Maar dat betekend dat je sowieso t/m de 7e minuut met maar 2 gas zat.
Vanavond rematch, alleen dan iets vroeger? :+

• huarru
kaluro2 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:23:
[...]

Ja je hebt op zich wel gelijk. Maar dat betekend dat je sowieso t/m de 7e minuut met maar 2 gas zat.
Vanavond rematch, alleen dan iets vroeger? :+
Prima, afhankelijk van het weer als het goed weer is ben ik pas rond 9 uur beschikbaar en als het **** weer is dan ben ik eerder online. En BFH zijn veels te sterk tegen zerg.

• kaluro2
huarru schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:36:
[...]

Prima, afhankelijk van het weer als het goed weer is ben ik pas rond 9 uur beschikbaar en als het **** weer is dan ben ik eerder online. En BFH zijn veels te sterk tegen zerg.
Inderdaad, maar er komt een nerf aan gelukkig! :-D

Blue flame van +10 naar +5 damage tegen light.

Laatste tijd dan weer terran aan het spelen, en veel daarvan tegen zerg, maar heb ook genoeg ervaring met zerg tegen terran. En wat mij laatste tijd opvalt is dat zerg misschien minder klagen over BFHs als ze niet erop staan om puur lings te maken tegen terran, wat precies verwacht je dan dat er gebeurd? Oftewel niet random lings massen en maar hopen dat het goed gaat.

Heb soms tegen zerg nog steeds dat er gewoon zoveel mutas zo snel komen dat ik met marines onder missile turret bescherming nog steeds ervan verlies. Zal ik de zergs wel teveel laten expanden. Probleem is dat raiden van zerg expansions een zelfmoord missie is als hij wat mutas heeft, vooral als terran, alles wat kan redelijk geschikt daarvoor is kan niet op air units schieten.

Als ik dat maar eventjes overleef ga ik meestal tegenwoordig de bruteforce counter: alles volplempen met missile turrets met thor backup en sensor towers die weer beschermd worden door extra missile turrets. Normaal kunnen mutas wel redelijk snel door missile turrets heen gaan, maar met thors erbij worden de verliezen toch wel heel erg voor ze. En thors vernietigen is normaal geen probleem, maar met hun range kunnen die tussen alle missile turrets blijven staan, waardoor dat ook geen goed idee is voor mutas om aan te vallen.
Nadeel uiteraard dat het een nogal prijzig geintje is en fixed defenses vaak niet het beste idee zijn, dus om dat te betalen ga ik dan redelijk agressief expanden me PFs die ook weer onmringt zijn door missile turrets.

Laatste tijd aangezien ik vaak de verdedigend speel wel leuke macro potjes tegen zergs gehad, waarbij toch een vorm van strategie erbij kwam die meestal er niet is. Zoals ik wil een zerg expansion daar vernietigen, goede nieuws is dat zijn ground units niet zomaar kunnen komen, maar zijn mutas + locally produced units incl ultras zijn toch ook iets waarmee je niet met een raid doorheen komt. Kan ik wel mijn hele leger attack moven ernaartoe, maar mijn mech army is heel veel trager dan zijn gewone leger, dus dan is mijn main onbeschermd.
Uiteindelijk dan toch maar iets doen wat meestal slecht idee is, leger splitsen in twee'en.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 14-09-2011 10:49 ]

• kaluro2
furby-killer schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:45:
Laatste tijd dan weer terran aan het spelen, en veel daarvan tegen zerg, maar heb ook genoeg ervaring met zerg tegen terran. En wat mij laatste tijd opvalt is dat zerg misschien minder klagen over BFHs als ze niet erop staan om puur lings te maken tegen terran, wat precies verwacht je dan dat er gebeurd? Oftewel niet random lings massen en maar hopen dat het goed gaat.

Heb soms tegen zerg nog steeds dat er gewoon zoveel mutas zo snel komen dat ik met marines onder missile turret bescherming nog steeds ervan verlies. Zal ik de zergs wel teveel laten expanden. Probleem is dat raiden van zerg expansions een zelfmoord missie is als hij wat mutas heeft, vooral als terran, alles wat kan redelijk geschikt daarvoor is kan niet op air units schieten.

Als ik dat maar eventjes overleef ga ik meestal tegenwoordig de bruteforce counter: alles volplempen met missile turrets met thor backup en sensor towers die weer beschermd worden door extra missile turrets. Normaal kunnen mutas wel redelijk snel door missile turrets heen gaan, maar met thors erbij worden de verliezen toch wel heel erg voor ze. En thors vernietigen is normaal geen probleem, maar met hun range kunnen die tussen alle missile turrets blijven staan, waardoor dat ook geen goed idee is voor mutas om aan te vallen.
Nadeel uiteraard dat het een nogal prijzig geintje is en fixed defenses vaak niet het beste idee zijn, dus om dat te betalen ga ik dan redelijk agressief expanden me PFs die ook weer onmringt zijn door missile turrets.
MM ball met stim/combat shield is zeer effectief tegen mutalisks. Als je een groepje van 20 á 30 marines hebt, maakt het niet uit hoe groot de muta groep is. Als jij thors en missile turrets gaat spammen, dan heeft de zerg bereikt wat hij wilde bereiken. Harassment met over-reaction. gewoon een groepje marines gereed houden met stim en je zit veilig.

Mutalisks kosten 100/100, als je een zerg early-game zoveel gas laat minen dat hij 20 mutas op het veld krijgt, dan moet je meer pressurizen/containen.

Dat zei ik dus zelf ook, ik speel te defensief.

Maar marines zijn leuk hoor, maar mutas zijn veel sneller en gaan er gewoon vandoor als je marines komen. Als je alleen main hebt, of natural+main, gaat het nog wel. Als je nog een expansion hebt is het gewoon onmogelijk om rond te rennen met je marines.

Sowieso worden mutas vaak geholpen door banelings, dus die thors zijn ook geen weggegooide investering. Met strike cannons erbij doen ze het ook goed genoeg tegen ultras.

En niks mis met overreageren :P . Laat die stomme zerg tenminste zien om niet met mijn scvs te fucken :P

• Diabolica
Jij alleen met thors en een handje vol marines tegen mutalisk is leuk hoor. Maar zerg maakt doodgewoon in 2e instantie een zwerm lings waar thor weer slecht tegen kunnen met een paar BL is het helemaal gebeurd.

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55
Maar dan heb jij weer wat tanks/marauders...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Wall offs + siege tanks (heb die factories met tech lab niet voor niks), en marines achter een wall off doen het ook best goed tegen lings. Factories kunnen ook wel wat BFHs tussendoor maken.

En elke expansion na je natural moet sowieso bescherming hebben tegen lings, jouw bioball is er ook niet voordat ze al je SCVs hebben afgeslacht. En jouw bioball doet het echt niet veel beter tegen een ling leger inclusief redelijk wat banelings. Ook heben marauders beperkte nut tegen mutas.

Ik zeg ook niet dat het ideaal is trouwens, maar met mijn speelstijl is het het beste wat ik heb. Voordeel er wel van is dat je vaak genoeg hebt dat ze met mutas zich door missile turrets proberen heen te vechten, en zich niet druk maken over mogelijke splash damage. Als je dan 2 thors hebt die goed in range zijn en tegelijk vuren + vuur van missile turrets kunnen je thors minimaal 2x schieten, en heb je daadwerkelijk een zooi mutas gekilld en moet de rest eerst weer regeneraten.
Als je met marines aankomt vliegen ze gewoon weg en vallen ze van een andere kant aan.

[ Voor 37% gewijzigd door Sissors op 14-09-2011 12:55 ]

• huarru
furby-killer schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:52:
Wall offs + siege tanks (heb die factories met tech lab niet voor niks), en marines achter een wall off doen het ook best goed tegen lings. Factories kunnen ook wel wat BFHs tussendoor maken.

En elke expansion na je natural moet sowieso bescherming hebben tegen lings, jouw bioball is er ook niet voordat ze al je SCVs hebben afgeslacht. En jouw bioball doet het echt niet veel beter tegen een ling leger inclusief redelijk wat banelings. Ook heben marauders beperkte nut tegen mutas.

Ik zeg ook niet dat het ideaal is trouwens, maar met mijn speelstijl is het het beste wat ik heb. Voordeel er wel van is dat je vaak genoeg hebt dat ze met mutas zich door missile turrets proberen heen te vechten, en zich niet druk maken over mogelijke splash damage. Als je dan 2 thors hebt die goed in range zijn en tegelijk vuren + vuur van missile turrets kunnen je thors minimaal 2x schieten, en heb je daadwerkelijk een zooi mutas gekilld en moet de rest eerst weer regeneraten.
Als je met marines aankomt vliegen ze gewoon weg en vallen ze van een andere kant aan.
Tjah, Ik denk dat het beste is om dan het gevecht naar de Zerg te brengen. Om hem te forceren met zijn army terug te komen.

• Diabolica
blijft jammer dat de corsair weg is :(
in SC1 BW was ik altijd protoss. met een beetje corsair micro waren die muta's zo dood. niet weg maar dood.
Toch vind ik de phoenix iets minder sterk tegen air.

Maar als terran tegen muta's maak ik meestal 2 thors en een paar turrets. dat houd ze in het algemeen wel op afstand.

Diabolica schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:12:
blijft jammer dat de corsair weg is :(
in SC1 BW was ik altijd protoss. met een beetje corsair micro waren die muta's zo dood. niet weg maar dood.
Toch vind ik de phoenix iets minder sterk tegen air.

Maar als terran tegen muta's maak ik meestal 2 thors en een paar turrets. dat houd ze in het algemeen wel op afstand.
Dat dacht ik dus ook. Totdat ze dus gaan magic boxen ... Doei thors en doei turrents. Sucks hardcore. Ik zag een game muta's wegvluchten en ik werd blij om mijn goede beslissing om zo snel thors te maken (had alleen een lair gescout en m'n beslissing daarop gemaakt). komt ie terug, waar ik denk dat ie achterlijk is om tegen mijn thors te vechten spreidt hij zijn muta's en vernietigt hij mooi mijn legertje. Spijtig! Iemand een tip tegen dit fenomeen?

• kaluro2
Anoniem: 421531 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:20:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Totdat ze dus gaan magic boxen ... Doei thors en doei turrents. Sucks hardcore. Ik zag een game muta's wegvluchten en ik werd blij om mijn goede beslissing om zo snel thors te maken (had alleen een lair gescout en m'n beslissing daarop gemaakt). komt ie terug, waar ik denk dat ie achterlijk is om tegen mijn thors te vechten spreidt hij zijn muta's en vernietigt hij mooi mijn legertje. Spijtig! Iemand een tip tegen dit fenomeen?
Stimmed marine groepjes. Je raakt misschien wat marines kwijt maar mutalisks kosten 100/100, erg prijzig.

• huarru
kaluro2 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:37:
[...]

Stimmed marine groepjes. Je raakt misschien wat marines kwijt maar mutalisks kosten 100/100, erg prijzig.
Haha, eigenlijk gewoon mass marine + medivacs + tanks en dan maar slow pushen.
[...]

Als backup van thors kan dat dus, maar als je enkel die marines doet vliegen mutas gewoon weg zonder verliezen. In principe jouw primaire doel bereikt, SCVs verdedigt, maar ze zullen gewoon weer vanaf een andere hoek komen.
Marines in de buurt hebben werkt inderdaad. Maar sowieso heb je wel wat turrets nodig om een redelijke dekking te hebben. Als je je thors daar tussen hebt staan kunnen zijn mutas niet alleen door je thors, maar ook door alle missile turrets tegelijk worden aangevallen. Dat is meestal een slecht idee voor mutas.

Sowieso als ik missile turrets ga die meer doen dan voor de zekerheid er staan of als detection research ik meestal snel +1 range, betere dekking, en veel meer kans dat vijanden door meerdere turrets aangevallen kunnen worden.

[...]

Klinkt op zich wel logisch, maar marines vangen splash damage van Muta's, is een oneerlijke grade in het voordeel van de muta's zou ik zeggen. Tenzij je medivacs hun werk goed deon? En ik neem aan dat je vanzelfsprekend stim, shields en +1 att (en miss +1 def) nodig hebt? Heb je daar een filmpje over? Het zou niet fijn zijn als je met je groepje marines aankomt bij zijn basis en er ineens ultralisks/broodlors staan te wachten om je te rapen, is wel leuk om te weten welke ondersteunende units daarbij zouden kunnen helpen.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 421531 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:57:
[...]

Klinkt op zich wel logisch, maar marines vangen splash damage van Muta's, is een oneerlijke grade in het voordeel van de muta's zou ik zeggen. Tenzij je medivacs hun werk goed deon? En ik neem aan dat je vanzelfsprekend stim, shields en +1 att (en miss +1 def) nodig hebt? Heb je daar een filmpje over? Het zou niet fijn zijn als je met je groepje marines aankomt bij zijn basis en er ineens ultralisks/broodlors staan te wachten om je te rapen, is wel leuk om te weten welke ondersteunende units daarbij zouden kunnen helpen.
De splash van de Mutas doet niet zoveel. Die doet 3 damage op het 2e target en 1 damage op het 3e. Met +1 armor ben je dus al de helft van de splash damage kwijt (+1 attack voor Mutas verhoogt de waarde van de eerste aanval, de bounces zijn telkens een-derde van de vorige bounce, dus die krijgen veel minder voordeel van upgrades).

Het idee van de Thors is niet zozeer dat ze de Mutas en-masse afslachten (al is het natuurlijk altijd geinig wanneer een Zerg z'n Mutas gestacked langs je Thor vliegt), maar eerder om de Mutas weg te jagen. Tegen Thors wil je de Mutas het liefst uitspreiden, terwijl je tegen Marines de Mutas juist in een stack wil laten aanvallen, paar Marines aan de rand van het leger snipen en weer terugtrekken.

Als je dus zowel Thors als Marines tussen de tanks in je leger hebt staan, kunnen de Mutas niet op een gunstige manier aanvallen zonder of door de Marines of door de Thors afgemaakt te worden.

Overigens werkt Magic Box tegen Thors niet goed als je of erg veel Mutas hebt of als er meerdere (3+) Thors zijn. En daarnaast is een Thor cost-effective tegen Mutas zelfs als de Mutas magic box gebruiken.

• tehsojiro
  • Niet online
Marines scheuren door muta's heen, die splash damage is echt geen overbodige luxe. Sowieso moet je het bij zerg niet zo vet laten komen dat hij ultralisks en broodlords kan maken want een macro match tegen zerg wil je echt niet.

Leuk stuk informatie. Ik ben tijd wel van de Thors tegen Zergs. Wa adviseer je in anticipatie op een grondcounter tegen Thors? (lings/roaches tijdens een muta harass). Of komt dat niet veel voor vanwegen te veel kosten van de muta's?

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21
thors zijn eigenlijk altijd wel cost-effective vs. zerg, een terran heeft altijd wel marines of helions om lings af te houden van de thor, en de thor ript door eigenlijk alle units van de zerg heen.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Je bouwt nooit zoveel Thors dat de Zerg ze specifiek gaat counteren. Als je veel last hebt van harass parkeer je er 1 in iedere mineral line. Als je een push doet, neem je er 2 of 3 mee. Maar het grootste gedeelte van je leger zal nog steeds tank/marine/medivac zijn.

Het is mogelijk om een Thor/Helion build te doen, maar behalve een timing push die de tegenstander verrast, kun je hier niet zoveel mee. Roach/Infestor countered dat best goed.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:25

Valkyre

Kitesurf FTW!

Ben Gold Protoss, maar sinds kort overgestapt naar random, qua Terran hoe laten jullie makkelijk je medivacs meevliegen met je marines/mauraders?
Control group 1 is meestal mijn ground army attack groep, waarbij ik ook de medivacs erbij gooi, maar wanneer ik attack move, dan vliegen die medivacs direct naar die locatie en als ze dan voorlopen op mijn grondtroepen word er weinig gehealed.

Aparte group? of minder ver a-moven?

iRacing Profiel

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 08:17
Je medivac a-moven op een marine (niet rechtsklikken want dan neem je hem op). Je medivac blijft dan je marines volgen. De medivacs steek je dan ook niet in je control group (toch niet dezelfde group). Als je dan met je marines ergens heenloopt, blijven je medivacs mooi achteraan met dezelfde snelheid.

Ik heb het ook pas vorige week ontdekt ^^

• huarru
Lointje schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:13:
Je medivac a-moven op een marine (niet rechtsklikken want dan neem je hem op). Je medivac blijft dan je marines volgen. De medivacs steek je dan ook niet in je control group (toch niet dezelfde group). Als je dan met je marines ergens heenloopt, blijven je medivacs mooi achteraan met dezelfde snelheid.

Ik heb het ook pas vorige week ontdekt ^^
Lol..en weer wat geleerd vandaag 8)7

• kaluro2
Anoniem: 421531 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:29:
Leuk stuk informatie. Ik ben tijd wel van de Thors tegen Zergs. Wa adviseer je in anticipatie op een grondcounter tegen Thors? (lings/roaches tijdens een muta harass). Of komt dat niet veel voor vanwegen te veel kosten van de muta's?
Neural parasite. ;)

Ik vraag wat je tegen een Thor-counter kunt doen, niet wat een thor counter is. Maar wel bedankt, neural parasite is idd een van de counters.
Zerglings (en die worden wel specifiek als thor counter gemaakt, als je maar voldoende thors hebt gaan ze die wel counteren). Kan je counteren met hellions, marines (niet heel effectief, maar helft van zijn lings zijn toch thors aan het aanvallen die het wel tijdje overleven), siege tanks (als ze genoeg ruimte/bescherming hebben) en alle air to ground.

Broodlords werken volgens mij ook wel, counteren met vikings/battlecruisers bij voorkeur. Marines werken prima, als je in range komt.

Ultras, thors kunnen die zelf redelijk counteren met strike cannons. Anders bij voorkeur weer air to ground units. Liefst battlecruisers voor yamato.

Infestors dan met neural parasite. Ghosts zou je kunnen gebruiken, maar is vaak erg lastig gedoe imo en nogal risicovol om dat aan ghosts over te laten. Voor de rest alles wat de infestor kan raken werkt wel. Siege tanks zijn goed idee, battlecruisers zijn zelf ook wel kwetsbaar voor neural parasite, maar met paar yamatos lost dat probleem zichzelf snel op. Met cloaked banshees vanachteren kan je ze ook snel killen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 14-09-2011 16:18 ]

• DeX
Anoniem: 421531 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:00:
[...]

Ik vraag wat je tegen een Thor-counter kunt doen, niet wat een thor counter is. Maar wel bedankt, neural parasite is idd een van de counters.
Tot Patch 1.4 dan ;)

• Diabolica
Ligt eraan als ze dat doorvoeren in patch 1.4.
Volgens mij nog niet 100% zeker

Thanks for the replies. Ik heb begrepen dat hellions wat generfed zullen worden in de volgende patch. Ik wilde net gaan leren hoe deze te gebruiken en toe te passen in drop play of early Zerg harass. Wat vinden jullie nu eigenlijk, hoe waardeloos worden Hellions nu? En worden ze alleen generfed, of woredn ze ter compensatie ook nog cheaper/sneller/meer HP? Ik heb de patch notes een tijd geleden gezien, maar ben vanaf m'n stage bezig met lezen en replyen, dus weet niet precies waar ik die patch notes nu kan vinden en heb niet genoeg tijd om dat even snel te doen.

• Singelaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 08:29
Ze worden generfed: blueflame deed eerst 10 extra damage, na de patch nog maar 5 extra.
Maar ik hoorde Day9 laatst zeggen dat na de nerf BFH nog steeds in 2 shots zerglings en workers killen. Dus voor early game press. maakt de nerf niet zo veel uit denk ik.
Ik heb op de PTR gespeeld en daarbij konden mijn Collosi nog steeds geneural parasite worden... Kans is dus groot dat die ene nerf niet doorgaat

Singelaar schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:47:
Ze worden generfed: blueflame deed eerst 10 extra damage, na de patch nog maar 5 extra.
Maar ik hoorde Day9 laatst zeggen dat na de nerf BFH nog steeds in 2 shots zerglings en workers killen. Dus voor early game press. maakt de nerf niet zo veel uit denk ik.
Extra damage tegen bio denk ik? Als zerglings en drones nog steeds ge-one-shot worden, hoe zit dat dan met marines en zealots? (Marauders zijn light armored neem ik aan?)

Gropah schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:48:

Ik heb op de PTR gespeeld en daarbij konden mijn Collosi nog steeds geneural parasite worden... Kans is dus groot dat die ene nerf niet doorgaat
Is op zich ook wel wat voor te zeggen. Ik bedoel, wat voor zin heeft het nou om een marine te neural parasiten? Als het geen grote unit heeft, is het waardeloos. Wel is het zo dat het misschien niet zo'n lange periode moet zijn, of dat de damage door een neural parasited unit verminderd wordt, of dat de HP van de infestor onttrokken wordt, zodat het een beetje in balans blijft.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 421531 op 14-09-2011 16:52 ]

Gropah schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:48:
Is op zich ook wel wat voor te zeggen. Ik bedoel, wat voor zin heeft het nou om een marine te neural parasiten? Als het geen grote unit heeft, is het waardeloos. Wel is het zo dat het misschien niet zo'n lange periode moet zijn, of dat de damage door een neural parasited unit verminderd wordt, of dat de HP van de infestor onttrokken wordt, zodat het een beetje in balans blijft.

• DeX
Deze nerf is gewoon nodig. Het is niet zo dat hellions waardeloos worden, maar ze worden niet zogame-bepalend als ze dat nu zijn. Bijna elke TvT op high level is: Who can blue-flame better? Niet allemaal hoor. Maar de meeste TvT's wel.
Pagina: 1 ... 12 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als iemand loopt te Trollen en/of Flamen, dan maken wij daar voortaan een TR voor aan. Het is moeilijk, maar er wordt vanaf nu gewoon niet meer op een troll gereageerd.

Dit is een laatste waarschuwing voor de troll(s) in het topic, maar ook voor degene die er weer in trappen.