Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
Ik ben het op dit forum nog niet zoveel tegengekomen, maar ik ben benieuwd of jullie zelfgemaakte (Do It Yourself) gear hebben voor jullie slr,dslr of video camera's.

Ik heb nu sinds een paar weken een Canon 550D, en heb hiervoor veel gebruik gemaakt van de 400D van mijn vader (in verband met school).

Nu is het een hele leuke hobby, maar kost het ook een hoop geld. Nu ben ik student (en ik heb het zeker niet slecht!), maar ook veel andere mensen hebben vaak denk ik niet zoveel geld over voor gear die ze maar af en toe gebruiken.

Nu ben ik van plan wat accessoires zelf te maken omdat het mij erg leuk lijkt om wat 'dingen' te hebben waar ik niet 'zo veel' geld voor over heb. Daarbij lijkt het mij ook leerzaam aangezien je veel beter leert hoe iets werkt en in elkaar zit.

Ik heb na wat google werk wat leuke websites en forums gevonden en een hoop ideeën opgedaan.

Cinema5D is een forum met een onderdeel DIY corner waar een hoop leuke DIY projecten getoond en besproken worden.

DIYPhotography is ook een website met verschillende DIY projecten uitgelegd met foto's.

Verder staan websites als Youtube ook vol met DIY projecten, en natuurlijk vind je ook een hoop info op Google.

Een aantal accessoires die je (vrij eenvoudig) zelf goed kunt maken.

Stabilizer / Steadycam / Glidecam voor het maken van 'vloeiende' videobeelden uit de hand.
Slider dolley / Rail voor het maken van vloeiende videobeelden vanuit een rail.
Camera rig / shoulder rig Om stabiel film of foto beelden te maken.
Crane / jib crane Om videobeelden vanuit een 'vliegend' perspectief te maken.
Ringlight Voor het maken van macrofoto's en als verlichting voor videobeelden.

Natuurlijk kan ik deze lijst nog veel langer maken, maar dit zijn wel de dingen die veel 'DIY' worden gemaakt.

Ikzelf heb al wat onderdelen besteld voor een Ringlight en zou ook nog graag een steadycam maken, maar heb nog geen bruikbaar kogelgewricht kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Veel verder dan een eigen pinhole camera'tje ben ik nog nooit geweest. Dat DIY forum lijkt me erg interessant, even spieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Het is zeker de moeite waard. Ik heb gisteren ook al wat geëxperimenteerd met 'bokeh filters' Weet niet of het een andere officiële naam heeft. Maar als je op 'diy bokeh filter' googled kom je het wel tegen. heel eenvoudig vormpjes uit karton voor je lens maken, en het bokeh effect krijgt de vorm van het vormpje wat je uit het karton haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ooit eens een eigen lightbox gemaakt om voedsel mee te fotograferen.
Was een leuk klusje en naar mijn mening goedkoop.
Steek je er iets meer geld in kan je hem misschien wel vervoerbaarder maken.
http://www.wikihow.com/Cr...sive-Photography-Lightbox
Voorbeeld kan helaas de website die ikzelf heb gebruikt niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik heb een zelfgemaakt softbox voor macro.

tilt-shift is ook erg leuk: http://www.creativepro.co...shift-camera-lens-peanuts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Laat ik nou heel toevallig een aantal machines aan het aanschaffen zijn, specifiek voor dit doel.

De werkplaats heeft straks een kolomboor, metaallintzaag, figuurzaag (voor alu en plastic onderdelen) en tafelschuurmachine staan. Ik ben ook al voorraden aan het verzamelen. En ik ben me aan het orienteren op het anodiseren van aluminium onderdelen.

De eerste twee projecten: een gemotoriseerde rail en een friction-follow-focus-wiel.

Tilt-lensje is ook leuk om te maken :)

Ik zal tzt hier de foto's en resultaten posten :Y

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:36
Sprite_tm heeft al eens uitgebreid verslag gedaan van zijn DIY tilt-lensje hier in dit subforum: DIY tilt-shift-lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 23:50
Toevallig!

Ik ben met een vriend bezig met het ontwerpen van een simpele shoulder rig. Puur om wat meer te experimenteren met video. Wat een financieel verschil tussen het zelf maken en rigs kopen! Ons ontwerp ligt nu ergens tussen de 50 en 75 euro. Het bestaat uit simpele aluminium onderdelen, (stangen, buizen en vierkante buizen.), bouten en (vleugel-) moeren en foam! Waar kant en klare rigs al gauw >500 euro kosten. Tuurlijk is de kwaliteit en de uitbreidbaarheid dan een stuk beter... Maar dit is goed genoeg voor wat studenten experimenten.

Helaas op het moment alleen OS X beschikbaar waardoor ik geen modellen kan laten zien. Die zitten in 3D Max welke niet draait op OS X.

Edit, mijn eerste ontwerp die we later in 3D Max volledig uitgewerkt hebben:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KZ6fw1H338u9JVpZofuF4aCh/full.png

hopelijk kan ik binnenkort een paar screenshots maken van Max, ziet er zoveel beter uit dan dit

[ Voor 16% gewijzigd door Zandpad op 14-07-2011 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03
Ik was op zoek naar een omnibounce voor mijn flitser, echter is mijn flitser dusdanig oud dat die niet te krijgen is. Ik vond toen op een website een DIY bounce. Men neme een witte shampoo fles o.i.d. en knipt daar de onderkant van af en klaar is kees. Ik heb een Kruidvat eigen merk shampoo fles gebruikt, en het werkt prima.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-IDTL-nowpRA/Th7euUev0II/AAAAAAAANwA/GnH-cBnBKLo/IMGP4052.JPG
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:05
Ik ben hier ook wel eens een reportage van een DIY softbox tegengekomen volgens mij :)

Zelf heb ik pas geprobeerd wat accessoires voor m'n flitser te knutselen met klitteband enzo, maar dat is aan mij niet besteed vrees ik.... heb gisteren een kant-en-klaar setje van Honl binnen gehad :P

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 07:27
Ah nice, zat van de week al in me hoofd om zelf een slider te bouwen, die site gaat zeker helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Wat ook leuk is, is om eigen bokeh vormen te maken: http://www.diyphotography.net/diy_create_your_own_bokeh

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Precies, daar ben ik gisteren mee bezig geweest. Ik heb nu alleen een 18-55 kitlens, waar het vormpje heel klein voor moet zijn om het effect ook werkelijk te krijgen. (of ligt dat aan mij?)

Althans, leuk dat ik niet de enige ben die zich bezig houd met DIY gear!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Met een kitlens is het ook erg lastig omdat je geen klein diafragma hebt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
^^geen groot diafragma...^^

op 55mm, een korte afstand tot je onderwerp en een achtergrond met een paar highlights zal je je custom bokeh goed moeten zien...

[ Voor 5% gewijzigd door ThomasW op 14-07-2011 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Oke, ja, het lukte me wel als ik hem volledig out of focus draaide, en naar de straatverlichting keek. (Dus dicht bij het object scherp , en achtergrond ver zou ook kunnen) Maar hierbij moest het 'uitgesneden' vormpje echt heel klein zijn wilde ik dit goed in de bokeh krijgen.

@ThomasW, ik weet ook nooit hoe ik het over het diafragma moet zeggen, groot diafragma in de vorm van 'grote opening -> klein getal' of 'Groot getal -> kleine opening'. Ik snap dat het diafragma getal klein moet zijn, maar volledig ingezoomd op 55mm krijg ik hem op zijn kleinst op 5.6. Heb inmiddels een Helios 44M (oude lens) binnengekregen, maar de adapter ring is nog onderweg om hem op mijn camera te kunnen gebruiken. Daarbij kan ik handmatig het diafragma instellen op F2.

Ik heb van de week trouwens onderdelen besteld voor een ringlight. Inspiratie komt kom van dit topic van het cinema5D forum.

Ik heb deze en deze led ringen besteld van ebay en dealextreme (waar je heel veel handige parts vind). Ik wil gebruik gaan maken van ring met de meest neutraal witte leds. Verder zo'n 8AA clip van ebay . De rest ga ik wanneer ik het binnen heb bij elkaar zoeken, en in elkaar puzzelen. Ik ben ook nogsteeds opzoek naar een kogelgewricht voor een steadycam achtig ding.

[ Voor 16% gewijzigd door Igor92 op 14-07-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Ben weer even verder gegaan met mijn schouder rig. De bedoeling is dat het hele geval in kan klappen, en op verschillende punten ook kan draaien ten opzichte van zichzelf:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/00AVT3FLdoLA1kNkmiqbSGmz/full.png
(Alle lengte maten zijn nog niet in de goede verhouding)

Het schouderstuk kan kantelen ten opzichte van de twee buizen, en het achterste stuk kan kantelen ten opzichte van het eerste stuk. Daarnaast is de baseplate te verschuiven over de buizen dankzij een "O-plaat" aan de onderkant. Zie de roze buisje (schroeven met vleugelmoeren):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1fzw3HHHW1lbTzJcNqdspt0A/full.png

Voor de camera is de mount waar de buizen met het handvat systeem komt. Hier kunnen de horizontale buizen terugklappen naar binnen dankzij buizen met vleugelmoeren. Met hoekprofielen kunnen de handvaten onder verschillende hoeken. Zie de twee sets buizen, waaraan de hoekprofielen en de handvaten zijn bevestigd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7uXqdpTGiG3aba0AV8RnnYso/full.png

En het hele zooitje opgeklapt, zal ongeveer de lengte van de twee buizen worden. Welke we geschat hebben op ongeveer 60 a 70cm. Dat is de afstand tussen je schouders en je handen licht gebogen uitgestoken.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NpVZ9hBhz6AL5J0RmQKXT88p/full.png

[ Voor 11% gewijzigd door Zandpad op 16-07-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:34

breinonline

Are you afraid to be known?

Er zijn hier op het forum in het verleden ook wel wat interessante projecten langsgekomen hoor:
[DIY] Beautydish
[DIY] 230V Powerpack (Vagabond, Explorer XT imitatie)
[DIY]200w studiospot voor <20,-
DIY tilt-shift-lens

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:59

SomerenV

It's something!

Leuk topic! Zelf ga ik eind augustus een Canon EOS 550D kopen naar alle waarschijnlijkheid en daar hoort natuurlijk een shouldermount bij. Ik heb altijd al met schoudercamera's gefilmd, dus ik kan eigenlijk niet zonder meer, vandaar. Dus ik vol goede moed op zoek naar shouldermounts met de gedachte dat die nooit duur zouden kunnen zijn gezien de materialen die ze gebruiken en het compacte design. De goedkoopste die ik kon vinden was nog iets van 300 euro, dus dan volgt er een logische volgende stap: zelf maken.

Eerst wat maten opgezocht die standaard zijn voor shouldermounts, vastgesteld dat ik met aluminium wil gaan werken en dat het geheel enigzins versteldbaar moet zijn. In 3D Studio Max een conceptje gemaakt en dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img853.imageshack.us/img853/511/concept4.jpg

De buizen zijn van aluminium met een sticker eroverheen voor een carbon look.
De blokjes zijn gefreesd aluminium met een zwarte verflaag eroverheen.
Het gebogen stukje dat de 2 delen met elkaar verbindt is van staal.
Het achterste gedeelte is gebogen aluminium met schuimrubber.
Het handvat is van een mountainbike en ik ben aan het twijfelen tussen 1 of 2 handvaten :+

Vooralsnog is het nog een concept, maar alle maten zouden moeten kloppen. Zodra ik de camera heb ga ik aan de slag met een real life versie van het concept dat ik ga maken met PVC buizen en hout, puur om te kijken of m'n maten kloppen. Daarna wordt het hele ontwerp doorgestuurd naar een bedrijf dat een aantal pro's in huis heeft op het gebied van aluminiumbewerking (en andere metalen).

Verder ben ik nog bezig met concepts van een mattebox, follow focus en viewfinder, die allemaal aan te sluiten zijn op mijn shoulder mount. Ik hou jullie op de hoogte :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Gaaf om te zien! Hierboven post ik net mijn 3D Max render van mijn shoulder rig. Misschien dat we wat ideeën kunnen uitwisselen?

Ik volg je project verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Zandpad schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:08:
[...]

Gaaf om te zien! Hierboven post ik net mijn 3D Max render van mijn shoulder rig. Misschien dat we wat ideeën kunnen uitwisselen?

Ik volg je project verder!
Sounds like a plan :) Ik ben momenteel bezig met wat toevoegingen aan m'n rig, zoals een handlebar boven de camera, zodat je hem heel erg laag kunt houden wanneer je hem niet op je schouder hebt. Het kostenplaatje voor de rig zelf, inclusief productie van de aluminium onderdelen komt neer op zo'n 60/70 euro, wat echt spotgoedkoop is voor een dergelijk product.

Ik moet trouwens zeggen dat ik je handlebar systeem best nice vind. Ze zijn in en uitklapbaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
SomerenV schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:32:
[...]

Sounds like a plan :) Ik ben momenteel bezig met wat toevoegingen aan m'n rig, zoals een handlebar boven de camera, zodat je hem heel erg laag kunt houden wanneer je hem niet op je schouder hebt. Het kostenplaatje voor de rig zelf, inclusief productie van de aluminium onderdelen komt neer op zo'n 60/70 euro, wat echt spotgoedkoop is voor een dergelijk product.

Ik moet trouwens zeggen dat ik je handlebar systeem best nice vind. Ze zijn in en uitklapbaar toch?
Prima! Doen we dat. Het mooie van 3D max he? Je voegt gewoon nog even wat dingetjes toe :+ Kosten voor mijn rig zijn nu <50 euro het duurste zijn zijn nog wel de schroeven en moeren. Echt spotgoedkoop ja.

Handlebar systeem is volledig inklapbaar, en dus ook uitklapbaar. En de hoek tussen de handvaten en de buizen is in beide richtingen iets van 45 graden verstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:20
Zow, 60-70 euro dat is nog een keer te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Zandpad schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:38:
[...]

Prima! Doen we dat. Het mooie van 3D max he? Je voegt gewoon nog even wat dingetjes toe :+ Kosten voor mijn rig zijn nu <50 euro het duurste zijn zijn nog wel de schroeven en moeren. Echt spotgoedkoop ja.

Handlebar systeem is volledig inklapbaar, en dus ook uitklapbaar. En de hoek tussen de handvaten en de buizen is in beide richtingen iets van 45 graden verstelbaar!
Ik ben heel blij dat ik ook de tijd en moeite heb genomen om heel erg vriendloos 3D Studio Max uit te pluizen :+ En kosten wilde ik ook laag houden, maar ik wilde niet inleveren op kwaliteit en uitstraling. Iets als 400 euro of zelfs 1000 euro vind ik echt belachelijk duur voor een shoulder mount. Dus ik heb een simpel ontwerp gevraagd, m'n vader (die bij een gereedschapsmakerij werkt) gevraagd wat productiekosten voor de aluminiumonderdelen zouden zijn, en van daaruit gekeken of het haalbaar is en niet te duur. Blokjes frezen is max 2 uur werk, en degene die het doen zijn al blij met 15 euro per uur. Aluminium zelf kost ook belachelijk weinig. Maar goed, verder op het ontwerp...

Opzich wel handig dat de handlebars inklapbaar zijn, maar ben je niet bang dat het te fragiel aanvoelt allemaal? Dat het alle kanten opgaat terwijl je aan het filmen bent zeg maar. Bij mijn huidige ontwerp met 1 handlebar gebruik ik een scharnier dat je ook ziet bij deuren, waardoor je het ding voor en achteruit kan hellen. Naar mijn idee dempt dat wat trillingen van je hand, maar dat moet de praktijk nog uitwijzen. Verder zijn alle blokjes naar voren of achteren te schuiven.

Hier het nieuwste ontwerp met een follow focus, viewfinder en handlebar boven de camera.

Handlebar boven camera: Deze moet nog 90 graden gedraaid worden, was een stom foutje van me 8)7
Follow focus: Dit wordt een combinatie van verschillende onderdelen en ik ben er nog niet helemaal uit welke. Ik zat te denken aan LEGO tandwieletjes, dunne plastic buisjes van 3 milimeter en een groter tandwiel voor de aandrijving van de riem. De riem zelf is voor weinig op internet te bestellen en wordt normaal gebruikt bij radiografische modellen. Om de lens van de camera komt dan ook zo'n riem. Geen idee of het werkt, dus de followfocus is nog behoorlijk experimenteel. Maar áls het werkt dan ook voor zeer weinig te maken.
Viewfinder: Heel simpel ontwerp dat ik heb gevonden op Youtube. Hij gebruikt een plastic doosje, een vergrootglas en een rubberen dingetje om je oog tegenaan te zetten. Súper simpel en voor een paar euro te maken. Er zijn variaties op, maar schijnt prima te werken en volgt hetzelfde principe als de duurdere viewfinders (waarvan de goedkoopste 60 euro kost).

Alle maten van m'n 3D model kloppen en de camera is gebaseerd op referentiefoto's en de afmetingen van de Canon EOS 550D. Maar ik ben hier nog wel even zoet mee ^^ Zoiezo eind augustus de camera zelf kopen, daarna een mock-up model maken van hout en PVC en als alles dan klopt wordt ie 'voor de eggies' gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
SomerenV schreef op zondag 17 juli 2011 @ 23:09:
[...]

Ik ben heel blij dat ik ook de tijd en moeite heb genomen om heel erg vriendloos 3D Studio Max uit te pluizen :+ En kosten wilde ik ook laag houden, maar ik wilde niet inleveren op kwaliteit en uitstraling. Iets als 400 euro of zelfs 1000 euro vind ik echt belachelijk duur voor een shoulder mount. Dus ik heb een simpel ontwerp gevraagd, m'n vader (die bij een gereedschapsmakerij werkt) gevraagd wat productiekosten voor de aluminiumonderdelen zouden zijn, en van daaruit gekeken of het haalbaar is en niet te duur. Blokjes frezen is max 2 uur werk, en degene die het doen zijn al blij met 15 euro per uur. Aluminium zelf kost ook belachelijk weinig. Maar goed, verder op het ontwerp...
Jap zeker, alles valt goed uit te lijnen, en grootes zijn ook makkelijk achter te halen. Erg makkelijk als je materiaal wil bestellen enzo. De uitstraling word ook matzwart (gespoten dan). Ik heb dit samen met een technische vriend van mij gemaakt en ontwerpt. Hij gaat het ook voor me bouwen. Hoofdbestandeel wordt aluminium en foam, Wat kost het mij, nou materiaalkosten (alu, schroeven en moeren) en een kratje bier...
Opzich wel handig dat de handlebars inklapbaar zijn, maar ben je niet bang dat het te fragiel aanvoelt allemaal? Dat het alle kanten opgaat terwijl je aan het filmen bent zeg maar. Bij mijn huidige ontwerp met 1 handlebar gebruik ik een scharnier dat je ook ziet bij deuren, waardoor je het ding voor en achteruit kan hellen. Naar mijn idee dempt dat wat trillingen van je hand, maar dat moet de praktijk nog uitwijzen. Verder zijn alle blokjes naar voren of achteren te schuiven.
Het word gemaakt van high grade aluminium, minimaal 2,5mm dik. Dat krijg je met geen mogelijkheid met de hand omgebogen. We hadden moeite om het met een hamer te buigen. Als dat niet goed komt gaan we naar plan B, gefreesde solide blokjes. Dat van het opvangen van trillingen door scharnier punten had ik nog niet eens bedacht!
Follow focus: Dit wordt een combinatie van verschillende onderdelen en ik ben er nog niet helemaal uit welke. Ik zat te denken aan LEGO tandwieletjes, dunne plastic buisjes van 3 milimeter en een groter tandwiel voor de aandrijving van de riem. De riem zelf is voor weinig op internet te bestellen en wordt normaal gebruikt bij radiografische modellen. Om de lens van de camera komt dan ook zo'n riem. Geen idee of het werkt, dus de
Follow Focus is wel iets waar ik over nagedacht heb, maar we konden geen goed idee krijgen om zoiets te maken. Het punt is dat het ook enigszins makkelijk te demonteren moet zijn, ik moet de camera ook nog kunnen gebruiken als gewone camera... Daarom zou ik niet zo snel banden rondom de lens vast gaan zetten.

Alhoewel dit idee van jou best goed klinkt! Ben benieuwd hoe dat uitpakt, wie weet maak ik dan alsnog een Follow Focus.

Welterusten Zandpad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Wat dat betreft toch handig wanneer je vakmensen tot je beschikking hebt, zij het betaald of gratis. Als je dat niet hebt moet je namelijk een rig maken met PVC ofzo en dat ziet er toch een heel stuk minder goed uit imo. Overigens heb ik zelf totaal geen technische achtergrond, maar ben ik gewoon goed in het afkijken van ontwerpen, het uitpluizen van mechanismen en het combineren tot een eigen design :+ Beter goed gejat dan slecht bedacht zeg maar. Ik heb ook echt een shitload aan foto's van verschillende rigs op m'n pc als referentie materiaal. Ik kan ze wel uploaden voor je als je wilt?

Wat de followfocus betreft: De FF is by far het moeilijkste onderdeel. Je zit met het overbrengen van een beweging in een hoek van 90 graden wat al lastig is ivm het vinden van tandwielen (en die krengen zijn prijzig) en vervolgens het overbrengen van de beweging op de lens. Ik zat eerst te kijken naar overbrengen dmv tandwielen (dus van FF naar lens) maar dat werd ook al snel te duur. Toen zag ik een professionele rig (Chamelon ofzoiets) die een riem gebruikte. Dus even uitgezocht en het blijkt dat ze die 'riemen' onder andere ook gebruiken voor radiografisch bestuurbare helikopters. Hier zijn ze het goedkoopst, en hier wat duurder, maar nog steeds erg betaalbaar als je het vergelijkt met grote tandwielen die om de lens passen. Hier hebben ze PVC buisjes van 3mm die met wat behendigheid prima aan een lego tandwieletje naar keuze te bevestigen is dmv lijm ofzo. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een haaks gefreesd aluminium blokje, 1 wat groter tandwiel en het gedeelte waar je aan draait.

De FF is dus het lastigste vanwege de onderdelen, én relatief gezien het duurste, maar het is in theorie wel gewoon prima mogelijk. Maar dit is dus echt iets voor het allerlaatst, als ik weer genoeg geld over heb :X Mattebox is wel kinderlijk eenvoudig te doen, en ook daar veel filmpjes van te vinden op Youtube.

Trouwens, toen ik m'n vriendin liet zien welke camera ik wilde aanschaffen (voor semi professionele doeleinden) had ze meteen zoiets van 'maar je gaat toch niet rondlopen met zo'n klein fototoestel? :F ' Dus nog een goede reden om er een fatsoenlijke rig aan te schaffen :+ De meeste mensen denken namelijk dat groter per definitie beter is. Niet geheel waar, maar in dit geval is groter wel direct een stuk fijner én stabieler ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Ik vertrouw PVC ook niet met apparatuur erop, dan krijg ik de kriebels :+. Tja elk idee is al ooit verzonnen, we kunnen het alleen maar beter maken! Qua design ziet joue er wel top uit hoor!

Toch nog wel een vraagje, in alle rigs die ik vast gehouden heb (niet zo veel, maar wel een paar goede van Gerard Henninger.) zaten de camera's rechtstreeks tussen de handen en de schouder in. Jij kiest in je design om de camera meer opzij en voor je neus te brengen met een beugel. Naar mijn idee breng je dan juist de camera uit balans, omdat het gewicht nu links van het midden is. Gaat de rig nu niet te veel naar links hangen waardoor je heel veel moet compenseren aan de rechterkant?

Vraag nummer twee, waarom zou je voor een mattebox gaan als je ook zonnekappen hebt? Het enige wat ik me kan bedenken is dat je filters wilt tijdens het filmen. Als er al filters op komen dan zullen dat mijn huidige schroef filters zijn. Is het dan nuttig om een mattebox te maken?

Ik heb nog zitten denken om FF te maken door middel van een klein electro motortje en een band om de lens. In dat geval heb je maar één tandwiel op de motor en en een ring op de lens, samen met een band. Het motortje zou moeten lopen op twee batterijen ofzo, en met een hendeltje welke twee kanten op kan, vooruit en achteruit focussen. Dat ideetje moet ik nog wat verder onderzoeken...

Ach apparatuur is al duur genoeg: schoonvader haalde vandaag een dubbelzoomkit 60D op. Prachtige camera en lenzen, maar de bon :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Zandpad schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 00:01:
Ik vertrouw PVC ook niet met apparatuur erop, dan krijg ik de kriebels :+. Tja elk idee is al ooit verzonnen, we kunnen het alleen maar beter maken! Qua design ziet joue er wel top uit hoor!
Ik heb wat ontwerpen langs zien komen waar ik 1: nooit een camera van 600, laat staan 1200 euro op zou zetten en 2: waarmee ik me niet in het openbaar zou durven vertonen. Hier zijn drie filmpjes: Shouldermount van hout, van PVC en eentje van staal. Kijk, kostenbesparing is 1 ding, maar deze mensen lijken 'trots' te zijn op hun goedkope DIY ontwerp. Leuk als probeersel misschien, of zelfs dat niet eens. Dat zijn nou echt rigs waar ik me voor kapot zou schamen als ik in het openbaar aan het filmen zou zijn. En inderdaad, uiteindelijk is alles een variant op elkaar, maar de kunst is dan om toch nét wat anders te maken. En thnx voor het compliment :)
Toch nog wel een vraagje, in alle rigs die ik vast gehouden heb (niet zo veel, maar wel een paar goede van Gerard Henninger.) zaten de camera's rechtstreeks tussen de handen en de schouder in. Jij kiest in je design om de camera meer opzij en voor je neus te brengen met een beugel. Naar mijn idee breng je dan juist de camera uit balans, omdat het gewicht nu links van het midden is. Gaat de rig nu niet te veel naar links hangen waardoor je heel veel moet compenseren aan de rechterkant?
Daar heb je eigenlijk best een goed punt waar ik zelf nog niet aan gedacht heb :o Ik zal eens kijken hoe het geheel zoals het nu is oogt met 1 of 2 handlebars gecentreerd op basis van de camera. Het is natuurlijk wel belangrijk dat er een balans is aangezien het doel van een dergelijke rig het stabiliseren van de camera is, en dat gaat niet lukken als alles 1 kant op hangt |:( Dat wordt dus nog even spelen met 3D en leentje-buur spelen bij de SC2 rig (erg gaaf design, maar het zit een beetje vreemd in elkaar imo). Dus bedankt voor de tip!
Vraag nummer twee, waarom zou je voor een mattebox gaan als je ook zonnekappen hebt? Het enige wat ik me kan bedenken is dat je filters wilt tijdens het filmen. Als er al filters op komen dan zullen dat mijn huidige schroef filters zijn. Is het dan nuttig om een mattebox te maken?
Mattebox heb ik zelf ook nog mijn vraagtekens bij en ik weet niet zeker of ik het ga doen. Van de andere kant: het is vrij eenvoudig te maken en kost qua materialen minder dan zonnekappen (ivm scharnieren en dergelijke).
Ik heb nog zitten denken om FF te maken door middel van een klein electro motortje en een band om de lens. In dat geval heb je maar één tandwiel op de motor en en een ring op de lens, samen met een band. Het motortje zou moeten lopen op twee batterijen ofzo, en met een hendeltje welke twee kanten op kan, vooruit en achteruit focussen. Dat ideetje moet ik nog wat verder onderzoeken...
Ben je niet bang dat een motortje teveel geluid maakt? Daarnaast heb je veel minder controle over zoiets dan bijvoorbeeld je eigen handen aan een wieletje. Ik ben sowieso meer van het handmatig bedienen van alles en een motortje heb ik bij nog geen enkel ontwerp gezien. 9 van de 10 ontwerpen gebruiken overbrengen dmv tandwielen en die SC2 rig gebruikt toevallig een riem voor de overbrenging. Naar mijn mening een slimme en goedkope oplossing.
Ach apparatuur is al duur genoeg: schoonvader haalde vandaag een dubbelzoomkit 60D op. Prachtige camera en lenzen, maar de bon :|
Tja, dure hobby he ;) Ik ben allang blij dat er DSLR oplossing zijn anders zit je al snel boven de 2000 euro voor een semi-professionele camera. Bij de lokale omroep gebruiken we de Sony NX5-E. Geweldig camera'tje die ik zo nu en dan gebruik voor eigen probeersels, maar die kosten ook al tussen de 2500 en 3000 euro als ik me niet vergis. Dan ben ik toch blij dat ik voor 600 euro een in mijn ogen betere kwaliteit krijg qua beelden (mede dankzij de filmische look van DSLR beelden). Dus mij hoor je niet klagen over prijzen :+

Edit: Overigens heeft die NX5 wel één ding out of the box wat geen enkele DSLR heeft... geluid waar je u tegen zegt! _/-\o_ But still, not complaining :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

SomerenV schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 01:59:

Ben je niet bang dat een motortje teveel geluid maakt? Daarnaast heb je veel minder controle over zoiets dan bijvoorbeeld je eigen handen aan een wieletje. Ik ben sowieso meer van het handmatig bedienen van alles en een motortje heb ik bij nog geen enkel ontwerp gezien. 9 van de 10 ontwerpen gebruiken overbrengen dmv tandwielen en die SC2 rig gebruikt toevallig een riem voor de overbrenging. Naar mijn mening een slimme en goedkope oplossing.
Een Friction Follow Focus anders proberen?

Hierop gebaseerd ga ik binnenkort er eentje maken (maar dan echt veel mooier, die in de link lijkt me eerder een prototype 8)7 )

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
SomerenV schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 01:59:
Daar heb je eigenlijk best een goed punt waar ik zelf nog niet aan gedacht heb :o Ik zal eens kijken hoe het geheel zoals het nu is oogt met 1 of 2 handlebars gecentreerd op basis van de camera. Het is natuurlijk wel belangrijk dat er een balans is aangezien het doel van een dergelijke rig het stabiliseren van de camera is, en dat gaat niet lukken als alles 1 kant op hangt |:( Dat wordt dus nog even spelen met 3D en leentje-buur spelen bij de SC2 rig (erg gaaf design, maar het zit een beetje vreemd in elkaar imo). Dus bedankt voor de tip!
Ik vond het al zo raar :P, naar mijn idee is juist zo'n rig om de boel te stabiliseren, maar zo breng je het eigenlijk uit het lood en dus uit balans. Maar goed, het zou ook maar we zo kunnen zijn dat met twee handlebars het best te controleren is. In mijn ogen zou die rig zo moeten werken dat je een aantal uur er mee kan werken zonder onnodig spierpijn te krijgen.
Mattebox heb ik zelf ook nog mijn vraagtekens bij en ik weet niet zeker of ik het ga doen. Van de andere kant: het is vrij eenvoudig te maken en kost qua materialen minder dan zonnekappen (ivm scharnieren en dergelijke).
Hmm oke, voorlopig houd ik het wel bij zonnekappen, wie weet komt die mattebox nog een keertje.
Een klein motortje hoeft niet altijd veel geluid te maken, hij hoeft ook niet hard te draaien daar zorgt de overbrengen wel voor. Maar die frictie follow focus van Rinaldo ^^ is ook wel een goed idee. Ik heb vast nog wel ergens een oude skeeler waar ik een wiel van af kan slopen, en die kun je rechtstreeks er tegen aanzetten. Geen gekloot met banden en tandwielen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Zie hier mijn nieuwe concept: de Assassin Shoulder Mount
Misschien ga ik als alles af is een leuke promo achtige shortfilm maken. Alles zo realistisch mogelijk om het echt te laten lijken alsof het een rig is die op de markt gaat komen. Een beetje het fake trailer idee zeg maar :)
Zandpad schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:48:
Ik vond het al zo raar :P, naar mijn idee is juist zo'n rig om de boel te stabiliseren, maar zo breng je het eigenlijk uit het lood en dus uit balans. Maar goed, het zou ook maar we zo kunnen zijn dat met twee handlebars het best te controleren is. In mijn ogen zou die rig zo moeten werken dat je een aantal uur er mee kan werken zonder onnodig spierpijn te krijgen.
Ik weet niet wat fijner is. Schoudercamera's heb je altijd met 1 hand vast, en dat is aan de zijkant, waardoor het hele gevaarte in feite ook constant uit balans is. Ik heb nu in mijn concept een handlebar op 1 lijn lopen met de camera, waardoor je al dat gewicht met je hand ondersteund. In geval van nood kun je er een attachment op zetten met 2 handlebars, mocht dat fijner zijn. Dat is eigenlijk ook wel mijn uitgangspunt met m'n rig. Het moet volledig aanpasbaar zijn, niet te lomp en niet te zwaar. Voor extra stabiliteit maak ik helemaal achterop de schouderplaat iets waar je kleine gewichtjes aan vast kan maken. Ik heb het bij meer rigs gezien, dus kan nooit verkeerd zijn. Het fijnste aan mijn rig is misschien nog wel dat ie helemaal uit elkaar kan en daardoor ik een koffertje of tas past.
Hmm oke, voorlopig houd ik het wel bij zonnekappen, wie weet komt die mattebox nog een keertje.
Ik ga denk ik voor een mattebox, maar niet alleen om de zon tegen te houden.... hieronder zometeen een volledige uitleg.
Een klein motortje hoeft niet altijd veel geluid te maken, hij hoeft ook niet hard te draaien daar zorgt de overbrengen wel voor. Maar die frictie follow focus van Rinaldo ^^ is ook wel een goed idee. Ik heb vast nog wel ergens een oude skeeler waar ik een wiel van af kan slopen, en die kun je rechtstreeks er tegen aanzetten. Geen gekloot met banden en tandwielen...
Die followfocus van Rinaldo ziet er inderdaad heel nice uit! Toch mooi om te zien hoeveel varianten er zijn op bestaande systemen. Toch ga ik voor m'n riem-aandrijving :P Lijkt me net wat prettiger werken op de een of andere manier.

Oké, ik kreeg gisteren, terwijl ik in de regen liep een idee: een regenjas voor op je rig. Stel je voor dat je zonder al teveel gedoe kunt filmen terwijl het buiten met bakken uit de hemel valt! Mijn idee bevat wat bevestigingspunten, een mattebox en een op maat gemaakte doorzichtige plastic 'jas'. Om de lens te beschermen bevestig je de jas aan de mattebox (totdat je zo'n 200 graden bedekt hebt) en zorg je met bevestigingspunten (kleine paaltjes die het geheel goed omhoog houden) dat je uitsparingen hebt bij je follow focus, viewfinder en andere essentiele dingen. Ik heb het nog niet uitgewerkt, maar het idee zelf lijkt me wel wat. Wat vinden jullie ervan?

Edit: Ik zie nu dat er Asassins staat :F Straks meteen even de PSD fixen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Hier interesse voor de Assassin!

Hier nog een link waar ook wel DIY spul voorbij komt: http://photojojo.com/

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Grappig, ik ben voor een vrije opdracht van m'n studie bezig met het ontwerpen van een follow focus. Zal een klein beetje lijken op een friction follow focus, alleen wordt het op de behuizing van de lens gemonteerd en wordt het geheel wat compacter dan de meeste systemen.
Ik zal het laten zien zodra ik verder ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik ben een hele tijd terug bezig geweest met het ontwerpen van een LED-ringlight. :

xx

Bovenste plaat: plastic
Middelste plaat: 1,5mm aluminium
Onderste plaat: plastic of aluminium

Het zou de bedoeling zijn om verschillende LEDs te gebruiken. 5500K LEDs zijn prijzig. 8000K combineren met 3000K zou goed middelen. Een ander voordeel zou dan zijn om de stroom naar de LEDs afzonderlijk te kunnen regelen zodat de kleurtemperatuur traploos aangepast zou kunnen worden. De bovenste plaat zou dan opgeschuurd worden om het licht diffuus te maken. De ruimte onder de LEDs zou gereserveerd zijn voor de benodigde elektronica.

LEDs op eBay: spotgoedkoop
Elektraonderdelen: spotgoedkoop
Metalen plaat laten CNC'en: paar tientjes

Iets verzinnen om het geheel aan de camera vast te krijgen kan ook niet veel kosten.

Feitelijk een namaak hiervan:

xx

Niet echt geld of tijd nu om dit weer op te pakken. Ik heb al zoveel uitgaven en ik wil al een 550D kopen (naast mijn HV30), en dan praat ik niet over een kale 550D met 1 of 2 goedkope lensjes.

Iemand anders al eens een DIY ringlight gemaakt?

Interessante/goedkope sites:

http://www.indymogul.com/
http://indisystem.com/
http://www.cartala.com/metaldolly.php
http://www.bargain-camera.com/store/home.php
http://philipbloom.net/
http://www.dvinfo.net/
http://www.diyphotography.net/
http://www.dv-forums.com/forums/
http://www.hv20.com/forumdisplay.php?7-DIY-amp-Modifications
http://www.vid-atlantic.com/cinemorphic.html
http://www.cinematography.com/index.php?showforum=35

[ Voor 23% gewijzigd door Sefyu op 01-03-2015 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Ik ben gisteren terug gekomen van vakantie, en er lagen 3 enveloppen op de mat met leuk 'speelgoed'.
Ik had 2 led ringen besteld en 1 8*AA batterijen rekje om een lekker goedkope ringlight te kunnen maken.

De 2 ringen had ik gekozen om een zo'n 'neutraal' mogelijke witte te vinden. Maar aangezien de ene 10 cm diameter heeft, en de andere 12 cm gebruik ik ze wel beide. Ik zal kijken of ik morgen wat foto's kan maken, ben nog niet begonnen met 'knutselen, maar dat zal wel snel komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
Afgelopen weekend bezig geweest om een Striplight te maken. Geinspireerd door de SaberStrip (www.saberstrip.com). Voor mijn prototype gebruik gemaakt van een aantal Pringles bussen.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6021/5993721163_11825e7cda_z.jpg

Het idee is leuk, maar de spreiding van het licht moet nog wat getweaked worden.

[ Voor 11% gewijzigd door vandijk op 03-08-2011 10:18 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-03-2023
Igor92 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 00:30:
Ik ben gisteren terug gekomen van vakantie, en er lagen 3 enveloppen op de mat met leuk 'speelgoed'.
Ik had 2 led ringen besteld en 1 8*AA batterijen rekje om een lekker goedkope ringlight te kunnen maken.

De 2 ringen had ik gekozen om een zo'n 'neutraal' mogelijke witte te vinden. Maar aangezien de ene 10 cm diameter heeft, en de andere 12 cm gebruik ik ze wel beide. Ik zal kijken of ik morgen wat foto's kan maken, ben nog niet begonnen met 'knutselen, maar dat zal wel snel komen!
Ben benieuwd, wil zelf ook een ringlight gaan maken.
Misschien handig om te vermelden hoeveel je er in totaal aan kwijt bent (als hij eenmaal af is :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Quote van eerder in dit topic:
[message=36402734,noline]Igor92 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:10[/messege]:
Ik heb van de week trouwens onderdelen besteld voor een ringlight. Inspiratie komt kom van dit topic van het cinema5D forum.

Ik heb deze en deze led ringen besteld van ebay en dealextreme (waar je heel veel handige parts vind). Ik wil gebruik gaan maken van ring met de meest neutraal witte leds. Verder zo'n 8AA clip van ebay . De rest ga ik wanneer ik het binnen heb bij elkaar zoeken, en in elkaar puzzelen. Ik ben ook nogsteeds opzoek naar een kogelgewricht voor een steadycam achtig ding.
Heb nu +/-13 euro uitgegeven aan 2 Led ringen en een batterij rekje.

Voor de rest ga ik het erg basic proberen te houden, effectief en stevig. Het mooie is dat een CD/DVD dezelfde diameter heeft, dus daar ga ik ook gebruik van maken, ik zal zo even snel wat foto's maken, dan weten jullie wat je ongeveer kunt verwachten

Edit voor de foto'tjes, excuses voor de iPhone kwaliteit.
De 2 ringen passen netjes in elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c293/Mrigor/0025d2fa.jpg

En geven aardig fel licht.
Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c293/Mrigor/3640f2b6.jpg

Ik heb wat van die 'transperante en matte' plastik CD's uit spindels, misschien ga ik deze gebruiken als 'defuser'.
Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c293/Mrigor/76f538f8.jpg

Of +/- een cm van het licht af.
Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c293/Mrigor/0394d522.jpg

Het effect (zonder 'defuser') op mijn zonnebril
Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c293/Mrigor/866df539.jpg

Waarvoor ik het precies wil gaan gebruiken weet ik nog niet helemaal, ik vind het leuk om er lekker mee bezig te zijn, en het zal vast wel eens van pas komen bij het maken van video's of foto's op feestjes of iets dergelijks.

[ Voor 26% gewijzigd door Igor92 op 03-08-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Ik ben benieuwd hoe je dit gemonteerd heb, omdat ik hier ook naar zit te kijken. Mijn idee was een step up ring naar 77mm (dichtste bij 80mm wat ik kon vinden) en dan er een 80mm LED Ring op vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Ik heb het (nog) niet vast gezet aan eenlens, de foto van de bril (is ook met mijn iPhone gemaakt) is door de ring vast te houden.

Ik heb inmiddels wat verder geknutseld, Ik heb de ringen aan elkaar gezet met siliconen kit (op de vorige foto's nog met plakband, en een ring PVC buis gezaagd welke ik ook vast heb gezet met siliconen kit, daarbovenop zit de defuser ring.

Waarom siliconen kit? Omdat dat transperant is en een goede vullende werking heeft. Verder heb ik ook niet heel veel handig gereedschap, dus de afwerking kon naar mijn mening wat beter, maar ach, het effect is goed en als ik het eens beter wil dan bouw ik een nieuwe op school.

Ik zal zo nog even wat foto'tjes uploaden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij ook wel vrij handig, vraag me alleen af of dit nog te gebruiken valt voor een fotoshoot. Kan je dit eens uitproberen? Bewolkt en op 1/200'e ofzo, portret..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Laatst online: 15:30

roelbb

knorretje

je kan voor de montage op de lens ook een ring gebruiken van het cockin P filter systeem. Daar zit een redelijk grote flens aan waar je dan de leds op vast kan lijmen. Ringen zijn veel op ebay te vinden voor een paar dollar.
zoals deze als je 55 millimeter lensvattinge hebt.

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 23:00
Hmm... dat is wel een leuk idee. Vrij gemakkelijk om dan een Macro ring te maken :). Zo'n cockin filter adapter kan je vastklikken aan je lens toch? LED ringetje eromheen met een batterij en klaar :).
Hoe maken jullie het LED ringetje minder fel? Plexiglas ervoor oid? Zodat het licht wat meer verdeelt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Laatst online: 15:30

roelbb

knorretje

cockin ring is met schroefdraad aan de lens.

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Leuk topic. Ik ben bezig met zelf een steadicam te maken. Ik heb niet echt een design gemaakt, maar na wat inspiratie te hebben opgedaan in verschillende threads (vooral deze) ben ik gaan zoeken naar spulletjes. Het lastigste is de gimble kop die de stabilisatie voor zijn rekening neemt. In die voorgaande thread gebruikte men een soort kruiskoppeling. Laat ik nou nog 2 versleten aandrijfassen van mijn Kyosho Inferno hebben liggen.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0537.jpg

Samen met een quick release kop van mijn statief (van manfrotto 701HDV), die had ik toch 2 stuks.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0535.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0539.jpg

Er moet een gat in, dus dat clipje moet er uit. Dat gat zit best op een mooie plaats, dus die heb ik opgeboord tot 6mm en verzonken.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0544.jpg

Van een koperen buis heb ik de stang gebogen waar de gewichten op komen. Niet echt goed gelukt. Ik had er nog wel zand in gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0549.jpg

Van een oude boormachine een handvat gejat.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0550.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0553.jpg

Het einde van de buis plat geslagen.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0556.jpg

Nog een gaatje erbij, in de buis en in de plaat.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0557.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0560.jpg

Paar boutjes die ik nog had liggen na het vervangen van de draaipunten van mijn volgeveerde MTB.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0558.jpg

Ik had het gat in de buis wat te ver naar voren gemaakt, maar achteraf kwam dat goed uit. Op de plaat was geen ruimte genoeg voor 2 bouten, dus zo wordt de buis redelijk goed op z'n plaats gehouden (door dat nokje dus).
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0548.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0562.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0563.jpg

Bovenkant netjes vlak.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0564.jpg

Grip monteren, straks met ty-wraps vastzetten. Dat moet nog ooit beter, misschien met een slangenklem.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0571.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0572.jpg

Zo is ie dus compleet.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0575.jpg

Het enige wat nog moet is gewichtjes erop maken. Daarvoor heb ik een paar M6/M8 bouten nodig en een hoop ringen, maar die heb ik niet liggen.

Om toch even te proberen heb ik een paar batterijen erop geplakt.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0576.jpg

Uiteindelijk moet er een Nikon D5100 op, maar mijn oude HF-100 voldoet voor nu. Op zich doet hij het aardig, maar hij blijft redelijk lang schommelen. Ik weet niet hoe ik dat moet oplossen. Waarschijnlijk moet ik wat spelen met de gewichtjes. Hier een filmpje (let niet op de kwaliteit). Aan het eind probeer ik hem dus zo stil mogelijk te houden, maar hij blijft schommelen.

http://www.youtube.com/watch?v=y2J7W6_Ak1c

Totale kosten tot nu toe: 0 euro. Maar als je alles moet kopen zal het iets meer zijn.

/edit: Na een trip naar de bouwmarkt ben ik verder gegaan.

Als ik toch koperen pijp gebruik, kan ik mooi ook knelkoppelingen gebruiken voor de afwerking.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0577.jpg

Gaatje boren voor de bout
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0578.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0580.jpg

Een hoop RVS ringen als balans massa, waren best duur.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0581.jpg

Met een vleugelmooertje zet je het vast
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0582.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/DIY_steadicam/_MG_0583.jpg

Ben er ook achter waarom de rig schommelt. Hij is gewoon niet in balans. Als ik de rig bekijk uit de link, dan zitten daar heel veel gewichtjes op die veplaatst kunnen worden om het geheel in balans te krijgen. En ik mis nog een vrijheidsgraad. De kruiskoppeling zorgt voor X en Y as, maar ik moet ook nog een rotatie vrijheid hebben, dus ik moet nog een draaipunt maken aan de grip, of aan de plaat. Ben nog aan het uitdokteren hoe.

Totaal uitgegeven nu: 12 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 16-08-2011 21:41 . Reden: Afwerking + opmerkingen ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Ziet er strak uit!
Ben benieuwd naar je bevinden straks als het klaar is!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik wacht nog steeds op een IS-element à la extender :9

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Dat zou WEL praktisch zijn :)

• -DG-
Wat uurtjes verder en bijna klaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.davidgroen.nl/got/followfocus01.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.davidgroen.nl/got/followfocus02.JPG
Nu is die nog gemonteerd met wcpapier om de lens niet te beschadigen ;), maar daar komen nog rubbertjes tussen en dan is die ongeveer af. Binnenkort zal ik wat duidelijkere foto's maken.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ziet er goed uit -DG- Kun je hiermee ook echt preciezer focussen of is het vooral voor het idee en het gemak? Het lijkt me btw wel moeilijk om dit te doen zonder de camera ergens op vast te maken, dan is de balans toch anders?

Zelf ben ik bezig met een Remote Control voor mijn 500D (of eigenlijk voor elke Canon camera), het wordt een wat uitgebreidere van de standaard dingen in de winkel (en manuren niet meegerekend ook goedkoper :P ). De hardware is al klaar, alleen nog alles testen en in een behuizing proppen. Software ben ik nu mee bezig.
Beschrijving van functies:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Modes
1. Simple remote \\ Acts as a simple extender of the camera buttons

2. Timer mode \\ Acts as a countdown timer and takes a picture in the end
    Timer starts when shutter button is pressed
    The user is able to give in the length of the delay/timer (0s-25h incr:1ms)
    The user is able to give in the length of exposure (0s-25h incr:1ms)

3. Interval mode \\ In this mode pictures are taken at a regular interval
    First picture is taken when shutter button is pressed/external signal is given
    The number of pictures is set by the user in advance (1-9999)
    The user is able to give in the interval between pictures (0s-25h incr:1ms)
    The user is able to give in the length of exposure (1s-25h incr:1ms, <interval)

4. Series mode \\ In this mode the user can program series of pictures to be taken with different settings
    First picture is taken when shutter button is pressed/external signal is given
    The number of pictures is set by the user in advance (1-12)
    The user is able to give in the interval between each picture (0ms-25h incr:1ms, >previous exposure time)
    The user is able to give in the length of exposure for each picture (1ms-25h incr:1ms, < next interval)

5. External trigger \\ In this mode the camera is triggered on an external signal
    The user is able to choose rising or falling edge triggering
    The user is able to give in the length of the delay (1ms-25h incr:1ms)
    The user is able to give in the length of exposure (1s-25h incr:1ms)
    Optionally the trigger can be set to only trigger on the first signal and never after that again

6. IR mode \\ In this mode the remote works the same but does not need to be connected via wire

7. Save settings \\ Saves all the settings (in EEPROM)

Ctrl+k

• -DG-
Dankje. :) Het idee van een follow focus is inderdaad dat je preciezer kunt focussen door de vertragende werking van de wielen en de betere richting van het focuswiel (ten opzichte van de focusring op de camera). Het focuswiel 1x rond draaien vertaald zich nu ongeveer naar 1/3 rotatie van de focusring op de lens, afhankelijk van de lensdiameter.

Het ding weegt nu ergens rond de 150 gram denk ik, dus het verschil merk ik niet echt met een >2kg camera/lens combinatie, maar uiteraard is het makkelijker om nog een (schouder)statief o.i.d. te gebruiken.

Nu nog in 23 uur tijd m'n verslag in elkaar zetten en studiepunten binnenhalen. :P

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:58

bobcom

Dedicated dabbler

Zelf te weinig talent en tijd voor dit soort projecten, maar ik wou deze uitdaging hier toch wel ff kwijt...

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
bobcom schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:42:
Zelf te weinig talent en tijd voor dit soort projecten, maar ik wou deze uitdaging hier toch wel ff kwijt...
Wow! Dat is wel een heel tof apparaatje. Hebben ze ook ergens kant-en-klare? (ben een luie tweaker)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
-DG- schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:06:

Nu nog in 23 uur tijd m'n verslag in elkaar zetten en studiepunten binnenhalen. :P
en waar kan ik hem bestellen?

[ Voor 55% gewijzigd door BasieP op 26-08-2011 00:58 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
BasieP schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:57:
[...]

en waar kan ik hem bestellen?
Voorlopig nog nergens gezien het aantal uur en kosten die erin hebben gezeten :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Universal Creations schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:42:
[...]

Wow! Dat is wel een heel tof apparaatje. Hebben ze ook ergens kant-en-klare? (ben een luie tweaker)
De mijne wordt veel beter en uitgebreider! :P
Enig grote nadeel ten opzichte van dat apparaatje is dat de mijne minder lang op de standaard batterijen zal meegaan (2xknoopcel zal ongeveer goed zijn voor 20uur), maar er zit ook een aansluiting voor 9v batterij of een adapter (elke adapter tussen 8v en ~15v).
Zie mijn vorige post voor functie beschrijving en dit plaatje voor work in progress (net nog nieuwe firmware getest en het gaat de goede kant op :D ).
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6065/6080739823_a0ebdf1bf9.jpg
2011-08-26 01.10.54 by RalphH87, on Flickr

En deze wil ik jullie niet onthouden:
http://www.pbase.com/fotoopa/setup_2011
Meer details: http://www.circuitsonline...06&query=fotoopa&mode=and vergeet niet om te scrollen (over extension tubes gesproken :P )
Dat is toch wel mijn idool qua DIY shit....Kijk bij zijn andere galaries welke fotos hij daarmee maakt...prachtig

[ Voor 14% gewijzigd door Sibylle op 26-08-2011 01:58 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Dat ziet er inderdaad wel leuk uit.:)

Ik ben klaar. :) Erg leuk als het allemaal werkt na zoiets te hebben ontworpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.davidgroen.nl/got/followfocus03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.davidgroen.nl/got/followfocus04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.davidgroen.nl/got/followfocus05.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Laatst online: 16:26
@Sybille: Misschien is dit een interessante link?

@Universal Creations: Smatrig verkoopt deze in diverse "stadia van gereedheid". dus ook voor de luie tweaker 8) Je kunt hem mailen via zijn website.

[ Voor 41% gewijzigd door kvandt op 28-08-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Na deze post een tijdje geleden gelezen te hebben heb ik uit een soort van luiheid een smatrig besteld :)
Pagina: 1