Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/header.jpg
Na overleg met Nomad post ik hier mijn voortgang van mijn in aanbouw zijnde Beautydish.
Via mijn collega was ik op de Chinatown DIY Beautydish site terecht gekomen en wou dit zelf eens gaan proberen.

Ik zal proberen om van zoveel mogelijk stappen foto's te maken en een zo nauwkeurig mogelijk kostenplaatje bij te houden.

Mijn doel is om voor minder dan €15,- een goed werkende beautydish te maken.

De TS is nog in aanbouw en zal ge-update worden wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn.
Vragen en opmerkingen zijn meer dan welkom!

UPDATE 1: De eerste stappen
Bij de Xenos heb ik twee schalen aangeschaft, een van 20cm doorsnede en een van 35cm doorsnede.
Ik heb voor de platte randen gekozen omdat daar later makkelijker de schroeven door kunnen dan door een volledig ronde.
Groter zou fijn zijn, maar dit is eerst meer een test of het gaat, als het allemaal goed bevalt kan ik op jacht naar de onderdelen voor een grotere eventueel.

De schalen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/01.jpg

Ik heb mijn Omni-Bounce gebruikt om de maat af te teken van het gat waar mijn flitser doorheen moet. Deze wil ik zo strak mogelijk houden om lichtafval te beperken.
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/02.jpg

Het afgetekende deel wordt dus het gat voor de flitskop met Omni-Bounce daarop.
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/03.jpg

De plek waar het meeste zal plaatsvinden
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/04.jpg

Een oude theedoek eronder tegen het krassen op de tafel en voor het opvangen van zaagsplinters.
Ik ga met de dremel met een slijpschijf het gat maken. Hier zal ik alleen op een wat normaler tijdstip mee verder moeten, denk dat mijn buren het anders minder grappig gaan vinden.
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/05.jpg

Gaten gemaakt en bouncekapje van mijn 430EX gepast
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/06.jpg

Doppen en moertjes voor het schroefdraad, alles M6
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/07.jpg

Schroefdraad, drie stuks van 20cm gemaakt, ga ze later als alles goed is op de goede lengte maken
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/08.jpg

Gemonteerd...
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/09.jpg

...en in elkaar gemeubeld
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/10.jpg

Het werkt!! (Met mijn nieuwe cactus V4 setje!!! :P)
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/12.jpg

Eigenlijk geen rare cold/hotspots, nu nog op mensen proberen >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/13.jpg

Zo hangt de flitser er nu in, morgen maar eens kijken of we daar iets voor kunnen maken zodat het ook op een statief kan.
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/14.jpg

Kostenoverzicht
Schaal groot€2,99
Schaal klein€0,99
Schroefdraad 1m€1,36
Moertjes en doppen€2,50

[ Voor 20% gewijzigd door RZor op 13-04-2010 20:45 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
DIY is altijd leuk, echter kom ik zelf er nooit aan zoiets toe. Hoe dan ook, leuke idee. Ben wel benieuwd naar de resultaten als het klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Ik zal zoveel mogelijk hier bijhouden en zeker de resultaten laten zien!

Na wat gelees her en der ben ik alleen nog aan het twijfelen of die kleine schaal wel handig is, misschien toch beter een platte plaat voor nemen. Ik probeer het eerst hier wel mee, en mocht het niet goed genoeg zijn kan ik het makkelijk aanpassen omdat het toch met schroeven vast komt.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Ik ben benieuwd :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:00

sapphire

Die-hard pruts0r

leuk !
Kan ik mijn oude ghetto-style casemodding/cooling skills gaan gebruiken voor ghetto-style fotografie dingen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Als het goed werkt, wil ik misschien ook wel zelf zo'n ding gaan bouwen :)

*bookmarked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:18
Leuk, ben benieuwd :)
De kosten zijn nog te overzien tot nu toe iig :P

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ha, dit ben ik ook al een tijdje van plan...net als mn DIY ringflitser...maar de tijd ontbreekt me :(

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom teken je hem af met je omnibounce? Kun je niet gewoon je flitser als maat nemen?

Verder nog 1 verzoek. Als je een nieuwe post doet met nieuwe plaatjes, neem dan even een link naar die post op in de OP. Zo kan men snel de voortgang terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Is prima, wou eigenlijk alle voortgang in de OP doen.

Maar ik heb hem met mijn omnibounce afgetekend omdat ik deze door het gat wil steken tot aan de opstaande rand. Misschien komt het het licht niet ten goede en ga ik mijn flitskop erdoor steken, maar daar komen we vanzelf achter. Lang leve versie 1 :)

@Sapphire: daar ben ik ook ooit mee begonnen, daar stamt mijn Dremel ook nog van. Altijd handig.
Enne: het is geen ghetto!!!! }:| Ik woon in een ghetto, das iets anders -O-

[ Voor 22% gewijzigd door RZor op 18-03-2010 08:12 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet iedereen hier is een strobist... Wellicht handig om nog even uit te leggen wat een beatydish doet wellicht nog ergens een plaatje van het internet vissen van hoe het er uit moet gaan zien als je een profi versie koopt?

*n.b. Geen idee of het zo overkomt, maar bedoeld als opbouwende kritiek.*

Flits is mijn ding niet echt, dus ik denk niet dat ik het na ga doen, maar wel leuk om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ben vooral benieuwd hoe je het vast gaat maken. Een gat is één ding, maar ik kan me niet voorstellen dat het dan echt blijft zitten :) Daarnaast zijn de meeste dishes mat van binnen. Ga je hem schuren of laat je hem glimmend voor extra efficiëntie (maar harder licht)?

@hieronder: ik heb geen geluid hier, dus had het filmpje niet bekeken :P

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 18-03-2010 09:18 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Gizz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:10:
Ik ben vooral benieuwd hoe je het vast gaat maken. Een gat is één ding, maar ik kan me niet voorstellen dat het dan echt blijft zitten :) Daarnaast zijn de meeste dishes mat van binnen. Ga je hem schuren of laat je hem glimmend voor extra efficiëntie (maar harder licht)?
zoals in dat filmpje wat ie in de OP heeft genoemd, heeft lastolite zo'n leuk beugeltje voor hun softboxen.

wellicht dat de TS dat ook gaat gebruiken ? ;)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Die grote schaal is ook prachtig om een dyi ringflitser te maken! *gaat naar xenos*

Ben ook erg benieuwd hoe dit project verder gaat :)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:54
Interessant, ga het zeker volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de reactie van Neefdave was de laatste reactie om dit topic in je myreact te krijgen. We zijn hier geen Fok! en ik heb geen zin in tvps. Reageer inhoudelijk of reageer niet! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48

franssie

Save the albatross

Leuk project. Ik heb hier nog ergens een oudere niet TTL flitser liggen te roesten waar ik nog een bestemming voor zocht. Van de lichtmeting blijft in deze contrustie toch niets over lijkt me, dus zit ik er aan te denken ook ziets te bouwen icm een draadloos flits 'snoertje' van ebay oid.
Als ik het goed zie gebruiken ze een vlakke plaat als binnenste reflector maar ik heb de video nog neit kunnen bekijken.
Maar eerst moet ik mijn DIY steadicam voor de video nog maken.

Edit:// Hier staan nog instructies om naast de video te houden: http://ishootshows.com/20...graphers-diy-beauty-dish/

Vraagje - hoe meet je de juiste afstand van flitskop - reflector 1 - reflector 2, proefondervindelijk? Elkse schaal heeft een eigen brandpuntafstand lijkt me?
Step 10
Remember the adjustable return? The last step is to fine tune this internal reflector to provide the most even and efficient diffusion of light possible. Since the internal reflector is held in place by the jam nuts on internal reflector, just screw on the jam nuts closer or farther away from the flash to adjust. Every combination of bowl and return will be different, so you’ll have to tweak your design.
@Gizz beneden: Maar de licht-opbrengst is heel anders dan wat het computertje denkt door deze mod lijkt me dus de uiteindelijk belichting anders dan wat de meting denkt dat het had moeten worden zeg maar?

[ Voor 62% gewijzigd door franssie op 18-03-2010 10:42 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

franssie schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:34:
Van de lichtmeting blijft in deze contrustie toch niets over lijkt me
Want? Hij meet gewoon door de lens, dus zolang je dish niet voor je lens hangt zou het gewoon moeten werken :) Met een schaal van 35cm zul je hem sowieso niet op de camera kunnen gebruiken, dus dat zit ook wel snor :P

edit: je moet natuurlijk wel opletten dat het IR-gedeelte van je flitser in zicht blijft, of een kabel gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 18-03-2010 10:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dat zelf een Beautydish bouwen is niet zo slecht idee. Het is een rete simpel ding en nieuw belachelijk duur (ruwweg 100 euro). Nu heb ik zelf ook 2 beautydishen in de studio en ik vind het licht ervan prachtig, maar die dishes zijn wel iets groter dan dit.
Kortom, ik ben benieuwd wat dit oplevert :). Gezien de grote denk ik dat je mooi een portret kan maken (headshot) en dat halfbody al krapper gaat worden, denk dat hij daar wat klein voor zal zijn. Maar ben benieuwd, cool dat je het probeer :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Over de bevestiging kan ik het kort houden. Ik ga voor budget omdat dit meer een test is en ga bij de Gamma een L beugel kopen waar ik een flitsschoentje van Hama op ga bevestigen.

De schotel wordt waarschijnlijk mat wit, maar ik ga hem eerst testen in het zilver.

Het wordt voor strobist, dus TTL wordt niet gebruikt, er komt een Cactus setje aan, dit hele ding komt op een statief te staan. En spam met z'n alleen me topic is niet zo vol, zo krijg ik het nooit meer bijgehouden met reageren! :P

Ow enne DickCAH, dat staat in de link van de OP allemaal best goed uitgelegd, ik wou hier echt alleen het bouwproces en eindresultaat laten zien.

[ Voor 12% gewijzigd door RZor op 18-03-2010 11:09 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nomad schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:02:
Dat zelf een Beautydish bouwen is niet zo slecht idee. Het is een rete simpel ding en nieuw belachelijk duur (ruwweg 100 euro).
Beetje afhankelijk van de mount zag ik ze op ebay ook voor 4 tientjes :)
RZor schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:08:
Het wordt voor strobist, dus TTL wordt niet gebruikt, e
Het één sluit het ander toch niet uit? Als jij gewoon je spullen op de Canon-manier triggert kun je gewoon TTL gebruiken.

Of staat er ergens in een fotografiewoordenboek dat bij strobisten TTL verboden is? :P

[ Voor 37% gewijzigd door Gizz op 18-03-2010 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Ik ben erg benieuwd naar het effect van een DIY naast een normale beauty dish.

Voor zover ik begrepen heb, heb je voor een goede beauty dish een parabolische disc nodig, waarbij je in het brandpunt een lichtbron zet.

Als je in een willkeurige kom een gat maakt, dan zie ik niet in wat het verschil zou moeten zijn met een zilverkleurige plu van dezelfde diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gizz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:11:
[...]

Beetje afhankelijk van de mount zag ik ze op ebay ook voor 4 tientjes :)

[...]

Het één sluit het ander toch niet uit? Als jij gewoon je spullen op de Canon-manier triggert kun je gewoon TTL gebruiken.

Of staat er ergens in een fotografiewoordenboek dat bij strobisten TTL verboden is? :P
Maar in welk formaat staat hij voor 4 tientjes?...Bij fotosg kan je ook al een BD kopen voor 60 euro ofzo, maar dan heb je wel een kleintje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
mjtdevries schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:30:
Ik ben erg benieuwd naar het effect van een DIY naast een normale beauty dish.

Voor zover ik begrepen heb, heb je voor een goede beauty dish een parabolische disc nodig, waarbij je in het brandpunt een lichtbron zet.

Als je in een willkeurige kom een gat maakt, dan zie ik niet in wat het verschil zou moeten zijn met een zilverkleurige plu van dezelfde diameter.
Ik zou het verschil ook wel eens willen proberen, kijken wat en hoe het verschil is.
Eerst deze maar eens maken en kijken of deze voldoet aan de eisen die ik stel.

En Gizz het een sluit het ander niet uit, maar ik ga eerst gewoon voor de handmatige instellingen, zeker omdat ik het geld niet voor een Pocketwizzard over heb, en kabels over het algemeen te kort zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door RZor op 18-03-2010 12:40 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 20:08
WTF is het? Ah: Wikipedia: Beauty dish

A beauty dish is a type of photographic lighting device, one of a number of photographic soft light devices. A beauty dish uses a parabolic reflector to distribute light towards a focal point. The light created is between that of a direct flash and a softbox, hence giving the image a wrapped, contrasted look, which adds a very dramatic effect.

Interessant.

Ben ook benieuwd of dit goed werkt in de automatische flits standen of dat je dit echt handmatig moet gaan instellen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

autostanden werken ruk is mijn ervaring. Maar manual is zo makkelijk, je wilt echt niet anders eigenlijk :).

Het licht van een BD is absoluut een aanrader, erg mooi licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nomad schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:32:
[...]

Maar in welk formaat staat hij voor 4 tientjes?..
Groter dan die van de TS :P
Maar je hebt gelijk, hoe groter hoe duurder. Aan de andere kant: waar haal jij goedkoop een schaal van bijvoorbeeld 90cm vandaan als je zelf gaat bouwen? Volgens mij moet je dan erg goed zoeken en/of redelijk in de buidel tasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Gizz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:59:
[...]

Groter dan die van de TS :P
Maar je hebt gelijk, hoe groter hoe duurder. Aan de andere kant: waar haal jij goedkoop een schaal van bijvoorbeeld 90cm vandaan als je zelf gaat bouwen? Volgens mij moet je dan erg goed zoeken en/of redelijk in de buidel tasten.
Heb je een linkje?

Ik heb nog geen platte schaal kunnen vinden als vervanging voor de schaal in het midden die ik nu heb. Eerst hier maar eens mee proberen.

Denk dat ik zaterdagavond heel wat gedaan ga kunnen krijgen, heb dan geen afspraken staan, gaan we mooi maar even zo houden. Wil weten of t goed werkt!!!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die van €40 ben ik even kwijt, heb er wel één van €49. 42 cm dus :)

Nog één: 41cm met grid, $49. Maar ja, de verzendkosten van zo'n ding he :P

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 18-03-2010 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ikzelf vind 42 net wat klein, als je het goedkoop kan vinden zou ik iets groter kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
36cm: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50057254 12.95

Die van de xenos zien er beter uit maar daar heb je goed kans dat tweakers binnen een week de hele voorraad hebbne opgekocht.

[ Voor 50% gewijzigd door Wijnands op 18-03-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die is wel heel diep zo op het eerste gezicht :) Kijk maar eens hoe diep een 'echte' is

edit: professioneel, als je de maat verandert op de Ikea-site, dan veranderen ook meteen alle reflecties en kleuren. Duidelijk niet in dezelfde setting gefotografeerd :P

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 18-03-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Had ook naar die van de Ikea gekeken, maar die zijn inderdaad wel heel diep.
Het vooordeel van die van de Xenos zijn (vind ik) dat ze een platte bodem hebben, dus makkelijker te verwerken.

Als iemand een platte schaal van rond de 20cm doorsnede kan vinden houd ik me aanbevolen!
Ik wil toch iets anders voor die schaal in het middel eigenlijk.
Hema, Blokker, Xenos en Action hebben t niet iig.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die site waar je naar verwees gebruikt een soort pizza (taart!) bodempje. Evt een springvorm kopen van 20cm en daar de bodem uit gebruiken? kost ook niet meer dat een paar euro en is vaak licht. Dus terug naar de xenos ;)
edit: ik bedenk me net dat die vaak geribbeld zijn en ik weet niet of je dat wilt. eigenlijk zoek je een klein dienblaadje oid?

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 18-03-2010 15:57 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:39
Ik wil de pret niet bederven, maar is er echt verschil tussen een beautydish en een zilveren plu? Behalve dat je lichtopbrengst minder wordt en je de plu niet zo dichtbij kan plaatsen zonder je model te spiesen?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
franssie schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:55:
Die site waar je naar verwees gebruikt een soort pizza (taart!) bodempje. Evt een springvorm kopen van 20cm en daar de bodem uit gebruiken? kost ook niet meer dat een paar euro en is vaak licht. Dus terug naar de xenos ;)
edit: ik bedenk me net dat die vaak geribbeld zijn en ik weet niet of je dat wilt. eigenlijk zoek je een klein dienblaadje oid?
Ik zoek inderdaad meer een platte bodem, dienblaadje inderdaad. Maar begin gewoon met deze en we zien wel.

@ Citruspers: Volgens mij is het meer vergelijkbaar met een witte plu, een niet doorzichtige dan, maar inderdaad, veel verschil zal er niet tussen zitten. Behalve dat ik de plu niet zelf kan maken...

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kan zo'n ding ook wit zijn van binnne? Ik moet namelijk opeens denken aan een lampekap die ik 's bij de kwantum zag liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja - de "bouw instructies" ( http://ishootshows.com/20...graphers-diy-beauty-dish/ ) gaan uit van een witte binnenkant, zie ook de foto's die erbij staan.
Step 5

Now you’re ready to paint the interior of the mixing bowl, but before you do, tape up the flash opening and the drilled holes on the back of the bowl with masking tape.

Using flat white spray paint, coat the interior of the bowl and both sides of the internal reflector in thin, even applications. (bold cursief van mij)
I recommend three coats, with 20-30 minutes minutes drying time in between coats. Save some spray paint if you’re “detail oriented” like me and want to perform touch ups after the black paint.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 18-03-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Wijnands schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:52:
Kan zo'n ding ook wit zijn van binnne? Ik moet namelijk opeens denken aan een lampekap die ik 's bij de kwantum zag liggen
Wedstrijdje doen wie de goedkooptste kan maken? :+

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
citruspers schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:17:
Ik wil de pret niet bederven, maar is er echt verschil tussen een beautydish en een zilveren plu? Behalve dat je lichtopbrengst minder wordt en je de plu niet zo dichtbij kan plaatsen zonder je model te spiesen?
Nomad zal dat het beste kunnen beantwoorden aangezien hij echte BDs gebruikt.

Maar voor zover ik het begrepen heb zijn er twee voordelen aan een BD:
1. je krijgt geen hotspots als je 'm dicht bij je model hebt staan, doordat er in het midden die reflector zit die zelf geen licht naar het model uitstraalt.

2. Doordat er een parabolische disc aan zit concentreer je het licht. (in theorie parallel naar voren)
Dat levert weinig strooilicht op, en je krijgt er een apart effect van dat je zowel een wrap-around krijgt maar tegelijkertijd licht dat harder is en meer contrast geeft dan bij een softbox.

Het eerste aspect zou je met een DIY ook wel moeten kunnen bereiken. Maar het tweede effect lijkt me erg moeilijk voor DIY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Laatst online: 12-09 12:24

BaRF

bijna kerst

Hey Rzor, ik heb die van mij inmiddels af! Altijd lekker een dagje vrij :P En die kleine ronde schaal werkt perfect hoor! Ben nu bij eduardus en we hebben even wat test fotos gemaakt, dus die uppen we zo even :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En bij deze de beloofde foto's!

The apparatus itself...

Afbeeldingslocatie: http://eduarduslee.nl/bd/01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://eduarduslee.nl/bd/02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://eduarduslee.nl/bd/03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://eduarduslee.nl/bd/04.jpg

Testfoto's:

Afbeeldingslocatie: http://eduarduslee.nl/bd/05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://eduarduslee.nl/bd/06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://eduarduslee.nl/bd/07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://eduarduslee.nl/bd/08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://eduarduslee.nl/bd/11.jpg

De buitenkant is nog niet gespoten, maar nu de testfoto's wel belovend zijn loont het wel om de boel af te maken!

Schiet het bij jou een beetje op Rzor?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 00:43 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Hey kapen jullie mijn topic eens ff niet. Ik ga er zo als het een iets normaler tijdstip is mee verder, moet gaan slijpen, wil ik nu de buren nog even niet aan doen.
mjtdevries schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 17:28:
[...]

Nomad zal dat het beste kunnen beantwoorden aangezien hij echte BDs gebruikt.

Maar voor zover ik het begrepen heb zijn er twee voordelen aan een BD:
1. je krijgt geen hotspots als je 'm dicht bij je model hebt staan, doordat er in het midden die reflector zit die zelf geen licht naar het model uitstraalt.

2. Doordat er een parabolische disc aan zit concentreer je het licht. (in theorie parallel naar voren)
Dat levert weinig strooilicht op, en je krijgt er een apart effect van dat je zowel een wrap-around krijgt maar tegelijkertijd licht dat harder is en meer contrast geeft dan bij een softbox.

Het eerste aspect zou je met een DIY ook wel moeten kunnen bereiken. Maar het tweede effect lijkt me erg moeilijk voor DIY.
Ik denk dat dat tweede ook wel te bereiken moet zijn, ik ga in ieder geval de interne reflector (de kleine schaal dus) verstelbaar maken voor wat betreft de afstand. Daardoor moet je de bundel wel goed kunnen sturen (hoop ik). Ik zal tegen dat ie zover is ook even wat testfoto's tegen een muur maken om het te laten zien.

[ Voor 78% gewijzigd door RZor op 19-03-2010 08:19 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Zo hehe. Sorry voor de vertraging, maar wegens wat HK omstandigheden wat vertraging opgelopen.
Maar we hebben een update!!!!

Zie de startpost!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

flitst goed, ben benieuwd naar de foto's van personen/objecten - kijken of de schoonheid nu loskomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Dat ligt aan t model hoor :P

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nah - dan had je al die moeite niet gedaan :P
En als schoonheid van binnen zit, dan haal je het gewoon naar buiten, dit klinkt meer horror dan de bedoeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@update: Ziet er goed uit. Om het op het statief te monteren kun je wellicht iets doen met de onderste 2 schroefdraden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Ja was ook t idee, daar een soort van beugel aan maken. Eens kijken wat de Gamma nog heeft, wil wel onder die 15 euro blijven!!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Mooi resultaat tot zover, gaat behoorlijk richting het resultaat wat een normale beauty dish zou geven. Heb zelf een van Falcon Eyes, best een fijne maar niet heel duur (was rond de 40 euro). Het voordeel is wel dat deze 'zacht' zijn gegalvaniseerd: het gereflecteerde licht is niet zo hard als bij een paar van bovenstaande voorbeelden :) Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je de flitskracht weer wat makkelijker in kan dammen vergeleken bij een studio strobe.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat moet wel te fixen zijn met een spuitbusje verf.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Dat denk ik ook ja: voor dergelijke 'schuurpapier' oppervlak (naar verhouding tot dat glanzende) kan zo'n busje lak best helpen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Ik wil hem eerst zo eens gaan proberen zodra ik een fatsoenlijke beugel heb kunnen maken, spuiten kan daarna altijd nog.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 12-09 23:56

iMars

Full time prutser

Ik ben al een tijdje aan het orienteren om zelf ook een beautydish te maken, en kom hier toch weer op goede ideeën ;)

Maar kan je beter niet de kleine binnenste schaal omdraaien, zodat ie er zo inkomt:
Beauty Dish

edit:
Dus in plaats van dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/diy/10.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door iMars op 20-09-2010 12:39 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:18
Waarom zou je dat doen?
Voor mijn gevoel gaat er dan meer licht verloren (langs de buitenkant van de binnenste schaal)...

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Lijkt mij juist dat het dan beter het licht verspreid... maar ik kan het ook mis hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 22:17

Spikey

Making the web accessible!

het lijkt mij ook logischer om dat te doen ivm verspreiding, tevens komt het meer overeen meer de gemiddelde echte beautydish

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

iMars schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:43:
Lijkt mij juist dat het dan beter het licht verspreid... maar ik kan het ook mis hebben...
En daarnaast is ie makkelijker op te ruimen, omdat ie dan minder ruimte in beslag heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Nou dacht ik juist dat het idee van een beatydish is dat ie het licht niet zo erg verspreid....
Ik dacht ook dat de vorm zodanig moest zijn dat je flitsbuis in het brandpunt van de parabolische schijf zit.

Als een beatydish alleen maar een grote reflector is met een blokje dat direct flitslicht blokkeert, wat is dan het voordeel tov een paraplu waarbij het directe flitslicht geblokeerd word door de flitser zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:12

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Wat houd je tegen om beide varianten te proberen als de montage onderling hetzelfde is als het systeem wat de TS heeft gebruikt? Het resultaat is prima te testen lijkt me :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 10:21:
Wat houd je tegen om beide varianten te proberen als de montage onderling hetzelfde is als het systeem wat de TS heeft gebruikt? Het resultaat is prima te testen lijkt me :)
Dat is precies wat ik wil gaan proberen ;) Die Ikea schalen zien er mooi uit (iets duurder dan de budget schalen van Xenos) alleen denk ik dat het wel een zware dish wordt.

Binnenkort maar even naar de Ikea rijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik voel me nu echt een topic-kaper 8)

Net even wezen shoppen bij de Ikea:
Afbeeldingslocatie: http://desmond.yfrog.com/Himg213/scaled.php?tn=0&server=213&filename=684i.jpg&xsize=640&ysize=640

Zondag maar even gaan klussen :P

Edit:
Gelijk maar even een test-opstelling gemaakt. Als ik mijn opstelling gebruik en het kleine kommetje ligt op hetzelfde hoogte plaats als de rand van de grote schaal, krijg ik een kleinde zwarte schaduw in het midden (dus een lichtcirkel. Ook als ik het kleine schoteltje omdraai, zoals de topicstarter dat heeft, ook dan heb ik die lichtcirkel. Als ik het kleine schoteltje iets meer in de grote schaal doe wordt deze minder, of verdwijnt ie zelfs (heb nog geen testfoto gemaakt, ga ik zondag lekker op mijn gemak doen)

[ Voor 53% gewijzigd door iMars op 24-09-2010 20:45 ]

• RZor
Haha ga je gang hoor.

Die van mij ligt even stil wegens het gebrek aan motivatie.

De testshots waren erg netjes, geen hotspots of andere ongewenste dingen.
Moet alleen de beugel nog maar maken, maar krijg nog geen idee naar mijn zin.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Wat een gaaf topic zeg trouwens!!

Volgens mij kun je voor de binnenste dish prima een deksel van een verfblik gebruiken, daar (Gamma/Praxis) kun je volgens mij ongebruikte kopen (of desnoods een ongebruikt compleet met blik) en zijn nog een beetje bol/hol (depending on the side)

[ Voor 5% gewijzigd door Kabouterplop01 op 25-09-2010 11:07 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Kabouterplop01 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:06:
Wat een gaaf topic zeg trouwens!!

Volgens mij kun je voor de binnenste dish prima een deksel van een verfblik gebruiken, daar (Gamma/Praxis) kun je volgens mij ongebruikte kopen (of desnoods een ongebruikt compleet met blik) en zijn nog een beetje bol/hol (depending on the side)
Ik vind dat nog geeneens een slecht idee! De kleine schaaltje die ik heb is denk ik te bol! Op internet wordt voor een dish allemaal vlakkere gebruikt, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.flash2softbox.com/images/zubehoer/beautydish.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.interfitphotographic.com/New%20Products/Large%20Images/Beauty-dish-RF5000-front-fa.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.karlu.com/images/karlite/beauty_dish_Med_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54
Het valt mij op dat die van de laatste foto allemaal mat van binnen zijn. is dat niet een must?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
Must niet, maar geeft wel een ander effect aan het licht. Zachter vooral.
Ik zal mijn project ook maar weer eens gaan afstoffen!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Bij mij is ie helemaal spiegelend. Misschien dat ik hem wit ga spuiten van binnen, misschien ook niet... even de testfoto's afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Afgelopen zondag even wezen hobbyen... had maar een paar uurtjes dus heb ik hem nog niet af. Maar dit is de huidige status:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TOuSf5zJQO1kOBgfXTVp9p9J/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JW5dL9oqxzww3VOY97vREnRz/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lKYTmv4ByDIBRNyQQOlHZ3UX/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/elZSgJ6JBc9SWWlbxMMbNVXi/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rufIf821w9jZhCv9OPTgEgSn/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-04 22:35

Sgoldie

- ondertitel -

iMars schreef op maandag 27 september 2010 @ 11:39:
Afgelopen zondag even wezen hobbyen... had maar een paar uurtjes dus heb ik hem nog niet af. Maar dit is de huidige status:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Ziet er goed uit, wat is de huidige status? En kun je aangeven waar je alles vandaan hebt en wat het kostte?

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54
Gaaf project, en ziet er ook nog gelikt uit. complimenten hiervoor. Het is gewoon een stukje design geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Sgoldie schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:06:
[...]

Ziet er goed uit, wat is de huidige status? En kun je aangeven waar je alles vandaan hebt en wat het kostte?
Huidige status is nog steeds hetzelfde als op de foto :X O-)

Momenteel gebrek aan tijd. Het enige wat nog moet gebeuren is de reflector erin zetten.

• De dish/schaal komt bij de ikea vandaan: Blanda Blank, 36cm, € 12,95 (je hebt goedkopere, maar deze is erg sterk en niet heel erg zwaar)
• De metalenstrip komt bij de Gamma vandaan, iets van 1 a 2 euro. Met de hand gebogen.
• Doosje 3 a 4mm moertjes/boutjes a een paar euro.
• Het zit met een flitser/paraplu houder vast op mijn statief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-04 22:35

Sgoldie

- ondertitel -

iMars schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:58:
[...]

Huidige status is nog steeds hetzelfde als op de foto :X O-)

Momenteel gebrek aan tijd. Het enige wat nog moet gebeuren is de reflector erin zetten.

• De dish/schaal komt bij de ikea vandaan: Blanda Blank, 36cm, € 12,95 (je hebt goedkopere, maar deze is erg sterk en niet heel erg zwaar)
• De metalenstrip komt bij de Gamma vandaan, iets van 1 a 2 euro. Met de hand gebogen.
• Doosje 3 a 4mm moertjes/boutjes a een paar euro.
• Het zit met een flitser/paraplu houder vast op mijn statief
kijk dat ziet er goed uit! Het toeval wil dat ik zon ikea schaal thuis heb liggen en mijn vriendin hem eigenlijk spuuglelijk vindt! Heb ik dus weer geluk bij een ongeluk.

Nog 1 vraag, ik zie op de foto's dat je er dus een metalen strip aan vastgemaakt hebt die vervolgens op het statief gezet kan worden. Mijn vraag is nu, hoe zit hij precies vast en wat is dat zwarte ronde kunstof ding waar de flitser vervolgens weer opgeklikt kan worden? Is dat onderdeel van de parapluaansluiting op je statief? Welk statief of parapluhouder zou ik hiervoor dan nodig hebben?

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Sgoldie schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 17:02:
[...]

kijk dat ziet er goed uit! Het toeval wil dat ik zon ikea schaal thuis heb liggen en mijn vriendin hem eigenlijk spuuglelijk vindt! Heb ik dus weer geluk bij een ongeluk.

Nog 1 vraag, ik zie op de foto's dat je er dus een metalen strip aan vastgemaakt hebt die vervolgens op het statief gezet kan worden. Mijn vraag is nu, hoe zit hij precies vast en wat is dat zwarte ronde kunstof ding waar de flitser vervolgens weer opgeklikt kan worden? Is dat onderdeel van de parapluaansluiting op je statief? Welk statief of parapluhouder zou ik hiervoor dan nodig hebben?
Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_33540_1.jpg
Het zwarte dopje/voetje waar de flitser op gemonteerd wordt, draai je eraf. Je legt de metalen strip erop, en draait het zwarte dopje/voetje weer er terug op vast. Niet de meest ideale situatie, maar het voldoet.

Pagina: 1